petg gebruik ik de volgende settings:
Print speed: 10mm/s-20mm/s (first layer)
Print speed: 30mm/s
temp: 240 (first layer
temp: 235
bed: 85 (first layer)
bed: 80
Vooral de print speed omlaag heeft geholpen. Als die op 60mm/s staat dan hecht het eerste stukje van de lijn niet helemaal goed, dat plakt dan later aan de nozzle als die er weer langs komt en dan draait die er een mooie bal van als die genoeg heeft verzameld

. Met 30mm/s is dat opgelost, met een base speed van 10mm/s. Afhankelijk van het model kan het wel wat omhoog nog. Bij lange stukken zonder abrupte hoeken is 20mm/s prima. Maar met kleine onderdeeltjes kan dat toch te snel zijn. Wat dat betreft vind ik het vreemd dat slicers daar geen rekening mee kunnen houden. Ongeacht of die een lange rechte lijn moet trekken, of die een snelle kartelrand moet maken, de snelheid blijft gewoon hetzelfde, wat voor problemen kan zorgen.
Zo printte ik laatst een grote cirkel. op 30mm/s ging dat goed. Maar als je de snelheid verhoogde werd de diameter nét iets kleiner omdat die het nog wat meetrekt. laat staan als je korte heftige bewegingen moet maken.
Zal vast met de temperatuur te maken hebben die je niet on te fly kan regelen natuurlijk (je zit met afkoelen en opwarmen) maar toch.
Nog wel wat stringing, vooral als die van de ene naar de andere plek gaat zonder te printen. Maar dat is ook wel inherent als petg volgens mij, en niets wat je niet zo kan verwijderen.
Laatste print was een variant op de octopus met beweegbare armen... Denk voor adhesie doe ik een brim: slecht idee. Die is er niet af te krijgen en de poten bewegen dus niet

met de hand verwijderen kan, maar ik denk dat opnieuw printen sneller is.
Heb al wat PLA+ besteld, dus als dat binnen is gaan we die opnieuw printen. petg bewaar ik wel voor spullen die ik buiten moet gebruiken of mechanische sterkte vereisen. En dan nog zal ik er nooit echt gewicht aan durven hangen

aangezien je de printkwaliteit niet kan testen en de variatie tussen runs te groot is om daar écht op te vertrouwen voor mij als noob.
Maar wel leuke hobby

Zinnige upgrades:
-extra stangen achterop tegen de z-wobble
-betere spoolhouder bovenop (al heb ik 5kg spoel naast staan, die kon er niet meer op)
-octopi: nog te doen
-demonteer t bed en haal de middelste 2 rollers eruit. Met 4 rollers is hij veel soepeler af te stellen.
-magnetische bed is fantastisch. Ik heb pei & gladde kant met carbon look
Extra stangen zit ik eigenlijk te denken om hem te koppelen aan de muur. Dan weet ik zeker dat het vast zit

zowel de bovenkant als de onderkant dan. Verplaatsen doe ik hem toch niet... Nou ja nog 1x. Staat nu op het bureau maar das toch wel wat afleidend tijdens het werk. Dus hij gaat terug op de vloer in een hoek. Wil nog octoprint op een oude android telefoon installeren (LG G4) zodat ik het op die manier in de gaten kan houden.
Spoelhouder heb ik nu aan de zijkant, geen gewicht op de bovenkant en ook geen rolbeweging of whatever. Dat draait nog wel wat té soepel dus moet nog even kijken hoe ik dat ga oplossen.
Kwa afstellen heb ik het nu wel aardig onder de knie. sowieso doe ik vaak toch een skirt zodat ik kan zien of het printen van de eerste laag wel goed gaat. Dan kan ik altijd nog fijnafstelling doen door de Z te verplaatsen. of die recht is kijk ik met octoprint met de bed level visualiser en dat werkt goed.
Wat is het voordeel van een magnetisch bed? op zich plakt petg prima op glas (en laat praktisch vanzelf los als het weer op kamertemperatuur is) en PLA zal vast lukken?
[
Voor 16% gewijzigd door
Waah op 03-08-2023 13:42
]