Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:48
marcel19 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:41:
[...]

En waar zou ik dat moeten zien? Als de printer start gaat die eerst 25 punten langs met die cr touch.
Is dat wat je bedoeld? Dit is wat ik zie als ik het handmatig doe:
[Afbeelding]

[...]

Ik zit er bijna aan te denken om een kleine waterpas te gaan pakken en die overal langsheen te gaan halen... Ik level met een warm bed en nozzle.
Dat klinkt inderdaad als een bed mesh maken. Misschien moet je hem dan alleen nog inladen in je start gcode. Neem aan dat die Creality slicer nog steeds op cura gebaseerd is.

Dan zou je deze video kunnen proberen:

YouTube: Configure your GCODE to use the ABL Mesh from a CR-TOUCH or BL-TOUCH...

G29 maakt een bed mesh en gebruikt die dan tijdens het printje.
Maar een
M420 laad de bed mesh voordat hij aan je printje gaat beginnen. Hopelijk is dat dan voldoende voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

En waar zou ik dat moeten zien? Als de printer start gaat die eerst 25 punten langs met die cr touch.
Is dat wat je bedoeld? Dit is wat ik zie als ik het handmatig doe:
[Afbeelding]

En dit is het volgens Octoprint:
[Afbeelding]

[...]
Zitten er op dat bed stelschroeven? Wellicht toch even die ene hoek bijdraaien.
Je kan de start code van je prints instellen in je slicer. Daar verwacht ik dit dan ook terug te vinden.
voor meer info: RepRap Wiki over G-code
Ik zit er bijna aan te denken om een kleine waterpas te gaan pakken en die overal langsheen te gaan halen... Ik level met een warm bed en nozzle.
De betere term is Tramming. Ome Tom heeft ooit eens uitgelegd waarom levelen eigenlijk geen goede naam is. (toen ie nog wel eens zinnige dingen zei)
Het draait om het evenwijdig krijgen van het vlak van het bed met het vlak waarin de printkop beweegt. Een waterpas gaat je dan ook niet helpen omdat die niet in hetzelfde referentiekader opereert.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 31-05-2023 20:20 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overigens nog een vraag: Heeft iemand hier ervaring met het printen van ABS-GF of ASA-GF? Hoe bruikbaar is dat spul voor functionele prints die je met de blote hand aanraakt?

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 31-05-2023 20:57 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:04
wPlayNL schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:51:
[...]

Dat klinkt inderdaad als een bed mesh maken. Misschien moet je hem dan alleen nog inladen in je start gcode. Neem aan dat die Creality slicer nog steeds op cura gebaseerd is.

Dan zou je deze video kunnen proberen:

YouTube: Configure your GCODE to use the ABL Mesh from a CR-TOUCH or BL-TOUCH...

G29 maakt een bed mesh en gebruikt die dan tijdens het printje.
Maar een
M420 laad de bed mesh voordat hij aan je printje gaat beginnen. Hopelijk is dat dan voldoende voor je.
WOW :D

Dit ziet er even beter uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLr5A1LPtuJeoDUo2GHk8ZCukps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4L2bZhdDbxEBJAEejgOoWMl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdXHuN2W_jC_lDatWm_lGE0TtYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyPY2w7twSvY48JFwy8rCRqO.jpg?f=fotoalbum_tile

Het enige wat die nu niet doet, is zeg maar eerst een streepje maken aan de zijkant om overtollig filament weg te halen. Hij begint gelijk aan de print.

Is dat nog iets wat ik ergens moet aanzetten?

[ Voor 5% gewijzigd door marcel19 op 31-05-2023 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
marcel19 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:35:
[...]

WOW :D

Dit ziet er even beter uit.
[Afbeelding][Afbeelding]

Het enige wat die nu niet doet, is zeg maar eerst een streepje maken aan de zijkant om overtollig filament weg te halen. Hij begint gelijk aan de print.

Is dat nog iets wat ik ergens moet aanzetten?
Gefeliciteerd, Heel veel print plezier alvast :)

In je start gcode zou je iets moeten zien zoals dit:
G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; draw 1st line
G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; move to side a little
G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; draw 2nd line
Voor mijn creality printer (ender 3) gebruikte ik vroeger deze start g-code met goed succes:
(wel even je oude start g-code opslaan in een kladblokje, dan kan je makkelijk terug mocht het niks zijn)
; Ender 3 Custom Start G-code
M117 Getting the bed up to temp!
M140 S{material_bed_temperature_layer_0} ; Set Heat Bed temperature
M190 S{material_bed_temperature_layer_0} ; Wait for Heat Bed temperature
M117 Pre-heating the extruder!
M104 S160; start warming extruder to 160
G28 ; Home all axes
M117 Auto bed-level GO!
G29 ; Auto bed-level (BL-Touch)
G92 E0 ; Reset Extruder
M117 Getting the extruder up to temp!
M104 S{material_print_temperature_layer_0} ; Set Extruder temperature
M109 S{material_print_temperature_layer_0} ; Wait for Extruder temperature
G1 Z1.0 F3000 ; move z up little to prevent scratching of surface
G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; move to start-line position
M117 LET THE PURGE BEGIN!
G92 E0 ; reset extruder
M117 Autobots! Roll Out!
; End of custom start GCode
De G29 ; Auto bed-level (BL-Touch) regel zou je nog kunnen aanpassen naar die M420 regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
wPlayNL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 04:58:
[...]

Gefeliciteerd, Heel veel print plezier alvast :)

In je start gcode zou je iets moeten zien zoals dit:

[...]

Voor mijn creality printer (ender 3) gebruikte ik vroeger deze start g-code met goed succes:
(wel even je oude start g-code opslaan in een kladblokje, dan kan je makkelijk terug mocht het niks zijn)

[...]

De G29 ; Auto bed-level (BL-Touch) regel zou je nog kunnen aanpassen naar die M420 regel.
Ik heb deze ingeladen, maar hij trekt maar 1 streep aan de linkerkant. Maar volgens de Gcode:
code:
1
2
3

Zou die 1 lijn trekken, daarna beetje opzij, en daarna de 2de lijn trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
marcel19 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Ik heb deze ingeladen, maar hij trekt maar 1 streep aan de linkerkant. Maar volgens de Gcode:
code:
1
2
3

Zou die 1 lijn trekken, daarna beetje opzij, en daarna de 2de lijn trekken.
Als het goed is gaat hij eerst van voor naar achteren. Dan ?0,2mm? opzij en dan weer van achteren naar voren. Dus voor het blote oog lijkt het inderdaad 1 lijntje. Daarna begint de echte print

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
wPlayNL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Als het goed is gaat hij eerst van voor naar achteren. Dan ?0,2mm? opzij en dan weer van achteren naar voren. Dus voor het blote oog lijkt het inderdaad 1 lijntje. Daarna begint de echte print
Zal er eens op letten vanmiddag als ik weer een nieuw print start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Misschien niet direct een vraag over 3D printers, maar wel gerelateerd; ik heb een houder gemaakt voor mijn filament rollen, maar het blijft lastig om in te schatten hoeveel filament ik nou daadwerkelijk over heb.

Nou bedacht ik me dat ik gewoon een weegschaal onder het hele ding kan zetten en dan met een volle rol van 1KG de weegschaal op 1KG kan instellen, maar dan moet ik dus óf een analoge weegschaal hebben óf een die handmatig in te stellen is (dus niet alleen een tare knopje maar echt instelbaar).

Heeft iemand hier toevallig een mooie oplossing voor? In mijn ervaring is het bijhouden van filament in OctoPrint niet echt accuraat, en omdat ik m'n rol in een houder heb zitten is handmatig wegen ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:20
Er gaat "getrokken" worden aan de spool in deze opstelling, dus ik denk dat de nauwkeurigheid in het gevaar gaat komen. Imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 15:44

BFS

Rude awakening

Ik zag laatst dit voorbij komen op Ali, wellicht nog een optie?

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Erebus1 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:55:
Er gaat "getrokken" worden aan de spool in deze opstelling, dus ik denk dat de nauwkeurigheid in het gevaar gaat komen. Imo.
Dat vind ik niet zo erg, het gaat meer om het snel kunnen aflezen tussen prints door en een paar gram meer of minder is ook an nog geen probleem, als hij eenmaal aan het printen is (en er dus enige spanning op staat) geloof ik het wel. Ik wil vooral kunnen checken of de aangegeven hoeveelheid in PrusaSlicer nog uit de huidige rol kan.
BFS schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:01:
Ik zag laatst dit voorbij komen op Ali, wellicht nog een optie?
Leuk idee, maar ik wil toch eigenlijk wel mijn huidige opzet houden. Zoals ik het nu heb rolt zelfs een spoel van 3KG lekker soepel, en bij de houder die bij mijn CR6-SE zat (zelfde idee als dat Ali linkje) was dat echt niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, ik krijg op de een of andere manier mijn pinda met geen mogelijkheid werkend op mijn SKR 1.4 met Marlin. :(

Ik heb bruin voor +5v, blauw voor grond en zwart voor signaal. Mis ik iets?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 20:01
Toch even een "noob" vraagje.
In cura kan ik nergens aangeven dat een bepaald gedeelte toch "massief"oftewel 100% infill moet worden ( ik krijg het tenminste nergens gevonden, ook niet na wat zoekwerk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7UhcW0ZpzMbqIHCbBawBQm54lA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4vsRuCxGtfIi6C2zqq4LUX3.jpg?f=fotoalbum_large

de hoekjes moeten namelijk massief omdat ik hier later nog draad in wil tappen....

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:37
harley schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:28:
Toch even een "noob" vraagje.
In cura kan ik nergens aangeven dat een bepaald gedeelte toch "massief"oftewel 100% infill moet worden ( ik krijg het tenminste nergens gevonden, ook niet na wat zoekwerk)

[Afbeelding]

de hoekjes moeten namelijk massief omdat ik hier later nog draad in wil tappen....
Ik zou daar een holle cilinder in doen van een een millimeter kleiner dan je draad wat je wilt tappen. Heb je dat probleem ook niet. Krijg je in elk geval een solide rand om je draad heen zonder dat het helemaal 100% infill moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Model aanpassen is idd de betere oplossing. Dat gezegd hebbende;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnsJwEqMHsDCNru6llTf9QGzamU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UowtoX4oziyZ4zzdaEyVKqV9.png?f=fotoalbum_large

Support blocker invoegen, evt aanpassen op plaatsing/grootte, dan per model settings en modify settings for overlaps. Onder select settings kan je infil pattern/% aantikken om ze aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 20:01
@rippiedoos dat ik daar zelf niet aan dacht. Altijd weer te moeilijk denken terwijl het soms zo simpel is.

@godofal heb ik geprobeerd, maar de slicer deed er niks mee :(

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

ocf81 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:58:
Hmm, ik krijg op de een of andere manier mijn pinda met geen mogelijkheid werkend op mijn SKR 1.4 met Marlin. :(

Ik heb bruin voor +5v, blauw voor grond en zwart voor signaal. Mis ik iets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K98zyodeouo2hbv7gZAzirksCxQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cYhUCjmHCWrn8XDzeX6hdhJw.jpg?f=user_large

Ja, dat klinkt goed.

Kijk niet te veel naar de pinouts van het schema zelf, dat is voor een ander bord dan de SKR 1.4. Het alleen voor de duidelijkheid van wat er bij genoteerd staat. Ik had namelijk exact dezelfde vraag toen ik mijn probe op een toolbordje wilde aansluiten en dat even niet snapte.

Ik hoop ik hoop ik hoop dat je het niet per ongeluk verkeerd heb aangesloten met de 5V op de signal. Ding heeft geen beveiliging tegen kortsluiting en die van mij was in 1 keer stuk.

Als er spanning op staat zou het lampje moeten gaan branden bovenop de probe, en als je er metaal onder tegenaan houdt zou het ledje uit moeten gaan. Daar is geen config voor nodig dus dat zou je moeten kunnen testen.

Na kortsluiten doet de led het nog wel, maar triggert niet meer (led blijft aan met metaal er tegenaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 16:41
:/

[ Voor 127% gewijzigd door BTFD op 05-06-2023 05:09 ]

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:38:
[...]

[Afbeelding]

Ja, dat klinkt goed.

Kijk niet te veel naar de pinouts van het schema zelf, dat is voor een ander bord dan de SKR 1.4. Het alleen voor de duidelijkheid van wat er bij genoteerd staat. Ik had namelijk exact dezelfde vraag toen ik mijn probe op een toolbordje wilde aansluiten en dat even niet snapte.

Ik hoop ik hoop ik hoop dat je het niet per ongeluk verkeerd heb aangesloten met de 5V op de signal. Ding heeft geen beveiliging tegen kortsluiting en die van mij was in 1 keer stuk.

Als er spanning op staat zou het lampje moeten gaan branden bovenop de probe, en als je er metaal onder tegenaan houdt zou het ledje uit moeten gaan. Daar is geen config voor nodig dus dat zou je moeten kunnen testen.

Na kortsluiten doet de led het nog wel, maar triggert niet meer (led blijft aan met metaal er tegenaan).
De led gaat gelukkig uit als ik er een lepel tegenaan houd, maar de controller doet verder niks met het signaal. Ik vermoed dat ik de signaaldraad niet goed gekrimpt heb. Dus daar maar eens naar kijken. Als dat ook niet werkt moet ik toch maar gelijk over op de Duet3 die ik er later nog eens op wilde gaan zetten. Ik wilde eigenlijk eerst de andere i3 afmaken voordat ik deze printer zou demonteren, maar misschien kan het niet anders.

edit:

update: opnieuw krimpen heeft gewerkt.

* ocf81 moet netter krimpen, dan heeft ie minder te zeiken

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 03-06-2023 13:38 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@harley waarom niet gewoon direct de schroef erin draaien? Dat werkt prima.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:00
Ik ben net begonnen en van alles nog aan het ontdekken. Ik heb een Sovol SV06 an gebruik Prusaslicer, met een profiel voor de sv06 die ik online vond. In principe werkt het goed, maar bij prints gaat eerst de extruder hard tegen de kant, alsof ie voorbij het 0 punt wil. Het maakt een hoop herrie en trilt de hele machine. Niet zoals welk ander geluid dan ook. Dus ik denk dat de starting G-code niet helemaal lekker is. Het opwarmen begint na het probleem en daarvoor zijn maar een paar regels. Ik ben nog aan het zoeken waar het aan kan liggen, maar is 1 van deze opdrachten iets waarvan jullie meteen zien dat dat het kan zijn?

code:
1
2
3
4
5
6
7
G90 ; use absoulte coordinates
M83 ; extruder relative mode

M104 S150 ; set nozzle temp to 150

G28 ; home all axes
M420 S1 ;load mesh

Ik denk dat het G90 of G28 zal zijn, waarbij ik G90 waarschijnlijk vind, want Octolapse moest aangepast worden voor g90/g91, omdat de extruder geen filament meer extrude na layer 1. (bekend issue voor een aantal extruders)

Hebben jullie pointers voor me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:54

Boullie

Da Bulster

ocf81 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:44:
[...]
update: opnieuw krimpen heeft gewerkt.

* ocf81 moet netter krimpen, dan heeft ie minder te zeiken
Crimping ain't Easy

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:37
ocf81 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:45:
@harley waarom niet gewoon direct de schroef erin draaien? Dat werkt prima.
Een schroef direct in 30% infill draaien zal weinig body hebben om in vast te grijpen.

Een gat waar je draad in tapt zal beter houden maar we gat zonder draad zal inderdaad ook werken weet ik uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 09:08
pwillemske schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:16:
Ik doe sinds afgelopen weekend aan mijn eerste contest van Printables. Het betreft de Organic supports contest. Moet zeggen dat het vrij goed gaat, alleen weet ik nog niet hoe de winnaar wordt gekozen?

Linkje naar mijn 3d model ;)
https://www.printables.co...-tree-support-planter-pot
Zag dat je hem gewonnen hebt, gefeliciteerd! Zelfs ook maar eens een poging te doen in de huidige flash contest (en om mijn pindakoekjes te beschermen van de vriendin):

https://www.printables.co...parametric-secure-jar-lid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rippiedoos schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:16:
[...]

Een schroef direct in 30% infill draaien zal weinig body hebben om in vast te grijpen.

Een gat waar je draad in tapt zal beter houden maar we gat zonder draad zal inderdaad ook werken weet ik uit ervaring.
Ik ga er vanuit dat men wel voor het proces van 3D-printen ontwerpt door een gat in op de juiste plaats in het ontwerp in te tekenen en niet zomaar ergens een boor in zet. Als je zomaar gaat boren in de infill zal, met of zonder tap, de grip niet heel goed zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 05-06-2023 07:26 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
InEtVa schreef op zondag 4 juni 2023 @ 01:34:
[...]

Zag dat je hem gewonnen hebt, gefeliciteerd! Zelfs ook maar eens een poging te doen in de huidige flash contest (en om mijn pindakoekjes te beschermen van de vriendin):

https://www.printables.co...parametric-secure-jar-lid
Dankje! Leuk ontwerp, ook een leuk contest maar zo goed ben ik nog niet om zoiets te tekenen. Bedenken lukt wel maar het idee naar de werkelijkheid brengen vind ik lastig. Ik hoop dat je wint!

Iemand een idee hoe je een 3d patroon toe kan passen op je 3d model in fusion? Ik wil bijvoorbeeld iets maken met een ouderwets ongelijk steenpatroon maar ik krijg zoiets nergens gevonden of ik kijk gewoon verkeerd.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 09:08
pwillemske schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:54:
[...]

Dankje! Leuk ontwerp, ook een leuk contest maar zo goed ben ik nog niet om zoiets te tekenen. Bedenken lukt wel maar het idee naar de werkelijkheid brengen vind ik lastig. Ik hoop dat je wint!

Iemand een idee hoe je een 3d patroon toe kan passen op je 3d model in fusion? Ik wil bijvoorbeeld iets maken met een ouderwets ongelijk steenpatroon maar ik krijg zoiets nergens gevonden of ik kijk gewoon verkeerd.
Bedankt! Ja is voor mij soms ook nog wennen in Fusion soms hoor, heb vanuit mijn studie vooral met Rhino3D gewerkt, en dat vind ik voor meer complexe vormen nog steeds prettiger, maar probeer mijzelf uit te dagen.

Wat betreft het patroon, kan je dit niet als .svg maken in Illustrator en dan importeren naar Fusion en dit op je opppervlak plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@InEtVa Dat is een goeie, ga ik naar kijken!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Na een hoop geklooi en een paar dingen nog afstellen kom ik echt goed in de buurt van perfectie :)

https://www.printables.co...os-pipe-desktop-pencil-ho

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhBsj0OMfJboEslHisD3cdebfBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tC400m2H34ndhXTKmtd93oiA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-kcSIhmwZheT4NbZSkJB_WJWaU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ErodJjU6xm0T8pd5N4FUc6Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3of5C6upknBgy0vCBYlAMgGMRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hayp4WhRwN0ZM5w8dxbURWpw.jpg?f=fotoalbum_tile

Enige wat ik nog graag zou willen is een manier om de fan van de extruder wat stiller te krijgen.
Iemand tips? :) Ik heb een Creality CR-200B :)

[ Voor 4% gewijzigd door marcel19 op 05-06-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
marcel19 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:10:
Na een hoop geklooi en een paar dingen nog afstellen kom ik echt goed in de buurt van perfectie :)

https://www.printables.co...os-pipe-desktop-pencil-ho

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Enige wat ik nog graag zou willen is een manier om de fan van de extruder wat stiller te krijgen.
noctua fans, no doubt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Oke, enige idee welke ik nodig heb daarvoor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
marcel19 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:20:
[...]

Oke, enige idee welke ik nodig heb daarvoor? :)
Als ik me niet vergis, is het deze https://www.3dprima.com/s...15-blower-fan_29153_11084

En dan zou ik eens google achter een noctua fan variant hiervan. Koop niet van ome Ali, zijn meestal knockoffs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Erebus1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:24:
[...]

Als ik me niet vergis, is het deze https://www.3dprima.com/s...15-blower-fan_29153_11084

En dan zou ik eens google achter een noctua fan variant hiervan. Koop niet van ome Ali, zijn meestal knockoffs
Wat ik erin heb zitten is toch echt wat anders. Deze heeft een directe kabel erop zitten welke blijkbaar constant stroom krijgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwUeeJPz1oGZ00cJllDq2HtcTTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4t4idAz0p4pd7EJskEXeOlL7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

marcel19 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:10:

Het nadeel met stil is dat het tevens minder goed koelt, in tegenstelling tot wat sommige ventilator fabrikanten je willen doen geloven.

Heat creep is echt wel een dingetje met sommige printers en leidt tot vervelende problemen.
Het is maar 1 mening (de mijne :P) doe er mee wat je wilt.
Noctua mag dan stille fans leveren, ze zijn voor zover ik weet exclusief 12V en de meeste Creality bordjes die ik ken doen 24V en zijn niet instelbaar. Static pressure hebben ze niet, ze verplaatsen vooral lucht zolang er niet veel weerstand is. Ik heb Noctua geprobeerd voor een part cooler en er kwam niet eens voelbaar lucht uit de duct (Ratrig met EVA 3 trihorn).

Mijn ongezouten mening is dat Noctua vooral leuk is voor je CPU koeler, maar niet voor je 3D printer. Dat heeft andere eigenschappen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
marcel19 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Wat ik erin heb zitten is toch echt wat anders. Deze heeft een directe kabel erop zitten welke blijkbaar constant stroom krijgt.
[Afbeelding]
https://www.3dprima.com/s...010-axial-fan_29154_11085

Deze lijkt me em.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

mediumdry schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:37:
Ik ben net begonnen en van alles nog aan het ontdekken. Ik heb een Sovol SV06 an gebruik Prusaslicer, met een profiel voor de sv06 die ik online vond. In principe werkt het goed, maar bij prints gaat eerst de extruder hard tegen de kant, alsof ie voorbij het 0 punt wil. Het maakt een hoop herrie en trilt de hele machine. Niet zoals welk ander geluid dan ook. Dus ik denk dat de starting G-code niet helemaal lekker is. Het opwarmen begint na het probleem en daarvoor zijn maar een paar regels. Ik ben nog aan het zoeken waar het aan kan liggen, maar is 1 van deze opdrachten iets waarvan jullie meteen zien dat dat het kan zijn?

code:
1
2
3
4
5
6
7
G90 ; use absoulte coordinates
M83 ; extruder relative mode

M104 S150 ; set nozzle temp to 150

G28 ; home all axes
M420 S1 ;load mesh

Ik denk dat het G90 of G28 zal zijn, waarbij ik G90 waarschijnlijk vind, want Octolapse moest aangepast worden voor g90/g91, omdat de extruder geen filament meer extrude na layer 1. (bekend issue voor een aantal extruders)

Hebben jullie pointers voor me?
https://www.reddit.com/r/...ips_and_tricks_to_fix_or/
Software-based issues

Printer making ugly sounds during selfalignment or the printhead even stalling. If this happens makes sure your belt tensions are set up properly. If that is the case, you can go into "Configuration>Advanced Settings >TCM Drivers> Sensorless Homing" and raise the value for the axis where that issue occurs until this is fixed (X is the printhead moving left and right, Y is the bed moving forwards and backwards, and Z is the X gantry moving up and down).
Het heeft niets met je slicer settings te maken.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
InflatableMouse schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:33:
[...]

Het nadeel met stil is dat het tevens minder goed koelt, in tegenstelling tot wat sommige ventilator fabrikanten je willen doen geloven.

Heat creep is echt wel een dingetje met sommige printers en leidt tot vervelende problemen.

[...]

Noctua mag dan stille fans leveren, ze zijn voor zover ik weet exclusief 12V en de meeste Creality bordjes die ik ken doen 24V en zijn niet instelbaar. Static pressure hebben ze niet, ze verplaatsen vooral lucht zolang er niet veel weerstand is. Ik heb Noctua geprobeerd voor een part cooler en er kwam niet eens voelbaar lucht uit de duct (Ratrig met EVA 3 trihorn).

Mijn ongezouten mening is dat Noctua vooral leuk is voor je CPU koeler, maar niet voor je 3D printer. Dat heeft andere eigenschappen nodig.
Ik deel ook wel deels je mening. Ik heb er eentje besteld bij Amazon. Ga hem wel eerst testen om te kijken wat er voor lucht uit komt in vergelijking met de originele die erop zit nu.

Wat betreft de voltage, daar kan sowieso wat aangedaan worden met een omvormertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
InflatableMouse schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:33:
[...]

[...]

Akkoord. Maar een omvormer is enigzins nodig. Er is amper verplaatsing standaard, maar heb het bij mijn cr10s pro gedaan. 17 decibels minder. En printerkop leek ook pak stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Iemand een idee waarom als de print hoger komt het opeens niet meer goed gaat?
Ik heb deze print gepakt: https://www.thingiverse.com/thing:5349467
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuzPn1_R-XPx09w3D7bAHKl3FY4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IClE29I7msn6tRuKBhD3OIb4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDHwUIoNDoFpW-Sje6hHS1uH7N0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P628DtTLMHPdrvRR6Fi83vXj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
je zit met een clog of onderextrusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Erebus1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:23:
je zit met een clog of onderextrusie
Ik start de print opnieuw, en doet gewoon wat die moet doen.
Dus een clog zal het niet zijn vermoed ik.

Onderextrusie verwacht ik ook niet want andere dingen gaan perfect.

Het lijkt enkel te gebeuren op het moment dat het een hoge print betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:50

TTLCrazy

Listen to Frankie

@marcel19 Laat je printbed eens zonder te printen naar de hoogste Z waarde gaan en check of dit soepel gaat, het lijkt erop of dit met horten en stoten gaat.

edit: het lijkt alsof hij vanaf 1 cm hoogte en daarna weer met 4 cm tussenstop tot waar hij helemaal de fout in gaat, een repeterende fout heeft in de Z verplaatsing. Kijkende naar de 2 horizontale strepen.

[ Voor 39% gewijzigd door TTLCrazy op 06-06-2023 11:34 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

marcel19 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:11:
[Afbeelding][Afbeelding]
z-steps, rotation distance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
TTLCrazy schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:31:
@marcel19 Laat je printbed eens zonder te printen naar de hoogste Z waarde gaan en check of dit soepel gaat, het lijkt erop of dit met horten en stoten gaat.

edit: het lijkt alsof hij vanaf 1 cm hoogte en daarna weer met 4 cm tussenstop tot waar hij helemaal de fout in gaat, een repeterende fout heeft in de Z verplaatsing. Kijkende naar de 2 horizontale strepen.
Maar bij deze print gaat het wel goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lfQay6vmtoyJ2N4iGM-mo4Qsk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hayp4WhRwN0ZM5w8dxbURWpw.jpg?f=fotoalbum_large
Waar kan ik die info vinden?
Ik maak gebruik van Octoprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

marcel19 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:45:
[...]

Maar bij deze print gaat het wel goed:
[Afbeelding]

[...]

Waar kan ik die info vinden?
Ik maak gebruik van Octoprint.
Ik ben bang dat ik je niet heel specifiek kan helpen want ik ben maar heel oppervlakkig bekend met Octoprint en nog minder met jouw printer.

Probeer eens in dat console of terminal deel van Octo (hoe heet dat precies :D ) M92 of (als dat niet werkt) M503.

Dat zou een buts output moeten geven met alle instellingen. Wellicht dat we daar verder mee komen.

Tenzij er iemand hier is die jou specifiek met jouw printer kan helpen om dit te controleren, zal het toch vooral zoeken worden naar de juiste info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
[Afbeelding][Afbeelding]
Hoe warm print je? Je zou iets warmer kunnen printen ( wel binnen de Max van wat op de spool staat )

Maar ik denk zelf:

Een brim erbij en/of iets langzamer printen.

Het zijn vrij snelle bewegingen op een dunne hoge print. Kan iets wat gaan wiebelen en dan niet goed hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
InflatableMouse schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Ik ben bang dat ik je niet heel specifiek kan helpen want ik ben maar heel oppervlakkig bekend met Octoprint en nog minder met jouw printer.

Probeer eens in dat console of terminal deel van Octo (hoe heet dat precies :D ) M92 of (als dat niet werkt) M503.

Dat zou een buts output moeten geven met alle instellingen. Wellicht dat we daar verder mee komen.

Tenzij er iemand hier is die jou specifiek met jouw printer kan helpen om dit te controleren, zal het toch vooral zoeken worden naar de juiste info.
Send: M92
Recv: echo: M92 X80.00 Y80.00 Z400.00 E317.00
Recv: ok
wPlayNL schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Hoe warm print je? Je zou iets warmer kunnen printen ( wel binnen de Max van wat op de spool staat )

Maar ik denk zelf:

Het zijn vrij snelle bewegingen op een dunne hoge print. Kan iets wat gaan wiebelen en dan niet goed hechten.
Net met een andere filament geprobeerd, maar eenmaal op een bepaald stuk gaat de nozzle erboven hangen. Er komt ook geen filament meer uit. Dus hij print als het ware in de lucht, zonder dat er filament uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
wPlayNL schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Maar ik denk zelf:

Bed = 55
Nozzle 205

Ik krijg vandaag mijn nieuwe rollen binnen PETG van Devil Design.

Ik ga de instellingen in de print verlagen naar 50 mm/s kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

@marcel19 Lijkt mij standaard, maar ik ken de printer niet.

Wat je wel zou kunnen doen als je iets hebt waarvan je goed de maat kan opnemen (halve mm of nauwkeuriger). Als voorbeeld, ik heb een gecalibreerde blokhaak van 130x200mm, die korte zijde kan ik met mijn schuifmaat opmeten. Stel dat die 132,4mm is, dan zou ik in principe mijn printer nozzle naar 132mm kunnen brengen en de blokhaak zou er dan niet onder mogen passen.

Het komt best nauwkeurig, ik zou niet op een rolmaat vertrouwen of iets gebruiken dat niet vlak op je bed kan staan. Voor laagjes om niet meer te hechten kan al bij een paar tiende optreden en als het dan ook nog eens wiebelt op die hoogte.

Ik denk overigens niet dat z-steps / rotation distance het meest voor de hand liggende is hoor. Zeker niet bij een standaard printer met standaard firmware waar er niets in dit opzicht aan is gewijzigd. Desalniettemin is het altijd goed om het uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynast
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 23:05
[Afbeelding][Afbeelding]
Zijn je verticale frames wel evenwijdig genoeg? Als je prints steeds op dezelfde hoogte mislukken kan dit betekenen dat je verticale extrusieframes zich op een punt of in een hoek bevinden waar ze niet evenwijdig zijn. Wanneer je printer dit specifieke punt bereikt kan dit veel weerstand veroorzaken waardoor prints mislukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
dynast schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Zijn je verticale frames wel evenwijdig genoeg? Als je prints steeds op dezelfde hoogte mislukken kan dit betekenen dat je verticale extrusieframes zich op een punt of in een hoek bevinden waar ze niet evenwijdig zijn. Wanneer je printer dit specifieke punt bereikt kan dit veel weerstand veroorzaken waardoor prints mislukken.
Dit dacht ik in eerste instantie ook. Maar Marcel heeft een Creality printer die lijkt op een Ender 5. Dus het bed gaat omlaag. Die hebben daar dan toch helemaal geen last van?

Zelf wel met mijn Ender 3 destijds gehad. En dat was inderdaad de bowden tube die teveel knelde onder een bepaalde hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@wPlayNL Dat klopt, mijn bed gaat omlaag en de extruder blijft op de zelfde hoogte.

Er is op dit moment een print bezig en die lijkt 100% goed te gaan.

Er is wel 1 verschil: Deze print ik uit via de SD kaart en direct op het LCD scherm van de printer.
De andere print welke elke keer mislukte, deed ik via OctoPrint.

Maar ik snap niet wat daar het verschil in kan zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door marcel19 op 06-06-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
in 1x geprint zonder problemen. Dit is dus geprint via de SD kaart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UADZB6D9x1ervyJpQBzR2M-eNX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghrbiS5QMIkrdjGxWs5X0PyM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk eens naar de baud rate in de firmware. Wellicht dat die te laag staat? (hoewel dat bijna nooit een probleem is)

[ Voor 21% gewijzigd door ocf81 op 07-06-2023 09:54 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matissevdb
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-06-2024
Hallo iedereen,

Ik heb me net een FLSUN QQ-S PRO aangeschaft. Nu ben ik helemaal nieuw met 3D printen en vond ik geen profiel in Cura voor deze printer. Kan iemand me helpen met het aanpassen van de printer settings?

Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
ocf81 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:53:
Kijk eens naar de baud rate in de firmware. Wellicht dat die te laag staat? (hoewel dat bijna nooit een probleem is)
OctoPrint pakt deze automatisch. Maar zal eens kijken of ik dat kan achterhalen wat het origineel is van de printer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Matissevdb schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:01:
Hallo iedereen,

Ik heb me net een FLSUN QQ-S PRO aangeschaft. Nu ben ik helemaal nieuw met 3D printen en vond ik geen profiel in Cura voor deze printer. Kan iemand me helpen met het aanpassen van de printer settings?

Dankje!
De pro heeft dezelfde dimensies dan de gewone QQ-S, enkel heeft de pro een betere moederbord etc etc. 5 seconden googlen en je kunt het vinden.

Dus gewoon in Cura de QQ-S nemen.

Ik heb ook een printer waar PRO in voorkomt. Afmetingen etc zijn hetzelfde, alleen zijn sommige onderdelen in alu, beter bord etc etc. Geen invloed aan het programma dat uit de slicer komt.

Proberen zou ik zeggen, enkel zo kun je het te weten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matissevdb
Dankjewel,

Mijn eerste benchy had redelijk wat strings. heb de retraction speed nu naar 20 mm/s gezet in de hoop dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is de acceleratie bij het terugtrekken? Dat is namelijk belangrijker.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matissevdb
ocf81 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:01:
Wat is de acceleratie bij het terugtrekken? Dat is namelijk belangrijker.
Ik heb nu een retraction retract speed en een retraction prime speed van 20 mm/s. de accelleratie bij terugtrekken zie ik niet direct staan in Cura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had het over acceleratie, dus de mate van snelheidsontwikkeling. Over de korte afstand die bij een terugtrekbeweging van toepassing is zal dat veel meer uitmaken dan de snelheidsinstelling. Als je die niet kan vinden moet je wat beter zoeken. Elke slicer heeft daar instellingen voor. Als die niet worden meegegeven moet je in de firmware van je printer kijken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:11
Daar ben ik weer met mijn Prusa Mini Bear...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNzwMREGOjCYv_3uNRNQiI9OS5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qo5Mc4KQSnEWaFUm1WxGezre.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een upgrade: Linear rails op Z
Nu is de Mini volledig linear rails...

Dit is niet mijn ontwerp (de Z en Y rails), die komt van printables.
Alleen de extruder is mijn ontwerp. Alleen ben ik nog niet tevreden over waar de belt vastzit, dat ga ik nog wijzigen.

De linear rails komen van ali en amazon, daar ben ik niet tevreden over. Na al die slechte rails ga ik eens kijken bij Fermio, ik heb het idee dat die wat beter zijn, zonder meteen 300 euro kwijt te zijn aan originele Hiwin's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matissevdb
Ik kan wel wat hulp gebruiken met troubleshooting. flsun qq-s pro print niet of niet constant. denk dat het de extruder is die wel draait maar geen filament kan meenemen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wc_xyH7flu6bM5os1xEhCqssQFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3ICnH3aSDip2whC5Vwur5GK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Matissevdb En wat is je vraag? We kunnen allemaal wel eens hulp gebruiken maar je moet wel een stukkie specifieker zijn dan dat :P

Wat gebeurt er precies? Anders kun je ook een filmpje maken wanneer het probleem zichtbaar is.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matissevdb
pwillemske schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:33:
@Matissevdb En wat is je vraag? We kunnen allemaal wel eens hulp gebruiken maar je moet wel een stukkie specifieker zijn dan dat :P

Wat gebeurt er precies? Anders kun je ook een filmpje maken wanneer het probleem zichtbaar is.
Heb geprobeerd een filmpje te maken maar zie niet hoe ik het hier kan bijvoegen. Het probleem zit hem in dat het filament niet volledig door komt tot aan de hotend. De extruder werkt, trekt het filament door. tot op een bepaald moment het filament niet verder meegaat. Aan het filament zie ik niets van problemen. De hotend is ook echt proper en de tube is het ook niet.

Misschien is het iets simpel dat een newbie niet weet/ziet vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:11
Matissevdb schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:40:
[...]

Heb geprobeerd een filmpje te maken maar zie niet hoe ik het hier kan bijvoegen. Het probleem zit hem in dat het filament niet volledig door komt tot aan de hotend. De extruder werkt, trekt het filament door. tot op een bepaald moment het filament niet verder meegaat. Aan het filament zie ik niets van problemen. De hotend is ook echt proper en de tube is het ook niet.

Misschien is het iets simpel dat een newbie niet weet/ziet vandaar de vraag.
Verstopte nozzle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou iinderdaad eens kunnen kijken waar het filament stopt. Heb je al geprobeerd om handmatig het filament toe te voeren en dan gekeken hoe lang het stuk filament was dat je over hebt als je het terugtrekt? Dat kan een idee geven in welk deel van de hotend het probleem zit.

Als het bijna even lang is als het filamentpad van de hele hotend zou ik inderdaad een nozzle clog vermoeden. In zo'n geval will een cold pull nog wel eens helpen. Als je wat ongelukkiger bent zit er iets vastgekoekt in je heatbreak. In dat geval zit er weinig anders op dan je hotend uit elkaar te halen om te kijken of je met een warmtebron zoals een soldeerbout de boel op temperatuur kan brengen en dan met een hele kleine ronde borstel of met iets van 1.75mm dik de boel kan opschonen. Eventueel kan je ook de onderdelen even in de oven leggen als je geen soldeerbout hebt

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:42
ocf81 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:06:
Eventueel kan je ook de onderdelen even in de oven leggen als je geen soldeerbout hebt
Heb ik ook een keer gedaan. Werkt goed. Als je zo'n naald hebt ter grootte van filament, kun je wat er dan ook verstopt is even opstoken tot 200C ofzo en dan met een tang eruit halen en die naald er doorheen halen. Paar keer herhalen en alles moet er wet uit zijn dan. Leg er wel wat onder, want je wil geen gesmolten plastic in je oven...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Matissevdb Lijkt op een nozzle die dicht zit, kijk even op youtube hoe je de nozzle van een e3d v6 hotend los moet halen. Dan kun je kijken of het filament er wel door gaat en als dat zo is zit je nozzle dicht.

Bij een e3d v6 moet je goed uitkijken dat je de heatbreak niet krom trekt tijdens het los en vast draaien van de nozzle. Ik praat uit ervaring :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gezmo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:59
Nozzle clog zou nu makkelijker op te lossen zijn met een tool genaamd https://noclogger.com/collections/all

Geen idee of het inderdaad zo goed werkt, maar het ziet er wel grappig uit. En als het werkt een stuk makkelijker dan een cold pull of het gebruik van naalden.

Misschien ga ik het maar eens proberen 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Laatst online: 16-09 20:28
Ik kreeg als eigenaar van een Sovol SV06 plus vandaag deze mail van Sovol, die wel saillant was mbt hun streven naar het werken met open source. Ze vinden het lastig in de concurrende markt.

Hello everyone,

SV06 PLUS is fully open source on github now, including Step file, STL file, design drawing, firmware source code and touch screen icon. You will get all that you want to get. As far as we know, we are the only one Chinese 3d printer manufacturer to fully open hardware source and software source.

Since SV06 fully open source we have seen that many of you modified their sv06, some can be still be recognized, some are a little bit hard to be recognized, anyway, we believe you enjoy these modification process. When we decided to open source for SV06 at the beginning to announce the sv06, we guess that many people may want to customize the colors of those injected parts even though we still think our Sovol blue is the coolest. And the fact is as we guessed. Many people printed parts with black, white, pink, grey, green, orange to replace the blue parts, also a lot of people upgrade to klipper firmware. We are very glad to see your creavity, make this product more possibility. Fully open source is a great and a meaningful thing that we are willing to do if there is no any concerns or risk.

But actually we feel pressure all the time about open source. On the one hand, because there are the history of open source in 3d printer industry, many of people think it’s obligation for manufactor to fully open source. Some of people (included sovolers and non-sovolers) push us to open source every week after release a new printer and sometimes break the product reputation on social media. On the other hand, we want keep open source timeline not open source when release but at least after people receive the pre-order printer 2-3months later. It’s also to protect our product and our small market. For every printer we have to take 5-10 months to develop and prepare for release, these are hard work behind our engineer team and marketing team in our small company. Once fully open source, the competitor or organization can make another similar printer in a very short time. If that’s made by a larger brand, once that product release and there are similar design or parts, people would think about that we copied their design. The large brand has large exposure, people see that product first and would think that the one they see later is the copy. This is indeed happened before. Another little problem, some users give up the original parts and firmware, when the issue happens, which increase the time to identify the issue, but this won’t be our resistance.

So we usually open the mainboard source code in 3-5months after release a machine to obey the marlin firmware agreement. We hope you know that we will keep open source for the resource that we used from the third party like Marlin and Klipper, and we really appreciate their open source and contribution to the 3d printer industry and community. About keep open source for the hardware, we are unable to make a promise there, we will stay tune the market changes. We cares about you also need to cares about our future. If one day, Sovol grows up like Tesla and has many core technology and no need to worry that other competitors take a look the source code, we would be very happy to fully open source as soon as possible after release the product.

Really appreciate your support to our product. Enjoy the original source of SV06plus, happy printing! If you made any modification later, welcome to share in Sovol SV06/SV06Plus Group

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Sind deze week eigenaar van een ratrig v-core 3.1. Ik heb m overgenomen van iemand die er aan begonnen is, maar niet heeft afgewerkt. Het frame lijkt niet zorgvuldig in elkaar gezet. Dus niet 100% haaks. De x-as verloopt echt stroef. Ik ga m volledig uit elkaar halen en opnieuw beginnen. Ik kijk er al naar uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teUaaAZxnJr40WbRFPJAeSAw-8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBkoAAUkk84a1UDskMapKmob.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Ik begrijp iets niet, en ik om er maar niet achter wat het is.

Mijn printjes gaan tot nu toe super, maar er is er 1 welke maar niet wil lukken terwijl alle settings elke keer het zelfde zijn.

Werkende prints:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR3LhjOYkKqznEmUjtl6TNlexRk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghrbiS5QMIkrdjGxWs5X0PyM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoKyipfApVW5_cUN1_wX81SD_eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMNOWJ4fOiySqqJOvz4SO9u6.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar dan zoiets simpels als dit mislukt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpQ6Ka9Ci7XZO3STAABOR9ZbWvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEC4YoByieFtjoUucKtGv5QY.jpg?f=fotoalbum_large
De print hierboven heb ik maar gestopt omdat het dus verkeerd ging.

Maar ik weet gewoon niet meer waar ik het moet zoeken...

Ik print met PETG.
Bed = 70 Graden
Nozzle: 235 (Ik heb ook andere temps geprobeerd: 215-220-225-230, maar allemaal met het zelfde resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Lijkt er op dat de print op de kleine smalle stukjes niet goed blijft plakken. Heb je tijdens de print ook gekeken hoe of wat er fout gaat?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:19
marcel19 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:06:
Ik begrijp iets niet, en ik om er maar niet achter wat het is.

Mijn printjes gaan tot nu toe super, maar er is er 1 welke maar niet wil lukken terwijl alle settings elke keer het zelfde zijn.

Werkende prints:
[Afbeelding][Afbeelding]

Maar dan zoiets simpels als dit mislukt:
[Afbeelding]
De print hierboven heb ik maar gestopt omdat het dus verkeerd ging.

Maar ik weet gewoon niet meer waar ik het moet zoeken...

Ik print met PETG.
Bed = 70 Graden
Nozzle: 235 (Ik heb ook andere temps geprobeerd: 215-220-225-230, maar allemaal met het zelfde resultaat)
Het verschil is met je pokemon print dat je weinig contact hebt met je bed, des te belangrijker is het om goed je bed te reinigen en voor te bereiden. Voor PETG moet ook je Z iets omhoog in vergelijking tot PLA, des te belangrijker is een schoon bed omdat je minder squish hebt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een schoon bed lijkt mij inderdaad het eerste waar naar gekeken moet worden.
Daarentegen zou ik een hogere Z afraden. Dat zou bij gelijke flow namelijk alleen maar problemen met hechting opleveren. Wellicht een dikkere eerste laag in de slicer, maar dat is meestal ook niet nodig bij laagdiktes groter dan 0.2 mm.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@MBgek en @ocf81

Het bed is 100% schoon. Schoongemaakt met Dubro en een keukenpapiertje.
Daarna in gesprayd met die speciale 3D print lak voor de hechting.

Ben nu tussendoor een kaarthouder aan het maken. (Vandaar ook het Pokemon logo) Want wil een aantal kaarten in Display hebben)

En die kaarthouders gaan perfect...

Dit zijn de quality instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLaqHfUQtqMDKzalMmkSz_-jkgw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LTFKyEYGblhhpqAOPfOSgKsK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door marcel19 op 10-06-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is de printer goed gekalibreerd? Als de Z-hoogte precies goed is ingesteld zou met een laaghoogte van .2mm en een breedte van 150% van de spuitmond gewoon een goede eerste laag moeten kunnen worden gerealiseerd. Althans, dat is mijn geheime recept. Werkt op glas met 3DLac, Op staal met PEI (in geval van PETG met een laagje 3DLac om de hechting te verminderen), en ik denk ook wel op BuildTak.

edit: Wat is de doorsnede van de spuitmond?

[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 10-06-2023 18:48 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
ocf81 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:42:
Is de printer goed gekalibreerd? Als de Z-hoogte precies goed is ingesteld zou met een laaghoogte van .2mm en een breedte van 150% van de spuitmond gewoon een goede eerste laag moeten kunnen worden gerealiseerd. Althans, dat is mijn geheime recept. Werkt op glas met 3DLac, Op staal met PEI, en ik denk ook wel op BuildTak.

edit: Wat is de doorsnede van de spuitmond?
Ik denk zal eens met dat bed op en neer gaan terwijl die een eerste en tweede streep maakt aan de zijkant.
En ik zie direct dat zodra ik het bed iets naar beneden druk, er gelijk een goeie laag getrokken wordt.
Laat ik het bed los, komt er niks uit de nozzle. Dus er lijkt iets niet helemaal goed te gaan met de leveling.

Op de printer zit nog de originele nozzle:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YZ8Io72J3h9WyjhwH_Po8mMqu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5cNvv66hf9ZqhPrDAgBpswWM.png?f=fotoalbum_large

Deze settings heb ik in de gcode van Ultimate Cura:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
G28 ; Home all axes
M420 s1
M117 Auto bed-level GO!
G92 E0 ; Reset Extruder
G92 E0 ; reset extruder
M117 Autobots! Roll Out!

[ Voor 29% gewijzigd door marcel19 op 10-06-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:49:
[...]

Ik denk zal eens met dat bed op en neer gaan terwijl die een eerste en tweede streep maakt aan de zijkant.
En ik zie direct dat zodra ik het bed iets naar beneden druk, er gelijk een goeie laag getrokken wordt.
Laat ik het bed los, komt er niks uit de nozzle. Dus er lijkt iets niet helemaal goed te gaan met de leveling.
Dan zit je denk ik te dicht op het bed. Nog maar eens kijken naar de kalibratie van de ABL-sensor en of de herhaalbaarheid wel oké is. (M48)
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
G28 ; Home all axes
M420 s1
M117 Auto bed-level GO!
G92 E0 ; Reset Extruder
G92 E0 ; reset extruder
M117 Autobots! Roll Out!
Dat is gewoon de start code. Ik zie hier eigenlijk niks bijzonders. Je wil misschien wel een G29 toevoegen om de ABL uit te voeren, als je deze niet in de EEPROM hebt opgeslagen. M420 zonder L-index doet denk ik niet zo veel.

Zet wel even je line width op ca 150% van je spuitmonddoorsnede. Dat is dus 0.6. Wellicht dat 0.5mm/125% ook nog wel gaat werken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
[...]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
G28 ; Home all axes
M420 s1
M117 Auto bed-level GO!
G92 E0 ; Reset Extruder
G92 E0 ; reset extruder
M117 Autobots! Roll Out!
Vandaar dat ik zei dat je Z iets hoger moet voor PETG, dan moet je niet zo platdrukken als bijvoorbeeld PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBgek schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:10:
[...]

Vandaar dat ik zei dat je Z iets hoger moet voor PETG, dan moet je niet zo platdrukken als bijvoorbeeld PLA.
Ik zou graag willen weten over welke laagdiktes je het dan hebt. Meestal is dat namelijk niet nodig als de printer goed gekalibreerd is.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 10-06-2023 19:12 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
ocf81 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:09:
[...]

Dan zit je denk ik te dicht op het bed. Nog maar eens kijken naar de kalibratie van de ABL-sensor en of de herhaalbaarheid wel oké is. (M48)

[...]

Dat is gewoon de start code. Ik zie hier eigenlijk niks bijzonders. Je wil misschien wel een G29 toevoegen om de ABL uit te voeren, als je deze niet in de EEPROM hebt opgeslagen. M420 zonder L-index doet denk ik niet zo veel.

Zet wel even je line width op ca 150% van je spuitmonddoorsnede. Dat is dus 0.6. Wellicht dat 0.5mm/125% ook nog wel gaat werken.
Op welke posities moet ik die gcodes neerzetten? Ben nog niet zo heel bekend met de gcodes :)
Dus snap nog niet echt waar wat moet zeg maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Na G28, want die wist de ABL grid uit het geheugen, en voordat je begint met printen, want anders is het te laat :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
ocf81 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:43:
Na G28, want die wist de ABL grid uit het geheugen, en voordat je begint met printen, want anders is het te laat :)
Dus zo: :)

code:
1
2
3
4
5
G28 ; Home all axes
G29 ; Bed Leveling
M48 ; Probe Repeatability Test
M420 s1
G92 E0 ; Reset Extruder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:59

Rmg

M48 heeft geen nut in je start gcode, dat is een commando om een nauwkeurigheidscijfer te krijgen van je probe.

Meer iets om handmatig uit te voeren.

Je 1e laag zit er echt te dicht op, je loopt door je eerste laag te schrapen.

Dat kan ook verklaren waarom je nozzle stukjes van je eerste laag lostrekt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q336m7ox1f9x3XO2IFLEA1CV4OQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JhuScUJvv2ia7AoPR6m1126C.png?f=user_large

Z hop zou je ook nog kunnen proberen aan te zetten voor dit soort prints.

[ Voor 79% gewijzigd door Rmg op 10-06-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:47:
[...]

Dus zo: :)

code:
1
2
3
4
5
G28 ; Home all axes
G29 ; Bed Leveling
M48 ; Probe Repeatability Test
M420 s1
G92 E0 ; Reset Extruder
Wat @Rmg inderdaad zegt. M48 is een test die je kan uitvoeren voor diagnostische doeleinden. Als je ABL sensor niet goed werkt kan je dat uitvinden met dat commando. Dat doe je dus met de console in OctoPrint of via Cura. Als de standaardafwijking meer dan een kwart laagdikte bedraagt heb je een probleem.

Wat betreft M420, daar moet je maar nog eens naar de documentatie kijken, je gebruikt nog steeds geen in het geheugen opgeslagen waarden, dus die gaat nu niet werken.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 10-06-2023 20:15 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
ocf81 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:12:
[...]

Ik zou graag willen weten over welke laagdiktes je het dan hebt. Meestal is dat namelijk niet nodig als de printer goed gekalibreerd is.
In absolute waardes heb ik geen flauw idee, heb op de printer een eerste laag kalibratie gedaan en opgeslagen in een eigen profiel voor zowel PLA als PETG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBgek schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:35:
[...]

In absolute waardes heb ik geen flauw idee, heb op de printer een eerste laag kalibratie gedaan en opgeslagen in een eigen profiel voor zowel PLA als PETG.
Je verhaal komt niet overeen met mijn ervaring.

Mijn ervaring is dat men, zolang de lijnbreedte groter is dan de spuitmonddiameter, zo ongeveer elke laagdikte kan gebruiken voor zowel PETG als PLA. Bij laagdikten van van 0.1mm of kleiner ga je bij PETG waarschijnlijk wel wat opkrullen zien, met name als de printer niet goed gekalibreerd is. Dus in dat geval zou het wellicht nog wat uit kunnen maken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
ocf81 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:54:
[...]

Wat @Rmg inderdaad zegt. M48 is een test die je kan uitvoeren voor diagnostische doeleinden. Als je ABL sensor niet goed werkt kan je dat uitvinden met dat commando. Dat doe je dus met de console in OctoPrint of via Cura. Als de standaardafwijking meer dan een kwart laagdikte bedraagt heb je een probleem.

Wat betreft M420, daar moet je maar nog eens naar de documentatie kijken, je gebruikt nog steeds geen in het geheugen opgeslagen waarden, dus die gaat nu niet werken.
Op dit moment bezig met een print. Ziet er goed uit wat elke keer faalde. Puur door die g29 toe te voegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77F5vhIIazi1acuaNXEIYqRpE0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYdz7hU9tvrxUlf6xCZpjrA0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An-3AEZdbrR9q__BLSubLhaxSx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9qZQLRfxG11NcHcnsDhMNeb.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 20% gewijzigd door marcel19 op 10-06-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:07:
[...]

Op dit moment bezig met een print. Ziet er goed uit wat elke keer faalde. Puur door die g29 toe te voegen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat bevestigt dan mijn vermoeden dat je bed leveling grid niet werd ingeladen. Mooit dat het is opgelost. Veel printplezier!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matissevdb
pwillemske schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:46:
@Matissevdb Lijkt op een nozzle die dicht zit, kijk even op youtube hoe je de nozzle van een e3d v6 hotend los moet halen. Dan kun je kijken of het filament er wel door gaat en als dat zo is zit je nozzle dicht.

Bij een e3d v6 moet je goed uitkijken dat je de heatbreak niet krom trekt tijdens het los en vast draaien van de nozzle. Ik praat uit ervaring :P
Bedankt iedereen voor de reacties.
Ik heb de nozzle niet los gemaakt, met een lichtje erdoor te schijnen leek er geen clog in te zitten. Zou een te lange bowden tube misschien een probleem kunnen vormen? Anders heb ik echt geen idee wat het probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Tenzij er iets mis is met de bowden tube zelf is er weinig kans dat die voor problemen zorgt. Tenzij je een probleem in je hotend hebt is het lastiger voor een bowden tube om genoeg kracht op het filament te krijgen in de hotend.

Of je bowden moet extreem lang zijn, maar ik ga er van uit dat je technisch niks hebt verandert aan je printer en dat deze voorheen gewoon goed werkte?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matissevdb
pwillemske schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:54:
Tenzij er iets mis is met de bowden tube zelf is er weinig kans dat die voor problemen zorgt. Tenzij je een probleem in je hotend hebt is het lastiger voor een bowden tube om genoeg kracht op het filament te krijgen in de hotend.

Of je bowden moet extreem lang zijn, maar ik ga er van uit dat je technisch niks hebt verandert aan je printer en dat deze voorheen gewoon goed werkte?
Ik heb hem tweedehands gekocht, wel na een printtest gezien te hebben en ik heb zelf eerst nog 2 benchy's geprint voor de problemen begonnen. Daarna printte de eerste lagen al maar half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
ocf81 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:31:
[...]

Dat bevestigt dan mijn vermoeden dat je bed leveling grid niet werd ingeladen. Mooit dat het is opgelost. Veel printplezier!
Zie alleen nog wel wat "haartjes" in de print zitten. Moet even kijken hoe ik dat opgelost ga krijgen.
Voor de rest lijkt het erop dat inderdaad die G29 het probleem was.

Nu hopen dat mijn Pokémon logo ook goed gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:18:
[...]

Zie alleen nog wel wat "haartjes" in de print zitten. Moet even kijken hoe ik dat opgelost ga krijgen.
Voor de rest lijkt het erop dat inderdaad die G29 het probleem was.

Nu hopen dat mijn Pokémon logo ook goed gaat doen.
Haartjes zijn vooral een zaak van temperatuur/koeling en terugtrekkingen goed inregelen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
ocf81 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:49:
[...]

Haartjes zijn vooral een zaak van temperatuur/koeling en terugtrekkingen goed inregelen.
Dit zijn mijn huidige instellingen voor de temperaturen en de snelheden.
Zie je zo 1 2 3 direct iets waarvan je denkt, hier kan beter een andere waarde in zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jj52xtF46mL4FaTiEJhbEAUH_2c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G5YG57f68uFBo1eticBrvt3V.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjv_vkiVz7jMuue-nWZrEUgu1bI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ELbSD6bk0BKyxB2dpHEtN0cz.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik het plaatje bekijk heb jij een Bowden aandrijving voor je filament. Daar heb ik helaas geen ervaring mee, ik heb altijd met direct drive gewerkt, dus ik kan geen goede adviezen geven. Sorry.

[EDIT] Meer algemeen: waarom staat je start temperatuur voor je filament zo laag? PETG vind dat niet lekker. Maar dat heeft verder ween weerslag op de haartjes.

[ Voor 29% gewijzigd door ocf81 op 11-06-2023 00:44 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
marcel19 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:35:
[...]

Dit zijn mijn huidige instellingen voor de temperaturen en de snelheden.
Zie je zo 1 2 3 direct iets waarvan je denkt, hier kan beter een andere waarde in zitten?

[Afbeelding][Afbeelding]
Sowieso ga je kleine strings houden met PETG, zeker met een bowden setup en zonder pressure advance.

Wel kan je eventueel met de "coast" setting in cura experimenteren. Die laat na een retract de nozzle nog een beetje door schuiven waardoor het laatste restje filament (wat anders een string zou worden) wordt uitgesmeerd over je model.

Daarnaast is er altijd nog de verfbrander, heel even daarmee over je model heen en de meeste haartjes verdwijnen meteen :)

I'm a photographer, not a terrorist

Pagina: 1 ... 39 ... 52 Laatste