Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:54
Heel leuk! Had ze al eens gezien op Ebay (voor veel te veel geld)

https://www.ebay.nl/itm/1...sx%7Ctkp%3ABk9SR_6O-cK-Yg

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:59
Atlas schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:19:
[...]

Let op: als je langer dan 1m90 bent kan je potentieel klem komen te zitten. Dit dakraam kost bijzonder veel ruimte!
Is niet helemaal waar. Het kost niet "bijzonder veel" ruimte. Is een centimeter of 2 verschil.
Ik ken mensen van 2mtr en ze passen prima in mijn Plus Advanced.
Het ligt aan je been/lichaam verhouding.

Edit: als wij dit bron kunnen geloven, dan is het 2,2inch (ongeveer 5,5cm) verschil.
https://www.iseecars.com/...pbmUgNGRyIENyb3Nzb3Zlci04

[ Voor 25% gewijzigd door Canby op 14-08-2023 18:14 ]

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:13
henrov schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:00:
Mijn dochter is net terug van de World Scouting Jamboree in Zuid-Korea. Ze heeft onder andere de KIA fabriek bezocht. Daar heeft ze deze voor mij gekocht. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Vet!

Maar loopt van deze ook de accu leeg? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
xxander968 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:53:
In de Kia Connect app staat nu tijdens het AC laden 'Batterij-conditionering aanbevolen'. Leuk dat advies voor iets wat de auto zelf gewoon doet en niet handmatig gestart kan worden, of heb ik iets gemist?
Zag net dat er weer een update is in de AppStore. Versie 2.1.13 in plaats van 2.1.12. Met ‘bugfixes’. Misschien daarmee opgelost?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
DaMenaz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

Zag net dat er weer een update is in de AppStore. Versie 2.1.13 in plaats van 2.1.12. Met ‘bugfixes’. Misschien daarmee opgelost?
Wel even de oude versie verwijderen, daarna opnieuw uit de store downloaden.
De nieuwe vervangt niet automatisch de oude.
Is mij gelukt, succes.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Update liep bij mij gewoon goed.

[ Voor 3% gewijzigd door DaMenaz op 14-08-2023 20:07 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

ragged schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:36:
Goedemorgen heren van het goed leven.

Ik zit op het moment te kijken naar een EV6 na een paar proefritjes gemaakt te hebben in een:

Skoda Enyaq (sportline) / VW ID.4/5(Pro) / Kia EV6 77kwh Plus versie
Een Tesla model Y is uitgesloten na 4 jaar Model 3 te rijden.

De Kia steekt boven de competitie uit, tenzij ik een auto mis(?). Nu heb ik wat opties waar ik uit kan kiezen.

Light edition 57kwh á 370,- PM
Air 57kwh met warmtepomp á 431,- PM
Edition 77kwh á 450,- PM
Plus RWD 77Kwh á 490,- PM
GT-line 77kwh á 550,- PM

Ik denk dat de Light edition en Air te karig zijn qua opties, en de GT-line waarschijnlijk "te duur is" voor wat het is? Ik vind de EV6 al sportief genoeg in de basis.

Dingen als ACC/Lanekeep/verwarmde stoelen en getinte ruiten zijn toch wel een must, maar dat zit er altijd al op als ik het zo zie.

Effectief gezien zou het gaan tussen de 77kwh Edition of Plus, met als terugval de "light edition".
Wat adviseren jullie?
Geen AWD's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 18:29
Canby schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:35:
[...]

Is niet helemaal waar. Het kost niet "bijzonder veel" ruimte. Is een centimeter of 2 verschil.
Ik ken mensen van 2mtr en ze passen prima in mijn Plus Advanced.
Het ligt aan je been/lichaam verhouding.

Edit: als wij dit bron kunnen geloven, dan is het 2,2inch (ongeveer 5,5cm) verschil.
https://www.iseecars.com/...pbmUgNGRyIENyb3Nzb3Zlci04
Die 5cm lijkt mij realistisch omdat ik in de ev6 met open dak met mijn haren tegen het dak zat en zonder open dak had ik ruimte boven mijn hoofd.

Ik wil geen risico lopen en een open dak doet mij niets ( daar heb je een airco voor ). Ik heb dus een 77.4 kWH GT-Line RWD besteld zonder open dak. Overigens een leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flips
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-09 07:31
Robert1962 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:19:
Ik heb een netwerkfout in kia connect in de app. Nog meer mensen daar nu last van?
Na het updaten van de Android app is de melding netwerkfout weer verdwenen.

Helaas nog geen ambient lighting terug, maar over die vraag denkt de dealer nu na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 13:35

ragged

2

Die AWD optie heb ik niet, die zal boven mijn budget zitten (start op 59k geloof ik?)

De 56kwh Plus is overigens alleen een optie in het rood....dan nog is de prijs 52.1k / 473 per maand.
De 77kwh Plus, in het zwart, kost 57.2k / 494 per maand.

Die 21 euro zal het accupakket/ de range wel waard zijn? aangezien je van rond de 300/340 naar rond de 450/470 gaat van wat ik lees.

Vooralsnog lijkt het een 77kwh plus te worden.
Overigens is de duurste die ik kan kiezen de 77kwh GT-line RWD in het zwart of wit á 62k :o / 559 eur per maand.

1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
ragged schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:41:
[...]

Die AWD optie heb ik niet, die zal boven mijn budget zitten (start op 59k geloof ik?)

De 56kwh Plus is overigens alleen een optie in het rood....dan nog is de prijs 52.1k / 473 per maand.

Die 21 euro zal het accupakket/ de range wel waard zijn? aangezien je van rond de 300/340 naar rond de 450/470 gaat van wat ik lees.

Overigens is de duurste die ik kan kiezen de 77kwh GT-line RWD in het zwart of wit á 62k :o / 559 eur per maand.
Een groter accupakket levert meer op dan alleen de range. Je krijgt dan meer vermogen beschikbaar 229pk ipv 170. Ook de laadsnelheid ligt hoger 240 ipv 180 kW en je mag een aanhanger tot 1600kg trekken ipv 750

Zijn de bedragen die je noemt de eigen bijdrage of wat je als bijtelling gaat betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:56
ragged schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:41:
[...]

ik vraag me ook af hoe je aan die bedragen komt.
Zelf mag ik leasen tot 884, als ik dan de edition neem moet ik 17 euro zelf bij betalen

dan kom je op deze rekensom uit waarbij je dus uiteindelijk 300 euro netto moet betalen

voor de plus moet ik bijvoorbeeld 382 euro netto betalen.

of is het in jouw geval private lease of iets dergelijks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJBI1RvEbz4cbu_tKZa0uQRvs-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiYhPP7CWfZTQrcHit6LLSkx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:25
d-vine schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

Zelf mag ik leasen tot 884, als ik dan de edition neem moet ik 17 euro zelf bij betalen

dan kom je op deze rekensom uit waarbij je dus uiteindelijk 300 euro netto moet betalen

[Afbeelding]
Ik vermoed dat hij een belastingschijfje hoger zit dan jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Dartlink schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:25:
[...]

