De ingang op de controller heb ik veranderd, om de controller zover mogelijk uit te sluiten. Voltage op de sensor pin heb ik gemeten en die blijft exact hetzelfde, terwijl de temperatuur schommelt.
Vandaag heb ik de stekker van de printer eens andersom in het stopcontact gedaan

Nu heb ik wel gewoon een constante temperatuur, zodra het printbed niet constant onder spanning staat. Dit had ik stiekem wel verwacht want heel veel meer kon het niet zijn dacht ik. Zo zie je maar dat je stekker andersom in het stopcontact tóch rare gevolgen kan hebben.
Lord-The-Gamer (L-T-G)

Lord-The-Gamer (L-T-G)
De eerste print zit erop van de Voron 2.4.
Kan hem nu verder bouwen en dan de eerste mods uitprinten.
Ik mis gelijk octoprint zeker de functie om gelijk van Cura naar je printer te sturen.
Deze functie gebruik ik erg veel op de Ender 3
Het bouwen heeft aardig wat tijd gekost en zeker het controleren van sommige dingen en alles is goed uitgelegd.
Ik was bang dat Klipper bottleneck zal worden. Het is nog eenvoudiger dan Marlin
Ik doe dat nog steeds met Klipper, zei het dan wel vanuit Prusaslicer. Herinner me niet meer precies wat ik heb aangepast, maar dacht dat je iets aanzet in klipper waardoor die zich gedraagt als Octoprint.breaker.evert schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:08:
[Afbeelding]
De eerste print zit erop van de Voron 2.4.
Kan hem nu verder bouwen en dan de eerste mods uitprinten.
Ik mis gelijk octoprint zeker de functie om gelijk van Cura naar je printer te sturen.
Deze functie gebruik ik erg veel op de Ender 3
Het bouwen heeft aardig wat tijd gekost en zeker het controleren van sommige dingen en alles is goed uitgelegd.
Ik was bang dat Klipper bottleneck zal worden. Het is nog eenvoudiger dan Marlin
Maar mooi dat het allemaal werkt, mooi bouwpakket he !

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Ik vindt het jammer dat het bouwen bijna erop zitPixelmagic schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:22:
[...]
Ik doe dat nog steeds met Klipper, zei het dan wel vanuit Prusaslicer. Herinner me niet meer precies wat ik heb aangepast, maar dacht dat je iets aanzet in klipper waardoor die zich gedraagt als Octoprint.
Maar mooi dat het allemaal werkt, mooi bouwpakket he !

Inmiddels is het gelukt Cura koppelen met de Octoprint plugin.
Inmiddels een Benchy geprint de kwaliteit is super zeg.
[Voor 10% gewijzigd door breaker.evert op 18-05-2023 12:27]
Meaningless without pics!breaker.evert schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:24:
[...]
Inmiddels een Benchy geprint de kwaliteit is super zeg.

Probeer nu via het messaging systeem dus mijn order maar te cancellen.
Ondertussen bij 3do wel de kirigami bedmod en upgradekit, dit keer maar spacegrey gekozen aangezien die wel op voorraad was, weer kunnen bestellen.
Boullie
Zou dit daar niet bij helpen:ocf81 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:50:
FYI: Mihai was ook degene die met zijn onderzoek van het salmon skin probleem de Bondtech tandwielen heeft geïdentificeerd als de oorzaak.
https://www.aliexpress.com/item/1005005066627619.html
Die van Fysetc maken toch alles

Met een visgraatrandwiel wellicht nog wel. Nu is er alsnog de kans op speling, hoewel deze wel al wat kleiner is.gangsta_playa schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:49:
[...]
Zou dit daar niet bij helpen:
https://www.aliexpress.com/item/1005005066627619.html
Die van Fysetc maken toch alles
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Ja heb ook al meerdere keren dingen daar gekocht voor de Vorons/Prusa en ging altijd goed.InflatableMouse schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:19:
@Boullie Leek mij toch een respectabele webshop? Heb je contact opgenomen met ze?
Dit was echter een preorder van de LDO voron 0.2 upgrade kit en kirigami bedmod. Helaas laten ze al 3,5 maand niks weten en ik zie links en rechts de onderdelen wel op voorraad komen(en gaan).
Daarom besloten te cancellen omdat ik er even geen vertrouwen meer in heb. Zal daar alleen nog kopen als het op voorraad is.
Boullie
In weze is de foto hieronder dus gewoon de oorzaak van alle problemen tijdens de bouw. De hoekverbindingen met die platen zijn eigenlijk te sterk. Als de "natuurlijke" stand wanneer je dat vast draait uit het lood staat, moet daar ontzettend veel kracht op komen te staan om het haaks te trekken. Ik heb onderstaande hoek vast gedraaid nadat ik met alle bouten los die haak met lijmklemmen vast had gezet. Op het moment dat ik na het vastdraaien de klemmen loshaalde, hoor je het letterlijk PANG! van het terugspringen en staat het zoals op de foto hieronder.
De afwijking is hier 2,1 mm op 200mm. De lengte van dat profiel is 550mm. Dan is de afwijking aan het eind met bijna 6mm echt gigantisch ....

Ik weet nog niet hoe ik dit ga oplossen

Je kan ook de juiste dikte ervan af zagen en er permanent tussen laten zitten. Lijkt me makkelijker en betrouwbaarder dan het alu profiel met de hand recht proberen te krijgen, al is het een stukje jank.
My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava
lijkt me verstandig idd. Zijn het kromme profielen, of zijn het schuine einden?InflatableMouse schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:11:
Ik ga eerst kijken en nadenken over wat en waar dit precies door veroorzaakt wordt.
In het 2e geval wellicht eens denken om zoiets als dit in in tafelformaat te vinden en dan te gebruiken om 100% haakse einden te krijgen. (ze bestaan, ik heb wel eens iemand zo´n ding zien gebruien in een YT filmpje bij het maken van een PrintNC)
[Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 19-05-2023 15:27]
© ocf81 1981-infinity
Dat is altijd verstandig.InflatableMouse schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:11:
Ik ga eerst kijken en nadenken over wat en waar dit precies door veroorzaakt wordt.
Ik ging er in mijn comment blind van uit dat het scheef gezaagde extrusie is, maar er zijn nog andere mogelijkheden (bijv een kromme of getotdeerfe extrusie).
My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava
@ocf81 je heb waarschijnlijk zeker ook de Mercury One build stream van Steve builds gezien

Nee, die heb ik nog niet gezien. Ik volg steve eigenlijk niet.MdBruin schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:50:
Of zelfs de brackets welke het frame scheef trekken.
@ocf81 je heb waarschijnlijk zeker ook de Mercury One build stream van Steve builds gezien
Waar ik het over had was een DIY CNC portaalfrees die redelijk zware klussen aankan voor het geld dat je er aan kwijt bent.
Ik moest even spitten. maar in dit filmpje zit dus die tool die ik bedoelde.
© ocf81 1981-infinity
https://www.youtube.com/live/9HFd6w-yA68
Hij heeft het in het begin van de video wat hij heeft gedaan om het frame haaks te krijgen (al was het verschil bij hem nog niet zo groot).
Ik moet mijn frame ook een keertje doen, de afwerking is bij mij ook niet super. Ik heb mijn frame met shims redelijk haaks gekregen (flink beter als het was). Ik ga jouw filmpje ook eens bekijken, ik weet dat er verschillende manieren zijn om het effect te bereiken. Een CNC is natuurlijk de mooiste maar die heb ik niet tot mijn beschikking

© ocf81 1981-infinity
Dus volgend weekeinde maar eens koekeloeren.

[Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 19-05-2023 22:49]
© ocf81 1981-infinity
Procrastination FTW!ocf81 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:49:
Maar nu eerst even een M.Sc. in BPMIT over digitale transformatie en enterprise architectuur afmaken voordat de deadline zondag verloopt, en dan nog een presentatie maken en oefenen.

Ja, ik ben echt kampioen SOG, totdat het echt niet anders meer kan. Maar het zijn de laatste loodjes en het eind is nu wel in zicht

© ocf81 1981-infinity

Bl44t
Ik ben eigenlijk al best wel overtuigd, zie steeds dingetjes waar het handig zou zijn als.... kortom, dezelfde printer besteld (volgens DHL is ie inmiddels in Neuwied (bij Koblenz) beland, dus verwacht hem snel.) Ik heb PLA en PETG bij tinytronics besteld (voornamelijk Devils Design die populair en goedkoop was) en heb ivm kleurtjes nu dus 6kg filament. (en een hoop designs om uit te printen)OcGuru schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:31:
Net mijn eerste printer besteld een sovol sv06. Samen met 2 rollen pla. Ben benieuwd of dit mijn nieuwe hobby gaat worden
Ik moet voornamelijk mezelf tegenhouden om pas extra zaken te regelen/aan te schaffen als blijkt dat ik het nodig heb, want je kan je al snel een slag in de rondte kopen. Gelukkig zijn die sv06 printers zo open source dat alle stukken plastic ook als design te downloaden zijn en er zijn verschillende firmwares en aanpassingen van printgegevens zodat je ook ruime keus hebt aan slicers e.d. Ik ga bv prusaslicer gebruiken met een aangepast Prusa mk3s profiel omdat ik vrienden heb die zowel een prusa hebben als die slicer gebruiken, dan is het makkelijker samenwerken en afkijken bv.
Veel succes alvast, ik blijf het forum in ieder geval scannen op sv06 topics

Het enige punt van frustratie is voor mij dat prusaslicer extra infill (dat paarse spul) genereert bij dunnere outer walls. Cura doet gewoon wat je em opdraagt.pirke schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:31:
PrusaSlicer werkt erg makkelijk en intuïtief, ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om een andere slicer te proberen.
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Dat is volgens mij een instelling, "ensure vertical shell thickness" ofzoietsPjotrStroganov schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:41:
[...]
Het enige punt van frustratie is voor mij dat prusaslicer extra infill (dat paarse spul) genereert bij dunnere outer walls. Cura doet gewoon wat je em opdraagt.
Zelfde hier, alleen geen rollen bij besteld. Die vraag ik voor mijn verjaardag aan mijn kinderen. Benieuwd welke kleur (kleuren?) het wordtOcGuru schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:31:
Net mijn eerste printer besteld een sovol sv06. Samen met 2 rollen pla. Ben benieuwd of dit mijn nieuwe hobby gaat worden

Dat is als het goed is straks in versie 2.6 opgelost (https://forum.prusa3d.com...licer-2-6-0-alpha5-is-out)PjotrStroganov schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:41:
[...]
Het enige punt van frustratie is voor mij dat prusaslicer extra infill (dat paarse spul) genereert bij dunnere outer walls. Cura doet gewoon wat je em opdraagt.
Nice, vooral ook dat de eerste solid laag rekening houdt met de infill die eronder zit. Dat heb ik me altijd al afgevraagd waarom dat er niet in zat.Sabbi schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:47:
[...]
Dat is als het goed is straks in versie 2.6 opgelost (https://forum.prusa3d.com...licer-2-6-0-alpha5-is-out)
Hoe stabiel is 2.6? Misschien dat ik ook maar eens over moet.
De print instellingen en kalibreren zitten erop. Was allemaal erg makkelijk de test kubus waren bijna 1 keer perfect.
Nu de missende prints printen.
Ik dacht eerst van Klipper zal voor mij een moeilijkheid zijn. Het is nog makkelijker dan Marlin.
Ik heb gekozen voor de E3D v6 hottend. Ik heb twee keer meegemaakt dat deze verstopt zat. De hottend zit ook niet lekker in de behuizing. Mist aantal bevestiging punten en kan ronddraaien in de behuizing. Waardoor de nozzle vervangen een hel is.
Heb besloten om voor de E3D Revo nozzle te gaan die ook wordt geleverd bij de nieuwe LDO-kits
Ik gebruik 2.6 sinds die in alpha is.pirke schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:58:
[...]
Nice, vooral ook dat de eerste solid laag rekening houdt met de infill die eronder zit. Dat heb ik me altijd al afgevraagd waarom dat er niet in zat.
Hoe stabiel is 2.6? Misschien dat ik ook maar eens over moet.
Er zaten echter voor mij nog wat issues in mbt bridges, zodat ik toch nog terug viel op 2.5, maar deze zijn nu opgelost in de laatste beta.
2.6 beta 2 is wel goed te gebruiken nu. Ik gebruik de beta2 als primaire slicer.
[Voor 4% gewijzigd door rinkel op 21-05-2023 23:20]
Edit: config importeren uit 2.6.0a6 bevat wel Klipper, maar een nieuwe installatie kan ik het niet selecteren.
[Voor 28% gewijzigd door InflatableMouse op 22-05-2023 11:11]
Enige wat ik ooit miste was een tree support. En die is er nu ook, dus prusaslicer ftw.pirke schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:31:
PrusaSlicer werkt erg makkelijk en intuïtief, ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om een andere slicer te proberen.
blup

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Linkje naar mijn 3d model

https://www.printables.co...-tree-support-planter-pot
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ik had dit veel eerder moeten doen, geen irritant geratel meer van de pin die resoneert bij de hoge printsnelheden en de bed levelling precisie is sprongen vooruit gegaan. Ik krijg eindelijk weer perfecte first layers zonder soms 0.05 omhoog of omlaag te moeten compenseren bij starten van de print.
Installeren was verder minuten werk, kan op dezelfde header als die van de BL-Touch en in Klipper kwestie van 1 cfg entry aanpassen en opnieuw Z offset afstellen.

Mocht iemand deze nodig hebben stuur mij dan even berichtje zodat ik hem jouw kant op kan sturen/je hem kan ophalen. Ding ligt hier nu stof te happen en heb liever dat deze bij iemand anders lucht hapt

Unit is geprint in Reform ABS+.
Geclaimed door InflatableMouse

[Voor 4% gewijzigd door Bloodhoundje op 27-05-2023 19:09]
[Voor 13% gewijzigd door InflatableMouse op 27-05-2023 18:37]
Wat mij opviel is dat de stroomaansluiting van het bordje in mijn ogen wat merkwaardig is. Vanaf de voeding vertrekken 3 24V lijnen (de V+ terminals) naar het bordje en die worden aangesloten op de motor power in, (bord) power in, bed power in. Maar alleen bij de toevoer voor het bord zelf, is de negatieve terminal ook aangesloten. Je ziet dat ook op de foto van de bedrading:
De draden (3x rood en 1x zwart) zijn ook netjes bij elkaar gemaakt. Het is ook niet zo dat ze verderop zeggen 'en nu gaan we de negatieve terminals aansluiten'. Als je andere foto's bekijkt van Vorons, zie je dat bij die aansluitingen altijd de negatieve terminal ook is aangesloten. I'm confused... Ik kan mij er ergens wel iets bij voorstellen dat 1 negatieve terminal voldoende is, en dat het bord dat zo ondersteunt, maar waarom doen anderen dat dan niet?
© ocf81 1981-infinity
Ja, dat zeg ik toch ook? Ik vind het alleen typisch dat er op de motor power in en bed power in geen negatieve terminal is aangesloten. Zoals @ocf81 al zegt, is er blijkbaar één algemene grondlaag.breaker.evert schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:13:
De plus is voor de power motor power en bed power. Er gaat ook een min van bed out naar de SSR bij de volgende stap staat dit.
Dit bord heeft meerdere power inlets, zodat je meerdere voedingen kunt gebruiken: een 48V voor je steppers en 24V voor de rest. Als je dat doet, zo lees ik in de beschrijving, moet je van elke aparte voeding ook de bijbehorende negatieve terminal aansluiten. Dus je kunt daaruit concluderen dat het zo goed is aangesloten. Minder draden is minder gedoe. Alleen een beetje apart dat je verder overal alle negatieve terminals aangesloten ziet. Zekerheid voor alles natuurlijk, maar als je maar één voeding hebt, is het blijkbaar niet belangrijk. LDO zet dat niet voor de grap in hun beschrijving. Het zou ook iets zijn dat best wel snel wordt opgemerkt, mocht het niet goed zijn denk ik dan. Maar ja...ik ben ook geen expert, dus ik was even benieuwd of iemand het kon verklaren.
Wil je 100% safe spelen dan zou je ook alle 3 de min aansluitingen naar de voeding kunnen aansluiten.
[Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 28-05-2023 23:09]
© ocf81 1981-infinity
Ehhh...het is een BTT Octopus bordjeMdBruin schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:50:
@mphilipp dat is gewoon hoe SKR het bord heeft ontwikkeld.

Die speedfreak van VzBoT had het erover in zijn video over zijn recept voor snel printen:ocf81 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:06:
Had iemand deze video over stepper fundamenten van Eddie the Engineer al gezien? Erg interessant!
Ik vrees dat het een beetje te diep gaat voor mij...

Dat is ook uiteindelijk het doel. Hij zegt zelf dat ie nooit op die snelheden print, dat is alleen voor de sport. Omdat het kán...kijken hoe ver je het kunt rekken. Maar uiteindelijk zou het toch ook mooi zijn als je die vervloekte Benchy in 10 minuten kunt printen mét hoge kwaliteit?MdBruin schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:59:
(ja ik weet dat je hiermee ook de beperkingen of verbeter punten kunt vinden).
Alleen is het net als je PC overklokken tot op het bot: je moet dan behoorlijk exotisch spul gaan gebruiken. Hij heeft zelfs zijn steppermotors watergekoeld en een 600W voeding, veel aluminium onderdelen enzo. Kost allemaal een paar centen zeg maar. Maar je kunt wel hier en daar cherry picken bij die lui. En het is ook wel vermakelijk om te zien.

Uiteraard een benchy. Deze stond standaard op de bijgeleverde sd kaart idem met het filamant.
Volgens mij valt het niet tegen voor de eerste print. Voor zover ik er verstand van heb.

Hij heeft geprint op 185c / 60c. Later zag ik op de filament 195-210c graden staan. Misschien word de kwaliteit dan nog wel beter als ik hem op deze temperaturen print.
Mij viel wel de oneffenheden is het midden onder op. Maar dan is schijnbaar een bekent iets(z-seam) en is met een slicer op een minder opvallende plek te lokaliseren.
Bl44t
Gefeliciteerd! Enige mod die jij hebt is om de kabel van de extruder omhoog te houden, of doet ie dat standaard zo mooi bij je?
Ik heb een benchy zonder dak, want wat problemen met bed adhesie, moet nog even zoeken wat ik daar het beste aan kan doen, tot nu toe is na bed leveling en pritt stift alles werkbaar. Overigens dezelfde defects aan de zijkant van benchie, dat is denk ik de gcode van sovol die beter had kunnen zijn.
Wel al wat mods gedaan, heb scherm aan de linkerkant, want de printer moest kwartslag gedraaid, ondanks dat ik de kabel van het bed al een schorpioenenstaart heb gegeven en ie dus omhoog wijst nu.
Ben nu voor de spoelen iets aan het printen zodat ik ook m'n 2kg rol kan gebruiken. Die paste net niet in de houder en ik moest steeds handmatig het filament er bij trekken. Niet echt fun voor prints van 4+ uur

Ik gebruik prusaslicer (ivm vrienden), dus niet de default van Sovol. Heb net octoprint geinstalleerd en dat is fantastisch, alleen is de raspberry pi wat weerbarstig en kan ik nog niet zien wat er mis is, want geen micro-hdmi die het doet. Die is er woensdag

Octoprint is wel handig, want dan kan je bv een visualisatie krijgen van je bed. Het lijkt dat de rechterkant iets lager is dan de linker. Misschien dus maar handmatig even aanpassen, eerst 2 even hoge blokjes vinden/maken die ik daar voor kan gebruiken. Ik heb dit lange weekend echt veel geprint (ongeveer 40 uur) en heb de smaak wel te pakken, tinkercad voorlopig voor ontwerpjes en zo leren hoe of wat. Hoe is jouw ervaring met de sovol? Ik vond het installeren eigenlijk erg eenvoudig!
Als schoonmaken niet (meer) helpt, 3dlac.mediumdry schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:39:
[...]
Ik heb een benchy zonder dak, want wat problemen met bed adhesie, moet nog even zoeken wat ik daar het beste aan kan doen
Heeft de Sovol een vast bed? Ik ben op zich niet zo bekend met die printer.mediumdry schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:39:
[...]
Octoprint is wel handig, want dan kan je bv een visualisatie krijgen van je bed. Het lijkt dat de rechterkant iets lager is dan de linker. Misschien dus maar handmatig even aanpassen, eerst 2 even hoge blokjes vinden/maken die ik daar voor kan gebruiken.
In elk geval is het bed zelf zelden het probleem. Als dit scheef lijkt te staan na probing is het veelal vaker dat dat de probe zelf niet evenredig / parallel aan het bed beweegt.
Even als voorbeeld, stel dat je gantry links boven het bed iets hoger staat dan bij rechts boven het bed. De bed mesh die je te zien krijgt gaat uit van een absoluut haakse printer en perfect gerackte gantry dus die laat jou zien dat je bed scheef staat door de linkerkant van je bed lager te plaatsen en rechts iets omhoog. De probe legde linksboven het bed immers een langere weg af dan rechts. De bed mesh laat dus het tegenovergestelde zien van hoe je printer in elkaar zit.
Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg

Tenzij je bed natuurlijk echt scheef hangt, of krom is. Het kan, het is vaak minder waarschijnlijk. Ik zou het even goed checken als ik jou was want als je gantry echt scheef staat (al is het maar een tiende) en je bed recht en parallel is, dan wil je echt niet je bed scheef zetten.
[Voor 71% gewijzigd door InflatableMouse op 30-05-2023 08:00]
Gefeliciteerd! Eerste prijs! Netjes! Zo te zien gaat het niet helemaal om het hoogste aantal likes/downloads, alhoewel je wel bovenaan staat daarin. Heb je nog een reactie waarom?pwillemske schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:16:
Ik doe sinds afgelopen weekend aan mijn eerste contest van Printables. Het betreft de Organic supports contest. Moet zeggen dat het vrij goed gaat, alleen weet ik nog niet hoe de winnaar wordt gekozen?
Linkje naar mijn 3d model
https://www.printables.co...-tree-support-planter-pot
Inmiddels wel de criteria gevonden: https://blog.prusa3d.com/...ash-contests_61600/#terms
[Voor 21% gewijzigd door Voronwë op 30-05-2023 10:34]
Around here, something radiates. (Counting Crows)

© ocf81 1981-infinity
Gefeliciteerd! Ziet er inderdaad erg mooi uit. Maar het idee van supports (en vooral organic) is dat ze makkelijk te verwijderen zijn. Je moet waarschijnlijk erg voorzichtig zijn met dit potje?pwillemske schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:16:
Ik doe sinds afgelopen weekend aan mijn eerste contest van Printables. Het betreft de Organic supports contest. Moet zeggen dat het vrij goed gaat, alleen weet ik nog niet hoe de winnaar wordt gekozen?

@mphilipp Door de tussenruimte van de supports op 0 te zetten komen ze net als andere lagen gewoon vast te zitten.
[Voor 23% gewijzigd door pwillemske op 30-05-2023 11:57]
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Kabel van de exstruder is nu gewoon nog standaard. Waarschijnlijk naar meer prints gaat deze wel meer na beneden hangen. Zag idd dat er al veel prints zijn van houdertjes die de kabel extra supporten.mediumdry schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:39:
[...]
Gefeliciteerd! Enige mod die jij hebt is om de kabel van de extruder omhoog te houden, of doet ie dat standaard zo mooi bij je?
Ik heb een benchy zonder dak, want wat problemen met bed adhesie, moet nog even zoeken wat ik daar het beste aan kan doen, tot nu toe is na bed leveling en pritt stift alles werkbaar. Overigens dezelfde defects aan de zijkant van benchie, dat is denk ik de gcode van sovol die beter had kunnen zijn.
Wel al wat mods gedaan, heb scherm aan de linkerkant, want de printer moest kwartslag gedraaid, ondanks dat ik de kabel van het bed al een schorpioenenstaart heb gegeven en ie dus omhoog wijst nu.
Ben nu voor de spoelen iets aan het printen zodat ik ook m'n 2kg rol kan gebruiken. Die paste net niet in de houder en ik moest steeds handmatig het filament er bij trekken. Niet echt fun voor prints van 4+ uur
Ik gebruik prusaslicer (ivm vrienden), dus niet de default van Sovol. Heb net octoprint geinstalleerd en dat is fantastisch, alleen is de raspberry pi wat weerbarstig en kan ik nog niet zien wat er mis is, want geen micro-hdmi die het doet. Die is er woensdag![]()
Octoprint is wel handig, want dan kan je bv een visualisatie krijgen van je bed. Het lijkt dat de rechterkant iets lager is dan de linker. Misschien dus maar handmatig even aanpassen, eerst 2 even hoge blokjes vinden/maken die ik daar voor kan gebruiken. Ik heb dit lange weekend echt veel geprint (ongeveer 40 uur) en heb de smaak wel te pakken, tinkercad voorlopig voor ontwerpjes en zo leren hoe of wat. Hoe is jouw ervaring met de sovol? Ik vond het installeren eigenlijk erg eenvoudig!
Installatie was vrij simpel. Alleen firmware updaten naar de nieuwste versie was ff een dingetje. Eerste keer met de default naam van het update bestand werkte niet goed. Printer deed niks meer. Na deze hernoemd te hebben naar firmware.bin was het pas succesvol. Was wel even zweten

Bl44t
[Voor 97% gewijzigd door OcGuru op 30-05-2023 17:33]
Bl44t

© ocf81 1981-infinity
Alles erop en eraan, zit ook een CR Touch op geinstaleerd.
Nou ben ik al een paar dagen bezig om een simpele 3d print te maken (Een bootje welke vaak gebruikt wordt om te testen) Maar bij de eerste laag gaat het al verkeerd, die blijft niet plakken of als de nozzle beweegt neemt die weer een stuk mee van het net geprinte deel.
Ik ben uren bezig om het bed volledig te levelen door aan de knoppen te draaien met een stuk A4 papier. Maar op de een of andere manier wil het niet lukken en staat het bed elke keer niet op de juiste positie.
Ik wil niet de moed opgeven om te zeggen dat de printer niet goed is. (Kan weinig aan fout gaan denk ik)
Maar de juiste oplossing heb ik ook nog niet echt gevonden.
Ik maak gebruik van de standaard OS van Creality en ik heb daarnaast ook nog octoprint op een Raspberry pi staan. Maar geen van beide bied het succes van een eerste goeie print.
Iemand toevallig de zelfde printer of misschien weet waar ik de fout maak?
Indien glas (meestal wel het geval met Creality): schuursponsje met wat dubro of gelijkwaardigs, geen schuurmiddeltje zoals jif. Goed droog maken en navegen met een velletje keukenpapier en isopropyl alcohol (>90%).
Welk/wat voor voor filament print je mee? Sommige merken en types plakken wat moeilijker dan andere soorten.
Als het echt niet wil, busje 3dlac op Amazon bestellen en je bed er mee inspuiten. Als het bed oppervlak er niet afkan (de build plate) even de boel afschermen met keukenpapier of zoiets, zodat je niet je halve printer inspuit met dat spul.
Toevoeging:
Als je vermoed dat het met de nozzle afstand tot het bed te maken heeft kan je ook zonder filament een print starten. Je kan dan wellicht via de controls van de printer de print snelheid naar 10% zetten en controleren wat je nozzle afstand op dat moment is (tijdens de print dus). Indien je slicer iets geks meegeeft waardoor je z-offset verkeerd komt te staan kan je dat onder andere op deze manier achterhalen.
[Voor 24% gewijzigd door InflatableMouse op 31-05-2023 09:24]
Het is inderdaad glas, maar met een schuurspons maak je dan niet juist krassen in het glas wat weer de werking gaat beïnvloeden?InflatableMouse schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:21:
@marcel19 wat voor bed zit er op, welk materiaal en heb je dit al geprobeerd schoon te maken?
Indien glas (meestal wel het geval met Creality): schuursponsje met wat dubro of gelijkwaardigs, geen schuurmiddeltje zoals jif. Goed droog maken en navegen met een velletje keukenpapier en isopropyl alcohol (>90%).
Welk/wat voor voor filament print je mee? Sommige merken en types plakken wat moeilijker dan andere soorten.
Als het echt niet wil, busje 3dlac op Amazon bestellen en je bed er mee inspuiten. Als het bed oppervlak er niet afkan (de build plate) even de boel afschermen met keukenpapier of zoiets, zodat je niet je halve printer inspuit met dat spul.
Toevoeging:
Als je vermoed dat het met de nozzle afstand tot het bed te maken heeft kan je ook zonder filament een print starten. Je kan dan wellicht via de controls van de printer de print snelheid naar 10% zetten en controleren wat je nozzle afstand op dat moment is (tijdens de print dus). Indien je slicer iets geks meegeeft waardoor je z-offset verkeerd komt te staan kan je dat onder andere op deze manier achterhalen.
Op dit moment heb ik 1 rol PLA erin zitten wat er nog bij zat. Ik moet ook dus nog even goed gaan kijken naar welke filament ik ga kopen hiervoor (tips zijn welkom)

Dat is het idee inderdaadmarcel19 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:28:
[...]
Het is inderdaad glas, maar met een schuurspons maak je dan niet juist krassen in het glas wat weer de werking gaat beïnvloeden?

Gewoon licht boenen en schoonmaken, niet heel hard gaan duwen uiteraard, dat heeft geen zin. Het is niet de bedoeling dat je zichtbaar krassen maakt en dat het oppervlak helemaal dof wordt.
Als je dat niet helemaal vertrouwt is dat geen probleem, dan pak je een gewoon sponsje met wat dubro, en probeer je dat eerst.
Staat erop welk merk dat het is?marcel19 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:28:
[...]
Op dit moment heb ik 1 rol PLA erin zitten wat er nog bij zat. Ik moet ook dus nog even goed gaan kijken naar welke filament ik ga kopen hiervoor (tips zijn welkom)
Waarschijnlijk kan je tijdens het printen de z-offset nog afstellen (lager zetten) via het display.marcel19 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:14:
Ik heb sinds kort een 3D printer overgenomen van een kennis: Creality CR-200B.
Alles erop en eraan, zit ook een CR Touch op geinstaleerd.
Nou ben ik al een paar dagen bezig om een simpele 3d print te maken (Een bootje welke vaak gebruikt wordt om te testen) Maar bij de eerste laag gaat het al verkeerd, die blijft niet plakken of als de nozzle beweegt neemt die weer een stuk mee van het net geprinte deel.
Ik ben uren bezig om het bed volledig te levelen door aan de knoppen te draaien met een stuk A4 papier. Maar op de een of andere manier wil het niet lukken en staat het bed elke keer niet op de juiste positie.
Ik wil niet de moed opgeven om te zeggen dat de printer niet goed is. (Kan weinig aan fout gaan denk ik)
Maar de juiste oplossing heb ik ook nog niet echt gevonden.
Ik maak gebruik van de standaard OS van Creality en ik heb daarnaast ook nog octoprint op een Raspberry pi staan. Maar geen van beide bied het succes van een eerste goeie print.
Iemand toevallig de zelfde printer of misschien weet waar ik de fout maak?
Dat zou je even moeten doen met een test printje, bijvoorbeeld:
https://www.thingiverse.com/thing:4664803/files ( wel horizontaal printen ipv verticaal zoals de file zelf is )
InflatableMouse schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Dat is het idee inderdaad. Als het niet zou beinvloeden had het ook geen zin
.
Gewoon licht boenen en schoonmaken, niet heel hard gaan duwen uiteraard, dat heeft geen zin. Het is niet de bedoeling dat je zichtbaar krassen maakt en dat het oppervlak helemaal dof wordt.
Als je dat niet helemaal vertrouwt is dat geen probleem, dan pak je een gewoon sponsje met wat dubro, en probeer je dat eerst.
[...]
Staat erop welk merk dat het is?
Oude rollen gaan wel achteruit in kwaliteit door dat ze vocht opnemen, je kan het een paar uur in de oven doen op 40-50 graden om te drogen.
Verder is 3dlac/pritt stift/haarlak altijd een goeie op glazen platen.
Maar waarschijnlijk zit het gewoon in je Z-Offset,

[3D printen] Welke (PLA) filament merken raden jullie aan?
Zelf gebruik ik Polymaker, dat is wel wat duurder dan de Devil design.
[Voor 49% gewijzigd door MdBruin op 31-05-2023 11:11]
Bed geleveld en dat 6x herhaald totdat alles gelijk was met een stukje A4 papier.
Testprint gedaan: https://www.printables.com/model/262711-alignment-test
En dit is het resultaat:
Begin het een beetje op te geven. Inmiddels al 3 dagen aan gespendeerd om maar een simpel printje te kunnen maken.

Op de foto lijkt het alsof de nozzle nog steeds hoog staat. Nozzle moet het stukje papier wel echt een beetje grijpen maar niet vasthouden(klinkt een beetje vaag i know)marcel19 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:08:
Schoongemaakt met Dubro met een schuursponsje. Was gelijk een stukje schoner.
Bed geleveld en dat 6x herhaald totdat alles gelijk was met een stukje A4 papier.
Testprint gedaan: https://www.printables.com/model/262711-alignment-test
En dit is het resultaat:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Begin het een beetje op te geven. Inmiddels al 3 dagen aan gespendeerd om maar een simpel printje te kunnen maken.
Zou ook een verse/nieuwe rol filament gebruiken want je weet nooit wat er met de oude rol is gebeurd.
[Voor 3% gewijzigd door Boullie op 31-05-2023 11:16]
Boullie
Hoogstwaarschijnlijk is het je z offset die te hoog staat
Dat is exact wat ik gedaan heb, 6x afgesteld van links naar rechts naar boven en naar onderen.Boullie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:14:
[...]
Op de foto lijkt het alsof de nozzle nog steeds hoog staat. Nozzle moet het stukje papier wel echt een beetje grijpen maar niet vasthouden(klinkt een beetje vaag i know)
Zou ook een verse/nieuwe rol filament gebruiken want je weet nooit wat er met de oude rol is gebeurd.
Papiertje voel je aan dat die onder de nozzle doorgaat, maar niet vast zit. Begrijp precies wat je bedoeld.
Ik woon zelf in Hilversum.Erebus1 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:19:
Van waar ben je ergens ? Misschien kan iemand fysiek langskomen en je helpen?
Hoogstwaarschijnlijk is het je z offset die te hoog staat
Die nozzle moet naar beneden, gooi je z-offset na het kalibreren eens 1 of 2 laagdiktes naar beneden. ( -0.2mm ). Je eerste laag moet echt op het glas drukkenmarcel19 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:29:
[...]
Dat is exact wat ik gedaan heb, 6x afgesteld van links naar rechts naar boven en naar onderen.
Papiertje voel je aan dat die onder de nozzle doorgaat, maar niet vast zit. Begrijp precies wat je bedoeld.
De papiermethode is een grof afstelling, hierna moet je finetunen, Dit is een goeie print tuning guide: https://ellis3dp.com/Prin...s/first_layer_squish.html
[Voor 20% gewijzigd door Rmg op 31-05-2023 11:35]
https://teachingtechyt.github.io/index.html
Deze gast heeft ook een youtube kanaal, ik vind de meeste wel informatief.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied
Na het papiertje ben je nog niet klaar. Dat is meer de basis.marcel19 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:29:
[...]
Dat is exact wat ik gedaan heb, 6x afgesteld van links naar rechts naar boven en naar onderen.
[...]
Ik woon zelf in Hilversum.
Je moet tijdens het printen even je z-offset ietjes verder naar beneden afstellen via het displaytijdens het printen.
Deze site heeft een mooi dealtje eigenlijk, gaat me vooral om het boek van 3d printen.
Voor 1 euro kan je ook geen bult aan vangen, gaat ook beetje in over het onstaan van printen.
De andere boeken kunnen voor sommige misschien nog van pas komen.
Geprobeerd, maar dan gaat er 1 kant goed, maar de andere kant trek die alles weer van het glas af.Rmg schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:31:
[...]
Die nozzle moet naar beneden, gooi je z-offset na het kalibreren eens 1 of 2 laagdiktes naar beneden. ( -0.2mm ). Je eerste laag moet echt op het glas drukken
De papiermethode is een grof afstelling, hierna moet je finetunen, Dit is een goeie print tuning guide: https://ellis3dp.com/Prin...s/first_layer_squish.html

Zet ik hem dan nog 1 stukje verder naar beneden, schuurt die keihard over de glasplaat

Zelfs na het spelen met offset, en alle andere mogelijkheden lukt het maar niet om een simpel printje eruit te krijgen.wPlayNL schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:36:
[...]
Na het papiertje ben je nog niet klaar. Dat is meer de basis.
Je moet tijdens het printen even je z-offset ietjes verder naar beneden afstellen via het displaytijdens het printen.
Het lijkt wel alsof er iets krom is, want de enige kant gaat goed maar dan de andere kant weer niet.
Want dan komt de nozzle weer bij het stukje waar die overheen moet en trekt die alles weer van de plaat af.

© ocf81 1981-infinity
OcGuru schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:26:
Oke eerst print met de sv06 is een feit![]()
Uiteraard een benchy. Deze stond standaard op de bijgeleverde sd kaart idem met het filamant.
Helemaal idem hier, ik had dezelfde foto's kunnen postenMij viel wel de oneffenheden is het midden onder op. Maar dan is schijnbaar een bekent iets(z-seam) en is met een slicer op een minder opvallende plek te lokaliseren.

Nog wat rollen filament in bestelling (paar kleurtjes PLA en PETG). En de eerste mods voor de SV06 staan al op de ToDo lijst om te printen. Een paar extra supports om kabels netjes mee te laten bewegen zonder schuren of klemmen. Dekseltje achterop het scherm. Dat soort grut.
Nog zoekend naar een setje XT60H stekkers om de netvoeding te verplaatsen. Wanneer ik weet waar ik de voeding definitief ga plaatsen (en of het standaard blijft of vervanging door betere kwaliteit van Meanwell) dan kan er daarvoor ook iets getekend en geprint worden.
Wat een gaaf speelgoed

Daar heb je een bed mesh voor, om dat te corrigeren.marcel19 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:49:
[...]
Geprobeerd, maar dan gaat er 1 kant goed, maar de andere kant trek die alles weer van het glas af.![]()
Zet ik hem dan nog 1 stukje verder naar beneden, schuurt die keihard over de glasplaat![]()
[...]
Zelfs na het spelen met offset, en alle andere mogelijkheden lukt het maar niet om een simpel printje eruit te krijgen.
Het lijkt wel alsof er iets krom is, want de enige kant gaat goed maar dan de andere kant weer niet.
Want dan komt de nozzle weer bij het stukje waar die overheen moet en trekt die alles weer van de plaat af.![]()
Maar in een van mijn eerdere posts gaf ik de suggestie om eens zonder filament te printen. Je kan dan de print speed op 10% zetten (of zelfs pauzeren) en zien wat je afstand is.
Met een slicer profile op 0.2mm zou je er 2 papiertjes onder moeten kunnen schuiven, en zou dat moeten "slepen" onder de nozzle. Als je er 3 of 4 velletjes onderdoor kan halen is er iets anders aan de hand wat je even moet uitzoeken.
Als ik de foto's zo zie er even vanuit ga dat je layer height 0.2mm is, lijkt het mij dat het eerder 0.4 of zelfs 0.5mm is, want het ziet er uit alsof er een bijna rond lijntje op de plaat wordt gelegd, in plaats van dat het filament tegen het bed wordt gedrukt tijdens printen. Gevolg is dat het daarom los ligt, anders wordt het "erop" gedrukt, en plakt het vast.
Edit:
Bij nader inzien, als het zo scheef gaat dat je aan de ene kant (veel) te hoog staat en aan de andere kant in het bed boort met je nozzle, is er iets anders dan offset en bed mesh mis. Op een relatief kleine printer zou het niet mogen (denk ik) dat je meer dan 0.2mm verloop hebt (ik hanteer voor mijzelf ongeveer 0.05mm per 100mm bed, dus op een 300mm bed max 0.15mm wat ik acceptabel vind. Er zit dus denk ik iets scheef, bijvoorbeeld.
[Voor 15% gewijzigd door InflatableMouse op 31-05-2023 16:35]
© ocf81 1981-infinity

© ocf81 1981-infinity
Top, ga daar vanavond/morgen maar weer verder mee aan de gang.InflatableMouse schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:18:
[...]
Daar heb je een bed mesh voor, om dat te corrigeren.
Maar in een van mijn eerdere posts gaf ik de suggestie om eens zonder filament te printen. Je kan dan de print speed op 10% zetten (of zelfs pauzeren) en zien wat je afstand is.
Met een slicer profile op 0.2mm zou je er 2 papiertjes onder moeten kunnen schuiven, en zou dat moeten "slepen" onder de nozzle. Als je er 3 of 4 velletjes onderdoor kan halen is er iets anders aan de hand wat je even moet uitzoeken.
Als ik de foto's zo zie er even vanuit ga dat je layer height 0.2mm is, lijkt het mij dat het eerder 0.4 of zelfs 0.5mm is, want het ziet er uit alsof er een bijna rond lijntje op de plaat wordt gelegd, in plaats van dat het filament tegen het bed wordt gedrukt tijdens printen. Gevolg is dat het daarom los ligt, anders wordt het "erop" gedrukt, en plakt het vast.
Edit:
Bij nader inzien, als het zo scheef gaat dat je aan de ene kant (veel) te hoog staat en aan de andere kant in het bed boort met je nozzle, is er iets anders dan offset en bed mesh mis. Op een relatief kleine printer zou het niet mogen (denk ik) dat je meer dan 0.2mm verloop hebt (ik hanteer voor mijzelf ongeveer 0.05mm per 100mm bed, dus op een 300mm bed max 0.15mm wat ik acceptabel vind. Er zit dus denk ik iets scheef, bijvoorbeeld.
Vanavond eerst even deze 2 dingen ophalen:
https://www.plasticz.nl/n...antone485-3d-filamen.html Dan weet ik zeker dat ik NIEUW filament heb.
https://www.plasticz.nl/n...printbed-hecht-spray.html Voor de hechting

Zit er in je start gcode wel een G29 command om een bedlevel (9 probe points) uit te voeren en die te gebruiken?marcel19 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:49:
[...]
Geprobeerd, maar dan gaat er 1 kant goed, maar de andere kant trek die alles weer van het glas af.![]()
Zet ik hem dan nog 1 stukje verder naar beneden, schuurt die keihard over de glasplaat![]()
[...]
Zelfs na het spelen met offset, en alle andere mogelijkheden lukt het maar niet om een simpel printje eruit te krijgen.
Want dan komt de nozzle weer bij het stukje waar die overheen moet en trekt die alles weer van de plaat af.![]()
Doe je levelen koud of warm? Het is wel van belang om de bed en de nozzle op temperatuur te zetten.
En waar zou ik dat moeten zien? Als de printer start gaat die eerst 25 punten langs met die cr touch.wPlayNL schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:38:
[...]
Zit er in je start gcode wel een G29 command om een bedlevel (9 probe points) uit te voeren en die te gebruiken?
Is dat wat je bedoeld? Dit is wat ik zie als ik het handmatig doe:
En dit is het volgens Octoprint:
Ik zit er bijna aan te denken om een kleine waterpas te gaan pakken en die overal langsheen te gaan halen... Ik level met een warm bed en nozzle.breaker.evert schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:33:
Controleer heeft of alle bouten goed vast zit. En dan even met de blokhaak controleren.
Doe je levelen koud of warm? Het is wel van belang om de bed en de nozzle op temperatuur te zetten.
[Voor 28% gewijzigd door marcel19 op 31-05-2023 19:49]