Op 16-12-2021 begon onze reis in elektrisch rijden. Blij zijn we dat het gebeurt in de EV6 AWD GT-Line. De auto is naar mijn idee goed om de overstap te maken van brandstof-auto naar EV. De interieur en de bediening zijn niet veel anders dan normale brandstof-auto, door de aanwezigheid van genoeg fysieke knoppen. Nu 4 jaar later en na 171282 kilometer, nemen we afscheid van onze EV6.
Met veel plezier en probleemloze ritten naar Belgie, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italie, Duitsland, Tsjechië en Kroatie hebben we mooie herinneringen mede dankzij de EV6. Grappige dingen meegemaakt zoals mensen die hadden gevraagd om foto's te mogen maken van de auto, en andere EV-rijders die bij Ionity palen foto's en video gingen maken om de laadsnelheid van de EV6 te bewonderen.
Een compliment van een Mercedes EQE test-driver (voor o.a. autopilot) zal ik nooit vergeten. We waren aan het laden bij een Ionity laadstation, ergens in Duitsland, en we raakten in gesprek. Hij weet vast wel veel over auto's en ook de concurrenten van Mercedes. Over de EV6, zei hij: "a beast of a car"
Het is geen perfecte auto door het ICCU-probleem. Een keer hadden we een goed zombie-probleem. De auto wilde niet starten en uiteindelijk moest de wegenwacht ons helpen om de 12V accu een boost te geven. Een keer had ik tijdens het rijden, in de buurt van ons huis, een "Turtle" melding/snelheid mogen meemaken, en meteen aan de kant. De EV6 moest weggetakkeld worden. Het bekende ICCU-probleem. De garage kon gelukkig het probleem snel oplossen en het onderdeel vervangen. Na 1 dag mocht ik weer de auto ophalen.
De EV6 in zijn glorie dag:
Het liefst zou ik de nieuwe versie van EV6 AWD GT-Line nemen voor de volgende auto, maar de prijs is nu bijna 64K en dat gaan we echt voelen in de bijtelling. De volgende auto moet beschikken over 800-volt systeem, vergelijkbaar vermogen zoals de EV6 (het liefst 4-wiel aandrijving) en de cataloguswaarde van max 60000 euro. Met behulp van Autoweek kwam ik uit op een aantal auto's: Zeekr 7X, nieuwe Mercedes CLA EQ Launch Edition, Smart #5, Audi e-Tron A6 en Xpeng G6. Na een proefrit in een facelift Xpeng G6 tijdens Xpeng Experience day heb ik uiteindelijk besloten.
Het wordt een Xpeng G6 Performance. Wat ga ik van de EV6 missen: head-up display, snelle fysieke knoppen (zoals Drive-mode, stoel verwarming/verkoeling, stuurverwarming, kleine frunk, dashboarkastje, etc.) en niet te vergeten de flipper voor het remmen en het aanpassen van de regeneratie-level. Het blijft een mooie auto. Hopelijk gaat KIA in de toekomst het ICCU-probleem helemaal kunnen oplossen. Hoe KIA zich heeft ontwikkeld tot nu toe, dat maakt een goede indruk. Ik zal KIA blijven volgen en prive hebben we ook nog een Ceed.
Veel plezier allemaal en veilig rijden in jullie EV6!!
[
Voor 5% gewijzigd door
StickMan op 13-12-2025 16:04
]