Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Weer een retourtje Denemarken gedaan afgelopen weekend. Paar dingen die opvielen.

Het probleem dat ik had met Android Auto en Apple Carplay (continu wegvallen van de verbinding) lijkt met de update die deze maand is uitgekomen opgelost. Twee volle dagen gereden, continu met muziek aan via Android Auto, en de verbinding is niet 1 keer weggevallen terwijl dat voorheen praktisch iedere 5 minuten gebeurde. Hopelijk blijft dat zo. @Joer een nieuwe kabel maakte bij mij geen enkel verschil (verschillende originele en A-merk kabels geprobeerd met zowel een Samsung als een iPhone, probleem bleef bestaan) maar updaten naar de nieuwste versie van het infotainment lijkt het bij mij opgelost te hebben. Dat, of het probleem lost zich op de een of de andere manier met het verstrijken van tijd op. Dat heb ik namelijk ook al van verschillende EV6 rijders gehoord gek genoeg.

De trillingen die ik met de zomerbanden ervaarde zijn met de winterbanden niet opgelost. Het is niet echt een constante trilling hoewel het wel vrijwel altijd aanwezig is op hogere snelheid (120-130 km/h). Een beetje wat @Robert1962 ook omschrijft. De boel is netjes gebalanceerd bij de bandenwissel dus de ophanging zal wel los moeten om te kijken of het daarin zit. Ga vandaag de dealer bellen om een afspraak te maken zodat ze hier naar kunnen kijken.

Dan de clima.. die is gewoon echt slecht. De auto beslaat continu. De foto van @stimpyrulez is dan ook zeer herkenbaar. Niet alleen als je net instapt (wat nog niet zo gek is als je met 4 man instapt met vochtig weer) maar ook als je al een tijd aan het rijden bent. Op willekeurige momenten beslaat de voorruit, de zijruiten voor maar ook de achterruit. Hoe vaak ik wel niet de ontwaseming en achterruitverwarming tijdens een rit aan heb moeten zetten om maar weer wat te kunnen zien, dat is echt niet normaal. Zelfs met de oude Saab 9-3 die ik jaren geleden had waar ergens vocht binnenkwam en de kofferbak inliep (bekend probleem met die auto) wat resulteerde in een flink natte kofferbak en als je het niet aanpakte uiteindelijk zelfs roestvorming bij het reservewiel was dit niet zo. Die was wel beslagen als je instapte maar eenmaal warm was er niks meer aan de hand ondanks dat er genoeg vocht in de kofferbak zat. Ga dit ook zeker melden bij de dealer maar heb niet de illusie dat die er iets aan kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:45
Heb nu sinds een paar dagen overigens dat alles via Android Auto met de Assistant dubbel klinkt. Dus als ik iets vraag of als ie een bericht voorleest zit er een echo op.

Iemand die dit herkent en eventueel een oplossing heeft?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
ArjenIsM3 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:56:
Weer een retourtje Denemarken gedaan afgelopen weekend. Paar dingen die opvielen.

Het probleem dat ik had met Android Auto en Apple Carplay (continu wegvallen van de verbinding) lijkt met de update die deze maand is uitgekomen opgelost. Twee volle dagen gereden, continu met muziek aan via Android Auto, en de verbinding is niet 1 keer weggevallen terwijl dat voorheen praktisch iedere 5 minuten gebeurde. Hopelijk blijft dat zo. @Joer een nieuwe kabel maakte bij mij geen enkel verschil (verschillende originele en A-merk kabels geprobeerd met zowel een Samsung als een iPhone, probleem bleef bestaan) maar updaten naar de nieuwste versie van het infotainment lijkt het bij mij opgelost te hebben. Dat, of het probleem lost zich op de een of de andere manier met het verstrijken van tijd op. Dat heb ik namelijk ook al van verschillende EV6 rijders gehoord gek genoeg.

De trillingen die ik met de zomerbanden ervaarde zijn met de winterbanden niet opgelost. Het is niet echt een constante trilling hoewel het wel vrijwel altijd aanwezig is op hogere snelheid (120-130 km/h). Een beetje wat @Robert1962 ook omschrijft. De boel is netjes gebalanceerd bij de bandenwissel dus de ophanging zal wel los moeten om te kijken of het daarin zit. Ga vandaag de dealer bellen om een afspraak te maken zodat ze hier naar kunnen kijken.

Dan de clima.. die is gewoon echt slecht. De auto beslaat continu. De foto van @stimpyrulez is dan ook zeer herkenbaar. Niet alleen als je net instapt (wat nog niet zo gek is als je met 4 man instapt met vochtig weer) maar ook als je al een tijd aan het rijden bent. Op willekeurige momenten beslaat de voorruit, de zijruiten voor maar ook de achterruit. Hoe vaak ik wel niet de ontwaseming en achterruitverwarming tijdens een rit aan heb moeten zetten om maar weer wat te kunnen zien, dat is echt niet normaal. Zelfs met de oude Saab 9-3 die ik jaren geleden had waar ergens vocht binnenkwam en de kofferbak inliep (bekend probleem met die auto) wat resulteerde in een flink natte kofferbak en als je het niet aanpakte uiteindelijk zelfs roestvorming bij het reservewiel was dit niet zo. Die was wel beslagen als je instapte maar eenmaal warm was er niks meer aan de hand ondanks dat er genoeg vocht in de kofferbak zat. Ga dit ook zeker melden bij de dealer maar heb niet de illusie dat die er iets aan kunnen doen.
Bedankt voor de verhaal ook ontremd CarPlay, ik zou ff niet weten wat de versie is infosystem. Auto is net een maandje auto dus wie weet ligt het daaraan.

Wat betreft ramen beslaan, dat gebeurde bij mij alleen als ik in de tunnel reed als ie automatisch op interne luchtcirculatie springt. Gewoon interne lucht uitgezet en dan standje 2/3 van auto climate, kachel op 22 en de stand auto (waar je kan kiezen tussen standje benen,raam,been en bovenlichaam) en geen ontwassen gebruikt. Dat werkte bij mij prima. Gewoon om de wegen gelukkig nooit gehad dat ineens ramen begonnen te beslaan. Maar goed ik zat met Max 3 volwassen in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emtrix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-07 09:43
Joer schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:30:
[...]

Ik heb zelf vorige week kettingen gekocht van 12mm. Had er al eerder over gepost maar speciaal voor jou nog een keer de foto’s. Ik had zelf ook geen zin in loopvlak kettingen, veelte duur. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks, ik had de foto's al gezien. ;)
Deze kettingen gaan bij mij niet passen i.v.m. 20 inch sloffen. Vandaar dat ik @Ruben. vroeg welke kettingen hij heeft gepast, aangezien hij meldde dat ie ook op 20 inch rijdt. :)

Jeej alweer een Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Emtrix schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:57:
[...]

Deze kettingen gaan bij mij niet passen i.v.m. 20 inch sloffen. Vandaar dat ik @Ruben. vroeg welke kettingen hij heeft gepast, aangezien hij meldde dat ie ook op 20 inch rijdt. :)
Misschien past het 20inch met een plattere band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
waarom zouden de kettingen niet passen op 20"? het wiel wordt er niet groter door, alleen de band platter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

r0el schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:53:
Mijn EV6 Plus RWD is geen vrienden met mijn Shell Recharge laadpunt. Ik ben benieuwd of hier lotgenoten zijn.

Via de LM heb ik Advanced laadpunt van Shell Recharge i.c.m. load balancing en zorgeloos laden abonnement. Ik heb al sinds ik de unit heb (juni 22) last van storingen tijdens het laden. Lampje rood, laden stopt. Soms na 5 minuten, soms na 3 uur, geen peil op te trekken. Dan moet het laadpunt weer gereset worden vanuit de meterkast etc. etc. waarna ik een nieuwe laadsessie kan starten. Het laadpunt is al 2x vervangen door Shell maar de storingen blijven aanhouden.

Van de monteurs begrijp ik dat de auto teveel stroom vraagt waardoor het laadpunt foutmelding "overcurrent" (of iets vergelijkbaars geeft), waardoor deze in storing schiet. Shell heeft op afstand steeds instellingen aangepast en ook monteurs hebben vanalles gedaan. De laatste monteur had het laadpunt zo ingesteld dat deze max. 20kw mocht geven, maar ook dat bood geen soelaas.
Das ook niet zo vreemd, de auto kan max 11 kW AC laden, een bovengrens instellen die hoger ligt doet de slimheid van de monteur niet erg blijken.
Voor de juiste beeldvorming : het laadpunt "geeft" niks - alleen info aan de auto hoeveel de auto max mag vragen. Het laadpunt zelf kan niks regelen of limiteren (ok, aan/uit dat lukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:34
JeJeBe schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:26:
[...]

Das ook niet zo vreemd, de auto kan max 11 kW AC laden, een bovengrens instellen die hoger ligt doet de slimheid van de monteur niet erg blijken.
Voor de juiste beeldvorming : het laadpunt "geeft" niks - alleen info aan de auto hoeveel de auto max mag vragen. Het laadpunt zelf kan niks regelen of limiteren (ok, aan/uit dat lukt).
Wat misschien wel kan zijn (geen idee, ik heb geen loadbalancing) is dat het laadpunt door de loadbalancing te weinig stroom 'krijgt' terwijl het ding wel meer 'vraagt'. Uiteraard tot de max van de EV6, 11kW.

Kan me voorstellen dat als stroom fluctueert (meer/minder, want wasmachine uit/aan) dit impact kan hebben als dit niet 'afgesproken' is in het protocol.

[ Voor 5% gewijzigd door PrimaBB op 28-11-2022 14:04 ]

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:57
itsjohan schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:11:
waarom zouden de kettingen niet passen op 20"? het wiel wordt er niet groter door, alleen de band platter.
De omtrek blijft inderdaad nagenoeg gelijk. Maar de 20" velgen zij voorzien van een stuk bredere banden dan de 19". Als je bij KIA in de accessoiresbrochure kijkt dan zie je ook dat ze voor de 235/55 19" en de 255/45 20" twee aparte bestelnummers hebben voor sneeuwkettingen.

Vandaar ook het verschil in range.

[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 28-11-2022 14:28 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMobile
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:03
stimpyrulez schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:20:
Ik had vanochtend weer een beslagen voorruit.
Dit ook maar gelijk gemeld bij de dealer (die het al bij Kia heeft belegd).

update:
Oh ja.. de standen waren:
auto op stand 2
temp op 21
geen driver only

[Afbeelding]
Ik ben geen KIA rijder maar iets soortgelijks kwam toevallig pas ter sprake; wellicht een idee om te checken of de luchtfilter droog is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
DaMenaz schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:25:
[...]

De omtrek blijft inderdaad nagenoeg gelijk. Maar de 20" velgen zij voorzien van een stuk bredere banden dan de 19". Als je bij KIA in de accessoiresbrochure kijkt dan zie je ook dat ze voor de 235/55 19" en de 255/45 20" twee aparte bestelnummers hebben voor sneeuwkettingen.

Vandaar ook het verschil in range.
ah check; dus dichter op de wielkasten aan de binnenkant. Ik kan me voorstellen dat dat problemen kan geven inderdaad. Die twee bestelnummers heb je sowieso; voor elke maat band (nouja; range van maten) heb je immers een ander product; ook als het verder totaal vergelijkbare kettingen zijn.

Is de ruimte achter het wiel ook echt zo krap bij een 20"? Gelukkig heb ik 19" dus ik ben voor de 12mm kettingen gegaan (dank voor het delen @Joer !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

PrimaBB schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:02:
[...]

Wat misschien wel kan zijn (geen idee, ik heb geen loadbalancing) is dat het laadpunt door de loadbalancing te weinig stroom 'krijgt' terwijl het ding wel meer 'vraagt'. Uiteraard tot de max van de EV6, 11kW.

Kan me voorstellen dat als stroom fluctueert (meer/minder, want wasmachine uit/aan) dit impact kan hebben als dit niet 'afgesproken' is in het protocol.
Nou, zo werkt het niet helemaal met stroom ;-)
Maar als ik het vrij vertaal msschien toch wel de oorzaak: als je loadbalancer doorgeeft aan de laadpaal - en die geeft het weer door aan de auto - dat de stroomafname terug moet naar een lagere waarde - dat dan e.e.a. uit de rails loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-07 15:36
Hi allen, ik merk dat nu de dagen grauwer worden ik regelmatig de verlichting zelf moet activeren omdat de auto stand deze nog weleens uit laat staan. Met name de verlichting aan de achterkant doet dan niets en dat helpt niet echt richting andere weggebruikers. Zijn er meer mensen die dit herkennen en heeft iemand eventuele tips? Ik rijd eigenlijk het hele jaar door op die automatische verlichtingstand en deed dit ook altijd probleemloos bij voorgaande auto's. Hoor graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
INsaiGN schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:56:
Hi allen, ik merk dat nu de dagen grauwer worden ik regelmatig de verlichting zelf moet activeren omdat de auto stand deze nog weleens uit laat staan. Met name de verlichting aan de achterkant doet dan niets en dat helpt niet echt richting andere weggebruikers. Zijn er meer mensen die dit herkennen en heeft iemand eventuele tips? Ik rijd eigenlijk het hele jaar door op die automatische verlichtingstand en deed dit ook altijd probleemloos bij voorgaande auto's. Hoor graag!
Bij mij gaat hij juist vrij vlot aan op auto, maar het is wel een klacht die ik vaker heb gehoord (@Phusebox ?). In mijn geval is het zelfs zo dat bij mij de lampen al aangaan terwijl de meeste auto's op dat moment alleen nog maar de DRL voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
ArjenIsM3 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:17:
[...]

Bij mij gaat hij juist vrij vlot aan op auto, maar het is wel een klacht die ik vaker heb gehoord (@Phusebox ?). In mijn geval is het zelfs zo dat bij mij de lampen al aangaan terwijl de meeste auto's op dat moment alleen nog maar de DRL voeren.
Klopt, ik heb de auto stand opgegeven. Ik switch nu handmatig de stand en dan komt het nog wel eens voor dat ik wegrij met stadsverlichting ipv dimlicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dosh
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:34
Phusebox schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:07:
[...]

Klopt, ik heb de auto stand opgegeven. Ik switch nu handmatig de stand en dan komt het nog wel eens voor dat ik wegrij met stadsverlichting ipv dimlicht.
Of je zet gewoon altijd je dimlicht aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Inschakelen gebeurt bij mij op tijd, maar wat waardeloos is, is dat het bij regen niet gebeurt. Andere merken snappen dat beter en gooien als de ruitenwissers even lopen ook je dimlicht aan. Hier moet je helaas zelf aan de knop jengelen, hetgeen erg jammer is. Zet je de knop permanent op dimlicht dan wordt je weer gestraft omdat dan de grootlicht automatiek (IFLS) het dan niet meer doet. Niet handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:45
dosh schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:58:
[...]

Of je zet gewoon altijd je dimlicht aan?
Yes hier ook sinds ik hem heb. Handig met miezer/mist. Altijd veiligheid voorop. En die paar KM die ik mis neem ik graag voor lief :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Precies. Het is maar net hoe groot(licht) je je probleem maakt.

Als we een draadje ‘Kia Klaagmuur’ maken, kan iedereen die iets klagen heeft / of ergens op een stapel met alleen maar ellende wilt droppen - daar hun ei kwijt. Wat dan overblijft zijn nuttige, fijn leesbare bijdragen zonder afleidingen?

Ik ben voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben.
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-07 11:47
Emtrix schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:57:
[...]

Ik had het geprobeerd met kettingen die niet 100% mijn maat waren om te checken of het kon, en dat leek prima. Ik heb nu Weissenfels SUV Clack & Go RTS 111 op de kop getikt (13 mm, maar leek me dat dat ook wel past). Ik ga ze van het weekend even omleggen om het zeker te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:34
JeJeBe schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:30:
[...]

Nou, zo werkt het niet helemaal met stroom ;-)
Maar als ik het vrij vertaal msschien toch wel de oorzaak: als je loadbalancer doorgeeft aan de laadpaal - en die geeft het weer door aan de auto - dat de stroomafname terug moet naar een lagere waarde - dat dan e.e.a. uit de rails loopt.
Dat bedoel ik inderdaad. Stroomafname is het probleem niet, apparaten bewegen netjes binnen wat de loadbalancer afgeeft.

Helaas blijft het voor een deel ook software en kan ik me voorstellen dat er bij fluctuaties mogelijk eea triggered wordt waardoor een apparaat, je laadpaal bv, in foutmode schiet. Dit natuurlijk allemaal ter beveiliging, maar in dit geval mogelijk ten onrechte.

Zelf had ik, toen ik mijn laadpaal had aangelegd bv een aarding probleem. Dit terwijl ‘mijn huis’ geen problemen gaf. Maar de laadpaal schoot elke keer in een storing.

Oplossing was een nieuwe aardpen slaan.

[ Voor 12% gewijzigd door PrimaBB op 28-11-2022 19:28 ]

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
king_dude schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:41:

Als we een draadje ‘Kia Klaagmuur’ maken, kan iedereen die iets klagen heeft / of ergens op een stapel met alleen maar ellende wilt droppen - daar hun ei kwijt. Wat dan overblijft zijn nuttige, fijn leesbare bijdragen zonder afleidingen?

Ik ben voor.
Zo kun je alles wel bagatelliseren.

Feit is dat elke moderne auto (vanaf 2010) waar ik ooit in heb gereden vanaf 15k een fatsoenlijk werkend automatisch dimlicht systeem heeft.

Dat de EV6 het dan, in een aantal gevallen misschien, niet goed doet is toch opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Laatst online: 30-07 23:01
GoEV6 schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:35:
[...]

Yes hier ook sinds ik hem heb. Handig met miezer/mist. Altijd veiligheid voorop. En die paar KM die ik mis neem ik graag voor lief :)
Voor staat toch bij auto altijd aan 🤔?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Anunnaki schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:02:
[...]

Voor staat toch bij auto altijd aan 🤔?
Zeker niet, overdag heb je vóór DRL - die contouren om de lampunit ..
Als het donker wordt dimmen die en wordt het dimlicht ingeschakeld (met de achterlichten erbij).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YX5-m1SpR4vPNLFaN91yaIwDgek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXwARzKcQIDsuBPkaUweFi8q.jpg?f=fotoalbum_large

en met dimlicht (dit is wel een IFLS koplamp (matrix), maakt voor het idee natuurlijk geen verschil)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8-BlAvNrCxhPbRBv3f0S3PbeQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqPmFGLBtgrFRXwdT31uPdL8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door JeJeBe op 28-11-2022 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 21:39
ArjenIsM3 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:56:
Ga dit ook zeker melden bij de dealer maar heb niet de illusie dat die er iets aan kunnen doen.
Zou het wel melden bij de dealer.
De mijne geeft het nu naar Kia NL gestuurd.
Hoe meer meldingen hoe eerder er hopelijk iets gefixed gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:45
Gewoon altijd met dimlicht aan rijden, dan heb je achter ook altijd de lampen aan.
Doe ik tenminste wel.
Of zal dat heel veel kWh's aan stroom kosten?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:32:
[...]

Zo kun je alles wel bagatelliseren.

Dat de EV6 het dan, in een aantal gevallen misschien, niet goed doet is toch opmerkelijk.
Je mist de kern.
De manier van boodschap overbrengen zegt wat over de persoon. Zeker als dit vaker voor komt in dit draadje. Alleen maar negatief roeptoeteren lost niets op voor anderen. Volgens mij val ik in herhaling met deze boodschap.

Ik ben geen mod, maar wees je gewoon bewust met wat je uitkraamt en hoe. En neem mee in hoeverre anderen ermee gebaat zijn op de manier waarop dit gedaan is. En bepaal tan of het écht waarde toevoegt. Dan breng je dit draadje met minder negativiteit en posts naar een hoger level.

Da’s alles.

[ Voor 6% gewijzigd door king_dude op 28-11-2022 22:55 . Reden: Typo’s ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
HansAuutB schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:17:
[...]

Gewoon altijd met dimlicht aan rijden, dan heb je achter ook altijd de lampen aan.
Doe ik tenminste wel.
Of zal dat heel veel kWh's aan stroom kosten?
Alleen stadslicht aanzetten geeft ook achter verlichting. Beeld voor is zelfde als de ‘uit’ stand.
Zo doe ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Andere lampjes.
GT-line kent 5 witte blokjes voor achteruitrijlicht.
Vanavond gemerkt dat bij mij alleen de bovenste 3 branden.
Hoe zit dat bij jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-07 22:33
HansAuutB schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:00:
Andere lampjes.
GT-line kent 5 witte blokjes voor achteruitrijlicht.
Vanavond gemerkt dat bij mij alleen de bovenste 3 branden.
Hoe zit dat bij jullie?
Klopt. De overige 2 zijn mistlicht achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
JeJeBe schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:04:
[...]

Zeker niet, overdag heb je vóór DRL - die contouren om de lampunit ..
Als het donker wordt dimmen die en wordt het dimlicht ingeschakeld (met de achterlichten erbij).
[Afbeelding]

en met dimlicht (dit is wel een IFLS koplamp (matrix), maakt voor het idee natuurlijk geen verschil)

[Afbeelding]
Ja dat snap ik maar dim of geen dim. In stand auto zijn de leds altijd aan. Dus met altijd veiligheid voorop wordt bedoeld dat de achterbalk ook aan staat overdag.

Ik las “voorop” als “aan de voorkant”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anunnaki
king_dude schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:29:
[...]

Je mist de kern.
De manier van boodschap overbrengen zegt wat over de persoon. Zeker als dit vaker voor komt in dit draadje. Alleen maar negatief roeptoeteren lost niets op voor anderen. Volgens mij val ik in herhaling met deze boodschap.

Ik ben geen mod, maar wees je gewoon bewust met wat je uitkraamt en hoe. En neem mee in hoeverre anderen ermee gebaat zijn op de manier waarop dit gedaan is. En bepaal tan of het écht waarde toevoegt. Dan breng je dit draadje met minder negativiteit en posts naar een hoger level.

Da’s alles.
Ik denk dat hij betaald krijgt hiervoor. Al de zoveelste die dit probeert duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
king_dude schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:31:
[...]

Alleen stadslicht aanzetten geeft ook achter verlichting. Beeld voor is zelfde als de ‘uit’ stand.
Zo doe ik het.
Yup zo rij ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 15:43
Was ik ook van plan om het zo te doen.

En om het "vochtprobleem" tegen te gaan/voor te zijn heb ik net deze besteld:
https://www.bol.com/nl/nl...LkgGNNvg_0.2.ProductImage

[ Voor 4% gewijzigd door asennamm op 29-11-2022 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
asennamm schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:09:
[...]

Was ik ook van plan om het zo te doen.

Ook gekocht, alleen ander merk en minder grams (600gr).
Maar tot op heden merk ik geen verschil.

De foto van gister die ik plaatste, daar lag het dus al bij in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
[...]

Zo doe ik het.
Doe ik dus ook, maar soms vergeet ik dan het dimlicht aan te zetten... dus het was fijner geweest als de auto stand bij mij ook werkte. Ach ja, niggles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

Zo doe ik het.
Dit is toch niet zoals het bedoeld is. DRL is ontwikkeld met een specifiek doel.
Bij het aanzetten van de stadsverlichting, waarbij ook de achterlichten branden, is de felheid hiervan nog maar een fractie van de dagrijverlichting.

Stadslicht is eigenlijk bij dag nauwelijks of niet te zien.
DRL zijn ontwikkeld om specifiek bij daglicht, in alle omstandigheden, op te vallen bij naderende auto's.(denk even bij zonlicht e.d.) En die wil je toch echt snel zien...... :Y
Stadslicht doet dit alles behalve.
Het is dus juist onveiliger om met stadslicht overdag te rijden i.p.v. DRL.
Wanneer de (weers)omstandigeheden dimlicht vergen, en dus ook achterverlichting, dan zet je die (verplicht) aan (of gaat automatisch).

Stadslicht is eigenlijk alleen nog (en verplicht) om je auto te markeren wanneer geparkeerd buiten de bebouwde kom of op de rijbaan, en je mag het voeren wanneer andere verlichting niet verplicht aan dient te zijn.
Voor zichtbaarheid tijdens rijden heeft stadslicht geen enkele waarde.

ENYAQ SPORTLINE 210kW ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Wat betreft het vochtprobleem.
Indien dit zo is, en dat neem ik echt aan, dan is het tijd om de dealer of LM en KIA Nederland te motiveren hier snel wat aan te gaan doen.
Juist dit is een veiligheidskwestie.

Het kan toch niet zo zijn dat je anno 2022 een vochtvreter in de auto moet hebben omdat de klimaatbeheersing zijn werk niet doet.

Gewoon allemaal schriftelijk bij je dealer of LM neerleggen dat je dit niet accepteert.
Dat is mijn eerste actie wanneer dit voorkomt als de auto is afgeleverd.

Dit is iets wat simpelweg niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Solarman schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:07:
Wat betreft het vochtprobleem.
Indien dit zo is, en dat neem ik echt aan, dan is het tijd om de dealer en KIA Nederland te motiveren hier snel wat aan te gaan doen.
Juist dit is een veiligheidskwestie.

Het kan toch niet zo zijn dat je anno 2022 een vochtvreter in de auto moet hebben omdat de klimaatbeheersing zijn werk niet doet.

Gewoon allemaal schriftelijk bij je dealer of LM neerleggen dat je dit niet accepteert.
Dat is mijn eerste actie wanneer dit voorkomt als de auto is afgeleverd.

Dit is iets wat simpelweg niet kan.
Mee eens hoor.
En moet zeggen dat de dealer het eens was dat als de voorruit beslaat dat dat een gevaarlijke situatie is.

Aan de andere kant zag ik gisteren legio autp's rijden met vochtige ramen (vaak de achterruiten die beslagen waren), veel al wat oudere auto's maar ook sommige nieuwe elektrische.
Dus ja, geheel mee eens dat het niet zou moeten, maar helaas gebeurt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:06
asennamm schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:09:

Sinds gisteren heb ik er één van de action, wel 2 hele euro's en 98 cent...
Verwacht er niet veel van maar wie weet en alle beetjes helpen

https://www.action.com/nl-nl/p/limpro-auto-ontvochtiger/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
stimpyrulez schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:11:
[...]

Mee eens hoor.
En moet zeggen dat de dealer het eens was dat als de voorruit beslaat dat dat een gevaarlijke situatie is.

Aan de andere kant zag ik gisteren legio autp's rijden met vochtige ramen (vaak de achterruiten die beslagen waren), veel al wat oudere auto's maar ook sommige nieuwe elektrische.
Dus ja, geheel mee eens dat het niet zou moeten, maar helaas gebeurt het wel.
Dat klopt, wanneer er veel kleine ritten worden gedaan in vochtig weer zal er altijd dampaanslag ontstaan in de auto. Dit kan ook best veel zijn.
Op korte ritten met mijn ICE zet ik dan ook met regelmaat de ventilatorsnelheid handmatig op hoog zodat er meer vocht wordt afgevoerd.

Onder het rijden mag dit echter nooit meer gebeuren wanneer de klimaatregeling op automatisch staat, dit kan letterlijk levensgevaarlijk zijn.
Wat ik lees over warme lucht en dan plots steenkoude lucht klopt natuurlijk totaal niet.
een klimaatregeling in een auto anno 2022, EV of ICE, hoort het gewoon goed te doen zonder plots koude luchtstromen en/of plotse vochtaanslag op de voorruit.

Een vochtsensor is leuk maar heeft beperkte meetmogelijkheden wanneer er veel aanslag op de ruit zit (meet alleen het vocht opgelost in de lucht). Deze kunnen ze beter uit de softwareregeling halen, en dan de warmtepomp goed als inverter laten werken.
KIA zit, met wat ik lees hier, wat betreft de softwareregeling bij klimaatbeheersing nog ver af van wat er van verwacht mag (moet) worden.

Ik raad echt iedereen aan die dit heeft dit echt schriftelijk duidelijk te maken bij zijn LM en/of dealer.
Er gaat toch niet gewacht worden op het eerste ongeval hierdoor neem ik aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stimpyrulez
Solarman schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:23:
[...]

Een vochtsensor is leuk maar heeft beperkte meetmogelijkheden wanneer er veel aanslag op de ruit zit (meet alleen het vocht opgelost in de lucht). Deze kunnen ze beter uit de softwareregeling halen, en dan de warmtepomp goed als inverter laten werken.
KIA zit, met wat ik lees hier, wat betreft de softwareregeling bij klimaatbeheersing nog ver af van wat er van verwacht mag (moet) worden.
Had het met een collega over en die had wel een mooie theorie.

Ev's worden afgesteld om zo zuinig mogelijk te zijn.
Dit dus ook voor de verwarming.

Nu zal de stroom warme lucht wel minimaal zijn langs de voorruit aangezien dit best veel energie kost (bij een ICE is er warmte in overvloed en zal wellicht dan ook de gehele tijd verwarmt worden).
De auto zal wel proberen om de temp van de voorruit net boven het dauwpunt te houden.

Alleen kan het dan zo zijn dat:

- of de buiten temp ineens erg daalt
- of de clima gaat ineens koude lucht blazen

Beide zal er voor zorgen dat de ruit kouder wordt en daardoor op/onder het dauwpunt komt en waarschijnlijk daardoor de ruit beslaat.

De oplossing is dan natuurlijk om meer warme lucht over de ruit te laten blazen, maar ja, dat zal wel meer energie vreten.
Tevens denk ik dat het beter zou zijn dat de auto koude lucht bij de warme mengt om de temp in de auto te reguleren i.p.v. de airco aan te slingeren.
Of juist vaker de airco aan te zetten zodat de boel ontvochtigd wordt, maar dan moet er ook warme lucht aangevoerd blijven worden (wat dus ook weer extra energie verbruikt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:03
Afgelopen week de eerste lange rit met de EV6 (58kWH versie) gehad, van Noord-Limburg naar Disneyland Parijs. Ik zag er van te voren wel een beetje tegenop maar achteraf is was het nergens voor nodig.

Een trialversie van ABRP gepakt zodat deze op Android Auto te draaien was en de route gevolgd. Op de heenweg was het nog een gedoe omdat ie mij langs een Tesla charger stuurde waar mijn laadpas niet werkt, deze overgeslagen en dan klopt er niks meer van de vooropgezette route. Na wat gehannes met het genereren van nieuwe routes een andere snellader in een gehucht gevonden en daar kunnen laden.

Terugweg was een stuk beter, na de ervaring van de heenweg had ik via ABRP een route gevonden langs 2 Ionity snelladers, deze gevolgd en via bergweggetjes en kleine dorpjes in de Ardennen teruggereden. Persoonlijk vind ik het geweldig om met de auto door dergelijke slingerweggetjes te rijden dus dat was gelukkig geen probleem.

Lang verhaal kort, van Noord Limburg naar Parijs met 2 laadstops van 20 minuten, had het erger verwacht. Zeker voor herhaling vatbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Poulske schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:39:
Afgelopen week de eerste lange rit met de EV6 (58kWH versie) gehad, van Noord-Limburg naar Disneyland Parijs. Ik zag er van te voren wel een beetje tegenop maar achteraf is was het nergens voor nodig.

Een trialversie van ABRP gepakt zodat deze op Android Auto te draaien was en de route gevolgd. Op de heenweg was het nog een gedoe omdat ie mij langs een Tesla charger stuurde waar mijn laadpas niet werkt, deze overgeslagen en dan klopt er niks meer van de vooropgezette route. Na wat gehannes met het genereren van nieuwe routes een andere snellader in een gehucht gevonden en daar kunnen laden.

Terugweg was een stuk beter, na de ervaring van de heenweg had ik via ABRP een route gevonden langs 2 Ionity snelladers, deze gevolgd en via bergweggetjes en kleine dorpjes in de Ardennen teruggereden. Persoonlijk vind ik het geweldig om met de auto door dergelijke slingerweggetjes te rijden dus dat was gelukkig geen probleem.

Lang verhaal kort, van Noord Limburg naar Parijs met 2 laadstops van 20 minuten, had het erger verwacht. Zeker voor herhaling vatbaar.
Je kunt in ABRP ook een route plannen en dan zeggen neem alleen Ionity.

Zelf plan ik nu met ABRP, sla die laadstations op in Google Maps, en gebruik die wanneer ik ga rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Laatst online: 16-07 15:36
king_dude schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:41:

Ik ben voor.
Je hebt helemaal gelijk. Ik wil ook helemaal niet klagen. Was alleen benieuwd of iemand een tip voor me had en dat mag ik volgens mij op dit forum vragen. Dus ik keek vooral of ik zelf iets anders kon doen ipv klagen over de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
Phusebox schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:50:
[...]

Je kunt in ABRP ook een route plannen en dan zeggen neem alleen Ionity.

Zelf plan ik nu met ABRP, sla die laadstations op in Google Maps, en gebruik die wanneer ik ga rijden.
Ja dat is een goeie, wellicht dat ik dat in het vervolg zo doe. Vond ook de routebegeleiding van ABRP waardeloos. Heb mij op de heenweg 3x verreden en de terugweg 1x. Dat gebeurd mij normaal amper. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
stimpyrulez schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:38:
[...]

Nu zal de stroom warme lucht wel minimaal zijn langs de voorruit aangezien dit best veel energie kost (bij een ICE is er warmte in overvloed en zal wellicht dan ook de gehele tijd verwarmt worden).
De auto zal wel proberen om de temp van de voorruit net boven het dauwpunt te houden.

Beide zal er voor zorgen dat de ruit kouder wordt en daardoor op/onder het dauwpunt komt en waarschijnlijk daardoor de ruit beslaat.

De oplossing is dan natuurlijk om meer warme lucht over de ruit te laten blazen, maar ja, dat zal wel meer energie vreten.
Tevens denk ik dat het beter zou zijn dat de auto koude lucht bij de warme mengt om de temp in de auto te reguleren i.p.v. de airco aan te slingeren.
Of juist vaker de airco aan te zetten zodat de boel ontvochtigd wordt, maar dan moet er ook warme lucht aangevoerd blijven worden (wat dus ook weer extra energie verbruikt).
Jij en je collega zitten zeker in de juiste richting.
Ik heb ook het idee dat om een maximale range op papier te krijgen er hier en daar wat is opgeoffert.
Maar wanneer de opoffering een veiligheidskwestie betreft sla je als fabrikant de verkeerde weg in.
Dat is het punt waarbij je terug moet naar een goed werkend klimaatsysteem waarbij geen plotse vochtaanslag op de voorruit komt, dan maar iets minder range.
Praktisch is range is toch al zeer subjectief gezien de ontelbare facoren die dit beinvloeden.

Dus KIA (Nederland) mochten juillie meelezen, onderneem actie, pas softwarematig de klimaatregeling aan al verbruikt dat meer energie. Veiligheid mag niet worden opgeoffert voor range.
Het betreft hier echt veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
Betreft laden bij Tesla....

Ik heb afgelopen weekend en gisteren wederom een poging gedaan om te kunnen laden bij Tesla (Hengelo OV, V3 250Kw laders als ik het goed heb).

Zaterdag erheen gereden en aangesloten.
De tesla app en auto gaven aan dat er met 40KwH werd geladen.
Dit duurder +/- 3 min en daarna stopte de boel.

Gisteren vanaf kantoor een route gepland naar een snellader in Enschede zodat de accu gaat voorverwarmen.
Daarna naar de tesla lader gereden en aangesloten.
Nu direct weer error's.

Lukt het andere personen om te laden bij Tesla (i.c.m. V3 lader)?
Heb dit testje gedaan omdat we over een tijdje naar Frankrijk gaan voor wintersport en het zou wel praktisch zijn als ik daar zou kunnen laden (mits nodig).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Joer
Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat mensen gaan zitten tobben met een app voor de navigatie terwijl die van Kia gewoon echt heel erg goed is. Alleen ff een klein beetje geduld hebben om het systeem te leren kennen. Ben juist erg blij met het systeem en eindelijk af van navigatie apps. Neem de moeite is mijn tip want is echt de moeite waard.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:08
Joer schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:40:
Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat mensen gaan zitten tobben met een app voor de navigatie terwijl die van Kia gewoon echt heel erg goed is. Alleen ff een klein beetje geduld hebben om het systeem te leren kennen. Ben juist erg blij met het systeem en eindelijk af van navigatie apps. Neem de moeite is mijn tip want is echt de moeite waard.
Helemaal mee eens, de Kia navigatie is best wel goed. Neem de tijd om hem te doorgeonden.
Geldt overigens ook voor de andere (hulp) systemen van de auto, zoals het klimaat systeem.
Natuurlijk zijn er zaken die te vroeg of te laat aan of uit gaan, maar dat zal je altijd wel hebben.
Gewoon genieten en niet te veel mekkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
Joer schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:40:
Wat is er zo goed aan de Kia navigatie tegenover een Maps of andere routeplanner. Een groot nadeel vind ik van de Kia navigatie is dat deze niet automatisch laadstops incalculeert. Verder verschilt het qua functionaliteit niet veel anders dan Maps of Waze, dus het is maar net waar je persoonlijke voorkeur in zit.

Dus ik ben benieuwd waarom jij de Kia zo goed vind, niet dat ik hem slecht vind. Gewoon nieuwsgierig naar je mening.

[ Voor 29% gewijzigd door Poulske op 29-11-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
stimpyrulez schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:34:
[...]

Ook gekocht, alleen ander merk en minder grams (600gr).
Maar tot op heden merk ik geen verschil.

De foto van gister die ik plaatste, daar lag het dus al bij in de auto.
Zou je over een week of zo willen laten weten of het dan wel werkt?
Blijkbaar moet een vochtvreter een paar dagen in je auto liggen voor je het effect merkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asennamm
Mercedes heeft zo ook zijn issues met elektrische auto's...:-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
asennamm schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:42:
[...]

Zou je over een week of zo willen laten weten of het dan wel werkt?
Blijkbaar moet een vochtvreter een paar dagen in je auto liggen voor je het effect merkt.
Die lagen er al een week in toen ik de 2de keer last had van een beslagen camera ;-)
Bij de voorruit van maandag al bijna 2 weken.

Maar denk dus ook niet dat het echt met de hoge vochtigheid in de auto te maken heeft.
Eerder dat de voorruit te koud wordt en dat de warme binnenlucht er tegen aan condenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:52
stimpyrulez schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:05:
[...]

Die lagen er al een week in toen ik de 2de keer last had van een beslagen camera ;-)
Bij de voorruit van maandag al bijna 2 weken.

Maar denk dus ook niet dat het echt met de hoge vochtigheid in de auto te maken heeft.
Eerder dat de voorruit te koud wordt en dat de warme binnenlucht er tegen aan condenseert.
Tot nu toe pas 1x een beslagen voorruit thv de camera gehad, maar dat is wat mij betreft ook al 1x te veel. Ik had gehoopt dat alle autofabrikanten dit inmiddels wel onder de knie zouden hebben, zeker omdat steeds meer functies afhankelijk zijn van de camera. Mijn andere auto, een Astra uit 2017 heeft precies hetzelfde probleem. Het is per definitie een kwestie van te vochtige lucht icm een te lage temperatuur. De oplossing bestaat uit de lucht ontvochtigen of de temperatuur verhogen of beide. Probleem is dat de camera is ingebouwd in een behuizing en dat warmere en/of drogere lucht daar zonder actieve beluchting of verwarming maar moeilijk bij komt. Ik vrees dat net als voor de Astra voor de EV6 geldt dat we er helaas gewoon aan vast zitten. Het beste wat je kan doen is de lucht richting voorruit goed droog/warm stoken voor zover mogelijk met die eigenwijze climate control 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
marcel3 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:07:
[...]

Het beste wat je kan doen is de lucht richting voorruit goed droog/warm stoken voor zover mogelijk met die eigenwijze climate control 8)7
Eens.
Alleen het issue wat ik had is dat het dus pas na +/- 50Km gaat beslaan.
Dat het gelijk gebeurd als je net in de auto stapt, dan snap ik het nog (als alles koud is).

Maar de hele auto was warm en dan ineens beslagen.
Moet wel iets met de temp van de ruit te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:52
stimpyrulez schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:16:
[...]

Eens.
Dat het gelijk gebeurd als je net in de auto stapt, dan snap ik het nog (als alles koud is).

Ook eens. Alleen als lucht droog genoeg is, zal die ook op een koude ruit niet beslaan. Ik had het zelf ook tijdens een lange rit. De HDA begon steeds meer te zwalken :+ Ik ruik tijdens een rit ook bij vlagen die typische aircolucht. Dan gaat hij dus weer even uit en komt er weer een stoot vochtigere lucht langs. En eenmaal in die behuizing kom je er niet meer makkelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kan het niet zijn dat bij een ICE ook warme lucht (die door het motor compartiment is gegaan) bij de vooruit weer naar buiten komt en daar over de ruit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
marcel3 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:21:
[...]

Ik ruik tijdens een rit ook bij vlagen die typische aircolucht.
Dit had ik laatst ook en hoorde mijn vrouw er ook al een keer over klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Phusebox schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:26:
Kan het niet zijn dat bij een ICE ook warme lucht (die door het motor compartiment is gegaan) bij de vooruit weer naar buiten komt en daar over de ruit gaat?
Volgens mij wel ja.
En volgens mij blijft er altijd warme lucht op de voorruit komen bij een ICE (mits het koud genoeg is).
Voordeel van een ICE is ook dat je warmte in overvloed hebt van je motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-07 22:33
Ik heb het gevoel alsof bij mij de ruiten beslaan na het besproeien met ruitenwisservloeistof. Daarnaast nog een vraag: ook bij iemand anders waarbij de ruitenwissers nog een minuut of 2 doorgaan op autostand nadat er niks meer te wissen valt?

[ Voor 6% gewijzigd door Tolga07 op 29-11-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-07 10:11

Amiet01

Master_A

Ik heb dus inderdaad gemerkt dat als je ruitenwisservloeistof sproeier aanzet, dat dan wordt overgeschakeld naar interne circulatie. Hetzelfde gebeurt wanneer je een tunnel in gaat rijden en ventilatie automatisch wordt aangepast voor "comfort". En hier lijkt het dan meteen mis te gaan, waarna mijn voorruit direct beslaat. Super gevaarlijk!

Master_A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joer
Amiet01 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:57:
Ik heb dus inderdaad gemerkt dat als je ruitenwisservloeistof sproeier aanzet, dat dan wordt overgeschakeld naar interne circulatie. Hetzelfde gebeurt wanneer je een tunnel in gaat rijden en ventilatie automatisch wordt aangepast voor "comfort". En hier lijkt het dan meteen mis te gaan, waarna mijn voorruit direct beslaat. Super gevaarlijk!
Dat kan je uitschakelen ergens in het menu. Volgens mij onder comfort. Heb het zelf ook uit gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 16:03
Ik heb ze niet geteld maar dat zijn best veel aannames 😉

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:45
Poulske schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:05:
[...]

Wat is er zo goed aan de Kia navigatie tegenover een Maps of andere routeplanner. Een groot nadeel vind ik van de Kia navigatie is dat deze niet automatisch laadstops incalculeert. Verder verschilt het qua functionaliteit niet veel anders dan Maps of Waze, dus het is maar net waar je persoonlijke voorkeur in zit.

Dus ik ben benieuwd waarom jij de Kia zo goed vind, niet dat ik hem slecht vind. Gewoon nieuwsgierig naar je mening.
Vergelijking KIA, Google Maps en TomTom (beide via Ottocast AA. Dan heb je vooralsnog het grootste scherm).

KIA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wf6uyWcyqVgUddGnd-ozDGoSSTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dwva71TEYfF7HsxtFoDmdKN4.jpg?f=fotoalbum_large

- full screen met veel omgevingsinfo
- 1st volgende parkeerplaats langs snelweg
- verkeersinfo en afsluitingen goed, want komt toch van TomTom
- waarschuwing trajectcontroles
- 1e afslag met wegnr, afslagnr
- afslag erna
- instelbare zoom op basis snelheid
- @Phusebox nog nooit een doodlopende weg moeten inslaan.
- ik heb ca 7000 vakantie km. Wanneer je de eindbestemming instelt en je kan dat niet halen krijg je automatisch een scherm waarbij je de laadstations kan kiezen. Ik heb alleen Ionity-filter aanstaan en kies dan het laadstation dat ik nog kan halen.

Google Maps

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya93to70nDmumixLIcFgaI6lZ2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4ZxXZbXVkiJYorjQZXgp3Ol.jpg?f=fotoalbum_large

- geen snelheid (??)
- geen full screen
- wel afslag en wegnummers
- geen/weinig waarschuwing trajectcontroles
- ook goede navigatie en verkeersinfo
- helemaal geen laadpaal navigatie

TomTom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tu6PQXnUP4vhNYPF6m-mgEqpfOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoEvP6uQ3SLXBpYuFrihGDd1.jpg?f=fotoalbum_large

- kale kaarten met weinig omgevingsinfo
- mooie balk met verkeersinformatie
- goede navigatie
- niet full screen
- geen afslagnummers
- onhandige plek snelheid

als toetje KIA kaart in de stad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Smy7DfVz575uHyQYSp-9xcdXqq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlVc8phddmWCiVREUYhPtImN.jpg?f=fotoalbum_large

en op de snelweg bij belangrijke knooppunten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylIgP-gH1GfJz2sChFQY2CK9WNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZsBQWDc7KztxOr6rnAXTdBV.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
JanAllElectric schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:29:
[...]

Vergelijking KIA, Google Maps en TomTom (beide via Ottocast AA. Dan heb je vooralsnog het grootste scherm).

KIA

[Afbeelding]

- afslag erna
- ik heb ca 7000 vakantie km. Wanneer je de eindbestemming instelt en je kan dat niet halen krijg je automatisch een scherm waarbij je de laadstations kan kiezen. Ik heb alleen Ionity-filter aanstaan en kies dan het laadstation dat ik nog kan halen.

Google Maps

[Afbeelding]

- geen snelheid (??)
- geen full screen

TomTom

[Afbeelding]

- goede navigatie
- niet full screen
- geen afslagnummers

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor het visuele vergelijk/overzicht.

Vraagje; Wordt bij één of meerdere van de navigatiesoftware een GPS snelheid getoond.
En zo ja, bij welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Is er al iemand hier die een mj23 heeft "gekregen"?

Ik ben vooral benieuwd naar de stoelen. Of deze meer zijdelingse steun bieden en foto's van de stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
@JanAllElectric
Mooie vergelijking. Ik vind de Kia navigatie (rare routes even buiten beschouwing gelaten) te veel info tonen.

Waarom zou ik mijn snelheid of eerstvolgende parkeerplaatsen willen zien. Allemaal erg onrustig en overbodig voor mij.

Random straatnamen in beeld die ik niet hoef te zien. Splitscreen voor die bocht, twee keer dezelfde bocht in beeld, vind ik niet nodig.

Ik vind Google Maps al te veel info geven. Zet geluid altijd uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:26
Ik ben zelf fan van Waze als navigatie, goede routes, goede (crowdsourced) informatie. Duidelijk in beeld, ik hoef bijvoorbeeld niet een "horizon" te zien dat vind ik ongebruikte ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-04 18:28
Dartlink schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:13:
[...]

Precies zoals ik het doe :) Maar dan Native navigatie links en splitscreen spotify rechts via carplay. Flitsmeister meldingen komen dan nog steeds door.

Enkel voor de eerste DC oplader, de batterij is vaak nog warm genoeg als je er meerdere achter elkaar wil doen :)
1 ding nog over deze setup. Flitsmeister meldingen komen nog steeds door. Maar enkel via audio neem ik aan. Wil je de pop up van de melding hebben dan moet je carplay op t brede scherm tonen !?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
everlast666 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:14:
[...]

1 ding nog over deze setup. Flitsmeister meldingen komen nog steeds door. Maar enkel via audio neem ik aan. Wil je de pop up van de melding hebben dan moet je carplay op t brede scherm tonen !?
Knalt bij mij door naar carplay bij een melding (flitsmeister/whatsapp e.d.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Dartlink schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:13:
Ik ben zelf fan van Waze als navigatie, goede routes, goede (crowdsourced) informatie. Duidelijk in beeld, ik hoef bijvoorbeeld niet een "horizon" te zien dat vind ik ongebruikte ruimte.
Heb ik ook even geprobeerd maar dat crasht bij mij continu. Zag er voor mijn smaak wat teveel uit als de Fisher Price versie van navigatie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
Dartlink schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:15:
[...]

Knalt bij mij door naar carplay bij een melding (flitsmeister/whatsapp e.d.).
top ! ik vraag dit omdat ik er toch steeds meer naar neig om de native navigatie te gaan gebruiken. Vind de turn by turn in je scherm voor je wel makkelijk en dat het pre conditionen heb ik m toch voor nodig.

Heb nu in m'n kona (ongeveer dezelfde navi, maar dan 4 jaar ouder ;-)) 4 jaar lang gereden met waze, maar grafisch minder.

Dus eerst carplay opstarten en dan de native navigatie aanklikken om t zo weer te geven als jij t hebt ?

[ Voor 9% gewijzigd door everlast666 op 29-11-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Phusebox schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:17:
[...]

Heb ik ook even geprobeerd maar dat crasht bij mij continu. Zag er voor mijn smaak wat teveel uit als de Fisher Price versie van navigatie :+
Crashen kan ik niet veel over zeggen :+

Maar inderdaad, in het begin moest ik ook erg wennen aan de kaart. Maar na wennen vind ik het tot nu toe de beste die ik in gebruik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
Phusebox schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:17:
[...]

lang gebruikt, werkte bij mij perfect maar grafisch beetje lage resolutie weergave helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
everlast666 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:19:
[...]

top ! ik vraag dit omdat ik er toch steeds meer naar neig om de native navigatie te gaan gebruiken. Vind de turn by turn in je scherm voor je wel makkelijk en dat het pre conditionen heb ik m toch voor nodig.

Heb nu in m'n kona (ongeveer dezelfde navi, maar dan 4 jaar ouder ;-)) 4 jaar lang gereden met waze, maar grafisch minder.

Dus eerst carplay opstarten en dan de native navigatie aanklikken om t zo weer te geven als jij t hebt ?
Ja kan, of gewoon splitscreen niet meer gebruiken :) Meldingen komen toch wel door. Maar ik zou zeggen test het gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
Dartlink schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:23:
[...]

Ja kan, of gewoon splitscreen niet meer gebruiken :) Meldingen komen toch wel door. Maar ik zou zeggen test het gewoon :)
hij is bij de garage.....nog een weekje, nog een weekje :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
[...]

TomTom

- goede navigatie
- niet full screen
- geen afslagnummers
Mooi overzicht. (y)

Ff mijn aanvulling waarom ik TomTom (Apple CarPlay) eerder kies dan voor de Kia Nav. Moet zeggen dat ik zeker niet ontevreden ben over de Kia Nav maar gebruik toch liever TomTom.

- kale kaarten met weinig omgevingsinfo (beter overzicht)
- ongeluk, werkzaamheden, flitspaal etc te verwachte op de route
- laat extra reistijd apart zien bij file
- goede navigatie
- full screen
- handige plek snelheid
- geeft de gemiddelde snelheid bij traject controle
- altijd op tijd een alternatief bij file
- geeft tijd aan wat je wint bij het nemen van de alternatieve route bij file
- mogelijkheid om extra laadpaal navigatie als tussenstop toe te voegen
- mooiere User Interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:43

Peetman

Tjah....

Zojuist bij een ritje tot 2x toe gehad dat de recuperatie / regeneratie niet werkte terwijl deze zoals altijd op stand 2 stond. Accu rond de 85%. Wilde afremmen voor een stoplicht, maar er gebeurde dus niks. Vervolgens linkerflipper gebruikt, toen verscheen de melding dat de recuperatieflippers niet beschikbaar waren. Nog een paar keer drukken en toen werkte het weer wel een tijdje. Om vervolgens nog een keer niet te werken bij afremmen voor een stoplicht.

Ben benieuwd of dit eenmalig was of dat het vaker voor gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
everlast666 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:01:
[...]

En bij lange ritten split screen instellen, native navigatie starten, DC chargers along the way inschakelen en daarna carplay op starten om daar spotify met flitsmeister weer op de achtergrond te draaien.
Ben benieuwd of Flitsmeister betere of meer route meldingen geeft dan TomTom. Heb niet het idee dat ik bij TomTom iets mis maar misschien toch ook eens Flitsmeister proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Peetman schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:36:
Zojuist bij een ritje tot 2x toe gehad dat de recuperatie / regeneratie niet werkte terwijl deze zoals altijd op stand 2 stond. Accu rond de 85%. Wilde afremmen voor een stoplicht, maar er gebeurde dus niks. Vervolgens linkerflipper gebruikt, toen verscheen de melding dat de recuperatieflippers niet beschikbaar waren. Nog een paar keer drukken en toen werkte het weer wel een tijdje. Om vervolgens nog een keer niet te werken bij afremmen voor een stoplicht.

Oeps…. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
[...]

KIA

[Afbeelding]

- afslag erna

Google Maps

[Afbeelding]

- geen snelheid (??)
- geen full screen

TomTom

[Afbeelding]

- goede navigatie
- niet full screen
- geen afslagnummers

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de verduidelijking, ik had het niet beter kunnen laten zien waarom in Kia nav liever gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joer

Ik heb dat de afgelopen week diverse malen gehad dat ie aangaf dat ze. Het beschikbaar waren als ik van lvl wilde veranderen. Ik dacht dat het aan mij lag omdat ik te snel de flippers gebruikte met op klikken of naar beneden klikken. Zou het kunnen dat er toch iets van een foutje in het systeem zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Anunnaki schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:30:
[...]

Mooi overzicht. (y)

Ff mijn aanvulling waarom ik TomTom (Apple CarPlay) eerder kies dan voor de Kia Nav. Moet zeggen dat ik zeker niet ontevreden ben over de Kia Nav maar gebruik toch liever TomTom.

- kale kaarten met weinig omgevingsinfo (beter overzicht)
- ongeluk, werkzaamheden, flitspaal etc te verwachte op de route
- laat extra reistijd apart zien bij file
- goede navigatie
- full screen
- handige plek snelheid
- geeft de gemiddelde snelheid bij traject controle
- altijd op tijd een alternatief bij file
- geeft tijd aan wat je wint bij het nemen van de alternatieve route bij file
- mogelijkheid om extra laadpaal navigatie als tussenstop toe te voegen
- mooiere User Interface
Dan zou het enige nadeel zijn als je voor een app navigatie kiest dat je niet direct gebruik kan maken van pre heating en dat je dit dan weer in het Kia systeem moet activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Joer schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:52:
[...]

Ik heb dat de afgelopen week diverse malen gehad dat ie aangaf dat ze. Het beschikbaar waren als ik van lvl wilde veranderen. Ik dacht dat het aan mij lag omdat ik te snel de flippers gebruikte met op klikken of naar beneden klikken. Zou het kunnen dat er toch iets van een foutje in het systeem zit?
Je kunt niet wisselen als je aan het remmen bent of ACC aan hebt staan. Wellicht lag het bij jou daar aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everlast666
Anunnaki schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:39:
[...]

Ben benieuwd of Flitsmeister betere of meer route meldingen geeft dan TomTom. Heb niet het idee dat ik bij TomTom iets mis maar misschien toch ook eens Flitsmeister proberen.
Ik heb vwb flitsmeldingen betere ervaringen met flitsmeister. Zeker in de dorpen meer meldingen (2 X geflitst omdat ie niet op waze stond en wel flitsmeister collega achter me) doordat de community in Nederland groter is (aanname van mijn kant)

TomTom alleen even geprobeerd tijdens een gratis trail maandje. Niet echt veel ervaringen. Heeft TomTom ook pop up als je iets anders op je scherm hebt of enkel audio bij meldingen ?

Ik denk wel dat waze beter werkt files/omleidingen doordat Google erachter zit. (Ook weer aanname van mijn kant maar waze doet dit perfect net als Google maps)

Ik ga dus voor native navigatie icm flitsmeister en dan Spotify vanuit CarPlay op t tweede schermpje of voor full screen dashboard met rechts Spotify en grote scherm Google maps satellite view en flitsmeister op de achtergrond 😄😏😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
henrov schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:52:
[...]

Ik heb ze niet geteld maar dat zijn best veel aannames 😉
Het is een en al aanname ;)
Maar ja, klinkt plausibel al zeg ik het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB

Het lijkt erop alsof je met cruisecontrol reed. Dan werkt recup en flippers bij mij in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Joer schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:50:
[...]

Bedankt voor de verduidelijking, ik had het niet beter kunnen laten zien waarom in Kia nav liever gebruik.
en

quote @JanAllElectric
ik heb ca 7000 vakantie km. Wanneer je de eindbestemming instelt en je kan dat niet halen krijg je automatisch een scherm waarbij je de laadstations kan kiezen. Ik heb alleen Ionity-filter aanstaan en kies dan het laadstation dat ik nog kan halen.
eind quote.

Dus Kia komt zelf met voorstel laadstation? Ruim vantevoren?
Dan heb je abrp toch helemaal niet nodig.
Dan hoef je dus ook helemaal niet te plannen?
Dit werkte met de caravan erachter ook steeds fijn?
En als pre-heating goed werkt dan doet KIA-nav toch precies wat je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
@JanAllElectric welke nav-instellingen heb je?
Jou rechterdeel van het scherm heb ik namelijk niet.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

stimpyrulez schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:16:
[...]

Eens.

Kan ook het plotseling stijgen van de luchtvochtigheid zijn, hetgeen waarschijnlijker is omdat de EV6 steeds de airco in en uitschakelt ipv de luchtvochtigheid op een constant niveau te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Joer schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:53:
[...]

Dan zou het enige nadeel zijn als je voor een app navigatie kiest dat je niet direct gebruik kan maken van pre heating en dat je dit dan weer in het Kia systeem moet activeren.
Yup, dat is het ook. Alleen voor pre-condition de Kia Nav. Tis dat ik een abbo heb op TomTom, had ik die niet kan ik best leven met de Kia Nav.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:43

Peetman

Tjah....

HansAuutB schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:31:
[...]

Het lijkt erop alsof je met cruisecontrol reed. Dan werkt recup en flippers bij mij in ieder geval niet.
Dat deed ik in dit geval niet. Geen CC en bij loslaten van stroom / versnel pedaal remde de auto dus niet af. Best vreemde gewaarwording als je dat wel verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

stimpyrulez schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:38:
[...]

Onhoudbaar vrees ik. Hoe wil je een dun ruitje waar aan de buitenkant de koude rijwind met 120 km/u tegen aanblaast verwarmen ? Het is geen dubbelglas of isolatieglas , gelaagd zal het zijn, maar meer niet. Dat gaat serieus niet lukken. Het enige wat je kunt doen om de ruit niet te laten beslaan is er warme, liefst droge lucht langs blazen, die vocht mee kan nemen dat op de ruit neersloeg.
De zijruiten en achterruit beslaan vrolijk mee als er weer zo'n golf vocht naar binnen wordt geblazen. Die blijven in ICE ook in de winter allemaal keurig droog (zolang de airco mee kan draaien) - en die zijn echt niet "verwarmd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Simon59 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:27:
[...]

Helemaal mee eens, de Kia navigatie is best wel goed. Neem de tijd om hem te doorgeonden.
Geldt overigens ook voor de andere (hulp) systemen van de auto, zoals het klimaat systeem.
Natuurlijk zijn er zaken die te vroeg of te laat aan of uit gaan, maar dat zal je altijd wel hebben.
Gewoon genieten en niet te veel mekkeren.
Denk dat je daarmee de klachten over de klima van velen hier wel erg bagatelliseert. De dealerorganisatie onderschrijft het, het is wachten op een fix vanuit KIA. Het is namelijk niet normaal dat je opeens een plens koude of vochtige lucht over je heen krijgt als je onderweg bent. zeker niet als je net 60K+ hebt afgerekend.

En zolang de KIA nav mij elke dag dwars door het centrum van Rotterdam wil sturen als ik van zuid naar noord moet, kan ik dat geen goed navisysteem vinden. .

[ Voor 14% gewijzigd door JeJeBe op 29-11-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
JeJeBe schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:27:
[...]

En zolang de KIA nav mij elke dag dwars door het centrum van Rotterdam wil sturen als ik van zuid naar noord moet, kan ik dat geen goed navisysteem vinden. .
Kortste route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

haha, ja dat is wel het kortste vermoed ik, maar ik ga altijd voor de "vlotste".
van noord naar zuid snapt 'tie "de ring" wel , heel bijzonder.

[ Voor 12% gewijzigd door JeJeBe op 29-11-2022 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
everlast666 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:21:
[...]

Ik denk wel dat waze beter werkt files/omleidingen doordat Google erachter zit. (Ook weer aanname van mijn kant maar waze doet dit perfect net als Google maps)
Nou ben ik niet helemaal mee eens. TomTom is in mijn bevindingen toch iets beter dan Google en dus ook Waze. Voorspeld files net iets beter en beter te omzeilen. Ook beter dan Apple Maps, heb ze allemaal getest. Maar is meer mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:45
HansAuutB schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:49:
@JanAllElectric welke nav-instellingen heb je?
Jou rechterdeel van het scherm heb ik namelijk niet.
Ben benieuwd.
Als je AA bedoelt (TomTOM em Google Maps). Ik gebruikte hier de Ottocast-adapter. Die emuleert AA via Carplay. Dat geeft inderdaad een fullscreen ervaring van AA.

AA-wireless en Carsifi hebben dat (nog) niet. Na introductie van Coolwalk feature van AA waarschijnlijk ook.

https://www.amazon.nl/s?k...21&ref=pd_sl_42kleimbpr_b

[ Voor 3% gewijzigd door JanAllElectric op 30-11-2022 00:10 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
JanAllElectric schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:09:
[...]

Als je AA bedoelt (TomTOM em Google Maps). Ik gebruikte hier de Ottocast-adapter. Die emuleert AA via Carplay. Dat geeft inderdaad een fullscreen ervaring van AA.

AA-wireless en Carsifi hebben dat (nog) niet. Na introductie van Coolwalk feature van AA waarschijnlijk ook.

https://www.amazon.nl/s?k...21&ref=pd_sl_42kleimbpr_b
Dank, maar nee, ik bedoel gewoon de kia-nav.

Pagina: 1 ... 227 ... 440 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic