Loei123 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:11:
[...]
Waarom te weinig koppel?
Gewicht besparing zal er niet echt zijn met een kleinere motor.
Met minder vermogen moet je juist meer vermogen van de auto vragen wat in mindere range zal resulteren.
Tevens vind ik het koppel van mijn auto wel meevallen (rwd variant).
Waarom vind jij het teveel?
ik vind het niet te veel, ik vroeg mij af, in vergelijking met ICE, waarom EV's nu veel meer "vermogen hebben" koppel, dan de gemiddelde ICE.
het minder vermogen = minder range dat snap ik wel, maar het is maar een klein stukje minder range, het scheelt niet zoveel als we misschien denken.
ook begrijp ik wel dat je wat "overhead" nodig hebt. iets wat presteert op 80% van zijn kunnen is efficienter dan iets wat moet presteren op 100% van zijn kunnen.
zelf heb ik al heel wat jaren ervaing met electromotoren, electronische regelaars, en lithium polymeer accus. hobbymatig , maar het principe is hetzelfde.
heel veel hangt af van de electronica wat feitelijk alles regelt.
bijvoorbeeld het regeneratief remmen, als je in 1x het pedaal los laat bij 100km/h dan word de stroom ook gewoon afgekapt en gaat dat echt niet vol power de accu in. je motor kan die stroom wel opwekken, maar die accu kan dat waarschijnlijk niet verwerken in die korte tijd ( opnemen ) word dus ook electronisch afgekapt.
als ik kijk naar alle autofabrikanten die EV's leveren dan wil de ene nog meer koppel in zijn brochure zetten dan de andere lijkt het wel. meer power, meer Nm's verkoop lekker.
en ja ik vind heel veel koppel ook "leuk" tuurlijk.
zelf vind ik mijn EV6 light edition 58kwh met 170pk / 125Nm meer dan genoeg voor mijn woonwerk verkeer, zelfs in eco modus ben ik tov elke andere ICE als eerste weg bij het verkeerslicht als het moet.
mijn range ben ik zeer over te spreken +350km bij 0 tot 5 graden buiten en tegen de 400 aan als het 10+ graden is. ( zomerse temps heb ik nog geen ervaring mee )
maar ik heb het niet over mijn persoonlijke keuze , het is meer wat mij opvalt in de EV markt.