Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
izzet3838 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Bedoel dat systeem waarbij je een smartbox van ca 100 euro moet hebben?

Ik snap nog steeds niet dat we het niet manueel kunnen aanzetten, zeker gezien het feit dat de wagen je best veel controle geeft ivm bv regen.
Nee.
Je moet uiteraard wel je smartphone met Waze/Google maps in de USB A aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
izzet3838 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Bedoel dat systeem waarbij je een smartbox van ca 100 euro moet hebben?

Ik snap nog steeds niet dat we het niet manueel kunnen aanzetten, zeker gezien het feit dat de wagen je best veel controle geeft ivm bv regen.
Via smartbox kan het standaard inderdaad, die geeft niet door aan de auto dat de navigatie in gebruik is waardoor de Kia nav niet stopt. Het filmpje waar hij het over heeft geeft een workaround om het zonder smartbox te kunnen, maar is wat gedoe als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linnemans
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-09 15:29
Mede Tweakers,

Ik heb een vraag, wellicht heel eenvoudig maar ik kan het niet vinden.

Hoe zet je parkeerlicht aan?

KIA EV6 GT

Thanxx voor de hulp alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnVP
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-12-2024
Welke smartbox is dat precies?
Kom er niet echt uit via google, zijn er zoveel.
Polo132 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Via smartbox kan het standaard inderdaad, die geeft niet door aan de auto dat de navigatie in gebruik is waardoor de Kia nav niet stopt. Het filmpje waar hij het over heeft geeft een workaround om het zonder smartbox te kunnen, maar is wat gedoe als je het mij vraagt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:41
Linnemans schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:31:
Mede Tweakers,

Ik heb een vraag, wellicht heel eenvoudig maar ik kan het niet vinden.

Hoe zet je parkeerlicht aan?

KIA EV6 GT

Thanxx voor de hulp alvast!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGEnxLmNOXPhx5TnTeJqKFqJ-sQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QJi1tuYDMm29nVJor3d1EY3d.png?f=user_large

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:11
MartijnVP schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:56:

[...]
Ik denk eentje van carlinkit via ali, maar die dingen werken helaas niet optimaal, bv een opstarttijd van ca 30 seconden, slechte interface, vaak traag,...

Voordeel is wel dat als je een duurdere variant koopt je bv netflix kunt kijken...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnVP
  • Laatst online: 02-12-2024
Iemand ervaring met zo'n box die beide AA en Apple Carplay ondersteunt? Waar je ook Netflix kan op kijken, want je moet toch iets doen onderweg als je auto aan het laden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
MartijnVP schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:56:

[...]
De carlinkit Tbox varianten. De devices die volledig stand alone Android of CarPlay emulaten werkt dat mee, en je dus ook andere apps kan gebruiken die je normaal niet kunt gebruiken. De devices die slechts wired AA / CP omzetten naar draadloos en daarbij met je telefoon verbinden werkt het niet mee.

Als je de zoek functie gebruikt kan je in dit topic wel wat vinden en anders staan er ook wel wat filmpjes op YouTube (technically Jeff en EvOddessy hebben hier beide items over gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Polo132 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:01:
[...]

De carlinkit Tbox varianten. De devices die volledig stand alone Android of CarPlay emulaten werkt dat mee, en je dus ook andere apps kan gebruiken die je normaal niet kunt gebruiken. De devices die slechts wired AA / CP omzetten naar draadloos en daarbij met je telefoon verbinden werkt het niet mee.

Als je de zoek functie gebruikt kan je in dit topic wel wat vinden en anders staan er ook wel wat filmpjes op YouTube (technically Jeff en EvOddessy hebben hier beide items over gemaakt).
Heb er ook over gezocht, twijfel soms nog ateeds om eentje te halen, maar je betaalt 150 euro voor een product waarvan de software maar half af is helaas, daarnaast zit je bij de duurste modellen zelfs met een boottijd van 30 seconden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hier een positief itempje na laatste update:
Zoekvenster voor laadstations geeft nu ook in zoekvenster kw’s weer, fijn!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RS92RowklpUqA-C2vRiP1PNgoNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46fxBNmbRMbZQA6BwbuhY6bp.jpg?f=fotoalbum_large

En ook in split screen venster.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1b9f-JMit4XOxK5TKoxsqOgnJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmwHQL788cv0u909wjNCNmKI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:56:
Ja er staat op YT een instructiefilmpje van een EV6 rijder hoe je de navigatie van bv. Waze (uitschakelen geluid in Waze) gelijktijdig kan laten lopen (in split screen modus) met de KIA navigatie (om de laadstops in te plannen en de preconditioning te behouden).
Link?
Vlgs mij kan het namelijk niet.
Bij mij is het KIA of AA.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
Polo132 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Werken allemaal alleen met een eigen sim.
Zonder sim krijg je slechts de beperkte functie van wireless AA/AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
king_dude schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:50:
Hier een positief itempje na laatste update:
Zoekvenster voor laadstations geeft nu ook in zoekvenster kw’s weer, fijn!
[Afbeelding]

En ook in split screen venster.
[Afbeelding]
Je bedoelt de update van december?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 21:17
HansAuutB schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:38:
[...]

Link?
Denk dat deze “ingreep” bedoeld wordt. Je gebruik navigatie via CarPlay en op de achtergrond loopt Kia navigatie mee zonder geluid en verwarmt toch de accu voor.

Ik heb een fragment geknipt uit het gehele filmpje van deze man:
https://youtu.be/7Qw5nyGJoaE?si=rG6iEjYJvJJXa8Fx

[ Voor 7% gewijzigd door petertenboer op 25-01-2024 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

HansAuutB schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:38:
[...]

Link?
Ik had het nog niet gevonden op YT, maar wel een linkje op een forum waar het beschreven wordt: klik; daarin wordt verwezen naar deze, met meer uitleg. Nog niet kunnen proberen omdat ik de EV6 pas volgende maand krijg.

[ Voor 12% gewijzigd door Bra-Jo op 25-01-2024 08:51 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
petertenboer schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:38:
[...]

Denk dat deze “ingreep” bedoeld wordt. Je gebruik navigatie via CarPlay en op de achtergrond loopt Kia navigatie mee zonder geluid en verwarmt toch de accu voor.

Ik heb een fragment geknipt uit het gehele filmpje van deze man:
https://youtu.be/7Qw5nyGJoaE?si=rG6iEjYJvJJXa8Fx
De hele video zit achter jouw link.
Geen uitgeknipt deel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 21:17
HansAuutB schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:21:
[...]

De hele video zit achter jouw link.
Geen uitgeknipt deel.
Shoot, sorry.
Voor diegene die niet de hele video gaan kijken, kijk dan vanaf 22 minuten hoe je zowel CarPlay als je Kia navigatie tegelijkertijd kan laten lopen zodat de batterij wel voorconditioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Het artikel zelf is nogal clickbait, maar de video van de Koreaan toont wel wat interessante details.

YouTube: 기아 EV6 GT 페이스리프트 최초포착! 아이오닉5N 넘어설수 있을까!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Ah toevallig gisteren gelezen over het active air skirt systeem. Helaas niet echt noemenswaardig:

“ Hyundai Motor and Kia announced that they have tested and reduced the drag coefficient (Cd) by 0.008, improving drag by 2.8 percent, by installing AAS in Genesis GV60. This is a figure that can expect an additional range improvement of about 6 km” https://www.hyundai.com/w...ewsroom/detail/0000000403

[ Voor 6% gewijzigd door Polo132 op 26-01-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-10 08:46
Polo132 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Ah toevallig gisteren gelezen over het active air skirt systeem. Helaas niet echt noemenswaardig:

“ Hyundai Motor and Kia announced that they have tested and reduced the drag coefficient (Cd) by 0.008, improving drag by 2.8 percent, by installing AAS in Genesis GV60. This is a figure that can expect an additional range improvement of about 6 km” https://www.hyundai.com/w...ewsroom/detail/0000000403
reken dat maar uit wat het scheelt in verbruik , uitgesmeerd over de levensduur van de auto, dan is het toch significant

en dat maal het aantal auto's dat geproduceerd word, dan is het een aardige reductie in verbruik van hun producten voor de gehele hyundai / kia groep, wat weer omgezet kan worden in een kleinere CO2 footprint

lager gebruik, minder stroom wat opgewekt hoef te worden ( groen of grijs )

[ Voor 4% gewijzigd door murky123 op 26-01-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:21
Gisteren in de file had ik cruisecontrol geactiveerd. Op een gegeven moment begon het weer te rijden met een gangetje van 80 km/u. De auto's voor mij kwamen redelijk abrupt tot stilstand, de auto remde af en begon te piepen als waarschuwing. Toen heb ik de rem vol ingetrapt en meteen werd de ABS hoorbaar. Toen de auto stilstond wist ik niet of ik de auto voor me nou net wel of net niet geraakt had. Het was net goed gegaan, maar vanaf nu gebruik ik in de file toch maar twee blokjes afstand bij HDA in plaats van één blokje. Of de auto hard genoeg remde zonder mijn remactie zal gissen blijven. Het regende en de auto staat op winterbanden dus dat maakt de remweg al niet beter. Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-09 21:04
xxander968 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:28:
Gisteren in de file had ik cruisecontrol geactiveerd. Op een gegeven moment begon het weer te rijden met een gangetje van 80 km/u. De auto's voor mij kwamen redelijk abrupt tot stilstand, de auto remde af en begon te piepen als waarschuwing. Toen heb ik de rem vol ingetrapt en meteen werd de ABS hoorbaar. Toen de auto stilstond wist ik niet of ik de auto voor me nou net wel of net niet geraakt had. Het was net goed gegaan, maar vanaf nu gebruik ik in de file toch maar twee blokjes afstand bij HDA in plaats van één blokje. Of de auto hard genoeg remde zonder mijn remactie zal gissen blijven. Het regende en de auto staat op winterbanden dus dat maakt de remweg al niet beter. Doe er je voordeel mee.
Deze ervaring heb ik ook. Ik vertrouw het remmen van de auto niet bij abrupte stilstand/file

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:05
Ik heb dezelfde ervaring gehad in het donker met slecht weer (regen). Mijn schuld overigens, want ik was met m'n hoofd gewoon niet bij de les en had zelf moeten ingrijpen, gelukkig begon de auto daarmee met o.a. geluidssignalen en kon ik daarna zelf volle bak op de rem trappen. Ik heb wel het gevoel dat ik zonder zelf bij te remmen echt volle bak op mijn voorganger gedoken zou zijn.

Ik vind de ACC sowieso best een wispelturig gevalletje. Bij het optrekken in een file is hij behoorlijk traag, met als gevolg dat je veel auto's hebt die ertussen glippen, waardoor je nog meer afstand gaat houden. Ik heb er overigens eigenlijk nooit moeite mee DAT er auto's tussen gaan, maar door dat spelletje van afstand houden en meer afstand houden wordt het ook wel een beetje een gebed zonder eind.

Daarnaast vind ik dan soms weer dat de ACC echt totaal niet goed vooruit kijkt. Ik volg een auto, die gaat rechtdoor en ik schuif een baan op naar links om bij het stoplicht straks linksaf te slaan. De auto kijkt zeer beperkt naar voren en ziet dus, omdat ik een baan opschuif dat het voor mij weer leeg is, maar een klein stukje verderop staan de auto's dus stil voor het stoplicht om linksaf te slaan. De EV6 duikt daar dan met een noodgang op af, want die probeert naar de ingestelde snelheid te gaan. Als die stilstaande auto's nou mijlenver verderop staan snap ik het wel, maar zo'n afstand is het meestal niet. Ik heb dit overigens nog nooit op z'n beloop gelaten, want ik vind het altijd maar bizar spannend hoe hard hij op de stilstaande auto's afrijdt, dus ik heb dan allang de rem een keer aangetikt om ACC uit te zetten.

Voor 'gewoon' rijdend verkeer op de snelweg vind ik de ACC overigens dikke prima, maar hij zou nog wel wat dynamischer kunnen zijn in hoe veel verder hij probeert te kijken en/of anticiperen op wat er nou gebeurt voor z'n neus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-09 21:04
sn0x0r schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:57:
Ik heb dezelfde ervaring gehad in het donker met slecht weer (regen). Mijn schuld overigens, want ik was met m'n hoofd gewoon niet bij de les en had zelf moeten ingrijpen, gelukkig begon de auto daarmee met o.a. geluidssignalen en kon ik daarna zelf volle bak op de rem trappen. Ik heb wel het gevoel dat ik zonder zelf bij te remmen echt volle bak op mijn voorganger gedoken zou zijn.

Ik vind de ACC sowieso best een wispelturig gevalletje. Bij het optrekken in een file is hij behoorlijk traag, met als gevolg dat je veel auto's hebt die ertussen glippen, waardoor je nog meer afstand gaat houden. Ik heb er overigens eigenlijk nooit moeite mee DAT er auto's tussen gaan, maar door dat spelletje van afstand houden en meer afstand houden wordt het ook wel een beetje een gebed zonder eind.

Daarnaast vind ik dan soms weer dat de ACC echt totaal niet goed vooruit kijkt. Ik volg een auto, die gaat rechtdoor en ik schuif een baan op naar links om bij het stoplicht straks linksaf te slaan. De auto kijkt zeer beperkt naar voren en ziet dus, omdat ik een baan opschuif dat het voor mij weer leeg is, maar een klein stukje verderop staan de auto's dus stil voor het stoplicht om linksaf te slaan. De EV6 duikt daar dan met een noodgang op af, want die probeert naar de ingestelde snelheid te gaan. Als die stilstaande auto's nou mijlenver verderop staan snap ik het wel, maar zo'n afstand is het meestal niet. Ik heb dit overigens nog nooit op z'n beloop gelaten, want ik vind het altijd maar bizar spannend hoe hard hij op de stilstaande auto's afrijdt, dus ik heb dan allang de rem een keer aangetikt om ACC uit te zetten.

Voor 'gewoon' rijdend verkeer op de snelweg vind ik de ACC overigens dikke prima, maar hij zou nog wel wat dynamischer kunnen zijn in hoe veel verder hij probeert te kijken en/of anticiperen op wat er nou gebeurt voor z'n neus. :)
Precies omschreven zoals ik het ook ervaar. Te traag. Te veel willen optrekken op te korte stukken. Hier staat bij enkel aan wanneer ik laat op de avond/snachts vrijwel alleen op de snelweg rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Hm, beetje jammer. Mijn Lynk heeft exact hetzelfde gedrag als @sn0x0r beschrijft. Ik had gehoopt dat het bij de EV6 wat lekkerder zou werken, maar dat blijft dus ongeveer zoals het nu is.

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Final_Aeon
  • Laatst online: 17-09 11:39
Ik heb het gevoel dat sommigen hiervan het kunnen van de moderne technologie verkeerd inzien voor een autonoom systeem.

Cruise control is vnl. op de snelweg, wanneer je normaal kunt doorrijden, zeker NIET voor in de file. Op de E17 heb je zelfs een bord om je cruise control uit te schakelen eens je van 120 naar (max) 90 gaat richting Kennedy. Vroeger was er zelfs geen adaptive aan. En als je dan per ongeluk de cruise aantikte, die nog op 120+ stond op een slecht moment, dan kon je ook in gevaarlijke situaties belanden.

De énige andere applicatie in de stad is bij trajectcontrole een constante snelheid te houden, zonder constant op je gas te moeten letten. Maar ook zouden chauffeurs alert moeten blijven en ingrijpen indien nodig. Ik heb zo goed als altijd mijn hiel ter hoogte van het rempedaal, zeker op het ingestelde 1 streepje ACC tussen mij en de voorligger.

Qua Regen kan ik er zelf van meespreken, dat door vertrouwen op rijhulp je mogelijk rustiger, maar ook sowieso minder alert gaat rijden. Ik heb zelf even puur op IPedal gereden, dan weer op Auto Regen. Ik merk dat ik weer alerter ben nu ik op Regen 1 ben overgestapt.

Bij puur file rijden vind ik IPedal trouwens nog steeds het fijnst, omdat je minder met je voeten bezig moet zijn, en dus eigenlijk sneller begint te remmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25
Final_Aeon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:18:
Ik heb het gevoel dat sommigen hiervan het kunnen van de moderne technologie verkeerd inzien voor een autonoom systeem.

Cruise control is vnl. op de snelweg, wanneer je normaal kunt doorrijden, zeker NIET voor in de file.
Hier ben ik het niet mee eens, de cruise control meldt na stilstand zelfs als het voertuig voor je weer wegrijdt.
In de handleiding wordt ook gesproken over file rijden met de cruise control ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:22
sn0x0r schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:57:

Licht niet specifiek aan de EV6. Mijn huidige Ceed Sportswagon doet exact hetzelfde.
Er komt en gat, 100meter verderop staat het stil, vol het gas erop.
Hebben we het überhaupt niet over een rood stoplicht op en provinciale weg en er staat nog niemand. Gaat ie gewoon vol door (want hij kent het stoplicht niet)
Rotondes, ook zo fijn als er iemand voor je rijdt.

Het zou al een stuk beter zijn als er 2 sensoren inzaten, een korte en lange afstandsensor.
Maar goed, het is een “you love and hate it” feature die toch wel verrotte handig is.

[ Voor 0% gewijzigd door macfocus op 27-01-2024 09:09 . Reden: Belangrijke typefoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final_Aeon
  • Laatst online: 17-09 11:39
Loei123 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:40:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens, de cruise control meldt na stilstand zelfs als het voertuig voor je weer wegrijdt.
In de handleiding wordt ook gesproken over file rijden met de cruise control ingeschakeld.
Ik denk niet dat je cruise control aan moet hebben voor die melding. Ik heb deze ook al een keer of 2 gehad, maar had toen geen ACC aan (of toch 90% zeker). Vond het vrij snel eigenlijk. GSM'ende chauffeurs hebben geen excuses om extra lang aan verkeerslichten te blijven staan en iedereen op te houden :D

Dat er in de handleiding van wordt gesproken is beschrijving van de mogelijkheden. Natuurlijk willen ze deze zo breed mogelijk inzetbaar voorstellen. Betekent niet dat deze in alle omstandigheden ook vlekkeloos zal werken. Zie ook hierboven de andere reacties, die verbaasd zijn dat niet elke situatie even goed ingeschat wordt als door een menselijke chauffeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:06
Final_Aeon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:03:
[...]
Ik denk niet dat je cruise control aan moet hebben voor die melding.
Klopt. Ik heb nooit (99.9%) cruise control aan. Als de wagen voor mij wegrijdt en ik niet snel genoeg reageer krijg ik ook 'n melding. En als er plots een hindernis opduikt (echt of niet, bv in een flauwe bocht naar links met een geparkeerde wagen in de berm) gaat hij ook piepen en desnoods fors in z'n ankers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Final_Aeon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:03:
[...]

Ik denk niet dat je cruise control aan moet hebben voor die melding. Ik heb deze ook al een keer of 2 gehad, maar had toen geen ACC aan (of toch 90% zeker). Vond het vrij snel eigenlijk. GSM'ende chauffeurs hebben geen excuses om extra lang aan verkeerslichten te blijven staan en iedereen op te houden :D

Dat er in de handleiding van wordt gesproken is beschrijving van de mogelijkheden. Natuurlijk willen ze deze zo breed mogelijk inzetbaar voorstellen. Betekent niet dat deze in alle omstandigheden ook vlekkeloos zal werken. Zie ook hierboven de andere reacties, die verbaasd zijn dat niet elke situatie even goed ingeschat wordt als door een menselijke chauffeur.
Allemaal mee eens, maar dat het zeker NIET voor filerijden is, dat klopt dus niet. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
ColdRain schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Klopt. Ik heb nooit (99.9%) cruise control aan. Als de wagen voor mij wegrijdt en ik niet snel genoeg reageer krijg ik ook 'n melding. En als er plots een hindernis opduikt (echt of niet, bv in een flauwe bocht naar links met een geparkeerde wagen in de berm) gaat hij ook piepen en desnoods fors in z'n ankers.
Dat is een melding dat het voertuig voor je wegrijdt, dat is niet dezelfde als de CC melding dat je het pedaal of een toets moet gebruiken om het rijden te hervatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 13:54

The Wizard

Moderator Mobile
Final_Aeon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:18:

Cruise control is vnl. op de snelweg, wanneer je normaal kunt doorrijden, zeker NIET voor in de file. Op de E17 heb je zelfs een bord om je cruise control uit te schakelen eens je van 120 naar (max) 90 gaat richting Kennedy. Vroeger was er zelfs geen adaptive aan. En als je dan per ongeluk de cruise aantikte, die nog op 120+ stond op een slecht moment, dan kon je ook in gevaarlijke situaties belanden.

De énige andere applicatie in de stad is bij trajectcontrole een constante snelheid te houden, zonder constant op je gas te moeten letten. Maar ook zouden chauffeurs alert moeten blijven en ingrijpen indien nodig. Ik heb zo goed als altijd mijn hiel ter hoogte van het rempedaal, zeker op het ingestelde 1 streepje ACC tussen mij en de voorligger.

Qua Regen kan ik er zelf van meespreken, dat door vertrouwen op rijhulp je mogelijk rustiger, maar ook sowieso minder alert gaat rijden. Ik heb zelf even puur op IPedal gereden, dan weer op Auto Regen. Ik merk dat ik weer alerter ben nu ik op Regen 1 ben overgestapt.

Bij puur file rijden vind ik IPedal trouwens nog steeds het fijnst, omdat je minder met je voeten bezig moet zijn, en dus eigenlijk sneller begint te remmen.
Ik rij 40.000 km per jaar, daarvan 99% op de ACC, altijd en overal. Zelfs in België, maar met de chauffeurs daar kan geen enkel systeem rekening houden...

ACC is heerlijk in de file, het probleem is dat mensen niet de limitaties kennen van het systeem, dus max 150 meter detectie van de voorligger, voldoende afstand houden (1 blokje is echt te weinig, 2 is goed bij droog weer, 3 is aan te raden bij regenval). De radar kijkt alleen maar naar het voertuig voor zich, het is een Tesla Autopilot die camera's gebruikt om alle voertuigen te herkennen. Bij een waarschuwing voor een mogelijke botsing gaat hij echt serieus in de ankers, maar bij slecht weer kan ie idd wel de voorligger aan gaan tikken, het is ook de bedoeling dat het systeem alleen in ingrijpt indien echt noodzakelijk en de kans op schade/letsel te minimaliseren, niet te voorkomen in bepaalde gevallen.

De EV6 doet dit echt niet slechter dan andere merken die ik gereden heb. Toyota bijv. begint al heel vroeg met gas los te laten als je iemand van achteren nadert, de Kia rijdt er naar toe en begint dan af te remmen, veel prettiger aangezien je nog redelijk wat snelheid hebt als je naar links kan/wil.

Dat hij langzamer optrekt is logisch, hij wil gewoon x aantal seconden afstand houden, hij kijkt niet naar afstand, puur naar de tijd tussen de voorligger en jij. In de sport stand werkt de ACC trouwens vlotter (optrekken).

Gewoon het systeem leren gebruiken door de zwakke plekken te kennen en dan is het een fijne reisgenoot.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
The Wizard schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:02:
[...]

Ik rij 40.000 km per jaar, daarvan 99% op de ACC, altijd en overal. Zelfs in België, maar met de chauffeurs daar kan geen enkel systeem rekening houden...

ACC is heerlijk in de file, het probleem is dat mensen niet de limitaties kennen van het systeem, dus max 150 meter detectie van de voorligger, voldoende afstand houden (1 blokje is echt te weinig, 2 is goed bij droog weer, 3 is aan te raden bij regenval). De radar kijkt alleen maar naar het voertuig voor zich, het is een Tesla Autopilot die camera's gebruikt om alle voertuigen te herkennen. Bij een waarschuwing voor een mogelijke botsing gaat hij echt serieus in de ankers, maar bij slecht weer kan ie idd wel de voorligger aan gaan tikken, het is ook de bedoeling dat het systeem alleen in ingrijpt indien echt noodzakelijk en de kans op schade/letsel te minimaliseren, niet te voorkomen in bepaalde gevallen.

De EV6 doet dit echt niet slechter dan andere merken die ik gereden heb. Toyota bijv. begint al heel vroeg met gas los te laten als je iemand van achteren nadert, de Kia rijdt er naar toe en begint dan af te remmen, veel prettiger aangezien je nog redelijk wat snelheid hebt als je naar links kan/wil.

Dat hij langzamer optrekt is logisch, hij wil gewoon x aantal seconden afstand houden, hij kijkt niet naar afstand, puur naar de tijd tussen de voorligger en jij. In de sport stand werkt de ACC trouwens vlotter (optrekken).

Gewoon het systeem leren gebruiken door de zwakke plekken te kennen en dan is het een fijne reisgenoot.
ACC rijdt echt goed! Ik rij ook altijd met ACC ook binnende bouwde kom. Zeker als we maar 30km/h mogen. Dat is lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Ik ben ook iemand die 99% op ACC rijdt, 30km/u, 50km/u, 80km/u en snelweg. ACC is zeker ook wel bedoeld voor file rijden. Maar denk dat het belangrijk is dat mensen beseffen dat het voor “vloeiend” rijden is. Aantal voorbeelden in dit topic zijn dat zeker niet; file waarbij er wordt opgetrokken tot 80km/u en dan weer tot stilstand komt bijvoorbeeld.

Vind de ACC van de EV6 prima maar vond die in mijn vorige auto, VW Golf, net wat fijner en vloeiender. Denk dat een hele herkenbare situatie is:

Je rijdt 100 ACC op snelweg rechterbaan, je wordt ingehaald door een auto die 115 rijdt en van links naar rechts voor je komt.
De VW had door dat de andere auto sneller reed en bleef dus constant 100 rijden om daarmee de ingestelde minimum afstand te kunnen behalen. De EV6 is danwel agressiever in het afremmen of blijkbaar minder slim om te constateren dat de snelheid van de andere auto hier een significante rol in speelt en remt wel af. Gaat dus naar 95-90 om de ingestelde afstand te behalen en trekt dan weer op naar 100.

Andere voorbeelden zie ik hier ook terug komen: ev6 laat een groot gat vallen bij optrekken vanuit stilstand en lijkt later te reageren bij afremmen tot stilstand. Geregeld m’n voet boven de rem omdat ik twijfel of hij wel doorheeft dat de auto voor mij tot stilstand komt. In de VW geen last van gehad.

Volgens mij had ik ook een 3 tal parameters in de VW die ik kon afstellen voor de ACC, waaronder snelheid optrekken en die andere 2 weet ik niet meer precies dacht de “smoothness” van de rijervaring. Mis ik iets of hebben we inderdaad geen parameters voor de EV6 acc?

In ieder geval in mijn beleving een net wat minder fijne ervaring dan de VW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
[...]

Dat hij langzamer optrekt is logisch, hij wil gewoon x aantal seconden afstand houden, hij kijkt niet naar afstand, puur naar de tijd tussen de voorligger en jij. In de sport stand werkt de SCC trouwens vlotter (optrekken).
Tip: gebruik de sport stand tijdens acc gebruik. Daarmee kun je het laggy gevoel van SCC minimaal houden (wat ik prettig vindt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
king_dude schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:59:
[...]

Tip: gebruik de sport stand tijdens acc gebruik. Daarmee kun je het laggy gevoel van ACC minimaal houden (wat ik prettig vindt)
Volgens mij zeggen we hetzelfde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-10 11:17
[...]

Absoluut mee eens! _/-\o_

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 13:23
Sinds enkele dagen verliest de hoogspanningbatterij van mijn Kia EV6 (58kwh) bij stilstand dagelijks zo’n 6%. Ik zet hem bijvoorbeeld weg met 50%, en de volgende dag is hij nog maar 44% vol. Heeft iemand soortgelijke problemen gehad? Iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen?

[ Voor 22% gewijzigd door Mjas op 26-01-2024 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
The Wizard schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:27:
[...]

Volgens mij zeggen we hetzelfde :P
Snelgelezen, sorry!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
Loei123 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:23:
Dat is een melding dat het voertuig voor je wegrijdt, dat is niet dezelfde als de CC melding dat je het pedaal of een toets moet gebruiken om het rijden te hervatten.
Voertuig voor je rijdt weg en
- zonder CC: melding daarvan, dus dat je pedaal moet gebruiken om te volgen, logisch
- met CC: melding dat je pedaal of toets moet gebruiken om te volgen (auto denkt dan voor jou)

Ja, ik snap het, overduidelijk verschil .... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
ColdRain schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:25:
[...]

- zonder CC: melding daarvan, dus dat je pedaal moet gebruiken om te volgen, logisch
- met CC: melding dat je pedaal of toets moet gebruiken om te volgen (auto denkt dan voor jou)

Zit meer verschil is, het is daadwerkelijk een ander event. Het ene is een vehicle departure warning die pas triggert als het voertuig voor je wegrijdt en jij blijft staan.

De ACC melding kijkt naar wat je eigen voertuig doet, als deze een x aantal seconden volledig stil blijft staan pauzeert de acc en moet je hem weer activeren. Puur zodat de ACC niet zomaar begint te rijden terwijl jij je ogen op je telefoon hebt bijvoorbeeld. Heeft eigenlijk dus niks te maken met de auto voor je en of die wegrijdt of niet. Al is de praktijk met ACC natuurlijk dat je de melding enkel dan krijgt, hoe kom je anders stil te staan met ACC, en je hem pas weer van pauze haalt als het voertuig voor je weg rijdt. Maar je kan hem dus ook al eerder opnieuw activeren, mocht je een lang stop licht hebben kan het zelfs zo zijn dat je de melding krijgt, direct knopje drukt en weer in de pauze modus komt voordat je gereden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
ColdRain schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:25:
[...]

Ik zei ook dat de meldingen anders waren, niet dat ze totaal niet op elkaar lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Polo132 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Zit meer verschil is, het is daadwerkelijk een ander event. Het ene is een vehicle departure warning die pas triggert als het voertuig voor je wegrijdt en jij blijft staan.

De ACC melding kijkt naar wat je eigen voertuig doet, als deze een x aantal seconden volledig stil blijft staan pauzeert de acc en moet je hem weer activeren. Puur zodat de ACC niet zomaar begint te rijden terwijl jij je ogen op je telefoon hebt bijvoorbeeld. Heeft eigenlijk dus niks te maken met de auto voor je en of die wegrijdt of niet. Al is de praktijk met ACC natuurlijk dat je de melding enkel dan krijgt, hoe kom je anders stil te staan met ACC, en je hem pas weer van pauze haalt als het voertuig voor je weg rijdt. Maar je kan hem dus ook al eerder opnieuw activeren, mocht je een lang stop licht hebben kan het zelfs zo zijn dat je de melding krijgt, direct knopje drukt en weer in de pauze modus komt voordat je gereden hebt.
Op de snelweg is die tijd beduidend langer (in HDA mode), dat is wel fijn. Van mij mag dit wel een zelf instelbare tijd zijn, volgens mij is het nu iets van 15 seconden, in onze Renault Megane is het al 25 seconden, wat ik persoonlijk veel fijner vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmoke
  • Laatst online: 26-08 20:39
Vandaag dacht ik even een snellader te testen die bij de lokale supermarkt stond.

Ik had het nog nooit gedaan en ik wou zeker zijn of alles vlot ging. Ik had de keuze om te betalen met een bankkaart, kredietkaart, badge, app ...

Na het laden kon ik het ook afbreken, maar zat de kabel vast in de wagen. Niet lost te krijgen. Auto sluiten, openen, wringen aan kabel, niets werkte.

Ik heb dus de emergency release gebruikt en kon weer verder.

Moet ik nu iets laten resetten of doen of is dit 100% mechanisch en werkt het slot gewoon weer naar behoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
Gizmoke schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:49:
Moet ik nu iets laten resetten of doen of is dit 100% mechanisch en werkt het slot gewoon weer naar behoren?
Het is een mechanische release, je hoeft niks te laten resetten, alles blijft werken.

edit: https://ev6.synology.me/en/topics/chapter1_6_1.html
Vermoedelijk staat "Locking charging cable" op always ?

[ Voor 22% gewijzigd door ColdRain op 27-01-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmoke
ColdRain schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Het is een mechanische release, je hoeft niks te laten resetten, alles blijft werken.

edit: https://ev6.synology.me/en/topics/chapter1_6_1.html
Vermoedelijk staat "Locking charging cable" op always ?
Ga het eens nakijken, is eerste keer dat ik het voor heb. Bij mijn paal thuis heb ik het probleem nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 28-09 21:32
Mjas schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:47:
Sinds enkele dagen verliest de hoogspanningbatterij van mijn Kia EV6 (58kwh) bij stilstand dagelijks zo’n 6%. Ik zet hem bijvoorbeeld weg met 50%, en de volgende dag is hij nog maar 44% vol. Heeft iemand soortgelijke problemen gehad? Iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen?
Temperatuurverschil? Overdag zacht, 's nachts vorst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Gizmoke schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:49:
Vandaag dacht ik even een snellader te testen die bij de lokale supermarkt stond.

Ik had het nog nooit gedaan en ik wou zeker zijn of alles vlot ging. Ik had de keuze om te betalen met een bankkaart, kredietkaart, badge, app ...

Na het laden kon ik het ook afbreken, maar zat de kabel vast in de wagen. Niet lost te krijgen. Auto sluiten, openen, wringen aan kabel, niets werkte.

Ik heb dus de emergency release gebruikt en kon weer verder.

Volgens mij moet je de kaart/badge weer voor de lezer houden om helemaal te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-10 17:17
Gisteren mijn EV 6 gaan afhalen.
Mooie auto en rijd behoorlijk. Toch 2 min puntjes. zetel geheugen werkt niet. Geprobreerd om in te stellen bij d e dealer maar helaas. De dealer gaat informeren. Precies niet aangesloten. Resetten helpt ook niet.
Tweede puntje is de vering die iets stuger is dan 11/2 jaar geleden bij de testrit. Ik heb wel opgemerkt dat er nu andere banden onder liggen namelijk " KUMHO ". Misschien ligt het aan deze banden.
Voor de rest heerlijke ruime wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Hans Br schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:32:
Mooie auto en rijd behoorlijk. Toch 2 min puntjes. zetel geheugen werkt niet. Geprobreerd om in te stellen bij d e dealer maar helaas. De dealer gaat informeren. Precies niet aangesloten. Resetten helpt ook niet.
Tweede puntje is de vering die iets stuger is dan 11/2 jaar geleden bij de testrit. Ik heb wel opgemerkt dat er nu andere banden onder liggen namelijk " KUMHO ". Misschien ligt het aan deze banden.
Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat je na 1,5 jaar en verschil in “hardheid)
“ kunt herkennen.
Ben het met je eens dat de banden een oorzaak kunnen zijn, maar dat herkennen na al die tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 07:43
Mjas schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:47:
Bij mij is het al vanaf dag 1 dat ie paar procent per dag verliest bij stilstand, zomer en winter.

Nooit kunnen achterhalen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizmoke
Wiliyama schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Volgens mij moet je de kaart/badge weer voor de lezer houden om helemaal te stoppen.
was zonder badge, maar met kredietkaart, geladen bedrag was zelfs al van rekening afgehouden en afgesloten.
Lag aan wagen, slot wou niet openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen0000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 02:10
Polo132 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:29:
[...]

Ligt de monteur nog in je kofferbak?
Maar nee, klinkt me niet bekend en lijkt me niet normaal
Duurde even voordat Van Mossel tijd had om naar t probleem te kijken. Er komt een nieuwe drive motor in. Moet besteld worden, duurt ook weer twee maanden. Iemand daar al ervaring mee gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Gizmoke schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:32:
[...]

was zonder badge, maar met kredietkaart, geladen bedrag was zelfs al van rekening afgehouden en afgesloten.
Lag aan wagen, slot wou niet openen.
Ja precies dat schrijf ik ook. Je kaart, bankkaart of creditcard moet je meestal nogmaals tegen de lezer houden. Anders kan iedereen je sessie stoppen en de laadkabel verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmoke
Wiliyama schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Ja precies dat schrijf ik ook. Je kaart, bankkaart of creditcard moet je meestal nogmaals tegen de lezer houden. Anders kan iedereen je sessie stoppen en de laadkabel verwijderen.
Dat lijkt me vrij logisch, en was ook al gedaan, maar als je de kabel niet uit de wagen krijgt omdat deze vast zit is het vrij vervelend.

Het enige wat iemand kon doen was op zijn kosten mijn wagen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Gizmoke schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Dat lijkt me vrij logisch, en was ook al gedaan, maar als je de kabel niet uit de wagen krijgt omdat deze vast zit is het vrij vervelend.

Het enige wat iemand kon doen was op zijn kosten mijn wagen laden.
Heb je de ontgrendel knop van de sleutel geprobeerd vlak voordat je de kabel probeerde te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wat is het verhaal nu ook alweer met de roestende sierlijsten. Hier nu ook het geval. Kun je er zelf wat aan doen of moeten ze vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Er zit toch een knop id laadklep voor de lader los te maken?
Normaal moet je gewoon daarop klikken en hem losmak met de sleutel in je zak.

Dat was toch bij mijn polestar 2,is dat hier anders dan?

Ik moest dus nooit de pas op opnieuw scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
izzet3838 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:49:

Ik gebruik altijd de pas om laden te stoppen. Lekker zo knop, dan kan iedereen je laad sessie afbreken als ze even grappig willen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-10 19:16
Je auto is nog open Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6f9wAPWwmiGG9kalCkhPFQJBLLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCjtsXEU4FLYBqIgG94eXMf4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Phusebox schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:37:
Wat is het verhaal nu ook alweer met de roestende sierlijsten. Hier nu ook het geval. Kun je er zelf wat aan doen of moeten ze vervangen worden?
Mogen wij een foto zien hoe dit zichtbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Hans Br schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:32:
Zeer waarschijnlijk bandenspanning, veel dealers hebben de neiging om ze te hard op te pompen, vaak tot 3 bar. Dat voel je echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmoke

Neen geen knop
Polo132 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Heb je de ontgrendel knop van de sleutel geprobeerd vlak voordat je de kabel probeerde te verwijderen?
+20 keer ... emergency release was enige oplossing. Maar ik vermoed dat het CCS stekker zal geweest zijn, want thuis onmiddellijk getest en daar gaat hij wel onmiddellijk los.

[ Voor 35% gewijzigd door Gizmoke op 28-01-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Polo132 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Ik gebruik altijd de pas om laden te stoppen. Lekker zo knop, dan kan iedereen je laad sessie afbreken als ze even grappig willen zijn?
De EV6 heeft die knop in elk geval niet.

Pagina 1-20 en verder van de handleiding staat alles helemaal omschreven. Je kunt zelf precies instellen hoe en wanneer de auto de kabel moet vergrendelen en ontgrendelen.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Al dat soort functies zijn voor als er iets niet goed is gegaan, zoals de laadsessie niet goed afgesloten. Kun je natuurlijk gewoon altijd doen, niet afsluiten en gelukkig gaat dat gewoon goed, maar is niet de bedoeling.

Altijd sessie afsluiten zoals begonnen en auto van het slot, dan zou de kabel normaal ontkoppeld moeten zijn aan beide kanten (storingen daargelaten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Polo132 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:48:
[...]

De sleutel moet binnen het bereik vd auto zijn...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhDPFJJgzSwuvblKu5WIhSa3Wzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9THZut2eFYFcMCZbBz9G44U.jpg?f=fotoalbum_large

Ik bedoel dus de onderstaande knop daar, die maakt de laadconector toch los?
Bij mij polestar gebruikte ik die gewoon altijd en nooit een issue mee gehad, het was makkelijker dan iedere keer de kaart te gaan swipen aangezien ik de kaart vaak terug id auto leg(ik gebruik zeer vaak suc's want kan thuis niet laden).

[ Voor 53% gewijzigd door izzet3838 op 28-01-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
Nee, die knop is de boost functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
Wat ik me nu afvraag, ik gebruik netjes de app of de laadpaal om de laadsessie (voortijdig) te stoppen. Of knallen jullie gewoon de kabel uit de auto als die nog aan het laden is? Ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat dit laatste niet het beste is voor de wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DigitalHombre
king_dude schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:59:
[...]

Tip: gebruik de sport stand tijdens acc gebruik. Daarmee kun je het laggy gevoel van ACC minimaal houden (wat ik prettig vindt)
Niet aan te raden voor de 325 pk AWD, dat wordt een nerveus ritje.
Weinig mensen weten trouwens ook niet dat de manier van reageren van de acc in te stellen is. Twee standen dacht ik, rustig en normaal of zoiets. Voor ons ouwe zakken is rustig goed genoeg. Normaal is voor mijn vrouw hetzelfde als "kotsmisselijk".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:16
Boost? Dat klinkt alsof hij dan opeens supersnel laad ;) het overruled gewoon je laadschema. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmAtjkX5cf4tSxEJ8DwsI5iCveI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6udYDQEVSSRmAJav8w3mUGT.jpg?f=fotoalbum_large

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
-

[ Voor 100% gewijzigd door Polo132 op 29-01-2024 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DigitalHombre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:40:
[...]

Weinig mensen weten trouwens ook niet dat de manier van reageren van de acc in te stellen is. Twee standen dacht ik, rustig en normaal of zoiets. Voor ons ouwe zakken is rustig goed genoeg. Normaal is voor mijn vrouw hetzelfde als "kotsmisselijk".
Alleen op de GT Line denk ik, die instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Phusebox schreef op maandag 29 januari 2024 @ 05:30:
[...]

Dat lijkt me raar tenzij het in HDA 2 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 29 januari 2024 @ 05:30:
[...]

Zit inderdaad alleen op GT-Line, en GT neem ik aan.
Rij momenteel tijdelijk een Plus en die heeft het niet.

Je kan dan kiezen, door de knop afstand ingedrukt te houden, tussen rijmodus (afstandblokjes blauw) en rijstijl (afstandsblokjes wit).
Bij rijmodus heb je vaste afstanden en acceleratie volgens je rijmodus.
Bij rijstijl wordt dit n.a.v. je rijstijl automatisch aangepast.

[ Voor 33% gewijzigd door Solarman op 29-01-2024 09:07 ]

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-10 17:17
The Wizard schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Zeer waarschijnlijk bandenspanning, veel dealers hebben de neiging om ze te hard op te pompen, vaak tot 3 bar. Dat voel je echt.
Ja, dat dacht ik eerst ook maar de banden druk is 2.5 bar.
Maar toch bedankt voor de tip. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
Dat knopje in mijn plus is om het door mij ingestelde oplaadschema te onderbreken zodat er direct geladen kan worden door deze in te drukken. Dit volgens mijn dealer.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Overstag schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Dat knopje in mijn plus is om het door mij ingestelde oplaadschema te onderbreken zodat er direct geladen kan worden door deze in te drukken. Dit volgens mijn dealer.
Heb wat research gedaan en klopt idd, wel zou er een instelling zijn waarmee je kunt instellen dat de ontgrendel knop op de sleutel de laadpoort ontgrendelt, het lijkt me onnozel om iedere keer de kaart te moeten pakken aangezien ik deze id auto laat liggen, maar misschien eens vragen voor een sleutelhanger dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
izzet3838 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:24:
[...]

Heb wat research gedaan en klopt idd, wel zou er een instelling zijn waarmee je kunt instellen dat de ontgrendel knop op de sleutel de laadpoort ontgrendelt, het lijkt me onnozel om iedere keer de kaart te moeten pakken aangezien ik deze id auto laat liggen, maar misschien eens vragen voor een sleutelhanger dan...
Die is er ook, bij ontgrendeling met de afstandsbediening ontgrendeld ook de laadkabel.

Eruit trekken is niet schadelijk voor de auto, de communicatie pinnen worden als eerste ontkoppeld, als die geen verbinding meer hebben wordt de stroom afgesloten. Je gaat geen vlambogen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
DigitalHombre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:40:
[...]

Ben wel benieuwd of dit zo is. De SCC geeft geen volgas in sportstand. Ben benieuwd of dat op deze (snelweg) snelheden dit zo anders is dan bij minder vermogen/koppel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 02-10 11:44
Hans Br schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Ja, dat dacht ik eerst ook maar de banden druk is 2.5 bar.
Maar toch bedankt voor de tip. ;)
Anders misschien de rij-modus, aangezien die ook iets doet met de vering? sport/normal/eco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
PTish schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:57:
Boost? Dat klinkt alsof hij dan opeens supersnel laad ;) het overruled gewoon je laadschema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
Overstag schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Neen, precies dat. Ik verwar het met de boost functie van mijn laadpaal. In elk geval dient het knopje niet voor de laadstekker los te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
king_dude schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Ben wel benieuwd of dit zo is. De ACC geeft geen volgas in sportstand. Ben benieuwd of dat op deze (snelweg) snelheden dit zo anders is dan bij minder vermogen/koppel
Met SCC (smart cruise control) gaat deze reageren volgens de ingestelde rijmodus, in eco traag en in normal normaal, voor sport wordt er snel gereageerd. Vol gas zal dat wel nooit zijn, mogelijk wel nerveus en misselijkmakend voor bepaalde mensen, passagiers vooral. SCC heeft overigens ook een stand om gebaseerd op eigen rijstijl te reageren op het vooroprijdend verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
1Mark schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Anders misschien de rij-modus, aangezien die ook iets doet met de vering? sport/normal/eco
EV6 heeft geen adaptief onderstel. Sterker nog, de versies met en zonder GT-blufbumpers rijden precies hetzelfde.

Onze andere auto heeft wel ‘dynamic chassis control’ en dan merk je duidelijk de verschillen in comform/dynamiek. De EV6 heeft dat niet. Daar is het vooral de ‘gas’respons die anders voelt.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
izzet3838 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:24:
[...]

Dat zei ik een pagina terug met een verwijzing naar de handleiding. Je kunt zelf instellen hoe je wilt dat hij ontgrendelt. Ook bijvoorbeeld dat hij na het laden automatisch ontgrendelt. Dat heb ik meteen uitgezet.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 22:56
DaMenaz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:28:
[...]

EV6 heeft geen adaptief onderstel. Sterker nog, de versies met en zonder GT-blufbumpers rijden precies hetzelfde.

Onze andere auto heeft wel ‘dynamic chassis control’ en dan merk je duidelijk de verschillen in comform/dynamiek. De EV6 heeft dat niet. Daar is het vooral de ‘gas’respons die anders voelt.
De EV6 GT heeft wel degelijk een adaptief onderstel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Bogey555 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:38:
[...]

De EV6 GT heeft wel degelijk een adaptief onderstel ;)
Yep. Daarom noemde ik ook de GT-Blufbumpers. De GT bluft niet. :P Ik zie de GT echt als een apart model (KIA zelf ook trouwens op de website).

[ Voor 13% gewijzigd door DaMenaz op 29-01-2024 15:10 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 22:56
DaMenaz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Yep. Daarom noemde ik ook de GT-Blufbumpers. De GT bluft niet. :P Ik zie de GT echt als een apart model (KIA zelf ook trouwens op de website).
Ah ja je bedoelde waarschijnlijk blufdempers... vandaar de verwarring aan mijn kant :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 21:13
Ik had vandaag ook onnodige noodrem-assistentie. Ik reed rechts op de snelweg en die baan ging over naar een spitsstrook. De rechter ononderbroken belijning buigt dan af naar de middelste baan voor als de spitsstrook niet actief is en het een vluchtstrook wordt.
Naast mij reed een vrachtwagen. Ineens ging de noodrem aan, ik denk omdat de auto verwachtte dat ik de belijning zou volgen en zou insturen op de vrachtwagen. Iemand ervaringen met spitsstroken en de EV6?

[ Voor 3% gewijzigd door Floppie op 29-01-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Op zich een goede reactie van de auto. Maar wel schrikken.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Floppie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:05:
Ik had vandaag ook onnodige noodrem-assistentie. Ik reed rechts op de snelweg en die baan ging over naar een spitsstrook. De rechter ononderbroken belijning buigt dan af naar de middelste baan voor als de spitsstrook niet actief is en het een vluchtstrook wordt.
Naast mij reed een vrachtwagen. Ineens ging de noodrem aan, ik denk omdat de auto verwachtte dat ik de belijning zou volgen en zou insturen op de vrachtwagen. Iemand ervaringen met spitsstroken en de EV6?
Wellicht dat de lane keeping assist hier ook een rol in speelde? Kan me voorstellen dat die vond dat je je baan verliet en je naar links wilde sturen en dat daardoor een van de andere systemen in greep? Lijkt me niet dat bijv het forward collision system zo complex is dat het de belijning gebruikt om te verwachten wat je gaat doen, die kijkt puur recht naar voren. Ook de blind spot safety systemen kijken niet naar belijning maar puur naar je stuur input.

Wellicht in de toekomst lane keeping assist tijden uitschakelen in spitsstrook situaties, de lijnen vertellen dan een ander verhaal dan de daadwerkelijke situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Polo132 op 29-01-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKR
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:54

TKR

Floppie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:05:
Nou, ik (middelste gewone baan) had gisteren dus iemand rechts naast me die de auto (ik meen een Mitsubishi) kennelijk op lane assist had staan en pardoes naar mij toe kwam bij precies die belijning. Ik zag het zelf en kon gelukkig naar de vrije linkerbaan sturen, en weet dus niet of mijn EV6 hier zelf op zou hebben gereageerd. Maar die spitsstrookbelijning in combinatie met lane assist is in elk geval verdomd gevaarlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
TKR schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:00:
[...]

Nou, ik (middelste gewone baan) had gisteren dus iemand rechts naast me die de auto (ik meen een Mitsubishi) kennelijk op lane assist had staan en pardoes naar mij toe kwam bij precies die belijning. Ik zag het zelf en kon gelukkig naar de vrije linkerbaan sturen, en weet dus niet of mijn EV6 hier zelf op zou hebben gereageerd. Maar die spitsstrookbelijning in combinatie met lane assist is in elk geval verdomd gevaarlijk!
Lane keeping assist en een hoop van die andere zogenaamde veiligheidsbevorderende systemen zijn gewoon troep.
Op en smal weggetje met onderbroken lijnen, hup de berm in, en zo zijn er zoals hier boven al aangegeven nog tig gevaarlijke scenario’s.

Ik heb mijn kinderen geleerd, eerst een soort van “preflight” check uit te voeren.
- start
- autohold aan
- Lane keeping assist uit
- In D
En rijden maar
Is weliswaar een Ceed, maar dat werkt identiek aan een EV6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
macfocus schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:06:
[...]

Lane keeping assist en een hoop van die andere zogenaamde veiligheidsbevorderende systemen zijn gewoon troep.
Op en smal weggetje met onderbroken lijnen, hup de berm in, en zo zijn er zoals hier boven al aangegeven nog tig gevaarlijke scenario’s.

Ik heb mijn kinderen geleerd, eerst een soort van “preflight” check uit te voeren.
- start
- autohold aan
- Lane keeping assist uit
- In D
En rijden maar
Is weliswaar een Ceed, maar dat werkt identiek aan een EV6
Lijn keep assist uit?
Is dat niet onveiliger in het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-10 10:01
Loei123 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:58:

Lijn keep assist uit?
Niet zolang je als bestuurder wakker genoeg blijft, en da's wel de bedoeling..............toch?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Loei123 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Lijn keep assist uit?
Heel zeker weten van niet. Ik rij een jaar of 35 auto en zonder rijd toch echt veel fijner en veiliger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-10 19:29
macfocus schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Heel zeker weten van niet. Ik rij een jaar of 35 auto en zonder rijd toch echt veel fijner en veiliger.
Grappig, sinds 2 jaar verplicht op nieuwe auto’s, ik vraag me af wat de reden daar van kan zijn.

Verder werkt lane assist prima zolang je het stuurt vast hebt, beetje druk erop en de lane assist annuleert wat ie van plan is.
Pagina: 1 ... 338 ... 447 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic