jeroenkb schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:50:
[...]
Bij een garantietermijn van 10 jaar heb ik geen problemen met onderdelen die net na die termijn kapot gaan.
Dat in tegenstelling tot een aantal 'premium' Europese merken waar je na 2 / 3 jaar je portemonnee kunt trekken als er iets kapot gaat. En als je dan een VAG auto rijdt dan kan je helemaal de strijd aan gaan met de dealer / PON. PON heeft namelijk de garantie afgekocht bij VAG en draait dus zelf voor de kosten op.
De verhalen die je daar over leest......
EDIT: lees net pas je perikelen met je EV6. En alhoewel begrijpelijk zijn er van elk merk dergelijke horror verhalen te vinden. Is niet meer dan een, terechte, persoonlijke ervaring. Zegt verder weinig tot niets over de de kwaliteit van (dienstverlening) van het merk.
Ik kan tegen jouw verhaal een verhaal van mezelf zetten dat ze, terwijl de werkplaats agenda vol zat, ze toch nog tussen de bedrijven door het volledige airco systeem vervangen hebben onder garantie, zodat ik nog met werkende airco op reis kon. Top merk en top dienstverlening.
Wie van ons heeft er nu gelijk?
Ik ben niet ontevreden over garantietermijn van de EV6 door KIA. De EV6 staat op een fins kenteken en je hebt hier 7 jaar garantie in tegenstelling tot 10 jaar in Nederland. Om de korte garantie redenen wilde ik zowieso geen auto van de vaggroep of van stellantis nemen dan vertrouwen ze hun eigen kwaliteit niet. In algemeen zijn de aangesloten KIA dealers prima. Het is in algemeen vaak zo dat onderdelen traag en duur zijn op "eiland" Finland. Alles moet met de boot en over afstanden.
Ik ben zeker wel te spreken over de kwaliteit voor geld dat je koopt. Mijn frustratie richt zich vooral op ongeloof dat KIA voor enkele besparing op onderdelen niet logische en ontwerpkeuzes maakt. In een KIA picanto benzine uitvoering zit gewoon een AGM accu. Waarom in EV6 die zwaarder 12v systeem gebruikt en die kapot gaat binnen 1 jaar gebruik er niet standaard een AGM versie inzetten, nee de kia dealer zet een zelfde type erin van exide. De facelift EV6 model heeft wel standaard agm versie. Ja als deze kapot is over een jaar dan gaat er een varta agm accu in zoals de oude kia ceed sw met start stop systeem.
De ICCU is ook onder garantie vervangen, maar waarom is ie niet preventief vervangen toen service recall had. Ja ze kunnen niet in de doos kijken en er zijn geen foutcodes. Ze geven uiteindelijk toch de geest. Ik ben geen speed monster en de temperaturen zijn redelijk koel in Finland maar toch ging de iccu zekering eraan bij recuratie remmen voor stoplicht met i-pedal rijden.
De frustratie over dienstverlening ligt vooral bij de uitvoering ervan door importeur in Finland Astara. Die is om te huilen en die doet KIA ook geen goed als merk. Garantie rekeningen gaan vermoedelijk van garage naar importeur en dan door naar KIA europa. Kia finland gebeld maar die wilde alleen maar reageren via formuliertje terwijl ik dat echt wel door de telefoon kon regelen al was het maar voor 3 dagen vervangend vervoer en dat te weten dat transport onderdeel een week duurde. Telefoonnummer bekend maar geen reactie tot op heden. Nog maar eens bellen dat ze bij 2 jaarlijkse onderhoudbeurt korting kunnen geven
Ik ben wel blij om te horen dat ze de airco vervangen hebben onder garantie tussendoor voor vakantie. Denk vooral dat je een goede lokale garage gevonden hebt die niet praat maar zorgt dat het gemaakt wordt. De rekening kan naar importeur/KIA. Dus verschillende garages,importeurs en landen zorgen ervoor dat andere ervaringen hebben. Ik hoef ook geen gelijk te hebben.