Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15

TheVMaster

Moderator WOS
Zo, ik stap ook eindelijk in de wereld van het 3d Printen. Heb vorige week mijn Sovol S06 Plus binnen gekregen met het Klipper screen. Die laatste heb ik besteld, zodat ik hem kon integreren met Home Assistant en er eenvoudig een camera aan kon hangen.

Nu begrijp ik dat dat ook had gekund met Octaprint op een Raspberry Pi 3? :+

Nouja, nu zit het scherm gewoon aan de printer vast en dat werkt ook. Moet zeggen dat dit een nieuwe hobby is die veel tijd gaat kosten. M'n vrouw heeft ook al een hele vracht mooie kleuren filament besteld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
ocf81 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:48:
[...]

Ik kan het eens proberen met zeep en een schuursponsje.

Het zijn inderdaad prusa platen. Ik heb ook sinds kort een (2e-hands) MK3S staan. Doet het redelijk, maar helaas wel zo nu en dan een verstopping van de Revo die de vorige eigenaar erop had gezet. ik moet toch eens uitvinden waarom dat steeds gebeurt.
Ik neem aan dat je de lengte van de PTFE-tube al gecheckt hebt?
Ik heb op 1 van mijn printers een Revo, maar nooit verstoppingen gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 02-02-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Ik neem aan dat je de lengte van de PTFE-tube al gecheckt hebt?
Ik heb op 1 van mijn printers een Revo, maar nooit verstoppingen gehad.
Ik heb de printer nog niet open gehad. Wellicht eens controleren? Maar het is niet alsof elke print een verstopping veroorzaakt. Het is iets van eens elke 100 uur printtijd fzo.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

TheVMaster schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:31:
Nu begrijp ik dat dat ook had gekund met Octaprint op een Raspberry Pi 3? :+
Er zijn meerde wegen die naar Rome leiden. Ja je had een Pi3 (hoewel een 4 al wel echt meer performance heeft) kunnen nemen en octoprint kunnen draaien.

Maar met dat klipperscreen heb je Klipper + Moonraker (API Interface) en een UI (Klipperscreen) op een touch screen.

Je kan dan ook nog Fluidd of Mainsail als (web/mobile) UI voor je printer gebruiken en dan heb je een setup die wel meer voelt als iets uit 2024 itt tot Octoprint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15

TheVMaster

Moderator WOS
Rmg schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Er zijn meerde wegen die naar Rome leiden. Ja je had een Pi3 (hoewel een 4 al wel echt meer performance heeft) kunnen nemen en octoprint kunnen draaien.

Maar met dat klipperscreen heb je Klipper + Moonraker (API Interface) en een UI (Klipperscreen) op een touch screen.

Je kan dan ook nog Fluidd of Mainsail als (web/mobile) UI voor je printer gebruiken en dan heb je een setup die wel meer voelt als iets uit 2024 itt tot Octoprint
Ik heb Mainsail erop staan. Die staat volgens mij default geinstalleerd nadat ik mijn Sovol Klipper screen heb geinstalleerd (en de firmwares heb geupdate). Wel fijn dat je je print vanuit de Slicer rechtstreeks naar de printer kunt sturen, ipv met sd-kaarten in de weer moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:20
(jarig!)
Ik had het screen ook overwogen totdat ik dit las op Reddit.

N=1 natuurlijk, maar het was eigenlijk geen moeite om het zelf te doen met een Rpi3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou het ook gewoon zelf doen. (sterker nog, ik ga binnenkort eens beginnen met Klipper op een van mijn P3Steel printers) Maar ik kan het goed begrijpen als mensen gewoon een plug-en-play oplossing willen. Helaas zijn de meeste van dit soort schermpjes dan bij nader inzien niet zo heel goed in elkaar gezet als het om software gaat. Gelukkig kan je die van Sovol via een omweg nog wel updaten. Het Klipper scherm van Creality zit, als ik het goed heb begrepen, potdicht.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 02-02-2024 14:27 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:21
badkuip schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:14:
Ik had het screen ook overwogen totdat ik dit las op Reddit.
N=1 natuurlijk, maar het was eigenlijk geen moeite om het zelf te doen met een Rpi3
Het is inderdaad best wel simpel om het allemaal zelf te doen. Alleen las ik het Reddit verhaal dat die persoon met KIAUH aan de gang ging. Dat is mooi spul, maar werkt het best als je gewoon een kale OS install doet op je Pi, KIAUH erop zet en daarmee alles installeert en bijhoudt. Ik heb het wel eens geprobeerd op een bestaande install en daar kon hij niet alles even goed mee. Misschien lag het aan de versie oid, maar ik kan mij voorstellen dat ie een bepaalde structuur verwacht en als dat er niet is, bestaat iets niet. Zo dom zijn computers/programma's.
Ik ken dat Klipperding helemaal niet, maar zoals gezegd: zelf doen is a)leuker en b)erg makkelijk. Het goed in de vingers krijgen van je printer is een grotere uitdaging denk ik. Het mooie is dat je genoeg tips kan vinden voor je printer en Klipper configs kunt vinden van anderen om je op weg te helpen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ocf81 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:07:
[...]

Een K1Max past nog net in jouw kast. Als je de Ender3 verkoopt krijg je daar wellicht nog wel €100 à €150 voor. Dan zit je netto op nog net geen €600. Ik weet niet hoe veel de CoreXY conversie van je Ender3 zou gaan kosten, maar het zou mij niet verbazen als dat stiekem toch wel meer dan €300 zou gaan kosten.
zat deze te bekijken Mini, Fast & Open-Source Core XY - The VORON 0 (CNCkitchen) en valt me op dat de build een mosquito gebruikt (toeval heb ik die liggen)

begrijp ik het goed dat ik de e3v2 met de v4.2 mainboard enzv dat ik minder parts moet sourcen ? als ik toch lekker "koppig" wil zijn --> en voron build ..

ps @InflatableMouse gaf aan dat het geheel in een kast zetten wellicht ook niet optimaal is ..wat natuurlijk weer andere uitdaging(en) erbij geeft..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
vso schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:12:
[...]

zat deze te bekijken Mini, Fast & Open-Source Core XY - The VORON 0 (CNCkitchen) en valt me op dat de build een mosquito gebruikt (toeval heb ik die liggen)

begrijp ik het goed dat ik de e3v2 met de v4.2 mainboard enzv dat ik minder parts moet sourcen ? als ik toch lekker "koppig" wil zijn --> en voron build ..

ps @InflatableMouse gaf aan dat het geheel in een kast zetten wellicht ook niet optimaal is ..wat natuurlijk weer andere uitdaging(en) erbij geeft..
Voron build is tof en best te doen als je handig bent. Ik heb een Trident kit (en zit met een schuin oog naar een LDO V0.2 kit te kijken. Maar dan heb ik 3 printers.....)
In principe kun je elk type hotend gebruiken, je kunt er ook zelf een ontwerpen, heb ik ook gedaan voor mn Mini Bear (LGX shortcut Mosquito)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ybvyyc9K3JAUvnjPNFmMUXRnr68=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcV4MgJDaRt444qNmEwgxfVG.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 23% gewijzigd door rinkel op 02-02-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rinkel schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:30:
[...]

Voron build is tof en best te doen als je handig bent. Ik heb een Trident kit (en zit met een schuin oog naar een LDO V0.2 kit te kijken. Maar dan heb ik 3 printers.....)
In principe kun je elk type hotend gebruiken, je kunt er ook zelf een ontwerpen, heb ik ook gedaan voor mn Mini Bear (LGX shortcut Mosquito)

[Afbeelding]
mijn 2de printer is bij de leverancier ter reperatie, voor mij is parts printen even geen optie en dan nog lees ik veel over ABS printen (enclosed/heated space??? al is het wegens de dampen enzv) maar dat is beetje self defeating want de 2de printer is eigenlijk bedoeld als PLA printer (en paar kleine dingen in PETG oid)

maar PETG is geen goeie vervanger voor ABS ? just asking in deze .. op dit punt maakt het me niet zoveel uit als ik maar werkende 2de printer krijg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:45
badkuip schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:37:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels het nut van het afneembaar bed ontdekt. :-)
Ook heb ik nu een Rpi met Klipper geinstalleerd en kan ik dus via de webinterface printen. Superhandig.

Ik werk met PrusaSlicer en heb een klipper config voor de SV06 ingeladen. Ik vraag me alleen hoe de presets voor de filament relevant zijn. De config bundle mheeft aar een definitie voor PLA dus ik heb er ook een voor PETG aangemaakt. Zou dat voldoende zijn? Want in Prusasclicer zie presets voor PLA en PETG (en ABS) voor ieder merk filament maar ook voor iedere kleur filament weer een aparte...
Ik merk dat ik met een enkel profiel per type filament prima vooruit kan in Orcaslicer
mphilipp schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:59:
[...]

Het is inderdaad best wel simpel om het allemaal zelf te doen. Alleen las ik het Reddit verhaal dat die persoon met KIAUH aan de gang ging. Dat is mooi spul, maar werkt het best als je gewoon een kale OS install doet op je Pi, KIAUH erop zet en daarmee alles installeert en bijhoudt. Ik heb het wel eens geprobeerd op een bestaande install en daar kon hij niet alles even goed mee. Misschien lag het aan de versie oid, maar ik kan mij voorstellen dat ie een bepaalde structuur verwacht en als dat er niet is, bestaat iets niet. Zo dom zijn computers/programma's.
Ik ken dat Klipperding helemaal niet, maar zoals gezegd: zelf doen is a)leuker en b)erg makkelijk. Het goed in de vingers krijgen van je printer is een grotere uitdaging denk ik. Het mooie is dat je genoeg tips kan vinden voor je printer en Klipper configs kunt vinden van anderen om je op weg te helpen.
Het voordeel van het klipperscherm voor de Sovol SV06 plus is dat je lokaal bij de printer met een touchscreen ook kan werken. Als je een RPI gebruikt kan dat ook, maar ben je wat extra tijd kwijt aan het flashen van andere firmware op het originele scherm, aanpassen van Klipper en de printer.cfg.

[ Voor 41% gewijzigd door Frij5fd op 02-02-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

vso schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:12:
[...]

Als het een Endertje betreft zal het geen moer uitmaken.

De reden waarom ik dat aangaf is wanneer je een CoreXY daarin zet (zoals mijn vcore 3.1) en op 300mms aan het printen ben met 10k accelleratie, zullen de resonanties waarschijnlijk in je print terecht komen.

Tenzij je kast van beton is natuurlijk, maar daar ga ik even niet vanuit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb een paar rollen PLA die bijna op zijn, dus tijd om die op te printen, maar dan is een filament sensor wel zo handig.
Ik vond er een op VoronDesign, die kan mooi op de bowden aan de achterkant bevestigd worden. Deze werkt met een micoswitch. Nadeel daarvan is dat daardoor het filament iets te lang uit het pad loopt, waardoor het invoeren soms wat lastig gaat (filament floept uit het pad).

Tijd voor een aanpassing (remix):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJSxdyySAQmJjWu-GZRR7gv8s0g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Na8ECOdRJ2TEdmxNJfGvOhNE.png?f=fotoalbum_medium

Nu met balletje

Uiteindelijk bijna het hele ding opnieuw getekend....

Loopt een stuk soepeler.

Zal m op printables zetten, voor de liefhebber.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 03-02-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

InflatableMouse schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Als het een Endertje betreft zal het geen moer uitmaken.

De reden waarom ik dat aangaf is wanneer je een CoreXY daarin zet (zoals mijn vcore 3.1) en op 300mms aan het printen ben met 10k accelleratie, zullen de resonanties waarschijnlijk in je print terecht komen.

Tenzij je kast van beton is natuurlijk, maar daar ga ik even niet vanuit :+
Toch is het een goeie om mee te geven maar voor nu is het fijn als ik een 2de werkende printer heb inderdaad

de kast wat meer stijver maken / trillings vrij heeft andere voordelen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rinkel schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:13:
Ik heb een paar rollen PLA die bijna op zijn, dus tijd om die op te printen, maar dan is een filament sensor wel zo handig.
Ik vond er een op VoronDesign, die kan mooi op de bowden aan de achterkant bevestigd worden. Deze werkt met een micoswitch. Nadeel daarvan is dat daardoor het filament iets te lang uit het pad loopt, waardoor het invoeren soms wat lastig gaat (filament floept uit het pad).

Tijd voor een aanpassing (remix):
[Afbeelding]

Nu met balletje

Uiteindelijk bijna het hele ding opnieuw getekend....

Loopt een stuk soepeler.

Zal m op printables zetten, voor de liefhebber.
Ik heb ook een balletje in de filamentsensor voor mijn Bondtech i3 printkop toegepast:

Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/2024-02-04_Bondtech-i3_filament_sensor_energy_chain_mount.jpeg

Het werkt inderdaad veel beter dan een simpele schakelaar. Waar ik nog wel even mee moest spelen is de afstand waarop de schakelaar een signaal gaat doorgeven. Na vier pogingen had ik eindelijk de afstand te pakken waarmee ik betrouwbaar een waarschuwing kon krijgen.
[edit]Oh, nog even vergeten: Dit ding heeft zulke kleine toleranties dat ik het eigenlijk alleen maar in hars kan printen. Als ik het met FDM print is er altijd een probleem met toleranties die of te ruim zijn waardoor er te veel speling is of te dicht op het balletje zit waardoor het ingeklemd raakt. Ik heb er altijd een of twee op de plank liggen, voor als ik per het ongeluk stuk sla. (vooral de montage van de energieketting is kwetsbaar voor ongelukjes)

[ Voor 13% gewijzigd door ocf81 op 04-02-2024 12:50 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vso schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:42:
[...]

mijn 2de printer is bij de leverancier ter reperatie, voor mij is parts printen even geen optie en dan nog lees ik veel over ABS printen (enclosed/heated space??? al is het wegens de dampen enzv) maar dat is beetje self defeating want de 2de printer is eigenlijk bedoeld als PLA printer (en paar kleine dingen in PETG oid)

maar PETG is geen goeie vervanger voor ABS ? just asking in deze .. op dit punt maakt het me niet zoveel uit als ik maar werkende 2de printer krijg
Elk filament heeft zijn toepassingen. PLA wordt bij ca. 55° C al zachter, maar is heel stijf bij kamertemperatuur. PETG kan iets beter tegen warmte en zal op een andere manier falen, vaak door heel erg uit te rekken. ABS is een stukje flexibeler, maar zal pas gaan vervormen bij temperaturen boven de 90° C. Nylon doet weer andere dingen en zo kan ik nog wel even door gaan. Voor onderdelen die voor een printer welke in een afgesloten kast gaat staan zijn bedoeld zou ik toch wel voor ABS kiezen, zodat je de juiste eigenschappen qua hittebestendigheid en flexibiliteit combineert. Voor het printen in open lucht (hoewel je je moet afvragen of je dat nu echt wil) is PETG prima voor alles dat niet vlak naast het verwarmingselement zit. Je kan voor even wel PETG gebruiken voor zaken als de ventilatie van de print etc., maar over tijd gaat het toch vervormen, terwijl ABS dat veel minder snel doet.

Er zijn veel filmpjes over te vinden op youtube. Wellicht eens een paar van bekijken. Voor echte testen kan je bijv. kijken naar de oudere filmpjes van Thomas Sanladerer of naar de filmpjes van CNC kitchen. Slant3D heeft nu een kanaal opgezet dat helemaal gewijd is aan het objectief testen van filament. Zach Freedman heeft mooie overzichten gemaakt van de diverse soorten filament die er zijn. En er is een topic waar je denk ik naar hartenlust kan vragen hoe filament X nu precies werkt :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@ocf81 hmm slant3d ken ik nog niet (denk ik)

Ja het filement topic ken ik, was ook best wel een twijfel om hier of daar te posten om eerlijk te zijn.

anderzijds goed nieuws vrouwlief heeft ook 3d printen ontdekt (wegens nieuwe keuken en andere verbouwingen) en vraagt zich af of we ipv aanschaffen niet beter kunnen printen ( LOL )
Sterker nog ze heeft een 1 van de "nieuwe ruimtes" bestempeld als "printer farm hoek" goed dat was wel even positief schrikken geblazen.

Dus de e3v2 op MP zetten en een K1 max oid te kopen is best wel een optie, anderzijds als tweaker lijkt me een voron trident of v2.4 te bouwen ook erg gaaf.

Ben vooral erg onder de indruk van de voron guide(s)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:13
Heeft iemand toevallig nog een oude Anycubic kossel linear plus staan? Ben er in geslaagd de mijne (mobo denk ik) stuk te krijgen, en ik kan nergens meer spares vinden... Misschien staat er ergens een stof te happen? (is nogal oud)

[ Voor 16% gewijzigd door Frost_Azimov op 05-02-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Frost_Azimov Dat lijkt me een printer waar prima een SKR2 o.i.d. in zou kunnen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:47
Frost_Azimov schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:57:
Heeft iemand toevallig nog een oude Anycubic kossel linear plus staan? Ben er in geslaagd de mijne (mobo denk ik) stuk te krijgen, en ik kan nergens meer spares vinden... Misschien staat er ergens een stof te happen? (is nogal oud)
Ja, maar niet meer met het originele bordje helaas.

Maar zoals OCF al aangeeft: ik zou de gelegenheid aangrijpen om er een ander (beter!) bordje in te zetten. SKR (als het kan met Klipper) of Duet zijn mooie opties.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
ocf81 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:04:
@Frost_Azimov Dat lijkt me een printer waar prima een SKR2 o.i.d. in zou kunnen.
Thanks (ook @citruspers ). Ik heb idd even gekeken naar alternatieven, (1.4 lijkt goed op ali te vinden te zijn) maar ik zie al snel dat er weer een boel modificaties nodig zijn.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het gedoe met het tunen van een 3d printer wat beu ben (heeft me maanden gekost om de kossel lekker aan het printen te krijgen) Ik hoopte stiekum dat iemand misschien voor een prikkie nog het originele board had zodat ik met even de juiste marlin erop weer verder kon.

Aan de andere kant.. zo'n bambu lab a1 mini ziet er wel erg leuk uit... 8) misschien tijd voor wat nieuws...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frost_Azimov schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:46:
[...]

Thanks (ook @citruspers ). Ik heb idd even gekeken naar alternatieven, (1.4 lijkt goed op ali te vinden te zijn) maar ik zie al snel dat er weer een boel modificaties nodig zijn.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het gedoe met het tunen van een 3d printer wat beu ben (heeft me maanden gekost om de kossel lekker aan het printen te krijgen) Ik hoopte stiekum dat iemand misschien voor een prikkie nog het originele board had zodat ik met even de juiste marlin erop weer verder kon.

Aan de andere kant.. zo'n bambu lab a1 mini ziet er wel erg leuk uit... 8) misschien tijd voor wat nieuws...
Ik snap je insteek, dat is ook waarom ik nu een 2e-hands Prusa MK3S heb staan, maar anderzijds is een nieuw bordje ook gewoon "set it and forget it", als je de printer daarna met rust laat qua config.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
[...]

Als je het prutsen aan een printer niet meer leuk vind, dan zijn er tegenwoordig veel printers te krijgen waarbij dat niet echt meer nodig is (al blijft e.e.a. afstellen wel nodig)
Die BambuLab is er een van. Volgens mij een prima printer. Als ik niet al 2 printers had was het zeker een kandidaat als backup-printer geweest. Het is gewoon heel prettig om een printer te hebben die het gewoon altijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
rinkel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:18:
[...]

Als je het prutsen aan een printer niet meer leuk vind, dan zijn er tegenwoordig veel printers te krijgen waarbij dat niet echt meer nodig is (al blijft e.e.a. afstellen wel nodig)
Die BambuLab is er een van. Volgens mij een prima printer. Als ik niet al 2 printers had was het zeker een kandidaat als backup-printer geweest. Het is gewoon heel prettig om een printer te hebben die het gewoon altijd doet.
Klopt, in het begin was het leuk en erg leerzaam. Nu kijk ik er meer naar als naar een gewone printer; die moet het ook gewoon doen zonder (al te veel) gezeur. Kan ik me wat meer concentreren op de kwaliteit van de te printen objecten.

De Bambu A1 mini is al besteld, ik zal wel even moeten wachten zag ik, want levertijd. Overigens mochten anderen ook de aanschaf overwegen, ik merkte dat ik de CNET discount code A1M-NY-10 prima werkte en 10% van de prijs afhaalde...nice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
[...]
Ik heb nog een SKR2 liggen eigenlijk splinternieuw want ik had het vorige SKR bordje kapot gemaakt. Interesse?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
mphilipp schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:12:
[...]

Ik heb nog een SKR2 liggen eigenlijk splinternieuw want ik had het vorige SKR bordje kapot gemaakt. Interesse?
Ik heb de AnyCubic inmiddels aan een collega beloofd. (hij wil wel een reparatie poging wagen) Misschien heeft hij wel interesse, ik zal het tegen 'm zeggen, bedankt voor het aanbod!

[edit] kijk da's nou leuk aan zo'n forum, collega laat me net weten dat tie het bordje overneemt, dus nu gaat m'n ouwe anycubic toch nog een nieuw leven tegemoet!

[ Voor 21% gewijzigd door Frost_Azimov op 07-02-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 09:24
[...]

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het gedoe met het tunen van een 3d printer wat beu ben
[…]
Precies daarom ben ik 2 jaar terug van de Ender 3V2 overgestapt naar Prusa Mini en inmiddels MK4. Kan het alleen maar aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:51
Precies daarom ben ik 2 jaar terug van de Ender 3V2 overgestapt naar Prusa Mini en inmiddels MK4. Kan het alleen maar aanraden.
Goede keuze 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17-09 17:52
Pixelmagic schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:56:
Mezelf even melden met het nieuwe projectje, gisteren de ombouw set van MMU2 naar MMU3 binnen gekregen. Levertijd was 4-5 weken volgens de site, op 21-12 besteld, dus valt niet tegen.

Vandaag begonnen met de onderdelen te printen met de meegeleverde PETG filament, nog even door hiermee want je print alles opnieuw. Printen maar op de Prusa zelf gedaan omdat deze zich eerder wat maatvoering heeft bewezen. De Voron mag even uitrusten 8)

Ik lees veel positieve berichten over de MMU3, terwijl de 2 hier ook redelijk goed werkte. Ben benieuwd hoe het gaat werken. In ieder geval is de buffer een stuk vriendelijker en nu volledig bowden tube tussen de filament houders, de mmu en de printer wat ook zou moeten helpen.

Wordt vervolgd !
Hier het vervolg, ondertussen staat hij een paar weekjes in elkaar en is er de laatste week wat meer mee geprint. Veelal gewoon om snel keuze te hebben uit 5 kleuren filament zonder te hoeven wisselen. Dit weekend een aantal multi color prints gedaan en er staat er op dit moment ook aan.

Waar ik bij de mmu2 een redelijk resultaat had, meestal maar een enkele gefaalde wissel in een print (maar wel altijd wel iets wat mis ging maar wel herstelbaar) is het wisselen sinds de upgrade één keer mis gegaan, door vervuiling in de bowden tube. Tot op heden dus écht een upgrade die hetbwaard is voor mij.

Blijft het een langdurig en verspillend proces, maar dat nu eenmaal zo. Dus gewoon bewust omgaan daarmee.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
Ik ben heel benieuwd. Mmu3 werkt nog niet voor de MK4 maar zodra dat wel werkt - eind maart naar verluidt - zal ik ‘m aanschaffen. Ik ben vooral benieuwd naar de hoeveelheid afval (prime tower) dat gegenereerd wordt. Dat is blijkbaar een stuk minder dan voorheen bij de mmu2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben wel ook wel benieuwd naar de MMU3, maar dan voor mijn MK3S. Ik weet alleen niet of ik een werkende printer die eigenlijk vooral de printer moet zijn die het altijd moet doen om wil bouwen naar iets met meer kans op problemen.

Helaas lijkt Lecktor niet te gaan leveren. De ERCF is van de website verdwenen en ik heb ook nog niks geleverd gehad, dus dat alternatief voor mijn P3Steel lijkt ook van tafel.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
ocf81 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:06:
[...] Ik weet alleen niet of ik een werkende printer die eigenlijk vooral de printer moet zijn die het altijd moet doen om wil bouwen naar iets met meer kans op problemen.
[...]
Het is een uitbreiding in principe. Voor zover ik weet verander je verder niks aan de MK3, waardoor je ook snel weer terug kan naar de oude setup als dat beter bevalt. Duur geintje dan alleen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[rgb] schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Het is een uitbreiding in principe. Voor zover ik weet verander je verder niks aan de MK3, waardoor je ook snel weer terug kan naar de oude setup als dat beter bevalt. Duur geintje dan alleen... ;)
Op zich zou dit het geval moeten zijn, maar de geschiedenis leert dat een MMU-achtig systeem toch weer extra problemen met zich mee kan brengen. Op zich positief dat @Pixelmagic nu rapporteert dat de eerste resultaten goed zijn. Ik blijf desondanks toch nog wat huiverig.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
ocf81 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:06:
Ik ben wel ook wel benieuwd naar de MMU3, maar dan voor mijn MK3S. Ik weet alleen niet of ik een werkende printer die eigenlijk vooral de printer moet zijn die het altijd moet doen om wil bouwen naar iets met meer kans op problemen.
Je kan ook zonder de mmu printen als je hem eenmaal hebt gemonteerd, dus dat is geen issue.
[rgb] schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Je moet op Mk3S+ detail zijn, je hebt een ander model filament sensor nodig, de zogenaamde schoorsteen. Maar zonder mmu print je ook prima met de schoorsteen.
ocf81 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:15:
[...]

Op zich zou dit het geval moeten zijn, maar de geschiedenis leert dat een MMU-achtig systeem toch weer extra problemen met zich mee kan brengen. Op zich positief dat @Pixelmagic nu rapporteert dat de eerste resultaten goed zijn. Ik blijf desondanks toch nog wat huiverig.
Ik lees vrijwel geen slechte verhalen over de mmu3 waar die er voor de mmu2 bijna uitsluitend slechte verhalen waren.

Mijn ervaring met de mmu2 was als ik het mag geloven bovengemiddeld 8) . Ik heb vooraf veel gelezen en daaruit opgemaakt dat nauwkeurig bouwen essentieel was, wat ik dus had gedaan. Met de mmu3 hetzelfde gedaan, handleiding tot op de laatste letter lezen en secuur bouwen.

Uiteraard is een goed werkende mk3s wel nodig, al was het maar om de juiste maten te hebben op je plastic.

@ocf81 mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel. Wat mij aangaat een leuke bouw en zeker een nuttige toevoeging.
[rgb] schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:58:
Ik ben heel benieuwd. Mmu3 werkt nog niet voor de MK4 maar zodra dat wel werkt - eind maart naar verluidt - zal ik ‘m aanschaffen. Ik ben vooral benieuwd naar de hoeveelheid afval (prime tower) dat gegenereerd wordt. Dat is blijkbaar een stuk minder dan voorheen bij de mmu2.
Maak in prusaslicer een mk3s met mmu3 aan, slice wat je wil onderzoeken en je ziet rechts onderin hoeveel filament er gebruikt word voor het object en voor je purge tower.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze video van CNC Kitchen is wel cool denk ik. Het gaat om het gebruiken van variabele extrusiediktes om zo een reliëf te maken waarmee je een print sterker kan maken. Het lijkt me niet zo moeilijk te implementeren als bijvoorbeeld non-planair printen. Ik hoop dat het iets wordt dat we terug gaan zien!

[Video: https://invidious.protokolla.fi/watch?v=5hGm6cubFVs]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
ocf81 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 00:02:
Deze video van CNC Kitchen is wel cool denk ik. Het gaat om het gebruiken van variabele extrusiediktes om zo een reliëf te maken waarmee je een print sterker kan maken. Het lijkt me niet zo moeilijk te implementeren als bijvoorbeeld non-planair printen. Ik hoop dat het iets wordt dat we terug gaan zien!

[Video]
Ik vond de meerwaarde magertjes, iets van 14% bij pla en minder bij petg. Het zou mij verrassen als de slicers hier iets mee doen met marginale winst.

Overigens was het bijna 100kg bij normaal printen, dat lijkt al niet echt slecht.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

ocf81 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 00:02:

[Video]
Ik vraag me alleen af waarom een offset op de Z as, als je walls horizontaal offset bereik je hetzelfde volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Ik vond de meerwaarde magertjes, iets van 14% bij pla en minder bij petg. Het zou mij verrassen als de slicers hier iets mee doen met marginale winst.

Overigens was het bijna 100kg bij normaal printen, dat lijkt al niet echt slecht.
De toename is inderdaad geen verdubbeling, maar als de eerste resultaten 14% zijn vind ik dat een hoopgevende eerste stap en zeker wel een significante toename.
Rmg schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Ik vraag me alleen af waarom een offset op de Z as, als je walls horizontaal offset bereik je hetzelfde volgens mij
Dat lijkt me relatief eenvoudig. As je in de Z-zichting varieert kan je spelen met de laagdikte. De mogelijkheid om met de laagbreedte moet gaan spelen en toch op de juiste breedte uit te komen voor dimensionele nauwkeurigheid is veel beperkter. Ik denk wel dat als je dat voor elkaar krijgt om dit te doen en tegelijkertijd de dimensionele nauwkeurigheid kan behouden, je meer sterkte voor elkaar kan krijgen. Maar je moet niet vergeten dat dit verhaal alleen over de muur gaat. Bij de opvulling worden doorgaans patronen toegepast waar dit niet van toepassing is.

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 18-02-2024 11:57 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
Ik kom hier even op bezoek uit het Creality topic, aangezien er hier denk ik een stuk meer CoreXY kennis zit!

Sinds donderdag heb ik een Creality K1C, maar de printkwaliteit valt tegen. Het is me opgevallen dat in de diagonale richting sommige vlakken ringing/VFA's vertonen.

Om dit verder te troubleshooten heb ik een diagonale calibration cube geprint, en daaruit bleek dat 2 vlakken vol ringing zaten, en 2 andere erg netjes waren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYShtEvJ69kJBwWZQdjE1ZHU060=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jsDl0HApJDqRJ2m8onlz1ug3.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt er dus op dat er in mijn rechts achter motor/lagere belt een probleem zit.
Heeft iemand tips uit de voron wereld hoe dit aan te vliegen? Door de netheid van het Y vlak denk ik dat de printer wel potentie heeft om goed te printen.
Ik heb het belt path nagelopen maar kan zo snel niet een fout zien. Ik zie wel dat beide belts tijdens het printen op en neer bewegen.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met VFA's worden meestal een andere categorie artefacten bedoeld, zoals moiré effecten en periodieke effecten die ook wel als salmon skin bekend staan. VFA's worden bijvoorbeeld veroorzaakt door de dubbele aandrijftandwielen van een bondtech setup of een periodiciteit in de Z-as.
Het fenomeen in dit plaatje is van een andere categorie en staat bekend als "ringing". Ringing wordt veroorzaakt door de aanspanning van de aandrijfriemen en de harmonische bewegingen die in het systeem worden veroorzaakt door het abrubt veranderen van richting van de printkop. Je kan door te spelen met de spanning van de aandrijfriem wellicht de ergste problemen oplossen. Ik zou ook eens kijken naar het rooten van je printer en het opnieuw uitvoeren van input shaping.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:13
Ik dacht dat vfa's puur de vibratie van de steppers was, die je ook voelt als je de motor met de hand beweegt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!
haarbal schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:01:
Ik dacht dat vfa's puur de vibratie van de steppers was, die je ook voelt als je de motor met de hand beweegt.
Bij mijn weten is het een categorie van defecten die toch vooral te maken heeft met de periodiciteit van tandwielen/schroeve. Betere motoren kunnen dan helpen om dat minder zichtbaar te laten zijn. Maar misschien moet ik het nog eens verder uitzoeken.

In any case, dit is toch echt ringing, en de oorzaak daarvan is altijd eigenfrequenties en bandaanspanning.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Mijn eerste indruk ook: Ringing.
Zoals hierboven al beschreven, best wel veel eigenljk. Normaal gesproken zie je dit meer als je sneller gaat printen en waar inputshaping kan helpen dit tegen te gaan.
Welke snelheid print je?
Ik vind de ringing echt behoorlijk eigenlijk.
Ik zou ook nog even de seam aan de achterkant plaatsen, deze zorgt nu voor een vertekend beeld, als in: geen-seam, wel-seam, geen-seam, aan de linkerkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Laatst online: 29-08 01:32
aegis3d schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:21:
Ik kom hier even op bezoek uit het Creality topic, aangezien er hier denk ik een stuk meer CoreXY kennis zit!

Sinds donderdag heb ik een Creality K1C, maar de printkwaliteit valt tegen. Het is me opgevallen dat in de diagonale richting sommige vlakken ringing/VFA's vertonen.

Om dit verder te troubleshooten heb ik een diagonale calibration cube geprint, en daaruit bleek dat 2 vlakken vol ringing zaten, en 2 andere erg netjes waren:
[Afbeelding]

Het lijkt er dus op dat er in mijn rechts achter motor/lagere belt een probleem zit.
Heeft iemand tips uit de voron wereld hoe dit aan te vliegen? Door de netheid van het Y vlak denk ik dat de printer wel potentie heeft om goed te printen.
Ik heb het belt path nagelopen maar kan zo snel niet een fout zien. Ik zie wel dat beide belts tijdens het printen op en neer bewegen.
Rooten en fatsoenlijke input shaper doen is zeker de moeite waard, zie: https://github.com/Guilouz/Creality-K1-and-K1-Max. Creality maakte nogal wat "bijzondere" keuzes qua input shaper configuratie. Zo word standaard alleen de Y-as gemeten en deze ook toegepast op de X-as, daarnaast forceren ze "ei" als type shaper.

Daarnaast zou ik ook eens komen kijken op de "devil design" discord: https://discord.gg/664fUVUg

Die bespreken veel van de problemen met de K1 serie en ontwikkelen daar ook modificaties ervoor.

De originele K1 & K1 max hadden dit probleem mogelijk nog sterker door de combinatie van slechte stepper motoren en 36T pulleys. Dat geeft met name VFA's bij lagere snelheden, een van de redenen dat de K1C 20T pulleys heeft. Zelf heb ik al andere stepper motoren besteld en ga ik een groot deel van de gantry vervangen met andere onderdelen. Al lonkt de linear rail swap mod ook wel eigenlijk :+

Maar eerst ga ik binnenkort aan de slag met de cartographer (beacon reader) mod. Tot nu toe krijg ik praktisch geen fatsoenlijke eerste lagen doordat de standaard probe methode niet bepaald accuraat is, daardoor falen de meeste grote prints. Met name bij de K1 max lijkt dit een probleem, ook zeker omdat de standaard 3mm bedden nou niet echt stabiel zijn bij temperatuurswisselingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLzsmH9S1M3zzss1SKeEdR70BJE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/dwfJeyCfvqoz6DIHy9S5xvpO.gif?f=fotoalbum_large
Dat is overigens al met een aangepaste probe configuratie aangezien de K1 standaard geen 7x7 probe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
ocf81 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:59:
Met VFA's worden meestal een andere categorie artefacten bedoeld, zoals moiré effecten en periodieke effecten die ook wel als salmon skin bekend staan. VFA's worden bijvoorbeeld veroorzaakt door de dubbele aandrijftandwielen van een bondtech setup of een periodiciteit in de Z-as.
Het fenomeen in dit plaatje is van een andere categorie en staat bekend als "ringing". Ringing wordt veroorzaakt door de aanspanning van de aandrijfriemen en de harmonische bewegingen die in het systeem worden veroorzaakt door het abrubt veranderen van richting van de printkop. Je kan door te spelen met de spanning van de aandrijfriem wellicht de ergste problemen oplossen. Ik zou ook eens kijken naar het rooten van je printer en het opnieuw uitvoeren van input shaping.
Aapenootjes schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:30:
[...]

Rooten en fatsoenlijke input shaper doen is zeker de moeite waard, zie: https://github.com/Guilouz/Creality-K1-and-K1-Max. Creality maakte nogal wat "bijzondere" keuzes qua input shaper configuratie. Zo word standaard alleen de Y-as gemeten en deze ook toegepast op de X-as, daarnaast forceren ze "ei" als type shaper.

Daarnaast zou ik ook eens komen kijken op de "devil design" discord: https://discord.gg/664fUVUg

Die bespreken veel van de problemen met de K1 serie en ontwikkelen daar ook modificaties ervoor.

De originele K1 & K1 max hadden dit probleem mogelijk nog sterker door de combinatie van slechte stepper motoren en 36T pulleys. Dat geeft met name VFA's bij lagere snelheden, een van de redenen dat de K1C 20T pulleys heeft. Zelf heb ik al andere stepper motoren besteld en ga ik een groot deel van de gantry vervangen met andere onderdelen. Al lonkt de linear rail swap mod ook wel eigenlijk :+

Maar eerst ga ik binnenkort aan de slag met de cartographer (beacon reader) mod. Tot nu toe krijg ik praktisch geen fatsoenlijke eerste lagen doordat de standaard probe methode niet bepaald accuraat is, daardoor falen de meeste grote prints. Met name bij de K1 max lijkt dit een probleem, ook zeker omdat de standaard 3mm bedden nou niet echt stabiel zijn bij temperatuurswisselingen:
[Afbeelding]
Dat is overigens al met een aangepaste probe configuratie aangezien de K1 standaard geen 7x7 probe doet.
Bedankt voor het meedenken!

Had ik er meteen bij moeten zetten. Ik heb hem geroot en de input shaper fix gedraaid. Deze worden nu los voor X en Y bepaald.

Ook heb ik gisteravond paar cubes geprint met lossere en strakkere belts, maar helaas weinig verschil. Ik ga het vanavond nog een keer proberen met de belts opnieuw getuned tot 110hz met de app spectroid.

Ik denk dat er iets niet goed gaat met de pulley alignment.

Ik neig naar terug sturen nu, ik denk dat deze K1C niet goed in elkaar gezet is.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@aegis3d Succes met het tunen. Ik hoop dat Creality niet al te moeilijk gaat doen om het rooten, mocht het daartoe komen.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 20-02-2024 19:18 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Laatst online: 29-08 01:32
@aegis3d Ik weet eigenlijk niet of de K1c ook nog dezelfde lagers gebruikt op de x-as als de K1(max). Die schijnen ook niet optimaal te zijn. Het bovenste lager zit in een ovaal gat met een paar veren, waarschijnlijk om enige klemming door suboptimale uitlijning te voorkomen. Sommige mensen verwijderen die veren en klemmen het lager met een paar met een paar gebogen ringetjes: https://discord.com/chann...32008/1199560850978132008

Anderen vervangen de hele set lagers op de X-as met IGUS JSM lagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik kwam tijdens het bekijken van een aantal yt videos een review tegen van de Troodon.
Best leuke printer, een pre-built Voron kloon (met lagere snelheden door minder stroomtoevoer), draait tegenwoordig volledig op Klipper (voorheen RRF) met KlipperScreen.
Iemand hier ervaring mee?
Echt wel een leuke enclosed CoreXY printer, met goede reviews.

Edit, even gezocht, zag dat @mphilipp er al eens iets over gepost had, nu dus 100% Klipper.

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 20-02-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
rinkel schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:16:
Edit, even gezocht, zag dat @mphilipp er al eens iets over gepost had, nu dus 100% Klipper.
Klopt, dat was denk ik ook een video van Taylor. Hij heeft vanaf het begin hele aardige filmpjes gemaakt over die Troodon. Aangezien ze komen van de mensen die de Formbot Voron kits maken, zijn ze goed bekend met de printers en niet zomaar een stel opportunisten die even snel geld willen verdienen. Dat gaat ook helemaal niet, want zoals Taylor aangeeft, moet je om de onderdelen van staal en plastic (injection molded) te maken, moet je de Voron ontwerpen enigszins aanpassen. Er zit dus best wat werk in.

Je hebt in feite een beetje best of both worlds: een Voron-compatible printer, maar dan met minimale bouwtijd. Voron compatible omdat vele Voron mods ook gewoon op de Troodon uitgevoerd kunnen worden. De prijs is redelijk; hoewel een Voron kit iets goedkoper is, maar dan heb je de printed parts nog niet en moet je wat tijd investeren om 'm te bouwen. Niet iedereen heeft de tijd en/of skills om dat te doen.

Troodon zou een ERCF moeten maken...maar dat zal best een klus zijn om die zo kant en klaar te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 20-02-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
mphilipp schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:48:
[...]

Klopt, dat was denk ik ook een video van Taylor. Hij heeft vanaf het begin hele aardige filmpjes gemaakt over die Troodon. Aangezien ze komen van de mensen die de Formbot Voron kits maken, zijn ze goed bekend met de printers en niet zomaar een stel opportunisten die even snel geld willen verdienen. Dat gaat ook helemaal niet, want zoals Taylor aangeeft, moet je om de onderdelen van staal en plastic (injection molded) te maken, moet je de Voron ontwerpen enigszins aanpassen. Er zit dus best wat werk in.

[YouTube: The Voron Clones Are Multiplying! Troodon 2.0 Pro & Mini Pro]

Je hebt in feite een beetje best of both worlds: een Voron-compatible printer, maar dan met minimale bouwtijd. Voron compatible omdat vele Voron mods ook gewoon op de Troodon uitgevoerd kunnen worden. De prijs is redelijk; hoewel een Voron kit iets goedkoper is, maar dan heb je de printed parts nog niet en moet je wat tijd investeren om 'm te bouwen. Niet iedereen heeft de tijd en/of skills om dat te doen.

Troodon zou een ERCF moeten maken...maar dat zal best een klus zijn om die zo kant en klaar te krijgen.
Eigenlijk best mooi spul, al zitten er ook een aantal nadelen aan: beperkte stroom naar heater, max 50W.
Als je dus sneller wilt zul je eea moeten aanpassen.
Wel erg mooi dat standaard klipperscreen wordt meegeleverd, en Tap!. Daar ben ik op mijn printer erg tevreden mee.

Als ik nu een, bijna, kant en klare printer zou willen aanschaffen staat deze bovenaan mijn shortlist.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 21-02-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
rinkel schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:28:
[...]
Eigenlijk best mooi spul, al zitten er ook een aantal nadelen aan: beperkte stroom naar heater, max 50W.
Als je dus sneller wilt zul je eea moeten aanpassen.
Klopt, maar wie sneller wil, moet gewoon een Voron gaan bouwen of een VzBott. Want met alleen een ander toolheadprintje en hotend ben je er nog niet natuurlijk. Snel printen klinkt heel leuk, maar daar komt veel meer bij kijken. Ik heb nu die Bambu X1C en die kán heel snel, maar dan moet ik eerst wel even van alles gaan uitzoeken qua temperaturen en flow rates. Waarschijnlijk eerst een andere nozzle (of hele hotend vervangen) om een hogere flow mogelijk te maken, want de standaard hotend heeft geen heel geweldige flowrate.
En ik heb dikwijls juist de snelheid verlaagd omdat ik zag dat de kwaliteit achteruit ging. Kon ik wel een beetje oplossen door de temp te verhogen, maar eigenlijk moet je er even voor gaan zitten en allerlei test/calibratieprints gaan draaien enzo. Daar moet je ook maar net zin an hebben.
Maar zo'n Troodon is een heel behoorlijke printer en als men ooit die ERCF zover voor elkaar krijgt dat ie net zo betrouwbaar en liefst ook zo eenvoudig werkt als de AMS, ben ik zó om denk ik. Of als er een mooie toolchanger is voor de Voron. Maar dat valt ook niet mee; kijk maar naar de Prusa XL. Dat gaat volgens mij ook nog niet van een leien dakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet eigenlijk niet wat ik van de Troodon moet vinden. Op meerdere vlakken krijg ik toch gemengde signalen als het om deze machine(s) gaat.
Het is een afgeleide van een bewezen ontwerp, maar dat bewezen ontwerp is wel op een aantal punten aangepast, waardoor mensen zoals Taylor Benoit zeggen dat het gewoon geen vergelijkbare machine is. Dus op dat punt is het geen zekerheid.
Hetzelfde als het om support gaat. Het is een kant-en-klare machine, maar Formbot/Vivefino staat niet bekend om de topkwaliteit van de ondersteuning.
Het is dus geen machine van het niveau Prusa, waar je van weet dat je er op kan bouwen en waarvan je er op kan vertrouwen dat er bij problemen ook iemand klaar staat om je op zijn minst behulpzaam te woord te staan en mee te denken en als het even meezit je het onderdeel een week later op de mat hebt liggen zonder geëmmer over betalingen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:50:
Het is een afgeleide van een bewezen ontwerp, maar dat bewezen ontwerp is wel op een aantal punten aangepast, waardoor mensen zoals Taylor Benoit zeggen dat het gewoon geen vergelijkbare machine is. Dus op dat punt is het geen zekerheid.
Maar elke Voron is jouw Voron, toch? Je hebt met die zelfbouw nooit zekerheid, want je moet 'm zelf in elkaar zetten. Voor mensen die niet zo superhandig zijn, is een Troodon (of een Voron door een ander laten bouwen) handiger, want ze kunnen bv het frame niet scheef bouwen. Het frame van de Troodon is gewoon recht, want geperste stalen constructie ipv extrusions die makkelijk scheef kunnen zitten.
Hetzelfde als het om support gaat. Het is een kant-en-klare machine, maar Formbot/Vivefino staat niet bekend om de topkwaliteit van de ondersteuning.
Als support belangrijk voor je is, moet je een andere printer kopen. Je hebt iig garantie, dus als ie kapot aankomt, kun je dan claimen. Support heb je ook niet op een Voron, Creality en noem al die Chinese klonen maar op. Je kunt voor een hoop problemen wel bij de community terecht. Dat is sowieso je lot als je een Voron oid koopt.
Het is dus geen machine van het niveau Prusa
Die vind ik irrelevant. Prusa maakt veel duurdere printers. Zo is de support van Bambu ook niet geweldig, vooral wat snelheid betreft, maar de prijsstelling is heel anders. Dat is ook een overweging.

In principe heb je een punt, maar het is maar net waar je als potentiële klant behoefte aan hebt. Wie aan alle kanten zekerheid wil, spaart door en koopt een Prusa. Wie wil knutselen, bouwt een Voron, en wie dat niet zo goed kan, maar wel graag een Voron-achtige machine wil, kan zo'n Troodon kopen. Je kunt het zien als een Voron uit de doos voor mensen die niet of maar heel beperkt willen modden.

Ik vind dat modden sowieos aan de ene kant wel leuk, maar het is ook een rabbit hole, en je moet uitkijken dat je niet meer aan het modden bent dan aan het printen. Want dan kun je eigenlijk beter een Meccano doos kopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Bedankt voor de tip van de Devil Design discord, ik heb daar onwijs veel informatie opgestoken!

123-3d heeft me een vervangende K1C opgestuurd, en deze heeft na wat tuning veel betere resultaten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwXLcKBGlIIVq6YOERPpf8CGfU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1O6LsgemynwsSL1IvqF0Xk4C.jpg?f=fotoalbum_large

Boven eerste K1C vol met ringing, en onder 2e zonder.

Input shaper X graph voor de eerste K1C met een enorme piek die zich er niet uit laat filteren tussen de 0-25hz, ook zit er narigheid tussen de 25-50hz die niet weg wilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lf8__sqWnPgDZO8Ho0sLxUW0bRg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xgby77X8Tw7leqoBMhYXmkOh.png?f=fotoalbum_large

En een stuk nettere input shaper graph op de nieuwe K1C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfSUkN-G_ZO2PCUoI60FSLd_0B0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1sIsUYmdK0JHXkNDGTI4Lp6s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 13:17
Ik print al 2 jaar met een Prusa MKS3+ in een originele Prusa Enclosure, recentelijk is daar een Bambulab X1C bij gekomen, voornamelijk vanwege de snelheid en de AMS. De Prusa staat nu eigenlijk niets te doen omdat deze toch een flink stuk langzamer is. Alleen als ik met materialen wil experimenteren kom ik terug bij de Prusa (bijvoorbeeld met TPU). Nu zijn de upgrade kits eindelijk weer beschikbaar en kan je voor een schappelijk bedrag naar de 3.5 upgraden. Een 2e printer er naast is wel fijn. Ik zou echter ook de Prusa kunnen verkopen en er bijvoorbeeld een 2e bambulab naast zetten.
Wat zouden jullie doen?

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
So, kan weer knutselen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXW3eZqd8Rx1oPHwVWhOtJrRGOM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTpIFgZS0zlnHdUP8sKtjBIZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Na veel gepriegel en 24v op 12v fan gezet (rook!) eindelijk gelukt. Stuk minder kabels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfkSZ-O2Gy_OHCeXnKqfd0nFEho=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqR2ubEQLRTTqg2BFimL8YKW.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu even op zoek naar een nieuwe 24v fan, heb nu tijdelijk een luidruchtige
Een Troodon :P

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 24-02-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander0105 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:53:
Ik print al 2 jaar met een Prusa MKS3+ in een originele Prusa Enclosure, recentelijk is daar een Bambulab X1C bij gekomen, voornamelijk vanwege de snelheid en de AMS. De Prusa staat nu eigenlijk niets te doen omdat deze toch een flink stuk langzamer is. Alleen als ik met materialen wil experimenteren kom ik terug bij de Prusa (bijvoorbeeld met TPU). Nu zijn de upgrade kits eindelijk weer beschikbaar en kan je voor een schappelijk bedrag naar de 3.5 upgraden. Een 2e printer er naast is wel fijn. Ik zou echter ook de Prusa kunnen verkopen en er bijvoorbeeld een 2e bambulab naast zetten.
Wat zouden jullie doen?
Hoe veel zou je willen uitgeven aan een printer als je dr Prusa niet opwaardeert naar een MK3.5?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
ocf81 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:12:
[...]

Hoe veel zou je willen uitgeven aan een printer als je dr Prusa niet opwaardeert naar een MK3.5?
Een 2e bambu P1S is een serieuze overweging vanwege het gemak (heb ook nog 120E in bambu tegoedbonnen). Een nieuwe MK4 is net wat te veel van het goede.

De upgrade naar de prusa 3.5 lijkt me een goede optie. Ik ga er dan voornamelijk in snelheid op vooruit. Gebruiksgemak is beperkt aangezien ik nu al een RiPi met touchscreen ernaast heb voor octoprint.
Van de 3.9 upgrade lees is met name dat het het eigenlijk niet waard is tov de verbeteringen.

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met input shaping erbij ga je met de MK3.5 op zich een aardige snelheidsverbetering realiseren voor minder geld. De MMU3 komt ook binnen bereik, als je graag een filamentwisselaar wil. Ik zou voor de 3.5 kiezen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
Sander0105 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:53:
Wat zouden jullie doen?
Geen ervaring met bambulab. Wel met de Prusa mini en MK4 en eerder met Ender 3V2. Beide Prusa’s hebben veel gebruiksgemak met de Prusaconnect omgeving.
Wat vind je zelf belangrijk?
2 machines van hetzelfde merk (bambulab) heeft zo zijn voordelen lijkt me. Of wil je juist kunnen vergelijken?
Is snelheid echt zo belangrijk voor je?
Hoe verhouden de X1C zich tegenover elkaar voor wat betreft printkwaliteit en geluidsniveau? Is dat nog een argument voor je?

Al met al denk ik vooral dat je zelf moet bedenken wat ECHT belangrijk is voor je. Zelf zweer ik vooralsnog bij Prusa vanwege hun verhaal en de service en de kwaliteit. misschien wel vooral vanwege de emotie en het gevoel. Het voelt voor mij als het juist niet kiezen voor het kapitalistische verhaal.
De vraag is, wat voel jij? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
[rgb] schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:47:
[...]

Geen ervaring met bambulab. Wel met de Prusa mini en MK4 en eerder met Ender 3V2. Beide Prusa’s hebben veel gebruiksgemak met de Prusaconnect omgeving.
Wat vind je zelf belangrijk?
2 machines van hetzelfde merk (bambulab) heeft zo zijn voordelen lijkt me. Of wil je juist kunnen vergelijken?
Is snelheid echt zo belangrijk voor je?
Hoe verhouden de X1C zich tegenover elkaar voor wat betreft printkwaliteit en geluidsniveau? Is dat nog een argument voor je?

Al met al denk ik vooral dat je zelf moet bedenken wat ECHT belangrijk is voor je. Zelf zweer ik vooralsnog bij Prusa vanwege hun verhaal en de service en de kwaliteit. misschien wel vooral vanwege de emotie en het gevoel. Het voelt voor mij als het juist niet kiezen voor het kapitalistische verhaal.
De vraag is, wat voel jij? 8)
Snelheid is redelijk belangrijk, ik doe vaak veel ontwerp iteraties dus snel kunnen testen is wel een pre. De X1C gebruik ik nu ook regelmatig voor het printen van ASA/ABS, waarbij de afgesloten chamber wel een plus is. Ik hoef er niet perse een 2e bambu naast en ben wel gecharmeerd van de Prusa en het open karakter. Alleen heeft de Prusa 3.5 niet echt veel voordelen t.o.v. de huidige situatie.
Ik heb nog eens gekeken naar mijn prints het afgelopen jaar en dan is eigenlijk het grootste gemis nu een grotere printer (> 250mm3) ... Dan is een oplossing de XL ... wel een andere price-range :X

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
Sander0105 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:52:
[...]
Dan is een oplossing de XL ...
[…]
Alleen voor het formaat zou ik dan eerder voor de P1 gaan. De XL blijkt pas echt uit wanneer je de variant met 2 of 5 extruders neemt. Dan heb je opties om multi-material te printen en niet alleen multi-color. Maar inderdaad, die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
[rgb] schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:22:
[...]

Alleen voor het formaat zou ik dan eerder voor de P1 gaan. De XL blijkt pas echt uit wanneer je de variant met 2 of 5 extruders neemt. Dan heb je opties om multi-material te printen en niet alleen multi-color. Maar inderdaad, die prijs.
True, alleen loop ik bij mijn huidige X1C al tegen de beperking in volume aan. Dus dan is de keuze voor de P1S enkel voor gebruiksgemak (naast de X1C)

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
Sander0105 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:25:
[...]

True, alleen loop ik bij mijn huidige X1C al tegen de beperking in volume aan. Dus dan is de keuze voor de P1S enkel voor gebruiksgemak (naast de X1C)
Dat wordt sparen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
Haha ja die conclusie heb ik denk ik ook getrokken. Kijken of ik de Prusa set kan verkopen, scheelt weer een beetje ;)

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Kleine remix gedaan op de Galileo cable cover, nu geschikt voor de chamber thermistor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rfi56hGwO8ee_b_tIb-sbTr6pnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLsaFq1s7tNwAobpfg1rdmYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn hier trouwens nog mensen met een open source printer, of sterft het een langzame dood?

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 26-02-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben nog wel van het kamp Open Source, maar ik moet bekennen dat ik soms ook wel snap waarom dit onderhand zeldzaam aan het worden is. De evolutie van de desktop 3D-printer heeft opvallend veel overeenkomsten met die van de PC. Ook in die wereld waren er eerst open source machines, vervolgens kant-en-klare machines met nog wel vrij verkrijgbare componenten en vervolgens een steeds dominantere markt van machines die door grote merken werden gemaakt, met een kleine rol voor zelfbouw van een set van onderdelen die verder niet open source zijn.

Maar aangezien ik zelf kan ontwerpen en ook graag mijn machines aan mijn behoeften aanpas, koop ik voorlopig nog wel open source.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
rinkel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:30:
Kleine remix gedaan op de Galileo cable cover, nu geschikt voor de chamber thermistor:

[Afbeelding]

Zijn hier trouwens nog mensen met een open source printer, of sterft het een langzame dood?
Voron 2.4 300mm en Prusa Mk3s met Mmu3, bewuste keuze voornamelijk dat ik graag in staat wil zijn om zelf te kunnen repareren (en omdat het leuk is natuurlijk 8) ). Dat ondanks dat een Bambu en "het werkt gewoon" ook zijn charme heeft.

Ik verwacht niet dat het een langzame dood sterft, maar je ziet nu de "gewone" buurman ook met een 3d printer aan de gang gaan waardoor het grote publiek een grotere groep aan het worden is. Die groep kan veelal ook minder goed eigen ontwerpen maken en hebben vaak niet de moed/kennis om een printer helemaal uit elkaar te halen om een reparatie te doen, laat staan een ingrijpende upgrade.

Dan blijven wij over als pioniers en "leermeesters" en met een grijze baard te zeggen "vroeger deden we dat zelf" :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Herkenbaar inderdaad. Maar het blijft me verbazen dat je een 3D printer koopt als je nog niet zelf kan ontwerpen. Ik zou, nu ik wat wijzer ben, pas een printer kopen als de kosten en noden een eigen printer noodzaken. Maar goed, ook ik zag ergens een gebruiksscenario waarvan ik dacht dat een eigen printer waarschijnlijk een stuk goedkoper was dan het laten printen, en ca €2000 later ben ik nog steeds volop aan het prutsen. Met veel plezier, dat wel! Ook veel geleerd.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Ik ben ooit begonnen in corona tijd met een Flashforge. Vrij snel overgestapt op een Prusa Mini, daarvan een Mini Mk3 gemaakt, met volledig lineaire rails en draait op Klipper met Mainsail. Heel veel zelf ontworpen, maar dat heb ik eigenlijk toen pas geleerd, met Freecad.
Ontwerpen vind ik juist het leukst, op een gegeven moment ben je toch wel klaar met printables/thingiverse?

Nu een Voron Trident 250 erbij met toeters en bellen.

Ik moet er niet aan denken om een closed source printer te hebben, al printen ze nog zo goed en mooi, maar ik wil alles kunnen aanpassen en repareren.

[ Voor 20% gewijzigd door rinkel op 26-02-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
ocf81 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:40:
Herkenbaar inderdaad. Maar het blijft me verbazen dat je een 3D printer koopt als je nog niet zelf kan ontwerpen. Ik zou, nu ik wat wijzer ben, pas een printer kopen als de kosten en noden een eigen printer noodzaken. Maar goed, ook ik zag ergens een gebruiksscenario waarvan ik dacht dat een eigen printer waarschijnlijk een stuk goedkoper was dan het laten printen, en ca €2000 later ben ik nog steeds volop aan het prutsen. Met veel plezier, dat wel! Ook veel geleerd.
Ik heb sinds afgelopen december een 5-6 tal collega's met een printer, puur omdat het POB budget het toestond, dagje cursus met een printer op de achterbank naar huis voor noppes. Geen van allen kan zelf iets ontwerpen en halen ontwerpjes van het internet of soms met een simpele web-cad wat basis vormen. Ik denk dat het toch onderdeel van de toekomst gaat zijn, er is iets kapot of je hebt wat nodig, stl van het internet (al dan niet gekocht) en printen maar. Voor mezelf is het de lol om juist zelf iets te tekenen en printen wat zodanig op maat is dat anderen er vaak niets aan hebben.

Edit: wat toevallig, de printer die via de cursus loop is ook een Flashforge !

[ Voor 3% gewijzigd door Pixelmagic op 27-02-2024 09:20 . Reden: Toevoeging ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:51
Ik hebt ook liever een open source printer .
Je kan overal goed bij , je ziet meer wat hij doet .
En in mijn geval een Prusa mk4 , ik pak hem met een hand op en zet hem ergens neer waar het mij uit komt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Kijk, de DAKSH toolchanger voor Voron werkt zo te zien een stuk beter en sneller dan die op de Prusa XL. En volgens het verhaaltje is alles zo te maken, geen speciale onderdelen nodig. Slim ontwerp!

Mooi project. Zo te zien is het al redelijk klaar. Ben benieuwd; ik zou er zo een Trident voor gaan maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben ook steeds benieuwder of hier een kit van komt, of dat er op een gegeven moment vanuit Voron een officieel model met ATC komt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:14:
Ik ben ook steeds benieuwder of hier een kit van komt, of dat er op een gegeven moment vanuit Voron een officieel model met ATC komt.
Ik denk het niet. Is een project van iemand op de Voron Discord India. Hij heeft een reeks filmpjes over hoe hij 'm gemaakt heeft en er is een Github met instructies enzo. Geen idee of de Voron groep hier iets mee doet. Misschien zijn zij zelf ook al bezig met zoiets. Ik weet dat er meer mensen op hun eigen zolder met dergelijke projecten bezig zijn.

Ik ben alleen benieuwd hoe stabiel dit is. Het is een mechanisch ding, en je zult af en toe eea moeten bijregelen. Ik weet niet hoeveel printed parts dit heeft en of dat zwaar belaste onderdelen zijn,maar het blijft plastic en dat kan op enig moment een beetje vervormen. Dat lijkt mij bij zoiets, waar de toleranties heel belangrijk zijn, best een dingetje. Maar al met al een heel interessant project. Veel respect voor die man die dat ontwikkelt. Dat zijn skills die ik niet heb zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:36:
[...]

Ik denk het niet. Is een project van iemand op de Voron Discord India. Hij heeft een reeks filmpjes over hoe hij 'm gemaakt heeft en er is een Github met instructies enzo. Geen idee of de Voron groep hier iets mee doet. Misschien zijn zij zelf ook al bezig met zoiets. Ik weet dat er meer mensen op hun eigen zolder met dergelijke projecten bezig zijn.
Dat die Indiër zelf geen kit gaat maken, dat kan ik mij goed voorstellen. Maar er zijn ook wel kitmakers die dit soort dingen als variant aanbieden o.i.d.
En waar ik in 2e instantie op doelde is inderdaad een officieel project van Voron zelf. Maar ik weet niet of we dat heel snel gaan zien. Ik heb er nog nergens wat over gelezen.
mphilipp schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:36:
Ik ben alleen benieuwd hoe stabiel dit is. Het is een mechanisch ding, en je zult af en toe eea moeten bijregelen. Ik weet niet hoeveel printed parts dit heeft en of dat zwaar belaste onderdelen zijn,maar het blijft plastic en dat kan op enig moment een beetje vervormen. Dat lijkt mij bij zoiets, waar de toleranties heel belangrijk zijn, best een dingetje. Maar al met al een heel interessant project. Veel respect voor die man die dat ontwikkelt. Dat zijn skills die ik niet heb zeg maar...
Voor automatische gereedschapswisselaars (Automatic Tool Changer /ATC in het engels) heb je een hoge preciesie en nauwkeurigheid nodig, zodat je parkeer- en ophaalbewegingen altijd hetzelfde uitpakken. Dat is met 3D-printers niet altijd even goed geregeld. Je mag geen stappen overslaan om het goed te laten gaan in een print. Maar qua stijfheid etc. lijkt een printje uit een met vezels versterkt ABS op zich een prima kandidaat. E3D gebruikte aluminium, maar dat is denk ik niet per se nodig.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:56:
[...]
Dat die Indiër zelf geen kit gaat maken, dat kan ik mij goed voorstellen. Maar er zijn ook wel kitmakers die dit soort dingen als variant aanbieden o.i.d.
Ja, snap ik. Iemand moet daar dan het initiatief voor nemen. Ik weet niet of dit echt heel populair is of gaat worden. Misschien moet iemand als Nero ofzo met dat spul aan de gang. Het moet wat tractie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Ja, snap ik. Iemand moet daar dan het initiatief voor nemen. Ik weet niet of dit echt heel populair is of gaat worden. Misschien moet iemand als Nero ofzo met dat spul aan de gang. Het moet wat tractie krijgen.
De potentie is er om dan voor ca €3000 een concurrent voor de Prusa XL op de markt te zetten, dus ik denk dat er wel een plek is voor zo'n kit.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Meestal is de software de grootste uitdaging, je zal toch een slicer moeten hebben die er mee om kan gaan. Misschien dat je met Klipper wel met macros een hoop voor elkaar kan krijgen ? Zeker een mooi concept, er is ook een Fransman met een vergelijkbaar iets bezig. Die was alleen nog niet zover maar had ook mooie ideeën.

Overigens maar gelijk even aanmelden hier, er is een Voron 0.2 R1 onderweg naar huize Pixelmagic. Wil de nodige dingen voor de sleurhut printen en wat is mooier dan dat IN de hut te doen én dan te kunnen printen 8) . Ik heb voor de Formbot kit gekozen, prijsverschil met de LDO is absurd dus maar eens kijken hoe dat gaat bevallen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:58:
[...]

Meestal is de software de grootste uitdaging, je zal toch een slicer moeten hebben die er mee om kan gaan. Misschien dat je met Klipper wel met macros een hoop voor elkaar kan krijgen ? Zeker een mooi concept, er is ook een Fransman met een vergelijkbaar iets bezig. Die was alleen nog niet zover maar had ook mooie ideeën.
Met de introductie van een gedegen tool changer optie in PrusaSlicer is de software nu een opgelost hoofdstuk. Ook qua firmware zijn er voor zowel Klipper als RRF goede opties om dit toch heel mooi en degelijk in te regelen door middel van macro's. Misschien mis ik iets, maar ik geloof dat het nu vooral een kwestie is van de juiste onderdelen op zo´n schaal op de markt te krijgen dat het prijstechnisch wat aantrekkelijker wordt. Gereedschapswisselsystemen gaan binnen een paar jaar het hogere segment domineren, denk ik.
Pixelmagic schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:58:
Overigens maar gelijk even aanmelden hier, er is een Voron 0.2 R1 onderweg naar huize Pixelmagic. Wil de nodige dingen voor de sleurhut printen en wat is mooier dan dat IN de hut te doen én dan te kunnen printen 8) . Ik heb voor de Formbot kit gekozen, prijsverschil met de LDO is absurd dus maar eens kijken hoe dat gaat bevallen.
Succes met je project! (en natuurlijk kan de oproep om plaatjes niet ontbreken ;) )

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Ik zie net dit voorbij komen:

Dit is denk ik de reden dat de communicatie van de Bambu Lab machines zo ernstig encrypted is. Geen idee of er nog ergens zwakheden in zitten, maar ik ben ervan overtuigd dat er genoeg mensen aan het proberen zijn om dat ding te hacken. Vooral nu Anycubic gehackt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

mphilipp schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:52:
Beetje cross-posten, maar dit is te belangrijk om alleen in de open source 3D printen topic te laten staan: AnyCubic 3D printers zijn blijkbaar gehackt via hun internet verbinding. Bambu wordt niet genoemd natuurlijk, en ik wil ook geen paniek zaaien. Maar een beetje awareness is nooit weg.
[YouTube: Huge 3D Printer Hacking Scandal]
Dit is denk ik de reden dat Bambu Lab zo hevig encrypted is. Hopelijk hebben 'wij' geen zwakheden waardoor een of andere onverlaat foute code kan plaatsen en/of onze machines kan slopen.
Ben aan het werk op mijn werk, dus kan er alleen even snel doorheen skippen. Maar klinkt vooral als een gevalletje Security-101 negeren bij Anycubic. Geen credentials nodig hebben om te connecten is gewoon smeken om "gehacked" te worden.

Ter referentie, om met een Bambu printer te kunnen connecten heb je het serienummer van de printer nodig, en de LAN-access code. En, voor zo ver ik heb kunnen uitpluizen in de decrypted log files, kijkt de printer enkelt in een (voor jou) specifieke AWS bucket voor de .gcode file die hij moet printen. (die je daar waarschijnlijk alleen naar kan uploaden met jouw account) Maar daar kan ik naast zitten, en dat betekend uiteraard alsnog niet dat het niet te omzeilen is op een of andere manier. We zijn in het beste geval iets beter beschermd.

De logfiles zijn trouwens encrypted omdat dat afgedwongen word door Android, waar de printer op draait. En daar kan je (dus) alleen bij als je Root toegang hebt, wat Bambu uiteraard niet wil, en zodoende niet als gewone users bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Ischium schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:36:
[...]
Ter referentie, om met een Bambu printer te kunnen connecten heb je het serienummer van de printer nodig, en de LAN-access code. En, voor zo ver ik heb kunnen uitpluizen in de decrypted log files, kijkt de printer enkelt in een (voor jou) specifieke AWS bucket voor de .gcode file die hij moet printen. (die je daar waarschijnlijk alleen naar kan uploaden met jouw account) Maar daar kan ik naast zitten, en dat betekend uiteraard alsnog niet dat het niet te omzeilen is op een of andere manier. We zijn in het beste geval iets beter beschermd.
Het lijkt er op zijn minst op dat er bij Bambu beter is nagedacht over security. Ik wist niet eens dat het Android was waar ze op draaien. Ik had wel Linux gehoord, maar dat het Android was, wist ik niet.
Met dit in het achterhoofd grappig dat men zich er zo druk om maakt dat er van alles encrypted is, terwijl dat gewoon van het platform moet en ook beter is voor de security. Kijken of de grootste schreeuwers daar nu ook wat over te zeggen hebben. Het wordt meteen in het negatieve getrokken en gesuggereerd dat is om te verbergen wat ze allemaal van je spioneren.

Maar goed, best een blamage voor AnyCubic. Dit moeten ze snel fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37

virus.elektro

profesionele monitor sloper

rinkel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:30:

[Afbeelding]

Ja ik heb net als jij een Trident. In het laatste coronajaar gebouwd. Hele ding als een leerproject/hobby gezien. Alles zelf gesourced. Printbare dingen op een MK3steel geprint. Dat was best een uitdaging voor een beetje goede parts was een kartonnen doos als omkasting erg handig. Uiteindelijk stond skirt en draftshield altijd aan voor de parts. Eén van de eerste echte prints was alvast een nieuwe hotendhouder voor MK3steel. Geen overbodige luxe, tegen de tijd dat alle Voron parts geprint waren was de PLA houder gesmolten. Moet zeggen dat de Voron wel een enorme vooruitgang was in printkwaliteit en betrouwbaarheid. Onderhoud is ook een stuk beter te doen. Zelf zag ik het meest op tegen het mechanische deel. Electronica was ik niet echt bang voor. Mechanisch viel uiteindelijk mee, bouwbeschrijving was duidelijk genoeg. Elektrisch viel ook mee, gewoon je hoofd er bij houden en alle draadjes duidelijk markeren. Misschien dat het hielp dat niet alle draden bij mij dezelfde kleur hadden, kleur gebruikt om draad dikte aan te geven.
Nu alleen nog een serial aanvragen, de eerste keer was het terecht niet voldoende. Voorlopig gaan we nu eerst naar stealthburner en Tap upgraden. Oh en afzuiging beter regelen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
virus.elektro schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Ja ik heb net als jij een Trident. In het laatste coronajaar gebouwd. Hele ding als een leerproject/hobby gezien. Alles zelf gesourced. Printbare dingen op een MK3steel geprint. Dat was best een uitdaging voor een beetje goede parts was een kartonnen doos als omkasting erg handig. Uiteindelijk stond skirt en draftshield altijd aan voor de parts. Eén van de eerste echte prints was alvast een nieuwe hotendhouder voor MK3steel. Geen overbodige luxe, tegen de tijd dat alle Voron parts geprint waren was de PLA houder gesmolten. Moet zeggen dat de Voron wel een enorme vooruitgang was in printkwaliteit en betrouwbaarheid. Onderhoud is ook een stuk beter te doen. Zelf zag ik het meest op tegen het mechanische deel. Electronica was ik niet echt bang voor. Mechanisch viel uiteindelijk mee, bouwbeschrijving was duidelijk genoeg. Elektrisch viel ook mee, gewoon je hoofd er bij houden en alle draadjes duidelijk markeren. Misschien dat het hielp dat niet alle draden bij mij dezelfde kleur hadden, kleur gebruikt om draad dikte aan te geven.
Nu alleen nog een serial aanvragen, de eerste keer was het terecht niet voldoende. Voorlopig gaan we nu eerst naar stealthburner en Tap upgraden. Oh en afzuiging beter regelen.
Tof!
Ik ben zelf nu voor de Galileo2 gegaan, dat zou weer wat VFA's schelen, door de enkele gear ipv dual gear.
Ik vind alleen het laden van filament wat minder handig dan bij de CW2 en de kwaliteit is er bij mij niet echt veel op vooruit gegaan. De Galileo2 is wel gebouwd als een tank! Echt goed over nagedacht.

Wat bij mij echt enorm heeft geholpen is de Tap. Dat ding is zo ongelofelijk veel beter dan die inductive probe icm die probe aan het bed. Echt een aanrader.

Voor ABS/ASA gebruik ik een Nevermore, gemonteerd onder het bed. Naast filteren help het ook om het in de behuizing wat sneller warm te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 04-03-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37

virus.elektro

profesionele monitor sloper

rinkel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:44:
[...]

Tof!
Ik ben zelf nu voor de Galileo2 gegaan, dat zou weer wat VFA's schelen, door de enkele gear ipv dual gear.
Ik vind alleen het laden van filament wat minder handig dan bij de CW2 en de kwaliteit is er bij mij niet echt veel op vooruit gegaan. De Galileo2 is wel gebouwd als een tank! Echt goed over nagedacht.

Wat bij mij echt enorm heeft geholpen is de Tap. Dat ding is zo ongelofelijk veel beter dan die inductive probe icm die probe aan het bed. Echt een aanrader.

Voor ABS/ASA gebruik ik een Nevermore, gemonteerd onder het bed. Naast filteren help het ook om het in de behuizing wat sneller warm te krijgen.
Nevermore heb ik al, en die helpt een hoop. Hepa filter is aardig voorbereid in de printer, alleen iets van sourcing voorbeeld zou erg mooi zijn. Nu zelf op zoek gegaan, en er zijn zoveel keuzes. Je moet bestellen van een plaatje zonder maten. Niemand die zoiets verkoopt zet de maten er bij. Alleen dat die in een stofzuiger past.
Ik zelf heb die inductieve sensor omgewisseld voor een volgens mij capacitieve sensor van Prusa. Werkt goed, houder vinden was wat moeilijk. (Hij zit in de Switchwire repository) Die inductieve sensor heb ik wel liggen, maar toen ik zag dat hij niet pastte en Nero hem al zat te omwikkelen met alutape, was het al snel voor mij gedaan.

Heb jij de jouwe via een kit gemaakt of ook zelf samengesteld?

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
virus.elektro schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:39:
[...]

Nevermore heb ik al, en die helpt een hoop. Hepa filter is aardig voorbereid in de printer, alleen iets van sourcing voorbeeld zou erg mooi zijn. Nu zelf op zoek gegaan, en er zijn zoveel keuzes. Je moet bestellen van een plaatje zonder maten. Niemand die zoiets verkoopt zet de maten er bij. Alleen dat die in een stofzuiger past.
Ik zelf heb die inductieve sensor omgewisseld voor een volgens mij capacitieve sensor van Prusa. Werkt goed, houder vinden was wat moeilijk. (Hij zit in de Switchwire repository) Die inductieve sensor heb ik wel liggen, maar toen ik zag dat hij niet pastte en Nero hem al zat te omwikkelen met alutape, was het al snel voor mij gedaan.

Heb jij de jouwe via een kit gemaakt of ook zelf samengesteld?
Die prusa pinda sensor is wel ok, ik heb er een in mijn Mini Mk3 (omgebouwde Mini) en die werkt goed.

Ik heb een Trident overgenomen van iemand, een Formbot kit, maar volledig uitelkaar gehaald en opnieuw opgebouwd.
Dit eigenlijk om een aantal redenen: Ik kon m voordelig overnemen, de onderdelen waren van ABS+ die niet goed tegen hitte kon (kromtrekken) tijdens het langdurig printen van ASA. Ik heb dus alles opnieuw geprint in ASA, daarvoor moest de printer uit elkaar en heb ik meteen de electronics opnieuw gedaan met betere bekabeling. De Nitehawk toolboard scheelt ook een flink stuk bekabeling, ook een aanrader overigens. Het enige wat nog intact is gebleven is het frame.
Soms heb ik ook dingen weer teruggedraaid, zoals sensorless homing. Ik kreeg dat niet goed werkend.
De printer was overigens goed gebouwd, er was verder niks mis mee, en voor alleen PLA/PETG was ie prima geschikt.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 05-03-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unsub
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-07 16:02
Ik weet niet of dit het juiste topic is om dit in te plaatsen, ik doe maar een poging.

3D printen is iets wat ik al jaren interessant vind.
Na het overlijden van een familie lid wat met een klein envelopje met geld kwam, heb ik vorige week de Sovol SV06 gekocht.

De eerste prints waren niet perfect maar zeker ook geen grote tekortkomingen vooral wat stringing hier en daar.
Na een paar dagen en veel veel veel lezen, bekijken en opzoeken besloten de upgrade te kopen met het klipper scherm

Heel enthousiast geïnstalleerd en sindsdien nog geen fatsoenlijke print gehad.
Het lijkt alsof bij de ene print de complete top layer optie weg gehaald is.
Ik heb meerdere slicers geprobeerd, ik heb complete instellingen van anderen geimporteerd en geprobeerd.

Ik heb al een paar keer op reddit gevraagd, maar daar ik nog wel tegenstrijdige dingen.

Is hier iemand, die misschien met mij zou kunnen kijken?
Ik denk dat ik veel zou hebben aan één advies om op te volgen, van één iemand die wellicht iets directer beschikbaar is dan de reactie tijd op reddit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHVBZFq9mvT-NFN2iTU22Nf1Usk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqvW24ynb8IIU6SxQzCR9H8K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fO5SR5gqSIdnzFoFSnYSKrfuVGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YWQt69ZOaMcMZxEV3VqojQT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_zOpdnepkpdJqhoTY4RnaEgUhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0o7A8ML3qkYo2q3dWrYxx37V.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCc3DM_8k7oEwSJVDfC7ksYOa-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFcr88YR2xh90vFaAxGiRF1z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7PaVGx7k_H9X0LAiBeGkZZPxK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHvjwA27iL6JWiLJ3eetbGKS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF5HJ1pkdlVYdi8Y17KTStqn8wQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlMF8EhwgOEaQJxgAY84TraX.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqQt2JTKMYCyo6MZOkO87CKMWao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSktCWJUqJl9lPI8I8Q7ADhG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWVel4jAtcTpvuPmSuV7LMkHn8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNmK0plGqlvOj2H5E3m4y2Dl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Unsub schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:23:
Ik weet niet of dit het juiste topic is om dit in te plaatsen, ik doe maar een poging.

3D printen is iets wat ik al jaren interessant vind.
Na het overlijden van een familie lid wat met een klein envelopje met geld kwam, heb ik vorige week de Sovol SV06 gekocht.

De eerste prints waren niet perfect maar zeker ook geen grote tekortkomingen vooral wat stringing hier en daar.
Na een paar dagen en veel veel veel lezen, bekijken en opzoeken besloten de upgrade te kopen met het klipper scherm

Heel enthousiast geïnstalleerd en sindsdien nog geen fatsoenlijke print gehad.
Het lijkt alsof bij de ene print de complete top layer optie weg gehaald is.
Ik heb meerdere slicers geprobeerd, ik heb complete instellingen van anderen geimporteerd en geprobeerd.

Ik heb al een paar keer op reddit gevraagd, maar daar ik nog wel tegenstrijdige dingen.

Is hier iemand, die misschien met mij zou kunnen kijken?
Ik denk dat ik veel zou hebben aan één advies om op te volgen, van één iemand die wellicht iets directer beschikbaar is dan de reactie tijd op reddit.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn eerste gedachten:
Met welk filament print je (PETG/ABS/PLA)?
Welke temperatuur?
Welke slicer met welk profiel?
Welke nozzle diameter heb je, en welke staat in je print profiel?
Heb je je bed/nozzle afstand wel gecalibreerd? lijkt wat aan de hoge kant, weinig "squish" op de first layer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unsub
rinkel schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:37:
[...]

Mijn eerste gedachten:
Met welk filament print je (PETG/ABS/PLA)?
Welke temperatuur?
Welke slicer met welk profiel?
Welke nozzle diameter heb je, en welke staat in je print profiel?
Heb je je bed/nozzle afstand wel gecalibreerd? lijkt wat aan de hoge kant, weinig "squish" op de first layer.
Op de foto grijs is PLA+ op 210 en blauw is PETG op 230 beide van Esun.

Ik heb meerdere slicers geprobeerd, Prusa, orca en cura
Nozzle is 0.4 en die staat ook in mn profiel.
Bed/nozzle was goed voordat ik upgraded naar het klipper scherm, mn prints waren niet perfect maar wel een stuk beter dan nu, desalniettemin ben ik dit sinds gisteren weer aan het calibreren dit keer met prints inplaats van de papier test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Unsub schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Op de foto grijs is PLA+ op 210 en blauw is PETG op 230 beide van Esun.

Ik heb meerdere slicers geprobeerd, Prusa, orca en cura
Nozzle is 0.4 en die staat ook in mn profiel.
Bed/nozzle was goed voordat ik upgraded naar het klipper scherm, mn prints waren niet perfect maar wel een stuk beter dan nu, desalniettemin ben ik dit sinds gisteren weer aan het calibreren dit keer met prints inplaats van de papier test.
Op het eerste gezicht lijkt het op underextrusion, maar volgens mij is dat het niet, neemt niet weg dat even te checken.
Het lijkt een beetje op nozzle 0.6 in profiel, maar 0.4 nozzle in gebruik.
Maar misschien is het linear/pressure advance? dat geeft ook dit soort resultaten als het te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:23

SambalBij

We're all MAD here

Koeling wellicht onvoldoende?

Ik heb ook (kort*) met dat Sovol klipper screen gespeeld met een SV06, en mijn ervaring was dat hij veel sneller print. Richting wat de SV07 doet, maar díe heeft een extra partcooler die de SV06 niet heeft.
Wat ik begreep en las is dat dat kleine fannetje wat er standaard op zit de boel bij die snelheden niet snel genoeg gekoeld krijgt, met een uitgesmeerde zooi als gevolg.

Ik heb zelf deze geprint (in PETG) en er op gezet: https://www.printables.co...an-duct-5015-blower-fan-v

* kort als in, dat klipper ding van Sovol zelf was naar mijn gevoel softwarematig ietwat rammelig... Via de webinterface kom je opties tegen om de boel (Klipper, Mainsail, etc en ook het OS) te updaten, waarna eerst het touchscreen niet meer werkte, en vervolgens heel het OS om zeep ging... Toen heb ik hem maar teruggestuurd naar Amazon - Stuk betere ervaring met een zelfbouw optie met Raspberry PI en een BTT schermpje, met daarop via KIAUH geinstalleerde Klipper en aanverwanten; voor de SV06 geconfigureerd middels de set (printer.cfg, klipper settings en macros, slicer profielen) van Bassamanator

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unsub
SambalBij schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:21:
Koeling wellicht onvoldoende?

Ik heb ook (kort*) met dat Sovol klipper screen gespeeld met een SV06, en mijn ervaring was dat hij veel sneller print. Richting wat de SV07 doet, maar díe heeft een extra partcooler die de SV06 niet heeft.
Wat ik begreep en las is dat dat kleine fannetje wat er standaard op zit de boel bij die snelheden niet snel genoeg gekoeld krijgt, met een uitgesmeerde zooi als gevolg.

Ik heb zelf deze geprint (in PETG) en er op gezet: https://www.printables.co...an-duct-5015-blower-fan-v

* kort als in, dat klipper ding van Sovol zelf was naar mijn gevoel softwarematig ietwat rammelig... Via de webinterface kom je opties tegen om de boel (Klipper, Mainsail, etc en ook het OS) te updaten, waarna eerst het touchscreen niet meer werkte, en vervolgens heel het OS om zeep ging... Toen heb ik hem maar teruggestuurd naar Amazon - Stuk betere ervaring met een zelfbouw optie met Raspberry PI en een BTT schermpje, met daarop via KIAUH geinstalleerde Klipper en aanverwanten; voor de SV06 geconfigureerd middels de set (printer.cfg, klipper settings en macros, slicer profielen) van Bassamanator
Nog voor ik de klipper gekocht heb, heb ik er al een 5015 fan opgezet, omdat ik inderdaad ook had gelezen dat de ventilator echt wel klein was.

De snelheid kwam ik een dag later ook achter, die stond als default na de upgrade op 250 deze heb ik sindsdien terug gedraaid naar 50.

Ik heb ondertussen meerdere slicers geprobeerd, meerdere settings en het begint ondertussen erg ontmoedigend te worden.
Ik had bewust gekozen voor het officiele klipper scherm van sovol want van huis uit heb ik gewoon niet de kennis of ervaring om met raspberry pi iets te beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Unsub schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Ik heb ondertussen meerdere slicers geprobeerd, meerdere settings en het begint ondertussen erg ontmoedigend te worden.
In de korte tijd dat ik met dat Sovol klipper scherm aan het spelen ben geweest, was mijn ervaring dat eigenlijk de enige slicer die redelijk goed werkte die oude, Sovol branded Curaslicer was. Daarvoor zaten de profiles e.d. ook bij het klipperscreen meegeleverd.
Ik kreeg het toen (gebrek aan ervaring ermee denk ik niet) niet direct voor elkaar om die profielen in een wat nieuwere Cura te krijgen, om helemaal maar niet te spreken van Prusaslicer/Orcaslicer... :)
Maar goed, toen hield dat scherm er bij mij mee op en ben ik daar dus ook niet meer mee verder gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unsub
SambalBij schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:15:
[...]

In de korte tijd dat ik met dat Sovol klipper scherm aan het spelen ben geweest, was mijn ervaring dat eigenlijk de enige slicer die redelijk goed werkte die oude, Sovol branded Curaslicer was. Daarvoor zaten de profiles e.d. ook bij het klipperscreen meegeleverd.
Ik kreeg het toen (gebrek aan ervaring ermee denk ik niet) niet direct voor elkaar om die profielen in een wat nieuwere Cura te krijgen, om helemaal maar niet te spreken van Prusaslicer/Orcaslicer... :)
Maar goed, toen hield dat scherm er bij mij mee op en ben ik daar dus ook niet meer mee verder gegaan.
Momenteel baal ik behoorlijk, voor de upgrade had ik best degelijke prints, ik had er plezier in, ben zelf dingen gaan ontworpen.
Nu ben ik sinds woensdag al aan het kutten en begin ik behoorlijk ontmoedigd te raken.

Weet je toevallig, of ik zou kunnen downgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Unsub schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:01:
[...]
Weet je toevallig, of ik zou kunnen downgraden?
Ja dat kan probleemloos!
Hoef je eigenlijk maar 2 dingen voor te doen.
Eerst fysiek het Klipperscreen weer verwijderen en het standaard LCD scherm weer terugplaatsen.
En dan de firmware van de controller van de printer zelf weer terugflashen naar Marlin (ipv de klipper-mcu firmware die daar nu op draait.)

Die firmware kun je vinden op https://www.sovol3d.com/pages/download
(Pak daar de SV06 Latest Firmware)

Plaats die bin file op een (verder lege) SD kaart, steek die in het slot op de controller, en zet de printer aan. Je ziet niks gebeuren op het scherm, maar zet na iets van 30 seconden de printer weer uit, verwijder de SD kaart en zet hem weer aan. Als alles goed is krijg je dan gewoon weer het reeds bekende scherm op de LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unsub
rinkel schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:00:
[...]

Op het eerste gezicht lijkt het op underextrusion, maar volgens mij is dat het niet, neemt niet weg dat even te checken.
Het lijkt een beetje op nozzle 0.6 in profiel, maar 0.4 nozzle in gebruik.
Maar misschien is het linear/pressure advance? dat geeft ook dit soort resultaten als het te hoog is.
Sorry, ik had je berichtje over het hoofd gezien.
Ik heb even gechecked, maar het profiel staat op 0.4 nozzle

Linear/pressure advance heb ik nog niet aan gezeten, waar zou ik dan naar moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unsub
SambalBij schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:09:
[...]

Ja dat kan probleemloos!
Hoef je eigenlijk maar 2 dingen voor te doen.
Eerst fysiek het Klipperscreen weer verwijderen en het standaard LCD scherm weer terugplaatsen.
En dan de firmware van de controller van de printer zelf weer terugflashen naar Marlin (ipv de klipper-mcu firmware die daar nu op draait.)

Die firmware kun je vinden op https://www.sovol3d.com/pages/download
(Pak daar de SV06 Latest Firmware)

Plaats die bin file op een (verder lege) SD kaart, steek die in het slot op de controller, en zet de printer aan. Je ziet niks gebeuren op het scherm, maar zet na iets van 30 seconden de printer weer uit, verwijder de SD kaart en zet hem weer aan. Als alles goed is krijg je dan gewoon weer het reeds bekende scherm op de LCD.
Ik denk oprecht dat ik dit maar ga doen.
Op reddit was er letterlijk net iemand die lachend zei: nog een slachtoffer van klipperization
Koop maar een nieuwe en terzijnetijd kun je deze repareren.
Alsof het geld mij op de rug groeit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Unsub schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:15:
[...]

Ik denk oprecht dat ik dit maar ga doen.
Op reddit was er letterlijk net iemand die lachend zei: nog een slachtoffer van klipperization
Koop maar een nieuwe en terzijnetijd kun je deze repareren.
Alsof het geld mij op de rug groeit. :+
Als het enige dat gewijzigd is Marlin naar Klipper zie ik eigenlijk maar 2 dingen:
- Rotation distance
- Pressure/Lenear advance

Ik weet eigenlijk niet of klipper linear advance omzet naar pressure advance, ik dacht het niet.
Dit staat iig in de slicer, in PrusaSlicer bij je filament settings, custom gcode
In Klipper staat dit in printer.cfg bij je Extruder settings, zoek op: pressure_advance
Ben wel benieuwd naar de waarde.
Geen idee of dit echt de oplossing is, maar is de moeite waard dit even te checken. meestal is de default wel ok.
Pagina: 1 ... 44 ... 52 Laatste