casa82 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:10:
[...]
Thanks misschien moet ik dat maar eens proberen. Ik heb wel eens met ABRP geëxperimenteerd tijdens het rijden, maar dat leidde te veel af. Maar ik zal in de voorjaarsvakantie eens proberen het voor te bereiden.
Ik deed iets soortgelijks:
- Vooraf plannen met ABRP zodat je een route plan (en eenbevolen laadpunt) hebt
- Het door ABRP aanbevolen laadpunt in de Kia navigatie zetten zodat ik 'm niet tijdens het rijden hoef op te zoeken
- Wegrijden en navigeren met ABRP (voordeel is de SOC inschatting bij aankomst met een OBD dongle) of Google Maps (betere routeplanning / verkeersinformatie)
- Ongeveer 30 minuten voor aankomst (bij het laadpunt) overschakelen naar de Kia navigatie waar ik het laadpunt dat ik eerder heb opgezocht als bestemming selecteer zodat de auto gaat preconditionen voor het laden
Best omslachtig maar dan kan je wel met 200+kW laden en dat is
cool fijn.
Overigens rij ik zelden zulke lange ritten dat ik moet snelladen dus die paar keer dit omslachtige gedoe kan ik wel mee leven.
Voor wat betreft MY2025 (na de facelift):
- Kun je preconditionen handmatig starten met een knop in de infotainment, als ik het goed begrijp?
- Het preconditionen automatisch starten met de ingebouwde Kia navigatie, die beter is dan het navigatie systeem in de pre-facelift versie?
- Preconditionen kan niet starten door een signaal van ABRP/Google Maps die in Android Auto / Apple Carplay draaien? (Dat was echt handig geweest!)
[
Voor 14% gewijzigd door
roel-online op 05-01-2026 10:04
]