Final_Aeon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:18:
Ik heb het gevoel dat sommigen hiervan het kunnen van de moderne technologie verkeerd inzien voor een autonoom systeem.
Cruise control is vnl. op de snelweg, wanneer je normaal kunt doorrijden, zeker NIET voor in de file. Op de E17 heb je zelfs een bord om je cruise control uit te schakelen eens je van 120 naar (max) 90 gaat richting Kennedy. Vroeger was er zelfs geen adaptive aan. En als je dan per ongeluk de cruise aantikte, die nog op 120+ stond op een slecht moment, dan kon je ook in gevaarlijke situaties belanden.
De énige andere applicatie in de stad is bij trajectcontrole een constante snelheid te houden, zonder constant op je gas te moeten letten. Maar ook zouden chauffeurs alert moeten blijven en ingrijpen indien nodig. Ik heb zo goed als altijd mijn hiel ter hoogte van het rempedaal, zeker op het ingestelde 1 streepje ACC tussen mij en de voorligger.
Qua Regen kan ik er zelf van meespreken, dat door vertrouwen op rijhulp je mogelijk rustiger, maar ook sowieso minder alert gaat rijden. Ik heb zelf even puur op IPedal gereden, dan weer op Auto Regen. Ik merk dat ik weer alerter ben nu ik op Regen 1 ben overgestapt.
Bij puur file rijden vind ik IPedal trouwens nog steeds het fijnst, omdat je minder met je voeten bezig moet zijn, en dus eigenlijk sneller begint te remmen.
Ik rij 40.000 km per jaar, daarvan 99% op de ACC, altijd en overal. Zelfs in België, maar met de chauffeurs daar kan geen enkel systeem rekening houden...
ACC is heerlijk in de file, het probleem is dat mensen niet de limitaties kennen van het systeem, dus max 150 meter detectie van de voorligger, voldoende afstand houden (1 blokje is echt te weinig, 2 is goed bij droog weer, 3 is aan te raden bij regenval). De radar kijkt alleen maar naar het voertuig voor zich, het is een Tesla Autopilot die camera's gebruikt om alle voertuigen te herkennen. Bij een waarschuwing voor een mogelijke botsing gaat hij echt serieus in de ankers, maar bij slecht weer kan ie idd wel de voorligger aan gaan tikken, het is ook de bedoeling dat het systeem alleen in ingrijpt indien echt noodzakelijk en de kans op schade/letsel te minimaliseren, niet te voorkomen in bepaalde gevallen.
De EV6 doet dit echt niet slechter dan andere merken die ik gereden heb. Toyota bijv. begint al heel vroeg met gas los te laten als je iemand van achteren nadert, de Kia rijdt er naar toe en begint dan af te remmen, veel prettiger aangezien je nog redelijk wat snelheid hebt als je naar links kan/wil.
Dat hij langzamer optrekt is logisch, hij wil gewoon x aantal seconden afstand houden, hij kijkt niet naar afstand, puur naar de tijd tussen de voorligger en jij. In de sport stand werkt de ACC trouwens vlotter (optrekken).
Gewoon het systeem leren gebruiken door de zwakke plekken te kennen en dan is het een fijne reisgenoot.