RobbieHifi schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:19:
[...]
Juist met een RWD krijg je meer tractie. Door acceleratie krijg je een verschuiving van het gewicht naar de achteras, waardoor de bandjes nog beter in het asfalt worden gedrukt.
De EV6 heeft een pedaal response die gewoon wat mat is in de Sport stand. Ik baseer nu op een auto van begin december met die software (ESP uit), waar je niet direct het volledige koppel krijgt. Pas bij 15km/uur voel je die extra druk. Ik denk toch om de aandrijfassen en banden een beetje te sparen.
Ook bij Volkswagen en Hyundai een soortgelijke beleving.
(referentie Tesla Model 3, Ford Mustand Mach-E GT, BMW i4)
Mwah, hij heeft precies wat mijn e-Niro ook heeft. Het gas in sport is echt wel direct (referentie Tesla Model Y), maaarrrr lastwisselingen (van regen naar accelereren) en vanuit stilstand zit er een dikke vertraging in inderdaad. Dat nekt het sportieve gevoel een beetje.
Tesla lost dit op met een hele extreme curve op het pedaal, eerste paar cm doet bijna niks en dan gaat het opeens hard.
===================
Net de EV6 proefgereden. Fijne auto, wel nog steeds typisch Kia dingetjes:
- Als je iPedal aan zet kun je op eens je ACC/HDA niet meer aanzetten, moet je eerst iPedal uitzetten (op lage snelheid iig).
- Trage parkeerpiepjes respons (niet te snel je auto in het van zetten)
- Frunk die geen frunk is. Afgezien van de ruimte op de AWD nog, is het gewoon een motorkap (hendel, pielen onder de motorkap, en dan nog een aparte deksel voor de frunk).
- Eerst de ACC moeten aanzetten.
- Geen handige plek voor je mobiel icm CarPlay (draad over de console).
Ik twijfel nog tussen een EV6 Plus AWD (ik pas niet onder het dakraam), en een Model Y.
De EV6 heeft een fijnere wegligging / vering.
De Y is een stuk ruimer
De EV6 laad sneller
De Y heeft betere audio
De EV6 heeft normale knoppen (mistlampen op voice in de Tesla? Vergeet het maar, je moet een menu door).
De Y heeft supercharger netwerk (vooralsnog hij niet volledig open is).
Ik denk dat het de EV6 word. Tesla heeft geen fallback op TACC, en phantom breaking is nog steeds een ding, dus ook voor mijn vrouw. Plus we nemen hem in eigendom, en ondanks dat 2021 het jaar van de verbeterde Tesla service zou worden is de parts availability nog steeds kak en service afspraken duren soms te lang (2 collega’s met een Model 3).
De Kia is wat meer basic, maar
werkt wel gewoon. Dat, en hij is €10k goedkoper (AWD Plus vs LR).