Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
ColdRain schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:04:
[...]

Ik heb ook al meer dan 5 jaar een Ioniq 1 en in 't begin raakte ik daar ook niet wijs uit de klimaatregeling. Van Hyundai toen via de dealer de raad gekregen altijd op 23 °C in te stellen. Sedertdien nooit nog problemen. Ik heb 'n flauw vermoeden dat die 23 °C iets Koreaans is, wat ze daar dan als aangenaam ervaren?
In de EV6 heb ik de temperatuur vanaf dag 1 ook op 23 gezet en de rest automatisch (op stand 2). Ook daar nog geen enkele keer te koud of te warm of te vochtig.
Bij mij staan alle automatische regelopties in het menu uitgevinkt (overgehouden als tip omdat de eerste software versies wat bruusk waren qua regelen met deze vinkjes aan). Bevalt eigenlijk tot nu toe prima. Geen gekke zaken, klimaat altijd op orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UbjDE31LVOxNHQZfOAKNo_KBXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phroR8P8WWWbSsn9FimW3Xkw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door king_dude op 16-11-2023 13:44 ]

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 15:57
Jugonoot04 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:12:
[...]

Ik zie wat je bedoeld. Op het plaatje zou je het niet zeggen maar de dongle heeft toch echt een USB-C poort. Het andere eind van het kabeltje heeft dus een USB connectie die in de USB poort van de EV6 past.

Zie hier het bewijs:

[Afbeelding]
Kijk, dank voor je reactie! Netjes zo inderdaad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MCWD
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 07:37
Hebben jullie er deze weken ook zo’n last van dat de ramen zo snel beslaan? Gebruik ook vaak auto climate 1 maar moet dan regelmatig weer op ontwasemfunctie drukken. Krijg het niet goed voor elkaar op een of andere manier. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

MCWD schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:02:
Hebben jullie er deze weken ook zo’n last van dat de ramen zo snel beslaan? Gebruik ook vaak auto climate 1 maar moet dan regelmatig weer op ontwasemfunctie drukken. Krijg het niet goed voor elkaar op een of andere manier. Iemand tips?
Geen problemen hier met auto climate 2.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Een heel herkenbaar en lastig probleem.
Staan heel veel commentaren over in de thread.
Lijkt ook complete willekeur want de ene heeft er geen last van en de andere wordt er gek van ( waaronder ik! )
Een juiste oplossing nog niet gevonden helaas. Zelfs een nieuwe voorruit heeft het niet opgelost

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 20:56
Ipv auto zelf altijd de uitblaasrichting op de ramen zetten en laten staan.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Auto climate aan op 2 doet de auto bij mij prima zijn werk.

Ik weet nog dat net na de aflevering 2 jaar geleden ik ook problemen had, ook met verwarming etc. Toen is de inverter (warmtepomp) vervangen, sindsdien geen problemen.

• Tijmen0000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 02:10
Sinds kort valt mij op dat de auto vooral bij filerijden of langzaam door de wijk bij gast los en gas geven een klein bonkje van achter geeft. Lijkt alsof de motor een soort vertraging heeft en bij gas dan ineens een zetje geeft. Dit doet hij na zijn eerste 30k onderhoudsbeurt eind september waar er een hoop updates, zoals die van de I-pedal, zijn gedaan. Is het anderen ook opgevallen? Kon het niet direct vinden binnen het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
Tijmen0000 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:44:
Sinds kort valt mij op dat de auto vooral bij filerijden of langzaam door de wijk bij gast los en gas geven een klein bonkje van achter geeft. Lijkt alsof de motor een soort vertraging heeft en bij gas dan ineens een zetje geeft. Dit doet hij na zijn eerste 30k onderhoudsbeurt eind september waar er een hoop updates, zoals die van de I-pedal, zijn gedaan. Is het anderen ook opgevallen? Kon het niet direct vinden binnen het forum.
Ligt de monteur nog in je kofferbak?
Maar nee, klinkt me niet bekend en lijkt me niet normaal

[ Voor 4% gewijzigd door Polo132 op 16-11-2023 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
Loei123 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:57:
[...]

Niet zozeer de max acceleratie, maar ik merk met I-pedal dat de auto later reageert op het stroompedaal bij stilstand dan wanneer je I-pedal uit hebt staan.
Nog getest trouwens vanaf precies dezelfde startpositie en Flitsmeister. I-pedal op normal mode 9.7s naar 100. Regen 0 en sport mode 8.0s naar 100 (58kwh). Scheelt dus zowaar inderdaad 1.7s!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:26
Polo132 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:29:
[...]

Nog getest trouwens vanaf precies dezelfde startpositie en Flitsmeister. I-pedal op normal mode 9.7s naar 100. Regen 0 en sport mode 8.0s naar 100 (58kwh). Scheelt dus zowaar inderdaad 1.7s!
Het duurt bij mij ook wel 1 tot 1,5 seconden voordat de auto bij stilstand in beweging komt, wanneer I-Pedal aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
ColdRain schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:04:
[...]

Ik heb ook al meer dan 5 jaar een Ioniq 1 en in 't begin raakte ik daar ook niet wijs uit de klimaatregeling. Van Hyundai toen via de dealer de raad gekregen altijd op 23 °C in te stellen. Sedertdien nooit nog problemen. Ik heb 'n flauw vermoeden dat die 23 °C iets Koreaans is, wat ze daar dan als aangenaam ervaren?
In de EV6 heb ik de temperatuur vanaf dag 1 ook op 23 gezet en de rest automatisch (op stand 2). Ook daar nog geen enkele keer te koud of te warm of te vochtig.
Is eigenlijk het zelfde als thuis. Als ik in de winter m’n huis wil verwarmen met m’n airco installatie is de begin temperatuur ook 23gr. Lager kan ik hem niet instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:47

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Geeft de V2L 220v stekker aan de binnenzijde van de auto ook stroom - tijdens - het rijden?
In de handleiding wordt mij dit niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01:00
Gasoline1234 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:15:
Geeft de V2L 220v stekker aan de binnenzijde van de auto ook stroom - tijdens - het rijden?
Vlgs mij juist tijdens het rijden.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

HansAuutB schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:33:
[...]

Vlgs mij juist tijdens het rijden.
In de handleiding staat dat de auto aan moet staan om stroom op het stopcontact te krijgen. Dus een aanname zou zijn dat het dus ook werkt tijdens het rijden, maar omdat dit niet specifiek staat vermeld, wil ik het graag even dubbel checken hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:22
Ja, ik laad regelmatig mijn laptop op tussen klanten door op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Gasoline1234 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:36:
[...]

In de handleiding staat dat de auto aan moet staan om stroom op het stopcontact te krijgen. Dus een aanname zou zijn dat het dus ook werkt tijdens het rijden, maar omdat dit niet specifiek staat vermeld, wil ik het graag even dubbel checken hier.
Ja ook als je stilt staat werkt het als de auto aan staat. Koelbox stofzuiger laptop etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Gasoline1234 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:36:
[...]

Ja ook als je stilt staat werkt het als de auto aan staat. Koelbox stofzuiger laptop etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 19-09 11:37
Gasoline1234 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:15:
Ja. En als de V2L adapter ingestoken is dan staat er ook op het binnen stopcontact spanning als de auto helemaal uit staat en zelfs op slot staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Wiliyama schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:17:
[...]

Ja. En als de V2L adapter ingestoken is dan staat er ook op het binnen stopcontact spanning als de auto helemaal uit staat en zelfs op slot staat.
Hmm bij gaat hij gewoon uit als ik de auto uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Bedankt. Helemaal duidelijk. Ik heb overigens een EV9, maar neem aan dat die hetzelfde werkt als een EV6 op dit punt.

Overigens heb ik inmiddels ook begrepen dat als de auto aan het laden is aan de laadpaal, het interne 220v stopcontact wordt uitgeschakeld. Dat is wel jammer, want ik was van plan tijdens het laden op vakantieritten een kop Nespresso te maken. Dat kan dus niet gelijktijdig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Nu online
Wiliyama schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:17:
[...]

Klopt, blijft werken tot soc van 20%
Ik gebruik het op deze manier als thuisbatterij met een V2L>V2G omzetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Nu online
Gasoline1234 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:09:
Bedankt. Helemaal duidelijk. Ik heb overigens een EV9, maar neem aan dat die hetzelfde werkt als een EV6 op dit punt.

Overigens heb ik inmiddels ook begrepen dat als de auto aan het laden is aan de laadpaal, het interne 220v stopcontact wordt uitgeschakeld. Dat is wel jammer, want ik was van plan tijdens het laden op vakantieritten een kop Nespresso te maken. Dat kan dus niet gelijktijdig.
Dat is inderdaad best wel erg jammer. Sta je te laden, wachten en dan zou het stopcontact een flinke meerwaarde kunnen zijn. Laptop werk, koffie zetten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03:52
Zit het stopcontact bij alle modellen op de achtbank ingebouwd/inbegrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-09 17:41
Hieperdepiep schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:40:
Zit het stopcontact bij alle modellen op de achtbank ingebouwd/inbegrepen?
Vanaf Plus. De basismodellen hebben het niet

[ Voor 7% gewijzigd door Tolga07 op 17-11-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
grotegok schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:12:
[...]

Klopt, blijft werken tot soc van 20%
Ik gebruik het op deze manier als thuisbatterij met een V2L>V2G omzetter.
Ja dat werkt perfect. Ook op de camping. Alle apparaten bruikbaar. En de 12V accu loopt niet leeg.

Heb je die omzetter zelf gebouwd? Is die bruikbaar zonder de groep uit te schakelen of werkt die gescheiden van het net? Volgens mij heb je dat al eens beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
De Ideale Man schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:44:
[...]

Hmm bij gaat hij gewoon uit als ik de auto uitzet.
Heel vreemd. Dus als de V2L adapter achter ingestoken is dan werkt het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Nu online
Wiliyama schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:51:
[...]

Ja dat werkt perfect. Ook op de camping. Alle apparaten bruikbaar. En de 12V accu loopt niet leeg.

Heb je die omzetter zelf gebouwd? Is die bruikbaar zonder de groep uit te schakelen of werkt die gescheiden van het net? Volgens mij heb je dat al eens beschreven.
Klopt, al even geleden beschreven. Zonder groep om te schakelen, het is eigenlijk een zonnepaneel inverter met vaste MPPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
grotegok schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:12:
[...]

Klopt, al even geleden beschreven. Zonder groep om te schakelen, het is eigenlijk een zonnepaneel inverter met vaste MPPT.
Op V2L>V2G omzetter gezocht maar kon je beschrijving niet vinden. Heb je een link?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 16:06
HansAuutB schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:11:
[...]

Op V2L>V2G omzetter gezocht maar kon je beschrijving niet vinden. Heb je een link?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69526844

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Wiliyama schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:55:
[...]

Heel vreemd. Dus als de V2L adapter achter ingestoken is dan werkt het niet?
Oeps niet goed gelezen. Zonder de V2L gaat hij uit. Met nooit geprobeerd. Moet je dan iets aangesloten hebben op de V2L of werkt het stopcontact onder de bank ook als je alleen de V2L erin stopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Nu online
Dat was de allereerste test versie.

Gebruik nu een AC naar DC omzetter aangesloten op een 2.5kW Sunnyboy met vaste MPPT.

Nadeel: omzetting verlies: DC (batterij) naar 230VAC naar 320VDC naar 230VAC (grid)
Nadeel: ompluggen wanneer ik wil laden, moet ik nog automatiseren

Leuk technisch knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Nu online
De Ideale Man schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:57:
[...]

Oeps niet goed gelezen. Zonder de V2L gaat hij uit. Met nooit geprobeerd. Moet je dan iets aangesloten hebben op de V2L of werkt het stopcontact onder de bank ook als je alleen de V2L erin stopt?
Volgens mij werkt het stopcontact (WCD) alleen als de auto aan staat.
V2L adapter werkt wel als auto uit en op slot staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Uit de V2L kun je direct toch al veel meer dan 200W gebruiken?
Wat is dan de zin van dit systeem?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-09 01:11
Vandaag een nieuwe KIA EV6 bestelt, het is een 58kw/h light edition in de kleur snowwhite pearl. Heb proefgereden in een 325pk versierde auto reed super, heb in het verleden eenpaar keereen ID3 meegehad maar vind de KIA op veel punten beter. Levering ongeveer april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Nu online
HansAuutB schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:33:
[...]

Uit de V2L kun je direct toch al veel meer dan 200W gebruiken?
Wat is dan de zin van dit systeem?
Zie 2 posts hierboven. Link is naar 1ste test opstelling. Huidige installatie doet 2.5kW continu V2G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Mooi experiment.
Inderdaad wel veel omvormverlies met een DC-AC-DC-AC constructie.
Kun je ook een DC-AC grid experiment bouwen? Of moet je dan toch naar zo'n dure Quasar laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Nu online
Gasoline1234 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:42:
Mooi experiment.
Kun je ook een DC-AC grid experiment bouwen? Of moet je dan toch naar zo'n dure Quasar laadpaal?
Ik zou heel graag de DC, op de directe spanning van de batterij willen aansluiten, daarmee direct simpel de externe inverter in. Dan is het verlies het laagst. Dus dan ja, DC-AC grid (V2G)
Niet geheel ongevaarlijk overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
[...]

Ik weet niet wat je use case hier voor is, maar kan je niet gewoon utility mode aanzetten dan? Is misschien handiger dan de V2L in pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
[...]

Nee je hoeft niets aan te sluiten op de adapter.
Wel niet vergeten het knopje in te drukken op de adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Polo132 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:42:
[...]

Ik weet niet wat je use case hier voor is, maar kan je niet gewoon utility mode aanzetten dan? Is misschien handiger dan de V2L in pluggen.
Nee, want dan is alles geactiveerd in de auto en gebruik je soms wel 10 kW per nacht. Ook blijft deel dashboard verlichting branden. 1 Voorbeeld: koelkast in auto of opladen van apparatuur als de auto geparkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Gasoline1234 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:42:
Mooi experiment.
Die is toch alleen geschikt voor 'CHAdeMO' auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Nu online
Wiliyama schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:29:
[...]

Die is toch alleen geschikt voor 'CHAdeMO' auto's.
Helaas (nog) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
Ligt Kia Connect er bij jullie ook uit? Ik ben uitgelogd en kom er niet meer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 19:13
Tolga07 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:10:
Ligt Kia Connect er bij jullie ook uit? Ik ben uitgelogd en kom er niet meer in.
Vannochtend had ik ook problemen met starten van remote climate control.
Maar dat is eigenlijk onderhand standaard bij mij. 'Network error, check car status....'.

Wat jij hebt heb ik ook paar keer eerder gehad, de app is dan compleet uitgelogd en moet je je opnieuw aanmelden + opnieuw je 'vehicle' selecteren. Heel vreemd allemaal.

Al die remote/schedule/app problemen begin ik wel redelijk zat te worden.

Heb het idee dat afgelopen 2 maanden dit enorm is verergerd.
Eigenlijk na mijn bezoek aan de dealer voor m'n onderhoudsbeurt :) Daar hebben ze wel aangegeven dat er 2 software updates uitgevoerd zouden zijn, maar uiteraard zie je dat niet terug in de firmware versienummers in de setup van de auto. Die blijven ongewijzigd.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:23
Tolga07 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:10:
Geen probleem. Vanochtend kunnen voorverwarmen en kan nu gewoon de status ophalen.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
DaMenaz schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:16:
[...]

Geen probleem. Vanochtend kunnen voorverwarmen en kan nu gewoon de status ophalen.
Hier net zo. Soms krijg ik de melding dat er teveel connecties zijn geweest. Als dat gebeurt moet ik opnieuw inloggen in de app. De afgelopen dagen is er echter enthousiast gebruik gemaakt van voorverwarmen (met en zonder laadpaal) en het doorgeven van bestemmingen via de app. Geen melding gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flips
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-09 07:29
Gisteren de update erop gezet en daarna deed de ambient verlichting het niet meer. Net als de vorige keer na de update van juni. Accupool even losgehaald en weer vastgezet en alles doet het weer. Toch een blijvend probleempje dus bij een bepaalde serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Misschien een fout topic, maar goed, hier lezen meer mensen dan ik het leveringen topic. :-)

Ik ben benieuwd waar jullie een aankoop op baseren.

Ik heb vorige maand bewust voor een Light Edition gekozen. Hopelijk in februari/maart geleverd.
Nu heb ik een Niro EV Executive en ben simpel gaan nadenken wat ik nu wel gebruik en wat (echt) niet.
Als ik alle specs naast elkaar leg is alleen het bereik wat minder, maar één keer per maand extra opladen is ook niet echt erg.
Automatische achterklep heb ik al 42 jaar niet, dus dat zal ik niet missen.
Elektrische stoelen zijn leuk, maar ook dat ga ik niet missen. Duurt ook erg lang om je stoel even te verzetten.
Ambilight hetzelfde. Leuke gadget, maar meer ook niet.
Geventileerde stoelen gebruikte ik zelden.
Automatisch schuifdak...in drie jaar drie keer gebruikt. Omdat het kon.
De Edition heeft ook geen stopcontact achterin geloof ik, maar dat is gelukkig maar goed ook.

Wat ik eventueel wel ga missen is de dodehoek detectie, maar dat is meer omdat ik daar dan wel aan gewend ben geraakt. Schuikt daar dan ook een gevaar in, want ik kijk nog steeds zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
Highlander1962 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:36:
Misschien een fout topic, maar goed, hier lezen meer mensen dan ik het leveringen topic. :-)

Dat is een persoonlijk gegeven. Elk heeft zijn voorkeur.
Uiteraard speelt het (lease)budget ook een rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:34
Ik ben van een Kia E-Soul executive naar een Ioniq 5 lounge LR RWD gegaan omdat ik wat meer ruimte in de auto wilde, en voor die hoogstenkele keer (langere vakantieritten) dat snelladen echt nodig is, dat wat vlugger wilde kunnen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:09

d0s

sssst

Ik heb vorige maand bewust voor een Light Edition gekozen. Hopelijk in februari/maart geleverd.
Nu heb ik een Niro EV Executive en ben simpel gaan nadenken wat ik nu wel gebruik en wat (echt) niet.
Als ik alle specs naast elkaar leg is alleen het bereik wat minder, maar één keer per maand extra opladen is ook niet echt erg.
Elektrische stoelen zijn leuk, maar ook dat ga ik niet missen. Duurt ook erg lang om je stoel even te verzetten.
De Edition heeft ook geen stopcontact achterin geloof ik, maar dat is gelukkig maar goed ook.

Wat ik eventueel wel ga missen is de dodehoek detectie, maar dat is meer omdat ik daar dan wel aan gewend ben geraakt. Schuikt daar dan ook een gevaar in, want ik kijk nog steeds zelf.
Heel herkenbaar, zelfde situatie maar komende vanaf een DPL. Wat ik wel ga missen is de ambient lightning. Heb ik niet in de DPL maar wel in mijn andere auto. Ben er wel fan van geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Laatst online: 26-09 08:37

Ik wou graag eens een EV, ben wel KIA fan, dit word nummer 10 van dit merk door de jaren heen, eerste EV
Max budget van 45k ivm se SEPP ( ik koop particulier )
De opties die de light edition niet heeft tegen de hogere trims ga ik niet missen, want dat heb ik op mijn Ceed ook niet . Alleen het zonnedakje misschien, die heb ik nu wel in mijn ceed sw gt-line.

Range is ook geen issue, ik rijd 4 dagen per week max 40km woon/werk en 1 x in het jaar naar zuid duitseland
En aangezien ik elke 4 a 5 jaar een nieuwe auto koop , zal ik de lange zomervakantie ritten op 1 hand kunnen tellen.

Laden doe ik gewoon aan de openbare paal in de straat.

[ Voor 6% gewijzigd door murky123 op 21-11-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
Bokes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:57:
[...]

Dat is een persoonlijk gegeven. Elk heeft zijn voorkeur.
Uiteraard speelt het (lease)budget ook een rol.
Vandaar de vraag cq nieuwsgierigheid naar de beweegredenen van een ander. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:53
@Highlander1962, hier dezelfde stap vanaf een eNiro DPL. Gedaan omdat ik meer ruimte op de achterbank wil hebben (3 kids: 2 stoeltjes en 1 maxi cosi).

Schuifdak vond ik de lichtinval wel fijn, dat zal ik eventueel wat missen. Natuurlijk is de meer range leuk, maar ik laad nu 1x per week thuis een halve accu oid, dus niet echt een issue.

Verder 'mis' ik niets al zijn sommige dingen natuurlijk wel leuk om te hebben :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132

De dodehoek assistentie is bij mij wel een paar keer heel goed uitgekomen bij het achteruit uit parkeren! Ik vind het zicht redelijk beperkt in bepaalde hoeken en omdat het mijn eerste auto met achteruit rij camera is heb ik de valkuil dat ik vooral daar op kijk…. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:21
Polo132 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:08:
[...]

De dodehoek assistentie is bij mij wel een paar keer heel goed uitgekomen bij het achteruit uit parkeren! Ik vind het zicht redelijk beperkt in bepaalde hoeken en omdat het mijn eerste auto met achteruit rij camera is heb ik de valkuil dat ik vooral daar op kijk…. :+
Voor achteruit rijden en parkeren met zo'n beetje elk voertuig heb je genoeg aan je 2 zijspiegels. Als je het eenmaal zo geleerd hebt is al het andere meer leuke gadget dan noodzaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zarex
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 08:54
[...]

Ik vind dodehoek assistentie echt een must, zou verplicht moeten zijn op alle auto's. Ik weet dat het mij al voor een paar lompe momenten behoed heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 08:54
d-vine schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:24:
[...]

Voor achteruit rijden en parkeren met zo'n beetje elk voertuig heb je genoeg aan je 2 zijspiegels. Als je het eenmaal zo geleerd hebt is al het andere meer leuke gadget dan noodzaak
Ja, spiegels zijn genoeg. Camera's en sensors maken het wel veel makkelijker. Mensen maken fouten en een veiligheidsnet is daarmee vaak zeer wenselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
[...]

Die dodehoek assistentie is iets wat ik ook wellicht ga missen. Hoewel ik nog steeds ouderwets goed in mijn spiegels kijk vind ik die functie toch wel erg handig.
Ik had er persoonlijk graag rijbaan of file assistentie voor ingeleverd. Of zelfs verwarmde voorstoelen.
Dodehoek assistentie zou in mijn beleving gewoon verplicht en dus standaard moeten zijn.

De achteruitrij camera gebruikte ik in het begin nooit, maar gaandeweg ben ik hem bij het achteruit inparkeren of rijden gaan betrekken. Bleek toch handiger dan ik dacht.

Wat zou het mooi zijn als je voor een bepaalde uitvoering je eigen pakket samen kon stellen.
Wat wil en/of gebruik je wel, zelden of gewoon helemaal niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Highlander1962 op 21-11-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:21
zarex schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:26:
[...]

Ja, spiegels zijn genoeg. Camera's en sensors maken het wel veel makkelijker. Mensen maken fouten en een veiligheidsnet is daarmee vaak zeer wenselijk.
Persoonlijk zijn voor mijn sensoren die piepen genoeg als extra hulp. Maar kan me voorstellen dat vele het een uitkomst vinden.
Mijn vrouw heeft een KIA picanto met achteruit kijk camera en gaat daar op vol vertrouwen mee parkeren en achteruit rijden.

Maar goed ik heb toen ik net mijn rijdbewijs had gelijk geleerd in grote bussen en mini vrachtwagens te rijden in de tijd zonder deze hulpmiddelen en dan moet je wel. Altijd veel profijt van gehad.

Spiegels Goed afstellen is ook key, dat vergeten sommige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik had oorspronkelijk in november 2021 een Audi Q4 E-Tron besteld (bevestigd in december 2021). De EV6 heb ik toen ook overwogen, maar de Q4 vond ik fijner zitten en (in de juiste kleur) mooier. De Q4 zou begin 2022 geleverd worden. Die werd daarna (Poetin bedankt) steeds uitgesteld, kaler (opties schrappen vanwege chiptekort) en duurder. Rond april 2022 kon ik switchen naar een al bestelde EV6 RWD Plus Advanced LR. Die zou er rond de zomer van 2022 zijn, terwijl de prognose van de Q4 al richtig 2023 ging. Dus de switch gemaakt.

....de betreffende Q4 is in december 2022 geleverd. Mijn EV6 in mei 2023. Voor zo'n 5K meer fiscaal dan rekening mee gehouden en in een ongunstiger bijtellingsregime.

Erg? Nee, de EV6 bevalt me echt prima. Maar het had een stuk mooier kunnen zijn.

Zou ik nu bestellen, dan zou ik het niet weten. Wellicht een i4 of ID.7.

[ Voor 5% gewijzigd door DaMenaz op 21-11-2023 14:41 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 22:08
[...]

Bedoel je de Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA)? Die je stuur laat trillen en op de rem trapt bij kruisend verkeer? Die vind ik goud. Met enige regelmaat kom ik op een plek waar je links van de weg in een hoek van 45 graden op de weg geparkeerd staat tussen andere auto's. Kruisend fietsverkeer bij het achteruitrijden is onzichtbaar en dus is de enige manier rustig rollend achteruit gaan. Nog voor ik de fietser kan zien blokkeert de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Afgelopen weekend een retourtje Tilburg gedaan in het donker en niet de fijnste weersomstandigheden.

Nadat ik eerst best enthousiast was over de koplampen nadat ik deze had afgesteld, moet ik nu concluderen dat de lampen simpelweg te zwak licht produceren.
Elke tegenligger en fietser schijnt zo door mijn verlichting heen en in het donker is het licht gewoon zwak en zie je wegbelijning niet goed.

Zojuist nog wat google werk gedaan en ik lees best wat mensen met een EV6 (niet hier op t.net) die vertellen dat ze altijd met het automatische groot licht rijden.

Zijn er hier ook mensen die dat doen?

Ik begin een beetje te denken dat dit is hoe Kia het bedacht om heeft om goed zicht te hebben in het donker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Loei123 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:49:
Afgelopen weekend een retourtje Tilburg gedaan in het donker en niet de fijnste weersomstandigheden.

Nadat ik eerst best enthousiast was over de koplampen nadat ik deze had afgesteld, moet ik nu concluderen dat de lampen simpelweg te zwak licht produceren.
Elke tegenligger en fietser schijnt zo door mijn verlichting heen en in het donker is het licht gewoon zwak en zie je wegbelijning niet goed.

Zojuist nog wat google werk gedaan en ik lees best wat mensen met een EV6 (niet hier op t.net) die vertellen dat ze altijd met het automatische groot licht rijden.

Ik begin een beetje te denken dat dit is hoe Kia het bedacht om heeft om goed zicht te hebben in het donker.
Zelf vind ik het dimlicht meer dan voldoende.
Maar inderdaad ik rijd ook vaak met IFS-Slimme koplampen aan en dat bevalt mij uitstekend. (Is gewoon relaxt rijden in het donker)
De enige tegenliggers die seinen hebben eigenlijk altijd dimlicht waar nog kaarslicht van was inzit.... ;) (Dan reageert het systeem wat later).

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
xxander968 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:41:
[...]

Bedoel je de Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA)? Die je stuur laat trillen en op de rem trapt bij kruisend verkeer? Die vind ik goud. Met enige regelmaat kom ik op een plek waar je links van de weg in een hoek van 45 graden op de weg geparkeerd staat tussen andere auto's. Kruisend fietsverkeer bij het achteruitrijden is onzichtbaar en dus is de enige manier rustig rollend achteruit gaan. Nog voor ik de fietser kan zien blokkeert de auto.
Ja die! Echt een geweldig systeem en ik vind het opmerkelijk van hoe ver die al verkeer aan ziet komen. Ik had van te voren verwacht dat het een systeem was dat vrij laat pas zou reageren, als er een rechte lijn tussen achterkant en aankomend object zit maar hij weergeeft het aankomende verkeer al als je nog volledig in het vak staat en er op het wegdek verkeer nadert!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Ik heb nog nooit het grootlicht gebruikt op de EV6 (behalve dan om te signaleren). Het standaard dimlicht is voor mij vooralsnog voldoende geweest (ook in het pikkedonker op de landweggetjes hier in de rimboe).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
TGEN schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:14:
[...]

Ik heb nog nooit het grootlicht gebruikt op de EV6 (behalve dan om te signaleren). Het standaard dimlicht is voor mij vooralsnog voldoende geweest (ook in het pikkedonker op de landweggetjes hier in de rimboe).
Ik ook 0 problemen met slecht licht. Niet om het onderwerp te kapen, maar ik heb wel extreem slecht zicht in de regen. Alsof de ruitenwisser vanaf begin af aan versleten is en het water uitveegt ipv wegveegt waardoor alles wazig wordt.

Ev6 kwaaltje of slechte ruitenwisser ontvangen die vervangen moet worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Polo132 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:18:
[...]

Ik ook 0 problemen met slecht licht. Niet om het onderwerp te kapen, maar ik heb wel extreem slecht zicht in de regen. Alsof de ruitenwisser vanaf begin af aan versleten is en het water uitveegt ipv wegveegt waardoor alles wazig wordt.

Lijkt meer op een laagje was.
Misschien je ruiten eens goed vetvrij maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Polo132 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:18:
[...]

Hier geen problemen daarmee. Het kan best zijn dat je ruitenwisserblad al slecht is, of dat er zooi op je raam zit die daar niet hoort (denk aan hars van bepaalde bomen).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48

Altijd groot licht op automatisch, waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
henrov schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:39:
[...]

Omdat overdag de normale verlichting dan niet aan is. Bij mist of regen zou meteen de normale verlichting aan moeten gaan. Daarom, echt een gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
[...]

Ik ga proberen om me het aan te wennen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
xxander968 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:48:
[...]

Omdat overdag de normale verlichting dan niet aan is. Bij mist of regen zou meteen de normale verlichting aan moeten gaan. Daarom, echt een gemiste kans.
Gemiste kans want jij rijdt bij daglicht ook graag met groot licht aan? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Laatst online: 26-09 08:37
moet je niet gewoon de verkeersregels volgen, je kan niet zomaar je groot licht voeren omdat je vind dat je het slecht kan zien.

auto's worden gekeurd en het zal volgens de keuring / regelgeving voldoende zijn denk ik dan.

lijkt me voor tegenliggers of de auto die voor je rijd, redelijk irritant als er een ander met groot licht in je achteruitkijk spiegel zit et schijnen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Omdat die systemen uiterst beroerd werken, daarom asociaal zijn en wat mij betreft zouden moeten worden verboden.
Zo worden op de snelweg tegenliggers verblind wiens verlichting vaak precies achter de vangrail valt.
En binnen de BBK worden voetgangers verblind.
(En uiteraard ook de fietsers met van die gloeipitten van de Action, maar dat is dan weer niet zo erg, moeten ze maar voor fatsoenlijke verlichting zorgen. :+ )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
murky123 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:33:
moet je niet gewoon de verkeersregels volgen, je kan niet zomaar je groot licht voeren omdat je vind dat je het slecht kan zien.

auto's worden gekeurd en het zal volgens de keuring / regelgeving voldoende zijn denk ik dan.

lijkt me voor tegenliggers of de auto die voor je rijd, redelijk irritant als er een ander met groot licht in je achteruitkijk spiegel zit et schijnen .
Daar zijn o.a. de intelligente systemen voor die grootlicht uitschakelen als dit nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
murky123 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:33:

Het automatische grootlicht bij de EV6 neemt waar of er achterlichten/voorlichten zijn, waarna afhankelijk van de uitvoering dan het grootlicht aan- en uitgeschakelt wordt wanneer nodig of de grootlicht Matrix-ledbeam wordt aangepast, zodat tegenliggers of voorliggers niet verblind worden.
Tevens gaat het grootlicht alleen aan wanneer er te weinig omgevingslicht is, bij straatverlichting of overdag blijft grootlicht gewoon uit.

Edit:
Daarbij werkt het syteem best goed en schakelt grootlicht volgens de huidige wetgeving. (y)

[ Voor 5% gewijzigd door Solarman op 22-11-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Solarman schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:42:
Het automatische grootlicht bij de EV6 neemt waar of er achterlichten/voorlichten zijn, waarna afhankelijk van de uitvoering dan het grootlicht aan- en uitgeschakelt wordt wanneer nodig of de grootlicht Matrix-ledbeam wordt aangepast, zodat tegenliggers of voorliggers niet verblind worden.
Leuk bedacht, maar dat werkt dus niet als de verlichting van tegenliggers achter een vangrail of struiken in de middenberm wegvallen. Die systemen lijken leuk, maar kunnen er gewoon niet mee omgaan dat de ogen van tegenliggers ongeveer een meter hoger zitten dan hun koplampen.
Tevens gaat het grootlicht alleen aan wanneer er te weinig omgevingslicht is, bij straatverlichting of overdag blijft grootlicht gewoon uit.
Edit:
Daarbij werkt het syteem best goed en schakelt grootlicht volgens de huidige wetgeving. (y)
De wetgeving loopt hier helaas achter (zoals veel vaker). Zo is er ook nog steeds geen wetgeving die het veel te sterke bermlicht van veel moderne auto's verbiedt. Daardoor worden ingehaalde auto's via hun spiegels verblind, en hetzelfde geldt voor verkeer op parallelwegen, of fietsers op een twee-richtingen fietspad.

Blijft dus geen excuus om je achter te verschuilen. Als je rijdt op een weg met tegenliggers hoort dat grootlicht gewoon uit. Punt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
Loei123 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:57:
[...]

Gemiste kans want jij rijdt bij daglicht ook graag met groot licht aan? 8)7
Nee andersom, bij daglicht rij ik graag met voor- en achterlicht omdat de auto niet snel genoeg slecht zicht herkent. Maar als ik de setting van auto afhaal gaat het grootlicht niet meer automatisch aan als dat wel zou kunnen. De gemiste kans zit erin dat Kia bij mist en regen niet de verlichting automatisch inschakelt. Als dat zo zou zijn had ik de verlichting wél op de auto stand staan waardoor het groot licht automatisch zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:56:
[...]

Leuk bedacht, maar dat werkt dus niet als de verlichting van tegenliggers achter een vangrail of struiken in de middenberm wegvallen. Die systemen lijken leuk, maar kunnen er gewoon niet meer omgaan dat de ogen van tegenliggers ongeveer een meter hoger zitten dan hun koplampen.

[...]

De wetgeving loopt hier helaas achter (zoals veel vaker). Zo is er ook nog steeds geen wetgeving die het veel te sterke bermlicht van veel moderne auto's verbiedt. Daardoor worden ingehaalde auto's via hun spiegels verblindt, en hetzelfde geldt voor verkeer op parallelwegen, of fietsers op een twee-richtingen fietspad.

Blijft dus geen excuus om je achter te verschuilen. Als je rijdt op een weg met tegenliggers hoort dat grootlicht gewoon uit. Punt.
Ervaring met een EV6?
Ik kan namelijk bevestigen dat de auto wel degelijk tegenliggers achter een vangrail ziet, waarom jij anders wil beweren is mij onduidelijk.

En auto's die met hun koplampen in spiegels of de gezichten van fietsers schijnen moeten de lampen afstellen, heeft niet zo veel met felle lampen te maken lijkt mij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
xxander968 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:14:
[...]

Nee andersom, bij daglicht rij ik graag met voor- en achterlicht omdat de auto niet snel genoeg slecht zicht herkent. Maar als ik de setting van auto afhaal gaat het grootlicht niet meer automatisch aan als dat wel zou kunnen. De gemiste kans zit erin dat Kia bij mist en regen niet de verlichting automatisch inschakelt. Als dat zo zou zijn had ik de verlichting wél op de auto stand staan waardoor het groot licht automatisch zou werken.
Hetgeen waar jij over klaagt is eigenlijk wat bij mij precies wel gebeurt, wellicht de gevoeligheid van het systeem aanpassen in de instellingen ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 20:56
Loei123 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:14:
[...]

Ervaring met een EV6?
Ik kan namelijk bevestigen dat de auto wel degelijk tegenliggers achter een vangrail ziet, waarom jij anders wil beweren is mij onduidelijk.

En auto's die met hun koplampen in spiegels of de gezichten van fietsers schijnen moeten de lampen afstellen, heeft niet zo veel met felle lampen te maken lijkt mij. :+
Het is echter niet waterdicht. Regelmatig gehad dat het grootlicht niet uit ging terwijl meerdere auto's mij tegemoet kwamen zonder tussenberm. Nadat met dat al vaker gebeurt is heb ik de functie niet meer gebruikt.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
[...]
maar kunnen er gewoon niet mee omgaan dat de ogen van tegenliggers ongeveer een meter hoger zitten dan hun koplampen.

[...]
Dan ben ik heel blij dat de camera tbv dit systeem op ooghoogte zit :)

Je kan hoog of laag springen, maar het zit in de typegoedkeuring van de auto. Dus het mag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:22:
[...]

Het is echter niet waterdicht. Regelmatig gehad dat het grootlicht niet uit ging terwijl meerdere auto's mij tegemoet kwamen zonder tussenberm. Nadat met dat al vaker gebeurt is heb ik de functie niet meer gebruikt.
Zou kunnen.

Dit bedoel ik niet lullig overigens, maar bij jou auto lijken meer zaken niet te functioneren zoals het hoort.
Ik heb zelf wel eens iemand gehad die naar me flitste terwijl ik het automatisch grootlicht aan had, maar toen was de afstand tussen de auto's zeer groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
[...]

Niets is waterdicht.
Maar gezien de fenomenen met jouw EV6 lijkt me die helaas niet echt een banchmark voor de overige EV6'en....... ;) :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
[...]

Leuk bedacht, maar dat werkt dus niet als de verlichting van tegenliggers achter een vangrail of struiken in de middenberm wegvallen. Die systemen lijken leuk, maar kunnen er gewoon niet mee omgaan dat de ogen van tegenliggers ongeveer een meter hoger zitten dan hun koplampen.

[...]

De wetgeving loopt hier helaas achter (zoals veel vaker). Zo is er ook nog steeds geen wetgeving die het veel te sterke bermlicht van veel moderne auto's verbiedt. Daardoor worden ingehaalde auto's via hun spiegels verblindt, en hetzelfde geldt voor verkeer op parallelwegen, of fietsers op een twee-richtingen fietspad.

Mocht je zelf een EV6 hebben lijkt het me zinvol dat je het automatische grootlicht niet gebruikt.
Klaarblijkelijk heb je er te weinig vertrouwen in, wat mag natuurlijk.
Dat wil alleen niet zeggen dat de EV6 een slecht werkend automatisch grootlichtsysteem heeft.
Uit ervaring kan ik melden dat bij mij, met matrix-ledlampen, dit eigenlijk zeer goed en snel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
xxander968 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:48:
[...]

Helemaal mee eens.
Ik vind het echt absurd dat mensen op automatisch wel met daglicht voor rijden maar geen achterlichten voeren. Heel bijzonder dat de EU en ook NL die combinatie niet verplicht stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
HansAuutB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:13:
[...]

Helemaal mee eens.
Ik vind het echt absurd dat mensen op automatisch wel met daglicht voor rijden maar geen achterlichten voeren. Heel bijzonder dat de EU en ook NL die combinatie niet verplicht stelt.
Jup ook helemaal mee eens, vanochtend met mist ook weer een idioot tegengekomen zonder achterlichten aan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Dartlink schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:20:
[...]

Jup ook helemaal mee eens, vanochtend met mist ook weer een idioot tegengekomen zonder achterlichten aan....
Of mensen die ten alle tijden hun mistlampen aan hebben. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Loei123 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:39:
[...]

Of mensen die ten alle tijden hun mistlampen aan hebben. |:(
En dan natuurlijk voor én achter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Dartlink schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:42:
[...]

En dan natuurlijk voor én achter :+
Dat gaat je gelukkig niet lukken met een EV6....... oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-09 18:35
Ik heb op mijn huidige auto de achterlichten laten koppelen aan de dagrijverlichting zodat ik deze altijd aan heb.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik rijd in herfst en winter altijd met de lampen aan. Geen reden om ze uit te doen.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
Als iemand een "slimme" auto nodig heeft om je te adviseren om je lichten aan of uit te doen kun je wat mij betreft beter met het openbaar vervoer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
[...]

Vanochtend sloeg mijn grootlichtassistentie ook met een zeer lichtelijk beslagen voorruit op hol. Blijkbaar dacht mijn EV6 dat er iets mis was met de auto’s voor me want hij bleef maar seinen naar ze.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mustang
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 10:33
Tolga07 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:50:
[...]

Vanochtend sloeg mijn grootlichtassistentie ook met een zeer lichtelijk beslagen voorruit op hol. Blijkbaar dacht mijn EV6 dat er iets mis was met de auto’s voor me want hij bleef maar seinen naar ze.
Flirtmodus, onderdeel van de laatste update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Mustang schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:18:
[...]

Flirtmodus, onderdeel van de laatste update
_O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 20:26
Wakkie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:51:
Ik heb op mijn huidige auto de achterlichten laten koppelen aan de dagrijverlichting zodat ik deze altijd aan heb.
Hoe heb je dit laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Wakkie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:51:
Achter licht balk staat sowieso aan als je hem op daglicht zet.
Pagina: 1 ... 321 ... 447 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic