[...]
Ik heb de IONIQ 5 in het echt gezien, beetje te veel space shuttle gevoel het interieur sprak me gewoon niet aan.
Mijn lijstje was Polestar 2, Ioniq 5, Model 3, Mach-E, EV6. Het ging uiteindelijk nog tussen de Polestar 2 en EV6 en EV6 won op features, etc. Ik ben geen echte SUV fan, hatchback/crossover kan me gelukkig nog wel bekoren, als de BMW I4 dit jaar nog leverbaar was dan was dat de grote kanshebber geweest.
Voor mij zal de levering sowieso pas Q1 worden, dus ik heb vanaf het begin met 16% gerekend.
Voor mij is de i4 dan ook still in the game. Niet dat je voor 65k een hele uitgebreide i4 hebt. Maar nu moet ik wel zeggen dat bijvoorbeeld M-pakketten aan mij toch niet besteed zijn bij een BMW, alleen een M-stuurtje, maar dat is een upgrade van ongeveer 235, valt mee dus. Toch mis je banale zaken als een simpele dodehoeksensor...
De Polestar vind ik echt een fantastische auto, maar hiervoor krijg ik maar een beperkt optiebudget van de leasemaatschappij. Ook vervliegt er al 1000 euro aan verplichte metallic lak.
Het beste wat ik ervan kan maken is een dual motor + metallic of een single motor long range met metallic en een pilot pack OF plus pack. Eigenlijk wil je ze allebei. Ik ben dan sowieso gevoeliger voor de pilot pack, maar dan mis je iig de warmtepomp. Anderzijds zou die warmtepomp maar 30-35km schelen...
Een Volvo / Polestar is mijn inziens ook net wat symphatieker dan een BMW. Maar de Beamer heeft toch wel significante voordelen anderzijds.
De IONIQ5 was voor mij het meest indrukwekkend en (denk ik) hoe elektrisch rijden moet zijn, hoewel ik de Lounge uitvoering (voor mij de enige echte versie, al is het alleen maar vanwege vóór- en achterlichten) alleen in RWD mag bestellen. Ook werd hij voor mij sinds afgelopen vrijdag 15 euro duurder per maand. Had ik maar eerder moeten bestellen, maar ik wilde perse de EV6 afwachten.
Vervolgens is hier de lak/interieur combi niet mogelijk die ik graag zou willen...
Als laatste zijn er toch wat significante ergonomische zaken die me al enigszins ergerden tijdens de proefritten en viel me ook daar de infotainment nog steeds tegen qua vloeiendheid alsmede de voor mij te simplistische look van de Navi kaarten.
Dan de rangetest (AWD) van autoreview.nl... bij 100km/h nagenoeg WLTP gehaald. Bij 130km/h nog maar 270km... De Polestar is in de basis minder zuinig, maar valt een stuk minder hard terug bij 130... Zekerheid dat een software update dit gaat verbeteren voor de IONIQ5 is er niet... Anderzijds laad je het snelst...
De EV6 dan gisteren.
Het kon zowaar wel eens the best of both worlds zijn.
Is het in vele opzichten ook. Toch blijf ik ook hier met eerdergenoemde (vorige post) twijfels achter.
EV6 Plus AWD? GT-Line RWD?
Interieur mooier van de Plus denk ik. Exterieur ben ik nog niet over uit waar mij voorkeur naar uit gaat. Ook mis je toch wel een aantal zeer gewenste features die er pas vanaf de GT-Line opzetten. De Plus is wel 10x beter uitgerust vergeleken met een IONIQ5 op een lager uitrustingsniveau dan de Lounge.
Qua looks wilde ik de Q4 (40), maar voor mij qua interieur, prestaties en afwerking absoluut Audi-onwaardig. Het rechtvaardigt zijn prijs gewoon echt niet.
Dan is er de ID4 GTX sinds vrijdag bijgekomen op mijn keuzelijst. Veel beter al dan de standaard ID4. Moet er misschien maar eens in gaan rijden. Toch vind ik het verder een weinig spannende auto op heel wat vlakken...
Giga luxeprobleem dus en toch voelt alles als een concessie...

[Voor 4% gewijzigd door xsive op 06-08-2021 08:28]