Die verfbrander is een goeie tipcitruspers schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:19:
[...]
Sowieso ga je kleine strings houden met PETG, zeker met een bowden setup en zonder pressure advance.
Wel kan je eventueel met de "coast" setting in cura experimenteren. Die laat na een retract de nozzle nog een beetje door schuiven waardoor het laatste restje filament (wat anders een string zou worden) wordt uitgesmeerd over je model.
Daarnaast is er altijd nog de verfbrander, heel even daarmee over je model heen en de meeste haartjes verdwijnen meteen
@marcel19 Mocht je ooit een upgrade willen doorvoeren, dan kan je wellicht eens nadenken over een mod om een Orbiter te installeren: v1.5 of v2.0
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Succes met je project! Ik ben benieuwd hoe het je afgaat.Yelti schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 01:33:
Sind deze week eigenaar van een ratrig v-core 3.1. Ik heb m overgenomen van iemand die er aan begonnen is, maar niet heeft afgewerkt. Het frame lijkt niet zorgvuldig in elkaar gezet. Dus niet 100% haaks. De x-as verloopt echt stroef. Ik ga m volledig uit elkaar halen en opnieuw beginnen. Ik kijk er al naar uit.
[Afbeelding]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Wat is nou precies een beetje het verschil tussen het gene wat ik nu heb, en een direct-drive?ocf81 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:37:
@marcel19 Mocht je ooit een upgrade willen doorvoeren, dan kan je wellicht eens nadenken over een mod om een Orbiter te installeren: v1.5 of v2.0
Print een direct drive dan beter?
Een direct drive heeft de aandrijving voor het filament direct op de printkop zitten. Een Bowden aandrijving heeft de filamentaandrijving ergens anders zitten en verbindt de aandrijving met de printkop via een semi-flexibele aandrijfbuis, een idee dat ene Brit genaamd Bowden ooit eens heeft bedacht voor rembesturingen.
Direct drive geeft betere controle over de filamenttoevoer, maar tegen de kosten van meer gewicht dat moet worden meegezeuld. Dit was voordat de lichtere NEMA 14 motoren populair werden echt een probleem als je snel wilde printen, maar de laatste jaren zijn er dus oplossingen zoals de Orbiter en LGX lite voor bedacht.
Bowden kan in theorie sneller bewegen, maar de semi-flexibele slang zorgt ervoor dat je met veel meer speliing te maken hebt. Dit zorgt voor minder nauwkeurigheid. Zo onnauwkeurig dat het printen van flexibele filamenten heel veel lastiger is. Hoe langer de Bowden buis, hoe meer speling er is en hoe lastiger het word om de filamenttoevoer precies te besturen.
Ondertussen is ongeveer iedereen het er wel over eens dat de nadelen van Bowden niet tegen de voordelen opwegen.
Direct drive geeft betere controle over de filamenttoevoer, maar tegen de kosten van meer gewicht dat moet worden meegezeuld. Dit was voordat de lichtere NEMA 14 motoren populair werden echt een probleem als je snel wilde printen, maar de laatste jaren zijn er dus oplossingen zoals de Orbiter en LGX lite voor bedacht.
Bowden kan in theorie sneller bewegen, maar de semi-flexibele slang zorgt ervoor dat je met veel meer speliing te maken hebt. Dit zorgt voor minder nauwkeurigheid. Zo onnauwkeurig dat het printen van flexibele filamenten heel veel lastiger is. Hoe langer de Bowden buis, hoe meer speling er is en hoe lastiger het word om de filamenttoevoer precies te besturen.
Ondertussen is ongeveer iedereen het er wel over eens dat de nadelen van Bowden niet tegen de voordelen opwegen.
© ocf81 1981-infinity
Dit weekend wat zitten stoeien met de ratrig. Als eerste alles ivm rails, z-axis mounts, motor mounts verwijderd zodat enkel het frame overblijft.
Aangezien er geen electronica plaat geïnstalleerd heb ik het middenframe eruit gehaald.
Een montageplaat voor de Electra had ik dus nog nodig. De friturist om de hoek had een CO2 laser staan, dus even langsgeweest voor de plaat.
Bij de conversie naar het coreldraw formaat was er iets misgelopen met de maten. Woepsie:strip_exif()/f/image/GpC2z4EhI9pDJLl0Zd7sTfza.jpg?f=fotoalbum_large)
Zaterdag opnieuw langsgeweest, en nu het frame ook meegenomen. Ter plaatse de CO2 laser in werking gezien en de juiste plaat meegekregen zonder meerkost 😀.
Nu kom ik tot de conclusie dat ik de cable guide niet heb. Wordt er dus 1 printen.
Aangezien het de enclosed versie is vraag ik me af of ik het niet beter zou printen in ASA.
Echter nog geen ervaring mee...
Aangezien er geen electronica plaat geïnstalleerd heb ik het middenframe eruit gehaald.
Een montageplaat voor de Electra had ik dus nog nodig. De friturist om de hoek had een CO2 laser staan, dus even langsgeweest voor de plaat.
Bij de conversie naar het coreldraw formaat was er iets misgelopen met de maten. Woepsie
:strip_exif()/f/image/GpC2z4EhI9pDJLl0Zd7sTfza.jpg?f=fotoalbum_large)
Zaterdag opnieuw langsgeweest, en nu het frame ook meegenomen. Ter plaatse de CO2 laser in werking gezien en de juiste plaat meegekregen zonder meerkost 😀.
Nu kom ik tot de conclusie dat ik de cable guide niet heb. Wordt er dus 1 printen.
Aangezien het de enclosed versie is vraag ik me af of ik het niet beter zou printen in ASA.
Echter nog geen ervaring mee...
Welke olie zouden jullie gebruiken voor de linear rails? Heb volgende liggen: lithium grease, fine machine olie ofwel pfte olie.
lithium grease (EP2) wordt volgens mij bijna altijd voorgeschreven. Eerst goed reinigen in IPAYelti schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:20:
Welke olie zouden jullie gebruiken voor de linear rails? Heb volgende liggen: lithium grease, fine machine olie ofwel pfte olie.
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
zolang er geen vaste deeltjes in zitten (PTFE, MoS2 of Grafiet) maakt het allemaal niet zoveel uit, persoonlijk heb ik er EP1 vet in gespoten, iets minder dik.
In februari een Voron V0 LDO kit bij ze besteld, zou ergens in mei geleverd moeten worden. Tot nog toe nada, en ook geen communicatie vanuit Caribou. Heb ze vanochtend zelf maar gemaild, we zullen zien.Boullie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:56:
Had een kirigami bedmod en v0.1 -> 0.2 upgrade kit besteld bij Caribou maar deze geven mij helaas al 3,5 maand geen update over de levertijd.
Heb jij nog reactie van Caribou gehad en/of je bestelling kunnen annuleren? Ik heb via Paypal betaald, kan daar eventueel een dispuut starten maar wat een gezeik...
Heb via het ticketsysteem aangegeven dat ik wou cancellen en ze hadden na een paar dagen het geld terug gestort. Had ook via paypal betaald maar dus geen dispute aan hoeven maken(gelukkig).pyotr schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:24:
[...]
In februari een Voron V0 LDO kit bij ze besteld, zou ergens in mei geleverd moeten worden. Tot nog toe nada, en ook geen communicatie vanuit Caribou. Heb ze vanochtend zelf maar gemaild, we zullen zien.
Heb jij nog reactie van Caribou gehad en/of je bestelling kunnen annuleren? Ik heb via Paypal betaald, kan daar eventueel een dispuut starten maar wat een gezeik...
Had er al vaker besteld en nooit gezeik gehad dus dit viel wel een beetje tegen van ze. Zal dus in de toekomst niet meer preorderen/uit backorder bestellen daar.
Boullie
De TAP-toolchanger meneer heeft een werkend model gemaakt:
Alleen een beetje jammer dat, vanwege het Voron 2.4 ontwerp met de buildplate op de bodem, er 15 seconden per toolchange verloren gaan door het omhoog en omlaag reizen. Een Trident is wat dat betreft handiger voor een toolchanger. Maar evengoed een prachtig project. Dit is denk ik wel redelijk makkelijk om te bouwen naar een Trident-achtige machine. Het moeilijkste heeft ie al voor elkaar.
Alleen een beetje jammer dat, vanwege het Voron 2.4 ontwerp met de buildplate op de bodem, er 15 seconden per toolchange verloren gaan door het omhoog en omlaag reizen. Een Trident is wat dat betreft handiger voor een toolchanger. Maar evengoed een prachtig project. Dit is denk ik wel redelijk makkelijk om te bouwen naar een Trident-achtige machine. Het moeilijkste heeft ie al voor elkaar.
[ Voor 58% gewijzigd door mphilipp op 13-06-2023 14:25 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Betwijfel of dat gaat lukken met een Trident want je ziet dat voor de toolchange (het wegzetten en oppakken) ook een verticale beweging nodig is.
Dit is duidelijk een gereedschapswisselaar voor een ontwerp met een verticaal bewegend XY-vlak. Maar gelukkig zijn er voor printers met een gefixeerd XY-vlak ook gereedschapswisselaars, zoals de WP-DAKSH. Dat is ook waar @mphilipp op doelde, denk ik.pyotr schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:44:
Betwijfel of dat gaat lukken met een Trident want je ziet dat voor de toolchange (het wegzetten en oppakken) ook een verticale beweging nodig is.
[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 13-06-2023 17:58 ]
© ocf81 1981-infinity
Nou...eigenlijk niet. Ik had er gewoon niet bij stilgestaan...ocf81 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:57:
[...]
Dit is duidelijk een gereedschapswisselaar voor een ontwerp met een verticaal bewegend XY-vlak. Maar gelukkig zijn er voor printers met een gefixeerd XY-vlak ook gereedschapswisselaars, zoals de WP-DAKSH. Dat is ook waar @mphilipp op doelde, denk ik.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Goed gezien. Het is veel te warm om na te denkenpyotr schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:44:

Volgens mij is Vonwange ermee gestopt, website ligt plat.citruspers schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:08:
[...]
Robotdigg is de gebruikelijke Chinese leverancier als je niet al te veel kwijt wil zijn. Wel even nadenken of je de zwarte (goedkoper) of zilveren versie neemt, de zwarte schijnt bij sommige mensen af te bladderen.
Binnen de EU kan je bij Fermio of Vonwange kijken, beiden verkopen huismerk rails voor een schappelijke prijs.
Ik had een order geplaatst bij Fermio, maar je moet zeker geen haast hebben, 10 dagen geleden, nog geen beweging in.
Edit
oops, 2022... reply op een zeer oude post.
[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 13-06-2023 18:33 ]
Korte vraag: Bestaan 2GT 770 riemen überhaupt wel?
Ik ben een beetje aan het stoeien met mijn printer om de aangedreven Z-assen mooi synchroon te krijgen, maar met mijn 2GT 760mm riem kan ik gitaar spelen, en bovenin (waar hij zit) kom ik nog steeds een paar mm te kort.
Ik heb wel https://nl.aliexpress.com/item/1858668885.html besteld en https://nl.aliexpress.com/item/1005003186916860.html gevonden, maar dit zijn de enige die ik kan vinden en nu vraag ik mij af of ze ooit in de brievenbus komen. In de omschrijving is '770' ook opeens weg in al die tabellen.
(mochten ze niet bestaan ga ik voor 782 met wat grotere katrollen)
Ik ben een beetje aan het stoeien met mijn printer om de aangedreven Z-assen mooi synchroon te krijgen, maar met mijn 2GT 760mm riem kan ik gitaar spelen, en bovenin (waar hij zit) kom ik nog steeds een paar mm te kort.
Ik heb wel https://nl.aliexpress.com/item/1858668885.html besteld en https://nl.aliexpress.com/item/1005003186916860.html gevonden, maar dit zijn de enige die ik kan vinden en nu vraag ik mij af of ze ooit in de brievenbus komen. In de omschrijving is '770' ook opeens weg in al die tabellen.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Waarom knip je ze niet gewoon op lengte? Te lang is volgens mij geen probleem, gewoon van alle riemen evenveel tandjes afknippen.Resistor schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:57:
Korte vraag: Bestaan 2GT 770 riemen überhaupt wel?
Aan zn ali link te zien heeft ie een closed loop nodigHoogie2004 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:30:
[...]
Waarom knip je ze niet gewoon op lengte? Te lang is volgens mij geen probleem, gewoon van alle riemen evenveel tandjes afknippen.
Ah, DUHRmg schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:53:
[...]
Aan zn ali link te zien heeft ie een closed loop nodig
Thx iedereen. Ik bekijk wat voldoet aan deze eisen.Rmg schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:17:
zolang er geen vaste deeltjes in zitten (PTFE, MoS2 of Grafiet) maakt het allemaal niet zoveel uit, persoonlijk heb ik er EP1 vet in gespoten, iets minder dik.
Hoogie2004 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:30:
[...]
Waarom knip je ze niet gewoon op lengte? Te lang is volgens mij geen probleem, gewoon van alle riemen evenveel tandjes afknippen.

Dat gaat dan rare prints opleveren
Is een bekend probleem van deze printers, als de spanning er af gaat, gaat ook de kracht van de motoren en kan de gantry scheef zakken. Timing belt er tussen en ze blijven gelijk.
Printer is ooit begonnen als een CR10s pro, maar nu heb ik er onder andere 60cm spindels op zitten in plaats van de standaard 52,5cm, frame is hoger geworden.
Maak niet de fout die ik gemaakt heb, ik heb de 2040's op de verkeerde lengte besteld (had eigenlijk 55cm moeten hebben met daar bovenop nog een klein geprint blokje van 2,2cm om de spindels niet uit te laten steken.
En toen waren de spindels te kort en moest ik de motoren iets omhoog zetten. Opgelost met een koelblokje onder de motoren.
En toen liep de gantry daar op vast, en moest ik het bed ook omhoog zetten.
En toen moest ik daar weer langere schroeven voor kopen.
Braces voor het frame zijn onderweg, maar die zijn voor een 'standaard' CR10S pro, moet ik langere oogbouten voor kopen maar ik weet niet of het nou M5 of M6 moet zijn.
En ik moet nog 2 blokjes printen om de braces op te monteren zodat ze iets rechter omhoog lopen (en dankzij Pythagoras minder lang hoeven te zijn), maar ik weet ook hier niet of het M4 of M5 bouten zijn waarmee het vast zit.
En nog veel meer dingen die ik al veranderd heb en nog ga doen. Maak wel een overzicht als ik 'tevreden' ben (zit nog aan lineaire rails voor X, Y en Z te denken, maar dan komt alles een stuk naar voren te staan...)
Ik zou graag mijn cr10s pro v3 upgraden naar een print bereik van 1 meter maar ik heb de balls niet om te beginneResistor schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:52:
[...]
[Afbeelding]
Is een bekend probleem van deze printers, als de spanning er af gaat, gaat ook de kracht van de motoren en kan de gantry scheef zakken. Timing belt er tussen en ze blijven gelijk.
Printer is ooit begonnen als een CR10s pro, maar nu heb ik er onder andere 60cm spindels op zitten in plaats van de standaard 52,5cm, frame is hoger geworden.
Maak niet de fout die ik gemaakt heb, ik heb de 2040's op de verkeerde lengte besteld (had eigenlijk 55cm moeten hebben met daar bovenop nog een klein geprint blokje van 2,2cm om de spindels niet uit te laten steken.
En toen waren de spindels te kort en moest ik de motoren iets omhoog zetten. Opgelost met een koelblokje onder de motoren.
Braces voor het frame zijn onderweg, maar die zijn voor een 'standaard' CR10S pro, moet ik langere oogbouten voor kopen maar ik weet niet of het nou M5 of M6 moet zijn.
En ik moet nog 2 blokjes printen om de braces op te monteren zodat ze iets rechter omhoog lopen (en dankzij Pythagoras minder lang hoeven te zijn), maar ik weet ook hier niet of het M4 of M5 bouten zijn waarmee het vast zit.
En nog veel meer dingen die ik al veranderd heb en nog ga doen. Maak wel een overzicht als ik 'tevreden' ben (zit nog aan lineaire rails voor X, Y en Z te denken, maar dan komt alles een stuk naar voren te staan...)
Een meter is overdreven, maar een 2040 profiel van 70cm met een spindel van 70cm is relatief eenvoudig te monteren. 75/75cm kan misschien ook nét (maar dat past bij mij niet meer in de tent die op de achtergrond staat, zoals je ziet heb ik al een andere filamenthouder)Erebus1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:08:
[...]
Ik zou graag mijn cr10s pro v3 upgraden naar een print bereik van 1 meter maar ik heb de balls niet om te beginne![]()
Ik zou er dan wel een https://nl.aliexpress.com/item/1005003516400554.html + 4x https://nl.aliexpress.com/item/1005002273832184.html M6x100 bij doen, gemonteerd met een 20x60x40 blokje met 2 M5x50 boutjes in T-moeren per kant. (Pythagoras, je maakt het horizontale deel korter met dat blokje)
Ik ga dat ook doen, maar ik heb per ongeluk de oogbouten in M4 besteld

Maar ik kan nu wel het blokje met de gaten op de goede plek gaan tekenen en printen
Is het niet veel eenvoudiger om in het midden van de tandriem een spanner te monteren? zo zit het ook in de kant en klare kitjes. M.i. wil je altijd een stelmogelijkheid hebben.Resistor schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:52:
[...]
[Afbeelding]
Ik weet wat je bedoelt, een spannertje op het frame in het midden waar de 782mm snaar (die zijn genoeg te vinden) overheen gaat, https://nl.aliexpress.com/item/1005004959121525.html , maar ik zocht een simpele 770 snaar omdat de lead screws aan de bovenkant maar een paar mm naar buiten moeten ten opzichte van mijn huidige 760 'strak als een gitaar'snaar. Dan lopen ze mooi parallel.MBgek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:24:
[...]
Is het niet veel eenvoudiger om in het midden van de tandriem een spanner te monteren? zo zit het ook in de kant en klare kitjes. M.i. wil je altijd een stelmogelijkheid hebben.
@marcel19 Lijkt me over-extruding.
Da's grappig, want dat hoor ik vaker. Het is de 'conventional wisdom' zogezegd. Maar ik heb Simon Vez (VzBoT) nu al een paar keer horen zeggen dat hij een olie gebruikt met PTFE. Zijn machine draait al 3 jaar en hij doe vrij regelmatig hele gekke dingen met zijn printer en hij werkt nog steeds. Ik meen wel dat ie een keer zei dat dit wat dunner is (hij zegt lube ipv grease, dus volgens mij is dat olie, dus vloeibaarder) en dat ie het dus af en toe opnieuw aanbrengt. Ik heb zelf lithium grease van SuperLube, wat aanzienlijk dikker is.Rmg schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:17:
Maar ik vind het wel grappig dat 'iedereen' roept dat je niet iets moet hebben met (oa) PTFE erin, en hij het gewoon wél doet en er geen hinder van ondervindt. Zelfs niet bij zijn extreme gebruik/misbruik
"Iedereen" roept dat omdat dat gewoon de voorschriften zijn van de fabrikanten van lineare rails. Dat het wel werkt in de meeste (ofja n=1) gevallen tjah... Als in jouw setup wel de carriages geblokkeerd zijn door de vaste deeltjes heb je daar natuurlijk weinig aan.mphilipp schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:58:
[...]
Da's grappig, want dat hoor ik vaker. Het is de 'conventional wisdom' zogezegd. Maar ik heb Simon Vez (VzBoT) nu al een paar keer horen zeggen dat hij een olie gebruikt met PTFE. Zijn machine draait al 3 jaar en hij doe vrij regelmatig hele gekke dingen met zijn printer en hij werkt nog steeds. Ik meen wel dat ie een keer zei dat dit wat dunner is (hij zegt lube ipv grease, dus volgens mij is dat olie, dus vloeibaarder) en dat ie het dus af en toe opnieuw aanbrengt. Ik heb zelf lithium grease van SuperLube, wat aanzienlijk dikker is.
Maar ik vind het wel grappig dat 'iedereen' roept dat je niet iets moet hebben met (oa) PTFE erin, en hij het gewoon wél doet en er geen hinder van ondervindt. Zelfs niet bij zijn extreme gebruik/misbruik
[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 16-06-2023 12:17 ]
Misschien valt het in de praktijk mee als de printer vaak in beweging is. Hij zei laatst ook dat die linear rails in een 3D printer veel minder zwaar belast worden dan waarvoor ze ontworpen zijn. Misschien is dat ook een reden dat met echt vet aanraadt. Maar goed, ik doe ook gewoon lithium grease. Dat is wat de meesten gebruiken denk ik, en dat werkt ook. De ene auto loopt ook gewoon goed op Hema motorolie, maar als je het bij Max in z'n Honda F1 motor gooit, loopt ie denk ik binnen de kortste keren vast.Rmg schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:13:
[...]
"Iedereen" roept dat omdat dat gewoon de voorschriften zijn van de fabrikanten van lineare rails. Dat het wel werkt in de meeste (ofja n=1) gevallen tjah... Als in jouw setup wel de carriages geblokkeerd zijn door de vaste deeltjes heb je daar natuurlijk weinig aan.
Hmzz, ik heb een raar dingetje met me printer.
Ik heb een stroomuitval gehad want trok per ongeluk de verkeerde stekker eruit.
Nu lijkt het wel alsof die printer compleet van slag is.
De CR-Touch werkt niet meer zoals het moet want als ik bed levelling aanzet dan komt de probe van de CR-Touch buiten het bed terecht waardoor hij daarna stopt.
Als ik handmatig wil gaan bewegen met de steppers dan zie ik rare waardes na autohome:
:strip_exif()/f/image/NnqpHW8kbcQpEudqrAdNfXZy.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik dan de Z-axis helemaal naar beneden laat gaan tot 200.0 dan komt die niet helemaal beneden.
Als ik dan de motorcontrol vrij zet kan ik het bed nog meer naar beneden drukken.
Ook zie je dat de X en Y axis niet in het midden staan van het bed ( 100.0 / 100.0) Maar op 101.0 / 80.0.
De CR-Touch werkt niet meer zoals het moet want als ik bed levelling aanzet dan komt de probe van de CR-Touch buiten het bed terecht waardoor hij daarna stopt.
Als ik handmatig wil gaan bewegen met de steppers dan zie ik rare waardes na autohome:
:strip_exif()/f/image/NnqpHW8kbcQpEudqrAdNfXZy.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik dan de Z-axis helemaal naar beneden laat gaan tot 200.0 dan komt die niet helemaal beneden.
Als ik dan de motorcontrol vrij zet kan ik het bed nog meer naar beneden drukken.
Ook zie je dat de X en Y axis niet in het midden staan van het bed ( 100.0 / 100.0) Maar op 101.0 / 80.0.
Heb je al een reset geprobeerd?marcel19 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:36:
Hmzz, ik heb een raar dingetje met me printer.
Volledig nieuwe flash op het moederboard en op het board van de printer zelf.
Maar helaas.
Ik herinner mij nog wel van de Ender 3 dat je na een firmware flash nog een keer een aparte reset moest doen. Dat heb je gedaan? Dus niet alleen de flash.marcel19 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:11:
[...]
Volledig nieuwe flash op het moederboard en op het board van de printer zelf. Maar helaas.
Yes,mphilipp schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:04:
[...]
Ik herinner mij nog wel van de Ender 3 dat je na een firmware flash nog een keer een aparte reset moest doen. Dat heb je gedaan? Dus niet alleen de flash.
Flash het moederboard > restart
Flash het board > restart
Vorige week een Prusa MK3S+ overgenomen van een Tweaker en lekker mee aan het printen.
Gisteren prusament binnen gekregen dus gelijk aan de slag om voetjes te printen waar squashballen in kunnen.
https://www.printables.co...-efficient-system-for-pru
Alleen met Prusaslicer krijg ik de support er bijna niet af.
Ik heb hem op alleen bed support staan.
Moet ik dit anders instellen?
Gisteren prusament binnen gekregen dus gelijk aan de slag om voetjes te printen waar squashballen in kunnen.
Probeer eens de nieuwste prusaslicer 2.6.Crxtreem schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:18:
Vorige week een Prusa MK3S+ overgenomen van een Tweaker en lekker mee aan het printen.
Die heeft organic(tree) supports die veel beter werken en ook nog eens minder filament kosten.
PS: lijkt er ook op dat je deze zonder support kunt printen trouwens. Rondje waar de bal in gaat naar beneden en effe kijken wat je slicer dan zegt.
[ Voor 9% gewijzigd door Boullie op 16-06-2023 16:45 ]
Boullie
Ben benieuwd, hij staat 1 voetje te printen met tree support.Boullie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:43:
[...]
Probeer eens de nieuwste prusaslicer 2.6.
Die heeft organic(tree) supports die veel beter werken en ook nog eens minder filament kosten.
PS: lijkt er ook op dat je deze zonder support kunt printen trouwens. Rondje waar de bal in gaat naar beneden en effe kijken wat je slicer dan zegt.
Kan altijd nog met bal kant naar beneden proberen maar dat gaat denk ik in het midden bij de schroef niet goed.
Edit:
Print is klaar maar de support is weer voor geen meter los te krijgen.
Het lijkt meer samengesmolten te zijn met de print.
Ik ga maar eens proberen of het in Cura beter gaat.
Edit2:
Kan ik in Cura Prusament importeren om de juiste instellingen te hebben?
Of gebruiken jullie een standaard Petg om te printen?
Heb al zitten zoeken naar FDM_Material bestanden maar vind geen prusament profiel.
Heb nu de profielen gevonden volgens mij.
https://help.prusa3d.com/...0412-475676110.1686940412
De tijd in Cura is al wel korter dan in Prusaslicer.
Ik ga de printer maar weer eens aanslingeren.
Edit3:
Z-offset is nu te laag.
Hoop geklik uit de extruder dus dat gaat niet goed.
Zou dat door Cura komen?
Weinig tijd en plek nu om de boel helemaal goed af te stellen.
Dus wordt binnenkort vervolgd.
[ Voor 45% gewijzigd door Crxtreem op 17-06-2023 11:56 ]
Een tijd geleden heb ik een 2ehands prusa mk3s+ aangeschaft. Tot nu toe gaat het goed met het printen van PLA. Nu heb ik een paar printjes gedaan met PETG (prusament). Echter gaat het bij het bridgen mis en mis ik daar de details en is er wat (dikke) sliertvorming, hierdoor gaan er ook verschillende details verloren zoals de kleine nokjes. Ik print met een Ikea lack enclosure met default settings in prusa slicer. Ik had bij nieuwe pogingen al wat extra supports toegevoegd echter blijft het mislukken. Ik ben relatief nieuw met een 3d printen. Weet iemand wat ik over het hoofd zie?
Default prusament settings:
first layer: Bed 85, nozzle 240
Other layers: bed 90, nozzle 250
/f/image/cTfFy0jWwfO0OjuLqQQJl85y.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TYXdfPWfKAvCu20fSE7NyBzF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/cTfFy0jWwfO0OjuLqQQJl85y.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TYXdfPWfKAvCu20fSE7NyBzF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WnjGOC3DBb0acFMSCCd04DAl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de printer weer werkend. Maar omdat ik dus alles aan het proberen was. Heb ik ook mijn bed toen handmatig weer gesteld.
Nu heb ik een measurement gedaan vanuit het Creality menu op de printer en dit zijn de waardes welke ik te zien krijg:
Eerste meeting:
:strip_exif()/f/image/X2qUy3FP8HRHNOpWdTKOj6sD.jpg?f=fotoalbum_large)
Tweede meeting toont compleet andere waardes??
:strip_exif()/f/image/mdwGARqz6lryIE1Jb8OYhHKr.jpg?f=fotoalbum_large)
De tweede meeting is letterlijk 1 minuut na de eerste gedaan.
Nu heb ik een measurement gedaan vanuit het Creality menu op de printer en dit zijn de waardes welke ik te zien krijg:
Eerste meeting:
:strip_exif()/f/image/X2qUy3FP8HRHNOpWdTKOj6sD.jpg?f=fotoalbum_large)
Tweede meeting toont compleet andere waardes??
:strip_exif()/f/image/mdwGARqz6lryIE1Jb8OYhHKr.jpg?f=fotoalbum_large)
De tweede meeting is letterlijk 1 minuut na de eerste gedaan.
Problemen zijn opgelost.
Het probleem zat hem in de Noctua fan welke ik geinstaleerd had.
Heb nu de originele fan terug geplaatst. en alles werkt weer dikke prima met PETG
Het probleem zat hem in de Noctua fan welke ik geinstaleerd had.
Heb nu de originele fan terug geplaatst. en alles werkt weer dikke prima met PETG
Dit weekend eindelijk eens kunnen beginnen aan de Rat Rig.
Frame volledig uit elkaar gehaald want er was eigenlijk niks meer haaks en de vorige eigenaar had de handleiding niet echt goed gevolgd.
Bij de hoekbrackets had hij de rondellen vergeten monteren.
Als eerste het electronica frame:
:strip_exif()/f/image/XStiCDhwnLTqWvg9FDcZQDn1.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna de rest van het frame, maar dat ging niet echt als gepland, zo stond het haaks:
:strip_exif()/f/image/lU7j2kZYydl3n0yBG9VOzOVy.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle hoeken terug losgemaakt en opnieuw in elkaar gezet, ging nu wel goed.
Frame zit nu in elkaar na veel zwoegen, meten, meten en nog eens meten.
Heb de hoeken verschillende keren moeten los zetten en terug haaks krijgen.
Heb ik mij wel redelijk aan mispakt.
:strip_exif()/f/image/27IbDwQgS1ai9tzJPdAc0H6g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qIMHfGdrNOkZHMMJJw6cH0FC.jpg?f=fotoalbum_large)
De cable guides in oranje worden later nog eens opnieuw geprint als ik alles ombouw naar ASA.
Naar het einde van deze week hoop ik nog wat verder te kunnen doen.
Kost allemaal wat meer tijd omdat ik eerst alles uit elkaar moet halen om te double checken dat de vorige eigenaar het goed heeft gedaan:-)
Frame volledig uit elkaar gehaald want er was eigenlijk niks meer haaks en de vorige eigenaar had de handleiding niet echt goed gevolgd.
Bij de hoekbrackets had hij de rondellen vergeten monteren.
Als eerste het electronica frame:
:strip_exif()/f/image/XStiCDhwnLTqWvg9FDcZQDn1.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna de rest van het frame, maar dat ging niet echt als gepland, zo stond het haaks:
:strip_exif()/f/image/lU7j2kZYydl3n0yBG9VOzOVy.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle hoeken terug losgemaakt en opnieuw in elkaar gezet, ging nu wel goed.
Frame zit nu in elkaar na veel zwoegen, meten, meten en nog eens meten.
Heb de hoeken verschillende keren moeten los zetten en terug haaks krijgen.
Heb ik mij wel redelijk aan mispakt.
:strip_exif()/f/image/27IbDwQgS1ai9tzJPdAc0H6g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qIMHfGdrNOkZHMMJJw6cH0FC.jpg?f=fotoalbum_large)
De cable guides in oranje worden later nog eens opnieuw geprint als ik alles ombouw naar ASA.
Naar het einde van deze week hoop ik nog wat verder te kunnen doen.
Kost allemaal wat meer tijd omdat ik eerst alles uit elkaar moet halen om te double checken dat de vorige eigenaar het goed heeft gedaan:-)
[ Voor 3% gewijzigd door Yelti op 19-06-2023 11:12 ]
Mijn andere printer (Two Trees Sapphire plus) had het ook begeven terwijl ik die nodig had om de orange brackets te printen.
Ik had een kabelbreuk voor de part cooling fan en dacht het snel even te fixen, niet dus.
Om een of andere reden denk ik dat er een kortsluitig is ontstaan waardoor de mosfet het niet meer deed.
PETG zonder part cooling werkt dus echt niet
.
Op de SKR 1.4 Turbo is er maar 1 pwm fan output, dus uiteindelijk gekozen om HE1 te gebruiken.
Deze deed het perfect, ware het niet dat mijn bedverwarming het ook niet meer deed.
Uiteindelijk mijn origineel moederbord, mks robin nano v1.2 er ingezet en de klipper config herbouwd en gelukkig alles terug aan de praat gekregen.
Mis nu wel mijn 3.5 tft display dat ik had op de skr, nu geen extra info op het schermpje want klipper ondersteunt het blijkbaar niet.
Ik had een kabelbreuk voor de part cooling fan en dacht het snel even te fixen, niet dus.
Om een of andere reden denk ik dat er een kortsluitig is ontstaan waardoor de mosfet het niet meer deed.
PETG zonder part cooling werkt dus echt niet
Op de SKR 1.4 Turbo is er maar 1 pwm fan output, dus uiteindelijk gekozen om HE1 te gebruiken.
Deze deed het perfect, ware het niet dat mijn bedverwarming het ook niet meer deed.
Uiteindelijk mijn origineel moederbord, mks robin nano v1.2 er ingezet en de klipper config herbouwd en gelukkig alles terug aan de praat gekregen.
Mis nu wel mijn 3.5 tft display dat ik had op de skr, nu geen extra info op het schermpje want klipper ondersteunt het blijkbaar niet.
Die bruggen zijn ook wel enorm. Daar heeft PLA al moeite mee, PETG helemaal.Avvd schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:51:
Een tijd geleden heb ik een 2ehands prusa mk3s+ aangeschaft. Tot nu toe gaat het goed met het printen van PLA. Nu heb ik een paar printjes gedaan met PETG (prusament). Echter gaat het bij het bridgen mis en mis ik daar de details en is er wat (dikke) sliertvorming, hierdoor gaan er ook verschillende details verloren zoals de kleine nokjes. Ik print met een Ikea lack enclosure met default settings in prusa slicer. Ik had bij nieuwe pogingen al wat extra supports toegevoegd echter blijft het mislukken. Ik ben relatief nieuw met een 3d printen. Weet iemand wat ik over het hoofd zie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou het gehele brugdeel supporten.
Dat model zonder supports gaat hem gewoon niet worden. Kijk maar eens goed naar die nokjes die je noemt, die kunnen niet worden gebridged, die worden in mid-air geprint (en veranderen dus in spaghetti). Die spaghetti plakt waarschijnlijk aan je nozzle en gooit roet in het eten van de volgende lagen.Avvd schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou gewoon accepteren dat je dit model (goed) moet supporten, shortcuts kosten je in de praktijk vaak meer tijd dan proberen het zo efficient/snel mogelijk te doen
Dat ziet er uit als een _flinke_ bridge. Zal sowieso best een uitdaging zijn.Avvd schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:51:
Hoe oud en hoe droog is je PETG?
Ik heb zelf issues met PETG waarbij er "gaatjes" vallen (zie mijn wat oudere topic op het prusa forum. Dat soort gaatjes zouden funest kunnen zijn voor dit soort lange bridges.
Ik heb dit al neergelegd bij Prusa support en die hebben me geadviseerd een paar keer een cold-pull te doen. zie dit artikel van prusa. Check ook dit artikel over de idler screw.
Gebruik je prusa slicer 2.6 (RC nu)? Die geeft nml zelf aan wanneer "printing instability" issues zijn. En die kan je ook betere support voor je laten tekenen.
U vraagt, wij antwoorden.
Bedankt voor alle tips, ik ga het allemaal eens doorlezen. Ik had verwacht dat het bridgen wel zou kunnen maar wellicht was ik wat te optimistisch. De filament is overigens nieuw (2 dagen uit de verpakking). De nokjes had ik totaal niet aan gedacht maar dat klinkt natuurlijk logisch dat het niet werkt. Ik heb hem vandaag geprint met voldoende supports en nu kwam het er goed uit. Vooralsnog zit ik op versie 2.5.2 aangezien de 2.6 nog niet GA is. Ik merk dat het makkelijk printen is met de Prusa echter moet ik het 3d printen zelf nog wat meer leren.MeMoRy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:04:
[...]
Dat ziet er uit als een _flinke_ bridge. Zal sowieso best een uitdaging zijn.
Hoe oud en hoe droog is je PETG?
Ik heb zelf issues met PETG waarbij er "gaatjes" vallen (zie mijn wat oudere topic op het prusa forum. Dat soort gaatjes zouden funest kunnen zijn voor dit soort lange bridges.
Ik heb dit al neergelegd bij Prusa support en die hebben me geadviseerd een paar keer een cold-pull te doen. zie dit artikel van prusa. Check ook dit artikel over de idler screw.
Gebruik je prusa slicer 2.6 (RC nu)? Die geeft nml zelf aan wanneer "printing instability" issues zijn. En die kan je ook betere support voor je laten tekenen.
[ Voor 7% gewijzigd door Avvd op 19-06-2023 18:01 ]
Volgens mij is 2.6 nu echt uit:Avvd schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:59:
[...]
[...]
[...]
Bedankt voor alle tips, ik ga het allemaal eens doorlezen. Ik had verwacht dat het bridgen wel zou kunnen maar wellicht was ik wat te optimistisch. De filament is overigens nieuw (2 dagen uit de verpakking). De nokjes had ik totaal niet aan gedacht maar dat klinkt natuurlijk logisch dat het niet werkt. Ik heb hem vandaag geprint met voldoende supports en nu kwam het er goed uit. Vooralsnog zit ik op versie 2.5.2 aangezien de 2.6 nog niet GA is. Ik merk dat het makkelijk printen is met de Prusa echter moet ik het 3d printen zelf nog wat meer leren.
https://github.com/prusa3d/PrusaSlicer/releases
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Wel bijzonder, ik heb ook een rol PETG Prusament die nog geen week oud is en staat nu een print te doen en hoor ook alleen maar plopjes tijdens het printen.
Het oppervlak vertoont ook gaatjes.
Is het dat de PETG al zo snel vocht aantrekt?
Moet de filament echt verwarmd worden of kan ik hem ook in een box met vochtvreter stoppen?
Daar heb ik mijn normale PLA in zitten en die staat netjes op 10% vocht.
Moet de filament echt verwarmd worden of kan ik hem ook in een box met vochtvreter stoppen?
Heb eigenlijk zelf nooit last van vocht in mijn PETG maar kan zijn dat je een nattere rol hebt gekregen.Crxtreem schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:03:
Wel bijzonder, ik heb ook een rol PETG Prusament die nog geen week oud is en staat nu een print te doen en hoor ook alleen maar plopjes tijdens het printen.
Het vocht zit opgesloten in het filament en je hebt echt wat warmte nodig om het eruit te krijgen.
Esun heeft wel cheape dryboxen(+- €50,-) en wil je meer DIY dan kun je een food hydrator pakken en de rekjes open knippen zodat er een rol in past. Dan ben je nog 2 tientjes goedkoper uit of zo.
Boullie
Bijzondere is dat ik vorige week meerder prints heb gedaan waarbij alles wel goed en strak geprint werd.Boullie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:41:
[...]
Heb eigenlijk zelf nooit last van vocht in mijn PETG maar kan zijn dat je een nattere rol hebt gekregen.
Het vocht zit opgesloten in het filament en je hebt echt wat warmte nodig om het eruit te krijgen.
Esun heeft wel cheape dryboxen(+- €50,-) en wil je meer DIY dan kun je een food hydrator pakken en de rekjes open knippen zodat er een rol in past. Dan ben je nog 2 tientjes goedkoper uit of zo.
Nu vandaag is het ineens anders.
De print voelt ook ruw aan en is echt niet zo strak als de andere.
Daarbij moet ik nog steeds de supports met geweld losbreken en is het oppervlak niet mooi.

Tot nu toe is het enigste positieve aan de prusa dat hij direct goed levels.
Ik ga maar eens kijken hoe de voetjes er op mijn Ender uit komen.

Edit:
Net een print in PLA van een ander voetje gedaan met een support en deze komt haast vanzelf los.
Zou de standaard temperatuur van PETG te hoog staan in Prusaslicer dat hij de support samensmelt met de print?
[ Voor 10% gewijzigd door Crxtreem op 20-06-2023 23:41 ]
Als je een Sovol SV06 plus koopt, krijg je 10KG PLA erbij.
https://sovol3d.com/produ...us?variant=45353591865653
Zou kunnen, maar PETG hecht simpelweg ook een stuk beter dan PLA, en print een stuk "stroperiger" waardoor je misschien meer contact met je supports krijgt.Crxtreem schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:21:
Edit:
Net een print in PLA van een ander voetje gedaan met een support en deze komt haast vanzelf los.![]()
Zou de standaard temperatuur van PETG te hoog staan in Prusaslicer dat hij de support samensmelt met de print?
@Crxtreem Sovol heeft ook een dergelijke goedkope drybox (tot 50 graden), waar 2 spoelen van 1 kg in kunnen. Werkt prima bij mijBoullie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:41:
[...]
Heb eigenlijk zelf nooit last van vocht in mijn PETG maar kan zijn dat je een nattere rol hebt gekregen.
drybox werkt ook maar trager.Crxtreem schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:03:
Hogere temperatuur versnelt het droogproces. Enerzijds door de temperatuur zelf. En anderzijds omdat temperatuur verhogen een erg efficiente manier is om de relatieve luchtvochtigheid te verlagen. (warme lucht kan meer vocht opnemen)
Jammer genoeg niet meer in stock op die moment, twijfelde te langKBE91 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:32:
Als je een Sovol SV06 plus koopt, krijg je 10KG PLA erbij.
Ik zal mij maar eens gaan verdiepen in een drybox.
Nu aan mijn 3e voet bezig voor de MK3S+ met PETG en op een iets lagere temperatuur.
Het ploppen is nu een stuk minder.
Support gaat wel redelijk los alleen moet wel met een spatel de restanten eraf halen.
Straks in ieder geval een stillere printer.
Vind vergeleken met mijn ender de motoren wel iets stroever aanvoelen waardoor ze ook meer geluid maken.
Nu aan mijn 3e voet bezig voor de MK3S+ met PETG en op een iets lagere temperatuur.
Het ploppen is nu een stuk minder.
Support gaat wel redelijk los alleen moet wel met een spatel de restanten eraf halen.
Straks in ieder geval een stillere printer.
Vind vergeleken met mijn ender de motoren wel iets stroever aanvoelen waardoor ze ook meer geluid maken.
Vandaag weer wat rails binnengekregen.
3x Fermio Z1 preload
3x Hiwin Z0 preload uit China
De Fermio's zijn Z1, die gebruik ik nu voor de X-as
De "Hiwin's" zijn Z0, die gaan op de Y-as
Ondanks dat de winkel op Ali duidelijk aangeeft dat het om originele Hiwin's gaat, veel tevreden reviews, ze zeer goed gemaakt zijn en boterzacht lopen, heb ik zeer sterke twijfels dat ze origineel zijn.
- De wagentjes zaten op de rails
- Alles is met houdbaarheidsolie ingesmeerd, dus niet ingevet.
- De rails zijn zachter dan de Fermio's
Ik wil de rails markeren, dat doe ik met een mes, zodat de markering niet verdwijnt als ik ze schoonmaak met ipa.
De Fermio's zijn echt heeel erg lastig te bekrassen.
De "Hiwin's" waren al een beetje bekrast, maar makkelijk te bekrassen met een mes.
Dus op zich wel tevreden met de "Hiwin's" uit china, ze lopen zeer soepel, zonder haperingen.
De Fermio's zijn beter, maar ze zijn er alleen in Z1, ze lopen dus wat stroever, maar zonder haperingen.
3x Fermio Z1 preload
3x Hiwin Z0 preload uit China
De Fermio's zijn Z1, die gebruik ik nu voor de X-as
De "Hiwin's" zijn Z0, die gaan op de Y-as
Ondanks dat de winkel op Ali duidelijk aangeeft dat het om originele Hiwin's gaat, veel tevreden reviews, ze zeer goed gemaakt zijn en boterzacht lopen, heb ik zeer sterke twijfels dat ze origineel zijn.
- De wagentjes zaten op de rails
- Alles is met houdbaarheidsolie ingesmeerd, dus niet ingevet.
- De rails zijn zachter dan de Fermio's
Ik wil de rails markeren, dat doe ik met een mes, zodat de markering niet verdwijnt als ik ze schoonmaak met ipa.
De Fermio's zijn echt heeel erg lastig te bekrassen.
De "Hiwin's" waren al een beetje bekrast, maar makkelijk te bekrassen met een mes.
Dus op zich wel tevreden met de "Hiwin's" uit china, ze lopen zeer soepel, zonder haperingen.
De Fermio's zijn beter, maar ze zijn er alleen in Z1, ze lopen dus wat stroever, maar zonder haperingen.
:strip_exif()/f/image/faPCd5jhNLvzbwK4ybgFawjU.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren begonnen aan het nakijken van mijn rails op de rat rig.
Blijkbaar toch redelijke problemen op 1 van 2 y-assen.
De carriage sleept heel hard met de rail, vrij duidelijk waarom:
:strip_exif()/f/image/RWQU2HOyeKYDMOz1Vg25qEsA.jpg?f=fotoalbum_large)
Er ontbreken dus verschillende balletjes. Y-as 1: 44 balletjes, Y-as2: 47 balletjes.
Ik had al het vermoeden dat er iets mis was bij aankoop, maar dacht dat het ging liggen aan het feit dat ze niet ingevet waren.
Bij de slechte y-as 1 lijkt 1 van de 2 retainers zich anders te gaan gedragen.
Bij de onderste kan ik de balletjes van links naar rechts duwen, ze blijven allemaal mooi zitten.
Bij de bovenste kan ik de balletjes van links naar rechts duwen, maar er komen er balletjes uit.
Er is dus wat meer ruimte tussen het metaal en de retainer.
Verder balletjes eens opgemeten: 2,29mm ipv 2,38mm wat ze effectief zouten moeten zijn.
Voorlopig nog geen idee wat ik er moet mee aanvangen.
Nieuwe balletjes kopen of 1/2 nieuwe rails.
@rinkel : kan je me de ali winkel bezorgen waar jij ze gekocht hebt?
:strip_exif()/f/image/RWQU2HOyeKYDMOz1Vg25qEsA.jpg?f=fotoalbum_large)
Er ontbreken dus verschillende balletjes. Y-as 1: 44 balletjes, Y-as2: 47 balletjes.
Ik had al het vermoeden dat er iets mis was bij aankoop, maar dacht dat het ging liggen aan het feit dat ze niet ingevet waren.
Bij de onderste kan ik de balletjes van links naar rechts duwen, ze blijven allemaal mooi zitten.
Bij de bovenste kan ik de balletjes van links naar rechts duwen, maar er komen er balletjes uit.
Verder balletjes eens opgemeten: 2,29mm ipv 2,38mm wat ze effectief zouten moeten zijn.
Jazeker:Yelti schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:46:
Gisteren begonnen aan het nakijken van mijn rails op de rat rig.
[Afbeelding]
Aliexpress
Fermio
Beide hebben een evenlange levertijd.
Als je toch goedkopere en Z0 wil; Ik heb redelijk goede ervaringen met RDBB van de CNA store
Ik heb zeer sterk het vermoeden dat deze Hiwin's niet origineel zijn.
De rails van Fermio zijn echt 1000x harder (echt 440C SUS), die worden danook geleverd zonder krassen.
Als je kunt leven met Z1, zou ik denk ik voor de Fermio gaan. Die zit nu bij mij ook op de X-as.
Mbt tot die lagerballetjes, die zitten bij de meeste zo los, daarom zitten er soms van die geleiders bij om de wagentjes eraf te rijden. Als het goed is lijkt er altijd 1 balletje te missen.
Ik heb inmiddels veel te veel geld uitgegeven aan rails, had beter originele Hiwins moeten kopen...
Maar wat ik geleerd heb:
- Wagentjes en rails horen bij elkaar en zijn niet uitwisselbaar
- Wagentjes moet in dezelfde rijrichting weer gemonteerd worden
- Wagentjes demonteren en schoonmaken is natuurlijk helemaal prima, maar beter is om ze op de rails te houden en onder te dompelen in ipa voor een paar uur. Dit is ook de garantievoorwaarde van Fermio.
Originele Hiwin wagentjes worden los geleverd en passen op elke Hiwin rails.
[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 23-06-2023 23:23 ]
Gisteren serial nummer aangevraagd voor de Voron 2.4.
Kan de bouw nu afsluiten.
Het meeste tijd heeft gezeten in de print parts.
Ondanks dat ik heb gekozen voor PIF.
De Ender 3 had er veel moeite mee en is hierdoor helaas overleden. Heb gezien dat het bed krom is getrokken en dat temperatuur voeler hierdoor kapot is gegaan.
Weet niet of ik de Ender 3 ga opknappen zie nu de nut van in.
Ik ben zelf zeer tevreden over de kwaliteit wat LDO levert. Alles goed uitgelegd op hun eigen site. Waar ik zeer te spreken ben is de elektronica dat is paneel bouw waardig.
Alleen jammer van de liniar rails van LDO zelf is en niet van HWIN alleen al de de smering makkelijk is.
Er staan aantal aantal upgrade op de planning zoals Voron Tap
Kan de bouw nu afsluiten.
Het meeste tijd heeft gezeten in de print parts.
Ondanks dat ik heb gekozen voor PIF.
De Ender 3 had er veel moeite mee en is hierdoor helaas overleden. Heb gezien dat het bed krom is getrokken en dat temperatuur voeler hierdoor kapot is gegaan.
Weet niet of ik de Ender 3 ga opknappen zie nu de nut van in.
Ik ben zelf zeer tevreden over de kwaliteit wat LDO levert. Alles goed uitgelegd op hun eigen site. Waar ik zeer te spreken ben is de elektronica dat is paneel bouw waardig.
Alleen jammer van de liniar rails van LDO zelf is en niet van HWIN alleen al de de smering makkelijk is.
Er staan aantal aantal upgrade op de planning zoals Voron Tap
Ik heb dit weekend een stapeltje Ikea Lack tafeltjes gescoord. Daarmee ga ik een kastje bouwen voor mijn Sovol SV06. Dat wordt een variant van de bekende Ikea hack voor Prusa printers. Eerste part is aan het printen en er moet ook nog gewerkt, gesport en geslapen worden. Dus het zal wel even duren voordat het kastje gereed is.
NB: ik kon een set van 4 Lack tafeltjes ophalen en heb er zelf 3 nodig. Wil je ook aan de gang met deze Ikea hack dan kan je bij mij het laatste tafeltje komen halen, voor nop
De DM staat open.
NB: ik kon een set van 4 Lack tafeltjes ophalen en heb er zelf 3 nodig. Wil je ook aan de gang met deze Ikea hack dan kan je bij mij het laatste tafeltje komen halen, voor nop
Ik ben maar weer eens naar fans aan het zoeken. Dit keer gaat het om de heatbreak fan.
Ik heb op dit moment een 4010 (5v pwm), die wil ik gaan vervangen door een 4020 (5v pwm), omdat ik daar nu ruimte voor heb.
Nu heb ik een Delta 4010, de AFB0405VHA-A, deze heeft een luchtverplaatsing van 15.72 m3/h
Als ik ga zoeken naar een 4020, kom ik er niet veel tegen die een grotere luchtverplaatsing heeft.
Eigenlijk alleen de Delta EFB0405VHD-R00 heeft meer, 17.16 m3/h.
Die laatste is natuurlijk helemaal prima, maar lastig te verkrijgen (alleen gevonden op ali)
5v en pwm is natuurlijk lastig, maar heeft iemand misschien een betere gevonden?
Ik heb nog wel de sunon MF40200V1 gevonden, maar die heeft 15.12m3/h, die is wel wat stiller, maar niet meer koeling dus, of zie ik iets over het hoofd ?
Ik heb op dit moment een 4010 (5v pwm), die wil ik gaan vervangen door een 4020 (5v pwm), omdat ik daar nu ruimte voor heb.
Nu heb ik een Delta 4010, de AFB0405VHA-A, deze heeft een luchtverplaatsing van 15.72 m3/h
Als ik ga zoeken naar een 4020, kom ik er niet veel tegen die een grotere luchtverplaatsing heeft.
Eigenlijk alleen de Delta EFB0405VHD-R00 heeft meer, 17.16 m3/h.
Die laatste is natuurlijk helemaal prima, maar lastig te verkrijgen (alleen gevonden op ali)
5v en pwm is natuurlijk lastig, maar heeft iemand misschien een betere gevonden?
Ik heb nog wel de sunon MF40200V1 gevonden, maar die heeft 15.12m3/h, die is wel wat stiller, maar niet meer koeling dus, of zie ik iets over het hoofd ?
[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 26-06-2023 09:40 ]
Mijn project van dit weekend.
:strip_exif()/f/image/L5BWZwzSOhFl50eeYvgHXerZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwam zaterdag rond een uur of 11 binnen. Ben er op rustig tempo van zaterdag 13.00 uur tot zondag 15.30 mee bezig geweest. Heb nog onderdelen van de MK3S+ overgezet(betere kwaliteit rods die ik er op gezet had).
Nu nog de quick disconnect van de enclosure ombouwen voor de MK4. Morgenavond nog de voeding voor een brace vervangen en wat kabels anders routeren en dan kan ie in zijn hok.
:strip_exif()/f/image/L5BWZwzSOhFl50eeYvgHXerZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwam zaterdag rond een uur of 11 binnen. Ben er op rustig tempo van zaterdag 13.00 uur tot zondag 15.30 mee bezig geweest. Heb nog onderdelen van de MK3S+ overgezet(betere kwaliteit rods die ik er op gezet had).
Nu nog de quick disconnect van de enclosure ombouwen voor de MK4. Morgenavond nog de voeding voor een brace vervangen en wat kabels anders routeren en dan kan ie in zijn hok.
Boullie
Je mist nog een hele dag in de tijdsduurTTLCrazy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:21:
@Boullie Was dit een MK4 kit of een MK3s+ --> MK4 ombouwkit ?
2,5 uur bouwen is lekker snel
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Dit was de hele MK4 kit. Dat is uiteindelijk goedkoper als ik mijn MK3S+ verkoop namelijk.TTLCrazy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:21:
@Boullie Was dit een MK4 kit of een MK3s+ --> MK4 ombouwkit ?
2,5 uur bouwen is lekker snel
Denk dat ik ongeveer 8 uur gedaan heb over de bouw zelf. Blijft toch weekend dus filmpje gekeken, rustig gegeten en uitgeslapen
Boullie
Zag op de RatRig pagina ergens in de reacties dat ze de IDEX VCore upgrade kits aan het produceren zijn en binnenkort als zijnde beta te koop zijn.
Zover ik weet is IDEX met klipper nog niet optimaal, kan iemand dit bevestigen? Tevens lijkt mij het lastig om de 2 nozzles exact op dezelfde offset te krijgen zonder dat er een verstelling mogelijk is, want op de RatRig Labs pagina te zien is dat ze gewoon 2x EVA 3.0 gebruiken met aangepaste achterkant voor de riemen.
Zit er wel over te twijfelen, want wil toch de upgrade naar 3.1 gaan maken waarom dan niet meteen IDEX voor met name oplosbare supports.
Zover ik weet is IDEX met klipper nog niet optimaal, kan iemand dit bevestigen? Tevens lijkt mij het lastig om de 2 nozzles exact op dezelfde offset te krijgen zonder dat er een verstelling mogelijk is, want op de RatRig Labs pagina te zien is dat ze gewoon 2x EVA 3.0 gebruiken met aangepaste achterkant voor de riemen.
Zit er wel over te twijfelen, want wil toch de upgrade naar 3.1 gaan maken waarom dan niet meteen IDEX voor met name oplosbare supports.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Je kunt ook gewoon PLA gebruiken als je met PETG print en andersom als support materiaal. Volgens mij is oplosbaar filament vrij duur en dat oplossen in water duurt lang. Maar PLA plakt niet aan PETG, dus die zijn zo eraf te halen zonder sporen.pwillemske schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:57:
Modbot heeft er een fillempie over gemaakt:
Geen idee. Ik zou niet weten waarom niet. De support zit erin volgens mij.pwillemske schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:57:
Zover ik weet is IDEX met klipper nog niet optimaal, kan iemand dit bevestigen?
Zolang de toolheads niet verschuiven is er volgens mij niets aan de hand. Als je ze een keer hebt afgesteld moet het goed zijn. Dat afstellen is misschien wel even een klusje, maar eenmalig.Tevens lijkt mij het lastig om de 2 nozzles exact op dezelfde offset te krijgen zonder dat er een verstelling mogelijk is, want op de RatRig Labs pagina te zien is dat ze gewoon 2x EVA 3.0 gebruiken met aangepaste achterkant voor de riemen.
Een aangepaste achterkant voor de riemen lijkt mij logisch. Normaal is jouw extruder het eindpunt van de riem, nu moet ie bij de ene achterlangs gaan en bij de andere eindigen. Dus moet de achterkant anders.
@mphilipp Ja dat afstellen van de toolheads lijkt mij wel een dingetje, want de EVA 3.0 carriage is er niet op voorzien dat je ze in de Z as af kan stellen, dat zou je dan moeten doen met je nozzle of heatbreak. Ik gebruik hier een Mosquito Magnum+ en die kan ik op geen enkele manier afstellen. Wel is het zo dat als je prints constant genoeg zijn de hotends op gelijke hoogte moeten hangen, want er zijn verder geen variabelen.
Met die riemen bedoelde ik eigenlijk dat dit ook niet origineel EVA 3.0 is, maar door RatRig zelf aangepast is zodat het kan werken. Dat van Klipper stond ook in de reacties op die facebook post, en eigenlijk was dat ook de rede van de Beta. Ze hebben nog geen RatOS versie klaar voor IDEX.
Overigens wel interessant van dat PLA - PETG verhaal, daar ga ik eens naar kijken want dat is natuurlijk wel makkelijk en een stuk goedkoper.
Met die riemen bedoelde ik eigenlijk dat dit ook niet origineel EVA 3.0 is, maar door RatRig zelf aangepast is zodat het kan werken. Dat van Klipper stond ook in de reacties op die facebook post, en eigenlijk was dat ook de rede van de Beta. Ze hebben nog geen RatOS versie klaar voor IDEX.
Overigens wel interessant van dat PLA - PETG verhaal, daar ga ik eens naar kijken want dat is natuurlijk wel makkelijk en een stuk goedkoper.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Dat moet je in je Klipper config regelen. Daar kun je offsets instellen:pwillemske schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:23:
@mphilipp Ja dat afstellen van de toolheads lijkt mij wel een dingetje, want de EVA 3.0 carriage is er niet op voorzien dat je ze in de Z as af kan stellen, dat zou je dan moeten doen met je nozzle of heatbreak.
code:
1
| SET_GCODE_OFFSET [X=<pos>|X_ADJUST=<adjust>] [Y=<pos>|Y_ADJUST=<adjust>] [Z=<pos>|Z_ADJUST=<adjust>] [MOVE=1 [MOVE_SPEED=<speed>]]: |
En dan twee extruders definiëren (extruder en extruder1 bv). Er is een voorbeeld config beschikbaar.Set a positional offset to apply to future G-Code commands. This is commonly used to virtually change the Z bed offset or to set nozzle XY offsets when switching extruders. For example, if "SET_GCODE_OFFSET Z=0.2" is sent, then future G-Code moves will have 0.2mm added to their Z height. If the X_ADJUST style parameters are used, then the adjustment will be added to any existing offset (eg, "SET_GCODE_OFFSET Z=-0.2" followed by "SET_GCODE_OFFSET Z_ADJUST=0.3" would result in a total Z offset of 0.1). If "MOVE=1" is specified then a toolhead move will be issued to apply the given offset (otherwise the offset will take effect on the next absolute G-Code move that specifies the given axis). If "MOVE_SPEED" is specified then the toolhead move will be performed with the given speed (in mm/s); otherwise the toolhead move will use the last specified G-Code speed.
Update over mijn bestelling van een Voron V0 bij Caribou3D: ik heb zojuist bij Paypal een probleem aangemeld om mijn geld terug te krijgen.
Ik zou iedereen willen aanraden om extreem voorzichtig te zijn om op dit moment bij caribou3d.com iets te kopen.
tijdlijn:
11 februari LDO Voron V0 kit besteld, verwachte levering half mei
12 juni gemaild hoe het stond met mijn bestelling; geen reactie (ook tussentijds geen communicatie over vertraging)
16 juni via de website de bestelling geannuleerd; bevestiging per mail dat binnen 14 dagen het geld zou worden teruggestort
3 juli via de website gevraagd waar het geld blijft en deadline van 5 juli gesteld; geen reactie
5 juli bij Paypal gemeld, nu moet ik tot 25 juli wachten 😔
Ik zou iedereen willen aanraden om extreem voorzichtig te zijn om op dit moment bij caribou3d.com iets te kopen.
tijdlijn:
12 juni gemaild hoe het stond met mijn bestelling; geen reactie (ook tussentijds geen communicatie over vertraging)
16 juni via de website de bestelling geannuleerd; bevestiging per mail dat binnen 14 dagen het geld zou worden teruggestort
3 juli via de website gevraagd waar het geld blijft en deadline van 5 juli gesteld; geen reactie
Zou je niet verwachten van zo een partij. Succes.pyotr schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:26:
Update over mijn bestelling van een Voron V0 bij Caribou3D: ik heb zojuist bij Paypal een probleem aangemeld om mijn geld terug te krijgen.
tijdlijn:
Ik heb even snel het topic doorgebladerd en ik kan het niet zo snel vinden. Ik wil graag een heated chamber om mijn ABS prints betere hechting te geven. Mijn Ender 3 heb ik in een eigen chamber gemaakt van alu profielen en hout en op dit moment zit ik te kijken naar deze 2 modellen.
IncuKit Mini for Tabletop Egg Incubator - Easily Build Your Own Digital Incubator
Mini Heater for 3D Resin Printer, AUERVO Lightweight 3D Printer Thermostat Temperature Controller Heating Cooling Temp Control for LCD DLP 3D Printer
Wellicht zijn er veel betere modellen in Nederland wel te verkrijgen maar voor zo snel kan ik het niet vinden.
IncuKit Mini for Tabletop Egg Incubator - Easily Build Your Own Digital Incubator
Mini Heater for 3D Resin Printer, AUERVO Lightweight 3D Printer Thermostat Temperature Controller Heating Cooling Temp Control for LCD DLP 3D Printer
Wellicht zijn er veel betere modellen in Nederland wel te verkrijgen maar voor zo snel kan ik het niet vinden.
Als je een goed sluitende enclosure hebt, ben je denk ik al een heel eind. Meestal is het niet echt nodig om de lucht extra bij te verwarmen omdat de heated bed al flink warmte produceert.Daniel. schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:09:
Ik heb even snel het topic doorgebladerd en ik kan het niet zo snel vinden. Ik wil graag een heated chamber om mijn ABS prints betere hechting te geven. Mijn Ender 3 heb ik in een eigen chamber gemaakt van alu profielen en hout en op dit moment zit ik te kijken naar deze 2 modellen.
Klopt, een extra verwarmingselement zorgt er vooral voor dat je enclosure sneller opwarmt. Is niet direct nodig maar kan wel meerwaarde hebben.
Ik zou gewoon een temperatuursensortje erin hangen en een paar testprints doen. Kijken hoe snel je enclosure op temperatuur is als je je bed preheat, en dan welke temps je nodig hebt om goed te printen. En dan nadenken hoe vaak je iets van ABS wilt/moet printen en of het extra element genoeg tijd bespaard.
Kan ook nodig zijn als je isolatie niet goed is trouwens. Maar in dat geval zou ik eerder een rolletje radiatorfolie van de gamma kopen dan een extra verwarmings element erin plakken.
Ik zou gewoon een temperatuursensortje erin hangen en een paar testprints doen. Kijken hoe snel je enclosure op temperatuur is als je je bed preheat, en dan welke temps je nodig hebt om goed te printen. En dan nadenken hoe vaak je iets van ABS wilt/moet printen en of het extra element genoeg tijd bespaard.
Kan ook nodig zijn als je isolatie niet goed is trouwens. Maar in dat geval zou ik eerder een rolletje radiatorfolie van de gamma kopen dan een extra verwarmings element erin plakken.
Caribou3D heeft gisteren zonder verdere communicatie het aankoopbedrag naar Paypal teruggestort.
Klagen bij Paypal helpt dus. Maar Caribou3D heeft voor mij afgedaan; jammer, er zijn niet zoveel Europese webshops voor wat minder gangbaar materiaal.
Klagen bij Paypal helpt dus. Maar Caribou3D heeft voor mij afgedaan; jammer, er zijn niet zoveel Europese webshops voor wat minder gangbaar materiaal.
Ik ben deze week Esun PLA+ ontvangen. Uiterraard gelijk een temptower geprint. Opzich wel typisch dat de kwaliteit bij 195-200 graden het beste was. En dit terwijl esun zegt 205-225. Zou er dan gewoon een afwijking van de nozzle temp zijn? Dat die het in het echt gewoon warmer was?
Is met een sv06.
Trouwens net een print van 17 uur gestart. Ik ben benieuwd
Is met een sv06.
[ Voor 12% gewijzigd door OcGuru op 15-07-2023 17:28 ]
Bl44t
@Boullie Holy moly, bijna 100 euro per nozzle?! Wat is voor jou de reden om naar deze nozzles te gaan? Ik had altijd begrepen dat de diamant niet heel veel toevoegt zeker als je naar de geharde nozzles gaat.
@OcGuru De temperatuur is afhankelijk van veel factoren, zoals de geleiding van warmte door de nozzle, hoe snel het filament de warmte op neemt, de koeling welke de nozzle voorbij raast en bijvoorbeeld ook de snelheid van het printen, want hoe hoger de flow hoe sneller het materiaal moet opwarmen. Het kan zijn dat je met 200 graden niet genoeg warmte in de kern van het filament krijgt waardoor je te weinig materiaal neer legt. De temperatuur naar 220 kan dan al veel uit maken.
Ik kijk vaak niet meer naar de temperatuur die de fabrikant zegt want je gaat toch altijd kijken naar wat je eigen printer er van maakt. Met exotische(re) materialen kijk ik er wel naar maar dat is gebrek aan kennis
@OcGuru De temperatuur is afhankelijk van veel factoren, zoals de geleiding van warmte door de nozzle, hoe snel het filament de warmte op neemt, de koeling welke de nozzle voorbij raast en bijvoorbeeld ook de snelheid van het printen, want hoe hoger de flow hoe sneller het materiaal moet opwarmen. Het kan zijn dat je met 200 graden niet genoeg warmte in de kern van het filament krijgt waardoor je te weinig materiaal neer legt. De temperatuur naar 220 kan dan al veel uit maken.
Ik kijk vaak niet meer naar de temperatuur die de fabrikant zegt want je gaat toch altijd kijken naar wat je eigen printer er van maakt. Met exotische(re) materialen kijk ik er wel naar maar dat is gebrek aan kennis
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ze gaan bijna niet kapot volgens de producent en zullen dus veel langer de correcte nozzle diameter behouden. Tevens kun je er koeler mee printen, volgens sommige reviewers kan het tot wel 20 graden verschil zijn op de nozzle. Scheelt het ook nog op de warmte op mijn kamer en de energierekeningpwillemske schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:55:
@Boullie Holy moly, bijna 100 euro per nozzle?! Wat is voor jou de reden om naar deze nozzles te gaan? Ik had altijd begrepen dat de diamant niet heel veel toevoegt zeker als je naar de geharde nozzles gaat.
Wou eigenlijk gewoon een beetje bulletproof nozzle en ze beloven dat dit het is. Zal me benieuwen.
[ Voor 4% gewijzigd door Boullie op 15-07-2023 22:20 ]
Boullie
Als 100 teveel is kun je ook nog gaan voor Tungsten Carbide nozzles.Boullie schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:19:
[...]
Ze gaan bijna niet kapot volgens de producent en zullen dus veel langer de correcte nozzle diameter behouden. Tevens kun je er koeler mee printen, volgens sommige reviewers kan het tot wel 20 graden verschil zijn op de nozzle. Scheelt het ook nog op de warmte op mijn kamer en de energierekening
Wou eigenlijk gewoon een beetje bulletproof nozzle en ze beloven dat dit het is. Zal me benieuwen.
Ik heb die een tijdje gehad, heeft dezelfde geleiding als koper, was er supertevreden over, onverwoestbaar, totdat je er een naald in afbreekt

De Voron 0.2 LDO Kit hebben ze ook bij 3djake, betrouwbare shop, levert vanuit Duitsland.pyotr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:36:
Caribou3D heeft gisteren zonder verdere communicatie het aankoopbedrag naar Paypal teruggestort.
Mijn ervaring met Caribou3d is ook niet best; had er een aantal onderdelen besteld, levertijd uiteindelijk 4 weken.
[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 15-07-2023 23:36 ]
Inclusief alles(verzendkosten, btw en importkosten) was ik €227,- kwijt voor de 2 nozzles.rinkel schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:10:
[...]
Als 100 teveel is kun je ook nog gaan voor Tungsten Carbide nozzles.
Boullie
Is ook mijn ervaring geweest op een Ender 3 en een Sv06, vond het ook vreemd maar als het werkt dan werkt het. Heb ook geen layer adhesion problemen gevonden toen ik met twee tangen probeerde de boel te breken dus zal wel goed zitten.OcGuru schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:26:
Ik ben deze week Esun PLA+ ontvangen. Uiterraard gelijk een temptower geprint. Opzich wel typisch dat de kwaliteit bij 195-200 graden het beste was. En dit terwijl esun zegt 205-225. Zou er dan gewoon een afwijking van de nozzle temp zijn? Dat die het in het echt gewoon warmer was?
Is met een sv06.
Lijkt mee een voordeel idd.Boullie schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:19:
[...]
Ze gaan bijna niet kapot volgens de producent en zullen dus veel langer de correcte nozzle diameter behouden.
Klinkt als erg veel, dan zou ook de flow ook behoorlijk omhoog moeten kunnen, maar dat zie ik niet helemaal uit de reviewsTevens kun je er koeler mee printen, volgens sommige reviewers kan het tot wel 20 graden verschil zijn op de nozzle.
HahaScheelt het ook nog op de warmte op mijn kamer en de energierekening
Zeker als je vaak filaments met abrasives print lijkt het me een mooie optie.Wou eigenlijk gewoon een beetje bulletproof nozzle en ze beloven dat dit het is. Zal me benieuwen.
The dark side, she is strong... Ik heb donderdag een Bambu P1S besteldrinkel schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:35:
[...]
De Voron 0.2 LDO Kit hebben ze ook bij 3djake, betrouwbare shop, levert vanuit Duitsland.
Terwijl ik op verzending van de 0.2 kit wachtte kreeg ik toch wat twijfels over het maximale build volume. Ik hoef niet veel, maar had in de tussentijd toch een paar projectjes die net binnen de 18x18 van de Prusa Mini pasten. De van de V0 afgeleide Micron sprak mij erg aan, en dan vooral de Doom Cube kit Alleen wel stervensduur
Nu dus 180 graden gedraaid en geen open-source zelfbouw maar vendor locked-in plastic spuiter

Ik heb ook wel met een schuin ook naar Bambu gekeken, nu met de nieuwe P1S wordt het zeker interessant.pyotr schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:18:
[...]
The dark side, she is strong... Ik heb donderdag een Bambu P1S besteld![]()
Terwijl ik op verzending van de 0.2 kit wachtte kreeg ik toch wat twijfels over het maximale build volume. Ik hoef niet veel, maar had in de tussentijd toch een paar projectjes die net binnen de 18x18 van de Prusa Mini pasten. De van de V0 afgeleide Micron sprak mij erg aan, en dan vooral de Doom Cube kit Alleen wel stervensduurEn volgens mij $300 duurder dan nodig door alleen dure UPS verzending als optie en verkeerde berekening van de invoerrechten. En als je dan 0.0 reactie krijgt op vragen hierover dan ga ik met de ervaring bij Caribou3D in het achterhoofd zeker geen bestelling plaatsen.
Nu dus 180 graden gedraaid en geen open-source zelfbouw maar vendor locked-in plastic spuiter
Mijn projectjes passen meestal wel op de mini, maar mis wel een enclosure voor ABS/ASA om wat stoelpoot doppen te printen. Ook wil ik wat PC gaan printen.
Je kunt je mini altijd nog ombouwen, als je een leuk projectje zoekt:
:strip_exif()/f/image/Qo5Mc4KQSnEWaFUm1WxGezre.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn frankenMini, volledig linear rails.
Stoelpoot doppen print je toch niet in ABS, gewoon PLA/PLA+ dat is sterker dat ABS, en PETG is net zo sterk, alleen voor hogere temperaturen (stoelpoten dus niet) gebruik je ASA/ABS, maar ook PCTG is hiervoor erg goed en zonder enclosure te gebruiken, voor echt sterke prints gewoon PA12-CF_Carbon gebruiken.rinkel schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:33:
mis wel een enclosure voor ABS/ASA om wat stoelpoot doppen te printen. Ook wil ik wat PC gaan printen.
Hij is nu net klaar. Heeft er een kleine 21 uur over gedaan. Hij heeft snachts op 50% snelheid geprint ipv het geluid.OcGuru schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:26:
Resultaat valt me nog niet tegen. Wel wat kleine imperfecties. Maar ik heb het idee dat het bed ook niet echt 100% recht is ondanks bed level. Schijnt dat de afstandbusjes bij een sv06 onder het bed ook niet altijd 100% allemaal even dezelfde lengte hebben.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F4jF4zVPaS3NAm30Lvb7H1qs.jpg?f=user_large)
Nu bezig met de rest van spongebob zn onderkomen
Bl44t
@OcGuru Bed leveling gaat hem nooit recht maken, maar hoort een mesh te maken die rekening houd met de imperfecties en correcties in de print taak maakt.
De mijne is ook niet 100% correct maar met bed leveling is het vrijwel niet meetbaar in het eind resultaat. (0.08mm is het grootste verschil wat ik heb kunnen meten op een recht oppervlak)
Heb je toevallig de firmware bijgewerkt uit de doos? Ik meen dat de nieuwste firmware verbeteringen had voor bed leveling.
De mijne is ook niet 100% correct maar met bed leveling is het vrijwel niet meetbaar in het eind resultaat. (0.08mm is het grootste verschil wat ik heb kunnen meten op een recht oppervlak)
Heb je toevallig de firmware bijgewerkt uit de doos? Ik meen dat de nieuwste firmware verbeteringen had voor bed leveling.
Jup. Nieuwste fw staat erop van sovol. Ik moet zowiezo nog een keer de hele printer controleren etc of alles haaks is en de gantry links en rechts dezelfde hoogte hebben. Zag ik laatst een een tooltje voor, die binnenkort maar eens printenGarfrost schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:38:
@OcGuru Bed leveling gaat hem nooit recht maken, maar hoort een mesh te maken die rekening houd met de imperfecties en correcties in de print taak maakt.
Zag dat klipper ook beschikbaar is voor de sv06. Dat is ook wel interessant vooral omdat je hem dan ook op afstand kan aansturen en monitoren. En een stuk uitgebreider.
[ Voor 9% gewijzigd door OcGuru op 16-07-2023 15:54 ]
Bl44t
Fysiek afstellen is altijd een dingetje ja, hoewel het mij tot dusver wel meevalt met de Sv06 (of dit is simpelweg een goed exemplaar)
En als het puur om remote beheer gaat werkt Octoprint ook, maar Klipper heeft inderdaad zijn voordelen.
En als het puur om remote beheer gaat werkt Octoprint ook, maar Klipper heeft inderdaad zijn voordelen.
Ik print dat soort dingen meestal in PETG, ik print nu eenmaal niet graag in ABS/ASA, daarbij heb ik ook geen enclosure.Hardy8 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:25:
[...]
Stoelpoot doppen print je toch niet in ABS, gewoon PLA/PLA+ dat is sterker dat ABS, en PETG is net zo sterk, alleen voor hogere temperaturen (stoelpoten dus niet) gebruik je ASA/ABS, maar ook PCTG is hiervoor erg goed en zonder enclosure te gebruiken, voor echt sterke prints gewoon PA12-CF_Carbon gebruiken.
Wel vind ik ABS wat prettiger voor dit soort dingen, het is net iets zachter dan PETG waardoor het in sommige gevallen net wat prettiger is als stoelpootdop (krassen)
Net iets leuks ontdekt; een ender 3 neo past precies in een bezorg tas. En die zijn op marktplaats te vinden voor 20~30euro.
Dan heb je dus een geisoleerde "behuizing" met klep, en een rits bovenin waar je filament door kan loodsen. En na een ABS print kan je er een slang insteken om de lucht naar buiten te pompen. Plus hij vouwt erg klein op, neemt dus weinig extra ruimte in.
Ik heb er nog niet mee geprint op deze manier en moet nog even kijken wat betreft kortsluitingen enzo. Waarschijnlijk ook wat spacers printen en plaatsen zodat de ventilatoren gegarandeerd ruimte hebben. En natuurlijk goed markeren zodat er nooit meer eten in vervoerd wordt.
Maar goed, 20~30 euro voor een geisoleerde behuizing is een vrij goede deal. Iemand die nog andere problemen voorziet?
Dan heb je dus een geisoleerde "behuizing" met klep, en een rits bovenin waar je filament door kan loodsen. En na een ABS print kan je er een slang insteken om de lucht naar buiten te pompen. Plus hij vouwt erg klein op, neemt dus weinig extra ruimte in.
Ik heb er nog niet mee geprint op deze manier en moet nog even kijken wat betreft kortsluitingen enzo. Waarschijnlijk ook wat spacers printen en plaatsen zodat de ventilatoren gegarandeerd ruimte hebben. En natuurlijk goed markeren zodat er nooit meer eten in vervoerd wordt.
Maar goed, 20~30 euro voor een geisoleerde behuizing is een vrij goede deal. Iemand die nog andere problemen voorziet?
/f/image/y9fVIC5y5Z0jggA2OiSPzrX4.png?f=fotoalbum_large)
Misschien dat je prints naar pizza gaan ruiken?godofal schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:38:
Ik zou me vooral zorgen maken over of die tas wel stevig genoeg blijft staan dat hij de gantry en bed niet in de weg gaat zitten. Natuurlijk is dat op te lossen met een paar alu profielen voor extra stevigheid.