Vet!

Maar loopt van deze ook de accu leeg? :+
Ik krijg die stomme app niet gekoppeld dus ik weet het niet 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:06
DaMenaz schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:23:
App is recent wel geüpdate (iOS). Aantal zaken heeft een ander plekje gekregen.
Ook al sedert zaterdag, netwerkfout. Maar inderdaad, ook voor Android is er 'n update blijkbaar. In de app niks over te vinden, je moet via de playstore. Daarna gaat communicatie weer probleemloos.
Er is ondermeer een "waarschuwingsservice" bijgekomen. En ook 'n hoop voorwaarden en diensten waar je al dan niet mee akkoord kan gaan. De meeste heb ik aan gezet hopende dat de Connect app me dan in de toekomst meldt dat er bijvoorbeeld een vrijwillige TSB is voor de remlichten ofzo ... 8)
Verder lijkt het mij dat er onder gebruikersprofiel & voertuiginstellingen nogal wat extra is bijgekomen. Kan wel zijn dat ik dat nooit eerder gevonden had.
Voertuigrapport ziet er ook anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

d-vine schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVZANkUne-VR8oUm1zxiR03rUB4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xpAHCIHOGArWTqCxLS8kUCwL.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat de berekening is voor een 77kwh plus

1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
henrov schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Ik krijg die stomme app niet gekoppeld dus ik weet het niet 😒
Heb je al op het reset knopje op het dashboard gedrukt? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
ragged schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

[Afbeelding]

Een van jullie berekend het adhv het lease budget. De ander met de netto bijtelling. Vandaar de spraakverwarring gok ik

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:30
Zo na lange tijd weer een bijdrage van mijn kant. Zijn afgelopen weekend paar dagen weg geweest en ik wilde dit keer meer spullen meenemen en zat al lange tijd te dubben over een dakkoffer. Vorige week de knoop doorgehakt en ben zeer tevreden.

Eerst dagen gezocht naar geschikte dakdragers. Verschillende merken, verschillende soorten. Uiteindelijk gezwicht voor de middenklasser van Thule.

https://www.dakdragerwink...6-vanaf-2021-wingbar-evo/

Je hebt ook de Wingbar Edge, maar dat vond ik de meerprijs van 60 euro niet waard. Zou wat stiller moeten zijn, maar met zo een gigantische koffer op het dak kon ik mij niet voorstellen dat die mooie zijkantjes nou het verschil gingen maken :+ Van het merk Prorack heb je ze ook en natuurlijk de set die door Kia zelf wordt verkocht van Cruz (Airo). Thule was iets duurder voor een vergelijkbaar product maar bij deze winkel wordt van Thule alles ook voor je gemonteerd zonder meerprijs en dat was mij ook wat waard (tov uurtje thuis alles uitvogelen).

Dakkoffer eigenlijk alleen naar Thule gekeken en uiteindelijk op de goedkoopste van de meer geavanceerde lijn uitgekomen, de Force XT.

https://www.dakdragerwink...-aeroskin-dakkoffer-6357b

Heeft niet het geavanceerde slot van de Motion XT, maar ook dat had een meerprijs van 100 euro wat ik niet het verschil waard vond. Belangrijkste bij deze modellen is dat ze allemaal aan beide kanten open gaan. Heb dit weekend al ervaren dat dat echt tijd scheelt en gemak oplevert! Daarnaast vind ik de hoogglans look van de Motion kwetsbaar bij slijtage (verweerd na verloop van tijd lijkt mij).

Verschillende maten geprobeerd maar de Large paste met gemak. In de showroom lijken die dingen groot, maar in de praktijk viel dat reuze mee. Van de Force XT is dit formaat 190cm lang. Bij de andere modellen is de large 195cm, gaat ook nog prima. Voordeel van deze maat is dat aan de achterkant de klep van de kofferbak volledig open kan zonder beperkingen en tegelijk aan de voorkant niks uitsteekt. Mocht je een maatje groter willen gaan, XL zal ook nog passen, maar dan zal je de achterklep iets lager moeten openen of accepteren dat hij aan de voorkant iets uitsteekt.

Voor de randstedelingen is het een trip naar dakdragerwinkel wel waard (vlak bij de A12, afslag Zevenhuizen, in de buurt van Rotterdam oost). Monteren ook bij ophalen. Is allemaal niet zo spannend, maar wilde sowieso de dakkoffers even in het echt bekijken.

Nog wat foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ol3t2WBulNeJ_61PKmSAN-W-1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ol8yEie9GN57JmDBAj9V3p5C.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YcbhQcnqLjoZ2aexwB3AhyGveY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MYfuGWNvOzgjVg7aZkLnt9B.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG0SNwlfO1_pt2N4F_l3DeWHKbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDGrjjswo4cbbcgEGTVzugYT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caIFeBefGbjgWbAU-GvKni7m0xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9Wh2ErGkrFVh69YlrpuFo6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk weekend gehad met alle ruimte van de wereld. Op de terugweg nog 2 BBQs gescoord bij de lokale AH in de aanbieding waardoor de kofferbak aardig vol zat, maar dankzij de dakkoffer nog altijd zonder problemen alles kwijt konden. Ook de kinderen erg tevreden omdat nu een keer niet alle spullen bij hun voetenruimte geplaatst waren.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
ragged schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

[Afbeelding]

Had nog zelf even gekeken zit hem in "Gevolgen heffingskortingen meeberekenen"
althans dat kun je in berekenhet.nl mee laten nemen of niet.
ik zit in de zelfde salaris vijver trouwens.

Bij nee komt dat bij mij ook overeen en wat ik bijvoorbeeld op autoweek zie met netto bijtelling

[ Voor 3% gewijzigd door d-vine op 15-08-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

d-vine schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Had nog zelf even gekeken zit hem in "Gevolgen heffingskortingen meeberekenen"
althans dat kun je in berekenhet.nl mee laten nemen of niet.
ik zit in de zelfde salaris vijver trouwens.

Bij nee komt dat bij mij ook overeen en wat ik bijvoorbeeld op autoweek zie met netto bijtelling
De vraag nu is, is het het waard.
Of gaan we voor de Light versie voor 370 8)

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florianverbeek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-08-2023
Hallohallo,

Mijn contract heeft een stelpost prijsverhoging. Ik begreep dat dat alleen is voor als de prijs van de auto verhoogd word door de fabrikant? Volgens de KIA website is de prijs niet verhoogd van vorig jaar, of geloof ik maar een paar honderd.

Het lijkt erop dat mijn dealer toch het maximale bedrag gaat rekenen in de stelpost. Of snap ik niet hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
DaMenaz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:01:
[...]
Mijn EV6 hangt nu aan een AC-lader en in KIA Connnect 2.1.13 geeft hij bij mij nu geen melding meer over 'batterijconditionering aanbevolen'.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flips
  • Laatst online: 22-09 07:31
B-Bandit schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:42:
Zo na lange tijd weer een bijdrage van mijn kant. Zijn afgelopen weekend paar dagen weg geweest en ik wilde dit keer meer spullen meenemen en zat al lange tijd te dubben over een dakkoffer. Vorige week de knoop doorgehakt en ben zeer tevreden.
.
Kan je ook iets zeggen over het verbruik hoe jij dat op jouw trip hebt ervaren? Ik ben wel benieuwd wat de invloed op de range is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
ragged schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

De vraag nu is, is het het waard.
Of gaan we voor de Light versie voor 370 8)
Voor mij volstaat de 77kwh edition verise. zoals eerder gezegd ik vind de prive bijdragen anders te veel worden.
En het valt wel mee wat je minder krijgt.

Nog even wat details bespreken en dan een proefrit aanvragen.
Laadpaal bestellen gaat wel een verplicht dingetje worden als ik automatisch alles wil laten declareren maar goed als het dat allemaal is.
Daarna zal ik snel op de bestelknop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
Boel-Shit schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:33:
[...]

Ik vermoed dat hij een belastingschijfje hoger zit dan jij.
Als je een belasting schijf hoger zit moet je meer betalen :)

Maar @ragged heeft het al uitgelegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

Vraagje, hebben all modellen de “tesla achtige” optie dat de camera aan gaat als je richting aangeeft.

1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
ragged schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:09:
Vraagje, hebben all modellen de “tesla achtige” optie dat de camera aan gaat als je richting aangeeft.
Nee, alleen de GT-line en de GT.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Flips schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

Kan je ook iets zeggen over het verbruik hoe jij dat op jouw trip hebt ervaren? Ik ben wel benieuwd wat de invloed op de range is
Door mijn rechtervoet is daar eigenlijk vrij weinig over te zeggen. Had wel de indruk dat het verbruik iets hoger was, in de orde van 10%. Maar dat is echt koffiedik kijken. Normaal red ik ongeveer 380km met mijn 77kW AWD. Denk nu zou het ongeveer 340km zijn. Ik vind de toename in verbruik in elk geval niet noemenswaardig.
d-vine schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:02:
[...]

Voor mij volstaat de 77kwh edition verise. zoals eerder gezegd ik vind de prive bijdragen anders te veel worden.
En het valt wel mee wat je minder krijgt.

Nog even wat details bespreken en dan een proefrit aanvragen.
Laadpaal bestellen gaat wel een verplicht dingetje worden als ik automatisch alles wil laten declareren maar goed als het dat allemaal is.
Daarna zal ik snel op de bestelknop drukken
De auto als secundaire voorwaarde blijft voor mij iets jaloersmakends. Betaal zelf 827 euro pm voor private lease. Dat is dan de GT-Line met 15.000km per jaar. Daar komt maandelijks nog ongeveer 100 euro aan “brandstof” bij. Om even eea in perspectief te plaatsen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:16
B-Bandit schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:35:
[...]

Door mijn rechtervoet is daar eigenlijk vrij weinig over te zeggen. Had wel de indruk dat het verbruik iets hoger was, in de orde van 10%. Maar dat is echt koffiedik kijken. Normaal red ik ongeveer 380km met mijn 77kW AWD. Denk nu zou het ongeveer 340km zijn. Ik vind de toename in verbruik in elk geval niet noemenswaardig.

[...]

De auto als secundaire voorwaarde blijft voor mij iets jaloersmakends. Betaal zelf 827 euro pm voor private lease. Dat is dan de GT-Line met 15.000km per jaar. Daar komt maandelijks nog ongeveer 100 euro aan “brandstof” bij. Om even eea in perspectief te plaatsen.
Anderen zijn misschien jaloers op je inkomen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
HansAuutB schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:37:
[...]

Anderen zijn misschien jaloers op je inkomen.
Ongetwijfeld! Mag niet klagen dat ik deze auto privé kan leasen. Ga het in de toekomst echter niet meer doen. Ben nu al aan het overwegen om hem straks over te nemen als de leasetermijn erop zit. Geweldige auto…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
Dartlink schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:38:
[...]

Heb je al op het reset knopje op het dashboard gedrukt? :p
Oopsie, will let you know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:49
Solarman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:11:
[...]

Nee, alleen de GT-line en de GT.
In België kan je dat in een pack drive assist, kostprijs 1600 euro bij bestellen op de earth versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Hans Br schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:42:
[...]

In België kan je dat in een pack drive assist, kostprijs 1600 euro bij bestellen op de earth versie.
Thnx voor de aanvulling @Hans Br, ik was helemaal uitgegaan van de Nederlandse markt.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackfalck
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 10:09
Vraagje. Ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn Kia EV6 een kapotte ICCU heeft. Ik was eigenlijk verbaasd dat Kia geen enkele verantwoordelijkheid neemt m.b.t. vergelijkbaar vervangend vervoer. Weet iemand wellicht wat je rechten zijn als consument?
Vooralsnog is de ICCU niet op voorraad, en de levertijd is onbekend. Dus dit grapje gaat nog wel even duren.
Ook best wel slecht, een bekend probleem maar dat spul dan niet op voorraad hebben. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 10:32
blackfalck schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:53:
Vraagje. Ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn Kia EV6 een kapotte ICCU heeft. Ik was eigenlijk verbaasd dat Kia geen enkele verantwoordelijkheid neemt m.b.t. vergelijkbaar vervangend vervoer. Weet iemand wellicht wat je rechten zijn als consument?
Vooralsnog is de ICCU niet op voorraad, en de levertijd is onbekend. Dus dit grapje gaat nog wel even duren.
Ook best wel slecht, een bekend probleem maar dat spul dan niet op voorraad hebben. :|
Volgens mij mag je dat wel eisen als de reparatie langer duurt dan een redelijke termijn. Een redelijke termijn hiervoor is 14 dagen. Daarna kun je de garage aansprakelijk stellen. Raadlpleeg even je rechtsbijstand, die je hopelijk hebt.

Ze kunnen niet meer ontkennen dat dit een bekend probleem is gezien de vele berichten op internet, en de software update die in de VS uitgerold wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 16-08-2023 09:09 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glasbergem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09 22:13
blackfalck schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:53:
Ik heb mijn EV6 net een week terug na drie maanden zonder te hebben gezeten door hetzelfde probleem. Eerst weken wachten op het nakijken van de auto (drukte in werkplaats dealer) en daarna weken wachten op de reparatie (of eigenlijk op de vervangende ICCU van Kia).

Blijkbaar kan een dealer bij Kia aangeven dat er onder garantie vervangend vervoer is geregeld voor de berijder. Dan zou Kia - omdat de dealer een vergoeding ontvangt voor vervangend vervoer van Kia - meer prioriteit geven aan de levering van onderdelen. Mijn EV6 was daarna snel gerepareerd, dus dat zou zomaar kunnen kloppen.

Ik had geen vergelijkbaar vervangend vervoer - een Kia Stonic - maar ik vond het goed genoeg geregeld door mijn dealer. En tijdens onze vakantie een Kia Ceed SW meegekregen en daardoor was ook de vakantie goed genoeg geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
B-Bandit schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:35:

Uiteindelijk heb ik een auto nodig om mijn werk uit te voeren en ik ben me meer dan bewust van dat dit mooie voorwaarden zijn waardoor je er privé ook mee kunt rijden en geen omkijken hebt met problemen of laden (tanken).
Als het aan mij had gelegen had ik nog een jaar of 2 doorgereden met de auto die ik nu heb want er staan weinig kilometers op doordat ik vorig jaar ernstig ziek ben geweest. Maar de wereld draait door en zo ook contracten.

Het is "maar" een auto, ik wil graag elektrisch rijden en niet te veel netto betalen dan wat ik nu doe dan is dit een mooie gelegenheid.
Uiteindelijk is je eigen gezondheid het belangrijkste wat telt in het leven O-)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rene1978
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19-02 13:48
Voor de mensen die 58kwh versie overwegen wilde ik hier mijn indruk achter laten. Na een jaar wachten heb ik mijn EV6 glacier white eindelijk net binnen gerkegen. De auto is echt snel genoeg in sport mode. Zelf heb ik na een paar keer niet eens meer zin om voluit weg te trekken en rij ik meestal in normaal of zelfs eco mode. Het verbruik llight op de 15kwh/100km momenteel na 1000km rijden. De auto is vooral lekker stil, ruim en geeft een enorm luxe gevoel t.o.v. mijn eerdere Volvo V40 D4, Nissan Quasqai en Skoda Octavia. De media bediening vind ik zelf heel fijn en intuitief. Ook het switchen tussen climate control en de andere menu`s went na een dag. En ook de standaard audio is prima te doen. Gewoon net geluid, beetje bas bijgedraait wel). Ik draai allerlei muziek en ben als muzikant altijd kritisch op geluid, maar dit is gewoon prima voor in de auto.

En de V2L zou niet werken volgends de dealer. Dus ik vraag hem een V2L adapter erin te steken om te tessten. Nou het werkt gewoon, Dat kan ik met 100% zekerheid zeggen.

Het is een leaseauto waar ik niet echt iets op aan te merken heb. Gewoon een enorm luxe en fijne auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaBart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-03 17:49
Hoi,

Zijn er wellicht andere GT rijders die weten wat hun gemiddelde verbruik is?

(Puur interesse want als ik goedkoper wilde rijden had ik wel een andere versie gekocht natuurlijk.)

Onze GT verbruikte afgelopen maand 21,37 kWh / 100km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takumibe
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-12-2024
MediaBart schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:34:
Hoi,

(Puur interesse want als ik goedkoper wilde rijden had ik wel een andere versie gekocht natuurlijk.)

Ik zat gemiddeld op 20 kWh / 100km voor juli, 90% normaal en 10% in GT modus. Vind het zelf wel goed meevallen.

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:32
Wooeeaaaa.....

Net moest ik uitwijken voor een bouwbusje bij ons kantoor en schaaf ik langs een hoge steen die daar voor de verbouwing ligt, maar ik heb gelukkig alleen het chrome stripje beschadigd , geen lak of dorpel gelukkig.
Ik ga dat stripje natuurlijk uit mijn eigen zak betalen want ik heb 83% no claim. Heeft iemand enig idee wat zo'n stripje kost? En moet je nu naar eeb schade bedrijf of aan Kia vragen de strip te vervangen?
Zal denk ik niet te duur zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJMnkFF9A0BHF4G081o-ZTgUwCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1xBlUT21ihDS1YI2gh21KPly.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhIxZybAAtfDjrEHT1IXsnZ8xj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BmaT9iNoaf9CWefKGUkV1Jb4.jpg?f=user_large te veel zijn?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 15:20
MediaBart schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:34:
Hoi,

Ik zit rond de 22 kWh en qua rijbereik is dat max 340. Vind het idd ook nog goed meevallen want ik heb wel een zware voet ;)

• Joer
  • Laatst online: 19-04 12:19
marc4547 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:06:
Wooeeaaaa.....

Net moest ik uitwijken voor een bouwbusje bij ons kantoor en schaaf ik langs een hoge steen die daar voor de verbouwing ligt, maar ik heb gelukkig alleen het chrome stripje beschadigd , geen lak of dorpel gelukkig.
Ik ga dat stripje natuurlijk uit mijn eigen zak betalen want ik heb 83% no claim. Heeft iemand enig idee wat zo'n stripje kost? En moet je nu naar eeb schade bedrijf of aan Kia vragen de strip te vervangen?
Zal denk ik niet te duur zijn?[Afbeelding][Afbeelding] te veel zijn?
Er zijn ook bedrijven die net zoals velgen dit waarschijnlijk kunnen repareren zonder dat er een nieuwe strip op moet.

• ragged

ragged

2

Klopt het overigens dat de auto het interieur niet pre-heat of koelt als deze niet aan de stekker zit ?

1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

ragged schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:26:
Klopt het overigens dat de auto het interieur niet pre-heat of koelt als deze niet aan de stekker zit ?
Ik kan climate control starten zonder dat deze aan een laadpaal hangt, en dan werkt het gewoon...

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
ragged schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:26:
Het werkt zonder aan de laadpaal te staan als je rechtstreeks via de app aan zet.

Alleen wil je een vast schema hanteren dat hij automatisch via bepaalde dagen of tijden gaat verwarmen of koelen dan moet hij wel aan de laadpaal staan.

• ragged

ragged

2

TGEN schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Ik kan climate control starten zonder dat deze aan een laadpaal hangt, en dan werkt het gewoon...
Dat leek mij logische, maar in sommige review gaven zij aan dat hij aan de stekker moest staan.

Thanks.

1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De KIA EV6 heeft een 12 volt "on-vehicle battery diagnosis system", welke de dealer kan uitlezen. Voor Kia EV6 heb ik deze informatie gevonden (zie einde post):

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 12:08
zijn er die deze al in hun auto hebben. is het wat?

https://www.amazon.nl/-/e...v6%2Caps%2C90&sr=8-7&th=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jD12VYmvBUiPkQ_U5-5dn8oElMY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FN0ZjJrT07ebo5m0nqKzHca5.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overstag
Ik heb er eentje. En voor mij voldoet het prima.

• De Ideale Man
Ik vind het wel handig.

• Valuco
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-09 08:32
Ik heb dezelfde samen met eentje voor onder de armsteun waar ik wat kleingeld in kwijt wilde.
Heb ze bij ome Ali besteld;
- https://nl.aliexpress.com/item/1005005401554207.html
- https://nl.aliexpress.com/item/1005005429399463.html

Bevallen allebei super.

• Wiliyama
  • Laatst online: 19-09 11:37
Ja, het is wat. Extra opbergruimte onder dit bakje voor spullen die niet meteen gebruikt worden.

• Wiliyama
  • Laatst online: 19-09 11:37
Solarman schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:16:
[...]

Zo was het inderdaad, maar inmiddels zijn de voorwaarden en abonnementen aangepast.
Zodra je introductiejaar over is val je daardoor in de nieuwe abonnementen.
Dan is het dus goedkoper en zijn er meer laad mogelijkheden om m.b.v. freshmilecard te laden. Vooral bij de snelladers >150kW. Een abonnement is dan ook niet nodig.

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
In een Facebook discussie lees ik dat je af en toe moet laden tot 100% om de batterijcellen te balanceren. In de handleiding van de wagen vind ik er niets van terug. Wij laden thuis steeds tot max 80%. Heeft de man een punt of is het onzin. Ik dacht dat het BMS daar werk van maakt, en je zelf niets hoeft te doen, maar toch spreekt men van de wagen na het laden nog een uurtje aan de lader te laten hangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02

Peetman

Tjah....

Het balanceren gebeurt bij mijn weten ook als je in de auto een andere doelpercentage instelt. Dan gaat de auto na het bereiken van dat percentage nog een tijdje balanceren. Dat zie ik aan het verbruik van 200W of 100W op de laadpaal en daarna heb ik vaak een SoC van 92 a 93% ipv de ingestelde 90%.

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

DigitalHombre schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:38:
In een Facebook discussie lees ik dat je af en toe moet laden tot 100% om de batterijcellen te balanceren. In de handleiding van de wagen vind ik er niets van terug. Wij laden thuis steeds tot max 80%. Heeft de man een punt of is het onzin. Ik dacht dat het BMS daar werk van maakt, en je zelf niets hoeft te doen, maar toch spreekt men van de wagen na het laden nog een uurtje aan de lader te laten hangen?
Ik weet het niet zeker maar ik meen in de (papieren) handleiding gelezen te hebben dat ze aanraden om 1x per maand op te laden tot 100%.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:35
Jup, werkt goed.

[ Voor 24% gewijzigd door FlyingGameGuy op 17-08-2023 16:15 . Reden: Meerdere hebben hetzelfde al gedeeld :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canby
  • Laatst online: 12:59
Peetman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:00:
Het balanceren gebeurt bij mijn weten ook als je in de auto een andere doelpercentage instelt. Dan gaat de auto na het bereiken van dat percentage nog een tijdje balanceren. Dat zie ik aan het verbruik van 200W of 100W op de laadpaal en daarna heb ik vaak een SoC van 92 a 93% ipv de ingestelde 90%.
Ik heb het nog nooit mee gemaakt (bij 3 fasen 16A). Als hij geladen is wordt stekker meteen ontgrendeld en stop hij met laden. Verbruik is ook zero.

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overstag
TGEN schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:13:
[...]

Ik weet het niet zeker maar ik meen in de (papieren) handleiding gelezen te hebben dat ze aanraden om 1x per maand op te laden tot 100%.
Het advies wat ik van de verkoper kreeg is:
Snelladen tot 80% en daarna via standaard laden tot 100%.
Gewoon laden, openbare of huis, gewoon tot 100%.

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 17:27
Heb ik idd vanaf het begin besteld en is degelijk materiaal wat prima past. Ook netjes met dat anti-slib spul. Als je er behoefte aan denkt te hebben zeker een aanrader.

Evenals overigens dit: https://www.amazon.nl/gp/...ef_=pe_26924151_763298101

Zelfde verhaal.

• Jugonoot04
In voorbereiding op de vakantie dacht ik: laat ik eens zo’n Tesla Supercharger (250 kW) proberen. Altijd handig om op een lange reis achter de hand te hebben nu ze meestal toch zijn opengesteld voor andere merken. Wat blijkt: half uurtje gestaan en kwam niet hoger dan 45 kW dus dat viel flink tegen. Moet er wel bij zeggen dat het een flink station was met pakweg 20 laders waarvan zeker 16-17 bezet. Was dus behoorlijk druk. Zou dat invloed hebben op de laadsnelheid of is het de combi Tesla/Kia EV6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:14
marc4547 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:06:
Wooeeaaaa.....

Zal denk ik niet te duur zijn?[Afbeelding][Afbeelding] te veel zijn?
Ik heb een tijd terug schade gehad (iemand reed achteruit tegen de zijkant van mijn auto aan), waarna de passagiersdeur en sierstrip vervangen moesten worden. De sierstrip duurde extra lang omdat deze besteld moest worden, vandaar dat ik de kosten heb gezien. Ik rij de EV6 lease dus heb ik gelukkig niet uit eigen zak hoeven te betalen, maar volgens mij zat de sierstrip tegen de 1.000 euro..

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18
Jugonoot04 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:24:
In voorbereiding op de vakantie dacht ik: laat ik eens zo’n Tesla Supercharger (250 kW) proberen. Altijd handig om op een lange reis achter de hand te hebben nu ze meestal toch zijn opengesteld voor andere merken. Wat blijkt: half uurtje gestaan en kwam niet hoger dan 45 kW dus dat viel flink tegen. Moet er wel bij zeggen dat het een flink station was met pakweg 20 laders waarvan zeker 16-17 bezet. Was dus behoorlijk druk. Zou dat invloed hebben op de laadsnelheid of is het de combi Tesla/Kia EV6?
Bezetting speelt zeker 'n rol. Die Superchargers zijn als ik het goed begrijp in paren aangesloten, dus als zowel de A als de B paal bezet zijn, zakt de laadsnelheid in. Daarnaast zijn de Tesla superchargers (v2/v3) max 500v (want alle Teslas tot nu toe hebben 400V batterijen). De EV6 heeft 'n 800V batterij dus waarschijnlijk zorgt de interne omzetting daarvan ook weer voor wat minder laadvermogen.

• De Ideale Man
Kia ev6 kan nog niet vol laden op een 250kw van Tesla door de 800V.
De V2 150KW werkt wel. Dus even goed kijken in de app of de 150kw aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 19:57

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

anboni schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:26:
[...]

Bezetting speelt zeker 'n rol. Die Superchargers zijn als ik het goed begrijp in paren aangesloten, dus als zowel de A als de B paal bezet zijn, zakt de laadsnelheid in. Daarnaast zijn de Tesla superchargers (v2/v3) max 500v (want alle Teslas tot nu toe hebben 400V batterijen). De EV6 heeft 'n 800V batterij dus waarschijnlijk zorgt de interne omzetting daarvan ook weer voor wat minder laadvermogen.
V3 Superchargers hebben geen stall-sharing. Alleen bij de v2 stalls wordt de charge power verdeeld over 2 stalls. Verder kan het soms wel voorkomen dat als alle stalls bezet zijn, dat dan de power van het hele station ontoereikend is. Iedereen, ook v3, krijgt dan een iets lagere laadsnelheid.

Hoe herken je een v3 stall?
Die heeft een enkele laadkabel (CCS).
De v2 stalls hebben 2 laadkabels (Tesla Type2 en CCS).

En inderdaad de mismatch tussen 800v KIA en 400v Supercharger veroorzaakt helaas het trage laden. Hopelijk kan dat nog verbeterd worden tot 120 kW.

De v4 Tesla Superchargers gaan tot 1000v, maar die zijn er nog nauwelijks.

[ Voor 8% gewijzigd door Gasoline1234 op 17-08-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 15:02
Gasoline1234 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:58:
[...]

V3 Superchargers hebben geen stall-sharing. Alleen bij de v2 stalls wordt de charge power verdeeld over 2 stalls. Verder kan het soms wel voorkomen dat als alle stalls bezet zijn, dat dan de power van het hele station ontoereikend is. Iedereen, ook v3, krijgt dan een iets lagere laadsnelheid.

En inderdaad de mismatch tussen 800v KIA en 400v Supercharger veroorzaakt helaas het trage laden. Hopelijk kan dat nog verbeterd worden tot 120 kW.

De eerste Testla V4 staat in Harderwijk! Helaas kan ook deze op dit moment de 800V wagens alleen laden via de KIA motor waardoor het laden gelimiteerd is to 50 kW. Men schijnt hier wel aan te werken om op te lossen.

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 14:16
Gasoline1234 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:58:
[...]

Hoe herken je dan v4? Zowel fysiek als in de app?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 12:03

The Wizard

Moderator Mobile
HansAuutB schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:35:
[...]

Hoe herken je dan v4? Zowel fysiek als in de app?
Fysiek is het niet zo moeilijk…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ass2Iw9LgnkvEZCvMh9LyPb6BC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mk2oB2BuDNmK61CiXmpZMZG.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn heel andere palen. Ik heb een tijdje geleden het getest in Harderwijk, even zoeken in dit topic. Maximale laadsnelheid is 40 kW, is onderhuids nog steeds een 400V netwerk. Andere merken laden wel goed (mits niet op 800V laadstructuur).

Je kan ze niet apart vinden in de app, staat gewoon 250 kW. Maar nu is het nog simpel, in de hele wereld staat er maar eentje, in Harderwijk :P

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:32
Je kuynt alleen de Tesla V2 laders gebruiken. Die komen tot ongeveer 100kw. De V3 laders komen niet hoger als 45 KW met andere merken auto's. Tesla heeft dat nog niet volledig vrijgegeven

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
TGEN schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:13:
[...]

Ik kan er toch niets van terugvinden, integendeel staat er wel het volgende in de handleiding:
Als de HV-batterij slechts voor 80%
opgeladen is en u zo weinig mogelijk
DC-snelladen gebruikt, kunt u de prestaties
van de HV-batterij optimaal houden
(in plaats van de HV-batterij op te laden
tot 100% en/of te laden na elke rijcyclus.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Darth_Fedor schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:30:
[...]

De eerste Testla V4 staat in Harderwijk! Helaas kan ook deze op dit moment de 800V wagens alleen laden via de KIA motor waardoor het laden gelimiteerd is to 50 kW. Men schijnt hier wel aan te werken om op te lossen.
Zoals The Wizard al aangeeft zijn die "v4"superchargers in Harderwijk geen echte v4.
De stalls zelf hebben weliswaar de v4 form-factor, maar ze zijn aangesloten op de traditionele v3 omvormers, die op maximaal 400v werken.
Bij Tesla zijn de stalls slechts een "kast om de laadkabel in op te hangen plus wat kabelkoeling". Een doorgeefluik dus. Het echte werk gebeurt in de grote witgrijze kasten die meestal een eindje verderop in een groepje bij elkaar staan. In Harderwijk zijn dat "ouderwetse" v3 kasten, dus max 400v.

Kun je eens uitleggen hoe dat zit waarom bij een Tesla v3 supercharger een KIA alleen "via de motor" geladen kan worden? Waarom geen normale CCS DC charge naar het batterypack?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Charles Brush
  • Laatst online: 02-02-2024
Op deze site wordt het multi speed charging systeem (400V en 800V) toegelicht van het E-GMP platform: https://hyundai.com.sg/gl...tion-and-sensibility-185/

[ Voor 12% gewijzigd door Charles Brush op 18-08-2023 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Charles Brush schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:24:
Op deze site wordt het multi speed charging systeem (400V en 800V) toegelicht van het E-GMP platform: https://hyundai.com.sg/gl...tion-and-sensibility-185/
Interessant, er is dus wel een 800v Onboard Charger (OBC) ingebouwd, maar geen separate 400v OBC. Met een truukje wordt de 400v door de elektromotor omgezet naar 800v, en die charge gaat naar de battery pack. Dat kan blijkbaar niet met meer power dan 50 kW.

Ben nog wel benieuwd of dat met 2 motoren tegelijk wel tot 100kW mogelijk is. De Kia EV9 schijnt dat te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Iemand al ervaring met velg reparatie? Mijn metalen velgen kon ik altijd mooi laten repareren. Die van de ev6 zijn deels kunststof denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
B-Bandit schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:24:
Iemand al ervaring met velg reparatie? Mijn metalen velgen kon ik altijd mooi laten repareren. Die van de ev6 zijn deels kunststof denk ik?
Kunststof velgen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jugonoot04
Iemand herkenning bij het volgende: je stapt in de EV6, rijdt weg en na pakweg 10-15 minuten gaat plotseling de radio spontaan aan. En nee, ik weet inmiddels 100% zeker dat ik niet een knopje op het stuur heb aangeraakt. Is daarna weer simpel uit te zetten maar toch vreemd. Geen idee of het er mogelijk iets mee te maken maar ik noem het toch maar: Apple Carplay verbindt in mijn geval altijd automatisch en draadloos waarbij Flitsmeister ook direct actief is.

[ Voor 4% gewijzigd door Jugonoot04 op 19-08-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Gasoline1234 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Zoals The Wizard al aangeeft zijn die "v4"superchargers in Harderwijk geen echte v4.
De stalls zelf hebben weliswaar de v4 form-factor, maar ze zijn aangesloten op de traditionele v3 omvormers, die op maximaal 400v werken.
Bij Tesla zijn de stalls slechts een "kast om de laadkabel in op te hangen plus wat kabelkoeling". Een doorgeefluik dus. Het echte werk gebeurt in de grote witgrijze kasten die meestal een eindje verderop in een groepje bij elkaar staan. In Harderwijk zijn dat "ouderwetse" v3 kasten, dus max 400v.

Kun je eens uitleggen hoe dat zit waarom bij een Tesla v3 supercharger een KIA alleen "via de motor" geladen kan worden? Waarom geen normale CCS DC charge naar het batterypack?
Via de inverter dan natuurlijk, niet via de motor, dat is kletsika >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Gasoline1234 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:32:
[...]

Interessant, er is dus wel een 800v Onboard Charger (OBC) ingebouwd, maar geen separate 400v OBC. Met een truukje wordt de 400v door de elektromotor omgezet naar 800v, en die charge gaat naar de battery pack. Dat kan blijkbaar niet met meer power dan 50 kW.

Ben nog wel benieuwd of dat met 2 motoren tegelijk wel tot 100kW mogelijk is. De Kia EV9 schijnt dat te kunnen.
......door de inverter op de motor, het is niet zo dat de motor gaat draaien en dan een soort dynamo werking heeft ofzo, dat is een beetje al te fantastisch >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
B-Bandit schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:24:
Je moet knap je best doen met de ballonbanden van de EV6 (zelfs met 20”) lijkt me, maar als het toch gelukt is ze te raken dan is EM Wheels in Warmond een topbedrijf voor velgreparatie. https://www.emwheels.nl/

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ideale Man
Ik heb op vakantie de navigatie van Kia getest om te kijken of ik het beter en fijner vind dan google maps en abrp nu de update van het laden is toegevoegd.

Helaas vind ik de navigatie van Kia niet fijn. Het zwarte scherm irriteert mij, waarom niet gewoon in kleur? Er is ook weinig te zien op de kaart, behalve dan soms 3D gebouwen.
De gekozen route is soms ook een vraagteken. Laatst moest ik door het binnencentrum rijden met hele smalle straatjes dat was niet fijn. De volgende dag moest ik er weer zijn en had ik google gebruikt. Die hanteerde de rondweg, veel beter.
1 keer stond ik in een doodlopende straat!

Voor het laden vind ik persoonlijk abrp fijner om alles snel en overzichtelijk in te stellen (gebruik AA en dongle).

Dus voor mij voorlopig geen kia navigatie tot er een beter versie komt misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Ik heb de auto via de zaak, maar gebruik hem of ik hem privé heb aangeschaft. Zelfs duidelijke instructies aan de vrouw gegeven hoe te parkeren. Krijg soms foto's van mijn vrouw dat ze auto lekker breed heeft geparkeerd.
Ik was laatst in een Franse parkeergarage waar je ook krap moest parkeren om naast elkaar te staan. Ben daar 2 keer geweest. 1ste keer gelukkig op een losse pakerplaats kunnen parkeren en de andere keer heb ik hem lekker breed op 2 parkeerplaatsen geparkeerd >:) .

Soms lukt het niet en moet je door weinig parkeerplaatsen en veel auto's (afspraak bij Fysiotherapeut), parkeren tussen de andere auto's. De parkeerplaatsen waren smal en de andere auto's waren Fransen!

Ik kom terug van mijn afspraak en ja hoor. Iemand heeft lekker zijn deur tegen mijn zijkant aan gebutst :( . Deuk en lak beschadigd (gelukkig is het een klein deukje) en nog wel aan de kant van de bestuurder. Kan ik er fijn elke keer naar kijken als ik ga rijden!!
Echt balen... :'(

[ Voor 26% gewijzigd door De Ideale Man op 20-08-2023 04:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
DaMenaz schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:52:
[...]

Je moet knap je best doen met de ballonbanden van de EV6 (zelfs met 20”) lijkt me, maar als het toch gelukt is ze te raken dan is EM Wheels in Warmond een topbedrijf voor velgreparatie. https://www.emwheels.nl/
Ik ben er wel blij mee. Mijn vrouw kan niet zo goed langs een stoeprand parkeren. Met deze banden is dat geen probleem.

Alleen zitten de wangen van de banden vol moet roest strepen! Das dan weer niet zo mooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Ideale Man
Ik ben wel blij met de frunk op vakantie. Ik heb hier alle benodigde spullen in zitten waar je gelijk bij moet zijn bij pech langs de weg. Hesjes, gevarendriehoek, verbandtrommel, schoonmaakmiddel en doekjes, trekker, zaklamp, schoonmoeder etc.
Kan mooi blijven liggen en de kofferbak kan ik voor de rest gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Tijdens de vakantie gebruik ik een koelbox welke tussen de kinder op de achterbank staat. De stekker zit in het stopcontact. De stekker (een platte zonder aarde) zit er een beetje los in. Dus kom je met je voet tegen de stekker dan gaat de koelbox uit.

Ik merkte bij het stofzuigen van de auto dat de ronde stekker met van die dikkere pinnen beter blijft zitten.

Daarom heb ik hiervoor een verloopstekker gehaald met deze ronde stekker met dikke pinnen waar ik 3 platte stekkers in kan doen.
Nu blijft de koelbox werken ook als je er perongeluk met de voet er tegen aan komt. Veder kon ik ook de dvd schermen op 230V aansluiten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:03
De Ideale Man schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 04:43:
Ik heb de auto via de zaak, maar gebruik hem of ik hem privé heb aangeschaft. Zelfs duidelijke instructies aan de vrouw gegeven hoe te parkeren. Krijg soms foto's van mijn vrouw dat ze auto lekker breed heeft geparkeerd.
Ik was laatst in een Franse parkeergarage waar je ook krap moest parkeren om naast elkaar te staan. Ben daar 2 keer geweest. 1ste keer gelukkig op een losse pakerplaats kunnen parkeren en de andere keer heb ik hem lekker breed op 2 parkeerplaatsen geparkeerd >:) .

Soms lukt het niet en moet je door weinig parkeerplaatsen en veel auto's (afspraak bij Fysiotherapeut), parkeren tussen de andere auto's. De parkeerplaatsen waren smal en de andere auto's waren Fransen!

Ik kom terug van mijn afspraak en ja hoor. Iemand heeft lekker zijn deur tegen mijn zijkant aan gebutst :( . Deuk en lak beschadigd (gelukkig is het een klein deukje) en nog wel aan de kant van de bestuurder. Kan ik er fijn elke keer naar kijken als ik ga rijden!!
Echt balen... :'(
Als je echt zuinig op je auto bent zou ik sowieso ook niet breed en dubbel gaan parkeren. Naast dat dit natuurlijk super asociaal is zijn er ook mensen die juist dan hun barrel heel dicht op jou auto gaan parkeren of nog erger jou auto bekrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

JeJeBe schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:59:
[...]

Dat lijkt mij ook. Maar ik dacht laat ik maar dicht bij de uitspraak van Hyundai/Kia blijven:

"It uses the vehicle’s motor and inverter to convert the 400V current coming from the outside charger into 800V so that it can be stored in the battery."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwEEp3R
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 07:44
Jugonoot04 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:12:
Iemand herkenning bij het volgende: je stapt in de EV6, rijdt weg en na pakweg 10-15 minuten gaat plotseling de radio spontaan aan. En nee, ik weet inmiddels 100% zeker dat ik niet een knopje op het stuur heb aangeraakt. Is daarna weer simpel uit te zetten maar toch vreemd. Geen idee of het er mogelijk iets mee te maken maar ik noem het toch maar: Apple Carplay verbindt in mijn geval altijd automatisch en draadloos waarbij Flitsmeister ook direct actief is.
Ja, helemaal dezelfde ervaring. Ik heb het idee dat dit inderdaad door CarPlay komt, en alleen wanneer er via CarPlay een geluid moet worden afgespeeld (bv van Flitsmeister). Ik heb CarPlay bekabeld aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jugonoot04
SwEEp3R schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Ja, helemaal dezelfde ervaring. Ik heb het idee dat dit inderdaad door CarPlay komt, en alleen wanneer er via CarPlay een geluid moet worden afgespeeld (bv van Flitsmeister). Ik heb CarPlay bekabeld aangesloten.
Dank voor je reactie. Dan weet ik nu iig dat het niet exemplarisch is. T'is vervelend maar nu ook weer geen drama.

Wart betreft wireless CarrPlay zou ik je echt https://www.bol.com/nl/nl...carplay/9300000023491552/ willen aanbevelen. Lekker compact, met bijv. klittenband netjes te bevestigen en werkt tot nu toe fantastisch. Je stapt in en na 10-15 sec. wordt de verbinding automatisch tot stand gebracht. Super relaxed. Blijft toch een beetje vreemd dat fabrikanten die Carplay of AA ondersteunen ook de wireless variant niet gelijk inbouwen. Moet toch een schijntje zijn op de totale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik miste draadloos Carplay tot nu toe niet. We hebben een paar weken terug echter een SEAT Leon PHEV gekocht die het wel heeft (en draadloos laden) en het is toch wel erg relaxt…

[ Voor 18% gewijzigd door DaMenaz op 20-08-2023 11:54 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Krijg soms foto's van mijn vrouw dat ze auto lekker breed heeft geparkeerd. (....) heb ik hem lekker breed op 2 parkeerplaatsen geparkeerd >:) .
Parkeren is een vak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
schumi1986 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:45:
[...]

Als je echt zuinig op je auto bent zou ik sowieso ook niet breed en dubbel gaan parkeren. Naast dat dit natuurlijk super asociaal is zijn er ook mensen die juist dan hun barrel heel dicht op jou auto gaan parkeren of nog erger jou auto bekrassen.
Dit. Ik kras niet maar je kunt er donder op zeggen dat mijn passagierskant op spiegelbreedte van jouw bestuurderskant staat. Eigen risico lease is verlaagd dus dat heb ik er graag voor over om zo'n parkeerder te pesten.
En er gaat een foto naar 'parkeren is een vak'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
De parkeerplaatsen waren smal en de andere auto's waren Fransen!
Fransen! O... M... G...

(Dat zou mijn 14-jarige dochter zeggen met een ietwat smalende blik en overdreven toontje, gevolgd door rollende ogen.)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DigitalHombre
henrov schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

Dit. Ik kras niet maar je kunt er donder op zeggen dat mijn passagierskant op spiegelbreedte van jouw bestuurderskant staat. Eigen risico lease is verlaagd dus dat heb ik er graag voor over om zo'n parkeerder te pesten.
En er gaat een foto naar 'parkeren is een vak'.
Nu mis ik wel het "duim onder" symbool :-(
Wat geeft jou dan wel het recht om knal tegen die auto te staan? Als de wagen die volgens jouw normen niet correct staat weg is, heeft de volgende die de parkeerplaats wil gebruiken gewoon geen andere mogelijkheid dan te ver naar rechts te staan, waardoor die dan mogelijk weer gepest door het aso kereltje dat rechts van hem wil parkeren. Een straatje zonder eind omdat je nooit met zekerheid kan zeggen wie als eerste begonnen is. Want als één zo'n auto uit het midden staat (voor godweet welke reden) dan zijn vaak een hele rij verplicht om wat uit het vak te parkeren. Lijkt wel kleuterschool mentaliteit. En neen, jij krast niet (laat ons hopen) maar de volgende klojo is misschien wel van mening dat dit een flinke kras met de autosleutels kan verantwoorden. Je zal dan maar toevallig wagen nummer drie of vier zijn die zich genoodzaakt voelt om ook wat "creatief" te parkeren.
Zonder het dubbelvak parkeren goed te praten: get a life jongen!

[ Voor 0% gewijzigd door DigitalHombre op 20-08-2023 18:33 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
DigitalHombre schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:32:
[...]

Wat geeft jou dan wel het recht om knal tegen die auto te staan?
Als de wagen naast je slecht in het vak of buiten het vak staat en jij gaat er perfect in het vak naast staan maar dus wel zeer dicht erop, dan is dat je goed recht.

Mocht je schade krijgen door de situatie sta je ook nog in je gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
Loei123 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:52:
[...]

Mocht je schade krijgen door de situatie sta je ook nog in je gelijk.
Om het even cru te zeggen, ik geloof er geen bal van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valuco
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-09 08:32
Helaas heb ik denk ik ook een defecte ICCU te pakken.
AWD GT-line van april 2023, 6200km op de teller.
Vanmiddag thuis aan de lader hangen, kreeg na een uurtje of twee laden op 11kw een melding dat het laden voltooid was.
Stond toen pas op 66% en moest naar de 100%.
Laad voor 95% van de tijd thuis aan de lader.
Krijg bij starten van de auto, alsmede in de app onder diagnostiek, de melding ‘abnormaal’ bij BMS.
Morgen dus maar even naar de dealer en denk dat hij daar dan even mag staan erg genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:12
JeJeBe schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:59:
[...]
Dat kletsika valt wel mee: https://www.hyundai.news/...v-customers-journeys.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
DigitalHombre schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:32:
[...]

Wat geeft jou dan wel het recht om knal tegen die auto te staan? Als de wagen die volgens jouw normen niet correct staat weg is, heeft de volgende die de parkeerplaats wil gebruiken gewoon geen andere mogelijkheid dan te ver naar rechts te staan, waardoor die dan mogelijk weer gepest door het aso kereltje dat rechts van hem wil parkeren. Een straatje zonder eind omdat je nooit met zekerheid kan zeggen wie als eerste begonnen is. Want als één zo'n auto uit het midden staat (voor godweet welke reden) dan zijn vaak een hele rij verplicht om wat uit het vak te parkeren. Lijkt wel kleuterschool mentaliteit. En neen, jij krast niet (laat ons hopen) maar de volgende klojo is misschien wel van mening dat dit een flinke kras met de autosleutels kan verantwoorden. Je zal dan maar toevallig wagen nummer drie of vier zijn die zich genoodzaakt voelt om ook wat "creatief" te parkeren.
Zonder het dubbelvak parkeren goed te praten: get a life jongen!
Hmmm, het is toch wat. Wat een gedoe als er iemand over de lijntjes gaat, niet?
Ik geef je trouwens helemaal gelijk. Je weet maar nooit wie er begon.
Dus beter maar niet over de lijntjes.
Pagina: 1 ... 302 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic