roel-online schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:11:
Uit dit topic heb ik de indruk gekregen dat ik nauwelijks iets kan doen om het probleem met de ICCU te voorkomen, dus ik heb me gericht op het beperken van de impact als het gebeurt.
Voor mij was dat het dubbelchecken of de pechhulp en garantie geldig is en in welke gevallen ik wel en niet een leenauto krijg.
Ik woon net over de grens in België en van de Belgische Kia pechhulp krijg je dus geen vervangende auto als je strandt in het buitenland. Aangezien ik meer dan 90% van mijn kilometers in Nederland rijdt is dat wel een heikel punt.
Ik val nu nog onder de Duitse pechhulp (want de laatste beurt gebeurde bij de vorige eigenaar in Duitsland) en die biedt uitgebreide dekking met een leenauto ook als je pech krijgt 'in het buitenland', maar wanneer de Diutse dekking voorbij is ga ik wel even checken hoe ik de pechhulp en vervangend vervoer dekking dan het beste regel. Bijvoorbeeld onafhankelijke pechhulp of onderhoud in NL zodat ik onder de ruimere Nederlandse pechhulp dekking val, zoiets.
[...]
Poe dat is wel balen, stil komen staan met ICCU probleem kan echt vervelend zijn. Mijn eerste ervaring was echt vervelend en ongelukkig. Waren op vakantie op Ameland in de lente vorig jaar, op de laatste dag gaan we nog even naar het strand (auto helemaal ingepakt) zodat we daarna lekker de boot op konden. Terwijl we bijna bij strand zijn begint het:
"Controleer elektrisch systeem auto", kort daarna gevolgd door "Stop voertuig, controleer voeding".
Ik ben op een parkeerplaats gestopt, mn partner en 2 kleine kinderen zijn naar het strand gelopen en ik ben met KIA Pechhulp gaan bellen. Er zou een monteur komen, die kwam, maar was meteen van: "oh een elektrische auto, kan ik niks mee". Vervolgens nog 2 uur van dit soort gedoe, zonder oplossing of hulp al die tijd. KIA Pechhulp zei steeds: "ze zijn er zo, ze zijn onderweg, 30 minuten!"... de uren tikte weg.
Toen zei KIA Pechhulp, je kunt gewoon rijden met de auto tot de boot, dan aan de overkant halen we de auto op. Ik deed wat ze me vertelden, 10 meter verder begon de auto weer "Stop voertuig, controleer voeding" en heel luid piepen et cetera. De auto viel volkomen uit, sturen en alles werd erg zwaar en ik kon de auto net met twee wielen in de berm zetten. Vervolgens stond ik stil in een bocht waar tegenkomend verkeer geen zicht op mijn auto had. Ik kon op een of andere manier mijn achterklep ook niet meer openen, en door alle vakantiebaggage kon ik er nauwelijk bij van binnen de auto. Dus een gevarendriehoek etc zat helaas stom verstopt door mijn eigen toedoen. Politie van ameland kwam ook even toevallig langs, maar reed ook vrolijk door nadat ze vroegen wat er was.
Ondertussen werd ik nogal moe van steeds het verhaal opnieuw moeten uitleggen van begin tot eind. Want bij KIA Pechhulp kreeg ik steeds andere mensen te spreken, ook mn Lease maatschappij kwam ertussen... heb op gegeven moment ook mn KIA Dealer gebeld en die waren erg fijn maar konde mij op die afstand natuurlijk niet helpen. Tussendoor kwam de verzekeraar ook veelvuldig aan de lijn, maar geen van allen kwam maar helpen.
Zo begon een probleem rond lunchtijd... maar inmiddels was het bijna begin avond en met hoe traag nu alles ging begon ik mij af te vragen of ik uberhaupt nog van dit eiland af kwam?
Ik werd dus nogal wat stricter naar de KIA Pechhulp en de andere betrokken partijen. Ze gaven aan dat ik maar zelf een taxi moest regelen, want zij konden dat niet doen omdat de verzekeraar geen contract had met de taxi diensten op Ameland. Dat deden we dus, en toen hebben we die avond met z'n 4e en een paar tassen baggage de laatste boot gehaald. De auto op de weg met de rest van de baggage achtergelaten.
Ik heb aan de KIA Pechhulp, de verzekeraar, de lease maatschappij etc doorgegeven wat we gingen doen, in samenspraak met hen, en ze wisten exact wanneer ik welke boot ging halen. Aangekomen op het vaste land moesten we echter nog 1,5 uur wachten voor een taxi ons kwam halen om ons naar vervangend vervoer te brengen. Die taxi chauffeur zei: "zo lang gewacht? Ik werd net 10 min geleden gebeld, ik woon hier om de hoek". Super aardige chauffeur... maar ik was inmiddels wel klaar met alles.
Vervolgens bij bergingbedrijf ergens in Friesland in een erg klein autotje gestopt en zijn we met z'n 4e nog paar uur verder naar huis gereden... waar onze problemen rond lunchtijd begonnen waren we net na middernacht thuis. Met een auto nog steeds op Ameland op de weg.
Vervolgens heeft het 1 week geduurd voor de auto van Ameland naar bergingbedrijf kwam in Friesland, weer een aantal dagen voor de auto bij mijn KIA Dealer was, daar werd toen dus pas vastgesteld dat het im defecte ICCU ging. Vervolgens heb ik 6 weken moeten wachten op een nieuwe ICCU.
In tussentijd kreeg ik een dinerbon ter waarde van 100 euro van de Leasemaatschappij met excuses. Tja... tot zo ver KIA Pechhulp in Nederland.
Denk dat mensen nu wel begrijpen waarom ik geen ICCU probleem wil in het buitenland... haha