Had vanochtend nog even de verkoper gemaild over een rubberen bak voor in de kofferbak. Maar ook daar, geen ruimte voor korting oid bij aankoop nieuwe auto... En dan praten we over een prijs van 80 euro. Spijtigstimpyrulez schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:31:
[...]
Ik betaal helaas de prijs uit de prijs lijst.
Blijkbaar zat er totaal geen ruimte op voor onderhandeling.
Wellicht dat ik straks korting krijg op een trekhaak. Maar dat is ook maar hooguit een paar honderd.
Beetje hetzelfde als Tesla gok ik, daar valt naar mijn wetens ook niks af te dingen.
Ja triest. Klantenbinding... Ik zou zeggen dan bestel ik die wel online ergens als het zo moet.Dartlink schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:52:
[...]
Had vanochtend nog even de verkoper gemaild over een rubberen bak voor in de kofferbak. Maar ook daar, geen ruimte voor korting oid bij aankoop nieuwe auto... En dan praten we over een prijs van 80 euro. Spijtig
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Nou ja, dat is dus ook het businessmodel van Tesla. Zoveel als mogelijk proberen ze online te verkopen. De klant bestelt een auto online, net als andere producten. Enige verschil is dat je naar een dealer kunt rijden om even een proefrit te maken. En ik denk dat er veel te zeggen is voor dit model, zowel vanuit de klant als de verkoper.Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:07:
[...]
Ja triest. Klantenbinding... Ik zou zeggen dan bestel ik die wel online ergens als het zo moet.
Ik bedoel, een gedeelte van de klanten korting geven op een extra product omdat ze er naar vragen en andere niet.. dat is totaal niet transparant. Beetje hetzelfde als afdingen bij je keukenzaak en maar hopen dat je een goede prijs eruit gesleept hebt.
Het is voor zowel klant als verkopende partij gewoon fijn als er duidelijkheid is: dit is het aanbod, voor deze prijs. Take it or leave it. Dat zou imho niets met klantenbinding te maken moeten hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door Igor4 op 11-10-2021 17:16 ]
Een rubber matje bij een auto van 50k+ zou wel mogen lijkt me. Dat is niks anders dan klantenbinding of service.Igor4 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:11:
[...]
Nou ja, dat is dus ook het businessmodel van Tesla. Zoveel als mogelijk proberen ze online te verkopen. De klant bestelt een auto online, net als andere producten. Enige verschil is dat je naar een dealer kunt rijden om even een proefrit te maken. En ik denk dat er veel te zeggen is voor dit model, zowel vanuit de klant als de verkoper.
Ik bedoel, een gedeelte van de klanten korting geven op een extra product omdat ze er naar vragen en andere niet.. dat is totaal niet transparant. Beetje hetzelfde als afdingen bij je keukenzaak en maar hopen dat je een goede prijs eruit gesleept hebt.
Het is voor zowel klant als verkopende partij gewoon fijn als er duidelijkheid is: dit is het aanbod, voor deze prijs. Take it or leave it. Dat zou imho niets met klantenbinding te maken moeten hebben.
Waar ligt de grens dan? En waarom is het klantenbinding? ga jij de keus voor je volgende 50k auto laten afhangen van of je er een matje bijkreeg of niet?Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:21:
[...]
Een rubber matje bij een auto van 50k+ zou wel mogen lijkt me. Dat is niks anders dan klantenbinding of service.
Prima als ze het erbij geven, maar geef het dan iedereen en vermeld het op de site.
[ Voor 10% gewijzigd door Igor4 op 11-10-2021 17:23 ]
Ja, ik wel. Zo zal ik niet meer naar mijn vorige BMW dealer gaan na een onenigheid over een factuur van 60 euro. Daarna ben ik voor onderhoud en alles meteen naar een andere gegaan.Igor4 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:22:
[...]
Waar ligt de grens dan? En waarom is het klantenbinding? ga jij de keus voor je volgende 50k auto laten afhangen van of je er een matje bijkreeg of niet?
Ik hou helemaal niet van afdingen. Vertel me wat het kost en dan bepaal ik of ik het me wil veroorloven. Ik word er altijd erg chagrijnig van als ik dan later merk dat ik had moeten afdingen. Daarnaast, volgens mij verdienen ze helemaal niet zoveel op de verkoop van een auto en ik vraag mij af hoeveel ze verdienen aan onderhoud. Sinds er veel minder bewegende delen zijn. Ik gun iedereen een eerlijke boterham.
Tja, allereerst vraag je om iets erbij wat niet in het vermelde aanbod stond. Dus als ze dat niet geven lijkt me dat geen 'onenigheid'. Daarnaast hebben we niet allemaal de luxe van meerdere KIA dealers in de buurt.Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:24:
[...]
Ja, ik wel. Zo zal ik niet meer naar mijn vorige BMW dealer gaan na een onenigheid over een factuur van 60 euro. Daarna ben ik voor onderhoud en alles meteen naar een andere gegaan.
Laatste reply dan: ik snap het wel en ik hou ook van transparantie. Maar als iemand net een auto heeft gekocht van zoveel geld en dan belt, hé ik heb eigenlijk ook nog een mat nodig. Dan zou ik als verkoper zijnde zoiets hebben van, weet je wat joh, die krijg je van ons. Kost waarschijnlijk 4 tientjes inkoop. Nu heb je een klant die denkt, wat een zielige dealer die niet eens een mat met korting of gratis geeft. Dat kost je veel meer dan die 4 tientjes.Igor4 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:25:
[...]
Tja, allereerst vraag je om iets erbij wat niet in het vermelde aanbod stond. Dus als ze dat niet geven lijkt me dat geen 'onenigheid'. Daarnaast hebben we niet allemaal de luxe van meerdere KIA dealers in de buurt.
Precies... Deze dealer is aangewezen door de leasemi. Maar zit voor mij op 1.5 uur rijden (Lelystad)... En de Kia dealer hier in de regio (Hengelo) heeft wel zijn best gedaan voor mij met informatie, als één van de eersten een proefrit. Dus mijn gun factor zit ook bij hen. De mat wil ik wel, maar stuur Hengelo morgen wel een mailtje dat ik het bij hen bestel.
Anderzijds wel eens dat het wel mooi is dat men één lijn trekt en geen korting verstrekt. Maakt het we zo eerlijk voor mensen die niet snel iets extra's vragen of afdingen.
Anderzijds wel eens dat het wel mooi is dat men één lijn trekt en geen korting verstrekt. Maakt het we zo eerlijk voor mensen die niet snel iets extra's vragen of afdingen.
Heb al gelezen bij de zakelijke fleet aankoop in België dat ze 12% korting kregen. Nu is bv een AWD gt-line met de opties die hier standaard zijn kost een €62.790 daar 12 % vanaf is een €55.255
Toch een groot verschil met NL hier kan er niets vanaf.
[ Voor 6% gewijzigd door Lion-Art op 11-10-2021 18:19 ]
Was laatst ook bij de dealer in Hengelo voor een proefrit.
Toen liep er ook iemand en die had 6 EV6 besteld.
Blijkbaar kocht hij deze voor een leasemaatschappij.
En denk dat hij dan ook wel wat korting regelt
Maar ja, normaliter kan er altijd wel 'iets' af (zeg maar paar 100 euro).
Maar ik kreeg er in iedergeval niks vanaf.
Had de hoop dat ze de trekhaak dan voor niks of zo konden plaatsen, maar dat zat er ook niet in...
Dus nu krijg ik 'iets' korting op de trekhaak.
Tja... Ergens vind ik het wel minimaal (maar wellicht ligt het ook wel aan mijn onderhandelingstaktiek.. 😬)
Verder vind ik de service tot op heden wel goed hoor. Wordt altijd snel en goed geholpen.
Toen liep er ook iemand en die had 6 EV6 besteld.
Blijkbaar kocht hij deze voor een leasemaatschappij.
En denk dat hij dan ook wel wat korting regelt
Maar ja, normaliter kan er altijd wel 'iets' af (zeg maar paar 100 euro).
Maar ik kreeg er in iedergeval niks vanaf.
Had de hoop dat ze de trekhaak dan voor niks of zo konden plaatsen, maar dat zat er ook niet in...
Dus nu krijg ik 'iets' korting op de trekhaak.
Tja... Ergens vind ik het wel minimaal (maar wellicht ligt het ook wel aan mijn onderhandelingstaktiek.. 😬)
Verder vind ik de service tot op heden wel goed hoor. Wordt altijd snel en goed geholpen.
Ik denk dat wij geen appels met appels vergelijken...assje schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:22:
[...]
Ik snap dat je ze mist aangezien ik de opbouw van de berekening niet genoemd heb. Mijn berekening was trouwens op basis van 12kkm maar dat maakt niet veel uit:
- Elektra: €37 (6km/kWh en nog €0,22/kWh, moet met huidige inzichten omhoog maar niet relevant voor vergelijk met PL)
- Afschrijving: €410 (12% afschrijving per jaar -> 0.88^5)
- Verzekering: €67 (all-risk 15SVJ)
- Onderhoud: €25 (beurtje, bandje)
- Totaal €538 per maand
Ik heb het over een AWD GT line, dus een auto van 60K. Uiteraard is de EV6 plus overal goedkoper in. Banden voor de AWD GT line kosten minmaal 1000 euro per set. Ook denk ik dat je restwaarde van 53% na 5 jaar erg optimistisch is. Realistisch lijkt me dat de auto nog 45% waard is na 5 jaar en 100k km. Kijk eens naar bijv. een Mercedes of een Volvo van 2016, van vergelijkbare waarde. Geen van deze auto's zit nu qua vraagprijs boven de 50%, de marktwaarde is nog lager..
Vandaar mijn onderstaande berekening:
Nieuwprijs 60000
Afschrijving 0.85^5
Banden 3000
Beurt 5X 1000
Per maand
Afschrijving 556
Onderhoud 67
Verzekering 90 (4 jaar schadevrij)
Totaal 712
[ Voor 14% gewijzigd door Griffen83 op 11-10-2021 19:21 ]
Ik vergelijk een Kia EV6+ voor mijn persoonlijke situatie in zakelijke lease, private lease en privé aanschaffen.Griffen83 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:56:
Ik denk dat wij geen appels met appels vergelijken...
Welk stuk fruit jij daartegenover zet weet ik natuurlijk niet
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik moet altijd een beetje lachen om het hele korting verhaal. Als je een brood koopt bij de bakker vraag je toch ook niet om korting?Lion-Art schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:18:
Heb al gelezen bij de zakelijke fleet aankoop in België dat ze 12% korting kregen. Nu is bv een AWD gt-line met de opties die hier standaard zijn kost een €62.790 daar 12 % vanaf is een €55.255
Ik weet niet of ik goed reken maar voor mij lijkt deels lenen de beste optie qua wat ik in totaal kwijt zou zijn:
20.000km per jaar / 5 jaar
Bij beide geld dat ik ga voor de subsidie aanvraag van 3350 euro
Private lease
Leasetarief p/m: 639
Subsidie: 3350
Na 5 jaar: 34.990
Restwaarde: 0 - geen eigendom
Koop met financiering
Aanschafprijs: 46.500
Eigen geld: 13.500
Lening: 33.000
Aflossing en rente p/m: 601
Verzekering: 70
Onderhoud: 30
Totaal over 5 jaar: 42.060
Restwaarde na 16% afschrijving per jaar: 19.400
Totale kosten: 42.060 - 3350 (subsidie) - 9400 (restwaarde - eigen geld) = 29.310
Maar na die 5 jaar zou ik er ook nog een paar jaar relatief goedkoop in kunnen doorrijden. Bij lease zou ik weer bij 0 moeten beginnen.
Ik denk dat ik gewoon ergens een enorme denkfout maak.
Private lease
Koop met financiering
Totale kosten: 42.060 - 3350 (subsidie) - 9400 (restwaarde - eigen geld) = 29.310
Maar na die 5 jaar zou ik er ook nog een paar jaar relatief goedkoop in kunnen doorrijden. Bij lease zou ik weer bij 0 moeten beginnen.
[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 11-10-2021 20:48 ]
Ik heb de berekening ook gemaakt. Het hangt af van welke aannames je doet wat betreft afschrijving en onderhoud. Dat gezegd hebbende kwam uit mijn berekening dat koop iets scheelt per maand (680 euro tegen 700 euro bij 30kkm). Ik denk dat de onzekerheid in de berekening zodanig is dat je op basis van zo'n verschil niet kan concluderen wat goedkoper is.Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:38:
Wat je wel kan concluderen is dat een nieuwe auto rijden ontzettend duur is. En inderdaad, als je langer wilt rijden dan 5 jaar dan is koop al snel de betere keus omdat de kosten dan al gezakt zijn naar 580 euro per maand. Daarentegen heb je bij koop het nadeel dat je ineens een flinke som moet (kunnen) neerleggen.
Mijn berekening is nu al 5500 euro in het voordeel van kopen (met lening). Als ik niet hoefde te lenen was het zelfs meer dan 9000 euro.SgtCaffran schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:52:
[...]
Ik heb de berekening ook gemaakt. Het hangt af van welke aannames je doet wat betreft afschrijving en onderhoud. Dat gezegd hebbende kwam uit mijn berekening dat koop iets scheelt per maand (680 euro tegen 700 euro bij 30kkm). Ik denk dat de onzekerheid in de berekening zodanig is dat je op basis van zo'n verschil niet kan concluderen wat goedkoper is.
Wat je wel kan concluderen is dat een nieuwe auto rijden ontzettend duur is. En inderdaad, als je langer wilt rijden dan 5 jaar dan is koop al snel de betere keus omdat de kosten dan al gezakt zijn naar 580 euro per maand. Daarentegen heb je bij koop het nadeel dat je ineens een flinke som moet (kunnen) neerleggen.
Anderzijds, moet je dit wel doen als je het geld moet lenen... Kan het ook van spaargeld betalen maar dat vind ik een te grote hap uit mijn reserve.
Dat zit hem dan vooral in de aannames die je doet. En wat voor mij persoonlijk geldt: een dure verzekering ivm geen schadevrije jaren.Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:57:
[...]
Mijn berekening is nu al 5500 euro in het voordeel van kopen (met lening). Als ik niet hoefde te lenen was het zelfs meer dan 9000 euro.
Heb je überhaupt wel subsidie bij private lease?
Die auto is dan toch niet van 'jou',maar van de LM?
Jawel, je krijgt de subsidie dan ook maandelijks uitbetaald, zolang de lease maar 4 jaar loopt. Kenteken komt ook op jouw naam bij private lease (wel in te zien dat die via een leasemaatschappij is).stimpyrulez schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:10:
Heb je überhaupt wel subsidie bij private lease?
Maar goed ik denk dat ik in mijn berekening gewoon fouten maak.
Voordeel van PL is dan weer dat je al je geld op de spaarrekening houdt en geen zorgen hebt over de mogelijke afschrijving. Nadeel, je zit er 5 jaar en vast en na die 5 jaar heb je niks.
[ Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 11-10-2021 21:32 ]
Een EV moet beneden de 20km/h geluid maken zodat deze waarneembaar is voor andere weggebruikers. Over ‘motor’-geluid in het interieur is genoeg te vinden, maar welk geluid maakt de EV6 aan de buitenkant?
EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren
Heb de EV6 niet gehoord tijdens de proefrit, ook geen piepen bij achteruitrijden. De Niro wel... Zo'n muziekje als je stil staat bij het stoplicht, wie verzint het. Ik dacht dat als er bij stilstand geen geluid zou zijn.ERN5T schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:47:
Een EV moet beneden de 20km/h geluid maken zodat deze waarneembaar is voor andere weggebruikers. Over ‘motor’-geluid in het interieur is genoeg te vinden, maar welk geluid maakt de EV6 aan de buitenkant?
Als jouw broodje 50.000 euro kost is het niet heel gek om wat extra saus bij te vragenO-B-One schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:31:
[...]
Ik moet altijd een beetje lachen om het hele korting verhaal. Als je een brood koopt bij de bakker vraag je toch ook niet om korting?Het vergelijk met een leasemaatschappij is ook niet handig. Ik weet dat mijn leasemaatschappij meteen 750 tot 1000 stuks EV6 heeft besteld bij voor inschrijving. Dan heb je het over aantallen waarbij je over korting kan praten. Bovendien heeft de LM dan ook een afname verplichting en vanwege de bijtelling gaan al die auto’s dit jaar op kenteken dus die tellen allemaal mee voor de statistieken en bij de berekening van de gemiddelde CO2 uitstoot voor Kia en eventuele boetes als ze het niet zouden halen……
Maar we leven nu in een gekke tijd, waar overal wel tekorten zijn. Dus ja, waarom zouden ze korting geven op een product waar de vraag erna groter is dan het aanbod. Vooral omdat iedereen het ook dit jaar nog geleverd wil worden.
Vandaag een tweede proefrit gemaakt. Nu met de Plus versie, en moet toch toegeven dat ik de extra’s die de GT-Line biedt wel miste. In de praktijk toch wel handige extra’s waarvan ik best wat meer voor wil betalen.
Ook de rode kleur in het echt gezien, en is toch ook niet mijn kleur. Waarvan ik vooraf wel twijfelde om de rode te kiezen. Maar goed smaken verschillen, wat voor mij niet werkt kan voor een ander gelukkig wel werken.
Ook de rode kleur in het echt gezien, en is toch ook niet mijn kleur. Waarvan ik vooraf wel twijfelde om de rode te kiezen. Maar goed smaken verschillen, wat voor mij niet werkt kan voor een ander gelukkig wel werken.
Wat mistte je dan in de Plus versie?Anunnaki schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:08:
Vandaag een tweede proefrit gemaakt. Nu met de Plus versie, en moet toch toegeven dat ik de extra’s die de GT-Line biedt wel miste. In de praktijk toch wel handige extra’s waarvan ik best wat meer voor wil betalen.
Ik zie zelfs nauwelijks iets in de Standaard versie wat ik mis.
Ik heb een vergelijkbare berekening gemaakt en ik kom rond hetzelfde bedrag uit. Ik hoef er zelfs geen euro voor te lenen. Ik kan mijn huidige Ioniq 28kwh inruilen (is bijna 3 jaar) en kan de rest bij leggen.Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:38:
Ik weet niet of ik goed reken maar voor mij lijkt deels lenen de beste optie qua wat ik in totaal kwijt zou zijn:
Private lease
Koop met financiering
Ik wil wel een trekhaak dus daar moet ik bij private lease ook nog extra voor betalen (zit nog niet in configurator, maar bij IONIQ5 is dat 25 euro per maand.
Private lease komt dan uit op 608 per maand na aftrek van subsidie.
Bij koop en na 5 jaar kom ik uit op 458 per maand. Na 3 jaar 543.
Restwaarde 3 jaar: € 25.000
Restwaarde 5 jaar: € 19.500
Onderhoud 3 jaar: € 25 (300 per jaar)
Onderhoud 5 jaar: € 33 (400 per jaar)
Aankoopprijs: € 45.000
Subsidie € 3350
Verzekering: € 55 (max no claim)
Enige 'probleem' dat ik heb is dat mijn Ioniq mij super goed bevalt, ik hoef nog geen nieuwe auto maar de EV6 is toch wel een stuk meer auto dan mijn huidige Ioniq! Ik mis nu echt een trekhaak en een beetje extra ruimte is ook niet verkeerd met de tweede op komst.
Noodzakelijk? Nee, maar wel leuk
Ik overweeg ook om nog een jaar langer door te rijden, dan zullen de dealers meer geneigd zijn tot het geven van korting (ga er vanuit dat de markt dan inmiddels is voorzien), en in 2023 is er nog steeds een subsidie van € 2.950 dus dat scheelt maar € 400 over 4/5 jaar...
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Ja, een jaar wachten is wellicht de beste optie. Maar goed, dat de markt minder krap is begin 2023 is denk ik een illusie.Stefanovic45 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:14:
[...]
Ik heb een vergelijkbare berekening gemaakt en ik kom rond hetzelfde bedrag uit. Ik hoef er zelfs geen euro voor te lenen. Ik kan mijn huidige Ioniq 28kwh inruilen (is bijna 3 jaar) en kan de rest bij leggen.
Ik wil wel een trekhaak dus daar moet ik bij private lease ook nog extra voor betalen (zit nog niet in configurator, maar bij IONIQ5 is dat 25 euro per maand.
Private lease komt dan uit op 608 per maand na aftrek van subsidie.
Bij koop en na 5 jaar kom ik uit op 458 per maand. Na 3 jaar 543.
Restwaarde 3 jaar: € 25.000
Restwaarde 5 jaar: € 19.500
Onderhoud 3 jaar: € 25 (300 per jaar)
Onderhoud 5 jaar: € 33 (400 per jaar)
Aankoopprijs: € 45.000
Subsidie € 3350
Verzekering: € 55 (max no claim)
Enige 'probleem' dat ik heb is dat mijn Ioniq mij super goed bevalt, ik hoef nog geen nieuwe auto maar de EV6 is toch wel een stuk meer auto dan mijn huidige Ioniq! Ik mis nu echt een trekhaak en een beetje extra ruimte is ook niet verkeerd met de tweede op komst.
Noodzakelijk? Nee, maar wel leuk![]()
Ik overweeg ook om nog een jaar langer door te rijden, dan zullen de dealers meer geneigd zijn tot het geven van korting (ga er vanuit dat de markt dan inmiddels is voorzien), en in 2023 is er nog steeds een subsidie van € 2.950 dus dat scheelt maar € 400 over 4/5 jaar...
Ik moet dan alleen in de tussentijd iets anders kopen want mijn huidige lease loopt in mei af.
Blijft hoe dan ook veel geld en denk dat ik misschien spijt ga krijgen van de standaard uitvoering met 58 kWh accu.
Na een jaar verkopen zou ook kunnen, als de markt dan nog krapte kent want ik zie dat e-niros van een jaar oud voor bijna de nieuwprijs gaan.
Heb de Plus versie gereden, niet de Standaard versie.Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:10:
[...]
Wat mistte je dan in de Plus versie?
In de korte tijd dat ik kon rijden miste ik vrijwel direct:
Head-up display, 360 camera en de Dode hoek assistentie.
Wil niet zeggen dat je niet zonder kan maar vond het fijner met die toevoegingen.
Nee hoor, als ik een broodje ga kopen en ik vind het broodje 50 ruggen waard dan koop ik hem, en als ik dat niet waard vind dan koop ik het broodje niet.kx22 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:06:
[...]
Als jouw broodje 50.000 euro kost is het niet heel gek om wat extra saus bij te vragen![]()

Anyway, de garagehouder heeft die marge ook nodig voor de salarissen, gas, licht, water en huur pand.En de ondernemer loopt het financiële risico dus dat hij of zij daar wat aan over houdt spreekt voor zich
Je hebt wel de dodehoek lampjes in de spiegel standaard.Anunnaki schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:17:
[...]
Heb de Plus versie gereden, niet de Standaard versie.
In de korte tijd dat ik kon rijden miste ik vrijwel direct:
Head-up display, 360 camera en de Dode hoek assistentie.
Wil niet zeggen dat je niet zonder kan maar vond het fijner met die toevoegingen.
HUD is leuk maar vind het zelf ook storend tijdens het rijden. 360 cam zou ik zelf ook fijn vinden ja. Zeker gezien het zicht in deze auto en formaat met parkeren.
Ik had op mijn vroegere Leaf een 360 camera en vond het niets meer dan een gimmick. Als je al sensors hebt voor en achter voegt het voor mij niets toe. In het donker of slechte omstandigheden helpt het je alsnog nauwelijks.Phusebox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 05:51:
[...]
Je hebt wel de dodehoek lampjes in de spiegel standaard.
HUD is leuk maar vind het zelf ook storend tijdens het rijden. 360 cam zou ik zelf ook fijn vinden ja. Zeker gezien het zicht in deze auto en formaat met parkeren.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Een muziekje als je stil staat heb ik in een Niro alleen maar uit de radio gehoord.Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:00:
[...]
Heb de EV6 niet gehoord tijdens de proefrit, ook geen piepen bij achteruitrijden. De Niro wel... Zo'n muziekje als je stil staat bij het stoplicht, wie verzint het. Ik dacht dat als er bij stilstand geen geluid zou zijn.
Het VESS geluid is meer een zoem geluid dat niet klinkt als je stil staat.
Ik stond tijdens een proefrit stil bij het stoplicht en je hoorde echt het zoemende muziekje. Drukte ik op de VESS knop was het weg.niroot schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:44:
[...]
Een muziekje als je stil staat heb ik in een Niro alleen maar uit de radio gehoord.
Het VESS geluid is meer een zoem geluid dat niet klinkt als je stil staat.
Voor mij zou dat zijn: premium geluid systeem, geluidskwaliteit vind ik heel belangrijk. Maar, beide nog niet gehoord dus kan meerwaarde niet inschatten.Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:10:
Wat mistte je dan in de Plus versie?
Daarnaast de warmtepomp alhoewel die als optie beschikbaar is. Efficiëntie vind ik belangrijk.
economics 101. Waarom zou je op een product korting geven als de vraag het aanbod een paar keer overstijgt?
Ik vraag me af of dat een solide strategie is, naar mijn mening is de restwaarde ook gewoon lager. Over 5 jaar denk ik niet dat dezelfde auto uit 2022 perse veel meer waard is dan uit 2021.Stefanovic45 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:14:
Je kan kiezen tussen een witte of zwarte achtergrond maar dat kan niet per scherm. Kaartkleuren zijn ook aan te passen maar ik heb dat zelf nog niet geprobeerd. Morgen heb ik weer een lange rit voor de boeg dus dan zal eens kijken wat er mogelijk is.Franciesco schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:54:
@Freezhost Is het mogelijk om het scherm achter het stuur in het donkere thema te hebben en de kaartkleur op het rechter scherm in een lichtere tint?
Ik zag in de manual een optie voor het instellen van de kaartkleur, maar er staan verder geen details genoemd.
Mocht je foto's kunnen & willen posten van wat mogelijk is en hoe dit er uit ziet, dan zou dat top zijn.
Naar mijn mening maak je e.e.a. een beetje complex door aflossing/eigen geld op deze manier te bezien. Aflossing zijn geen kosten, dat is verschuiven van geld.Phusebox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:38:
Private lease
Koop met financiering
Hoe ik het vertaal:
- Aanschaf €46.500-€3.350 subsidie is netto €43.500
- Restwaarde €19.400 dus een afschrijving van €23.750 in 5 jaar
- Lening €33k kost 60*€601 dus €36.060 wat maakt €3.060 rente in 5 jaar
- Rente €51
- Afschrijving €396
- Verzekering €70
- Onderhoud €30
- Totaal €547
Overigens kom ik met 16% afschrijving/jaar op een restwaarde van €18.046 (84%^5*€43.150) en dus €25.104 afschrijving.
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 12-10-2021 09:18 ]
Om eerlijk te zijn ging ik er gewoon vanuit dat er een alarm op zit. In het boekje spreekt men wel over een antidiefstalsysteem maar volgens mij ontbreekt die optie in het menu. Als ik in de auto zit zal ik even kijken.stimpyrulez schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:20:
@Freezhost , zit er eigenlijk een alarm op?
Staat nergens beschreven in de specs (naar mijn wetens), maar kan mij niet voorstellen dat op een auto van 55K (of meer) geen alarm op zit.
En weet je ook of de sleutel 'uit gaat' na dat hij x aantal seconden stil ligt (zodat de keyless entry niet meer werkt)?
Vorige week is hier in de buurt nog een auto gestolen op die manier.
De sleutels zijn voorzien van een slaapstand dus die gaan uit als ze niet bewegen.
Volgens mij zitten er op alle in NL & DE afgeleverde auto een verplichting van minimaal alarmklasse 3 op. Het staat vaak niet in de optielijst, maar in NL eist de verzekering dat. Vanaf autos van 70.000 euro moet je minimaal klasse 4 hebben (voertuigvolging).Freezhost schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:09:
[...]
Om eerlijk te zijn ging ik er gewoon vanuit dat er een alarm op zit. In het boekje spreekt men wel over een antidiefstalsysteem maar volgens mij ontbreekt die optie in het menu. Als ik in de auto zit zal ik even kijken.
De sleutels zijn voorzien van een slaapstand dus die gaan uit als ze niet bewegen.
Ik had gisteren een mail gestuurd naar de dealer over het alarm en die belde mij daar gisteravond nog even over.Freezhost schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:09:
[...]
Om eerlijk te zijn ging ik er gewoon vanuit dat er een alarm op zit. In het boekje spreekt men wel over een antidiefstalsysteem maar volgens mij ontbreekt die optie in het menu. Als ik in de auto zit zal ik even kijken.
Er zit dus een alarm klasse 1 alarm op (de handleiding doet vermoeden een klasse 2).
Dus een basic alarm systeem en ook niet gekeurd (maar dat is blijkbaar niet nodig bij een auto in deze klasse).
Over de sleutel kon de Dealer juist weet niks zeggen.
Maar ben wel blij met je bevestiging dat hij in slaapstand gaat.
Het zou kunnen dat je dan de rem niet ver genoeg hebt ingetrapt.Phusebox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:54:
[...]
Ik stond tijdens een proefrit stil bij het stoplicht en je hoorde echt het zoemende muziekje. Drukte ik op de VESS knop was het weg.
Ik dacht dat je bij een EV in tegenstelling tot een ICE automaat niet de rem hoefde vast te houden bij een stoplicht.niroot schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:38:
[...]
Het zou kunnen dat je dan de rem niet ver genoeg hebt ingetrapt.

De witte en zwarte achtergrond is denk ik het "thema" wat je bedoeld? Zo ja: dat had ik gezien. Maar ergens moet dus de kleur van de kaart apart ingesteld kunnen worden. Ben benieuwd welke opties daar dan in zitten.Freezhost schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:02:
[...]
Je kan kiezen tussen een witte of zwarte achtergrond maar dat kan niet per scherm. Kaartkleuren zijn ook aan te passen maar ik heb dat zelf nog niet geprobeerd. Morgen heb ik weer een lange rit voor de boeg dus dan zal eens kijken wat er mogelijk is.
Precies wat ik ook gehoord heb van de Kia dealer: alleen klasse 1 is aanwezig. En dit betreft alleen een startblokkering die al vele jaren verplicht is in Nederland. Klasse 3 inbouwen bij de Kia dealer kost ca €1000.stimpyrulez schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:38:
[...]
Ik had gisteren een mail gestuurd naar de dealer over het alarm en die belde mij daar gisteravond nog even over.
Er zit dus een alarm klasse 1 alarm op (de handleiding doet vermoeden een klasse 2).
Dus een basic alarm systeem en ook niet gekeurd (maar dat is blijkbaar niet nodig bij een auto in deze klasse).
Over de sleutel kon de Dealer juist weet niks zeggen.
Maar ben wel blij met je bevestiging dat hij in slaapstand gaat.
Dit is dus niet het geval. Alleen startblokkering is vereist voor Nederland (klasse 1).kx22 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:36:
[...]
Volgens mij zitten er op alle in NL & DE afgeleverde auto een verplichting van minimaal alarmklasse 3 op. Het staat vaak niet in de optielijst, maar in NL eist de verzekering dat. Vanaf autos van 70.000 euro moet je minimaal klasse 4 hebben (voertuigvolging).
De alarmklasse eisen zijn per verzekeraar anders. Dus soms kun je ook een auto van meer dan €70k verzekeren met alleen alarm klasse 3.
Net even gekeken, de alarm instellingen zoals beschreven in de handleiding zitten er in ieder geval niet.
@Freezhost Had je nog kunnen spelen met het Meridian systeem en wat zijn je bevindingen hier van?
je hebt in een hoop ev's of plugins een knopje AutoHold (een zoe niet bijvoorbeeld), of in een tesla door het rempedaal door te drukken blijft die hangen. Maar in principe zit de kruipfunctie er nog in. Bij parkeren of file toch wel erg lekker dat het er is.Phusebox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:53:
[...]
Ik dacht dat je bij een EV in tegenstelling tot een ICE automaat niet de rem hoefde vast te houden bij een stoplicht.
Hmm, ik heb nergens de rem gebruikt bij een stoplicht, zowel niet in de e-Niro als in de EV6 en hij bleeft gewoon staan. Misschien dat autohold standaard aan staat?JPoers83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:52:
[...]
je hebt in een hoop ev's of plugins een knopje AutoHold (een zoe niet bijvoorbeeld), of in een tesla door het rempedaal door te drukken blijft die hangen. Maar in principe zit de kruipfunctie er nog in. Bij parkeren of file toch wel erg lekker dat het er is.
Je hebt maar een paar dingen die kunt aanpassen en de equalizer is ook beperkt, voor mij meer dan voldoende want ik pas indien nodig alleen maar de bass of trebble aan. Voor mij is het geluid perfect maar ik verwacht nog wel updates zodat je meer vrijheid krijgt want er is zeker meer uit te halen. Zal er morgen nog even een beetje mee spelen.Loei123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:45:
@Freezhost Had je nog kunnen spelen met het Meridian systeem en wat zijn je bevindingen hier van?
Volgens mij staat auto-hold (de knop onder de draaiknop voor oa de rijrichting) standaard aan bij de EV6. Tijdens de 2 proefritten die ik gemaakt heb was dat in ieder geval zo.Phusebox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:55:
[...]
Hmm, ik heb nergens de rem gebruikt bij een stoplicht, zowel niet in de e-Niro als in de EV6 en hij bleeft gewoon staan. Misschien dat autohold standaard aan staat?
Overigens is die auto-hold functie onafhankelijk van het type aandrijving: ook bij volledig diesel of benzine auto's zit deze optie er tegenwoordig vaak op. Mijn vorige BMW diesel uit 2013 (met automaat) had het b.v. ook al.
Ik heb ook nog in de brochure gezien gisteren dat het dashboard van de Standard versie ook anders is... begint steeds meer duidelijk te worden waarom dit de budget variant is. Er staat daar bij dashboard "stof look".
Dat is bij nagenoeg alle automerken toch zo? Imho spant VAG de kroon hiermee.Phusebox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:34:
Ik heb ook nog in de brochure gezien gisteren dat het dashboard van de Standard versie ook anders is... begint steeds meer duidelijk te worden waarom dit de budget variant is. Er staat daar bij dashboard "stof look".
Persoonlijk vind ik de basis versie van de EV6 nog rijk uitgerust
In de online configurator kun je overigens ook 360 graden het interieur bekijken. Dat ziet er dan zo uit:
Interieur EV6 Standaard
Interieur EV6 Plus
Interieur EV6 GT-Line
[ Voor 5% gewijzigd door Freekers op 12-10-2021 11:48 ]
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Als je Autohold aan hebt staan of met de linker flipper to stilstand bent gekomen niet, maar anders wel. Ik herken wel dat als je de rem dan heel licht ingetrapt hebt de motor nog aan is en je het VESS geluid nog hoort.Phusebox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:53:
[...]
Ik dacht dat je bij een EV in tegenstelling tot een ICE automaat niet de rem hoefde vast te houden bij een stoplicht.
Hmm ja zie je weinig op door de aliasing en kwaliteit.Freekers schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:45:
[...]
Dat is bij nagenoeg alle automerken toch zo? Imho spant VAG de kroon hiermee.
Persoonlijk vind ik de basis versie van de EV6 nog rijk uitgerust
In de online configurator kun je overigens ook 360 graden het interieur bekijken. Dat ziet er dan zo uit:
Interieur EV6 Standaard
Interieur EV6 Plus
Interieur EV6 GT-Line
Maar hij lijkt het ook of de Standard wel "sfeerverlichting" heeft maar dan enkel in wit? Zie bij de voeten en de streepjes op het dash. Lijkt dus ook niet te kloppen, Meridian speakers, glossy zwarte afwerking. Ze hebben gewoon zelfs geen renders van die versie

Wel nog een foto gevonden van de middenconsole zonder glanzend zwart
/f/image/yLA2IJsMZyeFhH4MRd4cq4bu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Phusebox op 12-10-2021 12:18 ]
Ga er maar van uit dat Standard geen sfeerverlichting heeft. Die zit bij de e-Niro ook alleen op de duurste optie.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ga ik ook vanuit, wilde maar aangeven dat die renders dus niet kloppen.Arfman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:20:
Ga er maar van uit dat Standard geen sfeerverlichting heeft. Die zit bij de e-Niro ook alleen op de duurste optie.
Nja je ziet iig het verschil tussen de stof look waar je naar refereerde en het andere type dashboard.Phusebox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:01:
Hmm ja zie je weinig op door de aliasing en kwaliteit.
Maar hij lijkt het ook of de Standard wel "sfeerverlichting" heeft maar dan enkel in wit? Zie bij de voeten en de streepjes op het dash. Lijkt dus ook niet te kloppen, Meridian speakers, glossy zwarte afwerking. Ze hebben gewoon zelfs geen renders van die versie
Die witte sfeerverlichting was me idd ook al opgevallen. Vraag me af of deze onder het kopje 'LED-Interieurverlichting' valt. Zal wel niet, denk dat ze daarmee de lampjes bij 't makeupspiegeltje e.d. mee bedoelen. Meridian speakers is idd opmerkelijk te noemen. Denk dat we even geduld moeten hebben totdat de eerste Tweaker het basismodel heeft
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Zo raar ook die soms compleet verschillende uitvoeringen per land...
In Noorwegen kun je een 58 kWh met AWD kopen
En daar is de 77 kWh en betere motor upgrade vanaf de baseline 58 kWh maar 2000 euro.
(Voor Noren een schijntje)
Tevens daar standaard de vegan leren stoelen, relax stoelen en smart key.
Vaag.
En daar is de 77 kWh en betere motor upgrade vanaf de baseline 58 kWh maar 2000 euro.
Vaag.
Dat heb ik idd ook nooit begrepen. Lijkt me juist nodeloos complex qua assemblage en logistiek.Phusebox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:50:
Zo raar ook die soms compleet verschillende uitvoeringen per land...
Vaag.
Jep, dat heeft Tesla opzich wel weer goed bedacht. Altijd dezelfde configuratie.Freekers schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:53:
[...]
Dat heb ik idd ook nooit begrepen. Lijkt me juist nodeloos complex qua assemblage en logistiek.
Maar qua prijzen vind ik het ook altijd weer boeiend.
In het video die ik laatst had gepost (EV6 vs model Y) kan je zien dat de model Y in oostenrijk goedkoper is dan de Kia.
Hier in NL is dat weer andersom.
Tevens vind ik de auto's in de USA altijd super goedkoop vergeleken met hier.
Misschien ten overvloede het onderstaande plaatje die de materiaalverschillen van de middenconsole goed weergeeft. Rechts de basis uitvoering, al moet je wel de knoppen voor de stoelventilatie en stuurwielverwarming wegdenken.Phusebox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:23:
[...]
Ga ik ook vanuit, wilde maar aangeven dat die renders dus niet kloppen.
/f/image/9b7UQ0XuAczaqS8uULJ0ZlcU.png?f=fotoalbum_large)
Stoelventilatie inderdaad wegdenken voor de basisversie, stuurverwarming niet, haha!Franciesco schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:42:
[...]
Misschien ten overvloede het onderstaande plaatje die de materiaalverschillen van de middenconsole goed weergeeft. Rechts de basis uitvoering, al moet je wel de knoppen voor de stoelventilatie en stuurwielverwarming wegdenken.
[Afbeelding]
Heb zelf de 58kWh besteld en ik ben blij dat ik gewoon normale knoppen heb en er weinig pianolak is. Wel jammer dat de led-strip in het aluminium ook afwezig lijkt te zijn bij die uitvoering.
Ja er zit nergens verlichting in het interieur van de de basis uitvoering voor zover ik weet.BDelamontagne schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:28:
[...]
Stoelventilatie inderdaad wegdenken voor de basisversie, stuurverwarming niet, haha!
Heb zelf de 58kWh besteld en ik ben blij dat ik gewoon normale knoppen heb en er weinig pianolak is. Wel jammer dat de led-strip in het aluminium ook afwezig lijkt te zijn bij die uitvoering.
Nu dat we toch naar dit plaatje kijken, de draaiknop voor de automatische versnelling, in het midden daarvan zit een drukknop met een "P" erop. Ik heb begrepen dat die dient voor het automatisch inparkeren bij de GT-Line. Maar sinds die functie ontbreekt op de Plus, waar dient dat knopje dan nog voor? Hij zit er namelijk nog wel.
Overigens staat er in de prijslijst dat de EV6 GT ook de knopbediening krijgt, dus precies zoals het plaatje inclusief alle knoppen. Bijzondere keuze wel om dezelfde bediening te gebruiken voor het goedkoopste en duurste model...Franciesco schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:42:
[...]
Misschien ten overvloede het onderstaande plaatje die de materiaalverschillen van de middenconsole goed weergeeft. Rechts de basis uitvoering, al moet je wel de knoppen voor de stoelventilatie en stuurwielverwarming wegdenken.
[Afbeelding]
Die is voor de parkeerrem.KingOfNorway schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:05:
[...]
Nu dat we toch naar dit plaatje kijken, de draaiknop voor de automatische versnelling, in het midden daarvan zit een drukknop met een "P" erop. Ik heb begrepen dat die dient voor het automatisch inparkeren bij de GT-Line. Maar sinds die functie ontbreekt op de Plus, waar dient dat knopje dan nog voor? Hij zit er namelijk nog wel.
[ Voor 23% gewijzigd door BDelamontagne op 12-10-2021 16:06 ]
Dat automatisch inparkeren gaat middels de knop met het camerateken ingedrukt houden. De P staat inderdaad voor de parkeerrem.KingOfNorway schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:05:
[...]
Master_A
Misschien dat tiptoetsen niet passen binnen een "race" model? Wie weet kan je hem ook met rolkooi en vijfpuntsgordels bestellen...BDelamontagne schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:06:
[...]
Overigens staat er in de prijslijst dat de EV6 GT ook de knopbediening krijgt, dus precies zoals het plaatje inclusief alle knoppen. Bijzondere keuze wel om dezelfde bediening te gebruiken voor het goedkoopste en duurste model...
Inderdaad nu je het zegt: knopbediening voor de GT! Dat was me nog niet eerder opgevallen. Misschien omdat je net als op het basis model geen stoelventilatie krijgt op de GT? Dus die knoppen zouden dan moeten onbreken.BDelamontagne schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:06:
[...]
Overigens staat er in de prijslijst dat de EV6 GT ook de knopbediening krijgt, dus precies zoals het plaatje inclusief alle knoppen. Bijzondere keuze wel om dezelfde bediening te gebruiken voor het goedkoopste en duurste model...
Dat zou bij de instapper er ongeveer zo uit moeten zien:Franciesco schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:13:
[...]
Inderdaad nu je het zegt: knopbediening voor de GT! Dat was me nog niet eerder opgevallen. Misschien omdat je net als op het basis model geen stoelventilatie krijgt op de GT? Dus die knoppen zouden dan moeten onbreken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/HU2nC7HFjQCfNwZL3C8OKcET.png?f=user_large)
Dit is een render van de virtuele showroom, dus vergeet even de hoogglans pianolak etc.
na 2e proefritje toch maar besloten om verder te kijken.
Ik denk dat de ev6 een prima auto is maar er waren wat dingen waar ik me aan stoorde waarvan ik zeker van weet dat ik me er aan blijven storen.
Ten eerste ik vond hem niet 100% stil tijdens het rijden tov andere modellen (Volvo bijvoorbeeld), de touchscreen/display/navi vind ik te traag en miste de intelligentie van volvo/tesla.
Met de Tesla 3 rong range in dezelfde prijs klasse gaan we daar naar kijken en wellicht de (iets) duurdere i4.
Voor de mensen die hem binnenkort krijgen en/of besteld hebben, ik zie er naar uit om jullie op de weg te zien, wat het blijft een mooie auto om te zien
Ik denk dat de ev6 een prima auto is maar er waren wat dingen waar ik me aan stoorde waarvan ik zeker van weet dat ik me er aan blijven storen.
Ten eerste ik vond hem niet 100% stil tijdens het rijden tov andere modellen (Volvo bijvoorbeeld), de touchscreen/display/navi vind ik te traag en miste de intelligentie van volvo/tesla.
Met de Tesla 3 rong range in dezelfde prijs klasse gaan we daar naar kijken en wellicht de (iets) duurdere i4.
Voor de mensen die hem binnenkort krijgen en/of besteld hebben, ik zie er naar uit om jullie op de weg te zien, wat het blijft een mooie auto om te zien
Tja, dat is het voordeel van een proefrit maken.refused81 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:34:
En je kan je geld maar 1x uitgeven hé
Zelf heb ik ook met meerdere elektrische auto's proef gereden en de volvo vond ik ook stil (de polestar 2 juist weer niet).
Maar ja, persoonlijk vond ik de EV6 ook stil (de 2 proefritten die ik er mee gemaakt heb).
De traagheid van de navi/media systeem vond ik reuze meevallen (voor zover ik het gebruikt heb).
Denk wel dat weinig fabrikanten kunnen tippen aan het systeem van Tesla.
Tevens de navigatie van Tesla is wel dikke top hoe het de ritten berekend.
Nu zou dit (naar mijn wetens) ook bij kia wel in de toekomst verbeterd gaan worden, maar ja, wanneer dat wordt dat is dan wel weer de vraag.
Model 3 valt voor mij af omdat ik een caravan wil kunnen trekken.
Tevens weet ik niet of dat 'minimalistische design' mij wel aanspreekt, maar dat is smaak.
Van de BMW I4 zie je veel video's sinds vandaag op youtube.
Zeker een mooie auto.
Maar moet zeggen als ik door de configurator ga en hem ongeveer gelijk uitrust als een EV6, dan ben je wel rond de 77K kwijt (voor een edrive40).
Nu zal deze BMW wel (nog) betere materialen hebben, maar weet niet of dat (voor mij) 20K extra waard is.
Maar ja, het blijft een lastige keuze aangezien er steeds meer elektrische auto's komen.
Gisteren ook eindelijk een proefrit kunnen maken in een witte GT-line. Samengevat nog: steeds erg blij dat ik hem blind besteld heb
. De voor- en nadelen zoals ik ze ervaarde kwamen redelijk overeen met mijn verwachtingen en de opmerkingen hier in dit topic.
Pluspunten:
- Rijd heerlijk, vergeleken met veel andere EV's veel minder het gevoel dat je een enorm hoge wagen rijdt. Lekker op de weg en in de bocht zonder zo "hard" te zijn als de Model 3.
- Van binnen en van buiten erg mooi naar mijn smaak. In het echt oogt hij veel groter en erg mooi, zelfs de achterkant waar ik eerst mijn twijfels over had.
- zelfs in de plus versie al enorm veel luxe en gadgets.
- Heads up display erg nuttige toevoeging, jammer dat dit geen optie is voor de plus.
Minpunten:
- De kofferruimte is diep zat maar valt qua hoogte toch wat tegen aan de achterzijde. Ik heb nu qua liters minder inhoud maar door de vierkante vorm meer praktisch gebruiksgemak dan straks.
- Zicht rondom en met name naar achteren erg beperkt, zonder achteruitrijcamera zou ik hem niet willen. Jammer dat 360 graden view geen losse optie is voor de plus.
- Audio: ik heb alleen radio kunnen proberen dus geen andere (betere) bronnen. De klank/helderheid was op zich prima, maar zelfs in de surround stand vond ik het vrij veel van voren komen. En als je 14 speakers in bouwt, dan zou minstens één daarvan een subwoofer moeten zijn maar die heb ik niet gehoord.
Twijfel:
- Snelheid RWD: zeker niet het Tesla schop onder je kont gevoel. Daardoor viel het me eerst best wel tegen, wat verder in de proefrit merkte ik wel dat hij echt wel snel is. Met name op de tussensprintjes, alleen vanaf het stoplicht bouwt hij het wat rustiger op waardoor de snelheidsbeleving wat mist t.o.v. bijvoorbeeld de model 3.
- ruimte achterin: de beenruimte is enorm, maar zonde dat de voeten niet onder de voorstoelen kunnen. Ze hebben de rugleuning zo dun mogelijk gemaakt adverteert KIA mee, het was echt enorm fijn geweest als ze de onderzijde ook geoptimaliseerd hadden kunnen. Nu ben ik niet vaak met 4 volwassenen onderweg maar voor zo'n ruime auto valt de zit achterin wat tegent. De verhoudingen kloppen niet echt, net als bij de kofferruimte in verhouding tot de grootte van de auto.
- scherm: oog mooi en werkt duidelijk. Reactiesnelheid en helderheid had iets beter gekund (met laagstaande zon al veel vingertasten te zien en minder afleesbaar. Qua navigatiekaart geef ik ook de voorkeur aan de Tesla.
- Ook al een paar keer stoelverwarming/koeling aangezet per ongeluk bij het bedienen van het touchscreen. Maar dat went vast.
Pluspunten:
- Rijd heerlijk, vergeleken met veel andere EV's veel minder het gevoel dat je een enorm hoge wagen rijdt. Lekker op de weg en in de bocht zonder zo "hard" te zijn als de Model 3.
- Van binnen en van buiten erg mooi naar mijn smaak. In het echt oogt hij veel groter en erg mooi, zelfs de achterkant waar ik eerst mijn twijfels over had.
- Heads up display erg nuttige toevoeging, jammer dat dit geen optie is voor de plus.
Minpunten:
- De kofferruimte is diep zat maar valt qua hoogte toch wat tegen aan de achterzijde. Ik heb nu qua liters minder inhoud maar door de vierkante vorm meer praktisch gebruiksgemak dan straks.
- Zicht rondom en met name naar achteren erg beperkt, zonder achteruitrijcamera zou ik hem niet willen. Jammer dat 360 graden view geen losse optie is voor de plus.
- Audio: ik heb alleen radio kunnen proberen dus geen andere (betere) bronnen. De klank/helderheid was op zich prima, maar zelfs in de surround stand vond ik het vrij veel van voren komen. En als je 14 speakers in bouwt, dan zou minstens één daarvan een subwoofer moeten zijn maar die heb ik niet gehoord.
Twijfel:
- Snelheid RWD: zeker niet het Tesla schop onder je kont gevoel. Daardoor viel het me eerst best wel tegen, wat verder in de proefrit merkte ik wel dat hij echt wel snel is. Met name op de tussensprintjes, alleen vanaf het stoplicht bouwt hij het wat rustiger op waardoor de snelheidsbeleving wat mist t.o.v. bijvoorbeeld de model 3.
- ruimte achterin: de beenruimte is enorm, maar zonde dat de voeten niet onder de voorstoelen kunnen. Ze hebben de rugleuning zo dun mogelijk gemaakt adverteert KIA mee, het was echt enorm fijn geweest als ze de onderzijde ook geoptimaliseerd hadden kunnen. Nu ben ik niet vaak met 4 volwassenen onderweg maar voor zo'n ruime auto valt de zit achterin wat tegent. De verhoudingen kloppen niet echt, net als bij de kofferruimte in verhouding tot de grootte van de auto.
- scherm: oog mooi en werkt duidelijk. Reactiesnelheid en helderheid had iets beter gekund (met laagstaande zon al veel vingertasten te zien en minder afleesbaar. Qua navigatiekaart geef ik ook de voorkeur aan de Tesla.
- Ook al een paar keer stoelverwarming/koeling aangezet per ongeluk bij het bedienen van het touchscreen. Maar dat went vast.
[ Voor 7% gewijzigd door Zimonia2 op 13-10-2021 10:08 ]
Heb je wel dat active sound system uitgeschakeld tijdens de proefrit?refused81 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:34:
Ten eerste ik vond hem niet 100% stil tijdens het rijden tov andere modellen (Volvo bijvoorbeeld), de touchscreen/display/navi vind ik te traag en miste de intelligentie van volvo/tesla
Het geluid dat de auto maakt is dan kunstmatig, door dit uit te schakelen zou de auto gewoon stil moeten zijn.
Net maar weer even gebeld met dealer (Wassink) die geeft aan dat de door de LM op 7 juli bestelde 77 kWh Plus AWD gebouwd is en op transport zou zijn. Leverdatum 15 dec. (en die datum geven ze al bijna 2 maanden aan), nog even wachten dus maar ziet er positief uit.
Zag vandaag aantal EV6 op de transporttruck, de leveringen beginnen zo dus...
Life is too short to drive boring cars
Volgens mij zijn voor die 360 graden view ook die andere spiegels met ingebouwde camera's nodig (die ook voor blind spot worden gebruikt). Daarmee denk ik dat het anders best een prijzige optie was geweest, zeker in verhouding tot de 4,5k prijs voor de hogere trim.Zimonia2 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:02:
Gisteren ook eindelijk een proefrit kunnen maken in een witte GT-line. Samengevat nog: steeds erg blij dat ik hem blind besteld heb. De voor- en nadelen zoals ik ze ervaarde kwamen redelijk overeen met mijn verwachtingen en de opmerkingen hier in dit topic.
Pluspunten:
Minpunten:
Twijfel:
Verder ben ik het met je eens, die HUD en 360graden view zijn wel echt de meest interessante upgrades van de GT versie. Beetje afhankelijk van je lakkleur overigens, want bij lichte kleuren zijn die zwarte wielkasten wat opvallender.
Ben verder nog wel benieuwd naar HDA vs HDA2. Ben benieuwd hoe soepel die optie voor lane change werkt. In mijn huidige Model S moet je redelijk lang aan de richtingaanwijs pookje hangen voordat hij van baan wisselt (wat verder overigens soepel gaat). In de praktijk haal ik m daarom steeds van autopilot af en wissel ik zelf van baan. In de nieuwere FSD Tesla's heb je volgens mij auto-lane change, waarbij je in theorie dus eigenlijk niets hoeft te doen en je automatisch vrachtwagens inhaalt. Zover gaat die HDA2 niet heb ik begrepen.
[ Voor 10% gewijzigd door Igor4 op 13-10-2021 11:29 ]
Hopelijk heeft deze auto niet de issues die Bjorn Nyland op de Ioniq 5 heeft aangetroffen (battery overheat -> beperkt vermogen na het laden)
YouTube: Hyundai Ioniq 5 1000 km challenge through Sweden
YouTube: Hyundai Ioniq 5 1000 km challenge through Sweden
Zelf heb ik ook interesse in de BMW i4. Maar deze is bij eenzelfde uitrusting, zoals jij ook al aangeeft, echt een flink stuk duurder dan de EV6. Ik kwam ook op ca €77-78k voor de i4 eDrive40 (die alleen RWD heeft). Dus ca €16k duurder dan een EV6 GT-line AWD.stimpyrulez schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:52:
[...]
Tja, dat is het voordeel van een proefrit maken.
En je kan je geld maar 1x uitgeven hé
Zelf heb ik ook met meerdere elektrische auto's proef gereden en de volvo vond ik ook stil (de polestar 2 juist weer niet).
Maar ja, persoonlijk vond ik de EV6 ook stil (de 2 proefritten die ik er mee gemaakt heb).
De traagheid van de navi/media systeem vond ik reuze meevallen (voor zover ik het gebruikt heb).
Denk wel dat weinig fabrikanten kunnen tippen aan het systeem van Tesla.
Tevens de navigatie van Tesla is wel dikke top hoe het de ritten berekend.
Nu zou dit (naar mijn wetens) ook bij kia wel in de toekomst verbeterd gaan worden, maar ja, wanneer dat wordt dat is dan wel weer de vraag.
Model 3 valt voor mij af omdat ik een caravan wil kunnen trekken.
Tevens weet ik niet of dat 'minimalistische design' mij wel aanspreekt, maar dat is smaak.
Van de BMW I4 zie je veel video's sinds vandaag op youtube.
Zeker een mooie auto.
Maar moet zeggen als ik door de configurator ga en hem ongeveer gelijk uitrust als een EV6, dan ben je wel rond de 77K kwijt (voor een edrive40).
Nu zal deze BMW wel (nog) betere materialen hebben, maar weet niet of dat (voor mij) 20K extra waard is.
Maar ja, het blijft een lastige keuze aangezien er steeds meer elektrische auto's komen.
Nu ken ik dat soort prijzen wel van BMW want ik rijd er nu ook eentje die op de geventileerde stoelen na qua uitrusting zeer vergelijkbaar is met de GT-line. Maar toch: het geeft te denken.
Grootste twijfel is de minder handige kofferbak van de i4 voor mijn gebruik en het krappe interieur achterin. Gebaseerd op de diverse filmpjes want ik heb de i4 nog niet in het echt gezien.
Dat afgezet tegen de veel hogere prijs van de i4 denk ik niet dat ik voor een i4 ga.
Samengevat staat de EV6 op dit moment bovenaan mijn lijstje.
Vraag ik me toch af hoe jullie die auto samenstellen, ik pak de high executive + ander kleurtje en dan kom je op 65 uit….Franciesco schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:01:
[...]
Zelf heb ik ook interesse in de BMW i4. Maar deze is bij eenzelfde uitrusting, zoals jij ook al aangeeft, echt een flink stuk duurder dan de EV6. Ik kwam ook op ca €77-78k voor de i4 eDrive40 (die alleen RWD heeft). Dus ca €16k duurder dan een EV6 GT-line AWD.
Nu ken ik dat soort prijzen wel van BMW want ik rijd er nu ook eentje die op de geventileerde stoelen na qua uitrusting zeer vergelijkbaar is met de GT-line. Maar toch: het geeft te denken.
Grootste twijfel is de minder handige kofferbak van de i4 voor mijn gebruik en het krappe interieur achterin. Gebaseerd op de diverse filmpjes want ik heb de i4 nog niet in het echt gezien.
Dat afgezet tegen de veel hogere prijs van de i4 denk ik niet dat ik voor een i4 ga.
Samengevat staat de EV6 op dit moment bovenaan mijn lijstje.
Maar goed ieder zijn ding, ik heb nu een 5 serie met 30k aan opties… helft gebruik je nooit en de andere helft zou ik geen geld aan uitgeven
Maar ieder zijn ding
Maargoed dit is de ev6 topic dus back over to Kia 😘
@refused81 Berekening is de opties van de GT-line ook configureren bij de i4. en dan kom je op dat bedrag van ca €77k uit (Nederlandse prijzen). Voor mij het meest eerlijke vergelijk omdat ik vrijwel alle opties van de GT-line nu ook al heb en deze graag wil behouden voor een toekomstige auto.
Gisteren mijn e-Niro opgehaald bij de dealer (Van Mossel Hengelo) en daar stond een nagelnieuwe zwarte EV6 nog helemaal in plastic en een witte die zo te zien voor proefritten gebruikt werd. Geen idee van uitvoering (was met andere dingen bezig
) maar wat een gave auto in het echt!
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Met een beetje geluk is die zwarte voor mijArfman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:31:
Gisteren mijn e-Niro opgehaald bij de dealer (Van Mossel Hengelo) en daar stond een nagelnieuwe zwarte EV6 nog helemaal in plastic en een witte die zo te zien voor proefritten gebruikt werd. Geen idee van uitvoering (was met andere dingen bezig) maar wat een gave auto in het echt!
Nou, wat ik nog effe weet wat ik had gekozen (om hem +/- gelijk te hebben aan de GT-line:refused81 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:05:
[...]
Vraag ik me toch af hoe jullie die auto samenstellen, ik pak de high executive + ander kleurtje en dan kom je op 65 uit….
Maar goed ieder zijn ding, ik heb nu een 5 serie met 30k aan opties… helft gebruik je nooit en de andere helft zou ik geen geld aan uitgeven
Maar ieder zijn ding
Maargoed dit is de ev6 topic dus back over to Kia 😘
- andere kleur
- alle 3 de pakketten (anders mis je de adaptice CC en lane assist)
- wat mooiere velgen
- schuifdak
- getinte achter ramen
enz.
En dan vergelijk ik het nog met een EV6 AWD, met de RWD scheelt het nog eens 1500 euro.
Heb ook in een 520d touring gereden (miste veel van deze opties) en c klasse met zeer veel vergelijkbare opties.
En ja, sommige opties gebruik in minder, maar de meeste waren echt wel handig.
Maar ja, ieder zijn ding
(wat natuurlijk prima is, want iedereen moet lekker doen wat hij/zij zelf wil)
Feli alvast, dikke bak! Vrouwlief kon het niet waarderen toen ik zei "Kijk, dat kan over 5 jaar onze auto worden"Loei123 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:33:
[...]
Met een beetje geluk is die zwarte voor mij
Dat is ook de voornaamste reden dat ik bij Kia ben uitgekomen. Als je bij de Duitse merken gaat kijken, dan is in de basis het prijsverschil niet zo heel groot. Maar als je dan de opties gaat selecteren loopt de prijs al heel snel op. Probeer bij Skoda maar eens een auto in de configurator bij elkaar te klikken. Ten eerste vraag je je bij elke optie af wat je nou precies krijgt en dan begint de frustratie dat je twee opties hebt geselecteerd die niet gezamenlijk kunnen worden gekozen. Veel te veel gepuzzel en aan het einde is de prijs door het plafond gegaan.stimpyrulez schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:53:
[...]
Nou, wat ik nog effe weet wat ik had gekozen (om hem +/- gelijk te hebben aan de GT-line:
- andere kleur
- alle 3 de pakketten (anders mis je de adaptice CC en lane assist)
- wat mooiere velgen
- schuifdak
- getinte achter ramen
enz.
En dan vergelijk ik het nog met een EV6 AWD, met de RWD scheelt het nog eens 1500 euro.
Heb ook in een 520d touring gereden (miste veel van deze opties) en c klasse met zeer veel vergelijkbare opties.
En ja, sommige opties gebruik in minder, maar de meeste waren echt wel handig.
Maar ja, ieder zijn ding![]()
(wat natuurlijk prima is, want iedereen moet lekker doen wat hij/zij zelf wil)
Verstandige vrouw. Ik heb tien jaar geleden twee auto's gekocht met een PL. Niet blij van geworden. Het voelt niet goed om elke maand een lening af te lossen voor iets wat al snel waarde verliest.Arfman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:59:
[...]
Feli alvast, dikke bak! Vrouwlief kon het niet waarderen toen ik zei "Kijk, dat kan over 5 jaar onze auto worden"(ze had/heeft nogal moeite met het hele PL "op de pof kopen" gebeuren)
Private Lease in die zin niet veel anders. Met een persoonlijke lening ben je meestal nog goedkoper uit dan private lease, tenzij het een goede aanbieding is.KingOfNorway schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:03:
[...]
Verstandige vrouw. Ik heb tien jaar geleden twee auto's gekocht met een PL. Niet blij van geworden. Het voelt niet goed om elke maand een lening af te lossen voor iets wat al snel waarde verliest.
Zelf ben ik ook aan het kijken naar een deel (de helft) te financieren met een PL. Hou dat geld liever direct beschikbaar, en ben dan wat flexibeler dan met een private lease.
Hoorde net van de dealer overigens levertijd van ca. 6 maanden momenteel.
[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 13-10-2021 13:31 ]
Wat bedoel je met PL als je daarmaa niet private lease bedoelt?Arfman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:59:
[...]
Feli alvast, dikke bak! Vrouwlief kon het niet waarderen toen ik zei "Kijk, dat kan over 5 jaar onze auto worden"(ze had/heeft nogal moeite met het hele PL "op de pof kopen" gebeuren)
Persoonlijke lening, denk ik. Sorry ik dacht dat het over @KingOfNorway ging, die bedoelt persoonlijke lening volgens mij. Aangezien hij het over koop heeft.Loei123 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:29:
[...]
Wat bedoel je met PL als je daarmaa niet private lease bedoelt?
[ Voor 24% gewijzigd door Phusebox op 13-10-2021 13:52 ]
Ik ben onduidelijk merk ik. De e-Niro hebben we in de Private Lease (PL). Daar heeft mijn vrouw moeite mee, ze houdt meer van sparen en dan kopen (ik ook eigenlijk) maar even 43k bij elkaar sparen duurt ons te langLoei123 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:29:
[...]
Wat bedoel je met PL als je daarmaa niet private lease bedoelt?
Zit wat in. Maar als je 43K neertelt ben je dat geld kwijt, na een jaar of 5 is het maar afwachten wat er van over is en of er in die 5 jaar geen rare dingen qua onderhoud gebeuren.Arfman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:35:
[...]
Ik ben onduidelijk merk ik. De e-Niro hebben we in de Private Lease (PL). Daar heeft mijn vrouw moeite mee, ze houdt meer van sparen en dan kopen (ik ook eigenlijk) maar even 43k bij elkaar sparen duurt ons te lang
Wanneer je hem na 5 jaar zat bent moet er ook weer een hoop geld bij voor iets anders.
Klopt ik heb diverse scenario's in een Excel gegooid, volledig zelf betalen, private lease, deels financieren met een PL.Loei123 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:53:
[...]
Zit wat in. Maar als je 43K neertelt ben je dat geld kwijt, na een jaar of 5 is het maar afwachten wat er van over is en of er in die 5 jaar geen rare dingen qua onderhoud gebeuren.
Wanneer je hem na 5 jaar zat bent moet er ook weer een hoop geld bij voor iets anders.
Na 5 jaar was de EV6 voor mij via private lease ca. 3500 euro duurder vergeleken met volledig met eigen geld kopen. (en dan heb ik bij koop 1500 euro voor onderhoud in die 5 jaar geteld en een afschrijving van 18% per jaar)
Bij de e-niro was het verschil echt maar een paar tientjes per jaar, en als je een goede aanbieding hebt gehad is private lease waarschijnlijk zelfs goedkoper.
Zit de restwaarde en het onderhoud mee dan scheelt het flink. Met als nadeel wel dat je na die 5 jaar wel weer opnieuw moet leasen of kopen.
[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 13-10-2021 14:58 ]
Ik had meteen gevraagd bij de dealer of ik de spiegels met camera als optie op mijn Plus kon laten installeren, zodat ik en de 360 camera en de dodehoek camera zou hebben. Hij zei dat dit niet kan. Misschien in de toekomst wel.Igor4 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:11:
[...]
Volgens mij zijn voor die 360 graden view ook die andere spiegels met ingebouwde camera's nodig (die ook voor blind spot worden gebruikt). Daarmee denk ik dat het anders best een prijzige optie was geweest, zeker in verhouding tot de 4,5k prijs voor de hogere trim.
Verder ben ik het met je eens, die HUD en 360graden view zijn wel echt de meest interessante upgrades van de GT versie. Beetje afhankelijk van je lakkleur overigens, want bij lichte kleuren zijn die zwarte wielkasten wat opvallender.
Ben verder nog wel benieuwd naar HDA vs HDA2. Ben benieuwd hoe soepel die optie voor lane change werkt. In mijn huidige Model S moet je redelijk lang aan de richtingaanwijs pookje hangen voordat hij van baan wisselt (wat verder overigens soepel gaat). In de praktijk haal ik m daarom steeds van autopilot af en wissel ik zelf van baan. In de nieuwere FSD Tesla's heb je volgens mij auto-lane change, waarbij je in theorie dus eigenlijk niets hoeft te doen en je automatisch vrachtwagens inhaalt. Zover gaat die HDA2 niet heb ik begrepen.
Zijn er al meer mensen die soortgelijke berichtgeving hebben gehad omtrent levering van hun AWD?Kayflay schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:18:
Net maar weer even gebeld met dealer (Wassink) die geeft aan dat de door de LM op 7 juli bestelde 77 kWh Plus AWD gebouwd is en op transport zou zijn. Leverdatum 15 dec. (en die datum geven ze al bijna 2 maanden aan), nog even wachten dus maar ziet er positief uit.
Ik wacht sinds 18 mei al op een bericht of GT-Line, blauw AWD dit jaar gaat komen.
Heb eind september akkoord gegeven en levering verwacht op 6 december, betreft een lease auto en RWD. Lease maatschappij is uitgekozen op leveren dit jaar ivm bijtelling.JPoers83 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:10:
[...]
Zijn er al meer mensen die soortgelijke berichtgeving hebben gehad omtrent levering van hun AWD?
Ik wacht sinds 18 mei al op een bericht of GT-Line, blauw AWD dit jaar gaat komen.
Excuus voor de verwarring, gaat dus om RWD dus geen AWD
[ Voor 6% gewijzigd door bullytje op 13-10-2021 16:05 ]
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic