Acties:
  • +2 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
ColdRain schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:37:
[...]

Een wijd verspreide misvatting. En dus soms 'valse' beloftes.
Navigatie is onderdeel van het infotainment en dat is 100% de verantwoordelijkheid van de koper. Garages doen uitsluitend firmware updates zoals bijvoorbeeld die ICCU update als die ooit naar Europa komt, of de update voor de TSB rond de remlichten.
Ben ik niet met je eens, als de auto nieuw verkocht word mag je er best van uit gaan dat het alle laatste updates heeft gehad. Ook van de navigatie.

Dat je daarna bij een beurt niet de navigatie word geupdate, prima. Maar bij aflevering/oplevering mag je verwachten dat dat gewoon gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:06
edit: laat maar, geen zin in.

[ Voor 93% gewijzigd door ColdRain op 07-08-2023 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:16
demonic schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:49:
[...]

Ben ik niet met je eens, als de auto nieuw verkocht word mag je er best van uit gaan dat het alle laatste updates heeft gehad. Ook van de navigatie.

Dat je daarna bij een beurt niet de navigatie word geupdate, prima. Maar bij aflevering/oplevering mag je verwachten dat dat gewoon gedaan is.
Dat mag jij vinden, maar is (helaas) niet de praktijk.
Als je nog wacht op een EV6, zal dit je 1e teleurstelling zijn. Zo niet, dan heb je de dealer gevonden die we ons allemaal wensen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Gelukkig ben ik één van hen die een goede dealer heeft. (maar ik begrijp goed wanneer dit niet het geval is).
De auto was bij aflevering voorzien van de laatste infotainment software en firmeware.

Om verrassingen te voorkomen is het verstandig al je mondelinge afspraken per mail te bevestigen naar de dealer, dan zijn er achteraf geen verrassingen.
De mail maakt onderdeel uit van de verkoopafspraken waaraan de dealer zich zal moeten houden.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:54
Doet de dealer het wel: netjes.
Doet de dealer het niet: geen probleem, want KIA heeft een prima, gratis en levenslange updateservice.

Ik zie me al terugrennen naar Apple omdat ze me een iPhone hebben verkocht waar ik zelf de laatste iOS op moest zetten.

Catch my drift?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColdRain
DaMenaz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:58:
Doet de dealer het wel: netjes.
Doet de dealer het niet: geen probleem, want KIA heeft een prima, gratis en levenslange updateservice.
Soms moet ik de adresbalk checken of dat daar echt wel 'tweakers' staat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:31
demonic schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:49:
[...]

Is inderdaad totaal niet normaal. Welke aankopen zijn up to date bij aflevering/uitpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 19-09 11:37
ColdRain schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

Soms moet ik de adresbalk checken of dat daar echt wel 'tweakers' staat. :+
Hoe hoog moet het technische kennis niveau van iemand zijn om volgens jou op tweakers vragen of opmerkingen te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Wiliyama schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Hoe hoog moet het technische kennis niveau van iemand zijn om volgens jou op tweakers vragen of opmerkingen te plaatsen?
Ik denk niet dat het om technische kennis gaat maar met de bereidheid zelf iets te doen.

De verwachting hebben dat de dealer alles bij aflevering regelt is niet terecht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Loei123 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:39:
[...]

Ik denk niet dat het om technische kennis gaat maar met de bereidheid zelf iets te doen.

De verwachting hebben dat de dealer alles bij aflevering regelt is niet terecht.
Voor de inmiddels ruim 1000 euro afleverkosten die in rekening worden gebracht door diezelfde dealer verwacht ik gewoon een auto die voorzien is van de laatste updates bij aflevering. Is toch wel het minste wat je mag verwachten voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
ebis schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:37:
[...]

Voor de inmiddels ruim 1000 euro afleverkosten die in rekening worden gebracht door diezelfde dealer verwacht ik gewoon een auto die voorzien is van de laatste updates bij aflevering. Is toch wel het minste wat je mag verwachten voor dat geld.
Als dat daar bij aangegeven wordt wel, is dat ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Loei123 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:05:
[...]

Als dat daar bij aangegeven wordt wel, is dat ook zo?
Uiteraard niet. Er wordt helemaal niets, buiten de overheidskosten, gespecificeerd wat er precies valt onder de afleverkosten. Als ze het niet doen zal je geen poot hebben om op te staan maar mij zijn ze gelijk kwijt als klant als ze hier moeilijk over gaan doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
ebis schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:37:
[...]

Is toch wel het minste wat je mag verwachten voor dat geld.
Van wie mag dat?
Daarnaast: dit platform heet tweakers en impliceert daarmee dat het bedoeld is voor mensen die het niet erg vinden iets te tweaken. Zoals bv het toepassen van een update.

Maar dat terzijde: mijn Dell Laptop had nogal wat (driver) updates te verstouwen toen hij aanging. Mijn horloge kwam uit de doos, ging aan en vroeg om een update.
Zelfs mijn TV deed dat. En weet je, als je geduld hebt doet je EV6 dat ook.
En anders kijk je even op de kia site, alles wat je nodig hebt is makkelijk en gratis beschikbaar.

Waar hebben we het in hemelsnaam over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
ebis schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:12:
[...]

Uiteraard niet. Er wordt helemaal niets, buiten de overheidskosten, gespecificeerd wat er precies valt onder de afleverkosten. Als ze het niet doen zal je geen poot hebben om op te staan maar mij zijn ze gelijk kwijt als klant als ze hier moeilijk over gaan doen.
Tjah dat zou kunnen.

Maar zoals je zelf zegt staat het nergens, dus is je verwachting niet terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Loei123 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:39:
[...]

Volgens mij was het niet duidelijk dat het over een opmerking van Coldrain die meermaals indirect reageerde over het niveau van mensen hier op het forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColdRain
Wiliyama schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:52:
Volgens mij was het niet duidelijk dat het over een opmerking van Coldrain die meermaals indirect reageerde over het niveau van mensen hier op het forum.
Daar reageerde ik niet op, indirect noch direct. Lees de reactie van henrov, die verwoordt exact wat ik bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
ebis schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:12:
[...]

Dit is wat in de originele prijslijst van de EV6 wordt aangegven onder rijklaarmaakkosten

De consumentenadviesprijs is inclusief kosten rijklaarmaken bestaande uit: het transporteren van de auto, het reinigen en poetsen van de auto, de nulbeurt, de kentekenplaten, handling- en administratiekosten, recyclingbijdrage, legeskosten, kosten tenaamstelling, een modelspecifieke mattenset en een veiligheidshamer.

Voor alle ander items zul je duidelijke afspraken moeten maken vooraf.

[ Voor 4% gewijzigd door Solarman op 08-08-2023 21:16 ]

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
ColdRain schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:12:
[...]

Daar reageerde ik niet op, indirect noch direct. Lees de reactie van henrov, die verwoordt exact wat ik bedoelde.
Ging het mij ook een beetje om inderdaad, en de onjuiste verwachting die niet gegrond is.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:00
Afgelopen weken zijn we met de EV6 en vouwwagen naar Noorwegen geweest.

TLDR; de stoelen zijn te hard, maar verder tevreden over de auto en de reis.

Via Denemarken en Zweden zijn we in de eerste week naar Oslo gereden. Doordat we alleen met Ionity wilden laden hadden we ons een uitdaging gegeven maar dat ging uitstekend. Vanaf Denemarken mag je met aanhanger maar 80 en aangezien de boetes beginnen bij 200 euro hebben we ons daar ook maar aan gehouden. De snelheid was overal max 5km boven de maximale snelheid. Voordeel is dat het verbruik rond de 20 kwh per 100 km ligt en dat je rustig de tijd hebt om een beetje om je heen te kijken. De auto houdt zich prima tussen de lijntjes en de cruisecontrol remt prima als je ander verkeer volgt. De tweede week van de reis begon met een rit van Oslo naar Roldal. We moesten hierbij volgens de Kia navigatie met laden tot 80% van laadplaats Vik naar laadplaats Roldal wat 304 km is. Omdat we daarbij vanuit zeeniveau de bergen in gingen twijfelde ik of we het moesten gokken maar hé, vakantie is een avontuur en Kia zegt dat het kan. Bij Hoydalsmo passeerden we onverwacht een Ionity station maar gaf de boordcomputer nog 150km range aan en de afstand was nog 111, herberekenen gaf geen verandering dus rijden we door. 20km verder krijgen we de melding dat we mogelijk het eindpunt niet gaan halen. We besluiten door te rijden en als het echt penibel wordt een andere lader op te zoeken. Met een km of 60 te gaan begint de auto meermaals te roepen dat we moeten laden. We hebben nog steeds een speling van 25 km range over maar deze wordt wel minder. We nemen de gok en rijden nog maar even door. Als het percentage onder de 9% zakt besluiten we toch maar een andere lader te zoeken maar de auto vind er geen. We zitten precies tussen de doellader en de laatste lader in. Lang leve de uitgestrektheid van het prachtige Vestland. We mogen 80 op de deze weg en gaan maar 70 rijden. Als de range zakt naar 7% is de marge nog maar 5km en gaan we kijken naar een plek om de aanhanger af te koppelen. Maar dan gaat de weg dalen en laadt de auto beetje bij beetje op. Met zijn vieren juichen we de auto de berg af. We rijden nu al regenererend harder dan de motor voor ons en mogen eindelijk het rempedaal eens gebruiken. Uiteindelijk halen we de lader met 10% lading over. Die planner deed dus prima zijn werk maar ontspannen rijden is anders.
In Oslo hebben we de auto de weg gevraagd naar de dichtstbijzijnde Mc Donalds en daarbij werden we een woonwijk ingestuurd met als bestemming een doodlopende weg waar alleen maar woonhuizen te vinden waren. De enige keren dat de navigatie verder gek deed was bij het vinden van de laadpalen. Veel Ionity stations zijn bij benzine stations welke niet volledig in kaart zijn gebracht qua wegen. De lader staat dan volgens de kaart naast de weg en dat geeft nog wel eens rare adviezen voor de route. Omrijden tot de volgende afrit en daar keren omdat het station aan de andere kant van de weg ligt bijvoorbeeld. Met een beetje goed kijken zie je dat wel maar het is niet goed van de navigatie. Bij Mellerud in Zweden was de week voor we arriveerden net een Ionity station geopend welke de auto nog niet kende. Omdat we de Ionity korting nog hadden loont het dus om zelf goed te zoeken en niet blindelings op de navigatie te vertrouwen.
Op de terugweg werd het laden lastig met de interne navigatie. Omdat we in Duitsland 100 mogen en de afgelopen 2000km met aanhanger maar hooguit 80 werd gereden klopte het verbruik waarmee gerekend werd niet. Met ABRP is dit gepland en daarbij kwam Ionity als laadplek. Omdat deze laders steeds vol waren bleef de auto maar herberekenen en een andere stop adviseren. De praktijk leert dat het wachten maar een paar minuten is en dus hebben we hier handmatig gepland. Omdat de laadplanning nog niet aangeeft met hoeveel % lading je aan zal komen, zoals ABRP wel doet, blijft het geklooi met verder laden of niet zonder de info van ABRP. De auto adviseerde eerst twee Ionity stations redelijk kort achter elkaar. ABRP gaf aan maar tot 68% te laden en de andere stop nog minder. Maar als je toch koffie pakt zit je daar zo overheen en dan gaat het herberekenen mis. Ipv Ionity komt er dan een ander station welke we niet willen.
Eenmaal stond er een Nederlandse auto met 99% en 7kw te laden. Omdat de lader ernaast defect was konden we daar parkeren en zijn laadsessie beëindigen. Toen de eigenaar terugkwam stonden wij alweer op 50% en hij gaf ons groot gelijk. Overigens zijn er heel vaak laders van Ionity defect. Bij de oudere palen staat zelfs een instructiesticker hoe te handelen als alleen het scherm defect is. Deze zijn dan ook regelmatig defect terwijl de paal verder gewoon werkt. De nieuwe type laadpalen heb ik nog niet defect gezien dus er is hoop voor de toekomst.
Het laden met aanhanger gaat bij de nieuwe laadplekken vaak probleemloos. Hier zijn voor zes palen acht parkeerplaatsen. Twee palen hebben dan twee parkeervakken achter elkaar zodat de aanhanger aangekoppeld kan blijven. Bij de eerste keer dat we dat meemaakten waren we na het starten van het laden al aan het afkoppelen toen een man met Ionity hesje ons vertelde dat deze plek juist voor aanhangers bedoelt is. Bij meer dan de helft van de laadpalen moesten we afkoppelen, een enkele keer stond er niemand en konden we er dwars voor gaan staan.
Na 4000 kilometer zijn we alle vier eens dat de stoelen te hard zijn. We hebben de terugrit vanuit Kristiansand in een keer gereden waarbij we de boot naar Denemarken hebben gebruikt. Elke stop waren we blij van de stoelen af te mogen. Als er iets is wat wij echt anders zouden willen dan is het de zittingen, zowel voor als achter. Verder is het een heerlijke reisauto die zichzelf ook nog een beetje terugverdiend. Stroom op de camping kost 10 euro per dag. Daar hebben we met dank aan V2L geen gebruik van hoeven te maken. Een dag hebben we in de stromende regen in moeten pakken en bij aankomst regende het zowaar nog harder. Nadat alles stond was een slaapzak en een matras nat. Deze hebben we met nog wat spullen in de auto over de voorstoelen gelegd. Campeermodus aan, recirculatie, 27 graden en de auto was een droger geworden. Werkt perfect.
Ergens heb ik gezien dat bij de volgende update eind dit jaar de percentages vermeld worden waarmee je moet laden om de volgende stop te halen. Als dat waar is wordt het rijden over deze afstanden relaxter. Verder is het ons prima bevallen om op deze manier te reizen. Al met al hebben we 873 Kwh geladen wat een verbruik van 21,8 maakt inclusief licht gebruik van V2L. Let wel, als leaserijder met een laadpas wordt de reis veel makkelijker, er zijn laadpalen zat alleen had ik geen zin om 85 cent per Kwh te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:24
Vandaag na 1 jaar en 9 maanden een tikkend geluid uit de speaker en daarna muziek wat niet aan te horen is. Reset geprobeerd maar helaas geen verbetering. Straks maar even langs de dealer. Hopelijk hebben ze nog versterkers op voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stoutski
stoutski schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:22:
Vandaag na 1 jaar en 9 maanden een tikkend geluid uit de speaker en daarna muziek wat niet aan te horen is. Reset geprobeerd maar helaas geen verbetering. Straks maar even langs de dealer. Hopelijk hebben ze nog versterkers op voorraad.
Geluksmoment garage heeft een gaatje en ga hem straks repareren. Dus even een leen ev6 meegekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 10:35

lawnmower

Elvis lives..

xxander968 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:39:
Afgelopen weken zijn we met de EV6 en vouwwagen naar Noorwegen geweest.

TLDR; de stoelen zijn te hard, maar verder tevreden over de auto en de reis.

Via Denemarken en Zweden zijn we in de eerste week naar Oslo gereden. Doordat we alleen met Ionity wilden laden hadden we ons een uitdaging gegeven maar dat ging uitstekend. Vanaf Denemarken mag je met aanhanger maar 80 en aangezien de boetes beginnen bij 200 euro hebben we ons daar ook maar aan gehouden. De snelheid was overal max 5km boven de maximale snelheid. Voordeel is dat het verbruik rond de 20 kwh per 100 km ligt en dat je rustig de tijd hebt om een beetje om je heen te kijken. De auto houdt zich prima tussen de lijntjes en de cruisecontrol remt prima als je ander verkeer volgt. De tweede week van de reis begon met een rit van Oslo naar Roldal. We moesten hierbij volgens de Kia navigatie met laden tot 80% van laadplaats Vik naar laadplaats Roldal wat 304 km is. Omdat we daarbij vanuit zeeniveau de bergen in gingen twijfelde ik of we het moesten gokken maar hé, vakantie is een avontuur en Kia zegt dat het kan. Bij Hoydalsmo passeerden we onverwacht een Ionity station maar gaf de boordcomputer nog 150km range aan en de afstand was nog 111, herberekenen gaf geen verandering dus rijden we door. 20km verder krijgen we de melding dat we mogelijk het eindpunt niet gaan halen. We besluiten door te rijden en als het echt penibel wordt een andere lader op te zoeken. Met een km of 60 te gaan begint de auto meermaals te roepen dat we moeten laden. We hebben nog steeds een speling van 25 km range over maar deze wordt wel minder. We nemen de gok en rijden nog maar even door. Als het percentage onder de 9% zakt besluiten we toch maar een andere lader te zoeken maar de auto vind er geen. We zitten precies tussen de doellader en de laatste lader in. Lang leve de uitgestrektheid van het prachtige Vestland. We mogen 80 op de deze weg en gaan maar 70 rijden. Als de range zakt naar 7% is de marge nog maar 5km en gaan we kijken naar een plek om de aanhanger af te koppelen. Maar dan gaat de weg dalen en laadt de auto beetje bij beetje op. Met zijn vieren juichen we de auto de berg af. We rijden nu al regenererend harder dan de motor voor ons en mogen eindelijk het rempedaal eens gebruiken. Uiteindelijk halen we de lader met 10% lading over. Die planner deed dus prima zijn werk maar ontspannen rijden is anders.
In Oslo hebben we de auto de weg gevraagd naar de dichtstbijzijnde Mc Donalds en daarbij werden we een woonwijk ingestuurd met als bestemming een doodlopende weg waar alleen maar woonhuizen te vinden waren. De enige keren dat de navigatie verder gek deed was bij het vinden van de laadpalen. Veel Ionity stations zijn bij benzine stations welke niet volledig in kaart zijn gebracht qua wegen. De lader staat dan volgens de kaart naast de weg en dat geeft nog wel eens rare adviezen voor de route. Omrijden tot de volgende afrit en daar keren omdat het station aan de andere kant van de weg ligt bijvoorbeeld. Met een beetje goed kijken zie je dat wel maar het is niet goed van de navigatie. Bij Mellerud in Zweden was de week voor we arriveerden net een Ionity station geopend welke de auto nog niet kende. Omdat we de Ionity korting nog hadden loont het dus om zelf goed te zoeken en niet blindelings op de navigatie te vertrouwen.
Op de terugweg werd het laden lastig met de interne navigatie. Omdat we in Duitsland 100 mogen en de afgelopen 2000km met aanhanger maar hooguit 80 werd gereden klopte het verbruik waarmee gerekend werd niet. Met ABRP is dit gepland en daarbij kwam Ionity als laadplek. Omdat deze laders steeds vol waren bleef de auto maar herberekenen en een andere stop adviseren. De praktijk leert dat het wachten maar een paar minuten is en dus hebben we hier handmatig gepland. Omdat de laadplanning nog niet aangeeft met hoeveel % lading je aan zal komen, zoals ABRP wel doet, blijft het geklooi met verder laden of niet zonder de info van ABRP. De auto adviseerde eerst twee Ionity stations redelijk kort achter elkaar. ABRP gaf aan maar tot 68% te laden en de andere stop nog minder. Maar als je toch koffie pakt zit je daar zo overheen en dan gaat het herberekenen mis. Ipv Ionity komt er dan een ander station welke we niet willen.
Eenmaal stond er een Nederlandse auto met 99% en 7kw te laden. Omdat de lader ernaast defect was konden we daar parkeren en zijn laadsessie beëindigen. Toen de eigenaar terugkwam stonden wij alweer op 50% en hij gaf ons groot gelijk. Overigens zijn er heel vaak laders van Ionity defect. Bij de oudere palen staat zelfs een instructiesticker hoe te handelen als alleen het scherm defect is. Deze zijn dan ook regelmatig defect terwijl de paal verder gewoon werkt. De nieuwe type laadpalen heb ik nog niet defect gezien dus er is hoop voor de toekomst.
Het laden met aanhanger gaat bij de nieuwe laadplekken vaak probleemloos. Hier zijn voor zes palen acht parkeerplaatsen. Twee palen hebben dan twee parkeervakken achter elkaar zodat de aanhanger aangekoppeld kan blijven. Bij de eerste keer dat we dat meemaakten waren we na het starten van het laden al aan het afkoppelen toen een man met Ionity hesje ons vertelde dat deze plek juist voor aanhangers bedoelt is. Bij meer dan de helft van de laadpalen moesten we afkoppelen, een enkele keer stond er niemand en konden we er dwars voor gaan staan.
Na 4000 kilometer zijn we alle vier eens dat de stoelen te hard zijn. We hebben de terugrit vanuit Kristiansand in een keer gereden waarbij we de boot naar Denemarken hebben gebruikt. Elke stop waren we blij van de stoelen af te mogen. Als er iets is wat wij echt anders zouden willen dan is het de zittingen, zowel voor als achter. Verder is het een heerlijke reisauto die zichzelf ook nog een beetje terugverdiend. Stroom op de camping kost 10 euro per dag. Daar hebben we met dank aan V2L geen gebruik van hoeven te maken. Een dag hebben we in de stromende regen in moeten pakken en bij aankomst regende het zowaar nog harder. Nadat alles stond was een slaapzak en een matras nat. Deze hebben we met nog wat spullen in de auto over de voorstoelen gelegd. Campeermodus aan, recirculatie, 27 graden en de auto was een droger geworden. Werkt perfect.
Ergens heb ik gezien dat bij de volgende update eind dit jaar de percentages vermeld worden waarmee je moet laden om de volgende stop te halen. Als dat waar is wordt het rijden over deze afstanden relaxter. Verder is het ons prima bevallen om op deze manier te reizen. Al met al hebben we 873 Kwh geladen wat een verbruik van 21,8 maakt inclusief licht gebruik van V2L. Let wel, als leaserijder met een laadpas wordt de reis veel makkelijker, er zijn laadpalen zat alleen had ik geen zin om 85 cent per Kwh te betalen.
Mooi verhaal, met veel plezier gelezen. Ben het helemaal eens dat de stoelen te hard zijn. Voor korte ritten helemaal prima, maar met vakanties weet ik op d'n duur niet meer hoe ik moet gaan zitten.

Wij zijn dit jaar naar Kroatie gereden, en vanaf daar naar Hongarije en toen terug naar NL. Geen enkel laadstress moment gehad, en kon ABRP (wat ik als zeer buggy ervaar) door de laatste Kia update gelukkig links laten liggen. Vind het inderdaad ook vervelend dat als ik Ionity wil laden, hij soms stiekem op de achtergrond een andere lader selecteert. Maar dit is wat mij betreft ook echt het enige minpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 20:49

jefjef

learning by doing

ff een vraag aan de kampeerders, wanneer je slaapt in de EV6 en de deur is op slot wordt dan niet een bewegingsalarm geactiveerd? Wij willen dus in de auto slapen onderweg opweg naar het vakantieadres. En met welke zaken moet ik dan nog meer rekening houden? De kampeermodus i, als ik het goed begrijpt, niets anders dan een tool om je externe devices te voeden wanneer je stil staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Als de sleutel in de auto is, dan gaat het alarm toch niet aan?

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:48
Als je de kampeer modus aan hebt en je drukt de auto op slot met het knopje in de bestuurders deur dan gaat het alarm er niet op inderdaad. In die mode kun je externe devices voeden maar kun je ook de ventilatie, radio en airco aan hebben staan naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
itsjohan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:27:
Als je de kampeer modus aan hebt en je drukt de auto op slot met het knopje in de bestuurders deur dan gaat het alarm er niet op inderdaad. In die mode kun je externe devices voeden maar kun je ook de ventilatie, radio en airco aan hebben staan naar wens.
Openen kan dan ook eventueel met de app. Sluiten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
jefjef schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:50:
ff een vraag aan de kampeerders, wanneer je slaapt in de EV6 en de deur is op slot wordt dan niet een bewegingsalarm geactiveerd? Wij willen dus in de auto slapen onderweg opweg naar het vakantieadres. En met welke zaken moet ik dan nog meer rekening houden?
Dat de dashboard verlichting niet helemaal uit te schakelen is. Lijkt me niet veilig bij overnachten op openbare plaatsen. Jammer dat er niet 1 functie is die alles uitschakelt.
Dus misschien iets meenemen om dashboard af te dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
Klopt. op zich als je het scherm maximaal dimt en dan het rechter scherm uit doet dan valt het aardig mee hoor, maar inderdaad je zou het eventueel kunnen afdekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoutski
stoutski schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

Geluksmoment garage heeft een gaatje en ga hem straks repareren. Dus even een leen ev6 meegekregen.
Kreeg te horen dat ze hem al een keer vervangen hadden. Wel vreemd dat dit nooit is gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 10:33
jefjef schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:50:
ff een vraag aan de kampeerders, wanneer je slaapt in de EV6 en de deur is op slot wordt dan niet een bewegingsalarm geactiveerd? Wij willen dus in de auto slapen onderweg opweg naar het vakantieadres. En met welke zaken moet ik dan nog meer rekening houden? De kampeermodus i, als ik het goed begrijpt, niets anders dan een tool om je externe devices te voeden wanneer je stil staat?
Off topic maar waarom zou je jezelf een nacht slapen in de auto aan willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 19:49
Wie heeft er last van dat je dagrijverlichting verkleurt?

Ik heb inmiddels ruim een jaar de auto in bezit en 46.000 km gereden. Een aantal strepen in de verlichting beginnen geel op te lichten. Beide koplampen op een zelfde wijze. Kia dealer heeft inmiddels foto’s gemaakt en zou het voorleggen aan de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Edit: mijn vrouw waarschuwde me al dat het een flauwe grap was

[ Voor 91% gewijzigd door henrov op 04-11-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flips
  • Laatst online: 22-09 07:31
Vanavond weer eens in het donker gereden en het viel mij op dat de ambient verlichting uit staat. In het menu onder "licht" is het item ook verdwenen. In de eerste week na levering deed de verlichting het nog. Daarna de laatste update erop gezet. Is het meer mensen opgevallen dat deze verlichting weg is? Ik heb een gt line dus het zou er op moeten zitten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiliyama
Mustang schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:03:
[...]

Off topic maar waarom zou je jezelf een nacht slapen in de auto aan willen doen.
Omdat er achter gewoon plaats genoeg is voor een twee of eenpersoons bed en ook nog met airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Flips schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 00:04:
Vanavond weer eens in het donker gereden en het viel mij op dat de ambient verlichting uit staat. In het menu onder "licht" is het item ook verdwenen. In de eerste week na levering deed de verlichting het nog. Daarna de laatste update erop gezet. Is het meer mensen opgevallen dat deze verlichting weg is? Ik heb een gt line dus het zou er op moeten zitten
Gisteren in de parkeergarage werkte het bij mij nog prima. Laatste updates.

Ook niet te vinden met de zoekterm ‘omgevingslicht’?

[ Voor 5% gewijzigd door DaMenaz op 12-08-2023 13:16 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Flips schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 00:04:
Hier ook geen klachten, GT-Line van december 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oa_ar15
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2024
Peetman schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:58:
[...]

Zie dat ik de verkeerde foto heb geplaatst. Precieze melding is 12v accuvoltage laag. Zet de auto zo snel mogelijk stil.

Uiteindelijk met een accustarter is de auto weer aangezet en toen achter de berger aangereden. Nu tijdelijk een Opel Corsa, maandag gaat de EV6 naar de KIA dealer in Winterswijk. Iemand hier daar goede (of slechte) ervaringen mee?

Vanochtend hadden we hetzelfde probleem voordat we vertrokken. Toen de laadpaal aangesloten, maar die leek niks te doen. Maar uiteindelijk toen wel succesvol gestart en naar de camping gereden.

@oa_ar15 Ik lees in dit topic dat jij hetzelfde probleem had. Hoe is dat uiteindelijk opgelost? Nieuwe accu of is er iets anders vervangen?
Beetje late reactie :-) maar de 'oplossing volgens Kia IJsselstein is de dashcam alleen gebruiken als de auto rijdt, bij parkeren uitschakelen want die trekt de 12V accu leeg. Waarom de grote accu die dan niet bijlaadt.....schaapachtig kijken en doen of de klant gek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
oa_ar15 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

Beetje late reactie :-) maar de 'oplossing volgens Kia IJsselstein is de dashcam alleen gebruiken als de auto rijdt, bij parkeren uitschakelen want die trekt de 12V accu leeg. Waarom de grote accu die dan niet bijlaadt.....schaapachtig kijken en doen of de klant gek is.
De dealer heeft de auto toch niet ontworpen? Dus die waarom-vraag zal hij ook niet kunnen beantwoorden. Het is nu eenmaal zo. 12V wordt niet bijgeladen als de auto uit staat en niet aan een laadpaal hangt. Zou het zelf ook graag anders zien, maar de dealer kan daar niks aan veranderen.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 10:32
Blijft toch een rare "feature". De 12V accu is erg klein en ik denk niet dat ik mijn auto ooit een week stil kan laten staan zonder dat die leeg is.

Misschien zelf maar eens kijken naar een betere 12V accu om het probleem voor te zijn.

Maat wat dan wel grappig is, elke dealer zegt over mijn accu verlies bij stilstand dat het ligt aan marterkastje of subwoofer op 12V. Dus zij beweren dat de hoofdaccu dan wel de 12V bij laadt...

[ Voor 29% gewijzigd door Phusebox op 12-08-2023 19:44 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Licht aan, accu leeg. 😁

Zonder dollen, waar beweren ze dan dat de grote batterij de 12V zou bijladen als ze alleen aangeven wat de 12V leeg zou kunnen trekken (eerste alinea) :? Of loopt alles leeg?

[ Voor 5% gewijzigd door DaMenaz op 12-08-2023 19:22 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
DaMenaz schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:07:
[...]

Licht aan, accu leeg. 😁

Zonder dollen, waar beweren ze dan dat de grote batterij de 12V zou bijladen als ze alleen aangeven wat de 12V leeg zou kunnen trekken (eerste alinea) :? Of loopt alles leeg?
Mijn hoofdaccu verliest elke dag of nacht bij stilstand een paar procent. Gemiddeld 2% per nacht.

En dat ligt dan aan die 12V apparaten, die blijkbaar 1,5 kWh verbruiken op 6 uur tijd en dat zou dan uit de hoofdaccu bijgeladen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henrov
Phusebox schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:45:
[...]

Mijn hoofdaccu verliest elke dag of nacht bij stilstand een paar procent. Gemiddeld 2% per nacht.

En dat ligt dan aan die 12V apparaten, die blijkbaar 1,5 kWh verbruiken op 6 uur tijd en dat zou dan uit de hoofdaccu bijgeladen worden.
Haal ze tijdelijk los en check dan het verbruik. Documenteer that.
Dan heb je dat feitelijk getackeld. Nu neem je je eigen aannames voor waarheid aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:45:
[...]

Mijn aanname:
Jouw auto parkeer je met een (redelijk) op bedrijfstemperatuur zijnde accu buiten op de oprit.
Auto staat hele nacht buiten. Buitentemperatuur en accutemperatuur daalt. Koudere accu heeft minder capaciteit dan warme accu.
Volgens jouw theorie zou de accu dus na bijvoorbeeld 5 dagen, 10% minder capaciteit aangeven? Heb je dat getest of alleen conclusies getrokken na 1 nacht? Als de accucapaciteit elke opeenvolgende nacht steeds 2% zakt dan is er een reëel probleem. Zo niet dan denk ik dat er geen beren op de weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wiliyama schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

Mijn aanname:
Jouw auto parkeer je met een (redelijk) op bedrijfstemperatuur zijnde accu buiten op de oprit.
Auto staat hele nacht buiten. Buitentemperatuur en accutemperatuur daalt. Koudere accu heeft minder capaciteit dan warme accu.
Volgens jouw theorie zou de accu dus na bijvoorbeeld 5 dagen, 10% minder capaciteit aangeven? Heb je dat getest of alleen conclusies getrokken na 1 nacht? Als de accucapaciteit elke opeenvolgende nacht steeds 2% zakt dan is er een reëel probleem. Zo niet dan denk ik dat er geen beren op de weg zijn.
Wel raar dat niemand anders dat heeft dan als het aan de temperatuur van de accu ligt. En als ie warmer wordt, zoals straks weer 25 graden buiten, zie ik er nooit wat bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Gisteravond gaf mijn auto 81% aan. Nu 80%. Morgen de dealer maar even over de balie trekken?

Catch my drift?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reacher
  • Laatst online: 13:55

Reacher

oldschool

Phusebox schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Wel raar dat niemand anders dat heeft dan als het aan de temperatuur van de accu ligt. En als ie warmer wordt, zoals straks weer 25 graden buiten, zie ik er nooit wat bij komen.
Jawel. gisteren nog. Ik zette auto weg met 79% op vrijdag. Toen ik gisteren in de middag in de auto stapte stond er 80%.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Reacher schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Jawel. gisteren nog. Ik zette auto weg met 79% op vrijdag. Toen ik gisteren in de middag in de auto stapte stond er 80%.
Ben het nu al een tijdje aan het monitoren maar nooit gehad.

En verlies per dag is 2 a 3%. En ja ik heb dit ook bij twee opeenvolgende dagen stilstand gezien. Langer heeft de auto nooit stilgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

En verlies per dag is 2 a 3%. En ja ik heb dit ook bij twee opeenvolgende dagen stilstand gezien. La ger heeft de auto nooit stilgestaan.
Wat zegt de dealer hierop?

Heb zelf nog nooit de soc zien afnemen door stilstand bij mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Wat zegt de dealer hierop?

Heb zelf nog nooit de soc zien afnemen door stilstand bij mijn auto.
Zie bovenstaande posts, dat het ligt aan mijn marterkastje en subwoofer.

Maar als ie binnenkort weer eens langer stilstaat ga ik die twee loskoppelen en testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:49
Je zegt dat het elke dag is, dus dan kun je het toch prima nu afkoppelen en morgen weer kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dartlink schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:22:
Je zegt dat het elke dag is, dus dan kun je het toch prima nu afkoppelen en morgen weer kijken?
Luiigheid. Ben niet handig of technisch dus weet niet goed hoe ik dat marterding los moet halen. Durf niet zomaar aan de accu polen te komen, mijn lompigheid zul je wel zien dat ik wat sloop.

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 13-08-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Geen idee. Ik weet alleen van mijzelf dat ik daar niet op let. Maar gaat er elke dag 2% vanaf als je de auto meerdere dagen niet gebruikt?
Dat jouw marterkastje en box dat gebruikt is niet te geloven. Dan zou die Box continu warm moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
DaMenaz schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:48:
Gisteravond gaf mijn auto 81% aan. Nu 80%. Morgen de dealer maar even over de balie trekken?
Ja volledig terecht!!!! Heb je hulp nodig of lukt het alleen? Je kunt me altijd bellen. Ik ben er zo. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wiliyama schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Geen idee. Ik weet alleen van mijzelf dat ik daar niet op let. Maar gaat er elke dag 2% vanaf als je de auto meerdere dagen niet gebruikt?
Dat jouw marterkastje en box dat gebruikt is niet te geloven. Dan zou die Box continu warm moeten zijn.
Zou wel mijn slechte bereik verklaren. Kom nog steeds nog hoger dan 440/450 met deze bijna ideale temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

En verlies per dag is 2 a 3%. En ja ik heb dit ook bij twee opeenvolgende dagen stilstand gezien. Langer heeft de auto nooit stilgestaan.
Je bedoelt dat na 2 dagen het verlies 4 tot 6% is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Phusebox Bij iedere EV (en ieder apparaat met accu) zal een accu bij warmer weer een hogere SoC rapporteren en bij kouder weer een iets lagere SoC. De reden dat je het daarna mogelijk niet ziet stijgen is dat de SoC sowieso altijd iets afneemt, dus dat zie je niet altijd terug. Als de gerapporteerde SoC hetzelfde blijft, minus wat afname, dan heb je die stijging indirect dus wel te pakken. Bij mijn auto zie ik dit overigens wel regelmatig terugkomen, vooral met erg koude nachten en warmere ochtenden is dat prima waar te nemen.

Daarnaast heeft de dealer aangegeven wat naast de standaard afname mogelijk nog andere redenen kunnen zijn. Je twijfelt daaraan, maar neemt ook geen stappen om het uit te sluiten of op te lossen. Je krijgt van vele kanten hulp aangeboden, maar de enige manier om het op te lossen is actie te ondernemen.

Met andere woorden: Onderneem actie, of laat het rusten, want zo komen we niet verder?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

henrov schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:03:
Ik was met mijn zoon samen met Eefje voor het eerst naar Oberhausen, Duitsland.

(De dochter van mijn broertje heet ook Eefje, ook een stoertje, slank met brede heupen maar dat is een ander verhaal dan dat ik nu ga vertellen).

Bij het verlaten van Oberhausen en het opdraaien van de snelweg werd ik verrast door een functie in de navigatie die ik nog niet ontdekt had (49k gereden onderhand). Het blijkt een functie te zijn waarbij de instructies gebaseerd zijn op de actuele situatie op de weg, Ik had geen idee dat deze zo ontzettend real-time is!

De auto riep namelijk opeens: "Volg de Adrie".

Wel lastig dat zowel mijn zoon als ik geen idee hadden in welke auto die Adrie nu zat......
Flauwe woordspelling .. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
Phusebox schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Zou wel mijn slechte bereik verklaren. Kom nog steeds nog hoger dan 440/450 met deze bijna ideale temperaturen.
Wat is er mis met deze range? Is juist er goed. Die 500+ ga je toch niet halen. En is ook niet reeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Dat haal ik ook niet hoor, als ik intensief ga hypermilen laat hij een enkele keer 502km oid zien na het laden.
Verder ook de range zoals jij ervaart.

[ Voor 5% gewijzigd door Loei123 op 13-08-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:59
Reacher schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Had ik ook, gisteren met 88% geparkeerd, vanmiddag is 90% . :*)

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
De mijne is ook met 3% gezakt zonder te rijden. Morgen ook maar de dealer bellen op hoge poten :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcP65JHA0kyoOPQDwfzqUQoHwuo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d9xssJaZuRxzFZ2E2T7cjzqv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:54
Ik heb een netwerkfout in kia connect in de app. Nog meer mensen daar nu last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flips
  • Laatst online: 22-09 07:31
Ik krijg ook de melding van een netwerkfout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Flips schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:27:
Ik krijg ook de melding van een netwerkfout
Dan is het zeker weer landelijke storing pfff niet te geloven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsjohan
Nou ja , landelijk…. Het is maar 1 server onder het bureau van een Kia medewerker he. Morgen stopt iemand de stekker wel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
itsjohan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:37:
Nou ja , landelijk…. Het is maar 1 server onder het bureau van een Kia medewerker he. Morgen stopt iemand de stekker wel weer terug.
Ok nou ja dat betekent dat ik nu niet kan zien of mijn auto al klaar is met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Knip, voegt niets toe.

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 13-08-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Nergens last van. Ben nu aan het laden en kan gewoon communiceren met de auto.

App is recent wel geüpdate (iOS). Aantal zaken heeft een ander plekje gekregen.

[ Voor 37% gewijzigd door DaMenaz op 13-08-2023 20:48 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Knip ivm quote. Volgende keer graag rapporteren ipv reageren.

[ Voor 90% gewijzigd door Taro op 13-08-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Taro schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:14:
Met andere woorden: Onderneem actie, of laat het rusten, want zo komen we niet verder?
Reeds aangegeven dat ik dat ga doen, zelf proberen te testen. Maar nu voor het eerst mensen die reageren dat ze hetzelfde hebben, in ieder geval over 1 nacht genomen. Eerst reageerde daar niemand op als ik vroeg of er meer waren met dat 'probleem'

Dat er verschil tussen een koude en warme accu zit snap ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 13-08-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Vandaag meerdere keren geladen. Allemaal 230K behalve 1 keer een ionity 300KW waar de auto niet hoger kwam dan 65KW-70KW bij 9% naar 80%. Een andere kia EV6 naast mij haalde wel normale snelheid. Geen idee waarom hij niet omhoog ging. Buitentemperatuur was 22 graden. De volgende stop was bij shell en deze ging gelukkig weer als een speer. Buitentemperatuur was wel 36 graden.

Veder een paar dagen terug in Frankrijk bij een volvo dealer geladen. Aansluitkosten €1.50 de rest was €0.08 per min bij 200KW lader. Ff 17 mjn tot 80% geladen. Was totaal €2.30 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Vandaag meerdere keren geladen. Allemaal 230KW behalve 1 keer een ionity 300KW waar de auto niet hoger kwam dan 65KW-70KW bij 9% naar 80%. Een andere kia EV6 naast mij haalde wel normale snelheid. Geen idee waarom hij niet omhoog ging. Buitentemperatuur was 22 graden. De volgende stop was bij shell en deze ging gelukkig weer als een speer. Buitentemperatuur was wel 36 graden.

Veder een paar dagen terug in Frankrijk bij een volvo dealer geladen. Aansluitkosten €1.50 de rest was €0.08 per min bij 200KW lader. Ff 17 minuten
tot 80% geladen. Was totaal €2.30 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18
De Ideale Man schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:52:
Vandaag meerdere keren geladen. Allemaal 230K behalve 1 keer een ionity 300KW waar de auto niet hoger kwam dan 65KW-70KW bij 9% naar 80%. Een andere kia EV6 naast mij haalde wel normale snelheid. Geen idee waarom hij niet omhoog ging.
Volgens mij moet bij dat soort vermogens de kabel actief gekoeld worden. Misschien was het koelmechanisme stuk waardoor ie terug schakelde naar een veilig lager vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
Vandaag meerdere keren geladen. Allemaal 230K behalve 1 keer een ionity 300KW waar de auto niet hoger kwam dan 65KW-70KW bij 9% naar 80%. Een andere kia EV6 naast mij haalde wel normale snelheid. Geen idee waarom hij niet omhoog ging. Buitentemperatuur was 22 graden. De volgende stop was bij shell en deze ging gelukkig weer als een speer. Buitentemperatuur was wel 36 graden.

Veder een paar dagen terug in Frankrijk bij een volvo dealer geladen. Aansluitkosten €1.50 de rest was €0.08 per min bij 200KW lader. Ff 17 mjn tot 80% geladen. Was totaal €2.30 kwijt.
Soms helpt het om de sessie te stoppen en opnieuw te starten. Waarom dit zo is kan ik alleen naar raden maar wellicht zit het erin dat de koudste accucel dan net weer wat opgewarmd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mustang
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 10:33
Phusebox schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

Reeds aangegeven dat ik dat ga doen, zelf proberen te testen. Maar nu voor het eerst mensen die reageren dat ze hetzelfde hebben, in ieder geval over 1 nacht genomen. Eerst reageerde daar niemand op als ik vroeg of er meer waren met dat 'probleem'

Dat er verschil tussen een koude en warme accu zit snap ik.
Je hebt ook aangegeven die EV6 weg te doen. Hoe staat het daarmee? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:03

The Wizard

Moderator Mobile

Dat heeft Björn Nyland ook af en toe, is, zoals eerder aangegeven, paal gerelateerd, meestal een koeling die niet goed functioneert waardoor hij is een noodloop/lading gaat. Dit wordt niet aangegeven op het scherm van de paal. Je kan het beste een andere paal proberen in dat geval.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:54
The Wizard schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Dat heeft Björn Nyland ook af en toe, is, zoals eerder aangegeven, paal gerelateerd, meestal een koeling die niet goed functioneert waardoor hij is een noodloop/lading gaat. Dit wordt niet aangegeven op het scherm van de paal. Je kan het beste een andere paal proberen in dat geval.
Da's waar ook, die kabels zijn actief gekoeld. Wel stom dat dat dan niet aangegeven wordt op het scherm van die paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 13:35

ragged

2

Goedemorgen heren van het goed leven.

Ik zit op het moment te kijken naar een EV6 na een paar proefritjes gemaakt te hebben in een:

Skoda Enyaq (sportline) / VW ID.4/5(Pro) / Kia EV6 77kwh Plus versie
Een Tesla model Y is uitgesloten na 4 jaar Model 3 te rijden.

De Kia steekt boven de competitie uit, tenzij ik een auto mis(?). Nu heb ik wat opties waar ik uit kan kiezen.

Light edition 57kwh á 370,- PM
Air 57kwh met warmtepomp á 431,- PM
Edition 77kwh á 450,- PM
Plus RWD 77Kwh á 490,- PM
GT-line 77kwh á 550,- PM

Ik denk dat de Light edition en Air te karig zijn qua opties, en de GT-line waarschijnlijk "te duur is" voor wat het is? Ik vind de EV6 al sportief genoeg in de basis.

Dingen als ACC/Lanekeep/verwarmde stoelen en getinte ruiten zijn toch wel een must, maar dat zit er altijd al op als ik het zo zie.

Effectief gezien zou het gaan tussen de 77kwh Edition of Plus, met als terugval de "light edition".
Wat adviseren jullie?

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
ragged schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:36:
en de GT-line waarschijnlijk "te duur is" voor wat het is? Ik vind de EV6 al sportief genoeg in de basis.
Qua techniek maakt het ook geen verschil tussen deze versies. Het is alsof hetzelfde mannetje een trainingspak aantrekt. Het ziet er sportiever uit, maar hij loopt hetzelfde. :)

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

DaMenaz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Qua techniek maakt het ook geen verschil tussen deze versies. Het is alsof hetzelfde mannetje een trainingspak aantrekt. Het ziet er sportiever uit, maar hij loopt hetzelfde. :)
Dat was ook een beetje mijn idee. En ik vind het dan een schaap met spoiler met 179pk.

1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik denk dat de Plus de sweetspot is. Dan heb je ook stoelverwarming achter en stoelventilatie vóór,
elektrisch verstelbare 'lederen' stoelen, automatische deurgrepen en een automatische achterklep, een warmtepomp en Meridian premium audio.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
Effectief gezien zou het gaan tussen de 77kwh Edition of Plus, met als terugval de "light edition".
Wat adviseren jullie?
Wij van WC eens adviseren de EV6 :) Zelf rij ik de plus en heb de heads-up display en HDA2 nooit gemist. De extra ruimte die je hebt als je géén open dak heb stel ik zeer op prijs met mijn 1.99. Maar ook op de achterbank waar de hoofdruimte lager is stellen mijn kinderen dat op prijs. Voor vakantie rij ik langere ritten maar de rest van het jaar heb ik de grotere accu eigenlijk niet nodig. Het hangt van je rijgedrag af of jij het wel nodig hebt. Zeker als het een lease auto is en je makkelijker tot 100% zal laden kun je wellicht met de kleinere accu prima uit de voeten. Leuke keuzes, veel plezier met je onderzoek! Veel ritjes maken in de modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

xxander968 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Wij van WC eens adviseren de EV6 :) Zelf rij ik de plus en heb de heads-up display en HDA2 nooit gemist. De extra ruimte die je hebt als je géén open dak heb stel ik zeer op prijs met mijn 1.99. Maar ook op de achterbank waar de hoofdruimte lager is stellen mijn kinderen dat op prijs. Voor vakantie rij ik langere ritten maar de rest van het jaar heb ik de grotere accu eigenlijk niet nodig. Het hangt van je rijgedrag af of jij het wel nodig hebt. Zeker als het een lease auto is en je makkelijker tot 100% zal laden kun je wellicht met de kleinere accu prima uit de voeten. Leuke keuzes, veel plezier met je onderzoek! Veel ritjes maken in de modellen.
Headsup en dakje doet mij ook niets (gelukkig). Vreemd genoeg is de 54kwh Plus versie geen optie in mijn portaal. Maar ik zou een offerte kunnen insturen.
ik denk dat ik eerder het aantal PK zou missen aangezien ik er daar nu 350 van heb.

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

Ik zit op het moment te kijken naar een EV6 na een paar proefritjes gemaakt te hebben in een:

De Kia steekt boven de competitie uit, tenzij ik een auto mis(?). Nu heb ik wat opties waar ik uit kan kiezen.

Edition 77kwh á 450,- PM
GT-line 77kwh á 550,- PM

Ik denk dat de Light edition en Air te karig zijn qua opties, en de GT-line waarschijnlijk "te duur is" voor wat het is? Ik vind de EV6 al sportief genoeg in de basis.

Dingen als ACC/Lanekeep/verwarmde stoelen en getinte ruiten zijn toch wel een must, maar dat zit er altijd al op als ik het zo zie.

Wat adviseren jullie?
Ik mag ook kijken voor een nieuwe lease auto en een keer uit een andere vijver vissen.
de EV6 heeft de beste papieren.

Voor mij gaat het de waarschijnlijk de Edition 77kwh worden .
Toch fijn voor mij een wat groter accu pakket met ritjes die naar Duitsland gemaakt moeten worden.
Verder vind ik deze versie al behoorlijk compleet en andere versies moet ik behoorlijk (rond de 100 of meer) wat prive bijdragen en dat is het me ook weer niet waard.
Met de edition betaal ik een paar tientjes netto meer per maand ten opzichte van een middenklasse station waar ik al een aantal jaren in rijd en je krijg er behoorlijk wat voor terug als ik alles zie.

Ben alleen wel verbonden aan een "smart home" laadpaal voor thuis (inc. installatie) die best prijzig is maar dan gaat alle declaraties wel automatisch. Krijg nog te horen wel merk/ type.
Wel zo handig met een oprit vlak voor de deur.

snel maar een proefritje plannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

d-vine schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Ik mag ook kijken voor een nieuwe lease auto en een keer uit een andere vijver vissen.
de EV6 heeft de beste papieren.

Voor mij gaat het de waarschijnlijk de Edition 77kwh worden .
Toch fijn voor mij een wat groter accu pakket met ritjes die naar Duitsland gemaakt moeten worden.
Verder vind ik deze versie al behoorlijk compleet en andere versies moet ik behoorlijk (rond de 100 of meer) wat prive bijdragen en dat is het me ook weer niet waard.
Met de edition betaal ik een paar tientjes netto meer per maand ten opzichte van een middenklasse station waar ik al een aantal jaren in rijd en je krijg er behoorlijk wat voor terug als ik alles zie.

Ben alleen wel verbonden aan een "smart home" laadpaal voor thuis (inc. installatie) die best prijzig is maar dan gaat alle declaraties wel automatisch. Krijg nog te horen wel merk/ type.
Wel zo handig met een oprit vlak voor de deur.

snel maar een proefritje plannen :)
Klopt, het is een redelijk bedrag per maand verschil, voor stoelkoeling/achterbank verwarming en een electrische kofferbak. En wat veiligheids dingetjes geloof ik.

1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
ragged schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:20:
[...]

Klopt, het is een redelijk bedrag per maand verschil, voor stoelkoeling/achterbank verwarming en een electrische kofferbak. En wat veiligheids dingetjes geloof ik.
En dus andere bekleding (hoofdzakelijk stof). En je mist dan de warmtepomp, waardoor hij minder efficiënt/zuinig is. De portiergrepen komen ook niet automatisch naar buiten. Dat lijkt me best irritant in de praktijk

De verschillen die je niet ziet in de folder kun je ahv foto's bekijken. Zo heeft de Plus aan de buitenzijde hoogglans zwart delen en de Light Edition + Edition gewoon ongespoten plastic. Bekleding van dash en deuren is ook anders en in plaats van touchbediening heb je knoppen voor de stoelverwarming. Dat het interieur geen pianolak heeft, is wel een stuk praktischer.

Hier foto's van een Light Edition; https://www.nederlandmobi...9lmv-7jrgarantie/17447586

En hier een Plus: https://www.nederlandmobi...ar-direct-rijden/16746243

Succes met kiezen. Je hebt sowieso een dikke bak.

(ik heb zelf trouwens een Plus Advanced 77 RWD)

[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 14-08-2023 12:32 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:58
Ik ben nieuw op dit forum. Ik lees graag de ervaringen van gebruikers en steek hier veel van op. Lees ook jaren mee op het forum van mijn huidige auto en dat heeft me veel profijt gebracht.

Ik heb een EV6 GT line besteld , 77,4 kWh, Bewust hiervoor gekozen gezien de opties die erop zitten, elektrische stoelverstelling, bekleding e.d. en uiteraard de financiële mogelijkheden. Geen (private) lease maar privé aangeschaft. Een ID4 of Enyaq sprak mij niet aan en daarom ook geen proefrit gemaakt. In de Kia kon ik een heel weekend proefrijden waardoor je een betere indruk kreeg van de auto t.o. van een proefrit van een uur. Dealer voelde hierdoor meteen vertrouwd aan. Nu nog offertes opvragen voor een laadpaal op eigen terrein (garage).

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Nu mijn 77kWh Plus RWD zo'n 1,5 week bij de dealer staat en ik de 58kWh Air demo van de dealer mee heb als vervangend vervoer kan ik die twee uitvoeringen mooi vergelijken. Een aantal zaken valt op:
  1. De handgrepen die niet automatisch naar buiten klappen is echt bloedirritant. Wat een geklooi, zeker als je iets in je handen hebt. Echt waardeloos. Alleen daarom al is de Plus het waard t.o.v. de Air.
  2. Elektrische kofferbak mis ik ook wel eens maar lang niet zoveel als de handgrepen.
  3. Meridian audio hoewel verre van perfect en misschien niet eens goed te noemen is duidelijk beter dan het basissysteem.
  4. De spiegel klapt niet automatisch naar beneden bij achteruitrijden, ongeacht in welke stand het knopje staat. Dat deed mijn Plus wel. (Niet gecheckt of dat nog ergens een instelling is in het infotainment want had niet verwacht dat ik deze auto langer dan een paar dagen zou rijden..)
  5. De 77kWh heeft merkbaar meer puf dan de 58kWh, zowel qua acceleratie als qua actieradius.
  6. Interieur van de Air is verder ook prima. Nog niet echt warme dagen gehad dus weet niet of met deze bekleding de stoelkoeling ook een gemis is. Met het interieur van de Plus is het een must.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

ArjenIsM3 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:59:
Nu mijn 77kWh Plus RWD zo'n 1,5 week bij de dealer staat en ik de 58kWh Air demo van de dealer mee heb als vervangend vervoer kan ik die twee uitvoeringen mooi vergelijken. Een aantal zaken valt op:
  1. De handgrepen die niet automatisch naar buiten klappen is echt bloedirritant. Wat een geklooi, zeker als je iets in je handen hebt. Echt waardeloos. Alleen daarom al is de Plus het waard t.o.v. de Air.
  2. Elektrische kofferbak mis ik ook wel eens maar lang niet zoveel als de handgrepen.
  3. Meridian audio hoewel verre van perfect en misschien niet eens goed te noemen is duidelijk beter dan het basissysteem.
  4. De spiegel klapt niet automatisch naar beneden bij achteruitrijden, ongeacht in welke stand het knopje staat. Dat deed mijn Plus wel. (Niet gecheckt of dat nog ergens een instelling is in het infotainment want had niet verwacht dat ik deze auto langer dan een paar dagen zou rijden..)
  5. De 77kWh heeft merkbaar meer puf dan de 58kWh, zowel qua acceleratie als qua actieradius.
  6. Interieur van de Air is verder ook prima. Nog niet echt warme dagen gehad dus weet niet of met deze bekleding de stoelkoeling ook een gemis is. Met het interieur van de Plus is het een must.
Door bovenstaand, en de reactie van @DaMenaz ben ik er wel uit, 77kwh plus line, in zwart of donkergrijs denk ik. (die groen is geen opties in het portaal.)

1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
ragged schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Door bovenstaand, en de reactie van @DaMenaz ben ik er wel uit, 77kwh plus line, in zwart of donkergrijs denk ik. (die groen is geen opties in het portaal.)
Ik doe een duit in het zakje voor steel grey, net zo saai als zwart en donkergrijs, maar wel minder snel vuil en krassen minder snel zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
In de Kia Connect app staat nu tijdens het AC laden 'Batterij-conditionering aanbevolen'. Leuk dat advies voor iets wat de auto zelf gewoon doet en niet handmatig gestart kan worden, of heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:31
xxander968 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:53:
In de Kia Connect app staat nu tijdens het AC laden 'Batterij-conditionering aanbevolen'. Leuk dat advies voor iets wat de auto zelf gewoon doet en niet handmatig gestart kan worden, of heb ik iets gemist?
Trek jij de auto na het laden altijd direct eruit? De auto laadt bij mij altijd minimaal 1 uur langer door nadat hij vol zit. Ik neem altijd aan dat hij op dat moment aan het conditioneren is of ander batterijgerelateerde onderhoudstechnische dingen uitvoert.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
xxander968 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:53:
Merkte het inderdaad ook deze week voor het eerst. Vooralsnog ga ik ervanuit dat het een bugje is :) zag ook op de Feestboek groep hier vragen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Voortaan even 20 km rijden met mijn thuisadres als laadstop in de navi voordat ik hem thuis aan de AC-lader hang. :+

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
@B-Bandit mijn laadpaal staat op groene modus en stopt vanzelf als de zon stopt te schijnen. Vanochtend is deze weer verder gaan laden en nu na het behalen van de 80% wordt batterij verzorging gedaan. De melding is me nooit eerder opgevallen. Lijkt iets nieuws te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
xxander968 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:03:
De melding is me nooit eerder opgevallen. Lijkt iets nieuws te zijn.
Ja, sinds de recente app-update.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazyro
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-05 09:01

Edition 77kwh á 450,- PM
GT-line 77kwh á 550,- PM

Wat adviseren jullie?
Nadat ik de auto had besteld kwamen de editions uit dus voelde eerst beetje jammer. (Plus 58KWH)

Even nagelopen qua opties wat ik zie qua verschil tussen mijn huidige en wat ik zou verliezen voor wat extra vermogen, (Wat je toch amper nodig hebt) Plus de kleur van mijn Plus hebben ze niet meer. :'(
  • Geen ambient lighting. Oeh kleurtjes :) Sorry I hou van zaken waarmee ik de auto wat kan personaliseren
  • Geen driving sound selector. Niet nodig. Auto is lekker stil zonder.
  • Geen meridian sound, al is het de vraag of dit een voor of nadeel is.
  • Geen auto deurgrepen. Dus elke keer handgreep indrukken.
  • Automatisch achterklep. WAF en is wel handig als je met volle krat boodschappen staat.
  • Geen ventilatie. Lekker frisse rug en billetjes in de zomer.
  • Geen warmtepomp
  • Geen V2L (Geen idee of dit ook het stopcontact betekent achterin) If so. WAF factor voor het opladen van haar switch tijdens het rijden.
Vooral de warmtepomp vind ik een gemis al is het lastig om daar actuele gegevens van te krijgen.

Ik zou dus voor de plus gaan als ik jou was. Of als je dakraam wilt hebben de plus advanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gazyro schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

Of als je dakraam wilt hebben de plus advanced.
Let op: als je langer dan 1m90 bent kan je potentieel klem komen te zitten. Dit dakraam kost bijzonder veel ruimte!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik ben 1,86 en als ik boven mijn kruin voel, dan is dat inderdaad een centimeter of 2 a 3 tot aan de rand van het zonnedak. Kan net. Gelukkig destijds ook proefgereden met een GT Line met zonnedak.

Catch my drift?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• henrov
Mijn dochter is net terug van de World Scouting Jamboree in Zuid-Korea. Ze heeft onder andere de KIA fabriek bezocht. Daar heeft ze deze voor mij gekocht. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwhqBB_TB21q9oqWt9GcCswFq0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSKRZPBw88ftx2GyZPikWTcw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19JkcJ9qozzupl62NCwasIacwe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyGhBM1eU6oh5QjyXroR3x4k.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 301 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic