Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 10:32
king_dude schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:14:
[...]

Je praat nu echt onzin mbt slijtage.

De mijne (ecsta) zitten er 80.000 op (waarvan 10.000 met winterbanden) en mogen nu langzamerhand vervangen worden. Als jij ze met 30.000 kort maakt, snap ik dat ze onzuinig zijn, meer slijten en veel herrie maken..

Prima stabiele band met goed grip op nat en droog. Tevreden mee
Ik heb helaas de profieldiepte niet gemeten bij aflevering, maar ga er vanuit dat dit rond de 7mm zou moeten zitten (ook afgaande van wat ik zo op internet lees).

Na ca. 18.000 km was er nog 4mm profiel over.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 12:08
Yes yes vandaag besteld en 20 november mag ik de ev6 ophalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:06
murky123 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:55:
Yes yes vandaag besteld en 20 november mag ik de ev6 ophalen
"Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mo..." WAT? Minder dan 4 maanden? Lucky you ;) Eind november ben jij 'n heel gelukkige aardbewoner. :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 20:40
Phusebox schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Ik heb helaas de profieldiepte niet gemeten bij aflevering, maar ga er vanuit dat dit rond de 7mm zou moeten zitten (ook afgaande van wat ik zo op internet lees).

Na ca. 18.000 km was er nog 4mm profiel over.
Dat is dan wel extreme slijtage.
Kan eigenlijk alleen maar met rijgedrag te maken hebben. Verklaart dan wellicht ook jou matige bereik met een volle lading 🤔🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Simon59 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 03:26:
[...]

Dat is dan wel extreme slijtage.
Kan eigenlijk alleen maar met rijgedrag te maken hebben. Verklaart dan wellicht ook jou matige bereik met een volle lading 🤔🤔
Ik trek niet hard op, wel vlot, rij normale snelheden. Nog nooit gemerkt dat de ESP iets heeft gedaan dus dat is het ook niet 😉.

Uiteraard wel eens echt vol gas weggereden, zeker toem de auto net nieuw was. Maar dat zal niet meer dan 10x zijn geweest.

30.000 km lijkt nog redelijk gemiddeld te zijn
https://www.google.com/ur...Vaw18CBCZSsu7zwHMjIQMF79u

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
Phusebox schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 05:35:
[...]

Ik trek niet hard op, wel vlot, rij normale snelheden. Nog nooit gemerkt dat de ESP iets heeft gedaan dus dat is het ook niet 😉.

Uiteraard wel eens echt vol gas weggereden, zeker toem de auto net nieuw was. Maar dat zal niet meer dan 10x zijn geweest.

30.000 km lijkt nog redelijk gemiddeld te zijn
https://www.google.com/ur...Vaw18CBCZSsu7zwHMjIQMF79u
Phusebox.
De laatste tijd lees ik alleen maar negativiteit van over de EV6. Dat je er nog mee rijdt.
Vraag: kan je ook de goede punten van de EV6 eens benoemen? Of heb je die totaal niet?

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:49
Ik moet ook Phusebox hierin gelijk geven, ik rij ook Kumho (vooralsnog) 70k in totaal waarvan gok ik 30k op de Kumho's. Maar mijn achterbanden zijn ook bijna op...

En ja, ik trek ook vlot/snel op. Maar ik heb in ieder geval in de winter een betere range dan hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Overstag schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:48:
[...]

Phusebox.
De laatste tijd lees ik alleen maar negativiteit van over de EV6. Dat je er nog mee rijdt.
Vraag: kan je ook de goede punten van de EV6 eens benoemen? Of heb je die totaal niet?
Blijf het na een jaar nog steeds een mooie auto vinden om te zien. Blij met de gekozen kleur, naast wit en mat grijs vind ik alle andere kleuren zelfs lelijk op de EV6 (persoonlijke smaak).

Het rijden an sich is fijn, zeker voor een auto van dit formaat en gewicht. De audiokwaliteit is prima na zelf een subwoofer te hebben geplaatst. Het scherm, met gebruik van Android Auto, is groot en duidelijk genoeg. De geheugenfunctie van de stoelen (ook al werkt die niet perfect is het wel een verademing tov handmatig verstellen).
Stuurverwarming is fijn in de winter. Genoeg USB poorten. Af en toe een 230V stekker kunnen aansluiten (2x gedaan op 14 maanden) is wel handig. Kofferbak is ruim genoeg voor ons.

De range voor mij in de zomer is nu gemiddeld 440 km. En dat valt toch wel tegen, maar ja, de accu is getest bij de beurt en er is niks geks aangetroffen, alles zit binnen de marges.

Het gemiddeld gebruik in de app van afgelopen 30 dagen zit op 14.8 kWh/100km. Nu weet ik dat de app te optimistisch is.
De auto geeft over het hele jaar een gemiddelde van 17.2 kWh/100km. Dus de gemiddelde range over het hele jaar zal rond de 400 km liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Phusebox op 01-08-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
Phusebox schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:21:
[...]

Blijf het na een jaar nog steeds een mooie auto vinden om te zien. Blij met de gekozen kleur, naast wit en mat grijs vind ik alle andere kleuren zelfs lelijk op de EV6 (persoonlijke smaak).

Het rijden an sich is fijn, zeker voor een auto van dit formaat en gewicht. De audiokwaliteit is prima na zelf een subwoofer te hebben geplaatst. Het scherm, met gebruik van Android Auto, is groot en duidelijk genoeg. De geheugenfunctie van de stoelen (ook al werkt die niet perfect is het wel een verademing tov handmatig verstellen).
Stuurverwarming is fijn in de winter. Genoeg USB poorten. Af en toe een 230V stekker kunnen aansluiten (2x gedaan op 14 maanden) is wel handig. Kofferbak is ruim genoeg voor ons.

De range voor mij in de zomer is nu gemiddeld 440 km. En dat valt toch wel tegen, maar ja, de accu is getest bij de beurt en er is niks geks aangetroffen, alles zit binnen de marges.

Het gemiddeld gebruik in de app van afgelopen 30 dagen zit op 14.8 kWh/100km. Nu weet ik dat de app te optimistisch is.
De auto geeft over het hele jaar een gemiddelde van 17.2 kWh/100km. Dus de gemiddelde range over het hele jaar zal rond de 400 km liggen.
Toppie, ik dacht al straks gaat hij van de negativiteit onderuit.
Wat mij wel opvalt of ik denk het, dat de meeste problemen liggen bij de type GT of GT-line. Ik rijd zelf in een 58kWh plus versie maar tot op heden praktisch geen problemen. Het enige probleem wat ik heb is dat bij een open brug mijn parkeersensoren regelmatig van rood naar oranje gaan janken terwijl ik 1,5 meter van de auto voor mij af sta. Dat ben ik hier nog niet tegen gekomen.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Overstag schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:32:
[...]

Wat mij wel opvalt of ik denk het, dat de meeste problemen liggen bij de type GT of GT-line. Ik rijd zelf in een 58kWh plus versie maar tot op heden praktisch geen problemen. Het enige probleem wat ik heb is dat bij een open brug mijn parkeersensoren regelmatig van rood naar oranje gaan janken terwijl ik 1,5 meter van de auto voor mij af sta. Dat ben ik hier nog niet tegen gekomen.
Dat heb ik ook regelmatig bij filerijden of langzaamrijdend stadsverkeer. Auto denkt dan dat je gaat parkeren ofzo, en begint inderdaad al op veel grotere afstand te piepen dan bij daadwerkelijk parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 23:37
Overstag schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:32:
[...]

Nee hoor, hier ook veel problemen (gehad) met mijn 77kwh Plus. Dat van die parkeersensoren herken ik trouwens wel maar deed mijn Polo ook wel eens dus is niet echt EV6 uniek. Waarschijnlijk gewoon een vieze sensor o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:58
VD84 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:59:
[...]

Hoi,
Ik twijfel om een racefiets mee te nemen op 't dak via zuignappen systeem (helaas heb ik geen trekhaak). Het gewicht is te verwaarlozen (11 kg?), maar vroeg me af wat dit met mijn verbruik gaat doen. Hoe was jouw ervaring met een dakkkoffer én fiets op het dak?
Het valt mij bij het wassen van de EV6 op dat je op sommige plekken het dak vrij makkelijk indrukt, net als bij veel andere moderne auto's trouwens. Alleen al daarom zou ik nooit voor zo'n zuignappensysteem gaan. Het gewicht van de fiets is niet eens zo interessant, maar bij 100 km/u of harder komen er toch behoorlijk wat krachten op zo'n fiets te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
Phusebox schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:21:
[...]

Met een jaar gemiddelde van 17,2 kWh/100km heb je een gemiddelde range van 450? Dat is vrij normaal, als je iets rustiger rijdt haal je zomaar de 500 km 🤔😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Simon59 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

Met een jaar gemiddelde van 17,2 kWh/100km heb je een gemiddelde range van 450? Dat is vrij normaal, als je iets rustiger rijdt haal je zomaar de 500 km 🤔😜
Alleen is de accu niet volledig bruikbaar, ca. 70-72 kWh is maar bruikbaar. En we rijden al super rustig. Nog langzamer en vrachtwagens halen me in :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
Phusebox schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Alleen is de accu niet volledig bruikbaar, ca. 70-72 kWh is maar bruikbaar. En we rijden al super rustig. Nog langzamer en vrachtwagens halen me in :P
Ik ben nog wel benieuwd wat bij jou de gemiddelde snelheid is op een doorsnee woon-werkrit. Het verbruik obv de app is idd onbetrouwbaar, maar gemiddelde snelheid kun je er prima uit aflezen. Ik haal hier in de regio Arnhem/Utrecht ivm drukte en max 100 km/u zelden hogere gemiddeldes dan 75 km/u op een afstand van ca 75 km. Dat 'helpt' ook enorm met zuinig rijden. Hier jaargemiddeld net onder de 16 kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
marcel3 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Ik ben nog wel benieuwd wat bij jou de gemiddelde snelheid is op een doorsnee woon-werkrit. Het verbruik obv de app is idd onbetrouwbaar, maar gemiddelde snelheid kun je er prima uit aflezen. Ik haal hier in de regio Arnhem/Utrecht ivm drukte en max 100 km/u zelden hogere gemiddeldes dan 75 km/u op een afstand van ca 75 km. Dat 'helpt' ook enorm met zuinig rijden. Hier jaargemiddeld net onder de 16 kWh/100km.
Rond de 85 km/u is het gemiddelde meestal. (schommelt tussen 83 en 87).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marcel3
Phusebox schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:34:
[...]

Voor Nederlandse begrippen is dat al best netjes :). Kijk ik dan naar mijn eigen range in de zomer met een 58 kWh versie van ~350 km reële praktijkrange in Nederland, dat zou op 464 km voor een 77 kWh accu neerkomen. Corrigeer je dan voor het grotere gewicht en jouw wat hogere gemiddelde snelheid en het zit niet heel ver van elkaar af.

Grootste verschil is denk ik de verwachting die je vooraf hebt. Persoonlijk had ik juist verwacht dat ik niet ook maar in de buurt van de WLTP zou kunnen komen en vind ik dat KIA het heel netjes doet tov wat ik van bijvoorbeeld de Stellantis merken hoor. Icm de snellaadsnelheid kom ik met de 58 kWh versie al niks tekort. Gisteren lange rit met fiets op de trekhaak door Duitsland: ik kreeg regelmatig klachten van de dames of we niet eerder konden stoppen en tijdens de laadstops (Ionity) zat ik steeds ruim voor het kunnen nuttigen van een broodje en de sanitaire stop alweer boven de 80%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:03

The Wizard

Moderator Mobile
De Ideale Man schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:05:
Werkt V2, V3, V4 al bij Tesla om te laden met een EV6?
Ik heb alleen ervaring met de V4 (Harderwijk), die werkt wel maar met 40 kW per uur max. Is (blijkbaar) nog steeds een 400V infrastructuur achter deze 1000V laders. Pas als dat aangepast is zullen hogere snelheden mogelijk zijn verwacht ik.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 19:57

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik heb een vraag aan de EV6 rijders die ervaring hebben met de V2L aansluiting op hun auto.

Ik ben in afwachting van de levering van mijn EV9 en zou graag de V2L aansluiting inzetten voor het aansluiten van 2 warmtepomp-airco's. Deze airco's verwarmen de begane grond van mijn woning en gebruiken samen maximaal 16A op piekmomenten. Dit zou de V2L aansluiting moeten kunnen leveren.

Het idee is dat de accu van de KIA dus deze stroomvoorziening levert tijdens de dure uren in de avond en dat de accu 's nachts of rond het middaguur weer geladen wordt tegen het goedkope tarief of door de zonnepanelen.

De vragen die ik hierover heb:
- Kan de V2L aansluiting 5 uur aan een stuk gebruikt worden? (bij voldoende SoC uiteraard).
Het is hopelijk niet zo dat de KIA de stroomvoorziening stopt na een bepaalde tijd?
- Wat is de ervaring met een urenlange middelhoge tot hoge belasting? (bijv. 10A of hoger).
- Hoeveel sluipverbruik heeft de auto als de V2L-aansluiting in gebruik is? Moet de auto "aan" staan?
- Eventueel andere interessante ervaringen met dagelijks langdurig V2L gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:18
@Gasoline1234 Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar wel een deel:
- Kan de V2L aansluiting 5 uur aan een stuk gebruikt worden? (bij voldoende SoC uiteraard).
Ja, ik heb b.v. een hele avond en nacht op een camping de caravan van stroom voorzien via V2L
- Hoeveel sluipverbruik heeft de auto als de V2L-aansluiting in gebruik is? Moet de auto "aan" staan?
Sluipverbruik weet ik niet, maar de auto hoeft niet aan te staan. De V2L functie wordt via de knop op de V2L adapter geactiveerd. De auto kan daarna gewoon op slot (en uit).

Nog wel wat anders: het is niet mogelijk om de auto tegelijkertijd op te laden en stroom te laten leveren. Voor beide zaken wordt dezelfde omvormer in de auto gebruikt. Dat is ook de reden dat tijdens het snelladen je geen kopje koffie kan zetten via het stopcontact onder de achterbank.
Het lijkt alsof je dat wel van plan bent of heb ik dat verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Franciesco schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:54:
@Gasoline1234

Nog wel wat anders: het is niet mogelijk om de auto tegelijkertijd op te laden en stroom te laten leveren. Voor beide zaken wordt dezelfde omvormer in de auto gebruikt. Dat is ook de reden dat tijdens het snelladen je geen kopje koffie kan zetten via het stopcontact onder de achterbank.
Het lijkt alsof je dat wel van plan bent of heb ik dat verkeerd begrepen?
Bedankt, nee, ik wil niet tegelijkertijd laden en stroom leveren.
Stroom leveren (V2L) zal gewoonlijk tussen 18:00 en 23:00 zijn en opladen tussen 00:00 en 04:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
Phusebox schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Ok, daar heb je gelijk in.
Maar alle ranges worden getoond alsof de accu volledig bruikbaar zou zijn. Bij mij wordt regelmatig in de auto 550 getoond, uiteindelijk haal je dan net 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:36
Gasoline1234 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:46:- Kan de V2L aansluiting 5 uur aan een stuk gebruikt worden? (bij voldoende SoC uiteraard).
Je kunt (bij de EV6) bij de instellingen aangeven welk minimum percentage je over wilt houden in de batterij, in stapjes van 10%. Minimum is 20%. Als je dat bereikt, dan stopt de stroomafgifte. Geldt ook voor de stroomvoorziening onder de achterbank.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Gasoline1234 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Stroom leveren (V2L) zal gewoonlijk tussen 18:00 en 23:00 zijn en opladen tussen 00:00 en 04:00.
Als je wilt opladen via de zonnepanelen zal ik voorstellen om niet in de nacht te laden, maar overdag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 16:55
Gasoline1234 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:46:
Ik heb een vraag aan de EV6 rijders die ervaring hebben met de V2L aansluiting op hun auto.

Ik ben in afwachting van de levering van mijn EV9 en zou graag de V2L aansluiting inzetten voor het aansluiten van 2 warmtepomp-airco's. Deze airco's verwarmen de begane grond van mijn woning en gebruiken samen maximaal 16A op piekmomenten. Dit zou de V2L aansluiting moeten kunnen leveren.

Het idee is dat de accu van de KIA dus deze stroomvoorziening levert tijdens de dure uren in de avond en dat de accu 's nachts of rond het middaguur weer geladen wordt tegen het goedkope tarief of door de zonnepanelen.

Het is hopelijk niet zo dat de KIA de stroomvoorziening stopt na een bepaalde tijd?
- Wat is de ervaring met een urenlange middelhoge tot hoge belasting? (bijv. 10A of hoger).
Check de posts van @grotegok in dit topic eens zoals https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69526844
Je moet todat echte V2G functie wordt gereleased, als het ooit gaat gebeuren, wel de stekker wisselen wanneer je van ontladen naar laden wilt gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door jouwheld op 01-08-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

jouwheld schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Check de posts van @grotegok in dit topic eens zoals https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69526844
Je moet todat echte V2G functie wordt gereleased, als het ooit gaat gebeuren, wel de stekker wisselen wanneer je van ontladen naar laden wilt gaan.
In die post zie ik een selfmade V2L-to-V2G converter opzetje van max 200w?
Dat is niet wat ik ga doen. De warmtepomp-airco's hebben gewoon een stekker. Die gaat via een verlengsnoer de KIA in.

Ik moet inderdaad, als ik die nacht de accu ook weer op wil laden, na gebruik de V2L-adapter wisselen met de laadstekker.

Of zou ik het verlengsnoer op het stopcontact in de bagageruimte kunnen aansluiten en de laadstekker tegelijkertijd op de laadpoort? Ik weet dat ik dat niet tegelijkertijd kan gebruiken, maar kan ik de adapter en de laadstekker er wel er tegelijkertijd in laten en na elkaar gebruiken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Over V2L gesproken, ik heb vandaag even getest als het mogelijk is om onze Megane Electric op te laden met de adapter. Dit ging zonder problemen, de 16A werd gewoon naar de Megane gepushed. Itt tot andere EV's kan je de Megane dus gewoon laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oohH7xVbOuwVePADKw9lhcm016M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dx9b4jWGw5Moc3xpMHUemA9X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-pfmoJRHmoR8D11DB1XSCE-7l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IFlZydBPKQv7sPmLE1fdl7d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXVI5CAGVxpOiExNsNXe5fb1pHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ypon4b7DzbSZrlUiVTZTE7qj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@The Wizard mooi, dan kan de Megane ook op het lijstje van @ietsje :)
Naast oa de Tesla Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02

Peetman

Tjah....

Onze auto is ook weer gerepareerd, 1 van de cellen in de 12v accu was kapot.
Gelukkig dus niet de ICCU. Inmiddels wel aan het 4e onderdeel dat onder garantie is vervangen (inverter warmtepomp, stuurhuis, deurgrepen waren eerder al aan de beurt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcel3
Gasoline1234 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:46:

Zoals anderen aangeven kan het waarschijnlijk wel. Of je het moet willen is een tweede. V2L gaat ook via de ICCU en dat is nou niet bepaald het meest betrouwbare onderdeel vd EV6. Hopelijk is dat voor de EV9 beter, maar toch. Daarnaast ga je je accu ook aan veel extra laadcycli onderwerpen. Particulier zou ik dat in ieder geval niet zo snel doen. En in de lease, hmm, wel een beetje erg Nederlands.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

marcel3 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:31:
[...]

Zoals anderen aangeven kan het waarschijnlijk wel. Of je het moet willen is een tweede. V2L gaat ook via de ICCU en dat is nou niet bepaald het meest betrouwbare onderdeel vd EV6. Hopelijk is dat voor de EV9 beter, maar toch. Daarnaast ga je je accu ook aan veel extra laadcycli onderwerpen. Particulier zou ik dat in ieder geval niet zo snel doen. En in de lease, hmm, wel een beetje erg Nederlands.
Bedankt voor het meedenken.
Ik maak me geen zorgen over de laadcycli. Het gaat om 5-10 kWh per dag, max 70 kWh in de week, en dat alleen in de winter, want de warmtepompairco's gebruik ik niet in de zomer. Daarnaast is één van de belangrijkste factoren voor batterijdegradatie: leeftijd van de batterijcellen. Het grootste deel van de te verwachten degradatie komt puur van ouderdom.

Geen leaseauto overigens,, aanschaf in eigen zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swoesh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-03 23:24
Gasoline1234 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Bedankt voor het meedenken.
Ik maak me geen zorgen over de laadcycli. Het gaat om 5-10 kWh per dag, max 70 kWh in de week, en dat alleen in de winter, want de warmtepompairco's gebruik ik niet in de zomer. Daarnaast is één van de belangrijkste factoren voor batterijdegradatie: leeftijd van de batterijcellen. Het grootste deel van de te verwachten degradatie komt puur van ouderdom.

Geen leaseauto overigens,, aanschaf in eigen zaak.
Is het doel om geld te besparen? en wat verwacht je dat het gaat opbrengen? De delta tussen duurste en goedkoopste moment is op veel dagen maar 10 cent (http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html), met het verwarmen kun je natuurlijk de allerduurste uren vaak al omzeilen dus het verschil zal in werkelijkheid nog kleiner zijn, tel daar het verlies wat je krijgt bij het opladen en weer ontladen, eventuele kosten voor het aanpassen van je warmtepomp en electra, de tijd die je er mee kwijt bent, de extra degradatie van de accu, etc. en dan is het, op misschien een paar uitzonderlijke dagen na echt niet de moeite lijkt mij.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

De delta's nemen toe en die trend versterkt zich doordat er steeds meer energie uit zon en wind afkomstig is.

Warmtepompairco's moeten aan staan op het moment dat je de warmte nodig hebt. Dat is tijdens de dure avonduren.

Er zijn geen aanpassingen nodig voor de airco's of de electra. Ze zitten nu ook op een stekker op een eigen groep.

Laad- en ontlaadverliezen is een terecht punt. Toch denk ik in de wintermaanden 80-100 euro per maand te kunnen besparen met deze thuisaccu in de KIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:32
Weet iemand al iets over de terugroepactie in de USA, voor een software matige aanpassing van de ICCU. In de USA schijnt dat te gebeuren. Dat wist onze Engelse vriend Oddesy ook te vertellen. Maar inderdaad zou het kunnen zijn dat het hier niet van toepassing is omdat de stroom op 11KW met 110 volt veel hoger ligt als door 11 kw met 220 volt , weet iemand iets?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:37
Simon59 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

En zonder vlot optrekken zoals phusebox pleit te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wiliyama op 02-08-2023 13:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:34:
[...]

Dat is een behoorlijk hoog gemiddelde vind ik. Dan ook nog bij koud weer en korte stukken <20km? Dan klinkt dat allemaal als een hele normale range.
Geniet ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Gasoline1234 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Wat heeft het voor een nut zolang er nog gesaldeerd kan worden en je ook nog snachts gaat laden als er geen zon schijnt? Dus geen milieu voordeel. Los van het feit dat je ook nog rendement verlies door het omzetten en je accu extra doet slijten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Gasoline1234 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

Dat is niet wat ik ga doen. De warmtepomp-airco's hebben gewoon een stekker. Die gaat via een verlengsnoer de KIA in.

Ik moet inderdaad, als ik die nacht de accu ook weer op wil laden, na gebruik de V2L-adapter wisselen met de laadstekker.

Of zou ik het verlengsnoer op het stopcontact in de bagageruimte kunnen aansluiten en de laadstekker tegelijkertijd op de laadpoort? Ik weet dat ik dat niet tegelijkertijd kan gebruiken, maar kan ik de adapter en de laadstekker er wel er tegelijkertijd in laten en na elkaar gebruiken?
Ja dat kan. Maar er staat alleen stroom op het binnen stopcontact als de auto 'aan' staat of als de adapter ingestoken is. Dus dat heeft qua handelingen weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
jouwheld schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Je moet todat echte V2G functie wordt gereleased, als het ooit gaat gebeuren,
Gaat nooit gebeuren via de auto. Misschien ooit met een extern apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Gasoline1234 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

In de nacht, of in de winterperiode later in de middag laden geeft toch alleen maar financieel nadeel. Hoge stroomkosten, (vrijwel) geen zonne energie en omzetverlies en slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Gasoline1234 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:24:
Toch denk ik in de wintermaanden 80-100 euro per maand te kunnen besparen met deze thuisaccu in de KIA.
Ook als je s'nachts doet laden en s'winters na de middag als er geen zonne energie is? Natuurlijk wel in het weekend.

[ Voor 5% gewijzigd door Wiliyama op 02-08-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
[quote]Wiliyama schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:34:
[...]

[ Voor 24% gewijzigd door Wiliyama op 02-08-2023 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Wiliyama schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

Wat heeft het voor een nut zolang er nog gesaldeerd kan worden en je ook nog snachts gaat laden als er geen zon schijnt? Dus geen milieu voordeel. Los van het feit dat je ook nog rendement verlies door het omzetten en je accu extra doet slijten?
Ik kan niet salderen. Woonachtig in buitenland.
's Nachts is de stroom op winderige dagen subsantieel veel goedkoper dan in de avonduren.
En in de herfst en winter, als ik de warmtepompairco's gebruik, is er nauwelijks zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Vraagje over KIA Charge. Mijn factuur over juli staat nu klaar in de app, maar op de downloadknop klikken geeft de melding: "Er trad een fout op tijdens het ophalen van uw factuur.". Werkt de downloadmogelijkheid pas na verloop van tijd? En krijg je de factuur ook per mail?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:53

Amiet01

Master_A

Ik krijg sinds kort bij het laden van de auto middels Zappi 2.1 op Eco++ modus (dus alleen zon), regelmatig de melding "Opladen volgens schema voltooid". Voorheen kreeg ik dit niet, en vraag me dan ook af hoe ik dit evt kan uitschakelen? Denk dat het te maken heeft met de laadpaal die uitslaat als er in het huis meer verbruikt wordt, of als de zonne-energie ontoereikend is op dat moment. Maar dat kan natuurlijk erg schommelen...

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Twee weken geleden naar de dealer geweest omdat de airco niet meer koelde en een sissend geluid maakte. Was leeg. Is toen afgevuld met contrastvloeistof. Moest vandaag weer naar de dealer zodat ze het lek konden opsporen. Dat is niet gelukt. Zat nog net zoveel vloeistof in als twee weken geleden zei de dealer. Dus kom maar weer terug als hij weer kuren heeft. Tsja. Auto weer opgehaald, rij het parkeervak bij de dealer uit en hoor direct een tik gevolgd door een storing in het display. Direct maar weer in het vak gezet en de boel laten uitlezen. ICCU stuk. Gaat weer lekker..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZezDouyt78OH3uum8pwuY10BuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rURO1oxWvXgmKxi5LWukAlK0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Gasoline1234 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:21:
[...]

Ik kan niet salderen. Woonachtig in buitenland.
's Nachts is de stroom op winderige dagen subsantieel veel goedkoper dan in de avonduren.
En in de herfst en winter, als ik de warmtepompairco's gebruik, is er nauwelijks zonne-energie.
Ohhhh....... Dan waren al mijn reacties niet echt van toepassing. Dan begrijpelijk wat je schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:40

Reacher

oldschool

ArjenIsM3 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:48:
Twee weken geleden naar de dealer geweest omdat de airco niet meer koelde en een sissend geluid maakte. Was leeg. Is toen afgevuld met contrastvloeistof. Moest vandaag weer naar de dealer zodat ze het lek konden opsporen. Dat is niet gelukt. Zat nog net zoveel vloeistof in als twee weken geleden zei de dealer. Dus kom maar weer terug als hij weer kuren heeft. Tsja. Auto weer opgehaald, rij het parkeervak bij de dealer uit en hoor direct een tik gevolgd door een storing in het display. Direct maar weer in het vak gezet en de boel laten uitlezen. ICCU stuk. Gaat weer lekker..

[Afbeelding]
Fucked up zeg...

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 11:51
Wiliyama schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

Als je in NL een dynamisch contract hebt, zie je dat prijzen (flink) hoger liggen in de tijdvakken 17.00/24.00u en 6.00/11.00u. En dat zijn nou juist de tijden waarop je in huis de meeste stroom nodig hebt voor sanitair/verwarmen/koken.
Als je in de andere, goedkopere, tijdszones je KIA kunt laden en in de hoge tijdszones kunt terugleveren dan zal er zeker een flink prijsvoordeel gehaald kunnen worden.
En als dan in de lage tijdzones ook nog eens negatieve prijzen gelden (je krijgt dus betaaald voor afname) is het helemaal bingo als je de KIA dan volstopt met kW's.
Ik ga onderzoeken of ik via de KIA V2L-adapter in ieder geval mijn warmtepomp van stroom kan voorzien.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox

[Afbeelding]
Pff ik ben echt elke dag bang dat dit bij mij ook gebeurt....

Mag ik vragen hoe je voornamelijk doet opladen? 11 kW lader?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marc4547
Phusebox schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 06:01:
[...]

Phuse,

Van de ruim 6000 Ev6 en die er op kenteken staan, is het aantal met een kapotte ICCU nu toe rond de 15, is hoog maar ga er nou niet meteen vanuit dat het jouw ook geboert. Ik heb na 22.000 en 8 maanden geen centje last van wat dan ook.. de andere 5985 ( ongeveer) rijden met enorm veel plezier. Geniet nou ook eens van die auto !
Ik vind het een Superauto!

[ Voor 12% gewijzigd door marc4547 op 03-08-2023 07:19 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
marc4547 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:17:
[...]

Phuse,

Van de ruim 6000 Ev6 en die er op kenteken staan, is het aantal met een kapotte ICCU nu toe rond de 15
Op Tweakers bedoel je? Want stel dat er hier 200 actieve gebruikers zijn met een EV6, dan is 15 opeens een heel andere verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Phusebox schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 06:01:
[...]

Ja, hij hangt inderdaad meestal aan een 11kw lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:31
marc4547 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:17:
[...]

Phuse,

Van de ruim 6000 Ev6 en die er op kenteken staan, is het aantal met een kapotte ICCU nu toe rond de 15, is hoog maar ga er nou niet meteen vanuit dat het jouw ook geboert. Ik heb na 22.000 en 8 maanden geen centje last van wat dan ook.. de andere 5985 ( ongeveer) rijden met enorm veel plezier. Geniet nou ook eens van die auto !
Ik vind het een Superauto!
Waar haal jij dit soort cijfers vandaan?

Ik ben trouwens 1 persoon met 1 EV6 en ben nu met mijn derde ICCU bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
In Amerika zijn ze al bezig met een onderzoek naar een class action rechtzaak tegen Kia/Hyundai vanwege de ICCU problemen. Dat zal ook de reden zijn dat ze daar software updates uitrollen momenteel, in de hoop de ergste ellende voor te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:54
Phusebox schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:43:
In Amerika zijn ze al bezig met een onderzoek naar een class action rechtzaak tegen Kia/Hyundai vanwege de ICCU problemen. Dat zal ook de reden zijn dat ze daar software updates uitrollen momenteel, in de hoop de ergste ellende voor te zijn...
Is Kia daar niet al bezig met een service bulletin?

Sowieso ben ik wel benieuwd naar de root cause analysis maar ik betwijfel of we die ooit gaan krijgen. Ik denk dat er een interessante ontwerpfout in het ding zit...

Ik hoop dat ze het fixen voordat ze mijn auto gaan bouwen. Levering gepland in november/december dit jaar... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
zarex schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Is Kia daar niet al bezig met een service bulletin?

Sowieso ben ik wel benieuwd naar de root cause analysis maar ik betwijfel of we die ooit gaan krijgen. Ik denk dat er een interessante ontwerpfout in het ding zit...

Ik hoop dat ze het fixen voordat ze mijn auto gaan bouwen. Levering gepland in november/december dit jaar... :D
Dat schrijf ik ook, maar wil niet zeggen dat er niet alsnog een rechtszaak kan komen als er genoeg problemen zijn/blijven. De update schijnt ook weer de nodige problemen met zich mee te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
Phusebox schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

Dat schrijf ik ook, maar wil niet zeggen dat er niet alsnog een rechtszaak kan komen als er genoeg problemen zijn/blijven. De update schijnt ook weer de nodige problemen met zich mee te brengen.
Wat voor problemen? Daar heb ik nog niets over gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
zarex schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:52:
[...]

Wat voor problemen? Daar heb ik nog niets over gelezen...
Mensen klagen over verminderde range en lagere laadsnelheid na de update. Dat eerste zou ik niet weten hoe dat kan, het tweede kan een ingebouwde bescherming zijn voor de ICCU en/of de oververhitting van de laadpoort waar ze in de VS schijnbaar mee te maken hebben.

"The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is currently investigating the ICCU failures in both the EV6 and Ioniq 5. Hyundai and Kia have issued software updates to address the issue, but some owners have reported that the updates have not been effective."

[ Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 03-08-2023 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zarex
Phusebox schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Mensen klagen over verminderde range en lagere laadsnelheid na de update. Dat eerste zou ik niet weten hoe dat kan, het tweede kan een ingebouwde bescherming zijn voor de ICCU en/of de oververhitting van de laadpoort waar ze in de VS schijnbaar mee te maken hebben.

"The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is currently investigating the ICCU failures in both the EV6 and Ioniq 5. Hyundai and Kia have issued software updates to address the issue, but some owners have reported that the updates have not been effective."
Gokje: In de VS laden ze natuurlijk op 120V 1-fase of 2-fasen, wij op 3-fasen 240 volt. De laadstroom aan de AC-kant is daarmee lager bij hetzelfde vermogen. Oververhitting van de laadpoort zal bij ons minder snel optreden. Daarnaast hebben wij sowieso een ander type laadpoort.

Verminderde range is wel zorgelijk. Waar zou dat vandaan kunnen komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
Phusebox schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:54:
[...]
Mensen klagen over verminderde range
Dat doen ze hier ook. :+

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

[Afbeelding]
Als je al verwacht dat de ICCU een keer sneuvelt, dan is dit wel de beste plek om het te gebeuren...
Hadden ze nog een exemplaar liggen of moest hij in bestelling?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Luckeh schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Als je al verwacht dat de ICCU een keer sneuvelt, dan is dit wel de beste plek om het te gebeuren...
Hadden ze nog een exemplaar liggen of moest hij in bestelling?
Qua timing kon het niet beter inderdaad. Maar nee, hij staat in bestelling. Hun "donorauto" was ook al beroofd van de ICCU. De monteur liet me nog zien in de werkplaats dat ze met een andere EV6 met hetzelfde probleem bezig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Amiet01 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:07:
Ik krijg sinds kort bij het laden van de auto middels Zappi 2.1 op Eco++ modus (dus alleen zon), regelmatig de melding "Opladen volgens schema voltooid". Voorheen kreeg ik dit niet, en vraag me dan ook af hoe ik dit evt kan uitschakelen? Denk dat het te maken heeft met de laadpaal die uitslaat als er in het huis meer verbruikt wordt, of als de zonne-energie ontoereikend is op dat moment. Maar dat kan natuurlijk erg schommelen...
Misschien komt het omdat de panelen langere tijd minder dan de minimaal vereiste 1,4 kW produceren en is het bij slecht weer beter om de eco+ te gebruiken..
Bel anders even naar Myenergy in Maastricht, de leverancier van Zappi. Zeer goede klantenservice. Die helpen je graag.
+31 85 400 5522 en hebben er waarschijnlijk meer verstand van dan wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02

Peetman

Tjah....

Nadat ik gisteren niet kon laden bij een Allego laadpaal was ik ook bang voor de ICCU, na de kapotte 12 volt accu deze week. Helemaal toen ik even daarna een Tesla wel gewoon zag laden. Uiteindelijk naar een andere paal (EVBox) gereden en daar lukte het gelukkig wel om te laden.
Maar het vertrouwen in de auto heeft wel een knauw gekregen. Ondanks de prima verlopen trip naar Denemarken heen en weer vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
HansAuutB schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:30:
[...]

Als je in NL een dynamisch contract hebt, zie je dat prijzen (flink) hoger liggen in de tijdvakken 17.00/24.00u en 6.00/11.00u. En dat zijn nou juist de tijden waarop je in huis de meeste stroom nodig hebt voor sanitair/verwarmen/koken.
Als je in de andere, goedkopere, tijdszones je KIA kunt laden en in de hoge tijdszones kunt terugleveren dan zal er zeker een flink prijsvoordeel gehaald kunnen worden.
En als dan in de lage tijdzones ook nog eens negatieve prijzen gelden (je krijgt dus betaaald voor afname) is het helemaal bingo als je de KIA dan volstopt met kW's.
Ik ga onderzoeken of ik via de KIA V2L-adapter in ieder geval mijn warmtepomp van stroom kan voorzien.
Zou moeten kunnen als je elke keer de stekker omsteekt of eventueel een keuzeschakelaar gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN6zvvR34hWsnpy99kd6Usm68AA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1iWSHL0nUqiVGgyihWn2nhsp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 11:51
Wiliyama schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Zou moeten kunnen als je elke keer de stekker omsteekt of eventueel een keuzeschakelaar gebruikt.
[Afbeelding]
Is zo'n keuzeschakelaar er ook in automatische versie?
Als deze signaleert dat er stroom van de auto komt, dan moet de huisstroom uitgeschakeld worden.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
HansAuutB schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:04:
[...]

Als deze signaleert dat er stroom van de auto komt, dan moet de huisstroom uitgeschakeld worden.
Dat is heel tricky. Zulke systemen zijn normaal gesproken niet goedkoop, je kan serieuze problemen krijgen als je 2 krachtbronnen hebt op verschillende frequenties, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
HansAuutB schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:04:
[...]

Inderdaad, wat The Wizard schrijft lijkt me heel reëel. Ook zeer complex en kostbaar mocht het überhaupt bestaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Wiliyama op 03-08-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazyro
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-05 09:01
Peetman schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:28:
Nadat ik gisteren niet kon laden bij een Allego laadpaal was ik ook bang voor de ICCU, na de kapotte 12 volt accu deze week. Helemaal toen ik even daarna een Tesla wel gewoon zag laden. Uiteindelijk naar een andere paal (EVBox) gereden en daar lukte het gelukkig wel om te laden.
Maar het vertrouwen in de auto heeft wel een knauw gekregen. Ondanks de prima verlopen trip naar Denemarken heen en weer vorige week.
Allego was gisteren bij mij ook moeilijk aan het doen. Op moeten bellen om de pas te activeren. Kom je bij de auto is er maar 10% geladen en is de kabel ontkoppeld. Gelukkig niet uit de outlet gehaald.

Eigenlijk nooit issues met laden maar neer vaag gedrag op sommige laadpleinen. Op het werk bij evbox geen issues. Gelukkig maar want anders moet ik het zelf oplossen. ;)

Ik denk dat ze bij allego op reset hebben gedrukt en dus alle actieve laadsessies hebben beindigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
Phusebox schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:43:
Volhgens mij is er al eerder door een van onze Tweakers bedacht dat het wel eens zou kunnen komen dat de stroom bij 110 volt in de USA veel hoger is dan bij 220 volt en dat men daarom van start gaat in de states?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
marc4547 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:15:
[...]

Volhgens mij is er al eerder door een van onze Tweakers bedacht dat het wel eens zou kunnen komen dat de stroom bij 110 volt in de USA veel hoger is dan bij 220 volt en dat men daarom van start gaat in de states?
Denk eerder vanwege de slechte reputatie en niet nog eens een grote blamage en rechtszaak kunnen veroorloven.

Europeanen zijn makke schaapjes, die kun je als laatste aanpakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:54
Phusebox schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:44:
[...]

Denk eerder vanwege de slechte reputatie en niet nog eens een grote blamage en rechtszaak kunnen veroorloven.

Europeanen zijn makke schaapjes, die kun je als laatste aanpakken.
Het is wel een keer goed zo. Speel op de discussie, niet op de man

[ Voor 11% gewijzigd door Outerspace op 09-08-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
grotegok schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Je reflecteert jezelf als voorbeeld Europeaan begrijp ik
Wanneer zijn hier grote rechtzaken die consumenten aanspannen en iets opleveren?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Loei123
grotegok schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Je reflecteert jezelf als voorbeeld Europeaan begrijp ik
Hou toch eens op met die reacties op de persoon af, stuur een dm als je graag je mening wilt ventileren.

Heel kinderachtig en bovendien vermoeiender dan de onderbouwde klachten die @Phusebox regelmatig meldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicstar
  • Laatst online: 16-09 22:26
Phusebox schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

Wanneer zijn hier grote rechtzaken die consumenten aanspannen en iets opleveren?
Dat heeft vermoedelijk ook wel iets te maken met het significante verschil in wetgeving en insteek van het wetssysteem als geheel. Onderschat niet hoeveel bescherming je als consument al hebt in NL in vergelijking met US

Als toegewijde lurker moet ik aangeven dat ik met bijna 30k KM en 10 maanden nog steeds erg gelukkig ben met mijn EV6. Garage moet er nog aan wennen want de update is vorige keer niet gelukt maar binnenkort voor de 30k beurt krijgen ze een nieuwe kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
DaMenaz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:05:
Vraagje over KIA Charge. Mijn factuur over juli staat nu klaar in de app, maar op de downloadknop klikken geeft de melding: "Er trad een fout op tijdens het ophalen van uw factuur.". Werkt de downloadmogelijkheid pas na verloop van tijd? En krijg je de factuur ook per mail?
Bij gebrek aan reactie: inmiddels is de pdf van de factuur in de app wel te openen. Schijnbaar staat de link er een paar dagen eerder dan het gekoppelde document zelf.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Mijn EV6 wordt binnenkort geïnspecteerd door Dekra (zodra de auto weer operationeel is, dus zodra de ICCU gefixt is) in opdracht van de leasemij. Ben benieuwd wat die nog kunnen constateren. De slechte lak en eventueel de trillingen zouden ze in mijn ogen moeten kunnen constateren, hoewel de leen-EV6 (58kwh Air) die ik nu mee heb daar ook niet vrij van is. Die trilt ten minste niet onder het remmen (met de mechanische remmen) wat de mijne wel doet, maar ook die geeft veel van de weg door op snelweg snelheden om het zo maar te noemen. Stuur trilt dan alleen niet zichtbaar als je hem loslaat, dat doet de mijne wel enigszins. Weet eigenlijk niet zo goed wat de leasemij wil bereiken met een dergelijke inspectie verder. Deel van de problemen die ik heb ondervonden is inmiddels opgelost, andere zijn moeilijk te constateren (Airco doet het tijdelijk weer want opnieuw afgevuld..). Gaat mij erom dat ik geen vertrouwen meer heb in de auto gezien ik in de 10 maanden dat ik de auto heb iedere maand bij de dealer heb gestaan. En hij alsnog stuk is. En dan heb ik het nog niet eens over zaken als de gebrekkige temperatuurregeling waar velen met mij last van hebben of de zombie mode die ik ook een aantal keren heb mogen meemaken. Gelukkig heb ik dat laatste al maanden niet meer gehad. Hoor er hier ook niemand meer over dus lijkt erop dat Kia dat heeft opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
In USA is er een fix voor de remlichten in i-Pedal en andere levels wanneer de voet niet helemaal van het stroompedaal gehaald wordt.

BELANGRIJK‼️ Kia EV6 Regen Remlicht FIX! Informatie bijwerken en testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Zo. De EV6 maar weer eens uitgemest na de vakantie. Ongelofelijk hoe kinderen stof, plakkerigheid, zand en kruimels tot in de kleinste kieren weten te verspreiden 8)7
Deze auto heeft ook wel relatief veel hoekjes, bakjes, randjes etc in het interieur. Maar moet wel zeggen: juist op vakantie was dat interieur een heel prettige en praktische verblijfplaats. Menigmaal ook wel gedacht dat ik toch blij ben dat het geen minimalistische Tesla is geworden als ik bijv. even snel de lane keep uitzette vanaf het stuur of de mate van regen aanpaste. Super dat laatste in bergachtig gebied trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:04:
In USA is er een fix voor de remlichten in i-Pedal en andere levels wanneer de voet niet helemaal van het stroompedaal gehaald wordt.

[YouTube: IMPORTANT‼️ Kia EV6 Regen Brake Light FIX! Update Info and Test]
Dat wordt nog een hele waslijst voor de dealer tegen de tijd dat al die updates hier beschikbaar komen. Blijft jammer dat dat niet OTA kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:04:

[YouTube: IMPORTANT‼️ Kia EV6 Regen Brake Light FIX! Update Info and Test]
Weet jij of dit euvel nou van toepassing op europese modellen is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zarex schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Weet jij of dit euvel nou van toepassing op europese modellen is of niet?
Ja, volgens mij wel namelijk, wanneer je het stroompedaal NIET helemaal loslaat, gaan de remlichten niet aan, ook niet in regen level 3 met hoge snelheid. Maar ik heb het niet zelf geprobeerd of geconstateerd. Volgens mij is het zelfs met cruise control zo dat de remlichten aan gaan, zelfs als er (licht) geremd wordt. Heb het zelf niet geprobeerd/geconstateerd, omdat ik weinig in de avond rijd, verwacht dat meer mensen het hier al uitgezocht/geprobeerd hebben. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

Ja, volgens mij wel namelijk, wanneer je het stroompedaal NIET helemaal loslaat, gaan de remlichten niet aan, ook niet in regen level 3 met hoge snelheid. Maar ik heb het niet zelf geprobeerd of geconstateerd. Volgens mij is het zelfs met cruise control zo dat de remlichten aan gaan, zelfs als er (licht) geremd wordt. Heb het zelf niet geprobeerd/geconstateerd, omdat ik weinig in de avond rijd, verwacht dat meer mensen het hier al uitgezocht/geprobeerd hebben. :?
Onze grote vriend Technology Connections heeft het haarfijn uitgezocht: YouTube: Electric cars prove we need to rethink brake lights

Hij gaat ook nog haarfijn in op zowel Amerikaanse als Europese regelgeving. Als ik het goed begrepen heb, zouden de remlichten dan niet voldoen aan de europese regels in i-pedal mode. Ik zou verwachten dat die auto dan helemaal geen typegoedkeuring moet krijgen. Dus, vraag ik me af of de auto in de europese uitvoeringen misschien toch net ander gedrag vertoont. Onderaan de streep hebben de amerikaanse uitvoeringen ook geen oranje knipperlichten - denk in die trant.

Edit: mijn EV6 is nog niet geleverd, anders was ik zelf wel eens gaan klieren om het antwoord te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door zarex op 04-08-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
zarex schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:11:
[...]
Onderaan de streep hebben de amerikaanse uitvoeringen ook geen oranje knipperlichten - denk in die trant.
Klopt wat je zegt. Wat bij ons de knipperlichten zijn, doet bij de Amerikaanse EV6'en niets. Daar knipperen wat bij ons de achterlichten zijn als knipperlichten.

Daardoor kunnen ze aan de overkant van de grote plas dit soort 'styling' doen:

Afbeeldingslocatie: https://www.kiaevforums.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.kiaevforums.com/attachments/20220319_152413-jpg.3875/

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 17:27
Loei123 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Hou toch eens op met die reacties op de persoon af, stuur een dm als je graag je mening wilt ventileren.

Heel kinderachtig en bovendien vermoeiender dan de onderbouwde klachten die @Phusebox regelmatig meldt.
Ik kan me nog een vrij recente en direct op de persoon spelende reactie van Loei123 herinneren? Ken je die van die Pot en die Ketel….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Jugonoot04 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:56:
[...]

Ik kan me nog een vrij recente en direct op de persoon spelende reactie van Loei123 herinneren? Ken je die van die Pot en die Ketel….
Poeh, citeer me maar dan want daar hou ik totaal niet van, tenzij ik zelf eerst ergens van beschuldigd wordt.

En los van dat, de persoon waar ik op reageer doet dit niet voor de eerste keer.

Edit: Nee, los van dat ik op bijdehante wijze op de zoekfunctie ben gewezen en ik daar op gereageerd heb zou ik niet weten waar je het over hebt, dus laat het me aub weten.

[ Voor 16% gewijzigd door Loei123 op 04-08-2023 20:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 17:27
Loei123 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:07:
[...]

Poeh, citeer me maar dan want daar hou ik totaal niet van, tenzij ik zelf eerst ergens van beschuldigd wordt.

En los van dat, de persoon waar ik op reageer doet dit niet voor de eerste keer.

Edit: Nee, los van dat ik op bijdehante wijze op de zoekfunctie ben gewezen en ik daar op gereageerd heb zou ik niet weten waar je het over hebt, dus laat het me aub weten.
Dat is precies waar ik op doelde maar laten we die oude koeien lekker in de sloot laten want ik heb geen enkele zin om weer negatief te zijn. Ook jouw bijdragen heb ik in de 14 maanden waarin ik op mijn EV6-je heb moeten wachten enorm gewaardeerd en heb ik ook veel van opgestoken. Evenals die van @Phuse overigens. Maar hier ging hier weer eens over de telkens aanhoudende en schijnbaar onvermoeibare kritiek van @Phuse op Kia in het algemeen en de EV6 in het bijzonder. En in zijn geval is dat ook heel begrijpelijk want alles wat je kunt verzinnen dat er fout kan gaan is bij hem ook fout gegaan. Maar neemt niet weg dat er ook heel veel EV6 rijders zijn die gewoon heel tevreden zijn, dat willen delen met anderen en gewoon op een positieve manier tips & tricks willen delen. En dan is het wel eens vermoeiend dat hij zelfs in de meest postieve ervaringen die worden gedeeld hij altijd wel weer een haakje weet te vinden om kritiek te leveren. En ook op alle adviezen die worden gegeven volgt er altijd wel weer een kritisch weerwoord.

Sorry @Phuse: een discussie tussen Loei123 en mijzelf maar met jou als aanleiding. Hoe lastig ook: probeer een oplossing voor je problemen te vinden maar realiseer je aub ook eens dat hier ook veel mensen zijn die gewoon willen leren van de ervaringen van anderen - en die kunnen ook best eens negatief zijn - maar die niet altijd zitten te wachten op horror verhalen waardoor je haast met angst en beven naar elk oplichtend lampje in de auto kijkt en niet meer kan genieten van de geweldige auto die de EV6 ook kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Die de EV6 is.

Fixed that for you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Timmiee schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:08:
Hele andere vraag… inmiddels een kleine 50k verder op de klok en nog steeds erg tevreden. Enige waar in recent tegen aan loop is dat de laadklep wat hulp nodig heeft om open te gaan. Mijn enige “verklaring” zou een vacuüm aan de binnenkant zijn, wat in elk geval betekent dat het waterdicht is…

Herkent iemand dit?
Vacuum is onmogelijk. Aan de benedenkant van de afdichtingsrubber ontbreekt 8mm waardoor eventueel condens en water weg kan.
Misschien plakt de klep zoals deuren ook kunnen plakken en helpt reinigen en insmeren met siliconen of antiedeurrubberplakspul....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markruys
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 14:13
@Franciesco, ja inderdaad dat was niet het geval. Een tweede keer ben ik wel met de Kia navigatie naar een HPC laadstation gereden, en inderdaad verscheen er een icoontje van battery preconditioning. Laden ging op 200 kW. Zakte wel na een poosje naar 160 kW (batterij op 60% als ik me goed herinner), mogelijk was het preconditioneren van de batterij niet lang genoeg geweest. Maar deze snelheden zijn al heel aardig. Inmiddels ben ik weer thuis en ben tevreden met 11 kW AC.
Franciesco schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:18:
@markruys navigeer je op basis van een POI naar de HPC? Dat is nodig om de batterij vooraf te conditioneren (even aangenomen dat je die functie ook hebt). Zie eerdere berichten in dit topic voor de voorwaarden.
Met 17 graden buitentemp en zonder preconditonering is de batterij waarschijnlijk te koud om snel te kunnen laden. Al zal dan naar verloop van tijd de laadsnelheid wel omhoog moeten gaan.
markruys schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:51:
Bij een ionity hpc charger kom ik niet boven de 65 kw uit, terwijl mijn buurman, een Mercedes, op iets van 160 kw laadsnelheid zit. Het is 17'C, batterij is 30% vol.

Ik heb gezocht in dit forum, maar kon geen verklaring vinden. Iemand een idee waarom dit niet sneller gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@markruys Mooi!
De laadsnelheid is afhankelijk van de SoC en de batterijtemperatuur. Dat je bij 60% SoC geen >200kW meer haalt is normaal.
De onderstaande laadcurve die Fastned gepubliceerd heeft komt aardig overeen met het maximaal haalbare.

https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/4408899202193-Kia

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/5469810681117/KIA-EV6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik loop net naar de auto en zie deze schade aan de dorpel onder de voordeur aan de passagierszijde. De auto stond sinds zaterdagochtend stil, toen was er nog geen schade. Het zit raar laag voor een andere auto die er tegenaan heeft gezeten. Het enige dat ik me kan bedenken is het veegwagentje van de gemeente van vanochtend. Iemand hier een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLlow8VBcNL_lZ_nIKV3rpp3-OY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvSRa64bAJrjg6rEDSA8JN1c.jpg?f=fotoalbum_large

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
FirePuma142 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:08:
Ik loop net naar de auto en zie deze schade aan de dorpel onder de voordeur aan de passagierszijde. De auto stond sinds zaterdagochtend stil, toen was er nog geen schade. Het zit raar laag voor een andere auto die er tegenaan heeft gezeten. Het enige dat ik me kan bedenken is het veegwagentje van de gemeente van vanochtend. Iemand hier een idee?

[Afbeelding]
Da's een vreemde plek voor schade. Zou zomaar een veegwagen kunnen zijn, maar ik zit ook te denken aan de mogelijkheid van een fietser of kind met een skateboard/step ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

zarex schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:14:
[...]

Da's een vreemde plek voor schade. Zou zomaar een veegwagen kunnen zijn, maar ik zit ook te denken aan de mogelijkheid van een fietser of kind met een skateboard/step ofzo.
Ja, ik stond ook even raar te kijken. Er zit ook niets boven of onder. En de strips vlak boven die schade steken het meest ver uit. Het is echt een heel specifieke hoogte.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwise
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 12:45
Sinds een kleine maand ben ik trotse eigenaar van een EV6 Advanced Plus - Forest Green. De auto rijdt perfect.

Wat betreft de navigatieplanning ben ik nog zoekende. Als ik bijvoorbeeld een bestemming op 1000 km invoer, dan zou de auto toch automatische laadpalen moeten zoeken langs de route. Ondanks 100% batterij, geeft hij constant de dichtstbijzijnde laadpaal als optie weer. Ook de optie langs de route blijft hier bij hangen. Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:49
Heb je wel de laatste navigatie update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwise
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 12:45
Probleem is gefixed! Het bleek inderdaad om de laatste update te gaan. Bij aflevering begin juli nog nadrukkelijk gevraagd naar de Navigatie update van juni 23. Verkoper gaf duidelijk aan dat deze erop zou zitten, maar niet dus...

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaBart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-03 17:49
Beste EV6-ers,

Ik heb zelf nog 220721 software in mijn auto zitten.
Een vriend van me heeft 230601.

Nu vinden we het geluid in zijn auto spuuglelijk, maar onze auto die exact dezelfde specs heeft, heeft een veel beter geluid (naar onze smaak).

Nu proberen wij de instellingen in beide auto’s hetzelfde te zetten. Maar in mijn menu (met dus oude software) kan ik de Meridian Horizon instellingen aanpassen naar “Aangepast”, en in zijn menu niet meer. Die optie is er dus softwarematig uitgesleuteld, waardoor wij niet hetzelfde geluid uit onze auto’s kunnen krijgen.

Kan dit kloppen? Of weet iemand of er meer aan de settings van het audiosysteem is veranderd door die softwareupdate?

Thanx voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Laatst online: 15-09 13:06
melwise schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:46:
Probleem is gefixed! Het bleek inderdaad om de laatste update te gaan. Bij aflevering begin juli nog nadrukkelijk gevraagd naar de Navigatie update van juni 23. Verkoper gaf duidelijk aan dat deze erop zou zitten, maar niet dus...
Een wijd verspreide misvatting. En dus soms 'valse' beloftes.
Navigatie is onderdeel van het infotainment en dat is 100% de verantwoordelijkheid van de koper. Garages doen uitsluitend firmware updates zoals bijvoorbeeld die ICCU update als die ooit naar Europa komt, of de update voor de TSB rond de remlichten.
Pagina: 1 ... 300 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic