7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Tot 28/12/2023 gooien ze er ook nog een dubbele premie bovenop (zodat zowel voor de SUV als de Coupé men in de sportline full option kan gaan). Maar het blijft wel een bakbeest en het verlichte front vind ik persoonlijk een beetje kinderachtig.
Laadopties zijn niet echt een probleem voor keuzestress. Ik kom nu van een 1F 32A (openbaar dus AC laden aan 2-7 kW) en laad doorgaans thuis aan 2-4 kW zonne-energie. DC laden gebruiken we bijna nooit. Dat gaat dus in eerste instantie niet de doorslag geven.
Wat is de real world range van de EV6?
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2023 10:23 ]
Ik meen dat ergens gelezen te hebben.
1
Ja.ragged schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:33:
Nog een vraagje, kan de kia gewoon voorverwarmen/koelen zonder dat deze aan de lader hoeft te zitten?
De beste man zei twee dingen, 1: het gebeurde de afgelopen tijd heel veel met de Kia EV6, hij werd er gek van zei hij. Als tweede dat ik naar de garage moet met de auto om hem door te laten meten of iets... gaat hier iets zinnigs uitkomen eerlijk gezegd? Want ik heb het idee dat dit probleem er gewoon simpelweg is en er niet een oplossing is tot nu toe?
Had je vanochtend de auto laten voorverwarmen en ben je ingestapt voordat deze volledig klaar was?sn0x0r schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:59:
Nou, mijn auto wilde vanochtend niet meer in drive modus gaan. Kinderen zaten beide al achterin, dus dat was lekker k*t.
Dat doe ik dagelijks, wordt dat afgeraden?ossie7 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:10:
[...]
Had je vanochtend de auto laten voorverwarmen en ben je ingestapt voordat deze volledig klaar was?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
In mijn geval (en bij meerdere meldingen die ik heb gezien) vergroot dat de kans op zombiemodus. Als ik de voorverwarming laat afronden of voortijdig afbreek via de app dan heb ik tot nu toe geen zombiemodus ervaren.
Doe ik ook heel vaak. Nooit probleem. Niet in drive gebeurt soms nog een enkel keer maar dan heb ik zelf wat rare handelingen vooraf gedaan. Door advies op het scherm te volgen doet hij het weer.ossie7 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:10:
[...]
Had je vanochtend de auto laten voorverwarmen en ben je ingestapt voordat deze volledig klaar was?
Inderdaad ook al gehad. Nu stop ik hem altijd met de app als ik wil vertrekken voor hij klaar is. En ik heb altijd een sleutelset in de auto... voor het gevalossie7 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:12:
[...]
In mijn geval (en bij meerdere meldingen die ik heb gezien) vergroot dat de kans op zombiemodus. Als ik de voorverwarming laat afronden of voortijdig afbreek via de app dan heb ik tot nu toe geen zombiemodus ervaren.
Ik heb hoe jij het omschrijft ook paar keer gehad. Ook een keer met m’n vrouw achter het stuur en die lukte het niet om hem in drive te krijgen. Maar idd gewoon instructies op schermpje volgen en hij komt er netjes uit. Vraag me af of dat nou de zombie mode is waar iedereen het over heeft en zij gewoon niet even rustig kunnen kijken en lezen of dat zombie mode nog wat anders is?Wiliyama schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:16:
[...]
Doe ik ook heel vaak. Nooit probleem. Niet in drive gebeurt soms nog een enkel keer maar dan heb ik zelf wat rare handelingen vooraf gedaan. Door advies op het scherm te volgen doet hij het weer.
Is dan inderdaad dat ie niet in drive wil, dan moet je soms op aan knop drukken MET REM en zegt ie zet in P en start dan de auto / schakel naar drive. Heb een beetje het gevoel dat mensen dan vergeten de rem ingedrukt te houden, want dat hebben ze al gedaan toen ie niet succesvol startte.
[ Voor 16% gewijzigd door Polo132 op 12-12-2023 11:23 ]
Dat denk ik dan niet, want bij de hardnekkige zombiemodus moet de sleutel een aantal minuten buiten bereik van de auto zijn of je moet met de accu aan de slag. (Dat laatste is gelukkig nog nooit nodige geweest, dus geen ervaring mee)Polo132 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:21:
[...]
Ik heb hoe jij het omschrijft ook paar keer gehad. Ook een keer met m’n vrouw achter het stuur en die lukte het niet om hem in drive te krijgen. Maar idd gewoon instructies op schermpje volgen en hij komt er netjes uit. Vraag me af of dat nou de zombie mode is waar iedereen het over heeft en zij gewoon niet even rustig kunnen kijken en lezen of dat zombie mode nog wat anders is?
Is dan inderdaad dat ie niet in drive wil, dan moet je soms op aan knop drukken en zegt ie zet in P en start dan de auto / schakel naar drive.
[ Voor 4% gewijzigd door ossie7 op 12-12-2023 11:24 ]
Nee dit is de echte "zombie mode". Blijkbaar als je de auto start tijdens het voorverwarmen en dat op een specifiek tijdstip gaat hij in die "zombie modus". Ik heb toen alles geprobeerd... tot me zelfs honderd meter van de auto verwijderen en dan alles terug opnieuw proberen en alle andere truken. Geen beweging in te krijgen. Na de -pool van de accu afgehaald te hebben... alles terug ok. Sinds ik voortijdig stoppen van VVW nu doe met de app voor ik de auto start is het niet meer voorgevallen.Polo132 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:21:
[...]
Ik heb hoe jij het omschrijft ook paar keer gehad. Ook een keer met m’n vrouw achter het stuur en die lukte het niet om hem in drive te krijgen. Maar idd gewoon instructies op schermpje volgen en hij komt er netjes uit. Vraag me af of dat nou de zombie mode is waar iedereen het over heeft en zij gewoon niet even rustig kunnen kijken en lezen of dat zombie mode nog wat anders is?
Is dan inderdaad dat ie niet in drive wil, dan moet je soms op aan knop drukken MET REM en zegt ie zet in P en start dan de auto / schakel naar drive.
Dat is inderdaad letterlijk wat er gebeurde. Er kwamen geen instructies op het scherm verder, dus ik kreeg met geen mogelijkheid de auto nog in drive, maar ik had al het vermoeden dat de -pool verwijderen de oplossing ging zijn, maar ik had sowieso geen tijd, want de kids moesten naar de opvang.ossie7 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:10:
[...]
Conclusie is dan dus wel: gaat niets helpen om de auto naar de garage te brengen denk ik dan?
Ik durf niet te zeggen of hier al een update voor bestaat, ben al een tijd niet meer bij de garage geweest.sn0x0r schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:39:
[...]
Dat is inderdaad letterlijk wat er gebeurde. Er kwamen geen instructies op het scherm verder, dus ik kreeg met geen mogelijkheid de auto nog in drive, maar ik had al het vermoeden dat de -pool verwijderen de oplossing ging zijn, maar ik had sowieso geen tijd, want de kids moesten naar de opvang.
Conclusie is dan dus wel: gaat niets helpen om de auto naar de garage te brengen denk ik dan?
Maar het is de -pool verwijderen of de auto afsluiten en 5 min op afstand blijven, beide niet ideaal als de kinderen als op de achterbank zitten.
Had ik gisteren ook.sn0x0r schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:59:
Nou, mijn auto wilde vanochtend niet meer in drive modus gaan. Kinderen zaten beide al achterin, dus dat was lekker k*t. Ik met de andere auto de kinderen naar de opvang gebracht en ondertussen de pechhulp laten komen die de accu heeft losgehaald en weer bevestigd heeft, waarna de auto het weer deed.
De beste man zei twee dingen, 1: het gebeurde de afgelopen tijd heel veel met de Kia EV6, hij werd er gek van zei hij. Als tweede dat ik naar de garage moet met de auto om hem door te laten meten of iets... gaat hier iets zinnigs uitkomen eerlijk gezegd? Want ik heb het idee dat dit probleem er gewoon simpelweg is en er niet een oplossing is tot nu toe?
Overigens voor het eerst dat de EV6 echt met geen mogelijkheid in D of R gezet kon worden.
Uitzetten, uitstappen, op slot doen en weer teruginstappen werkte in 1e instantie niet.
Dit nogmaals, maar dan 10min wachten hielp uiteindelijk wel.
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Dit heb ik één keer ook gehad. Mijn oplossing was gelukkig simpel: auto uit en op slot, 15min later weer proberen. Toen werkte alles weer... Geen idee hoe, maar gelukkig niet weer gebeurd.sn0x0r schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:39:
[...]
Dat is inderdaad letterlijk wat er gebeurde. Er kwamen geen instructies op het scherm verder, dus ik kreeg met geen mogelijkheid de auto nog in drive, maar ik had al het vermoeden dat de -pool verwijderen de oplossing ging zijn, maar ik had sowieso geen tijd, want de kids moesten naar de opvang.
De auto hoeft niet op slot om de min pool te ontkoppelen. 1 tot maximaal 2 minuten werk. Kinderen eruit halen en naar andere auto brengen kost meer tijd. Ik zie het probleem niet echt. Maar goed. Wie ben ik om dat te vinden...ossie7 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:44:
[...]
Ik durf niet te zeggen of hier al een update voor bestaat, ben al een tijd niet meer bij de garage geweest.
Maar het is de -pool verwijderen of de auto afsluiten en 5 min op afstand blijven, beide niet ideaal als de kinderen als op de achterbank zitten.
Heb nu maar eens opgezocht waar die accu zit, en je hebt gelijk, met het juiste gereedschap is het zo klaar. Ik dacht dat het veel langer sleutelen was om bij de accu te komenWiliyama schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:17:
[...]
De auto hoeft niet op slot om de min pool te ontkoppelen. 1 tot maximaal 2 minuten werk.
Ik had sowieso geen gereedschap bij de hand, maar dat had ik allicht nog wel ff kunnen regelen, want de kinderen overzetten duurt zeker langer. Uiteindelijk heeft de auto uitzetten en ff laten staan niet geholpen, want mijn vrouw is op mijn vraag nog een uur later gaan proberen of de auto nu wel in drive kon, maar dat hielp ook niet.
Gewoon motorkap open en de batterij zit aan de bestuurders kant. Kapje eraf halen en met een sleutel 10 of een dopsleutel 10 de bout los draaien van de min pool. Pool even afhalen... kan niets gebeuren... terug erop vastdraaien en rijdensn0x0r schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:08:
Even voor mijn beeldvorming en als iemand die hier GEEN verstand van heeft, hoe gaat de procedure van het ontkoppelen van de -pool? Moet ik ergens rekening mee houden, wat moet ik wel/niet doen? Is het letterlijk zo simpel als: ff sleutelen en gaan of niet? Iets wel/niet vastpakken, enz?
Ik had sowieso geen gereedschap bij de hand, maar dat had ik allicht nog wel ff kunnen regelen, want de kinderen overzetten duurt zeker langer. Uiteindelijk heeft de auto uitzetten en ff laten staan niet geholpen, want mijn vrouw is op mijn vraag nog een uur later gaan proberen of de auto nu wel in drive kon, maar dat hielp ook niet.
edit: ik heb het volgende setje gekocht om in de Frunk te leggen. Kost niet veel en doet de job:
https://www.bol.com/be/nl...lG1g_0_14.34.ProductTitle
edit2: Voor je beeldvorming. Zo'n kleintje is wel handig als je daar zit te prutsen. Ooit iemand geweten die een sleutel liet vallen op de - en pluspool en dat gaf vonken en vuur
[ Voor 23% gewijzigd door Bogey555 op 12-12-2023 16:08 ]
Zoiets zou je moeten krijgen van KIA zelf eigenlijk.Bogey555 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:54:
[...]
edit: ik heb het volgende setje gekocht om in de Frunk te leggen. Kost niet veel en doet de job:
Heb nu ook standaard een sleutel 10 in de auto liggen (wat eigenlijk belachelijk is natuurlijk, maar heb hem nu al een paar keer gebruikt) .
Thanks, ik ga er voor zorgen dat dit geregeld is voor een eventuele volgende keer.Bogey555 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:54:
[...]
Gewoon motorkap open en de batterij zit aan de bestuurders kant. Kapje eraf halen en met een sleutel 10 of een dopsleutel 10 de bout los draaien van de min pool. Pool even afhalen... kan niets gebeuren... terug erop vastdraaien en rijden![]()
edit2: Voor je beeldvorming. Zo'n kleintje is wel handig als je daar zit te prutsen. Ooit iemand geweten die een sleutel liet vallen op de - en pluspool en dat gaf vonken en vuurDus wel nog vergeten zeggen de minpool losdraaien is geen probleem want je hele auto chassis is min maar blijf dan uit de nabijheid van de plus pool
Misschien iets wat Kia op kan nemen in de optielijst ?
Ook hier regelmatig sleutel 10 moeten gebruiken, ligt standaard in het portiervak
Wat in hemels naam doen jullie anders dan ik?
Draaien jullie al aan die knop als je nog niet hebt gestart of eerder dan dat je de rem indrukt?
Bij ook nog nooit Zombie. Ik stap in de auto, trap op de rem en druk op de startknop: bijna direct ready. Daarna pas naar D of R. Ook voorverwarmen met of zonder laadpaal heeft daar nooit invloed op.De Ideale Man schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:02:
Ik heb nog nooit zombie gehad in 2 jaar. Ik verwarm altijd voor en stap al in als hij nog niet klaar is. Ik start de auto en gelijk staat hij in ready stand (groene letters). Binnen 1 sec zit hij in drive modus.
Draaien jullie al aan die knop als je nog niet hebt gestart of eerder dan dat je de rem indrukt?
NB: Vandaag toch maar Maggi Trak4x4 LT51 loopvlaksneeuwkettingen voor mijn EV6 met winterbanden maat 235/55R19. Naar Tsjechië, dus waarschijnlijk hoef ik deze niet eens te gebruiken. Best Prijzig. Misschien is er animo om die te laten rouleren tegen een redelijke vergoeding.
NB: In Duitsland met Freshmile (bij ARAL gem € 0,39/kWh) en/of Eborn (bij Ionity gem €0,41/kWh) toch nog mooi goedkoop laden onderweg. Voor het eerst de preconditionering gaan gebruiken en de nieuwe KIA-native navigatie mogelijkheden.
NB: Grappig en geen idee hoe. Na de vorige update (met USB-stick) kreeg je de slechte vertaling bij een alternatieve route van bv : "zelfde tijd, 0,5 km verlagen" dat is nu ineens netjes "zelfde tijd, 0,5 km korter"

[ Voor 43% gewijzigd door JanAllElectric op 12-12-2023 22:54 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Levertijd 6 tot 7 maanden.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Ja die moet je telkens opnieuw activeren.Wakkie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:08:
Vraag (antwoord heb ik niet kunnen vinden of heb er overheen gelezen): moet je de grootlicht assistent steeds activeren? Zo ja, dan vind ik dit wel een gemis. Bij mijn vorige auto, geen Kia, bleef dit in het geheugen staan.
Evenals iPedal of andere rijhulpen anders dan de standaard instelling.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
In deze prijsklasse had ik toch iets anders verwacht,😡Phusebox schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:10:
[...]
Ja die moet je telkens opnieuw activeren.
Evenals iPedal of andere rijhulpen anders dan de standaard instelling.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Heeft niets met prijsklasse te maken. Is gewoon een software dingetje, waar de Japanse kabouters anders over dachten. Zelf zou ik veel meer dingen variabel willen hebben (zoals bij welke lux lichten aan, wat wil ik standaard aan hebben staan bij starten etc).Wakkie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:14:
[...]
In deze prijsklasse had ik toch iets anders verwacht,😡
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Vaak blijkt dat achteraf er wel soms een reden is waarom Kia bepaalde dingen niet in programmeert. Een reden kan zijn dat het systeem niet werkt en zelfs gevaarlijke situaties op kan leveren voor tegenliggers als bijvoorbeeld bij wegrijden condens op het raam zit op de plek van de camera. Ik bedoel bij autos met Matrix verlichting.Wakkie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:14:
[...]
In deze prijsklasse had ik toch iets anders verwacht,😡
[ Voor 4% gewijzigd door Wiliyama op 13-12-2023 12:16 ]
En ik maar denken dat Kia uit Zuid-Korea komt.JanAllElectric schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:25:
[...]
Heeft niets met prijsklasse te maken. Is gewoon een software dingetje, waar de Japanse kabouters anders over dachten. Zelf zou ik veel meer dingen variabel willen hebben (zoals bij welke lux lichten aan, wat wil ik standaard aan hebben staan bij starten etc).
Ik tot gisteren ook niet en ik doe al sinds ik de auto heb steeds hetzelfde, met name in de winter. Namelijk de auto voorverwarmen, ergens voordat die klaar is instappen, auto starten (al sinds mijn aller allereerste auto staan mijn voeten op de rem/koppeling zodra ik zit, dus in het geval van de EV6 alleen de rem en ingetrapt), riem aan doen, en dan draai ik de knop naar drive, de ready staat dan allang in beeld.De Ideale Man schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:02:
Ik heb nog nooit zombie gehad in 2 jaar. Ik verwarm altijd voor en stap al in als hij nog niet klaar is. Ik start de auto en gelijk staat hij in ready stand (groene letters). Binnen 1 sec zit hij in drive modus.
Desondanks werkte het gisteren dus niet zoals verwacht en had de auto er geen zin in. Ik denk niet dat de mensen hier fundamenteel iets anders doen maar dat sommige mensen veel pech hebben gehad.
Ik had binnen een maand nadat ik de auto had ook al een keer een lege accu, maar sindsdien ook niet meer.
Ik ben desondanks nog steeds erg tevreden met de auto en ervaar het rijden in onze Qashqai echt als een enorme achteruitgang haha. Ik zie wel ook ruimte voor de nodige verbeteringen in de auto. Dus ik ben heel benieuwd wat de refresh gaat brengen. (Even los van uiterlijk, dat is toch persoonlijk en ik herinner mij dat veel mensen van de EV6 ook lichtelijk binnensmonds moesten overgeven)
Ik lees regelmatig verhalen van mensen die het nog nooit voorgehad hebben of die geloven dat het ondertussen opgelost is met een software update.De Ideale Man schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:02:
Ik denk dat het een kwestie van geluk is. Ik heb het in 1 jaar tijd precies 1 keer gehad en mijn auto had alle bestaande updates gehad. Ik heb idd ook al meerdere keren met men slaapkop s'morgens eens een verkeerde combo gebruikt waardoor de wagen niet start maar dat is zoals de meesten hier wel al gehad hebben dan gewoon een kwestie van de tekst te volgen op het dashbord en 2 sec later is het opgelost. Die echte "zombie mode" is anders. De accessoire stand gaat aan (oranje sleutel op dashbord) en starten lukt niet meer. Het lijkt wel een software bug die enkel optreed als aan een aantal factoren is voldaan. En op verschillende kanalen lees ik dat het veelvuldig voorvalt met het voorverwarmen/koelen zonder dat de wagen aan de paal staat en indien je hem voor het einde van de cyclus onderbreekt. Maar zoals ik al zei dat onderbreken alleen is niet genoeg want het is niet altijd. Dus het tijdstip van onderbreken en eventueel andere factoren spelen mee. Ik heb zelfs gelezen dat als je voor starten de koffer opent dat het ook niet voorvalt. Er is niet echt een lijn op te trekken. De mogelijke combo's om tot die "error" te komen zijn eindeloos. Vermits alles gestuurd wordt door software en routines doorloopt zou het zelfs een aantal heel domme dingen kunnen zijn bvb Welke stand (eco, sport ,enz) stond je bij stilleggen, na exact hoeveel minuten onderbreek je hem, enz
Feit is dat sommigen het nog niet gehad hebben en andere wel. Als je het voorhebt is de minpool afhalen meestal de enige oplossing.
Waarom heb je die hele dure kettingen gekocht. En zijn ook goedkopere alternatieven. Oké deze is het een stuk makkelijker omleggen maar zelden heb ik kettingen moeten leggen tijdens de wintersportJanAllElectric schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:17:
[...]
NB: Vandaag toch maar Maggi Trak4x4 LT51 loopvlaksneeuwkettingen voor mijn EV6 met winterbanden maat 235/55R19. Naar Tsjechië, dus waarschijnlijk hoef ik deze niet eens te gebruiken. Best Prijzig. Misschien is er animo om die te laten rouleren tegen een redelijke vergoeding.
Nooit geweten dat er Japanse kabouters werkte in een Koreaanse fabriek.JanAllElectric schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:25:
[...]
Heeft niets met prijsklasse te maken. Is gewoon een software dingetje, waar de Japanse kabouters anders over dachten. Zelf zou ik veel meer dingen variabel willen hebben (zoals bij welke lux lichten aan, wat wil ik standaard aan hebben staan bij starten etc).
Heb je foto’s?jefjef schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:44:
Ff nieuwsgierig, heeft iemand al een beschermkapje 3d geprint voor de achteruitrijcamera?
Ja zo leer je hier op het forum elke dag weer iets bij......ik.dacht Noord-Korea.....🤪Phusebox schreef op woensdag 13 december 2023 @ 06:42:
[...]
En ik maar denken dat Kia uit Zuid-Korea komt.
Huhhh.... .!? Wat is het doel ervan? Het enigste dat ik me kan voorstellen is dat het glas niet beschadigt als je met achteruitrijden tegen een muur knalt....🤔jefjef schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:44:
Ff nieuwsgierig, heeft iemand al een beschermkapje 3d geprint voor de achteruitrijcamera?n
Ik heb die eigenlijk nog nooit gebruikt. Toch eens proberen.Wakkie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:08:
Vraag (antwoord heb ik niet kunnen vinden of heb er overheen gelezen): moet je de grootlicht assistent steeds activeren? Zo ja, dan vind ik dit wel een gemis. Bij mijn vorige auto, geen Kia, bleef dit in het geheugen staan.
In ander nieuws: ik reed vorige week in een treintje auto's en rechts van de weg was een dijkje waar je van elke auto de lichtbundel zag. Daar viel wel op dat de 3 auto's voor me een scherp wit licht op de dijk schenen en de verlichting van de EV6 qua helderheid echt achterblijft. Ik ervaar het niet als onvoldoende, maar merk ook dat het qua felheid minder is dan in onze Leon KL full-LED of in mijn voorgaande Skoda met LED.
Catch my drift?
Met dit weer is die camera volstrekt onbruikbaar. Je zit alleen maar tegen een scherm met wazige prut aan te kijken. Een kapje kan helpen tegen opspattende zooi.Wiliyama schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:39:
[...]
Huhhh.... .!? Wat is het doel ervan? Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het glas niet beschadigt als je met achteruitrijden tegen een muur knalt....🤔
Er zijn merken (Audi, BMW) met een sproeiertje voor de camera. Jammer dat de EV6 dat niet heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 13-12-2023 11:43 ]
Catch my drift?
Dat kun je misschien beter zelf zo'n sproeier in elkaar knutselen, want een kapje wordt ongetwijfeld even snel vuil als de camera zelf.DaMenaz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:42:
Er zijn merken (Audi, BMW) met een sproeiertje voor de camera. Jammer dat de EV6 dat niet heeft.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik gaf alleen antwoord op je vraag. Ik blijf er wel gewoon voor elke rit op spugen.Peter-036 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:45:
[...]
Dat kun je misschien beter zelf zo'n sproeier in elkaar knutselen, want een kapje wordt ongetwijfeld even snel vuil als de camera zelf.
Catch my drift?
Dus een soort spoilertje.DaMenaz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:42:
[...]
Met dit weer is die camera volstrekt onbruikbaar. Je zit alleen maar tegen een scherm met wazige prut aan te kijken. Een kapje kan helpen tegen opspattende zooi.
Het vacuüm dat door de grote rechte achterkant van de auto gecreëerd wordt is de oorzaak en niet opspattend water. Deze onderdruk is groot.
Een mini kapje/spoilertje tpv de camera kan dit nooit opheffen.
[ Voor 11% gewijzigd door Wiliyama op 13-12-2023 12:13 ]
TIP!! Alvorens te spugen een slokje Rain-X nemen, vervolgens 4-5 seconden gorgelen, dan spugen. De lens blijft dan gegarandeerd een minuut of 3 schoon. Dit proces dan even herhalen.DaMenaz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:49:
[...]
Ik gaf alleen antwoord op je vraag. Ik blijf er wel gewoon voor elke rit op spugen.

Wow, gaat wel vooruit in Nederland.ragged schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:47:
Heren en dames van het goede leven. Deze week kan ik mijn EV6 77.4KWh versie bestellen in de Plus Business variant bij Athlon.
levering ergens eind Jan, het betreft er een met een lease waarde van 49k á 890,- leaseprijs incl brandstof.
Gisteren de EV6 77,4 GT-line vastgelegd in standaard yachtblue en grijs interieur.
Levertijd tot 7 maanden (KIA België).
Business plus line was levering even snel (of traag
Maar de GT-line was goedkoper (in lease) dan de business plus met de twee optiepakketten (gelukkig kwam ik daar last minute nog achter

Smaken en voorkeuren verschillen dus geen punt van discussie.Of hebben jullie nog een beter alternatief voor de Kia?
Technisch en qua uitrusting (ik heb ze zowat allemaal afgelopen) was de Skoda enyaq 85 Sportline iets voordeliger (elektrisch inklapbare trekhaak als optie mogelijk in leasepakket) maar het (verlichte) front is nog "old skool" (smaak dus) en het interieur ook minder dan bij Kia.
Technisch en range/verbruik was de Tesla 3 MY 2024 iets beter dan de EV6 maar dat all in one laptop gedoe is ons ding niet en iedereen rijdt er tegenwoordig mee.
Bleef uiteindelijk de EV6 over (naar onze smaak en verwachtingspatroon).
We komen nu van een e-Niro MY19. Niro EV 2024 ook even in overweging genomen maar eigenaardig genoeg duurder in de lease (of minder opties) dan de EV6 en kleiner batterij (maar wel zuiniger).
Gezien de eindejaarskortingen (hadden maar 2 dagen meer want de kortingen moeten tien dagen voor afloop (cfr. 31/12) doorgegeven worden aan het wagenpark om nog tijdig afgehandeld te kunnen worden.
Opties/uitrusting waren vergelijkbaar (wat betreft uiteindelijke leaseprijs, bij VAG heb je een eindeloze optielijst, tot de laadkabel toe, maar heeft uiteindelijk minder negatieve invloed op de eindprijs).Loei123 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:06:
[...]
Check, dan zou een Enyaq 85 een alternatief kunnen zijn, maar zoals je al aangeeft laadt die niet zo snel als de EV6.
Qua opties weet ik niet hoe vergelijkbaar ze zijn, ik heb zelf een GT-Line.
Grootste verschil was dat bij de Enyaq 85 er een elektrisch inklapbare trekhaak binnen het leasepakket als optie kan genomen worden en dat bij de EV6 er geen trekhaak in het leasepakket zit (ook niet als optie, betreft KIA België).
Is uiteindelijk de EV6 GT-line geworden (met manuele trekhaak buiten optie waardoor ik 400 € moest opleggen in vergelijking met de Enyak 85 Sportline).
De GT line bleek uiteindelijk in lease goedkoper dan de business line met de twee optiepaketten"park drive assist en "pack premium".
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2023 13:23 ]
Helderheid, zeker van de niet-matrix koplampen, zijn gewoon bizar slecht.DaMenaz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:40:
[...]
Ik heb die eigenlijk nog nooit gebruikt. Toch eens proberen.
In ander nieuws: ik reed vorige week in een treintje auto's en rechts van de weg was een dijkje waar je van elke auto de lichtbundel zag. Daar viel wel op dat de 3 auto's voor me een scherp wit licht op de dijk schenen en de verlichting van de EV6 qua helderheid echt achterblijft. Ik ervaar het niet als onvoldoende, maar merk ook dat het qua felheid minder is dan in onze Leon KL full-LED of in mijn voorgaande Skoda met LED.
Voor mezelf als bestuurder is op slecht verlichte rijwegen het zicht erg beperkt.
Maar sinds gisterochtend denk ik ook dat de EV6 voor mede weggebruikers ook niet voldoet.
Gisterochtend compleet van de weg gedrukt door een 2-banen-tegelijk-invoeger.
Vol in de ankers...
Allemaal goed afgelopen gelukkig, maar toch even schrikken zoiets.
Ben ik te slecht te zien geweest...
Toch nog even terug naar het steeds-opnieuw-instellen van de grootlicht assistent. Gisterochtend heb ik die roekeloze rijder met een aantal lichtsignalen te kennen gegegeven dat ik niet blij was met zijn/haar actie.
Maar na een dagje kantoor bleek op de terugweg de grootlicht assistent aan te staan.
Zou dit niet toch die ochtend kunnen zijn gebeurd? Dat ik met dat seinen de grootlicht assistent geactiveerd heb + dat na dag werken op de terugweg deze gewoon nog geactiveerd stond.
/f/image/lZ32zNo8OOrDMam8FN0ZzDaV.png?f=fotoalbum_large)
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Naast de EV9 moeten de toekomstige EV3-, EV4- en EV5-modellen v2h en v2g ondersteunen.
Helaas staat de EV6 er niet bij...
[ Voor 22% gewijzigd door markvw op 13-12-2023 14:06 ]
Ik herken je ervaring.PrimaBB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:58:
[...]
Helderheid, zeker van de niet-matrix koplampen, zijn gewoon bizar slecht.
Voor mezelf als bestuurder is op slecht verlichte rijwegen het zicht erg beperkt.
Maar sinds gisterochtend denk ik ook dat de EV6 voor mede weggebruikers ook niet voldoet.
Zeker met de weersomstandigheden van de afgelopen week is het zicht met de lampen simpelweg onnacceptabel.
Er zit niks anders op dan constant met de HBA te rijden.
Jammer dat KIA hiermee het signaal geeft dat qua grote updates de EV6 EOL is.markvw schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:04:
Kia wil vanaf volgend jaar in Nederland EV9 als thuisaccu en v2h mogelijk maken
Naast de EV9 moeten de toekomstige EV3-, EV4- en EV5-modellen v2h en v2g ondersteunen.
Helaas staat de EV6 er niet bij...
Geen wireless AA/AC
Geen opties die je kan bestellen in de shop
Geen V2H/V2G
[ Voor 7% gewijzigd door Tolga07 op 13-12-2023 14:43 ]
Maar eerlijk gezegd had ik ook niet verwacht dat wireless AA/AC (voor mij overigens niet erg interessant) en V2G/V2H naar de reeds geleverde EV6-en zou komen. Zeker die laatste was mijn inziens al bijna vanaf het begin duidelijk dat daar behoorlijk wat aanpassingen voor nodig zouden zijn. En de kans daarop dus heel klein zou zijn.
Heb je de proefrit al gedaan? Dan heb je snel beslotenIvoB2 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:50:
Zonet de bestelling doorgegeven voor de EV6 GT-line yachtblue/zwart-grijs interieur en trekhaak.
Levertijd 6 tot 7 maanden.
Bizar! Ik heb zelf matrix; als ik deze foto zie denk ik “Zijn je lampen wel aan (niet zijnde de DRL)?!”. De enige lichtbundels die ik zie zijn van de invoegende auto. 😱
Ja, gisteren de hele dag proefritten gedaan met de EV's op de shortlist (alleen de Volvo EX30 niet proefgereden want blijkt pas in januari effectief beschikbaar).GHorsie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:51:
[...]
Heb je de proefrit al gedaan? Dan heb je snel besloten
Uiteindelijk ging het tussen de Skoda Enyaq 85 Sportline en de EV6 Business Plus (op de valreep werd dat na bezoek dealer, proefrit in de GT-line , recalculatie lease de EV6 GT line, zat 1 euro onder budget).
En juist voor deze twee merken/modellen hadden we nog maar 2 dagen om te tekenen gezien de kortingen vervielen op respectievelijk 28/12 en 31/12 en tien werkdagen voor afloop kortingen de bestelbon getekend binnen moest zijn bij de fleetmanager (om alles bij de dealer en lease rond te krijgen).
Moest dat laatste het geval niet geweest zijn hadden we nog wel een weekje zitten wikken en wegen.
Inmiddels al bijna 5 jaar ervaring (Kona EV en Kia e-Niro) met BEV's. Het was dus niet echt iets "nieuws".
Wat betreft die voorlichten, de proefrit van de EV6 GT-line was in de gietende regen en na valavond. En dat was geen merkbaar probleem (en partner heeft een weinig last van nachtblindheid).
Partner kreeg tijdens proefrit wel bijna een hartstilstand toen ze zag dat bij 98% SoC de range 380 km aangaf terwijl dit bij onze vier jaar oude e-Niro nog altijd (bij dezelfde weersomstandigheden) 430 km is bij 100% SoC (maar met een batterijcapaciteit van 10 kWh mnder)

We zullen het (hopelijk) maar houden op het niet al te zuinig rijden van voorgaande testrijders.
[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2023 20:12 ]
Ik vind 380km op een bijna volle accu best netjes met het huidige klimaat. Ben al blij met 350 😇Partner kreeg tijdens proefrit wel bijna een hartstilstand toen ze zag dat bij 98% SoC de range 380 km aangaf terwijl dit bij onze vier jaar oude e-Niro nog altijd (bij dezelfde weersomstandigheden) 430 km is bij 100% SoC (maar met een batterijcapaciteit van 10 kWh mnder)![]()
We zullen het (hopelijk) maar houden op het niet al te zuinig rijden van voorgaande testrijders.
Want dat zou betekenen dat met 10 kWh extra capaciteit de range lager is.

Nu afwachten wat de langdurige praktijk oplevert. De ene rijder is de andere niet.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2023 20:41 ]
bb1969 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:41:
[...]
Nooit geweten dat er Japanse kabouters werkte in een Koreaanse fabriek.

Wel jammer dat leveranciers niet beter naar de gebruikers ervaringen vragen. Dat zou veel betere software opleveren.
NB: Maggi Trak TL51 zijn wel loopvlaksneeuwkettingen (en inderdaad redelijk makkelijk te monteren). Ik heb er ca € 300 voor betaald. Ik heb niet echt goedkopere kunnen vinden.
[ Voor 15% gewijzigd door JanAllElectric op 13-12-2023 21:10 ]
Voor iedere 56kWh ev6 eigenaar die toch nét dat extra duwtje in de rug wenst 😂😂
:strip_exif()/f/image/1gD3IPKCv97Hz3SKXplRakuY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door king_dude op 13-12-2023 22:06 ]
De standaard lampen zijn dermate slecht dat ik al ern paar keer heb gehad dat ik in het donker wegreed en niet in de gaten had dat ik enkel de DRL aan. Ben hewend niks te zien en dan met name rechtsvoor is een groot zwart gat.SwEEp3R schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:59:
[...]
Bizar! Ik heb zelf matrix; als ik deze foto zie denk ik “Zijn je lampen wel aan (niet zijnde de DRL)?!”. De enige lichtbundels die ik zie zijn van de invoegende auto. 😱
Volgens een lokale garage staan de lampen binnen de wettelijke grenzen afgesteld. Dus hoger mogen ze niet.
Overweeg dit toch te doen en dan maar een boete riskeren als ik dan beter zicht heb.
https://youtu.be/Sahol9ZcZo8?si=o65mY-mdkrWWGfQL
nu heb ik de wagen nog niet zolang, en misschien maar 3x de remote climate gebruikt. maar een klotsend geluid is me nieuw
iemand anders ?
Klopt, als je het voorgestelde laadschema negeert en doorrijdt tot onder de 20%. Als je je wel aan het door de navigatie voorgestelde schema houdt ben je naar mijn mening sneller, alleen stop je net wat vaker. In de zomer zou je hier nagenoeg geen problemen mee hebben omdat de omgevingstemperatuur de accu boven de 20 graden houdt.De Ideale Man schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:55:
In deze video geeft die kerel aan dat voor verwarmen van de accu helemaal geen zin heeft wat de accu is al afgekoeld als je bij de lader bent.
https://youtu.be/Sahol9ZcZo8?si=o65mY-mdkrWWGfQL
Dit filmpje is dus van iemand die er net te weinig ervaring mee heeft en niet geheel begrijpt hoe het werkt, getuige ook zijn uitspraak dat het voorverwarmen onder de 29 graden niet werkt,.
Nog nooit gehoord. Hoor altijd alleen een ruisend geluid van een ventilator.murky123 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:07:
deze ochtend 5 minuten voor ik instap, de remote climate aangezet , 20 graden, kom aan bij de auto, hoor ik een soort klotsend geluid onder de wagen. kon niks zien, donker natuurlijk. ik stap in, lekker warm in de auto. nergens een foutmelding, naar mijn werk gereden, volgens mij niets aan het handje.
nu heb ik de wagen nog niet zolang, en misschien maar 3x de remote climate gebruikt. maar een klotsend geluid is me nieuw
iemand anders ?
Inderdaad, volgens mij houdt het geüpdate systeem nu procentueel rekening met de laadstops.petertenboer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:25:
[...]
Klopt, als je het voorgestelde laadschema negeert en doorrijdt tot onder de 20%. Als je je wel aan het door de navigatie voorgestelde schema houdt ben je naar mijn mening sneller, alleen stop je net wat vaker. In de zomer zou je hier nagenoeg geen problemen mee hebben omdat de omgevingstemperatuur de accu boven de 20 graden houdt.
Dit filmpje is dus van iemand die er net te weinig ervaring mee heeft en niet geheel begrijpt hoe het werkt, getuige ook zijn uitspraak dat het voorverwarmen onder de 29 graden niet werkt,.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Geen natte plek onder de wagen
Remote climate aangezet, naar de wagen gelopen en een borrelend, klotsend vloeistof geluid.
Ik had de deur nog open, zet de auto aan, het vreemde geluid stopte
misschien een beetje lucht in het systeem? of te weinig vloeistof ?
( wagen heeft 252 km gereden, week oud )
Klopt die dingen zijn duur. Begrijp dus dat je eigenlijk alleen deze type sneeuwketting wilde hebben?JanAllElectric schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:00:
[...]
NB: Maggi Trak TL51 zijn wel loopvlaksneeuwkettingen (en inderdaad redelijk makkelijk te monteren). Ik heb er ca € 300 voor betaald. Ik heb niet echt goedkopere kunnen vinden.
Ik zelf heb deze begin van het jaar aangeschaft:
/f/image/msctl80jgaGBzkNP450zZCJI.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SBVujcBMc1dxLOQEs6n4mnjq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0HR7O1Ok4dwoM5qL5i2TluUp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WAYGZYdc3ApSJ9k6URQZeFkY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht dat bovenstaande kettingen niet konden/mochten op de EV6 vanwege te weinig binnenruimteJoer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:53:
[...]
Klopt die dingen zijn duur. Begrijp dus dat je eigenlijk alleen deze type sneeuwketting wilde hebben?
Ik zelf heb deze begin van het jaar aangeschaft:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn vorige auto (VW Golf Variant) had de mooie oplossing dat de camera achter het logo zat, en alleen bij gebruik open klapte. Nooit vies.DaMenaz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:42:
[...]
Met dit weer is die camera volstrekt onbruikbaar. Je zit alleen maar tegen een scherm met wazige prut aan te kijken. Een kapje kan helpen tegen opspattende zooi.
Zoiets had ik ook gelezen dat alleen loopvlak ketting konden.JanAllElectric schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:05:
[...]
Ik dacht dat bovenstaande kettingen niet konden/mochten op de EV6 vanwege te weinig binnenruimte
Maar zoals je ziet is er ruimte genoeg. Heb ze nog niet in de praktijk getest alleen voor de deur eronder gelegd en wat ik zag en wat lijkt dat er genoeg ruimte is.
De MAX... je hebt nu GT performanceking_dude schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:44:
Zo..15” EVgaserop.
Voor iedere 56kWh ev6 eigenaar die toch nét dat extra duwtje in de rug wenst 😂😂
[Afbeelding]

Joer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:21:
[...]
Zoiets had ik ook gelezen dat alleen loopvlak ketting konden.
Maar zoals je ziet is er ruimte genoeg. Heb ze nog niet in de praktijk getest alleen voor de deur eronder gelegd en wat ik zag en wat lijkt dat er genoeg ruimte is.
/f/image/BbviSTYyeeWplCEsifnToGHV.png?f=fotoalbum_large)
Ja als je de remote climate aanzet krijg je wel een vreemd geluid maar dat zal wel de compressor zijn. Of het nu klotsend klinkt kan ik niet zeggen maar de eerste keer dat ik het hoorde vond ik het ook wel vreemd. Waarschijnlijk wordt dat nog versterkt door het feit dat je geen motorgeluiden hebt.murky123 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:24:
Zojuist nog eens getest, nu bij daglicht.
Geen natte plek onder de wagen
Remote climate aangezet, naar de wagen gelopen en een borrelend, klotsend vloeistof geluid.
Ik had de deur nog open, zet de auto aan, het vreemde geluid stopte![]()
misschien een beetje lucht in het systeem? of te weinig vloeistof ?
( wagen heeft 252 km gereden, week oud )
edit: dat past eigenlijk perfect bij die krakende vering/remmen
[ Voor 4% gewijzigd door Bogey555 op 14-12-2023 11:28 ]
mijn garage / dealer sprak ook al over het geluid van de waterpomp die de vloeistof rond pompt om de voorverwarming tot stand te brengen .Bogey555 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:27:
[...]
Ja als je de remote climate aanzet krijg je wel een vreemd geluid maar dat zal wel de compressor zijn. Of het nu klotsend klinkt kan ik niet zeggen maar de eerste keer dat ik het hoorde vond ik het ook wel vreemd. Waarschijnlijk wordt dat nog versterkt door het feit dat je geen motorgeluiden hebt.
edit: dat past eigenlijk perfect bij die krakende vering/remmen
tja, EV noob hier, eerste EV. en als je geen draaiende motor hebt dan is elk ander geluid "opvallend"
[ Voor 14% gewijzigd door markvw op 14-12-2023 12:04 ]
Eens. En daarnaast: een accupakket is een behoorlijke massa. Die krijg jij niet zover afgekoeld (ver) buiten de range van ideale temp. dan is je accu echt leeg. Ik hou dat in de gaten via mijn dongle - het heeft écht waarde. Zorg ervoor dat je (bij lage temperaturen) met voorverwarmen start als je accu niet onder de 40% zit (56kWh versie). Dan heb je (bij snelweg) voldoende tijd om warm te zijn voordat je bij de 20% bent (dan stopt voorverwarmen).petertenboer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:25:
[...]
Heb ik ook.markvw schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:03:
Ik had zelf vorig jaar sneeuwsokken gekocht in plaats van sneeuwkettingen. Erg handig omdat het weinig ruimte in de auto in beslag neemt. Ook heb ik het idee dat ik minder kans heb dat de velgen beschadigen.
Scheelt veel ruimte.
Alleen wel effe checken of ook mag in het land waar je naar toe gaat (Frankrijk mag dus wel).
Check dit vooral bij je voorwielen en bij maximale stuuruitslag. Kan me voorstellen dat het daar wellicht iets meer te maken heeft.Joer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:21:
[...]
Zoiets had ik ook gelezen dat alleen loopvlak ketting konden.
Sneeuwsokken kende ik helemaal niet, eens even lezen hoe zoiets zou moeten werken
YouTube: Sneeuwsokken monteren | Hoe monteer ik sneeuwsokken? | Obelink
YouTube: SNOW SOCKS VS SNOW CHAINS | Traction test & brake test
YouTube: Snow Socks VS Snow Chains VS Snow Tires - Scientific Tests on Snow a...
[ Voor 37% gewijzigd door Card Nox op 14-12-2023 13:12 ]
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Doet mij denken aan een defect stuurhuis, hebben wij vorig jaar gehad, bij mijn weten ook in december toen.marc4547 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:10:
Vrienden, ik heb sinds een paar weken specefiek als ik bij de stoep naar links stuur of als ik een volledige bocht maakt naar links, ( rechts geen last van) dan hoor ik forse tikken of klappen, het lijkt mij net of de auto rechtdoor wil en het wiel niet draait of over zijn plek gaat en dat je daardoor die klap hoort, heeft het met de sporing te maken dat het ene wiel bij een bocht anders staat als de ander? Ik heb voor dinsdag een afspraak bij de garage, Is eigenlijk het eerste wat ik met de auto heb ( en een nieuwe versterker) maar voor de rest nooit problemen, geen zombie geneuzel geen andere akku en hij is van november 2022. Kent iemand dit?
Als je in dit topic zoekt op stuurhuis kan je er meer over vinden.
Dank je voor de reactie, als dat het is zal het wel even duren voor dat er een nieuw stuurhuis is....... Maar ik zal er niet op vooruit lopen, heb jij toen lang op je stuurhuis moeten wachten?Peetman schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:20:
[...]
Doet mij denken aan een defect stuurhuis, hebben wij vorig jaar gehad, bij mijn weten ook in december toen.
Als je in dit topic zoekt op stuurhuis kan je er meer over vinden.
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Vandaag terug met een 3e accu.
Probleem was lekstroom veroorzaakt door de "Integrated Board Control Unit".
De IBCU is vervangen en dus de accu ook.
Het maakte wel dat de auto weer helemaal op fabrieksinstellingen stond.
Overigens is KIA NL ook betrokken geweest in het opsporen van het probleem.
Zij zagen oa ook dat de auto verhoudingsgewijs heel veel communiceerde met de KIA-servers.
Mogelijk veroorzaakt door een slimladen app, is mijn beeld daarbij.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Momenteel (2021) zijn sneeuwsokken alleen toegestaan in Frankrijk en in Nederland. In andere Alpenlanden moet er staal in kettingen zitten om als ketting gebruikt te mogen worden.markvw schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:03:
Ik had zelf vorig jaar sneeuwsokken gekocht in plaats van sneeuwkettingen. Erg handig omdat het weinig ruimte in de auto in beslag neemt. Ook heb ik het idee dat ik minder kans heb dat de velgen beschadigen.
Joer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:55:
[...]
Momenteel (2021) zijn sneeuwsokken alleen toegestaan in Frankrijk en in Nederland. In andere Alpenlanden moet er staal in kettingen zitten om als ketting gebruikt te mogen worden.
/f/image/AhoPvmic3ICSDhyikvTwv8jo.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb volgens mij hetzelfde probleem. Ik merk het soms als ik een 180 wil maken dat de auto dan wat lijkt te schokken, alsof het voorwiel over het wegdek glijdt/stuitert. Ik heb dit echter al zolang ik mij kan herinneren. Verder op de snelweg geen problemen dus ik maak mij er nog niet zo druk om. Onlangs voor de 60k beurt geweest, maar vergeten aan te geven.marc4547 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:10:
Vrienden, ik heb sinds een paar weken specefiek als ik bij de stoep naar links stuur of als ik een volledige bocht maakt naar links, ( rechts geen last van) dan hoor ik forse tikken of klappen, het lijkt mij net of de auto rechtdoor wil en het wiel niet draait of over zijn plek gaat en dat je daardoor die klap hoort, heeft het met de sporing te maken dat het ene wiel bij een bocht anders staat als de ander? Ik heb voor dinsdag een afspraak bij de garage, Is eigenlijk het eerste wat ik met de auto heb ( en een nieuwe versterker) maar voor de rest nooit problemen, geen zombie geneuzel geen andere akku en hij is van november 2022. Kent iemand dit?
Binnenkort moet ik nog eens langs voor de scheurtjes in de koplampen, dan zal ik het navragen.
Uiteindelijk ca. 2 weken moeten wachten. Was ook eind december, dus de feestdagen zaten er ook tussen. Moesten dus wat langer wachten omdat er beperkt monteurs aanwezig waren.marc4547 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:51:
[...]
Dank je voor de reactie, als dat het is zal het wel even duren voor dat er een nieuw stuurhuis is....... Maar ik zal er niet op vooruit lopen, heb jij toen lang op je stuurhuis moeten wachten?
Ja dat is het precies wat ik ook heb.... Ik ga dinsdag, ik laat het je wetendosh schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:03:
[...]
Ik heb volgens mij hetzelfde probleem. Ik merk het soms als ik een 180 wil maken dat de auto dan wat lijkt te schokken, alsof het voorwiel over het wegdek glijdt/stuitert. Ik heb dit echter al zolang ik mij kan herinneren. Verder op de snelweg geen problemen dus ik maak mij er nog niet zo druk om. Onlangs voor de 60k beurt geweest, maar vergeten aan te geven.
Binnenkort moet ik nog eens langs voor de scheurtjes in de koplampen, dan zal ik het navragen.
Kan ook het zogenoemde "Kappen" van de banden zijn. Ik heb dat heel erg met de GT. Dat is als de ribbels van de banden een soort van griperen op de weg en dan schokt de hele voorzijde. Ik heb dat voornamelijk bij sterk afdraaien en bij het parkeren. Dit is een bekend fenomeen met bredere banden. Onze Audi heeft het ook en daar liggen 265/30 R20 banden op.dosh schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:03:
[...]
Ik heb volgens mij hetzelfde probleem. Ik merk het soms als ik een 180 wil maken dat de auto dan wat lijkt te schokken, alsof het voorwiel over het wegdek glijdt/stuitert. Ik heb dit echter al zolang ik mij kan herinneren. Verder op de snelweg geen problemen dus ik maak mij er nog niet zo druk om. Onlangs voor de 60k beurt geweest, maar vergeten aan te geven.
Dat zou het inderdaad ook kunnen zijn. Ik heb een GT-line, maar merk het inderdaad vaak met inparkeren of strak uitdraaien uit een parkeerplek. Ik heb eigenlijk niet eerder getest of het zowel linksom als rechtsom is. Benieuwd wat de garage erover zegt zoals hierboven is aangegeven.Bogey555 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:29:
[...]
Kan ook het zogenoemde "Kappen" van de banden zijn. Ik heb dat heel erg met de GT. Dat is als de ribbels van de banden een soort van griperen op de weg en dan schokt de hele voorzijde. Ik heb dat voornamelijk bij sterk afdraaien en bij het parkeren. Dit is een bekend fenomeen met bredere banden. Onze Audi heeft het ook en daar liggen 265/30 R20 banden op.
Volgens de site zelf mag het al in deze landen:Joer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:55:
[...]
Momenteel (2021) zijn sneeuwsokken alleen toegestaan in Frankrijk en in Nederland. In andere Alpenlanden moet er staal in kettingen zitten om als ketting gebruikt te mogen worden.

Link: https://autosock.nl/pages/wetgeving
[ Voor 4% gewijzigd door markvw op 14-12-2023 17:07 ]
Heb je misschien gewisseld naar winterbanden?marc4547 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:10:
Als ze maar voldoen aan bijvoorbeeld de Oostenrijkse regel, Oostenrijkse norm (ÖNORM V5117). Begin dit jaar mochten ze ook niet in Italië.markvw schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:05:
[...]
Volgens de site zelf mag het al in deze landen:
[Afbeelding]
Link: https://autosock.nl/pages/wetgeving
Joer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:41:
[...]
Als ze maar voldoen aan bijvoorbeeld de Oostenrijkse regel, Oostenrijkse norm (ÖNORM V5117). Begin dit jaar mochten ze ook niet in Italië.
Nadeel van socks is de mogelijk snelle slijtage bij ruwere ondergrond. Bij sommige test voldeden ze best goed, maar waren ze na 1 keer al tamelijk versleten. Dan is het op termijn toch een duurdere aankoop dan goede loopvlakkettingen, die ook binnen enkele minuten omgelegd kunnen worden.Joer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:41:
[...]
Als ze maar voldoen aan bijvoorbeeld de Oostenrijkse regel, Oostenrijkse norm (ÖNORM V5117). Begin dit jaar mochten ze ook niet in Italië.
Klopt dat ze erg snel versleten zijn. Er zolang en geen 100% duidelijkheid is of ze toegestaan zijn sla ik m’n beurt over. Moet wel zeggen in al die jaren wintersport nog nooit kettingen hoeven leggen, dan zouden ze mits toegestaan een goedkoop alternatief zijnJanAllElectric schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:54:
[...]
[...]
Nadeel van socks is de mogelijk snelle slijtage bij ruwere ondergrond. Bij sommige test voldeden ze best goed, maar waren ze na 1 keer al tamelijk versleten. Dan is het op termijn toch een duurdere aankoop dan goede loopvlakkettingen, die ook binnen enkele minuten omgelegd kunnen worden.
Kan een kapot top-/veerpootlager zijn van je veerpoot, al zou dat snel zijn.marc4547 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:10:
/f/image/lExEgItxFbnRpGofqDdo24rb.png?f=fotoalbum_large)
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
er was er 1 relatief snel na de eerste oplevering (ergens in 2022).glas86 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:26:
Ik heb weliswaar een Niro EV maar voor de zombie mode heb ik een tijdje terug een update voor gekregen bij de garage. Is deze er niet voor de EV6?
Maar had er juist afgelopen zomer weer last van en daarna nog 2x of zo.
Dus ik heb het gevoel dat iets er voor gezorgd heeft dat het (soms) weer terug komt.
wellicht een latere software/firmware update die de oude fix weer ongedaan gemaakt heeft?
Zou zo maar kunnen.
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic