Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:06
Het grote slopen is begonnen >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Lekkere kleurencombinatie die je had, rood en groen :+ Wel fijn dat je zoveel ruimte hebt om alles georganiseerd neer te leggen. Hoe hebben de oude lagertjes van de pulley’s het gehouden? Ik lees daar veel verschillende maar vooral negatieve verhalen over. Dat hebben ze met de 3.1 opgelost.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
@pwillemske groen is origineel petg, rood is abs, moest ik al verplicht vervangen.

Lagers zijn 100% in orde. Ik heb dan ook niet heel veel geprint eigenlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
Wat doen de mensen hier om het losraken van boutjes in geprintte onderdelen van de printer tegen te gaan? Ergens roept iemand loctite maar ik twijfel of dat wel helpt ... ik vraag me af of er andere trucjes zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 12:44
@InflatableMouse loctite en abs gaan niet samen, wat ik van Nero3D begreep. Gebruikt de 3.1 niet al meer heat inserts om dit te voorkomen? Schroeven in abs voor een mechanisch belaste verbinding kan problemen geven (schroefgaten welke beginnen uit te lubberen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
Klopt, heat inserts werken al iets beter dan moertjes maar het probleem is dat geprinte plastics vervormen onder langdurig stress, dit is een heel bekend fenomeen eigenlijk en ik snap daarom niet waarom ze met EVA ervoor kiezen om boutjes helemaal binnenin te verstoppen van de printkop, waar je alleen nog bij kan komen als je je printkop helemaal uit elkaar haalt? Net met uit elkaar halen merkte ik wederom dat meerdere boutjes gewoon los zaten. Loctite (of iets vergelijkbaars) zal het boutje en moertje vasthouden maar als het plastic alsnog vervormd onder druk kan het item nog steeds losser komen te zitten (niet rammelend los, maar wellicht kan het iets verschuiven?).

Ik vraag het wel vaker in verschillende discord communities en de meeste mensen lijken niet eens van het bestaan van dit fenomeen te weten ... en claimen nooit iets vast te hoeven draaien. Ik snap echt niet hoe dat kan.

Misschien moet ik de boel gewoon in elkaar lijmen...

Voor de geinteresseerden:
https://polymerdatabase.c...ss-Strain%20Behavior.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdBruin
Ik ga het eens doorlezen, maar ik ken het fenomeen wel. Schroefgaten in plastic zijn niet mechanisch te belasten, daarvoor is het materiaal te zacht. Voeg daar nog warmte bij en dan gaat het nog ietsje sneller. Het Voron team maakt daarom veel gebruik van de messing inserts, het was ook een opmerking van Nero3D toen hij zijn Ratrig aan het bouwen was. Met de komst van 3.1 zijn deze wat meer gebruikt. Maar ik heb zelf nog geen Voron/Ratrig gebouwd, ik ben rustig alle onderdelen aan het bij elkaar sparen voor een Voron 2.4.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:03

Bijna af de Voron 2.4.

Nu de kabel rupsen monteren dan kan ik aan de software beginnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 02:23
breaker.evert schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:20:
Bijna af de Voron 2.4.
Nu de kabel rupsen monteren dan kan ik aan de software beginnen.
Altijd een mooi gezicht, zo'n electronics case. Leuk dat het bij de Mercury One (omgebouwde Ender 5) andersom is, dus als je een transparante bodemplaat hebt, kijk je naar die electronica.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:44

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:43:
[...]

Altijd een mooi gezicht, zo'n electronics case. Leuk dat het bij de Mercury One (omgebouwde Ender 5) andersom is, dus als je een transparante bodemplaat hebt, kijk je naar die electronica.
[Afbeelding]
Daarvoor heb je bij de Voron de hinged bed mod voor. Kun je in plaats van de normale bodemplaat ook een transparante voor installeren. Zit wel je bed er weer bovenop :'(
Maakt onderhoud/wiojzingen wel een stuk makkelijker vooral bij de grotere Vorons

[Voor 5% gewijzigd door Boullie op 08-05-2023 14:46]

Boullie

Acties:
  • +3Henk 'm!

• InflatableMouse
*O*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:46:
[...]
Daarvoor heb je bij de Voron de hinged bed mod voor. Kun je in plaats van de normale bodemplaat ook een transparante voor installeren. Zit wel je bed er weer bovenop :'(
Niet bij de Trident.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NickH16
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-06 08:14
Waar kopen jullie, jullie PLA, en andere soorten?
Ik koop het voornamelijk bij 123-3D, maar begrijp dat die toch aan de prijzige kant zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

NickH16 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:12:
Ik koop het voornamelijk bij 123-3D, maar begrijp dat die toch aan de prijzige kant zijn?
Tinytronics.nl, opencircuit.nl, 3do.eu(outlet heeft af en toe leuke actie(zelf nog niet geprobeerd)), amazon.nl.
Prusament is ook heel goed en af en toe gratis als je de meters spaart op printables.com.
Eigenlijk waar je het goedkoopste de goeie filamenten kunt krijgen.
Ben zelf wel fan van de devil design PETG filamenten. Print als een raket en maar 32 euro per 2KG in zwart, grijs en wit.

[Voor 7% gewijzigd door Boullie op 08-05-2023 16:20]

Boullie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:42
daar heb je weer de "Trident Inverted Electronics" mod voor :+

https://mods.vorondesign.com/detail/pXkXHVIUbqSWqQKJISczw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:46:
[...]
Maakt onderhoud/wiojzingen wel een stuk makkelijker vooral bij de grotere Vorons
Voor de 2.4 hebben ze ook de Rock n Roll mod. Dat zijn dan afgeronde uitsteeksels aan de achterkant, zodat je 'm makkelijk achterover kunt rollen. Wel creatief :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:58
Toen de rollen nog onder de 20 euro kostten haalde ik zo wel eens van 123-3d. Nu check ik vooral amazon.nl. Sunlu wil ook wel eens acties houden op hun eigen site. Meestal zijn er goede bundel offers en soms ook goede bulk offers. Vorig jaar heb ik 10 rollen zwart petg gekocht voor 9 euro per stuk.

Sinds begin van dit jaar heb ik het geluk dat 1 print het extreem goed doet op printables en een aantal doen het redelijk. Dit levert me elke maand een gratis rol op. En ik zit momenteel in een print dipje, dus dat filament komt me de oren uit. :')

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:12:
[...]

Voor de 2.4 hebben ze ook de Rock n Roll mod. Dat zijn dan afgeronde uitsteeksels aan de achterkant, zodat je 'm makkelijk achterover kunt rollen. Wel creatief :+
Daar had ik nog nooit van gehoord maar lijkt wel te werken.
PjotrStroganov schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:19:
[...]

Toen de rollen nog onder de 20 euro kostten haalde ik zo wel eens van 123-3d. Nu check ik vooral amazon.nl. Sunlu wil ook wel eens acties houden op hun eigen site. Meestal zijn er goede bundel offers en soms ook goede bulk offers. Vorig jaar heb ik 10 rollen zwart petg gekocht voor 9 euro per stuk.

Sinds begin van dit jaar heb ik het geluk dat 1 print het extreem goed doet op printables en een aantal doen het redelijk. Dit levert me elke maand een gratis rol op. En ik zit momenteel in een print dipje, dus dat filament komt me de oren uit. :')
10.000 prusameters is een prusa mini+ he ;)

[Voor 51% gewijzigd door Boullie op 08-05-2023 17:37]

Boullie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:03
mphilipp schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:43:
[...]

[Afbeelding]
Dat staat op de planning.

Eerst wil de printer goed werkende krijgen. En daarna kijken voor mods.

De printer werkt maar helaas lopen de motoren niet gelijk. Waardoor de as scheef staat.

Wat ik wel mis is een noodstop. Deze ga ik plaatsen op de gpio pins van de rpi als ik deze indruk krijgt hij de commando m112 en de printer stopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:51
Er is een speciaal topic over filamenten, al wordt er niet heel erg actief in gepost.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089662

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike-Nikon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-05 20:15
Ik kan niet wachten..................
Hoe lang voor hij bij je binnen was?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse
Mike-Nikon schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:05:
[...]

Ik kan niet wachten..................
Hoe lang voor hij bij je binnen was?
29 april besteld, 3 mei verzonden, vandaag binnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PjotrStroganov
Boullie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:33:
[...]

Daar had ik nog nooit van gehoord maar lijkt wel te werken.

[...]

10.000 prusameters is een prusa mini+ he ;)
Ja, ik laat het lekker staan en zie wel wat ik er mee doe :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdBruin
@mphilipp heb jij een Mercury One? Hoe bevalt deze mod t.o.v. de originele Ender 5?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
MdBruin schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:30:
@mphilipp heb jij een Mercury One? Hoe bevalt deze mod t.o.v. de originele Ender 5?
Dat kan ik je over (denk ik/hoop ik) een week of twee zeggen. Ik krijg deze week nog wat onderdelen binnen en een vriend van me gaat de printed parts op zijn Bambu maken.
Ik ga er ook nog een Hydra van maken, maar je kunt eerst de Maercury One doen en daarna de Hydra.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdBruin
@mphilipp ik ben benieuwd, deze mod zou voor mij sneller voor elkaar zijn dan de Voron 2.4 bij elkaar te sparen.
Ik weet van beide, de Mercury One voor het corexy en de Hydra voor het bed.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Onder het mom van "Never waste a good crisis" vandaag maar bij Bondtech een extruder voor Prusa printers en bij RatRig een P+F Super Pinda aangeschaft nadat gisteren alweer de mount voor de BLTouch afgebroken bleek te zijn toen ik mijn Revo eindelijk eens wilde installeren. Hopelijk heb ik straks een printer die alles als een zonnetje doet.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
MdBruin schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:17:
@mphilipp ik ben benieuwd, deze mod zou voor mij sneller voor elkaar zijn dan de Voron 2.4 bij elkaar te sparen.
Ik weet van beide, de Mercury One voor het corexy en de Hydra voor het bed.
Inderdaad. In principe is de Mercury One relatief snel gedaan; dat is alleen de linear rails, twee motoren en wat snaren toevoegen. En de 'torens' (printed parts) voor de snaren en de wieltjes waar ze langs lopen.
Je hoeft de electronica niet heel veel aan te passen, maar ik vind het zelf wel handiger om er een ander bordje in te stoppen. Zeker als je de Hydra conversie overweegt. Dan heb je niet genoeg aan de stepper drivers op het originele bordje. En (in ieder geval op de Plus) werkt het touch screen niet meer onder Klipper. Ja, er is een fork van Klipper waar ie wel werkt, maar daar ben ik geen voorstander van. Je bent dan weer overgeleverd aan iemand die die fork moet onderhouden. Daar kan ie over 3 maanden mee stoppen zeg maar...
En je hebt van die kleine schermpjes die ook op de Voron 2.4 worden toegepast die eigenlijk meer dan genoeg zijn. Optioneel kan er een groot touchscreen op, maar dat is niet verplicht of noodzakelijk.

En er moet een gouden Pi in natuurlijk voor Klipper. Kan allemaal in de bestaande electronica box. Persoonlijk vind ik die Voron style skirts mooier, en dan heb je alles mooi op DIN rails, wat overzichtelijker is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Filamentz
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-05 09:58

Filamentz

| 3D printer filament |

Ik ken nog wel een goede site.... 8)

WWW.FILAMENTZ.NL -10% met '10%TWEAKERS'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
@ocf81 die P+F ga je geen spijt van krijgen!

Acties:
  • 0Henk 'm!
InflatableMouse schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:31:
@ocf81 die P+F ga je geen spijt van krijgen!
Ik mag hopen van wel. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit gaat werken. Nu alleen nog tig draadjes krimpen en een kabelketting erop frutten. Als alles binnen is maar eens kijken of mijn plan om het montagepunt voor de filamentsenor te misbruiken kans van slagen heeft en dan weer eens de SL1S aanzwengelen om daar een tijdelijk onderdeel voor te printen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:14
Boullie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:18:
[...]
Ben zelf wel fan van de devil design PETG filamenten. Print als een raket en maar 32 euro per 2KG in zwart, grijs en wit.
Ik ook, top materiaal en ook per kilo wel interessant..👍

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 10:16

Pixelmagic

Ubergeek

Ik kom net deze post tegen met een opensource 3d scanner met een hele nette kwaliteit. De printplaten en camera zijn bij elkaar €85 en stepper motoren en een raspberry hebben veel mensen hier nog wel liggen.

Kwaliteit zie er best wel goed uit, zal best even duren denk ik maar ook nauwkeurigheid zou heel erg goed moeten zijn. Ik ga me er eens in verdiepen, heb niet speciaal nut voor dingen te scannen maar denk dat als je zo een ding hebt dat er vanzelf dingen voorbij komen waar je nu niet zomaar aan begint. Ik denk vooral aan reparatie van specifieke onderdelen bijvoorbeeld.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!
ik vraag me af hoe goed dit op te schalen is en of je ook met een stereoscopische versie betere point clouds kan genereren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!
BTW, heeft iemand een adresje voor een ERCF kit binnen de EU?

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
Pixelmagic schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:38:
Ik kom net deze post tegen met een opensource 3d scanner met een hele nette kwaliteit. De printplaten en camera zijn bij elkaar €85 en stepper motoren en een raspberry hebben veel mensen hier nog wel liggen.
Wat een geinig spul! Het model wordt uiteindelijk wel in een of andere cloud van hen berekend. Gratis, maar je kunt donaties doen. Ben erg benieuwd of dit een beetje werkt. Altijd een leuk projectje om iets mee te doen. Ik heb hier een paar werkeloze Pi's liggen, dus dit is wel een leuk klusje.

Maar goed...eerst een printer maken :+

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-06 16:21
PjotrStroganov schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:36:
[...]

Ja, ik laat het lekker staan en zie wel wat ik er mee doe :)
Wat is je profiel op printables ? Misschien dat ik een bezoekje breng *; :w

• PjotrStroganov
Erebus1 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:53:
[...]

Wat is je profiel op printables ? Misschien dat ik een bezoekje breng *; :w
Klik. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:53:
BTW, heeft iemand een adresje voor een ERCF kit binnen de EU?
Ik niet, maar ik heb wel een tipje: Fysetc (dus Ali E, en dus China) is jarig en doet de ERCF in de aanbieding voor $63 oid. Best de moeite waard. Zo'n kit heeft minder om het lijf dan een complete Voron, dus ik denk dat je je er geen buil aan kunt vallen. Overigens zag ik op de Voron Discord dat het aanbeveling verdient om de ERCF op een paar alu extrusions te monteren omdat ie zichzelf makkelijk krom trekt. Maar misschien heb je al die tips al gezien.

mphilipp schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:01:
[...]

Ik niet, maar ik heb wel een tipje: Fysetc (dus Ali E, en dus China) is jarig en doet de ERCF in de aanbieding voor $63 oid. Best de moeite waard. Zo'n kit heeft minder om het lijf dan een complete Voron, dus ik denk dat je je er geen buil aan kunt vallen.
Dan zou ik eerst ali van mijn blokkeerlijst moeten halen. Maar toch bedankt voor de tip!
Overigens zag ik op de Voron Discord dat het aanbeveling verdient om de ERCF op een paar alu extrusions te monteren omdat ie zichzelf makkelijk krom trekt. Maar misschien heb je al die tips al gezien.
Ik zit niet op Discord, en dat zal denk ik van mijn leven ook niet gaan gebeuren. Die toko is nog erger dan facebook als het gaat om privacy. Dus bedankt voor de tip. Zou printen in PETG-CF of ABS-CF helpen?

[Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 10-05-2023 11:19]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:19:
Ik zit niet op Discord, en dat zal denk ik van mijn leven ook niet gaan gebeuren. Die toko is nog erger dan facebook als het gaat om privacy. Dus bedankt voor de tip. Zou printen in PETG-CF of ABS-CF helpen?
Ja, dat zal wel, maar de informatie die daar te vinden is, is redelijk cruciaal imho. Dus misschien moet je iets verzinnen. Een vm oid.
Het gaat niet om de printed parts, ook al zou ik die zo stevig mogelijk maken, maar hij trekt krom over de assen. Als je dat hele ding op extrusies monteert, blijft ie recht. Ik zal straks eens kijken; er is ee github voor die mod, en nog een paar mods die best wel handig zijn. Iets met happy hare en lucky bunny oid.

[edit]
Sturdy Bunny
Happy Hare

[Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 10-05-2023 12:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Ja, dat zal wel, maar de informatie die daar te vinden is, is redelijk cruciaal imho. Dus misschien moet je iets verzinnen. Een vm oid.
Het gaat niet om de printed parts, ook al zou ik die zo stevig mogelijk maken, maar hij trekt krom over de assen. Als je dat hele ding op extrusies monteert, blijft ie recht. Ik zal straks eens kijken; er is ee github voor die mod, en nog een paar mods die best wel handig zijn. Iets met happy hare en lucky bunny oid.

[edit]
Sturdy Bunny
Happy Hare
Dank voor de links! Ik denk dat ik inderdaad voor de SBP ga, dan heb ik gelijk een beter aangrijppunt voor een beugel waarmee ik het ding op de printer kan monteren.

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
ocf81 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Dank voor de links! Ik denk dat ik inderdaad voor de SBP ga, dan heb ik gelijk een beter aangrijppunt voor een beugel waarmee ik het ding op de printer kan monteren.
Er zijn ook meer mods te vinden in de usermods sectie van de ERCF github, maar zo links en rechts zijn er ook weer aparte projecten die je daar weer niet vindt. Vandaar dat ik ook mijn oor te luisteren leg in de Discord. Daar is echt heel veel info te vinden, én de figuur die ERCF heeft bedacht. Als ik jou was, zou ik een manier bedenken om daarmee om te gaan zonder dat jouw privacy in het geding komt.

mphilipp schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Er zijn ook meer mods te vinden in de usermods sectie van de ERCF github, maar zo links en rechts zijn er ook weer aparte projecten die je daar weer niet vindt. Vandaar dat ik ook mijn oor te luisteren leg in de Discord. Daar is echt heel veel info te vinden, én de figuur die ERCF heeft bedacht. Als ik jou was, zou ik een manier bedenken om daarmee om te gaan zonder dat jouw privacy in het geding komt.
Ik heb er wel eens naar gekeken. Mijn conclusie is dat het doordat er een muur omheen zit er geen manier is om mee te lezen zonder een account te maken.
Zolang het Voron team ook geen bridge maakt naar een Matrix server is er ook geen omweg. Ik houd vooral de reddit in de gaten. Die kan je lezen zonder in te loggen. Ik zie nu dat er ook een forum is. Die ga ik ook maar eens in de gaten houden.

© ocf81 1981-infinity

• pwillemske
  • Niet online
[...]

Ik niet, maar ik heb wel een tipje: Fysetc (dus Ali E, en dus China) is jarig en doet de ERCF in de aanbieding voor $63 oid. Best de moeite waard. Zo'n kit heeft minder om het lijf dan een complete Voron, dus ik denk dat je je er geen buil aan kunt vallen. Overigens zag ik op de Voron Discord dat het aanbeveling verdient om de ERCF op een paar alu extrusions te monteren omdat ie zichzelf makkelijk krom trekt. Maar misschien heb je al die tips al gezien.
Heb je toevallig een linkje? Bij mij kost ie gewoon 130 euro (misschien dat het nou weer voorbij is).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
pwillemske schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:28:
[...]
Heb je toevallig een linkje? Bij mij kost ie gewoon 130 euro (misschien dat het nou weer voorbij is).
Nee, het is nog niet. Je moet naar Ali gaan en dan de Fysetc Official Store opzoeken. Daar vind je een hoogst verwarrende pagina met de aanbiedingen en wanneer ze geldig zijn. Ze hebben inmiddels iets veranderd, want de prijzen klopten niet. Gisteren hadden ze ineens een datum staan boven de aanbieding van de ERCF kit. En als ik nu (op dit moment) kijk, zie ik de ERCF er helemaal niet meer op staan. Nou ja, Chinese logica zullen we maar zeggen. Hou het in de gaten. Uit mijn hoofd stond er dat die ERCF de 18de in de aanbieding kwam. Maar don't take my word for it....check gewoon zo af en toe.

• InflatableMouse
Boullie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:18:
[...]

Ik heb ooit eens een rol eSun PETG gekocht, de helft hangt nu na een jaar weer aan de spoolholder omdat het stringt als een seniele rotweiler (oke, tikkeltje overdreven :+ ).

Hoe is dat met DD PETG? Andere soorten van DD ben ik wel tevreden over, alhoewel de ASA nog wel behoorlijk kromtrekt.

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse Ik heb dat ook met een rol Fillamentum CPE gehad, een paar uur in een voedseldroger (wordt alleen gebruikt voor filament) en het was een stuk minder. Hoor je het filament ook knetteren en ooit zelfs dampen als het de nozzle uit komt?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
Iemand al eens gehoord van de Rook Mk1? Een nieuwe DIY CoreXY printer, maar dan echt in de stijl van RepRap: de meeste onderdelen moet je zelf printen, veel meer dan bij bv een Voron. Je moet ook het frame printen. Op die manier zou de printer voor ongeveer $260 te maken zijn. Alles open source.

Er komt later nog wel een Rook Evolution, waar je dan $10 moet betalen voor de STL's, zodat hij de bandbreedt voor Github kan betalen.

Best een interessante ontwikkeling. Geen highspeed monster, maar een echte RepRap printer, zeg maar back to basics. Hier is het allemaal mee begonnen. Uiteraard compleet te modden. En als je echt wil, kun je natuurlijk het frame ook maken van extrusions, maar daar wordt ie duurder mee (duh!).

Ik vind dat dit steun verdient!

Leuk speeltje en inderdaad wel een grappige eerste printer. Ik had er wel eens iets over gelezen, maar nooit echt uitgezocht wat voor een printer het nu precies was.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse
pwillemske schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:43:
@InflatableMouse Ik heb dat ook met een rol Fillamentum CPE gehad, een paar uur in een voedseldroger (wordt alleen gebruikt voor filament) en het was een stuk minder. Hoor je het filament ook knetteren en ooit zelfs dampen als het de nozzle uit komt?
Tx, maar ik denk het niet. het is bij mij op zolder redelijk warm en droog, 47% RH.

Als het te vochtig zou zij zou het ook zichtbaar zijn in de print en inderaad ook knetteren.

Video:
YouTube: PC000839

Eerste printje op de video is 225C, elke volgende is 5C warmer.

Elk printje begint bij 0mm retractie, tot 3mm.

[Voor 8% gewijzigd door InflatableMouse op 11-05-2023 18:35]

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse Ah, nee dan zal dat niet het probleem zijn, gewoon een slechte rol :P

Hoe staat het met de vcore upgrade?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse
pwillemske schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:52:
Hoe staat het met de vcore upgrade?
Zitten pas 2 vlakken hier haaks, de verbindingen tussen wat op de foto links en rechts is (is eigenlijk rechts en links) zitten nog deels los. Ik heb niet genoeg braces nog om het frame verder te bouwen.

Ik wil dit keer echt heel erg mijn best gaan doen om elk vlak dat ik maak zo haaks mogelijk te krijgen, en te houden. Ik houd het dan ook bij in een spreadsheet (NERD!) zodat ik ook weet wanneer en hoe er iets veranderd is tijdens de bouw. Voor nu heb ik 2 vlakken binnen een paar honderste graad nauwkeurig en vastgezet met die braces (helpt echt goed overigens), waarvan 1 vlak 0.15mm op 1 hoek uit het vlak staat, beetje getordeerd dus als het ware. Dat krijg ik niet goed omdat dat vlak alleen met die hoekstukken vastzit en een van die extrusies denk ik dus een beetje gebogen is. Als ik weet welke dan kan ik die een kwart slag draaien, of ik kan dat vlak dwingen (forceren dus) wanneer het frame "af" is. Ik denk niet dat het belangrijk genoeg is om me er heel druk om te maken, het is het achtervlak maar en ik kan met de verbindingen waar de Y railsen op komen daar rekening mee houden.

Voor nu kan ik niets meer doen. Ten eerste ben vanochtend zwaar door m'n rug gegaan door een plastic pannenlikkertje uit de la te tillen (heel zwaar die dingen!) en ik kan alleen nog als een heel oud mannetje krom door huis strompelen en ten tweede print de Ender niet snel genoeg. Ik heb een halve rol afval geproduceerd ook nog es, omdat dat stomme ASA krom blijft trekken in die tent van de Ender. 3dlac busje half leeggespoten op die PEI sheet toen bleef het vast zitten maar guess what, de print trok alsnog krom en had de PEI sheet gewoon van de magneet losgetrokken. Ik heb dus 5 bananen geprint, zeg maar.

Ik weet niet wat ik er aan moet doen, ik heb denk ik alles geprobeerd inclusief een tent van 55C met externe heater, meer/minder infil, heter/kouder bed, 0.3 layers, niets lijkt te helpen. Ik heb 1 rechte, de rest (ook op de foto) is krom en daarmee ook zwak. Ik ga ze denk ik nu in PETG printen, dat stringing is voor deze objecten geen probleem, heatgun, boortje erdoor en klaar is tie. Als ze maar recht en sterk zijn.

Ten derde wacht ik nog op onderdelen, meer daarover volgt nog wanneer het binnen is 8).

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse Aj, van de lichtste dingen gaan mensen door hun rug, pijnlijk! Die braces zijn tijdelijk neem ik aan? Ziet er wel handig uit dus die ga ik ook eens een stuk of 10 printen, ik heb namelijk geen 2e printer meer dus moet alles van te voren printen en goed voorbereiden. Anders moet ik wel een 2e printer kopen :P

Hoe krijg en meet jij die hoeken? Ik weet wel dat ik er flink mee heb gevochten destijds en zeker niet alles precies haaks is. Daarom wil ik alles opnieuw doen. Wel klote van dat ASA, zijn de onderdelen voor de printer zelf wel goed gelukt?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• InflatableMouse
@pwillemske Nee, ook daar trok een deel van krom. Vandaar de slotzin "ten derde ...".

Men neme 2 bananen ... >:)

Ik pak een machine haak, engineers square. Hoe je het wilt noemen. De mijne zijn DIN 875/0, 130x200 en uit 1 stuk geslepen. Ik pak 2 lijmklemmen en ik zet de profielen daarmee vast op de haak. Hoekplaatje erop, klemmen los en controleren. Ik doe dat door de haak in de hoek te zetten, de korte kant vast te houden met 1 hand, en met de andere hand de lange zijde zachtjes heen en weer te wiebelen. Je hoort hem dan slepen langs het profiel, Als die vrij wiebelt, staat tie uit de haak, en als die klemt op de lange zijde aan de bovenkant dan staat tie in de haak. Als die in de haak staat, kan je tegen de kopse kant van de korte zijde met je vinger tikken dan hoor je hem tingelen tegen het profiel. Als die goed is zet ik de haak aan de buitenkant op de rand klem, zodat ik de brace aan de binnenkant vast kan zetten. De haak aan de buitenkant is alleen voor een stukje stijfheid in de hoek om de brace te plaatsen.

Vervolgens meet ik, zo goed en kwaadschiks als het wil, met een rolmaat de lengte van de profielen en diagonaal van uiterste hoek tot hoek. Op de foto zie je hoe ik dat doe. De dikke lijntjes op de rolmaat zijn 0.5mm en ik druk het profiel elke hoek vast op het lint van de rolmaat om het plat te drukken en ik maak er een foto macro van. Ik denk niet dat je hiermee heel erg nauwkeurig zal meten, maar op een 0.5mm moet nog net lukken. Ik denk dat dat ook wel goed genoeg is haha.

Als je dan die waarden hebt dan weet je de hoek. Nu ben ik niet zo goed in wiskunde en van sinussen en cosinussen slaat mijn brein op tilt. Vandaar deze handige pagina.

Als je daar de waarden invult voor een hoek uit het frame en speelt met 1mm meer of minder, zul je zien dat die ene mm ongeveer 0.13 graden verschil maakt. Mijn hoeken zitten op 90.021 van het ene vlak en 90.12 in het andere vlak. Ik vind het gescheten zo, dat is een factor 5 tot 10 beter dan mijn 3.0 build. Daar kreeg ik een vlak wel haaks, maar na in elkaar bouwen en dat frame ronddraaien stond alles weer zo scheef als een hoepel (wederom, vandaar dit keer de braces om daarbij te helpen).

En zo ga ik te werk. Ik volg de build guide in grote lijnen, ik denk dat het goed is dat ze met de 3.1 "op hun kop" bouwen. Dat vlak krijgt bij mij ook 4 braces.

Als het frame klaar is met al die braces erin, zal ik alleen de braces weghalen waar ze in de weg zitten. Overal waar een brace kan, zal deze dus ook blijven zitten. Vind het er wel stoer uitzien ook! 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

@InflatableMouse Je zou kunnen proberen je bottom layers concentric te maken ipv lines. Een geprinte lijn wil samentrekken over de lange as, concentric zorgt voor zowel minder lange lijnen als haakse lijnen. Zou het omkrommen moeten verminderen.

• MdBruin
@mphilipp je kunt zelf nog heel goedkoop kunnen gaan met de Mercury One mod, door de originele stepper te gebruiken. Ja je hebt dan alleen wel op 1 stepper 2 assen zitten maar dat maakt voor de werking niet uit. En met klipper heb je de mogelijkheid tot meerdere mcu's waardoor je goedkoop ook een tweede eraan kunt hangen voor meer steppers (dit werd vroeger ook gedaan door het Voron team omdat er geen bordjes toen bestonden met meer dan 4 drivers). Ik zou alleen voor de Mercury One mod alleen even de riemen en pulley's moeten bestellen, de rest moet ik hebben liggen (al zijn de rails wat te lang, 355mm)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
MdBruin schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:37:
@mphilipp je kunt zelf nog heel goedkoop kunnen gaan met de Mercury One mod, door de originele stepper te gebruiken. Ja je hebt dan alleen wel op 1 stepper 2 assen zitten maar dat maakt voor de werking niet uit. En met klipper heb je de mogelijkheid tot meerdere mcu's waardoor je goedkoop ook een tweede eraan kunt hangen voor meer steppers (dit werd vroeger ook gedaan door het Voron team omdat er geen bordjes toen bestonden met meer dan 4 drivers). Ik zou alleen voor de Mercury One mod alleen even de riemen en pulley's moeten bestellen, de rest moet ik hebben liggen (al zijn de rails wat te lang, 355mm)
Go for it!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 19:24
mphilipp schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:16:
Iemand al eens gehoord van de Rook Mk1? Een nieuwe DIY CoreXY printer, maar dan echt in de stijl van RepRap: de meeste onderdelen moet je zelf printen, veel meer dan bij bv een Voron. Je moet ook het frame printen. Op die manier zou de printer voor ongeveer $260 te maken zijn. Alles open source.
[YouTube: Your first DIY CoreXY 3D Printer the Rook MK1 - Full Release]
Er komt later nog wel een Rook Evolution, waar je dan $10 moet betalen voor de STL's, zodat hij de bandbreedt voor Github kan betalen.

Best een interessante ontwikkeling. Geen highspeed monster, maar een echte RepRap printer, zeg maar back to basics. Hier is het allemaal mee begonnen. Uiteraard compleet te modden. En als je echt wil, kun je natuurlijk het frame ook maken van extrusions, maar daar wordt ie duurder mee (duh!).

Ik vind dat dit steun verdient!
Join the club :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
En print zo'n Rook ook nog met enige kwaliteit? Het lijkt mij meer een speeltje dan een serieus stuk gereedschap. Natuurlijk zijn speeltjes zo nu en dan ook heel leuk hoor. ;)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinky-H9
ocf81 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:11:
En print zo'n Rook ook nog met enige kwaliteit? Het lijkt mij meer een speeltje dan een serieus stuk gereedschap. Natuurlijk zijn speeltjes zo nu en dan ook heel leuk hoor. ;)
Voor mij was het meer een projekt van: Oh heb nog een doos vol troep liggen .... he kan ik een rook van maken :)

Printen gaat best leuk maar is niet te vergelijken met mijn Vcores :)
Dus wil je een printer die echt netjes print ..... naja doe maar geen Rook dan maar wil je knutselen aan een leuk projekt en het kan ook nog printen .... Go for it.

Mijn dochter gebruikt Rook nu voor prullaria te printen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:42
Uiteindelijk blijft het een kwestie van snelheid - 'kosten' - kwaliteit. 'pick two'

Een voron/vcore/bambu koop je niet om alleen mooi te printen, het gaat m.i. om mooi en snel.

Sowieso als je op een Mendel (jammer dat ik die niet meer heb :X ) gcode van nu gooit ziet een print er ook al 200x beter uit. Slicer ontwikkelingen hebben echt heel veel effect gehad op vooral printkwaliteit.

Hardware innovaties, en specifiek movement systemen, hebben het vooral sneller gemaakt.

[Voor 45% gewijzigd door Rmg op 12-05-2023 09:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
Pinky-H9 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:17:
[...]
Voor mij was het meer een projekt van: Oh heb nog een doos vol troep liggen .... he kan ik een rook van maken :)

Printen gaat best leuk maar is niet te vergelijken met mijn Vcores :)
Dus wil je een printer die echt netjes print ..... naja doe maar geen Rook dan maar wil je knutselen aan een leuk projekt en het kan ook nog printen .... Go for it.
Het is eigenlijk weer terug naar de roots van de RepRap/Open Source beweging: dat iedereen in staat is om met weinig middelen zelf een 3D printer te bouwen. Die houten Mendel van Jo Prusa zal ook niet een wonder van precisie en snelheid zijn, maar toen was er weinig te kiezen: het was een professionele printer van €10.000 of dit.
Mijn dochter gebruikt Rook nu voor prullaria te printen.
Dat is prachtig. Dit zijn ook mooie projecten voor kinderen om te leren hoe je zoiets bouwt. Net als het oorspronkelijke doel van de Raspberry Pi.

Maar ja...die Chinezen maken tegenwoordig zulke belachelijk goedkope spullen, dat zelfs een Rook relatief duur lijkt (als je niet wat hardware hebt liggen). Kijk eens naar deze contraptie uit China:

Lijkt wel een Prusa Mini kloon. Maar deze kit kost nog geen €200. Is natuurlijk lang niet zo leuk als een Rook bouwen van 'scraps', maar goed. Op zich is er momenteel wel heel veel keuze op de 3D printermarkt voor consumenten. Het lijkt er in ieder geval op dat de DIY printers erg sterk aanwezig zijn, mede door de ruime keuze in kwalitatief goede kits, want self sourcing is niet voor iedereen even makkelijk (hoewel Ali E bijna alles heeft). En dankzij oa Bambu wordt de boel nu een beetje onder druk gezet om vooral ook printers te maken die helemaal aan de andere kant van het spectrum staan en die gewoon out of the box goed en snel printen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinky-H9
Och als ik mijn rook de kosten moet berekenen kon ik 4 Lerdges kopen :)
(Heb wat dure komponenten gebruikt :) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

InflatableMouse schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Ik heb ooit eens een rol eSun PETG gekocht, de helft hangt nu na een jaar weer aan de spoolholder omdat het stringt als een seniele rotweiler (oke, tikkeltje overdreven :+ ).

Hoe is dat met DD PETG? Andere soorten van DD ben ik wel tevreden over, alhoewel de ASA nog wel behoorlijk kromtrekt.
Stringing is wel een beetje inherent aan PETG geloof ik en dit heeft het dus ook bij mij. Maar klein brandertje en het is zo weg.

Boullie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
Boullie schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Stringing is wel een beetje inherent aan PETG geloof ik en dit heeft het dus ook bij mij. Maar klein brandertje en het is zo weg.
Mja, oke.

Is het zo erg als dit ook?

Retraction lijkt gewoon compleet niets te helpen namelijk, dat zijn 5 verschillende temperaturen met retraction van 0mm naar 3mm (op een direct drive). Geen verschil te zien ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

InflatableMouse schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:03:
[...]

Mja, oke.

Is het zo erg als dit ook?

Retraction lijkt gewoon compleet niets te helpen namelijk, dat zijn 5 verschillende temperaturen met retraction van 0mm naar 3mm (op een direct drive). Geen verschil te zien ...
Had toevallig nog een printje van 2 dagen geleden liggen.
Zijn natuurlijk wel ultieme poepprints dit qua stringing. Mijn resultaat lijkt wel iets minder te hebben dan dat van jou. Dit is toevallig prusament orange PETG maar devil design heeft hetzelfde resultaat.

Boullie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 23:58
Ziet er bekend uit. Is bij mij ook altijd met PETG zo (gebruik nu PETG van FormFutura).

Brander er even snel langs en alles is weg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
Die meneer die een toolchanger aan het bouwen is met de Voron Tap technologie heet weer wat progressie:

Je ziet hier wel waarom het bij een Trident handiger is. Bij een moving gantry design moet je steeds weer naar boven; kost weer tijd. Een fixed gantry zit altijd op de juiste hoogte. Scheelt toch weer een paar seconden per change. Loopt best op bij grote/complexe prints.

En omdat het altijd gekker kan, besloot deze meneer er een schepje bovenop te doen, want waarom niet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse

Beetje aangepaste brace, in PETG en geen bananen meer. Op die ene foto lijkt het nog krom maar dat komt door de lens denk ik.

De binnenkant heeft geen afgeschuinde hoeken meer en deze is 4mm smaller. Zit met de voorkant gelijk aan de buitenkant (dus tegen enclosure paneel) zodat de 4mm aan de binnenzijde ruimte biedt voor een haak om de hoek te controleren.

Deze kan ik per 2 printen, duurt 12 uur per 2 dus volgende week heb ik genoeg braces om het frame af te maken.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

InflatableMouse schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:30:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beetje aangepaste brace, in PETG en geen bananen meer. Op die ene foto lijkt het nog krom maar dat komt door de lens denk ik.

De binnenkant heeft geen afgeschuinde hoeken meer en deze is 4mm smaller. Zit met de voorkant gelijk aan de buitenkant (dus tegen enclosure paneel) zodat de 4mm aan de binnenzijde ruimte biedt voor een haak om de hoek te controleren.

Deze kan ik per 2 printen, duurt 12 uur per 2 dus volgende week heb ik genoeg braces om het frame af te maken.
Zijn dat blijvende structurele elementen ? Als dat zo is een bijzondere constructie, lijkt me dat er wel wat beters te bedenken is wat dezelfde stevigheid geeft.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

mphilipp schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:59:
Die meneer die een toolchanger aan het bouwen is met de Voron Tap technologie heet weer wat progressie:
[YouTube: TapChanger printing]
Je ziet hier wel waarom het bij een Trident handiger is. Bij een moving gantry design moet je steeds weer naar boven; kost weer tijd. Een fixed gantry zit altijd op de juiste hoogte. Scheelt toch weer een paar seconden per change. Loopt best op bij grote/complexe prints.

En omdat het altijd gekker kan, besloot deze meneer er een schepje bovenop te doen, want waarom niet?
[YouTube: My 14-material tool changer preview: colorful 3D printing]
Het eerste filmpje had ik ook al gezien, hij vordert best redelijk de laatste tijd vind ik. Als hij zo door gaat hebben we na de zomer een werkende 8)

De tweede meneer maakt volgens mij niets tastbaars, hij maakt vooral veel hele mooie filmpjes over hoe mechanismes werken. Ziet er zeker leuk uit maar vraag me af hoeveel mensen hier echt behoefte aan hebben en het zullen gaan bouwen.

PVoutput van mijn 4950Wp

• InflatableMouse
Pixelmagic schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:47:
[...]

Zijn dat blijvende structurele elementen ? Als dat zo is een bijzondere constructie, lijkt me dat er wel wat beters te bedenken is wat dezelfde stevigheid geeft.
Ze zullen blijven zitten waar ze niet in de weg zitten voor andere ondelen zoals railsen en dergelijke.

Het is in eerste instantie bedoeld als hulpmiddel bij assemblage om vlakken haaks te houden. Ik kan zelf ook iets beters verzinnen, zoals schoren van hoek tot hoek en die met spanwartels afstellen. Maakt het complexer en een stuk kostbaarder. Deze dingen kosten nog geen 2 euro per stuk aan filament en 2 stuks in een hoek maakt een vlak als geheel meer dan stijf genoeg om aan een half afgebouwd frame te kunnen sjorren, draaien, tillen, etc zonder het risico dat het allemaal verzet.

Ik ben benieuwd, wat vind je er zo bijzonder aan en hoe je het zelf zou doen?

• mphilipp
Pixelmagic schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:50:
[...]
De tweede meneer maakt volgens mij niets tastbaars, hij maakt vooral veel hele mooie filmpjes over hoe mechanismes werken. Ziet er zeker leuk uit maar vraag me af hoeveel mensen hier echt behoefte aan hebben en het zullen gaan bouwen.
Ja, hij bedenkt vooral erg complexe dingen. Maar aan de andere kant heel mooi dat mensen dergelijke dingen kunnen bedenken. Ik wacht met spanning op een eerste prototype. Pas als je het bouwt, zie je de (on)mogelijkheden en eventuele problemen in het ontwerp. CAD is geduldig...

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

InflatableMouse schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:09:
[...]

Ze zullen blijven zitten waar ze niet in de weg zitten voor andere ondelen zoals railsen en dergelijke.

Het is in eerste instantie bedoeld als hulpmiddel bij assemblage om vlakken haaks te houden. Ik kan zelf ook iets beters verzinnen, zoals schoren van hoek tot hoek en die met spanwartels afstellen. Maakt het complexer en een stuk kostbaarder. Deze dingen kosten nog geen 2 euro per stuk aan filament en 2 stuks in een hoek maakt een vlak als geheel meer dan stijf genoeg om aan een half afgebouwd frame te kunnen sjorren, draaien, tillen, etc zonder het risico dat het allemaal verzet.

Ik ben benieuwd, wat vind je er zo bijzonder aan en hoe je het zelf zou doen?
Ik zou het proberen te vermijden :+

Ik heb mijn Voron op een Lack tafeltje staan, tafeltje wiebelt soms behoorlijk maar frame blijft als een huis. Dat heeft mogelijk te maken met de manier waarop Voron de extrusions aan elkaar vast maakt, dat zit echt stevig. Zelfs zo stevig dat als de boel omvalt de verbinding intact blijft en de extrusions verbuigen na de verbinding.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:59:
[YouTube: My 14-material tool changer preview: colorful 3D printing]
Als je die volhangt met Slice Engineering Mosquito hotends dan zit je alleen al aan de hotends voor meer dan €2000,- in het schip. Dan zit er nog geen nozzle of drive op de toolhead.
Zou het wel graag zien werken maar lijkt mij iets te complex met die draaiende arm om toolhead op zijn plek te schuiven.

Boullie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse
Pixelmagic schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Ik zou het proberen te vermijden :+

Ik heb mijn Voron op een Lack tafeltje staan, tafeltje wiebelt soms behoorlijk maar frame blijft als een huis. Dat heeft mogelijk te maken met de manier waarop Voron de extrusions aan elkaar vast maakt, dat zit echt stevig. Zelfs zo stevig dat als de boel omvalt de verbinding intact blijft en de extrusions verbuigen na de verbinding.
Ja, snap ik. Vermijden is altijd het beste natuurlijk. Gezien mijn ervaring met de 3.0 build leek mij dit een gemakkelijke manier om te helpen bij de assemblage van het frame. Als het helemaal in elkaar zit is het natuurlijk behoorlijk stijf door alle verbindingen. Ik wilde proberen het met de rebuild beter te doen dan met de 3.0, vandaar dit idee.
mphilipp schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Ja, hij bedenkt vooral erg complexe dingen. Maar aan de andere kant heel mooi dat mensen dergelijke dingen kunnen bedenken. Ik wacht met spanning op een eerste prototype. Pas als je het bouwt, zie je de (on)mogelijkheden en eventuele problemen in het ontwerp. CAD is geduldig...
Ik denk dat als je zorgvuldig alles goed in CAD tekent en gebruik maakt van een assembly, je op zich best wat problemen al in CAD kan voorzien. Ik neem mijn eigen ervaring (zie eerste regel) maar als voorbeeld. Maar dat vereist wel discipline en inzicht.

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
ocf81 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:39:
[...]
Ik denk dat als je zorgvuldig alles goed in CAD tekent en gebruik maakt van een assembly, je op zich best wat problemen al in CAD kan voorzien. Ik neem mijn eigen ervaring (zie eerste regel) maar als voorbeeld. Maar dat vereist wel discipline en inzicht.
Jij zult ongetwijfeld de uitzondering zijn, maar de praktijk wijst uit dat niets boven 'het echie' gaat. Formule 1 teams ontwerpen auto's in CAD, doen windtunnel tests, CFD runs, en nóg krijgen ze het voor elkaar om een zeperd te bakken. Zo zijn er tal van voorbeelden waar het op papier en in de computer fantastisch leek, maar als je het gaat bouwen én gebruiken (belangrijk!) komt er ineens iets naar voren dat toch niet zón goed idee bleek.
Is natuurlijk niet altijd zo; soms is iets gewoon de eerste keer goed. Maar er zijn niet voor niets prototypes. Die gast met zijn 'Voron tap' toolchanger heeft ook eerst een simpel handmatig model gebouwd om te kijken of het concept echt werkt. Ik heb zelf ook een keer een kast gebouwd die ik eerst in CAD heb getekend. Voornamelijk omdat ik handiger met computers ben dan met de zaag en hamer. Daarin heb ik bv ook gekeken hoe ik het in elkaar moest zetten en of het allemaal wel kon wat ik in mijn hoofd had. Een echte timmerman zou het ongetwijfeld anders hebben gedaan, maar voor mij werkte dit goed. Ik kon inderdaad goed inzichtelijk maken voor mijzelf hoe ik dit moest aanpakken. Het werkt goed, maar het is ook weer niet zaligmakend.

• mphilipp
Als je graag een SK Tank wilt, maar je hebt geen zin om een kit te bestellen, wat doe je dan? Nouja, dan ga je naar de Karwei en haalt wat spulletjes en bouwt 'm zelf :+

Ik weet niet of dit nog wel onder de categorie doe het zelf valt. Ja, hij doet het zelf, maar het is wel next level...

Het is wel een indrukwekkende printer. Ik denk niet dat ik het hem na zou doen. Als het om mijn handenarbeid gaat ben ik gewoon niet precies genoeg om dit zonder kleerscheuren voor elkaar te krijgen. Wat dat betreft ben ik heel blij dat er zoiets is als een 3D printer die rechte lijntjes kan trekken en gaatjes precies in de patronen kan neerleggen die ik vooraf bedacht heb. Dat is ook de reden dat er bij mij nog een CNC-frees op het wensenlijstje staat. Maar die gaat er helaas niet komen zonder eerst te verhuizen.

© ocf81 1981-infinity

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Boullie schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Als je die volhangt met Slice Engineering Mosquito hotends dan zit je alleen al aan de hotends voor meer dan €2000,- in het schip. Dan zit er nog geen nozzle of drive op de toolhead.
Zou het wel graag zien werken maar lijkt mij iets te complex met die draaiende arm om toolhead op zijn plek te schuiven.
Je kan ze natuurlijk ook gewoon maken met V6 copy hotends en goedkope extruder parts. Als het dan werkt kan je alles alsnog upgraden toch ? Prototype maken kost altijd geld, maar ik zou het NU inderdaad nog even aankijken.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Gezmo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27
Pixelmagic schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Het eerste filmpje had ik ook al gezien, hij vordert best redelijk de laatste tijd vind ik. Als hij zo door gaat hebben we na de zomer een werkende 8)

Kan me vergissen maar deze meneer maakt wel degelijk meer dan alleen mooie filmpjes over theorieën. Sterker nog hij heeft een hele playlist over het bouwen van een prototype: https://youtube.com/playl...SoBXA9QR8x36y95wPDz0ww9TD

Denk alleen niet dat ik zoiets ga bouwen. Buiten de kosten heb ik er toch de ruimte niet voor om het ergens anders dan midden in de woonkamer te zetten. En dat lijkt me niet echt een handige plek _O-

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Gezmo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Kan me vergissen maar deze meneer maakt wel degelijk meer dan alleen mooie filmpjes over theorieën. Sterker nog hij heeft een hele playlist over het bouwen van een prototype: https://youtube.com/playl...SoBXA9QR8x36y95wPDz0ww9TD

Denk alleen niet dat ik zoiets ga bouwen. Buiten de kosten heb ik er toch de ruimte niet voor om het ergens anders dan midden in de woonkamer te zetten. En dat lijkt me niet echt een handige plek _O-
Je hebt gelijk, ik heb me vergist met deze meneer die dat doet. Het zag er hetzelfde uit en dus te snel conclusie getrokken.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Gezmo
Aha, snap het.

Die tool changers zijn sowieso leuke ontwikkelingen. Voorlopig zal ik mijn v2 nog moeten afmaken. Maar wie weet wel iets voor de toekomst voor me, om met 2 of 3 kleuren te printen

• mphilipp
Gezmo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:28:
[...]
Ik zag het inderdaad ook. Later keek ik naar zijn kanaal en zag dat ik al eerder een filmpje van 'm heb bekeken over de XL. Hij is inderdaad erg goed met de theorie, maar kan ook echt de dingen maken.

Wat ik erg mooi vond, was zijn gesprek met een meneer van Duet over zijn project en de mogelijkheden met de spullen en RepRap firmware van Duet. Dat was een heel interessant gesprek.

Door het Youtube algoritme krijg ik steeds meer toolchanger videos voorgeschoteld. Maar deze komt mij bekend voor: de Jubilee. Ik heb de naam ergens gehoord, misschien bij een van die Voron India mannen. Jubilee is een open source project van studenten van de Universiteit van Washington. Ze hebben een Github pagina met alle sources, BOM, bouwhandleiding, alles. Lijkt een geheel compleet verhaal. Leuk studiemateriaal:

• Gezmo
Oh nee, nog meer leuke dingen 😋

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
Gezmo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:45:
Oh nee, nog meer leuke dingen 😋
Haha...die Jubilee is best wel gaaf. Je kunt er ook een penplotter van maken. Dit is volgens mij redelijk uitontwikkeld. Het is alleen gebaseerd op RepRap. Er schijnt ook een Klipper port te zijn, dus wie weet. Ik ga er tzt wel een keer naar kijken. Is best een ingewikkeld verhaal denk ik, voor qua calibratie enzo.

Acties:
  • +3Henk 'm!
FYI: Mihai was ook degene die met zijn onderzoek van het salmon skin probleem de Bondtech tandwielen heeft geïdentificeerd als de oorzaak.

[Voor 39% gewijzigd door ocf81 op 13-05-2023 23:58]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
Als je een keer haast hebt en nog snel even zo'n groene kliko klem wilt printen...

Dit zijn bijna Star Trek replicator snelheden :+

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dit is indrukwekkend qua snelheid. Het laat zien dat je dus in principe op deze snelheid kan printen. Nu nog precies genoeg om het bruikbaar te laten zijn. Dat zal wel de kosten doen stijgen natuurlijk. (die driehoek verdwijnt niet zo maar)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:01:
Dit is indrukwekkend qua snelheid. Het laat zien dat je dus in principe op deze snelheid kan printen. Nu nog precies genoeg om het bruikbaar te laten zijn. Dat zal wel de kosten doen stijgen natuurlijk. (die driehoek verdwijnt niet zo maar)
Precies. Het is ook niet de bedoeling om op die snelheid te gaan printen. Ik denk ook dat je machine binnen een week uit elkaar gaat vallen. Maar je weet nu wel de limieten van het systeem. Je kunt een klein beetje gas terug nemen en dat als 'klad' stand gebruiken in een slicer profiel. En als je nog verder gas terug neemt, krijg je misschien een benchy van hoge kwaliteit in laten we zeggen minder dan 10 minuten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
InflatableMouse schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:02:
[...]

Ik bestelde 5L kannen bij https://www.deoplosmiddelspecialist.nl/ . Isopropyl en aceton, >99%. Helaas zijn ze al een tijdje (tijdelijk, wegens omstandigheden) gesloten. Ik hoop dat ze nog open gaan.

Met name aceton werkt erg goed op de PEI sheets en glazen bouwplaat van de Ender. Het lost residueen op die achterblijven van thermoplastics die je print, inclusief vetten en veel kunststoffen ;) .

Ik heb regelmatig gehad dat na schoonmaken met alcohol prints niet goed hechtte, en na aceton wel.

Er zijn ook andere build sheets, PEX is geloof ik een voorbeeld waarop je aceton niet moet gebruiken omdat dat de texture oplost of losmaakt. Met PEI (en glas uiteraard) geen last van. Aceton is geen vriendelijk spul en dien je (nog meer dan met alcohol) verantwoord mee om te gaan.
Ze zijn nog steeds gesloten, heb ergens anders 1L IPA 99 en 1L aceton besteld. Wel een stuk duurder dan die website, die had zeer nette prijzen.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
@pirke waar heb je nu besteld?
De goedkoopste die ik kon vinden is deze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
InflatableMouse schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:40:
@pirke waar heb je nu besteld?
De goedkoopste die ik kon vinden is deze.
https://www.werkenmetmerken.nl/

7,25 voor aceton en 9,95 voor alcohol, beide 1L

Bij grotere volumes wordt het een stuk goedkoper per L, maar zo'n grootverbruiker ben ik niet :)

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 23:09
Vandaag een Superpinda probe besteld. Mijn nu 6 jaar oude BL-Touch sensor heeft gister de geest gegeven. Merkte laatste tijd al paar keer dat mijn first layer regelmatig niet goed ging. Telkens .05 hoger of lager om het op te lossen.

Sinds gisteravond is die .05 veranderd in alles tussen de +0.2 of -0.2 en moet ik bij elke print direct zodra de print start manual adjusten om de print nog goed te krijgen. BL touch is al zijn precisie opeens verloren en niet meer goed te krijgen :/ .

Voordeel is dat ik nu wel thermal compensated probing heb en geen keihard geratel de hele tijd meer tijdens movements van dat domme BL-Touch pinnetje (ik denk dat het resoneren ook is wat de BL-Touch uiteindelijk gemolt heeft :F) .

Also, ook weer geleerd altijd driedubbel te checken wat je doet en niet te haasten. Ik verving even 'snel' een filament sensor met een andere, blijkt dat de andere een afwijkende pinout heeft van de microswitch pcb. Dus filament stond detected en ik had niet direct wat door. Print faalt opeens en ik zie dat de 1.75mm pla opeens heeeeel dun is. Blijkt de schakelaar kortsluiting te maken intern en daar was zoveel hitte intern ontstaan dat de plastic behuizing van de filament sensor vervormd was en het pla erin zo zacht als pasta was :X . Gelukkig is de 5V nog werkende, ding zou 8A moeten kunnen leveren dus gok dat de interne weerstand in de schakelaar hoog genoeg was om daar onder te blijven. Echter lijkt het wel dat ik een poort van de controller een opdonder heb verkocht hierdoor. (Tijdens andere print was mid-print opeens geen filament meer detected met een andere sensor terwijl het er wel doorheen liep). Dus morgen even op een andere endswitch GPIO prikken |:( .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
InflatableMouse schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:02:
[...]
Er zijn ook andere build sheets, PEX is geloof ik een voorbeeld waarop je aceton niet moet gebruiken omdat dat de texture oplost of losmaakt. Met PEI (en glas uiteraard) geen last van. Aceton is geen vriendelijk spul en dien je (nog meer dan met alcohol) verantwoord mee om te gaan.
Maar bij WhamBam geven ze juist weer het volgende advies:
Should your PEI, Powder Painted PEI, or PEX ever lose some of it's grip you can revitalize it with acetone (use gloves and eye protection) and steel wool.

• InflatableMouse
mphilipp schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:37:
[...]

Maar bij WhamBam geven ze juist weer het volgende advies:

[...]
Ik baseerde mij op verschillende bronnen die uitlegde waar PEI en PEX textuur van gemaakt is. PEI is resistenter tegen aceton dan PEX, volgens een van die bronnen althans.

Als je wilt kan ik straks even zoeken om te zien of ik de bronnen nog terug kan vinden. De ene legde uit wat het verschil was tussen PEI en PEX, een andere bron had tabellen met chemische resistentie van beide.

Aan de andere kant, WhamBam weet ook heus wel wat wel en niet kan met hun eigen sheets. Zou ze geen goed doen als ze dat verkeerd zeggen. Of hun advies generiek toegepast kan worden zou ik op dit moment nog even mijn vraagtekens bij zetten, mede door die andere info die ik had gevonden.
Volgens ome tom, in de tijd dat ie nog nuttige dingen zei, is Aceton inderdaad een mogelijkheid. Maar warm water en IPA zijn volgens hem de eerste optie die je uit wil proberen. Het is namelijk niet de PEI die oplost, maar de dingen die daar aan kleven. Volgens Prusa moet je echter bij een plaat met textuur geen aceton gebruiken.

[Voor 31% gewijzigd door ocf81 op 17-05-2023 11:16]

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
InflatableMouse schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:45:
[...]
Aan de andere kant, WhamBam weet ook heus wel wat wel en niet kan met hun eigen sheets. Zou ze geen goed doen als ze dat verkeerd zeggen. Of hun advies generiek toegepast kan worden zou ik op dit moment nog even mijn vraagtekens bij zetten, mede door die andere info die ik had gevonden.
Het zal inderdaad misschien geen universeel advies zijn. Maar WhamBam heeft zelfs een video waarin ze het laten zien. Hij gooit een klets aceton over de plaat en gaat lekker met een brillo sponsje er overheen. Je moet dat doen om de plaat weer goed schoon te maken als er teveel rommel in is gaan zitten wat niet meer weggaat op de normale manier.

Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee