brackman schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:26:
[...]
Op moment dat je iccu kapot gaat en KIA lekker zegt je krijgt geen vervangend vervoer is de rechtbijstandverzekering gebruiken om het te verhalen een tweede zaak. KIA moet zaken op orde hebben en zonder gezeik en gevraag standaard vervangend vervoer aanbieden zolang als een fabrieksfout nodig heeft om gerepareerd te worden. Het zou zeker goed zijn als KIA een collectieve rechtzaak krijgt vanwege dit.
Je gaat je toch soms bedenken om de redenen waarom je deze auto hebt gekocht. Ik was te spreken over de oude KIA maar dat is dus blijkbaar geen garantie op kwaliteit van een nieuwe KIA en de bijbehorende mobiliteit voorwaarden.
Dit laatste is precies waarom we weer bij Kia uit zijn gekomen. We hebben namelijk sinds 2008 vrijwel uitsluitend Toyota en Lexus gereden, soms 2 naast elkaar. Tot uiteindelijk elektrische auto's in opkomst kwamen en Toyota/Lexus nog helemaal niks te bieden had, Kia bood 7 jaar garantie, dus dat leek allemaal wel goed en dus hebben we als 2e auto een aantal jaar geleden een occasion e-Soul uit 2020 (64 kWh) aangeschaft. Dat is een grotendeels probleemloze auto, elk jaar een beurt en alleen 1x wat issues met een koelvloeistof recall waar ook de e-Niro mee te kampen had. Die moest 3x uitgevoerd worden. Maar toch vinden we dat tot op de dag van vandaag een enorm fijne auto en, laat ik het afkloppen, vrijwel probleemloos.
Toen we begin dit jaar de 1e auto gingen vervangen was het dus voor ons niet gek om wederom Kia te overwegen, naast dat we ook de duurdere BMW i4 en de op dat moment voor ons nog veel te dure Lexus RZ 450e op het lijstje hadden. Toyota bZ4X ook, maar die vinden we niet lekker rijden en had last van de typische Toyota eigenschap namelijk weinig geluidsisolatie, daar is Kia echt beter in, de bz4X hoor je veel banden en windgeruis tov de EV6, zelfs meer dan onze ook-niet-al-te-stille e-Soul. Als 1e auto daarom geen optie.
EV6 leek toen de meest logische keuze: samen met bZ4X in deze klasse/dit formaat de wat voordeligere keuze, op papier goede garantie, voor 90-95% goede ervaring met de e-Soul, EV6 rijdt lekker, is vrij stil, zeer goede laadcapaciteiten, dus alle vinkjes konden afgevinkt worden. Theorie en praktijk blijken dus behoorlijk uit elkaar te liggen.
Ben namelijk inmiddels 5x bij de dealer geweest: vlak na aankoop voor een rammel bij de achterklep, vervolgens te horen gekregen dat allerlei updates achterliepen en er ook een betaalde (€75) update voor preconditioneren was die aangeraden werd, daarna (direct na de updates!) voor het regelmatig niet verbinden met Apple CarPlay, daarna in de vakantie een airbagstoring die bij terugkomst in eigen land doorgebrand bleek en nu dus de ICCU. In 9 maanden tijd.
Ik zal even opsommen welke problemen we sinds 2008 met onze Prius II, Prius III, Aygo, Yaris, IS 300h en UX 250h hebben gehad, hou je vast: een zwetende waterpomp in de Prius II waarvan gezegd werd dat ik er waarschijnlijk nog tienduizenden km's mee door kon rijden, maar hij uiteindelijk een keer problemen zou gaan geven, dus het advies was hem toch te vervangen. Kosten: €300 (wel jaren geleden, dus misschien nu €400-500).
That's it. Alle andere auto's waar we gemiddeld met de 1e auto zo'n 25-30k km per jaar mee rijden en de 2e auto (Aygo, Yaris en nu e-Soul) 12-15k km per jaar zijn dus 100% foutloos geweest, geen rammeltjes, geen kraakjes, niks.
Nu snap ik dat mijn EV6 n=1 is evenals onze e-Soul die wel grotendeels goed is, maar toch zet dit je wel aan het denken. Uiteindelijk zijn het je eigen ervaringen die de doorslag geven. En het is ook jammer want qua auto is de EV6 een heerlijke auto. Ik weet echter echt niet hoe lang ik er nog door mee blijf rijden, want betrouwbaarheid vind ik het allerbelangrijkste.