Ik moet zeggen dat de "speed" configuratie nog een verrassend goed resultaat laat zien. Alleen hele minimale under extrusion is zichtbaar. Maar aangezien ik de modellen later schuur een overspuit is de kwaliteit acceptabel. Dus van een 3 uur durende print, naar 1,5uur is echt dikke winstrinkel schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:48:
[...]
Ik ben benieuwd waar je op uit komt.
Bij mij is “structure” wel ok.
Dat soort prints slopen toch je printer?
Ik ben nu naar een 0,6mm nozzle over gestapt. Dan gaan je prints 2,25 keer zo snel zonder dat je er echt wat aan moet doen.
Ik ben nu naar een 0,6mm nozzle over gestapt. Dan gaan je prints 2,25 keer zo snel zonder dat je er echt wat aan moet doen.
Bij mijn Prusa printer is de nozzle aan de buitenkant aangekoekt met filament.
Het is ook als ik de filament eruit laat komen hij eerst aan de nozzle vastplakt ipv dat hij in een rechte lijn eruit komt.
Nu wil ik in ieder geval een borsteltje bestellen om deze schoon te maken.
Maar als ik dan toch aan het bestellen ben ook maar gelijk wat nieuwe nozzle's mee bestel.
Maakt het ook nog uit qua kwaliteit welke nozzle ik bestel?
Ik zie dat ze bij 123-3d ook E3d nozzle's hebben dus wil ze daar bestellen.
Het is ook als ik de filament eruit laat komen hij eerst aan de nozzle vastplakt ipv dat hij in een rechte lijn eruit komt.
Nu wil ik in ieder geval een borsteltje bestellen om deze schoon te maken.
Maar als ik dan toch aan het bestellen ben ook maar gelijk wat nieuwe nozzle's mee bestel.
Maakt het ook nog uit qua kwaliteit welke nozzle ik bestel?
Ik zie dat ze bij 123-3d ook E3d nozzle's hebben dus wil ze daar bestellen.
@Crxtreem Ik heb zelf alleen met e3d nozzles geprint, zowel de messing, de koperen en nu de nozzle X. Het verschil tussen de messing en de koperen nozzle merkte ik wel, de temperatuur kon lager gezet worden en die was veel makkelijker schoon te maken.
Ik heb nu een nozzleX omdat mn koperen versleten was. Ik merk geen verschil tussen die 2 maar omdat de X veel harder zou moeten zijn heb ik die gekocht.
Uiteindelijk valt de prijs van een nozzle wel mee als je ziet hoeveel kilo er door heen gaat. Zeker als je er normaal mee om gaat.
Ik heb nu een nozzleX omdat mn koperen versleten was. Ik merk geen verschil tussen die 2 maar omdat de X veel harder zou moeten zijn heb ik die gekocht.
Uiteindelijk valt de prijs van een nozzle wel mee als je ziet hoeveel kilo er door heen gaat. Zeker als je er normaal mee om gaat.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
@Crxtreem Ik print nu met een AliExpress nozzle in mijn E3D hotend en ervaar geen problemen maar in het verleden behaalde resultaten.....
Overigens veeg ik mijn nozzle schoon met een stukje papier.
Overigens veeg ik mijn nozzle schoon met een stukje papier.
Ik gebruikt ook alleen maar nozzle van ali , hebt er al vele kilo's doorheen geprint .
En als het filament er niet mooi recht meet uit de nozzle komt , dan prik deze even door met een .04mm naald .
En als het filament er niet mooi recht meet uit de nozzle komt , dan prik deze even door met een .04mm naald .
Ik zal het eens gaan bekijken.
Vanavond de nozzle eens schoonpoetsen en kijken of deze nog even mee kan.
Ik heb nog wel een doosje met nozzle’s liggen van mijn ender3v2 zal eens kijken of die hetzelfde zijn.
Vanavond de nozzle eens schoonpoetsen en kijken of deze nog even mee kan.
Ik heb nog wel een doosje met nozzle’s liggen van mijn ender3v2 zal eens kijken of die hetzelfde zijn.
Bed slingers kunnen ook zeer snel zijn. Deze open source build is dat in ieder geval: https://youtu.be/bxNQv3xVFXA?si=KS9aoik7cnMrEsuf
Tot op zekere hoogte, in letterlijke zin. Hoe hoger je print, smaller je print, en hoe kleiner het oppervlakte met de plaat, hoe meer problemen je gaat krijgen door de bewegingen van de plaat.Frij5fd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:23:
Bed slingers kunnen ook zeer snel zijn. Deze open source build is dat in ieder geval: https://youtu.be/bxNQv3xVFXA?si=KS9aoik7cnMrEsuf
Het gaat trillen wat tot verminderde precisie gaat leiden en mogelijk zelfs gefaalde prints.
Het is een leuk project om naar te kijken, en op technisch vlak indrukwekkend. Maar praktisch is het zeer zeker niet. Zodra je genoeg gaat investeren om zoiets na te bouwen (check de BOM; 1150$
Pfft en ik krijg mijn Ender 3 V2 niet eens echt over de 2500 mm/s^2Frij5fd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:23:
Maar die kost ook geen 1150 USDEdgar Wagt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:18:
[...]
Pfft en ik krijg mijn Ender 3 V2 niet eens echt over de 2500 mm/s^2
Nee gelukkig niet, alhoewel ik ook niet wil weten hoeveel geld ik er in totaal in heb gestoken, misschien dat het meevalt, maar denk dat dat ook wel gauw naar de 400 euro of zelfs meer in totaal gaat
Ik zit 'al' op de 300 euro ben ik bang.. Dan had ik nog het geluk dat ik mijn Ender 3 vrij goedkoop kon kopen van iemand.Edgar Wagt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:40:
[...]
Nee gelukkig niet, alhoewel ik ook niet wil weten hoeveel geld ik er in totaal in heb gestoken, misschien dat het meevalt, maar denk dat dat ook wel gauw naar de 400 euro of zelfs meer in totaal gaat
Uiteindelijk terecht gekomen bij een Siboor kit. Stond op het punt te beginnen met assemblage toen ik bedacht dat als eerste de rails schoongemaakt moeten worden en daarna opnieuw in de olie of vet gezet moeten worden. Mag ik vragen wat je daarvoor gebruikt hebt. In veel documentatie wordt verwezen naar IPA maar dat is in NL niet zo makkelijk te krijgen.bennierex schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:22:
@turboproc @Evertt Meeste via aliexpress en elektronica via BTT (Manta M8P, drivers, LDO motor kit, EBB2240 CAN board). Linear rails beetje miskoop gedaan via ali (krijg ze niet helemaal goed, zelfs na meerdere pogingen schoonmaken en smeren), toen via Robotdigg besteld (sourcing guide aanbevolen) en die zijn niet perfect maar goed genoeg.
Bed en heater komen van Fermio en hotend (Phaetus Rapido 2 HF) heb ik samen met de rollen ASA en een CNCtap besteld bij 3djake. Frame komt van https://hobby-store.pl
Levertijd varieerde ergens tussen de 1 en 2 weken. Soms lastig voorraad te vinden van bepaalde onderdelen. Aantal andere onderdelen had ik nog liggen.
Bed ga ik inderdaad als laatste monteren. Bedankt voor de tip!
IPA kun je gewoon op bol.com bestellen? Of op andere sites.turboproc schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:12:
[...]
Uiteindelijk terecht gekomen bij een Siboor kit. Stond op het punt te beginnen met assemblage toen ik bedacht dat als eerste de rails schoongemaakt moeten worden en daarna opnieuw in de olie of vet gezet moeten worden. Mag ik vragen wat je daarvoor gebruikt hebt. In veel documentatie wordt verwezen naar IPA maar dat is in NL niet zo makkelijk te krijgen.
Awesome
TOP, gevonden. Nu nog een goed smeermiddel.A13X schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:21:
[...]
IPA kun je gewoon op bol.com bestellen? Of op andere sites.
Super lubeturboproc schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:33:
[...]
TOP, gevonden. Nu nog een goed smeermiddel.
Zou je eerder voor olie of voor vet gaan. Zie dat Super Lube beide heeft.
Ik zou voor het vet gaan, blijft wat beter zitten. Ik had zelf eerst machineolie gebruikt maar dat loopt naar beneden waardoor mijn koppelingen werden gesmeerd.. Kon ik wel gelijk mijn vers geprinte Rod Sloth tool gebruiken (https://www.printables.co...oth-fits-most-3d-printers) om de Z-rods schoon te maken. Maar daarna heb ik maar een tube Super Lube vet gekocht en dat blijft gewoon zitten.turboproc schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:06:
[...]
Zou je eerder voor olie of voor vet gaan. Zie dat Super Lube beide heeft.
Ik heb kogellagervet gebruikt, maar ik lees dat ook veel mensen inderdaad SuperLube gebruiken. Denk dat vet beter blijft zitten bij hogere temperaturen omdat het wat dikker blijft.
edit:
lees net hierboven dat Super Lube dus ook vet heeft
lees net hierboven dat Super Lube dus ook vet heeft
[ Voor 15% gewijzigd door bennierex op 16-10-2023 10:50 ]
Vandaag de MMU3 kit van Prusa binnen gekregen.
Flinke doos met onderdelen.
Had de PETG onderdelen al geprint dus liggen ook klaar.
Nu tijd zien te maken voor het bouwen.
Flinke doos met onderdelen.

Had de PETG onderdelen al geprint dus liggen ook klaar.
Nu tijd zien te maken voor het bouwen.
Ik ben benieuwd naar je ervaring. Heb je een Mk3.. of MK4?Crxtreem schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:41:
Vandaag de MMU3 kit van Prusa binnen gekregen.
MMU3 Kit voor de MK4 begint pas te shippen in November volgens prusa.[rgb] schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:05:
[...]
Ik ben benieuwd naar je ervaring. Heb je een Mk3.. of MK4?
Boullie
Ik heb een MK3S+.[rgb] schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:05:
[...]
Ik ben benieuwd naar je ervaring. Heb je een Mk3.. of MK4?
Vanavond toch maar een start gemaakt.
Alles is goed gelabeld en geeft een leuke ervaring.
Helaas wel een schroefje wat vast kwam te zitten in het moertje waardoor ik de geprint selector moest slopen.
Nu staat de printer een nieuwe te printen dus morgenavond weer verder.
Verder nog wat gaatjes moeten uitboren zodat mijn tubes passen.
Waarschijnlijk tijdens het printen toch niet helemaal ronde gaatjes gekregen dus iets of wat nabewerking.
Mijn MK4 wordt in week 45 verzonden als het goed is volgens de site .
Weet niet of het hier mag.... Heb een RatRig printer over.
Ga me volledig op kleuren richten en kom er achter dat ik deze nooit gebruikte printer over heb.
Ga me volledig op kleuren richten en kom er achter dat ik deze nooit gebruikte printer over heb.
@Mike-Nikon Zoals je zelf al verwacht had is daar vraag&aanbod voor. Ik snap je berichtje niet helemaal maar hoe kun je zo’n dure printer vergeten
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Dan ga ik hem daar plaatsen.pwillemske schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:43:
@Mike-Nikon Zoals je zelf al verwacht had is daar vraag&aanbod voor. Ik snap je berichtje niet helemaal maar hoe kun je zo’n dure printer vergeten
Vergeten is hij niet maar is voor nu een stapje te groot en moeilijk.
Is een superprinter met echt hele mooie materialen en mogelijkheden maar ik wil iets anders.
Hoppa, MMU3 werkt!
Heeft mij een 2 avonden en een zondag middagje gekost om de boel in elkaar te zetten.
Op wat strubbelingen met de vierkante moertjes na ging eigenlijk alles best goed.
Leermomentje is dat ik bij zelf geprinte onderdelen de gaten even moet nalopen.
Vooral de gaatjes voor de M3 schroefjes even met een boortje van 3mm doorboren voordat ik de vierkante moertjes erachter plaats.
Dan pakt de schroef de draad wel goed en gaat hij niet scheef omdat hij al grip heeft in het kunststof.
Verder is het afstellen van de sensoren vrij vlot gegaan.
Firmware updaten en gaan!
Enigste is dat je een vliegveld nodig hebt voor alle filament rollen en de buffer.
Gelukkig werken mijn Samla bakken waarin mijn filament zit met de MMU3.
Slangetjes overprikken en filament doorvoeren.
Hij is nu het schaapje aan het printen.
Schaapje is vrij klein maar de toren voor het wisselen is 3x zo groot...
ToDo
Een compacte buffer maken zodat ik mijn filament bovenop mijn Lack meubel kwijt kan en deze direct kan invoeren.

Heeft mij een 2 avonden en een zondag middagje gekost om de boel in elkaar te zetten.
Op wat strubbelingen met de vierkante moertjes na ging eigenlijk alles best goed.
Leermomentje is dat ik bij zelf geprinte onderdelen de gaten even moet nalopen.
Vooral de gaatjes voor de M3 schroefjes even met een boortje van 3mm doorboren voordat ik de vierkante moertjes erachter plaats.
Dan pakt de schroef de draad wel goed en gaat hij niet scheef omdat hij al grip heeft in het kunststof.
Verder is het afstellen van de sensoren vrij vlot gegaan.
Firmware updaten en gaan!
Enigste is dat je een vliegveld nodig hebt voor alle filament rollen en de buffer.

Gelukkig werken mijn Samla bakken waarin mijn filament zit met de MMU3.
Slangetjes overprikken en filament doorvoeren.
Hij is nu het schaapje aan het printen.
Schaapje is vrij klein maar de toren voor het wisselen is 3x zo groot...
ToDo
Een compacte buffer maken zodat ik mijn filament bovenop mijn Lack meubel kwijt kan en deze direct kan invoeren.
Voor die wisseltoren kwam ik gisteravond iets tegen op YouTube:
Het lijkt mij echt een super onpraktisch ding met veel te veel bewegende delen. Dat gaat geheid een keer fout, denk ik dan.. Maargoed, het ziet er wel interessant uit
Het lijkt mij echt een super onpraktisch ding met veel te veel bewegende delen. Dat gaat geheid een keer fout, denk ik dan.. Maargoed, het ziet er wel interessant uit
Ik zit nu toch ook eens te kijken naar een upgrade van mijn zelfbouw Ultimaker-kloon. Voornamelijk omdat het bed totaal niet stijf is en maar aan één kant een ophanging heeft. Daarom wil ik dit ombouwen naar een systeem met 3 Z-assen en een gegoten aluminium bed.
Wat betreft het board zit ik te denken om mijn Megatronics v3.3 te upgraden naar een Duet3. Mijn oog valt daarbij nu op de Duet3 Mini 5+ (ik twijfel nog tussen de wifi- en ethernetvariant), maar daar heb ik dan sowieso nog een extension board nodig voor 2 extra motortjes (ik heb ook een dubbele printkop). Het enige waar ik daarbij een beetje over twijfel is dat mijn motortjes (Wantai Nema 17 42BYGHW811) geschikt zijn voor 2.5A, terwijl het board maar 2A peak kan leveren. Ik begrijp dat die 2.5A de max is en de motor ook op een lagere stroom werkt, maar kan niet zeggen of deze dan voldoende koppel heeft.
Overigens kan ik de drie assen natuurlijk ook via een riem kunnen koppelen, waardoor ik maar één motor nodig heb.
Ook weet ik nog niet wat de makkelijkste manier is om het bed te bevestigen aan de 3 Z-assen zodat deze toch onafhankelijk kunnen bewegen. Al is dat laatste natuurlijk maar minimaal.
Wat betreft de Z-assen zie ik vaak ook dat er extra geleiderail wordt gebruikt. Ik heb nog wel een aantal ronde staven met passende lagers liggen, dus zit te denken om die te gebruiken. Aan de andere kant lees ik nu juist dat men veel overstapt op de 'lineaire sliders'. Die zijn alleen niet goedkoop....
Wat betreft het board zit ik te denken om mijn Megatronics v3.3 te upgraden naar een Duet3. Mijn oog valt daarbij nu op de Duet3 Mini 5+ (ik twijfel nog tussen de wifi- en ethernetvariant), maar daar heb ik dan sowieso nog een extension board nodig voor 2 extra motortjes (ik heb ook een dubbele printkop). Het enige waar ik daarbij een beetje over twijfel is dat mijn motortjes (Wantai Nema 17 42BYGHW811) geschikt zijn voor 2.5A, terwijl het board maar 2A peak kan leveren. Ik begrijp dat die 2.5A de max is en de motor ook op een lagere stroom werkt, maar kan niet zeggen of deze dan voldoende koppel heeft.
Overigens kan ik de drie assen natuurlijk ook via een riem kunnen koppelen, waardoor ik maar één motor nodig heb.
Ook weet ik nog niet wat de makkelijkste manier is om het bed te bevestigen aan de 3 Z-assen zodat deze toch onafhankelijk kunnen bewegen. Al is dat laatste natuurlijk maar minimaal.
Wat betreft de Z-assen zie ik vaak ook dat er extra geleiderail wordt gebruikt. Ik heb nog wel een aantal ronde staven met passende lagers liggen, dus zit te denken om die te gebruiken. Aan de andere kant lees ik nu juist dat men veel overstapt op de 'lineaire sliders'. Die zijn alleen niet goedkoop....
[ Voor 27% gewijzigd door maikel op 25-10-2023 10:44 ]
Hier ook aan het kijken naar een upgrade 
Heb een 6 jaar oude HTA3D P3steel, paar kleine mods (zoals de z-draad netjes gecentreerd via een adapter op de motor).
Maar pas zag ik een Prusa mk3+ aan het werk, en dat ging zoveel soepeler, sneller en stiller...
Nu hebben ze gelukkig upgrade kits ( https://www.hta3d.com/en/...l-update-tutorial-3dsteel ) dus dat maakt het allemaal makkelijk. Denk dat ik het vooral moet zoeken in upgrade van het board (draait nog Marlin 1.1) en stepper drivers, maar ook het bed pak ik mee omdat ik nu eerst moet wachten tot het bed afgekoeld is voordat het voorwerp loskomt, en die heb ik op een aparte voeding zitten van 30v omdat opwarmen bij 24v een eeuwigheid duurde
Alleen dat bord... Met een Ramps bord heb ik volgens mij alsnog niet echt iets goed in handen. Dus daar ga ik nog even in duiken wat zoveel mogelijk plug&play vervanging is met het oog op connectoren en dergelijke.
Heb een 6 jaar oude HTA3D P3steel, paar kleine mods (zoals de z-draad netjes gecentreerd via een adapter op de motor).
Maar pas zag ik een Prusa mk3+ aan het werk, en dat ging zoveel soepeler, sneller en stiller...
Nu hebben ze gelukkig upgrade kits ( https://www.hta3d.com/en/...l-update-tutorial-3dsteel ) dus dat maakt het allemaal makkelijk. Denk dat ik het vooral moet zoeken in upgrade van het board (draait nog Marlin 1.1) en stepper drivers, maar ook het bed pak ik mee omdat ik nu eerst moet wachten tot het bed afgekoeld is voordat het voorwerp loskomt, en die heb ik op een aparte voeding zitten van 30v omdat opwarmen bij 24v een eeuwigheid duurde
Alleen dat bord... Met een Ramps bord heb ik volgens mij alsnog niet echt iets goed in handen. Dus daar ga ik nog even in duiken wat zoveel mogelijk plug&play vervanging is met het oog op connectoren en dergelijke.
[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 28-10-2023 08:47 ]
Ik gebruik een Kingroon KP3S pro printer met prusaslicer.
Ik heb onlangs, na het zien van een youtube video enkele instellingen aangepast om sneller te printen.
Nu zorgde dit na een aantal prints voor een verstopping.
Ik heb geprobeerd dit op te lossen, door de heatsink te demonteren, en met een brander te verwarmen. Vervolgens met een stukje pianodraad de pla erdoor geduwd.
Nu heb ik alles terug gemonteerd, maar ik kan de PLA 1.75mm toch niet door de "throat" duwen die in de heatsink zit... (zit vlug vast, na enkele mm al) (met het stukje pianodraad lukte het wel)
Daarnaast heb ik bij het terug samenzetten, een stukje van de airflow geleiding verbrand, blijkbaar doordat het de heaterblock te laag gemonteerd was. (zie afbeelding)
1) Zou dit weggesmolten deel een groot probleem vormen bij het printen? Indien ja, zou dit zelf op te lossen zijn door het opnieuw uit te printen in PLA? (ik heb geen idee welk materieel het origineel is)
2) Ik heb intussen onderstaande besteld om het probleem met de verstopping op te lossen, maar is die huidige echt niet meer bruikbaar? lijkt mij vreemd dat deze telkens weggegooid zou moeten worden...
In die "heatsink throat", zat blijkbaar een stukje ptfe(?) tube. zit dit enkel onderaan of over de volledige lengte?
https://kingroon.com/coll...-kingroon-kp3s-hotend-kit
Ik heb onlangs, na het zien van een youtube video enkele instellingen aangepast om sneller te printen.
Nu zorgde dit na een aantal prints voor een verstopping.
Ik heb geprobeerd dit op te lossen, door de heatsink te demonteren, en met een brander te verwarmen. Vervolgens met een stukje pianodraad de pla erdoor geduwd.
Nu heb ik alles terug gemonteerd, maar ik kan de PLA 1.75mm toch niet door de "throat" duwen die in de heatsink zit... (zit vlug vast, na enkele mm al) (met het stukje pianodraad lukte het wel)
Daarnaast heb ik bij het terug samenzetten, een stukje van de airflow geleiding verbrand, blijkbaar doordat het de heaterblock te laag gemonteerd was. (zie afbeelding)
1) Zou dit weggesmolten deel een groot probleem vormen bij het printen? Indien ja, zou dit zelf op te lossen zijn door het opnieuw uit te printen in PLA? (ik heb geen idee welk materieel het origineel is)
2) Ik heb intussen onderstaande besteld om het probleem met de verstopping op te lossen, maar is die huidige echt niet meer bruikbaar? lijkt mij vreemd dat deze telkens weggegooid zou moeten worden...
In die "heatsink throat", zat blijkbaar een stukje ptfe(?) tube. zit dit enkel onderaan of over de volledige lengte?
https://kingroon.com/coll...-kingroon-kp3s-hotend-kit
:strip_exif()/f/image/bVFUKfwQq3oUyN1WGk5L2VV8.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom haal je niet gewoon het heater blok uit elkaar? Dat is gewoon een e3d v6 kloon.
Grote kans dat dat er een is met een ptfe geleider en het zou mij niks verbazen als daar een brok plastic vast zit.
Die "part cooling duct" kun je zelf printen van des noods pla al zou ik dat in petg doen.
Grote kans dat dat er een is met een ptfe geleider en het zou mij niks verbazen als daar een brok plastic vast zit.
Die "part cooling duct" kun je zelf printen van des noods pla al zou ik dat in petg doen.
[ Voor 18% gewijzigd door jbhc op 01-11-2023 17:00 ]
Het heater block is toch het deel onder de heatsink waar je de nozzle en heatsink op schroeft? Daar is maar 1 schroefgat.jbhc schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:59:
Waarom haal je niet gewoon het heater blok uit elkaar? Dat is gewoon een e3d v6 kloon.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hw2jWjoS2QnC6R0xsFTavcZC.jpg?f=user_large)
De verstopping zal eerder hier zijn, maar veel meer dan opwarmen en proberen het "afval" er door te duwen kan ik niet doen volgens mij?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nGXlzNcHQbkK8MJGw3hEQS69.jpg?f=user_large)
Als de verstopping in de heatbreak zit (dat laatste ding), moet het vrij eenvoudig zijn om door te prikken.fjskmdl2 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:56:
[...]
Het heater block is toch het deel onder de heatsink waar je de nozzle en heatsink op schroeft? Daar is maar 1 schroefgat.
[Afbeelding]
De verstopping zal eerder hier zijn, maar veel meer dan opwarmen en proberen het "afval" er door te duwen kan ik niet doen volgens mij?
[Afbeelding]
Zoals gezegd, gewoon dat hele ding uitelkaar en even goed bekijken.
Zou meteen een all-metal heatbreak bestellen, als die er niet in zit.
Makkelijkste is eigenlijk door gewoon op te warmen in de printer, de nozzle eraf te halen, en dan doorprikken.
[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 01-11-2023 19:06 ]
Als de huidige heatbreak overeenkomt met de afbeelding die @fjskmdl2 gepost heeft zit er nu al een all-metal heatbreak in. De PTFE tube loopt dan niet door tot de nozzle.rinkel schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:04:
[...]
Als de verstopping in de heatbreak zit (dat laatste ding, moet het vrij eenvoudig zijn om door te prikken.
Zoals gezegd, gewoon dat hele ding uitelkaar en even goed bekijken.
Zou meteen een all-metal heatbreak bestellen, als die er niet in zit.
@fjskmdl2 Heb je na het door prikken van de heatbreak nog geprobeerd of het filament er doorheen kan? Zo niet zou ik alles weer demonteren en proberen om al het plastic uit het 1.75mm deel halen. Een all-metal heatbreak is ontworpen met het idee de temperatuur in de heatbreak zo laag mogelijk te houden. Als hier nog filament in vast zit zal dit bij normaal gebruik niet smelten en snel voor verstopping zorgen. Evt. kun je met de achterkant van een 1.5mm boortje proberen zoveel mogelijk te verwijderen nadat je de heatbreak heet stookt.
De fan shroud is waarschijnlijk van abs of asa dus die kun je zelf opnieuw printen.
heatbreak is inderdaad deze uit de afbeelding.
Ik zag dat er onderaan een klein stukje plastic tube zat, maar dat zorgt niet voor de verstopping, want ik kan de pla vanboven reeds niet doorduwen.
Bevat die heatbreak enkel aan het onderste deel een stukje tube? Kan dit niet echt zelf zien..
Ik zag dat er onderaan een klein stukje plastic tube zat, maar dat zorgt niet voor de verstopping, want ik kan de pla vanboven reeds niet doorduwen.
Bevat die heatbreak enkel aan het onderste deel een stukje tube? Kan dit niet echt zelf zien..
Heb je een foto van de verstopte heatbreak? Wat je precies bedoelt is mij nu niet helemaal duidelijkfjskmdl2 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:54:
heatbreak is inderdaad deze uit de afbeelding.
Ik zou alles uit elkaar halen en goed schoonmaken.
Het kan natuurlijk nog steeds dat er een stuke materiaal in de nozzle zit wat niet smelt en zo de boel verstopt.
Hoe je een nozzle echt schoon krijgt weet ik niet maar dat kunnen andere mensen je vast vertellen.
Het kan natuurlijk nog steeds dat er een stuke materiaal in de nozzle zit wat niet smelt en zo de boel verstopt.
Hoe je een nozzle echt schoon krijgt weet ik niet maar dat kunnen andere mensen je vast vertellen.
intussen opgelost gekregen. Blijbaar zat er bij de eerste poging toch nog afval in.
Cold pull had ik reeds geprobeerd zonder resultaat. Uiteindelijk opnieuw opgewarmd en via pianodraad resterende afval kunnen doorduwen. Opnieuw iets bijgeleerd
Weet iemand trouwens of het stukje tube die de heabreak zit, gewoon ptfe is? ik vermoed dat dit dan 0.2mm is, is dat juist?
Cold pull had ik reeds geprobeerd zonder resultaat. Uiteindelijk opnieuw opgewarmd en via pianodraad resterende afval kunnen doorduwen. Opnieuw iets bijgeleerd
Weet iemand trouwens of het stukje tube die de heabreak zit, gewoon ptfe is? ik vermoed dat dit dan 0.2mm is, is dat juist?
Mocht iemand nog een gigantische printer nodig hebben, Elegoo heeft een Kickstarter voor hun Giga printer met 800mm * 800mm * 1000mm printvolume.
https://www.kickstarter.c...olume-fast-fdm-3d-printer
Ik heb in mijn printer (longer LK5 pro) de A4988 van de extruder vervangen door een TMC2208. Alle andere drivers waren al de TMC2208. Is het nu nog nodig de software aan te passen of herkent de printer zelf dat de configuratie gewijzigd is?
Momenteel heb ik alvast de originele filmware gedonwnload.
Momenteel heb ik alvast de originele filmware gedonwnload.
Zeer interessant en erg scherp geprijst. Opvallend genoeg zijn er vrij weinig bedrijven (vind ik) die dergelijke kwalitatieve FDM printers in dat formaat aanbieden. Ik was toevallig aan het kijken naar een printer van Tronxy die vergelijkbare afmetingen heeft. Alleen de kwaliteit lijkt tot nu toe erg beperkt en de reviews zijn nog niet eens op een hand te tellen. Wellicht dat meerdere bedrijven na Elegoo zullen volgen mocht het een succes zijn.jj85 schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:55:
Mocht iemand nog een gigantische printer nodig hebben, Elegoo heeft een Kickstarter voor hun Giga printer met 800mm * 800mm * 1000mm printvolume.
Niet zo gek natuurlijk dat er zo weinig zijn want een print van dat formaat duurt minimaal een dag en als je wat details er in hebt kan je een kleine week non stop aan het printen zijn met een grote nozzle. Die markt is gewoon niet groot en als die er al is heeft die markt wellicht interesse in een meer industriële printer en geen hobby printer.
Daarnaast worden rollen van zelfs 8kg dan aan de kleine kant en heb je dus ineens veel minder keuze in filament en zul je speciale verzoeken moeten inzetten bij fabrikanten.
Daarnaast worden rollen van zelfs 8kg dan aan de kleine kant en heb je dus ineens veel minder keuze in filament en zul je speciale verzoeken moeten inzetten bij fabrikanten.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Eens. De standaard geinstalleerde nozzle is 0.6mm.... 2mm zou logischer zijn.pwillemske schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:58:
Niet zo gek natuurlijk dat er zo weinig zijn want een print van dat formaat duurt minimaal een dag en als je wat details er in hebt kan je een kleine week non stop aan het printen zijn met een grote nozzle. Die markt is gewoon niet groot en als die er al is heeft die markt wellicht interesse in een meer industriële printer en geen hobby printer.
Dat is waar, het is natuurlijk wel een niche markt. Voor hobbyisten des te meer. Kan me echter wel voorstellen dat mkb, waarbij productie niet hun core business is, er mogelijk wel voor te porren zijn. Dus die sporadisch b2b een order krijgen en misschien in een verkennende fase zitten. Die willen niet gelijk 50k+ aan een industriële printer uitgeven.pwillemske schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:58:
Vandaag wat geprobeerd te printen met wood filament van Azure Filament, die probeer pakjes. De eerste ging 70% goed maar daarna telkens filament runout. Uiteindelijk een dik verstopte nozzle die ik niet meer leeg kreeg. Een nieuwe 0.6 nozzle en niks anders dan problemen met blokkeren. Later weer gewoon PLA er in en direct alles weer normaal werken.
Het lijkt er op dat de extruder problemen heeft met het door te duwen (Voron 2.4 met Stealthburner 2). Heeft iemand ervaring met vergelijkbaar filament en misschien een hint waar ik naar moet kijken om aan te passen ? Of is het gewoon troep filament, kan natuurlijk ook altijd...
Het lijkt er op dat de extruder problemen heeft met het door te duwen (Voron 2.4 met Stealthburner 2). Heeft iemand ervaring met vergelijkbaar filament en misschien een hint waar ik naar moet kijken om aan te passen ? Of is het gewoon troep filament, kan natuurlijk ook altijd...
Ik heb al een stuk of 8 rollen 750g van Azure Film wood filmanent geprint. Bij mij werkt Pine en Cork het beste. Bamboe is met een proefsetje geen enkele keer goed gegaan. Dat brak continue en was behoorlijk waardeloos. De rollen pine en cork heb ik allemaal met een 0.6mm nozzle geprint. Prima spul! Het is wel erg belangrijk dat het filament goed droog is.Pixelmagic schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:48:
Vandaag wat geprobeerd te printen met wood filament van Azure Filament, die probeer pakjes. De eerste ging 70% goed maar daarna telkens filament runout. Uiteindelijk een dik verstopte nozzle die ik niet meer leeg kreeg. Een nieuwe 0.6 nozzle en niks anders dan problemen met blokkeren. Later weer gewoon PLA er in en direct alles weer normaal werken.
Verder is het wel handig om na elke print je nozzle ff te schonen. Je merkt dan goed dat filament behoorlijk kan klonteren, maar is niet zo gek met 40% houtvezels. Ik denk dat het schoonhouden sowieso potentiële verstoppingen tegen gaat.
Dank je, ik ben niet gewend aan het concept "nozzle schoonmaken", kan je aangeven wat je rpecies doet en waarmee ? Wil het graag opnieuw proberen maar eigenlijk de eerste keer sinds 2013 ofzo dat ik een verstopte nozzle heb.dynast schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:13:
[...]
Ik heb al een stuk of 8 rollen 750g van Azure Film wood filmanent geprint. Bij mij werkt Pine en Cork het beste. Bamboe is met een proefsetje geen enkele keer goed gegaan. Dat brak continue en was behoorlijk waardeloos. De rollen pine en cork heb ik allemaal met een 0.6mm nozzle geprint. Prima spul! Het is wel erg belangrijk dat het filament goed droog is.
Verder is het wel handig om na elke print je nozzle ff te schonen. Je merkt dan goed dat filament behoorlijk kan klonteren, maar is niet zo gek met 40% houtvezels. Ik denk dat het schoonhouden sowieso potentiële verstoppingen tegen gaat.
Ik gebruik daarvoor een klein koperen staalborsteltje. Puur om het beetje overtollige filament wat er uitloopt mee weg te halen. Dit kun je alleen doen als de nozzle natuurlijk heet is, vanaf 120 graden ongeveer is al voldoende.Pixelmagic schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:20:
[...]
Dank je, ik ben niet gewend aan het concept "nozzle schoonmaken", kan je aangeven wat je rpecies doet en waarmee ? Wil het graag opnieuw proberen maar eigenlijk de eerste keer sinds 2013 ofzo dat ik een verstopte nozzle heb.
Afgelopen tijd zo af en toe op een vrije middag of avond weer wat aan de Voron geknutseld...
Er moeten nog een aantal dingen gedaan worden voordat er geprint kan worden:
- PEI sheet + magneet
- Toolhead kabel netjes vastzetten (nog aan het bedenken hoe precies)
Ondertussen ook bezig alles te configureren in Klipper. Meeste is gelukt, alleen het sensorless homing moet nog wat getweaked worden.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Er moeten nog een aantal dingen gedaan worden voordat er geprint kan worden:
- PEI sheet + magneet
- Toolhead kabel netjes vastzetten (nog aan het bedenken hoe precies)
Ondertussen ook bezig alles te configureren in Klipper. Meeste is gelukt, alleen het sensorless homing moet nog wat getweaked worden.

Goedemiddag,
ik heb ondertussen een kleine 3maanden een Anet a8 in bezit, en ben bezig deze om te bouwen.
Het AM8 frame heb ik ondertussen al in elkaar staan. Ik heb Marlin 2.1 er op draaien.
maar ik krijg het niet voor elkaar om de BLtouch sensor toe te voegen.
ik heb de extruder upgrade klaar liggen maar ik kan de juiste parameters niet toevoegen of vinden in Marlin,
ik heb de volgende extruder mount geprint, bijbehorende de settings voor Marlin, maar zodra ik deze probeer te vinden in de code komt er niks naar boven.
https://www.thingiverse.com/thing:2668564
Iemand ervaring met een Anet a8 en de BLTOUCH in Marlin Marlin-2.1.2.1?
ik heb ondertussen een kleine 3maanden een Anet a8 in bezit, en ben bezig deze om te bouwen.
Het AM8 frame heb ik ondertussen al in elkaar staan. Ik heb Marlin 2.1 er op draaien.
ik heb de extruder upgrade klaar liggen maar ik kan de juiste parameters niet toevoegen of vinden in Marlin,
ik heb de volgende extruder mount geprint, bijbehorende de settings voor Marlin, maar zodra ik deze probeer te vinden in de code komt er niks naar boven.
If water polo was easy, it would be called football
Die settings zijn tegenwoordig (versie 2.x) voorzien van nieuwe namen.wâldpyk schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:04:
Goedemiddag,
X/Y/Z_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER is opgenomen in NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET
code:
1
2
3
4
| #define LEFT_PROBE_BED_POSITION 30 #define RIGHT_PROBE_BED_POSITION 190 #define FRONT_PROBE_BED_POSITION 30 #define BACK_PROBE_BED_POSITION 190 |
Is volgens mij nu
code:
1
2
3
4
5
6
| #define PROBE_OFFSET_XMIN -50 // (mm) #define PROBE_OFFSET_XMAX 50 // (mm) #define PROBE_OFFSET_YMIN -50 // (mm) #define PROBE_OFFSET_YMAX 50 // (mm) #define PROBE_OFFSET_ZMIN -20 // (mm) #define PROBE_OFFSET_ZMAX 20 // (mm) |
Geen idee zo wat X_MIN_POS en Y_MIN_POS geworden zijn. X_MIN_POS en Y_MIN_POS zijn ongewijzigd.
Mijn AM8 draait al een aantal jaren op een BTT SKR (ik denk nog een V1.1) met Klipper, echt een aanrader ipv Marlin. Die oude controller is een hoop gedoe, maakt herrie door de oude stepper drivers, en is traag (merk je bij cirkels en bogen). Upgraden / bijwerken van Klipper is simpel door de externe printer.cfg file ipv het gedoe met .h files, en opnieuw compileren. Met pressure advance, resonance metingen herken je de A8 niet meer terug. Niet zo snel of goed als mijn Voron 2.4r2, maar echt super mooie prints voor wat een Anet A8 ooit was.wâldpyk schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:04:
Goedemiddag,
[ Voor 19% gewijzigd door pipo1000 op 13-11-2023 16:59 ]
Over offsets gesproken...
Ik heb zoveel last gehad van de Z-offset op mijn Trident. Heel erg inconsistent, elke print weer bijstellen.
Volgens mij deed ik de PROBE_CALIBRATE niet goed.
Ik laat nu eerst het bed 5 min soaken, dan tilting, dan home, dan probe. Hiervoor een macro gemaakt.
Vooralsnog gaat het goed, ik hoop dat het nu goed blijft.
Ik ga denk ik toch maar voor de Tap, misschien zelfbouw of een Chaoticlab V2.
Iemand daar ervaring mee?
Edit
Het gaat toch weer fout:
:strip_exif()/f/image/7Iq2vsHclBhQu9d2JwCVd5N8.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb alle verbindingen (incl extruder) nog eens nagelopen, alles zit muurvast.
PROBE_ACCURACY:
probe accuracy results: maximum 0.861875, minimum 0.855625, range 0.006250, average 0.857625, median 0.856875, standard deviation 0.001718
Lijkt ook prima
Ik heb zoveel last gehad van de Z-offset op mijn Trident. Heel erg inconsistent, elke print weer bijstellen.
Ik laat nu eerst het bed 5 min soaken, dan tilting, dan home, dan probe. Hiervoor een macro gemaakt.
Edit
Het gaat toch weer fout:
:strip_exif()/f/image/7Iq2vsHclBhQu9d2JwCVd5N8.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb alle verbindingen (incl extruder) nog eens nagelopen, alles zit muurvast.
PROBE_ACCURACY:
probe accuracy results: maximum 0.861875, minimum 0.855625, range 0.006250, average 0.857625, median 0.856875, standard deviation 0.001718
Lijkt ook prima
[ Voor 42% gewijzigd door rinkel op 17-11-2023 00:08 ]
Voor als iemand het ook een keer heeft: sinds voorjaar een Voron 2.4. Talloze prints gedaan en eigenlijk zonder noemenswaardige problemen. Sinds afgelopen weekend ineens behoorlijke under extrusion, eerste laag gewoon losse strings.
Gevoelsmatig begonnen na een verstopping met woodfilled filament.
De hele extruder uit elkaar, verstopping er uit, nieuwe nozzle en daarna begonnen de problemen dus. Extrusion test gedaan, gewoon exact 100mm door de extruder. Printen en weer under extrusion....
Na veel zoeken PrusaSlicer update gedaan en ineens zijn alle problemen voorbij zonder hardware aanpassingen. Ik heb een vage herinnering dat er een config update is geweest die ik heb geaccepteerd.
Conclusie voor dit moment: ergens in de config van de slicer is er iets aangepast waardoor het mis ging.
Gevoelsmatig begonnen na een verstopping met woodfilled filament.
De hele extruder uit elkaar, verstopping er uit, nieuwe nozzle en daarna begonnen de problemen dus. Extrusion test gedaan, gewoon exact 100mm door de extruder. Printen en weer under extrusion....
Na veel zoeken PrusaSlicer update gedaan en ineens zijn alle problemen voorbij zonder hardware aanpassingen. Ik heb een vage herinnering dat er een config update is geweest die ik heb geaccepteerd.
Conclusie voor dit moment: ergens in de config van de slicer is er iets aangepast waardoor het mis ging.
5 minuten?? Ik heb mijn 2.4 zeker een half uur aan staan voordat ik aan het homen begin.rinkel schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:53:
Over offsets gesproken...
Edit
Het gaat toch weer fout:
[Afbeelding]
Staan heel de fora van voron niet vol met het gegeven dat je daar mee begint? (Heatsoak) Je wilt lijkt me dat alles een constante temp heeft voordat je aan het printen gaat. [chamber_temperature]
Ook al zou je voor tap gaan of clicky, als alles nog uitzet omdat het niet warm is blijf je aan de gang

Wel kleine sidenote is dat je enclosed bent maar dat is normaalgesproken ook wel een standaard eigenschap voor een Voron
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Dus een half uur soaken voor een PLA printje van 5 minuten?BiLo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:21:
[...]
5 minuten?? Ik heb mijn 2.4 zeker een half uur aan staan voordat ik aan het homen begin.
Staan heel de fora van voron niet vol met het gegeven dat je daar mee begint? (Heatsoak) Je wilt lijkt me dat alles een constante temp heeft voordat je aan het printen gaat. [chamber_temperature]
Ook al zou je voor tap gaan of clicky, als alles nog uitzet omdat het niet warm is blijf je aan de gang![]()
Wel kleine sidenote is dat je enclosed bent maar dat is normaalgesproken ook wel een standaard eigenschap voor een Voron
Voor ABS staat de soak wel op 25 minuten.
Maar goed dat ik m’n Franken-Prusa er nog naast heb.
het gaat hier niet om het materiaal wat je print, het gaat om het uitzettingscoëfficiënt van de verschillende materialen in de printer welke bij elkaar opgeteld van grote invloed kunnen zijn.rinkel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:52:
[...]
Dus een half uur soaken voor een PLA printje van 5 minuten?
Voor ABS staat de soak wel op 25 minuten.
Maar goed dat ik m’n Franken-Prusa er nog naast heb.
maar ik ben geen specialist - so correct me if im wrong

Kan je dan niet beter een heater inbouwen?BiLo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:21:
[...]
5 minuten?? Ik heb mijn 2.4 zeker een half uur aan staan voordat ik aan het homen begin.
Ik leer ook elke dag bij.BiLo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:34:
[...]
het gaat hier niet om het materiaal wat je print, het gaat om het uitzettingscoëfficiënt van de verschillende materialen in de printer welke bij elkaar opgeteld van grote invloed kunnen zijn.
maar ik ben geen specialist - so correct me if im wrong
Ik snap je punt zeker, maar 30 minuten wachten voor een PLA printje...
Het gaat soms 3x goed, soms 4 keer, direct vanaf koude printer, of niet. Dan keer op keer fout.
Ik heb eerlijk gezegd het idee dan er iets mis is met de sexbolt. De bedmesh is heel consistent, keer op keer dezelfde waarden, dus aan de inductive probe lijkt het niet te liggen.
Overigens vraag ik af of het wel juist is dat de G28 Z wordt uitgevoerd met een nozzle temp van 150C, lijkt me dat als er nog iets op de nozzle zit geen goede squish op de probe komt.
Misschien een nozzle brush.
[ Voor 12% gewijzigd door rinkel op 17-11-2023 14:56 ]
Iemand een tip waar ik een PEI verenstaal plaat van 350x350mm vandaan kan halen? Meeste NL shops lijken die maat niet te voeren.
3djake https://www.3djake.nl/ldo...te-printplaat-3?sai=14536bennierex schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:54:
Iemand een tip waar ik een PEI verenstaal plaat van 350x350mm vandaan kan halen? Meeste NL shops lijken die maat niet te voeren.
Hoewel technisch niet 100%
Anders Amazon, of fermio (duits)
Bedankt! Die had ik even gemist geloof ik. Zal nog even bij Fermio kijken ook. Daar had ik mn buildplate en heater vandaan maar waren de PEI sheets echt niet te betalen…Rmg schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:21:
[...]
3djake https://www.3djake.nl/ldo...te-printplaat-3?sai=14536
Hoewel technisch niet 100%
Anders Amazon, of fermio (duits)
Voor mijn juist bestelde Bambulab printer ben ik op zoek naar een alternatief voor Prusament Galaxy Black of Bambulab Sparkle. Helaas is die laatste uitverkocht. Iemand nog een goede tip voor een vergelijkbaar filament?
Deze? https://www.3djake.be/nl-...polylite-pla-galaxy-blackpeligro2k schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:25:
Voor mijn juist bestelde Bambulab printer ben ik op zoek naar een alternatief voor Prusament Galaxy Black of Bambulab Sparkle. Helaas is die laatste uitverkocht. Iemand nog een goede tip voor een vergelijkbaar filament?
En puur uit nieuwsgierigheid: waarom een alternatief en niet een van de door jou genoemde? Zeker gezien je recent er bestelling van een BL printer…peligro2k schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:25:
(…) een alternatief voor Prusament Galaxy Black of Bambulab Sparkle. (…)
Omdat het bij BL helaas volledig uitverkocht is. Had wat eerder moeten bestellen 🥹[rgb] schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:15:
[...]
En puur uit nieuwsgierigheid: waarom een alternatief en niet een van de door jou genoemde? Zeker gezien je recent er bestelling van een BL printer…
Problemen met inconsistente Z-offset zijn voorbij, na het installeren van een TAP.
Ik denk dat de inductive probe niet best meer was, ik had die ook kunnen vervangen, maar wou toch al een TAP installeren.
Edit
Werkt goed, beste uitvinding sinds borrelnootjes...
Ik denk dat de inductive probe niet best meer was, ik had die ook kunnen vervangen, maar wou toch al een TAP installeren.
Edit
Werkt goed, beste uitvinding sinds borrelnootjes...
[ Voor 12% gewijzigd door rinkel op 25-11-2023 23:35 ]
Dit weekend maar een management beslissing genomen: mijn Ender 5 Plus ombouw naar Mercury One is gestaakt en ik ga kijken of iemand 'm wil overnemen. Ik ben zeg maar tegen de limieten van mijn vaardigheden aangelopen en ook al zou dit op een of andere manier op te lossen zijn, denk ik dat uiteindelijk een knutselprinter misschien toch niet ideaal is voor mij. Want hierna komen er weer andere dingetjes die gemaakt moeten worden (ik zat al aan een ERCF te denken) en ik vrees dat ik dan weer tegen dezelfde issues aan loop en weer gefrustreerd raak en niet meer verder ga. Ik ben er een beetje klaar mee....ik kan mij niet aan het werk zetten.
Dat dus. En aangezien Bambu Labs een Black Friday aanbieding had, ben ik ook maar op die trein gesprongen en zo'n X1C met AMS besteld. Inmiddels is dat ding al een jaar op de markt en ik hoor nog steeds overwegend positieve verhalen, en de Prusa XL met 5 toolheads kost een veelvoud en werkt nog steeds niet goed, dus die heb ik uit mijn hoofd gezet.
Hoewel de wereld van Voron et al bijzonder interessant is en heel veel potentie heeft, is het denk ik gewoon niet voor mij. Straks kan ik dus weer gewoon printen zonder mij af te vragen waar ik volgende week weer mee aan het kloten ben
Wat dat betreft heeft Bambu Labs de markt goed verpest (op een goede manier). Ze hebben laten zien hoe het ook kan.
Dat dus. En aangezien Bambu Labs een Black Friday aanbieding had, ben ik ook maar op die trein gesprongen en zo'n X1C met AMS besteld. Inmiddels is dat ding al een jaar op de markt en ik hoor nog steeds overwegend positieve verhalen, en de Prusa XL met 5 toolheads kost een veelvoud en werkt nog steeds niet goed, dus die heb ik uit mijn hoofd gezet.
Hoewel de wereld van Voron et al bijzonder interessant is en heel veel potentie heeft, is het denk ik gewoon niet voor mij. Straks kan ik dus weer gewoon printen zonder mij af te vragen waar ik volgende week weer mee aan het kloten ben
Ik heb er geen spijt vanmphilipp schreef op maandag 27 november 2023 @ 01:11:
Dat dus. En aangezien Bambu Labs een Black Friday aanbieding had, ben ik ook maar op die trein gesprongen en zo'n X1C met AMS besteld.
Continue goede firmware updates ook. Zonder dat ik iets verder erover kan zeggen, kan ik zeggen dat de volgende firmware update echt geweldig is
Zeker, en dat heb ik nu weer meegemaakt want ik heb de klap gegeven om een Voron V0.2 in elkaar te zetten en in 2 dagen doorlooptijd nu alle onderdelen in ABS geprint - top printkwaliteit ook. De LDO kit komt later deze week binnen.Hoewel de wereld van Voron et al bijzonder interessant is en heel veel potentie heeft, is het denk ik gewoon niet voor mij. Straks kan ik dus weer gewoon printen zonder mij af te vragen waar ik volgende week weer mee aan het kloten benWat dat betreft heeft Bambu Labs de markt goed verpest (op een goede manier). Ze hebben laten zien hoe het ook kan.
Ik heb wel mijn printer na-geisoleerd door overal goedkoop Chinees verpakkingsschuim te plakken waar het kan, en aluminiumfolie te gebruiken om de warmte zo veel mogelijk binnen te houden. Maar na een korte opwarmcyclus print ABS nu bijna net zo gemakkelijk als PLA.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ja, zo'n kleintje is op zich ook wel leuk. Heel veel prints zijn klein genoeg om op zo'n ding te passen en ze zijn behoorlijk rap. Maar goed, eerst maar weer eens de hobby rebooten, want ik heb lang genoeg tegen een half afgemaakte printer aan gekekenSebazzz schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:57:
Zeker, en dat heb ik nu weer meegemaakt want ik heb de klap gegeven om een Voron V0.2 in elkaar te zetten en in 2 dagen doorlooptijd nu alle onderdelen in ABS geprint - top printkwaliteit ook. De LDO kit komt later deze week binnen.
Nadat ik zo'n 10 jaar geleden via mijn werkgever (onderwijs) een Printrbot Simple Metal in elkaar heb gezet als kit, ben ik gefascineerd geraakt door 3D printen. Dat ding had echter zoveel aandacht nodig dat ie in de praktijk steeds minder gebruikt werd. Het gedachtegoed stond me echter wel aan: Bouw de printer zelf zodat je weet hoe ie werkt en daardoor zelf kunt repareren
Het voelde net als bij LEGO maar dan net iets ingewikkelder.
Later ben ik door veel te lezen in aanraking gekomen met Prusa Research. De Reprap gedachte sprak me aan. Inmiddels had ik al een Ender 3V2 gekocht (waar ik ook veel aan gesleuteld heb) maar uiteindelijk vorig jaar een Prusa Mini+ als kit gekocht. Nóg meer voldoening dan bij de Printrbot omdat deze Prusa machine het gewoon goed doet en de handleiding uitmuntend is! En bovenal: hij heeft het vanaf het eerste moment gewoon goed gedaan met PLA, PETG en zelfs een paar keer met TPU en ASA.
Deze Black Friday heb ik de knoop doorgehakt en een MK4 + enclosure aangeschaft. Inderdaad, op het oog een minder compleet apparaat dan de Bambu machines, echter zie ik echt veel voordelen:
Ogenschijnlijk veel apparaat voor relatief weinig geld. Maar waar zit het addertje? De data? Hoe lang het apparaat blijft werken zonder defect?
Ik weet het ook niet hor. Het is speculatief en niet gebaseerd op feiten maar op gevoel.
De een zal me voor gek verklaren dat ik veel meer dan nodig heb betaald voor een 'bed slinger'. De ander snapt mijn bovenstaande argumenten helemaal. Maakt ook niet uit. Ieder zijn ding.
Ik kan in ieder geval niet wachten totdat de boel geleverd wordt over een week of 2-3.
Bouw de printer zelf zodat je weet hoe ie werkt en daardoor zelf kunt repareren
Het voelde net als bij LEGO maar dan net iets ingewikkelder. Later ben ik door veel te lezen in aanraking gekomen met Prusa Research. De Reprap gedachte sprak me aan. Inmiddels had ik al een Ender 3V2 gekocht (waar ik ook veel aan gesleuteld heb) maar uiteindelijk vorig jaar een Prusa Mini+ als kit gekocht. Nóg meer voldoening dan bij de Printrbot omdat deze Prusa machine het gewoon goed doet en de handleiding uitmuntend is! En bovenal: hij heeft het vanaf het eerste moment gewoon goed gedaan met PLA, PETG en zelfs een paar keer met TPU en ASA.
Deze Black Friday heb ik de knoop doorgehakt en een MK4 + enclosure aangeschaft. Inderdaad, op het oog een minder compleet apparaat dan de Bambu machines, echter zie ik echt veel voordelen:
- Het bouwen van de kit. Daar kan geen aanschaf tegenop..
- Duurzaamheid: dit is een lastige - koop dan geen printer he
- maar ik geloof echt dat dit bedrijf niet als ENIGE doel heeft om zoveel mogelijk apparaten te verkopen. Het is niet voor niks dat ze hun nieuwe uitvoeringen backwards compatible maken
- Privacy: Bij BL zit je vast aan de Chinese cloud. Bij Prusa kun je offline printen maar de Prusa Connect service werkt inmiddels fantastisch en ik neem aan dat hun cloud op een Europese server draait
- Het bedrijf zelf. Ze stonden mede aan de wieg van particulier 3D printen. Hebben zonder Kickstarter een bedrijf groot gemaakt en houden zoveel mogelijk van hun producten en diensten nog open source. Ik vind het ook tof om bij te kunnen dragen via Github.
Ogenschijnlijk veel apparaat voor relatief weinig geld. Maar waar zit het addertje? De data? Hoe lang het apparaat blijft werken zonder defect?
Ik weet het ook niet hor. Het is speculatief en niet gebaseerd op feiten maar op gevoel.
De een zal me voor gek verklaren dat ik veel meer dan nodig heb betaald voor een 'bed slinger'. De ander snapt mijn bovenstaande argumenten helemaal. Maakt ook niet uit. Ieder zijn ding.
Ik kan in ieder geval niet wachten totdat de boel geleverd wordt over een week of 2-3.
Volgende stap is dus echt zelf sourcen en bouwen - bijvoorbeeld een Voron of VZbotBouw de printer zelf zodat je weet hoe ie werkt en daardoor zelf kunt repareren
Niemand gaat je voor gek verklaren. De een koopt een Mercedes, de ander een Kia. Welke is beter? Dat maakt de eigenaar uit.[rgb] schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:53:
Ik krijg bij de marketing van Bambu Lab hetzelfde gevoel als bij inkjet printers:
Maar die reserves tegenover Bambu worden inmiddels al een jaar uitgesproken. En ondertussen printen ze nog steeds. Uiteraard zijn er mensen met problemen, maar die zijn er ook onder de Prusa bezitters. Ik wil niet weer mijn rant over de XL herhalen, maar ik zou aardig ziek zijn als ik net bijna €4000 aan een printer uitgegeven heb waar ik 2 jaar op heb moeten wachten, en die het vervolgens nog steeds niet helemaal lekker doet. Daar zou ik eerlijk gezegd chagerijiger van worden dan van een Chinese cloud.
Ik deel je sentiment wat betreft de open source/reprap gedachte. Maar Joe Prusa zelf ziet ook wel dat zomaar alles weggeven niet heel slim is als je geld wil verdienen. Voorlopig wacht hij nog even met het openbaren van de schematics voor de Nextruder enzo. Vind ik niet erg en ik neem het hem niet kwalijk, maar Bambu doet dat in feite ook, alleen beschermen zij het met patenten. Daar kun je wat van vinden, maar het niet illegaal en hij beschermd zijn investering. En voolopig zijn de onderdelen die je kunt kopen laag geprijsd, dus van profiteren lijkt geen sprake. Ik denk dat ze wel lekker binnenlopen op hun filament. Maar ook dat is geen verplichting, ook al heb je een voordeel door die NFC chip die erop zit.
Uiteindelijk heb ik besloten om te kiezen voor een printer waarmee ik lekker aan de gang kan. Dat knutselen wil ik in principe wel, maar het blijkt dat ik toch niet over de juiste skills beschik om dat altijd tot een goed einde te brengen. Ik kom een heel eind, maar niet tot de eindstreep. Bovendien heb ik geen tweede printer en moet ik steeds naar een vriend van me met een Bambu om de ABS onderdelen voor die ZeroG te printen. Ook niet heel handig.
Ik denk niet dat de Bambu een evil bedrijf is. Voorlopig zijn ze erg goed bezig wat hun product betreft en de consument vindt het prachtig. Vergelijk het wat strategie betreft met DJI. Als je ziet wat zij doen, zie ik parallelen met de 3D printermarkt. DJI heeft nu ook action cams en verslaat GoPro met features en prijs. Zit er een evil strategie achter? Ik weet het niet. Consumenten zijn ook niet gek en als het de verkeerde kant uit gaat, laten ze zo'n bedrijf gewoon weer vallen (denk ik).
Ik heb ook een lange tijd een enkele printer gehad, een Prusa Mini. Die heb ik omgebouwd naar Mini Bear, dus een Mini Mk3++mphilipp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:52:
[...]
Niemand gaat je voor gek verklaren. De een koopt een Mercedes, de ander een Kia. Welke is beter? Dat maakt de eigenaar uit.
Maar die reserves tegenover Bambu worden inmiddels al een jaar uitgesproken. En ondertussen printen ze nog steeds. Uiteraard zijn er mensen met problemen, maar die zijn er ook onder de Prusa bezitters. Ik wil niet weer mijn rant over de XL herhalen, maar ik zou aardig ziek zijn als ik net bijna €4000 aan een printer uitgegeven heb waar ik 2 jaar op heb moeten wachten, en die het vervolgens nog steeds niet helemaal lekker doet. Daar zou ik eerlijk gezegd chagerijiger van worden dan van een Chinese cloud.
Ik deel je sentiment wat betreft de open source/reprap gedachte. Maar Joe Prusa zelf ziet ook wel dat zomaar alles weggeven niet heel slim is als je geld wil verdienen. Voorlopig wacht hij nog even met het openbaren van de schematics voor de Nextruder enzo. Vind ik niet erg en ik neem het hem niet kwalijk, maar Bambu doet dat in feite ook, alleen beschermen zij het met patenten. Daar kun je wat van vinden, maar het niet illegaal en hij beschermd zijn investering. En voolopig zijn de onderdelen die je kunt kopen laag geprijsd, dus van profiteren lijkt geen sprake. Ik denk dat ze wel lekker binnenlopen op hun filament. Maar ook dat is geen verplichting, ook al heb je een voordeel door die NFC chip die erop zit.
Uiteindelijk heb ik besloten om te kiezen voor een printer waarmee ik lekker aan de gang kan. Dat knutselen wil ik in principe wel, maar het blijkt dat ik toch niet over de juiste skills beschik om dat altijd tot een goed einde te brengen. Ik kom een heel eind, maar niet tot de eindstreep. Bovendien heb ik geen tweede printer en moet ik steeds naar een vriend van me met een Bambu om de ABS onderdelen voor die ZeroG te printen. Ook niet heel handig.
Ik denk niet dat de Bambu een evil bedrijf is. Voorlopig zijn ze erg goed bezig wat hun product betreft en de consument vindt het prachtig. Vergelijk het wat strategie betreft met DJI. Als je ziet wat zij doen, zie ik parallelen met de 3D printermarkt. DJI heeft nu ook action cams en verslaat GoPro met features en prijs. Zit er een evil strategie achter? Ik weet het niet. Consumenten zijn ook niet gek en als het de verkeerde kant uit gaat, laten ze zo'n bedrijf gewoon weer vallen (denk ik).
Het risico was altijd dat ik niet genoeg onderdelen had geprint op het moment van ombouwen, mijn enige printer lag immers uit elkaar.
De printer werkt nu, en zeer betrouwbaar, maar heb er een tweede printer bij, Voron Trident (Formbot kit), welke nu mijn hobby/modificatie-printer is.
Ik denk dat deze printer de onderdelen voor een nieuwe LDO Voron 0.2 gaat printen
Het is dus gewoon erg prettig een (altijd) werkende printer ernaast te hebben. Dan is een Bambu natuurlijk een prima optie, kun je altijd nog een 2e printer zelf in elkaar knutselen als je er zin en/of tijd voor hebt.
Enige nadeel van de Bambu voor mij is het lawaai. Vooral mijn Mini is nu (na de laatste firmware update en de overstap naar full linear) fluisterstil.
De printers staan namelijk op mijn werkkamer....
Bij mij ook. Ik ben benieuwd of er niet iets aan te doen is. Er is wel een soort muffler te krijgen zie ik. Zelf printen uiteraard. Maar misschien kun je de bestaande fans vervangen door stillere, of de ducts aanpassen. Maar ja, dat is dus weer het nadeel van zo'n closed systeem. Als de onderdelen specifiek gemaakt zijn, of weer een bijzonder connectortje hebben, is vervangen door een ander exemplaar weer lastiger voor de consument.rinkel schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:28:
[...]
Enige nadeel van de Bambu voor mij is het lawaai. Vooral mijn Mini is nu (na de laatste firmware update en de overstap naar full linear) fluisterstil.
De printers staan namelijk op mijn werkkamer....
Maar volgens mij is het bij alle snelle printers wel een probleem. Meestal de part cooling die het veel herrie maakt.
Daar heb ik serieus even over nagedachtBiLo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:44:
Volgende stap is dus echt zelf sourcen en bouwen - bijvoorbeeld een Voron of VZbot
Helemaal mee eens. De manier waarop ze dit hebben aangepakt is op zijn minst teleurstellend. Een product op de markt brengen wat niet werkt en dan helemaal voor dat bedrag. Een beter voorbeeld is wat ze nu doen met de ontwikkeling van hun MMU3 voor de MK4. Openheid geven in de tegenslagen en daarbij helder uitleggen wat er aan de hand is. Maar bovenal, nog niet op de markt brengen voordat het werkt. Ondanks het vele geroep op Twitter om dat toch te doen.mphilipp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:52:
[...] maar ik zou aardig ziek zijn als ik net bijna €4000 aan een printer uitgegeven heb waar ik 2 jaar op heb moeten wachten, en die het vervolgens nog steeds niet helemaal lekker doet. Daar zou ik eerlijk gezegd chagerijiger van worden dan van een Chinese cloud.[...]
Ik ben oprecht benieuwd welke kant Prusa op gaat bewegen de komende 5 jaar. Ze claimen in ieder geval zelf dat ze (gedeeltelijk) open source zullen blijven. Ik vind ook niet dat BL profiteert of dat ze een evil bedrijf zijn. Ze staan inderdaad in hun recht om dat op de manier te doen die ze zelf willen, alleen voel ik me prettiger bij de vriendelijkere benadering van een bedrijf als Prusa. Geen kiloknallers maar degelijke apparaten met een gedachtegoed. Aandacht voor de impact van de 3D community op ons klimaat. Geven en nemen. Niet alleen maar geld verdienen.[...]Maar Joe Prusa zelf ziet ook wel dat zomaar alles weggeven niet heel slim is als je geld wil verdienen. Voorlopig wacht hij nog even met het openbaren van de schematics voor de Nextruder enzo. Vind ik niet erg en ik neem het hem niet kwalijk, maar Bambu doet dat in feite ook, alleen beschermen zij het met patenten. Daar kun je wat van vinden, maar het niet illegaal en hij beschermd zijn investering. En voolopig zijn de onderdelen die je kunt kopen laag geprijsd, dus van profiteren lijkt geen sprake.[...]
Als je een trip naar de kop van Noord-Holland overweegt ben je vanaf 2024 van harte welkom om iets te printen hoor. Dan ben ik hopelijk klaar met het bouwen van mijn nieuwe speelgoed[...]Bovendien heb ik geen tweede printer en moet ik steeds naar een vriend van me met een Bambu om de ABS onderdelen voor die ZeroG te printen. Ook niet heel handig.[...]
Al met is de consument meestal beter af met nieuwe concurrentie. Het bevordert de snelheid van innovatie en zet de boel op scherp. Qua prijs denk ik dat een Europees bedrijf als Prusa Research op dit moment niet kan tippen aan producten uit China maar dat geldt voor ieder product uit de EU wat moet concurreren met China. Dat is lastig fenomeen met politieke en economische lading en daar is genoeg over geschreven. Zoals dit artikel van De Correspondent.
De printer op een 50x50 tegel zetten? Of is het probleem niet de resonantie?mphilipp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:56:
[...]
Bij mij ook. Ik ben benieuwd of er niet iets aan te doen is. [...]
Ik heb dus een Voron Trident en een Prusa Mini.
Ze printen beide ongeveer even snel nu (na firmware update) als ik voor kwaliteit kies (benchy 50 minuten)
Daarnaast heeft de Voron een dik bed, dus die moet minstens 5 minuten voorverwarmen (soak), dan is de Mini al halverwege bij een kleine print.
De kwaliteit doet niet voor elkaar onder.
Natuurlijk heeft de Voron wat extra, zoals Input Shaping dat gewoon gemeten wordt, dat mist de Mini.
Ben toch erg te spreken over de mini en, ondanks zijn leeftijd, zeer goede prints. Dus ja, Prusa maakt wel goede machines.
Ik denk dat de kwaliteit nu vooral bepaald wordt door de consistentie van het filament. Als dat 0.03mm afwijkt zie je dit al terug in je print.
Ze printen beide ongeveer even snel nu (na firmware update) als ik voor kwaliteit kies (benchy 50 minuten)
Daarnaast heeft de Voron een dik bed, dus die moet minstens 5 minuten voorverwarmen (soak), dan is de Mini al halverwege bij een kleine print.
De kwaliteit doet niet voor elkaar onder.
Natuurlijk heeft de Voron wat extra, zoals Input Shaping dat gewoon gemeten wordt, dat mist de Mini.
Ben toch erg te spreken over de mini en, ondanks zijn leeftijd, zeer goede prints. Dus ja, Prusa maakt wel goede machines.
Ik denk dat de kwaliteit nu vooral bepaald wordt door de consistentie van het filament. Als dat 0.03mm afwijkt zie je dit al terug in je print.
Gaan er nog tweakers naar SMRRF in Oxford komend weekend?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Haha...dan is even naar Spijkenisse rijden vanuit Rotterdam iets handiger...[rgb] schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:57:
[...]
Als je een trip naar de kop van Noord-Holland overweegt ben je vanaf 2024 van harte welkom om iets te printen hoor. Dan ben ik hopelijk klaar met het bouwen van mijn nieuwe speelgoed
Kan ook zomaar zijn dat als ik straks die Bambu heb, ik 'even' de nog ontbrekende onderdelen print en 'm alsnog af bouw en dat probeer te verkopen. Altijd nog iets makkelijker dan een printer die nog niet af is. Dan denkt men natuurlijk dat er iets aan mankeert. Ik kan natuurlijk ook dat canbus printje eruit trekken en de toolhead op de ouderwetse manier verbinden. Dan is ie in ieder geval af en in werkende staat.
Nee, de fans (zoals altijd). Geen idee of je die dingen zomaar kunt vervangen door andere.[rgb] schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:00:
[...]
De printer op een 50x50 tegel zetten? Of is het probleem niet de resonantie?
Niet over nagedacht eigenlijk maar m'n vrouw vond het stom dat ik niet naar Formnext was geweest.Sebazzz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:25:
ingen vill veta var du köpt din tröja
Dat is het handige van 2 printers hebben. 1 die altijd werkt, 1 om aan te knutselen.mphilipp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:48:
[...]
Haha...dan is even naar Spijkenisse rijden vanuit Rotterdam iets handiger...
Kan ook zomaar zijn dat als ik straks die Bambu heb, ik 'even' de nog ontbrekende onderdelen print en 'm alsnog af bouw en dat probeer te verkopen. Altijd nog iets makkelijker dan een printer die nog niet af is. Dan denkt men natuurlijk dat er iets aan mankeert. Ik kan natuurlijk ook dat canbus printje eruit trekken en de toolhead op de ouderwetse manier verbinden. Dan is ie in ieder geval af en in werkende staat.
Ik zou dat printje eruit halen. Werkende printer verkoopt altijd beter.
Zekergday schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:24:
[...]
Niet over nagedacht eigenlijk maar m'n vrouw vond het stom dat ik niet naar Formnext was geweest.Ga jij zelf?
Hoe veel werk is het nog om het af te maken met CANbus? Dat zou voor de goed ingevoerde koper denk ik wel de waarde verhogen. Voor een leek denk ik dat werkend wel genoeg is.mphilipp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:48:
[...]
Haha...dan is even naar Spijkenisse rijden vanuit Rotterdam iets handiger...
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
ik bekijk het wel op YT (of eigenlijk invidious)Sebazzz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:25:
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Welke vorm van canbus ben/was je mee bezig? EBB36/42 of de SB varianten?mphilipp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:48:
Ik kan natuurlijk ook dat canbus printje eruit trekken en de toolhead op de ouderwetse manier verbinden. Dan is ie in ieder geval af en in werkende staat.
Ik heb vorige week maar de knoop doorgehakt en de EBB42/U2C variant besteld - ik wil mijn LGX blijven gebruiken vandaar dat ik niet voor EBB36 met XoL ofzo ben gegaan
https://www.printables.co...lgx-on-voron-stealthburne
Ik heb een stealthburner gekozen, dus ik heb die canbus printjes. Ik heb de gemodificeerde STL's gedownload die wat meer ruimte bieden aan de bedrading, maar het past nog niet helemaal goed. Het was al bekend dat het krap zou worden, maar je moet dus echt alles precies zo doen als zij bedacht hebben, anders gaat ie niet dicht.BiLo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:23:
[...]
Welke vorm van canbus ben/was je mee bezig? EBB36/42 of de SB varianten?
Ik ga er straks met de Bambu nog wel een keer mee aan de gang. Nog maar eens opnieuw printen en kijken of de toleranties beter kunnen. Zou wel leuk zijn als het lukt.
Dit jaar niet. Kwam niet uit, maar ik zou zoiets wel willen bezoeken. Of makerfare in Eindhoven. Of is dat echt van een andere orde?Sebazzz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:47:
[...]
ZekerHet lijkt mij supertof want zo ver ik weet zijn er in de Benelux en omstreken geen andere RRF en dit komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt van de RRFs die je in de US hebt.
Ik merk dat ik ook wel naar volgend level wil met 3D. Ben klaar met alleen maar geinige speeltjes printen die ik op Printables vind. Misschien wel op zoek naar een verdienmodel waarbij ik mijn nieuwe printer terug kan verdienen bijvoorbeeld.
Dus het bezoeken van dit soort beurzen kan natuurlijk ook bijdragen. Een tripje naar Praag voor een rondleiding bij Prusa lijkt me ook geinig.
Ik ben de Nevermore V6 aan t printen, maar wat een lastig ding is dat Plenum deel. Zou zonder supports moeten kunnen, dat ging dus fout, uiteindelijk gelukt met supports.
Ik print wel met een 0.6nozzle, wellicht ligt het daaraan.
Overigens net een Delta 5015 fan van Digikey binnen gekregen, deze ziet er echt heel anders uit dan de "Delta" van Amazon... Blaast ook nog eens veeeel harder.
Ik had uiteraard al een vermoeden.... amazon...
Edit
Ik heb overigens iets vreemds met die Delta fan, alhoewel ik niet weet of het met de vorige fan ook was.
Als ik ABS print, dus de fan op zeer lage snelheid zet, dan stop de fan regelmatig en moet ik de fan weer handmatig aanzetten. Soms gaat deze van 30 naar 15, of van 20 naar 0.
In de gcode staat natuurlijk meermalen m106 Sxxx, dus zal de fan snelheid dus steeds weer terugspringen naar de waarde van de slicer. Het lijkt er dus op dat die te laag is voor de fan.
Dit is mijn config:
Kan ik iets met die kick_start_time?
Edit
Net even 10 minuten de fan op 10% gezet, geen enkel probleem
Even de ABS gcode bekeken, daar zie ik een M107 bij elke layer change, is dat normaal?
Dit lijkt te liggen aan mijn profile, als ik dezelde print naar PLA exporteer is die M107 er niet.
Het ligt dus aan autocooling.
De setting "Keep fan always on" op uit is de veroorzaker, weer wat geleerd.
Ik print wel met een 0.6nozzle, wellicht ligt het daaraan.
Overigens net een Delta 5015 fan van Digikey binnen gekregen, deze ziet er echt heel anders uit dan de "Delta" van Amazon... Blaast ook nog eens veeeel harder.
Ik had uiteraard al een vermoeden.... amazon...
Edit
Ik heb overigens iets vreemds met die Delta fan, alhoewel ik niet weet of het met de vorige fan ook was.
Als ik ABS print, dus de fan op zeer lage snelheid zet, dan stop de fan regelmatig en moet ik de fan weer handmatig aanzetten. Soms gaat deze van 30 naar 15, of van 20 naar 0.
In de gcode staat natuurlijk meermalen m106 Sxxx, dus zal de fan snelheid dus steeds weer terugspringen naar de waarde van de slicer. Het lijkt er dus op dat die te laag is voor de fan.
Dit is mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| [fan] ## Print Cooling Fan - FAN0 pin: PA8 kick_start_time: 0.5 ## Depending on your fan, you may need to increase this value ## if your fan will not start. Can change cycle_time (increase) ## if your fan is not able to slow down effectively off_below: 0.10 |
Kan ik iets met die kick_start_time?
Edit
Net even 10 minuten de fan op 10% gezet, geen enkel probleem
Even de ABS gcode bekeken, daar zie ik een M107 bij elke layer change, is dat normaal?
Dit lijkt te liggen aan mijn profile, als ik dezelde print naar PLA exporteer is die M107 er niet.
Het ligt dus aan autocooling.
De setting "Keep fan always on" op uit is de veroorzaker, weer wat geleerd.
[ Voor 90% gewijzigd door rinkel op 01-12-2023 23:40 ]
Ik ben bezig om voor mijn MMU3 een compacte oplossing te maken om te kunnen bufferen.
Nu ben ik aan het testen met een auto oprol spoelhouder.
Vannacht de steun hiervoor geprint en had 2x een layer shift gehad dus nu nog een keer 9 uur printen.
Mijn printer staat in een Lack behuizing en heb daarin doorvoeren voor mijn PTFE tubes.
Dit gaat met de originele tubes van Prusa perfect echter zijn deze aan de korte kant voor de nieuwe houder.
Ik had een rolletje tube gekocht op Amazon maar deze voelt met het invoeren stroever aan en bij de doorvoer voel ik nog meer weerstand.
Weet iemand goede PTFE tube op rol die hetzelfde is als de Prusa tube?
Vannacht de steun hiervoor geprint en had 2x een layer shift gehad dus nu nog een keer 9 uur printen.
Mijn printer staat in een Lack behuizing en heb daarin doorvoeren voor mijn PTFE tubes.
Dit gaat met de originele tubes van Prusa perfect echter zijn deze aan de korte kant voor de nieuwe houder.
Ik had een rolletje tube gekocht op Amazon maar deze voelt met het invoeren stroever aan en bij de doorvoer voel ik nog meer weerstand.
Heb je wel 3mm ID PTFE gekocht? Reverse bowden moet je namelijk geen 2mm ID voor pakken want dat werkt niet.Crxtreem schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:28:
Ik ben bezig om voor mijn MMU3 een compacte oplossing te maken om te kunnen bufferen.
Boullie
Als ik bij Prusa kijk naar vervangingstubes zie ik 4mm/2mm staan.Boullie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:51:
[...]
Heb je wel 3mm ID PTFE gekocht? Reverse bowden moet je namelijk geen 2mm ID voor pakken want dat werkt niet.
Als ik dan weer bij de enclosure tubes kijk zie ik binnen diameter 2,5mm staan.
Zou dan 2,5mm groot genoeg zijn of toch direct naar 3mm?
Prusa schrijft deze tube voor voor de mmu3 .
https://www.prusa3d.com/product/ptfe-4x2-5x650/
https://www.prusa3d.com/product/ptfe-4x2-5x650/