Phusebox schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:45:
Vandaag nog een uitgebreide proefrit gemaakt en wederom vergeleken met de e-Niro, maar die valt definitief af. Vind het gewoon geen prettige auto.
Deze dealer had ook een Plus staan in de showroom, dus was fijn om die ook eens in het echt te zien en een complete verrassing.
Wat me overigens wel verbaasde was dat de dealer aangaf dat Private Lease niet mogelijk was op de EV6... Alleen koop was mogelijk voor privé

Terwijl Kia het doet voorkomen alsof je gewoon zelfs online kan bestellen.
De Plus viel niet tegen, al vond ik het patroontje op de armsteun en het dashboard wat kitscherig ogen.
Heb ook even de deurgrepen geprobeerd als ze niet vanzelf naar buiten komen en dat is toch wel een geklungel (dat zit op de standaard 58 kWh uitvoering dus). Als je grote handen hebt is het net met één hand te doen, maar zeker niet handig. Mijn vrouw moest telkens beide handen gebruiken om de deur te kunnen openen op de handmatige manier.
De ambient lighting voegt toch ook wel het nodige toe qua beleving moet ik zeggen. Het oogt erg kaal zonder (even uitgezet in het menu).
De hud van de GT Line ga ik niet missen, de 360 graden parkeercamera wel denk ik met dit formaat auto. Even langs thuis gereden en het is toch wel een flink stuk groter op onze oprit. In de garage gaat ie al niet meer passen mocht ik dat willen.
Tijdens de proefrit dacht ik wel opeens, wat is dat stuur toch warm, zo fel schijnt de zon er toch niet op. Maar jullie raden het al, mijn vrouw had het scherm gebruikt en had haar hand laten rusten op de aanraakgevoelige knoppen voor stuur- en stoelverwarming... Ik had er zelf geen moeite mee want rustte mijn hand telkens op het aluminium. Misschien omdat ik er al van wist of omdat ik grotere handen heb, geen idee.
De kleur rood viel me in het echt trouwens wel mee, ik dacht eerst zeker voor Interstellar Grey te gaan maar de Niro ernaast in die kleur deed me toch enorm twijfelen. Vind het geen mooie kleur grijs.
Ook de geluidjes getest en de VESS geluiden, met name bij vooruit rijden zijn een stuk minder spacy en aanwezig als bij de e-Niro. Bij 30 km/u zijn ze weg overigens. Achteruit is wel best hard en zelfs tot binnen te horen blijkbaar als ik van de oprit afrijdt. De dynamische rijgeluiden meteen weer uit gezet. De rust is zoveel aangenamer.
Audio van de Meridian speakers was ok, maar niet meer dan dat. Blikkeriger dan de HK set in mijn 1-serie. De bas was voor mij overigens voldoende. Alleen het geluid was niet echt vol. Heb alle instellingen even getest. Zou er mee kunnen leven maar werd er niet blij van. Dus vrees een beetje voor de standaard uitvoering hoe die klinkt.
Voice commands ook getest maar die werkte helemaal niet. Zowel voor mij als mijn vrouw niet. Hij pakte niks en kregen heel vaak een connectie error, terwijl alles verbonden zou moeten zijn.
Android auto integratie was ook wat minder vond ik. Op de e-niro kun je nog het rechterdeel van het scherm gebruiken voor andere info maar op de EV6 kon ik daar niks anders kiezen. Beetje waste of screen space.
Nog wat foto's voor de geïnteresseerden: