Card Nox schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:22:
[...]
Ik zou eerder een minimum aan range als eis hebben.
Een etron verbruikt ~24kWh/100km.
Een M3 RWD zo'n ~14kWh/100km.
Etron met 64kWh = ~266km range
M3 heeft heeft daar slechts 37kWh voor nodig. Een M3 zou je laten afvallen maar de etron niet.
Ik snap dat kWh een simpel iets is om op te filteren maar zou er toch voorzichtig mee zijn gezien de grote verschillen in verbruik.
Ik ga mijn dealer eens vragen of er al iets bekend is mbt levertijd, kreeg na bestelling KW13 te horen.
Uiteraard. De vergelijking iets ingewikkelder dan dat en er spelen heel wat meer parameters mee dan dat.
Maar - toch volgens mijn ervaring - is range rechtstreeks verbonden met opslagcapaciteit.
De e-tron komt sowieso niet in aanmerking wegens buiten budget (en buiten smaak) en de Mustang mach-e met een grotere batterijcapaciteit viel voor mij idd ook af wegens een lagere range (door het hogere verbruik). En in de eerste plaats omdat de partner het interieur spuuglelijk vond.
De M3 is zonder twijfel de meest zuininge (en zat ook bij de laatste run) maar valt voor ons af omdat hij geen HUD heeft. Niet dat de HUD voor ons een vereiste is (de Kona had dit wel en de e-Niro weer niet en we missen het niet echt) maar wanneer je echt alles op een centraal display wil tonen dan moet je, mijn mening, de essentiële zaken (zoals snelheid) rechtstreeks in het zicht van de bestuurder kunnen tonen.
Ook een van de redenen dat de Volvo EX30 het niet heeft gehaald (naast het wel erg cheap interieur en het hoge praktijkverbruik).
Maar ik ga ervan uit dat bij een vergelijk tussen accucapaciteit binnen eenzelfde EV de range wel degelijk verschilt. Je zou bij dezelfde wielmaat, eenzelfde rijstijl en een WP dus meer range uit de 74 kWh accu kunnen halen dan uit de 58 kWh accu van de EV6.
Speelt uiteraard ook een rol dat we met de e-Niro wel verwend zijn met de netto 64 kWh accu en een winterrange van 380 - 420 km en een zomerrange van 460 - 490 km.
Na hier alles gelezen te hebben zou de EV6 met 74 kWh toch de range van de e-Niro met 64 kWh moeten halen en zou de versie met 58 kWh dat hoogstwaarschijnlijk niet halen.
Komt daar nog bij dat in België de 58 kWh versie alleen bestaat voor de "busines"" en "air" uitrusting en laat dat nu net de twee versies zonder WP zijn en dat willen we ook niet.