Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Er zitten wat semi-flexibele muurtjes verwerkt in de achterste helft. Meer dan stabiel genoeg. De voorkant is iets zorgelekers want dat is min of meer volledig stof niveau flexibel. Maar de printkop komt natuurlijk nooit in die richting, alleen het printbed komt zover naar voren. Gezien de kracht van de steppers denk ik niet dat het een probleem gaat zijn eigenlijk.

Maar goed daar gaan we op experimenteren uiteindelijk. Ik heb wat andere projectjes waar ik eerst mee aan de slag wil dus het zal wel een weekje of 2 duren. Als iemand het dus eerder wilt weten moet je zelf de gok wagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiovanniW
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:43
Hi iedereen,

Ik heb interesse in het aanschaffen van mijn eerste 3d printer.
Budget rond de 3-400 euro om de vrouw des huizes tevreden te houden.
Het doel van het printen is vooral DIY projecten, beetje rc onderdelen en natuurlijk ook wat varia prullen.

Ik had mijn oog al laten vallen op een Sovol SV06 plus en Elegoo Neptune 4 pro.

Is deze wat of zijn er nog andere 3d printers waar ik beter naar kijk?

Alvast bedankt!

[ Voor 20% gewijzigd door GiovanniW op 19-07-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Pin print.... voltooid...
'Eigen twist aan gegeven' :P

Let maar niet op het stof op het printbed :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrdmITuXCL3COa4Q8SpMAgFviyE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mGCKu95dsXv1N4NjonzKB2b.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84bzLJa18zgWyAkoPGHxvdNxlLI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rrTtwXqojAQAUlKdfLK56nn.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXB5d7Q1yLGyVViU0G8Oy63_A6g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvsllnjYzmpCFkyA9Qbgvnjj.jpg?f=fotoalbum_medium

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 21:04
GiovanniW schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:50:
Hi iedereen,

Ik heb interesse in het aanschaffen van mijn eerste 3d printer.
Budget rond de 3-400 euro om de vrouw des huizes tevreden te houden.
Het doel van het printen is vooral DIY projecten, beetje rc onderdelen en natuurlijk ook wat varia prullen.

Ik had mijn oog al laten vallen op een Sovol SV06 plus en Elegoo Neptune 4 pro.

Is deze wat of zijn er nog andere 3d printers waar ik beter naar kijk?

Alvast bedankt!
Ik heb de SV06 plus en ben er erg tevreden over! Het is een Prusa MK3 clone met stangen ipv wieltjes en daardoor een goede basis. Wel moet je gelijk de lagers op die stangen smeren, wat even wat voorbereiding vergt (wordt op YouTube voorgedaan, is prima te doen). Verder een all-metal hot-end en verwarmd bed, waardoor je ook ABS en zo kunt printen (mits je een enclosure ervoor hebt). Nadeel is dat de nozzle niet standaard is en dat je daarvoor en bij defecten aan de extruder alleen bij Sovol terecht kunt (en sommige dingen moeten helemaal uit China komen). Je kunt de SV06 plus redelijk makkelijk van Klipper voorzien, via https://emea01.safelinks....jwYwI0e2pKA%3D&reserved=0.
Het touchscreen verliest dan zijn functie, maar er is een manier om die ook van een klipper interface te voorzien, met 80% van de functies werkend.

Met de default Marlin firmware dit geprint (en goed gebruik kunnen maken van het wat grotere volume van de printer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtB3tpS0T9vwm7IQjf7BGSYp9j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYOmTTBEWI4ep6RLsgE7JcTz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuKAfq1RW8a3xEJmMOzl9FBNPL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pO7pvepdB5pV5ukgFwjgDM6A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Frij5fd op 19-07-2023 23:17 . Reden: 2 foto's ingevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:21
Frij5fd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:31:
[...]

Ik heb de SV06 plus en ben er erg tevreden over! Het is een Prusa MK3 clone met stangen ipv wieltjes en daardoor een goede basis. Wel moet je gelijk de lagers op die stangen smeren, wat even wat voorbereiding vergt (wordt op YouTube voorgedaan, is prima te doen). Verder een all-metal hot-end en verwarmd bed, waardoor je ook ABS en zo kunt printen (mits je een enclosure ervoor hebt). Nadeel is dat de nozzle niet standaard is en dat je daarvoor en bij defecten aan de extruder alleen bij Sovol terecht kunt (en sommige dingen moeten helemaal uit China komen). Je kunt de SV06 plus redelijk makkelijk van Klipper voorzien, via https://emea01.safelinks....jwYwI0e2pKA%3D&reserved=0.
Het touchscreen verliest dan zijn functie, maar er is een manier om die ook van een klipper interface te voorzien, met 80% van de functies werkend.

Met de default Marlin firmware dit geprint (en goed gebruik kunnen maken van het wat grotere volume van de printer):
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is wachten totdat iemand de Sovol gaat aanpassen en een standaard nozzle mogelijk maakt (bijvoorbeeld een Stealthburner).
De Mk3 / Mini is ook flink te modden (zie mijn frankenMini), het zal met de Sovol niet anders zijn.
Zeer aantrekkelijke printer, voor erbij... Ik zat eerst te denken aan een sleutel Ender, maar deze Sovol fietst de Ender aan alle kanten voorbij. (Gaat uiteindelijk een Voron V0 worden denk ik)

Edit:
Overigens gebruikt de sv06 een mk8 nozzle, die zijn best goed verkrijgbaar.

Daarnaast levert Sonos een Tungsten Nozzle, dat is echt een koopje. Jammer dat ze die niet in V6 hebben voor die prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 21-07-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 15:02

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Zijn er hier mensen met ervaringen met verschillende 3D Pennen? Ik heb zo'n ding liggen van 123-3D, maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0ulRDkAyfg0Frixa-rFGsCzQl0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZOVXkeJBDNjyQk64M7t2FqY3.jpg?f=user_large

Mijn doel voor zo'n pen was niet om creatief dingetjes "in de lucht" te tekenen, maar om hem te gebruiken bij het samenvoegen van onderdelen voor grotere prints die verder afgewerkt worden. Ik smelt onderdelen aan elkaar met "hot staples" en verstevig de naad vervolgens met een wood burning tip op een soldeerbout. De naad is niet altijd perfect en moet af en toe bijgevuld worden. Dat deed ik altijd met een los stuk filament dat ik met die soldeerbout in de oneffenheden smolt. Maar het leek me handiger om kraters en valleien met zo'n pen te vullen, en daarna met de soldeerbout te verstevigen.

Het nadeel van bovenstaande pen is dat je op een knop drukt om te beginnen met extruden, en vervolgens op een andere knop moet drukken om daarmee te stoppen (waarna hij een stukje retract). Dat werkt niet voor de kleine oneffenheden die ik wil vullen. Ik zou liever hebben dat de pen plastic uitspuugt zolang ik op een knop druk, en stopt als ik die knop loslaat, zodat ik eenvoudig hele kleine stipjes lastic kan droppen waar ik wil.

Weet iemand toevallig of er een pen te krijgen is die op die manier functioneert?
Er zelf een maken kan ook prima, maar dat is het niet waard als ik er voor 2 tientjes een kan kopen :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:34

OcGuru

Giulietta Qv

Heb laatst een beugel voor een logitech C270 geprint zodat ik mn print in de gaten kan houden vanaf afstand en evt kan stoppen/pauzeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBTgQvZEuuPHeGxMsipU5Bh0Frc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8scQ5I04isHGU512XmL4WEbd.jpg?f=user_large

Maar timelapse maken is natuurlijk ook wel leuk :P

Nu nog een printje maken zodat ik de focus kan aanpassen van de cam. Die is niet best zoals je wel kan zien. :o :)

Bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Na een aanbieding op Banggood een nieuwe hobby opgepikt! Met de Artillery Sidewinder X2. 2 rollen PETG gekocht en na meerdere avonden prutsen en vloeken heb ik eindelijk een redelijke print!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2uGbNSUuGkWGBAm0fzW77iTM5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlVTmbby37uyPCJnRGDDHTrt.jpg?f=fotoalbum_large

De onderkant is niet goed dicht, en de staart is niet goed gegaan.... Maar ik ben al lang blij dat het nu eindelijk aan het bed bleef zitten.... En niet allemaal op de nozzle zat of het mid-print los liet. Wel vals gespeeld met de haarlak (die ook niet echt plakte).

Uiteindelijk was 1 hoek íéts te strak. Nadat ik die had aangepast naar "het thermo-bonnetje scheurt" naar "het thermo-bonnetje heeft een kras" bleef het wel zitten.

Nu maar eens een benchy er op en kijken waar ik nog kan verbeteren. Of kan ik beter eerst een temp tower printen? Wat doen jullie eigenlijk als je een nieuwe rol filament hebt wat je niet eerder hebt gehad? (Andere kleur/merk/materiaal)

@OcGuru wil ook met octoprint de printer in de gaten houden. de printer past helaas niet op mijn bureau (zonder spoelhouder wel, maar met spoel niet meer :X ). Als ik de orangepi kan vinden die maar eens installeren, en anders een oude android opsnorren zodat ik meteen beeld heb.

Timelapse is wel gaaf, maar wel jammer dat het printbed beweegt. Als de camera met het printbed meebewoog krijg je een veel rustigere timelapse maar dat zal wel erg lastig worden :+ en het doel was ook in de gaten houden dacht ik O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 26-07-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 16:24
Ziet er goed uit! Misschien retraction nog even tweaken in de slicer.
Als ik een nieuwe rol filament uitpak, leg ik hem altijd eerst in de droger. Vooral petg is slecht te printen als het nat is. Daarna kalibreer ik de pressure advance door de pa tower te printen.
Print je ook een brim? Werkt wonderen voor de bed adhesie. Hoewel petg wel goed blijft plakken over het algemeen dus wel apart dat hij los laat bij je. Je zou ook eventueel mouse lears.stl in de hoeken kunnen zetten. Wat ook goed is om te weten is dat petg meer z offset nodig heeft dan pla. Het hoeft niet 'platgedrukt' te worden zoals hij pla het geval is. En de optie combing in de slicer is een gamechanger voor je walls, ik zet het altijd aan met petg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:41
Waah schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:12:
Na een aanbieding op Banggood een nieuwe hobby opgepikt! Met de Artillery Sidewinder X2. 2 rollen PETG gekocht en na meerdere avonden prutsen en vloeken heb ik eindelijk een redelijke print!

[Afbeelding]

De onderkant is niet goed dicht, en de staart is niet goed gegaan.... Maar ik ben al lang blij dat het nu eindelijk aan het bed bleef zitten.... En niet allemaal op de nozzle zat of het mid-print los liet. Wel vals gespeeld met de haarlak (die ook niet echt plakte).

Uiteindelijk was 1 hoek íéts te strak. Nadat ik die had aangepast naar "het thermo-bonnetje scheurt" naar "het thermo-bonnetje heeft een kras" bleef het wel zitten.

Nu maar eens een benchy er op en kijken waar ik nog kan verbeteren. Of kan ik beter eerst een temp tower printen? Wat doen jullie eigenlijk als je een nieuwe rol filament hebt wat je niet eerder hebt gehad? (Andere kleur/merk/materiaal)

@OcGuru wil ook met octoprint de printer in de gaten houden. de printer past helaas niet op mijn bureau (zonder spoelhouder wel, maar met spoel niet meer :X ). Als ik de orangepi kan vinden die maar eens installeren, en anders een oude android opsnorren zodat ik meteen beeld heb.

Timelapse is wel gaaf, maar wel jammer dat het printbed beweegt. Als de camera met het printbed meebewoog krijg je een veel rustigere timelapse maar dat zal wel erg lastig worden :+ en het doel was ook in de gaten houden dacht ik O-)
Nice, welkom!

Fair warning: PETG is een duivels filament wat tegelijkertijd niet op je bed plakt en zo goed op je bed plakt dat het je PEI scheurt. Haarlak kan werken, maar bijvoorbeeld ook pritt-stift. Als je een wat betere optie zoekt: flesje Dimafix :)

Voordat je je trouwens helemaal suf zoekt naar wat je moet veranderen qua settings om dit model beter te krijgen: hou er rekening mee dat een klein printje vaak moeilijk is. Je legt een laag heet plastic, dat heeft zo'n 10 (of meer) seconden nodig om goed te koelen. Ga je vervolgens je printsnelheid dynamisch verlagen om die 10 seconden per laag te halen, dan blijft je nozzle van 240 graden 10 seconden lang in contact met je kleine printje, en blijf je dus alsnog hitte in je printje pompen ipv extra te koelen :+

Ik zou zeker ook wat PLA oppikken, dat print stukken makkelijker.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53

BM

Moderator Spielerij
citruspers schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:24:
[...]

Fair warning: PETG is een duivels filament
Second that!

Ik ben er eigenlijk helemaal mee gestopt, heb het op geen enkele printer goed werkend gekregen. Of het plakt niet, of het plakt te goed, of het clogged mijn hele hotend naar de klote :+

Print eigenlijk nog uitsluitend pla, of abs+

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 16:24
PETG is gewoon erg gevoelig voor vocht. Ook een nieuwe rol altijd eerst drogen. https://www.reddit.com/r/...&utm_term=2&utm_content=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Bedankt voor alle tips!

Ondertussen wat meer geprint. Levelen van het bed is een uitdaging om goed te krijgen, maar nu met de bedlevel visualiser krijg ik het al beter voor elkaar.

Voor het plakken was de fix uiteindelijk (tot nu toe):
Half water, drupje afwasmiddel, helft alcohol. Daarmee het bed volledig schoon gemaakt en nu plakt het bed (na goed levelen!) uitstekend. Eraf halen lukt pas als het bed weer is afgekoeld maar dan heb ik het er zo af. Maar met 60 graden hoef ik het niet eens te proberen.

Maar als ik weer issues krijg ga ik zeker de tips hier proberen.

Vooral met bridging heb ik nog echt problemen heb een temp tower en retraction tower geprobeerd maar bij beide zijn de bruggen echt spaghetti... Vandaag een octopus geprint voor de kids en valt erg in de smaak! Maar het hoofd bovenop is ook niet goed gelukt....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY5qXSdHqQ8ph10iTK7MoQTTg0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRKKcg6X4Diu7wpoSSuJDG4a.jpg?f=fotoalbum_large

Verder al wat upgrades geprint voor de printer zodat de rol aan de zijkant kan, en de printer daarmee op het bureau past
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrfMXS6lzeBj79ws8xOY7Ha50Tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zImxXxf0eRDTEl6Djgxi2RM7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZLiEbXNRL5V5DHDn63bH2V7GY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tReAIhgrvPfJNK97r0PwU1LV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlZYj1UxBC8uiy_l2DIxYEeLMt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtlqSspn3HZ5cA136y8DyhvQ.jpg?f=fotoalbum_large

En de Mandela tekending valt ook in de smaak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A78iU5yKvYJ2P2y8j6huDVz37So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGPRj4fcqBYar2KhQVsZoplw.jpg?f=fotoalbum_large

PLA komt er zeker! Maar heb een aantal ideeën voor buiten... En dan is uv proof wel fijn. Vandaar met PETG begonnen. Maar eens kijken of ergens een leuke set met pla te koop is in veel verschillende kleuren en niet te duur (oftewel niet meteen 20 kleuren a 1kg per stuk).

Al moet ik toegeven dat ik stiekem ook kijk naar goede primer en om toch een airbrush aan te schaffen. Maar ik heb al teveel hobbys en met 2 kleine kinderen kost dit al teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Waah schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:05:
Bedankt voor alle tips!

Ondertussen wat meer geprint. Levelen van het bed is een uitdaging om goed te krijgen, maar nu met de bedlevel visualiser krijg ik het al beter voor elkaar.

Voor het plakken was de fix uiteindelijk (tot nu toe):
Half water, drupje afwasmiddel, helft alcohol. Daarmee het bed volledig schoon gemaakt en nu plakt het bed (na goed levelen!) uitstekend. Eraf halen lukt pas als het bed weer is afgekoeld maar dan heb ik het er zo af. Maar met 60 graden hoef ik het niet eens te proberen.

Maar als ik weer issues krijg ga ik zeker de tips hier proberen.

Vooral met bridging heb ik nog echt problemen heb een temp tower en retraction tower geprobeerd maar bij beide zijn de bruggen echt spaghetti... Vandaag een octopus geprint voor de kids en valt erg in de smaak! Maar het hoofd bovenop is ook niet goed gelukt....
[Afbeelding]

Verder al wat upgrades geprint voor de printer zodat de rol aan de zijkant kan, en de printer daarmee op het bureau past
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

PLA komt er zeker! Maar heb een aantal ideeën voor buiten... En dan is uv proof wel fijn. Vandaar met PETG begonnen. Maar eens kijken of ergens een leuke set met pla te koop is in veel verschillende kleuren en niet te duur (oftewel niet meteen 20 kleuren a 1kg per stuk).

Al moet ik toegeven dat ik stiekem ook kijk naar goede primer en om toch een airbrush aan te schaffen. Maar ik heb al teveel hobbys en met 2 kleine kinderen kost dit al teveel tijd.
Ik heb destijds Devil design starterspack aangeschaft om mee te beginnen. Prima filament voor de prijs. :)

https://www.tinytronics.n....75mm-6x-0.33kg-startpack

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 10:00
Waah schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:12:

[Afbeelding]

Ik heb ook de artillery sidewinder x2. Welke settings gebruik je voor je petg?
Ik zou eerst met pla starten, naar verluid stuk makkelijker. Ik heb petg liggen, nog niet aan toegekomen

Zinnige upgrades:
-extra stangen achterop tegen de z-wobble
-betere spoolhouder bovenop (al heb ik 5kg spoel naast staan, die kon er niet meer op)
-octopi: nog te doen
-demonteer t bed en haal de middelste 2 rollers eruit. Met 4 rollers is hij veel soepeler af te stellen.
-magnetische bed is fantastisch. Ik heb pei & gladde kant met carbon look

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Ik loop vast bij het werken met een versnellingsmeter onder Klipper, al vrij in het begin. Het betreft deze versnellingsmeter: https://www.trianglelab.net/products/usb-adxl345. Op Youtube is er ook een guide van, wat gezien de beperkte instructie van de leverancier welkom was: https://youtu.be/aHQju3e2guE.

Ik heb de instructies gevolgd en kon ze volgen zonder foutmeldingen totdat ik bij de stap van het flashen zelf kwam. Daar kreeg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
pi@3dprinter:~/klipper $ stm32flash -w out/klipper.bin -v -g 0 /dev/ttyUSB0
stm32flash 0.5

http://stm32flash.sourceforge.net/

Using Parser : Raw BINARY
Interface serial_posix: 57600 8E1
Version      : 0x22
Option 1     : 0x00
Option 2     : 0x00
Device ID    : 0x0412 (STM32F10xxx Low-density)
- RAM        : Up to 10KiB  (512b reserved by bootloader)
- Flash      : Up to 32KiB (size first sector: 4x1024)
- Option RAM : 16b
- System RAM : 2KiB
Write to memory
Erasing memory
Wrote and verified address 0x08000800 (7.68%) Failed to read memory at address 0x08000800

Hierna brandden nog maar één van de 2 LED-jes op de board en toen ik nog een keer probeerde te flashen kreeg ik nog eerder een foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
stm32flash 0.5

Write to memory
Erasing memory
Wrote and verified address 0x08000200 (1.92%) Failed to read memory at address 0x08000200

Ik heb geen idee hoe ik het boardje echt kan resetten; voor het flashen moeten beiden LED-jes branden, waarna door het drukken van de switches er één uitgaat.
Iemand nog een idee hoe dit op te lossen?
NB: ik ga nog wel proberen het boardje te flashen onder Windows; op de pagina van de webwinkel staat daar ook documentatie over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 15:36

BiLo

PSN: toiletcleaner

Frij5fd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:02:
Ik loop vast bij het werken met een versnellingsmeter onder Klipper, al vrij in het begin. Het betreft deze versnellingsmeter: https://www.trianglelab.net/products/usb-adxl345. Op Youtube is er ook een guide van, wat gezien de beperkte instructie van de leverancier welkom was: https://youtu.be/aHQju3e2guE.

Ik heb de instructies gevolgd en kon ze volgen zonder foutmeldingen totdat ik bij de stap van het flashen zelf kwam. Daar kreeg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
stm32flash 0.5

Write to memory
Erasing memory
Wrote and verified address 0x08000800 (7.68%) Failed to read memory at address 0x08000800

Hierna brandden nog maar één van de 2 LED-jes op de board en toen ik nog een keer probeerde te flashen kreeg ik nog eerder een foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
stm32flash 0.5

Write to memory
Erasing memory
Wrote and verified address 0x08000200 (1.92%) Failed to read memory at address 0x08000200

Ik heb geen idee hoe ik het boardje echt kan resetten; voor het flashen moeten beiden LED-jes branden, waarna door het drukken van de switches er één uitgaat.
NB: ik ga nog wel proberen het boardje te flashen onder Windows; op de pagina van de webwinkel staat daar ook documentatie over
Mogelijk kan dit stukje je verder helpen:

https://www.klipper3d.org/Measuring_Resonances.html

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:45
Waah schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:05:
Grapig, dat ken ik nog van vroegâh (jaren '70). Toen heette dat spirograaf. Kon ik uren zoet mee zijn.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
kjiratsiekoedel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:27:
[...]

Ik heb ook de artillery sidewinder x2. Welke settings gebruik je voor je petg?
Ik zou eerst met pla starten, naar verluid stuk makkelijker. Ik heb petg liggen, nog niet aan toegekomen
petg gebruik ik de volgende settings:

Print speed: 10mm/s-20mm/s (first layer)
Print speed: 30mm/s
temp: 240 (first layer
temp: 235
bed: 85 (first layer)
bed: 80

Vooral de print speed omlaag heeft geholpen. Als die op 60mm/s staat dan hecht het eerste stukje van de lijn niet helemaal goed, dat plakt dan later aan de nozzle als die er weer langs komt en dan draait die er een mooie bal van als die genoeg heeft verzameld :+ . Met 30mm/s is dat opgelost, met een base speed van 10mm/s. Afhankelijk van het model kan het wel wat omhoog nog. Bij lange stukken zonder abrupte hoeken is 20mm/s prima. Maar met kleine onderdeeltjes kan dat toch te snel zijn. Wat dat betreft vind ik het vreemd dat slicers daar geen rekening mee kunnen houden. Ongeacht of die een lange rechte lijn moet trekken, of die een snelle kartelrand moet maken, de snelheid blijft gewoon hetzelfde, wat voor problemen kan zorgen.

Zo printte ik laatst een grote cirkel. op 30mm/s ging dat goed. Maar als je de snelheid verhoogde werd de diameter nét iets kleiner omdat die het nog wat meetrekt. laat staan als je korte heftige bewegingen moet maken.

Zal vast met de temperatuur te maken hebben die je niet on te fly kan regelen natuurlijk (je zit met afkoelen en opwarmen) maar toch.

Nog wel wat stringing, vooral als die van de ene naar de andere plek gaat zonder te printen. Maar dat is ook wel inherent als petg volgens mij, en niets wat je niet zo kan verwijderen.

Laatste print was een variant op de octopus met beweegbare armen... Denk voor adhesie doe ik een brim: slecht idee. Die is er niet af te krijgen en de poten bewegen dus niet :+ met de hand verwijderen kan, maar ik denk dat opnieuw printen sneller is.

Heb al wat PLA+ besteld, dus als dat binnen is gaan we die opnieuw printen. petg bewaar ik wel voor spullen die ik buiten moet gebruiken of mechanische sterkte vereisen. En dan nog zal ik er nooit echt gewicht aan durven hangen O-) aangezien je de printkwaliteit niet kan testen en de variatie tussen runs te groot is om daar écht op te vertrouwen voor mij als noob.

Maar wel leuke hobby O-)
Zinnige upgrades:
-extra stangen achterop tegen de z-wobble
-betere spoolhouder bovenop (al heb ik 5kg spoel naast staan, die kon er niet meer op)
-octopi: nog te doen
-demonteer t bed en haal de middelste 2 rollers eruit. Met 4 rollers is hij veel soepeler af te stellen.
-magnetische bed is fantastisch. Ik heb pei & gladde kant met carbon look
Extra stangen zit ik eigenlijk te denken om hem te koppelen aan de muur. Dan weet ik zeker dat het vast zit :+ zowel de bovenkant als de onderkant dan. Verplaatsen doe ik hem toch niet... Nou ja nog 1x. Staat nu op het bureau maar das toch wel wat afleidend tijdens het werk. Dus hij gaat terug op de vloer in een hoek. Wil nog octoprint op een oude android telefoon installeren (LG G4) zodat ik het op die manier in de gaten kan houden. O-)

Spoelhouder heb ik nu aan de zijkant, geen gewicht op de bovenkant en ook geen rolbeweging of whatever. Dat draait nog wel wat té soepel dus moet nog even kijken hoe ik dat ga oplossen.

Kwa afstellen heb ik het nu wel aardig onder de knie. sowieso doe ik vaak toch een skirt zodat ik kan zien of het printen van de eerste laag wel goed gaat. Dan kan ik altijd nog fijnafstelling doen door de Z te verplaatsen. of die recht is kijk ik met octoprint met de bed level visualiser en dat werkt goed.

Wat is het voordeel van een magnetisch bed? op zich plakt petg prima op glas (en laat praktisch vanzelf los als het weer op kamertemperatuur is) en PLA zal vast lukken?

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 03-08-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

Rmg

Waah schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:37:
[...]

Vooral de print speed omlaag heeft geholpen. Als die op 60mm/s staat dan hecht het eerste stukje van de lijn niet helemaal goed, dat plakt dan later aan de nozzle als die er weer langs komt en dan draait die er een mooie bal van als die genoeg heeft verzameld :+ . Met 30mm/s is dat opgelost, met een base speed van 10mm/s. Afhankelijk van het model kan het wel wat omhoog nog. Bij lange stukken zonder abrupte hoeken is 20mm/s prima. Maar met kleine onderdeeltjes kan dat toch te snel zijn. Wat dat betreft vind ik het vreemd dat slicers daar geen rekening mee kunnen houden.
Normaal los je dat op in de firmware van je printer door je acceleratie/jerk te tunen en je pressure/linear advance, in marlin heb je ook nog s-curve acceleration om mee te spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Waah schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:37:
[...]

petg gebruik ik de volgende settings:

Print speed: 10mm/s-20mm/s (first layer)
Print speed: 30mm/s
temp: 240 (first layer
temp: 235
bed: 85 (first layer)
bed: 80

Vooral de print speed omlaag heeft geholpen. Als die op 60mm/s staat dan hecht het eerste stukje van de lijn niet helemaal goed, dat plakt dan later aan de nozzle als die er weer langs komt en dan draait die er een mooie bal van als die genoeg heeft verzameld :+ . Met 30mm/s is dat opgelost, met een base speed van 10mm/s. Afhankelijk van het model kan het wel wat omhoog nog. Bij lange stukken zonder abrupte hoeken is 20mm/s prima. Maar met kleine onderdeeltjes kan dat toch te snel zijn. Wat dat betreft vind ik het vreemd dat slicers daar geen rekening mee kunnen houden. Ongeacht of die een lange rechte lijn moet trekken, of die een snelle kartelrand moet maken, de snelheid blijft gewoon hetzelfde, wat voor problemen kan zorgen.

Zo printte ik laatst een grote cirkel. op 30mm/s ging dat goed. Maar als je de snelheid verhoogde werd de diameter nét iets kleiner omdat die het nog wat meetrekt. laat staan als je korte heftige bewegingen moet maken.

Zal vast met de temperatuur te maken hebben die je niet on te fly kan regelen natuurlijk (je zit met afkoelen en opwarmen) maar toch.

Nog wel wat stringing, vooral als die van de ene naar de andere plek gaat zonder te printen. Maar dat is ook wel inherent als petg volgens mij, en niets wat je niet zo kan verwijderen.

Laatste print was een variant op de octopus met beweegbare armen... Denk voor adhesie doe ik een brim: slecht idee. Die is er niet af te krijgen en de poten bewegen dus niet :+ met de hand verwijderen kan, maar ik denk dat opnieuw printen sneller is.

Heb al wat PLA+ besteld, dus als dat binnen is gaan we die opnieuw printen. petg bewaar ik wel voor spullen die ik buiten moet gebruiken of mechanische sterkte vereisen. En dan nog zal ik er nooit echt gewicht aan durven hangen O-) aangezien je de printkwaliteit niet kan testen en de variatie tussen runs te groot is om daar écht op te vertrouwen voor mij als noob.

Maar wel leuke hobby O-)

[...]

Extra stangen zit ik eigenlijk te denken om hem te koppelen aan de muur. Dan weet ik zeker dat het vast zit :+ zowel de bovenkant als de onderkant dan. Verplaatsen doe ik hem toch niet... Nou ja nog 1x. Staat nu op het bureau maar das toch wel wat afleidend tijdens het werk. Dus hij gaat terug op de vloer in een hoek. Wil nog octoprint op een oude android telefoon installeren (LG G4) zodat ik het op die manier in de gaten kan houden. O-)

Spoelhouder heb ik nu aan de zijkant, geen gewicht op de bovenkant en ook geen rolbeweging of whatever. Dat draait nog wel wat té soepel dus moet nog even kijken hoe ik dat ga oplossen.

Kwa afstellen heb ik het nu wel aardig onder de knie. sowieso doe ik vaak toch een skirt zodat ik kan zien of het printen van de eerste laag wel goed gaat. Dan kan ik altijd nog fijnafstelling doen door de Z te verplaatsen. of die recht is kijk ik met octoprint met de bed level visualiser en dat werkt goed.

Wat is het voordeel van een magnetisch bed? op zich plakt petg prima op glas (en laat praktisch vanzelf los als het weer op kamertemperatuur is) en PLA zal vast lukken?
Dankje!
Erg traag! PLA print ik op 120mm/s
Aan de muur? Waarom niet gewoon draadeinden en de houders die op thingyverse staan, werkt echt prima.
Magnetisch bed: geen zin om op afkoelen te wachten. En ik ik heb sheet met aan de ene kant PEI en aan de andere kant gladde carbon look. Is mooi als je spiegelglad oppervlak wilt. En de hitteverdeling van de glasplaat is niet erg gelijk en dat los je op met metalen plaat die de warmte beter verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Dank, helaas is de dat de "oude manier"; het idee was dat met een USB-connectie het gedoe met GPIO-pins van de pi niet meer nodig zou zijn.

EDIT: onder Windows is het flashen wel gelukt; was qua stappen eigenlijk wat eenvoudiger dan via de raspberry pi

[ Voor 13% gewijzigd door Frij5fd op 03-08-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Het lichtjes knetterend geluid wat je hoort als filament uit de extruder komt betekend volgens mij dat het filament te vochtig is?

Is namelijk hier het geval icm een sv06. Ik las laaste ergens dat bij PLA niet heel veel vocht opneemt. Ik zie nog niet veel verschil in print kwaliteit iig.

Helpt misschien wel mee als ik ook niet mijn was ophang in dezelfde ruimte waar het pla is opgeslagen :P

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matissevdb
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-06-2024
Tijdje geleden mijn eerste printer gekocht (FLSUN QQ-s pro). Na heel wat troubleshouting gevonden dat de nozzle goed verstopt zat. Bij het terug monteren is er precies iets mis gegaan. De autoleveling switch wil niet meer passen want de printkop zit precies een beetje scheef.
Is er iemand die een guide heeft voor het (de)monteren van de printkop?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

Rmg

Frij5fd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:02:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
stm32flash 0.5

Write to memory
Erasing memory

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
stm32flash 0.5

Write to memory
Erasing memory

Je kan nog andere dupont draadjes gebruiken, staat ook in de manual trouwens.dit lijkt heel er op een gare connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Rmg schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Je kan nog andere dupont draadjes gebruiken, staat ook in de manual trouwens.dit lijkt heel er op een gare connectie.
Het is inmiddels gelukt onder Windows, maar inderdaad lijkt het een connectieprobleem te zijn. Maar nu heb Ik overigens ook de metingen via Klipper kunnen doen, testkubus gemaakt en inputshaping geactiveerd. Duidelijke verbetering van kwaliteit op hogere snelheid (SV06 plus)

[ Voor 9% gewijzigd door Frij5fd op 05-08-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fkyKx7LtVp9Lpabmekl2Npfwm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQRmhosyYsTl81M0IHqOOFOT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrqDLhIWOjIw6Fmp7M9OBS-jcK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlGhAeYgnNVJpTnu2mN477xI.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat hier is gebeurd?

Ik had een perfecte print gemaakt (zie 2e foto waar de onderkant van de print te zien is). Herhaal deze en vervolgens hecht hij niet, bij herhaling. Hij hecht niet, er zitten dikke klodders in de eerste laag en de lijnen naast elkaar blijven ook los van elkaar.

Zelfde pla. Op ontvet PEI bed. T was iets koeler in mijn kamer denk ik. Maar dat is dan ook t enige verschil dat ik kon verzinnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfrYksSZqQzta7eo5efZ45YOjUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMlFINJopLCJ0vbNHsh1uj4k.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was de print direct na de eerste. Had m in de macht door laten printen...

[ Voor 16% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 07-08-2023 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:34
Lijkt erop dat je nozzle hoogte niet goed is. Kan het zijn dat je bed niet helemaal goed vastzit waardoor na verwijderen (magnetische) plaat en weer terugplaatsen de hoogte iets veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
kvandt schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:31:
Lijkt erop dat je nozzle hoogte niet goed is. Kan het zijn dat je bed niet helemaal goed vastzit waardoor na verwijderen (magnetische) plaat en weer terugplaatsen de hoogte iets veranderd?
Ik zal m even opnieuw levelen. De plaat is er niet af geweest. De print ervoor was afgekoeld en lag gewoon los daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
Sowieso lijkt de levelling van de gelukte print ook niet optimaal. Je ziet nog veel te goed de verschillende lijnen.
Ik zou in ieder geval de bevestiging van het bed nalopen of alles goed vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Hij is nog goed level. En geen speling. Maar misschien moet hij een fractie lager beginnen.

De hele nozzle en alles eromheen zat trouwens onder de PLA klodders. Dat iig nu schoongemaakt. Ik moet even kijken of 't ertussen uit lekt of dat t van die mislukte print was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
Twee dingen zijn belangrijk: Level (dus op alle plaatsen gelijke afstand tussen bed en nozzle) en de first layer height (dus de afstand tussen nozzle en bed voor de eerste laag). De eerste stel je af met de schroeven van het bed, de tweede met de eindstop van je z-as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-09 11:49
Nooit je printer onbeheerd laten printen , dan was dit niet gebeurt .
Je hebt geluk dat je dit nog kunt vertellen .

Ik denk eerder dat de nozzle gedeeltelijk verstopt zit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
wim62 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:27:
Nooit je printer onbeheerd laten printen , dan was dit niet gebeurt .

Ik denk eerder dat de nozzle gedeeltelijk verstopt zit .
https://obico.io/

Of gewoon lekker de computer het voor je in de gaten laten houden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
kvandt schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:12:
Twee dingen zijn belangrijk: Level (dus op alle plaatsen gelijke afstand tussen bed en nozzle) en de first layer height (dus de afstand tussen nozzle en bed voor de eerste laag). De eerste stel je af met de schroeven van het bed, de tweede met de eindstop van je z-as.
Ik weet 't. Alleen snap ik niet waarom de ene print wel lukt, en de print een uur later niet.
Inmiddels Z-height iets lager gezet en hij print nu weer gewoon. Mag nog 1 tikje lager trouwens.
wim62 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:27:
...
...
Ben nog bezig met octoprint en camera. Maar: ?

[ Voor 5% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 07-08-2023 15:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

EEEEIIINDEEEELIJK m'n spulletjes binnen dus ben weer druk aan het hobbyen!! :D :D :D

Wederom opnieuw begonnen met het frame ... wat een drama was dat zeg! Sommigen van jullie zullen mijn gezeik van een tijd terug nog wel herinneren :+ . Ik heb het wel 10 keer opnieuw gedaan, elke keer ietsje anders en continue trok het krom en scheef en tordeerde het geheel. Ook (vooral, eigenlijk) met die braces (zie fotos). Kwam zoveel spanning op te staan wanneer ik het los draaide dat het met een harde PANG los schoot. Wellicht daaraan te danken is er ook een extrusie klein beetje krom. Snapte er tot gisteren geen reet van wat er nou aan de hand was ...

De reden van dit drama lag voor een groot deel aan mijn werkblad ... dit blijkt krom te zijn. Ik had dat wel gechecked uiteraard, maar of niet goed, of het is later krom getrokken. Een deel is ook nog steeds te danken aan het systeem met die hoekplaten die de boel uit het lood trekken maar daar heb ik wat aan kunnen doen.

Anyway, ik heb het uiteindelijk op een granieten keukenblad maar gebouwd, dat ging echt in 1 keer goed :X 8)7 |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3rdcOt73T4tGUSkWAQMxzm9XXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQ3DDBe9bjZYjuRPRah3WhgH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLjiNka6cVu2C7V3T_EZbmYd_rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEvMGLhWCFfEqH8BcDd7opwA.jpg?f=fotoalbum_large

Wilde graag helpen maar hij snapt er nog minder van dan ik O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NgyD0yinjtY2n7-5miH0R-wre0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oygRtXmkmCfFli6W4HvheY8m.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe spulletjes die eindelijk binnen zijn betreft pa12cf geprintte onderdelen van BRS Engineering, de L3ver blocks met alle core en eva onderdelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UXVrk7UNFYsjP13DuJB14eU670=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2FAtGAxphTV5c6TMrAC7FhS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8d8GajSI0FPq3Az3Z-1CPAxfVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqbRdeKssyc6upSAnM96QVii.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4YCcAAJAa7sPAUBmapKFWdmAlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyXgMxWWH8vTvnlboMaQbncl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH473Z3Qs9fNExjtqSi5S9iMUTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4lC635ldkGtx6sdDn0sl5at.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas wel een foutje gemaakt, naar eigen zeggen per ongeluk X/Y compensation waardoor een aantal onderdelen te groot waren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAP__IWvIpZg1Drf54QuNMEqD-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XytTaJSvclmc3PLfDsmzggAB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnkfV2XvWhIQjW8i14KKDI3rsJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JFjp4YfvA558ytv2zozR9gB.jpg?f=fotoalbum_large

Zit onder andere 2 van deze dingen bij, decouplers. Gaaf dingetje! Zit aan de ene kant op de as van de motor en een los asje gaat er dan bovenin. Die blaadjes die je ertussen ziet zitten zijn veren. Dat asje kan heen en weer bewegen (in principe, is niet de bedoeling en steekt door 2 lagers). Dit zou verantwoordelijk zijn voor veel demping en verlagen van de resonanties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnWO4nj-sXmxj3Hi_OvFXHRS5eo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bu1u1oMrIrZrqHHiqR9sA1Wh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pig3m_w5zjh35zDDbti3NuRvtrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjenCGNeqiLfxt3uOBXUgT2A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUrTfGMYl7XlKhVdrt_vcP4DH5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZgEbdt9niN2UXjYlgzWkcft.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-k8Uv97TZbHzzV1mKoS5lYH0Q4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06I8jMP3rsUNpnhcr7kbDMLh.jpg?f=fotoalbum_large

Was wel even next level geduld nodig hoor. Printer op zn kant gelegd want 2 van die boutjes zaten te los en konden eruit vallen. lagertjes en ringetjes er op om vervolgens 2 riemen boven elkaar er doorheen te loodsen ..Was in 3x scheepsrecht. Eerste poging sloeg ik de spanner over, de tweede poging had ik de toothed idler van de motor overgeslagen 8) :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qksEvOrP74XZm1HpjFGobJ77LXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwWkU9DqelWNmnMylKJ1Pwey.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy2EtkQv1hkLLrpff7w_C8CDzvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1LGUT25aVWhso8a6pkbHXRy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxA8fkJoEhVlj1fxrdoP1JuedaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0bs1uWuwzU6ppOfZQrml49Y.jpg?f=fotoalbum_large

Het belt spanner systeem close-up. Dit zit aan beide kanten, voor X en Y belt uiteraard. Dit systeem stelt mij in staat afscheid te nemen van EVA, wanneer ik dat zou willen. Daar zit nu het belt spansysteem ingebouwd en ik zou dat kunnen vervangen voor bijvoorbeeld een printkop van vzBot, maar dan heb je dus externe spanners nodig en die zitten hier dus in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWL240aSVk2fYF7E0pzqN2n_zvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnNoXzPxGpTzDAWY5GD4V63W.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al ben ik lekker bezig dus. Zojuist de gantry geplaatst en toen had ik wel even een wow-momentje. Bij mijn 3.0 build ben ik echt uuuuren bezig geweest om de Y railsen goed soepel te laten lopen. Dit keer zet ik de railsen erop, gantry erop, railsen vastdraaien en klaar. Ding staat in 1 keer compleet haaks en loopt vrij en soepel, vrijwel geen verschil wanneer de gantry van de carriages losdraai. Ik denk dat dat wel een goed voorteken is haha :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-GNY1ob-d37zbCiEBb5JP0sSJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIOxQxwUghrkJxd8iAlpedDb.jpg?f=fotoalbum_large
PS. Die rode gantry blokjes zijn nog van mijzelf, die worden nog vervangen door pa12cf onderdelen van BRS, maar die waren dus onder andere mislukt.

Dat was em weer! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
Bartske schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

https://obico.io/

Of gewoon lekker de computer het voor je in de gaten laten houden :o
Maar niet iedereen heeft octoprint of klipper .
Dan kun je hem wel op afstand bekijken wat hij doet , maar kun je er dan een beginnend brandje mee blussen als je niet tuis bent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
wim62 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Maar niet iedereen heeft octoprint of klipper .
Dan kun je hem wel op afstand bekijken wat hij doet , maar kun je er dan een beginnend brandje mee blussen als je niet tuis bent ?
Nee, maar mogelijk wel voorkomen dat je een brandje krijgt. Het gaat er niet om dat je op afstand kan kijken, maar dat hij automatisch detecteert of het fout gaat. Als je een filament sensor hebt en dit, slaat hij automatisch af als je nozzle verstopt zit (er komt geen filament meer door) of als je print loskomt en spaghetti staat te printen.
Als je bij 'normaal gebruik' al verwacht dat er mogelijk een bandje komt kan je een 3D printer maar beter helemaal niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
Dat moet dan iedereen voor zich weten .
Ik print nu al een jaar of 8 en nog nooit een spaghetti onder mij printkop gehad ..
Ik blijft dan liever inde buurt dan kan ik tijdig ingrijpen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
kjiratsiekoedel schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Ik weet 't. Alleen snap ik niet waarom de ene print wel lukt, en de print een uur later niet.
Inmiddels Z-height iets lager gezet en hij print nu weer gewoon. Mag nog 1 tikje lager trouwens.

[...]

Ben nog bezig met octoprint en camera. Maar: ?
Als je een print begint, en die duurt X uur kan het best zijn dat langzaam de afstelling van het print-bed niet meer correct is. Het gaat immers om tienden van milimeters wat het verschil kan zijn tussen of iets goed hecht of niet.

Waarschijnlijk heeft je eerste print net genoeg hechting gehad. En een paar uur later is het bed toch íéts lager gegaan kwa afstelling. En dan hecht de volgende laag dus nét niet en heb je een pasta-maker ipv een 3D printer O-)

Heb zelf als test Octoprint op een windows-laptop geinstalleerd. En nu octoEverywhere in gebruik om te verbinden via de app. Daarmee kan je de printer X uur in de gaten kan laten houden. Gebruik nu de trial en dat systeem werkt best goed en is er vrij snel bij dat het mis gaat. Dan krijg je een mailtje met een foto van je print op dat moment. De gevoeligheid is in te stellen.

Het is vrij simpel te installeren en in te stellen, zonder moeilijke scripting, port forwarding etc. De betaalde versie heeft meer features (abbonement) maar eigenlijk alles wat je nodig hebt, inc print failure detection is gratis.

Zelf print ik nog niet als ik zelf niet thuis ben. En s'nachts print ik ook niet. Maar ik heb al prints die zo lang duren dat ik toch écht wel tot 16 uur printtijd nodig heb.... Dus ik ga toch niet ontkomen aan zo nu en dan printen als ik slaap of niet thuis ben. En dan is zo'n systeem ideaal. Zeker omdat het meldingen kan geven op veel verschillende diensten (waaronder telegram) wat ik dan weer kan koppelen aan Home Assistant voor een melding waar ik wél snachts van wakker wordt bijvoorbeeld.

Vandaag komt eindelijk mijn batch PLA+ binnen O-) Hopelijk geeft dat meer succes en snellere prints als de PETG waar ik nu meer print. En hopelijk kan de snelheid dan ook omhoog tov de PETG prints die ik nu doe (en zelfs op lage snelheid nog wel eens mis gaan).

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 08-08-2023 10:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 17:03

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Mijn dag is ook weer goed. Ik heb eindelijk mijn MK4 Kit binnen gekregen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89QnasO_VFOaHtCBtR1y-OtEvGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YikU2fFWP93ETBson5ADRSY3.jpg?f=fotoalbum_large

Straks maar eens ruimte maken en dan een begin maken eraan.

-Te huur

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LexOV7K953M-9rFGbOhiFFmS-v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAP62mFBgswYs6UAzPsbiWGx.jpg?f=fotoalbum_large

Hele dag al bezig met kabeltjes en electronica. Elk kabeltje dat je ziet is nu op maat gemaakt en opnieuw gekrompen. Ik weet het, het kan nog netter, ik ben hier al best trots op 8) .

12V voeding erbij geplaatst voor de led verlichting en wat andere randzaken en ptfix verdeelblokken. Die kan eventueel nog een klein stukje naar rechts omdat het nu net half voor het gat zit voor de kabels die uit de kast van het bed komen. Ik zie wel denk niet dat het een probleem is.

Even ter vergelijking, zo zag het er vorig jaar uit tijdens de initiele 3.0 build:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UVeGw9xLgWiDit0kcShjX6gmlk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M4XOPXCVgS3k5Lu1sTwpoE3q.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de nieuwe infill setting lightning / bliksem in de prusa slicer. Natuurlijk niet megasterk, maar scheelt bakken met filament.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAn-z0gr-mMGdsa-bgNJi9izJN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TL0ojuS3mewpoTwRu3KcXcsO.jpg?f=fotoalbum_large

Ook laatste baksel in PETG: Hogwarts Castle. Ging verdomd goed. De Mk3 gaat naar zijn einde: de Mk4 is besteld 💪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVpAtj33QXKnThgl1HC6phvJpbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APRYw7JxyBna33BSeuoM0mOr.jpg?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Vandaag voor de eerste keer wat ontworpen en geprint. Natuurlijk niet super spannend maar dit was meer een demo of de afmetingen correct waren van diverse slots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pOg9R7IyIBqtYzozMIZ4ZsLVRA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDhh7hBZolEBwTB2wRE3vji1.jpg?f=fotoalbum_medium

Kwam erop neer dat de micro-sd kaart slots nog wat kleiner mogen en de usb-stick slots iets groter, deze zitten namelijk muurvast. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqjGM1lR8xng2UPszhWpYlJ_Y3E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNxcoyV1cgDQkex0M4UCOekf.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu de afmetingen wat finetunen en daarna een grotere variant printen,aangezien ik hier heel wat los slingerende usb sticks en sd kaarten heb liggen :+

Maar wel grappig om te doen. Een stuk leuker dan een kant en klare .stl file doorzetten naar je printer. :D

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
Yagermeister schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:38:
Mijn dag is ook weer goed. Ik heb eindelijk mijn MK4 Kit binnen gekregen. [Afbeelding]

Straks maar eens ruimte maken en dan een begin maken eraan.
Hoelang heb je moeten wachten op de levering, actueel geven ze 6-8 weken aan voor een kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@caspervc Lijkt net alsof het grandioos mis gaat met die infill. Hoe werkt dat precies want ik zie op heel veel plekken ook geen infill zitten en sommige juist heel veel?

Eindresultaat is wel mooi.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
pwillemske schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:32:
@caspervc Lijkt net alsof het grandioos mis gaat met die infill. Hoe werkt dat precies want ik zie op heel veel plekken ook geen infill zitten en sommige juist heel veel?

Eindresultaat is wel mooi.
Nee het gaat dus goed. Dat is het mooie.
Hij forkt een wall infill tot een dichtheid waar hij uiteindelijk de top layer mee kan maken. Heel mooi.

Hier zie je het prinipe

Afbeeldingslocatie: https://images.prismic.io/xometry-marketing/4ed11b57-16d1-442d-a479-563a2eb2fdc7_lightning-infill.png?ixlib=gatsbyFP&auto=compress%2Cformat&fit=max&w=788&h=878

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

@OcGuru Als je iets maakt en het past net niet kan je een bakje vullen met heet water, 70~80c, en daar je print even een minuutje in onderdompelen. Vervolgens wat erin moet erin steken en licht wiebelen.
Je gaat er geen extra mm ruimte mee creeren, maar een usb stick insert van muurvast naar redelijk grijpend verbreden gaat wel lukken.

Niet heel interressant voor zo'n kleine print natuurlijk maar een handige truc in de doos voor een grotere.

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

trinity999 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:43:
[...]

Hoelang heb je moeten wachten op de levering, actueel geven ze 6-8 weken aan voor een kit.
Ik heb hem op 17 april besteld en maandag kreeg ik de verzendbevesting dus ongeveer 4 maanden.

De eerste 3 stappen van de guide zijn in ieder geval al klaar. Hopelijk morgen is die volledig klaar zodat ik dit weekend ermee kan spelen en printen. Dan kan de MK3s de deur ook uit.

[Edit]
Ook leuk. Ik ben net weer bezig aan de printer en net bij Stap 4.10 moet je de X-axis erop schuiven. Zodra ik dat deed sprong bij 1 van de LM10UU een balletje eruit. Ik heb nu een half uur liggen te klooien om dat balletje er weer in te krijgen maar dat lukt voor geen meter. Nu maar hopen dat support me snel een nieuwe kan toesturen zodat ik alsnog verder kan met bouwen aangezien ik niet weet of dit een probleem opleverd.

[ Voor 30% gewijzigd door Yagermeister op 10-08-2023 20:30 ]

-Te huur

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:27
Yagermeister schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

[Edit]
Ook leuk. Ik ben net weer bezig aan de printer en net bij Stap 4.10 moet je de X-axis erop schuiven. Zodra ik dat deed sprong bij 1 van de LM10UU een balletje eruit. Ik heb nu een half uur liggen te klooien om dat balletje er weer in te krijgen maar dat lukt voor geen meter. Nu maar hopen dat support me snel een nieuwe kan toesturen zodat ik alsnog verder kan met bouwen aangezien ik niet weet of dit een probleem opleverd.
Leuk, heb de mijne vorig week ook in elkaar gezet.
Staat mij bij dat in de manual staat dat er max 2 balletjes uit 'mogen' zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

lennertvdkort schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:51:
[...]

Leuk, heb de mijne vorig week ook in elkaar gezet.
Staat mij bij dat in de manual staat dat er max 2 balletjes uit 'mogen' zijn.
Ik heb gisteren nog contact gehad met hun support en zij melden inderdaad dat 1 balletje geen probleem mag zijn. Ik heb voor de zekerheid wel een nieuw setje op amazon besteld en ik ga toch eens kijken of er igus versies bestaan in die maat. Ik vond wel de normale 29mm maar niet de 55mm versies namelijk.

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Yagermeister schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Ik heb gisteren nog contact gehad met hun support en zij melden inderdaad dat 1 balletje geen probleem mag zijn. Ik heb voor de zekerheid wel een nieuw setje op amazon besteld en ik ga toch eens kijken of er igus versies bestaan in die maat. Ik vond wel de normale 29mm maar niet de 55mm versies namelijk.
Of straks ombouwen naar lineair rails. Iemand zal dat vast bedenken.
Ik had het ook voor de Z op de mini ontworpen, totdat iemand anders een veel mooiere versie had bedacht.

Ik had in eerste instantie ook Igus, maar ik vind die lastig af te stellen en daardoor gaan ze plakken, met layer skips tot gevolg.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 11-08-2023 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

rinkel schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Of straks ombouwen naar lineair rails. Iemand zal dat vast bedenken.
Ik had het ook voor de Z op de mini ontworpen, totdat iemand anders een veel mooiere versie had bedacht.

Ik had in eerste instantie ook Igus, maar ik vind die lastig af te stellen en daardoor gaan ze plakken, met layer skips tot gevolg.
Dat is een goede om in de gaten te houden. lineare rails zouden dat ineens goed moeten oplossen en het ziet er nog strakker uit ook.

[Edit]
En de printer is klaar en heeft de eerste prints ook al gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N85yep0HRzMSalRsI2ULDzmsuO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzhYJ9JZgi2NWMmkRJuPRCJ3.jpg?f=fotoalbum_large
Oud naast nieuw. De oude ga ik nog verkopen denk ik. Mocht iemand serieus interesse hebben laat het even weten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwzaUWmalPPkSix9w9Ca_3FYUgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5PZH8FHTjLpZu8KGqHNN10s.jpg?f=fotoalbum_large
:+

[ Voor 45% gewijzigd door Yagermeister op 12-08-2023 15:21 ]

-Te huur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

De afgelopen dagen heb ik redelijk wat zitten te printen en ik heb dan ook al een paar kleine upgrades gedaan aan de MK4.

Tevens heb ik gisteren de laatste RC release erop gezet met linear advance aan. Dit levert een flink verschil op met de oude aangezien die nu een kleine 30% sneller was dan eerst. De kwaliteit is nog steeds super alhoewel ik maar 1 print ermee gedaan heb op dit moment en daar zat een klein stukje op wat niet helemaal goed is gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1sHXRPqO09_JGux9i-WXm_czwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UerGJY0dIE94Qauk5KlTbOO6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDqgSjttETiBca50QROId6puenQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4S2EsGDnyufGpFf7aONj1PNo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZ-_5JqdOKekSZQsBSlDOTEfGW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FYjWW2lMwixURVbciT3v09i.jpg?f=fotoalbum_large

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:58

MikeVM

- Baloo -

ik ben een bracket aan het ontwerpen om een andere hendel te gebruiken icm mijn oude Heusinkveld Handrem.
Dit is mijn eerste 3d project, ik heb nog geen ervaring met 3d printen.

Geel/zwart is de bracket met printed M14 threads, met daarin een brass M14 naar M10 adapter. ook heb ik 3 aluminium pennen voorzien om de kracht te verdelen over de volledige breedte.

Printrichting is met het vlakke deel als first layer. de bracket word gesandwiched tussen 2 aluminium platen met 4 bolts.

de rem zal voornamelijk krachten krijgen naar rechts.

zijn er mogelijke verbeteringen die ik kan aanbrengen in mijn ontwerp?
welk materiaal zou ik het beste gebruiken? ik denk zelf aan PC of TPU95

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-8hgkbXBh6Tfyx7EV_f75-Y7LE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/diD0QzeNVm2Tmk9EwJT4wtXc.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQ0MOrcckilLJ1Si3Mv1KNnaFgM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NiNFGjubOMaCSQw672dUECtz.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFBkDC2hQ9XmZrlrfbdYi65iTkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oeMHGOY46eG4VkKcse4T7oFF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AeeUJixhT_i_oWX5MEmfKqrqP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/civZjfrcOo4v89D4iFBy4KoR.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQhdAkkapBbjOmaHGy4c03fTzhM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8pOT05S2bRiRivF3UIwdLDBO.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YadEJiYtJr8B4Hz1d3u-PXudw4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wkmOBm1UIxmvAYXLBh1S0o9l.png?f=user_large

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

MikeVM schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:49:
ik ben een bracket aan het ontwerpen om een andere hendel te gebruiken icm mijn oude Heusinkveld Handrem.

Geel/zwart is de bracket met printed M14 threads, met daarin een brass M14 naar M10 adapter. ook heb ik 3 aluminium pennen voorzien om de kracht te verdelen over de volledige breedte.

Printrichting is met het vlakke deel als first layer. de bracket word gesandwiched tussen 2 aluminium platen met 4 bolts.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

PC print je niet zomaar met elke printer gezien de vereisten qua print temps (+280c)

TPU95 is een flexibel filament lijkt me niet handig

Ik zou in dit geval gewoon voor PLA gaan - en als je enclosed kan printen dan voor ABS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:12

thijsco19

KTM 990 SMT

@MikeVM De krachten naar rechts zijn vanuit het perspectief van de plaatjes?

Het ontwerp ziet er best goed uit.

Als toevoeging zou ik kijken of je aan de linkerkant ook een pen of bout kan maken ter hoogte van het draad. Ik neem aan die dat alu pennen door de aluminium plaatsen gaan? (Het handvat scharniert nu over de bovenste pen / bovenkant gat en komt de kracht richting links bij het draad / onderkant terecht)

Ik zou het denk ik wel durven in tpu95. Het heeft een shore hardheid van 95 wat aardig hard is voor een elastisch materiaal. Vergelijkbaar aan een harde rubberen wiel. Mogelijk voordeel is dat er nog enigszins flexibiliteit erin zit wat ervoor kan zorgen dat het minder snel kapot gaat.
Mocht je het hebben liggen zou ik het gewoon daarmee printen. Mocht je het nog moeten kopen, dan kan je denk ik beter voor simpel pla gaan.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers

Leuk project!

Wat betreft verbeteringen moet je qua design voor 3D printing met een paar dingen rekening houden:

* 3D prints zijn niet even sterk in alle richtingen. Een print zal doorgaans sneller loslaten tussen de laagjes.
* Als je tijdens de ontwerpfase al rekening houdt met hoe iets geprint gaat worden, hoef je bij het printen minder moeilijk te doen met zaken als supports.
* een marge van 0.2mm of meer tussen onderdelen die in elkaar moeten passen zal je meestal geen spijt van krijgen

Wat betreft materiaal begin je wel meteen met pittige filamenten. Puur PC is vrij zeldzaam als 3D filament (de meesten zijn een blend tussen PC en bijvoorbeeld PET), maar ook de blends zijn lastig om te printen. Hoge temperaturen, krimp en kromtrekking gaan het niet makkelijk voor je maken, zelfs met een printer met ombouw.

TPU heeft weer andere leuke problemen, dat wil namelijk al snel te stroef of te flexibel zijn om lekker door je hotend heen te gaan. Daarnaast blijft het altijd wel wat "lekken" waardoor je je print soms wat bij moet knippen...

Als je zelf gaat printen (en zeker als het je eerste print is) zou ik bij het begin beginnen: PLA(+). Stevig, stug en heel makkelijk te printen. Wel oppassen bij temperaturen van 50 graden of meer.

Is PLA uiteindelijk toch niet stevig genoeg, dan print je het zo opnieuw in PETG. Iets flexibeler, maar met een stuk betere adhesie tussen de lagen. Geeft je ook nog eens 20 graden extra marge vergeleken met PLA.

Als ik puur kijk naar materiaal zou PA-Cf (nylon verstevigd met koolstofvezel) trouwens mijn eerste keuze zijn, die onderdelen heb ik nog niet kapot kunnen krijgen. De keerzijde is wel dat je met alle nadelen van PC te maken hebt + slijtage van je nozzle en heatbreak + de veel hogere kosten van het filament. En achteraf is het waarschijnlijk dikke overkill :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Ik kan alleen maar van leren als het stuk gaat. Een beetje de filosofie van spacex toepassen. Overengineering is wasteful.

Ik wil uiteindelijk ook wel leren goede ontwerpen maken. En van iets wat niet stuk gaat leer je weinig uit.

Printer wordt een bambulab p1s met upgraded nozzle. Beginnen met PLA dus. Als het stuk gaat ga ik over naar PETG. Etc.

Uiteindelijk wil ik ook wel gaan experimenteren met sterkere filaments zoals TPU/PA/PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
MikeVM schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:35:
Ik kan alleen maar van leren als het stuk gaat. Een beetje de filosofie van spacex toepassen. Overengineering is wasteful.

Ik wil uiteindelijk ook wel leren goede ontwerpen maken. En van iets wat niet stuk gaat leer je weinig uit.

Printer wordt een bambulab p1s met upgraded nozzle. Beginnen met PLA dus. Als het stuk gaat ga ik over naar PETG. Etc.

Uiteindelijk wil ik ook wel gaan experimenteren met sterkere filaments zoals TPU/PA/PC
Als je een bambulab hebt, dan start je beter met petg of pctg. Dit gaat zeker steviger zijn dan pla en ook veel beter bestand tegen temperatuur.

Ik zou het stuk liggend printen.

In welk programma heb je het ontworpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Yelti op 25-08-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Yelti schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:41:
[...]

Als je een bambulab hebt, dan start je beter met petg of pctg. Dit gaat zeker steviger zijn dan pla en ook veel beter bestand tegen temperatuur.

Ik zou het stuk liggend printen.

In welk programma heb je het ontworpen?
Fusion 360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 10:33

Boullie

Da Bulster

Voor degenen die nog een Voron Trident willen bouwen, er is nu een goeie aanbieding op Ali Express.
Trident 300mm voor €570,- maar krijgt standaard nog korting.
Ik heb door de kortingscodes van de shop zelf toe te passen en een keer Ali tools alle codes na te laten lopen er nog €68,- af gekregen en maar €502,- hoeven af te rekenen.
Als je ook nog Honey hebt dan krijg je iets van 1180 gold wat ook nog een keer €10,- is.
Verzending gaat vanuit Frankrijk via GLS dus geen douanekosten en verzenden was ook al inbegrepen.

Ze hebben ook een 350mm en die kun je, heb ik me laten vertellen, naar €570,- krijgen door de codes.

[ Voor 8% gewijzigd door Boullie op 27-08-2023 12:57 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Laatst online: 18-09 21:43
Heeft er iemand ervaring met stiften om op pla wat kleur aan te brengen?
Een zwarte zebra name oil marker lijkt goed te werken maar blijft wel iets plakkerig en hij is niet in een andere kleur te krijgen. Voordat ik een setje random oliebased stiften bestel was ik benieuwd of er hier al ervaring mee is.

[ Voor 4% gewijzigd door tweedebas op 27-08-2023 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:28
Van de week Voron Tap geinstalleerd op de Voron 2.4 nadat ik toch niet tevreden was over de Klicky Probe.

Gekozen voor de CHAOTICLAB CNC Voron complete set zonder dat je onderdelen hoef te printen.
Het monteren was vrij eenvoudig alleen had ik wat problemen met de codes in Klipper.

Ben nog steeds erg tevreden over de Voron 2.4. Het modden is leuker dan het printen zelf.
Ben aan het kijken voor de CANBUS alleen bang ik bang dat dit iets te hoog gegrepen is voor mij. Maar wel een leuke uitdaging.

@Boullie 570 voor een Voron tribent dat is mij ogen te weinig. Ben bang dat er op aantal producten flink bezuinigt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Laatst online: 10-09 19:58

Het meeste is al genoemd, maar ik zie nu dat je geen tolerantie hebt tussen de m14 schroefdraad en je print. Dat gaat sowieso niet werken (althans je draait de boel dan gewoon kapot). Je zal daar dus een tolerantie moeten toepassen (rond de 0.2/0.3mm. Kan in Fusion 360 makkelijk door 0.1 push/pull uit te voeren op de thread).

Echter zou ik persoonlijke heel die M14 thread verwijderen. Met PLA/Petg is dat prima te printen, maar met TPU wordt dat behoorlijk lastig. Voor dit soort doeleinden is het naar mijn mening beter/gemakkelijker om heated inserts te gebruiken. Je koopt in jouw geval dan een M10 insert die je er met een simpele soldeerbout insmelt: https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

zynex schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:24:
[...]

Het meeste is al genoemd, maar ik zie nu dat je geen tolerantie hebt tussen de m14 schroefdraad en je print. Dat gaat sowieso niet werken (althans je draait de boel dan gewoon kapot). Je zal daar dus een tolerantie moeten toepassen (rond de 0.2/0.3mm. Kan in Fusion 360 makkelijk door 0.1 push/pull uit te voeren op de thread).

Echter zou ik persoonlijke heel die M14 thread verwijderen. Met PLA/Petg is dat prima te printen, maar met TPU wordt dat behoorlijk lastig. Voor dit soort doeleinden is het naar mijn mening beter/gemakkelijker om heated inserts te gebruiken. Je koopt in jouw geval dan een M10 insert die je er met een simpele soldeerbout insmelt: https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
heated inserts zijn echt de shit. Geen gezever meer met draad die na 3x draaien verrot is, of toch niet helemaal goed is geprint. Werkt gewoon fantastisch

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evertt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yUN8UxHSpVS_zBtrJEcwIYYj0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUCPSDa8gkMc6YAXPs0l8dkt.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de Voron 2.4 achter paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 12:58

bennierex

Pilot_Z

bennierex schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:17:
Ok, inmiddels een paar weken verder en ik heb een Ender 5 plus van V&A gekocht. De printer was niet in werkende staat, maar veel van de benodigde vervangende onderdelen zaten er bij. Tijd dus om te sleutelen!
[...]
Nou ik ben ook een beetje verloren geraakt in een nieuwe hobby... :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbZDGpEGcKRXYrH3TEgPIygPRBM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f26a0o6Bh2uEwiOv7TkloksQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RHxalY-D-SRb4qBphhqmC9u8uU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BwG8WQvrefnQQ9ozkdc4NXuL.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@bennierex Bezig met een Voron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

bennierex schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:03:
[...]

Nou ik ben ook een beetje verloren geraakt in een nieuwe hobby... :X

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat lijkt op een Voron 2.4 aan de onderdelen te zien.

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

@Evertt @Boullie klopt helemaal! Een Voron 2.4R2 met wat mods is in de maak. Morgen begin maken met het frame met mijn zoon samen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 10:53

Hoogie2004

Whohooooo

Vandaag weer een kraamcadeau gemaakt. Zeer happy met de uitkomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztENMYp8BbeQs9TMA31PcTf_wic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIaM1iRa0wmTPdBtXpyZtVCo.jpg?f=fotoalbum_large

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turboproc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:52
Overweeg om ook het Voron pad in te slaan. Nog niet helder of ik juist klein (Zero) of groot (2.4) zal gaan. Ben al in in het bezit van een Eustathios (redelijk groot). In de prakrijk print ik aker klein dan groot. Los van deze keuze, wat zijn de beste opties voor sourcing (alles zelf bij elkaar zoeken of een groot pret pakket). Ervaring met het zelf printen van alle 3D onderdelen ?

[ Voor 6% gewijzigd door turboproc op 03-09-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
turboproc schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:20:
Overweeg om ook het Voron pad in te slaan. Nog niet helder of ik juist klein (Zero) of groot (2.4) zal gaan. Ben al in in het bezit van een Eustathios (redelijk groot). In de prakrijk print ik aker klein dan groot. Los van deze keuze, wat zijn de beste opties voor sourcing (alles zelf bij elkaar zoeken of een groot pret pakket). Ervaring met het zelf printen van alle 3D onderdelen ?
Het sourcen hangt er van af wat je zelf wil. Voor sommigen is het (langzaam) bij elkaar sprokkelen van alle parts een deel van de lol, maar het kost natuurlijk wel veel tijd en uitzoekwerk.

En wat betreft printen: als je betrouwbaar ABS kan printen met de juiste toleranties is het leuk om de onderdelen zelf te doen. Kan je dat niet, dan bespaar je jezelf een hoop frustratie door ze aan te schaffen via PIF (of onofficieel) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turboproc
citruspers schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:01:
[...]

Het sourcen hangt er van af wat je zelf wil. Voor sommigen is het (langzaam) bij elkaar sprokkelen van alle parts een deel van de lol, maar het kost natuurlijk wel veel tijd en uitzoekwerk.

En wat betreft printen: als je betrouwbaar ABS kan printen met de juiste toleranties is het leuk om de onderdelen zelf te doen. Kan je dat niet, dan bespaar je jezelf een hoop frustratie door ze aan te schaffen via PIF (of onofficieel) :)
Helder, dus het kunnen printen in ABS is wel een belangrijk aspect. Had elders ook al gezien dat ABS (of misschien ASA) een must is wat betreft 3D printed parts.

Mijn Eustathios V2 kwam ook door de brievenbus binnen, dus in losse stukjes. Klopt, dat is part of the fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

citruspers schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:01:
[...]

Hier sluit ik me bij aan. Ik heb alles self-sourced en zelf geprint, maar dat was meer omdat ik dan alle specifieke onderdelen zelf kon kiezen. Een kit is veel makkelijker en waarschijnlijk ook goedkoper.
Het printwerk is ook veel, onderschat dat niet. Imho wel het leukste om het zelf te doen allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Gisteren het frame in elkaar gezet, was nog best een lastig klusje om het helemaal recht en haaks te krijgen. Overmorgen weer verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RhJjPvCsw_y450_f5df6gBxu54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JK9p0LgzMA4IjggZF8OW9IHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWExVxnmOn5JxDyvPerkWtSKvBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTH4GtmiLjwl2QDBoyjfFqbq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kL3Bt7ToCEX1ReLUOHcQgpHggh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXemQnxwvhrQKmLba37UEuCY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turboproc
bennierex schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:19:
[...]

Hier sluit ik me bij aan. Ik heb alles self-sourced en zelf geprint, maar dat was meer omdat ik dan alle specifieke onderdelen zelf kon kiezen. Een kit is veel makkelijker en waarschijnlijk ook goedkoper.
Het printwerk is ook veel, onderschat dat niet. Imho wel het leukste om het zelf te doen allemaal.
In dat geval benieuwd waar je de belangrijkste componenten gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@bennierex heb je een kit gekocht?

Wel zal het bed als laatste monteren in de manual staat deze al snel vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

@turboproc @Evertt Meeste via aliexpress en elektronica via BTT (Manta M8P, drivers, LDO motor kit, EBB2240 CAN board). Linear rails beetje miskoop gedaan via ali (krijg ze niet helemaal goed, zelfs na meerdere pogingen schoonmaken en smeren), toen via Robotdigg besteld (sourcing guide aanbevolen) en die zijn niet perfect maar goed genoeg.
Bed en heater komen van Fermio en hotend (Phaetus Rapido 2 HF) heb ik samen met de rollen ASA en een CNCtap besteld bij 3djake. Frame komt van https://hobby-store.pl
Levertijd varieerde ergens tussen de 1 en 2 weken. Soms lastig voorraad te vinden van bepaalde onderdelen. Aantal andere onderdelen had ik nog liggen.

Bed ga ik inderdaad als laatste monteren. Bedankt voor de tip!

[ Voor 4% gewijzigd door bennierex op 03-09-2023 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turboproc
bennierex schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:22:
@turboproc @Evertt Meeste via aliexpress en elektronica via BTT (Manta M8P, drivers, LDO motor kit, EBB2240 CAN board). Linear rails beetje miskoop gedaan via ali (krijg ze niet helemaal goed, zelfs na meerdere pogingen schoonmaken en smeren), toen via Robotdigg besteld (sourcing guide aanbevolen) en die zijn niet perfect maar goed genoeg.
Bed en heater komen van Fermio en hotend (Phaetus Rapido 2 HF) heb ik samen met de rollen ASA en een CNCtap besteld bij 3djake. Frame komt van https://hobby-store.pl
Levertijd varieerde ergens tussen de 1 en 2 weken. Soms lastig voorraad te vinden van bepaalde onderdelen. Aantal andere onderdelen had ik nog liggen.

Bed ga ik inderdaad als laatste monteren. Bedankt voor de tip!
TOP, dank, denk dat je hier veel volgers een plezier mee doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

turboproc schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:47:
[...]

TOP, dank, denk dat je hier veel volgers een plezier mee doet.
Er is naast de officiele Voron Discord ook een nederlandstalige Discord waarin veel mensen een Voron hebben en/of hebben gebouwd. Hier staan uitgebreide pins met aankoop/bouw advies en waar je dingen kunt kopen.
Ook als je hulp nodig hebt kun je daar altijd wel mensen vinden die je willen helpen.

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
@bennierex En vergeet niet https://forum.vorondesign.com/ en https://www.teamfdm.com/ waar ook veel informatie in staat.

Leuk dat je alles zelf heb samengesteld. Achteraf had ik dat ook beter kunnen doen dan te kiezen voor een LDO set. Sommige kunnen zijn daar net even minder.

[ Voor 44% gewijzigd door Evertt op 04-09-2023 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

@Evertt wat valt je tegen uit de LDO kit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

dat vraag ik me ook af - ik dacht dat die kit het beste in elkaar zat

Ik heb me weer laten verleiden tot een knutsel aankoop voor de Voron - ik heb al zeker een half jaar niet meer geprint (bouwen leuker dan printen) maar toen ik de beacon voorbij zag komen zag ik weer een reden om ff te gaan knutselen.

https://beacon3d.com/

iemand anders hier die dit al heeft?

[ Voor 38% gewijzigd door BiLo op 04-09-2023 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Wat ik echt jammer vindt dat LDO een eigen pcb heeft.
Waardoor veel hotends niet plug en play is. Zo heeft LDO een eigen E3D Revo kit die alleen past op hun PCB van de stealburner. En levert alleen 24volt maar geen 5volt voor de Voron Tap. Het is wel aan te passen maar liever had de Voron versie gezien die open source is.

En ben ook niet tevreden over de lineaire rails vooral de smering mogelijkheden. Dat heeft bijvoorbeeld hiwin beter voor mekaar maar je kan niet alles hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Evertt op 04-09-2023 17:53 ]

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Zijn er hier mensen die de Prusa MMU3 hebben of gaan kopen?

Het lijkt mij wel een mooie upgrade voor mijn MK3s+ maar kan nog weinig reviews vinden van gebruikers.

Op het Prusa forum heb ik ook een topic gelezen dat het ook aardig wat tuning kost qua temperatuur en terugtrekken van de verschillende filaments.

Ben er dus nog niet over uit of ik hem aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Crxtreem schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:35:
Zijn er hier mensen die de Prusa MMU3 hebben of gaan kopen?

Het lijkt mij wel een mooie upgrade voor mijn MK3s+ maar kan nog weinig reviews vinden van gebruikers.

Op het Prusa forum heb ik ook een topic gelezen dat het ook aardig wat tuning kost qua temperatuur en terugtrekken van de verschillende filaments.

Ben er dus nog niet over uit of ik hem aanschaf.
Heb hem besteld voor de MK4. Levering is echter net weer voor een maandje uitgesteld dus kan er nog niets over zeggen.

Boullie

• Nordlicht77
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-09-2023
@InflatableMouse

Hallo
Sorry, ik spreek tenminste Duits
Kun je je FDC,cfg hierboven posten, ik denk dat ik daar een fout heb

in Mainsail komt Fout bij het evalueren van 'gcode_macro _Z_HEIGHT_ADJUST:gcode': jinja2.exceptions.UndefinedError: dict-object heeft geen element 30.4

Martin

• Stormtrooper
  • Laatst online: 18:45

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Sinds zondag een Sovol SV-06 staan. Mijn eerste 3D printer, dus nieuw in dit topic en nog een hoop te leren/spelen/proberen.

Vrouwlief klaagt wel wat over iritatie van haar keel als ik met PLA wat kleins print, ze is nog niet heel erg enthousiast. Ramen open om te ventileren..

Heb wel van de vorige eigenaar een oplossing gekregen met 2 Ikea tafeltjes en daarin raampjes en deurtjes aan de voorkant maar met vervoer zijn de zelfgeprinte scharnieren gescheurd dus deurtjes zitten er nu niet in..

Gaan die deurtjes in combinatie met een geplaatste carbonfilter het verschil maken zodat ze die iritatie niet of minder heeft?

Verder al flink wat ideeën aan het verzamelen om samen met dochterlief te printen...

[ Voor 10% gewijzigd door Stormtrooper op 13-09-2023 13:11 ]

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Stormtrooper schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:10:
Gaan die deurtjes in combinatie met een geplaatste carbonfilter het verschil maken zodat ze die iritatie niet of minder heeft?
Hangt van de deeltjes en filters af, maar in principe wel. Je kan ook naar projectjes zoals de Nevermore kijken (een soort filter-recirculatie systeem).

Of nog beter: de printer in een aparte ruimte zetten (bij voorkeur eentje die je makkelijk kan ventileren, of waar mechanische ventilatie aanwezig is). Dan ben je ook meteen van eventuele hitteproblemen van de enclosure af (PLA gaat niet geweldig met een enclosure).

https://www.sciencedirect...013005086?via%3Dihub#fig2

[ Voor 7% gewijzigd door citruspers op 13-09-2023 13:24 ]

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Nordlicht77 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:32:
@InflatableMouse

Hallo
Sorry, ik spreek tenminste Duits
Kun je je FDC,cfg hierboven posten, ik denk dat ik daar een fout heb

in Mainsail komt Fout bij het evalueren van 'gcode_macro _Z_HEIGHT_ADJUST:gcode': jinja2.exceptions.UndefinedError: dict-object heeft geen element 30.4

Martin
Sorry Ik gebruik dat niet meer na de rebuild.

• Nordlicht77
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-09-2023
InflatableMouse schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:46:
[...]

Sorry Ik gebruik dat niet meer na de rebuild.
@InflatableMouse

Oké, dan weet je wat je hebt ingevoerd

variable_z_height_temps: {999:999}

variable_last_trams: {'stepper_z': 0, 'stepper_z1': 0, 'stepper_z2': 0}
variable_z_trams_temps: {'stepper_z': {}, 'stepper_z1': {}, 'stepper_z2': {}}
variable_enable_tram: 0

variable_temp_min: 0.0
variable_temp_max: 999.9
variable_step: 0.1
variable_precision: 1

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

@Nordlicht77 Geen idee meer, volgens mij komen die gegevens voorbij aan het einde van de testrun. Anders moet je denk ik op github of discord vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Nieuwe alpha firmware voor de Prusa Mini (Bear in mijn geval)
Is er al een tijdje, maar had het gemist.
Nu ook met Input shaper (fixed) en pressure advance.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKiLkAZ5GAKpsiYyG_NpffouwpQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jsjZvpswtNs2UrLq51DDThmH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-wtF09BrXpJ8FIGbD8vXnkwkVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oFjizdotkDU9SHNGukp9fnfn.jpg?f=user_large

Zitten nog flink wat bugs in (laden van USB geeft vaak een crash) maar mn Mini Bear gaat nu echt als een malle.
Nog niet zo snel als andere speedbenchies, maar een benchy in 39 minuten is ook best leuk. (Kan nog sneller op de mini, BonkersMini gcode, 16 minuten)

Edit
Net een xyz cube op speed geprint, tof om de printer zo snel te zien printen, geen ringing….
Maar echt bruikbaar is het niet, dimensies kloppen voor geen meter.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 23-09-2023 08:53 ]

• dynast
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 23:05
rinkel schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:43:
Nieuwe alpha firmware voor de Prusa Mini (Bear in mijn geval)
Is er al een tijdje, maar had het gemist.
Nu ook met Input shaper (fixed) en pressure advance.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zitten nog flink wat bugs in (laden van USB geeft vaak een crash) maar mn Mini Bear gaat nu echt als een malle.
Nog niet zo snel als andere speedbenchies, maar een benchy in 39 minuten is ook best leuk. (Kan nog sneller op de mini, BonkersMini gcode, 16 minuten)

Edit
Net een xyz cube op speed geprint, tof om de printer zo snel te zien printen, geen ringing….
Maar echt bruikbaar is het niet, dimensies kloppen voor geen meter.
Gaaf! Ik ben er momenteel ook mee bezig. Net een bonkers benchy geprint in 15min 8)7 dat was wel even epic om het voor het eerst op je vertrouwde mini te zien gebeuren.

Ik ga nu proberen om een van mijn gebruikelijk modellen te printen, maar moet dan wel even uitvogelen welke speed settings ik kan/wil toepassen.

• rinkel
dynast schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:59:
[...]

Gaaf! Ik ben er momenteel ook mee bezig. Net een bonkers benchy geprint in 15min 8)7 dat was wel even epic om het voor het eerst op je vertrouwde mini te zien gebeuren.

Ik ga nu proberen om een van mijn gebruikelijk modellen te printen, maar moet dan wel even uitvogelen welke speed settings ik kan/wil toepassen.
Ik ben benieuwd waar je op uit komt.
Bij mij is “structure” wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Zow, sommige problemen kun je lang mee bezig zijn.

Ik had aan het begin van elke nieuwe laag last van een stukje onder extrusie (leea een gatje in de laag)

Na heel veel zoeken en proberen blijkt dit door de combining optie in cura te komen. Op sommige punten wordt er niet aan retraction gedaan (want combining).

Nadat ik deze op "within infill" heb gezet zon mijn prints eindelijk dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
jbhc schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:53:
Zow, sommige problemen kun je lang mee bezig zijn.

Ik had aan het begin van elke nieuwe laag last van een stukje onder extrusie (leea een gatje in de laag)

Na heel veel zoeken en proberen blijkt dit door de combining optie in cura te komen. Op sommige punten wordt er niet aan retraction gedaan (want combining).

Nadat ik deze op "within infill" heb gezet zon mijn prints eindelijk dicht.
Combing bedoel je hier denk ik :)

Het is inderdaad een wat wispelturige functie, de default is mij iets te aggressief.

Gesproken over gekke Cura defaults, controleer vooral ook of je wall order op 'eerst inside, dan outside' staat. Ik had last van slechte overhangs tot ik er achter kwam dat die ineens op 'outside eerst' stond (met bijbehorende problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
citruspers schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:05:
[...]

Combing bedoel je hier denk ik :)

Het is inderdaad een wat wispelturige functie, de default is mij iets te aggressief.

Gesproken over gekke Cura defaults, controleer vooral ook of je wall order op 'eerst inside, dan outside' staat. Ik had last van slechte overhangs tot ik er achter kwam dat die ineens op 'outside eerst' stond (met bijbehorende problemen).
De ellende was vooral dat ik op.zoek was naar "under extrusion after retraction" of iets van die bewoording. Totdat ik er gisteren achter kwam dat de printer helemaal geen retractions deed bij die print :x
Pagina: 1 ... 41 ... 52 Laatste