SorryPhusebox schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:30:
[...]
Oeps ja. Sorry niet echt duidelijk omschreven ook.
T was de ICCU. Snelle service van de content Kia dealer in Tilburg 🙂
Ik vrees dat mijn EV6 nu ook aan de beurt is met een kapotte ICCU 
EV6 AWD GT-line uit juni 2022 met ca 61k km op de teller.
De aardlekautomaat in de onderverdeelkast van het laadstation en de aardlekautomaat in de meterkast zelf zijn er uit geklapt tijdens het laden. Maar even, nadat ik de laadkabel uit de auto gehaald heb, geprobeerd wat er gebeurde als ik de auto op Ready zette: toen kwam de eerste oranje melding. Na enkele minuten de tweede rode melding met een hoop gepiep.
De auto is inmiddels door de berger opgehaald en bij de Kia dealer in de buurt afgeleverd. Nu maar wachten op de diagnose en de reparatie.
De aardlekautomaat in de onderverdeelkast van het laadstation en de aardlekautomaat in de meterkast zelf zijn er uit geklapt tijdens het laden. Maar even, nadat ik de laadkabel uit de auto gehaald heb, geprobeerd wat er gebeurde als ik de auto op Ready zette: toen kwam de eerste oranje melding. Na enkele minuten de tweede rode melding met een hoop gepiep.
De auto is inmiddels door de berger opgehaald en bij de Kia dealer in de buurt afgeleverd. Nu maar wachten op de diagnose en de reparatie.
![]() | ![]() |
Amerika gaat ook mee met de verlengde garantie voor de pre-facelift auto’s als de ICCU kapot gaat.
15 jaar of 180.000 Miles.
http://youtube.com/post/U...ItnCC?si=OT48sSgxLWSj4mDT
15 jaar of 180.000 Miles.
http://youtube.com/post/U...ItnCC?si=OT48sSgxLWSj4mDT
Nee, dat is wettelijk verbodenRenegadexRIPxx schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:40:
Verlies je uw garantie indien je die trekhaak laat plaatsen bij een niet officiële dealer ?
Er bestaan voor zover ik weet geen "Kia" trekhaken. Is altijd aftermarket.
Hier is de ICCU vermoedelijk ook gestorven. Geen foutmeldingen op het dashboard tot nu toe, maar wel 3 openbare laadpunten in storing geholpen. Klappen er uit als hij het laden start…
Yup die is klaar, ik had exact hetzelfde met dezelfde foutmeldingen (op nog 1 na die jij niet had).Franciesco schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:03:
Ik vrees dat mijn EV6 nu ook aan de beurt is met een kapotte ICCU
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hoop dat het snel verholpen kan worden
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Dan lijkt het erop dat je de 'minst erge' storing hebt: hij laadt de 12v nog wel, DC laden zal ook gaan, maar AC laden niet. Kun je dus de auto blijven rijden tot er een nieuwe ICCU beschikbaar is.Fiorano schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:23:
Hier is de ICCU vermoedelijk ook gestorven. Geen foutmeldingen op het dashboard tot nu toe, maar wel 3 openbare laadpunten in storing geholpen. Klappen er uit als hij het laden start…
Terugkomende op mijn bericht van afgelopen dinsdag (Franciesco in "Het grote Kia EV6 topic"): het bleek zoals verwacht inderdaad de ICCU te zijn die stuk was.
Het goede nieuws is dat de auto inmiddels al weer gerepareerd is. Complimenten voor van Mossel Zwolle dat ze de auto zo snel (binnen 2 dagen) gerepareerd hebben! Heel fijn!
Het goede nieuws is dat de auto inmiddels al weer gerepareerd is. Complimenten voor van Mossel Zwolle dat ze de auto zo snel (binnen 2 dagen) gerepareerd hebben! Heel fijn!
Dat is inderdaad snel zeg. Ik moest toch aanzienlijk langer wachten in Utrecht.Franciesco schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:23:
Terugkomende op mijn bericht van afgelopen dinsdag (Franciesco in "Het grote Kia EV6 topic"): het bleek zoals verwacht inderdaad de ICCU te zijn die stuk was.
Fijn dat je weer rijdt.
Ik heb dit niet (MY23). Als ik inzoom lijkt het daadwerkelijk schade te zijn omdat ik een beetje bekrast oppervlak zie op die randen. Was je met de hand of ga je door een autokrasstraat?ITsEZ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:50:
Zijn er meer mensen die last hebben van lak die loslaat rond de raamlijst? Aangekaart bij de dealer maar die geeft aan dat het niet onder de garantie valt maar dat het “schade” is.
[Afbeelding]
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Het loopt eigenlijk door langs de hele lijst. Het kan natuurlijk door de kras straat komen, maar als ik daar eens in de 2 maanden kom is het veel. Het lijkt me dat de wasstraat het misschien er wel “af kan halen” maar dan toch pas als het in eerste instantie al los zit?TGEN schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:55:
[...]
Ik heb dit niet (MY23). Als ik inzoom lijkt het daadwerkelijk schade te zijn omdat ik een beetje bekrast oppervlak zie op die randen. Was je met de hand of ga je door een autokrasstraat?
What you see is always what you get.
Ik heb ook dat de lak loslaat op de zwarte A-stijl (waar je niet met je hand komt want dat is geen onderdeel van de deur), maar volgens dealer is dit schade en valt het niet onder garantie. Voor mij is het een leaseauto, maar ik ben er heel zuinig op en weet zeker dat dit geen schade is, maar ja, wat doe je eraan.ITsEZ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:50:
Zijn er meer mensen die last hebben van lak die loslaat rond de raamlijst? Aangekaart bij de dealer maar die geeft aan dat het niet onder de garantie valt maar dat het “schade” is.
[Afbeelding]
Ik ga trouwens ook door de wasstraat met de auto, maar goed, dat doet de dealer zelf ook na een onderhoudsbeurt. Daarvan mag de lak niet losraken.
Zelf ga ik naar een wasstraat met zachte borstels die niet krassen en de dealer zit daar vlak om de hoek (schuin tegenover zelfs) dus die zal zeer waarschijnlijk dezelfde wasstraat gebruiken.
[ Voor 20% gewijzigd door Sonicfreak op 24-04-2026 11:45 ]
Ookal is het een leaseauto, bij het inleveren kunnen ze het zien als schade en dan moet je alsnog dokken.Sonicfreak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:38:
[...]
Ik heb ook dat de lak loslaat op de zwarte A-stijl (waar je niet met je hand komt want dat is geen onderdeel van de deur), maar volgens dealer is dit schade en valt het niet onder garantie. Voor mij is het een leaseauto, maar ik ben er heel zuinig op en weet zeker dat dit geen schade is, maar ja, wat doe je eraan.
Ik ga trouwens ook door de wasstraat met de auto, maar goed, dat doet de dealer zelf ook na een onderhoudsbeurt. Daarvan mag de lak niet losraken.
Zelf ga ik naar een wasstraat met zachte borstels die niet krassen en de dealer zit daar vlak om de hoek (schuin tegenover zelfs) dus die zal zeer waarschijnlijk dezelfde wasstraat gebruiken.
Ik kan inmiddels melden dat ik dit topic ergens dit jaar ga verlaten.
Er is een Smart #5 onderweg, de enige auto die qua ruimte, opties en laden een betaalbare vooruitgang is op de EV6.
Er is een Smart #5 onderweg, de enige auto die qua ruimte, opties en laden een betaalbare vooruitgang is op de EV6.
Ik weet het, maar dat zie ik tegen die tijd wel en anders laat ik het herstellen voordat ik de auto inlever.TLG07 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:52:
[...]
Ookal is het een leaseauto, bij het inleveren kunnen ze het zien als schade en dan moet je alsnog dokken.
Ik kan proberen het bij de volgende onderhoudsbeurt nog eens aan te kaarten dat dit niet hoort.
Voorlopig kan ik nog 3 jaar doorrijden met de auto want die is net deze maand 2 jaar geworden.
Nog steeds een heerlijke auto om te rijden.
Even aangenomen dat het zakelijke lease/ auto van de zaak betreft: de schade kun je dan toch gewoon melden bij de leasemaatschappij? Zij bepalen dan of het gerepareerd wordt en betalen de kosten als het idd niet onder garantie valt.
PS: een eventueel eigen risico doorbelasten aan de werknemer ivm schade aan de zakelijke leaseauto is wettelijk niet toegestaan als de schade tijdens werktijd ontstaan is. Tenzij er b.v. sprake is van opzet o.i.d. Maar daar lijkt me hier geen sprake van. Dat de schade tijdens priveritten ontstaan is lijkt me ook niet aannemelijk.
PS: een eventueel eigen risico doorbelasten aan de werknemer ivm schade aan de zakelijke leaseauto is wettelijk niet toegestaan als de schade tijdens werktijd ontstaan is. Tenzij er b.v. sprake is van opzet o.i.d. Maar daar lijkt me hier geen sprake van. Dat de schade tijdens priveritten ontstaan is lijkt me ook niet aannemelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 24-04-2026 16:39 ]
Het is inderdaad zakelijke lease. Zoals gezegd ga ik het bij de volgende onderhoudsbeurt nog eens aankaarten en anders meld ik het als schade bij de leasemaatschappij voordat ik de auto inlever.Franciesco schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:38:
Even aangenomen dat het zakelijke lease/ auto van de zaak betreft: de schade kun je dan toch gewoon melden bij de leasemaatschappij? Zij bepalen dan of het gerepareerd wordt en betalen de kosten als het idd niet onder garantie valt.
Nee, wel last van corrosie helemaal aan de voorkant van de motorkap. Dat wordt ook niet vergoed. Volgens mij is de laklaag te dun aan gebracht.ITsEZ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:50:
[Afbeelding]
[ Voor 44% gewijzigd door Mjas op 27-04-2026 17:22 ]
Dit heb ik ook maar dan echt op het randje en eronderMjas schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:18:
[...]
Nee, wel last van corrosie helemaal aan de voorkant van de motorkap. Dat wordt ook niet vergoed. Volgens mij is de laklaag te dun aan gebracht.[Afbeelding]
Waarschijnlijk is dit steenslag. Dit moet je wel snel fixen, want onder de lak is je motorkap nu hard aan het roesten!Mjas schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:18:
Nee, wel last van corrosie helemaal aan de voorkant van de motorkap. Dat wordt ook niet vergoed. Volgens mij is de laklaag te dun aan gebracht.[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb dit ook, en heb een garantie claim ingediend. Bij mij is dit ook aan de binnenkant op meer dan 1 plek. Fotos zijn gemaakt en lakdikte is op verschillende plaatsen opgemeten door de dealerAndrehj schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:34:
[...]
Waarschijnlijk is dit steenslag. Dit moet je wel snel fixen, want onder de lak is je motorkap nu hard aan het roesten!
Vraag me af wat ze er voor gebruiken, is dat Brinks of Westfalia ? Ik had de dealer gevraagd om een installatie van afneembare trekhaak en daar vragen ze in Denemarken gewoon lekker 3000 euro voor. Ik ga het dus zelf doen vandaar mijn vraag.macfocus schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:55:
[...]
Nee, dat is wettelijk verboden
Er bestaan voor zover ik weet geen "Kia" trekhaken. Is altijd aftermarket.
Ik heb een Westfalia, gemonteerd door de dealer.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Iemand nog meer last van vocht in het achterlicht van de klep?
YouTube: KIA EV6 water in achterlicht
YouTube: KIA EV6 water in achterlicht
Ik heb nu onder mijn modeljaar 26 GT een GDW trekhaak zitten maar de bekabeling komt niet in orde. Blijkbaar toch een probleem voor de OEM bekabeling. Enkel remlichten en mistlicht werkt. Ik heb nu gevraagd om de originele KIA wiring te bestellen dan ben ik zeker. (CV621ADE50PC)Rickg84 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:46:
[...]
Vraag me af wat ze er voor gebruiken, is dat Brinks of Westfalia ? Ik had de dealer gevraagd om een installatie van afneembare trekhaak en daar vragen ze in Denemarken gewoon lekker 3000 euro voor. Ik ga het dus zelf doen vandaar mijn vraag.
Ik mag nog even met de EV6, maar prive hebben we een BYD Dolphin Surf gekocht.Loei123 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:03:
Ik pas er met mijn ruim 2 meter prima in en de stoelen van die BYD zijn werkelijk fantatstisch, geen extra lendekussentjes meer nodig omdat de lendesteun van de autostoel gewoon te laag zit voor mensen met mijn lengte.
Daarnaast verbaast dat de BYD met 43 kWh accu verder komt dan mijn EV6 met 58 kWh.
En alle opties gewoon aanwezig in die BYD.
Ik ga er nog even over nadenken, maar die BYD zou wel eens mijn volgende leasebak kunnen worden (blijft er een mooi bedrag over van mijn leasebudget voor leuke dingen)
GerkeP
Ja ik zag dat ik in Duitsland net over de grens een Oris verwijderbare trekhaak kan laten installeren voor 1000 eur inc kabels en btw.. Ik heb zo eens zitten kijken voor volledige sets maar dan betaal je ook ongeveer 850 euro ex montage.. Dan betaal ik liever 150 extra en dan is het gedaan door een bekend bedrijf. Heb jij hem zelf geinstalleerd ? en hoeveel pins ?Bogey555 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:23:
[...]
Ik heb nu onder mijn modeljaar 26 GT een GDW trekhaak zitten maar de bekabeling komt niet in orde. Blijkbaar toch een probleem voor de OEM bekabeling. Enkel remlichten en mistlicht werkt. Ik heb nu gevraagd om de originele KIA wiring te bestellen dan ben ik zeker. (CV621ADE50PC)
Ik was bij de Kia dealer ook net geen 1100 euro kwijt voor de trekhaak?Rickg84 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:52:
[...]
Ja ik zag dat ik in Duitsland net over de grens een Oris verwijderbare trekhaak kan laten installeren voor 1000 eur inc kabels en btw.. Ik heb zo eens zitten kijken voor volledige sets maar dan betaal je ook ongeveer 850 euro ex montage.. Dan betaal ik liever 150 extra en dan is het gedaan door een bekend bedrijf. Heb jij hem zelf geinstalleerd ? en hoeveel pins ?
Afneembaar
GerkeP
inclusief installatie ? Ik woon in DK en daar is het exponentieel duurder. Vandaar duitsland.GerkeP schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:54:
[...]
Ik was bij de Kia dealer ook net geen 1100 euro kwijt voor de trekhaak?
Afneembaar
Ja, nu bedenk ik me wel dat dat bij de aflevering al geregeld was.Rickg84 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:55:
[...]
inclusief installatie ? Ik woon in DK en daar is het exponentieel duurder. Vandaar duitsland.
Stond ook voor die prijs in de prijslijst hier
https://webshop.kia.nl/pr...e-uitvoeringen/CV281ADE50
Nu komt de kabelset er apart bij, dat zat er bij mij standaard in de prijs van 1050 euro (inclusief BTW)
https://webshop.kia.nl/pr...set-13-polig/CV621ADE50PC
GerkeP
Op de Kia website (https://kiaonline.dk/konfigurator/ev6/4) hier in DK is het ongeveer 1875 euro maar dat is bij bestelling van de auto. Als je hem later laat installeren dan kost het bijna 3k euro.GerkeP schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:01:
[...]
Ja, nu bedenk ik me wel dat dat bij de aflevering al geregeld was.
Stond ook voor die prijs in de prijslijst hier
https://webshop.kia.nl/pr...e-uitvoeringen/CV281ADE50
Nu komt de kabelset er apart bij, dat zat er bij mij standaard in de prijs van 1050 euro (inclusief BTW)
https://webshop.kia.nl/pr...set-13-polig/CV621ADE50PC
Hogere salarissen in DK zeker?
Uurtarief een stuk hoger.
Niet een " Vakgarage" die dat kan plaatsen met de originele onderdelen?
Uurtarief een stuk hoger.
Niet een " Vakgarage" die dat kan plaatsen met de originele onderdelen?
GerkeP
Ik ga je ergens dit jaar volgen.Loei123 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:03:
Er is een Leapmotor C10 onderweg.
Eens kijken wat dat ons brengt
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Nee niet zelf gedaan maar een garage waar ik mijn vorige KIA kocht en die ondertussen geen licentie meer heeft want te klein. Bij mijn KIA garage vroegen ze 1539 euro en dan nog de huur van een vervangwagen voor ongeveer 40 Euro. Bij de andere garage 1250 met gratis vervangwagen. Dus ik heb voor die optie gekozen maar de OEM bekabeling die zij op basis van mijn chassisnummer voorzien hadden werkt niet. Ze hadden nog een andere OEM optie maar ik wilde het risico niet nemen om nog meer tijd te verliezen en ik leg 100 Euro bij voor de originele KIA kabelset. En het is 13 Polig btw. We hebben ook een 7 polige gebruikt en die werkte ook niet. Installatie van de kabelset is supergemakkelijk want is plug and play maar de trekhaak zelf zal wel meer verstand van zaken vergenRickg84 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:52:
[...]
Ja ik zag dat ik in Duitsland net over de grens een Oris verwijderbare trekhaak kan laten installeren voor 1000 eur inc kabels en btw.. Ik heb zo eens zitten kijken voor volledige sets maar dan betaal je ook ongeveer 850 euro ex montage.. Dan betaal ik liever 150 extra en dan is het gedaan door een bekend bedrijf. Heb jij hem zelf geinstalleerd ? en hoeveel pins ?
Is dat op papier of heb je dat daadwerkelijk gemeten? Want in de tests wordt vaak geklaagd dat de Chinezen in de praktijk veel slechter scoren dan in de WLTP-cyclus, meer dan andere merken.GerkeP schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:32:
Daarnaast verbaast dat de BYD met 43 kWh accu verder komt dan mijn EV6 met 58 kWh.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Werkelijk getest.Andrehj schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:15:
[...]
Is dat op papier of heb je dat daadwerkelijk gemeten? Want in de tests wordt vaak geklaagd dat de Chinezen in de praktijk veel slechter scoren dan in de WLTP-cyclus, meer dan andere merken.
We rijden elke donderdag hetzelfde traject.
De EV6 blijft steken rond de 260 kilometer, de Dolphin Surf komt tot 290 kilometer.
Zelfde tijd, zelfde rijstijl, zelfde belading, met ons 2en plus de hond.
Welke test en welke Chinezen (want dat zijn er inmiddels heel veel)?
[ Voor 6% gewijzigd door GerkeP op 28-04-2026 20:18 ]
GerkeP
Snelle service bij Braber Ede. Vrijdag eind van de ochtend gebracht en dinsdag eind van de ochtend klaar. Gratis Leen Kia Stonic mee, prima geregeld!Fiorano schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:23:
Ik zou zeggen, kom op vakantie naar Spanje en laat hier een trekhaak monteren. Heb een verticaal afneembare laten installeren, geproduceerd in Spanje, en dat heeft me 480 euro gekost inclusief 13 polige aansluiting en kentekenplaat. Heb je nog geld over voor een vakantie ook....Rickg84 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:55:
[...]
inclusief installatie ? Ik woon in DK en daar is het exponentieel duurder. Vandaar duitsland.
Nee, de aanhanger-modus werkt niet maar dat heb ik eerlijk gezegd zelfs liever. Ik kan zelf wel de sensoren uitzetten als dat nodig is, wat overigens met twee fietsen achterop meestal niet nodig is als ik ze goed centreer.
Idioot, die prijsverschillen.Elhovo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:50:
[...]
Ik zou zeggen, kom op vakantie naar Spanje en laat hier een trekhaak monteren. Heb een verticaal afneembare laten installeren, geproduceerd in Spanje, en dat heeft me 480 euro gekost inclusief 13 polige aansluiting en kentekenplaat. Heb je nog geld over voor een vakantie ook....
Nee, de aanhanger-modus werkt niet maar dat heb ik eerlijk gezegd zelfs liever. Ik kan zelf wel de sensoren uitzetten als dat nodig is, wat overigens met twee fietsen achterop meestal niet nodig is als ik ze goed centreer.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Vrienden,
Ik moet zaterdag net een karretje er achter rijden en de week daarop met 2 fietsen maar is het nou wel of niet beter om de aanhangermodus in te schakelen en wat is het verschil nu eigenlijk
Ik moet zaterdag net een karretje er achter rijden en de week daarop met 2 fietsen maar is het nou wel of niet beter om de aanhangermodus in te schakelen en wat is het verschil nu eigenlijk
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW. Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Het maakt netto weinig uit.marc4547 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 06:40:
Vrienden,
- De GOM klopt sowieso niet.
- Met de aanhanger modus aan zet ie het bereik naar beneden zodra de stekker erin zit.
- Je sensoren achter worden uitgezet
- Je regeneratieflippers werken niet meer (irritant)
Overigens is er geen handmatige mogelijkheid om de aanhangermodus in of uit te schakelen voor zover ik weet.
[ Voor 9% gewijzigd door macfocus op 30-04-2026 09:59 ]
Op dit moment is er bij mij een ota-update gaande.
"Navigatiesoftware wordt gedownload".
Terwijl ik ota helemaal niet aan had staan.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ja dat heb ik ook. Het lijkt alsof dat uitzetten niet veel effect heeft.HansAuutB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:28:
Op dit moment is er bij mij een ota-update gaande.
Eergisteren mijn EV6 modeljaar 26 binnen gebracht bij de garage omdat ik terug de foutmelding van het batterijmanagement systeem kreeg. Eerst kon ik niet meer laden (AC) en de dag erna kon ik laden maar stopte het aan 80%.
Vandaag gebeld om te weten hoe het zat. Ze hebben een case geopend bij KIA omdat er blijkbaar nog gevallen zijn in België en ze weten niet wat er moet gebeuren.
Geen idee wanneer ik de wagen terug ga zien. Gelukkig waren ze wel akkoord om de kosten van de vervangwagen te laten vallen.
Vandaag gebeld om te weten hoe het zat. Ze hebben een case geopend bij KIA omdat er blijkbaar nog gevallen zijn in België en ze weten niet wat er moet gebeuren.
Geen idee wanneer ik de wagen terug ga zien. Gelukkig waren ze wel akkoord om de kosten van de vervangwagen te laten vallen.
Klinkt als een kapotte ICCU. Dat zou volgens KIA bij de nieuwe modellen (middels een software update) niet tot nauwelijks meer aan de orde zijn maar de praktijk leert helaas anders..Bogey555 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:40:
Eergisteren mijn EV6 modeljaar 26 binnen gebracht bij de garage omdat ik terug de foutmelding van het batterijmanagement systeem kreeg. Eerst kon ik niet meer laden (AC) en de dag erna kon ik laden maar stopte het aan 80%.
Ohjee, zou mijn ICCU ook aan de beurt zijn? Net de hoofdzekering en de zekering van de laadpaal om.
De zekeringen weer terug gezet, de EV6 even 800m de straat heen en weer gereden (geen foutmeldingen) en weer ingeplugd. EVCC stuurt hier een Peblar lader aan en EVCC zegt 'waiting for vehicle' terwijl ie nu zou moeten laden (lage dynamische energieprijs vanaf 10:30 en dat is ook ongeveer het moment dat ie klapte). Ik hoor de lader inschakelen en ook de auto wat geluid maken maar laden doet ie niet en op de laadpoort knipperen alle vier de statusbalkjes gelijktijdig.
Hoe stel ik nu vast of de ICCU stuk is? Even aan een publieke paal proberen ergens of is dit al een uitgemaakte zaak?
De zekeringen weer terug gezet, de EV6 even 800m de straat heen en weer gereden (geen foutmeldingen) en weer ingeplugd. EVCC stuurt hier een Peblar lader aan en EVCC zegt 'waiting for vehicle' terwijl ie nu zou moeten laden (lage dynamische energieprijs vanaf 10:30 en dat is ook ongeveer het moment dat ie klapte). Ik hoor de lader inschakelen en ook de auto wat geluid maken maar laden doet ie niet en op de laadpoort knipperen alle vier de statusbalkjes gelijktijdig.
Hoe stel ik nu vast of de ICCU stuk is? Even aan een publieke paal proberen ergens of is dit al een uitgemaakte zaak?
Uitgemaakte zaak. Ook aan een publieke laadpaal doet ie het niet. Ging heel even laden en binnen 5 seconden stopte ie weer met laden. Na een druk op de startknop ook 'check electric vehicle system' melding.roel-online schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:13:
Ohjee, zou mijn ICCU ook aan de beurt zijn? Net de hoofdzekering en de zekering van de laadpaal om.
Helaas viert de lokale (Belgische) Kia dealer vandaag 'Dag van de Arbeid' en zijn ze er dus niet dus even wachten tot morgen of maandag voor het maken van een afspraak.
Ik denk eerder aan een probleem in het BMS of met een cell in het batterij pack.Edje040 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:22:
[...]
Klinkt als een kapotte ICCU. Dat zou volgens KIA bij de nieuwe modellen (middels een software update) niet tot nauwelijks meer aan de orde zijn maar de praktijk leert helaas anders..
Als de ICCU stuk is kan je niet meer AC laden.
Ik heb met de vorige ook nooit een probleem gehad met de ICCU. Ik heb ergens gelezen dat het meer zou voorvallen in bepaalde landen waar de spanning van het net meer fluctueert. België zou bvb minder problemen hebben. Maar geen idee of daar enige waarheid in zit.
[ Voor 23% gewijzigd door Bogey555 op 01-05-2026 14:30 ]
Mijn 23 GT stond 2 dagen geleden 's morgens met een lege accu (waar de auto toen mee werd geleverd). Met een jumpstarter kunnen starten en een nieuwe accu (Varta AGM) ingebouwd, maar vanmorgen stond hij weer met een lege accu.
Weer met de jumpstarter kunnen starten en naar de Kia dealer gereden, waar ze me meldden dat de nieuwe accu een fabricagefout had en intern kortsluiting maakte. Ze moesten wel een nieuwe inbouwen, anders kon ik er niet meer mee naar huis rijden (ka-ching). De ICCU was volgens hun tests in orde en ik heb meteen wat updates op de koop toe gekregen en hoop dat het gewoon een gevalletje "pech" was en het niet nog eens gebeurt. Helemaal gerust ben ik daar niet op...
Weer met de jumpstarter kunnen starten en naar de Kia dealer gereden, waar ze me meldden dat de nieuwe accu een fabricagefout had en intern kortsluiting maakte. Ze moesten wel een nieuwe inbouwen, anders kon ik er niet meer mee naar huis rijden (ka-ching). De ICCU was volgens hun tests in orde en ik heb meteen wat updates op de koop toe gekregen en hoop dat het gewoon een gevalletje "pech" was en het niet nog eens gebeurt. Helemaal gerust ben ik daar niet op...
Aan het eind van de middag kreeg ik, terwijl ik thuis had geparkeerd en de auto had uitgezet, ineens een melding op het scherm dat er een 'navigatie update' zou worden geïnstalleerd. Dit is iets anders lijkt me dan een volledige infotainment update dus geen idee. Weet iemand wat dit inhoudt?
(Aluminium hoedje op: wachten totdat iemand de Kia servers hackt en er een 'update' opzet die je auto van malware voorziet).
(Aluminium hoedje op: wachten totdat iemand de Kia servers hackt en er een 'update' opzet die je auto van malware voorziet).
Ik heb ook een “update” gehad. Uiteindelijk via menu intoetsen naar algemeen en daar kon ik de details van deze update lezen. Iets met stabiliteit en meer POI’s die toegevoegd en beter vindbaar zijn. Niet heel bijzonder dus.Elhovo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:14:
Aan het eind van de middag kreeg ik, terwijl ik thuis had geparkeerd en de auto had uitgezet, ineens een melding op het scherm dat er een 'navigatie update' zou worden geïnstalleerd. Dit is iets anders lijkt me dan een volledige infotainment update dus geen idee. Weet iemand wat dit inhoudt?
Inderdaad, zag ook het bericht over de details. Vind het een beetje raar dat het via OTA gaat en er niks is te vinden op update.kia.com. Maar ja....petertenboer schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:56:
[...]
Ik heb ook een “update” gehad. Uiteindelijk via menu intoetsen naar algemeen en daar kon ik de details van deze update lezen. Iets met stabiliteit en meer POI’s die toegevoegd en beter vindbaar zijn. Niet heel bijzonder dus.
Bijna 300k bij klokje rond.
YouTube: Koen Zweers (55) kocht een Kia EV6 als lesauto: 'Ik rijd voor €7 per...
YouTube: Koen Zweers (55) kocht een Kia EV6 als lesauto: 'Ik rijd voor €7 per...
Ik zou nog maar eens wat druk zetten bij de dealer en importeur. Je bent niet de enige en als het allemaal op dezelfde plaats ontstaat kan het geen toeval zijn of steenslag lijkt mij. Kia schijnt er, zoals deze man zegt, zelfs mee bekend te zijn.Mjas schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:18:
[...]
Zie bijgesloten bijdrage van een Duitse YouTuber:
https://youtu.be/Z7SpfhiMH7Q?is=GD6mPCCzKnmWyal6
[ Voor 3% gewijzigd door petertenboer op 02-05-2026 11:04 ]
Deze ochtend een video gekeken van een ev6 met 300k km is klokje rond:Mjas schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:18:
[...]
Leuke video en interessant dat de wagen die km's doet met zeer minimale problemen.
Wel zie je ook dat die wagen ZEER vergelijkbare corrosie heeft op dezelfde plek...
Lijkt me dus echt wel in zwakte in het fabricageproces, of dat voldoende is bij de importeur/dealer geen idee...
7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)
Vanochtend bij mijn wagen gecontroleerd: rond de genoemde rand a/d onderzijde van de motorklep liep een donkere streep. Bleek vuil te zijn. Er lijkt daar viezigheid op te hopen, tenminste bij mijn wagen., Heb mij voorgenomen om het daar regelmatig schoon te maken en hopelijk zo roest te voorkomen.izzet3838 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:15:
[...]
Deze ochtend een video gekeken van een ev6 met 300k km is klokje rond:
Leuke video en interessant dat de wagen die km's doet met zeer minimale problemen.
Wel zie je ook dat die wagen ZEER vergelijkbare corrosie heeft op dezelfde plek...
Lijkt me dus echt wel in zwakte in het fabricageproces, of dat voldoende is bij de importeur/dealer geen idee...
Interessant, gebruik jij de frunk vaak?bokkie72 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:17:
[...]
Vanochtend bij mijn wagen gecontroleerd: rond de genoemde rand a/d onderzijde van de motorklep liep een donkere streep. Bleek vuil te zijn. Er lijkt daar viezigheid op te hopen, tenminste bij mijn wagen., Heb mij voorgenomen om het daar regelmatig schoon te maken en hopelijk zo roest te voorkomen.
Ik zal bij mij ook eens checken, maar ik gebruik de frunk meermaals per week, dus wellicht dat dat helpt...
Ik heb t ook snel even gecontroleerd en krijg ook al blaasjes op de motorkap op de rand precies waar de koplamp eindigt... 100dkm gelopen. Bj 2021.
Rand was netjes schoon bij mij zowel binnen als buiten.
Rand was netjes schoon bij mij zowel binnen als buiten.
[ Voor 25% gewijzigd door PeterMi op 02-05-2026 19:08 ]
Hier ook blaasjes vorming onder de motorkap, ze zijn wel massief, lijkt wel of er iets mis is gegaan bij de fabricage waarbij het metal niet goed afgewerkt is. Hier geen beschadigingen rond die blaasjes, zit ook echt rond de vouw, precies zelfde als de foto’s/filmpjes die hier staan. Zal later nog even wat foto’s maken.
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
Mooi voorbeeld bij mij van de schijn garantie van Kia:
- loszittende stoel ca. 2 jaar geleden verholpen. Zit nu weer los, garage zegt "we gaan het voorleggen maar de kans is klein dat Kia deze reparatie vergoed". Dus eenzelfde probleem mag je maar 1x herstellen en daarna heb je geen garantie meer blijkbaar?
- idem voor krakend geluid bij grote stuuruitslag, moest besproken worden.
Toch te triest voor woorden. Dan breng je de auto voor onderhoud, meld je die problemen al 3 maanden geleden en dan moet je wachten tot Kia het wel of niet goedkeurt en als dan mag je weer een nieuwe afspraak maken met alle tijd en moeite die dat kost.
Een leen EV6 gehad, twee jaar jonger, maar bleek wel maar weer eens dat mijn EV6 toch echt een probleem auto is. Die leenauto had een veel hoger verbruik gemiddeld sinds de laatste reset ca. 3000km geleden. Maar het bereik was 40km groter dan onze auto. Gemiddeld verbruik bij ons 16,7 en bij de leenauto 20,3.
Ook werkte bij de leenauto de verwarming gewoon zonder heat aan te zetten (die bleef uit tenzij je de temperatuur echt flink opendraaide). Instellingen vergeleken en zat geen verschil in.
- loszittende stoel ca. 2 jaar geleden verholpen. Zit nu weer los, garage zegt "we gaan het voorleggen maar de kans is klein dat Kia deze reparatie vergoed". Dus eenzelfde probleem mag je maar 1x herstellen en daarna heb je geen garantie meer blijkbaar?
Toch te triest voor woorden. Dan breng je de auto voor onderhoud, meld je die problemen al 3 maanden geleden en dan moet je wachten tot Kia het wel of niet goedkeurt en als dan mag je weer een nieuwe afspraak maken met alle tijd en moeite die dat kost.
Een leen EV6 gehad, twee jaar jonger, maar bleek wel maar weer eens dat mijn EV6 toch echt een probleem auto is. Die leenauto had een veel hoger verbruik gemiddeld sinds de laatste reset ca. 3000km geleden. Maar het bereik was 40km groter dan onze auto. Gemiddeld verbruik bij ons 16,7 en bij de leenauto 20,3.
Ook werkte bij de leenauto de verwarming gewoon zonder heat aan te zetten (die bleef uit tenzij je de temperatuur echt flink opendraaide). Instellingen vergeleken en zat geen verschil in.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Hieronder 2 foto's van verschillende blaasjes. Het zijn geen echte blaasjes in mijn ogen, maar ik zal ze bij de volgende beurt wel even laten zien bij de dealer.The Wizard schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:24:
Hier ook blaasjes vorming onder de motorkap, ze zijn wel massief, lijkt wel of er iets mis is gegaan bij de fabricage waarbij het metal niet goed afgewerkt is. Hier geen beschadigingen rond die blaasjes, zit ook echt rond de vouw, precies zelfde als de foto’s/filmpjes die hier staan. Zal later nog even wat foto’s maken.
[ Voor 16% gewijzigd door The Wizard op 03-05-2026 12:40 ]
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
Moeten jullie ook betalen voor een viergasmeting bij de APK van jullie EV6
Die moet wel heel duur zijn:Phusebox schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:31:
Moeten jullie ook betalen voor een viergasmeting bij de APK van jullie EV6![]()
Daarvoor moet er dan eerst een uitlaat onder de auto gezet worden
It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!
Ik heb een keer iets vergelijkbaars meegemaakt met een Hyundai i10 zonder airco. Op de factuur stond 'aircoreiniging' van 40 euro. Uiteraard heb ik dit meteen aangekaard bij de balie en er ging 40 euro van de factuur af. Je moet echt opletten wat ze allemaal op de factuur zetten.Phusebox schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:31:
Tijd voor een andere dealer? Ik heb het idee dat het per dealer nogal verschilt hoe de afwikkeling gaat.Phusebox schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:23:
Mooi voorbeeld bij mij van de schijn garantie van Kia:
Wat betreft verbruik en range: ik zou niet teveel vergelijken met een leenauto die waarschijnlijk echt anders wordt gebruikt (demo?) dan je eigen auto. De verhouding tussen totale (maar ook resterende) range en gemiddeld verbruik is mij ook een raadsel. Die lopen zeker niet synchroon!
Op de site van Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...ne-periodieke-keuring-apkPhusebox schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:31:
Ik snap ook dat het niet nodig is, anders stelde ik de vraag niet. Heb de dealer er maar eens op gewezen.petertenboer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:32:
[...]
Op de site van Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...ne-periodieke-keuring-apk
Zelfde geintje als ruitensproeiervloeistof... dag ervoor bijgevuld en toch in rekening brengen.
Ze zeggen echt dat het aan Kia ligt of die het goedkeuren of niet. En mijn kenteken staat daar op de zwarte lijst waarschijnlijk.Bitaktus19 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:47:
[...]
Tijd voor een andere dealer? Ik heb het idee dat het per dealer nogal verschilt hoe de afwikkeling gaat.
Wat betreft verbruik en range: ik zou niet teveel vergelijken met een leenauto die waarschijnlijk echt anders wordt gebruikt (demo?) dan je eigen auto. De verhouding tussen totale (maar ook resterende) range en gemiddeld verbruik is mij ook een raadsel. Die lopen zeker niet synchroon!
[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 04-05-2026 10:56 ]
Zo heb ik eens een Renault weggebracht voor onderhoud en stond op de factuur voor ca €80 motorreiniging vloeistoffen. Na veel moeite deze van de factuur af kunnen krijgen. Op het bord achter de meneer stond een prijs voor de beurt maar de factuur was vele malen hoger. Ze proberen altijd iets is mijn ervaring. Met een lease auto is dat probleem we bijna niet. Die worden regelmatig gecontroleerd en hebben dan kans hun 'licentie' kwijt te raken..
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Ik snap dat je begrijpt dat dit niet nodig is…….Phusebox schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:55:
[...]
Ik snap ook dat het niet nodig is, anders stelde ik de vraag niet. Heb de dealer er maar eens op gewezen.
Zelfde geintje als ruitensproeiervloeistof... dag ervoor bijgevuld en toch in rekening brengen.
Probeer je alleen maar te helpen door je handvatten te geven richting de dealer.
Graag gedaan (cynisme modus).
De toelichting is toch duidelijk daar?petertenboer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:32:
[...]
Op de site van Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...ne-periodieke-keuring-apk
Meting uitstoot uitlaatgassen bij APK
Bij auto's met een bouwjaar van 1993 of later is er tijdens de APK ook een viergasmeting. Deze bepaalt of de auto niet meer uitlaatgassen uitstoot dan wettelijk mag. De viergasmeting vindt plaats bij auto's met een benzinemotor of een lpg-motor met een geregelde katalysator.
Ze kunnen zoveel zeggen. Andere dealer proberen kan altijd toch?Phusebox schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:55:
[...]
Ze zeggen echt dat het aan Kia ligt of die het goedkeuren of niet. En mijn kenteken staat daar op de zwarte lijst waarschijnlijk.
Kia Assistance heeft de auto vandaag op een autoambulance naar de dealer gebracht (was nog wel rijdbaar maar met minder dan 10km actieradius zou ik niet eens bij een snellader komen) en de dealer belde net dat ze helaas niet de winnende foutcode hebben waarmee ze meteen aan de slag mogen. 'We wachten nu op een akkoord van Kia voordat we mogen beginnen'.roel-online schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:49:
[...]
Uitgemaakte zaak. Ook aan een publieke laadpaal doet ie het niet. Ging heel even laden en binnen 5 seconden stopte ie weer met laden. Na een druk op de startknop ook 'check electric vehicle system' melding.
Helaas viert de lokale (Belgische) Kia dealer vandaag 'Dag van de Arbeid' en zijn ze er dus niet dus even wachten tot morgen of maandag voor het maken van een afspraak.
Een leenauto zat er niet in vanuit de dealer - Kia Assistance kan wat regelen maar is gedoe omdat ik die ergens moet ophalen en weer terugbrengen binnen 6 dagen.
Die toptijd van herstel binnen een paar dagen zoals in Nederland gaan de Belgen niet redden.
Waarschijnlijk een voor fase. In t filmpje van autoweek zag je t proces wat verder. Zelf heb ik een blaasje op de buitenzijde. En ja dat is gewoon een productie fout/fout in t plaatstaal. Ik las namelijk dat de kia ev6 verzinkt is. Blaasjes krijg je ook niet van steenslag. Dit komt van binnenuit. En dat bij een auto van 4.5 jaar oud. Die blaasjes voelen hard aan omdat de roest eronder ook hard is. Is t wat verder, dan gaat t een en ander vanzelf loslaten. Volgens mij valt dit onder productie fouten dus. Hebben we dan waarschijnlijk wel recht op garantie?The Wizard schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:24:
[ Voor 8% gewijzigd door PeterMi op 04-05-2026 22:12 ]
Bij mij wijten ze het aan steenslag precies op het uitstekende randje van de motorkap, omdat deze naar buiten uit steekt en niet wordt afgeschermd door een voorbumper. Reparatie is voor eigen rekening. Ik ga er binnenkort maar even mee naar een spuiter of ga de roest zelf weghalen en het bijwerken met een lakstift.PeterMi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Waarschijnlijk een voor fase. In t filmpje van autoweek zag je t proces wat verder. Zelf heb ik een blaasje op de buitenzijde. En ja dat is gewoon een productie fout/fout in t plaatstaal. Ik las namelijk dat de kia ev6 verzinkt is. Blaasjes krijg je ook niet van steenslag. Dit komt van binnenuit. En dat bij een auto van 4.5 jaar oud. Die blaasjes voelen hard aan omdat de roest eronder ook hard is. Is t wat verder, dan gaat t een en ander vanzelf loslaten. Volgens mij valt dit onder productie fouten dus. Hebben we dan waarschijnlijk wel recht op garantie? [Afbeelding]
Dit is een foto bij mij(24mnd oud), je ziet een sleuf ik den dat het langs daar stilaan omhoog dringt, volgens mij heb je 10j garantie tegen roest ik denk dat het daaronder zou moeten vallen maar is een leuke discussie idd.PeterMi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Waarschijnlijk een voor fase. In t filmpje van autoweek zag je t proces wat verder. Zelf heb ik een blaasje op de buitenzijde. En ja dat is gewoon een productie fout/fout in t plaatstaal. Ik las namelijk dat de kia ev6 verzinkt is. Blaasjes krijg je ook niet van steenslag. Dit komt van binnenuit. En dat bij een auto van 4.5 jaar oud. Die blaasjes voelen hard aan omdat de roest eronder ook hard is. Is t wat verder, dan gaat t een en ander vanzelf loslaten. Volgens mij valt dit onder productie fouten dus. Hebben we dan waarschijnlijk wel recht op garantie? [Afbeelding]
Ik zou enkele garages proberen en zien hoe het loopt, als je daar geen succes mee boekt lijkt een gerechtelijke optie de enige mogelijkheid of je moet het zelf gaan betalen...
Voor de mensen die het zouden willen vermijden lijkt het me slim om die onderkant van de motorkap af te dichten met wrap?
[ Voor 11% gewijzigd door izzet3838 op 05-05-2026 07:40 ]
Als je van steeslag blaasjes krijgt zou iedere auto zowat blaasjes op de motorkap moeten hebben...
Wat mij betreft een broodje aap verhaal.
Bij de meeste van ond begint t ook nog eens aan de onderkant vd kap. Hoe komen daar stenen...
Nog even gecontroleerd of t staal of aluminium is. Hij is van aluminium en dus niet gegalvaniseerd. Gecontoleerd met een magneet. Die blijven nl niet plakken aan aluminium. Aangezien t wel blikachtig klinkt is t wel een metaalsoort en geen composiet. Ik ga dus uit van aluminium.
Wat mij betreft een broodje aap verhaal.
Bij de meeste van ond begint t ook nog eens aan de onderkant vd kap. Hoe komen daar stenen...
Nog even gecontroleerd of t staal of aluminium is. Hij is van aluminium en dus niet gegalvaniseerd. Gecontoleerd met een magneet. Die blijven nl niet plakken aan aluminium. Aangezien t wel blikachtig klinkt is t wel een metaalsoort en geen composiet. Ik ga dus uit van aluminium.
[ Voor 62% gewijzigd door PeterMi op 05-05-2026 08:36 ]
Als de blaasjes op plekken zitten waar geen schade zichtbaar is, of als de lak nog volledig gesloten is (geen gat in het midden van de bubbel), dan is het een productiefout naar mijn idee.
Rechtsbijstand erop zetten.
Rechtsbijstand erop zetten.
jan_jansen75 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:28:
Same here. Dat is echt geen steenslag. Komt vaker voor bij Steel Grey dan bij andere kleuren?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/0DPQfsXsBiaMI0FHIe3LTpoh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mgu3cgKbX9NKiV1G3kQK8Chb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook bij de rode lak.
4x aan de binnenkant motorkap
1x aan de buitenkant motorkap .
Als dit geen garantie is dan weet ik het ook niet meer. Auto is nog geen 4 jaar oud.
Dealer gaf in 1e instantie ook aan "steenslag" , totdat ik de binnenkant liet zien. Fotos gemaakt en lakdikte opgemeten (of de auto niet inmiddels overgespoten was). Wacht nu (als het goed is ) op respons KIA Nederland.
Hier net gecheckt maar zag zo snel niks. Misschien het enige dat bij mij wel goed is 😅
Auto is wel gecoat op dag 1.
Heb roestvorming bovenop de motorkap. Volgens de dealer is dit te wijten aan steenslag. Ik zie dat niet, maar dat kan aan mijn ogen liggen. Ik zie nu ook beginnende roestvorming onder de motorkap. Dat kan toch echt niet door steenslag komen. Ik ga er nog maar een keer mee naar de dealer.
Het is een hartstikke fijne auto, maar dit zijn toch wel vervelende dingen, vind ik. Ook als het zo’n getrek gaat worden om iets binnen de garantie geregeld te krijgen.
:strip_exif()/f/image/NiRKnMhihsg9McG0LjIoOvWL.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een hartstikke fijne auto, maar dit zijn toch wel vervelende dingen, vind ik. Ook als het zo’n getrek gaat worden om iets binnen de garantie geregeld te krijgen.
:strip_exif()/f/image/NiRKnMhihsg9McG0LjIoOvWL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ii denk dat we nu wel kunnen concluderen dat het geen steenslag is.
Wat ik interessant vind is vooral dat iedereen het nu pas lijkt op te merken, zouden we met zen allen naar een dealer gaan ofzo🤣
Wat ik interessant vind is vooral dat iedereen het nu pas lijkt op te merken, zouden we met zen allen naar een dealer gaan ofzo🤣
Hier ook even gecheckt maar niks te zien op mijn zwarte.
December 2021 79k km.
December 2021 79k km.
Ik zie het hier in Nederland niet gebeuren. Kia Nederland is het grootste malafide automerk waar ik ervaring mee heb.
Nep garantie, dreigen met hoge kosten als Kia Korea het afkeurt, nul coulance. Ik raad altijd iedereen alles wat met Kia te maken heeft ten strengste af.
Nep garantie, dreigen met hoge kosten als Kia Korea het afkeurt, nul coulance. Ik raad altijd iedereen alles wat met Kia te maken heeft ten strengste af.
- brackman
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 14:45
Gooi die pc maar uit het raam!
Geen matches
Steenslag ziet er heel anders uit, dan foto's die ik heb zien langs komen van de motorkap. Ik kan nog geen roest vinden die onder de lak lijkt te ontstaan. Geen expert maar dit lijkt me toch echt garantie op carosserie geval. Ik heb meerdere steenslag op motorkap na een winter met gladheidsteentjes strooien in Finland. Witte/grijze plekjes op de motorkap. Ik moet ze nog bijwerken met kleurlak en blanke lakset van Kia. Kennis en kunde zijn ver te zoeken als garages je hiermee af proberen te schepen. Of weten ze het wel en proberen ze zand in de ogen te strooien. Beide zijn kwalijke zaken en garage komt dan op persoonlijke zwarte lijst. Referenties aan vrienden en bekenden zullen niet mals zijn.
Ik denk dat na 5 jaar gewoon de eerste gevallen optreden. Ook denk ik dat je als consument mag verwachten dat een auto niet na 5 jaar roest of t nu door steenslag komt of wat anders. (consumentenbeschermings wet)izzet3838 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:41:
Ii denk dat we nu wel kunnen concluderen dat het geen steenslag is.
Iets gezamelijks regelen is natuurlijk altijd goed maar wel een lastige.
Ik heb gisteren bij mij ook gekeken en aan de binnen- en buitenkant niets te zien. Mijn auto heeft vanaf dag 1 de lakbescherming behandeling die door de dealer is uitgevoerd.Phusebox schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:39:
Hier net gecheckt maar zag zo snel niks. Misschien het enige dat bij mij wel goed is 😅
Nb: volgens de garantievoorwaarden is de lakgarantie beperkt tot 5 jaar.
[ Voor 2% gewijzigd door bokkie72 op 06-05-2026 11:57 . Reden: Correctie van typo ]
Bij mij is dus voor de mei vakantie de airco pomp vervangen. Nu laadt de auto eindelijk weer normaal op de hoge snelheid. Ik denk dat ik dit al ongeveer 1,5 jaar niet meer voor elkaar heb gekregen.slim_fan schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:20:
[...]
Ik had deze melding niet, maar verder exact dezelfde klachten. Bij mij bleek het de ICCU, en ik heb de nieuwe variant gekregen. Zie mijn berichten van 1-2weken geleden.
Zappi laadpaal bleek ook stuk en na vervangen relais weer werkzaam.
Nadat de verdamper condensor in januari is vervangen werd het iets beter maar nog steeds niet helemaal ok. Gelukkig is nu mijn ac pomp echt defect gegaan zodat er onder garantie een nieuw in is gezet.
Gelukkig ben je dan reeds ruim een jaar verder. Mijn advies om dicussie te voorkomen is een ODB2 dongle aanschaffen en de celtemperaturen in de gaten houden tijdens het laden mocht je eenzelfde ervaring hebben.
Heb je screenshots van tijdens het laden? Wat zie je exact? Waar in welke cellen (buitenste/binnenste) zie je verschil, en wat was buitentemperatuur? Wat was Batt min/max temp?babobo1977 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:21:
[...]
Bij mij is dus voor de mei vakantie de airco pomp vervangen. Nu laadt de auto eindelijk weer normaal op de hoge snelheid. Ik denk dat ik dit al ongeveer 1,5 jaar niet meer voor elkaar heb gekregen.
Nadat de verdamper in januari is vervangen werd het iets beter maar nog steeds niet helemaal ok. Gelukkig is nu mijn ac pomp echt defect gegaan zodat er onder garantie een nieuw in is gezet.
Gelukkig ben je dan reeds ruim een jaar verder. Mijn advies om dicussie te voorkomen is een ODB2 dongle aanschaffen en de celtemperaturen in de gaten houden tijdens het laden mocht je eenzelfde ervaring hebben.
Interessante info die waardevol is om te delen. (Screenshots of filmpje?)
/f/image/y8gmlUnXa6yvuzm11PQrm6K4.png?f=fotoalbum_large)
Alle laadsessies waarbij de cell temperaturen boven de 47°C uitkomen zakt de laadsnelheid in. Ik denk dat de accu massa tot de 60% een gedeelte van de warmte absorbeerd. Mocht dit voorkomen zorg dat je op dat moment ook een filmpje maakt van het laadstation. Mijn ervaring is dat Kia probeert andere factoren zoals een druk laadstation aan te wijzen als reden van mindere laadsnelheden. Deze laadsessie was ik bij de Fastned Kreuz Hilden. 22 fastned laadpalen + 40 tesla laadpalen. De rest van de Fastned palen waren leeg dus dat argument kon snel van tafel.
@babobo1977 welke BMS versie heb je? Mocht je hier niet kunnen achter komen; heb je via Settings -> EV nog winter mode of al preconditioning mode zichtbaar?
[ Voor 61% gewijzigd door Stufipower op 07-05-2026 10:05 ]
Zo bijzonder, zonder enige problemen is de ICCU bij mij vervangen en heb ik zelfs een vervangende auto (EV6) voor 2 weken kostenloos gekregen. Ook de bijrijder en bestuurder deurpost binnenzijde zijn vervangen onder garantie omdat ze enorm kraakte als je er tegenaan drukte.Phusebox schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:54:
Ik zie het hier in Nederland niet gebeuren. Kia Nederland is het grootste malafide automerk waar ik ervaring mee heb.
Ik ben echt enorm tevreden over de auto en over de garantieverlening. Ik heb hem nu in de private lease en denk er serieus over om de auto over te kopen. Ik heb onlangs ook een Aviloo SOH laten uitvoeren en die kwam op 96,5% (75.000 km gelopen en de auto is van nov 2021).
Ik heb inderdaad preconditioning beschikbaar en aanstaan. Dit heeft ook tijden minder goed gefunctioneerd omdat de airco werkt als de warmtepomp die dit moet regelen natuurlijk.Stufipower schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:49:
@babobo1977 welke BMS versie heb je? Mocht je hier niet kunnen achter komen; heb je via Settings -> EV nog winter mode of al preconditioning mode zichtbaar?
Gezien de afstanden die ik oa met caravan rijd is het een must om preconditioning aan te hebben staan.
In october rijden we vaak op en neer naar Oostenrijk en dan moet de accu voorwerwarmd worden bij het navigeren naar de laadpaal toe en dan tijdens het laden natuurlijk koelen.
Als dit niet functioneerd en je moet 5 a 6 keer snelladen dan duurt de reis uren langer weet ik inmiddels uit ervaring.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
:strip_exif()/f/image/FvEX48CtQ5GKbKdsG0HJgr0J.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Z6LB7fHYuELZAgQ1RAQYKOmk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rbqfb2eL8oddBiEA377KfsIC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bsYl8XjTIMyUCoKlc2yrce8J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4m4B8aoDtkXMMCNvN5qyJtcY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/9GUVtOKoJKhaavkhRiNmIBBc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kMqha7Q3H4lP4s889HsuHixG.png?f=fotoalbum_large)