• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:49
Geen matches
Bo0bz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:44:
@blb4 Ik heb het ook wel eens gehad. Inderdaad iets mis met het e-call systeem. Ging bij mij na een tijdje vanzelf weer weg en nooit meer gezien. Misschien even geen verbinding?
Dank, ik lees 't nu ook, alleen zonder symbooltje op die pagina:

WARNING
LED illumination in red (system malfunction)
If red LED illuminates in normal driving conditions, this can indicate malfunction of the Pan- European eCall system. Please, have the Pan-European eCall system checked at an authorized Kia dealership immediately. Otherwise correct operation of the Pan-European eCall system device, installed in your car is not guaranteed.

Update 1: ook in 't Nederlands gevonden, ook zonder weergave symbool op dashboard:

Led brandt rood (systeemdefect)
Als de rode led brandt bij normale rijomstandigheden, kan dit duiden op een storing in het pan-Europese eCall-systeem. Laat het pan-Europese eCall-systeem onmiddellijk nakijken door een officiële Kia-dealer/servicepartner. Anders hebt u niet de garantie dat het apparaat met het pan-Europese eCall-systeem in uw auto goed functioneert.

Update 2: oké, toch nog ergens 't symbooltje gevonden:
https://ownersmanual.kia....topics/t00348.html#t00348
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SeiUd5b2YHFH22pJTTSMyAOMI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4d0ffJIqnc9hCxJgnRIFGtrR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door blb4 op 15-01-2026 19:59 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:58
Geen matches
Had dat laatst ook (met pre-facelift model). Maar naar een aantal minuten was de SOS weer weg.

• blb4
Geen matches
Franciesco schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:51:
Had dat laatst ook (met pre-facelift model). Maar naar een aantal minuten was de SOS weer weg.
Het is uiteindelijk ook verdwenen. Bleek dat ook navigatie intern draaide (grijze route), de oorzaak zal dus denk ik verlies van verbinding zijn geweest.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-01 10:47
Geen matches
blb4 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:56:
[...]...navigatie intern draaide (grijze route)...
Whats that?

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

• blb4
Geen matches
Normaal wordt route online gepland en wordt de route groen aangegeven. Als de verbinding verbroken is wordt de interne routeplanner gebruikt en wordt de route grijs aangegeven.

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-01 13:14
Geen matches
Gisteren de nieuwe EV6 GT gaan ophalen. Wat een verschil met de vorige. Alle puntjes van kritiek zijn aangepakt. Tot mijn grote verbazing werkt de hud nu zelfs met AA. Voorlopig alleen positieve opmerkingen 🙂 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL3B7SOyc4eH0r9fIHAeWpQcSYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NsdbqeUKBbLhZF68vhVPSbK.jpg?f=fotoalbum_large

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:18
Geen matches
Blijft jammer van die koplampen. Maar dat is persoonlijke smaak.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:32
Geen matches
Phusebox schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 06:32:
Ik ben het helemaal met je eens!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:09
Geen matches
Er is mogelijkerwijs een verbeterde ICCU in aantocht. Las op een Amerikaans forum dat de TSB voor recall SC327 is herzien. Het onderdeel nummer van de ICCU is herzien van 36400 1XFA0 naar 36400 1XFA0A.

FWIW

• Phusebox
Geen matches
Elhovo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:36:
Er is mogelijkerwijs een verbeterde ICCU in aantocht. Las op een Amerikaans forum dat de TSB voor recall SC327 is herzien. Het onderdeel nummer van de ICCU is herzien van 36400 1XFA0 naar 36400 1XFA0A.

FWIW
Als het is opgelost is het daarna dus bidden dat je ICCU kapot gaat voor de garantie om is :X

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Geen matches
Phusebox schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:47:
[...]

Als het is opgelost is het daarna dus bidden dat je ICCU kapot gaat voor de garantie om is :X
Duurt bij mij nog 9 jaar voordat de auto uit de garantie / km's is. Daar hoef ik niet voor te gaan bidden.

• Phusebox
Geen matches
jeroenkb schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Duurt bij mij nog 9 jaar voordat de auto uit de garantie / km's is. Daar hoef ik niet voor te gaan bidden.
Met max 15k km per jaar heb je nog even ja.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 13:22

The Wizard

Moderator Mobile
Geen matches
blb4 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:56:
[...]

Het is uiteindelijk ook verdwenen. Bleek dat ook navigatie intern draaide (grijze route), de oorzaak zal dus denk ik verlies van verbinding zijn geweest.
E call zit niet gekoppeld aan de interne simkaart van het voertuig, het moet een zelfstandig systeem zijn met eigen stroomvoorziening/sim kaart.

Wat wel kan is dat ze beiden op dezelfde provider zaten en dat daar geen verbinding mee was.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:58
Geen matches
In mijn geval brande het SOS lampje maar was er wel verbinding met Kia Live (groene wegen).

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:28
Geen matches
Weer even bij mijn oude KIA-vriendjes neuzen. :) Collega is in de markt voor een EV6 en vroeg me naar mijn ervaringen met de auto. Dus ik had hem ook op dit draadje gewezen, omdat ik zelf niet de facelift heb gereden. Zie nog veel bekende namen hier. Goed om te zien dat de facelift behoorlijk wat issues heeft opgelost. Valt me wel op dat je ze minder ziet dan de OG, maar dat zal ook voor een groot deel komen door de EV3 uit dezelfde showroom die niet aan te slepen is. Wel jammer dat KIA alles wat onder de EV6 zit niet uitbrengt met 800v en met veel mindere specs. Zo blijft de EV6 echter wel relevant!
MooDyBLueS schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:14:
Maar inderdaad, de EV5, EV4 en EV3 zijn lager gepositioneerd en daarom 400V architectuur, wat overigens echt geen schande is in die prijsklasses. Sterker nog: zelfs een VW ID.7 met en vanafprijs van 50k kan slechts 125 kW snelladen bij 77 kWh accu, je moet de 86 kWh accu hebben om "maar liefst" 145 kW te kunnen snelladen.
Meteen deze opmerking even debunken. Voor jullie niet relevant, maar wat hier staat klopt voor geen meter. De Pro 77kWh doet 175 kW op papier (185 kW in praktijk) en de Pro S 86 kWh doet 200 kW op papier. Met een goede laadcurve. Met snelladen misschien een paar minuten langer aan de kabel dan destijds met de EV6 van voor de facelift, maar door een betere efficiency kom ik er ook verder mee.
Snel weer vergeten, maar kon het niet laten dit even recht te zetten,

Catch my drift?

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Geen matches
Whoop whoop, ik ben ook aan de beurt! *O*
-O-
Van de week nog met een collega over het feit dat ik nog geen enkel probleem heb gehad met de EV6. En alsof de duvel ermee speelt: vanmorgen is de beveiliging van de laadpaal eruit geklapt. Teruggezet, en jawel: niet opladen niet. Even bij een snellader in de buurt getest: geen centje pijn.

Afspraak bij Kia voor vervanging van de ICCU staat op 16 maart, eerder was er geen plek voor. :/ Gelukkig kan ik met snellader nog een end komen, geen vervangend vervoer nodig, maar het gaat de komende 2 maanden dus wel een stukje duurder worden om er op uit te gaan...

Gerelateerd: iemand tips hoe ik twee maanden lang met korting ergens kan snellader? O-)

Nomen nescio

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-01 19:37
Geen matches
@Bra-Jo
Dat is balen zeg, gelukkig rij je nog.
Zowel Ionity als Fastned hebben een abonnement waarmee je de laadkosten aanzienlijk omlaag kan brengen.

Ik gebruik Ionity vaak tijdens de vakanties. Na 1 (goede) laadbeurt heb ik de kosten van het abonnement er uit.

[ Voor 26% gewijzigd door Alexhuber op 16-01-2026 16:42 ]

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:36
Geen matches
Bra-Jo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:34:
-O-
Van de week nog met een collega over het feit dat ik nog geen enkel probleem heb gehad met de EV6. En alsof de duvel ermee speelt: vanmorgen is de beveiliging van de laadpaal eruit geklapt. Teruggezet, en jawel: niet opladen niet. Even bij een snellader in de buurt getest: geen centje pijn.

Afspraak bij Kia voor vervanging van de ICCU staat op 16 maart, eerder was er geen plek voor. :/ Gelukkig kan ik met snellader nog een end komen, geen vervangend vervoer nodig, maar het gaat de komende 2 maanden dus wel een stukje duurder worden om er op uit te gaan...

Gerelateerd: iemand tips hoe ik twee maanden lang met korting ergens kan snellader? O-)
Je kunt mischien andere dealers bellen of zij het eerder kunnen vervangen.

Zo moest ik in Utrecht 3 maanden wachten voor een onderhoudsbeurt. In Rotterdam kon ik binnen een maand terecht.

• Elhovo
Geen matches
-O-

Balen, enige mazzel dat het thuis gebeurd is en je nog kunt DC laden. Ik ken overigens een verhaal van iemand die hetzelfde euvel had, moest wachten op de ICCU en in de tussentijd klapte ook de DC-DC converter eruit. Alsnog aan de kant dus.

Wellicht heb je het gemist, maar in de US is er een nieuw part number voor de ICCU. Zoals je hier kunt zien is het een vervangend onderdeel, dus dat lijkt te duiden op een hardware wijziging: https://www.kia.parts/oem...iccu-assembly-364001xfa0a

Ik zou dus heel goed navragen of er in Europa ook een nieuwe hardware zit aan te komen, en zo ja, dat ze dan de nieuwe incarnatie erin zetten.

• Bogey555
Geen matches
-O-

Dat is balen zeg. Als de ICCU stuk gaat is er dan ook geen probleem om de 12V batterij bij te laden of hangt dat ervan af?

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29
Geen matches
Bogey555 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Dat is balen zeg. Als de ICCU stuk gaat is er dan ook geen probleem om de 12V batterij bij te laden of hangt dat ervan af?
Het hangt ervan af, maar in dit forum heb ik in ieder geval deze scenario's gelezen:
- de 12V batterij wordt helemaal niet bijgeladen en je moet je auto langs de kant van de weg zetten en laten wegslepen. Dan moet je ICCU worden vervangen en vaak is de 12V accu dan ook gesneuveld door volledige ontlading.
- alleen AC laden werkt niet meer, dus een tijdelijke workaround is snelladers gebruiken tot je reserve-onderdeel (ICCU) kan worden geïnstalleerd.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Geen matches
@Bogey555 Vooralsnog bij mij het tweede scenario van @1Mark . * Bra-Jo klopt af
Wel een goede heads-up, voorlopig ga ik goed de status van de accu bijhouden. Ik heb een booster in de auto liggen voor noodgevallen, die ook maar eens even afvullen weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Bra-Jo op 19-01-2026 14:23 ]

Nomen nescio

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:09
Geen matches
1Mark schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Het hangt ervan af, maar in dit forum heb ik in ieder geval deze scenario's gelezen:
- de 12V batterij wordt helemaal niet bijgeladen en je moet je auto langs de kant van de weg zetten en laten wegslepen. Dan moet je ICCU worden vervangen en vaak is de 12V accu dan ook gesneuveld door volledige ontlading.
- alleen AC laden werkt niet meer, dus een tijdelijke workaround is snelladers gebruiken tot je reserve-onderdeel (ICCU) kan worden geïnstalleerd.
Mijn ICCU is 5 januari kapot gegaan, en was donderdag 8 januari al vervangen. Ik had geluk dat de onderdelen levering ondanks de sneeuw toch doorging. En door de sneeuw waren andere afspraken vervallen waardoor ze tijd hadden. Ik vroeg nog of er nu een gemodificeerde ICCU in zit die minder snel stuk gaat, maar daar werd een beetje vaag ontkennend op geantwoord. Nee dus.

Ik heb mijn 12volt accu in juli zelf vervangen door een AGM variant. Ik gebruik de HA integratie en kon dus de 12volt accu goed in de gaten houden. Ik denk dat ik max 3 minuten met defecte ICCU kon doorrijden voordat ik de melding kreeg om de auto meteen stil te zetten ivm 12volt accu problemen. Daarna is de auto nog een paar keer gestart om de sleepwagen op te rijden, en bij de garaga om te verplaatsen. Hij stond op 80% toen ik hem stilzette en zakte telkens als hij aanging ongeveer met 10%. Dat gaat best vlot dus, want dat waren allemaal stukjes van 1-5 minuten max. dat de auto aan stond. De accu was dus nieuw en AGM kan beter tegen ontladen, ik heb dus niet het idee dat mijn 12volt accu zwaar te lijden heeft gehad van deze ICCU storing.

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Geen matches
Een aantal jaar geleden heb ik met een (geconstateerde) lage 12v % soc 8 uur lang mijn knipperlichten aan gehad, gevolg: accu leeg en kon daardoor de auto niet starten.

Oorzaak was natuurlijk mijn eigen schuld, maar ook dat de 12v niet bijgeladen was. Dit kwam omdat (destijds) de stuurlogica voorkwam dat bij <20% soc de 12v bijgeladen was. Dit is overigens via een software update opgelost.

Na bijladen heb ik nog 1,5 jaar met die accu gereden zonder pijn.

TLDR: een keertje een 12v accu ontladen hoeft niet desastreus te zijn.

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-01 09:52
Geen matches
Here we go again!

Afgelopen week 4 maal met startkabels de auto moeten starten + een accu vervangen. Vandaag op de snelweg ineens alle toeters en bellen en later laten afslepen. Morgen Kia weer stalken voor een plan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ky4p4vY2IG-AZfPM__GSrM0hJcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaSWJ5O1jUvYXIhTkLvzDeET.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzWFpgFzw4B-hZgNuAwu58Ks-OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yigtM9T6SYuTK78colth1YrT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydTnES-fvpoWXAcKLKXv8r0H0oY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0YeOLB87rMwFdzGB3yuIG2m.jpg?f=fotoalbum_large
ICCU is al eens vervangen, helaas des tijds een van de eerste EV6’. De auto was toen bijna drie maanden voor onderzoek bij Kia. Nu ik de recente reacties lees, lijkt dit toch weer op ICCU problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Leezer14 op 20-01-2026 21:39 ]

• Elhovo
Geen matches
Leezer14 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:36:
Here we go again!

Afgelopen week 4 maal met startkabels de auto moeten starten + een accu vervangen. Vandaag op de snelweg ineens alle toeters en bellen en later laten afslepen. Morgen Kia weer stalken voor een plan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ICCU is al eens vervangen, helaas des tijds een van de eerste EV6’. De auto was toen bijna drie maanden voor onderzoek bij Kia. Nu ik de recente reacties lees, lijkt dit toch weer op ICCU problemen.
Hou ons op de hoogte van het part number van de nieuwe ICCU. Als het eindigt op A is het de vernieuwde versie.

TSB 327y in USA stelt expliciet dat voor incidenten die na 15 januari gebeuren het nieuwe part number moet worden gebruikt, en naar ik heb begrepen is een nieuwe ICCU nu ook in Europe leverbaar.

• Phusebox
Geen matches
Elhovo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:46:
[...]

Hou ons op de hoogte van het part number van de nieuwe ICCU. Als het eindigt op A is het de vernieuwde versie.

TSB 327y in USA stelt expliciet dat voor incidenten die na 15 januari gebeuren het nieuwe part number moet worden gebruikt, en naar ik heb begrepen is een nieuwe ICCU nu ook in Europe leverbaar.
Kan ik het part nummer ergens zien via OBD ofzo?

• Elhovo
Geen matches
Phusebox schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:44:
[...]

Kan ik het part nummer ergens zien via OBD ofzo?
Volgens mij wel. De ICCU in jouw auto is geheid 36400-1XFB0

De nieuwe ICCU is 36400-1XFB0A

Op deze deense site is ie al te koop: https://www.google.com/ur...Vaw3U7bzdTsA8grjv3YpzRsUb

Saillant detail, in de states is het ding 1000 euro goedkoper

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Geen matches
Elhovo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:48:
[...]

Volgens mij wel. De ICCU in jouw auto is geheid 36400-1XFB0

De nieuwe ICCU is 36400-1XFB0A

Op deze deense site is ie al te koop: https://www.google.com/ur...Vaw3U7bzdTsA8grjv3YpzRsUb

Saillant detail, in de states is het ding 1000 euro goedkoper
Knap van je dat je dit allemaal weet/uitzoekt 👍👍

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:37
Geen matches
Je plaatst een link met allerlei tracking data van Google. Beter even vervangen door de directe link: https://av-online.dk/buti...e-parts/669675-iccu-assy/

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:00
Geen matches
Phusebox schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 06:32:
Ook helemaal mee eens, hadden ze niks aan moeten doen.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:00
Geen matches
Houdt er wel rekening mee dat de ICCU het nog helemaal kan begeven in de tussentijd en je tijdens het rijden de melding krijgt om de auto aan de kant te zetten en niet verder te rijden.

Ga er niet blind vanuit dat je het met snelladen volhoud tot maart.

• Bogey555
Geen matches
Gisteren iets vreemds geconstateerd bij de nieuwe GT. Als ik vroeger in regen lvl1 het stroompedaal losliet gingen automatisch de remlichten branden, enkel bij lvl 0 was dat niet. Mega irritant voor achterliggend verkeer en volgens mijn gevoel ook niet nodig omdat de vertraging miniem was. Ik herinner mij dat we het er hier over gehad hebben dat dit afhankelijk is van een wetgeving omtrent de vertraging na lossen pedaal.

Wat blijkt nu... bij het nieuw model is dat niet meer. De vertraging voelt nochtans dezelfde. Vanaf lvl2 gaan de remlichten aan bij lossen pedaal. Daar ben ik echt blij mee. Vroeger regelmatig de commentaar gekregen van mensen die me volgden dat het super irritant was om achter me te rijden.

Edit: Ik heb wel de indruk dat mijn voorlichten te laag staan/ schijnen. Ik vind ze precies nog minder dan de vorige. Nog iemand met het nieuw model die dat heeft?

[ Voor 9% gewijzigd door Bogey555 op 21-01-2026 10:33 ]

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01 17:03
Geen matches
Vanochtend was de EV6 helemaal dood, ik dacht dat ik hem aan de laadpaal had geknupt. Blijkbaar niet goed geconnect? Gok dat hij de 12v heeft leeg getrokken. Snel de andere auto gepakt en vanmiddag maar even de booster er op zetten.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:37
Geen matches
Fiorano schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:45:
Vanochtend was de EV6 helemaal dood, ik dacht dat ik hem aan de laadpaal had geknupt. Blijkbaar niet goed geconnect? Gok dat hij de 12v heeft leeg getrokken. Snel de andere auto gepakt en vanmiddag maar even de booster er op zetten.
Hoeveel % batterijlading had je gisteravond toen je thuis kwam?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Fiorano
Geen matches
Andrehj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Hoeveel % batterijlading had je gisteravond toen je thuis kwam?
+- 70%, vandaag een wat langere rit waardoor ik hem graag op 100% had

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Geen matches
Loei123 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat de ICCU het nog helemaal kan begeven in de tussentijd en je tijdens het rijden de melding krijgt om de auto aan de kant te zetten en niet verder te rijden.

Ga er niet blind vanuit dat je het met snelladen volhoud tot maart.
Yep, tnx, had het hier eerder ook al bij iemand gezien. :) Ik gebruik 'm nu alleen voor woon-werk, langere ritten doen we zo lang met het koekblik van m'n vrouw. Als ie er tijdens w-w mee kapt, soit.

Nomen nescio

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-01 14:11
Geen matches
Zou het swappen van de VESS speaker het geluid aanpassen? Of wordt het geluid niet bepaald door de speaker zelf? De facelift EV6 heeft een duidelijk aangenamere reverse-geluid dan de oude EV6, maar de units zijn iets te duur om het 'even' te testen.

• TGEN
  • Laatst online: 08:07

TGEN

Hmmmx_

Geen matches
Bogey555 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:29:
Gisteren iets vreemds geconstateerd bij de nieuwe GT. Als ik vroeger in regen lvl1 het stroompedaal losliet gingen automatisch de remlichten branden, enkel bij lvl 0 was dat niet. Mega irritant voor achterliggend verkeer en volgens mijn gevoel ook niet nodig omdat de vertraging miniem was. Ik herinner mij dat we het er hier over gehad hebben dat dit afhankelijk is van een wetgeving omtrent de vertraging na lossen pedaal.

Wat blijkt nu... bij het nieuw model is dat niet meer. De vertraging voelt nochtans dezelfde. Vanaf lvl2 gaan de remlichten aan bij lossen pedaal. Daar ben ik echt blij mee. Vroeger regelmatig de commentaar gekregen van mensen die me volgden dat het super irritant was om achter me te rijden.

Edit: Ik heb wel de indruk dat mijn voorlichten te laag staan/ schijnen. Ik vind ze precies nog minder dan de vorige. Nog iemand met het nieuw model die dat heeft?
Mijn MY23 laat ook al geen remlichten branden bij het uitrollen op level 1. Persoonlijk vind ik dat het fijnste niveau omdat het naar mijn gevoel het meest lijkt op het uitrollen met weerstand van een ouderwetse koppelomvormer-automaat.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Geen matches
Bitaktus19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:23:
Zou het swappen van de VESS speaker het geluid aanpassen? Of wordt het geluid niet bepaald door de speaker zelf? De facelift EV6 heeft een duidelijk aangenamere reverse-geluid dan de oude EV6, maar de units zijn iets te duur om het 'even' te testen.
Als de VESS-speaker duidelijk een audio-input heeft lijkt het me dat de sample in een van de BCM computers zit; als hij direct aan CAN (of een ander boordnetwerk) hangt zou het wel kunnen dat de sample intern zit.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• Bogey555
Geen matches
TGEN schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Mijn MY23 laat ook al geen remlichten branden bij het uitrollen op level 1. Persoonlijk vind ik dat het fijnste niveau omdat het naar mijn gevoel het meest lijkt op het uitrollen met weerstand van een ouderwetse koppelomvormer-automaat.
Ja idd, ik herinner mij dat ik alleen was toen. Blijkbaar heeft de GT meer vertraging door de sterkere motoren ofzo waardoor het zou geweest zijn. Dat was toen de verklaring. Maar ik ben in elk geval content dat het nu opgelost is. Lvl1 is bij mij ook favoriet :) om exact dezelfde reden. Maar als ik in het verleden niet altijd lvl0 selecteerde werden de mensen achter mij onnozel :+

• Bitaktus19
Geen matches
TGEN schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Als de VESS-speaker duidelijk een audio-input heeft lijkt het me dat de sample in een van de BCM computers zit; als hij direct aan CAN (of een ander boordnetwerk) hangt zou het wel kunnen dat de sample intern zit.
Ik zou het niet weten. :P

• Bogey555
Geen matches
Hele goeie vraag. Het was aangenaam om te horen dat het geluid bij het nieuwe model hetzelfde blijft bij vooruit of achteruit rijden :) Ik hoorde enkel een zacht gezoem.

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Geen matches
Volgens mij zit de VESS-speaker vlak achter de voorbumper bij het zwarte geribbelde gedeelte, speaker 'C' op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.kiapartsnow.com/resources/encry/diagram/kpn/2023/medium/3337954ab293aee98a11cc8510e0f1b5/faa399d6491811136eae99850544ab9a.png

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• Bitaktus19
Geen matches
TGEN schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Volgens mij zit de VESS-speaker vlak achter de voorbumper bij het zwarte geribbelde gedeelte, speaker 'C' op deze foto:
[Afbeelding]
Dat klopt. Vraag is alleen waar het geluid wordt bepaald. In de speaker zelf (slimme speaker) of ergens anders in de auto (dus domme speaker).

• The Wizard
  • Laatst online: 21-01 13:22

The Wizard

Moderator Mobile
Geen matches
Bitaktus19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:07:
[...]

Dat klopt. Vraag is alleen waar het geluid wordt bepaald. In de speaker zelf (slimme speaker) of ergens anders in de auto (dus domme speaker).
In bijna alle auto's is dit een dom ding met een aparte aansturing. In theorie zou je hem ook kunnen gebruiken als een boombox voor buiten :P . Naast de VESS komt ook de achteruit ding dong geluid uit dezelfde speaker.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Phusebox
Geen matches
Waarschijnlijk is dat geluid ook onderdeel van de typegoedkeuring en kunnen ze die daarom niet zomaar even updaten/aanpassen.

• blb4
Geen matches
Als je 't antwoord niet zeker weet is 't antwoord meestal: duct tape :)

• Fiorano
Geen matches
Fiorano schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:45:
Booster er op en starten maar. Toch bang dat er ergens software matig iets is blijven openstaan waardoor de 12v er mee kapte…

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
Geen matches
TGEN schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:57:
[...]

[Afbeelding]
Het lijken twee aparte speakers, als ik mijn auto heb (volgende maand) toch eens kijken of de achteruit speaker onklaar gemaakt kan worden. Deze is namelijk niet bij wet bepaald

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:09
Geen matches
Patrick80 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Het lijken twee aparte speakers, als ik mijn auto heb (volgende maand) toch eens kijken of de achteruit speaker onklaar gemaakt kan worden. Deze is namelijk niet bij wet bepaald
zo als dat succesvol is laat het vooral weten! wat een ellendig geluid is dat....

• Phusebox
Geen matches
[...]

Toch wel. Tenzij het normale geluid ook klinkt bij achteruitrijden. Maar zelfs dan betwijfel ik het of dit legaal is.

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Geen matches
[...]

Ik weet het niet, maar het zou kunnen dat een vrachtwagen-achteruitrijpingel niet wettelijk verplicht is, maar de pingel van de EV6 wel onderdeel is van zijn typegoedkeuring, waarmee het moedwillig verwijderen/saboteren ervan toch een overtreding is.

Desalnietteplus vind ik het ook een minkukelidee, die pingel ;).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Geen matches
The Wizard schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:17:
[...]

In bijna alle auto's is dit een dom ding met een aparte aansturing. In theorie zou je hem ook kunnen gebruiken als een boombox voor buiten :P . Naast de VESS komt ook de achteruit ding dong geluid uit dezelfde speaker.
In de Niro heeft deze een CAN bus aansluiting en reageerde op de gerapporteerde snelheid. Er is een YT filmpje van iemand die dit demonstreert met een CAN bus simulator. Geluid zat duidelijk in de module zelf.
Lijkt me dar de EV6 niet veel anders zal zijn
Pagina: 1 ... 457 458 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic