Je kunt de ondertitels in het Engels laten vertalen door YouTube voor diegene die de Duitse taal niet beheerst.
Gameboy?petertenboer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:53:
Youtubebijdrage van Duitser @electrobays wiens Kia EV6 gisteren gestolen is. https://youtu.be/z7rygETRYJ8?si=DSTJ3WHSzSjBM7jM
Je kunt de ondertitels in het Engels laten vertalen door YouTube voor diegene die de Duitse taal niet beheerst.
Daar spreekt deze man wel over. Het is een vermoeden, maar bewijzen kun je het nooit. Hij kwam erachter toen er een melding in de app kwam “ voertuig gedeactiveerd”.
En ik vind het weer getuigen van het niveau van Kia dat ze klanten niet op zijn minst informeren en daarnaast aan een oplossing werken.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Erger nog: bij Hyndai kun je voor minder dan 100 euro een nieuwe module laten inbouwen met nieuwe sleutels, en Kia in al zijn wijsheid besluit om dat niet aan hun klanten aan te bieden.Phusebox schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:54:
Tja ik kan het niet vaak genoeg zeggen, schakel keyless entry elke keer uit.
En ik vind het weer getuigen van het niveau van Kia dat ze klanten niet op zijn minst informeren en daarnaast aan een oplossing werken.
Sorry dat ik het zeg maar Kia heeft voor mij in alles laten blijken, de afgelopen vier, een kut bedrijf te zijn met nul service en klantvriendelijkheid.Elhovo schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:00:
[...]
Erger nog: bij Hyndai kun je voor minder dan 100 euro een nieuwe module laten inbouwen met nieuwe sleutels, en Kia in al zijn wijsheid besluit om dat niet aan hun klanten aan te bieden.
Dit gaat dus niet over de dealers maar met name de importeur.
Overigens vind ik het moeten betalen hiervoor ook bizar, maar beter dan niks.
[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 06-02-2026 19:04 ]
Zet keyless uit
Stop je sleutel in een doosje
Doe zoals je altijd doet.
Een gejatte auto is kut, maar ik gok dat de meesten 5 jaar tegen nieuwwaarde zijn verzekerd.
95% van de eigenaren weet niet eens hoe of dat je het kan uitzetten. Zelfs de Kia dealer, zowel verkoop als hoofd werkplaats wist het niet toen ik het ze vertelde.vanisher schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:09:
Whoohoo, je hebt weer een aanleiding gevonden om het weer conpleet over the top te tillen!
Zet keyless uit
Stop je sleutel in een doosje
Doe zoals je altijd doet.
Een gejatte auto is kut, maar ik gok dat de meesten 5 jaar tegen nieuwwaarde zijn verzekerd.
Voor jou misschien over the top, ik vel ook geen waardeoordeel over jouw mening of ervaring.
Voor een auto van 50+k vind ik dit gewoon een abominabel slechte beveiliging. 5 jaar nieuwwaarde krijg je overigens bijna nergens.
"In Nederland bieden de meeste verzekeraars standaard een nieuwwaarderegeling van 1 tot 3 jaar. Een dekking van 5 jaar is zeldzaam."
[ Voor 5% gewijzigd door The Wizard op 07-02-2026 14:33 ]
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
Keyless entry zet ik altijd en overal uit. Op het werk of 20 min bij de supermarkt maakt niet uit.The Wizard schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:33:
Hier gaat ie altijd in de non-keyless mode voor de nacht en in een bakje. De echte dieven hou je niet tegen, maar je moet altijd zorgen dat de auto/huis van de buurman aantrekkelijker is dan van jezelf
Nee, helaas.vanisher schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:16:
Ik heb al ff zitten zoeken, maar kun je dat via de app ook uitzetten?
Het maakt het iets lastiger om de auto offline te krijgen. Helpt niet tegen diefstal.GHorsie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:30:
Zou het helpen om de 'valet' mode aan te zetten?
Lekker kappen met paniekzaaien, graag de feiten erbij houden.
Feiten? Om te beginnen waren het er 47, en was het de meest gestolen EV in Nederland.Fiorano schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:03:
Vorig jaar werden er 24 gestolen in Nederland, dat is 0,32% van het totaal aantal gestolen auto’s in Nederland.
Lekker kappen met paniekzaaien, graag de feiten erbij houden.
Het heeft overigens niks met paniekzaaien te maken, wel met bewustwording en mensen informeren wat je kunt doen om de kans te verkleinen.
Een samenvatting door Gemini met linkjes naar de bronnen:
Kia in de diefstalstatistieken
Kia is inmiddels een zeer gewild merk onder dieven. In de lijst van meest gestolen automerken staat Kia op de 5e plek (met 422 diefstallen in totaal).
Kia Sportage: Dit is de absolute "hardloper" in de negatieve zin. De Sportage staat op de 2e plek in de lijst van meest gestolen modellen van 2025, met 162 diefstallen. Dit is een explosieve stijging van maar liefst 119% vergeleken met het jaar ervoor.
Kia EV6: Hoewel elektrische auto's (EV's) over het algemeen veel minder vaak worden gestolen dan brandstofauto's, is de Kia EV6 wel de meest gestolen elektrische auto van Nederland. In 2025 werden er 47 exemplaren gestolen (een flinke stijging ten opzichte van de 8 stuks in 2024).
Kia Sorento: Dit model duikt ook op in de lijstjes, specifiek in de top 10 van auto's met het hoogste diefstalrisico (relatief gezien ten opzichte van hoeveel er op de weg rijden).
Waarom juist Kia?
Volgens de experts van het VbV komt de stijging door twee factoren:
De enorme populariteit: Er rijden simpelweg veel meer nieuwe Kia-modellen rond, wat de vraag naar (gestolen) onderdelen vergroot.
Beveiligingslekken: Net als bij Toyota hebben bepaalde generaties kwetsbaarheden in het keyless entry-systeem, waardoor dieven het de auto eenvoudig kunnen stelen.
https://www.autoreview.nl/nieuws/id/36255/meest-gestolen-elektrische-auto-nederland?hl=nl-NL
https://autodiefstalcheck.nl/
https://stichtingvbv.nl/publicaties/jaaroverzicht-2025/?hl=nl-NL
[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 08-02-2026 09:17 ]
De kans blijft klein uiteraard. Maar de mensen waarbij het gebeurde maakte zich ook niet druk denk ikFiorano schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:38:
Prima, op +- 11.500 verkochte exemplaren maak ik mij weinig druk.
En ja als je de keyless entry uitschakelt staat er vast een Sportage dichtbij die dat niet heeft.
50 meter verderop is er een paar maanden geleden een Sportage zo van de oprit gehaald, ook middels de gameboy methode. Gelukkig schakel ik de keyless entry al twee jaar steevast uit.
Gelukkig schrijven EV's zo hard af dat dieven ze ook niet meer willen. Onderdelen zijn ook lastiger te verkopen denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 08-02-2026 11:49 ]
op de MY25 gebeurt er helemaal niets als je lock en unlock tegelijkertijd indrukt. Ik elk geval geen bevestiging door knipperlichten.Phusebox schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:47:
[...]
De kans blijft klein uiteraard. Maar de mensen waarbij het gebeurde maakte zich ook niet druk denk ik
En ja als je de keyless entry uitschakelt staat er vast een Sportage dichtbij die dat niet heeft.
50 meter verderop is er een paar maanden geleden een Sportage zo van de oprit gehaald, ook middels de gameboy methode. Gelukkig schakel ik de keyless entry al twee jaar steevast uit.
Gelukkig schrijven EV's zo hard af dat dieven ze ook niet meer willen. Onderdelen zijn ook lastiger te verkopen denk ik.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb het zelf niet kunnen testen op de nieuwere modellen. Wel op een EV9, die gaf ook geen knipperlicht signaal maar keyless ging wel uit.blb4 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:43:
[...]
op de MY25 gebeurt er helemaal niets als je lock en unlock tegelijkertijd indrukt. Ik elk geval geen bevestiging door knipperlichten.
Eenvoudig te testen, houd die twee knoppen samen een sec of 3 tot 5 vast. Loop dan naar de auto en zie of die ontgrendeld als je dichtbij komt en test ook of hij ontgrendeld als je het knopje op de deurgreep aanraakt.
Ik heb 't een paar keer geprobeerd, nada. Auto blijft open gaan bij benaderen.Phusebox schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:45:
[...]
Ik heb het zelf niet kunnen testen op de nieuwere modellen. Wel op een EV9, die gaf ook geen knipperlicht signaal maar keyless ging wel uit.
Eenvoudig te testen, houd die twee knoppen samen een sec of 3 tot 5 vast. Loop dan naar de auto en zie of die ontgrendeld als je dichtbij komt en test ook of hij ontgrendeld als je het knopje op de deurgreep aanraakt.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Wellicht heb je dan ook een beter beveiligd systeem.blb4 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:53:
[...]
Ik heb 't een paar keer geprobeerd, nada. Auto blijft open gaan bij benaderen.
Dat zou mooi zijn. Zijn al die gestolen exemplaren middels gameboy methode <MY25?Phusebox schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:54:
[...]
Wellicht heb je dan ook een beter beveiligd systeem.
Waarschijnlijk weten alleen de lieden die die auto's gestolen hebben dat.blb4 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:29:
[...]
Dat zou mooi zijn. Zijn al die gestolen exemplaren middels gameboy methode <MY25?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Vergrendel en ontgrendel knop tegelijkertijd indrukken. Vasthouden tot de knipperlichten vier keer hebben geknipperd.marc4547 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:57:
Hoe schakel je keyless entry uit dan? Sluiten knop ingedrukt houden? Model 2023?
Even zoeken op EV6 model 2022-2024 op deze site https://update.kia.com/EU/NL/search en dan klikken op Selecteer het voertuigtype en zoekking_dude schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:35:
Heb je een link of changelog?
Dan kun je de laatste versie downloaden.
/f/image/Jb9CAJRQUQ2buHNor04r6Z17.png?f=fotoalbum_large)
Zie https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/GXdiH4 voor meer informatie over de update.
[ Voor 34% gewijzigd door Sonicfreak op 09-02-2026 11:44 ]
Google is je beste vriend of gewoon even op de kia site kijken :-)king_dude schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:35:
Heb je een link of changelog?
https://update.kia.com/EU/NL/home
Fijn toch dat KIA nog steeds aan de early-birds denkt ...
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Via de Navigation Updater gaat het mooi snel, trekt bijna de 2 Gb verbinding vol.Bitaktus19 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:54:
Die website kan wel een boost gebruiken... wat een trage rotzooi.
De website was net bijna niet toegankelijk en downloaden met 10-11 mbs...The Wizard schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:26:
[...]
Via de Navigation Updater gaat het mooi snel, trekt bijna de 2 Gb verbinding vol.[Afbeelding]
Fijn dat het nu beter gaat.
Die werkt voor de nieuwere modellen.Elhovo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:37:
Tragische update voor de 'oude' modellen. Wat is er overigens geworden van de POI search via Google? Vorig jaar met veel bombarie aangekondigd en niks meer van vernomen.
Neuh, zit niks nieuws in, dus ook geen nieuwe bugsPhusebox schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:50:
Eigenlijk niks nieuws dus voor Gen5W bezitters, beter dan maar niet installeren ivm mogelijk bugs.
Destijds werd gesteld dat het ook voor de Gen5w modellen zou worden aangeboden. Grr
Kan dat een 30.000 service interval melding zijn die toevallig tegelijk is? Geen idee of Kia dat meld in de app, maar ik moet zelf binnenkort voor mijn 60k beurt en vroeg me af of de auto daar een melding van geeft. Staat nu op 58k, beurt gepland over een maand.Floppie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:50:
Nadat de ICCU is vervangen blijft de Kia app de melding voertuigcontrole geven. Weet iemand hoe ik daar vanaf kan komen? De auto zelf geeft geen storingen meer.
[Afbeelding]
In de app kreeg ik geen push melding toen ik een maand geleden 1000 km voor de 60.000 km zat. Er verschijnt wel bij starten van het voertuig een melding in het dashboard.fishman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:10:
[...]
Kan dat een 30.000 service interval melding zijn die toevallig tegelijk is? Geen idee of Kia dat meld in de app, maar ik moet zelf binnenkort voor mijn 60k beurt en vroeg me af of de auto daar een melding van geeft. Staat nu op 58k, beurt gepland over een maand.
Nee we zitten op 38000 en 2-jaarlijkse beurt hebben we ook gehad.fishman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:10:
[...]
Kan dat een 30.000 service interval melding zijn die toevallig tegelijk is? Geen idee of Kia dat meld in de app, maar ik moet zelf binnenkort voor mijn 60k beurt en vroeg me af of de auto daar een melding van geeft. Staat nu op 58k, beurt gepland over een maand.
De dealer zegt dat ze niks met meldingen in de Kia-app kunnen doen
:strip_exif()/f/image/wvgQRaUUFoQtCgV5No6LDcXQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb contact opgenomen met de Kia klantenservice omdat ik het toch wel graag veranderd wil hebben. De mevrouw aan de telefoon raadde mij aan om het contactformulier in te vullen. Dat heb ik dus maar gedaan.
https://cloud.eu.connect....m_KiaConnectInApp?l=&c=nl
Hopelijk kunnen ze in de backend het plaatje van de pre-facelift koppelen aan mijn VIN.
- het bagage afscheidingsrek (originele van KIA)
- de V2L adapter
Mocht iemand interesse hebben, stuur me even een bericht.
Be reasonable.... do it my way
Wel kaartupdates mag ik hopen? :-) Voor het CCNC systeem gaat dit zo te lezen na deze update anders. Als je een bestemming invoert kijkt het systeem automatisch op de achtergrond of er nieuwe gegevens zijn en haalt deze dan binnen.The Wizard schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:48:
[...]
Neuh, zit niks nieuws in, dus ook geen nieuwe bugs
[ Voor 31% gewijzigd door glas86 op 10-02-2026 13:13 ]
Wel een hoop 'niks' voor meer dan 20gbThe Wizard schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:48:
[...]
Neuh, zit niks nieuws in, dus ook geen nieuwe bugs
Inderdaad dat viel mij ook op. Opnieuw een update met een behoorlijke omvang. Release notes erg vaag voor wat betreft het gen5w systeem.Bitaktus19 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:22:
[...]
Wel een hoop 'niks' voor meer dan 20gb![]()
Ik vermoed dat dit het "generieke" stuk is:
[ Voor 39% gewijzigd door glas86 op 10-02-2026 13:30 ]
Lever nou gewoon dat knopje op en dan zijn er verder geen software updates meer nodig.
Nice-to-have is functionaliteit om batterij-status te communiceren naar apple/google maps.
Zijn dit niet gewoon de release notes van de vorige update? Meen mij te herinneren dat er de vorige keer ook geroepen werd over 'betere telefoonprojectie en stabieler bluetooth'. Wat dat ook mag betekenen.glas86 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:28:
[...]
Inderdaad dat viel mij ook op. Opnieuw een update met een behoorlijke omvang. Release notes erg vaag voor wat betreft het gen5w systeem.
Ik vermoed dat dit het "generieke" stuk is:
[Afbeelding]
Edit:
Yikes, een letterlijke copy-paste van september 2025
[ Voor 8% gewijzigd door Tolga07 op 10-02-2026 15:18 ]
Inderdaad!Tolga07 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:11:
[...]
Zijn dit niet gewoon de release notes van de vorige update? Meen mij te herinneren dat er de vorige keer ook geroepen werd over 'betere telefoonprojectie en stabieler bluetooth'. Wat dat ook mag betekenen.
Edit:
Iemand enig idee of dit nu al geimplementeerd is:
:strip_exif()/f/image/9OHCZBIFc5IUO5hjHDbS0uWc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik meende dat deze update een voorbereiding hierop was en dat Kia dit nog moet activeren op de backend systemen.
[ Voor 15% gewijzigd door glas86 op 10-02-2026 15:56 ]
Dus als je betaalt voor 2 OTA updates per jaar, dan gaat er nu 1 van je updates verloren aan niksTolga07 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:11:
[...]
Zijn dit niet gewoon de release notes van de vorige update? Meen mij te herinneren dat er de vorige keer ook geroepen werd over 'betere telefoonprojectie en stabieler bluetooth'. Wat dat ook mag betekenen.
Edit:
Ik vind het persoonlijk ook jammer, maar om eventjes advocaat van de duivel te spelen: het is niet zo dat dat ooit is beloofd...1Mark schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:08:
Lekker dan straks geen kaartupdates meer en geen manual pre-conditioning op de gen5w?
Lever nou gewoon dat knopje op en dan zijn er verder geen software updates meer nodig.
Nice-to-have is functionaliteit om batterij-status te communiceren naar apple/google maps.
Daarnaast doen andere fabrikanten (los van Tesla) dat soort dingen ook niet.
Had je een vw id4 gekocht had die dat ook nooit gekregen...
Ik heb me er persoonlijk bij neergelegd en ga de komende 3 jaar nog veel genieten aan de ev6.
Het blijft wat mij betreft de best rijdende auto in zijn klasse.
Had zelf ook graag wireless aa en manual precon gezien, maar het is niet anders...
[ Voor 5% gewijzigd door izzet3838 op 10-02-2026 20:23 ]
7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)
Liever een degelijke betrouwbare auto dan een paar fancy software quirks... oh wacht.
Haha ik zie het. Gewoon alles verbergen waarvan je weet dat het ruk is.Elhovo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:53:
Heeft iemand gemerkt dat met de laatste update van de Kia app de status van de 12v accu niet meer wordt getoond?
De oplossing was een voertuigdiagnose draaien in de auto zelf. Daarna weer juist gesynchroniseerd met de Kia AppFloppie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:50:
Nadat de ICCU is vervangen blijft de Kia app de melding voertuigcontrole geven. Weet iemand hoe ik daar vanaf kan komen? De auto zelf geeft geen storingen meer.
[Afbeelding]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Kia Connect wordt toch niet meer ondersteund? Die is vervangen door de Kia app. Heb je die al eens geprobeerd?Bo0bz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:48:
Ik rij nu 11 maanden met mijn EV6 en altijd zonder grote problemen. Nu is de auto twee weken terug geweeest voor de eerste onderhoudsbeurt en heb ik plots issues met kia connect. De auto en de app hebben geen verbinding met elkaar. Soft reset via het bekende knopje helpt even (lees; een halve dag) en dan komt het probleem weer terug. De auto maakt wel verbinding op het moment dat ik aan het laden ben. Er is ook een nieuwe update geweest in die periode. Ik vraag me dus af of er meer mensen met een MY25 plots last hebben van dit euvel?
Excuus het is inderdaad de nieuwe Kia app die ik gebruik maar in de auto zelf noemen ze het nog kia connectSonicfreak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:50:
[...]
Kia Connect wordt toch niet meer ondersteund? Die is vervangen door de Kia app. Heb je die al eens geprobeerd?
[ Voor 47% gewijzigd door Bo0bz op 11-02-2026 08:53 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Heb je in de Kia app de auto al eens verwijderd? Dan moet je via de QR-code in je infotainment systeem de auto opnieuw toevoegen in de app. Misschien helpt dat?Bo0bz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:51:
[...]
Excuus het is inderdaad de nieuwe Kia app die ik gebruik maar in de auto zelf noemen ze het nog kia connect
Die melding krijg ik sinds kort ook, sluit ik de app, start hem daarna weer direct op, werkt het. Ben zeer tevreden met de auto, maar de app is voor mij nu wel een reden aan het worden om de volgende auto geen Kia meer te kiezen.Bo0bz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:51:
[...]
Excuus het is inderdaad de nieuwe Kia app die ik gebruik maar in de auto zelf noemen ze het nog kia connect
[Afbeelding]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik heb nergens last van. Ik gebruik iPhone.Bo0bz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:54:
@.oisyn Die rechten staan bij mij ook al op onbeperkt. Paar keer de app opnieuw opstarten lijkt inderdaad wel te werken maar is natuurlijk geen oplossing.
Ik heb ook nergens last van en ik gebruik Android. Ik gebruik de app iedere dag om de auto voor te verwarmen en gelukkig geen problemen met de app.blb4 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:05:
[...]
Ik heb nergens last van. Ik gebruik iPhone.
Modem restten via het menu. Je raakt niets kwijt!Bo0bz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:51:
[...]
[Afbeelding]
Hoop dat het jullie helpt.
+1, ik heb een galaxy s24 en voorheen een a54 gehad.Sonicfreak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:07:
[...]
Ik heb ook nergens last van en ik gebruik Android. Ik gebruik de app iedere dag om de auto voor te verwarmen en gelukkig geen problemen met de app.
Ik heb dat scherm nog maar 1 keer gezien op 2 jaar tijd, na het herstarten van de app was die ook weer direct weg.
Ik krijg dit scherm vaker, maar alleen als ik de app op kantoor open. Oorzaak hier is beperkingen op het netwerk (wifi). Wifi uit en op 5G en de app laadt hier correct.Bo0bz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:51:
[...]
[Afbeelding]
Uit de reactie van Hyundai word ik nauwelijks wijzer, als ik in de comments ga lezen lijkt het probleem nog steeds aanwezig.petertenboer schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:04:
Ioniq Guy had een vraag over de ICCU gesteld aan Hyundai Amerika. De vraag ging over het feit of er nieuwe type ICCU’s ingezet worden bij reparaties. Het antwoord heeft hij gepubliceerd op YouTube: http://youtube.com/post/U...q2kui?si=VCMAsrnE-MQCj62e
Nu beginnen de eerste wagens uit garantie te komen, ik vraag me dus stilaan af wanneer er rechtzaken gaan volgen...
Iemand die weet wat het kost om de iccu buiten garantie te laten vervangen?
Met de tweedehands prijzen van 25-30K zou ik het eigenlijk wel zien zitten om een prive ev6 of i5 te nemen, maar als zo'n herstelling al rap 2k kost zou ik 2 keer nadenken denk ik
Met de laatste versie van de Kia Update software en de wine-stable versie is het me gelukt om de applicatie onder Linux te draaien. Er is wel een probleempje: op het moment van downloaden herkend de Update applicatie alleen maar de hard disk. De ingeplugde USB wordt niet herkend en dus kan ik de download niet activeren (om te voorkomen dat-ie de hard disk gaat formatteren). Ik heb al geprobeerd een nieuwe mount point aan te maken en de USB stick daarop te mounten via fstab, maar helaas. Heeft iemand nog goede ideeën. Ik heb het gevoel dat ik onder wine een soort van tweede virtuele disk moet maken. Maar ook dat heb ik gedaan met wine-config en eveneens helaas. Heeft iemand nog een briljant idee?
Bedankt voor de moeite en het delen van de link. Heb het ook maar meteen gedaan. Vind persoonlijk ook de lampen veel mooier aan de voorkant.Sonicfreak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:25:
Ik heb nog steeds in de Kia app het facelift model als plaatje terwijl ik de pre-facelift rijd. De kleur klopt dan weer wel.
[Afbeelding]
Ik heb contact opgenomen met de Kia klantenservice omdat ik het toch wel graag veranderd wil hebben. De mevrouw aan de telefoon raadde mij aan om het contactformulier in te vullen. Dat heb ik dus maar gedaan.
https://cloud.eu.connect....m_KiaConnectInApp?l=&c=nl
Hopelijk kunnen ze in de backend het plaatje van de pre-facelift koppelen aan mijn VIN.
Na de update eindelijk storingvrij Spotify met mijn CarlinkIt 5 en Android Auto.Elhovo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:53:
Beste Tweakers,
Met de laatste versie van de Kia Update software en de wine-stable versie is het me gelukt om de applicatie onder Linux te draaien. Er is wel een probleempje: op het moment van downloaden herkend de Update applicatie alleen maar de hard disk. De ingeplugde USB wordt niet herkend en dus kan ik de download niet activeren (om te voorkomen dat-ie de hard disk gaat formatteren). Ik heb al geprobeerd een nieuwe mount point aan te maken en de USB stick daarop te mounten via fstab, maar helaas. Heeft iemand nog goede ideeën. Ik heb het gevoel dat ik onder wine een soort van tweede virtuele disk moet maken. Maar ook dat heb ik gedaan met wine-config en eveneens helaas. Heeft iemand nog een briljant idee?
Ik vind de koplampen van de pre-facelift ook mooier dan die van de facelift. Daar had Kia niets aan moeten veranderen, maar ja, men wilde alles gelijktrekken met het design van de andere modellen zoals de EV9 en EV3.Planet X schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:54:
[...]
Bedankt voor de moeite en het delen van de link. Heb het ook maar meteen gedaan. Vind persoonlijk ook de lampen veel mooier aan de voorkant.
De animatie is naar mijn persoonlijke smaak mooi, maar zeker op de kleine achterlichten erg cheap. Voor is doorheen animatie de uitstraling minder bruut tijdens knipperen.
Ik heb al wat gezocht op internet, maar kon niet iets vinden om deze animatie softwarematig te disablen. Hebben jullie ideeën of tips?
Volgens mij zit het in de units zelf.king_dude schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:53:
Ik wil heel graag de niet-geanimeerde versie van de knipperlichten voor en achter op mijn ph1 edition advanced.
De animatie is naar mijn persoonlijke smaak mooi, maar zeker op de kleine achterlichten erg cheap. Voor is doorheen animatie de uitstraling minder bruut tijdens knipperen.
Ik heb al wat gezocht op internet, maar kon niet iets vinden om deze animatie softwarematig te disablen. Hebben jullie ideeën of tips?
Ik had gekeken voor de welcome/leacing home animatie die ze in korea hebben, logica zit helaas in die onderdelen zelf.king_dude schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:53:
Ik wil heel graag de niet-geanimeerde versie van de knipperlichten voor en achter op mijn ph1 edition advanced.
Als je het echt wilt zou je us spec knipperlichten kunnen kopen lijkt me.
Mijn MY2025 GT-Line is 27-01 naar de dealer gebracht en de ICCU staat nog steeds in backorder met geen ETA
Voor het nageslacht: het is me gelukt om de drive zichtbaar te maken maar in de volgende stap gaat het alsnog mis omdat de update applicatie de drive wil formatteren. En dat gaat onder Wine dus blijkbaar niet. Jammer maar helaas.Elhovo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:53:
Beste Tweakers,
Er is iemand die een Kia/Hyundai/Genesis update downloader voor linux gemaakt heeft.Elhovo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:48:
Voor het nageslacht: het is me gelukt om de drive zichtbaar te maken maar in de volgende stap gaat het alsnog mis omdat de update applicatie de drive wil formatteren. En dat gaat onder Wine dus blijkbaar niet. Jammer maar helaas.
Wellicht ken je die al.
Hier te vinden: https://github.com/chenxiaolong/nudl
Ik heb 'm zelf niet geprobeerd, ik gebruik beide besturingssystemen, dus de eigen updater voldoet (nu nog) voor mij.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ja, volgens mij heb ik die link hier zelfs nog eens gepost. Is inderdaad mijn volgende stap. Ik heb er eens mee gespeeld en het was een beetje een gezoek om de juiste file te vinden maar ga er één dezer dagen mee aan de slag, kijken of ik er iets mee kan. Het was leuk geweest als de officiële downloader werkte, maar die is weer zo 'gebruiksvriendelijk' gemaakt dat je er niks mee kuntPeter-036 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:05:
[...]
Er is iemand die een Kia/Hyundai/Genesis update downloader voor linux gemaakt heeft.
Wellicht ken je die al.
Hier te vinden: https://github.com/chenxiaolong/nudl
Ik heb 'm zelf niet geprobeerd, ik gebruik beide besturingssystemen, dus de eigen updater voldoet (nu nog) voor mij.
Probeer je het downloaden van de bestanden, direct naar de USB-drive weg te schrijven?Elhovo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:48:
[...]
Voor het nageslacht: het is me gelukt om de drive zichtbaar te maken maar in de volgende stap gaat het alsnog mis omdat de update applicatie de drive wil formatteren. En dat gaat onder Wine dus blijkbaar niet. Jammer maar helaas.
Heb je geprobeerd om eerst de bestanden te laten downloaden naar je hardeschijf, en daarna handmatig de inhoud te kopieren naar de USB-drive?
Moet zeggen heb dat niet aangedurfd. De update software van Kia wil de target schijf formatteren en wilde niet het risico lopen om mijn schijf te ruïneren.StickMan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:49:
[...]
Probeer je het downloaden van de bestanden, direct naar de USB-drive weg te schrijven?
Heb je geprobeerd om eerst de bestanden te laten downloaden naar je hardeschijf, en daarna handmatig de inhoud te kopieren naar de USB-drive?
Met de nudl tool heb ik onder Linux nu de download kunnen doen. De auto herkende de USB als een update dus op dit moment wordt de update geïnstalleerd. Als het klaar is zal ik even bevestigen of alles OK is.
Je kunt het uitzetten op de navigatie. Dan heb je er ook maar tweePatrick80 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:17:
Sinds gisteren eigenaar van een ev6 gt-line my24. Is het inmiddels mogelijk om de snelheid uit te zetten in de hud? Ik zie het nu op drie plekken. Hud, cluster, en navigatie. Op zich wel fijn om het te zien. Maar tijdens het rijden vind ik hem in de hud te nadrukkelijk aanwezig. Google zo gauw niks kunnen vinden, alleen volledig uitzetten
Bijkomend voordeel is dat je ahem, 'medepassagier' je er dan niet fijntjes op kan wijzen dat de maximum snelheid toch echt 120 is en jij wel 125 gaat en of je een boete wilt of zo.
Heeft een vriend me verteld......
Sinds enkele weken komt er een behoorlijke stank uit de verwarming als ik deze vanaf de app inschakel / pre-conditioneren voor vertrek. Op den duur ruik je die vieze lucht niet meer, maar dat kan ook gewenning zijn. Filter e.d. achter de box/frunk al even 'schoongemaakt' (nooit vervangen zo te zien), maar bij wijze van test ook even de verwarming zonder het filter ingeschakeld. Dat maakt geen verschil.
Lees wel wat meer op reddit; dus ben niet de enige: https://www.reddit.com/r/...iipawl/smell_from_heater/
Heeft er iemand tips? Ik vermoed dat het wel eens de AC kan zijn als ik de auto van te voren wil opwarmen via de app. Anders toch maar eens een dealer bezoeken, want het is echt een behoorlijk smerige lucht. Auto beslaat ook snel van binnen na een nachtje stil staan, dus de AC werkt niet helemaal naar behoren.
Verder redelijk tevreden over de auto. Tot nu toe 2x gehad dat ik de auto niet in de 'D' kreeg, dus hopelijk blijft het hier bij. Mixed feelings dus.
[ Voor 10% gewijzigd door krakendmodem op 13-02-2026 19:28 ]
Niet in de Drive stand kunnen zetten kan wellicht een slechte 12volt accu zijn. Had ik ook een paar keer in de dagen voordat ik stil kwam te staan met een lege 12v accu. Na plaatsen van een nieuwe accu nooit meer gehad.[b]
Verder redelijk tevreden over de auto. Tot nu toe 2x gehad dat ik de auto niet in de 'D' kreeg, dus hopelijk blijft het hier bij. Mixed feelings dus.
https://www.consumerrepor...ailure-tesla-a3038878758/
Staat toch helemaal niks nieuws in?petertenboer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:32:
Artikel van de Amerikaanse consumentenorganisatie over de ICCU problematiek wat gisteren uitgebracht is.
https://www.consumerrepor...ailure-tesla-a3038878758/
Dit blijkt 8.0J te zijn, dus 235 is zelfs een betere breedte. Interessant dat er dan 255 door Kia om wordt gelegd.slim_fan schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:53:
Weet iemand welke breedte ('J') de 20" Sinan velgen zijn? Past daar 235/50/20 op?
Of is die 230V V2L poort ook te gebruiken tijdens het rijden? Dan kan daar natuurlijk gewoon een lader in voor een Switch/Steamdeck/laptop :)
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Als je het stopcontact onder de achterbank bedoelt dan werkt deze inderdaad tijdens het rijden. Die heb ik zelf gebruikt voor een koelkastje.Chakotay schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:47:
Of is die 230V V2L poort ook te gebruiken tijdens het rijden? Dan kan daar natuurlijk gewoon een lader in voor een Switch/Steamdeck/laptop :)
Die onder de achterbank inderdaad, dank voor de bevestiging :)GHorsie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:26:
[...]
Als je het stopcontact onder de achterbank bedoelt dan werkt deze inderdaad tijdens het rijden. Die heb ik zelf gebruikt voor een koelkastje.
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Toevallig vandaag getest met een ali metertje, komt gewoon 5 volt uit tijdens laden iphone 17 pro. Dus helaas geen pdChakotay schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:47:
Hier komt over een week of 2 een jong gebruikte EV6 binnen (uit december ´23, occasion lease). Weet iemand hier toevallig in hoeverre de USB poortjes bij de achterbank USB PD ondersteunen? Niet meer dan 9V voor zover ik kan vinden, maar ik zie zowel 1.67A en 3A max langskomen.
Echt nieuw in de zin van dat de ICCU's kapot gaan wellicht niet, maar ik vond het wel opmerkelijke dat Hyundai/ Kia nu wel reageren (wat ze nagenoeg nooit doen) en toegeven dat ze het nog steeds niet onder controle hebben:
Volgens Hyundai zijn de problemen gerelateerd aan een transistor, bekend als een MOSFET, die een zekering in de ICCU kon doden en het voertuig ervan kon weerhouden de 12-volt batterij op te laden. Een woordvoerder van Kia vertelde Consumer Reports dat het probleem te wijten is aan "thermische belasting en voorbijgaande hoge spanning". Hoewel deze auto's elektrisch zijn, hebben hun 12V-batterijen een vergelijkbare functie als de startaccu's in auto's op gas en staan ze los van de hoogspanningsbatterij die het voertuig van stroom voorziet.
Beide autofabrikanten zeggen dat software-updates en vervanging van onderdelen die problemen moeten oplossen, maar uit de gegevens van Consumer Reports blijkt dat dit niet altijd het geval is geweest, waarbij eigenaren meerdere vervangingen van hetzelfde voertuig melden. Reparaties kunnen vaak enkele weken duren vanwege de beschikbaarheid van onderdelen, en één eigenaar meldde een wachttijd van twee maanden.
Corbin zegt dat eigenaren hem hetzelfde vertellen. "Eigenaren die de software-updates ontvingen, ondervonden nog steeds storingen en gloednieuwe auto's blijven falen", zegt hij. "Op basis van berichten op sociale media hebben sommige eigenaren al drie ICCU's doorlopen in de paar jaar dat de auto te koop is."
Omdat een functionerende ICCU niet vereist is voor DC snel opladen, kunnen eigenaren mogelijk nog steeds opladen bij openbare opladers, zelfs als de ingebouwde oplader faalt, maar het is slechts een tijdelijke oplossing. "Uiteindelijk zal de 12-volt batterij leeglopen omdat hij niet oplaadt, en dan zal de auto gewoon worden uitgeschakeld tijdens het rijden", zegt Corbin. "Veel rapporten geven aan dat mensen plotseling de stroom verliezen op kruispunten en op de snelweg."
Misschien vinden anderen het wel interessant om het artikel te lezen
[ Voor 3% gewijzigd door petertenboer op 14-02-2026 14:39 ]
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
/f/image/ERPYR8BkuXxgAOS0Os67OsVg.png?f=fotoalbum_large)