Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:03

Amiet01

Master_A

MooDyBLueS schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:51:
@fishman Wat jij zegt heb je gelijk in, maar @Amiet01 heeft het over 20-21 kWh/100 km verbruik in de zomer. Ik heb ook een AWD 77 kWh 2022 en dat zijn waardes die ik nu haal, net als jij dus. In de zomer haal ik makkelijk 16-17 kWh/100 km. Dus ja, 310 km nu is echt erg laag. Die van mij gaf de laatste tijd steevast boven de 400 km aan.

Maar goed, als Amiet01 toevallig vrijwel alleen maar snelweg rijdt, waar het mag 130 km/u rijdt, een zware rechtervoet heeft en altijd in Sport (=AWD 24/7) rijdt, dan valt het wellicht te verklaren.
Ik rij denk ik 70% snelweg, maar het is niet anders dan andere jaren. En meestal rij ik ongeveer 110 km/u op cruise control. Ik denk dat ik in het begin in de zomer 16-17 kWh deed, wat nu dus in de zomer iets boven de 20 kWh was. Nu in de winter lijkt het verbruik 23-25 kWh te zijn, terwijl het 6-8 graden is buiten.

Ik weet dus alleen niet wat voor oorzaak het zou kunnen hebben dat het verbruik dus hoger lijkt te zijn. De dealer heeft ook niets kunnen vinden de laatste 2 keer dat ik het noemde.

Master_A

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:21
@Amiet01 Bandenspanning is gelijk/staat nog goed? (Hoe hard heb je de banden?)
Andere banden eronder?
Voel na een langere rit eens aan de wielnaven, mag onderling geen groot temperatuurverschil in zitten.
Dat zou kunnen wijzen op slepend remmetje of lagerslijtage.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:53
marc4547 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 06:28:
[...]

Hallo Peter,

Het leek mij wel wat omdat ik mijn erger aan het lage volume uit de achterspreakers. Maar ik
heb het even omgerekend maar volgens mij komt het op ongeveer 2000 euro aan, Dat vind ik nogal een bedrag zeg!!

Gr
Marc.
Ik denk iets lager, maar nog steeds veel geld, je hebt een Musway M12 ( 1200,--) nodig en ik dacht de MPK-HY1M6 als kabelset, maar daar kunnen ze je wel in adviseren. Een Audioshop maakt wel een bundelprijs. Maar ook even checken hoe de draadjes op de sub zitten, er zijn veel Kia's waar deze omgedraaid zijn

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:03

Amiet01

Master_A

Peter-036 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:38:
@Amiet01 Bandenspanning is gelijk/staat nog goed? (Hoe hard heb je de banden?)
Andere banden eronder?
Voel na een langere rit eens aan de wielnaven, mag onderling geen groot temperatuurverschil in zitten.
Dat zou kunnen wijzen op slepend remmetje of lagerslijtage.
Banden staan op ongeveer 2.5 bar, geen nieuwe banden verder.

Master_A

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
MarcdJ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:57:
Heel herkenbaar en erg irritant. In het begin (paar jaar terug) ben ik er mee naar de dealer geweest maar daar heb ik geen structurele oplossing gekregen voor beslaan van de ruiten. Het lijkt nu dat wanneer de auto op temperatuur is, de 'auto-stand' van de klimaatregeling uit moet en 'airco' + 'heat' handmatig aan moeten, om beslaan van de voorruit en zijramen te voorkomen. Maar dan wordt het na een tijdje wel weer erg warm..

[...]
Klopt, het is echt onbegrijpelijk want ik heb sinds de ICCU problematiek onze e-Soul vaak moeten pakken waar normaal mijn vrouw in rijdt en die heeft totaal niet dat probleem. Ook is die na 1 minuut gewoon erg warm terwijl het bij de EV6 zonder overdrijven minstens 5 minuten duurt. Het niet in Eco-mode rijden en Auto-climate op standje 3 zetten maakt daarin niks uit, enige wat dat laatste doet is de lucht harder rondblazen en dus 5 minuten lang koude lucht.

Sterker nog: we hadden laatst toen het gesneeuwd had en we allebei weg moesten op exact hetzelfde moment en met exact dezelfde instellingen (20C, alle verwarmingsopties aan) de auto's gestart met voorverwarmen en na 2 min zag je de sneeuw op de e-Soul al smelten rondom de bovenkant van de ramen van voor tot achter. De EV6 leek in eerste instantie niks te doen, maar na 5 minuten zag ik dan eindelijk ook daar iets beginnen te gebeuren terwijl de e-Soul inmiddels al volledig sneeuwvrij was op de ramen en buitenspiegels (was een dun laagje).

• MooDyBLueS
  • Niet online
BelPhil schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 00:30:
[Afbeelding]

Mijn ICCU is pas 6 maanden geleden vervangen en ik heb de indruk dat hij weer kapot is. Auto is getakeld dus weer bang afwachten hoe lang het gaat duren voor ik hem terug heb. Ben er nu wel redelijk klaar mee.
:'( Balen zeg! Hopelijk wordt je in ieder geval goed geholpen en snel weer de weg op.

Bij mij is de ICCU net voor de eerste keer kapot gegaan, maar dat is wel het 5e issue in 9 maanden waarvoor ik bij de dealer moest zijn, dus snap je opmerking met er klaar mee zijn volledig, wat jij hebt is nog vervelender namelijk en geeft mij ook weinig vertrouwen in de betrouwbaarheid van mijn nieuwe ICCU.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:57

TGEN

Hmmmx_

MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:08:
[...]

Het niet in Eco-mode rijden en Auto-climate op standje 3 zetten maakt daarin niks uit, enige wat dat laatste doet is de lucht harder rondblazen en dus 5 minuten lang koude lucht.
Er is ook een aparte eco-mode voor de climate control, onafhankelijk van de rijmodus. Staat die mogelijk aan?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:31
Het zijn toch allemaal wel erg wisselende ervaringen met de EV6 en de dealers. Ik rij nu ruim 1 jaar en 31000 km in een MY25 en heb gelukkig maar 1 bijzonder ding meegemaakt, waarvan ik denk dat 't veroorzaakt is door de dealer bij het monteren van de kabelboom voor de trekhaak. Ik klop 't maar ff af....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• MooDyBLueS
  • Niet online
TGEN schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:17:
[...]

Er is ook een aparte eco-mode voor de climate control, onafhankelijk van de rijmodus. Staat die mogelijk aan?
Daar had ik inderdaad naar gekeken, alleen gekoppeld aan de Eco-mode rijstand, daarom rijd ik ook in de Normal rijstand, dat is iets beter maar lost het niet op.

Probleem is gewoon zoals hierboven ook gezegd wordt dat de EV6 na een tijdje blijkbaar denkt "ok, het is op temperatuur" en dan onder water de airco en de heater uitschakelt. Punt is: met dit weer is de luchtvochtigheid erg hoog en wat je dan krijgt is koude lucht, die ten eerste al niet comfortabel aanvoelt, en tweede omdat die ook een hoge luchtvochtigheid kent (wat er niet meer door de airco uitgehaald wordt) beslaan in no-time al je ramen. A/C en heater aanzetten lost het op, dus bevestigt ook de werking van het systeem.

En nogmaals: de e-Soul heeft dit probleem niet, die blijft op heater staan, maar doet het een tandje lager en wordt ook nooit gevoelsmatig koud.

• MooDyBLueS
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:26:
Het zijn toch allemaal wel erg wisselende ervaringen met de EV6 en de dealers. Ik rij nu ruim 1 jaar en 31000 km in een MY25 en heb gelukkig maar 1 bijzonder ding meegemaakt, waarvan ik denk dat 't veroorzaakt is door de dealer bij het monteren van de kabelboom voor de trekhaak. Ik klop 't maar ff af....
Daar heb je gelijk in, ook met mijn eerdere klachten kreeg ik zowel berichten van bijval als "ik heb nergens last van". :P

Dat gezegd hebbende, de EV6 is een populaire auto, rijden er vele van rond en ook in dit forum zijn we met aardige getallen aanwezig. Daaruit kan je dus in ieder geval concluderen dat de betrouwbaarheid heel wisselend is. En ook dat is al niet best.

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:08:
[...]

instellingen (20C, alle verwarmingsopties aan) de auto's gestart met voorverwarmen en na 2 min zag je de sneeuw op de e-Soul al smelten rondom de bovenkant van de ramen van voor tot achter. De EV6 leek in eerste instantie niks te doen, maar na 5 minuten zag ik dan eindelijk ook daar iets beginnen te gebeuren terwijl de e-Soul inmiddels al volledig sneeuwvrij was op de ramen en buitenspiegels (was een dun laagje).
In de app gebruiken ‘instellen op hoogste stand’ en aanvinken alles. Dan zo warm. Dus niet 20 graden en normaal klimaat.

• king_dude
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:31:
[...]

ook in dit forum zijn we met aardige getallen aanwezig. Daaruit kan je dus in ieder geval concluderen dat de betrouwbaarheid heel wisselend is.
‘Aardige getallen’ tov totaal aantal verkocht? Hier zitten er paar een paar, en dan nog fanatiekelingen. En dan alleen nog niet eens de personen waar alles goed bij is. Dat is het wat kort door de bocht om dat te stellen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door king_dude op 28-11-2025 16:21 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
king_dude schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:16:
[...]

In de app gebruiken ‘instellen op hoogste stand’ en aanvinken alles. Dan zo warm. Dus niet 20 graden en normaal klomaat.
Euhm... het stukje met de e-Soul vergelijking gemist? Wat jij noemt is een workaround.

• MooDyBLueS
  • Niet online
king_dude schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:20:
[...]

‘Aardige getallen’ tov totaal aantal verkocht? Hier zitten er paar een paar, en dan nog fanatiekelingen. En dan alleen nog niet eens de personen waar alles goed bij is. Dat is het wat kort door de bocht om dat te stellen ;)
Tuurlijk, maar zo heb je ook diverse andere fora, NL en internationaal waar ik ook regelmatig kijk: Autoweek, Kia EV forums, Reddit, om maar een paar te noemen.

En ik ben en blijf actief in een aantal andere merkfora (dus niet Kia) en zo kan je toch echt wel een vergelijk maken. Tuurlijk worden problemen sneller gemeld dan "alles doet het" behalve wanneer iemand net een nieuwe auto gekocht heeft, maar de hoeveelheid meldingen is zeker noemenswaardig.

• king_dude
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:26:
[...]

Euhm... het stukje met de e-Soul vergelijking gemist? Wat jij noemt is een workaround.
Dit is hoe ik het al 4 jaar doe. Voorruit ontwasemen = heat en airco automatisch aan. Stuurverwarming en achterruitverwarming erbij, en op standje 27 15 minuten gaan. Het voordeel is dat de cabine dan droog / warm genoeg is om niet te kunnen beslaan wanneer er een partij vochtige lucht binnenkomt. Die setting is daar ook voor bedoeld en het is een keuze als je ‘m niet gebruikt. Maar dan moet je ook niet klagen.

Bij binnenkomst en start auto daarba op auto 22, en daarna geen centje pijn meer.

• king_dude
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:28:
[...]

Tuurlijk, maar zo heb je ook diverse andere fora, NL en internationaal waar ik ook regelmatig kijk: Autoweek, Kia EV forums, Reddit, om maar een paar te noemen.

En ik ben en blijf actief in een aantal andere merkfora (dus niet Kia) en zo kan je toch echt wel een vergelijk maken. Tuurlijk worden problemen sneller gemeld dan "alles doet het" behalve wanneer iemand net een nieuwe auto gekocht heeft, maar de hoeveelheid meldingen is zeker noemenswaardig.
Je kunt een hoop kijken, maar nog steeds zijn het aannames. Feit blijft dat wij nog steeds een klein aantal blijven tov totaal. En je kunt een hoop energie (of woorden!) gebruiken om moeilijk te denken. Wij proberen je te helpen met een alternatief of idd een workaround.

Het is eigenlijk net als de matrix hier. Om de zoveel tijd worden dezelfde verhalen gedeeld en verteld. En staan ook dezelfde soort mensen aan de poort om op dezelfde manier er iets van te vinden.
Ik (en een aantal anderen) zitten hier vanaf het eerste uur en zullendit herkennen. Wij kennen de auto ook van binnen en buiten, want been there, done that ;).

Tldr: ik voel wat je wilt zeggen, been there 🙏🏻🙏🏻

• MooDyBLueS
  • Niet online
king_dude schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:12:
[...]

Je kunt een hoop kijken, maar nog steeds zijn het aannames. Feit blijft dat wij nog steeds een klein aantal blijven tov totaal. En je kunt een hoop energie (of woorden!) gebruiken om moeilijk te denken. Wij proberen je te helpen met een alternatief of idd een workaround.

Het is eigenlijk net als de matrix hier. Om de zoveel tijd worden dezelfde verhalen gedeeld en verteld. En staan ook dezelfde soort mensen aan de poort om op dezelfde manier er iets van te vinden.
Ik (en een aantal anderen) zitten hier vanaf het eerste uur en zullendit herkennen. Wij kennen de auto ook van binnen en buiten, want been there, done that ;).

Tldr: ik voel wat je wilt zeggen, been there 🙏🏻🙏🏻
Met het dikgedrukte zeg je toch precies hetzelfde als ik? ;) Ik maak er ook geen feit van, maar herkenning van veelvuldig voorkomende problemen. En tuurlijk heb jij ook gelijk, maar als ik dan in het BMW, Lexus, Toyota of Xpeng topic kijk herken ik compleet andere problemen. Heel erg kort door de bocht gezegd: Toyota zie je bijna alleen maar 12V accu problemen, en ja er zit meer nuance in dan deze ene zin, maar grosso modo zie ik hier en ervaar ik zelf ook relatief veel meer problemen voorbij komen.

Heel simpel: zoek op ICCU en je zal veel hits krijgen, zoek op 12V accu, dan ook, maar zoek op banden of lekke band en je zal veel minder hits krijgen, want hoewel dat ook zal gebeuren, is dat wel wel veel minder aan de orde.
Pagina: 1 ... 452 453 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic