Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-05 21:49
Crxtreem schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:00:
[...]

Als ik bij Prusa kijk naar vervangingstubes zie ik 4mm/2mm staan.

Als ik dan weer bij de enclosure tubes kijk zie ik binnen diameter 2,5mm staan.
Beide links die je stuurt geven 4mm buitenmaat aan. Binnenmaat bij de een 2mm en de ander 2,5mm.

De link die @wim62 stuurt (MMU3) 2,5mm binnenmaat. Ik zou dus inderdaad daarvoor gaan: 2,5 / 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Na al die aanpassingen ook maar eens de software op de Prusa Mini Bear eens aangepakt: Klipper op de Prusa Mini Bear.
Nu kan ik de Mini op dezelfde manier aansturen als de Voron, erg prettig.

Was wel even een klusje, maar draait helemaal top

Jammer dat het scherm niet werkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEWUCaqI8dqdGBLC1-6K21rFGkM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CElMK4To9150jafgj5AtCCTf.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 46% gewijzigd door rinkel op 14-12-2023 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
Ik ben wat onderdelen in ABS aan t herprinten voor de Voron, een onderdeel was afgebroken en heb het idee dat er toch wat onderdelen zacht worden die geprint zijn in ABS+.
Geen grip meer op filament na 1 uur printen, dus flinke underextrusion.

Heb nu de nevermore omgedraaid, dus met de fans naar boven richting bed.
Ik had eerder last van het bed dat niet op temp wilde komen, maar als ik de fans in stappen hoger zet gaat het goed.
Nu is de chamber op 37 graden.
Ik moet alleen nog wat band monteren bij de deuren. Misschien dat dat nog iets helpt.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 17-12-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-06 23:06

Sebazzz

3dp

Ik heb mijn Voron V0.2r1 af (LDO kit) en ik ben er blij mee.

Nu ben ik in de markt voor een LDO Input Shaper kit met een ADXL accelerometer, en ik dacht dat 3DJake of RepRapWorld (wat kennelijk nu 123d.nl is) wel zoiets zouden hebben maar dat is kennelijk al te geavanceerd :?

Waar halen jullie zoiets, behalve bij ome Ali?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-06 23:06

Sebazzz

3dp

Ja, dat is leuk maar daar gaat geen ribbon cable in die uit mijn picobilical komt ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Hmm, er zat geen schot in de zaak met het ontwerp voor de BMG-X2 die ik een jaar geleden liet zien. Ik heb besloten het frame maar als verjaardagscadeautje weg te geven, samen met wat oude onderdelen eraan.

Het ontwerp dat ik er nu voor gemaakt heb maakt gebruik van een SKR1.4, een Dragon SF en een zelf gepropduceerde Bondtech i3. Ik moet er nog een bevestiging voor een camera bij maken, maar dan is ie af:

Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/2023-12-21_P3Steel-XL.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/2023-12-21_P3Steel-XL_2.jpeg

Ik ga die BMG-X2 op een box printer doen denk ik. Maar wie weet, ik ben nooit zo goed in het definitief maken van projecten. Echter, nu ik die printer aan iemand beloofd heb, is het wel opeens klaar met dit ontwerp :+

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Sebazzz schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:26:
[<...>

of RepRapWorld (wat kennelijk nu 123d.nl is)<...>
Ja, die toko is vorig jaar overgenomen door de 123 toko's, welke zelf onderdeel blijken te zijn van een bedrijvengroep van een entiteit die zijn oorsprong lijkt te hebben in de vleesverwerkende industrie.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
PROBLEEM !
:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E21tKM7TPmojf_WkiEEpDFsQiF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayLMBC94I1D9qOXUPLO4O67H.jpg?f=fotoalbum_large

Print van 14 uur, na ruim6 uur printen niet meer naar omgekeken (printer staat op het werk en ik ben naar huis gegaan)
Helaas is die tot ongeveer zover gekomen als toen ik ging en daarna is zoals ik vermoed de print losgekomen van het bed. Deskirt was ook al niet aansluitend, maar het leek al die tijd goed te gaan dus had geen zin om in te grijpen. Volgende keer beter in prusa controleren of de skirt wel aansluit en op goed geluk nog een keer.

Maar wat ik een groter probeem vind is de plek van de start/stop van iedere laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMWtvI57YTFhqrqYCZ7WqiNaxRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjTMxc5RQ5Ul49ej87D9KuVU.jpg?f=fotoalbum_large
Natuurlijk zat dit aan de "achterkant" dus is mij ook dat niet opgevallen tijdens het printen.

Maar daar laat hij dus een ruimte open, en ik zou niet weten waarom dat is.

Kan ik dat ergens instellen wat en hoe die daarmee omgaat, of liever (ook) nog op welke plek die dat doet ? Dit moet namelijk een mal worden en ik heb de buitenrand nodig. De binnenrand boeit in dit geval niet zoveel dus als die daar zou starten/stoppen scheelt dat weer strakmaken achteraf.

[EDIT]
Heb gevonden dat ik de Seam op de hoek kan zetten, eens proberen of dat scheelt.

Kan ik ook ergens instellen dat de brim aan de "binnenkant" van dit ding wordt geprint want ik zit ook heel erg op de rand van mijn printbed ? Ik zie alleen de opties print only outside

[ Voor 6% gewijzigd door harley op 21-12-2023 09:25 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

harley schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:51:
PROBLEEM !
:(
[Afbeelding]

Print van 14 uur, na ruim6 uur printen niet meer naar omgekeken (printer staat op het werk en ik ben naar huis gegaan)
Helaas is die tot ongeveer zover gekomen als toen ik ging en daarna is zoals ik vermoed de print losgekomen van het bed. Deskirt was ook al niet aansluitend, maar het leek al die tijd goed te gaan dus had geen zin om in te grijpen. Volgende keer beter in prusa controleren of de skirt wel aansluit en op goed geluk nog een keer.

Maar wat ik een groter probeem vind is de plek van de start/stop van iedere laag.

[Afbeelding]
Natuurlijk zat dit aan de "achterkant" dus is mij ook dat niet opgevallen tijdens het printen.

Maar daar laat hij dus een ruimte open, en ik zou niet weten waarom dat is.

Kan ik dat ergens instellen wat en hoe die daarmee omgaat, of liever (ook) nog op welke plek die dat doet ? Dit moet namelijk een mal worden en ik heb de buitenrand nodig. De binnenrand boeit in dit geval niet zoveel dus als die daar zou starten/stoppen scheelt dat weer strakmaken achteraf.

[EDIT]
Heb gevonden dat ik de Seam op de hoek kan zetten, eens proberen of dat scheelt.
Ik zou eens naar je pressure advance instellingen kijken. Je hebt bij de start van een nieuwe laag een enorm gat voordat er voldoende filament wordt neergelegd.
harley schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:51:
Kan ik ook ergens instellen dat de brim aan de "binnenkant" van dit ding wordt geprint want ik zit ook heel erg op de rand van mijn printbed ? Ik zie alleen de opties print only outside
Dat kan bij de pagnina voor skirt and brim op de print settings tab. Selecteer inner only en zet skirt op 0. Zonder priming zal de brim worden gebruikt voor priming, dus wellicht is het een goed idee om ervoor te zorgen dat je de printer niet te veel laat lekken voordat de print begint. Dus zelf trammen en voorverwarmen en die code uit de start code voor de print slopen.

Maar als je ondersteuning nodig hebt zal prusa slicer gaan lopen mekkeren dat je alsnog ruimte tekort komt

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 21-12-2023 13:05 ]

© ocf81 1981-infinity

• harley
  • Nu online
ocf81 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:56:

Ik zou eens naar je pressure advance instellingen kijken. Je hebt bij de start van een nieuwe laag een enorm gat voordat er voldoende filament wordt neergelegd.
Heb hem nu dus op de hoek gezet en hij is volop bezig ( in enclosure dus kan niet alle richtingen zien)
Mocht het nu goed gaan prima, anders zal ik eens met deze tip aan de slag gaan. Bedankt alvast.
Dat kan bij de pagnina voor skirt and brim op de print settings tab. Selecteer inner only en zet skirt op 0. Zonder priming zal de brim worden gebruikt voor priming, dus wellicht is het een goed idee om ervoor te zorgen dat je de printer niet te veel laat lekken voordat de print begint. Dus zelf trammen en voorverwarmen en die code uit de start code voor de print slopen.

Maar als je ondersteuning nodig hebt zal prusa slicer gaan lopen mekkeren dat je alsnog ruimte tekort komt
Ik kan inner only niet in mijn cura terugvinden.... zit nog op 5.4.0 zie dat 5.6.0 uit is dus die maar eens downloaden kijken of het er dan wel bij staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2XojsQmgHCz5GpvZDxg2KV48Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrRTPrpUw1MZIzDHe2pVNkgU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door harley op 21-12-2023 18:46 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:39
harley schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:20:

Ik kan inner only niet in mijn prusa slicer terugvinden.... zit nog op 5.4.0 zie dat 5.6.0 uit is dus die maar eens downloaden kijken of het er dan wel bij staat.
[Afbeelding]
Dan denk ik niet dat je Prusa Slicer gebruikt. Dat ziet er anders uit en de nieuwste versie is 2.7...
https://www.prusa3d.com/page/prusaslicer_424/

[ Voor 4% gewijzigd door Voronwë op 21-12-2023 16:37 ]

Around here, something radiates. (Counting Crows)

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:26

BM

Moderator Spielerij
Dat is Cura :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• harley
  • Nu online
klopt, gebruik cura. My bad. Zal eens gaan kijken of prusaslicer ook werkt. Wat zijn de voor/nadelen tov cura ?

Overigens had het onderdeel de helft kleiner gemaakt ( wordt toch al groot zouden 6 gelijke stukken worden, nu dan maar 12)

Print is nu niet losgekomen met (veel) grotere rand eop bed op 60 ipv 50 graden. Ook de printer op een stabielere ondergrond gezet, hij stond op een bureau maar die bleek toch wat mee te wiebelen, nu op een werkbank bevestigd aan de muur.

Die seam is wel nog steeds ruk, dus daar ga ik nog eens even mee spelen om dat op te lossen. Geen onoverkomelijk probleem maar het kan beter.

[ Voor 69% gewijzigd door harley op 21-12-2023 18:56 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik wil een 3d printer in een "Verhitte" kast zetten (radiator folie + verwarming), voor petg/abs/asa print(s) (met filter nu wil ik de standaard kabels verlengen zodat het moederbord buiten de verwarmde ruimte kan blijven.

welke kabels (lees aansluitingen) kan ik beter een slagje dikker doen ? neem aan dat data pinnen niet zoveel last gaan hebben ik denk 2 a 3 m nodig te hebben (max)

de kast er zit een la eronder (lees plank) voor de controllerboard + pc of RPI (ben ik nog niet over uit)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dYmAdFJm.jpg

misschien handig dat ik erbij vertel dat ik klipper ga gebruiken en een Ender 3 V2 als basis, (glasplaat, mosquito hot end)

ik heb nu een ender 3 v3 se om eventuele part(s) te printen ({PETG of PLA ?) denk dat PETG de beste keuze is.

zelf zit ik te denken aan een swappable hot-end oplossing (tips welkom) maar daar ben ik nog niet uit hoe en wat.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vso schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:18:
ik wil een 3d printer in een "Verhitte" kast zetten (radiator folie + verwarming), voor petg/abs/asa print(s) (met filter nu wil ik de standaard kabels verlengen zodat het moederbord buiten de verwarmde ruimte kan blijven.

welke kabels (lees aansluitingen) kan ik beter een slagje dikker doen ? neem aan dat data pinnen niet zoveel last gaan hebben ik denk 2 a 3 m nodig te hebben (max)

de kast er zit een la eronder (lees plank) voor de controllerboard + pc of RPI (ben ik nog niet over uit)
[Afbeelding]

misschien handig dat ik erbij vertel dat ik klipper ga gebruiken en een Ender 3 V2 als basis, (glasplaat, mosquito hot end)

ik heb nu een ender 3 v3 se om eventuele part(s) te printen ({PETG of PLA ?) denk dat PETG de beste keuze is.
Ik denk zelf dat de mooiste oplossing een controllerkastje is, zoals je dat ook op CNC machines terug ziet. Daar kan dan mooi alle hardware in. Voor de motoren en sensoren kan je dan iets als aansturingskabels gebruiken die je dan makkelijk kan aansluiten met een D-sub aansluiting. Voor de verwarmingselementen kan je wellicht iets als een micro fit gebruiken, welke je dan met parallelle kabels verbind met de controller box. Aan de kant van de printer kan dat dan op een breadboard of op een speciaal printje worden aangesloten. Het is maar hoe veel gebruiksgemak je jezelf toewenst. ;) Ik ben ondertussen zelf wel zover dat, als ik zoiets ga doen, ik het liever gewoon goed doe in plaats van langzaam met kleine stapjes er uiteindelijk toch wel alsnog aan te beginnen na een aantal upgrades.

Qua kabeldiktes kan je even zoeken op "AWG current limits" om een idee te krijgen van hoe veel stroom er door een kabel mag. Voor het soort lengtes waar we het nu over lijken te hebben is de toename in weerstand denk ik niet zodanig dat je er heel veel zorgen over hoeft te maken, tenzij je al héél dicht aan de limiet zat.
vso schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:18:
zelf zit ik te denken aan een swappable hot-end oplossing (tips welkom) maar daar ben ik nog niet uit hoe en wat.
Revo obxidian HF, als deze eenmaal wijdverbreid beschikbaar zijn. Of anders gewoon een goede M6 nozzle met een DLC of van gehard staal op zoiets als een Dragon. De standaard Revo is stiekem wel een beetje gelimiteerd qua volume dat kan worden neergelegd. Ik kom met mijn P3Steel soms wel eens tegen de limieten van dat ontwerp. Maar over het algemeen is Revo wel het systeem dat mijn voorkeur geniet.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocf81 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:42:
[...]

Ik denk zelf dat de mooiste oplossing een controllerkastje is, zoals je dat ook op CNC machines terug ziet. Daar kan dan mooi alle hardware in. Voor de motoren en sensoren kan je dan iets als aansturingskabels gebruiken die je dan makkelijk kan aansluiten met een D-sub aansluiting. Voor de verwarmingselementen kan je wellicht iets als een micro fit gebruiken, welke je dan met parallelle kabels verbind met de controller box. Aan de kant van de printer kan dat dan op een breadboard of op een speciaal printje worden aangesloten. Het is maar hoe veel gebruiksgemak je jezelf toewenst. ;) Ik ben ondertussen zelf wel zover dat, als ik zoiets ga doen, ik het liever gewoon goed doe in plaats van langzaam met kleine stapjes er uiteindelijk toch wel alsnog aan te beginnen na een aantal upgrades.

Qua kabeldiktes kan je even zoeken op "AWG current limits" om een idee te krijgen van hoe veel stroom er door een kabel mag. Voor het soort lengtes waar we het nu over lijken te hebben is de toename in weerstand denk ik niet zodanig dat je er heel veel zorgen over hoeft te maken, tenzij je al héél dicht aan de limiet zat.
dank voor de toelichting
[...]

Revo obxidian HF, als deze eenmaal wijdverbreid beschikbaar zijn. Of anders gewoon een goede M6 nozzle met een DLC of van gehard staal op zoiets als een Dragon. De standaard Revo is stiekem wel een beetje gelimiteerd qua volume dat kan worden neergelegd. Ik kom met mijn P3Steel soms wel eens tegen de limieten van dat ontwerp. Maar over het algemeen is Revo wel het systeem dat mijn voorkeur geniet.
Voor mij is het nog niet zo ver .. ik zou liever een toolchange doen om tussen materiaal te switchen .. bv standaard hotend vs mosquitto en dan PETG of andere filements (ben er nog niet over uit

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vso schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:49:
<...>
Voor mij is het nog niet zo ver .. ik zou liever een toolchange doen om tussen materiaal te switchen .. bv standaard hotend vs mosquitto en dan PETG of andere filements (ben er nog niet over uit
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar er zijn gereedschapswisselaars die je op je printer kan installeren die het mogelijk maken om snel een hotend te wisselen. Een voorbeeld is dan bijv. de WhamBam Mutant. Er zijn wel wat video's van op youtube als je er een idee van wil krijgen. Maar waarom zou je die extra complexiteit erin bouwen als je met een Revo en een paar vingerbewegingen ook al het gewenste resultaat kan bewerkstelligen? Zolang je aanvoer robuust genoeg is om met vezels en hitte om te gaan zal printen bij een lagere temperatuur dan de max die je voor het meest veeleisende materiaal nodig hebt geen probleem moeten vormen. Min of meer hetzelfde geldt voor een Dragon, maar dan met de opmerking dat de Dragon niet heel geschikt is voor printen met versterkende vezels omdat de buis waar het filament doorheen loopt waar de koelvinnen op gemonteerd zijn niet van gehard staal is gemaakt, waardoor deze op den duur zal slijten als er te veel met dat soort filament wordt geprint. Er zijn ook nog andere hotends die daar wellicht beter mee kunnen omgaan, maar ik heb niet zo'n heel goed beeld hoe die zich precies gedragen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocf81 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:34:
[...]

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar er zijn gereedschapswisselaars die je op je printer kan installeren die het mogelijk maken om snel een hotend te wisselen. Een voorbeeld is dan bijv. de WhamBam Mutant. Er zijn wel wat video's van op youtube als je er een idee van wil krijgen. Maar waarom zou je die extra complexiteit erin bouwen als je met een Revo en een paar vingerbewegingen ook al het gewenste resultaat kan bewerkstelligen? Zolang je aanvoer robuust genoeg is om met vezels en hitte om te gaan zal printen bij een lagere temperatuur dan de max die je voor het meest veeleisende materiaal nodig hebt geen probleem moeten vormen. Min of meer hetzelfde geldt voor een Dragon, maar dan met de opmerking dat de Dragon niet heel geschikt is voor printen met versterkende vezels omdat de buis waar het filament doorheen loopt waar de koelvinnen op gemonteerd zijn niet van gehard staal is gemaakt, waardoor deze op den duur zal slijten als er te veel met dat soort filament wordt geprint. Er zijn ook nog andere hotends die daar wellicht beter mee kunnen omgaan, maar ik heb niet zo'n heel goed beeld hoe die zich precies gedragen.
ik ben net begonnen met 3d printen, en voordat ik totaal de rabbit hole in duik (lees aanschaffen van x.y.z)

De whambam klinkt goed, revo hotend ook dat betreft, zag voor de laatste een "complex" wissel systeem (in dit topic?) vond het nogal omslachtig om filement door te knippen en dan kop wisselen, hoe maak je dan die ene kop weer leeg etc vroeg ik me af.

Anyway ik heb wat kijk/lees voer,

ps heb je als je nog iets weet dat fillement runout + kleur change "goed' kan doen, (staat los van de tool change vraag) bij dit denk ik dat mijn spool van 3d printer, leeg is en dan gewoon een andere (kleur)/rol het over kan pakken (direct drive E3 V3 SE printer) fillement sensor zal tzt op een octoprint aangesloten of moederbord van de ender 3

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vso schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:57:
[...]

ik ben net begonnen met 3d printen, en voordat ik totaal de rabbit hole in duik (lees aanschaffen van x.y.z)

De whambam klinkt goed, revo hotend ook dat betreft, zag voor de laatste een "complex" wissel systeem (in dit topic?) vond het nogal omslachtig om filement door te knippen en dan kop wisselen, hoe maak je dan die ene kop weer leeg etc vroeg ik me af.

Anyway ik heb wat kijk/lees voer,

ps heb je als je nog iets weet dat fillement runout + kleur change "goed' kan doen, (staat los van de tool change vraag) bij dit denk ik dat mijn spool van 3d printer, leeg is en dan gewoon een andere (kleur)/rol het over kan pakken (direct drive E3 V3 SE printer) fillement sensor zal tzt op een octoprint aangesloten of moederbord van de ender 3
Je zou iets als een palette of ERCF gebruiken. Het nadeel van deze systemen is dat je dan gelijksoortige filamenten moet gebruiken omdat je anders te veel moet wachten op temperatuurveranderingen en je makkelijker verstoppingen krijgt. Als je met PLA werkt is tegelijkertijd werken met PETG of ABS niet zo handig. Gelukkig is dat voor veel support materiaal al wel het geval. PVA print op ongeveer dezelfde temperatuur als PLA. HIPS print op ongeveer dezelfde temperatuur als ABS. PETG is dan wat lastiger, want dan moet je een ondersteuning vinden dat wel hecht maar tegelijkertijd op ongeveer dezelfde temperatuur print als PETG.

Het mooist is natuurlijk als je automatisch van gereedschap kan wisselen. Ik dacht eerst dat dit niet jouw vraag was, maar als we het toch over het wisselen van filament hebben is dat wel een mooi aanknopingspunt. :)

Helaas is een cartesische printer met bewegend bed zo ongeveer het minst praktische ontwerp om te pakken als het om ATCs gaat, omdat het door het gebrek van beweging van de printkop in het Y-vlak ongelofelijk onpraktisch is om de gereedschappen goed met de koppeling op de X-as te laten maken zonder dat dit een enorm complexe operatie zou worden.
Het ophangen van de gereedschappen aan de bovenkant van de boog van een cartesische printer met bewegend bed is ook niet heel praktisch en ik zie zelf weinig heil in een carrousel aan het einde van de X-as, omdat je dan of maar heel weinig gereedschappen kan monteren of heel veel complexiteit moet toevoegen om ervoor te zorgen dat filament niet in elkaar verstrikt raakt, maar dat is uiteindelijk wel de meest praktische optie voor een cartesische printer met bewegend bed.

Ik ben zelf om die reden nu bezig met het ontwerp van een kubusframeprinter. Of dat een CoreXY wordt, of iets anders, dat weet ik nog niet helemaal. Kan ook een cartesische kubusmachine worden, aangezien dat wat beter schaalt met het formaat die ik voor ogen heb. De voorlopige schetsen lijken hier en daar wel wat op de V-Core, dus als het verschil uiteindelijk te klein blijkt te zijn, kan ik zo maar alsnog die printer kopen. Of wellicht een Prusa XL, maar die begaan tegenwoordig het pad van gesloten hardware. Iets waarvan ik de motivatie op zich wel kan begrijpen, maar waar ik dan geen geld voor wil ophoesten. Dan maar zelf bouwen :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocf81 schreef op zondag 24 december 2023 @ 00:07:
[...]

Je zou iets als een palette of ERCF gebruiken. Het nadeel van deze systemen is dat je dan gelijksoortige filamenten moet gebruiken omdat je anders te veel moet wachten op temperatuurveranderingen en je makkelijker verstoppingen krijgt. Als je met PLA werkt is tegelijkertijd werken met PETG of ABS niet zo handig. Gelukkig is dat voor veel support materiaal al wel het geval. PVA print op ongeveer dezelfde temperatuur als PLA. HIPS print op ongeveer dezelfde temperatuur als ABS. PETG is dan wat lastiger, want dan moet je een ondersteuning vinden dat wel hecht maar tegelijkertijd op ongeveer dezelfde temperatuur print als PETG.

Het mooist is natuurlijk als je automatisch van gereedschap kan wisselen. Ik dacht eerst dat dit niet jouw vraag was, maar als we het toch over het wisselen van filament hebben is dat wel een mooi aanknopingspunt. :)

Helaas is een cartesische printer met bewegend bed zo ongeveer het minst praktische ontwerp te pakken dat er bestaat als het om ATCs gaat, omdat het door het gebrek van beweging van de X-as in het Y-vlak ongelofelijk onpraktisch is om de gereedschappen goed met de koppeling op de X-as te laten maken zonder dat dit een enorm complexe operatie zou worden.
Het ophangen van de gereedschappen aan de bovenkant van de boog van een cartesische printer met bewegend bed is ook niet heel praktisch en ik zie zelf weinig heil in een carrousel aan het einde van de X-as, omdat je dan of maar heel weinig gereedschappen kan monteren of heel veel complexiteit moet toevoegen om ervoor te zorgen dat filament niet in elkaar verstrikt raakt, maar dat is uiteindelijk wel de meest praktische optie voor een cartesische printer met bewegend bed.

Ik ben zelf om die reden nu bezig met het ontwerp van een kubusframeprinter. Of dat een CoreXY wordt, of iets anders, dat weet ik nog niet helemaal. Kan ook een cartesische kubusmachine worden, aangezien dat wat beter schaalt met het formaat die ik voor ogen heb. De voorlopige schetsen lijken hier en daar wel wat op de V-Core, dus als het verschil uiteindelijk te klein blijkt te zijn, kan ik zo maar alsnog die printer kopen. Of wellicht een Prusa XL, maar die begaan tegenwoordig het pad van gesloten hardware. Iets waarvan ik de motivatie op zich wel kan begrijpen, maar waar ik dan geen geld voor wil ophoesten. Dan maar zelf bouwen :)
wauw ... zo ie je maar weer simple vraag en veel tekst, nogmaals zeer dankbaar voor de toelichting.

ik dacht meer aan pla (wit) --> pla (blauw) ter illustratie, denk dat wederhelft me al aan ziet komen met een voor een printer van 200,- hahahaah (en een pc net gekocht met een extra 0 erachter.. >:) dan kan die 600,- er nog wel bij hahahaa. (denk dat ik maar rustig moet wachten)

ik zal PLA voornamelijk gebruiken voor proto-typing op de 200,- (e3v3se)printer en PETG op de te bouwen E3V2 met heated chamer.

De filement wissel is meer praktisch (voornamelijk) gewoon doorgaan met printen en een notificatie krijgen als ik de spoel moet wisselen. dat ik kleur zou kunnen wisselen is een nice to have dat betreft.

Zelf ben ik bezig meer met wat smart home automations / producten (indoor / outdoor (zwembad) en camping en dat betreft moet ik ook veel meer gaan graven in de soorten filements .. maar zonder de pc die in het nieuwe jaar geleverd word merk ik al dat ik toch wat uitdagingen heb.

Eerste project is bv de genoemde e3v2 up and running te krijgen (licht nu uitelkaar) waarna ik de E3V3 wat upgrades geef

Het idee van de toolchanger is dat je gewoon hot-ends kan swappen tussen de machine(s) dat hoeft niet automagisch zoals een CNC dat kan doen dus die Mutant v2 is dat betreft goed genoeg. maar scheelt wel als ik bv de noodzaak heb voor een kubus printer dan is dat een een easy toevoeging (lijkt mij) omdat je gewoon alle settings al hebt .

1 van de redenen waarom nu me eerst focus op bv octoprint en een slicer die "universeel" is zodat ik niet teveel variabelen wijzig straks .. denk dat een 3d software programma onder de knie krijgen na jaren geleden met CAD software gespeeld te hebben ook nog wel een stevige kluif is. + iets dat 40 uur per week aandacht vraag (werk ?)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nog wat afsluitende woorden dan:

Zowat elke (nieuwe) printer heeft een filamentsensor. Die kan je gebruiken om runout mee te detecteren. Ik gebruik nu zelf RRF, en ik heb het nu zo ingesteld dat het pauzeert. Het mooiste is natuurlijk een mailtje ofzo, en dat kan denk ik ook wel met een plugin voor octoprint o.i.d., maar ik heb dat nog niet uitgezocht.

Zowat alle systemen die filament wisselen hebben een hogere hoofdpijnfactor. Je moet meer bewegende delen op elkaar zien af te stemmen. De prusa MMU is daar een bekend voorbeeld van. Die is binnen no-time opgevolgd door de MMU2, omdat v1 eigenlijk te slecht was voor algemeen gebruik. ATCs hebben vergelijkbare problemen.

En ja, printers kosten veel tijd en ook nog een aardige duit. Het is inderdaad een goed idee om eerst maar eens een goede basis op te bouwen waar je verder op kan bouwen.

Maar het is wel machtig mooi spul :)

[ Voor 22% gewijzigd door ocf81 op 24-12-2023 00:50 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocf81 schreef op zondag 24 december 2023 @ 00:46:
Nog wat afsluitende woorden dan:

Zowat elke (nieuwe) printer heeft een filamentsensor. Die kan je gebruiken om runout mee te detecteren. Ik gebruik nu zelf RRF, en ik heb het nu zo ingesteld dat het pauzeert. Het mooiste is natuurlijk een mailtje ofzo, en dat kan denk ik ook wel met een plugin voor octoprint o.i.d., maar ik heb dat nog niet uitgezocht.

Zowat alle systemen die filament wisselen hebben een hogere hoofdpijnfactor. Je moet meer bewegende delen op elkaar zien af te stemmen. De prusa MMU is daar een bekend voorbeeld van. Die is binnen no-time opgevolgd door de MMU2, omdat v1 eigenlijk te slecht was voor algemeen gebruik. ATCs hebben vergelijkbare problemen.

En ja, printers kosten veel tijd en ook nog een aardige duit. Het is inderdaad een goed idee om eerst maar eens een goede basis op te bouwen waar je verder op kan bouwen.

Maar het is wel machtig mooi spul :)
goeie afsluiter !

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vraagje .. ik heb nu 2 webcam(s) via octoprint maar de "view" is niet echt optimaal..
ik moet de camera er te ver voor mijn gevoel vanaf zetten wil het een beetje beeld geven ..

en wanneer zou ik mijn filament moeten koelen (wanneer is de koeling inefficient ?)

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 28-12-2023 22:28 ]

Tja vanalles

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:37

Rmg

vso schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:27:
vraagje .. ik heb nu 2 webcam(s) via octoprint maar de "view" is niet echt optimaal..
ik moet de camera er te ver voor mijn gevoel vanaf zetten wil het een beetje beeld geven ..

en wanneer zou ik mijn filament moeten koelen (wanneer is de koeling inefficient ?)
Wat is je vraag wat betreft de webcam? :? Webcam's met een beperkte FOV hebben nou eenmaal wat afstand nodig.

En koeling wil je met, PLA, eigenlijk na de 1e layer altijd.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rmg schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:34:
[...]

Wat is je vraag wat betreft de webcam? :? Webcam's met een beperkte FOV hebben nou eenmaal wat afstand nodig.
Zijn er andere "betere" opties die je kan doen ? voor nu heb ik wat generic webcam's gebruikt of het bevalt (dat doet het) maar de FOV is wel een dingetje ..
En koeling wil je met, PLA, eigenlijk na de 1e layer altijd.
ik ben niet ontevreden over de resultaten (E3V3SE) alleen de blazer staat enorm hard en welke artifact(s) zie ik als ik teveel/teweinig koel ..? ik zit te denken om een 3d geprinte ventring erop te zetten en dan kijken of ik het een beetje stiller kan krijgen & dus effectiever kan tunen ...

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:04

_Eend_

🌻🇺🇦

vso schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:41:
[...]

Zijn er andere "betere" opties die je kan doen ? voor nu heb ik wat generic webcam's gebruikt of het bevalt (dat doet het) maar de FOV is wel een dingetje ..

[...]
Als je een Logitech C270 hebt dan is er wel een oplossing voor: https://www.thingiverse.com/thing:3036739

[ Voor 13% gewijzigd door _Eend_ op 29-12-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:41
[...]

Je kunt een losse ESP32cam doen. Die kun je flashen met een ingebouwde webserver en moet je dan wel buiten Octoprint gebruiken. Ik heb dat, naast een webcam op de x-as van mijn Sovol SV06 plus die ik via Klipper/Mainsail kan bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Frij5fd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:40:
[...]

Je kunt een losse ESP32cam doen. Die kun je flashen met een ingebouwde webserver en moet je dan wel buiten Octoprint gebruiken. Ik heb dat, naast een webcam op de x-as van mijn Sovol SV06 plus die ik via Klipper/Mainsail kan bekijken
https://plugins.octoprint.org/plugins/esp32camUI/ kan dan wat zijn...

maar misschien paar laptop webcam(s) is wel een idee thx .. heb er nog een paar rondslingeren.

ps esp32cam kan je ook zonder wifi doen (i2c/spi naar je device linken) meer bandbreedte.

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 30-12-2023 00:25 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
vso schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:24:
[...]

https://plugins.octoprint.org/plugins/esp32camUI/ kan dan wat zijn...

maar misschien paar laptop webcam(s) is wel een idee thx .. heb er nog een paar rondslingeren.

ps esp32cam kan je ook zonder wifi doen (i2c/spi naar je device linken) meer bandbreedte.
Ja, dat is waar ook, die plugin. De fov is in iedergeval vrij breed van de ESP32cam. Refresh rate ervan is beperkt (enkele frames per seconde bij 1024x768), daar zal een webcam device beter op scoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 22:13
Ik wil in mijn keukenkast een aantal lades toevoegen. Deze lades gaan gebruikt worden voor kruidenpotjes, dus relaties licht. Het is een smalle kast. In plaats van lades maken van hout vroeg ik me af of iemand weleens heeft geprobeerd om lades te 3d printen. Zou dat sterk genoeg zijn? Ik zou wel gebruik maken van traditionele stalen ladegeleiders. Iemand toevallig ervaring met een bestaand project? Op Thangs/Printables/Thingiverse ben ik eigelijk alleen inlays tegen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 23:57
peligro2k schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:32:
In plaats van lades maken van hout vroeg ik me af of iemand weleens heeft geprobeerd om lades te 3d printen. Zou dat sterk genoeg zijn?
Ik denk dat het in principe wel kan, maar je zit een beetje met het formaat. De randen kom je misschien nog wel mee weg om in delen te printen, maar de bodem is een beetje lastig. Tenzij je een aantal smalle lades wilt maken. Maar ik denk dat als het groter is dan 20cm, je misschien wel iets van een ondersteuning moet maken om doorzakken te voorkomen. Zo stijf is dat spul niet denk ik.

Ik heb hier een Ikea Skadis bordje geprint van 20x20 in PLA en dat is .5cm dik. Lijkt het wel te kunnen houden, maar ik zou er geen kilo's op zetten. Je kunt ermee experimenteren, dikker printen, meer infill, meer walls. Maak eens een proefstukje en kijk wat het doet. Hier is een voorbeeldje op Makerworld.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik wil in mijn keukenkast een aantal lades toevoegen. Deze lades gaan gebruikt worden voor kruidenpotjes, dus relaties licht. Het is een smalle kast. In plaats van lades maken van hout vroeg ik me af of iemand weleens heeft geprobeerd om lades te 3d printen. Zou dat sterk genoeg zijn? Ik zou wel gebruik maken van traditionele stalen ladegeleiders. Iemand toevallig ervaring met een bestaand project? Op Thangs/Printables/Thingiverse ben ik eigelijk alleen inlays tegen gekomen.
Ik denk dat dit een typisch gevalletje juiste oplossing voor het probleem is. Ja dit kan met een 3D printer, maar je moet jezelf afvragen of je dit wel moet willen. Als je met een frees wat sleuven in plankjes of multiplex maakt voor de ladegeleiders en daar dan een bodem in schroeft kan je makkelijk en voor minder geld een resultaat neerzetten dat waarschijnlijk beter presteert. En ik denk dat dit ook wel moet worden meegenomen in de overwegingen. De lades kunnen in de toekomst immers best eens een andere bestemming krijgen. Een eventueel kleurtje kan middels een verfkwast worden toegevoegd. Hoogglans kan ook middels een doorzichtige laag. Vermoedelijk heb jij nu even last van de wet van het instrument.
Een eventuele indeling kan je wellicht wel mooi regelen met een 3D geprinte oplossing, maar ik zou mij persoonlijk niet wagen aan een 3D geprinte lade. Sowieso is het een relatief duur grapje, denk ik.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 22:13
ocf81 schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:51:
[...]

Ik denk dat dit een typisch gevalletje juiste oplossing voor het probleem is. Ja dit kan met een 3D printer, maar je moet jezelf afvragen of je dit wel moet willen. Als je met een frees wat sleuven in plankjes of multiplex zaagt en daar dan een bodem in schroeft kan je makkelijk en voor minder geld een resultaat neerzetten dat waarschijnlijk beter presteert. En ik denk dat dit ook wel moet worden meegenomen in de overwegingen. De lades kunnen in de toekomst immers best eens een andere bestemming krijgen. Een eventueel kleurtje kan middels een verfkwast worden toegevoegd. Hoogglans kan ook middels een doorzichtige laag. Vermoedelijk heb jij nu even last van de wet van het instrument.
Een eventuele indeling kan je wellicht wel mooi regelen met een 3D geprinte oplossing, maar ik zou mij persoonlijk niet wagen aan een 3D geprinte lade. Sowieso is het een relatief duur grapje, denk ik.
Ik denk dat je hier helemaal gelijk in hebt. Bijkomend probleem is dat ik nogal wat restanten berken multiplex heb liggen in verschillende diktes, én dat m’n bovenfrees weleens afgestoft mag worden…

Het leek me een leuke uitdaging, en scheelt misschien wat zaagzel, maar denk dat ik inderdaad de ouderwetse methode ga gebruiken dit keer!

Bedankt voor het meedenken, jij ook @mphilipp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Nu online
Ik zou eerder eens kijken of je iets kant-en-klaars kan gebruiken en dat passend maken, denk b.v. aan https://www.ikea.com/nl/n...enrek-antraciet-30459978/ wat je op maat maakt en dan misschien steunen en randjes met de printer maken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:55
[...]

[...]

ik ben niet ontevreden over de resultaten (E3V3SE) alleen de blazer staat enorm hard en welke artifact(s) zie ik als ik teveel/teweinig koel ..? ik zit te denken om een 3d geprinte ventring erop te zetten en dan kijken of ik het een beetje stiller kan krijgen & dus effectiever kan tunen ...
Ik gebruik een oude Galaxy S5 als webcam i.c.m. octoprint, galaxy spuugt een video feed uit die je met octoprint weer op kunt pakken.

Voor wat betreft je vragen over koeling e.d. kun je hier eens kijken, is wat mij betreft onmisbaar: https://ellis3dp.com/Print-Tuning-Guide/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Zijn er hier mensen met mods van BRS Engineering? Het is een Frans bedrijf, niet zo groot overigens, met diverse mods voor onder andere de RatRig vCore. Ziet er goed uit allemaal en als je alle mods geïnstalleerd hebt (AWD, L3VER etc.) heb je wel echt een beest van een printer lijkt me.

Vandaag heb ik RATOS een update gegeven van 1.2 naar 2.0, waarvoor een volledig nieuwe installatie nodig is. Nog niet geprint maar ik verwacht geen verbeteringen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:40:
Zijn er hier mensen met mods van BRS Engineering? Het is een Frans bedrijf, niet zo groot overigens, met diverse mods voor onder andere de RatRig vCore. Ziet er goed uit allemaal en als je alle mods geïnstalleerd hebt (AWD, L3VER etc.) heb je wel echt een beest van een printer lijkt me.

Vandaag heb ik RATOS een update gegeven van 1.2 naar 2.0, waarvoor een volledig nieuwe installatie nodig is. Nog niet geprint maar ik verwacht geen verbeteringen.
Ik had er tot vandaag nog niet van gehoord. Net even op de website gekeken (overigens verwarrend dat er ook een ander bedrijf is dat nagenoeg dezelfde URL voert) Ik ken die man dus niet.

Als ik kijk naar bijv. de geprinte onderdelen, dan valt mij op dat ze best wel aan de prijs zijn. €220 voor een stel Ratrig onderdelen, terwijl RatRig die zelf voor €45 op de markt zet doet mij afvragen of dit het geld wel waard is. De meerprijs voor PA-CF15 is slechts €25, dus het zit hem ergens anders in dan de prijs van het materiaal.
Ook andere kits hebben prijzen waar ik mij toch bij ga afvragen hoe de prijsstelling tot stand is gekomen. Die "BRS-AWD DRIVE 1.3 (FULL KIT)" kit bijvoorbeeld. Een paar schoefjes en lagertjes en een ogenschijnlijk simpele CAD-file voor €139 lijkt me aan de prijs. Nu zijn er veel gradaties in precisie qua lagers, maar voor P5/P4 lagers lijkt mij dit niet de beste plek om ze te kopen, en je kan jezelf afvragen of deze klasse van lagers niet een beetje overkill is voor een 3D-printer. Waar het geld dan wel aan opgaat is mij onduidelijk. Ik denk dat ik zelf ook wel zoiets kan ontwerpen en maken voor minder door eens goed te kijken naar hoe anderen dat doen. Dat kost dan wel weer wat tijd, dat wel.
Maar misschien is het jouw geld wel waard omdat je er anders niet aan toe komt. In dat geval lijkt dit mij een leuk adresje voor wat upgrades, als ie wat naam gaat maken.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 01-01-2024 19:51 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@ocf81 Alle mods zijn inderdaad flink aan de prijs, vandaar dat ik het hier gevraagd heb :D . Zelf ontwerpen ga ik niet doen, dat zoek ik niet. Ik ben aan het kijken of ik meerdere vliegen in één klap kan vangen, omdat ik de vcore nog op 3.0 heb zitten en graag naar de 3.1 wil. De lagertjes piepen ondertussen bij bepaalde bewegingen en wil graag sneller kunnen printen.

En ook gewoon hobby, natuurlijk ;)

Edit:
De hardware only kits zijn wel beter in prijs - kwaliteit dan die met de geprinte delen er bij. Als je de lagertjes van een goed merk wil betaal je al snel €1,50 - €2,50 per stuk, dan tikt het hard aan.

[ Voor 20% gewijzigd door pwillemske op 01-01-2024 20:58 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:30

matroosoft

Lone Christian

Hallo mensen. Heb zelf thuis een SV06 staan waar ik erg tevreden mee ben. Maar voor een projectje heb ik een groot formaat print nodig. Printbed nodig van ca. 60x60cm.

Kent iemand een bedrijf of particulier die een printservice aanbiedt en zo'n grote printer heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:44:
[...]
Als ik kijk naar bijv. de geprinte onderdelen, dan valt mij op dat ze best wel aan de prijs zijn. €220 voor een stel Ratrig onderdelen, terwijl RatRig die zelf voor €45 op de markt zet doet mij afvragen of dit het geld wel waard is. De meerprijs voor PA-CF15 is slechts €25, dus het zit hem ergens anders in dan de prijs van het materiaal.
Het is zo te zien een professioneel 3D print/design bedrijf, geen hobbyclub. Dus dan krijg je navenante tarieven. Ze claimen alles volgens hoge standaarden te doen, dus dan denk ik dat zij zich meer richten op bedrijven als klant en niet direct particulieren. Waarom ze dan die RatRig onderdelen aanbieden voor die prijzen vind ik ook een beetje apart.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@ocf81 ben eigenlijk wel benieuwd om de ender 3 v2 om te bouwen naar corexy met klipper

waar zou ik het beste conversie kit(s) kunnen vinden ? (lees de parts)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
vso schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:01:
@ocf81 ben eigenlijk wel benieuwd om de ender 3 v2 om te bouwen naar corexy met klipper
waar zou ik het beste conversie kit(s) kunnen vinden ? (lees de parts)
Tenzij je het heel graag wil doen, denk ik dat je veel beter af bent om een van de bekende (of onbekende) CoreXY printers te gaan bouwen van scratch. Wat je kunt gebruiken van je Ender is minimaal en drukt de kosten niet bijzonder.
Ik spreek uit ervaring zeg maar, met de ombouw van een Ender 5 Pro naar een 'poor mans Voron', dmv de Hydra ombouw. Klinkt allemaal erg leuk, maar ondertussen ben je, inclusief de donor printer, net zoveel kwijt als dat ik een Voron kit had gekocht. En nu heb ik allerlei waardeloze onderdelen over die niemand wil hebben. Misschien leuk voor een klein zelfbouwprojectje, maar meer ook niet.
Je bespaart uiteindelijk alleen een klein beetje doordat je al een aantal extrusions en motoren hebt, maar dat zijn nou juist niet de duurste componenten. Eerlijk gezegd had ik zelf veel beter die Ender 5 kunnen verkopen en een Voron kit van Ali E kopen. Dan heb je tenminste iets waarvan je weet dat het allemaal in elkaar hoort en ook veel meer support in geval je problemen ondervindt.

[edit]
Je kunt natuurlijk ook de Ender 3 'Klipperizen' en er naast houden als 2de printer. Klipper werkt prima op zo'n Ender. Maar een CoreXY maken van een Ender 3...meh...

[ Voor 6% gewijzigd door mphilipp op 02-01-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mphilipp schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Tenzij je het heel graag wil doen, denk ik dat je veel beter af bent om een van de bekende (of onbekende) CoreXY printers te gaan bouwen van scratch. Wat je kunt gebruiken van je Ender is minimaal en drukt de kosten niet bijzonder.
Ik spreek uit ervaring zeg maar, met de ombouw van een Ender 5 Pro naar een 'poor mans Voron', dmv de Hydra ombouw. Klinkt allemaal erg leuk, maar ondertussen ben je, inclusief de donor printer, net zoveel kwijt als dat ik een Voron kit had gekocht. En nu heb ik allerlei waardeloze onderdelen over die niemand wil hebben. Misschien leuk voor een klein zelfbouwprojectje, maar meer ook niet.
Je bespaart uiteindelijk alleen een klein beetje doordat je al een aantal extrusions en motoren hebt, maar dat zijn nou juist niet de duurste componenten. Eerlijk gezegd had ik zelf veel beter die Ender 5 kunnen verkopen en een Voron kit van Ali E kopen. Dan heb je tenminste iets waarvan je weet dat het allemaal in elkaar hoort en ook veel meer support in geval je problemen ondervindt.

[edit]
Je kunt natuurlijk ook de Ender 3 'Klipperizen' en er naast houden als 2de printer. Klipper werkt prima op zo'n Ender. Maar een CoreXY maken van een Ender 3...meh...
Mijn reden om om te bouwen zie vso in "Open Source 3D Printing - Deel 3" is dat ik bang ben dat het bed tegen voorkant/achterkant van de kast komt .. als ik hem daar aanzet

hij ligt nu uit elkaar en er zit een mosqitto hotend bij, de reden voor klipper is meer dat het wellicht kan ? dan noodzaak.

voor mij is de doelstelling dat ik in die kast wat meer controle heb over de temperatuur en dus PETG / TPU kan printen. ik heb een andere ender3v3se die PLA doet

maar wat maakt het $$$ dan ? (be gentle ik ben net (weer) begonnen met 3d printen ;) )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
vso schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:35:
[...]
Mijn reden om om te bouwen zie vso in "Open Source 3D Printing - Deel 3" is dat ik bang ben dat het bed tegen voorkant/achterkant van de kast komt .. als ik hem daar aanzet
ok, dus je hebt beperkte ruimte. Je kunt dat heel goed opmeten natuurlijk. Maar is die kast heb je dus al begrijp ik. Een Voron is zijn eigen kast, dus daar heb je dat probleem niet mee, tenzij je geen andere plek hebt om de printer kwijt te kunnen natuurlijk.
maar wat maakt het $$$ dan ? (be gentle ik ben net (weer) begonnen met 3d printen ;) )
In de eerste plaats moet je linear rails hebben. Die zijn duur, vooral als je de goede wilt hebben. Verder moet je eigenlijk, op de extrusions na, alles kopen. Een Ender 3 heeft volgens mij een stuk of 3 steppers die je zou kunnen gebruiken, maar dan zit je met verschillende merken/typers steppers, wat denk ik niet ideaal is qua specs. Je hotend zou je kunnen overzetten, maar volgens mij heb je het dan wel gehad. De rest moet je dus allemaal kopen, dus linear rails, extra extrusions, steppers, controller board, RPi.
Kijk, die Ender 5 Pro leek al op een CoreXY printer, dus dat hele frame kon ik gebruiken, alleen moest ik voor de gantry alsnog wat kopen, en verder zo'n beetje alles, Gates belts, idlers, schroefjes, moertjes, een fatsoenlijk aluminium heatheb met zo'n sticker. Uiteindelijk heb je dus best veel geld uitgegeven en aan het eind van de rit heb je nog maar één printer een aantal onderdelen waar je niet heel veel meer mee kunt.

[idee}Misschien kun je je eigen CoreXY printer printen... Dit klinkt als een fun project, en nog snel ook. Alleen een beetje klein.

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 02-01-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Ik zie overigens hier een Ender 3 ombouw naar CoreXY die volgens de BOM maar $130 kost. En die behoudt dan ook de Ender steppers, gebruikt linear rods ipv rails en ik zie ook geen andere controller op de BOM, dus dan zou ie de originele gebruiken denk ik dan. Blijkbaar kan het, maar het is dan wel behoorlijk minimaal denk ik zelf.
Uiteraard veel duurder dan deze ombouw, maar een Voron of RatRig geeft je veel meer kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mphilipp schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:15:
[...]

ok, dus je hebt beperkte ruimte. Je kunt dat heel goed opmeten natuurlijk. Maar is die kast heb je dus al begrijp ik. Een Voron is zijn eigen kast, dus daar heb je dat probleem niet mee, tenzij je geen andere plek hebt om de printer kwijt te kunnen natuurlijk.

[...]

In de eerste plaats moet je linear rails hebben. Die zijn duur, vooral als je de goede wilt hebben. Verder moet je eigenlijk, op de extrusions na, alles kopen. Een Ender 3 heeft volgens mij een stuk of 3 steppers die je zou kunnen gebruiken, maar dan zit je met verschillende merken/typers steppers, wat denk ik niet ideaal is qua specs. Je hotend zou je kunnen overzetten, maar volgens mij heb je het dan wel gehad. De rest moet je dus allemaal kopen, dus linear rails, extra extrusions, steppers, controller board, RPi.
ik snap de "noodzaak" niet zo erg voor lineaire rails, kan je me daar wat meer over vertellen

ps ik hoef geen snelheids monster te hebben ik heb liever een goeie mooie print (kwalitatief) en daar wil ik best op wachten.

ik hoop dat ik het mainboard van de ender kan gebruiken en een RPI als rekenunit,
Kijk, die Ender 5 Pro leek al op een CoreXY printer, dus dat hele frame kon ik gebruiken, alleen moest ik voor de gantry alsnog wat kopen, en verder zo'n beetje alles, Gates belts, idlers, schroefjes, moertjes, een fatsoenlijk aluminium heatheb met zo'n sticker. Uiteindelijk heb je dus best veel geld uitgegeven en aan het eind van de rit heb je nog maar één printer een aantal onderdelen waar je niet heel veel meer mee kunt.

[idee}Misschien kun je je eigen CoreXY printer printen... Dit klinkt als een fun project, en nog snel ook. Alleen een beetje klein.
[YouTube: THE 100 - The World's Fastest 3D Printer... even faster!]
ik print voornamelijk behuizingen voor home-automation teminste dat is de doelstelling. ik verwacht niet groter te gaan printen dan 20x20x20 (cm) misschien nog voor de caravan maar dat zie ik dan wel weer :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
vso schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:07:
[...]
ik snap de "noodzaak" niet zo erg voor lineaire rails, kan je me daar wat meer over vertellen
Noodzaak is het niet zozeer, maar de meeste corexy printers gebruiken linear rails. Ik denk omdat ze makkelijk monteren op alu extrusions. Maar Prusa en Bambu Lab hebben ook linear rods, dus dat is een optie.
ps ik hoef geen snelheids monster te hebben ik heb liever een goeie mooie print (kwalitatief) en daar wil ik best op wachten.
Als een printer heel snel kan printen, wil dat zeggen dat ie erg stabiel en vooral betrouwbaar is. Anders kun je niets met die snelheid. Dat betekent ook dat ie heel erg netjes en accuraat kan printen als je die snelheid omlaag brengt. De zogeheten speedboatrace, waarbij het doel is om zo snel mogelijk een benchy te printen, heeft als achterliggend doel je printer beter te leren kennen en weten waar 'winst' te halen valt. Dit vertaalt zich in enerzijds een hoge printsnelheid, maar ook hoge kwaliteit op lage(re) snelheid.
Kijk maar naar bv zo'n Bambu Lab printer, die op normale snelheid al best rap is en mooi print, en op hoge snelheid ook nog heel behoorlijke resultaten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Het is zo te zien een professioneel 3D print/design bedrijf, geen hobbyclub. Dus dan krijg je navenante tarieven. Ze claimen alles volgens hoge standaarden te doen, dus dan denk ik dat zij zich meer richten op bedrijven als klant en niet direct particulieren. Waarom ze dan die RatRig onderdelen aanbieden voor die prijzen vind ik ook een beetje apart.
Op zich heb je denk ik gelijk dat hij, het "bedrijf" is overduidelijk slechts één persoon, zich op de zakelijke markt richt. Maar dan nog kan je je afvragen of de prijsstelling wel redelijk is. Ik denk dat hij nog een professionaliseringsslag moet maken om echt zakelijk te kunnen opereren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vso Ik denk dat @mphilipp wel het meeste gezegd heeft. Een bedslinger is inderdaad geen efficiënt ontwerp als het om het gebruik van de ruimte gaat. Een box printer is dan een beter idee. Je kan de onderdelen van de Ender 3 waarschjijnlijk wel gebruiken, maar het ombouwen is denk ik een heel avontuur. Je moet goed bedenken of je dat avontuur wil aangaan, want het kan zo maar eens meer geld en tijd kosten dan dat je vooraf had bedacht. Je zal sowieso een aardig aantal extrusies bij moeten kopen. Lineaire rails zijn qua slijtage en speling gewoon een stuk beter dan de plastic wielen die Creality meelevert met de Ender printers.

Ik ben zelf niet heel erg thuis in de Ender markt, dus ik kan je daar eigenlijk niet heel goed helpen. Ik zou de Ender gewoon doorverkopen en een box printer kopen als je het volume optimaal wil benutten. Of dat nu een cartesische printer is of een CoreXY dat mag je natuurlijk zelf bepalen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
matroosoft schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:40:
Hallo mensen. Heb zelf thuis een SV06 staan waar ik erg tevreden mee ben. Maar voor een projectje heb ik een groot formaat print nodig. Printbed nodig van ca. 60x60cm.

Kent iemand een bedrijf of particulier die een printservice aanbiedt en zo'n grote printer heeft?
Dit is best een groot formaat. Op zich zijn er wel printers die dit kunnen, maar dan zit je al snel in de professionele hoek te kijken, met navenante prijzen als je dit als dienst afneemt. Is het geen optie om het model op te splitsen in kleinere stukken? Dat kan in PrusaSlicer bijv.

Zie ook dit filmpje: https://invidious.protokolla.fi/watch?v=4cnJFZZRui0

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 02-01-2024 17:53 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:30

matroosoft

Lone Christian

ocf81 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:46:
[...]

Dit is best een groot formaat. Op zich zijn er wel printers die dit kunnen, maar dan zit je al snel in de professionele hoek te kijken, met navenante prijzen als je dit als dienst afneemt. Is het geen optie om het model op te splitsen in kleinere stukken? Dat kan in PrusaSlicer bijv.

Zie ook dit filmpje: https://invidious.protokolla.fi/watch?v=4cnJFZZRui0
Ik kan opsplitsen maar is wat minder mooi voor het eindresultaat. Wat is zo'n beetje de grootste hobbyprinter qua bedgrootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocf81 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:38:
@vso Ik denk dat @mphilipp wel het meeste gezegd heeft. Een bedslinger is inderdaad geen efficiënt ontwerp als het om het gebruik van de ruimte gaat. Een box printer is dan een beter idee. Je kan de onderdelen van de Ender 3 waarschjijnlijk wel gebruiken, maar het ombouwen is denk ik een heel avontuur. Je moet goed bedenken of je dat avontuur wil aangaan, want het kan zo maar eens meer geld en tijd kosten dan dat je vooraf had bedacht. Je zal sowieso een aardig aantal extrusies bij moeten kopen. Lineaire rails zijn qua slijtage en speling gewoon een stuk beter dan de plastic wielen die Creality meelevert met de Ender printers.

Ik ben zelf niet heel erg thuis in de Ender markt, dus ik kan je daar eigenlijk niet heel goed helpen. Ik zou de Ender gewoon doorverkopen en een box printer kopen als je het volume optimaal wil benutten. Of dat nu een cartesische printer is of een CoreXY dat mag je natuurlijk zelf bepalen.
mee eens @mphilipp thx,

Voor mij is bv in de kast, hoeveel ruimte heb ik nodig voor de filament tot tussen "plafond"(lees de bovenste plank in de kast) en printkop is direct drive of boden tube dan handig ?

Nooit gedacht dat het goedkoop zou zijn, al scheelt het wel dat je vooraf niet met "troep" met jullie info kan ik teminste weer over na denken.

maar ja nu nog de kop .. maar daar hebben we het eerder over gehad dus dat word ook nog wel een dingetje ..

thx in elkgeval.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
Iemand ervaring met de Galileo2 extruder?
Ik ben deze nu aan t printen (nog een uurtje of 2 te gaan)
Ik heb nog een Orbiter2 liggen, misschien kan ik die plukken voor onderdelen, anders haal ik de ldo kit.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 03-01-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
matroosoft schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Ik kan opsplitsen maar is wat minder mooi voor het eindresultaat. Wat is zo'n beetje de grootste hobbyprinter qua bedgrootte?
Ik ken lang niet alle printers, maar zo 1-2-3 denk ik aan eerste instantie aan bijv een Creality CR-10 S5 voor ca. €1200 met een bed van 500mm x 500mm. Ik heb zelf wel wat twijfels of een bedslinger van dit formaat nog wel een verstandige keus is, maar daar mag je natuurlijk je eigen afwegingen over maken. Een andere optie is de grootste RatRig V-core, met een bed van 500 x 500 mm. De standaardversie van deze printer kost op dit formaat ca €€1,530, maar moet je wel helemaal zelf bouwen en moet nog worden afgemonteerd met extra onderdelen die je zelf moet kopen. Als ik de configuratie van mijn voorkeur zou maken komt mijn totaal op net geen €2000 uit in de RatRig configurator.

Een zoekopdracht naar een printer met een bed van 600mm x 600mm gaf nog een TronXY VEHO-600 coor $1263. TronXY is een merk dat qua kwaliteit niet heel hoog scoort. En als ik naar de printer kijk heb ik ook mijn twijfels of deze printer wel zo stevig in elkaar zit. Maar het bestaat dus.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Nu online
Mezelf even melden met het nieuwe projectje, gisteren de ombouw set van MMU2 naar MMU3 binnen gekregen. Levertijd was 4-5 weken volgens de site, op 21-12 besteld, dus valt niet tegen.

Vandaag begonnen met de onderdelen te printen met de meegeleverde PETG filament, nog even door hiermee want je print alles opnieuw. Printen maar op de Prusa zelf gedaan omdat deze zich eerder wat maatvoering heeft bewezen. De Voron mag even uitrusten 8)

Ik lees veel positieve berichten over de MMU3, terwijl de 2 hier ook redelijk goed werkte. Ben benieuwd hoe het gaat werken. In ieder geval is de buffer een stuk vriendelijker en nu volledig bowden tube tussen de filament houders, de mmu en de printer wat ook zou moeten helpen.

Wordt vervolgd !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn wat edits geweest in de OP. Eventuele feedback is welkom :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand een adresje voor 2.5mm ID/4mm OD PTFE buizen? Bij prusa kan je alleen maar een stuk van 36 cm krijgen, en dat is niet wat ik nodig heb.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:34
@ocf81 Amazon geeft meteen resultaten als je op ptfe 2.5mm x 4mm zoekt

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:56:
@ocf81 Amazon geeft meteen resultaten als je op ptfe 2.5mm x 4mm zoekt
Amazon is voor mij, om verschillende redenen, geen optie. Maar bedankt voor de tip! (y)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:52:
Weet iemand een adresje voor 2.5mm ID/4mm OD PTFE buizen? Bij prusa kan je alleen maar een stuk van 36 cm krijgen, en dat is niet wat ik nodig heb.
Gewoon bij de PTFEtubeshop natuurlijk. Heb ik ook net een stuk van 2m besteld voor mijn Bambu. Die verkopen zelf alleen de voorgesneden stukjes en ik wil een lang stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Gewoon bij de PTFEtubeshop natuurlijk. Heb ik ook net een stuk van 2m besteld voor mijn Bambu. Die verkopen zelf alleen de voorgesneden stukjes en ik wil een lang stuk.
Dank je.

Net maar even een redelijke hoeveelheid besteld zodat ik er maar één keer hoef te bestellen. :)

Reden voor deze aanschaf: ERCF gaat worden gebouwd op een van mijn P3Steel frames. Ben er nog niet over uit welke.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Vraagje, ik herinner mij een website waar consumenten hun '3D printer' op zetten als ze bereid zijn om iets te printen met hun 3D printer voor een andere consument tegen een acceptabele prijs. Nu ben ik opzoek naar die website alleen kan ik die niet meer vinden... Weet iemand welke site ik bedoel?

Wil iets kleins printen (AA, AAA batterij houder), alleen bij de bedrijfsmatige websites is de minimale prijs al 35 euro terwijl het slechts voor een paar euro aan materiaal is; 8x10x10cm, 64gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:09

Boullie

Da Bulster

Chip. schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:12:
Vraagje, ik herinner mij een website waar consumenten hun '3D printer' op zetten als ze bereid zijn om iets te printen met hun 3D printer voor een andere consument tegen een acceptabele prijs. Nu ben ik opzoek naar die website alleen kan ik die niet meer vinden... Weet iemand welke site ik bedoel?

Wil iets kleins printen (AA, AAA batterij houder), alleen bij de bedrijfsmatige websites is de minimale prijs al 35 euro terwijl het slechts voor een paar euro aan materiaal is; 8x10x10cm, 64gram.
Staan in de V&A af en toe ook mensen die printdiensten aanbieden. Zie er nu ook 1 staan. Daarnaast doet bijvoorbeeld PCBway ook 3d printing tegenwoordig.
En ook op prusa3d.com kun je op de world list kijken wie printing on demand voor je zou willen doen.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat was 3dhubs.com, maar die zijn zich volledig op B2B gaan focussen en noemen zichzelf nu Protolabs Network, na eerst Hubs te hebben geheten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:30

Mocht je in de buurt van Twente wonen, dan wil ik hem best voor je printen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:58
Heb deze hier ook staan, werkt eerlijk gezegd niet zo goed. Batterijen blijven vaak hangen en komen er dus vaak niet zo mooi aan de onderkant uit ;-) Verder prima opslag van batterijen, maar dan via de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Ik heb zelf deze geprint (V2 met gaatjes aan de zijkant) en daar ben ik erg tevreden over. Mooi ontwerp met de batterijen achter elkaar ipv naast elkaar. Plaatsbesparend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
Toch maar de kit gekocht, kan de orbiter op de Mini

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js4RpoLLkKxZjT5ROByNqA5DtCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wQfP4Toldr2NqN8p3KDfnRv.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ik weer iets te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie hebben hier wel eens bij Lecktor gekocht? Ik heb nu een ERCF in bestelling staan, maar na twaalf dagen is ie nog steeds niet verzonden. Ze geven aan dat ze achter lopen met het uitzenden van orders en "binnenkort" eens te verzenden, maar waarschijnlijk niet deze week. Maar ik vind twaalf dagen voor een kit die op voorraad zou zijn wel een beetje aan de lange kant. Is dit normaal voor de handelswijze van Lecktor?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Nu online
@ocf81 totaal geen ervaring met die shop.
MAAR het is kerst EN nieuwjaar geweest wat in veel bedrijven toch vaak een volle week dicht betekend, en anders balansen en/of andere zaken waardoor er minder gebeurd.

Zal morgen eens een foto posten van mijn projectje wat inmiddels klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATL
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

ATL

ocf81 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:01:
Wie hebben hier wel eens bij Lecktor gekocht? Ik heb nu een ERCF in bestelling staan, maar na twaalf dagen is ie nog steeds niet verzonden. Ze geven aan dat ze achter lopen met het uitzenden van orders en "binnenkort" eens te verzenden, maar waarschijnlijk niet deze week. Maar ik vind twaalf dagen voor een kit die op voorraad zou zijn wel een beetje aan de lange kant. Is dit normaal voor de handelswijze van Lecktor?
Dat is normaal. Ik heb meerdere bestellingen gedaan bij Lecktor en het duurt meestal wel enkele weken voordat hij het verstuurt. Ik wacht nu op een pakketje van begin december. Hij is wel betrouwbaar, maar de levertijd is wel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ATL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:34:
[...]

Dat is normaal. Ik heb meerdere bestellingen gedaan bij Lecktor en het duurt meestal wel enkele weken voordat hij het verstuurt. Ik wacht nu op een pakketje van begin december. Hij is wel betrouwbaar, maar de levertijd is wel lang.
Als ik jou goed begrijp is Lecktor dus een toko die wordt gerund door Gabriël en is hij een hobbyist die dit erbij doet?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [rgb]
  • Laatst online: 27-05 21:49
jj85 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Heb deze hier ook staan, werkt eerlijk gezegd niet zo goed. Batterijen blijven vaak hangen en komen er dus vaak niet zo mooi aan de onderkant uit ;-) Verder prima opslag van batterijen, maar dan via de bovenkant.
@Chip. Ik gebruik deze kratjes. Ze zijn handig maar ook nog eens leuk! Heb je al een prinsadresje gevonden? In de kop van Noord-Holland kan ik je van dienst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
rinkel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:40:
Toch maar de kit gekocht, kan de orbiter op de Mini

[Afbeelding]

Heb ik weer iets te knutselen.
Klaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQKO31jmvx1kzjw0VHyFUfCiqaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Q3FjkNcPYKEpR0VND6F6rPY.jpg?f=fotoalbum_large

Op het plaatje miste nog een paar heat inserts....

Zit er inmiddels op, moest nog wel de rotation_distance aanpassen.
Nu aan t testen en afstellen

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 10-01-2024 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een paar dagen geleden een MK3S met LACK enclosure op de kop getikt voor €400, wat ik een redelijke prijs vind. Ik ga deze printer zo veel mogelijk standaard houden, zodat ik altijd een printer heb waar ik op terug kan vallen. De SL1S is op zich een prima printer, maar mSLA is toch wel een proces dat nogal tere delen produceert, en dat is niet altijd de beste oplossing. (tevens een beetje duur voor tijdelijke onderdelen)

Tot nu toe bevalt ie redelijk. Gisteren wat testprintjes gemaakt, waarbij mij opviel dat mijn P3Steel met Bondtech i3 printkop eigenlijk de MK3S op gelijke snelheden niet zo heel veel ontloopt. Ik denk dat ik nog maar eens naar de profielen moet kijken om te zien waarom mijn P3Steel op hogere snelheden soms de mist in gaat.
Helaas was de eerste echte print door bedhechtingsproblemen niet gelukt. Je moet bij ABS kennelijk toch de cheatcode 3DLac gebruiken voor success. Wellicht eens nadenken over extra/nieuwe PEI printplaten. De print die nu draait ziet er vooralsnog heel strak uit.

[ Voor 21% gewijzigd door ocf81 op 12-01-2024 10:31 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:43
ocf81 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:36:
[...]

Ik ken lang niet alle printers, maar zo 1-2-3 denk ik aan eerste instantie aan bijv een Creality CR-10 S5 voor ca. €1200 met een bed van 500mm x 500mm. Ik heb zelf wel wat twijfels of een bedslinger van dit formaat nog wel een verstandige keus is, maar daar mag je natuurlijk je eigen afwegingen over maken. Een andere optie is de grootste RatRig V-core, met een bed van 500 x 500 mm. De standaardversie van deze printer kost op dit formaat ca €€1,530, maar moet je wel helemaal zelf bouwen en moet nog worden afgemonteerd met extra onderdelen die je zelf moet kopen. Als ik de configuratie van mijn voorkeur zou maken komt mijn totaal op net geen €2000 uit in de RatRig configurator.

Een zoekopdracht naar een printer met een bed van 600mm x 600mm gaf nog een TronXY VEHO-600 coor $1263. TronXY is een merk dat qua kwaliteit niet heel hoog scoort. En als ik naar de printer kijk heb ik ook mijn twijfels of deze printer wel zo stevig in elkaar zit. Maar het bestaat dus.
Wellicht een andere optie (youtube reviews zijn redelijk positief, zelfs na bewerking met een gezond "sponsorcynisme". En verkocht door Sovol, waar je al ervaring mee hebt. (overigens "slechts" 500x500x500): Comgrow T500 voor een €730.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mediumdry schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Wellicht een andere optie (youtube reviews zijn redelijk positief, zelfs na bewerking met een gezond "sponsorcynisme". En verkocht door Sovol, waar je al ervaring mee hebt. (overigens "slechts" 500x500x500): Comgrow T500 voor een €730.
Dat is inderdaad ook een optie. Zoals ik eerder al zei is het wel de vraag of je een bedslinger van 50 bij 50 moet willen. Dat is lang wachten tot je print klaar is.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
Ik heb iets vreemds:

Ik heb een nieuwe extruder, overgestapt van de CW2 naar de Galileo2. Dit betekent een andere gear-ratio, dus ook andere rotation-distance.
Ik heb de rotation-distance opnieuw gecalibreerd en kom bijna op de geadviseerde waarde uit.
Nu kreeg ik echter flinke over-extrusion en moet ik de extrusion factor in de slicer flink omlaag zetten, dus van 1.0 naar 0.90.
Ik dacht altijd dat deze in elkaars verlengde lagen. Iemand een idee hoe dit komt?
Op zich heb ik nu prima prints, maar ben gewoon benieuwd hoe dit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:26
Sinds deze week eigenaar van een Sovol SV06, mijn eerste 3D-printer. Ik gebruik hem voor het maken van kleine onderdelen voor mijn modelspoor.

De set up was makkelijk en ging snel: zonder enige moeite kwamen de eerste mooie printjes er al uit.
Ik heb wat vragen waarop ik het antwoord nog niet gevonden heb. Kunnen jullie me helpen.
  1. Mijn printer heeft een afneembaar bed. Waarom zou ik die eraf halen? Ik kan toch ook wachten totdat de print is afgekoeld en dan afnemen terwijl het bed er nog op zit? Of snap ik iets niet?
  2. Hoevaak moet het bed of de printer gekalibeerd worden? Als dat eenmaal gedaan is, blijft het dan lange tijd goed? Of moet dat iedere X printjes?
  3. Ik ben het beu om iedere keer voor een nieuw gcode-bestand (PrusaCliser) SD-kaartjes te wisselen tussen mijn laptop en de printer. Ik heb gekeken naar Klipper op een Raspberry Pi voor het uploaden met de webinterface. Verder kan Klipper nog heel veel meer maar ik weet niet of ik behoefte zou hebben aan al die extra functionaliteit (ten opzichte van Marlin). Dus de enige reden waarom ik Klipper zou willen is om niet meer met SD kaartjes te lopen hannessen. Is er misschien een simpelere oplossing (dan Klipper) om van die SD kaartjes af te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
badkuip schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:29:
Sinds deze week eigenaar van een Sovol SV06, mijn eerste 3D-printer. Ik gebruik hem voor het maken van kleine onderdelen voor mijn modelspoor.

De set up was makkelijk en ging snel: zonder enige moeite kwamen de eerste mooie printjes er al uit.
Ik heb wat vragen waarop ik het antwoord nog niet gevonden heb. Kunnen jullie me helpen.

1.Mijn printer heeft een afneembaar bed. Waarom zou ik die eraf halen? Ik kan toch ook wachten totdat de print is afgekoeld en dan afnemen terwijl het bed er nog op zit? Of snap ik iets niet?
Het bed van een SV06 is een plaat verenstaal dat is bedekt met PEI of een ander soort plastic waar de print goed aan hecht. De flexibiliteit van de plaat maakt het verwijderen een stuk makkelijker. Je kan gewoon het vel buigen en dan springt de print al los, in plaats van dat je met een plamuurmes aan de gang moet en dan mogelijk het bed beschadigt. En soms wil je gewoon gelijk de volgende print starten, en dan is wachten gewoon irritant. Ik heb soms series printopdrachten waarbij ik gewoon een wekker zet om ervoor te zorgen dat de printer bijna niet stilstaat. Gewoon een nieuwe printplaat erop en de andere laten afkoelen terwijl de printer alweer bezig is.
2. Hoevaak moet het bed of de printer gekalibeerd worden? Als dat eenmaal gedaan is, blijft het dan lange tijd goed? Of moet dat iedere X printjes?
Dat verschilt echt per printer, dus ik kan dat van de SV06 zo 1-2-3 niet zeggen. Stappen per mm blijven als het goed is altijd gelijk. Als dat verandert heb je wellicht een probleem met de spanning van je aandrijfriemen. De Z-offset is wel iets dat kan veranderen als je van spuitmond wisseld. Dus nadat je die hebt geswapt heb je weer een kalibratie van de z-hoogte nodig. Wat wel erg makkelijk kan veranderen is het parallel lopen van de X-as met het bed. daar is dan ook een oplossing voor: automatic bed levelling. Dus dat is iets wat dan in de praktijk weer niet zo'n probleem (meer) is.
3. Ik ben het beu om iedere keer voor een nieuw gcode-bestand (PrusaCliser) SD-kaartjes te wisselen tussen mijn laptop en de printer. Ik heb gekeken naar Klipper op een Raspberry Pi voor het uploaden met de webinterface. Verder kan Klipper nog heel veel meer maar ik weet niet of ik behoefte zou hebben aan al die extra functionaliteit (ten opzichte van Marlin). Dus de enige reden waarom ik Klipper zou willen is om niet meer met SD kaartjes te lopen hannessen. Is er misschien een simpelere oplossing (dan Klipper) om van die SD kaartjes af te komen?
[/list]
OctoPrint, maar de hardwarevereisten daarvoor zijn nog steeds dat je een RPi 3 of beter weet op te scharrelen, dus qua kosten maakt dat niet zo veel uit. Klipper met mainsail of fluidd is dan eigenlijk een tegenhanger van Marlin + OctoPrint waar de firmware meer geïntegreerd is dan bij die laatste combinatie.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 26-01-2024 23:32 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Modbreak:V&A advertenties hier adverteren mag niet volgens de faq.

[ Voor 82% gewijzigd door SA007 op 29-01-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd

1. Mijn printer heeft een afneembaar bed. Waarom zou ik die eraf halen? Ik kan toch ook wachten totdat de print is afgekoeld en dan afnemen terwijl het bed er nog op zit? Of snap ik iets niet?
Ik heb de SV06 plus en ik kan weken printen zonder bed leveling etc te doen. Ik haal de plaat waar op geprint wordt er nooit af, dat scheelt misschien.
Als je eenmaal over bent naar Klipper wil je niet meer terug. Webcam erbij en remote toegang tot je netwerk met een VPN en het comfort is compleet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:34:
[modbreak]V&A advertenties hier adverteren mag niet volgens de faq.[/modbreak]
Hey, waarom staat je printer te koop? Einde project?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

ocf81 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:58:
[...]

Hey, waarom staat je printer te koop? Einde project?
Geen tijd meer voor, en ik heb niet genoeg te printen om die Ratrig te verantwoorden. Te veel andere dingen in het leven daarnaast. Nu staat tie meer in de weg dan wat anders.

De Ender zal blijven staan voor wanneer ik een keer een dingetje te printen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Geen tijd meer voor, en ik heb niet genoeg te printen om die Ratrig te verantwoorden. Te veel andere dingen in het leven daarnaast. Nu staat tie meer in de weg dan wat anders.

De Ender zal blijven staan voor wanneer ik een keer een dingetje te printen heb.
Ah op die manier. Ja, dat kan ik nog wel begrijpen, vooral als je ruimte tekort komt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@ocf81 om nog even door te gaan wat je eerder zei wat zou je adviseren om een "verse" ender 3 v2 (2 jaar oud maar niet geprint) om te bouwen naar corexy .. een 2de(hands) aan te schaffen of een kit (en zo ja welke kit? of welke kit(s) te vermijden.

reden is simpel .. de kast waar hij instaat is heeft niet de volledige Y bewegingsvrijheid en gaat dus tegen voor/achterkant aanslaan wat niet wenselijk is. en gezien hij uit elkaar ligt en de huidige upgrades zijn redelijk minimaal.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vso schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:50:
@ocf81 om nog even door te gaan wat je eerder zei wat zou je adviseren om een "verse" ender 3 v2 (2 jaar oud maar niet geprint) om te bouwen naar corexy .. een 2de(hands) aan te schaffen of een kit (en zo ja welke kit? of welke kit(s) te vermijden.

reden is simpel .. de kast waar hij instaat is heeft niet de volledige Y bewegingsvrijheid en gaat dus tegen voor/achterkant aanslaan wat niet wenselijk is. en gezien hij uit elkaar ligt en de huidige upgrades zijn redelijk minimaal.
Een Ender 3 ombouwen is eigenlijk te vergelijken met beginnen met wat onderdelen in een onderdelenbak en dan vanaf nul beginnen. Dat zou ik niet doen, tenzij het niet anders kan of je echt op zoek bent naar een projectje. Ik kon overigens wel resultaten vinden bij het zoeken naar een Ender 3 CoreXY conversiekit, dus er zijn wel mensen die je zijn voorgegaan. Het ligt een beetje aan je budget en wensen, maar ik zou voor een Voron trident gaan en dan de oude ender aan een starter doorverkopen. Kost wel een lieve duit, ook als je de Ender voor een goed prijsje kan verkopen. Een andere optie is nog om een Creality K1 of K1 Max te kopen. Dat is toch wel een aardige printer als je hem jailbreakt. (maar wel Creality kwaliteit)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocf81 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Een Ender 3 ombouwen is eigenlijk te vergelijken met beginnen met wat onderdelen in een onderdelenbak en dan vanaf nul beginnen. Dat zou ik niet doen, tenzij het niet anders kan of je echt op zoek bent naar een projectje. Ik kon overigens wel resultaten vinden bij het zoeken naar een Ender 3 CoreXY conversiekit, dus er zijn wel mensen die je zijn voorgegaan. Het ligt een beetje aan je budget en wensen, maar ik zou voor een Voron trident gaan en dan de oude ender aan een starter doorverkopen. Kost wel een lieve duit, ook als je de Ender voor een goed prijsje kan verkopen. Een andere optie is nog om een Creality K1 of K1 Max te kopen. Dat is toch wel een aardige printer als je hem jailbreakt. (maar wel Creality kwaliteit)
project is het toch al ik zit eerder met de 50x50x50 inwendige afmetingen van de kast die nog wat kleiner word als ik verwarming & isolatie erin ga plaatsen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor een Trident 300 zit je op zo'n 460 mm x 460 mm x 500 mm, maar er wordt aangegeven dat dit een beetje kan variëren. Kan de plank boven de printer in die kast van jou een paar cm hoger?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocf81 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:42:
Voor een Trident 300 zit je op zo'n 460 mm x 460 mm x 500 mm, maar er wordt aangegeven dat dit een beetje kan variëren. Kan de plank boven de printer in die kast van jou een paar cm hoger?
denk niet dat de plank een probleem is ..vrouwlief (and me) zijn momenteel bezig met dakkapel, keuken en badkamer en vloerverwarming, klein bedrag aan 3d printer gaat wel lukken maar denk voor 1500 ik een boze blik minimaal kan verwachten met pech zelfs de deegroller >:)

200-300 euro voor een corexy conversion moet wel lukken dus maar 1500 voor nieuwe printer ? dan moet ik gegarandeerd een MOOIE TPU schoen kunnen printen of iets waar ze veel waarde aan gaat hechten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vso schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:00:
[...]

denk niet dat de plank een probleem is ..vrouwlief (and me) zijn momenteel bezig met dakkapel, keuken en badkamer en vloerverwarming, klein bedrag aan 3d printer gaat wel lukken maar denk voor 1500 ik een boze blik minimaal kan verwachten met pech zelfs de deegroller >:)

200-300 euro voor een corexy conversion moet wel lukken dus maar 1500 voor nieuwe printer ? dan moet ik gegarandeerd een MOOIE TPU schoen kunnen printen of iets waar ze veel waarde aan gaat hechten.
Een K1Max past nog net in jouw kast. Als je de Ender3 verkoopt krijg je daar wellicht nog wel €100 à €150 voor. Dan zit je netto op nog net geen €600. Ik weet niet hoe veel de CoreXY conversie van je Ender3 zou gaan kosten, maar het zou mij niet verbazen als dat stiekem toch wel meer dan €300 zou gaan kosten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocf81 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:07:
[...]

Een K1Max past nog net in jouw kast. Als je de Ender3 verkoopt krijg je daar wellicht nog wel €100 à €150 voor. Dan zit je netto op nog net geen €600. Ik weet niet hoe veel de CoreXY conversie van je Ender3 zou gaan kosten, maar het zou mij niet verbazen als dat stiekem toch wel meer dan €300 zou gaan kosten.
vandaar dat ik op zoek ben naar een goeie conversie kit, maar 300 euro vs 600 is niet groot dat is waar

grrr waarom blijf ik bij jou in onzekerheid ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vso schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:22:
[...]

vandaar dat ik op zoek ben naar een goeie conversie kit, maar 300 euro vs 600 is niet groot dat is waar

grrr waarom blijf ik bij jou in onzekerheid ;)
Ik geef opties, ik maak geen beslissingen voor jou :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
ocf81 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:22:

Helaas was de eerste echte print door bedhechtingsproblemen niet gelukt. Je moet bij ABS kennelijk toch de cheatcode 3DLac gebruiken voor success. Wellicht eens nadenken over extra/nieuwe PEI printplaten. De print die nu draait ziet er vooralsnog heel strak uit.
Ik ben de laatste tijd ook flink wat ABS aan t printen. In eerste instantie verschillende soorten getest: ABS+, ABS, ASA
ABS+ houdt het toch niet goed vol in de enclosure, de filament-arm werd zacht (en brak af). Dus mijn volgende project was om alle onderdelen aan de binnenkant van mijn Voron opnieuw te printen in ASA. Was een aardig klusje, maar inmiddels al klaar en gemonteerd.

Wat mij dus opviel (en waarom ik je quote) is dat er minder warping is zonder 3DLac dan met 3DLac, de prints blijven veel beter aan t bed plakken als ik de sheet gewoon even goed schoonmaak (met afwasmiddel). Nadeel is dan wel weer dan mijn sheet een beetje beschadigd is bij het erafhalen.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 01-02-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:29:
[...]

Ik ben de laatste tijd ook flink wat ABS aan t printen. In eerste instantie verschillende soorten getest: ABS+, ABS, ASA
ABS+ houdt het toch niet goed vol in de enclosure, de filament-arm werd zacht (en brak af). Dus mijn volgende project was om alle onderdelen aan de binnenkant van mijn Voron opnieuw te printen in ASA. Was een aardig klusje, maar inmiddels al klaar en gemonteerd.

Wat mij dus opviel (en waarom ik je quote) is dat er minder warping is zonder 3DLac dan met 3DLac, de prints blijven veel beter aan t bed plakken als ik de sheet gewoon even goed schoonmaak (met afwasmiddel). Nadeel is dan wel weer dan mijn sheet een beetje beschadigd is bij het erafhalen.
Ja, ik weet niet of het de printplaat in kwestie was of niet, maar met 3DLac gaat het gewoon goed. soms weer te goed, en dan moet ik met een hobbymes heel voorzichtig de restantjes eraf schrapen. (of eens het plamuurmes aanscherpen, dat kan natuurlijk ook)
Ik heb gisteren nieuwe printplaten ontvangen, dus ik kan het op zich ook eens zonder proberen op die nieuwe.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
ocf81 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:36:
[...]

Ja, ik weet niet of het de printplaat in kwestie was of niet, maar met 3DLac gaat het gewoon goed. soms weer te goed, en dan moet ik met een hobbymes heel voorzichtig de restantjes eraf schrapen. (of eens het plamuurmes aanscherpen, dat kan natuurlijk ook)
Ik heb gisteren nieuwe printplaten ontvangen, dus ik kan het op zich ook eens zonder proberen op die nieuwe.
Schoonmaken met schuursponsje (die groene, geen metaal) en afwasmiddel doet wonderen.

Zijn dat de platen van Prusa? Die zijn echt top. Ik wou dat ze er in 250x250 waren.
Ik heb nu een textured plaat van HoneyBadger, die is ook goed, de prints poppen er zo af als ie afkoelt. De smooth print ook fijn, maar beschadigt wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:41:
[...]

Schoonmaken met schuursponsje (die groene, geen metaal) en afwasmiddel doet wonderen.

Zijn dat de platen van Prusa? Die zijn echt top. Ik wou dat ze er in 250x250 waren.
Ik heb nu een textured plaat van HoneyBadger, die is ook goed, de prints poppen er zo af als ie afkoelt. De smooth print ook fijn, maar beschadigt wat sneller.
Ik kan het eens proberen met zeep en een schuursponsje.

Het zijn inderdaad prusa platen. Ik heb ook sinds kort een (2e-hands) MK3S staan. Doet het redelijk, maar helaas wel zo nu en dan een verstopping van de Revo die de vorige eigenaar erop had gezet. ik moet toch eens uitvinden waarom dat steeds gebeurt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:57
ocf81 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:48:
[...]
helaas wel zo nu en dan een verstopping van de Revo die de vorige eigenaar erop had gezet. ik moet toch eens uitvinden waarom dat steeds gebeurt.
Zeker met een revo zou je dat niet verwachten. Blijft normaal altijd door gaan ook als de retracts veel te hoog staan.

Misschien heat creep, als je hem in een warme ruimte in een afgesloten doos hebt oid. Bij een mk3 wordt de stepper heet en dan warmen de hobb gears ook op.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:26
ocf81 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:03:
[...]

Het bed van een SV06 is een plaat verenstaal dat is bedekt met PEI of een ander soort plastic waar de print goed aan hecht. De flexibiliteit van de plaat maakt het verwijderen een stuk makkelijker. Je kan gewoon het vel buigen en dan springt de print al los, in plaats van dat je met een plamuurmes aan de gang moet en dan mogelijk het bed beschadigt. En soms wil je gewoon gelijk de volgende print starten, en dan is wachten gewoon irritant. Ik heb soms series printopdrachten waarbij ik gewoon een wekker zet om ervoor te zorgen dat de printer bijna niet stilstaat. Gewoon een nieuwe printplaat erop en de andere laten afkoelen terwijl de printer alweer bezig is.

[...]

Dat verschilt echt per printer, dus ik kan dat van de SV06 zo 1-2-3 niet zeggen. Stappen per mm blijven als het goed is altijd gelijk. Als dat verandert heb je wellicht een probleem met de spanning van je aandrijfriemen. De Z-offset is wel iets dat kan veranderen als je van spuitmond wisseld. Dus nadat je die hebt geswapt heb je weer een kalibratie van de z-hoogte nodig. Wat wel erg makkelijk kan veranderen is het parallel lopen van de X-as met het bed. daar is dan ook een oplossing voor: automatic bed levelling. Dus dat is iets wat dan in de praktijk weer niet zo'n probleem (meer) is.

[...]

OctoPrint, maar de hardwarevereisten daarvoor zijn nog steeds dat je een RPi 3 of beter weet op te scharrelen, dus qua kosten maakt dat niet zo veel uit. Klipper met mainsail of fluidd is dan eigenlijk een tegenhanger van Marlin + OctoPrint waar de firmware meer geïntegreerd is dan bij die laatste combinatie.
Frij5fd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Ik heb de SV06 plus en ik kan weken printen zonder bed leveling etc te doen. Ik haal de plaat waar op geprint wordt er nooit af, dat scheelt misschien.
Als je eenmaal over bent naar Klipper wil je niet meer terug. Webcam erbij en remote toegang tot je netwerk met een VPN en het comfort is compleet
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels het nut van het afneembaar bed ontdekt. :-)
Ook heb ik nu een Rpi met Klipper geinstalleerd en kan ik dus via de webinterface printen. Superhandig.

Ik werk met PrusaSlicer en heb een klipper config voor de SV06 ingeladen. Ik vraag me alleen hoe de presets voor de filament relevant zijn. De config bundle mheeft aar een definitie voor PLA dus ik heb er ook een voor PETG aangemaakt. Zou dat voldoende zijn? Want in Prusasclicer zie presets voor PLA en PETG (en ABS) voor ieder merk filament maar ook voor iedere kleur filament weer een aparte...
Pagina: 1 ... 43 ... 52 Laatste