Is dat ergens terug te lezen tot hoever je moet laden. Zie 90% en 80% voorbij komen en niet onder de 20%. Maar ik heb het nog niet terug kunnen vinden in de handleiding en is mij ook zeker niet vertelt. Heb de auto dan ook maar een maandje en pas twee keer hoeven laden en dat doenlijk tot 100%. Maar als ik het zo lees is dat beter om niet te doen of is dit het gevoel wat jullie hebben?
Velen zeggen dat 100% prima kan en dat de auto het zelf wel regelt om de batterij te beschermen.Joer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:19:
Is dat ergens terug te lezen tot hoever je moet laden. Zie 90% en 80% voorbij komen en niet onder de 20%. Maar ik heb het nog niet terug kunnen vinden in de handleiding en is mij ook zeker niet vertelt. Heb de auto dan ook maar een maandje en pas twee keer hoeven laden en dat doenlijk tot 100%. Maar als ik het zo lees is dat beter om niet te doen of is dit het gevoel wat jullie hebben?
Met mijn geluk neem ik liever het zekere voor het onzekere. Ook omdat het geen lease auto is die toch na 4 jaar weggaat en het dus weinig boeit.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Dit is helaas geen exacte wetenschap.Joer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:19:
De mate van degradatie verschilt per merk batterij/auto/gebruik ervan.
Maar je mag er van uit gaan dat bij normaal gebruik je weinig tot niets merkt van degradatie. Elk jaar levert accu sowieso klein beetje range in.
Mocht je geïnteresseerd zijn dan kan je dmv een obd stekker en de juiste software je degradatie berekenen/volgen.
Kia geeft zelf ook wat tips over battery lifespan verlengen:
https://www.kia.com/dm/di...tend-ev-battery-life.html
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Die van mij heeft al zeker 40x onder de 10% accu gezien, waarvan er zeker 20x onder de 5%. Daarvan waren er zeker 7x tot 0%.
Van de nu 47.000 km is 95% van ALLE laadbeurten via fastcharge gegaan. De overige aan de normale laders zijn alleen tot 100% accu vol gegaan.
Ik ben een worst case scenario rijder voor accu slijtage. Na bijna 1 jaar geen merkbare range reduction. Ik kijk nergens naar en gebruik/rij gewoon naar believen.
Het snijvlak van resultaat (verlies km’s) in omgang accu ligt dermate ver weg, dat het per definitie niet interessant is om je daarin te beperken. Nergens naar kijken levert teveel comfort en te weinig verlies in restwaarde op om je er druk over te maken 👍
Van de nu 47.000 km is 95% van ALLE laadbeurten via fastcharge gegaan. De overige aan de normale laders zijn alleen tot 100% accu vol gegaan.
Ik ben een worst case scenario rijder voor accu slijtage. Na bijna 1 jaar geen merkbare range reduction. Ik kijk nergens naar en gebruik/rij gewoon naar believen.
Het snijvlak van resultaat (verlies km’s) in omgang accu ligt dermate ver weg, dat het per definitie niet interessant is om je daarin te beperken. Nergens naar kijken levert teveel comfort en te weinig verlies in restwaarde op om je er druk over te maken 👍
Correctie: niet onder de 30% (lees:24%) ivm pre conditioning. Dan heb je nog maar 50% over 😂😂.grotegok schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:51:
[...]
Als je niet onder de 20% wilt komen moet je ook niet boven de 80% gaan laden. Blijft er per saldo maar 60% van het hele accu bereik over. In winter doet dat pijn.
Ik laad gewoon tot vol en rij met plezier. Voorgloeien en warm instappen, heerlijk.
Idd. Gewoon rijden en nu leven.
Ben het helemaal met je eens, maar ik heb al wel meegemaakt dat bij verkoop gewoon even met de obd stekker gekeken wordt hoeveel er met DC geladen is en wat de degradatie is geweest.king_dude schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:36:
Die van mij heeft al zeker 40x onder de 10% accu gezien, waarvan er zeker 20x onder de 5%. Daarvan waren er zeker 7x tot 0%.
Voornamelijk wordt op die manier ook bekeken of er iets mis is met de accu. Dat is veel interessanter te weten bij een aankoop van een gebruikte EV.
En dat mag ook 👍! Ik zeg alleen dat het snijvlak voldoende ver weg is door huidige innovatie in batterij chemie en BMS.PrimaBB schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:49:
[...]
Ben het helemaal met je eens, maar ik heb al wel meegemaakt dat bij verkoop gewoon even met de obd stekker gekeken wordt hoeveel er met DC geladen is en wat de degradatie is geweest.
Voornamelijk wordt op die manier ook bekeken of er iets mis is met de accu. Dat is veel interessanter te weten bij een aankoop van een gebruikte EV.
Het is een kooptruuk is om waarde te laten droppen, naar mijn mening wat onterecht
Als die techniek zo ver is, waarom passen ze dat nog niet toe op telefoons en laptops? Samsung heeft zelfs een optie om de accu te beschermen door maximale percentage op 85% in te stellen.
Meeste telefoons zijn na 2 jaar wel ver op qua accu bij mij (capaciteit gehalveerd). Merk het bij mijn huidige telefoon na 4 maanden al.
Geloof best dat het bij een auto beter geregeld is, maar ik zelf durf er niet op te vertrouwen.
Meeste telefoons zijn na 2 jaar wel ver op qua accu bij mij (capaciteit gehalveerd). Merk het bij mijn huidige telefoon na 4 maanden al.
Geloof best dat het bij een auto beter geregeld is, maar ik zelf durf er niet op te vertrouwen.
Kostenafweging grotendeels.Phusebox schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:58:
Als die techniek zo ver is, waarom passen ze dat nog niet toe op telefoons en laptops? Samsung heeft zelfs een optie om de accu te beschermen door maximale percentage op 85% in te stellen.
Meeste mobile phones zijn single cell. Dus geen verdeling van de lading mbv een efficient bms mogelijk.
Hierdoor slijt de accu sneller.
Daarnaast zal chemische samenstelling wellicht anders (goedkoper?) zijn.
Edit: ik lees net ook dat het stress level (onttrekking stroom) van een phone battery relatief veel hoger is dan die van een EV battery. Uit de laatste wordt veel geleidelijker stroom onttrokken.
[ Voor 11% gewijzigd door PrimaBB op 16-11-2022 22:23 ]
Hebben jullie ook vaker dat ritten niet geregistreerd worden in de app? Gebeurt vrij regelmatig dat lange ritten er niet in staan, maar als ik de auto even 5 meter aan de kant moet zetten staat dag er wel in.
Ook jammer dat je niet minimaal een jaar terug kunt kijken. Die paar bytes aan data, moeten ze daar nu echt op bezuinigen?
Ook jammer dat je niet minimaal een jaar terug kunt kijken. Die paar bytes aan data, moeten ze daar nu echt op bezuinigen?
In mytrips, kan je paar maanden (max 4?) terugkijken. Jammer dat dit beperkt is idd.Phusebox schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:49:
Hebben jullie ook vaker dat ritten niet geregistreerd worden in de app? Gebeurt vrij regelmatig dat lange ritten er niet in staan, maar als ik de auto even 5 meter aan de kant moet zetten staat dag er wel in.
Dat er een rit soms niet geregistreerd wordt is me nog niet opgevallen. Maar ik kijk niet elke dag.
Wel jammer dat tijden 1 uur tijdsverschil hebben na ingaan wintertijd
Ja, dat was inderdaad mijn vraag. Dankjewel voor je uitleg.MChellinga schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:38:
[...]
Hoe wil je handmatig selecteren als ze niet bestaan als laadstation? Ja je kunt zoeken naar Fastned in het navigatiesysteem dan word je erheen gestuurd maar zal de batterij voor verwarming niet werken als dat je vraag is. Voor het systeem is het dan "gewoon" een adres
Ik krijg volgende week de update maar die zal ik dus weinig gebruiken met hoofdzakelijk Fastned in de buurt.
✅ Betrouwbaar systeem.HansAuutB schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:35:
[...]
Wel bijzonder allemaal alles overziend.
Wel/geen Fastned; in de auto en/of in de app.
Wel sneeuwvlokje.
Wel/niet melding dat pre-conditioning start.
Betrouwbaar/onbetrouwbaar systeem?
Heb je FastNed in de buurt als je zoekt. Hij zoekt binnen een bepaalde straal als je op algemene zoektermen zoekt.HansAuutB schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:41:
[...]
Ja, gewoon zoeken op naam.
Maar wat als je op laadstation zoekt in de app?
Bij mij staat Fastned dan niet tussen de aanbieders.
Zoek je specifiek dan laat hij ze zien.
Toch logisch? Van mij hoeft hij niet onnodig te gaan voorverwarmen als ik naar een adres navigeer waar toevallig een snellader staat.HansAuutB schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:50:
[...]
Ja, maar de pre-conditioning werkt slechts op poi laadstation, niet op adres.
Het gaat er om dat jij beweert dat je wel Fastned kunt kiezen als bestemming en het voorverwarmen dan werkt. Terwijl verder niemand hier dat blijkbaar kan.Anunnaki schreef op donderdag 17 november 2022 @ 02:11:
[...]
Toch logisch? Van mij hoeft hij niet onnodig te gaan voorverwarmen als ik naar een adres navigeer waar toevallig een snellader staat.
Via zoeken vinden ze FastNed, maar niet dusdanig dat het bruikbaar is met de batterij voorverwarming, omdat het dus geen POI is maar gewoon een adres.
[ Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 17-11-2022 05:36 ]
Je kunt dit gebruiken, dan heb je veel meer inzicht:Phusebox schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:49:
Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect
Dat is nu het verschil tussen een knap staaltje techniek van 60k en 1k-2kPhusebox schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:58:
Soms kan het wel snel gaan, 11 november is de versterker door de dealer besteld. Zojuist werd ik gebeld dat deze er is en kon zelfs vanmiddag al terecht
kan zelf niet maar morgen was ook prima
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Kijk zulke positieve berichten mag ook best eens worden benoemd 🥳PB-powell schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:49:
Soms kan het wel snel gaan, 11 november is de versterker door de dealer besteld. Zojuist werd ik gebeld dat deze er is en kon zelfs vanmiddag al terechtkan zelf niet maar morgen was ook prima
De batterijen in de Kia EV6 zijn hetzelfde als in de IONIQ 5. Zie deze post:Anunnaki schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:48:
[...]
Dat is nu het verschil tussen een knap staaltje techniek van 60k en 1k-2k
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Voor de Kia EV6:
77 kWh x 5 km/kWh x 2000 cycli = 770.000 km, tot 70% capaciteit.
Dat dacht ik ookAnunnaki schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:30:
[...]
Kijk zulke positieve berichten mag ook best eens worden benoemd 🥳
Als iemand morgen in Apeldoorn een auto met luide muziek hoort dan kan het zijn dat ik dan ben
Als dat zo is valt het goed mee.ZuinigeRijder schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:31:
[...]
De batterijen in de Kia EV6 zijn hetzelfde als in de IONIQ 5. Zie deze post:
Voor de Kia EV6:
Ziet er netjes uit, helaas kan aanmelden op dit moment niet meer....alexzel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:44:
Gisteravond mijzelf ingeschreven in de Android auto bèta omdat coolwalk update daarin zou zitten. Even snel getest en het werkt, volledig fullscreen AA.
[Afbeelding]
Als ik in de Connect-app zoek naar poi laadstations dan heb ik geen Fastned en ook geen Shell.Anunnaki schreef op donderdag 17 november 2022 @ 02:09:
[...]
Heb je FastNed in de buurt als je zoekt. Hij zoekt binnen een bepaalde straal als je op algemene zoektermen zoekt.
Zoek je specifiek dan laat hij ze zien.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Zeker logisch. Pre-conditioning werkt alleen obv poi. De enig werkbare manier voor het systeem lijkt me.Anunnaki schreef op donderdag 17 november 2022 @ 02:11:
[...]
Toch logisch? Van mij hoeft hij niet onnodig te gaan voorverwarmen als ik naar een adres navigeer waar toevallig een snellader staat.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Heb ik een maand terug op de terugweg vanuit de Harz makkelijk gehaaldPhusebox schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:48:
[...]
320km snelweg haal je amper in de zomer. Er vanuitgaan dat je max van 100 naar 20% rijdt.
Niet via je play store op je mobiel inderdaad, het is me wel gelukt via deze pagina:ThatGuy2303 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:22:
[...]
Ziet er netjes uit, helaas kan aanmelden op dit moment niet meer....
https://play.google.com/a...droid.projection.gearhead
Ook al vol...alexzel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:40:
[...]
Niet via je play store op je mobiel inderdaad, het is me wel gelukt via deze pagina:
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Helaas, ook daar de melding dat ze vol zitten...alexzel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:40:
[...]
Niet via je play store op je mobiel inderdaad, het is me wel gelukt via deze pagina:
Een maand terug misschien, maar nu ook niet meer..henrov schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:37:
[...]
Heb ik een maand terug op de terugweg vanuit de Harz makkelijk gehaald
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Geen garantie op deze optie omdat er ook een server side deel zit maar je zou via deze link de laatste apk zelf kunnen sideloaden op je android device. Maar ik weet niet of je dan coolwalk ook krijgt:ThatGuy2303 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:42:
[...]
Helaas, ook daar de melding dat ze vol zitten...
https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/
Bizar. Bij mij precies hetzelfde. Het klonk alsof alles op AM stond qua geluid. Volgens instellingen stond alles zoals ik altijd heb, Meridian specifiek met hoge en lage tonen. Klonk nergens naar. Dacht dat de versterker naar de hemel was gegaan... Mijn vrouw z=zei nog dat 5 min daarvoor alles ok was. Heb auto na 10 min uitgezet en even later weer aan...et voila..het geluid was weer normaal, hoge tonen, bass volume weer mooi! Heel vreemd.ossie7 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:44:
Ik heb al eens eerder gehad dat de (DAB+) radio geen geluid gaf tot ik de EV6 een herstart gaf, maar gister weer wat nieuws: alle radiozenders klonken ontzettend blikkerig. Alsof het signaal tot 5kbps was verlaagd. Had het gevoel alsof ik achtergrondmuziek in een verlaten winkelcentrum hoorde.
Gelukkig na een herstart opgelost, maar toch erg bijzonder. Meer mensen dit wel eens meegemaakt?
Sorry hoor, wat een onzin. Zelfs met caravan erachter kon ik met 100%soc bijna 300km rijden.Phusebox schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:48:
[...]
320km snelweg haal je amper in de zomer. Er vanuitgaan dat je max van 100 naar 20% rijdt.
Ik heb het gisteren nog opgezocht, van 100 naar 19% op 270 km (en dat was 99,5% snelweg, waarvan een deel 100 (ca. 30% schat ik) en de rest 120.EricEB schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:23:
[...]
Sorry hoor, wat een onzin. Zelfs met caravan erachter kon ik met 100%soc bijna 300km rijden.
Zo, de auto heeft paar dagen bij dealer gestaan. Hele stuurhuis is vervangen, ook gelijk alle 4 banden.EricEB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:29:
Recent begon de auto weer te trillen bij plm 120 kmh, ook stuur begon naar rechts te.trekken. Alles uitgelijnd, alles leek goed.
Tot 2 weken geleden het weer begon, trillen, stuur trekken en stuur stond nu iets uit het lood.. Maar druk, dus stelde garage bezoek uit. Afgelopen donderdag en vrijdag kreeg ik klachten uit gezin dat de banden glad (...) waren. Zelf dacht ik het ook al gevoeld te hebben...maar profiel zag er nog redelijk goed uit.
Zaterdag zelf veel gereden, maar kreeg ander gevoel er bij, auto trilde bij insturen, alsof de lane assist soms wel en soms niet actief was. Het werd steeds nadrukkelijker gevoeld, af en toe ook met bonken in voor ophanging.
Zondag wederom, viel eigenlijk niet mee te rijden. Maandag direkt bij dealer op de stoep, monteur doet ritje met mij...voelt niks ( huh?). Tot rotonde, ineens ging stuur trillen en schurend geluid. Monteur ging stilstaan, stuur bleef trillen. tIn de garage nogmaals, je zag nu ook het wiel trillen. Hier is iets niet in orde zei hij...
Binnen kwartier verlossende woord, het stuurhuis moet vervangen worden, incl electr bekrachtiging. Pfff !!
Geen idee wat oorzaak is, wel dat mijn vermoeden tav trillen en stuur trekken hier wellicht mee te maken heeft.
Wordt vervolgd....
En wat rijdt de auto anders...dit is lang geleden dat ik deze ervaring heb, weer als nieuw.
Heb paar dagen in electr Mini gereden, leuk karretje mooie afwerking, voelt als blok(je) beton. Wel dramatische range...met geluk haal je 120 km
Ook gevraagd naar de pre-conditioning update, sorry upgrade. Enorme discussie.gehad. Bij een reguliere beurt wordt het er op gezet, tussendoor op afspraak en tegen betaling 120 euries....belachelijk.
Blijkt dat het intern ook heeft geleid tot onduidelijkheid.... Nou ja, over 10k km weer een beurt, dan maar laten doen.
Ik reed van de zomer op 1 accu van 100% rechtsreeks naar Parijs vanuit huis. Dat is 460 km en had nog iets minder dan 10% SOC over.Phusebox schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:48:
[...]
Ik wil jullie graag geloven maar mijn auto komt bij lange na niet in de buurt van die cijfers. Dus kan alleen afgaan op mijn ervaring.Anunnaki schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:38:
[...]
Ik reed van de zomer op 1 accu van 100% rechtsreeks naar Parijs vanuit huis. Dat is 460 km en had nog iets minder dan 10% SOC over.
Voor 460km moet je toch al 60 gemiddeld rijden ofzo.
Helaas, gedownload en geïnstalleerd. Net in de auto geprobeerd, maar nog steeds het "normale" scherm....alexzel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:44:
[...]
Geen garantie op deze optie omdat er ook een server side deel zit maar je zou via deze link de laatste apk zelf kunnen sideloaden op je android device. Maar ik weet niet of je dan coolwalk ook krijgt:
https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/
Nou ik heb zomers met ~70% snelwegen en airco aan tot 480+ gehaald en iets meer dan 5% over, komend vanaf 90%. Zou dan toch accu laten controleren als je er echt issues mee hebt (of je rechtervoet wat meer bedwingen).Phusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:39:
[...]
Ik wil jullie graag geloven maar mijn auto komt bij lange na niet in de buurt van die cijfers. Dus kan alleen afgaan op mijn ervaring.
Welke modus heb je de auto staan en hoeveel recupereer je?
Eco modus. Op de snelweg valt er weinig te recupereren. Rij gewoon met het verkeer mee, ACC op 105. Doe geen sprintjes of snelle inhaalmanoeuvres. Trek bewust rustig op en coast waar het kan.PB-powell schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:48:
[...]
Nou ik heb zomers met ~70% snelwegen en airco aan tot 480+ gehaald en iets meer dan 5% over, komend vanaf 90%. Zou dan toch accu laten controleren als je er echt issues mee hebt (of je rechtervoet wat meer bedwingen).
Welke modus heb je de auto staan en hoeveel recupereer je?
Heb met OBD2 dongle en app gekeken, maar zie in ieder gevaal geen voltage verschillen tussen de cellen, iets dat zou kunnen duiden op defecte cellen. Soms denk ik dat ze er een 56 kWh accu in hebben gezet, maar dat strookt niet met de hoeveelheid die ik moet laden.
Zal vragen of ze het over twee weken eens checken, maar weet niet wat een dealer kan doen.
[ Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 17-11-2022 11:55 ]
Misschien eens een dubbeltest doen: phusebox en een andere gebruiker met dezelfde configuratie rijden achter elkaar van A naar B, wisselen dan van wagen en rijden van B naar A. Als er dan een verschil zit in het verbruik, kun je zien of het aan de bestuurder of aan de auto zit.
Maar beter nog: laat de dealer maar eens een statement maken en meetdata van de batterij delen.
Maar beter nog: laat de dealer maar eens een statement maken en meetdata van de batterij delen.
Is het bij jullie ook zo dat je verbruik onevenredig afneemt naarmate je accuniveau daalt?
Bijvoorbeeld (fictieve getallen):
Bij 100% / 400 km is elk procent 4 km
Bij 50% is dat nog 3,5 km per %
Bij 20% is het nog 3 km per %
Is dat om van die benzinemeters te simuleren die op het laatst ook altijd harder gaan dan in het begin qua geschat bereik?
Bijvoorbeeld (fictieve getallen):
Bij 100% / 400 km is elk procent 4 km
Bij 50% is dat nog 3,5 km per %
Bij 20% is het nog 3 km per %
Is dat om van die benzinemeters te simuleren die op het laatst ook altijd harder gaan dan in het begin qua geschat bereik?
Oh je bedoeld dus eigenlijk: "320km snelweg haal IK amper in de zomer" en "Voor 460km moet IK toch al 60 gemiddeld rijden ofzo".Phusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:39:
[...]
Ik wil jullie graag geloven maar mijn auto komt bij lange na niet in de buurt van die cijfers. Dus kan alleen afgaan op mijn ervaring.
Het is al vaker gezegd, laat eens een onafhankelijke test uitvoeren. Hier kunnen wij je niet helpen. Ik kan alleen aangeven dat er duidelijk een verschil is tussen jouw EV6 en die van mij, en dat op meerdere vlakken.
Bijzonder, ik rijd een stuk sneller op de snelweg in de normale modus. Sowieso ben ik van het wat vlottere doorrijden zonder direct agressief of overal een stoplicht-sprint van te maken.Phusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:52:
[...]
Eco modus. Op de snelweg valt er weinig te recupereren. Rij gewoon met het verkeer mee, ACC op 105. Doe geen sprintjes of snelle inhaalmanoeuvres. Trek bewust rustig op en coast waar het kan.
Heb met OBD2 dongle en app gekeken, maar zie in ieder gevaal geen voltage verschillen tussen de cellen, iets dat zou kunnen duiden op defecte cellen. Soms denk ik dat ze er een 56 kWh accu in hebben gezet, maar dat strookt niet met de hoeveelheid die ik moet laden.
Zal vragen of ze het over twee weken eens checken, maar weet niet wat een dealer kan doen.
Maak je veel gebruik van het voorverwarmen van de auto? Want dat kost uiteraard batterij zonder dat daar ook kilometers tegenover staan. Ik zelf gebruik dat niet. Heb momenteel alleen de heater aanstaan op 22, af en toe de ac aan als de ramen beslaan (zoals vanmorgen met de vele regen).
Nope, nooit voorverwarmen (wel eens getest). Verwarming uit, driver only sowieso aan. Rij nu met de AC op 18 graden, dan gaat Heat niet aan.PB-powell schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:14:
[...]
Bijzonder, ik rijd een stuk sneller op de snelweg in de normale modus. Sowieso ben ik van het wat vlottere doorrijden zonder direct agressief of overal een stoplicht-sprint van te maken.
Maak je veel gebruik van het voorverwarmen van de auto? Want dat kost uiteraard batterij zonder dat daar ook kilometers tegenover staan. Ik zelf gebruik dat niet. Heb momenteel alleen de heater aanstaan op 22, af en toe de ac aan als de ramen beslaan (zoals vanmorgen met de vele regen).
In de zomer toen het 30-35 graden was stond de AC op 25 graden, auto 1, driver only.
Ik ga het nog eens aankaarten bij de dealer, maar zodra ik verwijs naar ervaringen van anderen is het allemaal "hear say"en "ligt aan je rijgedrag".
Klopt. Een onafhankelijke test uitvoeren, tja het enige wat ik kan doen is een accudegradatie check, maar daar zal niks uitkomen. Als er iets mis is, zit het ergens anders.Anunnaki schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:13:
[...]
Oh je bedoeld dus eigenlijk: "320km snelweg haal IK amper in de zomer" en "Voor 460km moet IK toch al 60 gemiddeld rijden ofzo".
Het is al vaker gezegd, laat eens een onafhankelijke test uitvoeren. Hier kunnen wij je niet helpen. Ik kan alleen aangeven dat er duidelijk een verschil is tussen jouw EV6 en die van mij, en dat op meerdere vlakken.
Misschien is hercalibratie van het BMS nodig bij jou EV.Phusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:16:
[...]
Nope, nooit voorverwarmen (wel eens getest). Verwarming uit, driver only sowieso aan. Rij nu met de AC op 18 graden, dan gaat Heat niet aan.
In de zomer toen het 30-35 graden was stond de AC op 25 graden, auto 1, driver only.
Ik ga het nog eens aankaarten bij de dealer, maar zodra ik verwijs naar ervaringen van anderen is het allemaal "hear say"en "ligt aan je rijgedrag".
Ik las dat je meestal niet lager discharged dan 20%.
Dan laden tot 100% gaat niet veel helpen mbt BMS hercalibratie.
Beter is het dan een keer (of mogelijk 2x vlak na elkaar) te ontladen tot ergens in de lage single digit SoC.
Dit hoeft natuurlijk niet in 1 rit, mag je best een week over doen.
Dan wel direct in 1 laadbeurt naar 100% en dan met volle lading vertrekken.
Ben benieuwd of dat dan iets gaat helpen.
Met die zelfde OBD stekker zou je als het goed is ook je nominale SoC (om degradatiete bepalen) moeten kunnen aflezen.Phusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:52:
[...]
Eco modus. Op de snelweg valt er weinig te recupereren. Rij gewoon met het verkeer mee, ACC op 105. Doe geen sprintjes of snelle inhaalmanoeuvres. Trek bewust rustig op en coast waar het kan.
Zie je meteen of ze wel de juiste accu geplaatst hebben.
Wat voor jou misschien onzin is, is voor de ander (helaas) gewoon de keiharde waarheidEricEB schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:23:
[...]
Sorry hoor, wat een onzin. Zelfs met caravan erachter kon ik met 100%soc bijna 300km rijden.
Eens. Sterker nog @Phusebox je start eenzelfde discussie die eerder gevoerd is.Anunnaki schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:13:
[...]
Oh je bedoeld dus eigenlijk: "320km snelweg haal IK amper in de zomer" en "Voor 460km moet IK toch al 60 gemiddeld rijden ofzo".
Dit is overigens een trend die hier vaker voorkomt. Soms nuttig, soms niet. Wat mij betreft ligt daar altijd een verantwoordelijkheid bij de aandrager om voor het posten deze afweging te maken.
Ik heb helaas exact hetzelfde probleem als @Phusebox..king_dude schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:49:
[...]
Eens. Sterker nog @Phusebox je start eenzelfde discussie die eerder gevoerd is.
Dit is overigens een trend die hier vaker voorkomt. Soms nuttig, soms niet. Wat mij betreft ligt daar altijd een verantwoordelijkheid bij de aandrager om voor het posten deze afweging te maken.
Ook zijn mijn rij-instelling en stijl te vergelijken..Alleen heb zelfs nog vaker mijn AC/CC uit staan dan hij.
Dealer kan er weinig mee zegt hij.
Gemeld bij de leasemaatschappij, maar die zijn er nog over aan het nadenken.
Auto heb ik 30nov 2021 gekregen.
Zullen we snel eens een EV6 meet doen? Wellicht kunnen we elkaar helpen door ook eens andere auto te ervaren. Daarnaast ook goed voor de verbinding?
Ik ben voor!king_dude schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:09:
Zullen we snel eens een EV6 meet doen? Wellicht kunnen we elkaar helpen door ook eens andere auto te ervaren. Daarnaast ook goed voor de verbinding?
Dus +- 340 km op een volle accu bij gemiddeld 114 dat is toch helemaal niet gek? (is dat GPS of teller snelheid?)Phusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:30:
[...]
Ik heb het gisteren nog opgezocht, van 100 naar 19% op 270 km (en dat was 99,5% snelweg, waarvan een deel 100 (ca. 30% schat ik) en de rest 120.
Ik denk dat afhankelijk van de weeromstandigheden dit voor mijn auto ook de waarde is. Dus bij 10 graden denk ik dat 340 ook bij mij normaal is. Bij 20-25 graden zou ik denk ik 380-400 halen.
Bij normaal gemengd gebruik, 70% 105km/h rest 80 & 50km/h haal ik met huidige temperaturen +- 400 km.
[ Voor 4% gewijzigd door Griffen83 op 17-11-2022 13:44 ]
Dit was bij ca. 17-22 gradenGriffen83 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:41:
[...]
Dus +- 340 km bij gemiddeld 114 dat is toch helemaal niet gek? Ik denk dat afhankelijk van de weeromstandigheden dit voor mijn auto ook de waarde is. Dus bij 10 graden denk ik dat 340 ook bij mij normaal is. Bij 20-25 graden zou ik denk ik 380-400 halen.
Bij normaal gemengd gebruik, 70% 105km/h rest 80 & 50km/h haal ik met huidige temperaturen +- 400 km.
En je snelheid is GPS of Teller snelheid?
Teller. Maar ik zal er over ophouden, kwam weer boven omdat iemand vroeg naar bereik, en ik denk dan je kunt wel alleen de zonnige kant laten zien, maar als je ook de andere kant laat zien ligt de waarheid ergens in het midden. Wel zo eerlijk. Net als het posten op social media met foto's waarop een geschat bereik staat van 550 km of meer soms. Totaal niet realistisch om dat zo zonder enige context voor te schotelen.Griffen83 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:46:
[...]
En je snelheid is GPS of Teller snelheid?
Ik laat de dealer controleren wat ze kunnen, en willen, over twee weken en als daar niks uitkomt houdt het op. Dan moet ik me hierbij neerleggen.
Met OBD informatie kom ik tot een capaciteit van ca. 69-70 kWh.
[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 17-11-2022 14:26 ]
Mijn ervaring was dat met kouder weer ongeveer 80% van de WLTP realistisch was, bij warmer weer ging dat richting de 90%. Het enige wat mij opviel is dat bij stadsverkeer de auto zuiniger is dan bij snelwegverkeer, dat is bij brandstof auto's zeker niet het geval. Maar er zijn zoveel factoren van belang, vergeet ook de banden niet, airco/verwarming gebruik, eco/normaal/sport stand, hoe trek je op etc. In Januari 2023 hoop ik weer een nieuwe te krijgen en dan kan ik ook het vergelijk maken.Phusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:48:
[...]
Teller. Maar ik zal er over ophouden, kwam weer boven omdat iemand vroeg naar bereik, en ik denk dan je kunt wel alleen de zonnige kant laten zien, maar als je ook de andere kant laat zien ligt de waarheid ergens in het midden. Wel zo eerlijk. Net als het posten op social media met foto's waarop een geschat bereik staat van 550 km of meer soms. Totaal niet realistisch om dat zo zonder enige context voor te schotelen.
Laat de dealer controleren wat ze kunnen, en willen, over twee weken en als daar niks uitkomt houdt het op. Dan moet ik me hierbij neerleggen.
Over banden gesproken, de Cross Climates lijken vooralsnog weinig invloed te hebben op verbruik of geluid in de auto, dus wat dat betreft positief verrast. Denk wel dat ik de druk wat ga verlagen want 2.8 is toch wel hard voor mijn gevoel.
Verbruik zal dan ook wel wat omhoog gaan waarschijnlijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 17-11-2022 13:58 ]
Er staat in de tabel hoeveel het moet zijn, maar 2.8 klinkt niet raar, te zacht kan wel een probleem wordenPhusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:57:
Over banden gesproken, de Cross Climates lijken vooralsnog weinig invloed te hebben op verbruik of geluid in de auto, dus wat dat betreft positief verrast. Denk wel dat ik de druk wat ga verlagen want 2.8 is toch wel hard voor mijn gevoel.
https://www.bandopspannin...anning-elektrische-autos/
M'n winterbanden zijn vorige week door de bandenspecialist met 2.6 bar eronder gezet.bb1969 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:11:
[...]
Er staat in de tabel hoeveel het moet zijn, maar 2.8 klinkt niet raar, te zacht kan wel een probleem worden
https://www.bandopspannin...anning-elektrische-autos/
De spanning in de banden is helemaal afhankelijk werk merk band je hebt. De ene heeft advies 2,5 bar en de andere 2,9bar.
Hmm, ik dacht dat dit auto gerelateerd was + belading.Joer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:00:
De spanning in de banden is helemaal afhankelijk werk merk band je hebt. De ene heeft advies 2,5 bar en de andere 2,9bar.
Edit: Er is vast een deursticker te vinden met de drukwaarden
[ Voor 9% gewijzigd door PrimaBB op 17-11-2022 15:17 ]
Jij rijdt ook de Wintercontact 870p 19" toch? ik heb die er sinds gisteren onder en ook met 2,6 bar door de bandenspecialist inderdaad. Zit even te kijken op de Continental site maar die geven geen druk-advies maar verwijzen naar de auto fabrikant.
Ter info:
Wat betreft de Allseason banden, ik heb gisteren contact gehad met Apollo Vredestein.
Zij brengen vanaf december een nieuwe Allseason band Vredestein Quatrac Pro EV uit, specifiek voor EV's.
De productie begint aankomende week en ze zijn eind december/begin januari leverbaar.
Wat betreft de Allseason banden, ik heb gisteren contact gehad met Apollo Vredestein.
Zij brengen vanaf december een nieuwe Allseason band Vredestein Quatrac Pro EV uit, specifiek voor EV's.
De productie begint aankomende week en ze zijn eind december/begin januari leverbaar.
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Is toch geen verschil wat we nu hebben? Alleen de hoekjes zijn wat afgerond. De rest is hetzelfde.alexzel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:44:
Gisteravond mijzelf ingeschreven in de Android auto bèta omdat coolwalk update daarin zou zitten. Even snel getest en het werkt, volledig fullscreen AA.
[Afbeelding]
Kun je nu ook google maps full screen op het scherm krijgen?
Net weer wat geks. Parkeer thuis, doe de deur open, stoel gaat naar achter en ik hoor gewoon wat breken en vallen (kunststof op metaal geluid). Zie verder niks en stoel verstellen werkt nog normaal voor zover ik kan beoordelen.
Iemand al eens zoiets gehad?
Je hebt nu shortcuts links en je hebt ook soms 3 cards, als er een bericht binnenkomt zie je dat bijvoorbeeld vast in beeld staan met een play knop. Dan hoef je niet naar een popup te kijken die verdwijnt of via notificaties te gaan.De Ideale Man schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:54:
[...]
Is toch geen verschil wat we nu hebben? Alleen de hoekjes zijn wat afgerond. De rest is hetzelfde.
Kun je nu ook google maps full screen op het scherm krijgen?
Waarom zouden die eigenschappen niet ook voor een normale auto gelden? Beetje onzin en vooral marketing als je het mij vraagt.Solarman schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:22:
Ter info:
Bandenspanning wordt altijd door de autofabrikant opgegeven en refereert naar de band die er normaal onder zit.
Dit geldt dan ook voor andere merken.
Deze waarde is bij +/- 20 graden buiten temperatuur.
Bij winterbanden ,en dat mag je ook bij allseason banden aanhouden, wordt de bandenspanning 0,2 bar hoger gezet dan de standaard waarde van de fabrikant.
Dit geldt dan ook voor andere merken.
Deze waarde is bij +/- 20 graden buiten temperatuur.
Bij winterbanden ,en dat mag je ook bij allseason banden aanhouden, wordt de bandenspanning 0,2 bar hoger gezet dan de standaard waarde van de fabrikant.
Marketing is zeker een ding (waar niet tegenwoordig), maar nu doe je de bandenfabrikanten toch iets tekort.Phusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:00:
[...]
Waarom zouden die eigenschappen niet ook voor een normale auto gelden? Beetje onzin en vooral marketing als je het mij vraagt.
Er wordt echt heel veel geld in research gestoken, waarbij ze de maximale eigenschappen naar boven willen halen in de ontwikkeling, zodat de band zo optimaal mogelijk geschikt is voor zijn beoogde doel.
En het ultime bestaat niet, ook niet in de bandenwereld.
Maar waarom zou een band met meer grip en een lagere rolweerstand niet ook voor een 'normale' auto beter zijn?Solarman schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:15:
[...]
Marketing is zeker een ding (waar niet tegenwoordig), maar nu doe je de bandenfabrikanten toch iets tekort.
Er wordt echt heel veel geld in research gestoken, waarbij ze de maximale eigenschappen naar boven willen halen in de ontwikkeling, zodat de band zo optimaal mogelijk geschikt is voor zijn beoogde doel.
En het ultime bestaat niet, ook niet in de bandenwereld.
Wat ik me voor kan stellen is dat ze de basisopbouw van de band anders opgezet hebben om hem geschikter te maken voor hogere load indexes (omdat EVs nou eenmaal pokkezwaar zijn) en meer aandacht hebben besteed aan minder rolgeluid, waar dat budget voor een 'gewone' non-EV band minder belangrijk is. Ook zal er neem ik aan foamvulling standaard zijn. Verder heb je wel gelijkPhusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:16:
[...]
Maar waarom zou een band met meer grip en een lagere rolweerstand niet ook voor een 'normale' auto beter zijn?
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Was eens een soort pasje tussen middenconsole en stoel gevallen, zei ook krak toen stoel naar achteren ging.Phusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:57:
Net weer wat geks. Parkeer thuis, doe de deur open, stoel gaat naar achter en ik hoor gewoon wat breken en vallen (kunststof op metaal geluid). Zie verder niks en stoel verstellen werkt nog normaal voor zover ik kan beoordelen.
Ga maar eens op je knieën onder je stoel kijken met een lampje...wat een draden en stekkers, daar verdwaalt snel iets...
Ps. Ik bedacht mij ineens iets..
Auto opgehaald vanochtend, zijn er 4 nieuwe banden (Bridgestone all seasen) onder gezet, mooi !
Maar...afgelopen zomer waren er al 2 nieuwe geplaatst. Dus een setje nu alweer ! teller staat op 48k km.
Ja had al meteen met een zaklamp gekeken maar zag niks. Misschien de stoel eerst omhoog zetten. Op de laagste stand zie je niet heel veel.EricEB schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:39:
[...]
Was eens een soort pasje tussen middenconsole en stoel gevallen, zei ook krak toen stoel naar achteren ging.
Ga maar eens op je knieën onder je stoel kijken met een lampje...wat een draden en stekkers, daar verdwaalt snel iets...
Auto opgehaald vanochtend, zijn er 4 nieuwe banden (Bridgestone all seasen) onder gezet, mooi !
Maar...afgelopen zomer waren er al 2 nieuwe geplaatst. Dus een setje nu alweer ! teller staat op 48k km.
Vandaag gekeken en ondanks de afspraak niet de laatste updates gehad.
Ik durf alleen niet meer te klagen want voor het eerst werken er nu wel een paar remote functies.... dus er is wel iets van een update geinstalleerd
Ik durf alleen niet meer te klagen want voor het eerst werken er nu wel een paar remote functies.... dus er is wel iets van een update geinstalleerd
but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!
hoho, je moet 'm eerst inspelen hé !PB-powell schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:56:
[...]
Dat dacht ik ook
Als iemand morgen in Apeldoorn een auto met luide muziek hoort dan kan het zijn dat ik dan ben
Heb het al eerder gezegd: die auto- en accubouwers hebben al zoveel slimmigheid en beveiliging ingebouwd, dat het echt niet nodig is zelf chargemanager te spelen. Een deel van de blaatverhalen stamt nog uit de NiCad tijd, ander slaan op loodaccu's en weer andere slaan nergens op.Joer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:19:
Die 20% tot 80% "grens" komt voort uit de snellaadcurve op DC: een vrijwel lege accu kun je niet gelijk volle mep laden, en als ie vol nadert moet je ook tijdig afremmen met die gigantische stroom om schade te voorkomen. Dat is allemaal voor je geregeld.
In het boekje staat maar 1 aanwijzing: liever niet DC laden, het accupakket knapt er niet van op. Beetje onhoudbaar als je veel op de weg zit en niet elke keer een nacht heb om 'm vol te druppelen met AC.
Die 90% schijnt "heilzaam" te zijn als je lang niet gaat rijden. Helaas is "lang" niet gedefinieerd. Verhaal komt uit het 's winters opbergen van Lion's uit de heggeschaar, in de koelkast, bij 50% lading (uh, geen 90%). Onze EV6 past niet in de koelkast en heeft bovendien LiPo accu's met weer een ander sage. Onze auto staat geen weken stil, en bovendien zijn we geen slaaf van onze auto maar andersom (hoop ik). opladen tot 90% en dan nog 10% als ik weg moet, hou op, wat een getob. Hang 'm niet na elk bezoek aan de locale super aan de lader om de ene procent op te vullen, dat is onzinnig, maar verder, geen gedoe zeg.
En mbt leegrijden: zover als jezelf nog comfortabel voelt, hij stopt vanzelf. lithium polymeer is allergisch voor diep-ontlading, dus reken erop dat er voldoende beveiliging op zit. Voor beide kanten van het spectrum geldt dat ook nono's er zonder gedoe in moeten kunnen rijden. En Amerikanen natuurlijk, die voor elke wissewasje elkaar "sue-en".
[ Voor 16% gewijzigd door JeJeBe op 17-11-2022 19:47 ]
Iemand hier ervaring met embleem stickers voor de EV6 ? Mij lijkt het wel vet om mijn zwarte EV6 de chromen embleempjes aan de voor en achterzijde zwart te hebben.
Ik zie hier stickers van op internet ? Of misschien mensen die de logo's hebben laten wrappen ?
https://battskins.com/pro...cals-shimmer-carbon-fiber
Ik zie hier stickers van op internet ? Of misschien mensen die de logo's hebben laten wrappen ?
[ Voor 14% gewijzigd door everlast666 op 17-11-2022 18:52 ]
Beslaan van ramen lijkt me een gevolg van hoge relatieve luchtvochtigheid in de auto en ramen die een temperatuur hebben onder het dauwpunt. De vettigheid komt in die vergelijking niet voor.king_dude schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:53:
Ik denk wel dat het goed is als ik alle ramen eens goed ontvet (1x gedaan een jaar geleden), maar ik vraag met af in hoeverre dat gaat helpen.
NB. Ik rijd bijna altijd alleen dus het ligt zeker niet aan het aantal mensen in de auto. Standaardinstelling is auto-climate 1, 22 graden. Tevens geprobeerd of auto-climate 2 of 3 het probleem verhelpt maar dat is niet het geval.
[/quote]
1x per jaar je binnenruit doen is vragen om condens. Het is een goed gebruik om dit 1x per kwartaal/seizoen te doen.
Een mens is een vetkees als het om klimaat left overs gaat die je in de lucht achterlaat.
Mijn binnenruit doe ik 1x per maand. Nergens last van (maar is ook weer overdreven vaak).
Ik zou deze maar eens goed proper maken, en daarna maandje aankijken
Er bewust iets op smeren (scheerzeep, Rain-X) kan juist helpen het mistgordijn te reduceren, maar is slechts een lapmiddel tegen het probleem: slechte klimaatregeling.
48k voor een auto van 2000kg en veel torque is nog niet helemaal slecht, in mijn visie. En oude banden waren niet compleet kaal, denk ik, het was meer een "preventieve" wissel?EricEB schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:39:
[...]
Was eens een soort pasje tussen middenconsole en stoel gevallen, zei ook krak toen stoel naar achteren ging.
EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey
Klinkt goed, krijg deze er binnenkort ook onder.Phusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:57:
Wel de 20" variant
Ik vind de AA coolwater best wel een serieuze verbetering, google maps in fullscreen in satellietkaart ziet er best goed uit.
Graphics zijn ook veel beter vind ik.
Nog geen tijd gehad om er wat mee te spelen.
Graphics zijn ook veel beter vind ik.
Nog geen tijd gehad om er wat mee te spelen.
De vraag op zich is simpel, een antwoordt daarop helaas niet.Phusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:16:
[...]
Maar waarom zou een band met meer grip en een lagere rolweerstand niet ook voor een 'normale' auto beter zijn?
Ik zal proberen hierover enige uitleg te geven.
Banden zijn heel specifiek ontworpen, dit kan zijn op het type auto, gewicht, vermogen, koppel enz.............
Daarbij zijn er vele verschillende rubbercompounds, wangverschillen, opbouw canvas, profiel en noem maar op.
Banden specifiek voor SUV, sportwagens, huis tuin en keuken auto's, autosport.........
Banden voor bepaalde weersomstandigheden, grip rolweerstand, remweg, waterafvoer en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Banden zijn dus heel specifiek, eigenlijk bestaan banden voor gewone auto's gewoonweg niet.
Zelfs maatverschillen van een zelfde type band kunnen geheel andere eigenschappen hebben onder dezelfde omstandigheden.(kijk maar eens naar bandentesten)
Dat de gemiddelde automobilist geen flauw benul heeft wat betreft banden, en dat kun je ze niet kwalijk nemen, zijn banden wel degelijk zeer specialistisch.
Banden ontwikkeld voor EV's hebben andere eigenschappen dan banden voor ICE's
Ze moeten lichter zijn, een lage rolweerstand hebben en minder geluid produceren, een hoog koppel overbrengen op de weg, moeten lang genoeg meegaan een goed wateafvoer hebben en sterk genoeg zijn
Dit alles resulteerd in een lange weg van ontwerpen en testen voordat de juiste parameters bij elkaar komen tot een band die onder een EV beter to zijn recht komt.
EV's zijn gemiddeld veel zwaarder en brengen een beduidend hoger koppel op de band over.
Dus banden worden wel degelijk ontwikkeld met speciefieke eigenschappen en doelen.
Ik ga ook een klacht indienen m.b.t. de software...
Naar het profiel van mijn vrouw wisselen duur bijna 5 minuten, valt mee te leven... maar dan start je de volgende keer de auto staat hij op het profiel van mijn vrouw maar met mijn instellingen. Op geen enkele manier weer te veranderen zonder de auto opnieuw op te starten, weer te wachten met het schakelen naar mijn profiel en dan weer wachten om weer terug naar het profiel van mijn vrouw te gaan.
Ik heb de auto een jaar en hij rijdt fantastisch maar dit had allang op orde kunnen en moeten zijn, prima dat er in het begin fouten in zitten je weet dat het nieuw is maar ik ben er nu wel klaar mee.
Naar het profiel van mijn vrouw wisselen duur bijna 5 minuten, valt mee te leven... maar dan start je de volgende keer de auto staat hij op het profiel van mijn vrouw maar met mijn instellingen. Op geen enkele manier weer te veranderen zonder de auto opnieuw op te starten, weer te wachten met het schakelen naar mijn profiel en dan weer wachten om weer terug naar het profiel van mijn vrouw te gaan.
Ik heb de auto een jaar en hij rijdt fantastisch maar dit had allang op orde kunnen en moeten zijn, prima dat er in het begin fouten in zitten je weet dat het nieuw is maar ik ben er nu wel klaar mee.
Heb geen foto maar heb de logo’s met plastidip zwart gemaakt, prima gelukt. HOW TO genoeg op you tube te vindeneverlast666 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:50:
Iemand hier ervaring met embleem stickers voor de EV6 ? Mij lijkt het wel vet om mijn zwarte EV6 de chromen embleempjes aan de voor en achterzijde zwart te hebben.
Corky
Deze persoon in kwestie heeft zijn binnenramen een jaar niet schoongemaakt. Mijn opmerking naar hem was dat je bij de basis moet beginnen. En dat is vaker dan 1x per jaar deze schoonmaken.JeJeBe schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:53:
[...]
Beslaan van ramen lijkt me een gevolg van hoge relatieve luchtvochtigheid in de auto en ramen die een temperatuur hebben onder het dauwpunt. De vettigheid komt in die vergelijking niet voor.
Er bewust iets op smeren (scheerzeep, Rain-X) kan juist helpen het mistgordijn te reduceren, maar is slechts een lapmiddel tegen het probleem: slechte klimaatregeling.
Daarna (bij aanhoudende problemen) kun je pas iets zeggen over klimaatregeling. Ook heb ik het niet gehad over iets op je binnenraam smeren. Overigens eens op dat vlak!
Ik stel voor om in Februari ergens in het midden van het land bij elkaar te komen bij een goed wegrestaurant/hotel. Op een zondag, tussen 13:00 en 15:00 uur. Welke datum doen?king_dude schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:09:
5/12/19 of 26 feb?
Locatie: VdVBreukelen? Kunnen we tijdens/daarna nog even naar Kia HQ 😀
Geen ervaring mee, maar ik was toevallig aan het kijken naar het 'zwarter' maken van de auto. Op Amazon vond ik zo velgen accessoires voor zwartere velgen en ook een plakstrip voor de zilveren strip achter. Geen idee of dit ook mooi staat?!everlast666 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:50:
Ik heb een lease versie, dus het moet wel te verwijderen zijn...
De Cross Climates zijn idd. stil en nauwelijks invloed op het verbruik. Fijn een positief bericht van je te lezen.Phusebox schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:57:
Ik hoop voor je dat het toch goed komt met je EV6.
Interssant. Heb je linkjes ?VD84 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:14:
[...]
Geen ervaring mee, maar ik was toevallig aan het kijken naar het 'zwarter' maken van de auto. Op Amazon vond ik zo velgen accessoires voor zwartere velgen en ook een plakstrip voor de zilveren strip achter. Geen idee of dit ook mooi staat?!
Ik heb een lease versie, dus het moet wel te verwijderen zijn...
Ik had gezien op een you tube filmpje dat er 2 cellen minder in een Ioniq minder zitten als in de EV6, je ziet hoe ze een batterij van een Ioniq openen en daar zat minder in. Vermoedelijk is de config ook anders om wel aan het voltage te komen , net als met een fietsbatterij praten ze over zoveel P ( paralel en zoveel S ( serie),ZuinigeRijder schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:31:
[...]
De batterijen in de Kia EV6 zijn hetzelfde als in de IONIQ 5. Zie deze post:
Voor de Kia EV6:
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
.
[ Voor 99% gewijzigd door henrov op 18-11-2022 07:49 ]
Het huidige modeljaar Ioniq 5 heeft dezelfde capaciteit. Dat was in de US al vanaf de start.marc4547 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:23:
[...]
Ik had gezien op een you tube filmpje dat er 2 cellen minder in een Ioniq minder zitten als in de EV6, je ziet hoe ze een batterij van een Ioniq openen en daar zat minder in. Vermoedelijk is de config ook anders om wel aan het voltage te komen , net als met een fietsbatterij praten ze over zoveel P ( paralel en zoveel S ( serie),
Count me in...king_dude schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:27:
[...]
Ik stel voor om in Februari ergens in het midden van het land bij elkaar te komen bij een goed wegrestaurant/hotel. Op een zondag, tussen 13:00 en 15:00 uur. Welke datum doen?
5/12/19 of 26 feb?
Locatie: VdVBreukelen? Kunnen we tijdens/daarna nog even naar Kia HQ 😀
Klopt, maar dat hebben ze in de nieuwere modellen aangepast.marc4547 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:23:
[...]
Ik had gezien op een you tube filmpje dat er 2 cellen minder in een Ioniq minder zitten als in de EV6, je ziet hoe ze een batterij van een Ioniq openen en daar zat minder in. Vermoedelijk is de config ook anders om wel aan het voltage te komen , net als met een fietsbatterij praten ze over zoveel P ( paralel en zoveel S ( serie),
Vandaag maar even "spoed" afspraak gemaakt bij lokale dealer om de stoel te controleren. Mijn vrouw kwam op het werk vanochtend en weer een hard gekraak onder de stoel. Ik heb er gisteravond met een zaklamp onder zitten kijken, stoel op de hoogste stand gezet, maar ik kon niks raars zien.
Meteen maar dit weekend dat gat eens dichtmaken onder de voorstoelen. Daar zit echt een enorm gat en als daar wat invalt heb je een probleem om het weer eruit te krijgen, want volgens mij gaat het best ver door (tot onder de achterbank las ik ergens).
Meteen maar dit weekend dat gat eens dichtmaken onder de voorstoelen. Daar zit echt een enorm gat en als daar wat invalt heb je een probleem om het weer eruit te krijgen, want volgens mij gaat het best ver door (tot onder de achterbank las ik ergens).
[ Voor 30% gewijzigd door Phusebox op 18-11-2022 08:35 ]
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
:strip_exif()/f/image/klQ4HgzHR5xhI5UjFZ1UXqkT.jpg?f=fotoalbum_large)