Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-02-2024
SwEEp3R schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:38:
Zojuist de winterbandjes (Vredestijn Wintrac Pro XL) laten plaatsen. TPMS sensoren zijn gekloond. Geen enkele melding van de auto; netjes meteen de nieuwe drukmetingen te zien. Dus als je daar wel problemen mee hebt: terug naar de bandenboer 🛞 👨🏻‍🌾 en zeggen dat ze hun werk goed moeten doen.

[Afbeelding]
Wat zijn die tpms sensoren eigenlijk? Met daar ook iets mee als je allleen andere banden op een velg legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Litewave
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-03 23:02
Chel schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:00:
[...]

Wat zijn die tpms sensoren eigenlijk? Met daar ook iets mee als je allleen andere banden op een velg legt?
TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring System

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
Litewave schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:01:
[...]

TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring System
Helder maar zitten die in de band of op de velg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Litewave
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-03 23:02
Chel schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:08:
[...]

Helder maar zitten die in de band of op de velg?
Vaak is het een combinatie van een sensor die aan het ventiel vast zit. Deze zit aan de binnenkant van de velg.
Deze zorgt voor communicatie met het TPMS wat in de auto zit.

Afbeeldingslocatie: https://www.autobandenmarkt.nl/static/rdnl/scontent/simg/RDKS-Grafiken/tpms_direct-tpms.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SwEEp3R
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-03 13:34
Litewave schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:18:
[...]

Vaak is het een combinatie van een sensor die aan het ventiel vast zit. Deze zit aan de binnenkant van de velg.
Deze zorgt voor communicatie met het TPMS wat in de auto zit.

[Afbeelding]
En het ventiel zit inderdaad in de velg. Wanneer je alleen de band wisselt, hoef je niks aan de TPMS te veranderen. Alleen ervoor zorgen dat de velg weer op dezelfde plek wordt gemonteerd (LV RV LA RA).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-05 18:37
HansAuutB schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:38:
[...]

Je zou toch verwachten dat auto hold bij stilstand er automatisch een soort handremfunctie in werking treedt.
Of is dat te simpel gedacht?
Handrem is mechanisch met een servomotor op de achterwielen, autohold houdt de remdruk er op tot je vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
SwEEp3R schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:47:
[...]

En het ventiel zit inderdaad in de velg. Wanneer je alleen de band wisselt, hoef je niks aan de TPMS te veranderen. Alleen ervoor zorgen dat de velg weer op dezelfde plek wordt gemonteerd (LV RV LA RA).
Helder, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
[...]

Systeem ziet na de wissel wel dat je eraan gerommeld hebt (geen weergave van actuele druk), maar dat is na een paar meter rijden weer ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
HansAuutB schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:36:
[...]

Ik krijg alleen het sneeuwvlokje. Geen aparte melding. Of is dit ook wat je bedoelt?
Nee, er komt even een vierkant kader onder in beeld met een tekst dat het opwarmfeest gaat beginnen, maar die is ook zo weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
PrimaBB schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:05:
[...]

Ik zag zojuist een filmpje van een Ioniq 5 eigenaar die wat testjes had gedaan met bevroren deurhendels.
Zag er wel zorgelijk uit...

https://www.youtube.com/w...E8&ab_channel=TheIoniqGuy

Wel jammer als dit door Kia over het hoofd gezien is en dus deurhendels niet ontdooid worden mbv preheat.

PS: Wbt de föhn in de auto. Zou de achterklep niet eenvoudiger opengaan als doorhendels bevroren zijn? ;)
Youtube
Tja, op de Tesla 3 is het ook NU pas opgelost, door een knopje toe te voegen aan de app. Zit de boel vastgevroren, dan pak je je telefoon, appje openen, knopje drukken in de app en floep, deur springt open.
De hendels blijven dan dus ingeklapt vastzitten.

Deurgreep verwaming heeft de Tesla 3 niet, is dus ook niet gekopieerd door KIA :*)

V2L adapter met de fohn naast de voordeur leggen. En dan maar hopen dat de laadklep niet vastgevroren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
MBronkhorst schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 02:39:
[...]

Heb er nu al ruim een half jaar continu een wirelessAA inhangen, heeft nooit enig probleem gegeven, geen merkbaar effect op de accu. De 77 kWh is genoeg om ons huis 10 dagen nonstop van energie te voorzien. Weet niet hoe het opladen van de 12V zit maar dacht dat die werd bijgeladen vanuit de 77 kWh indien nodig, dus zou me daar niet al teveel zorgen over maken.
Logisch dat de 12V uit de Hoogvolt accu wordt opgeladen (hoe anders ?), alleen KIA heeft de momenten waarop nogal raar gekozen - en al helemaal niet gebruiksvriendelijk. Zit je 2 minuten met het contact op ascesoires stand naar de radio te luisteren, begint het ding al te zeuren, terwijl bijladen uit de HV een non issue is. de 12V accu kan qua capaciteit er makkelijk 100 keer uit, dus waar gaat het over. Kan alleen maar vermoeden dat het stukje (on)logica wat daar debet aan is, overgenomen is uit een ICE (vandaar de redelijke domme meldingen dat je "de motor moet starten om ontlading te voorkomen". Het is allemaal net niet af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06:27
JeJeBe schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:10:
[...]

Youtube
Tja, op de Tesla 3 is het ook NU pas opgelost, door een knopje toe te voegen aan de app. Zit de boel vastgevroren, dan pak je je telefoon, appje openen, knopje drukken in de app en floep, deur springt open.
De hendels blijven dan dus ingeklapt vastzitten.

Deurgreep verwaming heeft de Tesla 3 niet, is dus ook niet gekopieerd door KIA :*)

V2L adapter met de fohn naast de voordeur leggen. En dan maar hopen dat de laadklep niet vastgevroren is.
Ik dacht dat dit verwarmen op m’n Model S wel zat.

In ieder geval heb ik daar nooit vastzittende deurgrepen gehad, na preheat bij flinke ijslaag.
Wel eens bij flink pak vastgevroren sneeuw, maar daar is weinig aan te doen. Na wat sneeuw verwijderd te hebben en na preheat gingen de deurenhendels altijd wel naar buiten. Vaak wel met veel gekraak.

Kan er niets over terugvinden. Misschien doordat de auto van binnen zo warm is geworden ontdooien de deurhendels ook redelijk.
Wel vaak last gehad van vastzittende deurrubbers. Maar dat is te voorkomen door wat invetten. Ben benieuwd hoe dat bij de EV6 is binnenkort

[ Voor 12% gewijzigd door PrimaBB op 25-11-2022 19:53 ]

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
PrimaBB schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:43:
[...]

Ik dacht dat dit verwarmen op m’n Model S wel zat.

In ieder geval heb ik daar nooit vastzittende deurgrepen gehad, na preheat bij flinke ijslaag.
Wel eens bij flink pak vastgevroren sneeuw, maar daar is weinig aan te doen. Na wat sneeuw verwijderd te hebben en na preheat gingen de deurenhendels altijd wel naar buiten. Vaak wel met veel gekraak.

Kan er niets over terugvinden. Misschien doordat de auto van binnen zo warm is geworden ontdooien de deurhendels ook redelijk.
Wel vaak last gehad van vastzittende deurrubbers. Maar dat is te voorkomen door wat invetten. Ben benieuwd hoe dat bij de EV6 is binnenkort
wel een lichtje onder de greep, maar geen verwarming - dan had het ook niet zo vreselijk gekraakt :*)
Tesla's tip: flink voorverwarmen en beuken rondom de greep alsof je bij de buren aanklopt. niet te hard, niet te zacht. Kunnen we zó overnemen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
JeJeBe schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:27:
[...]

wel een lichtje onder de greep, maar geen verwarming - dan had het ook niet zo vreselijk gekraakt :*)
Tesla's tip: flink voorverwarmen en beuken rondom de greep alsof je bij de buren aanklopt. niet te hard, niet te zacht. Kunnen we zó overnemen :*)
De grepen van de Model S zijn niet zo fragiel als die van bv Model 3 en de EV6. Groter en meer verzonken in de deur.
Mechanisme is ook over de gehele breedte uitschuiven van de deurgreep. Niet op 1 scharnierpunt uitklappen ervan.

Vandaar dat ik bij de S nagenoeg geen last heb gehad van vastgevroren grepen.

Valt me nu al op dat bij vochtig weer er veel vocht, druppels, achter de deurgrepen van de EV6 zitten.
Tja, met wat vorst zit dat stukje plastic zo vastgevroren. Mechanisme is dan te zwak om het ijs te breken.

Misschien help wat vaseline smeren op kant vd deur, maar als deurhendel tegen deur komt wordt ook de hendel aan achterkant vettig. Dat wil je niet.

[ Voor 7% gewijzigd door PrimaBB op 25-11-2022 20:52 ]

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:18
[...]

Misschien nog als aanvulling: je hoeft sowieso niets aan de tpms te doen; ze zijn niet 'getrouwd' met de auto zoals dat soms met onderdelen is. Ik heb net een set wielen van een andere EV6 onder die van mij gezet en de wagen pakt de waarden probleemloos en direct op (na klein stukje rijden zoals altijd).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-05 17:01
Even een update.

Ik heb de auto nu sinds 4 november 2022. Een plus advanced uitvoering 77.4 kwh. Mijn ervaringen? Geweldig. Her rijdt prima, het laadt prima, de stereo geweldig. Heb ik dan niets te mekkeren? Jawel, kleine punten. De airconditioning in combi met de verwarming. Dat werkt niet echt lekker samen. Of het wordt te koud of te warm. Dat had ik in mijn vorige auto (Toyota CHR) nooit. Daar moet ik aan wennen. Verder wat trilling boven 100 km op het vervelende af. Ik heb ooit na 7 uur in de avond een keer 130 gereden om de auto te proberen. De snelheid ging prima maar toen trilde de auto echt. Verder vond ik hem een beetje gaan zweven niet echt vast op de weg of zo. Zal wel een balans probleem zijn. Is al gemeld en de garage gaat er netjes naar kijken. Wat dat betreft geen klachten. Geldt ook voor verwarming. Mijn auto had alle updates gehad. 2023 model, maar toch zag ik de ota had abonnement nodig en ik heb juist hier gelezen dat het bij update opgelost zou moeten zijn. Gaan ze ook gelijk naar kijken. Voor de rest alleen maar plezier! Wat een heerlijke auto en verheug me al op de vakantie volgend jaar heerlijk met de EV6. Groeten allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:45
Zag een filmpje met de GT op de Duitse Autobahn waarin ze 260 km/u reden. Hoop dat de GT wel progressieve stuurbekrachtiging heeft want in de Plus in ieder geval is 150-190 rijden minder "rustig" vanwege het feit dat de auto erg nerveus reageert op kleine stuurbewegingen.

Na paar weken met de Cross Climates 2 nog altijd erg tevreden. Heb zelfs het gevoel dat deze stiller en zuiniger zijn als de Kumhos.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-05 18:04
Robert1962 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:36:
Even een update.

Ik heb de auto nu sinds 4 november 2022. Een plus advanced uitvoering 77.4 kwh. Mijn ervaringen? Geweldig. Her rijdt prima, het laadt prima, de stereo geweldig. Heb ik dan niets te mekkeren? Jawel, kleine punten. De airconditioning in combi met de verwarming. Dat werkt niet echt lekker samen. Of het wordt te koud of te warm. Dat had ik in mijn vorige auto (Toyota CHR) nooit. Daar moet ik aan wennen. Verder wat trilling boven 100 km op het vervelende af. Ik heb ooit na 7 uur in de avond een keer 130 gereden om de auto te proberen. De snelheid ging prima maar toen trilde de auto echt. Verder vond ik hem een beetje gaan zweven niet echt vast op de weg of zo. Zal wel een balans probleem zijn. Is al gemeld en de garage gaat er netjes naar kijken. Wat dat betreft geen klachten. Geldt ook voor verwarming. Mijn auto had alle updates gehad. 2023 model, maar toch zag ik de ota had abonnement nodig en ik heb juist hier gelezen dat het bij update opgelost zou moeten zijn. Gaan ze ook gelijk naar kijken. Voor de rest alleen maar plezier! Wat een heerlijke auto en verheug me al op de vakantie volgend jaar heerlijk met de EV6. Groeten allemaal!
Ik ben wel blij dat mijn auto niet trilt bij >100km/h. Dat was wel mijn vrees na het lezen ban verhalen andere.
Ik ging ervan uit dat dit ook niet meer terug kwam bij de nieuwe auto's, maar helaas wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
De Ideale Man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:09:
[...]

Ik krijg nu steeds een melding dat ik onderhoud nodig heb bij 15K.
Das niet nodig toch? 30k of 1 per 2jaar.

Hoe zet ik die melding uit?
Bedankt. De melding is nu uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
marc4547 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:56:
Vrienden, ik kan donderdag 10 de auto ophalen maar ik zag er van de week een bij de supermakt achteruit rijden en los van de forse verlichting achter vond ik die piep die er bij zit best wel fors. Ik denk dat mijn buren dat niet leuk vinden om 06:30 in de ochtend, Ik weet niet of dit topic al geweest, en of iemand al een oplossing heeft? maar is, maar is er een mogelijkheid om die piep uit te schakelen. Ik weet zeker dat mij dit niet in dank afgenomen wordt? Dus als iemand een oplossing weet?
Ff afspreken met een man of 10 om 06 uur allen in de straat, met zeurende buren , rondjes achteruit rijden oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
king_dude schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:27:
[...]

Ik stel voor om in Februari ergens in het midden van het land bij elkaar te komen bij een goed wegrestaurant/hotel. Op een zondag, tussen 13:00 en 15:00 uur. Welke datum doen?

5/12/19 of 26 feb?
Locatie: VdVBreukelen? Kunnen we tijdens/daarna nog even naar Kia HQ 😀
Plan gewoon een locatie, datum en tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
De Ideale Man schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:11:
[...]

Plan gewoon een locatie, datum en tijd.
Zondag 5 februari 2023
Vd valk hotel Breukelen

Stationsweg 91
3621 LK Breukelen
Nederland

Tijdstip: 13:00 - 15:00

Wat te doen:
* elkaars bugs ervaren :)
* elkaars workarounds delen
* overige tips/tricks delen
* drankje doen

Ik zal een lijst bijhouden wie komt. Graag even dit berichtje hier delen met “+1” als tekst. Ik zal een lijstje bijhouden.

Leuk!

[ Voor 15% gewijzigd door king_dude op 26-11-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
king_dude schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:10:
[...]

Zondag 5 februari 2023
Vd valk hotel Breukelen

Ik zal even contacten met Kia of het ok is als we in een groep kunnen komen.
Neem aan dat ze gesloten zijn op zondag...

Retourtje Breukelen red ik niet in februari met mijn range :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:23:
[...]

Nee maar met voorverwarmde accu heb je zobijgeladen aan de snellader ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
Phusebox schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:28:
Zag een filmpje met de GT op de Duitse Autobahn waarin ze 260 km/u reden. Hoop dat de GT wel progressieve stuurbekrachtiging heeft want in de Plus in ieder geval is 150-190 rijden minder "rustig" vanwege het feit dat de auto erg nerveus reageert op kleine stuurbewegingen.

Na paar weken met de Cross Climates 2 nog altijd erg tevreden. Heb zelfs het gevoel dat deze stiller en zuiniger zijn als de Kumhos.
Gister lange tijd 150/170 gereden maar de auto voelt erg rustig aan en rijd ook bij hoge snelheden goed. Persoonlijk vind ik hem niet nerveus reageren maar juist het tegenovergestelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Joer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:48:
[...]

Gister lange tijd 150/170 gereden maar de auto voelt erg rustig aan en rijd ook bij hoge snelheden goed. Persoonlijk vind ik hem niet nerveus reageren maar juist het tegenovergestelde
Misschien zit er verschil in GT Line en de Plus? Ik vond bij hoge snelheid dat ik het stuur echt maar 5mm kon draaien om niet hele harde stuurbewegingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Phusebox schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:51:
[...]

Misschien zit er verschil in GT Line en de Plus? Ik vond bij hoge snelheid dat ik het stuur echt maar 5mm kon draaien om niet hele harde stuurbewegingen te maken.
Ik heb zelf ook de plus. Het stuur reageerde misschien direct maar alles met hoge snelheid is gevoeliger. Was ook met m’n vw bij hoge snelheid dat een hele kleine stuurbeweging de auto reageerde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Joer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:57:
[...]

Ik heb zelf ook de plus. Het stuur reageerde misschien direct maar alles met hoge snelheid is gevoeliger. Was ook met m’n vw bij hoge snelheid dat een hele kleine stuurbeweging de auto reageerde
Niet als je progressieve stuurbekrachtiging hebt. Dst bedoelde ik dus. Dacht dat zoiets vrij standaard was tegenwoordig, dus bij lage snelheid draaien de wielen meer bij dezelfde stuurbeweging als bij hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-05 15:14
Joer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:48:
[...]

Identieke ervaring heb ik tijdens mijn proefrit in Plus gehad. Zelfs boven 150km/h (heel kortstondig en zonder andere auto's in zicht :P ) als een blok beton op de weg.

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
[...]

Dan geen bezoek showroom. Maar nog steeds een leuk moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
grotegok schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:30:
[...]

Hoe is het eigenlijk met je ruitenwissers vandaag de dag @Phusebox?
Mijn wissers zijn nog perfect, 28k gereden, lichting nov 2021 (1 jaar oud)
Heb ze vandaag vervangen. Half jaar oud waren ze maar eigenlijk nooit echt goed.

De nieuwe werken perfect en laten geen strepen en vlekken achter. Heb Valeo's er op zitten nu.

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 26-11-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x4wielen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 23:06
Phusebox schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:09:
[...]

Heb ze vandaag vervangen. Half jaar oud waren ze maar eigenlijk nooit echt goed.

De nieuwe werken perfect en laten geen strepen en vlekken achter. Heb Valeo's er op zitten nu.
Wat is het type nummer van de Valeo ruitenwisser?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
4x4wielen schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:34:
[...]

Wat is het type nummer van de Valeo ruitenwisser?
VH124 en VH134 (of 574724 en 574734).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjC0JEgUgzuD4suTrcVDDOPwhgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiXKXtPHHGXyQBkDpC0iPtaQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:54
Phusebox schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:54:
[...]

VH124 en VH134 (of 574724 en 574734).

[Afbeelding]
Twee verschillende?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Lange en korte, zijn losse ruitenwissers, geen set.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 26-11-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
[...]

Het vervelende is dat we pas over 1/2 jaar weten of andere wissers even goed werken.. de mijne zijn er na 40000 km ook aan.

Ik ga nog even terug naar standaard, en zie het over half jaar wel voorbij komen via @Phusebox 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-05 20:24
[...]

Mooi! Mijn oude doen het nog net goed, 28k. Ik zal binnenkort wel aan de beurt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grotegok
king_dude schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:10:
[...]

Zondag 5 februari 2023
Vd valk hotel Breukelen

Stationsweg 91
3621 LK Breukelen
Nederland

Tijdstip: 13:00 - 15:00

Wat te doen:
* elkaars bugs ervaren :)
* elkaars workarounds delen
* overige tips/tricks delen
* drankje doen

Ik zal een lijst bijhouden wie komt. Graag even dit berichtje hier delen met “+1” als tekst. Ik zal een lijstje bijhouden.

Leuk!
+1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• grotegok
[...]

Uitgelezen kans voor je om info en ervaringen IRL te delen en nog kom je met 2 negatieve reacties als reply.

Moet ik je ophalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:45
Ik heb ineens last van een afbladerende sleutel. Meer mensen die dit ook hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
Dartlink schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:38:
Ik heb ineens last van een afbladerende sleutel. Meer mensen die dit ook hebben?
ja ik hier ook, viel mij vorige week op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
grotegok schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:45:
[...]

Maar als jij echt 6mm hebt ben je wel heel snel alweer aan de beurt voor nieuwe banden.
Welk profieldiepte ga je in de winter aanhouden voor je ze vervangt? Ik heb begrepen dat je geen winterbanden hebt,

De wet schrijft een minimum profiel van winterbanden voor van 1,6 millimeter. Maar… voor je eigen veiligheid is het vervangen van de winterbanden al dringend aangeraden bij een profieldiepte van minder dan 4 mm. Veel winterbanden verliezen bij een profieldiepte onder de 4 millimeter de winterse eigenschappen.
Ik heb de banden net opgemeten, liggen er 2 weken onder en zijn allemaal tussen 6,5 en 7 mm. Dus tja Michelin Cross Climate 2 wordt blijkbaar nieuw geleverd met max 7 mm profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:06
Kun je gewoon door een carwash rijden met de ev6, of loop je het risico dat je handvaten naar buiten komen?
Heeft iemand dat al gedaan?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
grotegok schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:42:
[...]

ja ik hier ook, viel mij vorige week op
Ik ook, zie eerder. Wel door vallen.

quote]king_dude schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:06:

Sleutel is 1x gevallen, en meteen aan kopse kant beschadigd met scherpe randen als gevolg. Opgelost door metaal op te schuren, maar geen oplossing.

Als je zoals ik de sleutel los draagt van mijn sleutelset én hij een keer valt.. én de sleutel kopzwaar is.. Dan ga ik op ali een metalen beschermer fixen voor paar euro. Heb de dealer het advies gegeven om dit als service te doen. Klant heeft dan de keuze, en als ie dan valt is het eigen gebrek (want als ik dat geweten had had ik dat meteen gedaan).

[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
marc4547 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:45:
Kun je gewoon door een carwash rijden met de ev6, of loop je het risico dat je handvaten naar buiten komen?
Geen probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe
boekje lezen ....
Keep the door locked with the outside door handle closed. If the smart key is not in the vehicle, turn
off the vehicle and stay the smart key away at least 2 m (78 inches) from the vehicle to prevent the outside door handle operates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 21:36
JeJeBe schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:34:
[...]

boekje lezen ....
Keep the door locked with the outside door handle closed. If the smart key is not in the vehicle, turn
off the vehicle and stay the smart key away at least 2 m (78 inches) from the vehicle to prevent the outside door handle operates.
Is het dan een probleem dat de handvaten uit staan in de wasstraat? En mbt bovenstaand: wat te doen met een wasstraat waarbij je in de auto zit. We hebben hier zo'n wasstraat met een soort van lopende band. Aan het einde rijd je de wasstraat uit net na het drogen. Je kan dan op dat moment niet instappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanKoen
  • Laatst online: 07-05 16:06
GoEV6 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:38:
[...]

Is het dan een probleem dat de handvaten uit staan in de wasstraat? En mbt bovenstaand: wat te doen met een wasstraat waarbij je in de auto zit. We hebben hier zo'n wasstraat met een soort van lopende band. Aan het einde rijd je de wasstraat uit net na het drogen. Je kan dan op dat moment niet instappen.
Dan doe gewoon de deur opslot met de knop in de deur links van de bestuurder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 21:36
JanKoen schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:43:
[...]

Ja dat dacht ik ook. Hoe spannend moeten we het maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 05-05 15:00
Schandalig!
Tot voor kort gratis kunnen laden bij de 11Kw AC laders en de 150Kw CCS snelladers van Aldi in Duitsland.
Nu betaald laden. Korte proef gedaan met kia laadpas bij een 11Kw AC laders.
Zie hier het resultaat......😭
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4hi2Ps-MsHtKUbL3t1AhYK8GDs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fQMXBZMdEekuruv9D9uP0kck.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Wiliyama op 27-11-2022 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-05 11:24
JanKoen schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:43:
[...]

Autohold uit.
Aut regenwisser uit.
Auto in N en dan OK klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:18
Pfoeh, das een stevig tarief. Lijkt overigens wel aan de Kia pas te liggen; Maingau geeft een tarief van 49ct per kWh aan. Maar hoe dan ook een stuk duurder dan gratis...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-04 13:05

alwinus

Tweaked

Kia charge heeft volgens mij echt de hoogste roaming tarieven volgens mij. Gebruik deze alleen nog voor Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-05 21:10
itsjohan schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:13:
Pfoeh, das een stevig tarief. Lijkt overigens wel aan de Kia pas te liggen; Maingau geeft een tarief van 49ct per kWh aan. Maar hoe dan ook een stuk duurder dan gratis...
Met de Kia pas in Nederland betaal ik nog steeds 29 cent. In December komen daar wel een paar centen bij. In het buitenland heb ik geen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:06
Simon59 schreef op zondag 27 november 2022 @ 05:55:
[...]

Met de Kia pas in Nederland betaal ik nog steeds 29 cent. In December komen daar wel een paar centen bij. In het buitenland heb ik geen ervaring.
29 cent bij welke lader dan? Dat is geen snellader neem ik aan?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VD84
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05-2024
Wiliyama schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:47:
Schandalig!
Tot voor kort gratis met 11Kw gratis kunnen laden bij een Aldi in Duitsland. Zonder pas.
Nu betaald laden met pasje. Korte proef gedaan met kia laadpas.
[Afbeelding]
Belachelijk idd! Zie mijn eerdere post over eenzelfde ervaring in Frankrijk met.....de Kia Chargepass. Werkelijk belachelijk en de klantenservice was ook om te huilen. Het is een wild westen nog met dit soort kaarten en plekken en niemand die je kan beschermen (in de kleine lettertjes vrijwaart Kia zich ook van Europese geschillencommissies).

Hoop dat er tzt vanuit Europa net als ooit met data en telefonie strengere regels en vooral uniformiteit gaat komen in EV land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-05 21:10
marc4547 schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:12:
[...]

29 cent bij welke lader dan? Dat is geen snellader neem ik aan?
Klopt, dat is bij alle lokale AC laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-04 13:05

alwinus

Tweaked

Simon59 schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:48:
[...]

Klopt, dat is bij alle lokale AC laders.
Ja dan moet je wel wel (betaalde) Ionity power hebben. (Termen op de prijslijst zijn wat verwarrend) Je kreeg gratis voor een jaar bij een pre-reservering van een EV6 het totale pakket met daarin ook 29 cent bij AC laders. Kost anders 13 euro in de maand.

Ik heb hier allemaal Vattenfall incharge laders in de buurt. Daar rekent Vattenfall via app (of eigen laadpas) 24 cent voor. Als ik dat met de Kia charge pass doe. Starttarief van 49 cent en 39 cent per kWh. Roaming tarieven heeft Vattenfall ook. Maar lang niet zo hoog als Kia charge.

[ Voor 10% gewijzigd door alwinus op 27-11-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:59

Peetman

Tjah....

Phusebox schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:37:
[...]

Ik heb de banden net opgemeten, liggen er 2 weken onder en zijn allemaal tussen 6,5 en 7 mm. Dus tja Michelin Cross Climate 2 wordt blijkbaar nieuw geleverd met max 7 mm profiel.
Onze ook even opgemeten. Na 18000 km hebben deze achter ca 5,5 mm en voor 6,3 mm.
Jaarrond gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Pas op als je een wasstraat ingaat met van die velgborstel-ondingen.

Ik had mijn dealer niet gezegd de auto niet te wassen, dat doe ik graag zelf met de hand nl, dus de auto werd ongevraagd door de wasstraat gehaald met krassen tot gevolg op het plastic van m’n 20” velgen. :(
Eigen schuld.

De Kia is zelfs bij de wielen voorzien van plastic en dat spul houdt niet zo van roterende borstels.

Die wielcaps op de 20” iig kunnen trouwens eenvoudig verwijderd worden. Zou ik altijd doen in een wasstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-05 13:00
Wiliyama schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:47:
Schandalig!
Tot voor kort gratis met 11Kw gratis kunnen laden bij een Aldi in Duitsland. Zonder pas.
Nu betaald laden met pasje. Korte proef gedaan met kia laadpas.
[Afbeelding]
Kon je niet gewoon met pin betalen? Volgens de Aldi site dan gewoon 29ct/kWh
https://www.e-ladestation.aldi-sued.de/how-to

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Peetman schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:46:
[...]

Onze ook even opgemeten. Na 18000 km hebben deze achter ca 5,5 mm en voor 6,3 mm.
Jaarrond gereden.
Dus grofweg 35.000 km van 7 mm naar 4 als je nooit voor en achter wisselt.

Volgens mij kunnen all seasons ook nog onder de 4mm veilig door? Ik rij ca. 12k in de winter dus hopelijk 3 seizoenen kunnen ze mee. Dat is gemiddeld voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
[...]

Laden bij ionity met de Kia charge pas kost in Nederland nu €0,26. In Best en Nieuwegein zijn er laadpunten. Goedkoper dan thuis laden.😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Phusebox schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:13:
[...]

..............................................................................

Volgens mij kunnen all seasons ook nog onder de 4mm veilig door? Ik rij ca. 12k in de winter dus hopelijk 3 seizoenen kunnen ze mee. Dat is gemiddeld voor mij.
Dat klopt, all seasons mogen gewoon in Nederland gebruikt worden tot 1,6mm (of dat verstandig is i.v.m. waterafvooer laat ik aan een ieder zelf over).
Wel zullen ze onder de 4 mm hun wintereigenschappen gedeeltelijk verliezen op sneeuw en ijs (komt niet zo vaak voor in Nederland natuurlijk).

Wel worden ze in het buitenland onder de 4 mm alleen nog gezien als zomerband en niet meer als geschikte winterband, let daar dus wel op.

KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Simon59 schreef op zondag 27 november 2022 @ 05:55:
[...]

Bij ionity € 0,26 cent in Nederland
Bij ionity in Duitsland nu nog € 0,29

[ Voor 6% gewijzigd door Wiliyama op 27-11-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
JTHZZ schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:05:
[...]

Kon je niet gewoon met pin betalen? Volgens de Aldi site dan gewoon 29ct/kWh
https://www.e-ladestation.aldi-sued.de/how-to
Ja natuurlijk kan dat. Maar het was gelukkig een proef. Vandaar dat ik ook maar 4Kw geladen heb. Stel voor dat het 50Kw zou zijn geweest voor meer dan €1,- /Kw.....brrr..

Trouwens het tarief bij de CCS 150Kw snelladers van Aldi Duitsland is €0,39.

Tot nu toe heb ik meer dan 2000Kw gratis geladen in Duitsland, België en Nederland. Goed voor 12000km gratis rijden.
In Duitsland zijn ze bij Aldi, Lidl en Kaufland intussen wel gestopt met de mogelijkheid om gratis te laden. In België bij de lidl's nog niet en in Nederland ook nog niet bij de lidl's waar dat kon.

[ Voor 33% gewijzigd door Wiliyama op 27-11-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
alwinus schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:04:
[...]

Ja dan moet je wel wel (betaalde) Ionity power hebben. (Termen op de prijslijst zijn wat verwarrend) Je kreeg gratis voor een jaar bij een pre-reservering van een EV6 het totale pakket met daarin ook 29 cent bij AC laders. Kost anders 13 euro in de maand.

Ik heb hier allemaal Vattenfall incharge laders in de buurt. Daar rekent Vattenfall via app (of eigen laadpas) 24 cent voor. Als ik dat met de Kia charge pass doe. Starttarief van 49 cent en 39 cent per kWh. Roaming tarieven heeft Vattenfall ook. Maar lang niet zo hoog als Kia charge.
Vattenfall hanteert 2 tarieven. Bij sommige palen 0,1962 cent en bij andere een paar straten verder 0,2398 cent voor 11Kw AC.
Dat is inderdaad een scherpe prijs.
p.s. Ja ik heb inderdaad de gratis KIA charge pas.

[ Voor 3% gewijzigd door Wiliyama op 27-11-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Kia charge in buitenland is niet goedkoop Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtPiX1s6HET0UVsgoROUj3P3FXY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yOf9fn5KAhlQfdeY6i8WwzaL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joer
Deze was wel ff spannend tot laad station. Vertrokken uit Bozen met 43% had ff geen erg in de bergen en kou 😱Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3xC-1itBqb0ZzcAYoFoLb36j68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8kw1YO2ltxqDXlwh3SBjO3p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Proef pre-heating.
Vorige week:
Geen Fastned, geen melding, wel een sneeuwvlokje.
Gisteren:
Een hele lijst met Fastned, wel een melding, wel een sneeuwvlokje.
Er is niets met updates gedaan.
Ra Ra?

Overigens viel me gisteren (pas) het volgende op.
Gemiddeld verbruik in hoofdscherm. Dacht dat dit het autototaal was. Maar dit blijkt het profiel gemiddelde te zijn.
(En toen bleek de gastrijder (dochterlief) wel een heel hoog verbruik te hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-05 13:00
Wiliyama schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:48:
[...]

Ja natuurlijk kan dat. Maar het was gelukkig een proef. Vandaar dat ik ook maar 4Kw geladen heb. Stel voor dat het 50Kw zou zijn geweest voor meer dan €1,- /Kw.....brrr..

Trouwens het tarief bij de CCS 150Kw snelladers van Aldi Duitsland is €0,39.

Tot nu toe heb ik meer dan 2000Kw gratis geladen in Duitsland, België en Nederland. Goed voor 12000km gratis rijden.
In Duitsland zijn ze bij Aldi, Lidl en Kaufland intussen wel gestopt met de mogelijkheid om gratis te laden. In België bij de lidl's nog niet en in Nederland ook nog niet bij de lidl's waar dat kon.
Er werd veel ‘misbruik’ van het gratis laden gemaakt dus goed dat het niet meer gratis is, in de zin dat mensen niets in de winkel kochten of de palen langdurig blokkeerden. De prijs die ik noemde is voor de 22kW palen, snelladen inderdaad iets duurder maar nog steeds goedkoop. De tip is dus om met de pinpas te betalen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 27-11-2022 13:18 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 23:25
HansAuutB schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:12:
Proef pre-heating.
Vorige week:
Gisteren:
Ra Ra?
Toen mijn vrouw de EV6 voor het eerst zag zei ze dat het een vrouwelijke auto is vanwege de brede heupen. Inmiddels durf ik te zeggen dat het gedrag van de EV6 is ook vrouwelijk. Accepteren is makkelijker dan begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dosh
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-05 09:46
xxander968 schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:18:
[...]

Toen mijn vrouw de EV6 voor het eerst zag zei ze dat het een vrouwelijke auto is vanwege de brede heupen. Inmiddels durf ik te zeggen dat het gedrag van de EV6 is ook vrouwelijk. Accepteren is makkelijker dan begrijpen.
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
HansAuutB schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:12:

Overigens viel me gisteren (pas) het volgende op.
Gemiddeld verbruik in hoofdscherm. Dacht dat dit het autototaal was. Maar dit blijkt het profiel gemiddelde te zijn.
(En toen bleek de gastrijder (dochterlief) wel een heel hoog verbruik te hebben.)
Welk gemiddeld verbruik? Onderaan die balk? Dat is gemiddelde sinds opladen en bij ons is dat toch echt over alle profielen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Phusebox schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:28:
[...]

Welk gemiddeld verbruik? Onderaan die balk? Dat is gemiddelde sinds opladen en bij ons is dat toch echt over alle profielen hetzelfde.
Ja, gemiddeld sinds opladen. Bij ons geen reset na opladen.
3 profielen (echtgenote, gast/dochter en ikzelf), 3 verschillende waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanKoen
  • Laatst online: 07-05 16:06
[quote]HansAuutB schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:12:
Proef pre-heating.
Vorige week:
Gisteren:
Ra Ra?

Heb je Fastned via de POI of gewoon in de zoekbalk van de navigatie gezocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
HansAuutB schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:46:
[...]

Ja, gemiddeld sinds opladen. Bij ons geen reset na opladen.
3 profielen (echtgenote, gast/dochter en ikzelf), 3 verschillende waarden.
Hmm gek. Dat werkt bij mij wel, na opladen is de waarde altijd gereset. Is misschien een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepfries86
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-03-2023
JanKoen schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:28:
Proef pre-heating.
Vorige week:
Gisteren:
Ra Ra?

POI lukte voor het weekend niet met Fastned, en nu wel :*) . Geen enkele update uitgevoerd, sinds vorige week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe
Diepfries86 schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:29:
[...]

POI lukte voor het weekend niet met Fastned, en nu wel :*) . Geen enkele update uitgevoerd, sinds vorige week.
Geef je kaartversie eens door ?
Misschien heb je wel een OTAatje ontvangen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
JanKoen schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:28:
Proef pre-heating.
Vorige week:
Gisteren:
Ra Ra?

Poi laadstations, filter hpc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Phusebox schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:14:
[...]

Hmm gek. Dat werkt bij mij wel, na opladen is de waarde altijd gereset. Is misschien een instelling?
Ja, je kunt ergens kiezen voor wel/niet resetten na laden. Toen gedaan en op niet resetten gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
JeJeBe schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:35:
[...]

Geef je kaartversie eens door ?
Misschien heb je wel een OTAatje ontvangen O-)
Ik heb nog geen OTA. Laatste usb-update nog niet gedaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe5pX6MzDYafBBJyb0aaqCCuEBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymAkecpJhGUIAy0pUcRdgRFI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn EV6 Plus RWD is geen vrienden met mijn Shell Recharge laadpunt. Ik ben benieuwd of hier lotgenoten zijn.

Via de LM heb ik Advanced laadpunt van Shell Recharge i.c.m. load balancing en zorgeloos laden abonnement. Ik heb al sinds ik de unit heb (juni 22) last van storingen tijdens het laden. Lampje rood, laden stopt. Soms na 5 minuten, soms na 3 uur, geen peil op te trekken. Dan moet het laadpunt weer gereset worden vanuit de meterkast etc. etc. waarna ik een nieuwe laadsessie kan starten. Het laadpunt is al 2x vervangen door Shell maar de storingen blijven aanhouden.

Van de monteurs begrijp ik dat de auto teveel stroom vraagt waardoor het laadpunt foutmelding "overcurrent" (of iets vergelijkbaars geeft), waardoor deze in storing schiet. Shell heeft op afstand steeds instellingen aangepast en ook monteurs hebben vanalles gedaan. De laatste monteur had het laadpunt zo ingesteld dat deze max. 20kw mocht geven, maar ook dat bood geen soelaas. Van de week dacht ik slim te zijn en in de auto de laadsnelheid te verlagen (EV-menu > laadstroom > 'verlaagd' (7,5kw) en 'laagste' (5.5kw), maar zelfs dat gaf dit weekend storingen aan het laadpunt. Het is inmiddels behoorlijk irritant omdat je niet zeker weet of je auto 's morgens vol (genoeg) is... Bij de Shell Recharge laadpunten op kantoor heb ik nooit storingen ervaren.

Ik heb overigens een standaard 3-fasen aansluiting in mijn meterkast met een all-electic huis (nieuwbouw '20, warmtepomp, gasloos etc). En nee, ik heb geen 2e EV(6) kunnen regelen om te kijken of het aan de auto ligt. Is er hier wellicht Iemand die vergelijkbare ervaringen heeft?

[ Voor 5% gewijzigd door r0el op 27-11-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emtrix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 19:56
Ruben. schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:17:
[...]

Ik heb laatst met normale kettingen gepast. Was geen probleem. Ik hoorde alle verhalen dat het niet zou passen. Onzin dus.

Edit: 20 inch trouwens.
Kun je delen welke kettingen jij hebt gepast? Ik heb weinig zin om een loopvlakketting aan te schaffen als het niet hoeft..

Jeej alweer een Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 07-05 23:25
@r0el Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurd als je meer dan je max ampere trekt? Zelf heb ik ook geen gas, warmtepomp en 3x25A. Bij het aangaan van de warmtepomp heb ik de kookplaat en de oven aangezet terwijl de auto aan het laden was. Dat zorgde ervoor dat de groep afschakelde. Na meterkast inspectie bleek de loadbalancer verkeerd aangesloten.

Mijn laadpaal is van Wallbox en die gaat nu na een piekmoment in afname even op pauze om daarna weer verder te laden op het beschikbare vermogen. Het klinkt vreemd dat de auto meer dan 11kw vraagt aangezien de lader max 11kw ondersteunt. Als dat al zo is zou je de p1 poort moeten gaan loggen. Homewizzard kun je live volgen maar logt elke 5 minuten. Er zijn vast oplossingen die het verbruik continue loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Laatst online: 06:47
Diepfries86 schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:29:
[...]

volgens mij gaat dat met de online functie.
Hij haalt gewoon online een lijst met poi's op lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:17
Ja dat denk ik ook, voor het toevoegen van POI's hoeft er geen software update gedaan te worden. Dat lijkt mij niet meer dan even de API ook fastned laten uitspugen en voila op naar de volgende bug

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 08:58
r0el schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:53:
Mijn EV6 Plus RWD is geen vrienden met mijn Shell Recharge laadpunt. Ik ben benieuwd of hier lotgenoten zijn.

Via de LM heb ik Advanced laadpunt van Shell Recharge i.c.m. load balancing en zorgeloos laden abonnement. Ik heb al sinds ik de unit heb (juni 22) last van storingen tijdens het laden. Lampje rood, laden stopt. Soms na 5 minuten, soms na 3 uur, geen peil op te trekken. Dan moet het laadpunt weer gereset worden vanuit de meterkast etc. etc. waarna ik een nieuwe laadsessie kan starten. Het laadpunt is al 2x vervangen door Shell maar de storingen blijven aanhouden.

Van de monteurs begrijp ik dat de auto teveel stroom vraagt waardoor het laadpunt foutmelding "overcurrent" (of iets vergelijkbaars geeft), waardoor deze in storing schiet. Shell heeft op afstand steeds instellingen aangepast en ook monteurs hebben vanalles gedaan. De laatste monteur had het laadpunt zo ingesteld dat deze max. 20kw mocht geven, maar ook dat bood geen soelaas. Van de week dacht ik slim te zijn en in de auto de laadsnelheid te verlagen (EV-menu > laadstroom > 'verlaagd' (7,5kw) en 'laagste' (5.5kw), maar zelfs dat gaf dit weekend storingen aan het laadpunt. Het is inmiddels behoorlijk irritant omdat je niet zeker weet of je auto 's morgens vol (genoeg) is... Bij de Shell Recharge laadpunten op kantoor heb ik nooit storingen ervaren.

Ik heb overigens een standaard 3-fasen aansluiting in mijn meterkast met een all-electic huis (nieuwbouw '20, warmtepomp, gasloos etc). En nee, ik heb geen 2e EV(6) kunnen regelen om te kijken of het aan de auto ligt. Is er hier wellicht Iemand die vergelijkbare ervaringen heeft?
Sorry geen ervaring met deze specifieke laadpaal, maar de verklaring die ze je geven is wel bijzonder. Klinkt een beetje alsof ze het zelf ook niet meer helemaal goed weten.
Volgens mij is het niet zo dat de auto een bepaalde stroom vraagt, maar is het juist de EVSE die de auto vertelt hoeveel stroom er maximaal afgenomen kan worden. Bij mijn laadpaal icm loadbalancing gaat dat prima met de EV6. Als ik bijvoorbeeld de inductiekookplaat inschakel en de stroom op een fase wordt hoger dan 25A, dan wordt de afname door de EV6 zo goed als realtime teruggebracht zodat de maximale stroom per fase weer precies 25 A is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Emtrix schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:52:
[...]

Kun je delen welke kettingen jij hebt gepast? Ik heb weinig zin om een loopvlakketting aan te schaffen als het niet hoeft..
Ik heb zelf vorige week kettingen gekocht van 12mm. Had er al eerder over gepost maar speciaal voor jou nog een keer de foto’s. Ik had zelf ook geen zin in loopvlak kettingen, veelte duur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_MREm4QgTcL3Y_MGUVhg6OsP1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/msctl80jgaGBzkNP450zZCJI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sDKtrOSSeTJNNS5h11MtfN2Amg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAYGZYdc3ApSJ9k6URQZeFkY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x96aRyxrSz62dC89C46aWaYvMzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HR7O1Ok4dwoM5qL5i2TluUp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeCj1eKV8UFQFCoR6HDMveeK8Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcLY1QrOKSnpzZOeTbeL5uTp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i55muVkqWrVLGKqLhTLTLDwd8NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBVujcBMc1dxLOQEs6n4mnjq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaikZracxXab5mzMOLg18XxZt7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0i50SlfO4QLZOMAtOfdVW70.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joer
Afgelopen nacht terug gekomen uit Italië. Zoals eerder aangegeven wilde ik op de terug weg iets anders doen met het selecteren van de laadstations gewoon via de Kia navigatie.

Dit maal alleen in het filter HPC geslecteerd en toen gaan rijden. Dit werkte veel rustiger en veel overzichtelijker dan als je ook DC hebt geselecteerd. Ik kwam nu toevallig op alleen maar uit op Ionity palen uit. Er stonden ook nog wat andere tussen maar nu was het veel overzichtelijker. Wat ik deed, als ik nog een Max bereik had van z’n 150km zocht ik via POI naar een HPC station. Die geeft in volgorde van afstand weer, dan selecteerde ik een paal z’n rond de 90/100km afstand langs de route en voegde ik toe als tussen punt. De rest doet de auto zelf ook het pre-heating. Super en zeer gemakkelijk alleen moet je wel ff investeren in het leren van het systeem. Heb zelfs een paar 100km geen Kia live gehad waardoor de navigatie overgaat op interne navigatie maar alles blijft gewoon werken ook het opzoeken naar POI voor de laadpalen.

Ben zeer tevreden over de auto zelfs het climate systeem ga in nu beter waarderen en begrijpen. Gewoon accepteren dat ie af en toe op airco springt en daarna weer automatisch op heating.

Waar ik niet tevreden mee bent is de laadkabel voor m’n telefoon. Hij verbrak iedere 10/3045 min de connectie met CarPlay waardoor je weer opnieuw de kabel erin moest doen. Zeer vervelend. Dat word op zoek naar een andere. Zal wel de originele Apple kabel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-05 11:24
r0el schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:53:
Mijn EV6 Plus RWD is geen vrienden met mijn Shell Recharge laadpunt.
Zelfde opzet hier, geen problemen. Er worden een BMWi3 en een EV6 geladen aan die paal, heb een M3 te gast gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Laatst online: 06:47
Ik had vanochtend weer een beslagen voorruit.
Dit ook maar gelijk gemeld bij de dealer (die het al bij Kia heeft belegd).

update:
Oh ja.. de standen waren:
auto op stand 2
temp op 21
geen driver only

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4F02IYBcawJk7qTnN14pH9kO5UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAbcvePyOIJY6BGULIVxrnbe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door stimpyrulez op 28-11-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:17
@stimpyrulez ik heb het vorige week ook een keer gehad, spontaan tijdens het rijden beslaan de ruiten. Hiervoor niet eerder opgemerkt, mogelijk is er iets gerepareerd waar weer een ander probleem veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
marcel3 schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:27:
[...]

Sorry geen ervaring met deze specifieke laadpaal, maar de verklaring die ze je geven is wel bijzonder. Klinkt een beetje alsof ze het zelf ook niet meer helemaal goed weten.
Volgens mij is het niet zo dat de auto een bepaalde stroom vraagt, maar is het juist de EVSE die de auto vertelt hoeveel stroom er maximaal afgenomen kan worden. Bij mijn laadpaal icm loadbalancing gaat dat prima met de EV6. Als ik bijvoorbeeld de inductiekookplaat inschakel en de stroom op een fase wordt hoger dan 25A, dan wordt de afname door de EV6 zo goed als realtime teruggebracht zodat de maximale stroom per fase weer precies 25 A is.
Welke laadpaal heb jij?
Is het ook mogelijk om een laadpaal met load balancing te hebben zonder 'slimme' meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-04 18:28
Joer schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:38:
Afgelopen nacht terug gekomen uit Italië. Zoals eerder aangegeven wilde ik op de terug weg iets anders doen met het selecteren van de laadstations gewoon via de Kia navigatie.

Dit maal alleen in het filter HPC geslecteerd en toen gaan rijden. Dit werkte veel rustiger en veel overzichtelijker dan als je ook DC hebt geselecteerd. Ik kwam nu toevallig op alleen maar uit op Ionity palen uit. Er stonden ook nog wat andere tussen maar nu was het veel overzichtelijker. Wat ik deed, als ik nog een Max bereik had van z’n 150km zocht ik via POI naar een HPC station. Die geeft in volgorde van afstand weer, dan selecteerde ik een paal z’n rond de 90/100km afstand langs de route en voegde ik toe als tussen punt. De rest doet de auto zelf ook het pre-heating. Super en zeer gemakkelijk alleen moet je wel ff investeren in het leren van het systeem. Heb zelfs een paar 100km geen Kia live gehad waardoor de navigatie overgaat op interne navigatie maar alles blijft gewoon werken ook het opzoeken naar POI voor de laadpalen.

Ben zeer tevreden over de auto zelfs het climate systeem ga in nu beter waarderen en begrijpen. Gewoon accepteren dat ie af en toe op airco springt en daarna weer automatisch op heating.

Waar ik niet tevreden mee bent is de laadkabel voor m’n telefoon. Hij verbrak iedere 10/3045 min de connectie met CarPlay waardoor je weer opnieuw de kabel erin moest doen. Zeer vervelend. Dat word op zoek naar een andere. Zal wel de originele Apple kabel worden.
dank voor de feedback

HPC is ook DC maar dan vanaf 100Kw ??

[ Voor 12% gewijzigd door everlast666 op 28-11-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik moet zeggen dat nu ik de middelste luchtroosters dicht heb, en de auto maar op 22 graden laat staan, het verwarmen beter werkt. Het verbruik is nog steeds best hoog te noemen (gemiddeld 22 kWh/100km afgelopen dagen) en heb nog geen lange stukken gereden zo, dus of mijn voeten alsnog bevriezen weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joer
everlast666 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:27:
[...]

dank voor de feedback

HPC is ook DC maar dan vanaf 100Kw ??
Volgens mij word met HPC alles weer gegeven boven de 150kw, zoals Allegro, Shell super charger ect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Phusebox schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:30:
Ik moet zeggen dat nu ik de middelste luchtroosters dicht heb, en de auto maar op 22 graden laat staan, het verwarmen beter werkt. Het verbruik is nog steeds best hoog te noemen (gemiddeld 22 kWh/100km afgelopen dagen) en heb nog geen lange stukken gereden zo, dus of mijn voeten alsnog bevriezen weet ik niet.
Heb net ruim 1000km gereden met temp op 22gr en standje 1 van climate. Ik begin met standje 3 als ik in de auto stap en zet hem laat zeggen na 15 naar standje 1 en dat werkte goed. Ook geen koude voeten meer. Heel soms voelde ik weer koelere lucht stromen maar dat was dan omdat de airco ineens aanspringt, maar dat bleef niet lang aan misschien z’n 10min. Heb wel gewoon alle schuifjes openstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:30:
Die ervaring heb ik ook zoals eerder gemeld en vooral ook niet de 'driver only' stand inschakelen. Ook bij 20 en 21 graden werkt het nu redelijk. Het lijkt erop dat het systeem ook enige tijd nodig heeft voor er goede balans komt in de verdeling van de temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 08:58
Wiliyama schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:27:
[...]

Welke laadpaal heb jij?
Is het ook mogelijk om een laadpaal met load balancing te hebben zonder 'slimme' meter
Ik heb er zelf een gemaakt op basis van de smartEVSE. Loadbalancing verloopt bij mij via P1 kabel. Bij de smartEVSE en andere laadpaalaanbieders kan dat alternatief ook mbv klassieke opnamespoelen, dus idd zonder slimme meter.
Pagina: 1 ... 226 ... 431 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic