Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:14
@Phusebox ja jammer, ik snap de kleurkeuzes ook niet helemaal. Is er geen klein kansje dat er volgend jaar kleuren bij komen?

Aanvulling met betrekking tot Kia Charge: Je kan alleen betalen door middel van creditcard of paypal.

[ Voor 29% gewijzigd door Freezhost op 09-10-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Freekers schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

[...]

Hmm, weet je dat zeker? Van wat ik begreep uit het SEPP topic is dat de Fiscalewaarde leidend is voor de subsidie aanvraag en dan zou je dus wél een ander kleurtje kunnen kiezen.

Pak bijvoorbeeld het kenteken van de zwarte GT line RWD waar @harm289 een testrit in gemaakt heeft.. Deze heeft als kenteken N-950-GG. Als ik dat kenteken invoer bij de RDW en kijk naar de 'catalogusprijs', staat er dit:
[Afbeelding]

Dit komt overeen met de fiscale waarde van de GT line RDW + metallic lak volgens de Kia prijslijst:
[Afbeelding]
55.805 + 795 = 56.600

In de consumentenadviesprijs zitten de rijklaarkosten reeds verwerkt, deze tellen echt niet mee voor de subsidie. Vandaar dat je moet kijken naar de fiscale waarde. Een basis EV6 met een kleurtje óf warmtepomp valt dus nét binnen de 45k subsidiegrens.

Zie ook:
[Afbeelding]
Bron: https://www.rvo.nl/subsid.../sepp/veelgestelde-vragen
Ja helaas zijn ze niet heel duidelijk... Zou mooi zijn als je gelijk hebt. Dan is de keuze gemaakt.

Die waar ik proef in heb gereden komt ook op 56.600. zou dat alleen voor dealers zijn dat het afwijkt ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piDMVQfyuaQ-Y4o0VsDvjcyT2TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peYZXwbhnFyBJ0seagn5R8Ux.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 09-10-2021 20:38 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:35:
[...]

Ja helaas zijn ze niet heel duidelijk... Zou mooi zijn als je gelijk hebt. Dan is de keuze gemaakt.
Wie is 'ze' :) ? Ik ben met je eens, het is niet super duidelijk, maar dat is imho bij alles wat met belastingregels te maken heeft :+ Anyway zoals op de site van de RVO staat: "De catalogusprijs is inclusief btw, bpm en alle opties voordat het kenteken is afgegeven". Als je dus in de KIA prijslijst de netto catalogusprijs + BTW + BPM (= 0 euro voor een EV) bij elkaar op telt, krijg je de Catalogusprijs, welke overeenkomt met de Fiscale waarde.
Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:35:
[...]
Die waar ik proef in heb gereden komt ook op 56.600. zou dat alleen voor dealers zijn dat het afwijkt ofzo.
Dealers hebben waarschijnlijk geen maling hieraan. Die rekenen met rijklaarkosten omdat dat hetgeen is je onder de streep aan hun moet betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Freekers op 09-10-2021 20:42 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Freekers schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:41:
[...]

Wie is 'ze' :) ? Ik ben met je eens, het is niet super duidelijk, maar dat is imho bij alles wat met belastingregels te maken heeft :+ Anyway zoals op de site van de RVO staat: "De catalogusprijs is inclusief btw, bpm en alle opties voordat het kenteken is afgegeven". Als je dus in de KIA prijslijst de netto catalogusprijs + BTW + BPM (= 0 euro voor een EV) bij elkaar op telt, krijg je de Catalogusprijs, welke overeenkomt met de Fiscale waarde.

[...]

Dealers hebben waarschijnlijk geen maling hieraan. Die rekenen met rijklaarkosten omdat dat hetgeen is je onder de streep aan hun moet betalen.
Bedoel de overheid uiteraard.

Ok dus ik moet dat aanhouden en niet de consumentenadviesprijs?

Een hele happy camper hier, en mijn vrouw ook, als dat zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

Bedoel de overheid uiteraard.

Ok dus ik moet dat aanhouden en niet de consumentenadviesprijs?

Een hele happy camper hier, en mijn vrouw ook, als dat zo is.
We gaan wat offtopic, je kan het voor de zekerheid nog eens navragen bij de guru's in het SEPP topic, eventueel de dealer of de RVO bellen :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Net even zitten spelen met ABRP, omdat ik bang was dat de kleinere range van de EV6 58 kWh nadelig zou zijn tov de e-Niro 64 kWh. De EV6 heeft echter een snellere laadtijd waardoor een trip naar Berlijn zelfs 20-30 min sneller is met de EV6.

Nu 🤞 dat ik dus een andere kleur kan kiezen binnen het subsidie plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-10 15:19
Ik duim met je mee @Phusebox :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
If so dan neig ik wel naar het mat zilvergrijs. Maar weet niet of dat gevoeliger is voor krasjes en steenslag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:39:
Hou je ons op de hoogte als je er uit bent :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Freekers schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:19:
[...]

Hou je ons op de hoogte als je er uit bent :) ?
Doe ik. Zal het bij de dealer en rvo checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23
Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:39:
Net even zitten spelen met ABRP, omdat ik bang was dat de kleinere range van de EV6 58 kWh nadelig zou zijn tov de e-Niro 64 kWh. De EV6 heeft echter een snellere laadtijd waardoor een trip naar Berlijn zelfs 20-30 min sneller is met de EV6.

Goed punt dat de iets kleinere accu gecompenseerd wordt door de veel hogere laadsnelheid tov. de e-Niro. Hiervoor heb je natuurlijk wel de snellere snelladers nodig, maar die komen er steeds meer. Bij de oudere 50 kW triplechargers laad je natuurlijk ongeveer even snel.

Het klopt dat je voor de cataloguswaarde kunt uitgaan van de fiscale waarde voor de SEPP-regeling. Dit is wat verwarrend omdat er ook wetgeving is die zegt dat je alleen met een consumentenprijs mag adverteren waarin alle onvermijdbare kosten (zoals de afleverkosten) zijn inbegrepen. Maar de afleverkosten tellen dus niet mee voor de cataloguswaarde.

Dus op basis van de huidige prijslijst kun je binnen de subsidievoorwaarden kiezen voor de 58 kWh versie met óf een andere kleur dan rood óf met de warmtepomp, maar niet beide.

Het risico zit erin dat je voor de SEPP-regeling in 2022 ook een koopcontract moet hebben uit 2022, en er is dus een kans is dat Kia de prijzen aanpast per 1 januari 2022. Iemand had ook gehoord van een dealer dat de prijzen volgend jaar omhoog gaan, al kan dat ook een commerciële insteek zijn om dit jaar nog een EV6 te verkopen. Ik zou het onverstandig vinden van Kia als ze de prijzen zodanig verhogen dat ook het basismodel buiten de SEPP-regeling zou vallen.
Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:52:
[...]
If so dan neig ik wel naar het mat zilvergrijs. Maar weet niet of dat gevoeliger is voor krasjes en steenslag...
De matgrijze lak is gevoeliger dan de metallic lakken, zo adviseert Kia om deze versie niet door de wasstraat te rijden. Deze versie heeft nu ook vertraging in de levering, maar dat is misschien geen probleem als je pas begin 2022 bestelt ivm de SEPP-subsidie.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
@Wesco Ja dat risico is er. Maar zonder SEPP vind ik het te duur en als de prijs die omhoog gaat wordt het geen EV6. Vervolgens zal ik dus tot 2023 moeten wachten want dan nog iets anders vinden een aanvragen zal niet haalbaar zijn.

Is nog een gevecht tussen gevoel en verstand. Want de e-Niro biedt nagenoeg hetzelfde of meer qua specs als de instap EV6 en is een stuk goedkoper in de private lease. Alleen voel ik me daarin een bejaarde :+

Verder reed die e-Niro ook prima.

En sowieso is het afwachten wat de prijzen doen per 1 januari.

[ Voor 40% gewijzigd door Phusebox op 10-10-2021 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
xsive schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:20:
[Afbeelding]

Had 10x liever dit gezien in de EV6 Plus dan die vreselijke glimbak

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is dit dan? De GT Line?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:32
Phusebox schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:07:
[...]

Wat is dit dan? De GT Line?
Standaard versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
The Eagle schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:04:
[...]

Mijn buurman is verkoper bij Content in Tilburg. Staat een GT Line in de showroom en hebben een Plus als demo rondrijden. Die stond gisteren hier voor de deur. Naar zijn zeggen:

[...]

De rest is aan jullie :)
Mwah. Een echte verkoper lijkt me. 300km range is volgens mij prima voldoende voor de gemiddelde Nederlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:18
Wat de denken jullie wat de restwaarde na 4-5 jaar van deze auto is?
Is 50% fair?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:06
refused81 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:15:
Wat de denken jullie wat de restwaarde na 4-5 jaar van deze auto is?
Is 50% fair?
Moeilijk te zeggen, hangt ook af van kilometrage maar aan de andere kant denk ik dat dit voor EV's minder bepalend gaat zijn dan we bij ICE gewend waren.

Persoonlijk voelt het voor mij of we ongeveer bij het optimum qua range/laadsnelheid beland zijn. Het zou mij niet verbazen als deze generatie relatief waardevast gaat zijn.

Ik reken met 12%/jaar afschrijving met 15kkm/jaar. Dat is na 5 jaar dan dus 0,88^5≈53% restwaarde met dan 75kkm op de klok.

Maar, het blijft gokken. Mijn gevoel zegt dat deze schatting aan de pessimistische kant is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Nadeel is wel de onzekerheid qua MRB als dat hetzelfde wordt als benzineauto's vanaf 2026 gaat dat flink in de papieren lopen met een zware EV.

Heb even zitten rekenen maar met een lening ben ik goedkoper uit dan private lease als ik reken met een restwaarde van 45% na vijf jaar. Maar goed misschien gaat de EV techniek zo snel dat de restwaarde nog maar 25% is. Dan is private lease weer gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenska
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03-2023
Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:35:
Maar het probleem is dat ik dus onder de 45k wil blijven en iemand in Zuid-Korea vond het een goed idee om die uitvoering dan maar rood te maken... ik kon met alle opties die ik zou missen leven (tuurlijk jammer dat je enkele leuke features mist en het bereik kleiner is), maar waarom rood? Wit, zwart, grijs, alles was bijna beter geweest dan rood. :(

Maar een andere kleur kiezen kost me dan dus 4100 euro (800 van de lak en 3300 van de misgelopen subsidie). Dan zou je toch wel stom zijn als je dat doet.

Dus heel blij dat we een prachtige auto gevonden en gereden hebben, maar nu een enorme domper van die standaard kleur.
Dat is volgens mij echt wel de keuze van de invoerder, in jouw geval KIA NL. Hier in Belgie is Yacht Blue de standaard kosteloze kleur, wat mij weer goed uitkwam, blauw verkies ik boven rood, en bijgevolg dan ook gewoon zo besteld.

De leverdatum van mijn GT-Line 77kw RWD is ondertussen al opgeschoven naar 14 mei 2022 (via het portaal van Arval te zien). Is officieel besteld op 27 september 2021. :/

Mijn dealer heeft ook nog geen demo wagen ter beschikking (Vermant Mechelen/Aartselaar), maar ze staan komende week wel op een beurs waar ze eentje zullen tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterSn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07 22:50
Franciesco schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:16:
Niet zeker of er al foto’s van Interstellar grey gepost zijn hier. Zo niet, bij deze icm met de Plus uitvoering.
Mooie kleur!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf! Heb hem precies zo besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Rond de kerstdagen een EV6 bijeenkomst organiseren?
De meeste hebben dan hun 2021 EV6 ontvangen, mooie drone 'groepsfoto' in de sneeuw...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
En dan in 2022 nog een keer en hopelijk kan ik dan met een pauper EV6 meedoen :')

Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat ik het toch maar niet moet gaan doen. Veel verstandiger om gewoon een tweedehands bakkie van 10k te kopen en dat op te rijden.

Had ik maar een beroep moeten vinden waarin je wel een auto van de zaak hebt. De bijtelling is toch een heel stuk minder dan wat je zelf kwijt bent.

Maar van alle EVs die ik heb gezien en gereden komt de EV6 er toch wel het beste uit qua ervaring voor ons.

[ Voor 72% gewijzigd door Phusebox op 10-10-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Phusebox schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:44:
En dan in 2022 nog een keer en hopelijk kan ik dan met een pauper EV6 meedoen :')

Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat ik het toch maar niet moet gaan doen. Veel verstandiger om gewoon een tweedehands bakkie van 10k te kopen en dat op te rijden.

Had ik maar een beroep moeten vinden waarin je wel een auto van de zaak hebt. De bijtelling is toch een heel stuk minder dan wat je zelf kwijt bent.

Maar van alle EVs die ik heb gezien en gereden komt de EV6 er toch wel het beste uit qua ervaring voor ons.
Een e-niro (waar ik nu in rij) rijdt wat mij betreft ook prima! Hij ziet er alleen wat minder mooi uit vind ik.
Misschien iets voor jou om naar te kijken?

Ik zou het niet eens heel erg vinden als de EV6 niet door gaat, blijf ik fijn in een e-niro Dynamic-plus rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
grotegok schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Een e-niro (waar ik nu in rij) rijdt wat mij betreft ook prima! Hij ziet er alleen wat minder mooi uit vind ik.
Misschien iets voor jou om naar te kijken?

Ik zou het niet eens heel erg vinden als de EV6 niet door gaat, blijf ik fijn in een e-niro Dynamic-plus rijden...
Heb ik proef in gereden gisteren maar kon geen instelling vinden die qua zithouding ook maar enigszins comfortabel was. Erg rechtop, korte zit, stuur dicht op mijn knieën. Voelde me meteen 20 jaar ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T42
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-11-2022

T42

Jammer dat KIA minder aantrekkelijke laad-aanbiedingen heeft dan zus Hyundai:
https://www.kia.com/nl/elektrisch/thuis-laden/ vs https://www.hyundai.com/n...thuislaadoplossingen.html

De Hyundai premium aanbieding is best aantrekkelijk. De KIA dealer kon hier weinig in betekenen en verwees naar de, minder aantrekkelijke, KIA-optie. (Hoort wellicht in het laad-forum maar voor mij gelinkt aan EV6-koop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Het geld van een laadpaal thuis verdien je nooit terug toch? Tenzij je elke dag de accu helemaal leeg rijdt natuurlijk.

Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 13:38
Phusebox schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:44:

Zelf zou ik nu gaan voor een PHEV met minstens 50km range op de accu. De brandstofprijzen in NL worden met de dag gekker. En LPG lijkt als optie bijna niet meer te bestaan.

Disclaimer: mijn lease ev6 wordt in de komende weken geleverd. Hoop ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Is er iemand hier die een standaard EV6 58kwh verwacht dit jaar? Want ik zou die wel eens graag in het echt zien eerst... Maar geen enkele dealer heeft die.

@BDelamontagne @White_Collar @JBrabant ?

[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 10-10-2021 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramtka
Phusebox schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:10:
Is er iemand hier die een standaard EV6 58kwh verwacht dit jaar? Want ik zou die wel eens graag in het echt zien eerst... Maar geen enkele dealer heeft die.

Yep, hopelijk deze maand nog. Standaard kleur rood (had Urban Yellow gewild), warmtepomp en trekhaak als enige opties. Regio Breda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Ramtka schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

Yep, hopelijk deze maand nog. Standaard kleur rood (had Urban Yellow gewild), warmtepomp en trekhaak als enige opties. Regio Breda
Ok benieuwd naar foto's, eventueel als dat een optie is zou ik wel eens langs willen komen. Woon in Zuid Limburg maar is wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 09:39
Phusebox schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:10:

Naar verwachting ergens in de loop van november, in ieder geval sws dit jaar. Het gaat om een 58kWh, Aurora Black Pearl met warmtepomp. Wilde eigenlijk zonder warmtepomp maar die hadden ze niet op de boot staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
BDelamontagne schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:04:
[...]

Naar verwachting ergens in de loop van november, in ieder geval sws dit jaar. Het gaat om een 58kWh, Aurora Black Pearl met warmtepomp. Wilde eigenlijk zonder warmtepomp maar die hadden ze niet op de boot staan.
Nice, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:51
svenska schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

Dat is volgens mij echt wel de keuze van de invoerder, in jouw geval KIA NL. Hier in Belgie is Yacht Blue de standaard kosteloze kleur, wat mij weer goed uitkwam, blauw verkies ik boven rood, en bijgevolg dan ook gewoon zo besteld.

De leverdatum van mijn GT-Line 77kw RWD is ondertussen al opgeschoven naar 14 mei 2022 (via het portaal van Arval te zien). Is officieel besteld op 27 september 2021. :/

Mijn dealer heeft ook nog geen demo wagen ter beschikking (Vermant Mechelen/Aartselaar), maar ze staan komende week wel op een beurs waar ze eentje zullen tonen.
Oh wauw echt?! Ik heb 15 september bij Arval besteld en krijg hem over 1.5 week... Dat daar zoveel verschil in zit. Niet gedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksprout
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-02-2024
Phusebox schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:27:
Het geld van een laadpaal thuis verdien je nooit terug toch? Tenzij je elke dag de accu helemaal leeg rijdt natuurlijk.

Of zie ik dat verkeerd?
This is an interesting point. Has anyone done the full calculations based on 15k per year and say 80% charge from home over 5 years? I’ve seen other calculations here based on ionity and slower….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
@Darksprout
Snelle calculatie, erg versimpeld:

Laadpaal kost je al gauw 1500 euro.
15.000km x 0,17 kW x € 0,23 = € 586,50
Jaar kosten bij 5 jaar: ca. € 890

Laden met een abonnement:
120 euro abonnement per jaar
15.000km x 0,17 kW x € 0,39 = € 994,50
Jaar kosten: ca. € 1120

Besparing per jaar als je alles thuis laadt: ca. € 230
Terugverdientijd: 6,5 jaar

I stand corrected. Je moet hem dus wel langer dan 6 jaar houden en altijd thuisladen. Of meer kilometers maken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 10-10-2021 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:18
Phusebox schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:29:
@Darksprout

Terugverdientijd: 5 jaar

I stand corrected. Je moet hem dus wel langer dan 5 jaar houden en altijd thuisladen. Of meer kilometers maken ;)
Oftewel een investering voor de lange termijn 😎

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
refused81 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:35:
[...]

Sorry typefoutje, 6,5 jaar moest het zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 09:45

anc

@Darksprout

Terugverdientijd: 6,5 jaar

I stand corrected. Je moet hem dus wel langer dan 6 jaar houden en altijd thuisladen. Of meer kilometers maken ;)
Laten we dan niet het gemak van thuisladen over het hoofd zien. Dat levert qua tijd natuurlijk ook het nodige op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
anc schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:41:
[...]

Laten we dan niet het gemak van thuisladen over het hoofd zien. Dat levert qua tijd natuurlijk ook het nodige op.
Klopt. Maar ik zou bijvoorbeeld normaal niet meer dan 50-100 km per dag rijden en dat zou ik snachts wel moeten redden met een langzame laadkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramtka
Met PV panelen op je dak wordt het interessanter denk ik, zeker als de saldering regeling wordt afgeschaft. Het verschil hierin mag je denk ik toevoegen aan je besparing. Maar het rekenwerk laat ik even aan een ander over, plz correct me if I'm wrong.

Edit: Typo correctie

[ Voor 5% gewijzigd door Ramtka op 10-10-2021 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O-B-One
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:29
[...]

Nou jah ik denk dat ik nooit meer iets anders dan elektrisch zal gaan rijden in de toekomst. Ik verwacht dat over een jaar of 35 pas mijn rijbewijs wordt afgepakt dus ik verdien die laadpaal wel terug hoor oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Ramtka schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:19:
Met PV panelen op je dak wordt het interessanter denk ik, zeker als de saldering regeling wordt afgeschaft. Het verschil hierin maar je denk ik toevoegen aan je besparing. Maar het rekenwerk laat ik even aan een ander over, plz correct me if I'm wrong
Ja heb vorig jaar laten plaatsen en extra 2000 kWh overgedimensioneerd voor elektrisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

anc schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:41:
Dat idd en dat de kWh prijs alleen maar zal toenemen (op korte termijn), waardoor thuis laden met zonnepanelen nóg aantrekkelijker wordt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Freekers op 10-10-2021 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc

anc

Phusebox schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:11:
[...]

Klopt. Maar ik zou bijvoorbeeld normaal niet meer dan 50-100 km per dag rijden en dat zou ik snachts wel moeten redden met een langzame laadkabel.
Klopt en dan dagelijks aan de stekker.. Met een paal waar je sneller kan laden hoef je dat niet elke dag te doen. Wederom gemak.

Ik zit overigens in hetzelfde schuitje maar neig toch naar het plaatsen van de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
anc schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:14:
[...]

Klopt en dan dagelijks aan de stekker.. Met een paal waar je sneller kan laden hoef je dat niet elke dag te doen. Wederom gemak.

Ik zit overigens in hetzelfde schuitje maar neig toch naar het plaatsen van de paal.
True. Het voelt voor mij als zonde van het geld. Als er hier een ev komt ga ik eerst eens proberen hoe het bevalt zonder laadpaal. Een laadpaal plaatsen kan altijd nog.

Nadeel van de EV6 is dat het oplaadpunt precies aan de verkeerde kant zit voor makkelijk laden. En achteruit onze oprit op ie meestal lastig door de tweede auto op de oprit en de vrij smalle straat.

Extra nadeel voor mij: moet de aansluiting laten wijzigen naar 3 fase, dus dat kost al het nodige extra. Waarschijnlijk ben ik dan 2500 euro kwijt en dan is terugverdienen ver weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 10-10-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPoers83
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
Phusebox schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:23:
[...]

True. Het voelt voor mij als zonde van het geld. Als er hier een ev komt ga ik eerst eens proberen hoe het bevalt zonder laadpaal. Een laadpaal plaatsen kan altijd nog.

Nadeel van de EV6 is dat het oplaadpunt precies aan de verkeerde kant zit voor makkelijk laden. En achteruit onze oprit op ie meestal lastig door de tweede auto op de oprit en de vrij smalle straat.
Hier juist net andersom dat het ideaal is dat de laadaansluitig achterop zit. Bij mijn optima links voor, dat houdt in dat ik de auto midden op de oprit moet parkeren anders kan ik niet uitstappen. Dat maakt het paadje langs de auto niet al te ruim. Straks kan ik m achteruit tegen de zijkant aanzetten en wordt het paadje bijna 2x zo breed.
Enige nadeel is soms de stoelendans als onze zoe ook aan de stekker moet. Maar goed dat is niet het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenska
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03-2023
Dartlink schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:13:
[...]
Oh wauw echt?! Ik heb 15 september bij Arval besteld en krijg hem over 1.5 week... Dat daar zoveel verschil in zit. Niet gedacht...
Waarschijnlijk Arval NL? Ik woon in Vlaanderen en heb dus via mijn werkgever via Arval BE besteld.
Overduidelijk dat Nederland voorrang krijgt in 2021 voor de bijtelling, iets dat in Belgie geen rol speelt, daar leveren ze liever een auto uit in jan 2022 dan in dec 2021, omdat hij dan op papier "een jaar jonger is".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darksprout
  • Laatst online: 16-02-2024
[...]

The best thing is that the charger adds value to the house when you sell…

It hadn’t really occurred to me that a subscription may be cheaper over time until someone else posted earlier. It’s the convenience factor mainly but also because it will balance off the zonnepanelen therefore the electricity unit cost drops a lot. Not to zero as then we will get less netting due to higher use but you get the idea!

@Phusebox thanks for the calculations 👍

[ Voor 3% gewijzigd door Darksprout op 10-10-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:51
svenska schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:02:
[...]

Waarschijnlijk Arval NL? Ik woon in Vlaanderen en heb dus via mijn werkgever via Arval BE besteld.
Overduidelijk dat Nederland voorrang krijgt in 2021 voor de bijtelling, iets dat in Belgie geen rol speelt, daar leveren ze liever een auto uit in jan 2022 dan in dec 2021, omdat hij dan op papier "een jaar jonger is".
Ah ja Arval Nederland inderdaad!

Wel jammer dat het zo lang moet duren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Dat kan, je kan ook voor €200-€400 een lader van marktplaats halen. De kosten hangen dan af van eventueel graafwerk en wat je zelf wil doen.

Als je niet met een werkgever hoeft te verrekenen volstaat een simpele plug&charge lader. Ik laad al jaren met een ICI compact mini die ik voor €250 van marktplaats heb.

De voordelen van een eigen lader zijn echt wel heel veel groter dan puur de kosten. Met vaste kabel geen getob met kabel of gedoe met pasje. Daarnaast gegarandeerd dat je laadplek beschikbaar is.

Als je de mogelijkheid hebt op eigen terrein te laden zou ik dit altijd doen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
assje schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:01:
[...]

Dat kan, je kan ook voor €200-€400 een lader van marktplaats halen. De kosten hangen dan af van eventueel graafwerk en wat je zelf wil doen.

Als je niet met een werkgever hoeft te verrekenen volstaat een simpele plug&charge lader. Ik laad al jaren met een ICI compact mini die ik voor €250 van marktplaats heb.

De voordelen van een eigen lader zijn echt wel heel veel groter dan puur de kosten. Met vaste kabel geen getob met kabel of gedoe met pasje. Daarnaast gegarandeerd dat je laadplek beschikbaar is.

Als je de mogelijkheid hebt op eigen terrein te laden zou ik dit altijd doen.
Dat moet ik nog eens uitzoeken maar zoals gezegd moet bij mij eerst alles naar 3 fasen omgebouwd worden dan en de gevolgen die dat heeft op mijn pv installatie met 5 kW omvormer. Maar goed dat is voer voor een ander topic. Ik zou er wel een kill switch tussen zetten in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:44
Vond deze video nog van de Kia digital key.
Vraag me af of we dat in europa ook nog krijgen (zal wel standaard wat van in zitten denk ik)

Opzich lijkt het mij wel handig dat je je telefoon kan gebruiken als je effe de sleutel niet bij je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
@Freezhost , zit er eigenlijk een alarm op?
Staat nergens beschreven in de specs (naar mijn wetens), maar kan mij niet voorstellen dat op een auto van 55K (of meer) geen alarm op zit.

En weet je ook of de sleutel 'uit gaat' na dat hij x aantal seconden stil ligt (zodat de keyless entry niet meer werkt)?
Vorige week is hier in de buurt nog een auto gestolen op die manier.

[ Voor 10% gewijzigd door stimpyrulez op 11-10-2021 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Ik heb gisteravond nog een calculatie gemaakt en ik kan beter benzine blijven rijden, met 20.000 km per jaar en de private lease die ik nu betaal voor een ICE + verbruikskosten is benzine goedkoper over een periode van 5 jaar. Heb ook gerekend met een benzineprijsstijging van 20%.
stimpyrulez schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:20:
Staat nergens beschreven in de specs (naar mijn wetens), maar kan mij niet voorstellen dat op een auto van 55K (of meer) geen alarm op zit.

En weet je ook of de sleutel 'uit gaat' na dat hij x aantal seconden stil ligt (zodat de keyless entry niet meer werkt)?
Kia Nederland spreekt er nergens van, maar in deze UK pdf staat van wel, maar is van mei dit jaar
https://www.kia.com/conte...%20Sheet%20May%202021.pdf

Heb wel bij een aantal lease aanbieders ook alarm klasse 1 zien staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 11-10-2021 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 05-10 16:39
@Phusebox over wat voor verschil in kosten heb je het dan, als ik vragen mag?
Als je eenmaal een EV hebt gereden wil je vast nooit meer terug ;). En het milieu sparen mag iets kosten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
The__Virus schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:54:
@Phusebox over wat voor verschil in kosten heb je het dan, als ik vragen mag?
Als je eenmaal een EV hebt gereden wil je vast nooit meer terug ;). En het milieu sparen mag iets kosten toch?
Euro of 1000 op jaarbasis. Misschien toch maar voor de e-Niro gaan, ik vind het een lelijke auto en zit er niet fijn in maar bespaart me wel 2000 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
stimpyrulez schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:20:

Al heet ik geen Freezhost :) , toch antwoord: op de EV6 zit alleen een startblokkering (verplicht). Geen alarmklasse 2 of 3. Alarmklasse 3 inbouwen kost bij de Kia dealer ca €1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:03:
Euro of 1000 op jaarbasis. Misschien toch maar voor de e-Niro gaan, ik vind het een lelijke auto en zit er niet fijn in maar bespaart me wel 2000 euro per jaar.
Persoonlijk zou ik geen 32k+ over hebben voor een auto die ik lelijk vind en niet fijn vind zitten. Kia is gelukkig niet de enige autofabrikant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Franciesco schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

Al heet ik geen Freezhost :) , toch antwoord: op de EV6 zit alleen een startblokkering (verplicht). Geen alarmklasse 2 of 3. Alarmklasse 3 inbouwen kost bij de Kia dealer ca €1000.
Beetje karig eerlijk gezegd bij een auto in deze prijsklasse :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Freekers schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Persoonlijk zou ik geen 32k+ over hebben voor een auto die ik lelijk vind en niet fijn vind zitten. Kia is gelukkig niet de enige autofabrikant :)
42k bedoel je, in een beetje fatsoenlijke spec.
Maar klopt, er zijn andere merken, alleen is er niks dat in de buurt komt qua range tov aanschafprijs. Dan zou ik dus moeten wachten tot 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
stimpyrulez schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:17:
Vond deze video nog van de Kia digital key.
Vraag me af of we dat in europa ook nog krijgen (zal wel standaard wat van in zitten denk ik)

Opzich lijkt het mij wel handig dat je je telefoon kan gebruiken als je effe de sleutel niet bij je hebt.

[YouTube: KIA EV6 카드 디지털키 등록 방법]
Dat filmpje toont ook andere sierlijsten dan de pianolak en matte (basis model) varianten die wij kennen. Zou dat als accessoire in Korea te krijgen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:09:
[...]

42k bedoel je, in een beetje fatsoenlijke spec.
Maar klopt, er zijn andere merken, alleen is er niks dat in de buurt komt qua range tov aanschafprijs. Dan zou ik dus moeten wachten tot 2023.
Al gekeken naar de MG Marvel R Electric?
402KM WLTP range. Vanaf € 45.985,- (Fiscale waarde ligt lager, hierbij zit 1495 euro rijklaarkosten). Standaard zeer rijk uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Franciesco schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Dat filmpje toont ook andere sierlijsten dan de pianolak en matte (basis model) varianten die wij kennen. Zou dat als accessoire in Korea te krijgen zijn?
Wellicht een wrap van Aliexpress.
Zal vast wel weer iets voor verschijnen.

Moet zeggen dat het er wel mooi uitziet dat carbon (beter dan de piano lak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Franciesco schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

Thx,
Zat nog effe in de handleiding te zoeken en kwam dit nog tegen:
https://ev6.synology.me/en/topics/chapter5_3.html
Ultrasonic Intrusion Protection (UIP) (if equipped)
Ultrasonic Intrusion Protection provides an alert when movement is detected in the passenger compartment after the vehicle is locked.
Theft-alarm stage
Operation
The horn will sound and the hazard warning lights will blink continuously for approximately 30 seconds. To turn off the system, unlock the doors with the smart key.

Operating condition(s)
When Ultrasonic Intrusion Protection (UIP) is off:
  • A front or rear door is opened without using the smart key.
  • The tailgate is opened without using the smart key.
  • The hood is opened.
  • The vehicle is in the ON position.
When Ultrasonic Intrusion Protection (UIP) is on:
  • The passenger(s) moves in the vehicle.
  • The inclination of the vehicle is changed to the certain degree.
  • A front or rear door is opened without using the smart key.
  • The tailgate is opened without using the smart key.
  • The hood is closed.
  • The vehicle is in OFF position.
Het lijkt dan eerder alarm klasse 2:
Alarm klasse 2: auto alarm met inbraakdetectie
Vanaf alarm klasse 2 zijn - naast de startonderbreker van alarm klasse 1 - de deuren, motorkap en achterkant van de auto extra goed beveiligd. Wanneer onbevoegden in uw auto proberen te komen, hoort u een hard, schel geluid uit auto alarm 2 komen. Daarnaast springen ook de knipperlichten van de auto aan. Auto alarm klasse 2 schakelt zichzelf niet automatisch in, dus moet u het als gebruiker handmatig inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
stimpyrulez schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

Thx,
Zat nog effe in de handleiding te zoeken en kwam dit nog tegen:
https://ev6.synology.me/en/topics/chapter5_3.html

[...]

[...]

Het lijkt dan eerder alarm klasse 2:

[...]
In de UK zit het er wel op. Maar hier spreken ze er nergens over, dus zal wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
stimpyrulez schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:21:
When Ultrasonic Intrusion Protection (UIP) is on:
The passenger(s) moves in the vehicle.
The inclination of the vehicle is changed to the certain degree.
A front or rear door is opened without using the smart key.
The tailgate is opened without using the smart key.
The hood is closed.
The vehicle is in OFF position
Bovenstaande vet gedrukte schuine tekst is volgens mij onderdeel van Alarmklasse 3.

Dit is overigens de link naar het optionele Alarm:
https://webshop.kia.nl/ac.../ZKCVC046273&modelid=162/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Freekers schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Al gekeken naar de MG Marvel R Electric?
402KM WLTP range. Vanaf € 45.985,- (Fiscale waarde ligt lager, hierbij zit 1495 euro rijklaarkosten). Standaard zeer rijk uitgerust.
Ik ben met name aan het kijken naar private lease. Kopen (zelfs met een lening) is uiteraard goedkoper, maar ik ben een beetje bang voor de restwaarde na 5 jaar, die heb ik nu op 30% gezet.

Met name omdat ik voor de 58 kWh versie (zonder warmtepomp) zou gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 11-10-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:30:
[...]

Ik ben met name aan het kijken naar private lease. Kopen (zelfs met een lening) is uiteraard goedkoper, maar ik ben een beetje bang voor de restwaarde na 5 jaar, die heb ik nu op 30% gezet.

Offtopic: Ah, op die fiets. MG/Van Mossel zelf bieden inderdaad geen Private Lease aan, maar 'third party' lease partijen wel, bijvoorbeeld Athlon. Als je echt bang voor de buck wil is de nieuwe MG ZS EV wellicht ook nog een optie. 35.985 euro voor 440 KM WLTP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:30:

Dit lijkt me echt onnodig pessimistisch. Mijn Ioniq 28kWh uit 2017 heeft met 100.000km gereden en 4,5 jaar oud ook nog gewoon zo'n 50% restwaarde. De EV6 is naar mijn mening op lange termijn bruikbaarder en zou dus ook waardevaster moeten zijn.

Ik zag vandaag een EV6 rijden bij mij in het dorp, ik heb ook maar eens een proefrit aangevraagd. Voor mij is de overweging of ik de extra kosten het waard vind voor meer range/ruimte waar ik slechts een keer of 3 per jaar met vakanties iets aan heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:37
@Phusebox denk dat de restwaarde van een EV hoger is dan een ICE momenteel. Wie wil er over 5 jaar nog een plofauto?
Ik kan de bron even niet vinden, maar de e-Niro had volgens de kenners (Autotelex?) een relatief hoge restwaarde / lage afschrijving. Voor de EV6 zal dat niet anders zijn lijkt mij: complete future proof auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Freezhost Is het mogelijk om het scherm achter het stuur in het donkere thema te hebben en de kaartkleur op het rechter scherm in een lichtere tint?
Ik zag in de manual een optie voor het instellen van de kaartkleur, maar er staan verder geen details genoemd.
Mocht je foto's kunnen & willen posten van wat mogelijk is en hoe dit er uit ziet, dan zou dat top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-10 13:56
T42 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:21:
Jammer dat KIA minder aantrekkelijke laad-aanbiedingen heeft dan zus Hyundai:
https://www.kia.com/nl/elektrisch/thuis-laden/ vs https://www.hyundai.com/n...thuislaadoplossingen.html

De Hyundai premium aanbieding is best aantrekkelijk. De KIA dealer kon hier weinig in betekenen en verwees naar de, minder aantrekkelijke, KIA-optie. (Hoort wellicht in het laad-forum maar voor mij gelinkt aan EV6-koop).
hou er wel rekening mee dat de laadpaal aanbieding van hyundai niet geldt voor de ioniq 5 (daar liep ik zelf namelijk tegenaan......

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
  • Laatst online: 24-06 11:32
Marcva schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:42:
@Phusebox denk dat de restwaarde van een EV hoger is dan een ICE momenteel. Wie wil er over 5 jaar nog een plofauto?
Ik kan de bron even niet vinden, maar de e-Niro had volgens de kenners (Autotelex?) een relatief hoge restwaarde / lage afschrijving. Voor de EV6 zal dat niet anders zijn lijkt mij: complete future proof auto.
Ik vermoed ook dat de restwaarde van je EV6 behoorlijk hoog zal liggen. In aanvulling op de al genoemde redenen, denk ik ook dat er een grote behoefte is aan tweedehands EV's. Op dit moment is volgens mij de vraag naar 2e hands EV's groter dan het aanbod, wat weer zorgt voor een hogere restwaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Marcva schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:42:
Ik denk waar Phusebox op doelt is dat over 5 jaar er (naar verwachting) meer betaalbare modellen op de markt zullen zijn die evenveel range kunnen bieden als de duurdere modellen nu, waardoor je restwaarde zakt.

Persoonlijk kijk ik niet zo naar restwaarde. Ik leef nu, ik (wil nu) rij(den). Wat er over 5 jaar is zie ik dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc

anc

Freekers schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:25:
[...]
Persoonlijk kijk ik niet zo naar restwaarde. Ik leef nu, ik (wil nu) rij(den). Wat er over 5 jaar is zie ik dan wel.
Dit precies dit. En ja ik reken terug naar mijn huidige auto en dan is de EV6 iets duurder. Echter wordt deze goedkoper naarmate ik meer zakelijk ga rijden.
Als ik elke euro moet omdraaien dan zou ik wellicht overwegen om een andere baan te zoeken of alleen het OV gebruiken. Dat scheelt pas flink knaken, kost je alleen veel meer tijd! En tijd is een vast gegeven...
Rond de 90 ben ik wel "op" en hoop ik zo goed mogelijk mijn tijd ingevuld te hebben met dingen die ik leuk vind :)

Elke 1000 euro is over 5 jaar gezien iets meer als 15 euro per maand. Ja tuurlijk is dat geld, maar je krijgt er ook wat voor terug. En dat is ieder voor zich om af te wegen of het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieter001
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 22:58
Ik twijfel toch over die restwaarde hoor. Hoe goed doen die batterijen het nog na 5 jaar, is dat zoals een laptop die het dan nog maar een uurtje uitzingt op een volle lading?

Volgend jaar komen er modellen uit met 700km range, sommigen beginnen al met solid state batterijen. Het verbetert allemaal enorm snel. Die warmtepomp van 1200 euro, dat gaat ook geen optie meer zijn, net zoals je nu geen auto meer kan kopen zonder elektrische ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
dieter001 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:02:
Ik twijfel toch over die restwaarde hoor. Hoe goed doen die batterijen het nog na 5 jaar, is dat zoals een laptop die het dan nog maar een uurtje uitzingt op een volle lading?

Volgend jaar komen er modellen uit met 700km range, sommigen beginnen al met solid state batterijen. Het verbetert allemaal enorm snel. Die warmtepomp van 1200 euro, dat gaat ook geen optie meer zijn, net zoals je nu geen auto meer kan kopen zonder elektrische ramen.
Ja vandaar mijn neiging naar private lease, dan koop je dat risico af. Anderzijds, als de restwaarde over 5 jaar 35% of meer is, dan zou dat al goedkoper zijn dan private lease voor mij (uitgaande van koop middels een lening voor een groot deel van het bedrag).

Stel de waarde is dan na 5 jaar nul, dan kan je altijd nog door blijven rijden goedkoop, want het is immers je eigendom. Bij private lease begin je dan wel weer met 0 en moet je op zoek naar een nieuwe lease of iets kopen.

Maar ik maak me dus ook druk om de snelheid van de ontwikkelingen.

[ Voor 21% gewijzigd door Phusebox op 11-10-2021 14:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jov13
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-02-2022
Yes! Net telefoontje ontvangen van de dealer dat mijn auto binnen is en dat hij vanaf 25 oktober afgeleverd kan worden.
Betreft de GT line RDW Black Pearl
Ik heb hem half augustus besteld, dus dat is best rap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez

Tja.. ik zie het beetje als een nieuwe laptop/videokaart....
Als je hem gekocht hebt is hij al weer achter haalt.

Ik heb jaren gereden in een (tweedehands) BMW 5 serie en Mercedes C klasse (en minder dure auto's).
Maar op het hogere segment schreef ik gewoon 5K per jaar af.

Auto's schrijven nu helaas onwijs af.
Afwachten op nieuwe technieken kan, maar dan komt er waarschijnlijk nooit wat (is mijn ervaring).

Solid state batterijen, die moeten nog komen.
Ze zijn er al wel, maar nog niet werkend in een auto.

Tevens heb je ook nog waterstof, denk dat dit ook nog niet afgeschreven is.
En wellicht dat je over een paar jaar denkt... had ik maar.

Maar zelfs auto's met die technieken schrijven net zo snel af.
Dit ook aangezien die technieken 'verouderen' en de markt nooit stil zit.

Ik ga er vanuit dat ik ongeveer de helft afschrijf in 5 jaar (+/- 6K per jaar).
Dat is 1K meer dan wat ik op een 2de hands doe, maar rij dan wel een nieuwe auto.
Snap dat het veel geld is, maar wel realiteit.

En als je de afschijving niet wil hebben, dan moet je leasen.
Maar dan betaal je dat bedrag ook gewoon.
Waarschijnlijk zit je dan ook aan +/- 600 euro per maand (of meer).
Is ook 36K in 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Ik ben voor mijn e-Niro uitgegaan van een restwaarde van iets meer dan 50%. Dan is private lease iets duurder dan zelf kopen op het eerste oog, maar onderhoud zit er bij PL in en bij eigen bezit niet. Uiteindelijk scheelt het niet zo heel veel (het duurste is nieuw rijden, op welke manier je dat ook doet) dus gekozen voor het gemak van PL. We gaan zien hoe het bevalt.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Arfman schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:46:
Ik ben voor mijn e-Niro uitgegaan van een restwaarde van iets meer dan 50%. Dan is private lease iets duurder dan zelf kopen op het eerste oog, maar onderhoud zit er bij PL in en bij eigen bezit niet. Uiteindelijk scheelt het niet zo heel veel (het duurste is nieuw rijden, op welke manier je dat ook doet) dus gekozen voor het gemak van PL. We gaan zien hoe het bevalt.
Op de EV6 scheelde het bij mij ruim 5000 euro op 5 jaar. Stel ik blijf daarna nog 2 jaar rijden (ivm de 7 jaar garantie) dan bespaar ik die 2 jaar nog veel meer ten opzicht van weer een nieuwe auto leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 10:35

lawnmower

Elvis lives..

Ik heb om een gevoel te krijgen van de restwaarde de configurator op de site van Tesla ingevuld, en aangegeven dat ik een financiering wil. Tesla geeft dan zelf aan wat ze verwachten dat de restwaarde is. Ik heb deze vergeleken met Tesla's op autotrack bijvoorbeeld en dat kwam redelijk overeen.

Tot m'n verbazing verschilt de afschrijving van een ICE en EV elkaar niet heel veel. Althans voor wat betreft Tesla's dan. Wellicht is het per merk anders, maar ik zou zelf niet zo snel een Tesla van 3 of 4 jaar oud kopen puur omdat de nieuwe Tesla's weer zoveel beter zijn.

Ik wilde de EV 6 eerst kopen, omdat m'n gevoel me zei dat dat altijd goedkoper was. Echter mijn vrouw heeft alles nagerekend, en we gaan nu toch operational leasen. Puur omdat het elkaar amper iets ontloopt. En in dat geval kun je beter leasen, dat is minder risico (ik ben ondernemer).

De lease maatschappij moet er ook aan verdienen zou je zeggen? Klopt, maar zij hebben volume voordeel en halen daar (waarschijnlijk) hun winst uit, en het feit dat sommige mensen meer km's maken dan in hun contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 10:35

lawnmower

Elvis lives..

Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:49:
[...]

Op de EV6 scheelde het bij mij ruim 5000 euro op 5 jaar. Stel ik blijf daarna nog 2 jaar rijden (ivm de 7 jaar garantie) dan bespaar ik die 2 jaar nog veel meer ten opzicht van weer een nieuwe auto leasen.
Als je een auto 7 jaar blijft rijden, moet je hem zeker kopen! Ik ben in m'n berekening telkens uitgegaan van 4 of 5 jaar looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik heb op dit moment een Ioniq uit 2017 en dat is al mijn 3e elektrische auto (allemaal gebruikt gekocht).

Mijn eerste elektrische auto was een Nissan Leaf 24kWh waarvan bij verkoop de batterij al tot 82% gedegradeerd was met 90.000km. Die auto was praktisch onbruikbaar als gevolg daarvan, slechte resterende range maar ook laadsnelheid gaat achteruit. Mijn wordt case range in de winter was minder dan 80km. Deze auto heb ik nog gewoon verkocht voor €12k en ze zijn nu nog steeds €10 waard.

De Nissan Leaf was een 1e generatie product met waardeloze accutechniek maar vooral BMS en volledig gebrek aan deugdelijke accukoeling. Bij deze auto's was levensduur echt een terechte zorg en de bottleneck voor levensduur.

Met mijn huidige Ioniq zit ik nu aan 100kkm en er zijn er al met 200kkm. Dit is een auto waarvan de accu slechts iets groter is dan de Leaf maar totaal onvergelijkbaar qua praktische bruikbaarheid, ook nadat er degradatie optreedt.

Voor een EV6 gaat dit nog in verdere mate op, zelfs met degradatie tot 80% is de auto nog prima bruikbaar zo lang de accu technisch niet faalt. Er is eigenlijk geen rede om er vanuit te gaan dat de auto niet 500kkm gereden kan hebben voordat die degratie tot 80% uberhaubt gehaald wordt.

Nee, degradatie van de accu's is nauwelijks een probleem mee; de levensduur is langer dan een auto nu is. Vergelijkingen met een telefoon of laptop zijn zinloos, het BMS is niet te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
lawnmower schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:53:
Ik wilde de EV 6 eerst kopen, omdat m'n gevoel me zei dat dat altijd goedkoper was. Echter mijn vrouw heeft alles nagerekend, en we gaan nu toch operational leasen. Puur omdat het elkaar amper iets ontloopt. En in dat geval kun je beter leasen, dat is minder risico (ik ben ondernemer).
Het zal afhangen van wat parameters in je vergelijking maar ik kwam op het volgende:
  • Kia EV6+ zakelijk lease 2022 €864 (bijtelling & -mobiliteitsvergoeding)
  • Kia EV6+ zakelijk lease 2021 €790 (bijtelling & -mobiliteitsvergoeding)
  • Kia EV6+ Private lease €684
  • Kia EV6+ prive koop €538
  • Ioniq prive (huidig) €256
Dit is op basis van 15kkm/jaar en 5 jaar eigendom zonder rentederving te rekenen. Met een vergelijking van kopen met private lease scheelt het €1.752/jaar (een goeie 3% op een investering van €52k dus).

Persoonlijk denk ik dat de afschrijving lager uit gaat vullen dan de door mij aangenomen 12% en is rentederving niet zo relevant. Ik heb zodoende de voorkeur voor zelf kopen. Speelt wellicht ook mee dat ik 15 SVJ heeft en verzekering in eigendom dus meevalt.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 11-10-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Diegene die kopen/gekocht hebben, betalen jullie de list price of valt er nog iets te onderhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:51
Freezhost schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:24:
[...]
Nog niet echt goed kunnen testen, maar ik vond het wel goed klinken. Maandag een ritje van 1,5 uur gepland dus heb ik mooi tijd om het e.e.a te testen. Maar ik ben zeker geen audiofiel dus al snel tevreden denk ik.
Zou je nog willen/kunnen laten weten wat je van het audio systeem hebt weten te maken en wat je er van vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:04:
Diegene die kopen/gekocht hebben, betalen jullie de list price of valt er nog iets te onderhandelen?
Ik betaal helaas de prijs uit de prijs lijst.
Blijkbaar zat er totaal geen ruimte op voor onderhandeling.
Wellicht dat ik straks korting krijg op een trekhaak. Maar dat is ook maar hooguit een paar honderd.

Beetje hetzelfde als Tesla gok ik, daar valt naar mijn wetens ook niks af te dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Kia geeft 7 jaar volledige fabrieksgarantie met een beperking van 150.000 km op elke auto, incl de accu.
Kia garandeert een capaciteit van 70% van de batterij (volgens de EV6 Brochure).
Met alle materiaal (chip en staal) tekorten en stijgende transportprijzen verwacht ik niet dat je iets kan afdingen. Plus die dingen gaan als warme broodjes over de toonbank dus ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffen83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:50
assje schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Ik heb op dit moment een Ioniq uit 2017 en dat is al mijn 3e elektrische auto (allemaal gebruikt gekocht).

Mijn eerste elektrische auto was een Nissan Leaf 24kWh waarvan bij verkoop de batterij al tot 82% gedegradeerd was met 90.000km. Die auto was praktisch onbruikbaar als gevolg daarvan, slechte resterende range maar ook laadsnelheid gaat achteruit. Mijn wordt case range in de winter was minder dan 80km. Deze auto heb ik nog gewoon verkocht voor €12k en ze zijn nu nog steeds €10 waard.

De Nissan Leaf was een 1e generatie product met waardeloze accutechniek maar vooral BMS en volledig gebrek aan deugdelijke accukoeling. Bij deze auto's was levensduur echt een terechte zorg en de bottleneck voor levensduur.

Met mijn huidige Ioniq zit ik nu aan 100kkm en er zijn er al met 200kkm. Dit is een auto waarvan de accu slechts iets groter is dan de Leaf maar totaal onvergelijkbaar qua praktische bruikbaarheid, ook nadat er degradatie optreedt.

Voor een EV6 gaat dit nog in verdere mate op, zelfs met degradatie tot 80% is de auto nog prima bruikbaar zo lang de accu technisch niet faalt. Er is eigenlijk geen rede om er vanuit te gaan dat de auto niet 500kkm gereden kan hebben voordat die degratie tot 80% uberhaubt gehaald wordt.

Nee, degradatie van de accu's is nauwelijks een probleem mee; de levensduur is langer dan een auto nu is. Vergelijkingen met een telefoon of laptop zijn zinloos, het BMS is niet te vergelijken.
In je vergelijk tussen private lease en prive koop mis ik toch wel een aantal kosten posten:
1. verzekering +- 120 euro per maand
2. Onderhoud (ik zou zeker 50 euro per maand tellen ivm jaarlijkse beurt en banden)

Als je deze 170 euro optelt bij 12% afschrijving dat is private lease veel goedkoper. Ik verwacht eigenlijk dat de afschrijving niet lineair loopt maar na 5 jaar en 100K op ongeveer 50-55% zit. En als je zo telt danis private lease exact even duur als koop.

Voorbeeld GT Line: 60K * 0,55 / 60mnd = 550 euro afschrijving + 170 euro = 720 euro per maand
Private lease zit volgens mij rond hetzelfde bedrag.

Ik dacht ook prive te gaan kopen maar ik verwacht dat het verschil slechts 30 euro per maand gaat zijn. Dat is mij het risico absoluut niet waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Griffen83 op 11-10-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Griffen83 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:54:
[...]

In je vergelijk tussen private lease en prive koop mis ik toch wel een aantal kosten posten:
2. Onderhoud (ik zou zeker 50 euro per maand tellen ivm jaarlijkse beurt en banden)

Als je deze 170 euro optelt bij 12% afschrijving dat is private lease veel goedkoper. Ik verwacht eigenlijk dat de afschrijving niet lineair loopt maar na 5 jaar en 100K op ongeveer 50-55% zit. En als je zo telt danis private lease exact even duur als koop.

Voorbeeld GT Line: 60K * 0,55 / 60mnd = 550 euro afschrijving + 170 euro = 720 euro per maand

Ik dacht ook prive te gaan kopen maar ik verwacht dat het verschil slechts 30 euro per maand gaat zijn. Dat is mij het risico absoluut niet waard.
Ik had een all risk verzekering berekening voor 75 euro per maand?
GT Line voor dat bedrag private leasen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Verzekering a 120 euro per maand? Wellicht als je geen schadevrije jaren hebt, maar dit zegt Independer op basis van 7 svj regio Eindhoven

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/FowOVUMI96.png/raw

Het onderhoudsinterval van de KIA EV6 kan ik zo 1-2-3 niet vinden (zich achter een MyKia login), wellicht dat degene die 'm al hebben hier wat meer over kunnen zeggen. Laten we anders voor het idee de onderhoudsbeurten van de e-Niro pakken. Een kleine beurt (1 jaar of 15.000km) kost 75,50 euro en een grote beurt (2 jaar of 30.000 km) kost 129 euro.
Banden heb je deels ook zelf in de hand, maar laten we zeggen elke 3 jaar een nieuw setje 125 euro per band = 500 euro elke 3 jaar.
Tel daar twee kleine beurten en een grote beurt bij op zit je op 500+75.50+75.50+129 = 780 zeg 800 euro op basis van 3 jaar. Dat is 800/36 = 22,22 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
[...]

Welk risico dan?
Tevens is 30 euri per maand ook weer 1800 euro in 5 jaar.

Je hebt ook nog het risico dat je auto minder afschrijft.
Dan hou je dus extra geld over... ;)

En ja, kan ook meer.
Maar helaas blijft het koffie dik kijken.

Als er weer een nieuwe crisis aankomt is sowieso de vraag wat dat gaat doen met de prijzen van auto's.

En als je prive rijdt kan je altijd weer je auto verkopen.
Met (private) lease moet je maar hopen dat je er vanaf kan (vind ik persoonlijk altijd een groot risico)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Freekers schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:05:
[...]

Banden heb je deels ook zelf in de hand, maar laten we zeggen elke 3 jaar een nieuw setje 125 euro per band = 500 euro elke 3 jaar.
Nou.. weet niet of je de 3 jaar gaat halen.
Eigenlijk moet je rekenen per x aantal KM.
(set winterbanden erbij, scheelt ook weer wat (maar ook die moet je aanschaffen))

Had met mijn C klasse een set zomerbanden in een jaar kaal...
Was effe 1000 euro aan banden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0LM0T
  • Laatst online: 08-01-2022
Ik heb een korting gehad van 7% op de totaalprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

stimpyrulez schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:10:
Nou.. weet niet of je de 3 jaar gaat halen.
Eigenlijk moet je rekenen per x aantal KM.
(set winterbanden erbij, scheelt ook weer wat (maar ook die moet je aanschaffen))

Had met mijn C klasse een set zomerbanden in een jaar kaal...
Was effe 1000 euro aan banden...
Eens, beter is het om op KM basis te rekenen. Ikzelf zit rond de 10k KM/jaar dus dan is 3 jaar een fair getal imho.

Je kunt het zo duur maken als je wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

D0LM0T schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:11:

Ik heb een korting gehad van 7% op de totaalprijs.
Wow, niet verwacht. Heb je koop of (zakelijke) lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0LM0T
  • Laatst online: 08-01-2022
Freekers schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:14:
[...]

Wow, niet verwacht. Heb je koop of (zakelijke) lease?
Gewone aankoop (België).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Ik snap dat je ze mist aangezien ik de opbouw van de berekening niet genoemd heb. Mijn berekening was trouwens op basis van 12kkm maar dat maakt niet veel uit:
  • Elektra: €37 (6km/kWh en nog €0,22/kWh, moet met huidige inzichten omhoog maar niet relevant voor vergelijk met PL)
  • Afschrijving: €410 (12% afschrijving per jaar -> 0.88^5)
  • Verzekering: €67 (all-risk 15SVJ)
  • Onderhoud: €25 (beurtje, bandje)
  • Totaal €538 per maand

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 11-10-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik verwacht eigenlijk dat de afschrijving niet lineair loopt maar na 5 jaar en 100K op ongeveer 50-55% zit.
12% per jaar is ook niet lineair:
Jaar1: €52.000*0.88=€6.247 afschrijving
Jaar2: €45.812*0.88=€5.497 afschrijving
enzovoort

Ja de afschrijving kan hoger zijn maar zoals eerder gezegd schat ik de kans dat hij lager is hoger. Mocht ik om wat voor reden dan ook meer gaan rijden is dit ook in voordeel van kopen t.o.v. leasen.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 11-10-2021 16:29 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 447 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic