• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-03 08:24

The Wizard

Moderator Mobile
Geen matches
blb4 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:37:
[...]

Ik ben ook wat verward, ik gebruik zeer vaak het voorverwarmen van 't interieur (Klimaat, direct via de app of via de timerfunctie), Dan gaat hij echt niet de accu pre-conditionen.
Jazeker doet ie dat, moet je maar eens testen, als het koud is en dan voorverwarmen, paar minuten later even refreshen en je zal zien dat je accu symbooltje groen kleurt ivm voorverwarmen (of een andere kleurtje, symbooltje, weet het zo niet, maar het valt wel op).
slim_fan schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:31:
[...]

Daarom. Scherpe randjes eraf geldt dan alleen als je gaat rijden, maar 99% van de tijd wordt de auto niet gebruikt. 1,3kWh vind ik een behoorlijke hoeveelheid energie (en contrasterend met de duurzaamheidsinitiatieven die ik onderneem), zeker als het weinig tot niets bij draagt.
Waarom ga je een auto voorverwarmen maar niet mee rijden? Het klimaatsysteem verbruikt vaak nog meer dan de accu verwarming en de accu verwarming gaat lang niet altijd aan, alleen bij specifieke temperaturen (ook afhankelijk van je accu temp op dat moment).

Maar het draagt zeker wel wat bij, Lithium batterijen houden nou eenmaal niet van kou, dus een beetje warmte doorheen voordat er vermogen gevraagd wordt is niet zo gek. De hoeveelheid recup is ook een stuk lager bij koude accu dan bij warme, het liefst zou de auto ook nog het vermogen zwaar beperken om de accu te ontzien bij lage temperaturen maar daar gaan de gebruikers niet zo blij mee zijn...
blb4 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:44:
[...]

Zou het kunnen dat dit een verschil is tussen MY25 / pre-MY25? MY25 kan je immers handmatig pre-conditionen.
Een MY25 gaat ook gewoon de accu voorverwarmen bij lage temp, is immers een accu beschermingsmaatregel.
blb4 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:37:
[...]

Ik ben ook wat verward, ik gebruik zeer vaak het voorverwarmen van 't interieur (Klimaat, direct via de app of via de timerfunctie), Dan gaat hij echt niet de accu pre-conditionen.
Hij gaat hem ook niet tot 21 graden verwarmen, puur de ergste kou eraf, als ik het goed heb verwarmd ie maximaal tot 4 graden.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:21
Geen matches
@The Wizard Ik zal 't, mocht 't weer kouder worden, in de gaten houden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:58
Geen matches
Voor de liefhebbers die wat dieper in de ICCU materie willen: https://egmpfiles.com/icc...em_v65UQYrFC07N_kXuuxCoeg

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Geen matches
Zo.. Een punt van ergernis aangepakt: het klapperen van de dubbele bodem tijdens hobbelige stadsritten. Opgelost door tesa klittenband links en rechts voor het opklap moment te plaatsen. Ook bij de lus, tegen de bumper klittenband. En tot slot de klep van de subspeaker ook een stukje klittenband gegeven.

Nog nog het geratel van de overdruk kleppen links en rechts achter oplossen. In mijn vorige EV6 MY22 had ik daar minder last van. Het lijkt of de mijne nu MY24 losser zitten. Eens kijken in hoeverre mijn garage daar iets aan wilt doen.

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-03 15:40
Geen matches
Patrick80 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:05:
Klopt, blijkt als het 2 graden of minder is, dat hij de accu ook meepakt, tijdens het voorverwarmen. Maar ik begrijp uit het verhaal van slim_fan dat hij zijn auto alleen ontdooid maar 99% van de gevallen er dan niet mee gaat rijden en het dan zonde vind dat zijn accu ook verwarmt.
Nee, natuurlijk niet! Ik bedoelde dat de auto 99% van de tijd niet rijd (en voorverwarmen een nóg veel lager percentage zal zijn). Ik verwarm eigenlijk alleen om.de.ramen te ontdooien en als ik verwarm ga ik zeker rijden!
Waarom zou het dan goed voor de accu zijn om de accu voor te verwarmen als de auto de meeste tijd stil staat, overgeleverd aan de elementen? Is het met name wenselijk als je er energie uit haalt?
Dan gok ik dat het ook beter is om niet te veel vermogen te vragen met koud weer; klopt dat? Dan heb ik weer wat geleerd hoe de EV optimaal te gebruiken :)

Ps: je kan het voorverwarmen ook terug zien op het infotainment systeem waarin je het verbruik ziet voor rijden, airco, electra en conditionering.

[ Voor 7% gewijzigd door slim_fan op 22-02-2026 21:41 ]

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03 18:30
Geen matches
slim_fan schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Nee, natuurlijk niet! Ik bedoelde dat de auto 99% van de tijd niet rijd (en voorverwarmen een nóg veel lager percentage zal zijn). Ik verwarm eigenlijk alleen om.de.ramen te ontdooien en als ik verwarm ga ik zeker rijden!
Waarom zou het dan goed voor de accu zijn om de accu voor te verwarmen als de auto de meeste tijd stil staat, overgeleverd aan de elementen? Is het met name wenselijk als je er energie uit haalt?
Dan gok ik dat het ook beter is om niet te veel vermogen te vragen met koud weer; klopt dat? Dan heb ik weer wat geleerd hoe de EV optimaal te gebruiken :)

Ps: je kan het voorverwarmen ook terug zien op het infotainment systeem waarin je het verbruik ziet voor rijden, airco, electra en conditionering.
Een voorverwarmde accu is efficiënter en levert betere prestaties. Als je voluit accelereert met een koude accu zullen de prestaties minder zijn omdat de BMS de accu 'knijpt'. Maar zelfs dan is het niet tof voor een accu om hard te moeten werken als-ie koud is. Dus ja, het is wel degelijk beter voor het behoud van de accu en de prestaties van de auto als de accu verwarmd wordt voordat je op pad gaat. En laten we wel wezen, wat is nou 1 kWh meer of minder op je energierekening?

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-03 16:46
Geen matches
king_dude schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:29:
Zo.. Een punt van ergernis aangepakt: het klapperen van de dubbele bodem tijdens hobbelige stadsritten. Opgelost door tesa klittenband links en rechts voor het opklap moment te plaatsen. Ook bij de lus, tegen de bumper klittenband. En tot slot de klep van de subspeaker ook een stukje klittenband gegeven.

Nog nog het geratel van de overdruk kleppen links en rechts achter oplossen. In mijn vorige EV6 MY22 had ik daar minder last van. Het lijkt of de mijne nu MY24 losser zitten. Eens kijken in hoeverre mijn garage daar iets aan wilt doen.
Goed bezig.
De dubbele bodem snap ik. Welke overdruk kleppen bedoel je?

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Geen matches
Bitaktus19 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Goed bezig.
De dubbele bodem snap ik. Welke overdruk kleppen bedoel je?
YouTube: FIXING the Infamous Kia EV6 Rattle! 😀 :)

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-03 16:46
Geen matches
Ik ga er maar even niet op letten :+ . Klinkt als een ergernis die nog moet komen.

• Hbrug
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-03 21:02
Geen matches
Hallo allen,

Na dit forum een hele tijd te volgen kom ik nu met mijn eerste post.
Ik heb geprobeerd de software update te installeren, dit leek goed te gaan, echter bij terugkomst reageert de auto nergens meer op. Ik krijg een het scherm met km stand in beeld en verder niets.
Deuren willen niet meer op slot.
Iemand een tip/idee?

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:01
Geen matches
Hbrug schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:44:
Hallo allen,

Na dit forum een hele tijd te volgen kom ik nu met mijn eerste post.
Ik heb geprobeerd de software update te installeren, dit leek goed te gaan, echter bij terugkomst reageert de auto nergens meer op. Ik krijg een het scherm met km stand in beeld en verder niets.
Deuren willen niet meer op slot.
Iemand een tip/idee?
Is je 12volt accu te ver leeg gelopen?
Heb je een jump starter?

• Hbrug
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-03 21:02
Geen matches
Dat was inderdaad het probleem.
De auto is inmiddels weer aan de praat. Bedankt voor de hulp.

Denk dat ik de fout heb gemaakt door te denken dat de auto aan was, maar dit niet het geval was doordat de hij aan de laadpaal hing zonder actieve oplaad sessie.
Ook alle functies doen het na de mislukte update nog

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:29
Geen matches
Phusebox schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:43:
Ik heb zojuist een melding gedaan bij Inspectie Leefomgeving en Transport, met het verzoek een onderzoek te starten naar de veiligheid van alle voertuigen op het E-GMP platform. Concrete aanleiding is de Amerikaanse recall actie, met technisch servicebulletin SC237, waarin Kia zelf aangeeft dat er een risico op een "crash" bestaat als de bestuurder niet direct stopt (of als de melding dus te laat komt of iemand met oude software rondrijdt naar mijn idee).
Vandaag contact gehad met de Inspectie Leefomgeving en Transport. Ze gaan de melding onderzoeken.
Ik hou jullie verder op de hoogte.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• GrubLeo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:07
Geen matches
Iemand al eens geprobeerd?
Je V2L adapter gebruiken om je auto aan je huis te koppelen? Als thuisbatterij maar niet via een bidirectionele laadpaal.

Ik zat me af te vragen of dat kon werken of dat syncen met de 50Hz niet kan. V2L werkt wel met stand alone elektrische apparaten (nespressootje in je auto maken bijv).

Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:23
Geen matches
GrubLeo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:53:
Iemand al eens geprobeerd?
Je V2L adapter gebruiken om je auto aan je huis te koppelen? Als thuisbatterij maar niet via een bidirectionele laadpaal.

Ik zat me af te vragen of dat kon werken of dat syncen met de 50Hz niet kan. V2L werkt wel met stand alone elektrische apparaten (nespressootje in je auto maken bijv).
Ja iemand in dit topic heeft dit met een omschakelaar gedaan. Als echte thuis batterij kan het dus niet gelijk met een netstroom. Maar als je je huis kan afkoppelen van het net zou het kunnen.

• GrubLeo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:07
Geen matches
Thxs.
Ik had nét zoiets gevonden.
Inderdaad huis loskoppelen van het net.

Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek

• gaffarra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:10
Geen matches
Na een skidag in Zwitserland is mijn EV6 (nov ‘21, 110000km) er mee opgehouden met ICCU verschijnselen. Staat nu bij de KIA dealer. Ben benieuwd of het de Zwitsers lukt ‘m voor zaterdag weer op de weg te krijgen.

• king_dude
  • Niet online
Geen matches
Bitaktus19 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:39:
[...]

Ik ga er maar even niet op letten :+ . Klinkt als een ergernis die nog moet komen.
Heel goed, want anders.. zit je zelfde hoekje als ik.
Klittenband werkt overigens heel goed voor die dubbele bodem. Goed bruikbaar en toch stil.

Verder is mijn auto terug van de wrapper.
* xpel op de motorkap
* reflectoren zijkant smoke. Zelfde donkere tint als de Lichtboog
* zilveren rand voorbumper en zijskirts zwart ontchroomd
* zwarte inleg onderkant deuren roodbruin mat metallic gewrapt.
* einnndelijk na 2 jaar mijn logo’s erop. Het unieke van deze logo’s is dat deze door een modelbouwer bewerkt zijn. Bovenkant gronden, spuiten in exacte kleur auto (lakstift verdunnen), 2k blanke lak erop.
De facetranden zijn zilver gebleven. Heel vet!
* horizontale balk boven de deuren zwart gewrapt.
* opstaande rand spoiler, en het horizontale stuk spoiler van buitenkant tot eerste hoogteverschil wordt nog zwart gemaakt (dan is alles een geheel)
* mat zwarte inserts gewrapt op de horizontale delen van de koplamp is heel gaaf. Lichtppbrengst neemt niet af, en geeft het armatuur (en dus de leds) meer silhouet.

Volgende maand glascoating, en dan klaar voor het aankomend mooier weer 😎

Ik zal snel wat foto’s plaatsen!
Ben een blij ei!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 21:21
Geen matches
gaffarra schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:06:
Na een skidag in Zwitserland is mijn EV6 (nov ‘21, 110000km) er mee opgehouden met ICCU verschijnselen. Staat nu bij de KIA dealer. Ben benieuwd of het de Zwitsers lukt ‘m voor zaterdag weer op de weg te krijgen.
Wat een gedoe. Hoe regel je zoiets in het buitenland allemaal? ANWB of verzekering bellen?

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:20
Geen matches
GrubLeo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:58:
Thxs.
Ik had nét zoiets gevonden.
Inderdaad huis loskoppelen van het net.
Hoofdzekering(en) onderbreken maar vergeet dan ook niet de PV installatie.
Beetje hachelijke actie, ik zou het alleen doen in uiterste nood.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-03 22:19

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Geen matches
king_dude schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:29:

Heb je hier wellicht een foto van?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Tomba

Tomba

Geen matches
Afgelopen weekend trouwens het ingebouwde stopcontact proberen te gebruiken (GT-Line), maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid op groen. Auto stond niet aan de laadpaal, klepje was dicht (verbaasde me overigens dat je de V2L niet kan gebruiken als hij aan de laadpaal zit maar dat terzijde), lampje op het stopcontact was blauw. Insteken van wat dan ook (Waterkoker, laptoplader, telefoonlader) leidde alleen tot een rood lampje. Iemand een idee hoe ik dat ding kan gebruiken?

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Geen matches
bokkie72 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:29:
[...]
Hoofdzekering(en) onderbreken maar vergeet dan ook niet de PV installatie.
Beetje hachelijke actie, ik zou het alleen doen in uiterste nood.
Liever omschakelaar of hoofdschakelaar dan hoofdzekeringen losdraaien (die achter zegel zitten, of je hebt hoofdautomaten), want je moet ook de nul onderbreken.

En maak een nul-aarde brug bij de omschakelaar zodat je aardlekschakelaars werken en je geen zwevende nul meer hebt. Misschien moet je nog even opletten of je een TT of een TN-S systeem hebt of iets anders.

Inderdaad, alleen in noodgevallen doe je zoiets. Wel handig om achter de hand te hebben, met 60kwh kan je voor enkel koelkast en ledlampen een maand vooruit.

Gebruik wellicht nog een dedicated apparaat inlet (male CEE).

De randaarde van de V2L gebruik je niet. Gebruik de aarde van je huis en je normale aardlekschakelaars.

Disclaimer: je moet alles natuurlijk alleen doen als je genoeg kennis hebt en zeker veilig kan werken. Vehicle to load is zo niet bedoeld, maar je kan het wel behandelen als inverter generator. Nogmaals, want het kan niet vaak genoeg: electriciteit is levensgevaarlijk en je kan de auto of je PV beschadigen als je hem met V2L rechtstreeks aan het net hangt of aan je PV. Het is ook niet toegestaan om blind stroom in verkeerde fase het net op (proberen) te sturen.

[ Voor 39% gewijzigd door Stufipower op 24-02-2026 10:24 . Reden: Disclaimer. Meer info ]

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Geen matches
Tomba schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:00:
(...)
(verbaasde me overigens dat je de V2L niet kan gebruiken als hij aan de laadpaal zit maar dat terzijde)
(...)
Beveiliging, anders zou je - in theorie - een granny lader van binnen de auto in de laadpoort kunnen steken :)

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Geen matches
r0el schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:40:
[...]

Beveiliging, anders zou je - in theorie - een granny lader van binnen de auto in de laadpoort kunnen steken :)
Het heeft er volgens mij mee te maken dat de ICCU maar tegelijkertijd 1 kant op stroom kan omvormen, van wisselstroom naar gelijkstroom of de andere kant op. Niet beide kanten op tegelijkertijd.

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-03 22:26
Geen matches
Afgelopen weekend trouwens het ingebouwde stopcontact proberen te gebruiken (GT-Line), maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid op groen. Auto stond niet aan de laadpaal, klepje was dicht (verbaasde me overigens dat je de V2L niet kan gebruiken als hij aan de laadpaal zit maar dat terzijde), lampje op het stopcontact was blauw. Insteken van wat dan ook (Waterkoker, laptoplader, telefoonlader) leidde alleen tot een rood lampje. Iemand een idee hoe ik dat ding kan gebruiken?
Je hebt wel je auto aangezet?

• Rickg84
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-03 09:44
Geen matches
Mijn ev6 (11-21) had al de hele tijd last van pingpongen als de HDA aanstond. Mijn Ceed uit 2021 die had daar totaal geen last van. Reed recht als een pijl. Dus ik heb heel veel gezocht online en kon er vrij weinig over vinden. Veel mensen die het hadden zeggen dat het een normaal ding is op de Ev6.. Dus ik gebruikte het nooit aangezien mijn vrouw en kind er wagen ziek van werden.

Vorige week voor service gegaan bij kia en toch maar eens naar gevraagd. Wat blijkt nu, tijdens het checken zagen ze dat op de stuur kolom sensoren een speling zat. OF dat hardware of software was hebben ze er niet bij verteld, maar de sensoren zijn beide onder garantie vervangen en de auto rijdt snoeistrak op autopilot. Geen pingpong meer en geen gezwalk van links naar rechts binnen de rijbaan. Een gigantische verbetering! Dus als iemand ook een bewegend stuur heeft met HDA aan, en de auto slingert. Laat daar eens naar kijken.

Tweede ding; mijn camera in de voorbumper die is er mee opgehouden. Deed het normaal en na een software update werd het beeld grijs. Toen ging hij af en toe aan en uit. Nu doet hij het helemaal niet meer. Ik heb daar ook naar gevraagd, en dacht zelf dat het misschien een software issue is ( misschien gebricked ?) maar de dealer zei dat de module moest vervangen worden.

Helaas is dit buiten de 3 jaar A/V garantie. En dus heb ik hier een offerte voor mij liggen waar ik nogal duizelig van wordt. De camera module vragen ze doodleuk 900 euro voor en dan komt daar installatie ook bij kijken.

Nu kan ik online wel wat gebruikte modules vinden voor rond de 200 euro. Maar ik heb ook een 99250CV010 gevonden op alie. Die kost nieuw 90 euro. Dacht misschien heeft iemand hier er ervaring mee ? Wat zouden jullie doen ?

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:01
Geen matches
Rickg84 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:18:
Mijn ev6 (11-21) had al de hele tijd last van pingpongen als de HDA aanstond. Mijn Ceed uit 2021 die had daar totaal geen last van. Reed recht als een pijl. Dus ik heb heel veel gezocht online en kon er vrij weinig over vinden. Veel mensen die het hadden zeggen dat het een normaal ding is op de Ev6.. Dus ik gebruikte het nooit aangezien mijn vrouw en kind er wagen ziek van werden.

Vorige week voor service gegaan bij kia en toch maar eens naar gevraagd. Wat blijkt nu, tijdens het checken zagen ze dat op de stuur kolom sensoren een speling zat. OF dat hardware of software was hebben ze er niet bij verteld, maar de sensoren zijn beide onder garantie vervangen en de auto rijdt snoeistrak op autopilot. Geen pingpong meer en geen gezwalk van links naar rechts binnen de rijbaan. Een gigantische verbetering! Dus als iemand ook een bewegend stuur heeft met HDA aan, en de auto slingert. Laat daar eens naar kijken.

Tweede ding; mijn camera in de voorbumper die is er mee opgehouden. Deed het normaal en na een software update werd het beeld grijs. Toen ging hij af en toe aan en uit. Nu doet hij het helemaal niet meer. Ik heb daar ook naar gevraagd, en dacht zelf dat het misschien een software issue is ( misschien gebricked ?) maar de dealer zei dat de module moest vervangen worden.

Helaas is dit buiten de 3 jaar A/V garantie. En dus heb ik hier een offerte voor mij liggen waar ik nogal duizelig van wordt. De camera module vragen ze doodleuk 900 euro voor en dan komt daar installatie ook bij kijken.

Nu kan ik online wel wat gebruikte modules vinden voor rond de 200 euro. Maar ik heb ook een 99250CV010 gevonden op alie. Die kost nieuw 90 euro. Dacht misschien heeft iemand hier er ervaring mee ? Wat zouden jullie doen ?
Bij mijn EV6 rijdt HDA ook zonder ping pong dus goed om te lezen dat als je dat ping pong probleem hebt dat het niet normaal is.

• Rickg84
Geen matches
Sonicfreak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:24:
[...]

Bij mijn EV6 rijdt HDA ook zonder ping pong dus goed om te lezen dat als je dat ping pong probleem hebt dat het niet normaal is.
Ja eerlijk gezegd heb ik het hier neergezet want ik kon er zelf weinig over vinden. Hopelijk heeft iemand er wat aan :) Zo helpen we elkaar !

• Tomba

Tomba

Geen matches
GHorsie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:11:
[...]

Je hebt wel je auto aangezet?
Auto stond inderdaad aan.

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03 20:38

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Geen matches

Oef dat is wel een hoge prijs voor een module met een camera. Ik moet zeggen dat KIA wel erg hoge prijzen vraagt voor onderdelen. Mooi verdienmodel. Geen idee of die module nog ingeleerd moet worden om herkend te worden. Als dat niet geval is dan zou ik persoonlijk voor een gebruikte module uit een sloopauto EV6 gaan. Oude eruit schroeven en stekkertje losmaken en weer verbinden. Die ali vertrouw ik zowieso niet.

• 1Mark
Geen matches
Tomba schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Auto stond inderdaad aan.
En je batterij moet een bepaald minimum (of hoger) percentage hebben voor V2L. Dat kan je in je EV settings op je infotainment ergens instellen.

• gaffarra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:10
Geen matches
1Mark schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:23:
[...]

Wat een gedoe. Hoe regel je zoiets in het buitenland allemaal? ANWB of verzekering bellen?
Via leasemij en wat eigen initiatief. Ik heb de auto zojuist weer opgehaald. ICCU is vervangen en achterstallige terugroep acties/updates (zelfs uit 2024) zijn uitgevoerd, die mijn NL dealer heeft laten zitten (schandalig overigens). Het kan dus wel, binnen één dag diagnose stellen én vervangen, alleen niet in NL.

• king_dude
  • Niet online
Geen matches
Tomba schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:57:
[...]

Ga ik morgen voor je maken

• blb4
Geen matches
Sonicfreak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:24:
[...]

Ook mijn ervaring, ping-pongen deed mijn e-Niro, de EV6 is heel stabiel tussen de lijntjes

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-03 09:40
Geen matches
Je moet, maar misschien heb je dat wel gedaan en blijkt dat niet uit je verhaaltje, wel de kampeermodus aanzetten en je auto moet aan blijven anders werkt het niet. Heb je geen V2L stekker voor in je laadpoort, dan hoeft da auto niet aan te zijn en druk je het knopje op de V2L stekker in, dat werkt ook.

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:00
Geen matches

Ik zou hier niet mee akkoord gaan, het is een non-conform product. Je mag verwachten dat het langer meegaat. Dit moet je aankaarten bij de dealer waar je hem hebt gekocht en niet bij de fabriek. Gaan ze hier niet in mee, dan rechtsbijstand er achteraan zetten als ie die hebt. Zou het steenslag zijn, op de camera dan is het een ander verhaal, dan kan de fabriek/dealer er niks aan doen.
Uitgaande van tussen de 4 en 5de jaar zou je 50% coulance moeten krijgen. Ik zou dan wel eerst zwart op wit laten zetten wat de installatie kost, anders gaan ze daar mee sjoemelen.

ps. ik werk niet in de auto branche. Maar repareer wel elektronische apparaten, en wij moeten deze korting standaard toepassen.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-03 10:54
Geen matches

Als de installatie makkelijk is en je de wagen prive bezit zou ik het persoonlijk proberen zelf te doen, heb op ali al listings van 75-80 euro gezien zelfs, dus dat is een optie, let wel dat bij dit soort camera's vaak de resolutie net iets lager is als het orgineel, maar als je er niet naar zoekt zul je het niet direct zien denk ik.

Persoonlijk zou ik voor 200 euro een orgineel gebruikt onderdeel halen en zelf inbouwen(als het mijn eigen auto zou zijn).

Ik zie wel dat je de camera ook moet calibreren en je daar apparatuur voor nodig hebt?

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 09:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Geen matches
marc4547 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 06:39:
[...]

Je moet, maar misschien heb je dat wel gedaan en blijkt dat niet uit je verhaaltje, wel de kampeermodus aanzetten en je auto moet aan blijven anders werkt het niet. Heb je geen V2L stekker voor in je laadpoort, dan hoeft da auto niet aan te zijn en druk je het knopje op de V2L stekker in, dat werkt ook.
Dat klopt niet.
Ik kan gewoon de stekker onder de achterbank ( Want die wordt hier toch bedoelt? ) gebruiken om laptop of telefoon lader te gebruiken zonder kampeermodus aan te zetten..

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• 1Mark
Geen matches
--HOOLIE-- schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Dat klopt niet.
Ik kan gewoon de stekker onder de achterbank ( Want die wordt hier toch bedoelt? ) gebruiken om laptop of telefoon lader te gebruiken zonder kampeermodus aan te zetten..
ik zet altijd gewoon de auto aan, leg de sleutel op de middensteun en sluit de stofzuiger aan op het stopcontact

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 09:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Geen matches
1Mark schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:58:
[...]

ik zet altijd gewoon de auto aan, leg de sleutel op de middensteun en sluit de stofzuiger aan op het stopcontact
Dus dat!

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-03 11:03
Geen matches
Ik was vandaag bij miniatuur wunderland in Hamburg, daar ook een EV6 gespot, ook ICCU probemen?😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7ogLUMYZoR9WXmjHKJQy8xZdL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPPKwwEs1bgrml5IdYU7Ky2J.jpg?f=fotoalbum_large

• Sonicfreak
Geen matches
legalr schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:34:
Ik was vandaag bij miniatuur wunderland in Hamburg, daar ook een EV6 gespot, ook ICCU probemen?😉

[Afbeelding]
Misschien wel gezien alle monniken die eromheen staan. :+

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:46
Geen matches
Mijn auto heeft sinds april geladen via sturing van Tibber door een integratie van Kia. Nu heeft Kia enige tijd terug het beleid gewijzigd waardoor auto’s niet meer gekoppeld kunnen worden. Alle Kia’s die nog gekoppeld zijn blijven actief, tot het niet meer werkt. Mijn auto werd zondag aan de thuislader gehangen met 6% SOC. Tibber start dan de laadsessie omdat de SOC onder de ingestelde minimum SOC van 15% zat. Maar de auto bleef doorladen ipv te stoppen bij 15%. Met geen mogelijkheid werd de 6% geupdate naar de huidige waarde. Nu lees ik in het Tibber ervaringen topic dat Kia de api niet meer openstelt voor derden. Wat een waardeloze zet van Kia is dat. Met veel bombarie werd slim laden aangekondigd. Een jaar later werd bekend dat dit alleen voor MY25 was en nu trekken ze de stekker uit een goed werkende koppeling. Wie bedenkt zoiets?

• Phusebox
Geen matches

[Afbeelding]
Zelfs bidden heeft geen zin.

• king_dude
  • Niet online
Geen matches
Tomba schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:57:
[...]

Zeker. Klittenband op de randen zorgt dat de dubbele bodem (en de deksel van subwoofer locatie nooit meer rammelt. Uiteraard aan de andere kant de ‘zachte’ strip. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsqmalNccdEcBtLrKU0w2hshlvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FS0XJrghGOFgwAG6xksMnZC6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvHvZxF8rwGEfTX7B_H5R_mgLA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCbw1FpVPVK7IDUjF8k64RoM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37Wady5wbdEuoeAH1tyzlZUOx5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJsDdnQVVc2oxrma9Db80pfO.jpg?f=fotoalbum_large

• king_dude
  • Niet online
Geen matches
Werk gedaan aan de auto:

Koplampen inserts geplaatst (matzwart).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEwvuYhOM3LlEethFyWxl8zXltA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cexBoqptN8mnO9MWBhcKpFh7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNiY9ENmH_fsV0IIBmJTKveAc6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1C0xwvmOiMbFlpueMtr56O6e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sp-e-l7MSGjGkUJ249PdpD-8B-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5Oka7hub0j28mHj0Kxj2JMg.jpg?f=fotoalbum_large

Logo’s door modelbouwer laten spuiten in kleur auto behalve facetrand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG6UnPJ1H4QvEmjD1zjSw9QZ3Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7tyUE7FuRPyV2nHbmLxbbhw.jpg?f=fotoalbum_large

Inserts deuren roodbruin metallic mat, en ontchroomd (ook voorbumper ontchroomd met zwart)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9vYW-6fsFkvKTgBDgMOgBBl_uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvoNKq15nTxTTKjpaQlhW1gh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9Y6NwphIpUm4Kb_GjxfI6aNcns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0Dmi7TYG50P2pzr4ClyMxuh.jpg?f=fotoalbum_large

Motorkap in ppf
Lichtboog kofferklep bovenkant in ppf

Rand boven deur zwart. Spoiler volgt nog (zichtlijn zwart)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQMN38AzKsH6VtrI6pdI7d7bvlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPRIzr45tChFKAj131MQ3v2b.jpg?f=fotoalbum_large

Reflectoren achter scherm smoke gewrapt.
Daarvoor moet ie nog terug - want mag donkerder om te matchen met Lichtboog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2mIc3ekwKTAvEiCQRVgMmuypiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txyt9sogrHN6CUASjXes53ct.jpg?f=fotoalbum_large

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-03 14:07

anc

Geen matches
Dat ontchromen vind ik mooi! Mede omdat de chromestrips lelijk worden na 4 jaar.
Is dat iets dat ik ook zelf zou kunnen doen? Ik ben handig maar heb dit nog nooit gedaan.
Zou je kunnen uitleggen wat de stappen zijn?

• Rickg84
Geen matches
brackman schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Oef dat is wel een hoge prijs voor een module met een camera. Ik moet zeggen dat KIA wel erg hoge prijzen vraagt voor onderdelen. Mooi verdienmodel. Geen idee of die module nog ingeleerd moet worden om herkend te worden. Als dat niet geval is dan zou ik persoonlijk voor een gebruikte module uit een sloopauto EV6 gaan. Oude eruit schroeven en stekkertje losmaken en weer verbinden. Die ali vertrouw ik zowieso niet.
Ja de monteur zei al "die module hoeft niet ingelezen te worden ;) ;)" , nouja dan ga ik maar eens op zoek naar een goede gebruikte. Maar ik krijg vaak wel het idee dat die gebruikte onderdelen sites ook erg riante marges hanteren. Dus het is nog een opgave om een goede te vinden voor de juiste prijs hier in Denemarken !

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:30
Geen matches
Hebben mensen hier ervaring met het zelf vervangen van het intererrieur filter? Zo ja, welke gebruiken jullie en heeft dan invloed op de garantie?

Ik moet binnenkort voor klein onderhoud en er word EUR 66 gerekend voor het interrieurfilter (https://webshop.kia.nl/product/interieurfilter/97133N9000).

Dat terwijl je ze hier kan kopen voor tussen de 10 en 20 euro (https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/97133n9000).

Het vervangen zelf is niet zo moeilijk...

• izzet3838
Geen matches
anc schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:30:
Dat ontchromen vind ik mooi! Mede omdat de chromestrips lelijk worden na 4 jaar.
Is dat iets dat ik ook zelf zou kunnen doen? Ik ben handig maar heb dit nog nooit gedaan.
Meestal worden ze gewrapt, als je het nog nooit hebt gedaan is het wel wat uitdaging denk ik.

Best eens op youtube zoeken naar filmpjes...

• Phusebox
Geen matches
greg-a schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:43:
Hebben mensen hier ervaring met het zelf vervangen van het intererrieur filter? Zo ja, welke gebruiken jullie en heeft dan invloed op de garantie?

Ik moet binnenkort voor klein onderhoud en er word EUR 66 gerekend voor het interrieurfilter (https://webshop.kia.nl/product/interieurfilter/97133N9000).

Dat terwijl je ze hier kan kopen voor tussen de 10 en 20 euro (https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/97133n9000).

Bij mij beweerde KIA dat het reden was om geen garantie meer te verlenen... typisch KIA.

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-03 14:07

anc

Geen matches
izzet3838 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:44:
[...]

Meestal worden ze gewrapt, als je het nog nooit hebt gedaan is het wel wat uitdaging denk ik.

Best eens op youtube zoeken naar filmpjes...
Ja misschien was mijn formulering niet zo handig. Zag ook wel dat het gewrapped was ;) En tja nog nooit gedaan, eens moet ik het dan maar proberen.
Phusebox schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:00:
[...]
Bij mij beweerde KIA dat het reden was om geen garantie meer te verlenen... typisch KIA.
Wat? En ik kreeg bij mijn garage de uitleg hoe ongelofelijk simpel het is bij de EV6, zodat ik het zelf zou kunnen doen.

• king_dude
  • Niet online
Geen matches
anc schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:30:
Je hebt bericht!

• blb4
Geen matches
greg-a schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:43:

Dealer of fabrikant mag je niet verplichten - vanwege bv vervallen van garantie - om onderhoud door hun te laten doen. Wat ze mogen verplichten is dat het onderhoud wordt uitgevoerd met je juiste materialen en volgens de juiste instructies. Die moeten ze trouwens volgens EU wetgeving verplicht aanbieden.

Als je iets niet volgens hun instructies/specificaties vervangt/onderhoud dan mogen ze garantie laten vervallen maar ALLEEN op zaken die betrekking hebben op dat onderdeel. Als je dus een interieurfilter vervangt door een filter dat niet aan de specificatie voldoet kunnen ze alleen garantie laten vervallen op zaken die daarmee te maken hebben, dus niet op bv ICCU, wiellagers of wat dan ook.

Voor zover de theorie. Als je geen gezeik wil hebben moet je natuurlijk ‘gewoon’ naar hun pijpen dansen. Recht hebben is helaas niet altijd Recht krijgen. Zo zal je al snel zelf moeten aantonen dat iets niet met elkaar in verband staat.

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:19
Geen matches
Ik zit met een raadsel. Voor mijn deur staat een publieke laadpaal Alfen waar ik 4 jaar mijn KIA ev6 2022 oplaad.
Sinds een paar weken kan ik niet meer laden. De laadpaal gaat op slot maar de auto niet. Alle 4 de lampjes gaan knipperen van de auto. Ik dacht eerst dat de ICCU kapot was maar bij de dealer geweest en geeft aan dat AC laden bij hun werkt. Dus thuis nogmaals geprobeerd maar helaas geen resultaat. Misschien is de kabel wel defect. Probeer eerst een andere paal.
Nou dit is het vreemde van de 10 palen die ik heb getest in de wijk werken er 4 wel die ook van Alfen zijn en de rest niet. Nog gekker is dat anders auto wel kunnen laden. Contact gehad met Vattenfall ze hebben de laadpaal gerest. Nou de auto gaat weer knipperen,maar na 10sec gaat hij toch laden. Nu denk je probleem opgelost. Niet dus volgende dag hetzelfde probleem. Weer bellen met vattenfall weer resetten maar geen resultaat ook niet na 20 sec. Nog een rondje rijden bij verschillende palen weer dezelfde werkt het en de andere werkt het niet. De kia dealer gebeld maar die weet het ook niet. Hier wordt nagekeken tijdens mijn afspraak in maart.

Heeft iemand een idee waarom hij niet wil laden?

• Harrie van Til
  • Laatst online: 04:36

Harrie van Til

Doe maar blauw

Geen matches
De Ideale Man schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:08:
Ik zit met een raadsel. Voor mijn deur staat een publieke laadpaal Alfen waar ik 4 jaar mijn KIA ev6 2022 oplaad.
Sinds een paar weken kan ik niet meer laden. De laadpaal gaat op slot maar de auto niet. Alle 4 de lampjes gaan knipperen van de auto. Ik dacht eerst dat de ICCU kapot was maar bij de dealer geweest en geeft aan dat AC laden bij hun werkt. Dus thuis nogmaals geprobeerd maar helaas geen resultaat. Misschien is de kabel wel defect. Probeer eerst een andere paal.
Nou dit is het vreemde van de 10 palen die ik heb getest in de wijk werken er 4 wel die ook van Alfen zijn en de rest niet. Nog gekker is dat anders auto wel kunnen laden. Contact gehad met Vattenfall ze hebben de laadpaal gerest. Nou de auto gaat weer knipperen,maar na 10sec gaat hij toch laden. Nu denk je probleem opgelost. Niet dus volgende dag hetzelfde probleem. Weer bellen met vattenfall weer resetten maar geen resultaat ook niet na 20 sec. Nog een rondje rijden bij verschillende palen weer dezelfde werkt het en de andere werkt het niet. De kia dealer gebeld maar die weet het ook niet. Hier wordt nagekeken tijdens mijn afspraak in maart.

Heb je een laadschema actief die je moet overrulen met de hold knop?

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• De Ideale Man
Geen matches
Harrie van Til schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:33:
[...]

Heb je een laadschema actief die je moet overrulen met de hold knop?
Nee ik gebruik geen laadschema. Hij start altijd gelijk.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:16
Geen matches
De Ideale Man schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:50:
Nee ik gebruik geen laadschema. Hij start altijd gelijk.
Je laadkabel wordt wel vergrendeld wanneer de auto op slot gaat?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Elhovo
Geen matches
Zou een klein probleem kunnen zijn met de communicatiepin. Wellicht is de pin van de laadpaal niet helemaal lekker en die van de kabel ook niet en 1+1=2.

Probeer eens de stekker wat omhoog te drukken zowel bij de laadpaal als bij de auto. Als je iemand kent met een EV, vraag dan eens of je hun kabel kunt lenen.

• De Ideale Man
Geen matches
Elhovo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:20:
Zou een klein probleem kunnen zijn met de communicatiepin. Wellicht is de pin van de laadpaal niet helemaal lekker en die van de kabel ook niet en 1+1=2.

Probeer eens de stekker wat omhoog te drukken zowel bij de laadpaal als bij de auto. Als je iemand kent met een EV, vraag dan eens of je hun kabel kunt lenen.
Ja de stekker heb ik om hoog gehouden. De stekker van de laadpaal gaat wel op slot alleen de stekker van de auto niet.

Een andere kabel van iemand kan ik een keer proberen.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Geen matches
In de laatste drie weken van de EV6, de EV5 komt er aan. Vanmorgen wel een akkefietje. Ik wil wegrijden, auto wil wel, komt omhoog, maar niet weg. Auto uit, nog een keer proberen. Zelfde. Schakelen naar D-R-N-D, zelfde. Vierde keer, enorme knal aan de achterkant, auto schiet een meter vooruit. Bij wegrijden wat gebonk.

Wegenwacht er bij, of de auto lang had stilgestaan. Ja, twee dagen maar liefst... Zaten blijkbaar de remblokken vastgeroest (?) aan de schijven, die heb losgereden met een dikke knal. Het gebonk was een beetje aanlopen tussen de schijven en de remblokken, dat is er met een paar keer hard remmen weer af gesleten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• blb4
Geen matches
FirePuma142 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:58:
In de laatste drie weken van de EV6, de EV5 komt er aan. Vanmorgen wel een akkefietje. Ik wil wegrijden, auto wil wel, komt omhoog, maar niet weg. Auto uit, nog een keer proberen. Zelfde. Schakelen naar D-R-N-D, zelfde. Vierde keer, enorme knal aan de achterkant, auto schiet een meter vooruit. Bij wegrijden wat gebonk.

Wegenwacht er bij, of de auto lang had stilgestaan. Ja, twee dagen maar liefst... Zaten blijkbaar de remblokken vastgeroest (?) aan de schijven, die heb losgereden met een dikke knal. Het gebonk was een beetje aanlopen tussen de schijven en de remblokken, dat is er met een paar keer hard remmen weer af gesleten.
Van de week ook gehad, iets minder heftig maar ik moest wel echt pedaal induwen om remmen los te krijgen. Hiervoor kwamen ze altijd wel lost in D of R en dan rem loslaten. Combinatie van vochtigheid en redelijk warm oid?

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:58
Geen matches

Ik heb nagenoeg altijd als ik mijn auto gewassen heb. Dan zelfs de volgende dag zitten de remmen al “muurvast” en na een keer stevig remmen is het weer oké.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Geen matches
blb4 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:15:
[...]

Van de week ook gehad, iets minder heftig maar ik moest wel echt pedaal induwen om remmen los te krijgen. Hiervoor kwamen ze altijd wel lost in D of R en dan rem loslaten. Combinatie van vochtigheid en redelijk warm oid?
Ik heb wel eens een bonkje, en net als @petertenboer ook wel eens een wat harder. Maar dit was echt buitencategorie voor mij. Maar goed, met een sisser afgelopen.

• Sonicfreak
Geen matches
petertenboer schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:23:
[...]

Ik heb nagenoeg altijd als ik mijn auto gewassen heb. Dan zelfs de volgende dag zitten de remmen al “muurvast” en na een keer stevig remmen is het weer oké.
Ik had dit van de week ook na een bezoek aan de wasstraat. Gebeurt dan wel heel snel dat de remmen vastzitten. Het was de dag na het wassen.

• Peter-036
Geen matches
Met de auto in 'P' bij contact áán even de parkeerrem lossen,alvorens het contact uit te zetten, dan heb je dit niet.
Zeker in de winter doe ik dat altijd.....een hoogst enkele keer vergeet ik het ;)

• Elhovo
Geen matches

Rem je gewoonlijk met de flipper op het stuur of gebruik je veel iPedal?

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-03 18:35
Geen matches
Peter-036 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:14:
Met de auto in 'P' bij contact áán even de parkeerrem lossen,alvorens het contact uit te zetten, dan heb je dit niet.
Zeker in de winter doe ik dat altijd.....een hoogst enkele keer vergeet ik het ;)
Heb even moeten zoeken om te weten wat die EPB schakelaar (om de parkeerrem te lossen) is. Deze video helpt.
YouTube: Kia EV6 - Secret way to park with Electronic Parking Brake off to pr...

• brackman

brackman

Geen matches
Weer wat geleerd. Toch niet goed genoeg de handleiding gelezen. De knop nog nooit gebruikt . Ik vond het al vreemd dat er twee parkeerrem knoppen waren :*) . Meerdere malen in de ochtend gehad dat alles vastzat bij regen- en sneeuwdagen en dan met knal loskomt. Is wel handig bij de oud Kia Ceed parkeerde ik altijd in versnelling en zonder handrem vastvriezen te voorkomen. Kan dus blijkbaar ook de EV6 in versnelling parkeren zonder handrem erop. Nice

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Geen matches
Elhovo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:43:
[...]

Rem je gewoonlijk met de flipper op het stuur of gebruik je veel iPedal?
Beiden niet, gewoon de pedalen.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Geen matches
Ik zet de auto nooit in P. Ik zet de auto stil, dan uit. Dat moet ook gewoon kunnen.

• Peter-036
Geen matches
FirePuma142 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:51:

Ik zet de auto nooit in P. Ik zet de auto stil, dan uit. Dat moet ook gewoon kunnen.
Maar staat die dan bij het volgende vertrekken niet toch in 'P'?
Op die manier gebruik je de parkeerrem, want die zet de auto er dan zelf op...........toch?

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:13
Geen matches
De Ideale Man schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:08:

Het feit dat de paal na een reset één keer wel pakte na 10 seconden, wijst sterk op een signaal-conflict. De auto "twijfelt" of de verbinding veilig is.

Is het een dubbele of een enkele alphen ?
Wanneer een EV6 communiceert met een Alfen-paal, kan er een conflict ontstaan in de timing van het 'handshake'-signaal. Als de paal "load balancing" toepast (het verdelen van stroom tussen twee auto's of op basis van het netwerk), stuurt hij een signaal naar de auto.
De EV6 is erg gevoelig voor de CP-spanning (Control Pilot). Als de Alfen-paal een signaal geeft dat net buiten de strakke marges van de KIA valt, blokkeert de auto de vergrendeling als veiligheidsmaatregel.
Er is een specifieke software-update voor de VCMS (Vehicle Charging Management System), vaak aangeduid met TSB ELE283. Deze update versoepelt de marges voor de laadcommunicatie, waardoor hij minder snel "in paniek" raakt bij publieke palen.

Andere testen die ik eerst zou doen, voordat de dealer het Control Pilot' (CP) logboeken uit te leest voor een VCU update

- Kabelwissel: Dit is de makkelijkste check. Test een andere kabel op de paal voor je deur. (even van iemand lenen, sluit ieg dit probleem uit)

- Stekker aandrukken: Probeer bij het insteken de stekker in de auto stevig aan te drukken en omhoog te houden totdat je de auto hoort vergrendelen. Soms zorgt het gewicht van de kabel voor een fractie speling waardoor de verbinding verbreekt.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Geen matches
Peter-036 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 06:55:
[...]

Maar staat die dan bij het volgende vertrekken niet toch in 'P'?
Op die manier gebruik je de parkeerrem, want die zet de auto er dan zelf op...........toch?
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb geen idee?

• TLG07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-03 22:26
Geen matches
Iemand een idee hoe ik deze oppervlakkige krassen het netst kan behandelen?
Zou Meguiars All Black hier bij helpen of is er een ander (beter) alternatief?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT1QO7dTzJVTVVon5ldQnI4lfVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2QWNspoH6TKBBH8kVHV4wqB.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-03 08:24

The Wizard

Moderator Mobile
Geen matches
FirePuma142 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:51:
[...]

Dat gaat ie altijd in P.

De P stand is een mechanische blokkade in de motor (reductiebak), vooral op hellingen is het wel aan te raden om de parkeerremmen te gebruiken (gaat normaal gesproken automatisch, mits je alle updates hebt gehad, alleen de eerste my21 hadden geen auto park als ik het goed heb, dat is met update opgelost) om overmatige slijtage te voorkomen.
Sonicfreak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:59:
[...]

Ik had dit van de week ook na een bezoek aan de wasstraat. Gebeurt dan wel heel snel dat de remmen vastzitten. Het was de dag na het wassen.
Klopt, komt doordat de auto alleen bij lage snelheden mechanisch remt, komt dus haast geen warmte in de schijven waardoor het vocht er tussen blijft zitten. Je kan even in level 0 gaan zitten na de wasstraat en dan een paar keer goed stevig remmen, al blijft het lastig, zijn immers de achterblokken die vast zitten en daar rem je nog minder mee (lees: minder kracht) dan met de voorblokken.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:00
Geen matches
Is het mogelijk om een 3de gebruiker aan te maken in de app, die ook remote de auto kan aansturen?
Het gaat niet om een profiel in de auto. Ik heb namelijk een 3de gebruiksacount aangemaakt, maar je moet de qr code scannen in de auto om de auto te registeren, en dan zegt hij dat er al 2 zijn, en dat ik er eentje moet verwijderen.

Is gelukt, na account aanmaken pas telefoonnummer invoeren voor uitnodigen, en niet vooraf.

[ Voor 13% gewijzigd door Patrick80 op 01-03-2026 00:11 ]

• Sonicfreak
Geen matches
The Wizard schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Dat gaat ie altijd in P.

De P stand is een mechanische blokkade in de motor (reductiebak), vooral op hellingen is het wel aan te raden om de parkeerremmen te gebruiken (gaat normaal gesproken automatisch, mits je alle updates hebt gehad, alleen de eerste my21 hadden geen auto park als ik het goed heb, dat is met update opgelost) om overmatige slijtage te voorkomen.

[...]

Klopt, komt doordat de auto alleen bij lage snelheden mechanisch remt, komt dus haast geen warmte in de schijven waardoor het vocht er tussen blijft zitten. Je kan even in level 0 gaan zitten na de wasstraat en dan een paar keer goed stevig remmen, al blijft het lastig, zijn immers de achterblokken die vast zitten en daar rem je nog minder mee (lees: minder kracht) dan met de voorblokken.
Ik rijd altijd in regen level 0 dus dan zullen de achterblokken wel vastgezeten hebben. Het was ook maar een kort ritje naar huis na de wasstraat. Waarschijnlijk was dan nog niet al het vocht weg en zijn de remmen 's nachts vast gaan zitten.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:36
Geen matches
Sonicfreak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:45:
[...]Ik rijd altijd in regen level 0
Je weet dat remmen bij regen 0 altijd eerst mechanisch is en pas na x keer er regen wordt gebruikt toch?

• Sonicfreak
Geen matches
Card Nox schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Je weet dat remmen bij regen 0 altijd eerst mechanisch is en pas na x keer er regen wordt gebruikt toch?
Ja, dat is mij bekend. Dat is vanwege het reinigen van de remschijven zodat de roest eraf gaat. Na iets van ongeveer 10x mechanisch remmen, wordt regen gebruikt.

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:50
Geen matches
Kreeg zaterdag ineens een "batterijmanagement systeem" foutmelding en dat ik naar de dealer moet.
De auto laad ook niet meer bij. Hij blijft op 80% hangen. Net gebeld, ze gaan terug bellen maar kon blijkbaar toch serieus zijn. Ik vond het al bizar het is mijn tweede GT en bij de eerste stond de GOM netjes op 420 km bij aankoop terwijl bij de deze iets van 340 of 350 stond bij aankoop. Je verwacht dat die GOM dan ook 450 aangeeft bij aflevering uit de garage. Hij heeft nu net iets meer als 1000km op de teller. Lijkt niet direct iets met de ICCU te maken te hebben maar eerder iets met het batterijpakket zelf.

• Phusebox
Geen matches
Card Nox schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Alleen heeft dat na 10x nooit gewerkt bij mij. Hij gaat nooit meer terug naar regen als ik hem op level 0 zet.

• Sonicfreak
Geen matches
Phusebox schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Alleen heeft dat na 10x nooit gewerkt bij mij. Hij gaat nooit meer terug naar regen als ik hem op level 0 zet.
Het is ook niet precies na 10x remmen dat regen er weer op komt. Het ligt er ook aan of je tussendoor nog op ACC hebt gereden, maar als je alleen op regen 0 rijdt dan gaat op een gegeven moment regen aan wanneer je remt. Dit kun je zien op je dashboard.
Het is alleen zo dat na iedere rit dit weer gereset wordt. Het is dus niet zo dat als je een rit hebt gemaakt met regen 0 en op een gegeven moment wordt regen weer toegepast dat de volgende rit op regen 0 meteen weer regen heeft. Dan begint het riedeltje weer opnieuw.

• Phusebox
Geen matches
Sonicfreak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Het is ook niet precies na 10x remmen dat regen er weer op komt. Het ligt er ook aan of je tussendoor nog op ACC hebt gereden, maar als je alleen op regen 0 rijdt dan gaat op een gegeven moment regen aan wanneer je remt. Dit kun je zien op je dashboard.
Het is alleen zo dat na iedere rit dit weer gereset wordt. Het is dus niet zo dat als je een rit hebt gemaakt met regen 0 en op een gegeven moment wordt regen weer toegepast dat de volgende rit op regen 0 meteen weer regen heeft. Dan begint het riedeltje weer opnieuw.
Jep dat weet ik allemaal, maar als ik hem op 0 zet, kan ik rustig 100km rijden en 50x remmen en dan nog gaat ie nooit regen gebruiken.

• Harrie van Til
  • Laatst online: 04:36

Harrie van Til

Doe maar blauw

Geen matches
Phusebox schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Jep dat weet ik allemaal, maar als ik hem op 0 zet, kan ik rustig 100km rijden en 50x remmen en dan nog gaat ie nooit regen gebruiken.
Precies wat ik verwacht van de stand regen 0, eerlijk gezegd. :)

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• Phusebox
Geen matches
Harrie van Til schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Precies wat ik verwacht van de stand regen 0, eerlijk gezegd. :)
Maar niet volgens de handleiding van Kia.

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-03 15:40
Geen matches
Phusebox schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:16:
[...]

Maar niet volgens de handleiding van Kia.
Wat bedoel je met 'regen'? Automatisch regenereren bij pedaal los (zoals bij stand 1+), regenereren wanneer je het rempedaal indrukt (en met welke kracht) of wanneer je de linker flipper gebruikt?

• Bogey555
Geen matches
Als je regen 0 gebruikt blijft hij daar inderdaad op staan. Ik heb begrepen dat inderdaad een bepaalde tijd de mechanische remmen alleen werken tijdens het induwen van het rempedaal en dat daarna de auto weer op de elektrische motoren remt als je op het rempedaal duwt. Regen 0 blijft evenwel gewoon actief dus loslaten stroompedaal geeft geen remvermogen. Ik zag dat goed bij de GT. Ik moest dit regelmatig doen om roest van de schijven te halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bogey555 op 03-03-2026 09:48 ]

• Mustang
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-03 11:19
Geen matches
Mustang schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:41:
Iemand die dit probleem herkend?
- Remote starten met de sleutel stopt na 1-2 seconden. De auto gaat dan weer uit
- Remote starten via de app werkt ook niet. Doeltemperatuur wordt wel ingesteld maar er gebeurt verder niets in de auto. Hij gaat niet verwarmen. Als ik de auto zelf start staat de temperatuur instelling wel op de via de app ingesteld temperatuur.

App al opnieuw geïnstalleerd en geconfigureerd maar dat haalt ook niks uit. Dealer kan tot nu toe niks geks vinden
PTC Heater bleek kapot :)

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-03 09:27
Geen matches

[Afbeelding]
Ik kwam mijn auto ook al tegen bij de verbouwing van de Aldi in Mill (buurtdorp van mij):
https://www.wbbv.nl/nieuws/2025/nieuwbouw-aldi-mill
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ayF1OGcLTsqYZUnjKdHziFzEII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYuAXtlyimnryeKpphJvdyVP.png?f=fotoalbum_large
Blijft toch een populaire auto. :)

• Bogey555
Geen matches
Gisteren een bezoekje aan de garage gebracht met het baterijmanagement probleem. Voorlopig hebben ze het gereset en lijkt alles terug normaal. Als het nog voorvalt zou het een bakje voor batterijmgmt of slechte cellen in het accupakket kunnen zijn. We zullen het zien. Ik was in elk geval blij, maandag bellen en dinsdag al afspraak voor controle.

• brackman

brackman

Geen matches
Bogey555 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:50:
Gisteren een bezoekje aan de garage gebracht met het baterijmanagement probleem. Voorlopig hebben ze het gereset en lijkt alles terug normaal. Als het nog voorvalt zou het een bakje voor batterijmgmt of slechte cellen in het accupakket kunnen zijn. We zullen het zien. Ik was in elk geval blij, maandag bellen en dinsdag al afspraak voor controle.
Wat waren de foutcodes die de auto gaf ? Hebben ze nog meer diagnoses gedaan voor het resetten ?

Wat bedoel je met 'bakje voor batterijmgmt' ? Gelukkig kun je weer verder rijden maar zou het toch goed in de gaten houden.

• Sonicfreak
Geen matches
Even terugkomen op regen 0, gisteren had ik vanwege onderhoud een Kia Niro EV als leenauto. Die doet dus te allen tijden regeneren in regen 0 wanneer je remt. Blijkbaar heeft Kia regen 0 aangepast voor nieuwe modellen want het nieuwe model Niro EV is later uitgekomen dan de EV6.
Ik ben benieuwd of een Kia EV3 of 4 ook te allen tijden regenereert in regen 0.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-03 15:59
Geen matches
Sonicfreak schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:16:
Even terugkomen op regen 0, gisteren had ik vanwege onderhoud een Kia Niro EV als leenauto. Die doet dus te allen tijden regeneren in regen 0 wanneer je remt. Blijkbaar heeft Kia regen 0 aangepast voor nieuwe modellen want het nieuwe model Niro EV is later uitgekomen dan de EV6.
Ik ben benieuwd of een Kia EV3 of 4 ook te allen tijden regenereert in regen 0.
De manier voor "schoonremmen" is aangepast voor de nieuwere versie van de EV6. Hierbij moet je auto-hold 3 seconden ingedrukt houden. Daarmee is de noodzaak van eerste 10 keer geen regen in level 0 komen te vervallen. Als dit ook het geval is bij de Niro, kan dat dus verklaren waarom je Niro dus wel regen deed bij level 0.

• Sonicfreak
Geen matches
jouwheld schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:31:
[...]

De manier voor "schoonremmen" is aangepast voor de nieuwere versie van de EV6. Hierbij moet je auto-hold 3 seconden ingedrukt houden. Daarmee is de noodzaak van eerste 10 keer geen regen in level 0 komen te vervallen. Als dit ook het geval is bij de Niro, kan dat dus verklaren waarom je Niro dus wel regen deed bij level 0.
In de handleiding van het facelift model lees ik dat regen pas uitgeschakeld wordt na 10 keer remmen. Eigenlijk een beetje omgekeerde werking dan van het pre-facelift model. Bij pre-facelift model wordt in regen 0 na 10 keer remmen regeneratie ingeschakeld.

• Bogey555
Geen matches
brackman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:32:
[...]

Wat waren de foutcodes die de auto gaf ? Hebben ze nog meer diagnoses gedaan voor het resetten ?

Wat bedoel je met 'bakje voor batterijmgmt' ? Gelukkig kun je weer verder rijden maar zou het toch goed in de gaten houden.
Ze hebben weinig uitleg gegeven buiten dat het een "historische fout" was. Wat volgens mij dus duid op niet meer aanwezig op de moment van testen. Wel de technieker sprak van een module die instaat voor batterij management. Als ik de fout nog krijg zou die kunnen stuk zijn of een aantal cellen waardoor diezelfde module dus een alarm zou genereren. Ik heb niet echt doorgevraagd want de persoon die ze gestuurd hadden om de uitleg te doen leek niet echt de specialist. Ze kwamen ook met een mogelijk verhaal waarom de auto niet afgeleverd was met de GOM op 450km maar ik neem dat met een serieuze korrel zout.
En idd ik ga het zeker in de gaten houden. Nu had ik het terwijl de auto nog 80% geladen was maar als je dit hebt als je op 20% staat ofzo en je kan niet meer laden uit veiligheid dan is het een ander verhaal.
Voorlopig kan ik niet klagen van de service van de garage dus alles ok.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:17
Geen matches
Het zachte weer doet de range weer goed. Afgelopen lading weer een mooie 475km kunnen halen. Met de echte kou was 400 echt de max. Straks met zomerbanden komt de 500km weer in zicht. Nog drie weken en dan viert mijn EV6 zijn eerste verjaardag! *O*

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Phusebox
Geen matches
Bij mij is het rond de 410 year round, van -5 tot +25. Fijn dat het zo stabiel is, minder dat het in de zomer niet veel meer is dan theoretisch 430.

• izzet3838
Geen matches
Phusebox schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:39:
Bij mij is het rond de 410 year round, van -5 tot +25. Fijn dat het zo stabiel is, minder dat het in de zomer niet veel meer is dan theoretisch 430.
Goh is beetje afhankelijk van hoe en waar je rijdt denk ik, ik doe veel autostrade in België aan 130mk/h en rij ook wat sportiever, haal tussen de 300 en 400, hartje zomer als ik rustig rij 420-430.

Pagina: 1 ... 461 462 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic