Netjes en wat koste het laden van stroom?BelgNL schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:21:
Op 11 april plaatste ik hier mijn reisverslag van en naar Sölden. Ondertussen alle facturen ontvangen en ik weet dus perfect mijn verbruik.
Nog even een samenvatting:
- we reden met een volle auto (twee kindjes op de achterbank, koffer stampvol + volle towbox v1 op de trekhaak)
- Buitentemperaturen bij heenrit gemiddeld 0 °C, de helft van de tijd was het aan het sneeuwen
- Terugrit gemiddeld 6 °C, geen neerslag
1860 km gereden, 341,16 kWh geladen onderweg, vertrokken met 100% SOC, terug thuis met 61% SOC (dus 30,3 kWh moet er nog worden bijgerekend) = 371,46 kWh
Komt dus uit op een verbruik van 19,97 kWh/100 km
€ 116, Bij ENBW had ik echter niet het goedkoopste tarief, dus dit kon zeker nog minder zijn.
Dat valt mee van een rit van bij 2000km. NetjesBelgNL schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:27:
[...]
€ 116, Bij ENBW had ik echter niet het goedkoopste tarief, dus dit kon zeker nog minder zijn.
Net 100% AC geladen: 475 km range. Waarschijnlijk gebaseerd op mijn laatste rit van Noord Frankrijk naar Utrecht. Deels over snelwegen (110 km/h eco-mode + cruise control) en deels binnendoor (95km/h eco mode + cruise control + i-pedal). Gemiddeld verbruik 16,3 kW/100km.
Vooral de afrekening van de heenweg naar de Costa Brava is een lachertje
. Alleen bij Ionity geladen en daar rekent men per minuut. Op de 1500 km heenweg + 250km kastelen aan de Loire kijken heb ik 1:51 uur geladen. Dat is € 32,65.
NB: ik begrijp uit het video (hier ergens boven) dat normal mode + i-pedal efficiënter zou zijn.
Vooral de afrekening van de heenweg naar de Costa Brava is een lachertje
NB: ik begrijp uit het video (hier ergens boven) dat normal mode + i-pedal efficiënter zou zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door JanAllElectric op 06-05-2022 20:04 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Hetzelfde heb ik vandaag ook meegemaakt bij de Zeeburgertunnel in de A10, zowel op de heenweg als op de terugweg.MrBlueEyes schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:33:
Als je bijna een tunnel in rijdt wordt automatisch de lucht circulatie op intern gezet. Het lijkt erop dat deze niet automatisch weer wordt uitgezet dan?
Is dit een bekende bug?
EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; MT V3 5,12kWh V144-116-110 - CT003 V117
Bij elke tunnel zet de auto de ventilatie op recirculatie voor comfor. Hier regelmatig een lange tunnel (westerscheldetunnel) en na circa 1min na de tunnel springt die uit.ERN5T schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:08:
[...]
Hetzelfde heb ik vandaag ook meegemaakt bij de Zeeburgertunnel in de A10, zowel op de heenweg als op de terugweg.
Is dit een bekende bug?
Soms als ik nog even achter andere auto's/vrachtauto's (voornamelijk diesel) blijf plakken omdat ik toch de volgende afslag neem. Blijft die langer dicht tot de lucht geklaard is.
Volgens mij is het geen bug maar kwestie van geduld. Stoort t kan je de optie ook uitzetten.
Ik heb dat probleem ook. Ik merk het omdat het nog steeds aanstaat als veel later (als ik al uit de tunnel ben) het nog steeds aanstaat. Het stoort me niet, maar vindt het raar dat het bij andere wel uitgaat en bij sommige niet.JPoers83 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 07:23:
[...]
Bij elke tunnel zet de auto de ventilatie op recirculatie voor comfor. Hier regelmatig een lange tunnel (westerscheldetunnel) en na circa 1min na de tunnel springt die uit.
Soms als ik nog even achter andere auto's/vrachtauto's (voornamelijk diesel) blijf plakken omdat ik toch de volgende afslag neem. Blijft die langer dicht tot de lucht geklaard is.
Volgens mij is het geen bug maar kwestie van geduld. Stoort t kan je de optie ook uitzetten.
Gisteren had ik weer het probleem op een parkeerplaats even tegen de verkeer in te rijden. Hij gaf mooi aan dat ik tegen het verkeer inreed, maar na 10 minuten al de juiste weg te rijden werd de melding wel irritant. De auto uitzetten en weer starten hielp niet. Pas bij veranderen van drive mode ging de melding weg.
Het is wel een tunnel op basis van navigatie
al een paar net gloedje nieuw en daar gebeurde het nog niet.
Wellicht is de tunnel op de navigatie langer, en is het daarom langer aan bij de ene tunnel en korter bij een ander.
Wellicht is de tunnel op de navigatie langer, en is het daarom langer aan bij de ene tunnel en korter bij een ander.
Ik heb even lopen zoeken maar vindt alleen deze afbeelding en de prijs. Waar heb je dit gekocht? Heb je een link?Wiliyama schreef op maandag 25 april 2022 @ 00:39:
[...]
Zo ziet dat er uit. (€3,50) incl. Verzendkosten.[Afbeelding]
Dit vind ik toch vrij snel op Ali:De Ideale Man schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:06:
[...]
Ik heb even lopen zoeken maar vindt alleen deze afbeelding en de prijs. Waar heb je dit gekocht? Heb je een link?
https://a.aliexpress.com/_vE2Wn7
Nog even report van een trip die ik gemaakt heb, voor zover het nog nuttig is om te plaatsen aangezien vrijwel iedereen inmiddels wel een lange trip heeft gemaakt. Maar het kan toekomstige kopers misschien helpen.
Het reisje ging met vrouw en kinderen (en volgepakte wagen) naar het uiterste puntje van Zuid-Frankrijk, voor mij m'n eerste lange reis met de EV6. Ik kan niet ontkennen dat ik het best spannend vond, en had alles goed voorbereid: ABRP mooi op de Android Auto draaien, en zodanig ingesteld dat ik enkel Ionity zou laden ivm. het Kia abonnement.
Ik had een hotel op de helft geboekt, dus dat was de eindbestemming op dag 1. De eerste stop in België ging perfect. De 2e laadstop, Hauconcourt in Frankrijk, stond een rij van enkele auto's. Dit kwam onder andere omdat er 1 auto al de hele dag een paal bezet hield, en de andere palen niet op vol vermogen werkten. Al bij al ben ik hier 3 kwartier kwijt geweest. Alle andere laadstops hierna, heb ik niet meer hoeven wachten.
Die nacht vertrokken we om 3u vanuit het Hotel. Het was vooral hier waar ABRP mij flink in de steek liet. ABRP crashte wanneer ik hem aan de AA koppelde. Wat ik ook deed, nieuwe route ingeven, ander start SOC%, m'n telefoon opnieuw opstarten, EV6 aan / uit, niets hielp. Uiteindelijk onder druk van m'n vrouw 'gewoon' de navigatie in de auto aan gezet en de reis vervolgd, al had ik hier een ongemakkelijk gevoel bij.
Dat ongemakkelijke gevoel was achteraf compleet onnodig. De functie 'Search stations along the route' in de navigatie van de EV6 werkt meer dan prima. Langs de grote Franse snelwegen stikt het werkelijk waar van de Ionity laders (en dit is ook het geval in Duitsland waar ik volgende maand heen ga). Enige aandachtspuntje hier is dat hij ook laders toont aan de andere kant van de snelweg, waardoor je soms meer omrijdt dan je zou willen. Later zag ik dat je aan het icoontje van het charge station kunt zien aan welke kant van de snelweg deze zich bevindt, let hier dus op!
De heenweg heb ik uiterst rustig gereden, maximaal 110km/u ivm m'n range anxiety. Het zelfvertrouwen wat ik gekregen had op de heenreis resulteerde er in dat ik op de terugweg continu 135km/u gereden heb. Laden ging gewoon enorm snel, iedere laadsessie tikte ik de 230kw aan (buitentemperatuur was tussen de 15 en 20 graden). Vaak waren we in 15 a 20 minuten weer weg. Totale laadtijd terugreis: 1.5u. Het hotel wat ik ook voor de terugreis geboekt had, heb ik geannuleerd, en hebben het in 1x gereden.
Omdat er tijdens mijn verblijf in Frankrijk een update van ABRP uit kwam, besloot ik om het de terugreis nog een kans te geven. Helaas kreeg ik wederom 2 freezes te verduren, dus voor mij is dit geen succes en ben snel weer overgeschakeld op de navigatie van de EV6 zelf.
Wat een heerlijke reisauto is de EV6, en wat valt me dat laden enorm mee. Hopelijk blijven de charging networks flink aan de weg timmeren, want hoewel deze trip probleemloos verliep, kan ik me voorstellen dat in het hoogseizoen als iedereen op vakantie gaat de capaciteit een probleem kan zijn.
Het reisje ging met vrouw en kinderen (en volgepakte wagen) naar het uiterste puntje van Zuid-Frankrijk, voor mij m'n eerste lange reis met de EV6. Ik kan niet ontkennen dat ik het best spannend vond, en had alles goed voorbereid: ABRP mooi op de Android Auto draaien, en zodanig ingesteld dat ik enkel Ionity zou laden ivm. het Kia abonnement.
Ik had een hotel op de helft geboekt, dus dat was de eindbestemming op dag 1. De eerste stop in België ging perfect. De 2e laadstop, Hauconcourt in Frankrijk, stond een rij van enkele auto's. Dit kwam onder andere omdat er 1 auto al de hele dag een paal bezet hield, en de andere palen niet op vol vermogen werkten. Al bij al ben ik hier 3 kwartier kwijt geweest. Alle andere laadstops hierna, heb ik niet meer hoeven wachten.
Die nacht vertrokken we om 3u vanuit het Hotel. Het was vooral hier waar ABRP mij flink in de steek liet. ABRP crashte wanneer ik hem aan de AA koppelde. Wat ik ook deed, nieuwe route ingeven, ander start SOC%, m'n telefoon opnieuw opstarten, EV6 aan / uit, niets hielp. Uiteindelijk onder druk van m'n vrouw 'gewoon' de navigatie in de auto aan gezet en de reis vervolgd, al had ik hier een ongemakkelijk gevoel bij.
Dat ongemakkelijke gevoel was achteraf compleet onnodig. De functie 'Search stations along the route' in de navigatie van de EV6 werkt meer dan prima. Langs de grote Franse snelwegen stikt het werkelijk waar van de Ionity laders (en dit is ook het geval in Duitsland waar ik volgende maand heen ga). Enige aandachtspuntje hier is dat hij ook laders toont aan de andere kant van de snelweg, waardoor je soms meer omrijdt dan je zou willen. Later zag ik dat je aan het icoontje van het charge station kunt zien aan welke kant van de snelweg deze zich bevindt, let hier dus op!
De heenweg heb ik uiterst rustig gereden, maximaal 110km/u ivm m'n range anxiety. Het zelfvertrouwen wat ik gekregen had op de heenreis resulteerde er in dat ik op de terugweg continu 135km/u gereden heb. Laden ging gewoon enorm snel, iedere laadsessie tikte ik de 230kw aan (buitentemperatuur was tussen de 15 en 20 graden). Vaak waren we in 15 a 20 minuten weer weg. Totale laadtijd terugreis: 1.5u. Het hotel wat ik ook voor de terugreis geboekt had, heb ik geannuleerd, en hebben het in 1x gereden.
Omdat er tijdens mijn verblijf in Frankrijk een update van ABRP uit kwam, besloot ik om het de terugreis nog een kans te geven. Helaas kreeg ik wederom 2 freezes te verduren, dus voor mij is dit geen succes en ben snel weer overgeschakeld op de navigatie van de EV6 zelf.
Wat een heerlijke reisauto is de EV6, en wat valt me dat laden enorm mee. Hopelijk blijven de charging networks flink aan de weg timmeren, want hoewel deze trip probleemloos verliep, kan ik me voorstellen dat in het hoogseizoen als iedereen op vakantie gaat de capaciteit een probleem kan zijn.
Goed verhaal! Welke versie ev6 heb je?lawnmower schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:41:
Nog even report van een trip die ik gemaakt heb, voor zover het nog nuttig is om te plaatsen aangezien vrijwel iedereen inmiddels wel een lange trip heeft gemaakt. Maar het kan toekomstige kopers misschien helpen.
Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122
Wij zijn ook van plan op vakantie te gaan met de EV6 (yeehaa vrijdag komt ie).
Ik was even aan het kijken naar opties om de kofferbak te gebruiken voor de vakantie en kwam deze tegen:
https://www.car-bags.com/...v6-2021-heden-detail.html
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik was even aan het kijken naar opties om de kofferbak te gebruiken voor de vakantie en kwam deze tegen:
https://www.car-bags.com/...v6-2021-heden-detail.html
Heeft iemand daar ervaring mee?
EV6 77kWh Plus RWD MY:22
@lawnmower super om te horen dat de navigatie van Kia zelf ook ruim voldoende is.
Waarom gebruiken mensen dan bv ABRP? Vanwege dat hij wel de laadstops aangeeft en die van Kia alleen de laadpalen aangeeft langs de route. Nou dan zou ik toch die van Kia gebruiken, dan is het net als met een brandstof wagen rijden op vakantie, zo van ik moet gaan tanken dus ff een pomp zoeken.
Waarom gebruiken mensen dan bv ABRP? Vanwege dat hij wel de laadstops aangeeft en die van Kia alleen de laadpalen aangeeft langs de route. Nou dan zou ik toch die van Kia gebruiken, dan is het net als met een brandstof wagen rijden op vakantie, zo van ik moet gaan tanken dus ff een pomp zoeken.
Ik kan me voorstellen als je naar oost Europa rijdt waar de laadpaaldichtheid een stuk lager is, je je route wezenlijk aan moet passen om langs snelladers te komen.Joer schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:32:
@lawnmower super om te horen dat de navigatie van Kia zelf ook ruim voldoende is.
Het navigatiesysteem van Kia berekent gewoon de snelste route, zonder daarbij na te denken of je langs laders komt. Bovendien zou ABRP handig zijn als je persé bij een specifiek laadnetwerk wil laden, omdat je daar een pasje voor hebt.
Ja dat zou een goede reden zijn. Hoop dat Kia ooit is met z’n update komt.lawnmower schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:46:
[...]
Ik kan me voorstellen als je naar oost Europa rijdt waar de laadpaaldichtheid een stuk lager is, je je route wezenlijk aan moet passen om langs snelladers te komen.
Het navigatiesysteem van Kia berekent gewoon de snelste route, zonder daarbij na te denken of je langs laders komt. Bovendien zou ABRP handig zijn als je persé bij een specifiek laadnetwerk wil laden, omdat je daar een pasje voor hebt.
Ja, precies. Dank je dat jij al het antwoord hebt gegeven. Ik wilde het net zelf opzoeken.Dartlink schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:26:
[...]
Dit vind ik toch vrij snel op Ali:
https://a.aliexpress.com/_vE2Wn7
Hoe zien die verschillende icoontjes eruit?lawnmower schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:41:
https://www.ebay.de/itm/1...r=artemis&media=WHATS_APProelwillems schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:46:
[...]
Zijn er al mensen die weten waar je de juiste lakstift kan kopen? Met de juiste kleur en wat polijsten kan ik deze schade zelf waarschijnlijk wel onzichtbaar maken.
Dit Engelse bedrijf levert alle kleuren zo
te zien. Geen idee of ze ook 'in de buurt' te krijgen zijn. Of misschien bij de dealer?
[ Voor 7% gewijzigd door Wiliyama op 07-05-2022 18:55 ]
Dit is super duidelijk en gelijk hoever de volgende laadpaal staat met welke soort. Voor mij dan alleen Kia nav.lawnmower schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:31:
[...]
Het oranje locatie icoon staat aan de linker of rechterkant van de weg. Nu vrij duidelijk, maar alleen als je het weet[Afbeelding]
Hi, trotse eigenaar van een EV6, maar wel met een paar vragen
1. Ik heb een OBDLink CX BLE aangeschaft. Erin gedaan, proberen te connecten met ABRP maar bij de 3e stap 'connection with car' blijft hij maar telkens error geven waardoor het koppelen niet lukt. Iemand een idee? Op fora krijg je als enigste oplossing te zien 'try again', maar ik heb het ondertussen al vaak geprobeerd en op andere tijdstippen.
2. Keyless Entry: ik heb mijn sleutels in m'n zak. Ik benader de auto en de spiegels klappen uit maar de auto blijft op slot: moet ik nog een extra handeling verrichten?
3. Mirror dip: Ik zet de schakelaar voor spiegels in z'n L of R en zet de auto in z'n R maar de spiegels gaan niet naar beneden: kan de mirrordip überhaupt wel op de basisversie?
Alvast bedankt!
1. Ik heb een OBDLink CX BLE aangeschaft. Erin gedaan, proberen te connecten met ABRP maar bij de 3e stap 'connection with car' blijft hij maar telkens error geven waardoor het koppelen niet lukt. Iemand een idee? Op fora krijg je als enigste oplossing te zien 'try again', maar ik heb het ondertussen al vaak geprobeerd en op andere tijdstippen.
2. Keyless Entry: ik heb mijn sleutels in m'n zak. Ik benader de auto en de spiegels klappen uit maar de auto blijft op slot: moet ik nog een extra handeling verrichten?
3. Mirror dip: Ik zet de schakelaar voor spiegels in z'n L of R en zet de auto in z'n R maar de spiegels gaan niet naar beneden: kan de mirrordip überhaupt wel op de basisversie?
Alvast bedankt!
Dank!lawnmower schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:41:
Wij vertrekken over enkele weken naar Grimaud en gaan in het hoogseizoen naar Spanje, daar ben ik nogal huiverig voor.
Hoe is het verbruik wanneer je de auto volgepakt hebt?
Heb zelf nog geen enkele ervaring met langere ritten helaas dus heb geen idee wat een veilige snelheid qua range is.
1, durf ik niet te zeggen probeer eens een ander toestelTolga07 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:52:
Alvast bedankt!
2, volgens mij moet je dat ergens aanzetten in het menu
3, je moet in je auto waar je je spiegels kunt zetten. Dat knopje maar L of R zetten. Als die in het midden staat doet ie het niet. (Edit excuses niet goed gelezen) kan indd met basis versie te maken hebben, dat weet ik niet
[ Voor 3% gewijzigd door MChellinga op 07-05-2022 14:58 ]
Ik ben niet thuis in caravan land dus ik kan niet beoordelen of dit serieus is of niet...Joer schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:21:
Ondertussen dat ik zit te wachten op mijn ev6 alvast een nieuwe caravan aangeschaft. Ben benieuwd wat het verbruik zal zijn
[Afbeelding]
Denk een grap, maar hoop van niet. Wat een vette sleurhut zeg!
Vandaag de AAwireless binnen gekregen, natuurlijk direct proberen. Setup ging zonder problemen, dus even stukje rijden. Maps aan, werkte perfect. Tot ik een kwartier of zo onderweg was. Melding op het scherm dat de telefoon niet reageerde. Ik zat op de snelweg dus kon niks. Na ongeveer twee minuten ineens melding dat Android Auto weer was aangemeld en ik kon er ook weer voor kiezen. En dit bleef zich herhalen. Tijd dat ie het bleef doen was variabel, en dan na ongeveer 2 minuten deed ie het weer, zonder dat ik iets deed. Iemand ervaring met de AAwireless in combinatie met de EV6.
Vertel ons het verschil.lawnmower schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:41:
Later zag ik dat je aan het icoontje van het charge station kunt zien aan welke kant van de snelweg deze zich bevindt, let hier dus op!
Mooi verslag overigens.
Geeft vertrouwen.
Edit. Inmiddels gezien.
[ Voor 4% gewijzigd door HansAuutB op 07-05-2022 16:58 ]
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ja hier ook. Maar bij mij werkt het eigenlijk perfect en snel.ThatGuy2303 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:07:
Vandaag de AAwireless binnen gekregen, natuurlijk direct proberen. Setup ging zonder problemen, dus even stukje rijden. Maps aan, werkte perfect. Tot ik een kwartier of zo onderweg was. Melding op het scherm dat de telefoon niet reageerde. Ik zat op de snelweg dus kon niks. Na ongeveer twee minuten ineens melding dat Android Auto weer was aangemeld en ik kon er ook weer voor kiezen. En dit bleef zich herhalen. Tijd dat ie het bleef doen was variabel, en dan na ongeveer 2 minuten deed ie het weer, zonder dat ik iets deed. Iemand ervaring met de AAwireless in combinatie met de EV6.
Bedankt voor je antwoorden.MChellinga schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:57:
[...]
1, durf ik niet te zeggen probeer eens een ander toestel
2, volgens mij moet je dat ergens aanzetten in het menu
3, je moet in je auto waar je je spiegels kunt zetten. Dat knopje maar L of R zetten. Als die in het midden staat doet ie het niet. (Edit excuses niet goed gelezen) kan indd met basis versie te maken hebben, dat weet ik niet
Denk niet dat mirror dip op de basisversie zit. De 2e moet je blijkbaar nog het hendeltje indrukken en dan gaan de deuren open.
Mirror dip heb je alleen wanneer je ook elektrisch verstelbare stoelen met memory functie hebt.Tolga07 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:28:
[...]
Bedankt voor je antwoorden.
Denk niet dat mirror dip op de basisversie zit. De 2e moet je blijkbaar nog het hendeltje indrukken en dan gaan de deuren open.
Mirror dip heb je alleen wanneer je ook elektrisch verstelbare stoelen met memory functie hebt.Tolga07 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:52:
Alvast bedankt!
Heenweg met max 110km/u reed ik onderaan de 19kWu/100km. Terugweg zat ik gemiddeld op 23kWu/100km. Ik rijd nog wel op winterbanden, geen idee hoeveel dat scheelt. Tijdens mijn reis heb ik het concept 'verbruik' helemaal losgelaten. Het gaat je amper tijd schelen qua laden als je voller aankomt bij het laadstation.Loei123 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:12:
[...]
Dank!
Wij vertrekken over enkele weken naar Grimaud en gaan in het hoogseizoen naar Spanje, daar ben ik nogal huiverig voor.
Hoe is het verbruik wanneer je de auto volgepakt hebt?
Heb zelf nog geen enkele ervaring met langere ritten helaas dus heb geen idee wat een veilige snelheid qua range is.
Ik kijk naar de afstand van het volgende station, ik kijk naar m'n range die ik over heb, en zie dan of ik rustig moet rijden of wat meer mag gassen.
Als je onzeker bent kun je ABRP erbij nemen op je telefoon, en kijk je of je onder of boven de geplande aankomst soc% zit. Bij zomerse temperaturen moet je het wel heel bont maken om achterop het schema van ABRP te komen heb ik gemerkt, die is flink pessimistisch.
Het gaat sowieso goed komen, die onzekerheid vooraf is het ergst, eenmaal onderweg gaat je vertrouwen toenemen, geloof me
Ah oke, dat verklaart het. Jammer!asennamm schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:45:
[...]
Mirror dip heb je alleen wanneer je ook elektrisch verstelbare stoelen met memory functie hebt.
Maak je geen zorgen. Zolang je er alleen maar permanent in woont en niet mee gaat rijden is er geen probleem. Zelfs niet met de huidige stroom prijzen.Joer schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:21:
Ondertussen dat ik zit te wachten op mijn ev6 alvast een nieuwe caravan aangeschaft. Ben benieuwd wat het verbruik zal zijn
[Afbeelding]
Gevonden op jhmotor.se :AnotherFruitcake schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:02:
Denk een grap, maar hoop van niet. Wat een vette sleurhut zeg!

Leuke grap dus :-)
Ik vermoed dat het verbruik nog redelijk mee zal vallen want al is hij langer dan gemiddd, als het frontoppervlak niet veel groter is, dan zal de luchtweerstand ook niet veel groter zijn.Wiliyama schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:00:
[...]
Maak je geen zorgen. Zolang je er alleen maar permanent in woont en niet mee gaat rijden is er geen probleem. Zelfs niet met de huidige stroom prijzen.
Natuurlijk hangt het er wel van af hoe zwaar deze jongen is..
Ze bestaan echt hoor, van die (veel te) lange caravansMini-me schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:09:
[...]
Gevonden op jhmotor.se :
[Afbeelding]
Leuke grap dus :-)
https://www.google.nl/amp...an-van-nederland/%3famp=1
Er is een nieuwe update beschikbaar 2.0. Even update in de auto via de app. Eventueel wifi op 2.4 Ghz zetten.ThatGuy2303 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:07:
Anders je vraag stellen op tweakers AAwireless. De ontwikkelaar (Nederlander) leest ook de vragen en problemen en komt snel met antwoorden.
Mocht echt veel problemen hebben kun je ook de bug report draaien op de app.
Ik bedoelde dat deze foto niet in NL was gemaakt maar in Zweden, dus onwaarschijnlijk dat hij deze echt heeft gekocht ;-)stimpyrulez schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:28:
[...]
Ze bestaan echt hoor, van die (veel te) lange caravans
https://www.google.nl/amp...an-van-nederland/%3famp=1
Ik heb abrp deze vakantie ook gebruikt. Ging goed. Navigatie was redelijk. Op de heen weg had ik wel na 2 uur een moment dat het scherm zwart werd en na een poosje ging hij weer verder. Dit een paar keer gehad.lawnmower schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:41:
Morgen ga ik weer naar huis en dan hoop ik dat dit niet meer voorkomt.
Rijden met de Navigatie van de EV6 lijkt mij niet prettig rijden. Ik hoor hier andere verhalen dus misschien een keer gebruiken.
De auto heeft nu een soc van 50%. Dat is niet genoeg om thuis te komen. Helaas staat hier maar 1 paalAC laders in de buurt waar al 2 auto's aan het laden zijn, laden is een groot woord ze zijn allebei al vol. Na 2uur nog een keer wezen kijken. Staan ze er nog...!!
Hopelijk zijn ze in de ochtend weg en kan ik nog ff laden voordat we gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door De Ideale Man op 07-05-2022 20:37 ]
Is er al een botsproef van de EV6 geweest?
Alleen van de Koreaanse NCAP, die heb ik hier al eens gepost, moet je even de zoek functie gebruiken.de vliegvisser schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:35:
Is er al een botsproef van de EV6 geweest?
Navraag bij Euro NCAP destijds gedaan en toen zeiden ze 'soon' maar helaas nog niet dus.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Kun je de granny nergens inprikken? Scheelt wellicht weer iets.De Ideale Man schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:34:
[...]
Ik heb abrp deze vakantie ook gebruikt. Ging goed. Navigatie was redelijk. Op de heen weg had ik wel na 2 uur een moment dat het scherm zwart werd en na een poosje ging hij weer verder. Dit een paar keer gehad.
Morgen ga ik weer naar huis en dan hoop ik dat dit niet meer voorkomt.
Rijden met de Navigatie van de EV6 lijkt mij niet prettig rijden. Ik hoor hier andere verhalen dus misschien een keer gebruiken.
De auto heeft nu een soc van 50%. Dat is niet genoeg om thuis te komen. Helaas staat hier maar 1 paalAC laders in de buurt waar al 2 auto's aan het laden zijn, laden is een groot woord ze zijn allebei al vol. Na 2uur nog een keer wezen kijken. Staan ze er nog...!!![]()
Hopelijk zijn ze in de ochtend weg en kan ik nog ff laden voordat we gaan.
Nee helaas. Heb een appartement gehuurd op 2 hoog en moet parkeren naast de straat (ging er niet vanuit dat ik toen al een ev had). Voor de grote vakantie heb ik er wel rekening mee gehouden dat ik naast het huisje kan staan om op te laden.lawnmower schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:44:
[...]
Kun je de granny nergens inprikken? Scheelt wellicht weer iets.
[ Voor 5% gewijzigd door De Ideale Man op 07-05-2022 21:12 ]
Bedankt. Na tip van Pico (Tweaker die ook AAwireless heeft) USB op passthrough gezet. Dit lijkt de oplossing.De Ideale Man schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:29:
[...]
Er is een nieuwe update beschikbaar 2.0. Even update in de auto via de app. Eventueel wifi op 2.4 Ghz zetten.
Anders je vraag stellen op tweakers AAwireless. De ontwikkelaar (Nederlander) leest ook de vragen en problemen en komt snel met antwoorden.
Mocht echt veel problemen hebben kun je ook de bug report draaien op de app.
USB passthrough, is dat een instelling in Android of AAWireless?ThatGuy2303 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:13:
[...]
Bedankt. Na tip van Pico (Tweaker die ook AAwireless heeft) USB op passthrough gezet. Dit lijkt de oplossing.
AawirelessPhusebox schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:25:
[...]
USB passthrough, is dat een instelling in Android of AAWireless?
Instelling in de AAwireless app die je op de telefoon zet.Phusebox schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:25:
[...]
USB passthrough, is dat een instelling in Android of AAWireless?
Mini-me schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:32:
[...]
Ik bedoelde dat deze foto niet in NL was gemaakt maar in Zweden, dus onwaarschijnlijk dat hij deze echt heeft gekocht ;-)
Heb laatst een video gezien waarin iemand de 'normale' lampjes in de kofferbak en voor de spiegel verlichting vervangt door leds.
Heeft iemand dit ook al gedaan die toevallig weet welke lampjes je dan nodig hebt? Zorgde voor een hoop meer licht in de kofferbak.
Heeft iemand dit ook al gedaan die toevallig weet welke lampjes je dan nodig hebt? Zorgde voor een hoop meer licht in de kofferbak.
Ik lees op een aantal plekken dat wanneer je spotify via Android auto streamt de geluidskwaliteit afhangt van de aansluiting.
Via usb zou een veel beter geluid geven dan via wireless/bluetooth.
Wie hier kan dit bevestigen danwel ontkrachten?
Zou fijn zijn wanneer leden met een standaard versie en dus geen Meridian installatie ook hun bevindingen delen.
Zou fijn zijn wanneer leden met een standaard versie en dus geen Meridian installatie ook hun bevindingen delen.
Dat klopt. Maar dat is sowieso een kenmerk van bluetooth/wireless t.o.v. bekabeld.asennamm schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:46:
Ik lees op een aantal plekken dat wanneer je spotify via Android auto streamt de geluidskwaliteit afhangt van de aansluiting.
Heb je wel eens geprobeerd om de ruitenwissers omhoog te doen als je de auto wil wassen?
Jazeker en dat is ook geluktvolverwachting schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:17:
Heb je wel eens geprobeerd om de ruitenwissers omhoog te doen als je de auto wil wassen?
De afgelopen week heb ik twee keer wat grotere afstanden met een fietsendrager met daarop 2 fietsen afgelegd. Voornamelijk snelweg met adaptive cruise control op 105 km/u. Zie hier het verbruik (58kW). Auto op Eco, buiten de snelweg km's op regeneratie stand 3 (i-pedal werkt niet). De buiten temperatuur was niet helemaal gelijk (maandag vs vrijdag) zie foto's.:strip_exif()/f/image/AdhjRNY7FMRI2njIs5oU4hIt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AdhjRNY7FMRI2njIs5oU4hIt.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoekfunctie gebruikt? Staat letterlijk in de OP
[ Voor 6% gewijzigd door Dartlink op 08-05-2022 14:52 ]
Ah oke, zoek ik het op, ben nog niet begonnen met de handleiding, heb het idee dat ik niet de enige ben, is nogal dik boekDartlink schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:52:
[...]
Zoekfunctie gebruikt? Staat letterlijk in de OPEn ook in je handleiding.
Daarom hebben we het in de OP gezetvolverwachting schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:57:
[...]
[..] heb het idee dat ik niet de enige ben, is nogal dik boek
Auto aan
Auto uit
Ruitenwisserhendel omlaag
done
Heb je de koppeling proberen te maken via ABRP -> je auto aanklikken -> op settings klikken -> en dan ABRP OBD ConnectionDe Ideale Man schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:51:
Ik heb een dongle veepeak II.
Met car scanner kan ik verbinding maken, maar abrp ziet de dongle niet. Bij abrp zet ik de 2de instelling aan. Verkeer en soc. Heb ik de verkeerde dongle of heb ik iets niet goed ingesteld?
[Afbeelding]
Via daar moet je met bluetooth verbinding kunnen maken met de OBD.
Overigens vindt ABRP wel mijn dongle (OBDLink CX) maar krijg ik op geen een manier verbinding met de auto
Heeft iemand al eens de sinus bekeken van V2L? Ik heb zelf de apparatuur niet. Maar was benieuwd of deze er netjes uitziet of als een blok.
Dan ga ik ook geen wireless adapter bestellen.Tolga07 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:17:
[...]
Dat klopt. Maar dat is sowieso een kenmerk van bluetooth/wireless t.o.v. bekabeld.
Voegt voor mij dan niets toe.
Wat is jouw mening over de muziekkwaliteit met de standaard speakers?
Loopt Android Auto via Bluetooth of via WiFi?Tolga07 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:17:
[...]
Dat klopt. Maar dat is sowieso een kenmerk van bluetooth/wireless t.o.v. bekabeld.
Want Apple CarPlay loopt via WiFi. Bluetooth wordt enkel voor de “handshake” gebruikt om de WiFi gegevens van de auto over te dragen naar de iPhone. Vervolgens loopt alles van CarPlay over WiFi en heb je dus ook een veel betere audiokwaliteit (Losless) t.o.v. Bluetooth.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
De AAwireless dongle werkt inderdaad ook zo. Hij maakt verbinding via bluetooth en communiceert vervolgens via WiFi.Rivanov schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:13:
[...]
Loopt Android Auto via Bluetooth of via WiFi?
Want Apple CarPlay loopt via WiFi. Bluetooth wordt enkel voor de “handshake” gebruikt om de WiFi gegevens van de auto over te dragen naar de iPhone. Vervolgens loopt alles van CarPlay over WiFi en heb je dus ook een veel betere audiokwaliteit (Losless) t.o.v. Bluetooth.
En die kwaliteit is dus hetzelfde als via USB aansluiting?
Geen idee hoe dat bij Android Auto werkt. Enkel ervaring met Apple CarPlay en daar is de audiokwaliteit ALAC (Apple Losless).asennamm schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:41:
[...]
De AAwireless dongle werkt inderdaad ook zo. Hij maakt verbinding via bluetooth en communiceert vervolgens via WiFi.
En die kwaliteit is dus hetzelfde als via USB aansluiting?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ben helaas geen audiofiel en ben ook geen (goede) speakers in een auto gewend. Voor mij is het voldoende, het doet z'n werk. Ook geen ervaring met Meridian dus helaas geen vergelijkingsmateriaal.asennamm schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:35:
[...]
Dan ga ik ook geen wireless adapter bestellen.
Voegt voor mij dan niets toe.
Wat is jouw mening over de muziekkwaliteit met de standaard speakers?
Overweeg ook alleen voor Carplay weer terug over te stappen op Apple. Die hebben ook laadstations in Apple Maps toch met slimme routeplanning?Rivanov schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:51:
[...]
Geen idee hoe dat bij Android Auto werkt. Enkel ervaring met Apple CarPlay en daar is de audiokwaliteit ALAC (Apple Losless).
https://support.apple.com...-routing-iphc5e3a4b4b/iosPhusebox schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:09:
[...]
Overweeg ook alleen voor Carplay weer terug over te stappen op Apple. Die hebben ook laadstations in Apple Maps toch met slimme routeplanning?
Hmm: "Opmerking: Voor routes voor elektrische voertuigen heb je een compatibel voertuig nodig"
Denk het niet dan voor de EV6.
Volgens internet nog niet. Maar ik ga het zo even testen voor je! Zou voor mij denk ik wel een grote reden zijn om over te stappen naar Apple Maps. Nu Waze gebruiker, en de interne navigatie vind ik beroerd.Phusebox schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:16:
[...]
Hmm: "Opmerking: Voor routes voor elektrische voertuigen heb je een compatibel voertuig nodig"
Denk het niet dan voor de EV6.
Helaas. Hopelijk gaat KIA dat wel opnemen want dan stap ik over op Apple of koop een goedkope iPhone puur als autotelefoon. Betere audiokwaliteit en fatsoenlijke navigatie zijn wat waard.Dartlink schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:17:
[...]
Volgens internet nog niet. Maar ik ga het zo even testen voor je! Zou voor mij denk ik wel een grote reden zijn om over te stappen naar Apple Maps. Nu Waze gebruiker, en de interne navigatie vind ik beroerd.
Ik krijg het niet voor elkaar...Phusebox schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:20:
[...]
Helaas. Hopelijk gaat KIA dat wel opnemen want dan stap ik over op Apple of koop een goedkope iPhone puur als autotelefoon. Betere audiokwaliteit en fatsoenlijke navigatie zijn wat waard.
Maar Carplay
Maar ik heb dan ook weinig ervaring met AA en doe 99.999% van de tijd alles met carplay. Dus vergelijking is moeilijk
Bedankt. Ik heb het gevonden. Helaas maakt hij geen contact met de dongle.Tolga07 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:19:
[...]
Heb je de koppeling proberen te maken via ABRP -> je auto aanklikken -> op settings klikken -> en dan ABRP OBD Connection
Via daar moet je met bluetooth verbinding kunnen maken met de OBD.
Overigens vindt ABRP wel mijn dongle (OBDLink CX) maar krijg ik op geen een manier verbinding met de auto
Balen.
De OBDlink CX is dus geen goede dongle om te kopen voor de EV6?
@De Ideale Man gebruikt volgens mij een ander dongle. Ik gebruik de OBDLink CX en heb het tot nu toe nog niet werkend gekregen. En al zou ik het 1x werkend krijgen denk ik dat ik na de volgende koppelbeurt weer hetzelfde probleem ga krijgen. Geen idee waar het aan ligt, misschien dat de ondersteuning voor de 58 kWh versie er nog niet is in combinatie met de OBDLink CX?Phusebox schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:41:
Kun je niet gewoon een OBD to Ethernet kabel gebruiken ipv Bluetooth op een KIA?
Ik heb die een voor m’n BMW en dat werkt én stabiel én supersnel.
En dan, die kabel in je telefoon stoppen?Rivanov schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:49:
Kun je niet gewoon een OBD to Ethernet kabel gebruiken ipv Bluetooth op een KIA?
Ik gebruik het met een Ethernet naar USB-C adapter i.c.m. iPad Pro. Maar je kunt natuurlijk ook Ethernet naar Lightning adapter gebruiken i.c.m. iPhone.
[ Voor 15% gewijzigd door Rivanov op 08-05-2022 20:58 ]
ABRP zegt het onderstaande. De CX zou dus moeten werken icm de laatste firmware. Is dat misschien het probleem van sommige hier?Phusebox schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:41:
- The OBDLink CX is high quality and works with ABRP (with the latest firmware installed). It limits the window when it is available for pairing, making it slightly more secure. The manufacturer even claims “Safe to leave plugged in”.
- The Vgate vLinker MC+ (yes Plus needed) has a physical pairing button and may be safe to leave plugged in. It does change its address every time you unplug it, so you will have to re-link (and re-pair) it again then.
- The Maclean MCE 200 is inexpensive and works well for us (but not on all Android devices). It has no security whatsoever.
- The Vgate iCar Pro BLE 4.0 also works fine on all devices we have tested it with. Still no security.
- The UniCarScan USCI-2000 has also been verified to work with ABRP. You can guess the security level.
Ik test zowel Qttocast 2 in 1 (Android Auto emulatie via Carplay) als Carsifi (Android Auto), Ik vind zelf de autokwaliteit via Carsifi beter klinken. Android Auto via Carsifi heeft ook het voordeel dat het volume van het mediakanaal gescheiden kan worden van het volume van de navigatie meldingen. Ottocast heeft weer het voordeel dat Android Auto fullscreen kan.Rivanov schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:51:
[...]
Geen idee hoe dat bij Android Auto werkt. Enkel ervaring met Apple CarPlay en daar is de audiokwaliteit ALAC (Apple Losless).
Vervelender is dat beide adapters de verbinding op random momenten droppen. Carsifi komt dan wel weer wat sneller terug. Geen idee of dat aan de firmware van de adapters ligt of de head unit van de Kia.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Hoe is de muziek kwaliteit ten op zichte van rechtstreeks via de kabel?
Ik gebruik zelf de Vgate iCcar pro. Werkt probleemloos met ABPR. Voor de veiligheid en snelle connectie heb ik wel een OBD verlengkabeltje met schakelaar tussen. Passen beiden achter het klepje.Franciesco schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:12:
[...]
ABRP zegt het onderstaande. De CX zou dus moeten werken icm de laatste firmware. Is dat misschien het probleem van sommige hier?
[...]
Was ik van plan om morgen uit te proberen (met name door de random droppen van de verbinding van zowel Carsifi als Ottocast).Dartlink schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:21:
Hoe is de muziek kwaliteit ten op zichte van rechtstreeks via de kabel?
Firmware van de CX of ABRP? Want ABRP is bij mij al de laatste versie.Franciesco schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:12:
[...]
ABRP zegt het onderstaande. De CX zou dus moeten werken icm de laatste firmware. Is dat misschien het probleem van sommige hier?
[...]
Dongle.Tolga07 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:24:
[...]
Firmware van de CX of ABRP? Want ABRP is bij mij al de laatste versie.
Abrp is software, dat heeft geen firmware.
Ik heb ook beide.JanAllElectric schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:19:
[...]
Ik test zowel Qttocast 2 in 1 (Android Auto emulatie via Carplay) als Carsifi (Android Auto), Ik vind zelf de autokwaliteit via Carsifi beter klinken. Android Auto via Carsifi heeft ook het voordeel dat het volume van het mediakanaal gescheiden kan worden van het volume van de navigatie meldingen. Ottocast heeft weer het voordeel dat Android Auto fullscreen kan.
Vervelender is dat beide adapters de verbinding op random momenten droppen. Carsifi komt dan wel weer wat sneller terug. Geen idee of dat aan de firmware van de adapters ligt of de head unit van de Kia.
Ottocast werkte 'out of the box' beter dan de carsifi.
Bij de carsifi moest ik iets uitzetten.
Weet jij toevallig of carsifi full screen kan net zoals ottocast?
Zo ja, hoe?
Vind wel dat het geluid via AA sowieso beter is dan via bluetooth.
Moet zeggen dat ik zelf geen verschil merk met kabel of zonder.
Net even gecheckt. OBDLink app gedownload, zei dat ik de laatste firmware had maar ik kon wel updaten? Naja, alsnog gedaan en nu kan ik eindelijk via ABRP wel live data inzien nu.Phusebox schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:25:
[...]
Dongle.
Abrp is software, dat heeft geen firmware.
Dus als er mensen zijn die in combinatie met een OBDLink dongle geen connectie kunnen maken via ABRP, probeer je firmware van je dongle te upgraden.
@Phusebox Voor jouw geruststelling. Ik heb nu 5K km gereden met mijn RDW plus:
Positief:
- lichtopbrengst koplampen: uitstekend
- lakkwaliteit: uitstekend (interstellar gray). Geen bobbels, deuken, swirls etc.
- banden: geen trillingen
- verwarming/airco: uitstekend
- range: >500KM bij 100%
- opladen: regelmatig 234kW gehaald
- response scherm: goed
- geluidskwaliteit: helder, voldoende bas. Kan onnoemelijk hard
- DAB+ radio klinkt nog beter dan bluetooth/USB mediakanalen
- Android Auto: Spotifiy, ABPR, Google maps, Whatsapp,... werkt fijn. Alleen jammer van de dropouts via wifi adapters. Blijkbaar loopt de eigen KIA navigatie mee op de achtergrond icm met camera. Want in het scherm voor je zie je zowel de maximale snelheid als ook de speedcamera's en trajectcontoles. Fijn want google maps heeft die informatie niet (echt).
- geen zombies gehad
- i-pedal rijden is ideaal in de stad. Cruise control is ideaal op snelweg en binnenweg
- lane assist en meesturen: werkt fijn. Heb ik altijd aan, Niet nerveus.
- relaxstoelen inderdaad erg fijn bij laden
- plank in achterbak er direct uithalen. Geeft flink wat meer bagageruimte voor vakanties
Negatief/jammer:
- KIA navigatie is op zich zelf goed (soms actueler dan google maps), maar het ziet er niet echt makkelijk leesbaar uit. Een dag (licht) en nachtstand (donker) zou al een verbetering zijn.
- 2 keer profiel kwijtgeraakt (maak een backup!)
- knopjes om cruise control te pauzeren en resumen vind ik niet erg fijn werken
- V2L werkt niet tijdens laden. Dus eerst koffiezetten en dan laden.
- app werkt op zich zelf goed. Alleen de gerapporteerd efficiency wijkt erg af van de auto en de praktijk zelf .
Positief:
- lichtopbrengst koplampen: uitstekend
- lakkwaliteit: uitstekend (interstellar gray). Geen bobbels, deuken, swirls etc.
- banden: geen trillingen
- verwarming/airco: uitstekend
- range: >500KM bij 100%
- opladen: regelmatig 234kW gehaald
- response scherm: goed
- geluidskwaliteit: helder, voldoende bas. Kan onnoemelijk hard
- DAB+ radio klinkt nog beter dan bluetooth/USB mediakanalen
- Android Auto: Spotifiy, ABPR, Google maps, Whatsapp,... werkt fijn. Alleen jammer van de dropouts via wifi adapters. Blijkbaar loopt de eigen KIA navigatie mee op de achtergrond icm met camera. Want in het scherm voor je zie je zowel de maximale snelheid als ook de speedcamera's en trajectcontoles. Fijn want google maps heeft die informatie niet (echt).
- geen zombies gehad
- i-pedal rijden is ideaal in de stad. Cruise control is ideaal op snelweg en binnenweg
- lane assist en meesturen: werkt fijn. Heb ik altijd aan, Niet nerveus.
- relaxstoelen inderdaad erg fijn bij laden
- plank in achterbak er direct uithalen. Geeft flink wat meer bagageruimte voor vakanties
Negatief/jammer:
- KIA navigatie is op zich zelf goed (soms actueler dan google maps), maar het ziet er niet echt makkelijk leesbaar uit. Een dag (licht) en nachtstand (donker) zou al een verbetering zijn.
- 2 keer profiel kwijtgeraakt (maak een backup!)
- knopjes om cruise control te pauzeren en resumen vind ik niet erg fijn werken
- V2L werkt niet tijdens laden. Dus eerst koffiezetten en dan laden.
- app werkt op zich zelf goed. Alleen de gerapporteerd efficiency wijkt erg af van de auto en de praktijk zelf .
Carsifi kan niet zo mooi fullscreen als Ottocast. Je hebt bij Carsifi rechts altijd een "dode ruimte" met het Android Auto logo. Als je in de KIA instellingen splitscreen instelt kan die ruimte wel voor KIA gebruikt worden (DAB+, navigate, weer etc).stimpyrulez schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:34:
[...]
Ik heb ook beide.
Ottocast werkte 'out of the box' beter dan de carsifi.
Bij de carsifi moest ik iets uitzetten.
Weet jij toevallig of carsifi full screen kan net zoals ottocast?
Zo ja, hoe?
Vind wel dat het geluid via AA sowieso beter is dan via bluetooth.
Moet zeggen dat ik zelf geen verschil merk met kabel of zonder.
Vraagje: heb jij ook van die random dropouts van de verbinding?
[ Voor 4% gewijzigd door JanAllElectric op 08-05-2022 23:05 ]
Ik heb al een paar keer op YouTube filmpjes gezien waar de beide schermen wit zijn ipv zwart, dus zoals bij de IONIQ5. Zit dat er bij ‘ons’ niet als optie op?JanAllElectric schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:54:
Negatief/jammer:
Catch my drift?
Dat zou me zeer verbazen als er geen nachtegaal op zit. Op mijn Ceed een aantal jaren terug zat er al nachtstand op. Alleen die kon je zelf niet bedienen dmv een DIM knopje, deze sprong vanzelf op dondere modus als het schemerig wed buiten. Dat zal bin de EV6 vermoed ik ook zo zijn.DaMenaz schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:22:
[...]
Ik heb al een paar keer op YouTube filmpjes gezien waar de beide schermen wit zijn ipv zwart, dus zoals bij de IONIQ5. Zit dat er bij ‘ons’ niet als optie op?
Ja dat wist ik al en dat heb ik ookJanAllElectric schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:57:
[...]
Als je in de KIA instellingen splitscreen instelt kan die ruimte wel voor KIA gebruikt worden (DAB+, navigate, weer etc).
Nee,vanochtend naar kantoor gereden (ruim een uur) en nergens last van gehad.Vraagje: heb jij ook van die random dropouts van de verbinding?
Heb wel bij 'troubleshooting' in de app de 'intercept AA protocol' uit gezet.
Als ik die aan had staan deed hij sowieso niks.
Ik heb 'auto USB mode detect' aanstaan. Maar volgens mij zonder dat deze aanstond deed hij het ook wel goed.
Ik heb bij features nog de 'improve first connect' aan staan.
Je kan als je de 'intercept AA protocol' aan hebt staan blijkbaar de 'screen DPI' aanpassen.
Maar ja, aangezien het bij mij niet werkt met 'intercept AA protocol = aan', kan ik ook niet met die DPI spelen om te kijken of hij dan wellicht wel full screen wil.
Mooi die auto aanvulling (neem ik aan)Joer schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:39:
[...]
Dat zou me zeer verbazen als er geen nachtegaal op zit.
Ik lees hier toch meerdere positieve verhalen van het gebruik van de navigatie systeem dat geleverd wordt met de EV6.
Ik vind het echt enorm onhandig en knudde werken. Sterker nog, ik krijg het niet voor elkaar om naar een specifiek adres te navigeren. Zodra ik een woonplaats ingevuld heb dan krijg ik geen manier om een adres in te voeren.
Ik heb nog de versie van juli vorig jaar, ligt het daaraan?
P.s. ik gebruik dus android auto maar met google maps
Ik vind het echt enorm onhandig en knudde werken. Sterker nog, ik krijg het niet voor elkaar om naar een specifiek adres te navigeren. Zodra ik een woonplaats ingevuld heb dan krijg ik geen manier om een adres in te voeren.
Ik heb nog de versie van juli vorig jaar, ligt het daaraan?
P.s. ik gebruik dus android auto maar met google maps
[ Voor 7% gewijzigd door anc op 09-05-2022 08:40 ]
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
:strip_exif()/f/image/GIt7oQoAbUUZPZalkboAItq0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Za6z4Pa9cu4sx6BNgE37Imty.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wFxod4ahbfVTfAJjmDLn482X.jpg?f=fotoalbum_large)