Balen man!!! Hopelijk wordt hij snel in zijn oude glorie hersteld.EricEB schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:28:
Gloeiende gloeiende gloeiende.....GRRR !!
Behoorlijke schade gereden... en niet alleen aan de EV
Bij het opdraaien op de oprit stond BMW van schoondochter iets verder naar voren, daardoor krappe bocht.
Vanwege donker, regen, minder goede draaicirkel, hoge ramen, lage BMW neus en auto buurman....schraapte ik de EV langs de BMW....
Allemaal excuses natuurlijk, gewoon domme eigen schuld.
[Afbeelding]
110km/u en een verbruik van 26 kWh/100km, weet je zeker dat dat klopt? Dat is overigens 100/26=3,85 km/kWh.luck schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:07:
Een vraag rondom ABRP.
Welke "Referentie Consumption" gebruiken jullie bij ABRP.
Het staat nu standaard bij een EV6 GT Line RWD op 5,31 km/kwh
Ik vind dat zeer positief zelfs als het zomer zou zijn.
Nu is het Winter, wat heb ik nu.-> Als ik 110 km per uur verbruik ik +/- 26KW -> dat is dan 4,2 in mijn geval.
Welke waarde krijgen jullie? misschien iemand met een dakkoffer?
Ik rijd meestal 115-120km/u waarbij het verbruik rond de 21-22 kWh/100km ligt in deze tijden.
Ik heb deze 2 jaar terug gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...y/9200000127547480/?s2a=. Ziet er nu nog steeds goed uit en werkt ook als ik de box naast de auto houdt.xxander968 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:49:
[...]
Speciaal voor deze auto heb ik een makkelijk te openen RVS kistje besteld met RVS deksel welke met een rand om de kist afsluit. Helpt dus niet. Als ik met het kistje naast het portier sta gaat deze open. Met de sleutel in een blikje van rang snoep kwam de spiegel naar buiten maar bleef de deur dicht. Dat blik sluit heel nauw, maar ik heb geen zin elke keer sleutel-origami te doen met dat blikje.
Voor alle EV rijders die vragen hebben over (meer)verbruik met accessoires...
Carwow altijd aanstekelijk om te kijken, nu redelijk praktische info wat verbruik doet...
Carwow altijd aanstekelijk om te kijken, nu redelijk praktische info wat verbruik doet...
Balen!EricEB schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:28:
Gloeiende gloeiende gloeiende.....GRRR !!
Behoorlijke schade gereden... en niet alleen aan de EV
Bij het opdraaien op de oprit stond BMW van schoondochter iets verder naar voren, daardoor krappe bocht.
Vanwege donker, regen, minder goede draaicirkel, hoge ramen, lage BMW neus en auto buurman....schraapte ik de EV langs de BMW....
Allemaal excuses natuurlijk, gewoon domme eigen schuld.
[Afbeelding]
Ik had even een onderonsje met een vrachtwagen die mij geen ruimte gaf.
/f/image/cCvpbZHJ6oFOssfTz91ylm2N.png?f=fotoalbum_large)
Even een quote uit het AW artikel over de "vernieuwde" IONIQ 5:
"Daarnaast krijgen de Connect+- en Lounge-uitvoeringen standaard preconditioning, een systeem dat de batterijtemperatuur tijdens het rijden automatisch wordt aanpast op basis van de verwachte aankomsttijd bij het ingevoerde laadpunt. Preconditioning is optioneel verkrijgbaar op alle andere uitrustingsniveaus"
Say what....? Preconditionering van het accupakket optioneel voor bepaalde uitvoeringen? Ik mag toch hopen dat KIA hier even een andere bocht inslaat voor de EV6 en alle modellen dat gewoon, met terugwerkende kracht, krijgen?
"Daarnaast krijgen de Connect+- en Lounge-uitvoeringen standaard preconditioning, een systeem dat de batterijtemperatuur tijdens het rijden automatisch wordt aanpast op basis van de verwachte aankomsttijd bij het ingevoerde laadpunt. Preconditioning is optioneel verkrijgbaar op alle andere uitrustingsniveaus"
Say what....? Preconditionering van het accupakket optioneel voor bepaalde uitvoeringen? Ik mag toch hopen dat KIA hier even een andere bocht inslaat voor de EV6 en alle modellen dat gewoon, met terugwerkende kracht, krijgen?
Ioniq 5 heeft geen warmtepomp standaard, enkel op de duurste modellen of als optie.BDelamontagne schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:26:
Even een quote uit het AW artikel over de "vernieuwde" IONIQ 5:
EV6 heeft dat op alles behalve de Air standaard.
Zou het daar aan kunnen liggen?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
aiiiiiii.....verzekeringswerk of is de veroorzaker doorgereden?MChellinga schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:24:
[...]
Balen!
Ik had even een onderonsje met een vrachtwagen die mij geen ruimte gaf.
[Afbeelding]
Nee verzekerings werk. Het lijkt ook alleen wat lakschade gelukkig. Ik kan me namelijk zo voorstellen dat onderdelen op dit moment niet overal voor het oprapen liggen van de EV6.R20141016 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:28:
[...]
aiiiiiii.....verzekeringswerk of is de veroorzaker doorgereden?
Zojuist bij de dealer geweest. (Kia Vaneman, Amsterdam Zuidoost )
Alles beschikbare updates zijn gedaan. ( muv de navigatie )
Deurhendels zijn nog binnen de marge, wel melding van laten maken.
Accu hebben ze heel veel klachten over en wordt uitgezocht waarom deze zo slecht oplaad ( kleine range )
Invertor is besteld en wordt vervangen.
Alles beschikbare updates zijn gedaan. ( muv de navigatie )
Deurhendels zijn nog binnen de marge, wel melding van laten maken.
Accu hebben ze heel veel klachten over en wordt uitgezocht waarom deze zo slecht oplaad ( kleine range )
Invertor is besteld en wordt vervangen.
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Top! Na de updates had ik ook iets meer range!
Hieronder kan je de cijfers vinden, bespaart 20 minuten kijktijdEricEB schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:42:
Voor alle EV rijders die vragen hebben over (meer)verbruik met accessoires...
Carwow altijd aanstekelijk om te kijken, nu redelijk praktische info wat verbruik doet...[YouTube: Living with an electric car? The TRUTH!]
/f/image/5jVzlZvSVudBZ3stDWJbh3cV.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij iets andere koek... kom net terug van schadehersteller, deurpaneel kan worden hersteld, waarschijnlijk zelfs zonder spuitwerk. maar zwarte wielkaststrip heeft flinke krassen. Deze moet vervangen worden...maar loopt helemaal uit een stuk (dorpel gedeelte) door naar begin achterdeur.MChellinga schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:00:
[...]
Nee verzekerings werk. Het lijkt ook alleen wat lakschade gelukkig. Ik kan me namelijk zo voorstellen dat onderdelen op dit moment niet overal voor het oprapen liggen van de EV6.
De EV6 stond nog helemaal niet in het systeem bij hersteller...onderdelen worden nog uitdaging zei hij...helaas erg druk, kan pas 12 april (!!) terecht
Dat viel mij dus ook al op. Misschien dat het systeem zich nog aan het `in leren` is maar stond ook even te kijken toen ik nog dik 399km kon rijden bij 91% accu en 5 graden. Dit was eerder meer richting de 340km van de te voren.Dartlink schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:35:
Top! Na de updates had ik ook iets meer range!

Theflying
Precies ik zag iets soortgelijks! Afgelopen zondag had ik mijn rit Almelo - Rotterdam. En toen zag ik dat er maar 500watt werd verbruikt door de HVACTheflying schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:20:
[...]
Dat viel mij dus ook al op. Misschien dat het systeem zich nog aan het `in leren` is maar stond ook even te kijken toen ik nog dik 399km kon rijden bij 91% accu en 5 graden. Dit was eerder meer richting de 340km van de te voren.
Je bedoeld waarschijnlijk de batterijverwarming? Deze is en was in Nederland bij de IONIQ 5 alleen standaard voor de Connect+ en Lounge. Vanaf het nieuwe modeljaar 2023 kun je bij de Style en Connect de batterijverwarming & preconditioning als optie er bij nemen. Zie nieuwe prijslijst op Hyundai website.Phusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:27:
[...]
Ioniq 5 heeft geen warmtepomp standaard, enkel op de duurste modellen of als optie.
EV6 heeft dat op alles behalve de Air standaard.
Zou het daar aan kunnen liggen?
@BDelamontagne
Bij de EV6 is de batterijverwarming vanaf het begin standaard geweest op iedere Nederlandse uitvoering (dus ook op de basis uitvoering). Dus ik verwacht dat die preconditioning ook op iedere huidige en toekomstige uitvoering beschikbaar gaat zijn
Oh ja sorry, was even in de war. Al die verwarmingspraatFranciesco schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:37:
[...]
Je bedoeld waarschijnlijk de batterijverwarming? Deze is en was in Nederland bij de IONIQ 5 alleen standaard voor de Connect+ en Lounge. Vanaf het nieuwe modeljaar 2023 kun je bij de Style en Connect de batterijverwarming & preconditioning als optie er bij nemen. Zie nieuwe prijslijst op Hyundai website.
@BDelamontagne
Bij de EV6 is de batterijverwarming vanaf het begin standaard geweest op iedere Nederlandse uitvoering (dus ook op de basis uitvoering). Dus ik verwacht dat die preconditioning ook op iedere huidige en toekomstige uitvoering beschikbaar gaat zijn
Kijken de spiegelcamera's alleen naar achteren of worden ze ook gebruikt om het beeld van de zijkanten en schuin naar voor te creëren voor de 360° camera?
Ook zijkant en naar voren een beetjeWiliyama schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:50:
[...]
Kijken de spiegelcamera's alleen naar achteren of worden ze ook gebruikt om het beeld van de zijkanten en schuin naar te creëren voor de 360° camera?
Alle cameras zorgen voor een 90 graden beeld voor het 360 graden video in de auto zelf.
Balen man! Maar gelukkig kan je nog wel ermee rijden.EricEB schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:00:
[...]
Bij mij iets andere koek... kom net terug van schadehersteller, deurpaneel kan worden hersteld, waarschijnlijk zelfs zonder spuitwerk. maar zwarte wielkaststrip heeft flinke krassen. Deze moet vervangen worden...maar loopt helemaal uit een stuk (dorpel gedeelte) door naar begin achterdeur.
De EV6 stond nog helemaal niet in het systeem bij hersteller...onderdelen worden nog uitdaging zei hij...helaas erg druk, kan pas 12 april (!!) terecht
Daar ging ik ook van uit. Ik vroeg dat omdat er anders een klein spoilertje gemonteerd kon worden aan de voorkant zodat de lens minder vervuild. Maar helaas...Dartlink schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:53:
[...]
Ook zijkant en naar voren een beetje
Alle cameras zorgen voor een 90 graden beeld voor het 360 graden video in de auto zelf.
Afgelopen maandag 2 x Plus RWD opgehaald en beide auto’s zelfde probleem. Trillingen bij snelheid vanaf 110 km/hStephan_haarlem schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:25:
[...]
Zijn er ook EV6's waarbij het trillingen is opgelost en zo ja hoe?
De klachten komen namelijk ook bij de Ioniq 5 naar boven en de dealers komen niet echt met een oplossing als het balanceren of vervangen van de banden niet helpt.
Beide auto’s voorzien van de standaard 19 inch Nexen banden. Nu al zo vaak gelezen hier ook, dat ik denk dat er iets anders aan de hand is, aandrijving???? Wachten maar af hoe dit opgelost gaat worden. Fijn dat we elkaar zo op de hoogte kunnen houden met welke oplossing de dealers komen en of het daadwerkelijk soelaas biedt.
Zojuist de AAWireless mogen ontvangen. Aangesloten en een minuut later werkte alles al. Dat ging heel soepel. Morgen onderweg naar klanten zal ik hem gaan gebruiken. Maar reageert in ieder geval mooi snel.
Benieuwd of je widescreen aan de gang kunt krijgen.Mister I schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:11:
Zojuist de AAWireless mogen ontvangen. Aangesloten en een minuut later werkte alles al. Dat ging heel soepel. Morgen onderweg naar klanten zal ik hem gaan gebruiken. Maar reageert in ieder geval mooi snel.
Twijfel nog tussen deze en Ottocast.
Sinds gisteren regelmatig "Controleer rijstrookassistent", met een oranje gevarendriehoek. Iemand ervaring ?
Ik heb zelf de 19 inch banden die bij de GT-Line kwamen... Nooit enige last van trillingen gehad, wel ergens gelezen dat het kwam door de speciale banden die Kia gebruikt, die meer last hebben van lang stil staan? (op de boot)Waterman53 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:09:
[...]
Afgelopen maandag 2 x Plus RWD opgehaald en beide auto’s zelfde probleem. Trillingen bij snelheid vanaf 110 km/hOf je over opgelegde wegbelijning rijdt. Heel irritant. Gemeld en dealer gaf aan bekend probleem. In sommige gevallen helpt het meer kilometers maken, balanceren of nieuwe banden maar ook niet altijd…..
Beide auto’s voorzien van de standaard 19 inch Nexen banden. Nu al zo vaak gelezen hier ook, dat ik denk dat er iets anders aan de hand is, aandrijving???? Wachten maar af hoe dit opgelost gaat worden. Fijn dat we elkaar zo op de hoogte kunnen houden met welke oplossing de dealers komen en of het daadwerkelijk soelaas biedt.
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Net nog bij de dealer geweest. Even gekeken in een ev6 air die in de showroom staat.Yilar schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:58:
[...]
Ik heb zelf de 19 inch banden die bij de GT-Line kwamen... Nooit enige last van trillingen gehad, wel ergens gelezen dat het kwam door de speciale banden die Kia gebruikt, die meer last hebben van lang stil staan? (op de boot)
Veder gevraagd welke issues er waren. Alleen met de verwarming. Overige zaken nog nooit van gehoord ook niet de trillingen.
Ben erg benieuwd. Ik had de Cplay2air. Deze functioneerde in t begin dacht ik wel goed.Phusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:13:
[...]
Benieuwd of je widescreen aan de gang kunt krijgen.
In de praktijk rijd ik vaak met Waze op de navigatie, Spotify aan, en dan bellen.
Ik had dan een enorme vertraging bij t bellen. Heel erg irritant.
Als iemand dit met een andere eens zou kunnen checken ? Ik ben om deze reden terug gegaan naar m'n kabeltje
Broodje aap verhaal...komen miljoenen auto's per boot uit het verre oosten....Yilar schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:58:
[...]
Ik heb zelf de 19 inch banden die bij de GT-Line kwamen... Nooit enige last van trillingen gehad, wel ergens gelezen dat het kwam door de speciale banden die Kia gebruikt, die meer last hebben van lang stil staan? (op de boot)
Mijn EV heeft af dealer banden gekregen, trillen ook nu weer / nog na 10k km.
Jij niks, Kia geeft dit niet goed weer. De november update is de februari update.Waterman53 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:32:
Vraagje over Navigation Updater: Programma geïnstalleerd op een Mac. Wanneer ik als voertuig EV6 kies krijg ik alleen maar update november 2021 aangeboden. Zie niet de laatste update van februari 2022?
Wat doe ik fout?
[Afbeelding]
Toch wel een dingetje, als je Googled lijkt dit een veelvoorkomend probleem bij Kia.EricEB schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:28:
[...]
Broodje aap verhaal...komen miljoenen auto's per boot uit het verre oosten....
Mijn EV heeft af dealer banden gekregen, trillen ook nu weer / nog na 10k km.
[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 16-02-2022 17:59 ]
Camera's schoonmakenVanhopa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:35:
Sinds gisteren regelmatig "Controleer rijstrookassistent", met een oranje gevarendriehoek. Iemand ervaring ?
Vandaag 2 x een EV6 in het wild gespot,beide op de A17. Vanmorgen een witte en vanmiddag een zwarte, iemand van hier? Gaaf om hem te zien rijden, echt een mooie wagen
De ingebouwde navigatie werkt de laatste tijd wel erg slecht, geen file informatie en de online route informatie werkt heel vaak niet of veel te traag. Het lijkt er op dat ze server problemen hebben, en de app doet het ook regelmatig niet of nauwelijks.
Komt vast goed,zeker met de update naar tomtom
Aanvullig: Verbruik was op de terugweg 16,5kwh per 100km dus dat beloofd wat voor de zomer, was een rit van 105km.
De ingebouwde navigatie werkt de laatste tijd wel erg slecht, geen file informatie en de online route informatie werkt heel vaak niet of veel te traag. Het lijkt er op dat ze server problemen hebben, en de app doet het ook regelmatig niet of nauwelijks.
Aanvullig: Verbruik was op de terugweg 16,5kwh per 100km dus dat beloofd wat voor de zomer, was een rit van 105km.
[ Voor 10% gewijzigd door Freezhost op 16-02-2022 18:30 ]
@Phusebox https://ruudmeulenberg.nl/stress/twijfelen-aan-jezelf/Phusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:13:
[...]
Denk dat 20 graden en bewolkt de sweet spot is. Dan hoeft de AC en verwarming niet aan.Freezhost schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:21:
Is het mogelijk om alleen te laden tijdens daluren, ik kan het zo snel niet vinden alleen in combinatie met geplande vertrektijden maar dat is in mijn geval niet handig.
Laat maar... ;-)Phusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:59:
[...]
Denk dat 20 graden en bewolkt de sweet spot is. Dan hoeft de AC en verwarming niet aan.
[ Voor 9% gewijzigd door grotegok op 16-02-2022 19:18 ]
Logica.grotegok schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:17:
[...]
Waarom denk je dat, onderbouwing, facts?
Waarom staat erbij, je hoeft dan geen airco of verwarming aan te hebben. Accu is sneller op temperatuur maar niet zo warm buiten dat ie snel te warm wordt.
Twijfelde je?
Vanmiddag op de A10 met een graadje of 12 sprong bij mij de AC aan. En ik kan je verzekeren, er was weinig zon te bekennen. Overigens geen golf met koude lucht, dus het lijkt erop dat de diverse updates dat hebben verholpen. En een (voor mijn doen) zeer respectabel verbruik van 5,2 km/kWh.Phusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:59:
[...]
Denk dat 20 graden en bewolkt de sweet spot is. Dan hoeft de AC en verwarming niet aan.
Kan ook zijn dat, zeker met dit weer, de luchtvochtigheid hoog wasKingOfNorway schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:19:
[...]
Vanmiddag op de A10 met een graadje of 12 sprong bij mij de AC aan. En ik kan je verzekeren, er was weinig zon te bekennen. Overigens geen golf met koude lucht, dus het lijkt erop dat de diverse updates dat hebben verholpen. En een (voor mijn doen) zeer respectabel verbruik van 5,2 km/kWh.
Ik heb op dit moment me ogen laten vallen op de Motorola MA1.Phusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:13:
[...]
Theflying
Zelfde probleem met de app en navigatie (vooral rond 16:30 / 17:00), lijkt wel of de servers overbelast zijn.Freezhost schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:21:
Vandaag 2 x een EV6 in het wild gespot,beide op de A17. Vanmorgen een witte en vanmiddag een zwarte, iemand van hier? Gaaf om hem te zien rijden, echt een mooie wagen![]()
Heb verder nog gechat met de update service. Volgens hun komt er in een april een grote update. Toen ik vroeg of dit de Tomtom Indigo update zou worden werd er gemeld dat de Kia's al Tomtom hebben. Toen ik vroeg of hij niet Here bedoelde melde hij mij dat dit alleen voor de Amerikaanse markt was. Maar hij kon nog niet melden wat de update wel werd.

Theflying
A17 in de ochtend, witte EV6 plus, richting moerdijk, dat kan ik zijn, kom uit de zuidwest hoek (gemeente Woensdrecht)Freezhost schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:21:
Vandaag 2 x een EV6 in het wild gespot,beide op de A17. Vanmorgen een witte en vanmiddag een zwarte, iemand van hier? Gaaf om hem te zien rijden, echt een mooie wagen![]()
Die app is bij mij mbt km registratie en verbruik gewoon bagger.
Gisteren 86 kwh verbruik voor 140 km. ?????
Gelukkig geeft de auto het wel goed aan.
Morgen in Roosendaal de software update's nav de melding KIA NL.
Maar eigelijk weinig problemen, wel is de verwarming moeilijk te doorgronden.
AC aircondition of A/C automatic climate, soms inderdaad ineens wat frissere lucht, misschien morgen opgelost?
De koppeling van filevorming e.d. is wel TomtomTheflying schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:04:
[...]
Zelfde probleem met de app en navigatie (vooral rond 16:30 / 17:00), lijkt wel of de servers overbelast zijn.
Heb verder nog gechat met de update service. Volgens hun komt er in een april een grote update. Toen ik vroeg of dit de Tomtom Indigo update zou worden werd er gemeld dat de Kia's al Tomtom hebben. Toen ik vroeg of hij niet Here bedoelde melde hij mij dat dit alleen voor de Amerikaanse markt was. Maar hij kon nog niet melden wat de update wel werd.
Die overbelasting rond die tijd merk ik inderdaad ook. Beetje hetzelfde als in de eerste weken toen de EV6 uitkwam (oktober).
Die is vooralsnog alleen in de VS te koop toch?Theflying schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:00:
[...]
Ik heb op dit moment me ogen laten vallen op de Motorola MA1.
Ik heb zelf pas twee keer een EV6 gezien 'in het wild'. Blijkbaar nog vrij zeldzaam bij ons in de buurt.
Ja volgens mij ook, er staat echter wel een euro bedrag dus wie weet.Phusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:28:
[...]
Die is vooralsnog alleen in de VS te koop toch?
Ik heb zelf pas twee keer een EV6 gezien 'in het wild'. Blijkbaar nog vrij zeldzaam.
Ik kom er (buiten me eigenste) elke dag 2-3 Kia EV6's tegen op de N279 - N272 - N605 (Helmond - Gemert - Boekel) Dus ze zijn er wel.
Theflying
Had hetzelfde en gemeld bij dealer. Volgens hem moest ik meer kilometers maken. Maar na 2 weken de bandenwissel en winterbanden erop. Trillingen weg, dus ligt echt aan de banden en/of het uitlijnen. Vrees wel als ik ze straks weer moet omwisselen hoe het dan is.. Anders laat ik de winterbanden er gewoon onderWaterman53 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:09:
[...]
Afgelopen maandag 2 x Plus RWD opgehaald en beide auto’s zelfde probleem. Trillingen bij snelheid vanaf 110 km/hOf je over opgelegde wegbelijning rijdt. Heel irritant. Gemeld en dealer gaf aan bekend probleem. In sommige gevallen helpt het meer kilometers maken, balanceren of nieuwe banden maar ook niet altijd…..
Betrouwbaar....Theflying schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:04:
[...]
Zelfde probleem met de app en navigatie (vooral rond 16:30 / 17:00), lijkt wel of de servers overbelast zijn.
Vanmorgen in onze (vrijwel lege) parkeergarage op werk stonden er vier gt-line: 2x wit, 2x zwartPhusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:28:
[...]
Die is vooralsnog alleen in de VS te koop toch?
Ik heb zelf pas twee keer een EV6 gezien 'in het wild'. Blijkbaar nog vrij zeldzaam bij ons in de buurt.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Ja dat had ik dus ook.

Maar ik geef niet op
Theflying
Volgende keer ff foto maken.Speedfight schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:13:
[...]
Vanmorgen in onze (vrijwel lege) parkeergarage op werk stonden er vier gt-line: 2x wit, 2x zwart
Ziet er toch leuk uit om er meerdere tegelijkertijd te zien
Vandaag gereden met HVAC uit. Er verschijnt dan verschillende keren “Slimme ventilatie aan” op het scherm.
Iemand een idee wat dit doet?
Volgens mij is dat de automatische recirculatie op stukken waar veel luchtvervuiling kan zijn, zoals in tunnels.Anunnaki schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:
Vandaag gereden met HVAC uit. Er verschijnt dan verschillende keren “Slimme ventilatie aan” op het scherm.
[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 16-02-2022 22:14 ]
Ik denk niets, het is toch een 'slimme' ventilatieAnunnaki schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:

Hier inderdaad hetzelfde probleem, ook uitgerust met 19 inch Nexen banden….Waterman53 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:09:
[...]
Als hij uit staat hoeft hij vlgs mij niet te recirculeren, hij staat immers uit dus ook geen lucht van buiten af.Phusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:13:
[...]
Volgens mij is dat de automatische recirculatie op stukken waar veel luchtvervuiling kan zijn, zoals in tunnels.
Auto recirculate in bijv. tunnels switcht hij bij mij ook al naar toe als hij juist aan staat.
Melding zie je ook meerdere keren in beeld, zou niet weten wat dit zou moeten doen.
Gevonden:
Dus kan gewoon met HVAC uit rijden als het niet te koud of te warm is. Weer extra km’sSmart ventilation (if equipped)
The smart ventilation system maintains pleasant/fresh air conditioning inside the passenger compartment by automatically detecting/controlling the temperature and humidity level, when you drive the vehicle with the climate control system in OFF position. When the smart ventilation system starts to operate, the message appears for approximately 5 seconds.
The smart ventilation system stops when:
OFF button is selected.
Any of the button of the climate control is selected for operation.
Notice
The smart ventilation system may not operate when the vehicle is driven at low speed.
[ Voor 6% gewijzigd door Anunnaki op 16-02-2022 22:25 ]
Als het systeem nu echt slim was zou je hem niet zelf uit hoeven zetten, maar werd door het systeem gezien dat ie niet hoeft te verwarmen of koelen enkel af en toe ventileren.Anunnaki schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:23:
Gevonden:
[...]
Dus kan gewoon met HVAC uit rijden als het niet te koud of te warm is. Weer extra km’s
Dat doet hij juist dan toch, alleen tussen de opties kies je. Smart of Aan.Phusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:31:
[...]
Als het systeem nu echt slim was zou je hem niet zelf uit hoeven zetten, maar werd door het systeem gezien dat ie niet hoeft te verwarmen of koelen enkel af en toe ventileren.
Want als je hem juist gewoon aan wilt hebben vervloek je het systeem dat je dit niet zou kunnen doen.
Nu beide mogelijkheden.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Anunnaki op 16-02-2022 22:38 ]
De Ideale Man schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:
[...]
Volgende keer ff foto maken.
:strip_exif()/f/image/vPUexTtrOHNsggjUKWku5DGS.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets
Nou je moet dus wel zelf bepalen wanneer je de HVAC niet nodig zou hebben. Mijn climate control staat al bijna 4 jaar op dezelfde stand. Nooit te koud en nooit te warm. Maar goed, zal vast nog wel verbeterd worden, hoop ik.Anunnaki schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:35:
[...]
Dat doet hij juist dan toch, alleen tussen de opties kies je. Smart of Aan.
Want als je hem juist gewoon aan wilt hebben vervloek je het systeem dat je dit niet zou kunnen doen.
Nu beide mogelijkheden.
Dat is bij mij de “Auto Climate” stand. Altijd op dezelfde stand en nooit te koud of te warm. Maar circuleert continu de lucht stroom. Doet je BMW volgens mij ook, altijd lucht circulatie. Wat ook goed en zo bedoelt is.Phusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:38:
[...]
Mijn climate control staat al bijna 4 jaar op dezelfde stand. Nooit te koud en nooit te warm. Maar goed, zal vast nog wel verbeterd worden, hoop ik.
Maar nu nog een extra optie om hem helemaal uit te doen, en hij checkt zelf of hij ff aan moet om temp aan te passen, frisse lucht toe te voeren, ontwasemen etc.
Luchtvochtigheid op een normaal niveau houden voor "goede lucht kwaliteit". Nogmaals op de aan/uit knop van hvac drukken schakelt het in het geheel uitAnunnaki schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:
@Freezhost Ja dat kan in de Kia connect app, via Remote -> Scheduled Charging -> Scheduled for charging -> Off-peak tariffs onlyFreezhost schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:05:
Is het mogelijk om alleen te laden tijdens daluren, ik kan het zo snel niet vinden alleen in combinatie met geplande vertrektijden maar dat is in mijn geval niet handig.
Je kan m ook gewoon op autoclimate 3 zetten met heat en ac aan. Dan regelt die t helemaal zelf. Kost je alleen zichtbaar wat meer range.Phusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:38:
[...]
Nou je moet dus wel zelf bepalen wanneer je de HVAC niet nodig zou hebben. Mijn climate control staat al bijna 4 jaar op dezelfde stand. Nooit te koud en nooit te warm. Maar goed, zal vast nog wel verbeterd worden, hoop ik.
Bij brandstof auto's heb je qua verwarming een overschot, airco kost dan wel verbruik. Maar goed dat noemt men dan meer verbruik en niet verlies in reikwijdte. Ondanks je met geen één brandstof auto maar in de buurt van de wltp waardes komt ligt 40/50% afwijking is niet vreemd, maar lachen we weg. Maar bij ev's ligt er een soort microscoop bovenop als het iets afwijkt.
Als je 'stekkerapp' gebruikt en je hebt een variabel tarief laad je helemaal voordelig. Deze houd rekening met de overschotten in het e-net, deze app is ook compatibel gemaakt met de ev6.MBronkhorst schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:54:
[...]
@Freezhost Ja dat kan in de Kia connect app, via Remote -> Scheduled Charging -> Scheduled for charging -> Off-peak tariffs only
Misschien wind in de rug? Dat kan een groot verschil zijn. Volgens mij stond er een redelijk briesje vandaag.Phusebox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:59:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door Wiliyama op 17-02-2022 00:16 ]
U vraagt...De Ideale Man schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:
[...]
Volgende keer ff foto maken.
:strip_exif()/f/image/aRX3Sz04CpLFbKmBEGgfWJ8X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NJSk18p8C1obxpBF4qTEn0uc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door radeondutch op 17-02-2022 01:20 ]
radeondutch schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 01:17:
[...]
U vraagt...
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Staat de motorkap bij de witte auto nu open of zit er verschil in neus bij zwarte?
Het is nu 11graden buiten en de auto staat op de oplader en is vol. Ik heb sinds het begin (dec 2021) in de app en in de auto de range niet meer hoger gezien dan 278/280km! Moet zeggen dat valt me echt zwaar tegen. Ik heb de 58kw. Iemand meer niet hoger dan 300km?
Circa 3/4 van een WLTP van 400km is dat toch te verwachten?jefjef schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:38:
Het is nu 11graden buiten en de auto staat op de oplader en is vol. Ik heb sinds het begin (dec 2021) in de app en in de auto de range niet meer hoger gezien dan 278/280km! Moet zeggen dat valt me echt zwaar tegen. Ik heb de 58kw. Iemand meer niet hoger dan 300km?
Met mijn 77kw accu zat ik rond de 330
320km bereik zou toch eigenlijk wel realistischer moeten zijn bij milde temperaturen (80% WLTP).jefjef schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:38:
Nu het een stuk minder koud is zit je nog steeds onder de 300?
[quote]De Ideale Man schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:02:
Moet je trouwens een elektrische auto ook 1000km inrijden?
[/quote
Dat is bij een elektrische auto niet nodig, je kan gelijk gaan knallen
[/quote
Dat is bij een elektrische auto niet nodig, je kan gelijk gaan knallen
Is dat nog steeds nodig dan? Ik heb ettelijke jaren lease gereden, verschillende nieuwe auto's in gebruik genomen en er nooit rekening mee gehouden.De Ideale Man schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:02:
Bij mijn huidige ICE werd wel gezegd de eerste 2000km niet boven de 160. Ging meteen in de eerste week ermee naar Berlijn dus dat was jammer.henrov schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:05:
[...]
Is dat nog steeds nodig dan? Ik heb ettelijke jaren lease gereden, verschillende nieuwe auto's in gebruik genomen en er nooit rekening mee gehouden.
Wat is HVAC uit?Anunnaki schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:
Ik heb zelf altijd de heater en AC aan en auto-climate uit.
Ben even benieuwd wat je bedoeld met HVAC uit.
Alles uitLoei123 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:08:
[...]
Wat is HVAC uit?
Ik heb zelf altijd de heater en AC aan en auto-climate uit.
Ben even benieuwd wat je bedoeld met HVAC uit.
Ah zo, en HVAC is dan een fancy naam voor het climate control systeem gok ik?Dartlink schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:14:
[...]
Alles uitdus dan zie je bijvoorbeeld geen temperatuur meer staan in je scherm. Gebruik ik als ik met open dak rij bijvoorbeeld
En met dat systeem uit zorgt de auto dus alsnog voor voldoende vocht en "frisse lucht" in de auto?
Heb in 2005 op de 2e dag dat ik mijn Megane 1.9 td had het ding meegenomen naar Polen.Phusebox schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:07:
[...]
Bij mijn huidige ICE werd wel gezegd de eerste 2000km niet boven de 160. Ging meteen in de eerste week ermee naar Berlijn dus dat was jammer.
Hij deed 198 op de autobahn, 205 met de airco uit.
Auto heeft het uiteindelijk 186.000km met me uitgehouden in 4 jaar tijd.
Enige mankement in al die tijd: een kapotte versnellingskabel. (toen was ik nog wel eens driftig en heb in boosheid de auto zo hard in de eerste versnelling geramd dat ik de kabel kapot trok).
Ja dat had ik gevonden maar dat is dus op basis van vertrektijdenMBronkhorst schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:54:
[...]
@Freezhost Ja dat kan in de Kia connect app, via Remote -> Scheduled Charging -> Scheduled for charging -> Off-peak tariffs only
Klopt ik had wind mee op de terugweg....Wiliyama schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 00:15:
[...]
Misschien wind in de rug? Dat kan een groot verschil zijn. Volgens mij stond er een redelijk briesje vandaag.
Jup engelse term idd Heating Ventilaltion AirCoLoei123 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:15:
[...]
Ah zo, en HVAC is dan een fancy naam voor het climate control systeem gok ik?![]()
En met dat systeem uit zorgt de auto dus alsnog voor voldoende vocht en "frisse lucht" in de auto?
Ja, dan gaat ie zo af en toe automatisch aan om je "luchtkwaliteit te waarborgen" zoals ze dat zo mooi noemen. Nog een keer op de aan/uit knop drukken gaat het helemaal uit.
-----
Vanochtend in Schiedam in het wild een Moonscape matte gezien. Wel supermooi met die laaghangende zon.
Bij HVAC denk ik altijd direct aan de luchtzuiveringssystemen in laboratoriaDartlink schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:53:
[...]
Jup engelse term idd Heating Ventilaltion AirCo![]()
Ja, dan gaat ie zo af en toe automatisch aan om je "luchtkwaliteit te waarborgen" zoals ze dat zo mooi noemen. Nog een keer op de aan/uit knop drukken gaat het helemaal uit.
-----
Vanochtend in Schiedam in het wild een Moonscape matte gezien. Wel supermooi met die laaghangende zon.
Trouwens, het viel mij op dat het HVAC systeem slim genoeg is i.c.m. navigatie om te herkennen dat je een tunnel nadert. Je krijgt dan een melding op je scherm dat lucht van buitenaf geblokkeerd wordt voor comfort. Best slim!
Yes! Geen idee hoe dat precies geregeld wordt. Maar erg handig, hier in Nederland hebben we gelukkig goede afzuiging van uitlaatgassen. Maar verder naar het Oosten wordt het minder en is het een mega groot pluspunt!BDelamontagne schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:08:
[...]
Bij HVAC denk ik altijd direct aan de luchtzuiveringssystemen in laboratoria![]()
Trouwens, het viel mij op dat het HVAC systeem slim genoeg is i.c.m. navigatie om te herkennen dat je een tunnel nadert. Je krijgt dan een melding op je scherm dat lucht van buitenaf geblokkeerd wordt voor comfort. Best slim!
En toch...als je er over nadenkt is het een heel slim systeem.Dartlink schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:10:
[...]
Yes! Geen idee hoe dat precies geregeld wordt. Maar erg handig, hier in Nederland hebben we gelukkig goede afzuiging van uitlaatgassen. Maar verder naar het Oosten wordt het minder en is het een mega groot pluspunt!
Op basis van de navi weet hij routes te bepalen, file info, automatische snelheid aanhouden, binnen de lijntjes blijven, afremmen en dan ook nog de luchtkwaliteit in de gaten houden op basis van waar je bent.
Nu nog automatisch laadpalen bepalen op basis van route/bestemming... we houden hoop !
Precies, de focus ligt erg op wat er nog niet is in plaats van op wat er allemaal al wel is.EricEB schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:12:
[...]
En toch...als je er over nadenkt is het een heel slim systeem.
Op basis van de navi weet hij routes te bepalen, file info, automatische snelheid aanhouden, binnen de lijntjes blijven, afremmen en dan ook nog de luchtkwaliteit in de gaten houden op basis van waar je bent.
Nu nog automatisch laadpalen bepalen op basis van route/bestemming... we houden hoop !
Wat ik zelf wel een handige functie vond is dat in bepaalde vensters hij rechts onderin het scherm constant de dichtstbijzijnde laadpaal laat zien en hoe ver deze is.EricEB schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:12:
[...]
En toch...als je er over nadenkt is het een heel slim systeem.
Zodoende zou je eigenlijk nooit in problemen kunnen komen.
Klopt. Nu is het 11 a 12 graden zon schijnt en last van de pollenPhusebox schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:58:
[...]
320km bereik zou toch eigenlijk wel realistischer moeten zijn bij milde temperaturen (80% WLTP).
Nu het een stuk minder koud is zit je nog steeds onder de 300?
Ga jij nu maar eens met de EV6 over de A12 naar het Oosten rijden, reken maar dat hij over de 280km actieradius gaatjefjef schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:39:
[...]
Klopt. Nu is het 11 a 12 graden zon schijnt en last van de pollenmaar bereik blijft onder 280
Ik denk dat hij bijlaad en je met 100% aan komt..BDelamontagne schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:41:
[...]
Ga jij nu maar eens met de EV6 over de A12 naar het Oosten rijden, reken maar dat hij over de 280km actieradius gaat
Conclusie: als je aan de kust woont is je bereik 600km (vertrekken met 0%, aankomen met 100%, wachten op einde storm en je kunt nog eens 400km rijden).henrov schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:44:
[...]
Ik denk dat hij bijlaad en je met 100% aan komt..
Als je in het oosten woont ben je royally f*cked.
Ja maar dan alleen bij zware storm, en in Nederland hebben we gemiddeld 1 x in 1,5 jaar een zware storm maar we gaan wat off topic
[ Voor 12% gewijzigd door Freezhost op 17-02-2022 11:00 ]
Je kan óók gewoon achteruit rijden.... kom je óók met 100% aan...henrov schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:44:
[...]
Ik denk dat hij bijlaad en je met 100% aan komt..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ook daar wordt hard aan gewerkt, die storm frequentie gaat echt wel omhoog.Freezhost schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:59:
Ja maar dan alleen bij zware storm, en in Nederland hebben we gemiddeld 1 x in 1,5 jaar een zware storm maar we gaan wat off topic
Wat (hebben we nu vastgesteld) heel goed is voor de actieradius van iedereen ten westen van Apeldoorn.
Heb met veel plezier heel veel in dit forum gelezen, en sinds vorige week staat er een mooi witte AWD op de oprit:-)
Helaas slecht maar een maand, want heb de EV6 gehuurd om een ritje naar de alpen mee te maken.
Mijn eigen auto, een E-Golf , is hier minder geschikt voor, dus vandaar deze oplossing.
Nooit aan de sneeuwkettingen gedacht, en in inmiddels duidelijk dat dit een dure grap gaat worden ;-)
In het kader van niet geschoten is altijd mis.....
Is er iemand op het forum waar ik kettingen van kan lenen? evt. tegen een kleine vergoeding ;-)
Helaas slecht maar een maand, want heb de EV6 gehuurd om een ritje naar de alpen mee te maken.
Mijn eigen auto, een E-Golf , is hier minder geschikt voor, dus vandaar deze oplossing.
Nooit aan de sneeuwkettingen gedacht, en in inmiddels duidelijk dat dit een dure grap gaat worden ;-)
In het kader van niet geschoten is altijd mis.....
Is er iemand op het forum waar ik kettingen van kan lenen? evt. tegen een kleine vergoeding ;-)
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic