Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
PrimaBB schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:30:
[...]

Ik heb vanmiddag die bluelinky (Hacksore/bluelinky) geinstalleerd en aantal calls mee uitgevoerd naar de EV6.
Had nog wel wat voeten in aarde omdat ik dit op m'n Raspberry heb gedaan.

Die Home Assistant HACS integratie zal hierop gebaseerd zijn.

Op die manier is het dus ook mogelijk om zelf op basis van de raw data leuke functionaliteit te ontwikkelen.
Je kan je voertuig bevragen of commando's sturen.

Voorbeeld response van de status request:

status remote : {
"chassis": {
"hoodOpen": false,
"trunkOpen": false,
"locked": true,
"openDoors": {
"frontRight": false,
"frontLeft": false,
"backLeft": false,
"backRight": false
},
"tirePressureWarningLamp": {
"rearLeft": false,
"frontLeft": false,
"frontRight": false,
"rearRight": false,
"all": false
}
},
"climate": {
"active": false,
"steeringwheelHeat": false,
"sideMirrorHeat": false,
"rearWindowHeat": false,
"defrost": false,
"temperatureSetpoint": 15,
"temperatureUnit": 0
},
"engine": {
"ignition": false,
"accessory": false,
"range": 155,
"rangeEV": 155,
"plugedTo": 0,
"charging": false,
"estimatedCurrentChargeDuration": 1010,
"estimatedFastChargeDuration": 43,
"estimatedPortableChargeDuration": 1010,
"estimatedStationChargeDuration": 260,
"batteryCharge12v": 84,
"batteryChargeHV": 40
},
"lastupdate": "2022-12-18T12:05:06.000Z"
}

Er is ook een full raw status request die nog veel meer info geeft.
Oa locatie vehicle, charging schedules, target SOC levels, trip reports, etc. En zelfs info over je smartkey afstandbediening (inactivity/sleep/battery status).
Hou er rekening mee dat een 'refresh' commando uit die status nodes, en een ' location' commando je 12V batterij aanspreekt. Te vaak pollen en je 12V overlijdt. Been there, done that, got the T-shirt.
Maar je kan er inderdaad mooieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oj1OmsNkV5w27sFvaYF2o24I7qY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ciCoW2gHr9lvI8238JLhWmnS.png?f=fotoalbum_large dingen in HomeAssistant mee doen....

De HACS integratie is gebaseerd op de in bluelinky gedane reverse engineering.
Kia/Hyundai doen er alles aan om externe toegang lastig te maken, dus hoe toekomst vast dit is weten we nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:13
Chel schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:53:
Praktische vraagje, wat gebruiken jullie voor het reinigen van de displays, ik zat te denken aan beeldschermreiniger die ik ook gebruik voor het reinigen van mijn computerbeeldscherm.
Ik gebruik gewoon een microvezeldoek. Netjes schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
Chevalric schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:56:
Ik snap niet helemaal de meerwaarde van Home Assistant tov de app, als je het verder nergens voor gebruikt. Mijn halve huis draait op HA, dus dan vind ik het wel nuttig.
Inderdaad, als je niks meer wil doen dan je auto aansturen, dan is de app even goed. Maar zodra je je auto wil koppelen aan de buitenwereld of je tegen beperkingen van de app aanloopt dan kan het een toevoeging zijn:
Bijvoorbeeld omdat je op basis van je agenda automatisch je auto wil voorverwarmen.
Of omdat je statistiek fetisjist bent en automatisch alle data (verbruik/ritten) wil bewaren, en wil relateren aan ritlengte/buitentemperatuur
Of omdat je alle ritten van A naar B automatisch wil registreren voor je bijtelling administratie
Of omdat je een ABRP route wil genereren en wil versturen naar het navigatiesysteem van je auto

Etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:20
plips schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:54:
[...]

Hou er rekening mee dat een 'refresh' commando uit die status nodes, en een ' location' commando je 12V batterij aanspreekt. Te vaak pollen en je 12V overlijdt. Been there, done that, got the T-shirt.
Maar je kan er inderdaad mooie[Afbeelding] dingen in HomeAssistant mee doen....

De HACS integratie is gebaseerd op de in bluelinky gedane reverse engineering.
Kia/Hyundai doen er alles aan om externe toegang lastig te maken, dus hoe toekomst vast dit is weten we nog niet.
Ik zit te denken het anders te benaderen.

Mbv tasker mobile app zou je bv kunnen detecteren of je in je auto zit/rijdt zodra er verbinding is met de EV6.
Zo heb ik het ook gedaan met m’n Tesla voor bv start triggers om trips te loggen.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwEEp3R
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 07:44
Chel schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:53:
Praktische vraagje, wat gebruiken jullie voor het reinigen van de displays, ik zat te denken aan beeldschermreiniger die ik ook gebruik voor het reinigen van mijn computerbeeldscherm.
Gewoon een brillendoekje. Geen gedoe met sprayen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
PrimaBB schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:02:
[...]

Ik zit te denken het anders te benaderen.

Mbv tasker mobile app zou je bv kunnen detecteren of je in je auto zit/rijdt zodra er verbinding is met de EV6.
Zo heb ik het ook gedaan met m’n Tesla voor bv start triggers om trips te loggen.
Heb ik ook gedaan, zo lang ik BlueTooth/CarPlay verbinding met telefoon met de auto had iets frequenter pollen, dan wordt de 12V bijgeladen. Maar na anderhalf jaar zo gebruiken en terugblikken met wat ik nu daadwerkelijk gedaan had is me gebleken dat de default update die gedaan wordt na het uitschakelen van de auto afdoende is. Alleen wanneer ik een lange route ga plannen met ABRP, dan haalt hij actief even de actuele situatie (locatie, SOC, buitentemperatuur) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

plips schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:54:
[...]

Spreek het niet tegen, maar begrijp niet hoe een paar byte data heen en weer naar je auto zo'n aanslag kunnen vormen op de 12V accu. Die accu zal toch snel zo'n 55Ah uur zijn, dat is mega tov een gemiddelde telefoon accu, en die houdt het toch al snel een dag uit met heel veel meer traffic en acties.
Blijft merkwaardig dat de 12V accu niet uit de laadpaal en ook niet uit de HV wordt opgeladen als diepontlading dreigt. een half kWh is amper merkbaar op de HV accu, maar voor de 12V accu het verschil tussen dag en nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Phusebox schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:18:
[...]

Is er ook een leken tutorial hoe je dit op een Synology draait?
helpt dit ? https://www.home-assistan.../alternative#synology-nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
JeJeBe schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:07:
[...]

Spreek het niet tegen, maar begrijp niet hoe een paar byte data heen en weer naar je auto zo'n aanslag kunnen vormen op de 12V accu. Die accu zal toch snel zo'n 55Ah uur zijn, dat is mega tov een gemiddelde telefoon accu, en die houdt het toch al snel een dag uit met heel veel meer traffic en acties.
Blijft merkwaardig dat de 12V accu niet uit de laadpaal en ook niet uit de HV wordt opgeladen als diepontlading dreigt. een half kWh is amper merkbaar op de HV accu, maar voor de 12V accu het verschil tussen dag en nacht.
Sowieso belachelijk dat er nog een 12v accu nodig is in een EV!

Inmiddels zou je van de autoindustrie verwachten dat hier inmiddels goede standaardoplossingen voor bedacht zouden zijn.

Waarschijnlijk nog veel te veel afhankelijkheden van de ICE industrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

PrimaBB schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:27:
[...]

Sowieso belachelijk dat er nog een 12v accu nodig is in een EV!

Inmiddels zou je van de autoindustrie verwachten dat hier inmiddels goede standaardoplossingen voor bedacht zouden zijn.

Waarschijnlijk nog veel te veel afhankelijkheden van de ICE industrie.
men houdt management/control en aandrijfenergie gescheiden, eigenlijk niet anders dan in een ICE. Nu kon je met benzine je 12V accu niet direct bijvullen, en met een HV accu wel, maar principe blijft gelijk: gescheiden circuits.
En idd heel veel kant-en-klaar spul is allemaal 12V, dus wel zo handig daar mee verder te bouwen.
Qua gebruiksgemak is er nog wel een stap te maken idd: gezeur dat 'tie leeg raakt is echt niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 20:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6XLCJ2r2PJR6qacJvqATWnF2Ak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zOa97T35rxYJPqJS0h66N01G.png?f=fotoalbum_large

Zie bijgaande screenshot.
Kan je op dit scherm van Kia Connect nog iets selecteren?
Bijvoorbeeld andere datum of andere maand?
Of is het gewoon vast laatste dag en maand??

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Simon59 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:24:
[Afbeelding]

Zie bijgaande screenshot.
Kan je op dit scherm van Kia Connect nog iets selecteren?
Bijvoorbeeld andere datum of andere maand?
Of is het gewoon vast laatste dag en maand??
Dat laatste, vast laatste dag en maand. Of mijn ritbeheertools gebruiken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-09 20:31
Niet geweten dat je hiermee bezig was. Ziet er goed uit!
Ga er rond de feestdagen ook eens mee spelen. 8)
Je moet toch iets tussen de familiebezoeken door. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Phusebox schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:34:
Is er nog iemand met een tip om warme voeten/benen te hebben in de auto?

Ook met handmatige instelling blijft dat ijskoud. Temperatuur op 27 graden geeft nog koude benen en voeten, gericht op voeten handmatig of auto stand maakt niks uit.

Mijn vrouw gaat nu al een fleecedeken of zelfs elektrische deken in de auto leggen als ze erin moet rijden.
FirePuma142 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:35:
[...]

Ik zat in hetzelfde schuitje, tot afgelopen vrijdag. Na de update is het, ook volgens mijn vrouw, dramatisch verbeterd. Veel sneller op temperatuur, veel meer airflow op lichaam en voeten in automatische stand. Nu is het met autoclimate op 2 en temperatuur op 22 echt te warm. Heb je die update (campagnenummer staat in de topicstart) al uit laten voeren?

Mijn vrouw is het soort koukleum dat bij temperaturen onder de 15 graden het liefst snowboots en skipakken van de vliering trekt, dus dat ze het aangenaam vindt qua temperatuur is al een mijlpaal an sich.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:32
Alle updates zouden gedaan zijn (laatste keer bij de dealer was 3 weken geleden).
Nu het buiten niet meer onder 0 is wordt de auto ook weer helemaal niet warm.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Phusebox schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:37:
[...]

Alle updates zouden gedaan zijn (laatste keer bij de dealer was 3 weken geleden).
Dan is er echt iets niet in orde, hardware of software. Terug naar de/een dealer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linnemans
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-02 15:22
Heems78 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 06:15:
[...]

Ik rij met 21 inch MPS4s (zomerbanden).Vrijwel altijd op ECO( RWD) en i-pedal, gaat prima. Ik heb ook af en toe GT modus aanstaan, dat gaat ook prima. Het is een zware auto, dus dat werkt dan wat in het voordeel.

Ik overweeg wel winterbanden (Alpins), met name als ik naar het buitenland ( specifiek de Vogezen). Maar tot op heden nergens last van, terwijl ik in beginsel wel wat huiverig was.
Heems, dus jij hebt je GT ook al begrijp ik uit dit bericht?
Gaaf als dat zo is, wanneer heb je hem ontvangen?
Overzicht is niet bijgewerkt, vandaar de vraag.
Ik houd de GT's namelijk goed in de gaten :)

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 15:51
Vrijdag na lang wachten de EV6 GT opgehaald... 1 van de 7 in België volgens de dealer :*)
Ik heb er ondertussen al wat km's mee gereden en wat een fantastische auto is dat :)

Voorlopig nog geen van de bekende problemen tegengekomen. De auto verwarmt netjes voor, het wordt lekker warm, de stuurverwarming werkt perfect... zelfs te :o en de audio klinkt geweldig. Ja er is inderdaad wat weinig sub bas maar het klinkt ongelofelijk helder.

De power is abnormaal. Zelfs in ECO trekt hij de stenen uit de grond. Maar dan is de respons wel perfect om te cruisen. In sport is hij al enorm nerveus en in de GT stand mag je alleen kijken naar je stroompedaal om als een katapult vooruit te schieten :P Niet echt aan te raden met de temperaturen dit weekend dus ik heb vooral genoten van de ECO stand.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik na die paar km's al helemaal overtuigd ben van het geluidloos rijden. Ik heb even de dynamic geprobeerd maar ik wou al snel terug naar de stilte.

Voorlopig ook heel tevreden over het rijbereik +400km maar dat zegt nog weinig na die paar korte trippen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1fC-VwG_0hfw1xN7JfL2byphRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZO55gYClOU61W8e3KLf2Uhts.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBk2M4cNfFJ3A_8G8TNmj-tPgic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOY3IU2vtzR5jzNkuMqHt0kc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heems78
  • Laatst online: 24-04-2024
Linnemans schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:33:
[...]

Heems, dus jij hebt je GT ook al begrijp ik uit dit bericht?
Gaaf als dat zo is, wanneer heb je hem ontvangen?
Overzicht is niet bijgewerkt, vandaar de vraag.
Ik houd de GT's namelijk goed in de gaten :)
Ja sorry, ik heb hem 2 december opgehaald. (aanpassingsformulier ingevuld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:28
JeJeBe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:06:
[...]

Maanden geleden is dat hier toch al gemeld allemaal, incl prachtige lovelace opmaak (yaml file gedeeld !) ?
Niet te vaak de update trekken idd, heb er al een keer uitgelegen voor een dag. Een beetje pielen met de verwarming is echter geen punt, je ligt er niet heel snel uit.[Afbeelding]
Ik heb gezocht, maar kan deze prachtige Lovelace opmaak niet vinden vinden. Heb je een linkje naar de yaml?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:51
@wouter.N Deze bedoel je? Dit was overigens nog niet voor de 2.x versie, een aantal sensor benamingen zal je aan moeten passen.

https://gathering.tweaker...message/72489152#72489152

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:04
wouter.N schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:41:
[...]

Ik heb gezocht, maar kan deze prachtige Lovelace opmaak niet vinden vinden. Heb je een linkje naar de yaml?
in het topic zoeken op yaml en dan kom je er zo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
pjeterinfo schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:22:
@wouter.N Deze bedoel je? Dit was overigens nog niet voor de 2.x versie, een aantal sensor benamingen zal je aan moeten passen.

Bedankt!
stimpyrulez schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:11:
[...]

in het topic zoeken op yaml en dan kom je er zo ;)
Dom, ik was aan het zoeken op "love lace" en "Lovelace". Bedankt :-)

[ Voor 40% gewijzigd door wouter.N op 19-12-2022 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:27
Ik kreeg vandaag een melding dat er een OTA update beschikbaar is, meer mensen deze melding gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:26
Freezhost schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:57:
Ik kreeg vandaag een melding dat er een OTA update beschikbaar is, meer mensen deze melding gehad?
ja ik heb wel een melding gehad dat er een update beschikbaar is maar moet je dan weer naar de dealer of moet ik aan de gang met een USB stick.... :/

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 13:02
Een update met nieuwe geluiden! Nog wel gecomponeerd door iemand die ook meegewerkt heeft aan squid games! Mijn kerst kan niet meer stuk, dankjewel Kia!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
xxander968 schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:21:
Een update met nieuwe geluiden! Nog wel gecomponeerd door iemand die ook meegewerkt heeft aan squid games! Mijn kerst kan niet meer stuk, dankjewel Kia!
Bedoel je het virtuele "motorgeluid"?

En dat kost je dan 1 van de 2 gratis OTA updated 8)

Edit: oh je bedoelt natuurlijk die relax geluiden?

[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 19-12-2022 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
Vandaag mijn EV6 (GT-line) ontvangen, wat mij direct opvalt en hier nog niet eerder gelezen heb is dat de auto geen WiFi heeft. Ik kreeg vandaag al twee keer een melding van slechte connectivity bij mij thuis. Dit zou opgelost geweest zijn als de auto mijn wifi hing.

Het vreemde is dat sommige goedkope Kia's wel wifi hebben; YouTube: System Setup: WiFi

[ Voor 21% gewijzigd door wouter.N op 19-12-2022 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
wouter.N schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:02:
Vandaag mijn EV6 (GT-line) ontvangen, wat mij direct opvalt en hier nog niet eerder gelezen heb is dat de auto geen WiFi heeft. Ik kreeg vandaag al twee keer een melding van slechte connectivity bij mij thuis. Dit zou opgelost geweest zijn als de auto mijn wifi hing.

Het vreemde is dat sommige goedkope Kia's wel wifi hebben; YouTube: System Setup: WiFi
Er zijn wel meer dingen die de EV6 niet heeft, maar het is volgens mij toch al een keer genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
pjeterinfo schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:22:

Hierbij de YAML met de nieuwe sensor benamingen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
type: picture-elements
image: /local/images/KiaEv6Sketch.png
dark_mode_image: /local/images/KiaEv6SketchBlack.png
style:
  width: 600em
  height: 600em
elements:
  - type: state-label
    entity: sensor.ev6_last_updated_at
    style:
      transform: initial
      font-size: 0.9em
      left: 68%
      bottom: 0%
      color: rgb(50, 107, 168)
  - type: state-icon
    entity: binary_sensor.ev6_front_left_door
    style:
      left: 40%
      bottom: 7%
      transform: scale(0.8,0.8)
      '--paper-item-icon-color': rgb(50, 107, 168)
      '--paper-item-icon-active-color': red
    entity: binary_sensor.ev6_front_right_door
    style:
      top: 10%
      left: 40%
    entity: binary_sensor.ev6_back_left_door
    style:
      left: 55%
    entity: binary_sensor.ev6_back_right_door
    style:
      left: 55%
    entity: binary_sensor.ev6_tire_pressure_front_left
    style:
      left: 22%
    entity: binary_sensor.ev6_tire_pressure_front_right
    style:
      left: 22%
    entity: binary_sensor.ev6_tire_pressure_rear_left
    style:
      left: 70%
    entity: binary_sensor.ev6_tire_pressure_rear_right
    style:
      left: 70%
    entity: binary_sensor.ev6_ev_charge_port
    style:
      top: 16%
      right: 10%
      '--paper-item-icon-active-color': yellow
    entity: binary_sensor.ev6_ev_battery_plug
    style:
      right: 6%
      '--paper-item-icon-active-color': green
    entity: binary_sensor.ev6_ev_battery_charge
    style:
      right: 2%
      '--paper-item-icon-active-color': green
    entity: binary_sensor.ev6_hood
    icon: mdi:lock
    style:
      top: 43%
      left: 18%
    entity: binary_sensor.ev6_trunk
    icon: mdi:lock
    style:
      top: 43%
      left: 85%

Let op, het is nodig om in de config de volgende customize aan te maken;
code:
1
2
3
customize:
  sensor.ev6_ev_battery_level:
    state_class: measurement

[ Voor 18% gewijzigd door wouter.N op 19-12-2022 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

marc4547 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:08:
[...]

ja ik heb wel een melding gehad dat er een update beschikbaar is maar moet je dan weer naar de dealer of moet ik aan de gang met een USB stick.... :/
het charmante van een OTA update is dat tie Over The Air komt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

xxander968 schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:21:
Zou zo maar kunnen dat hiermee ook weer een paar bugs verholpen zijn. Bij de vorige update werd ook alleen maar gemeld dat ze weer aan die geluidsflauwekul hadden zitten klooien, maar ondertussen is het parkeersysteem weer Nederlands talig ipv Deens - en zijn de Fastned laadstations terug. Wel beide zaken die ze in de tussenliggende updates aanvankelijk hadden gesloopt helaas :-(
We gaan het ervaren de komende dagen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SwEEp3R
Phusebox schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:37:
[...]

Ja, je merkt dat als het koud is de HEAT vol aan gaat. Dan wordt het lekker warm. Zodra het weer minder koud is, gaat ie sneller over op de warmtepomp, ergo lagere instroomtemperatuur en dus een kouder gevoel. Die 528km range moet érgens vandaan komen hè

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-02-2024
Freezhost schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:57:
Ik krijg deze melding ook, heb een my 2023 op 6 december geleverd, ik zie dat de OTA beschikbaar is, maar deze wordt niet vanzelf binnengehaald. Mijn SW versie is CV_E.EUR.S5W_L.001.001.220721. Is het dan idd nodig om dit bestand met een usb naar de auto te halen? Weet iemand waarom de OTA zoals @JeJeBe zegt niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:47
Er zijn nog twee (USB) updates geweest na jouw versie (21-07-2022), die van oktober en van december. Je zou een update naar de laatste versie per USB kunnen proberen (+/- 40GB). Vanaf dan zou ie de OTA updates moeten gaan pakken. Althans; dat is de belofte want er is er nog niet eerder een geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 13:15
itsjohan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:01:
Er zijn nog twee (USB) updates geweest na jouw versie (21-07-2022), die van oktober en van december. Je zou een update naar de laatste versie per USB kunnen proberen (+/- 40GB). Vanaf dan zou ie de OTA updates moeten gaan pakken. Althans; dat is de belofte want er is er nog niet eerder een geweest.
Ik vermoed dat je voorlopig wel keuze houdt of je ota-update wil installeren of niet, omdat je er slechts 2 gratis krijgt.
Mijn idee is om voorlopig gewoon met de usb-updates door te gaan totdat ota zich heeft bewezen goed werkend en zinvol te zijn.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
itsjohan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:01:
Ga ik proberen de update van december erop te zetten. Kun je een update, in dit geval die van oktober overslaan? Ik heb overigens die rare geluidseffecten wel gehad waarover werd gesproken en die werd toegedicht aan een van de laatste updates. Kan dat kloppen? Heb je om OTA te krijgen geen systeemupdate nodig in plaats van een navigatieupdate? Nu nog even op zoek naar usb stick van minimaal 40 Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
wouter.N schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:02:

Ik vind dat eigenlijk wel straf. Ik heb nog totaal geen tijd gehad om eens door de menu's te gaan maar de dealer zei me vorige week vrijdag letterlijk: " Ik raad iedereen aan om de auto niet te verbinden met de wifi. Je krijgt dan alle updates maar ook alle bugs. Bij ons zijn die allemaal gratis en eerst getest voor we ze installeren." Ik vroeg dan ah dus ook de navigatie updates want ik dacht dat die met de USB waren. Ja geen probleem zei ze die doen wij ook.

Maar zij beweerde wel degelijk dat je de auto aan je thuis wifi kon hangen. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
SwEEp3R schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:18:
[...]

Ja, je merkt dat als het koud is de HEAT vol aan gaat. Dan wordt het lekker warm. Zodra het weer minder koud is, gaat ie sneller over op de warmtepomp, ergo lagere instroomtemperatuur en dus een kouder gevoel. Die 528km range moet érgens vandaan komen hè
Nog zo'n goeie. De dealer zei :" Je moet zeker altijd de heat knop aanzetten want je hebt een warmtepomp en zo zet je die aan" :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:26
Ik merk eigenlijk sinds in de auto heb( 10 nov) dat ik uit de 3 voorspeakers perfect geluid heb, maar de achterspeakers hoor ik eigenlijk niet en als ik de fader naar achteren zet zodat ik ze iets hoor weliswaar heel zacht dan hoor ik de voorspeakers nauwelijks, Duit dat op een kapotte versterker? Of zijn er meer die dit hebben , ik weet dat men de Meridian niet optimaal vind maar de 3 voorspeakers heb ik prima geluid, als ik de fader in het midden zet maar dan hoor ik achter dus niets. Als ik nou net zo geluid achter heb als de voorspeakers zou ik dik tevreden zijn maar eigenlijk lijkt het alsof ik alleen voorspeakers heb, Iemand zelfde ervaring?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Bogey555 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:14:
[...]

Nog zo'n goeie. De dealer zei :" Je moet zeker altijd de heat knop aanzetten want je hebt een warmtepomp en zo zet je die aan" :o
Toch jammer dat Kia blijkbaar nul investeert in opleiding van hun verkopers. Een simpele trainingsvideo per auto zou al voldoende zijn en vrij weinig kosten (genoeg rustige tijden bij dealers om een video'tje te bekijken denk ik).

Zal niet alleen bij Kia zijn overigens, maar ze kunnen hier wel een voorbeeld nemen aan andere merken (niet automotive).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
marc4547 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:38:
Ik merk eigenlijk sinds in de auto heb( 10 nov) dat ik uit de 3 voorspeakers perfect geluid heb, maar de achterspeakers hoor ik eigenlijk niet en als ik de fader naar achteren zet zodat ik ze iets hoor weliswaar heel zacht dan hoor ik de voorspeakers nauwelijks, Duit dat op een kapotte versterker? Of zijn er meer die dit hebben , ik weet dat men de Meridian niet optimaal vind maar de 3 voorspeakers heb ik prima geluid, als ik de fader in het midden zet maar dan hoor ik achter dus niets. Als ik nou net zo geluid achter heb als de voorspeakers zou ik dik tevreden zijn maar eigenlijk lijkt het alsof ik alleen voorspeakers heb, Iemand zelfde ervaring?
Even in je audio instellingen zoeken. Zoiets had ik ook en ik heb het op "surround" gezet volgens mij en toen kreeg ik wel rondom geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Dartlink schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:40:
[...]

Even in je audio instellingen zoeken. Zoiets had ik ook en ik heb het op "surround" gezet volgens mij en toen kreeg ik wel rondom geluid.
Lijkt inderdaad meer ruimtelijk dan, maar je levert wel flink in op de kwaliteit. Beetje als surround geluid op een platte tv 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Phusebox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:41:
[...]

Lijkt inderdaad meer ruimtelijk dan, maar je levert wel flink in op de kwaliteit. Beetje als surround geluid op een platte tv 😂
Dolby Atmos 7.2.4 via je TV Speakers! :+

Maar even serieus, bij mij maakt de kwaliteit niet uit tussen beide instellingen. Enkel het volume van de achterspeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dartlink schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:46:
[...]

Dolby Atmos 7.2.4 via je TV Speakers! :+

Maar even serieus, bij mij maakt de kwaliteit niet uit tussen beide instellingen. Enkel het volume van de achterspeakers.
Surround hadden ze bij mij beter Extra Blikkerig genoemd :D
Is een dusdanig verschil dat ik dat zelfs nooit zal overwegen te gebruiken, net als al die andere "verbeteringen" aan het geluid het alleen maar erger maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:49
Mijn god zeg, die update voor navigatie is wel echt gigantisch, moet even ergens een 64GB USB-stick tevoorschijn toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:47
Chel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:57:
[...]

Ga ik proberen de update van december erop te zetten. Kun je een update, in dit geval die van oktober overslaan? Ik heb overigens die rare geluidseffecten wel gehad waarover werd gesproken en die werd toegedicht aan een van de laatste updates. Kan dat kloppen? Heb je om OTA te krijgen geen systeemupdate nodig in plaats van een navigatieupdate? Nu nog even op zoek naar usb stick van minimaal 40 Gb.
ja je kunt gewoon de laatste pakken. gaat eigenlijk vanzelf: op https://update.kia.com/ de 'navigation updater' downloaden en installeren en die download de laatste update en zet hem op je stick. Die download is altijd alleen de infotainment software, navigatie software en kaarten. Ik vermoed dat alles wat in de toekomst via OTA binnenkomt ook alleen die onderdelen update en dat je voor alle systeem updates gewoon langs de dealer moet. Je hebt geen systeem update nodig om OTA's te krijgen (voor zover nu bekend, want ik heb nog van niemand gehoord dat ze daadwerkelijk een OTA geinstalleerd gekregen hebben).
die rare geluidseffecten heb ik zelf niet gehad, dus dat weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
Dit zal misschien lijken op geklaag/een rant, maar ik wil gewoon mijn ervaringen delen en ik hoop dat enkele zaken die kunnen 'opgelost' of verbeterd teneinde het rijden nog aangenamer te maken dan het al is.

Dus afgelopen vrijdag heb ik de EV6 mogen ophalen.
Meteen slechte punten voor de garage: trekhaak is nog niet geplaatst wegens niet in voorraad. 11 maand is duidelijk onvoldoende tijd om eentje in huis te halen... Auto zal dus in de (nabije) toekomst eens terug mogen voor een dag.
Ook de Navigatie was helaas niet up to date. Heb deze ondertussen zelf bijgewerkt.

Softwareversie 220428, na update 221129
Firmware stond op 220407, na update 221124
Navi 220126, na update 221118

Is dit een MY23? 10de digit VIN is een P, dus dit is dan een MY 25 8)7?
Preconditioning nog niet in de praktijk getest, maar het is wel aan of af te zetten in het menu (was ook al voor update het geval).
De achterruiten gaan niet met 1 druk open of toe.
Het vak onder armsteun is bekleed.
Wat betreft de zitting heb ik geen vergelijk of het beter steunt/zit, want de testrit is al van januari geleden en mijn rug- en kontgeheugen gaat niet zover terug.
2WD en de 'motor'kap heeft ook isolatie

De trillingen bij +100km/u zijn ook hier aanwezig (Kumho Ecsta banden).

De auto-climate lijkt ook hier niet automagisch te werken. Voorverwarmen via de app levert een lekker warme auto op, maar van zodra er gereden wordt met auto met auto-climate kan het snel afkoelen.

Heb zoveel mogelijk alle piepjes en geluiden proberen af te zetten, maar het piepje/boing bij aanzetten
krijg ik niet uit. Iemand idee waar dit af te zetten is?

Ook bij het aan- en uitzetten van de ACC krijg ik telkens een piepje. Is dit uit te zetten?

Bij het aanzetten van de auto wordt het madiavolume niet verlaagd ondanks dat ik 'Volumebeperking bij het starten' heb aangezet. Moet dit volume elders ingesteld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFquBg0RCmmkCVxmPxYgjDI14UQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTG30ZvMLvmJXgqb7AL5UNEc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Bokes op 20-12-2022 10:57 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:33

Peetman

Tjah....

EricEB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:29:
Recent begon de auto weer te trillen bij plm 120 kmh, ook stuur begon naar rechts te.trekken. Alles uitgelijnd, alles leek goed.
Tot 2 weken geleden het weer begon, trillen, stuur trekken en stuur stond nu iets uit het lood.. Maar druk, dus stelde garage bezoek uit. Afgelopen donderdag en vrijdag kreeg ik klachten uit gezin dat de banden glad (...) waren. Zelf dacht ik het ook al gevoeld te hebben...maar profiel zag er nog redelijk goed uit.
Zaterdag zelf veel gereden, maar kreeg ander gevoel er bij, auto trilde bij insturen, alsof de lane assist soms wel en soms niet actief was. Het werd steeds nadrukkelijker gevoeld, af en toe ook met bonken in voor ophanging.
Zondag wederom, viel eigenlijk niet mee te rijden. Maandag direkt bij dealer op de stoep, monteur doet ritje met mij...voelt niks ( huh?). Tot rotonde, ineens ging stuur trillen en schurend geluid. Monteur ging stilstaan, stuur bleef trillen. tIn de garage nogmaals, je zag nu ook het wiel trillen. Hier is iets niet in orde zei hij...
Binnen kwartier verlossende woord, het stuurhuis moet vervangen worden, incl electr bekrachtiging. Pfff !!
Geen idee wat oorzaak is, wel dat mijn vermoeden tav trillen en stuur trekken hier wellicht mee te maken heeft.
Wordt vervolgd....
Sinds afgelopen weekend hebben wij ook dit probleem. Toen mijn vrouw het vertelde kwamen de symptomen me al bekend voor. Ze is er nu mee naar de garage, ben benieuwd hoe lang dit gaat duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:54:
[...]

Surround hadden ze bij mij beter Extra Blikkerig genoemd :D
Is een dusdanig verschil dat ik dat zelfs nooit zal overwegen te gebruiken, net als al die andere "verbeteringen" aan het geluid het alleen maar erger maken.
Ik vind die surround ook niet best.

Zelf heb ik Custom Meridian Horizon geselecteerd en wat aangepast. Imaging/Immersion ietwat geplust.

De Tone/Equalizer aangepast met de Treble wat naar beneden.
Midrange toch maar iets in de plus. Dit vond ik de lastigste, omdat deze range het slechtst is (mijn mening).
Bass op flinke plus +3, +4 dacht ik.

Voor de rijders met vaak muziekliefhebbers achterin zou ik de position (niet veel) iets naar achteren plaatsen.

Maar dit blijft toch een persoonlijke instelling en wat afhankelijk van muziekgenre misschien nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
Phusebox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:38:
[...]

Toch jammer dat Kia blijkbaar nul investeert in opleiding van hun verkopers. Een simpele trainingsvideo per auto zou al voldoende zijn en vrij weinig kosten (genoeg rustige tijden bij dealers om een video'tje te bekijken denk ik).

Zal niet alleen bij Kia zijn overigens, maar ze kunnen hier wel een voorbeeld nemen aan andere merken (niet automotive).
Sprak met een monteur maar de verkopers krijgen wel degelijk een goed en uitgebreide opleiding over de auto. Het zijn de monteurs, verteld hij zelf dat zij een slechte opleiding krijgen. Alleen hoe je het accu pakket eronder uit moet halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
zijn met de update van november ook de Fastned laders terug als POI in de KIA navigatie zodat de accu ook voorverwarmt bij het aanrijden van Fastned stations?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud010
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
Chel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:17:
zijn met de update van november ook de Fastned laders terug als POI in de KIA navigatie zodat de accu ook voorverwarmt bij het aanrijden van Fastned stations?
Met de update van december ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar blijkt niet zo te zijn. Wat is er aan de hand:

Als ik de auto start gaat automatisch de stoelverwarming en stuurvervarming aan. Na een paar km is het ineens weer uit🤷🏼‍♂️De ene keer 1 streepje en de volgende keer is het twee streepjes. Is niet erg maar wel vreemd. Voordat ik de auto uit zet dan staat de stoel en stuur ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Joer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:38:
Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar blijkt niet zo te zijn. Wat is er aan de hand:

Als ik de auto start gaat automatisch de stoelverwarming en stuurvervarming aan. Na een paar km is het ineens weer uit🤷🏼‍♂️De ene keer 1 streepje en de volgende keer is het twee streepjes. Is niet erg maar wel vreemd. Voordat ik de auto uit zet dan staat de stoel en stuur ook uit.
Is gewoon een klimaat instelling. Even je instellingen menu in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Dartlink schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:39:
[...]

Is gewoon een klimaat instelling. Even je instellingen menu in duiken.
Kan me niet herinneren dat ik daar iets in heb veranderd dat automatisch de stoel verwarming aan gaat. Maar zal straks eens gaan snuffelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Joer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:38:

Wat ik ook gemerkt heb is dat die instellingen aanblijven als je voorverwarmen via de KIA connect app gebruikt hebt. Misschien omdat hij nog bezig was als ik instapte... geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joer
Bogey555 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:07:
[...]

Wat ik ook gemerkt heb is dat die instellingen aanblijven als je voorverwarmen via de KIA connect app gebruikt hebt. Misschien omdat hij nog bezig was als ik instapte... geen idee.
Was hem niet aan het voorverwarmen. En via de app kan je helaas niet de stoelverwarming aan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Joer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:46:
[...]

Was hem niet aan het voorverwarmen. En via de app kan je helaas niet de stoelverwarming aan zetten
Via de app alleen stuurverwarming...maar ook dat werkt niet...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joer
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:48:
[...]

Via de app alleen stuurverwarming...maar ook dat werkt niet...
Dat doet ie goed bij mij. Zowel als ie op de lader staat als zonder lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stimpyrulez
Joer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:46:
[...]

Je kan bij gebruiksprofiel wel instellen dat deze meegaat op de verwarming.

Als ik het goed heb in de app

Gebruikersprofiel - voertuig instellingen - wederom voertuig instellingen - stoelen - verwarming en ventilatie

Hier kan je het onderstaande aanvinken.

Als de auto gaat verwarmen dan gaat 'automatisch' de stoelverwarming mee aan.
Dit ligt vaak wel aan de buiten temperatuur.

Zelfde geldt dan ook voor koeling.
Heb het ook aanstaan en ben er wel content mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlIhKHdb4RyYCJnxSrMhk-fW6p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mv1yXBlnbvRR6htsYfppzHLe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kraaknogschaak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 13:50
Voor de (aankomende) GT-rijders, hier per modus het beschikbare vermogen (voor mij nieuw) en hoe zaken als ESC en demping afgesteld staan.

PS: Ik ben het wachten en alle prijsverhogingen die volgend jaar lekker aantikken op mijn maandlasten inmiddels wel beu!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOOJpNJZKCfNM3zSmn8pvwMjT1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6jARNdy01aubGZVbZDacuVIt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:14
kraaknogschaak schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:25:PS: Ik ben het wachten en alle prijsverhogingen die volgend jaar lekker aantikken op mijn maandlasten inmiddels wel beu!
:(:)

Gedeelde smart. ;w

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
stimpyrulez schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:10:
[...]

Je kan bij gebruiksprofiel wel instellen dat deze meegaat op de verwarming.

Als ik het goed heb in de app

Gebruikersprofiel - voertuig instellingen - wederom voertuig instellingen - stoelen - verwarming en ventilatie

Hier kan je het onderstaande aanvinken.

Als de auto gaat verwarmen dan gaat 'automatisch' de stoelverwarming mee aan.
Dit ligt vaak wel aan de buiten temperatuur.

Zelfde geldt dan ook voor koeling.
Heb het ook aanstaan en ben er wel content mee

[Afbeelding]
Gevonden,Tnx. Maar als ik de auto doe voorverwarmen dan gaat de stoelverwarming niet aan. Dus voordat ik instap. Alleen stuurverwsrming gaat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Joer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:08:
[...]

Gevonden,Tnx. Maar als ik de auto doe voorverwarmen dan gaat de stoelverwarming niet aan. Dus voordat ik instap. Alleen stuurverwsrming gaat aan.
Heeft ook weinig zin omdat het gaat om met name contactwarmte. Dus je stoel voorverwarmen zou 90% (dikke duim data) verloren energie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:16
kraaknogschaak schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:25:
Voor de (aankomende) GT-rijders, hier per modus het beschikbare vermogen (voor mij nieuw) en hoe zaken als ESC en demping afgesteld staan.

PS: Ik ben het wachten en alle prijsverhogingen die volgend jaar lekker aantikken op mijn maandlasten inmiddels wel beu!

[Afbeelding]
Zou dat voor alle EV6 uitvoeringen gelden? Dat de eco stand een gelimiteerd poweroutput heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Bokes schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:47:
Dit zal misschien lijken op geklaag/een rant, maar ik wil gewoon mijn ervaringen delen en ik hoop dat enkele zaken die kunnen 'opgelost' of verbeterd teneinde het rijden nog aangenamer te maken dan het al is.

Dus afgelopen vrijdag heb ik de EV6 mogen ophalen.
Meteen slechte punten voor de garage: trekhaak is nog niet geplaatst wegens niet in voorraad. 11 maand is duidelijk onvoldoende tijd om eentje in huis te halen... Auto zal dus in de (nabije) toekomst eens terug mogen voor een dag.
Ook de Navigatie was helaas niet up to date. Heb deze ondertussen zelf bijgewerkt.

Softwareversie 220428, na update 221129
Firmware stond op 220407, na update 221124
Navi 220126, na update 221118

Is dit een MY23? 10de digit VIN is een P, dus dit is dan een MY 25 8)7?
Preconditioning nog niet in de praktijk getest, maar het is wel aan of af te zetten in het menu (was ook al voor update het geval).
De achterruiten gaan niet met 1 druk open of toe.
Het vak onder armsteun is bekleed.
Wat betreft de zitting heb ik geen vergelijk of het beter steunt/zit, want de testrit is al van januari geleden en mijn rug- en kontgeheugen gaat niet zover terug.
2WD en de 'motor'kap heeft ook isolatie

De trillingen bij +100km/u zijn ook hier aanwezig (Kumho Ecsta banden).

De auto-climate lijkt ook hier niet automagisch te werken. Voorverwarmen via de app levert een lekker warme auto op, maar van zodra er gereden wordt met auto met auto-climate kan het snel afkoelen.

Heb zoveel mogelijk alle piepjes en geluiden proberen af te zetten, maar het piepje/boing bij aanzetten
krijg ik niet uit. Iemand idee waar dit af te zetten is?
Het welkomspiepje heb ik ook uitgezet. Super irritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
Ruud010 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:26:
[...]

Met de update van december ja.
Dan ga ik die installeren, want in Nederland hebben we toch vooral Fastned snelladers. Wel zo handig als de accu dan ook voorverwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:16
Zou dit het nieuwe Nvidia drive system zijn? (2024 Hyundai Kona)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aS6r1eioQ-HWG7EkOpVRbK8nmjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O9g3DEy4owC7xvhEsnqNo0jN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tolga07 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:24:
Zou dit het nieuwe Nvidia drive system zijn? (2024 Hyundai Kona)
[Afbeelding]
Dat zie ik liever niet 8)

Wat een verademing. Zo'n cleane interface.

[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 20-12-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Chel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:57:
[...]

Gaat met een externe HDD ook, ik gebruik een T5 SSD van Samsung. Iets dergelijks heb je misschien voorhanden.
Systeemupdate en Naivupdate combineert men in 1 pakket.

[ Voor 7% gewijzigd door JeJeBe op 20-12-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chel
JeJeBe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:09:
[...]

Gaat met een externe HDD ook, ik gebruik een T5 SSD van Samsung. Iets dergelijks heb je misschien voorhanden.
Dank je @JeJeBe , ik ga er mee aan de slag, moet goedkomen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
JeJeBe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:09:
[...]

Even naar de Lidl. Auto uit en mededeling OTA opdate. Druk op start. Na 10 minuten LIdl was de update al klaar. Is wel wat sneller dan met de USB stick _/-\o_ .

Inderdaad is de horizon bij de KIA navigatie verdwenen. Nog wel 3D-view en zoom. Verder even geen tijd om naar andere aanpassingen te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door JanAllElectric op 20-12-2022 19:34 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JanAllElectric schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:33:
[...]

Even naar de Lidl. Auto uit en mededeling OTA opdate. Druk op start. Na 10 minuten LIdl was de update al klaar. Is wel wat sneller dan met de USB stick _/-\o_ .

Inderdaad is de horizon bij de KIA navigatie verdwenen. Nog wel 3D-view en zoom. Verder even geen tijd om naar andere aanpassingen te kijken.
Waarschijnlijk omdat ie die al gedownload heeft op de achtergrond en dus niks meer hoeft te kopiëren. En ik mag hopen dat ze daar incrementele updates doen en niet zoals met de usb stick een full update.

Ik zit nog op de versie van juli en vind het wel goed zo. Mis niks en heb voorverwarmen gewoon in het menu staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 20-12-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:36:
[...]

Ik zit nog op de versie van juli en vind het wel goed zo. Mis niks en heb voorverwarmen gewoon in het menu staan.
Verstandige keuze. Leren door schade en schande (helaas :()

Updaten doe ik alleen bij hoge noodzaak, of wanneer 1.5 versie van Nvidia drive uitkomt 😂.
Upgraden daarentegen doe ik wel 🤧, maar alleen bij koud weer ;).

[ Voor 21% gewijzigd door king_dude op 20-12-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:49
king_dude schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:45:
[...]

Verstandige keuze. Leren door schade en schande (helaas :()

Updaten doe ik alleen bij hoge noodzaak, of wanneer 1.5 versie van Nvidia drive uitkomt 😂.
Upgraden daarentegen doe ik wel 🤧, maar alleen bij koud weer ;).
Wat bedoel je met 1.5 versie van Nvidia drive? Deze autos hebben geen Nvidia drive toch, dus kan het ook niet met een update komen? (Meende dat het een combi van hard- en software was namelijk).

Alleen de Genesis GV60 heeft het volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Joer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:08:
[...]

Bij mij heeft dat wel gewerkt.
Maar dan wel alleen als het goed koud is.

Of het vorige week werkte kan ik mij zo niet herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Ik heb sinds vandaag mijn EV6. Heb gelijk de Kia Connect app gekoppeld. Vanmiddag kon ik wel de deuren open/dicht doen, maar nu krijg ik telkens een time out met melding “check vehicle status”. Iemand een idee wat er aan de hand is?

Tevens gaat de auto niet van het slot als ik in de buurt kom, terwijl dat volgens mij wel aan staat. Iemand daar nog tips over?

[ Voor 21% gewijzigd door Chevalric op 20-12-2022 22:32 ]

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-09 08:44
Iemand een goede oplossing voor een iPad houder voor in de EV6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 09:20
MChellinga schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:20:
Volg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
JanAllElectric schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:33:
[...]

@JanAllElectric na welke update kreeg je OTA, was dit na een update die je zelf hebt gedaan met je usb of een update door de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Phusebox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:36:
[...]

Waarschijnlijk omdat ie die al gedownload heeft op de achtergrond en dus niks meer hoeft te kopiëren. En ik mag hopen dat ze daar incrementele updates doen en niet zoals met de usb stick een full update.

Ik zit ook nog op v-juli maar daarbij merk ik wel dat de kaart behoorlijk achterloopt. Op diverse plekken al nieuwe wegsituaties (van zeker een jaar oud) die niet op de kaart staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
HansAuutB schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:08:
[...]

Ik zit ook nog op v-juli maar daarbij merk ik wel dat de kaart behoorlijk achterloopt. Op diverse plekken al nieuwe wegsituaties (van zeker een jaar oud) die niet op de kaart staan.
Ik gebruik de navigatie toch niet dus maakt voor mij weinig uit.

De vraag is of de update al die wegsituaties dan wel kent. Doodlopende straten die er al 20 jaar zijn wist hij ook feilloos te vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markbeek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:35
markbeek schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:12:
Vorige week maandag, een Kia EV6 GT-line, 77KWH RWD in het yacht blue, mogen ophalen en na bijna 1000km kan ik toch wel stellen erg blij te zijn met de auto. Ik moest afgelopen week 3x naar Amsterdam vanuit mijn woonplaats, dus de auto goed leren kennen. De HDA is lekker in de spits maar je moet geen haast hebben. Het rijdt geen gaten voor je dicht en ik merk aan alle hulpsystemen, maar ook comfortsystemen dat het ingesteld staat om je maximale range te geven. Tegelijkerijd hoef ik niet met een jas aan in de auto te zitten, beslaat de auto niet en kan ik natuurlijk altijd zelf meer vermogen aanspreken om vaart te maken. Ook het audio systeem klinkt naar mijn mening prima. Daarbij vind ik het een prettige ervaring om geen brandstof motor meer waar te nemen. Je voelt dat niet meer en je hoort het niet, ik vind het heerlijk!

Gisteren naar de kerstmarkt in Essen geweest en ook dan rijdt het heerlijk. Top van de auto ligt op 192km/u en dat is snel zat, sneller dan mijn vorige auto. Ook in Essen weer kunnen laden, dus op de terugweg ook weer meer dan genoeg range om thuis te komen.

Wel staat naar mijn mening de auto wat hoog op z'n wielen. Ik heb de 19 inch velgen en zit aan de H&R of Eibach verlagingsveren te denken. Ik heb al eerder auto's gehad met een verlagingsset en ik weet wat het met veercomfort doet. Dat accepteer ik voor de betere looks en mogelijk zefls een betere wegligging, doordat het zwaartepunt ook lager komt te liggen. Heeft iemand suggesties voor een (onderstel)specialist die hierbij kan helpen? Afstand maakt mij weinig uit, omdat het rijden met de Kia toch heerlijk is.
Ondertussen een afspraak gemaakt met bandencentrum Steverink in Apeldoorn. Ze gaan de H&R performance veren kit monteren. Tevens worden de wielen uitgelijnd en indien gewenst plaatsen ze ook spacers, maar dat laten we van de verlaging afhangen. Montage zal ergens in begin Januari plaats vinden. Zodra de verlaging heeft plaatsgevonden zal ik ook de ervaringen hier delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:08
Een tijdje geleden heeft @JerJon foto's en een link naar een tablet houder gegeven. Misschien kun je daar ook wat mee?

https://gathering.tweaker...message/72160250#72160250

https://gathering.tweaker...message/72162206#72162206

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterSn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07 22:50
Weten jullie of je de pre heating ook zonder een snellader als eindbestemming in de navigatie kan aanzetten?
Dus ergens handmatig?

Want mijn route op Google maps (ingeladen met ABRP) knalde eruit op het moment dat ik de kia navigatie naar de lader aanzette onderweg naar Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
PieterSn schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:47:
Weten jullie of je de pre heating ook zonder een snellader als eindbestemming in de navigatie kan aanzetten?
Dus ergens handmatig?

Want mijn route op Google maps (ingeladen met ABRP) knalde eruit op het moment dat ik de kia navigatie naar de lader aanzette onderweg naar Duitsland.
Nee, kan niet.
Alleen obv ingestelde poi.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Phusebox
Er is weer een nieuwe versterker service call:
https://drive.google.com/...14P-Ezt-f3qnYBArdFao/view

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraaknogschaak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 13:50
Tolga07 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:56:
[...]

Zou dat voor alle EV6 uitvoeringen gelden? Dat de eco stand een gelimiteerd poweroutput heeft?
Weet ik niet, maar ik vermoed dat bij de andere versies het vooral de respons op het pedaal is die een andere curve heeft ('sponziger').
Bij de AWD versie zou hij ook de voorste motor ontkoppelen als je niet teveel het pedaal indrukt. Daarvan vraag ik me dan weer af of dat bij de GT ook zo is.

Benieuwd naar de eerste verbruikscijfers van de GT-rijders! De Amerikaanse opgavecijfers zijn behoorlijk ongunstig t.o.v. hier.

[ Voor 29% gewijzigd door kraaknogschaak op 21-12-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterSn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07 22:50
HansAuutB schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:50:
[...]

Nee, kan niet.
Alleen obv ingestelde poi.
Oke jammer, zou top zijn als ze dit in de toekomst nog aanpassen, dat je het ergens handmatig aan kan zetten.
Nu moest ik eindbestemming (eigenlijk tussenstop) invoeren in Kia navigatie en dan POI laadpaal zoeken bij eindbestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Kijk, man en paard op papier, daar kunnen we wat mee. Heb gisteren een update op de versterker gekregen, eens kijken of ik kan achterhalen waar ik nu sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

HansAuutB schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:08:
[...]

Dat is zó afhankelijk van de kaartenboer en de bronnen waar die zijn gegevens weer vandaan haalt (overheid, gemeentes, enz..) dat je daar weinig staat op kunt maken. In ons dorp heeft op mijn PSA navigatie maandenlang een rotonde gestaan, die er helemaal nooit gekomen is. De (gecrashte) plannen van de gemeente waren echter wel in het kaartmateriaal terecht gekomen. Blijft toch mensenwerk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heems78
  • Laatst online: 24-04-2024
kraaknogschaak schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:05:
[...]

Weet ik niet, maar ik vermoed dat bij de andere versies het vooral de respons op het pedaal is die een andere curve heeft ('sponziger').
Bij de AWD versie zou hij ook de voorste motor ontkoppelen als je niet teveel het pedaal indrukt. Daarvan vraag ik me dan weer af of dat bij de GT ook zo is.

Benieuwd naar de eerste verbruikscijfers van de GT-rijders! De Amerikaanse opgavecijfers zijn behoorlijk ongunstig t.o.v. hier.
Ik zit nu na 1300 km op 24 kwh/100km, vind ik wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
kraaknogschaak schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:05:
[...]

Bij AWD in ECO mode is het alleen achterwielaandrijving.
In Normal mode inderdaad alleen AWD bij optrekken en flink versnellen.
Dan nog Sport mode en Snow mode, beide motoren.

De GT heeft, naast de Sport en GT drive modes, ook een ECO en Normal mode.
Ik zou verwachten dat motoren zich in de ECO en Normal modes vergelijkbaar gedragen als bij AWD niet-GT versies.

Verbruik blijft bij een GT natuurlijk hoger, omdat de motoren 160 kW (voor) en 270 kW (achter) een hoger vermogen leveren (totaal 430k W 8) ) dan de niet-GT AWD met een schamele 239 KW (71 kW voor + 168 kW achter).

Waar ik zelf trouwens erg nieuwsgierig naar ben is de vering bij de GT. Ik vind de EV6 vaak nogal op z'n Frans geveerd bij lage snelheden. Als je harder rijdt gaat het beter.
Met actieve vering in de GT zou ik verwachten dat dit nog beter rijdt.

[ Voor 11% gewijzigd door PrimaBB op 21-12-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwEEp3R
De Ideale Man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:15:
[...]

Het welkomspiepje heb ik ook uitgezet. Super irritant!
Hier ook alles uit. Het enige dat niet uit kan is de dode hoek piep. Gaat structureel af na inhaalactie op de snelweg bij weer naar rechts gaan. Visuele meldingen zijn meer dan voldoende (HUD, cluster en spiegels). Ja ja, later naar rechts is ook een optie maar God, wat is die afstand groot dan. Zucht 😮‍💨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwEEp3R
Deze past over dat uitsteeksel van de voorstoel.

https://www.bol.com/nl/nl...er_confirmation2008093611

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

SwEEp3R schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:11:
[...]

Hier ook alles uit. Het enige dat niet uit kan is de dode hoek piep. Gaat structureel af na inhaalactie op de snelweg bij weer naar rechts gaan. Visuele meldingen zijn meer dan voldoende (HUD, cluster en spiegels). Ja ja, later naar rechts is ook een optie maar God, wat is die afstand groot dan. Zucht 😮‍💨
Als je dat een al een enorme afstand vindt... Ik denk eerder dat je gewend bent met veel te weinig afstand tot je achterligger weer naar rechts te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-09 08:44
Dit is een hoesje? Weet je zeker dat je de goede link gestuurd hebt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bogey555
PrimaBB schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:49:
[...]

Bij AWD in ECO mode is het alleen achterwielaandrijving.
In Normal mode inderdaad alleen AWD bij optrekken en flink versnellen.
Dan nog Sport mode en Snow mode, beide motoren.

De GT heeft, naast de Sport en GT drive modes, ook een ECO en Normal mode.
Ik zou verwachten dat motoren zich in de ECO en Normal modes vergelijkbaar gedragen als bij AWD niet-GT versies.

Verbruik blijft bij een GT natuurlijk hoger, omdat de motoren 160 kW (voor) en 270 kW (achter) een hoger vermogen leveren (totaal 430k W 8) ) dan de niet-GT AWD met een schamele 239 KW (71 kW voor + 168 kW achter).

Waar ik zelf trouwens erg nieuwsgierig naar ben is de vering bij de GT. Ik vind de EV6 vaak nogal op z'n Frans geveerd bij lage snelheden. Als je harder rijdt gaat het beter.
Met actieve vering in de GT zou ik verwachten dat dit nog beter rijdt.
Wel daar kan ik heel kort over zijn... kortweg fantastisch :*)
Dat was 1 van de redenen voor mij om een GT te kiezen. Zoals ik al eens eerder zei, ik werk in het Franstalig landsgedeelte en de putten in de weg zijn hier soms zo erg dat het een ramp is om te rijden.
Op mijn werk hebben ze van die verkeersdrempels gelegd en daarover rijden geeft een korte maar ontzettend hevige schok met onze Audi en ook met de Fiat. Met de KIA voel je de drempel bijna niet. De eerste keer dat ik erover reed viel ik bijna uit mijn stoel van verbazing... gelukkig zijn het kuipstoelen :+

Dus ja de vering is zalig. Wat ik verder ook gemerkt heb is als je op een perfecte baan rijd (lees valt niet veel voor) dan hoor je werkelijk niets in de auto buiten de muziek.

Ik moet wel leren op andere dingen letten want door het gebrek aan motorgeluid zit ik soms ruim boven de toegelaten snelheid zonder er erg in te hebben :o
Pagina: 1 ... 239 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic