• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Geen matches
Onderkant is open gereten tot aan batterypack. Helaas economisch Total loss.

Nu kijken naar opnieuw een EV6. Of een ph1 Edition Advanced met groot pakket en zware enkele motor, óf een ph2 plus, met klein pakket en lichtste kleine motor.

Voordeel plus:
Meridian
Relax stoelen + ventilatie
Warmtepomp
Ph2: dus betere isolatie en ccnc

Voordeel edition advanced:
Mooier model
20” velgen (de enige juiste die erbij moeten)
Matrix led (beter dan ph1 led, maar beter dan ph2 zonder matrix?)
Grotere accu
Meer vermogen
Juiste kleur (interstellar grey)

De total-loss versie was idem als de edition advanced in dit lijstje. Daar heb ik 3 maanden mee gereden. Het is dus óf kiezen voor uiterlijk, of meer opties en minder vermogen/nieuw model

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Geen matches
legalr schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:36:
Meer schade dan op de foto zichtbaar? Ik zie de rechter side skirt er ook af.
Ja klopt. Bewust niet zichtbaar laten zijn, de aanleiding doet er niet direct aan toe, ook niet in mijn verdriet

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:41
Geen matches
king_dude schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:55:
Oja, mijn net-nieuwe-2e EV6 was 2 weken helemaal zoals ik wilde dat ie was. Best wat geld, energie en vooral passie erin gestoken.

Nu Total loss. Ik ben 2 dagen écht verdrietig geweest..
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Echt balen dat je auto na zoveel werk in zo korte tijd total loss is.
Hopelijk heb je snel weer een mooie EV6 (pre-facelift of facelift).

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:04

GerkeP

Vragen mag altijd........

Geen matches
Zo maar even op pad met dit mooie weer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnout-j1I0NLUf98dpEnmh_E4xE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GMPj4Ox3PIoHbVXG0aIoF7Wv.png?f=fotoalbum_large

GerkeP

• Sonicfreak
Geen matches
GerkeP schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:14:
Zo maar even op pad met dit mooie weer
[Afbeelding]
Ai, wat een mooie cabrio. :p

• GerkeP

GerkeP

Geen matches
Sonicfreak schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Ai, wat een mooie cabrio. :p
Zou inderdaad heel mooi zijn 😁

[ Voor 19% gewijzigd door GerkeP op 22-03-2026 09:32 ]

GerkeP

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 20:30
Geen matches
wel jammer dat je ook je infotainment ook hebt afgezaagd ;)

• GerkeP

GerkeP

Geen matches
1Mark schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:34:
wel jammer dat je ook je infotainment ook hebt afgezaagd ;)
Die is afneembaar 🤣😂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5C3l6aL6pz2E-9s3ov02SXhK7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/26QoDqnQpIvT3BpXOoxQpTVI.png?f=fotoalbum_large

GerkeP

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:10

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Geen matches
Tomba schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 03:37:
[...]

Oh shit, dan heb ik denk ik mazzel dat ik m nog werkend heb. Wat vermoeiend van Kia dat ze mensen de toegang tot hun auto willen ontzeggen. De Kia app zelf is echt te ruk voor woorden, die gebruik ik nooit.
En vandaag was het dus zover, uitgelogd. Met behulp van dit script (en Chrome) alles weer werkend gekregen in Home Assistant:
https://github.com/smalarz/kia-token-generator

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 22:14
Geen matches
@Sonicfreak Het is dan toch gebeurd: KIA Service heeft de moeite genomen en de EV6 in mijn KIA App is aangepast naar een Pre-Facelift model zonder de tranende ogen. Wat een service :P

• Sonicfreak
Geen matches
Planet X schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:59:
@Sonicfreak Het is dan toch gebeurd: KIA Service heeft de moeite genomen en de EV6 in mijn KIA App is aangepast naar een Pre-Facelift model zonder de tranende ogen. Wat een service :P
Dan is het bij jou sneller gegaan dan bij mij. Ik heb nog steeds de tranende ogen.

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Geen matches
Tomba schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:02:
[...]

En vandaag was het dus zover, uitgelogd. Met behulp van dit script (en Chrome) alles weer werkend gekregen in Home Assistant:
https://github.com/smalarz/kia-token-generator
Draait inmiddels bij mij ook al een paar weken, heb de zelfde script gebruikt _/-\o_

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:53
Geen matches
Franciesco schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:03:
@ITsEZ ja, dat is in het infotainment systeem te vinden. Heb je in het EV instellingen menu nog “Wintermodus” staan, dan heb je geen preconditionering. Software update moet dan door de dealer gedaan worden (is geen onderdeel van OTA of USB update). Zie talloze eerdere berichten in dit topic :)

[Afbeelding]
Ik zit nu bij de KIA dealer voor een 60.000 beurt en APK en gaf aan dat ik deze update graag wil hebben.
"meneer, dat is geen update, maar een upgrade. Die kost 135 euro."
is puur softwarematig.
Kia Braber in Ede

Hebben jullie ook moeten betalen voor deze "upgrade"?

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Geen matches
fishman schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:56:
[...]

Ik zit nu bij de KIA dealer voor een 60.000 beurt en APK en gaf aan dat ik deze update graag wil hebben.
is puur softwarematig.
Kia Braber in Ede

Ja, ook bij Kia Braber, was €50 mid 2023, gelijktijdig met onderhoud: "Speciale prijs volgens afspraak" (stond op werkbon)

[ Voor 6% gewijzigd door r0el op 23-03-2026 11:23 ]

• GerkeP

GerkeP

Geen matches
Ik zou een andere dealer zoeken, was gewoon een gratis upgrade.

GerkeP

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:36
Geen matches
[...]

is puur softwarematig.
Kia Braber in Ede

Niet voor betaald en dat hoort ook niet. Kia had zelf verzuimd de pre-conditionering bij invoering van model de software nog niet klaar te hebben.

Hoort gewoon als service gedaan te worden.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

TGEN

Hmmmx_

Geen matches
[...]

is puur softwarematig.
Kia Braber in Ede

Ik heb 'm gratis gekregen.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• fishman
Geen matches
Bedankt voor alle reacties. Ik heb hem voor nu even geskipt, maar ga wel even onderhandelen de volgende keer als ik er ben. Voorlopig net winter geweest, dus hopelijk heb ik de "upgrade" voorlopig niet nodig

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:54
Geen matches
fishman schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:37:
Bedankt voor alle reacties. Ik heb hem voor nu even geskipt, maar ga wel even onderhandelen de volgende keer als ik er ben. Voorlopig net winter geweest, dus hopelijk heb ik de "upgrade" voorlopig niet nodig
Hier ook gratis (geïnstalleerd bij aanschaf demo model).
Precon is in de zomer mogelijk ook relevant ivm actief koelen. Ik weet niet of dit ook onder deze functie valt.

• Dr.EVE
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-03 17:44
Geen matches
DigiK-oz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:25:
Vandaag EV6 aan de openbare laadpaal, melding in KIA app "completion expected in 10 minutes", 6 minuten later een vage melding, iets van "connected to charger but not charging"...

Van de lader af gehaald (laadpaal leek in storing te staan, geen enkel lampje meer zichtbaar). Starten, direct melding "check electrisch systeem". Gelijk koers gezet naar de dealer (op 2 km afstand), halverwege melding "stop voertuig" en snelheid niet hoger dan 40 of zo. Dealer nog wel bereikt, deze gaf aan dat het vrijwel zeker de ICCU was, en dat deze weer wat moeilijker leverbaar waren. Hij gaat het ding gelijk bestellen, maar durft geen termijn te geven :( Als de ICCU binnen is, duurt de reparatie op zich niet lang. We gaan het meemaken...

EV6 GT-line 4WD, Juni 2022, 65K KM
Heel herkenbaar en vervelend. Bij mij ging ICCU defect in mei 2025, en vanochtend wederom... dus in 10 maanden tijd een nieuwe ICCU weer kapot. Gelukkig heeft de garage dit keer de ICCU op voorraad en wordt deze morgen vervangen. Maar moet ik er nu vanuit gaan dat ik over een jaar of eerder weer stil dreig te staan?

Ik rij een EV6 Edition Advanced uit zomer 2024.

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:00

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Geen matches
slim_fan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Hier ook gratis (geïnstalleerd bij aanschaf demo model).
Precon is in de zomer mogelijk ook relevant ivm actief koelen. Ik weet niet of dit ook onder deze functie valt.
Ook een demomodel gekocht en software update zat er al op. Eigenlijk mag er geen geld gevraagd worden door de garage aangezien deze functie aanwezig hoorde te zijn maar nog niet was door software ontwikkeling. Ik wil wel wat geld neerleggen als ze een upgrade uitgeven voor handmatige preconditioning als KIA dat over de streep trekt. :D

• brackman

brackman

Geen matches
Dr.EVE schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Heel herkenbaar en vervelend. Bij mij ging ICCU defect in mei 2025, en vanochtend wederom... dus in 10 maanden tijd een nieuwe ICCU weer kapot. Gelukkig heeft de garage dit keer de ICCU op voorraad en wordt deze morgen vervangen. Maar moet ik er nu vanuit gaan dat ik over een jaar of eerder weer stil dreig te staan?

Ik rij een EV6 Edition Advanced uit zomer 2024.
Gelukkig hebben ze een iccu op voorraad en tijd. Zolang als ze niet met een uitleg en oplossing communiceren ga ik ervanuit dat het weer optreed na een jaar.

Blijf me verbazen dat ze dit niet definitief oplossen, dit kost toch een hoop geld en vertrouwen in een merk. Elk jaar een nieuwe ICCU voor 7 jaar voor 2500 euro => 17.500 euro verlies. 10% van alle auto;s met e-gmp platform. Daar gaat je marge Kia en Hyundai.

Op moment raad ik iedereen in mijn omgeving af om een electrische KIA EV te kopen vanwege ICCU probleem ook al rijdt hij lekker en fijn. Laat ze het maar aantoonbaar oplossen met een onderbouwing.

• Sonicfreak
Geen matches
Sinds vandaag heb ik gelukkig ook weer de juiste afbeelding. Ik moest na bericht van Kia dat het aangepast was, nog wel de Kia app verwijderen en opnieuw installeren voordat ik de juiste afbeelding kreeg.
Het heeft even geduurd, maar het is gelukt en ik werd iedere week netjes op de hoogte gehouden van de voortgang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwHbdGvtDfIfmJI6qG7GWGRAvjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZFHyZYWuopjIS59hh2607HS.jpg?f=fotoalbum_large

• Sonicfreak
Geen matches
brackman schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:32:
[...]

Gelukkig hebben ze een iccu op voorraad en tijd. Zolang als ze niet met een uitleg en oplossing communiceren ga ik ervanuit dat het weer optreed na een jaar.

Blijf me verbazen dat ze dit niet definitief oplossen, dit kost toch een hoop geld en vertrouwen in een merk. Elk jaar een nieuwe ICCU voor 7 jaar voor 2500 euro => 17.500 euro verlies. 10% van alle auto;s met e-gmp platform. Daar gaat je marge Kia en Hyundai.

Op moment raad ik iedereen in mijn omgeving af om een electrische KIA EV te kopen vanwege ICCU probleem ook al rijdt hij lekker en fijn. Laat ze het maar aantoonbaar oplossen met een onderbouwing.
De Kia Niro heeft voor zover ik weet geen ICCU. Sowieso het originele model niet.

• brackman

brackman

Geen matches
Sonicfreak schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:24:
[...]

De Kia Niro heeft voor zover ik weet geen ICCU. Sowieso het originele model niet.
Ja moet specifiek zijn alle modellen gebaseerd op egmp platform. KIA EV6, EV9. Hyundai Ioniq 5,6 en 9 en nog genesis modelen maar die zijn voor de Amerikaanse markt niet gezien in Europa.

• Sonicfreak
Geen matches
brackman schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:42:
[...]

Ja moet specifiek zijn alle modellen gebaseerd op egmp platform. KIA EV6, EV9. Hyundai Ioniq 5,6 en 9 en nog genesis modelen maar die zijn voor de Amerikaanse markt niet gezien in Europa.
Genesis komt zeer binnenkort ook naar Nederland en Europa.

https://www.autoweek.nl/a...r-europa-ontwikkeld-zijn/

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:35

Chakotay

Lick here to continue

Geen matches
Sonicfreak schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:20:
[...]

Sinds vandaag heb ik gelukkig ook weer de juiste afbeelding. Ik moest na bericht van Kia dat het aangepast was, nog wel de Kia app verwijderen en opnieuw installeren voordat ik de juiste afbeelding kreeg.
Het heeft even geduurd, maar het is gelukt en ik werd iedere week netjes op de hoogte gehouden van de voortgang.

[Afbeelding]
Is dat een algemene update, of hebben ze er specifiek voor jullie iets voor aangepast bij Kia? Ik heb ook het verkeerde model :+

Also, 70% accu en maar 200 km bereik? Hier met een 58kWh geeft hij aardig wat meer aan. Is het bij jou zoveel kouder, of past dat weergegeven bereik zich na een tijdje aan naar gelang je daadwerkelijke verbruik?

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Geen matches
Zoals velen van jullie wellicht weten kan de ICCU op twee manieren falen:

1) Via de OBC, het AC-laadgedeelte. Hier speelt mogelijk het frequent in- en uitschakelen een rol — denk aan grid rewards of dynamische contracten. Klopt die aanname, en houden sommigen van jullie hier misschien rekening mee?

2) Via de LDC, de DCDC converter die het 12V-systeem voedt vanuit de HV-batterij. Deze wordt onder andere geactiveerd bij scheduled charging, climate timers en andere wake-ups van het systeem (Kia connect polling). Of, de wat zwaardere gebruikers tijdens het rijden zoals stoel of stuur verwarming.

Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan. Hierover enkele vragen:

Software-update SC327
  1. Heeft jouw EV6 de software-update SC327 al gehad? Zo ja, wanneer is die toegepast?
  2. Zo nee: kun je dit bij je dealer navragen? Het zou goed zijn om in kaart te brengen hoe breed deze update inmiddels is uitgerold.
  3. Als je ICCU vervangen is: is SC327 daarna (direct) toegepast op de nieuwe unit of was die al pre-flashed?
ICCU-vervanging
  • Hoe vaak is bij jou de ICCU al vervangen?
  • Was dat vanwege een OBC-falen, een LDC-falen, of preventief?
Mitigatie OBC-falen
  • Gebruik je bewust géén grid rewards / dynamische aan-uit-sturing om het frequent schakelen van de OBC te vermijden?
  • Heb je andere maatregelen genomen om de OBC te ontzien? Bijvoorbeeld met weinig KW laden, of niet als die te heet is?
  • Heb je een unit in je meterkast die spanningspieken van het net opvangt? Zoals de ABB OVR T2?
Mitigatie LDC-falen en 12V-systeem
  • Heb je scheduled charging en/of climate timers bewust uitgeschakeld om onnodige LDC-activaties te voorkomen?
  • Heb je een AGM-accu (in plaats van de standaard accu) gemonteerd? Zo ja, welk merk/type?
  • Maak je gebruik van een batterijmonitor (bijv. een Victron BMV, een eenvoudige Bluetooth-monitor, of iets anders) om de staat van je 12V-accu in de gaten te houden?
  • Heb je de plus- en minpolen van je 12V-accu bewust schoongemaakt en ingevet voor een zo laag mogelijke contactweerstand?
Zijn er misschien nog andere maatregelen die je hebt genomen die hier niet genoemd zijn?

Ben erg benieuwd hoeveel jullie hebben gedaan en hoeveel zin het heeft gehad, mochten er genoeg data punten ontstaan.

Een hele hoop vragen misschien. Misschien verdient dit zijn eigen subtopic of poll.

[ Voor 8% gewijzigd door Stufipower op 23-03-2026 23:11 . Reden: Meer terzake ]

• Sonicfreak
Geen matches
Chakotay schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:26:
[...]

Is dat een algemene update, of hebben ze er specifiek voor jullie iets voor aangepast bij Kia? Ik heb ook het verkeerde model :+
Kia heeft het voor ons aangepast na onderstaand formulier ingevuld te hebben.

https://cloud.eu.connect....m_KiaConnectInApp?l=&c=nl

Je moet wel geduld hebben want het duurt een paar weken voordat het aangepast is.

• Sonicfreak
Geen matches
[...]
Also, 70% accu en maar 200 km bereik? Hier met een 58kWh geeft hij aardig wat meer aan. Is het bij jou zoveel kouder, of past dat weergegeven bereik zich na een tijdje aan naar gelang je daadwerkelijke verbruik?
Ik heb ook een 58 kWh versie. :)
De auto was nog aan het laden en ik rijd veel snelweg met 115 km/h op de teller.

• petertenboer
Geen matches
Stufipower schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:29:

1) Via de OBC, het AC-laadgedeelte. Hier speelt mogelijk het frequent in- en uitschakelen een rol — denk aan grid rewards of dynamische contracten. Klopt die aanname, en houden sommigen van jullie hier misschien rekening mee?

2) Via de LDC, de DCDC converter die het 12V-systeem voedt vanuit de HV-batterij. Deze wordt onder andere geactiveerd bij scheduled charging, climate timers en andere wake-ups van het systeem (Kia connect polling). Of, de wat zwaardere gebruikers tijdens het rijden zoals stoel of stuur verwarming.

Software-update SC327
  1. Heeft jouw EV6 de software-update SC327 al gehad? Zo ja, wanneer is die toegepast?
  2. Zo nee: kun je dit bij je dealer navragen? Het zou goed zijn om in kaart te brengen hoe breed deze update inmiddels is uitgerold.
  3. Als je ICCU vervangen is: is SC327 daarna (direct) toegepast op de nieuwe unit of was die al pre-flashed?
ICCU-vervanging
Mitigatie OBC-falen
  • Gebruik je bewust géén grid rewards / dynamische aan-uit-sturing om het frequent schakelen van de OBC te vermijden?
  • Heb je andere maatregelen genomen om de OBC te ontzien? Bijvoorbeeld met weinig KW laden, of niet als die te heet is?
  • Heb je een unit in je meterkast die spanningspieken van het net opvangt? Zoals de ABB OVR T2?
  • Heb je scheduled charging en/of climate timers bewust uitgeschakeld om onnodige LDC-activaties te voorkomen?
  • Heb je een AGM-accu (in plaats van de standaard accu) gemonteerd? Zo ja, welk merk/type?
  • Maak je gebruik van een batterijmonitor (bijv. een Victron BMV, een eenvoudige Bluetooth-monitor, of iets anders) om de staat van je 12V-accu in de gaten te houden?
  • Heb je de plus- en minpolen van je 12V-accu bewust schoongemaakt en ingevet voor een zo laag mogelijke contactweerstand?
Zijn er misschien nog andere maatregelen die je hebt genomen die hier niet genoemd zijn?

Ben erg benieuwd hoeveel jullie hebben gedaan en hoeveel zin het heeft gehad, mochten er genoeg data punten ontstaan.

Een hele hoop vragen misschien. Misschien verdient dit zijn eigen subtopic of poll.
Poeh, veel vragen en je hebt je er er echt in verdiept. Complimenten!

Zelf doe ik niets omdat ik me er domweg niet druk om wil maken en denk; als het gebeurd dan is het maar zo.

Heb nu dik 70.000 km op de teller staan en rijdt al twee jaar zorgeloos rond. Ik laad wanneer ik wil laden, meer DC als AC, let niet op of ik tot 100% laad of niet, zet alles aan wat ik wil gebruiken qua stroomvreters en wil gewoon lekker rijden zonder angst te moeten hebben.

Het zou voor mij wel bij aanschaf van een nieuwe auto een overweging zijn om de op deze platform gebouwde auto’s te laten staan.

Maar ben benieuwd naar andere reacties.

• Sonicfreak
Geen matches
petertenboer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:08:
[...]

Zelf doe ik niets omdat ik me er domweg niet druk om wil maken en denk; als het gebeurd dan is het maar zo.

Heb nu dik 70.000 km op de teller staan en rijdt al twee jaar zorgeloos rond. Ik laad wanneer ik wil laden, meer DC als AC, let niet op of ik tot 100% laad of niet, zet alles aan wat ik wil gebruiken qua stroomvreters en wil gewoon lekker rijden zonder angst te moeten hebben.

Het zou voor mij wel bij aanschaf van een nieuwe auto een overweging zijn om de op deze platform gebouwde auto’s te laten staan.

Ik zou een andere auto met ICCU er niet om laten staan. Als je kijkt naar het totaal aantal verkochte auto's dat een defecte ICCU heeft gehad dan is dat hooguit 10% of zoiets wat ik hier op het forum las. Hoe groot is dan de kans dat het gebeurt? 1 op 10. Dus je hebt een veel grotere kans dat het niet gebeurt.
Bovendien zijn er bij andere merken auto's ook vaak zaken die later aan het licht komen. Zie bijvoorbeeld de terugroepactie in Amerika van de Volvo EX30 vanwege brandgevaar van de accu. Dat vind ik een veel kwalijkere zaak.
Hier in Nederland hebben we ook vanwege brandgevaar terugroepacties gehad van de Opel Ampera-e en Hyundai Kona Electric en facelift Hyundai Ioniq Electric. Van die auto's werd dan het accupakket vervangen.
En er zullen nog wel meer auto's zijn met hetzelfde probleem. Brandgevaar vind ik een ernstiger probleem dan een ICCU die uitvalt.
Het is voor een fabrikant ook een duurder probleem aangezien vrijwel altijd het hele accupakket vervangen moet worden. Die kost een veelvoud van wat een ICCU kost.

[ Voor 5% gewijzigd door Sonicfreak op 24-03-2026 08:23 ]

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:26
Geen matches
Ik heb mijn auto nu ruim 2 jaar en rijd hem privé. 30k op de teller en tot nu toe geen noemenswaardige problemen gehad. De langste ritten zijn de vakanties. Echter het ICCU probleem blijft bij mij wel steeds hangen, met name als ik op vakantie ga/ben (als nu maar niets gebeurd). Geeft toch onzekerheid. Ik snap niet en zovelen met mij waarom na al die jaren dat het speelt dat Kia het nog niet opgelost heeft. Ondanks dat ik het een fijne auto vind, denk ik niet dat de volgende weer een Kia wordt.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:50
Geen matches

Software-update SC327
ICCU-vervanging
Mitigatie OBC-falen

Een hele hoop vragen. :)

Ik meende dat het probleem een vochtissue was. Condendatie in de ICCU unit en met een verkeerde drup vocht op de verkeerde plek wordt het een plofje.

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:26
Geen matches
[b]Sonicfreak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:19:[/

Hoe groot is dan de kans dat het gebeurt? 1 op 10. Dus je hebt een veel grotere kans dat het niet gebeurt.
Je zult maar net die ene zijn☹️

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• Sonicfreak
Geen matches
Wakkie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:35:
[...]

Ja, ik snap ook wel dat het niet fijn is en als het mij gebeurt ben ik ook niet blij. Alleen lijkt mij een accu die in brand vliegt nog veel erger vooral als jezelf of andere gezinsleden in de auto zitten. Dan heb ik 'liever' een ICCU die plof zegt en ik nog een grote kans heb om de auto veilig langs de kant te zetten.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Geen matches
Wakkie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:35:
[...]

Dan bel je de garage en krijg je onder garantie een nieuwe ICCU. Vervelend? Zeker.

Voor mij een reden om te stressen of nooit meer een Kia te kopen? Nee. Heerlijke auto.

Geniet er nog steeds van om bij een snellader aan te komen en dan weer eerder weg te zijn dan de mensen die er al aan het laden waren ;-)

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-03 08:46
Geen matches

Software-update SC327
ICCU-vervanging
Mitigatie OBC-falen

Ik heb 1 keer het ICCU issue gehad zo'n 2 jaar geleden. Zeg maar type LDC. Vervanging was toen binnen maand geregeld. Of ik de bewuste update heb gehad weet in niet. Mijn garage is wel goed, maar communicatie over technische updates ontbreekt wel eens.

Ik laad 80% thuis en alleen op zeer lange ritten bij een snellader.

Maatregelen:
- ik doe zekere geen 1P3P automatische switch meer
- in EVCC alleen in een continu blok laden (ipv per kwartier) en tot max 95% SOC
- in de zomer via EVCC alleen 1P om zoveel mogelijk PV te laden
- in de winter via EVCC 3P laden in een continu blok.

Verder ontdooi en verwarm ik iedere ochtend in de winter handmatig via de app. Airco 90% van de tijd aan op stand automatisch. Volgens de app varieert de SOC van de 12V accu dan 85 en 99%.

De 12V accu is door de garage na levering in 2022 al vrij snel vervangen.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Dr.EVE
Geen matches
petertenboer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:08:
[...]

Eens, interessant om te lezen!
Ik heb dat dus ook, ik wil me er niet te veel druk om maken, auto vind ik echt heerlijk. Maar nu het weer teruggekomen is die ICCU maak ik mij hier en daar wel zorgen... wat als het gebeurd op vakantie?

Maar verder laad ik ook meer DC dan AC, ik laad ook gewoon tot 100%... ik rij voor mijn werk het hele land door, dus staat eigenlijk nooit op 100% stil.

Ik denk dat als ik een nieuwe EV wil op dit moment nog steeds een KIA wil, maar dan misschien niet op het egmp platform, echter vind ik het snelladen (en de laadcurve daarbij) van de EV6 wel echt heel nice, zeker als ik op vakantie ben met de auto.

Moet wel zeggen dat ik hem zakelijk lease, maar wil niet zeggen dat ik nu minder netjes met mn auto om ga als ik deed toen ik geen lease had. Maar qua laadkosten, tja daar ben ik inderdaad eigenlijk helemaal niet mee bezig, dit zal zeker uitmaken waarom ik vaker DC laad. En over tot 100%, ik rij dan altijd door, mijn auto staat meestal thuis stil met accu op 20 tot 90%.

Verder laad ik geregeld aan een publieke laadpaal in de wijk. We hebben een laadpaal thuis, maar maar 1 plek, en daar staat de EV3 van mn partner.

Ik heb hiervoor ook 2 KIA's gehad, prive, en ben erg tevreden met mijn KIA dealer, ook daar zit ik nu gewoon met mn EV6. Maar moet zeggen dat ze mij niet altijd even veel vertellen over updates etc. Ik zal dat vandaag als ik auto weer op ga halen eens goed navragen.

[ Voor 21% gewijzigd door Dr.EVE op 24-03-2026 09:17 ]

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:12
Geen matches
[list=1]
• Heeft jouw EV6 de software-update SC327 al gehad? Zo ja, wanneer is die toegepast?
Geen idee. Ik heb mijn EV6 (eerste toelating 2023) met 70.000km gekocht en nu staat ie op 83.000km. Kan ik het ergens checken behalve ervoor naar de dealer gaan?
• Zo nee: kun je dit bij je dealer navragen? Het zou goed zijn om in kaart te brengen hoe breed deze update inmiddels is uitgerold.
Ik ga het bij de eerstvolgende beurt eens vragen.
[list]
Nee, ik probeer m'n systeem juist zo in te richten dat de laadsnelheid matcht met de opbrengst van mijn zonnepanelen.
Nee, ik wil zorgeloosheid. Als ie een keer klapt dan zien we het dan wel weer. Ik heb wel gedubbelcheckt of ik nog Kia pechhulp heb en of de garantie nog geldig is.
[/list]
Nope.
Op alle vragen Nee. Ik vermoed dat de accu bij de vorige eigenaar wel eens vervangen is want er zit een sticker 'Kia Original Part' oid op. Kan ik ook ergens zien of de ICCU al eens vervangen is? Niet dat het wat uitmaakt overigens want zelfs een vervangen ICCU kan ook weer falen dus met de informatie over mijn ICCU kan ik helaas eigenlijk niets.
Uit dit topic heb ik de indruk gekregen dat ik nauwelijks iets kan doen om het probleem met de ICCU te voorkomen, dus ik heb me gericht op het beperken van de impact als het gebeurt.

Voor mij was dat het dubbelchecken of de pechhulp en garantie geldig is en in welke gevallen ik wel en niet een leenauto krijg.
Ik woon net over de grens in België en van de Belgische Kia pechhulp krijg je dus geen vervangende auto als je strandt in het buitenland. Aangezien ik meer dan 90% van mijn kilometers in Nederland rijdt is dat wel een heikel punt.
Ik val nu nog onder de Duitse pechhulp (want de laatste beurt gebeurde bij de vorige eigenaar in Duitsland) en die biedt uitgebreide dekking met een leenauto ook als je pech krijgt 'in het buitenland', maar wanneer de Diutse dekking voorbij is ga ik wel even checken hoe ik de pechhulp en vervangend vervoer dekking dan het beste regel. Bijvoorbeeld onafhankelijke pechhulp of onderhoud in NL zodat ik onder de ruimere Nederlandse pechhulp dekking val, zoiets.

Ik denk dat je er nauwelijks iets uit zult halen maar ik ben wel benieuwd. De enige partij die het echt weet is Kia/Hyundai zelf en die zullen niet zo scheutig zijn met informatie.

Ik zie op dit moment voor mijn eisen geen betere EV dus ik rij door in mijn EV6 en zou hierna ook best weer een EV6 kunnen kopen, maar ik zou anderen zeker geen Kia EV6 aanraden vanwege het ICCU risico.

• henri8096
  • Laatst online: 14:57

henri8096

BIM is not a software!

Geen matches
[...]

Ik heb net de app verwijderd, telefoon opnieuw gestart, app weer geinstalleerd.
Bij mij staat nu ook het juiste (pre-facelift) model. d:)b
Dus ik denk een algemene update.

[ Voor 25% gewijzigd door henri8096 op 24-03-2026 09:28 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Dr.EVE
Geen matches
roel-online schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:11:

Uit dit topic heb ik de indruk gekregen dat ik nauwelijks iets kan doen om het probleem met de ICCU te voorkomen, dus ik heb me gericht op het beperken van de impact als het gebeurt.

Voor mij was dat het dubbelchecken of de pechhulp en garantie geldig is en in welke gevallen ik wel en niet een leenauto krijg.
Ik woon net over de grens in België en van de Belgische Kia pechhulp krijg je dus geen vervangende auto als je strandt in het buitenland. Aangezien ik meer dan 90% van mijn kilometers in Nederland rijdt is dat wel een heikel punt.
Ik val nu nog onder de Duitse pechhulp (want de laatste beurt gebeurde bij de vorige eigenaar in Duitsland) en die biedt uitgebreide dekking met een leenauto ook als je pech krijgt 'in het buitenland', maar wanneer de Diutse dekking voorbij is ga ik wel even checken hoe ik de pechhulp en vervangend vervoer dekking dan het beste regel. Bijvoorbeeld onafhankelijke pechhulp of onderhoud in NL zodat ik onder de ruimere Nederlandse pechhulp dekking val, zoiets.
[...]
Poe dat is wel balen, stil komen staan met ICCU probleem kan echt vervelend zijn. Mijn eerste ervaring was echt vervelend en ongelukkig. Waren op vakantie op Ameland in de lente vorig jaar, op de laatste dag gaan we nog even naar het strand (auto helemaal ingepakt) zodat we daarna lekker de boot op konden. Terwijl we bijna bij strand zijn begint het:

"Controleer elektrisch systeem auto", kort daarna gevolgd door "Stop voertuig, controleer voeding".

Ik ben op een parkeerplaats gestopt, mn partner en 2 kleine kinderen zijn naar het strand gelopen en ik ben met KIA Pechhulp gaan bellen. Er zou een monteur komen, die kwam, maar was meteen van: "oh een elektrische auto, kan ik niks mee". Vervolgens nog 2 uur van dit soort gedoe, zonder oplossing of hulp al die tijd. KIA Pechhulp zei steeds: "ze zijn er zo, ze zijn onderweg, 30 minuten!"... de uren tikte weg.

Toen zei KIA Pechhulp, je kunt gewoon rijden met de auto tot de boot, dan aan de overkant halen we de auto op. Ik deed wat ze me vertelden, 10 meter verder begon de auto weer "Stop voertuig, controleer voeding" en heel luid piepen et cetera. De auto viel volkomen uit, sturen en alles werd erg zwaar en ik kon de auto net met twee wielen in de berm zetten. Vervolgens stond ik stil in een bocht waar tegenkomend verkeer geen zicht op mijn auto had. Ik kon op een of andere manier mijn achterklep ook niet meer openen, en door alle vakantiebaggage kon ik er nauwelijk bij van binnen de auto. Dus een gevarendriehoek etc zat helaas stom verstopt door mijn eigen toedoen. Politie van ameland kwam ook even toevallig langs, maar reed ook vrolijk door nadat ze vroegen wat er was.

Ondertussen werd ik nogal moe van steeds het verhaal opnieuw moeten uitleggen van begin tot eind. Want bij KIA Pechhulp kreeg ik steeds andere mensen te spreken, ook mn Lease maatschappij kwam ertussen... heb op gegeven moment ook mn KIA Dealer gebeld en die waren erg fijn maar konde mij op die afstand natuurlijk niet helpen. Tussendoor kwam de verzekeraar ook veelvuldig aan de lijn, maar geen van allen kwam maar helpen.

Zo begon een probleem rond lunchtijd... maar inmiddels was het bijna begin avond en met hoe traag nu alles ging begon ik mij af te vragen of ik uberhaupt nog van dit eiland af kwam?

Ik werd dus nogal wat stricter naar de KIA Pechhulp en de andere betrokken partijen. Ze gaven aan dat ik maar zelf een taxi moest regelen, want zij konden dat niet doen omdat de verzekeraar geen contract had met de taxi diensten op Ameland. Dat deden we dus, en toen hebben we die avond met z'n 4e en een paar tassen baggage de laatste boot gehaald. De auto op de weg met de rest van de baggage achtergelaten.

Ik heb aan de KIA Pechhulp, de verzekeraar, de lease maatschappij etc doorgegeven wat we gingen doen, in samenspraak met hen, en ze wisten exact wanneer ik welke boot ging halen. Aangekomen op het vaste land moesten we echter nog 1,5 uur wachten voor een taxi ons kwam halen om ons naar vervangend vervoer te brengen. Die taxi chauffeur zei: "zo lang gewacht? Ik werd net 10 min geleden gebeld, ik woon hier om de hoek". Super aardige chauffeur... maar ik was inmiddels wel klaar met alles.

Vervolgens bij bergingbedrijf ergens in Friesland in een erg klein autotje gestopt en zijn we met z'n 4e nog paar uur verder naar huis gereden... waar onze problemen rond lunchtijd begonnen waren we net na middernacht thuis. Met een auto nog steeds op Ameland op de weg.

Vervolgens heeft het 1 week geduurd voor de auto van Ameland naar bergingbedrijf kwam in Friesland, weer een aantal dagen voor de auto bij mijn KIA Dealer was, daar werd toen dus pas vastgesteld dat het im defecte ICCU ging. Vervolgens heb ik 6 weken moeten wachten op een nieuwe ICCU.

In tussentijd kreeg ik een dinerbon ter waarde van 100 euro van de Leasemaatschappij met excuses. Tja... tot zo ver KIA Pechhulp in Nederland.

Denk dat mensen nu wel begrijpen waarom ik geen ICCU probleem wil in het buitenland... haha 8)7 :D

• Sonicfreak
Geen matches
henri8096 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:27:
[...]

Ik dacht dat jij het facelift model had of vergis ik me?

• Dr.EVE
Geen matches
Bij mijn ICCU probleem gister viel me wel op dat ik een 'plok' geluid hoorde precies gelijk met de melding 'Controleer Elektrisch Systeem'. Zelfs mn zoontje achterin zei "papa wat was dat?'

Ik heb geen idee wat dat dan is, maar ploft er dan letterlijk iets in de auto rondom die ICCU?

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-03 08:58

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Geen matches
henri8096 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:27:
[...]

Ik heb nog steeds dat lelijke facelift model als plaatje in de app..
App verwijderd, opnieuw geinstalleerd , ingelogd...maar helaas..

Maar voor die 3-4 maanden ga ik mij er maar niet druk om maken verder

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• Stufipower
  • Niet online
Geen matches
roel-online schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:11:
[...]
Geen idee. Ik heb mijn EV6 (eerste toelating 2023) met 70.000km gekocht en nu staat ie op 83.000km. Kan ik het ergens checken behalve ervoor naar de dealer gaan?

[...]
Je kunt een kia dealer bellen en die kunnen zien welke software updates toegepast zijn op jouw kenteken, binnen Kia Net (zo werd het genoemd toen ik belde). Het gaat volgens mij om

(REVISED) ICCU UPGRADE : CV/CV eGT ICCU LDC FET PROTECTION LOGIC...

Dit zou normaal standaard gedaan moeten worden bij een 2 jaar / 30k km onderhoudsbeurt.

Dit gaat om het softwarematig beschermen van de MOSFET die wordt gebruikt voor het maken van de 12 volt in de LDC. Die heeft blijkbaar flink te lijden aan spanningspieken die ontstaan bij het inschakelen van de LDC, en wordt verergerd met een hoge interne weerstand van de accu - vandaar dat je een AGM accu beter kunt nemen volgens deze theorie (en andere genoemde mogelijke “band-aids”). De schade die ontstaat zou cumulatief zijn en kan je zoveel als mogelijk vertragen.

Als de MOSFET uiteindelijk kortsluit omdat die kapot is knalt de 130A zekering in de ICCU eruit en dat is de plof die je hoort. Zo heb ik ‘t tenminste begrepen van de stukjes informatie die ik bij elkaar kon vegen op het internet.

Het AC laadgedeelte kan dus op een andere manier stuk gaan en deze fix valt daar niet onder.

Wat mij ook nog interessant zou lijken is een tweedehands iccu op de kop tikken, deze laten fixen (zwakke componenten vervangen door sterkere componenten) door circuitboardmedics in de VS, of misschien actronics in NL, ook al staat niet op hun site dat ze EV6 doen. Hiermee heb je dan een reserve ICCU die sterker is indien diegene kapot gaat die je al hebt.

• brackman

brackman

Geen matches
Dr.EVE schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:38:
Bij mijn ICCU probleem gister viel me wel op dat ik een 'plok' geluid hoorde precies gelijk met de melding 'Controleer Elektrisch Systeem'. Zelfs mn zoontje achterin zei "papa wat was dat?'

Ik heb geen idee wat dat dan is, maar ploft er dan letterlijk iets in de auto rondom die ICCU?
De iccu-zekering ploft onder je auto bij de hv batterij..was ook geval bij kapotte iccu hier. Direct melding gemaakt bij aanvragen sleepdienst dat iccu overleden was.

• brackman

brackman

Geen matches
Hyundai komt dus met een premium merk Genesis naast prijskwaliteit merk Kia.

Leuk en weer wat meer keuze.

• brackman

brackman

Geen matches
Stufipower schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Je kunt een kia dealer bellen en die kunnen zien welke software updates toegepast zijn op jouw kenteken, binnen Kia Net (zo werd het genoemd toen ik belde). Het gaat volgens mij om

(REVISED) ICCU UPGRADE : CV/CV eGT ICCU LDC FET PROTECTION LOGIC...

Dit zou normaal standaard gedaan moeten worden bij een 2 jaar / 30k km onderhoudsbeurt.

Dit gaat om het softwarematig beschermen van de MOSFET die wordt gebruikt voor het maken van de 12 volt in de LDC. Die heeft blijkbaar flink te lijden aan spanningspieken die ontstaan bij het inschakelen van de LDC, en wordt verergerd met een hoge interne weerstand van de accu - vandaar dat je een AGM accu beter kunt nemen volgens deze theorie (en andere genoemde mogelijke “band-aids”). De schade die ontstaat zou cumulatief zijn en kan je zoveel als mogelijk vertragen.

Als de MOSFET uiteindelijk kortsluit omdat die kapot is knalt de 130A zekering in de ICCU eruit en dat is de plof die je hoort. Zo heb ik ‘t tenminste begrepen van de stukjes informatie die ik bij elkaar kon vegen op het internet.

Het AC laadgedeelte kan dus op een andere manier stuk gaan en deze fix valt daar niet onder.

Wat mij ook nog interessant zou lijken is een tweedehands iccu op de kop tikken, deze laten fixen (zwakke componenten vervangen door sterkere componenten) door circuitboardmedics in de VS, of misschien actronics in NL, ook al staat niet op hun site dat ze EV6 doen. Hiermee heb je dan een reserve ICCU die sterker is indien diegene kapot gaat die je al hebt.
De gedachte is leuk om een eigen gereviseerde versie te maken. Ik heb vernomen dat ICCU gebouwd is als doos die eenmalig in elkaar gezet wordt en moeilijk te repareren is. Ik blijf erbij dat KIA/Hyundai het moeten oplossen anders is het om het jaar een nieuwe erin op de kosten van fabrikant. Blijft een kostenpost die drukt op de winstmarge en imago van merk.

• Stufipower
  • Niet online
Geen matches
brackman schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:32:
[...]

De gedachte is leuk om een eigen gereviseerde versie te maken. Ik heb vernomen dat ICCU gebouwd is als doos die eenmalig in elkaar gezet wordt en moeilijk te repareren is. Ik blijf erbij dat KIA/Hyundai het moeten oplossen anders is het om het jaar een nieuwe erin op de kosten van fabrikant. Blijft een kostenpost die drukt op de winstmarge en imago van merk.
Ja, het is een vloeistof gekoelde doos. Dat maakt het wellicht moeilijker om te repareren.. zal eens navragen! Openmaken is makkelijk natuurlijk..

Een ander ding waar je eventueel op zou kunnen letten is het vloeistofniveau van de koelvloeistof en het aantal rpm van de waterpomp (als dat tenminste de waterpomp is die ook de ICCU koelt). Je kunt de rpm zien vanuit car scanner pro.

• Sonicfreak
Geen matches
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:12:
[...]

Ik heb nog steeds dat lelijke facelift model als plaatje in de app..
App verwijderd, opnieuw geinstalleerd , ingelogd...maar helaas..

Maar voor die 3-4 maanden ga ik mij er maar niet druk om maken verder
Kia moet het dan in de backend voor je aanpassen, maar voor 3-4 maanden zou ik dat zelf ook niet meer doen.

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:39
Geen matches
Heb je dit moeten vragen aan KIA of is dit na een update van de app?

• Sonicfreak
Geen matches
GHorsie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Heb je dit moeten vragen aan KIA of is dit na een update van de app?
Je kan proberen de Kia app te verwijderen en opnieuw te installeren, maar als het dan niet werkt moet je het Kia vragen. Dat kan via onderstaand formulier.

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:39
Geen matches
Sonicfreak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Je kan proberen de Kia app te verwijderen en opnieuw te installeren, maar als het dan niet werkt moet je het Kia vragen. Dat kan via onderstaand formulier.

App verwijderd en opnieuw geinstalleerd en nu wordt het juiste model getoond!
Bedankt!

• henri8096
  • Laatst online: 14:57

henri8096

BIM is not a software!

Geen matches
Sonicfreak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Ik dacht dat jij het facelift model had of vergis ik me?
Nee helaas. Dat zou mooi geweest zijn.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Sonicfreak
Geen matches
henri8096 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Nee helaas. Dat zou mooi geweest zijn.
Je hebt in ieder geval het model met de mooiste koplampen. ;)

• fishman
Geen matches
Aangezien de discussie weer over ICCU gaat, zal ik deze link nogmaals plaatsen:
https://egmpfiles.com/iccu-report.html

Lees dit en je weet zo'n beetje alles over de ICCU, wat de problemen veroorzaakt, etc.
Ik vond het zeer interessant om te lezen.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:10

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Geen matches
Thanks voor de tip, formulier ook ingevuld

[ Voor 16% gewijzigd door Tomba op 24-03-2026 13:19 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:23
Geen matches
Haha heeft iemand die onzin al gespot in de app/konnect store:

Display themes van Marvel en Disney o.a. voor 20 euro.

Een Boost modus voor 800 euro.

Verlichtingsprogramma's voor 40 euro.

Bouw eerst eens een betrouwbare auto zou ik zeggen 🤣

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:20
Geen matches
Phusebox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:04:

Store is offline bij mij,(België )maar als ze nu eens handige features zouden bouwen wil ik daar graag voor betalen:
-Manueel precon
-Wireless aa
-Maps op driver display
-...

Ik begrijp dat software intwikjelen niet gratis is en dat ze na x jaar het anders niet kunnen verantwoorden, maar ik dan heb ik liever mijn map op het display dan elsa...

Los daarvan werken die themas wel op gen6w?
Ik dacht dat die dingen enkel op ccnc konden, eigenaardig dat jij ze ziet dus...

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• brackman

brackman

Geen matches
Phusebox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:04:

Ik zie ook allerlei dingen in connect store. Ze gaan niet werken op de pre facelift (gen5w). Bouw eens wat nuttige software handmatig precon, Wireless aa. Eerlijk gezegd is het een hoop zooi om wat grafische vormgeving te doen. Geen behoefte aan, wellicht andere mensen wel..

• Phusebox
Geen matches
izzet3838 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Store is offline bij mij,(België )maar als ze nu eens handige features zouden bouwen wil ik daar graag voor betalen:
-Manueel precon
-Wireless aa
-Maps op driver display
-...

Ik begrijp dat software intwikjelen niet gratis is en dat ze na x jaar het anders niet kunnen verantwoorden, maar ik dan heb ik liever mijn map op het display dan elsa...

Los daarvan werken die themas wel op gen6w?
Ik dacht dat die dingen enkel op ccnc konden, eigenaardig dat jij ze ziet dus...
Nee er zal uiteraard geen enkele feature bijzitten voor de beta testers van hun EGMP platform... zag ze alleen staan, niet doorgeklikt.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 20:30
Geen matches
of maak die gen5w code public op GitHub en we viben er zelf manual pre-con in...

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:46
Geen matches
De themas zijn al een aantal maanden geleden aangekondigd net als YouTube en Netflix kijken tijdens het opladen. De Store is nog offline maar ben wel benieuwd naar de doelgroep. Als echte Nederlander kunnen we natuurlijk niet om de graties spulletjes heen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsSKFu4kvtk49XHE_AupAdxQImI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jSXgW9ImfvThankVbY5bzluj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDDpTbI5UsDtgBFn6bT-VfChwTw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kNOskv5Upfk169ugTuurtjFd.jpg?f=user_large

Maar belangrijker morgen viert mijn EV6 zijn/haar eerste verjaardag :+

[ Voor 5% gewijzigd door Bo0bz op 25-03-2026 18:28 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPOqPAGKTGHbJ4gy4x2S3cv7Dg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJrEeGUP70Lli0YE2mtBGhDb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCPLbXoHvr6dEW3N1r0jYFhhzaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mv9RTFpeniMIYBSIzhNtTQRL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tCPUbtycluGqtTsvBf_kW0skhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kwk3YH8forUJUakDQF69qEXw.jpg?f=fotoalbum_large

Die is klaar, afgesleept en wel…

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:57
Geen matches
Exact dat zag ik 2 weken geleden...Direct na het starten aan het einde van een laadsessie. Ik zie dat jouw batterij op 100% staat, dus in jouw geval ook? Heb vaker gehoord dat het ding "ploft" aan het einde van een laadsessie (met name mensen met een thuislader die hun complete thuisinstallatie inclusief hoofdzekering opblies door DC lekstroom, aan het einde van een laadsessie)

Hopelijk fixen ze het voor jou ook in een paar dagen...

[ Voor 7% gewijzigd door DigiK-oz op 25-03-2026 21:08 ]

Whatever

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-03 22:04
Geen matches
DigiK-oz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:05:
Exact dat zag ik 2 weken geleden...Direct na het starten aan het einde van een laadsessie. Ik zie dat jouw batterij op 100% staat, dus in jouw geval ook? Heb vaker gehoord dat het ding "ploft" aan het einde van een laadsessie (met name mensen met een thuislader die hun complete thuisinstallatie inclusief hoofdzekering opblies door DC lekstroom, aan het einde van een laadsessie)

Bij mij vloog inderdaad de hoofdzekering van een van de fases eruit. Batterij stond echter rond de 40 % en het gebeurde bij het opstarten van de AC laadsesssie, niet aan het einde.

Ik kon gelukkig nog wel doorrijden en DC laden :)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Geen matches
Alexhuber schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:55:
[...]

Bij mij vloog inderdaad de hoofdzekering van een van de fases eruit. Batterij stond echter rond de 40 % en het gebeurde bij het opstarten van de AC laadsesssie, niet aan het einde.

Ik kon gelukkig nog wel doorrijden en DC laden :)
Die heb ik ook al gehad, ICCU eruit geblazen.
Dus de bingo kaart kan voller :p

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Dr.EVE
Geen matches
KIA dealer vertelde mij dat ICCU problemen waarschijnlijk niet te verhelpen zijn omdat KIA denkt dat het aan een extern iets ligt, fluctuaties/instabiliteit in het stroomnet. Ze zien schijnbaar verschillen tussen landen, als voorbeeld noemden ze dat in Duitsland dit veel minder gezien wordt dan in Nederland etc.

Of dit waar is geen idee...

• izzet3838
Geen matches
Dr.EVE schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:58:
KIA dealer vertelde mij dat ICCU problemen waarschijnlijk niet te verhelpen zijn omdat KIA denkt dat het aan een extern iets ligt, fluctuaties/instabiliteit in het stroomnet. Ze zien schijnbaar verschillen tussen landen, als voorbeeld noemden ze dat in Duitsland dit veel minder gezien wordt dan in Nederland etc.

Zal wel kunnen kloppen een bepaald klimaat om fluctuaties in de stroom zouden het risico mogelijks kunnen verhogen maar andere merken (behalve stellantis) hebben er geen last van...

Zou ook minder vaak voorkomen in België bijvoorbeeld, maar toch, de e-niro heeft er bijvoorbeeld ook geen last van.

Ik heb vooral een probleem met de hoge kostprijs van de herstelling, mijn volgende auto gaat heel waarschijnlijk prive worden aangekocht, ik had mijn oog laten vallen op de ioniq 5n(tweedehands), maar als ik 2k betaal om iets te laten fixen moet dat onderdeel niet nogmaals gaan falen...

Dan maar kijken voor een i4 m50 of dergelijke, nu nog 2.5j met de ev6, in principe wel heel tevreden los van een paar kleine dingen(maar die zul je overal wel hebben).

• Sonicfreak
Geen matches
izzet3838 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:02:
[...]

Zal wel kunnen kloppen een bepaald klimaat om fluctuaties in de stroom zouden het risico mogelijks kunnen verhogen maar andere merken (behalve stellantis) hebben er geen last van...

Zou ook minder vaak voorkomen in België bijvoorbeeld, maar toch, de e-niro heeft er bijvoorbeeld ook geen last van.

Ik heb vooral een probleem met de hoge kostprijs van de herstelling, mijn volgende auto gaat heel waarschijnlijk prive worden aangekocht, ik had mijn oog laten vallen op de ioniq 5n(tweedehands), maar als ik 2k betaal om iets te laten fixen moet dat onderdeel niet nogmaals gaan falen...

Dan maar kijken voor een i4 m50 of dergelijke, nu nog 2.5j met de ev6, in principe wel heel tevreden los van een paar kleine dingen(maar die zul je overal wel hebben).
Een e-Niro heeft geen ICCU. Zelfs het nieuwe model Niro EV heeft geen ICCU. ;)

• izzet3838
Geen matches
Sonicfreak schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:05:
[...]

Een e-Niro heeft geen ICCU. Zelfs het nieuwe model Niro EV heeft geen ICCU. ;)
Als ze geen ICCU hebben zullen ze niet AC kunnen laden vrees ik, ze hebben gewoon een andere ICCU denk ik :)

• Sonicfreak
Geen matches
izzet3838 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Als ze geen ICCU hebben zullen ze niet AC kunnen laden vrees ik, ze hebben gewoon een andere ICCU denk ik :)
Klopt, ze hebben dus niet dezelfde ICCU als het E-GMP platform. En dus gaan die ICCU's niet defect, het is een compleet ander onderdeel.
Er zijn ook 400V auto's op E-GMP platform die wel dezelfde ICCU hebben en die gaan ook defect. Bijvoorbeeld Hyundai Inster en Kia EV3.

• izzet3838
Geen matches
Sonicfreak schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:15:
[...]

Klopt, ze hebben dus niet dezelfde ICCU als het E-GMP platform. En dus gaan die ICCU's niet defect, het is een compleet ander onderdeel.
Er zijn ook 400V auto's op E-GMP platform die wel dezelfde ICCU hebben en die gaan ook defect. Bijvoorbeeld Hyundai Inster en Kia EV3.
Akkoord, maar de schuld bij het stroomnet steke is dus geen oplossing...
Het product deugt gewoon niet, en als je een auto buiten garantie hebt is zo'n dure herstelling gewoon niet ok...

• Phusebox
Geen matches
Dr.EVE schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:58:

Lijkt me sterk, de vorige keer dat mijn ICCU defect was, was het enkele dagen nadat ik de laatste keer had geladen.

• Phusebox
Geen matches
Inmiddels is de Connect Store weer onlin en zoals verwacht; niks is beschikbaar voor de EV6 Gen1.

• Sonicfreak
Geen matches
izzet3838 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:32:
[...]

Akkoord, maar de schuld bij het stroomnet steke is dus geen oplossing...
Het product deugt gewoon niet, en als je een auto buiten garantie hebt is zo'n dure herstelling gewoon niet ok...
Dat is al eerder in dit topic naar voren gekomen dan kun je het gooien op non-conformiteit en eventueel je rechtsbijstand inshakelen.

@blb4 heeft een mooie mail opgesteld die je naar de dealer kunt sturen. Eventueel kun je even de tekst iets aanpassen.

blb4 in "Het grote Kia EV6 topic"

[ Voor 3% gewijzigd door Sonicfreak op 26-03-2026 08:45 ]

• izzet3838
Geen matches
Sonicfreak schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:39:
[...]

Dat is al eerder in dit topic naar voren gekomen dan kun je het gooien op non-conformiteit en eventueel je rechtsbijstand inshakelen.

@blb4 heeft een mooie mail opgesteld die je naar de dealer kunt sturen. Eventueel kun je even de tekst iets aanpassen.

blb4 in "Het grote Kia EV6 topic"
Leuk als je de wagen al hebt inderdaad, maar in mijn geval weerhoudt dat mij er van om deze auto prive aan te schaffen...

• Sonicfreak
Geen matches
izzet3838 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Leuk als je de wagen al hebt inderdaad, maar in mijn geval weerhoudt dat mij er van om deze auto prive aan te schaffen...
Mij niet. De kans is 1 op 10 dat je ermee te maken krijgt en dan neem ik het risico wel.
Zoals ik al eerder zei, zijn er auto's met accu's die oververhit kunnen raken en in de brand kunnen vliegen.
Van de week nog een bericht over de VW ID modellen en Cupra Born en eerder al over de Volvo EX30 en Mercedes EQA en EQB. Dan zou ik eerder die merken en modellen vermijden dan de auto's op E-GMP platform. Een ICCU die plof zegt, is naar mijn mening minder erg dan een accu die in de brand vliegt.
Mijn vrouw en ik zijn aan het overwegen een Kia EV2 te kopen vanwege V2H functionaliteit (als dat een keer wordt vrijgegeven in NL) en de EV2 heeft hoogstwaarschijnlijk dezelfde ICCU want is ook gebouwd op E-GMP platform.

• Stufipower
  • Niet online
Geen matches
Sonicfreak schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Mij niet. De kans is 1 op 10 dat je ermee te maken krijgt en dan neem ik het risico wel.
Zoals ik al eerder zei, zijn er auto's met accu's die oververhit kunnen raken en in de brand kunnen vliegen.
Van de week nog een bericht over de VW ID modellen en Cupra Born en eerder al over de Volvo EX30 en Mercedes EQA en EQB. Dan zou ik eerder die merken en modellen vermijden dan de auto's op E-GMP platform. Een ICCU die plof zegt, is naar mijn mening minder erg dan een accu die in de brand vliegt.
Mijn vrouw en ik zijn aan het overwegen een Kia EV2 te kopen vanwege V2H functionaliteit (als dat een keer wordt vrijgegeven in NL) en de EV2 heeft hoogstwaarschijnlijk dezelfde ICCU want is ook gebouwd op E-GMP platform.
Wat is de reden dat je V2H wilt? Ik begrijp hem zelf niet zo; met V2L kan je prima je huis van backupstroom (tot 3.6 kw) voorzien mits je het correct bedraad. Batterij degradeert sneller, en je moet hem steeds inpluggen als je dag / nacht tarieven of zonne energie wil gebruiken. Ook is V2H laadpaal duur(der).

• Sonicfreak
Geen matches
Stufipower schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Wat is de reden dat je V2H wilt? Ik begrijp hem zelf niet zo; met V2L kan je prima je huis van backupstroom (tot 3.6 kw) voorzien mits je het correct bedraad. Batterij degradeert sneller, en je moet hem steeds inpluggen als je dag / nacht tarieven of zonne energie wil gebruiken. Ook is V2H laadpaal duur(der).
V2H laadpaal op AC is ongeveer net zo duur als een normale laadpaal zonder bidirectioneel laden.
V2L kan ik alleen gebruiken om bijvoorbeeld de CV-ketel van stroom te voorzien, maar niet het hele huis.
Met V2H kan ik het hele huis van stroom voorzien over 3 fasen. Voor batterijdegradatie ben ik niet bang. Dat is iets voor de fabrikant want je krijgt gewoon 8 jaar garantie tot 160.000 km.
Bovendien zal de accu niet heel veel sneller degraderen dan wanneer je met de auto zou rijden.
Het inpluggen is voor ons geen probleem. Mijn vrouw werkt standaard een dag thuis en werkt ook een paar dagen in de week niet en is dan gewoon thuis.
Dan staat de auto voor de deur en kan met de zonnepanelen volgeladen worden en dan 's avonds gebruikt worden als thuisaccu op wielen.
Je kunt ook een thuisaccu kopen, dat weet ik, maar die verdien je niet terug en is voor die tijd al afgeschreven. Daar zijn al meerdere artikelen over voorbijgekomen.
Een auto hoef ik niet terug te verdienen want een auto is sowieso een slechte investering. Met V2H heb ik dan wel 2 vliegen in een klap, een EV die ik voor vervoer kan gebruiken en een thuisaccu op wielen.

• GerkeP

GerkeP

Geen matches
Ik heb mijn EV6 nu 2 maal gebruikt als noodstroomvoorziening.
Stroomstoring in de regio van welgeteld 4 uur.
Gewoon mijn UPS ingeplugd en ik kon prima verder werken, glasvezel bleef werken, al mijn Unifi apparatuur met POE ook.
En ook beide koelkasten bleven het doen.
En als er echt ellende komt slinger ik mijn aggregaat aan, die draait 24 uur op net geen 7 liter benzine 👍🏼

En verwarming is niet heel spannend, een dekentje en een extra trui werken dan ook prima

[ Voor 10% gewijzigd door GerkeP op 26-03-2026 11:32 ]

GerkeP

• Stufipower
  • Niet online
Geen matches
Begrijpelijke standpunten, toch wil ik eventjes tegenargumenten ertegenaan lepelen om de discussie op gang te houden :)
Sonicfreak schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:54:
V2H laadpaal op AC is ongeveer net zo duur als een normale laadpaal zonder bidirectioneel laden.
Oh. Ok. Welke heb je op 't oog?
V2L kan ik alleen gebruiken om bijvoorbeeld de CV-ketel van stroom te voorzien, maar niet het hele huis.
Met V2H kan ik het hele huis van stroom voorzien over 3 fasen.
Je kunt ook met V2L het hele huis van stroom voorzien (over 3 fasen). Je kunt bijvoorbeeld dan een aansluitkam van 77 eurocent in de omschakelaar plaatsen om zo de stroom over de fasen te delen. Het enige is dat apparatuur die een 120 graden faseverschuiving verwacht, dan niet werkt. Maar in een noodgeval wil je waarschijnlijk toch enkel je cv ketel, koelkast, lampen voorzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wtT4uZ3Q3OazQjIq68pKk7P_Z4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZEtK5q9XL965XHL0xdXYbSAO.png?f=user_large
Voor batterijdegradatie ben ik niet bang. Dat is iets voor de fabrikant want je krijgt gewoon 8 jaar garantie tot 160.000 km.
Zij garanderen 70% SoH tot 160.000 km of 8 jaar. Ten eerste is SoH een vaag verhaal, want hoe bepaal je dat? (De uitgelezen waarde via OBD is altijd hoog, richting de 100%). Ten tweede zou je met V2H eerder in een situatie komen dat je boven die 70% uitkomt, maar wel dat je aardige degradatie hebt gehad, als je dagelijks gaat laden en ontladen. Je kan dat sowieso beter doen met LifePo4 accu's ipv NMC.
Bovendien zal de accu niet heel veel sneller degraderen dan wanneer je met de auto zou rijden.
Afhankelijk van hoeveel je V2H laad.
Het inpluggen is voor ons geen probleem.
Ok. Dat is persoonlijk. Ik zou zelf toch iets rekenen voor tijd / moeite / aandacht.
Je kunt ook een thuisaccu kopen, dat weet ik, maar die verdien je niet terug en is voor die tijd al afgeschreven. Daar zijn al meerdere artikelen over voorbijgekomen.
Een auto hoef ik niet terug te verdienen want een auto is sowieso een slechte investering. Met V2H heb ik dan wel 2 vliegen in een klap, een EV die ik voor vervoer kan gebruiken en een thuisaccu op wielen.
Ik begrijp het wel. Ben benieuwd, als je het echt in geld uitdrukt, want daar gaat het, vergeleken met de thuisaccu om, hoeveel het echt oplevert. En wat het je dus op voorhand kost. Denk daarbij aan een auto moeten kiezen die V2H heeft (minder keuze, al helemaal niet binnen occasions - dus dat wordt waarschijnlijk nieuw, of leasen, met dus veel afschrijving), een laadpaal - want daar ben ik nog benieuwd naar - en eventuele bedrading die je in de meterkast moet aanpassen. Dat sommetje zou je dan in excel moeten maken om jezelf er daadwerkelijk van te overtuigen.

Dat neemt niet weg dat de techniek hartstikke leuk is, en het de reden kan zijn voor veel autobezitters om over te stappen op elektrisch. Of het de financieel juiste reden is, weet ik niet. Veel mensen kopen nu toch ook een thuisaccu.

[ Voor 4% gewijzigd door Stufipower op 26-03-2026 12:09 ]

• Bo0bz
Geen matches
Phusebox schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:38:
Inmiddels is de Connect Store weer onlin en zoals verwacht; niks is beschikbaar voor de EV6 Gen1.
Om je gerust te stellen ook niets voor de EV6 Gen2 behalve de OTA kaartupdates. Alle andere CCNC opties zijn alleen voor de EV3 en EV9...

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Sonicfreak
Geen matches
Stufipower schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:34:
Begrijpelijke standpunten, toch wil ik eventjes tegenargumenten ertegenaan lepelen om de discussie op gang te houden :)

[...]

Oh. Ok. Welke heb je op 't oog?

[...]

Je kunt ook met V2L het hele huis van stroom voorzien (over 3 fasen). Je kunt bijvoorbeeld dan een aansluitkam van 77 eurocent in de omschakelaar plaatsen om zo de stroom over de fasen te delen. Het enige is dat apparatuur die een 120 graden faseverschuiving verwacht, dan niet werkt. Maar in een noodgeval wil je waarschijnlijk toch enkel je cv ketel, koelkast, lampen voorzien.
[Afbeelding]

[...]

Zij garanderen 70% SoH tot 160.000 km of 8 jaar. Ten eerste is SoH een vaag verhaal, want hoe bepaal je dat? (De uitgelezen waarde via OBD is altijd hoog, richting de 100%). Ten tweede zou je met V2H eerder in een situatie komen dat je boven die 70% uitkomt, maar wel dat je aardige degradatie hebt gehad, als je dagelijks gaat laden en ontladen. Je kan dat sowieso beter doen met LifePo4 accu's ipv NMC.

[...]

Afhankelijk van hoeveel je V2H laad.

[...]

Ok. Dat is persoonlijk. Ik zou zelf toch iets rekenen voor tijd / moeite / aandacht.

[...]

Ik begrijp het wel. Ben benieuwd, als je het echt in geld uitdrukt, want daar gaat het, vergeleken met de thuisaccu om, hoeveel het echt oplevert. En wat het je dus op voorhand kost. Denk daarbij aan een auto moeten kiezen die V2H heeft (minder keuze, al helemaal niet binnen occasions - dus dat wordt waarschijnlijk nieuw, of leasen, met dus veel afschrijving), een laadpaal - want daar ben ik nog benieuwd naar - en eventuele bedrading die je in de meterkast moet aanpassen. Dat sommetje zou je dan in excel moeten maken om jezelf er daadwerkelijk van te overtuigen.

Dat neemt niet weg dat de techniek hartstikke leuk is, en het de reden kan zijn voor veel autobezitters om over te stappen op elektrisch. Of het de financieel juiste reden is, weet ik niet. Veel mensen kopen nu toch ook een thuisaccu.
De laadpaal die ik op het oog heb is deze https://www.laadpunt.nl/laadpaal/peblar-business/
Verder wil ik niet alleen in geval van nood, maar altijd gebruik kunnen maken van mijn auto als thuisaccu dan is de oplossing die jij aandraagt via V2L niet zo handig en kan ik beter voor V2H gaan.
En degradatie ben ik niet zo bang voor. Ik denk dat je met rijden meer stroom uit de accu trekt dan met V2H.
Als je nu al ziet dat veel EV's na meer dan 200.000 km op de teller nog meer dan 85% capaciteit hebben en vaak nog 90% ben ik er helemaal niet bang voor. De EV6 is hierin trouwens de EV met de minste degradatie dus Kia heeft zijn zaakjes wat dat betreft goed voor elkaar. Dat zal met de EV2 dan niet anders zijn. Bovendien wil ik voor de LFP accu gaan en niet voor NMC.

• Stufipower
  • Niet online
Geen matches
Sonicfreak schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:43:
[...]
De laadpaal die ik op het oog heb is deze https://www.laadpunt.nl/laadpaal/peblar-business/
Verder wil ik niet alleen in geval van nood, maar altijd gebruik kunnen maken van mijn auto als thuisaccu dan is de oplossing die jij aandraagt via V2L niet zo handig en kan ik beter voor V2H gaan.
En degradatie ben ik niet zo bang voor. Ik denk dat je met rijden meer stroom uit de accu trekt dan met V2H.
Als je nu al ziet dat veel EV's na meer dan 200.000 km op de teller nog meer dan 85% capaciteit hebben en vaak nog 90% ben ik er helemaal niet bang voor. De EV6 is hierin trouwens de EV met de minste degradatie dus Kia heeft zijn zaakjes wat dat betreft goed voor elkaar. Dat zal met de EV2 dan niet anders zijn. Bovendien wil ik voor de LFP accu gaan en niet voor NMC.
Ok, je bent je ervan bewust dat het nog jaren kan duren voordat je het kunt gebruiken (omdat V2G ready)?

Daarnaast, van wat ik kan vinden werkt noodstroom niet bij V2H met een kia ev2 en een peblar business. Is er wel netspanning, dan werkt het hopelijk over enkele jaren. Als hier nieuws in is hoor ik het graag.

De oplossing die ik met V2L aandroeg is alleen voor noodgevallen inderdaad, en niet als thuisaccu (je kan alleen ontladen). Waarbij je zelf het net moet afkoppelen.

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:54
Geen matches
Voor V2L viel het verlies mij behoorlijk tegen.
Wat is de RTE (round trip efficiency) van V2H? Mijn ervaring met V2L doet me denken dat V2H niet een reëel alternatief is voor een thuisbatterij. Accu degradatie valt in de praktijk denk ik zeer mee gezien de lage vermogens, grote accu inhoud en excellente BMS in een BEV.

• Sonicfreak
Geen matches
Stufipower schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Ok, je bent je ervan bewust dat het nog jaren kan duren voordat je het kunt gebruiken (omdat V2G ready)?

Daarnaast, van wat ik kan vinden werkt noodstroom niet bij V2H met een kia ev2 en een peblar business. Is er wel netspanning, dan werkt het hopelijk over enkele jaren. Als hier nieuws in is hoor ik het graag.

De oplossing die ik met V2L aandroeg is alleen voor noodgevallen inderdaad, en niet als thuisaccu (je kan alleen ontladen). Waarbij je zelf het net moet afkoppelen.
Bedankt voor je reactie. Er gaan geluiden rond dat in de 2e helft van dit jaar V2H beschikbaar komt. Of dat zo is dat zal moeten blijken en anders komt het volgend jaar dan koop ik misschien wel een tweedehandse EV2 tegn die tijd. Ik heb geen haast, de huidge privé EV voldoet nog prima. Dat is een Seat Mii Electric.
Die wordt pas ingeruild voor een EV met V2H zodra dat beschikbaar is in Nederland.
Dat de EV2 niet werkt bij een stoomstoring dat is dan helaas pindakaas, maar in mijn woonplaats en wijk valt de stroom vrijwel nooit uit.
Het gaat mij meer om het overschot van de zonnepanelen in de auto te kunnen stoppen en er daarna uit te kunnen halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sonicfreak op 26-03-2026 14:39 ]

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:12
Geen matches
GerkeP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:31:
Ik heb mijn EV6 nu 2 maal gebruikt als noodstroomvoorziening.
Stroomstoring in de regio van welgeteld 4 uur.
Gewoon mijn UPS ingeplugd en ik kon prima verder werken, glasvezel bleef werken, al mijn Unifi apparatuur met POE ook.
En ook beide koelkasten bleven het doen.
En als er echt ellende komt slinger ik mijn aggregaat aan, die draait 24 uur op net geen 7 liter benzine 👍🏼

En verwarming is niet heel spannend, een dekentje en een extra trui werken dan ook prima
Wat heb je daar voor een interessante set-up thuis? Twee koelkasten en een aggregaat?

Voor naar die UPS - is dat gewoon een verlengsnoer van je EV6 V2L adapter naar je UPS toe waar je netwerk equipment op aangesloten zit en je koelkast(en) ook?

• GerkeP

GerkeP

Geen matches
roel-online schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Wat heb je daar voor een interessante set-up thuis? Twee koelkasten en een aggregaat?

Voor naar die UPS - is dat gewoon een verlengsnoer van je EV6 V2L adapter naar je UPS toe waar je netwerk equipment op aangesloten zit en je koelkast(en) ook?
Wij wonen in het buitengebied.
2 koelkasten is omdat de inbouwkoelkast wat beperkt is, dus in de bijkeuken een mooie grote extra koelkast.

Aggregaat is onderdeel van ons overlevingspakket, ook een Berkey waterfilter.

Ik weet nog een winter waar we een week ingesneeuwd zaten 😂

En Unifi gewoon aan de UPS, dus POE blijft dan ook gewoon werken.

Koelkasten met verlengsnoer zonder ups.

GerkeP

• petertenboer
Geen matches
In Engeland wordt de garantie behoorlijk verlengd op de ICCU bij Hyundai. Kia dus nog niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx03jB-zafM-aYBL7jaf7DJDng8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4kjOOO7Djbqe7AUqQCBDHvZ.png?f=fotoalbum_large

Bron: EV Odessey op YouTube

[ Voor 3% gewijzigd door petertenboer op 26-03-2026 17:06 ]

• Stufipower
  • Niet online
Geen matches
Waarschijnlijk dat je je dan nog wel aan de 30.000 km / 2 jaar onderhoudsbeurt moet houden. Wel een goed teken, hopelijk komt het ook naar NL, kia. De onderhoudskosten (30k km beurt) die naar mij werden genoemd waren ongeveer 370 euro. Is dat een OK prijs?

• brackman

brackman

Geen matches
Stufipower schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:18:
Waarschijnlijk dat je je dan nog wel aan de 30.000 km / 2 jaar onderhoudsbeurt moet houden. Wel een goed teken, hopelijk komt het ook naar NL, kia. De onderhoudskosten (30k km beurt) die naar mij werden genoemd waren ongeveer 370 euro. Is dat een OK prijs?
Ja 377 euro standaard prijs via KIA garages in Finland. Filtertje, remvloeistof en wat nakijken van de checklist. Ik was niet echt onder de indruk ervan. Kapotte sensor voor deurvergrendeling bestuurderskant hadden ze niet opgemerkt. Naderhand aangegeven dat deze kapot is, na pasen staat reparatie ingepland onder garantie. Passagierskant sluit met druk op de hendel en bestuurderskant niet.

• izzet3838
Geen matches
Stufipower schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:18:
Jep, ik stelde de vraag wat ze hadden gedaan schoot meneer plots in paniek, "ja die wagens hebben 2 soorten koelvloeistof etc"

In principe kan je het onderhoud perfect zelf lijkt me, als je in het verleden al remmen hebt vervangen...

Maar inderdaad weg garantie...

Nu is dat wel geen KIA dingetje, bij BMW vragen ze richting de 600 euro en wordt bij ieder onderhoud (elke 24 maanden los van aantal km dat wel) de volledige accu nagemeten...

Waarom dat nodig is, geen idee als die stuk is merkt de bestuurder dat toch :+

[ Voor 16% gewijzigd door izzet3838 op 27-03-2026 09:20 ]

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:57
Geen matches
DigiK-oz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:05:

Bij mij was het dat deze vol geladen was op een warme dag, en het ging mis tijdens regeneratie in de eerste km rijden Ook 100% geladen

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:07
Geen matches
is het misschien handig om en apart KIA ICCU topic te maken? dan blijft dit topic voor de overige zaken , beter voor de leesbaarheid enzv.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Geen matches
murky123 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:00:
is het misschien handig om en apart KIA ICCU topic te maken? dan blijft dit topic voor de overige zaken , beter voor de leesbaarheid enzv.
Maak er dan een 800V E-GMP ICCU topic van.
Hyundai IONIC 5 & 6, KIA EV6 & EV9 hebben allen dezelfde problemen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Patrick80
  • Nu online
Geen matches
Ik zat net klaar om de laatste update cv_e.eur.s5w_l.001.001.251204 te installeren via usb. Tot ik het volgende bericht las. Dat de akoestische waarschuwing van de snelheidslimiet wordt geactiveerd. En dat je deze met de mute knop kan uitzetten. Maar dat na iedere start de waarschuwing weer opnieuw aanstaat. Iemand ervaring met deze update of dit daadwerkelijk wordt aangezet. Want dan laat ik de update voor wat het is. Gaat om de pre-facelift my24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKg50MP7z59IhyzLBAp75KHbpcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzOgR59Ydka9viwy6YP8wekc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im-6JxksM57X6qhXbERbz8H7GNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXYyQEC7BYex9VqCzR0XTY1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB_ay12BqHj0YNQM9n9JwVDYJ98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpVd327u3MdohdekA73RQcG8.jpg?f=fotoalbum_large

• Bo0bz
Geen matches
@Patrick80 beetje vergelijkbaar met de facelift. Hier ook iedere keer 3s de volumeknop indrukken. Veeeel makkelijker dan een hoop andere merken waar dit verstopt zit in een menu.

• Patrick80
  • Nu online
Geen matches
Oke, maar ik heb nu helemaal geen waarschuwing akoestisch. Om dat het in 2024 nog niet verplicht was. En daar was ik erg blij mee. Ik heb alleen dat het snelheids bordje knippert visueel, dat vind ik niet erg. Maar wil niet nog meer geluiden erbij

Zijn er mensen die na de installatie van de update, kunnen bevestigen dat hij nu gaat piepen als je 3km te snel rijd?

[ Voor 19% gewijzigd door Patrick80 op 27-03-2026 19:09 ]

Pagina: 1 ... 463 464 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic