Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMania
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06 12:38
Theflying schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Vast wel op een manier, maar moet toegeven van Phusebox aangeeft heeft hij wel een punt.
Heb even contact gezocht met de chat van de update website en heb het gemeld.
Ze gaan contact opnemen met de engineers en over 48uur kan ik via de chat en een ID informatie krijgen over waarom de update is teruggetrokken en een changelog (gaan ze proberen)

Ben benieuwd maar als ik iets weet wat het delen waard is dan meld ik mij. oOo
Al een reactie gekregen? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 21:05
Nee helaas nog niet, maar ze zijn nu ook gesloten dus maandag ochtend stuur ik gelijk een bericht. Zodra ik meer weet meld ik mij d:)b

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
Anunnaki schreef op zondag 23 januari 2022 @ 01:04:
[...]

Kan me herinneren dat iemand dit had na het wassen van de auto.
Jep, dat was ik. Probleem is een defecte versterker. Of dit komt door het wassen is mij nog een raadsel de versterker zit namelijk onder de achterbank en daar was het droog.
Ik denk (nog steeds) dat er, of via het paravan of via de deur water, naar binnen is gelopen en kortsluiting heeft gemaakt en ergens in de versterker iets gesloopt heeft (verder zijn er in de auto geen zekeringen kapot) Overigens nergens natte plekken kunnen vinden.

Aan een nieuwe versterker is nog niet te komen en daarom heeft Kia Nederland een versterker gehaald uit een nog niet verkochte Kia EV6, met de inzet vanuit Kia dealer VDNS Helmond om het allemaal te regelen _/-\o_

Helaas nog niet kunnen installeren in verband met quarantaine periode :X

[ Voor 3% gewijzigd door Theflying op 23-01-2022 15:04 ]

Theflying

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:58
Gisteren zag ik op de A12 bij Arnhem een groene EV6 rijden. Iemand van hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudje1983
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-08-2024
fsve schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:56:
De januari update verhelpt de Active Sound bug toch niet volledig. Hij bleef even uit, maar was gister opeens weer automatisch aan.

Voor de mensen die zich er aan storen is er wel een workaround:
Kies voor aangepaste instellingen (kleine tandwieltje) en daar zet je de slider van het volume op 0.
Dan blijft hij automatisch aan staan, maar dan met het volume op 0 en dus uit :)
Dat werkt volgens mij niet, dat heb ik nl gisteren ook geprobeerd maar na opnieuw starten (als alles volledig is uit geweest) staat ie weer vrolijk op zacht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 18:48

jefjef

learning by doing

Franciesco schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:12:
Zou zo maar die van mij kunnen zijn. Wij gingen gisteren vanuit Doetinchem een dagje Eindhoven doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
jefjef schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Zou zo maar die van mij kunnen zijn. Wij gingen gisteren vanuit Doetinchem een dagje Eindhoven doen...
Zou grappig zijn! :)
Het was rond 15hr en de EV6 reed richting het oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Hebben jullie het gevoel dat een kia ev6 plus rwd niet snel optrekt?
Ik hoor sommige mensen zeggen dat de vw ID.4 Pro het gevoel geeft sneller op te trekken naar de 100 dan de ev6 plus, ook al is de plus een seconde sneller.

In mijn huidige auto doe ik er 9 seconde (met veel toeren en snel schakelen(diesel)) om bij de 100 te komen en dat voelt al vrij snel (ik word niet in de stoel gedrukt). Dan moet 7 sec toch lekker vlot zijn en veel plezier geven bij het verkeerslicht (5 seconde of 3 seconde zal wel bizar aanvoelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:18
Interessante video!

Ik zat ook even zijn review van een tijdje geleden te kijken:

Daarbij valt het mij op, dat hij aangeeft dat het trekgewicht van 1600 kg maar geldt tot een SOC van 20% (Net als de V2L die tot dat moment bruikbaar is), zie het punt waar bovenstaande clip start.

Dat hoor ik nu voor het eerst, hoe moet ik dat zien? Is daar meer over te vinden? Lijkt me wel onpraktisch als je met een aanhanger maar 80% van de accu kan gebruiken...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theflying
De Ideale Man schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:50:
Ik hoor sommige mensen zeggen dat de vw ID.4 Pro het gevoel geeft sneller op te trekken naar de 100 dan de ev6 plus, ook al is de plus een seconde sneller.

In mijn huidige auto doe ik er 9 seconde (met veel toeren en snel schakelen(diesel)) om bij de 100 te komen en dat voelt al vrij snel (ik word niet in de stoel gedrukt). Dan moet 7 sec toch lekker vlot zijn en veel plezier geven bij het verkeerslicht (5 seconde of 3 seconde zal wel bizar aanvoelen)
We hebben hier een Peugeot E-208 en de Kia EV6 plus RWD. De Peugeot voelt veel directer dan de Kia EV6. Ik vind de Kia EV6, ook in sport, veel te "mat" afgesteld. Je mist de "oomph" die je verwacht bij een EV vanuit stilstand. Als je al bijvoorbeeld 40 rijdt dan is hij wel lekker direct.

Ik persoonlijk zou graag willen zien dat in sport modus de auto wat "agressiever" is, hij zou hier bijvoorbeeld de TCS best aan mogen spreken. Dit doet de E-208 namelijk wel en voelt daardoor veel sneller en sportiever in sport modus.

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-10 11:32
Wild Chocolate schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:12:
[...]

Interessante video!

Ik zat ook even zijn review van een tijdje geleden te kijken:

[YouTube: 🔋 Kia EV6 GT-Line AWD: 800-Volt-Technik ab 35.990 Euro #Preiskracher [4K] - Autophorie]

Daarbij valt het mij op, dat hij aangeeft dat het trekgewicht van 1600 kg maar geldt tot een SOC van 20% (Net als de V2L die tot dat moment bruikbaar is), zie het punt waar bovenstaande clip start.

Dat hoor ik nu voor het eerst, hoe moet ik dat zien? Is daar meer over te vinden? Lijkt me wel onpraktisch als je met een aanhanger maar 80% van de accu kan gebruiken...
Wat ik niet begrijp is: hoe weet de auto dat er 1600 kg aanhangt en misschien ook nog een dakkoffer op zit?
Wat me wel logisch lijkt is dat je bij bijna 4 ton totaal gewicht dermate veel energie nodig hebt bij fel optrekken dat het slim is om op tijd, dus niet later dan 20% SOC weer te gaan laden.
10% accu is ongeveer 7kWh. Hoeveel kWh is nodig om 4 ton in beweging te brengen of tijdens een berg oprijden? Het zou zo maar kunnen dat die 7 kW binnen luttele minuten 'verstookt' is.

[ Voor 8% gewijzigd door Wiliyama op 23-01-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppo198
  • Laatst online: 08-10 22:31
Wie haalde me gisteren met zijn ev6 in op de A2 bij Den Bosch naar het zuiden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:07

Amiet01

Master_A

Hape4 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Naar mijn mening komt het geluid in de EV6 zeker goed tot z’n recht (en ik ben een echte audio liefhebber voor zover dat wat zegt). Maar goed geluid is wat anders dan alleen knalharde diepe bassen, de bedoeling is dat het geluidssysteem weergeeft wat wordt aangeboden. En in lang niet alle muziek zit nou eenmaal knalharde diepe bas.
Tevens is het belangrijk dat de bron van uitstekende kwaliteit is, het verschil tussen een flink gecomprimeerde mp3 over Bluetooth tegen lossless hifi over een kabel is groot.

Teveel aan de immersie en stereo sliders draaien lijkt in eerste instantie “beter of indrukwekkender” maar heeft fase verdraaiing tot gevolg. Hierdoor kunnen met name de lage tonen te lijden hebben dus ik zou die beperken, ook de balans voor/achter links/rechts zoveel mogelijk in het midden. Eventueel iets met bass (voorzichtig) of treble spelen of juist het midden een tandje terug. Iets missen valt minder op dan iets wat overmatig aanwezig is, dit geldt zeker ook voor geluid!
Ik hou ook niet zo van die “gekke” aanpassingen aan het geluid, maar een geluidservaring is naar mijn idee wel subjectief. Aangezien ik toch hou van een tikje meer bass, dan zou het wel fijn zijn om alleen de subwoofer te kunnen instellen bijvoorbeeld. Bij mijn Audi A3 e Tron kon dit wel met een aparte “subwoofer” slider en had ik ook nog daarnaast een aparte “bass” slider.

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrocar
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-07 13:19
Net een zwarte ev6 in de Benelux tunnel rond 15:00 uur richting het zuiden. Iemand van hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 17:21
ruudje1983 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Dat werkt volgens mij niet, dat heb ik nl gisteren ook geprobeerd maar na opnieuw starten (als alles volledig is uit geweest) staat ie weer vrolijk op zacht :(
Werkt inderdaad niet. Eerder rapporteerde ik van wel maar dat lijkt een one off te zijn geweest.
Nu staat het iedere keer weer aan :(

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:03
Franciesco schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:12:
Hoppo198 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:33:
Wie haalde me gisteren met zijn ev6 in op de A2 bij Den Bosch naar het zuiden? ;)
Electrocar schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:41:
Net een zwarte ev6 in de Benelux tunnel rond 15:00 uur richting het zuiden. Iemand van hier.
Dit soort vragen worden een beetje overdreven naar mijn mening, de EV6 is geen exclusieve supercar hè. Je kunt beter even je hand opsteken ;w

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-10 22:14
Wesco schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:46:
[...]

[...]

[...]

Dit soort vragen worden een beetje overdreven naar mijn mening, de EV6 is geen exclusieve supercar hè. Je kunt beter even je hand opsteken ;w
Haha ik krijg hier ook beetje ongemakkelijk gevoel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Theflying schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:12:
[...]

We hebben hier een Peugeot E-208 en de Kia EV6 plus RWD. De Peugeot voelt veel directer dan de Kia EV6. Ik vind de Kia EV6, ook in sport, veel te "mat" afgesteld. Je mist de "oomph" die je verwacht bij een EV vanuit stilstand. Als je al bijvoorbeeld 40 rijdt dan is hij wel lekker direct.

Ik persoonlijk zou graag willen zien dat in sport modus de auto wat "agressiever" is, hij zou hier bijvoorbeeld de TCS best aan mogen spreken. Dit doet de E-208 namelijk wel en voelt daardoor veel sneller en sportiever in sport modus.
Is dat niet RWD vs FWD?
Ik heb nu 204PK/395Nm op de voorwielen op 1800kg in de e-Niro, trekt flink en de voorwielen verliezen regelmatig grip. 7.5kg per pk.

Kan me voorstellen dat de 228PK/350Nm op de achterwielen op de 1995kg van de EV6 gewoon minder snel tractie verliest door het gewicht op de achterwielen. 8.75kg per pk.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
_eLMo_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:07:
[...]

Is dat niet RWD vs FWD?
Ik heb nu 204PK/395Nm op de voorwielen op 1800kg in de e-Niro, trekt flink en de voorwielen verliezen regelmatig grip. 7.5kg per pk.

Kan me voorstellen dat de 228PK/350Nm op de achterwielen op de 1995kg van de EV6 gewoon minder snel tractie verliest door het gewicht op de achterwielen. 8.75kg per pk.
Daar heb je zeker weten een punt, en nu ik me tekst ook nog eens na lees zie ik dat ik het een beetje ongelukkig neer heb gezet.
Maar welk punt ik voornamelijk wilde aankaarten was het wat matte reageren van de Kia (ook in sport modus) als je vanuit stilstand wegrijdt (auto hold en I-pedal weg gelaten) en ja hij weegt zwaarder dan de Peugeot E-208. Maar ik had met de achterwielaandrijving wel meer "oomph" verwacht. Dit is natuurlijk volledig persoonlijk en heb ook maar één enkele referentie kader.

Theflying

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:26
Theflying schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:40:
[...]

Daar heb je zeker weten een punt, en nu ik me tekst ook nog eens na lees zie ik dat ik het een beetje ongelukkig neer heb gezet.
Maar welk punt ik voornamelijk wilde aankaarten was het wat matte reageren van de Kia (ook in sport modus) als je vanuit stilstand wegrijdt (auto hold en I-pedal weg gelaten) en ja hij weegt zwaarder dan de Peugeot E-208. Maar ik had met de achterwielaandrijving wel meer "oomph" verwacht. Dit is natuurlijk volledig persoonlijk en heb ook maar één enkele referentie kader.
Ik heb exact dezelfde mening.
Mijn gevoel zegt dat er geen instant 350nm beschikbaar is en dat het vermogen langzamer opbouwt dan noodzakelijk.

Het optrekken kan veel leuker zijn als de auto sneller het volledige vermogen afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppo198
  • Laatst online: 08-10 22:31
[...]

[...]

[...]

Dat deed diegene al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magikfly
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 14:56
Welke kleur? Ik was er gisteren ook daar toevallig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:24
Ik denk ik 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vrijdag een haas aangereden met de EV6 (Iets verderop stak nog een vos over, die gelukkig gemist).
Bumper een flinke tik gehad. Kon bumper bij wielkast weer terugdrukken naar oorspronkelijke plek. In het zwarte gedeelte rechts naast de radar een breuk in het plastic. Op metertje afstand zie je er niets van, maar de eerste schade is dus een feit helaas :X
De gladheid die dag was ook wel even spannend, je merkt dan toch wel dat het een achterwielaandrijver is.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Speedfight schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:46:
Vrijdag een haas aangereden met de EV6 (Iets verderop stak nog een vos over, die gelukkig gemist).
Bumper een flinke tik gehad. Kon bumper bij wielkast weer terugdrukken naar oorspronkelijke plek. In het zwarte gedeelte rechts naast de radar een breuk in het plastic. Op metertje afstand zie je er niets van, maar de eerste schade is dus een feit helaas :X
De gladheid die dag was ook wel even spannend, je merkt dan toch wel dat het een achterwielaandrijver is.
Dat is echt balen dat je nu al schade hebt.

Werkt de modus 'snow' ook voor gladheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrocar
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-07 13:19
[...]

[...]

[...]

Is gewoon even leuk om te kijken of het mensen zijn van het forum. Straks als er duizenden op de weg rijden zwaaien we wel ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 14:59
Loei123 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Ik heb exact dezelfde mening.
Mijn gevoel zegt dat er geen instant 350nm beschikbaar is en dat het vermogen langzamer opbouwt dan noodzakelijk.

Het optrekken kan veel leuker zijn als de auto sneller het volledige vermogen afgeeft.
GT bestellen :P ;) grapje heee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hape4
  • Laatst online: 31-10-2024
De Ideale Man schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:50:

Ik reed afgelopen woensdag bij de stoplichten in Doetinchem achter een blauwe ID.4 tot aan Zelhem. Uitvoering van de VW weet ik niet, zelf rij ik de 77kWh RWD. Hij trok gelijk flink op dus ik gaf ook volgas (sorry volstroom) en ik zag hem wel kijken. Omdat ik verrast werd dat hij gelijk vol weg reed trok hij de eerste meters even een gat. De KIA kon dat gat tot aan de +- 95kmh ongeveer weer dicht rijden tot hij abrupt stopte met accelereren.
Hoewel ik onmogelijk kan aantonen dat hij er vol voor ging had het er wel alle schijn van en dan is de KIA toch wel duidelijk wat sneller. In het dagelijkse gebruik laat je moeiteloos het gemiddelde verkeer ver achter je.

Laatst in een Citroën e-C4 gereden, die is naast duidelijk een stuk minder snel, nog meer op rust en geleidelijk inkomen van het vermogen uitgelegd. Ik vond het wel prettig maar ieder z’n ding.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-10 22:45
Kwam deze tegen op Pepper.com .Gratis laadschijf bij de ANWB zodat je kan aangeven hoelang je nog moet laden Laadschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Loei123 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Dan hoeven ze de GT niet uit te brengen als ze de Plus en GT-Line sneller naar de 100 laten vliegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-10 16:52
Anunnaki schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:55:
[...]

Dan hoeven ze de GT niet uit te brengen als ze de Plus en GT-Line sneller naar de 100 laten vliegen
In relatie tot dit.
Ik vind het nog steeds raar dat de rwd ev6 maar 350nm koppel heeft, terwijl de e niro al 395nm had.
En ook wel jammer. Koppel is de echte power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilversmid
  • Laatst online: 06-12-2024

Zilversmid

KIA EV6 AWD GT-Line

Anunnaki schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:55:
[...]

En vergeet de mooie tussenstap naar 605nm niet die de AWD biedt! Het hoeft niet gelijk een GT te zijn om een serieus sprintje te trekken.
Overigens vond ik het koppel in de RWD tijdens de proefrit echt wel meer dan prima, zeker in de sportstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theflying
@PsychoMania

Heb nog contact gehad met Kia update service en zij geven aan dat de update onofficial was vrijgegeven en dus te downloaden was. Dit was niet de bedoeling en ze raadt aan deze niet te installeren (waarom was niet duidelijk)

Vroeg ze nog wel om een changelog van de Kia update december. De update was gelijk aan die van november op een paar bug-fixes na. Vervolgens toen ik vroeg welke fixes dit waren vroeg ze welke problemen ik ondervind dus heb even de lijst vertaalt en doorgestuurd. Ben benieuwd.

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeondutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 22:48
stoutski schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:32:
Kwam deze tegen op Pepper.com .Gratis laadschijf bij de ANWB zodat je kan aangeven hoelang je nog moet laden Laadschijf.
-----
ANWB Laadschijf
Bedankt voor je bestelling

Je hebt zojuist de ANWB Laadschijf aangevraagd.
De laadschijf kun je binnen 3-5 werkdagen in de brievenbus verwachten.

-----
Thanks voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:20

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik heb vrijdag een proefrit gemaakt, fijne auto. Ik ben nu aan het peinzen over wat verstandig is, en mijn boekhouder ook nog even vragen. Ik heb n.l. een e-Niro die tot maart 2024 nog in de 4% bijtelling zit. Het verschil in bijtelling in de komende 5 jaar (nu een GT kopen of over 2 jaar) is 19.5K bruto... Anderzijds krijg ik nu 31K voor de Niro, en weet niet wat ik krijg over 2 jaar.... Keuzes, keuzes....
Zijn er nog andere ZZP-ers die hetzelfde overwegen?

[ Voor 6% gewijzigd door beschuit op 24-01-2022 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-10 20:04
_eLMo_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:07:
[...]

Is dat niet RWD vs FWD?

Juist met een RWD krijg je meer tractie. Door acceleratie krijg je een verschuiving van het gewicht naar de achteras, waardoor de bandjes nog beter in het asfalt worden gedrukt.

De EV6 heeft een pedaal response die gewoon wat mat is in de Sport stand. Ik baseer nu op een auto van begin december met die software (ESP uit), waar je niet direct het volledige koppel krijgt. Pas bij 15km/uur voel je die extra druk. Ik denk toch om de aandrijfassen en banden een beetje te sparen.

Ook bij Volkswagen en Hyundai een soortgelijke beleving.

(referentie Tesla Model 3, Ford Mustand Mach-E GT, BMW i4)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 14:59
RobbieHifi schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Juist met een RWD krijg je meer tractie. Door acceleratie krijg je een verschuiving van het gewicht naar de achteras, waardoor de bandjes nog beter in het asfalt worden gedrukt.

De EV6 heeft een pedaal response die gewoon wat mat is in de Sport stand. Ik baseer nu op een auto van begin december met die software (ESP uit), waar je niet direct het volledige koppel krijgt. Pas bij 15km/uur voel je die extra druk. Ik denk toch om de aandrijfassen en banden een beetje te sparen.

Zou natuurlijk wel kunnen. Hoorde laatst van iemand dat een collega met een Tesla bij elke onderhoudsbeurt zijn banden moest vernieuwen 8)7
Zal wel de s geweest zijn en altijd goed doortrekken dan _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
mrdamasajaga schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:53:
Ondertussen zijn er meerdere ervaringsdeskundigen. Hierbij twee vragen voor jullie:

- hebben jullie tijdens het zelf sturen op de snelweg dat de auto erg zoekt? Ik moet flink tegenkracht geven om het stuur stil te houden. Hij blijft maar van links naar rechts gaan. (Ik bedoel niet het trillen dat er eerst kan zijn door de nieuwigheid en lang stilstaan van de schuimbanden).
- mijn Kia wil niet laden aan een Tesla Wall Connector. Die zou universeel moeten zijn. Is dit iemand al gelukt?
Zelfde probleem hier, de Kia EV6 laad niet aan onze Tesla Wall Connector.

Nog iets mee kunnen oplossen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theflying
Ondertussen ben ik weer wat wijzer over het doorgeven van foutmelding met de Kia connect app.
Ze geven dus aan dat het Pre-Heaten met Defrost voorraam te maken heeft met het commando die verzonden wordt naar de auto.
Alle problemen die je hebt met de Kia connect app (dus ook de defrost en waardes) melden via
https://connect.kia.com/nl/customer-support/contact-form/

Theflying

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
RobbieHifi schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Mwah, hij heeft precies wat mijn e-Niro ook heeft. Het gas in sport is echt wel direct (referentie Tesla Model Y), maaarrrr lastwisselingen (van regen naar accelereren) en vanuit stilstand zit er een dikke vertraging in inderdaad. Dat nekt het sportieve gevoel een beetje.

Tesla lost dit op met een hele extreme curve op het pedaal, eerste paar cm doet bijna niks en dan gaat het opeens hard.

===================

Net de EV6 proefgereden. Fijne auto, wel nog steeds typisch Kia dingetjes:

- Als je iPedal aan zet kun je op eens je ACC/HDA niet meer aanzetten, moet je eerst iPedal uitzetten (op lage snelheid iig).
- Trage parkeerpiepjes respons (niet te snel je auto in het van zetten)
- Frunk die geen frunk is. Afgezien van de ruimte op de AWD nog, is het gewoon een motorkap (hendel, pielen onder de motorkap, en dan nog een aparte deksel voor de frunk).
- Eerst de ACC moeten aanzetten.
- Geen handige plek voor je mobiel icm CarPlay (draad over de console).

Ik twijfel nog tussen een EV6 Plus AWD (ik pas niet onder het dakraam), en een Model Y.
De EV6 heeft een fijnere wegligging / vering.
De Y is een stuk ruimer
De EV6 laad sneller
De Y heeft betere audio
De EV6 heeft normale knoppen (mistlampen op voice in de Tesla? Vergeet het maar, je moet een menu door).
De Y heeft supercharger netwerk (vooralsnog hij niet volledig open is).

Ik denk dat het de EV6 word. Tesla heeft geen fallback op TACC, en phantom breaking is nog steeds een ding, dus ook voor mijn vrouw. Plus we nemen hem in eigendom, en ondanks dat 2021 het jaar van de verbeterde Tesla service zou worden is de parts availability nog steeds kak en service afspraken duren soms te lang (2 collega’s met een Model 3).

De Kia is wat meer basic, maar werkt wel gewoon. Dat, en hij is €10k goedkoper (AWD Plus vs LR).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
_eLMo_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Het gas in sport is echt wel direct (referentie Tesla Model Y), maaarrrr lastwisselingen (van regen naar accelereren) en vanuit stilstand zit er een dikke vertraging in inderdaad. Dat nekt het sportieve gevoel een beetje.
Dat bedoel ik dus, gasresponse onder de 15km/uur, daarboven is dikke prima.

Mede daarom en de puntjes die je noemt, is voor mij de keuze (belangrijk voor mij ook de zitpositie) op een BMW i4 eDrive40 gevallen en die is vorige week in bestelling gegaan. Maar de Kia maakte de keuze wel enorm moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-06 11:32
stoutski schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:32:
Of je stelt gewoon een waarschuwing in op de App Charge Assist. Dan krijg je een seintje wanneer er weer een laadplek vrij komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
KingOfNorway schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:26:
[...]

Of je stelt gewoon een waarschuwing in op de App Charge Assist. Dan krijg je een seintje wanneer er weer een laadplek vrij komt.
Je helpt ook anderen doordat ze kunnen zien tot hoe laat je verwacht te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchyR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
Zie vanaf minuut 13 en bij minuut 15:30 wordt bevestigd dat er een grote update aan zit te komen en HERE vervangen wordt door de TomTom
YouTube: Kia EV6 Winter Fail! Unsere Erfahrungen nach 2.000 Kilometern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
DutchyR schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:54:
Zie vanaf minuut 13 en bij minuut 15:30 wordt bevestigd dat er een grote update aan zit te komen en HERE vervangen wordt door de TomTom
Een klant die het van de Kia dealer heeft gehoord.
Nog niets bevestigd.
Hearsay.

Zoals ze in de video zeggen. We wachten rustig af.

[ Voor 5% gewijzigd door asennamm op 24-01-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Loei123 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Als iedereen dat nou eens ging doen.
Ik doe mee. Duurt alleen nog even voordat ik het in de praktijk kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 18:48

jefjef

learning by doing

DutchyR schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:54:
Dat zou mooi zijn. Kia kan ook niet anders lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 09:39
Loei123 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Dit zou de spirit moeten zijn inderdaad, maar ik verwacht dat het gros van de EV-rijders zich hier niet minder om kan bekommeren. Ik ben zelf van mening dat wagen volgeladen = weghalen, of ten minste je laadkabel op afstand ontgrendelen van de paal (niet de auto :+ ) zodat iemand anders de paal kan gebruiken.

Het gebeurt mij te vaak dat hier in de Q-Park een Tesla dagenlang aaneengesloten volgeladen aan de paal hangt. Ik krijg daar dus echt moordneigingen van :(

Terug naar de EV6, wisten jullie al dat als je de laadklep van binnen opent maar niet gaat laden, of te lang wacht met laden, het laadklepje automatisch weer dichtgaat? Viel mij vorige week op toen ik in gesprek raakte met iemand op de parkeerplaats en 'm open deed van binnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterman53
  • Laatst online: 16-02 14:35
BDelamontagne schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Dit zou de spirit moeten zijn inderdaad, maar ik verwacht dat het gros van de EV-rijders zich hier niet minder om kan bekommeren. Ik ben zelf van mening dat wagen volgeladen = weghalen, of ten minste je laadkabel op afstand ontgrendelen van de paal (niet de auto :+ ) zodat iemand anders de paal kan gebruiken.

Het gebeurt mij te vaak dat hier in de Q-Park een Tesla dagenlang aaneengesloten volgeladen aan de paal hangt. Ik krijg daar dus echt moordneigingen van :(
Dit los je voor bepaalde groep alleen maar op door kosten in rekening te brengen voor de tijd dat de auto volgeladen aan de paal blijft staan…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O-B-One
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-10 18:22
[...]

===================

- Als je iPedal aan zet kun je op eens je ACC/HDA niet meer aanzetten, moet je eerst iPedal uitzetten (op lage snelheid iig).
Nee hoor….. wanneer ik mijn ACC(HDA) aanzet dan gaat hij automatisch van de i-pedal stand af en zodra ik mijn cruisecontrol uitzet staat hij automatisch weer terug op I-pedal.

Persoonlijk vind ik de piepjes prima maar ik weet niet wat jij gewend bent natuurlijk. Bovendien heb je ook nog de achteruitrij camera met aanduiding in beeld dus hoef je niet alleen op de piepjes af te gaan.

- Frunk die geen frunk is. Afgezien van de ruimte op de AWD nog, is het gewoon een motorkap (hendel, pielen onder de motorkap, en dan nog een aparte deksel voor de frunk).
Waarom is het geen frunk als je een extra klep moet openen? *O*

Wat bedoel je hiermee? Staat bij een Tesla de ACC altijd automatisch aan dan?

Ik heb de draad over de vloer lopen, langs de passagier stoel en dan naar boven. Vervolgens prik ik hem onder in mijn telefoon en leg ik hem op de rubberlaarzen in de uitsparing. Perfect! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Waterman53 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Dit los je voor bepaalde groep alleen maar op door kosten in rekening te brengen voor de tijd dat de auto volgeladen aan de paal blijft staan…..
Ik woon in een wijk met een enorme parkeerdruk, als mijn auto vol is wil ik hem wel weghalen, maar kan ik 5 straten verderop met geluk een plekje vinden. In de praktijk blijft 'ie dus staan tegenwoordig, tot er ergens een plek is, of ik weg moet. Wat gek genoeg ook weer een voordeel heeft, hoe hoger de bezettingsgraad, hoe groter de kans dat er meer laadpalen komen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:54
FirePuma142 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:55:
[...]

Ik woon in een wijk met een enorme parkeerdruk, als mijn auto vol is wil ik hem wel weghalen, maar kan ik 5 straten verderop met geluk een plekje vinden. In de praktijk blijft 'ie dus staan tegenwoordig, tot er ergens een plek is, of ik weg moet. Wat gek genoeg ook weer een voordeel heeft, hoe hoger de bezettingsgraad, hoe groter de kans dat er meer laadpalen komen.
Ik weet dat de meeste gemeente's (inclusief de mijne) als bezettingsgraad het aantal kWh geladen gebruiken. En niet de tijd dat een auto is aangesloten...

Tevens lijkt het me ook niet heel sociaal voor andere PHEV of BEV rijders dat je je auto laat staan. Maar dan lijkt het me een taak voor de gemeente om iets aan de parkeerdruk te doen. Maar das een ander onderwerp dan onze mooie EV6 <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieHifi
[...]

In Utrecht gaan ze dit doorvoeren. Ook wel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Zojuist tijdens een rit een geluid ervaren alsof er opspattend tegen de aan vliegt linksvoor.
Dit geluid ging gepaard met het knipperen van het traction control lampje, wel was het maar van korte duur.

Iemand meer deze ervaring gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
[...]

Ja er is dus al een minutentarief hier voor de laadpalen, dus die Tesla is veel meer geld kwijt aan het laten staan van zijn wagen dan de geladen stroom totaal.

Ben wel benieuwd hoe ze dat bij leaserijders in rekening brengen want dat is uiteindelijk (gok ik) toch wel het grootste deel van de EV rijders op dit moment (nog).

ONTOPIC

Mijn EV6 wil nog steeds niet voorwarmen via de app, behalve als hij aan de laadpaal hangt. Dan kom ik in een prettig verwarmde auto terecht.

[ Voor 11% gewijzigd door BDelamontagne op 24-01-2022 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dartlink schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:58:
[...]

Ik weet dat de meeste gemeente's (inclusief de mijne) als bezettingsgraad het aantal kWh geladen gebruiken. En niet de tijd dat een auto is aangesloten...
Ik heb geen idee hoe dat berekend wordt in mijn gemeente. Als er alleen naar kWh gekeken wordt zou ik dat een bijzonder vreemde gang van zaken vinden, omdat de loze nachtelijke uren daar ook in meegeteld worden. Zeker aangezien hier alleen het kale E080-bord gebruikt wordt, waarbij laden niet verplicht is.
Tevens lijkt het me ook niet heel sociaal voor andere PHEV of BEV rijders dat je je auto laat staan. Maar dan lijkt het me een taak voor de gemeente om iets aan de parkeerdruk te doen. Maar das een ander onderwerp dan onze mooie EV6 <3
Ik vind het niet sociaal om van iemand te verwachten dat hij of zij vijf straten verderop wellicht een plekje vinden kan, of wellicht wel niet. Maar dat heeft bijzonder weinig met de EV6 te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Hoelang is dit kabeltje dat je hebt aangebracht. Zal ik helaas ook moeten gaan gebruiken, dan weet ik wat ik moet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-10 22:14
Hoe verhouden zich de algemene problemen tussen de AWD en de RWD versies?

Ik zelf heb namelijk een AWD versie en heb eigenlijk nagenoeg geen problemen. Verwarmen en gepland verwarmen werkt tot op heden. Ik heb ook altijd een warme auto, enige wat ik heb is heb bugje.. dat m'n active sound desigen steeds weer aan gaat.

En ik heb een vreemd issue dat wanneer ik m'n telefoon met android auto gekoppeld heb m'n KIA en Android navigatie op hol slaat. (Dit nu deels gefixed door Android Auto GEEN GPS rechten te geven) Maar dan alsnog spookt m'n KIA navigatie. Zo kreeg ik van de week op de snelweg ineens de melding dat ik aan het spookrijden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
O-B-One schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:51:
Wat bedoel je hiermee? Staat bij een Tesla de ACC altijd automatisch aan dan?
Deze kan ik beantwoorden: bij Tesla hoef je de ACC functie inderdaad niet eerst aan te zetten, je activeert alleen de ACC als je op snelheid bent. Dit is dus anders dan in de meeste andere auto's.

Het is soortgelijk aan het "starten" van de auto: dit hoeft in een Tesla ook niet. Je gaat zitten in de Tesla, drukt het rempedaal in en geeft met de rechter hendel de rijrichting aan (D of R). Vervolgens geef je stroom om weg te rijden.

Het weglaten van overbodige handelingen zoals die ACC functie aanzetten en de auto "starten" kan ik wel waarderen aan Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPoers83
  • Laatst online: 29-09-2024
BDelamontagne schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:11:
[...]

Ja er is dus al een minutentarief hier voor de laadpalen, dus die Tesla is veel meer geld kwijt aan het laten staan van zijn wagen dan de geladen stroom totaal.

Ben wel benieuwd hoe ze dat bij leaserijders in rekening brengen want dat is uiteindelijk (gok ik) toch wel het grootste deel van de EV rijders op dit moment (nog).

ONTOPIC

Mijn EV6 wil nog steeds niet voorwarmen via de app, behalve als hij aan de laadpaal hangt. Dan kom ik in een prettig verwarmde auto terecht.
Volgens mij is dit niet anders dan dat tesla hanteert voor hun fastchargers. Sta je plek bezet te houden terwijl je niet laad kost het je geld. Wat betreft nachtladen is het kunnen ze ook iets met het tarief doen, net zoals bij parkeren daar betaal je ook vaak niet snachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeondutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 22:48
FirePuma142 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:55:
[...]

Helemaal mee eens. Ik heb de zelfde problemen. Even laden en alle plekken in de straat zijn vergeven.
De EV6 is te breed en lang om ergens tussen te proppen bovendien wil ik hem graag defensief parkeren zodat schade kans minder groot is dan tussen 2 auto's proppen als een sandwich.

Dus ja, ik laat hem rustig 2 dagen staan. Maakt de druk ook groter om meer palen te plaatsen.
Bovendien mensen...no way dat ik nog om 23:30 het huis uit ga, paar straten lopen, om vervolgens mijn auto ergens anders te parkeren. Nee hoor, lekker laten staan.

Bovendien, MRA-Elektrisch, die bij ons over de palen gaat, zegt ook dat je er gewoon kan parkeren (parkeerladen oid, parkeren na het laden) . Mocht ik merken dat er vaak andere EV's naast staan dan zal ik wat sneller actie ondernemen.

Heb zitten kijken naar huizen met een oprit, 600k voor iets fatsoenlijks in de omgeving waar ik wil / moet wonen. Ook geen oplossing. Dit om een eigen paal te kunnen faciliteren. Helaas helaas.

[ Voor 17% gewijzigd door radeondutch op 24-01-2022 17:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:20

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

radeondutch schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:11:
[...]
Dus ja, ik laat hem rustig 2 dagen staan. Maakt de druk ook groter om meer palen te plaatsen.
Bovendien mensen...no way dat ik nog om 23:30 het huis uit ga, paar straten lopen, om vervolgens mijn auto ergens anders te parkeren. Nee hoor, lekker laten staan.
Verbazingwekkend. Je steekt een dikke vinger op naar andere EV rijders die ook graag willen laden, zoals de Volvo eigenaar bij mij in de buurt die zijn PHEV (4 uur vol) ook dagen laat staan zodat ik op zoek kan naar een andere laadpaal.
En het gaat er niet om of je je auto om 23:30 weghaalt, maar wel de volgende dag als het kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henrov
Ik geloof daar niet zo in. Mijn vader heeft me altijd geleerd te gaan voor wat ik wil. "Aanval is de beste verdediging jongen” zegt hij vaak. "Laat je de kaas niet van het brood eten."

Ik parkeer dus offensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
henrov schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:30:
[...]

Ik geloof daar niet zo in. Mijn vader heeft me altijd geleerd te gaan voor wat ik wil. "Aanval is de beste verdediging jongen” zegt hij vaak. "Laat je de kaas niet van het brood eten."

Ik parkeer dus offensief.
Wat houdt offensief parkeren in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18
Loei123 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:39:
[...]

Twee parkeervakken innemen :+

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

beschuit schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:30:
[...]

Verbazingwekkend. Je steekt een dikke vinger op naar andere EV rijders die ook graag willen laden, zoals de Volvo eigenaar bij mij in de buurt die zijn PHEV (4 uur vol) ook dagen laat staan zodat ik op zoek kan naar een andere laadpaal.
En het gaat er niet om of je je auto om 23:30 weghaalt, maar wel de volgende dag als het kan.
Van de vaakladers hier in de buurt weet ik de voordeur (en andersom) wel te vinden, dus ik maak me er niet zo veel zorgen om. Goed ook om de gemeente te vragen een onderbord te plaatsen zodat duidelijk is dat er alleen geladen mag worden, dat helpt wellicht.

Meer palen is het devies, zijn we ook van die auto-tetris af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:35

Peetman

Tjah....

Franciesco schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Deze kan ik beantwoorden: bij Tesla hoef je de ACC functie inderdaad niet eerst aan te zetten, je activeert alleen de ACC als je op snelheid bent. Dit is dus anders dan in de meeste andere auto's.

Het is soortgelijk aan het "starten" van de auto: dit hoeft in een Tesla ook niet. Je gaat zitten in de Tesla, drukt het rempedaal in en geeft met de rechter hendel de rijrichting aan (D of R). Vervolgens geef je stroom om weg te rijden.

Het weglaten van overbodige handelingen zoals die ACC functie aanzetten en de auto "starten" kan ik wel waarderen aan Tesla.
Het starten van de EV6 is inderdaad een handeling meer, namelijk met de rem ingedrukt op de EV knop drukken, maar qua ACC werkt het vergelijkbaar, namelijk knopje op je stuur indrukken als je op snelheid bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Loei123 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:39:
[...]

Als je weet wat defensief parkeren is heb je je antwoord :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
henrov schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:17:
[...]

Als je weet wat defensief parkeren is heb je je antwoord :+
Ook niet echt eigenlijk, was een oprechte vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Vergeleken Ford, Volkswagen en Tesla. Deze hebben allen gewoon de cruise control aan staan, bij Kia moet je hem eerst “aanzetten”. Oldskool.

Nu in mijn Niro moet ik elke ochtend eerst:
- AutoHold aanzetten (de EV6 onthoud dit gelukkig)
- Temperatuur instellen (gepland voorverwarmen verzet altijd de temperatuur, soms 4 graden omhoog, soms 3 naar beneden, geen pijl op te trekken). De EV6 heeft een app gelukkig (werkt die?).
- CruiseControl aanzetten (nog steeds in EV6).
- VESS uit om stil achteruit de oprit af te kunnen (dit kan niet meer in de EV6 en maak je al je buren wakker xD)

De EV6 doet het dus al een stuk beter, haha.

En nee, op lage snelheid ging hij in mijn demo niet aan. Ik rijd nu een e-Niro, dus ik ken het systeem, maar 10x op de cruise control knop drukken deeds niks, ik zette met de flippers iPedal uit, en toen deed hij het gelijk. iPedal weer aan: cruise control ging niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
_eLMo_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:20:
[...]

Vergeleken Ford, Volkswagen en Tesla. Deze hebben allen gewoon de cruise control aan staan, bij Kia moet je hem eerst “aanzetten”. Oldskool.

Nu in mijn Niro moet ik elke ochtend eerst:
- AutoHold aanzetten (de EV6 onthoud dit gelukkig)
- Temperatuur instellen (gepland voorverwarmen verzet altijd de temperatuur, soms 4 graden omhoog, soms 3 naar beneden, geen pijl op te trekken). De EV6 heeft een app gelukkig (werkt die?).
- CruiseControl aanzetten (nog steeds in EV6).
- VESS uit om stil achteruit de oprit af te kunnen (dit kan niet meer in de EV6 en maak je al je buren wakker xD)

De EV6 doet het dus al een stuk beter, haha.

En nee, op lage snelheid ging hij in mijn demo niet aan. Ik rijd nu een e-Niro, dus ik ken het systeem, maar 10x op de cruise control knop drukken deeds niks, ik zette met de flippers iPedal uit, en toen deed hij het gelijk. iPedal weer aan: cruise control ging niet meer aan.
Bij mijn BMW en Toyota Corolla moest ik ik ook altijd de CC aanzetten.
Bij auto's die een fysieke schakelaar hebben ben ik het soort persoon die dat weer uitzet voordat ik de auto uitzet.

VESS valt reuze mee, ik kan me niet voorstellen dat je hier anderen mee tot last bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Loei123 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:18:
[...]

Ook niet echt eigenlijk, was een oprechte vraag.
Ik heb ook geen idee wat het is hoor.. Enige wat ik me kan bedenken bij defensief parkeren is dat je hem in het midden van twee vakken zet om parkeerdeukjes te voorkomen.
Misschien had ik er even een /s aan moeten toevoegen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:28:
[...]

Bij auto's die een fysieke schakelaar hebben ben ik het soort persoon die dat weer uitzet voordat ik de auto uitzet.

VESS valt reuze mee, ik kan me niet voorstellen dat je hier anderen mee tot last bent.
Hier ook, bij alle auto's tot nu toe (BMW, Ford, Toyota, Renault) moest ik toch echt cruise control eerst activeren. Volgens is dat zelfs iets met veiligheid, dat je een dubbele bevestiging moet doen en dan ook met 2 verschillende knoppen zodat het niet per ongeluk aangezet kan worden.

VESS ben ik dan weer niet met je eens. Zeker op een rustig moment (heel vroeg of laat op de dag) hoor je dit in een omtrek van 20 meter tot binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
[...]

Haha, lees het e-Niro topic ik maar eens door, diverse mensen die erop aangesproken zijn door hun buren.

Ik merkte wel op de je de VESS geluidjes in de EV6 binnen in de auto veel minder hoort door de betere geluidsisolatie. Maar buiten klinkt hij echt hard hoor.

Het grote probleem is dat de Kia / Hyundai achteruit bong-bong-bong vervelend veel op een wekker lijkt, haha. En als je buurman dat elke ochtend rond 07:00 ten gehore brengt… Niet heel anders dan een VAG diesel die koud start, hahaha, maar mensen zijn nog niet zo gewend aan al die lawaai makers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
henrov schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:32:
[...]

Ik heb ook geen idee wat het is hoor.. Enige wat ik me kan bedenken bij defensief parkeren is dat je hem in het midden van twee vakken zet om parkeerdeukjes te voorkomen.
Ah, ik zal al te denken wat het kon zijn.

Bij defensief parkeren zou ik denken aan parkeervakken waar anderen liever niet staan, ver van een ingang af bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
_eLMo_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:38:
[...]

Haha, lees het e-Niro topic ik maar eens door, diverse mensen die erop aangesproken zijn door hun buren.

Ik merkte wel op de je de VESS geluidjes in de EV6 binnen in de auto veel minder hoort door de betere geluidsisolatie. Maar buiten klinkt hij echt hard hoor.

Het grote probleem is dat de Kia / Hyundai achteruit bong-bong-bong vervelend veel op een wekker lijkt, haha. En als je buurman dat elke ochtend rond 07:00 ten gehore brengt… Niet heel anders dan een VAG diesel die koud start, hahaha, maar mensen zijn nog niet zo gewend aan al die lawaai makers.
Wij hebben hier een ev6 en parkeren altijd achterwaarts op de oprit.

Het is geen oorverdovend geluid en ikzelf zou er nooit over klagen als de auto van bijvoorbeeld onze buren dit geluid zou maken.

Nu ik er over nadenk, maakt het denk ik niet eens meer geluid dat een nagelende diesel die de oprit oprijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
  • Laatst online: 09:32
[...]

mmm, helaas al door meerdere buren er op aangesproken....'kan dat ook uit'?

Ik was gisteravond aan het laden bij een McD...beetje op de telefoon kijken....Bong..Bong..Bong.. identiek geluid en zeer hoorbaar...3 rijden verderop reed een nieuwe Kia Sorento achteruit... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
EricEB schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:44:
[...]

mmm, helaas al door meerdere buren er op aangesproken....'kan dat ook uit'?

Ik was gisteravond aan het laden bij een McD...beetje op de telefoon kijken....Bong..Bong..Bong.. identiek geluid en zeer hoorbaar...3 rijden verderop reed een nieuwe Kia Sorento achteruit... 8)7
Heel bijzonder dat mensen er over komen klagen, die hebben nog nooit ICE auto's gezien of gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:45:
[...]

Heel bijzonder dat mensen er over komen klagen, die hebben nog nooit ICE auto's gezien of gehoord?
Die bong dringt echt veel meer door binnen, een startende auto hoor ik niet als ik binnen zit. Die bong wel.

En daarbij is het ook een geluid waar je sneller wakker van wordt dan de motor van een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
  • Laatst online: 09:32
Loei123 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:45:
[...]

Ik woon in een heel rustige straat...ben de enige met een EV....en dan maakt de EV6 wel een heel indringend geluid op een stille ochtend of avond..

vergelijk het maar eens met een Tesla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:48:
[...]

Die bong dringt echt veel meer door binnen, een startende auto hoor ik niet als ik binnen zit. Die bong wel.

En daarbij is het ook een geluid waar je sneller wakker van wordt dan de motor van een ICE.
Sorry hoor maar wij ervaren dat dus totaal niet zo.
Ja je hoort het binnen, maar ik hoor ICE geluiden ook binnen. Tevens hoor ik die al zodra een auto gestart is, niet enkel bij achteruit rijden.

Zijn er meer EV6 eigenaren die het geluid zo storend vinden?

Qua db's scheelt het waarschijnlijk niks met ICE geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
EricEB schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:53:
[...]

Ik woon in een heel rustige straat...ben de enige met een EV....en dan maakt de EV6 wel een heel indringend geluid op een stille ochtend of avond..
Dat doet een ICE dan toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Is er een filmpje van het geluid bij het achteruit rijden van een ev6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmiee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:52
Gewoon operationeel parkeren dus, heb je ‘s morgens niemand wakker.

wel even wennen inderdaad als de buren met een e-Niro thuis komen en ook netjes operationeel parkeren. Heeft me 3 dagen gekost te achterhalen wat het nu precies was 🤦‍♂️🤦‍♂️ (Ja, de auto draait net buiten zicht hun oprit op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
henrov schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:32:
[...]

Er zijn sommige locaties met laadpalen bij hele smalle parkeervakken. Als je dan met ev6 komt zet je hem liefst ook op 2 vakken om schade te voorkomen (bij palen met maar 1 laadplek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:54:
[...]

Sorry hoor maar wij ervaren dat dus totaal niet zo.
Ja je hoort het binnen, maar ik hoor ICE geluiden ook binnen. Tevens hoor ik die al zodra een auto gestart is, niet enkel bij achteruit rijden.

Zijn er meer EV6 eigenaren die het geluid zo storend vinden?

Qua db's scheelt het waarschijnlijk niks met ICE geluiden.
Ja goed ervaringen zullen verschillen. Maar toen ik na de eerste proefrit wegreed thuis kreeg ik bij terugkomst van mijn vrouw, die niets weet van VESS of EV geluidjes, meteen de vraag "was jij dat met dat vrachtwagen geluid toen je wegreed"?

Let wel, zij stond te koken in de keuken met de radio aan... En niet te slapen in een stille straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
beschuit schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:30:
[...]

Lijkt me tegenwoordig ook lastig als je net de auto op de oplader hebt aangesloten en daarna heeft het hele gezin corona. Moet je verplicht binnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Phusebox schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Ja goed ervaringen zullen verschillen. Maar toen ik na de eerste proefrit wegreed thuis kreeg ik bij terugkomst van mijn vrouw, die niets weet van VESS of EV geluidjes, meteen de vraag "was jij dat met dat vrachtwagen geluid toen je wegreed"?

Let wel, zij stond te koken in de keuken met de radio aan... En niet te slapen in een stille straat.
Wat heb je toen gezegd. Bereidt u zich nu maar voor want (ergens) in 2022 heb ik een auto met dit geluid :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
De Ideale Man schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:13:
[...]

Wat heb je toen gezegd. Bereidt u zich nu maar voor want (ergens) in 2022 heb ik een auto met dit geluid :X
Zoiets. Maar goed het is nog niet set in stone ;)

Zij zal er zelf geen last van hebben, ik sta rond 5.30u altijd op maar voor ik weg ben is zij ook al lang op.

Meer dat we ons beetje bezwaard voelen richting de buren.

[ Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 24-01-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Phusebox schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Gelukkig hebben ze het vrachtwagen geluidje niet bedacht omdat ze het grappig vonden…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:13
[...]

===================

Ik twijfel nog tussen een EV6 Plus AWD (ik pas niet onder het dakraam), en een Model Y.
De EV6 heeft een fijnere wegligging / vering.
De Y is een stuk ruimer
De EV6 laad sneller
De Y heeft betere audio
De EV6 heeft normale knoppen (mistlampen op voice in de Tesla? Vergeet het maar, je moet een menu door).
De Y heeft supercharger netwerk (vooralsnog hij niet volledig open is).

Ik denk dat het de EV6 word. Tesla heeft geen fallback op TACC, en phantom breaking is nog steeds een ding, dus ook voor mijn vrouw. Plus we nemen hem in eigendom, en ondanks dat 2021 het jaar van de verbeterde Tesla service zou worden is de parts availability nog steeds kak en service afspraken duren soms te lang (2 collega’s met een Model 3).

De Kia is wat meer basic, maar werkt wel gewoon. Dat, en hij is €10k goedkoper (AWD Plus vs LR).
Hier dezelfde twijfel voor vervanging van mijn huidige lease Model 3: een EV6 of een Model Y.

EV6 vind ik mooier, cockpit ook. Ook is het weer want anders, na een aantal jaren Tesla. EV6 laadt sneller en heeft V2L, HUD /cockpit display. GT line dus relax functie voor tijdens laden. Voordeliger.

Model Y heeft meer bagageruimte (2 jonge kids), Supercharger netwerk door heel Europa (voor zover ze die niet gaan open gooien) , beste 'autopilot' (rijd ik 90% van de tijd op) en de navigatie is altijd up to date, plant laadstops in etc.

Als KIA bevestigt dat Tomtom IndiGo naar de EV6 komt, zou dat al enorm schelen. Dan is het alleen nog de 'autopilot' die ik eens moet gaan testen. Supercharger netwerk verwacht ik persoonlijk dat ze gaan open gooien eind dit jaar.

Dilemma's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:42
Anunnaki schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:39:
[...]

Gelukkig hebben ze het vrachtwagen geluidje niet bedacht omdat ze het grappig vonden…..
Maar omdat de EV6 niet echt het formaat van een vrachtwagen heeft, heeft iemand zonder de VESS zekering te verwijderen al een 20dB demper rondom te speaker kunnen aanbrengen?
Ik denk aan iets van isolatie, gaffer tape oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:42
Betreft 'active sound design' setting die na de dec update op 'low' terug springt, de dealer meldt mij dat ze dit niet kunnen fixen omdat ze de navi/infotainment update niet kunnen downgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 22:08
[...]
Omdat iemand hier al had gemeld dat diegene door de buren hierop ‘aangesproken’ was had ik mijn buren vast gewaarschuwd. Na een week gaven ze aan dat het 100% meeviel. Na de tweede week vertelden ze dat ze ‘s avonds het bed uit waren gegaan omdat ze dachten dat hun vaatwasser begon te piepen _O- Maar in vergelijk met de ro(n)kende diesel is het peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O-B-One
De Ideale Man schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Hoelang is dit kabeltje dat je hebt aangebracht. Zal ik helaas ook moeten gaan gebruiken, dan weet ik wat ik moet bestellen.
Twee meter, veel te lang, maar dat zit tussen de stoel en de armsten das dat zie je toch niet. Goedkoop kabeltje met gewoven stoffen mantel. De Action is “the best”! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Vandaag naar de dealer geweest en ja mijn EV6 plus RWD is geproduceerd. 9 december jl besteld. Op de boot wachten dan _/-\o_ .

De dealer was goed op de hoogte van:
- Het 12V accu probleem. Een slechte sensor, waardoor de auto denkt dat de accu vol is. Zou nu opgelost zijn.
- Verwarmingsprobleem. Kwam alleen voor in een bepaalde batch.
- Het zombie probleem. Naast een goede startvolgorde hanteren zou het nu ook opgelost zijn.
- Voorverwarmen accu voor het (sneller kunnen) opladen. Afhankelijk update navigatie? De dealer wist dat ook niet precies. Ze rijden zelf geen grote stukken met de auto.
- Trillen. Komt soms voor inderdaad. Vaak is herbalanceren de oplossing. Verder doen LM er soms "verkeerde" banden onder.

De dealer wist niets van een eventuele overgang naar TomTom.

[ Voor 13% gewijzigd door JanAllElectric op 24-01-2022 20:05 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O-B-One
Franciesco schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Maar dat dioe je in de EV6 ook… Als je de ACC aanzet staat die meteen vast op de snelheid die je op dat moment rijdt…. Of mis ik iets? -O-

Ander vraagje aan de mensen die last hebben ( of buren hebben die last hebben) van het VESS geluid: Hoe laat kom je ‘s nachts thuis of hoe vroeg liggen je buren op bed dan? Ik vind het geluid enorm meevallen en mijn buurman heeft al jaren een Ioniq met dat geluid. Waar ik zelf meer “last” van had was het volume van zijn radio in de auto en het gebrek aan geluidsisolatie van zijn Ioniq; ik kan binnen de piepjes van zijn parkeer sensoren horen. Ook nog zoiets; visite die toetert bij het wegrijden! Dat is pas irritant! Damn guys, zwaai gewoon naar elkaar! *O*

[ Voor 25% gewijzigd door O-B-One op 24-01-2022 20:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BDelamontagne
Even stoken, maar hoe lang zijn jullie in godesnaam bezig met in/uitparkeren dat de buren klagen over de herrie??

Oke grapje, maar even serieus wat een azijnzeikers als buren heb je dan zeg. Het duurt hooguit 10/15 seconden, en dat is nog lang. Ik snap heus dat het niet per se het geluid is wat je wil horen vroeg in de ochtend, maar komaan zeg, niet zo zuur. Denken ze dat die diesel die 10 minuten staat op te warmen geen geluid maakt? Hoog tijd om eens te investeren in wat isolatie van je huis _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

BDelamontagne schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:32:
Even stoken, maar hoe lang zijn jullie in godesnaam bezig met in/uitparkeren dat de buren klagen over de herrie??

Oke grapje, maar even serieus wat een azijnzeikers als buren heb je dan zeg. Het duurt hooguit 10/15 seconden, en dat is nog lang. Ik snap heus dat het niet per se het geluid is wat je wil horen vroeg in de ochtend, maar komaan zeg, niet zo zuur. Denken ze dat die diesel die 10 minuten staat op te warmen geen geluid maakt? Hoog tijd om eens te investeren in wat isolatie van je huis _O-
In mijn eerste flatje had de onderbuurvrouw een winter lang een taxichauffeur als vriend. Die vond het heel normaal om op de parkeerplaats achter tijdens een sigaretje of drie de oude rochelende Mercedes diesel warm te draaien op de meest stupide tijden. Dan valt een bong bong me best mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
xxander968 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:55:
[...]
Maar in vergelijk met de ro(n)kende diesel is het peanuts.
Precies dit dus, ik snap de ophef totaal niet.
Het is niet lawaaieriger dan een auto met ICE die de oprit oprijdt.
Pagina: 1 ... 101 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic