• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:16

Pixelmagic

Ubergeek

InflatableMouse schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:28:

Pissig als ik was op zoek gegaan naar een nieuwe maar dat is nog niet zo makkelijk dus uiteindelijk maar via Ratrig zelf weer een nieuwe besteld. Maar meteen 15 euro verzendkosten, voor zo'n suffe probe zeg.

In die pissige bui daarom ook maar meteen de 3.1 conversiekit en enclosure 2.0 besteld. Ik wil wel waar voor mijn verzendkosten-geld :+

Nu even uitzoeken welke panelen ik precies wil/moet hebben. Dat lijkt wel een stuk duurder geworden trouwens en ik krijg bij een nieuwe offerte aanvragen te zien dat de panelen gefreesed worden en niet lasercut. Ik weet niet of ik er blij mee moet zijn, binnenhoeken krijgen nu een diameter van de freeskop, tot 3mm zeggen ze. Kosten voor base, top, 2xside front en electronics zou bijna 200 euro zijn nu. Mijn oude offertes van een paar maanden geleden kan ik nog inzien en die waren 150 tot 170, waarbij die laatste meerdere versies van de electronics paneel bevatte. Morgen effe contact opnemen, maar 190 is wel pittig ... :-(
Wat verzendkosten aangaat is Ratrig niet optimaal inderdaad. Die enclosure mag wel wat zijn voor dat geld, al eens gekeken naar op maar in NL laten maken van die panelen ? Of zelf knutselen, voor die prijs kan dat nog een prima optie zijn, plexiglas is prima met een decoupeerzaag te doen.
Ik heb nog ergens een adres van een zaak in Nl die sandwich platen op maat maakt en ook complexe ontwerpen kan doen, kan die wel opzoeken als je wil.

En toch een beetje blij dat ik niet de enige ben die worstelt met die %&#@€@&, stekkertjes, dat is genoeg reden om voorlopig niet aan de canbus te beginnen 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:04
YouTube: Some thing about Creality K1 #3

K1 is blijkbaar slecht.

[Voor 10% gewijzigd door Ferio op 05-05-2023 07:28]

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:06
@Pixelmagic die offerte is van bmtec.nl, bedrijf uit Emmen. Zojuist de oude offerte/rekening er bij gezocht van de 3.0 panelen en die was 215 euro, ik heb dat blijkbaar helemaal verkeerd onthouden, ik dacht dat iets van 150 was.

Ik heb niet echt de ruimte (of beter gezegd, echt niet) om grote plexiglas panelen zelf te zagen.

Bedankt voor het bod, ik wil wel graag 4mm PC, mede voor het licht en zicht. Ik kan eens kijken of ik een ander adres kan vinden die ze op maat kunnen maken adhv een dxf, anders is het niet anders.

Wellicht kan ik de oude panelen slijten voor een leuk prijsje aan iemand met een 3.0.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@InflatableMouse Ik heb deze shop gevonden;

https://kunststofplatenshop.nl/tekenregels/

Ik weet alleen niet of de dxf’s van RatRig aan die eisen voldoen maar ik overweeg om de platen daar te bestellen als ik de enclosure ga maken. Goedkoop zijn ze niet.

Print jij de 3.1 onderdelen zelf? Zo ja, welk filament ga je gebruiken?

[Voor 12% gewijzigd door pwillemske op 30-04-2023 12:05]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Mike-Nikon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-05 20:15
pwillemske schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:17:
@Mike-Nikon Ik heb ook een 300 variant staan, wel nog de 3.0, jij hebt als het goed is de 3.1 besteld. Er zijn hier een aantal mensen met een v-core in verschillende maten, wie precies weet ik niet exact meer.

Binnenkort wil ik de upgrade maken naar 3.1 en alles goed inregelen met alle features die Klipper te bieden heeft. Print jij zelf alle onderdelen?
Ik ga zelf een paar onderdelen printen. Ik heb inderdaad de 3.1 besteld. Schijnt een behoorlijke upgrade te zijn.
Ben erg benieuwd hoe klipper met RatOS werkt.
Zal het een en ander gaan posten hier.
Krimpen is een gepriegel van jewelste, maar met de juiste tang wordt het wel een stuk aangenamer. Pas bij mijn derde tang had ik er een die in één keer gewoon de juiste vorm in de contacten zette. Ik had eerst een hele goedkope tang en vervolgens een van Velleman die eigenlijk ook net te goedkoop was. hoewel de vorm er wel in zat moest je voor de verschillende maten die op een contact zitten apart krimpen. Dat ging vaak fout. Vervolgens een wat luxere tang met een getrapte krimpvorm gekocht. Die werkte in één keer. De les voor mij was dat je op zo'n tang dus niet moet bezuinigen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• InflatableMouse
@pwillemske Ja, ik ga alles zelf printen. Ik ga vandaag voorbereiden, projecten opslaan in batches per kleur want het past sowieso niet allemaal op het bed van de Ender.

Ik ga zwart in ASA printen van Devils Design, en ik ga rood gebruiken voor wat nu groen is, dat wordt ABS+ van eSun.

Mijn settings worden 6 perimeters, 6 top en 6 bottom layers, 40% cubic infil met 140% lijndikte met een 0.4 nozzle 0.2mm lijnhoogte. Ik ga het langzaam printen (standaard 60mm/s van de Ender), tent temperatuur rond de 55C (50+ schijnt behoorlijk beter te zijn voor layer adhesion en dus sterkere onderdelen).

Ik heb alleen nog een klein issue met bridging en overhangs, dat moet ik er vandaag nog even uit tunen en en dan heb ik weer perfecte printjes van m'n Ender.

Heb je al een offerte van die toko? Dan ben ik benieuwd wat ze rekenen, mits je dat wilt delen tenminste.

@ocf81 welke tang gebruik je nu waar je tevreden over bent voor JST? Ik heb een PEBA, volgens mij een wat beter hobby merk, maar geen profi ding, daar was die te goedkoop voor (40 euro geloof ik samen met een bak connectortjes).

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse Nice, ASA en ABS heb ik nooit geprint vanwege de geur en omdat het gevoelig is voor warping (geen eigen ervaringen) dus ik zat te denken aan Carbon fiber Petg. Ik heb momenteel geen 2e printer dus moet nog even kijken of ik alles eerst print op de vcore of een vminion aanschaf.

Ik heb geen offerte, je kan een dxf uploaden op de website en je ziet dan de prijs. Ik heb niet berekend wat het totaal plaatje mij gaat kosten.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2Henk 'm!

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse
@pwillemske is CF-PETG beter hittebestendig dan PETG zonder CF? Als het niet beter is, zou ik dat persoonlijk dan ook niet gebruiken, want in een enclosure gaat PETG sowieso een keer vervormen.

Ik zou denken dat dat voor de hittebestendigheid niet uitmaakt, maar ik kan dat mis hebben. Ik vond PETG moeilijker te printen dan ABS of ASA, je hebt er wel een enclosure voor nodig die redelijk warmte binnenhoudt. Minimaal 40C zou ik zeggen.

[Voor 1% gewijzigd door InflatableMouse op 30-04-2023 13:55. Reden: naam aangepast]

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse Ik zat te denken aan dit filament, het oog wil ook wat natuurlijk;

https://www.3djake.nl/addnorth/rigid-x-green-camo

Ze zeggen 10-20 graden extra maar dat kan goed de marketing afdeling zijn die dat leuk vind om te noemen.
Ik heb momenteel geen printer met enclosure.

Edit:
Ik overweeg ook Nylon filament, maar dan een merk die geen enclosure nodig heeft. Ik kan de kamer goed afsluiten van veranderende omgevingstemperaturen dus dat moet denk ik wel goed komen.

[Voor 25% gewijzigd door pwillemske op 30-04-2023 15:39]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• InflatableMouse
@pwillemske Oh de prijs valt nog mee. Je zou nog even kunnen zoeken op het internet (mocht je dat nog niet gedaan hebben) of ze die 20C extra ook waarmaken. Als dat zo is, zie ik er geen probleem mee.

En mooie kleur inderdaad!

ps. Ik heb een instelschroefje gevonden op mijn JST krimptang :D . Het is een stuk aangenamer krimpen zo zeg, het lukt ineens in 1 keer :+ _/-\o_

[Voor 24% gewijzigd door InflatableMouse op 30-04-2023 16:26]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 02:23
InflatableMouse schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:42:
Ik ga zwart in ASA printen van Devils Design, en ik ga rood gebruiken voor wat nu groen is, dat wordt ABS+ van eSun.
Vraag mij niet om de reden, maar ik zag ergens dat men ABS+ afraadt en 'gewoon' ABS voorschrijft. Zal wel met de stevigheid oid te maken hebben. Het fijne weet ik er niet van, maar dat stond volgens mij in de richtlijnen voor ofwel Voron of ZeroG. Ook witte filamenten raden ze af. Iets met de pigmenten die er blijkbaar voor zorgen dat witte prints minder stevig zijn.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:52
mphilipp schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:10:
Vraag mij niet om de reden, maar ik zag ergens dat men ABS+ afraadt en 'gewoon' ABS voorschrijft. Zal wel met de stevigheid oid te maken hebben. Het fijne weet ik er niet van, maar dat stond volgens mij in de richtlijnen voor ofwel Voron of ZeroG. Ook witte filamenten raden ze af. Iets met de pigmenten die er blijkbaar voor zorgen dat witte prints minder stevig zijn.
eSun's ABS+ is inderdaad een vreemd beestje. Het print veel makkelijker dan ABS, maar heeft ook eigenschappen die niet echt bij ABS passen (zoals een HDT van maar 73c (!). Zelf vind ik dat het goed genoeg werkt voor een enclosed printer, al zou ik de onderdelen die echt warm worden (dus om je hotend heen) liever van iets anders printen.

(spier)Wit filament is inderdaad ook een probleemdingetje, als ik het goed begrijp omdat er (veel) titaniumdioxide als pigment wordt gebruikt. Zelf heb ik hele slechte ervaringen met eSun's "cold white" ABS+, dat printte gewoon voor geen meter. "natural" ABS is dan wel weer prima, het gaat echt om het optisch witte filament waar (te) veel pigment/filler in zit.

I'm a photographer, not a terrorist

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Esun ABS+ worst door het Voron team specifiek genoemd als werkend alternatief.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse
Ik lees tegenstrijdige berichten >:)

Ik vind het goed spul, enclosure moet goed warm zijn, anders komen de laagjes wat sneller los dat is het enige.

Verder vind ik het sterk spul, sterker dan ASA van DD wat ik snel "hard" vind worden, het scheurt of breekt makkelijker dan eSun ABS+.

Dat is mijn ervaring met het spul, YMMV O-)

Mij CANbus toolboardje werkt :*) >:) .

Kweenienognie hoe ik die draadjes netjes ga maken, zoals je ziet ben ik geen wirewizard.

• InflatableMouse
pwillemske schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:04:
@InflatableMouse Ik heb deze shop gevonden;

https://kunststofplatenshop.nl/tekenregels/

Ik weet alleen niet of de dxf’s van RatRig aan die eisen voldoen maar ik overweeg om de platen daar te bestellen als ik de enclosure ga maken. Goedkoop zijn ze niet.

Print jij de 3.1 onderdelen zelf? Zo ja, welk filament ga je gebruiken?
Ik heb 1 paneeltje geupload en ik schrok me wezenloos. De prijs was meer dan 2x zo duur dan bij bmtec.nl. Ik heb niet verder gekeken, ik ga niet meer dan 400 euro neertellen voor een setje panelen.

Ik heb eerder bij bmtec besteld, leveren net werk en de prijs is zo te zien dus heel oke.

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse Hahah ja ik zei toch dat ze niet goedkoop waren :D . Laat maar weten hoe goed de panelen zijn van bmtec en als dat gewoon prima is bestel ik ze daar ook zodra ik een enclosure ga bouwen.

Wat is de reden van het gebruiken van CAN-Bus en niet de USB aansluiting? Ik lees er overal tegenstrijdige berichten maar eigenlijk heeft USB wel de voorkeur (zegt ook iemand van RatRig).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:54:
Esun ABS+ worst door het Voron team specifiek genoemd als werkend alternatief.
Ik zie het (ik heb het maar even opgezocht). Echter, op Zerog.one staat het volgende te lezen:
We find that parts printed in ABS+ are weaker in layer adhesion compared to non ABS+ filaments. Although easier to print, they’re easier to break.
We’re aware that not every blend of ABS+ is equal, however it’s what we found with the ABS+ we tested.
Blijkbaar zijn er mindere ervaringen met ABS+. Ik weet niet wat de achtergrond is. Aangezien er best wel wat ervaren lieden achter zitten, denk ik niet dat ze zomaar zoiets gaan roepen als één persoon op de Discord zegt dat ABS+ klote is. En die lui van Voron weten denk ik ook wel waar ze over praten, dus hun ervaring is weer anders.

Maar goed, ik weet het ook niet. Ik ga maar voor 'gewoon' ABS.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:00
InflatableMouse schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:28:

Nu even uitzoeken welke panelen ik precies wil/moet hebben. Dat lijkt wel een stuk duurder geworden trouwens en ik krijg bij een nieuwe offerte aanvragen te zien dat de panelen gefreesed worden en niet lasercut. Ik weet niet of ik er blij mee moet zijn, binnenhoeken krijgen nu een diameter van de freeskop, tot 3mm zeggen ze. Kosten voor base, top, 2xside front en electronics zou bijna 200 euro zijn nu. Mijn oude offertes van een paar maanden geleden kan ik nog inzien en die waren 150 tot 170, waarbij die laatste meerdere versies van de electronics paneel bevatte. Morgen effe contact opnemen, maar 190 is wel pittig ... :-(
Ik werk beroepsmatig veel met lasers en cnc frezen en wij kiezen voor polycarbonaat meestal ook de frees. Dit heeft te maken met het feit dat PC met veel standaard lasers erg slecht bewerkbaar is door de wavelength van het infrarood licht. Nou is 3/4mm prima te doen met een CO2 laser, maar er komt toch best wat rookvorming bij vrij wat weer niet ideaal is voor de lenzen.

Is er eigenlijk een specifieke rede dat iedereen hier voor PC gaat? Ja het is sterker dan acrylaat, maar voor de warmte zou het niet veel moeten uitmaken. Acrylaat laseren doen de meeste Fablab/Makerspaces namelijk ook wel en dat kan je veel geld schelen (voor details mag je altijd een berichtje sturen, maar 3mm transparant acrylaat kost bij het Fablab waar ik kom 45 euro per m2. Dit is inclusief de laser kosten en waarschijnlijk 15 minuten werk).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@zynex Ik ga voor PC omdat RatRig dat adviseerd. Voor isolatie hoef je het inderdaad niet te doen want dan zijn er andere materialen en constructies beter. Scheurt en krast acrylaat niet sneller?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:17
zynex schreef op maandag 1 mei 2023 @ 00:30:
[...]

Ik werk beroepsmatig veel met lasers en cnc frezen en wij kiezen voor polycarbonaat meestal ook de frees. Dit heeft te maken met het feit dat PC met veel standaard lasers erg slecht bewerkbaar is door de wavelength van het infrarood licht. Nou is 3/4mm prima te doen met een CO2 laser, maar er komt toch best wat rookvorming bij vrij wat weer niet ideaal is voor de lenzen.

Is er eigenlijk een specifieke rede dat iedereen hier voor PC gaat? Ja het is sterker dan acrylaat, maar voor de warmte zou het niet veel moeten uitmaken. Acrylaat laseren doen de meeste Fablab/Makerspaces namelijk ook wel en dat kan je veel geld schelen (voor details mag je altijd een berichtje sturen, maar 3mm transparant acrylaat kost bij het Fablab waar ik kom 45 euro per m2. Dit is inclusief de laser kosten en waarschijnlijk 15 minuten werk).
Ik zou liever PC kiezen boven acrylaat omdat PC brandvertragend/werend zou zijn en acrylaat normaal brandbaar met weinig rook vorming. Wellicht overkill en inderdaad duurder, maar de gemoedsrust is voor mij ook wat waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
@pwillemske De EBB42 toolboard van BTT zit op USB aangesloten, ik denk dat CAN daarover gerouteerd wordt of zoiets ... :P. Hoe het precies zit weet ik eigenlijk niet :o .

@zynex Dank voor de uitleg. Het viel me op omdat mijn eerste set panelen wel gelaserd waren. De reden voor mij is voor mij ook dat het beter brandwerend is zoals iemand anders ook al aangaf.

Hoeveel het scheelt geen idee, misschien is het in theorie zo en maakt het in de praktijk geen fluit uit.

Als jij spreekt over een acrylaat, waar praten we dan over, PP / polypropyleen? Als ik mijn offertes vergelijk scheelt dat een aantal tientjes op ~200 euro, een 10% tot 15% zeg maar. Het moet voor mij wel 4mm zijn (omdat de hoekstukken ook 4mm zijn, dan valt het mooi gelijk).

@mphilipp Dat had ik precies ook al uitgevonden, the hard way, zeg maar :*) . Vandaar ik al even aangaf, enclosure > 50C en dan is dat probleem (deels) weg. Misschien is het dan nog steeds niet net zo goed als ordinair ABS, dat weet ik niet precies maar voor mij is goed genoeg. Ik kan bouten goed aandraaien zonder dat ik het hoor kraken of dat het splijt (en dat is met onderdelen uit een enclosure die kouder was bijna een feit).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:42
pwillemske schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:50:
[

Wat is de reden van het gebruiken van CAN-Bus en niet de USB aansluiting? Ik lees er overal tegenstrijdige berichten maar eigenlijk heeft USB wel de voorkeur (zegt ook iemand van RatRig).
Maker van ratrig heeft een blogpost geweid aan usb vs can https://os.ratrig.com/blog/no-you-dont-want-to-use-can/

Heeft wmb een hoog FUD gehalte. voor mij is sowieso het voordeel dat de can datalijnen een stuk dunner zijn dan welke geschikte usb kabel dan ook

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
Rmg schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:27:
[...]

Maker van ratrig heeft een blogpost geweid aan usb vs can https://os.ratrig.com/blog/no-you-dont-want-to-use-can/

Heeft wmb een hoog FUD gehalte. voor mij is sowieso het voordeel dat de can datalijnen een stuk dunner zijn dan welke geschikte usb kabel dan ook
Wat bedoel je precies met FUD? Voor zover ik weet staat dat voor Fear, Uncertainty & Doubt. Geen van die 3 dingen lees ik uit dat bericht?

Wat vind jij het voordeel aan dunnere datalijnen? Persoonlijk denk ik (onderbuikgevoel) dat het verschil tussen de usb kabel en de hele kabelboom veel groter is dan tussen de USB en CAN kabeltjes. Ik denk dat dat laatste lood om oud ijzer is. Bovendien heb je altijd iets nodig om de boel bij elkaar te houden, ik heb er een ptfe buisje voorm gepakt, mede omdat ik niets anders voor handen had.

Verder van wat ik lees en begrijp is de setup van CANbus zo ingewikkeld en complex dat je bijna masochistisch moet wezen om daar aan te willen beginnen. Dan zie geen enkel voordeel meer eigenlijk.

Maar goed, ik lees ook maar wat her en der, en tot gisteren dacht ik nog dat met dat EBB42 toolbordje dat ik heb geinstalleerd, CAN over een virtuele bus ging over USB. Iets met klok en klepel O-) .

Maar ben zeker benieuwd wat anderen er van vinden en er over denken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rmg
InflatableMouse schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Wat bedoel je precies met FUD? Voor zover ik weet staat dat voor Fear, Uncertainty & Doubt. Geen van die 3 dingen lees ik uit dat bericht?
CAN redundancy is wasted on klipper,
....
Is it? Your control board has run on USB for ever. It's been tested and proven to work. It works just as well for toolboards too.
....
None of the benefits CAN brings are relevant to 3d printing. You're wasting your time trying to get it to work, when you could just plug in a USB cable and be on your way.

CAN is slower, has higher latency, uses more system resources, requires more configuration and is more expensive to implement, and you benefit from none of it.
Hier druipt vanaf dat ie eigenlijk niet genoeg weet van USB en ook niet van CAN.
Om maar te beginnen met can is "Slower than USB", Alles wat klipper doet is Serial over USB, dat is niet per definitie sneller dan CAN.

Latency? zelfde verhaal, meer system resources? kan, vind ik de enige die plausibel is zonder metingen.

Duurder? hangt er vanaf, een CAN/USB toolhead heb je toch nodig en afhankelijk van je controlboard zit daar al een can bridge op. (BTT Octopus bijv.)

Ook doet ie alsof CAN 'unproven' is, ja misschien in 3d printers, maar wijdverbreid in de industrie.
Wat vind jij het voordeel aan dunnere datalijnen? Persoonlijk denk ik (onderbuikgevoel) dat het verschil tussen de usb kabel en de hele kabelboom veel groter is dan tussen de USB en CAN kabeltjes. Ik denk dat dat laatste lood om oud ijzer is. Bovendien heb je altijd iets nodig om de boel bij elkaar te houden, ik heb er een ptfe buisje voorm gepakt, mede omdat ik niets anders voor handen had.
In de blogpost noemt ie dat je met kan 4 kabels nodig hebt (CAN_H/CAN_L, 24V, GND) en voor USB alleen 24V, GND en USB, dat is natuurlijk flauw, want USB is zelf al een kabel met data+/data+/gnd en 5v.

Mijn canbus zijn 2 losse 24awg kabels + 2x 16awg draad voor de 24v, een USB kabel is sowieso dikker en stugger en de connectoren houden imo niet van beweging.

Elke avond een telefoon inpluggen wat anders dan een hotend die continue met 200mm/s zich verplaatst.
Verder van wat ik lees en begrijp is de setup van CANbus zo ingewikkeld en complex dat je bijna masochistisch moet wezen om daar aan te willen beginnen. Dan zie geen enkel voordeel meer eigenlijk.

Maar goed, ik lees ook maar wat her en der, en tot gisteren dacht ik nog dat met dat EBB42 toolbordje dat ik heb geinstalleerd, CAN over een virtuele bus ging over USB. Iets met klok en klepel O-) .

Maar ben zeker benieuwd wat anderen er van vinden en er over denken.
Tjah CAN koste hier een middagje, een BTT Octopus (can bridge) + Mellowfly SB2040, 1 keer opzetten en geen omkijken naar.

Begrijp me niet verkeerd, USB kan prima werken en met een beetje geluk ook lang, en als je geen zin hebt om te gaan cannen, helemaal prima, :P maar CAN afschrijven op de punten die daar genoemd worden is gewoon te kort door de bocht imo.

[Voor 4% gewijzigd door Rmg op 01-05-2023 09:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik denk dat Duet om een reden voor CAN-FD heeft gekozen ;) (is sneller en flexibeler)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
InflatableMouse schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:31:

Mijn Voron toolhead wordt nu aangestuurd via canbus, het was even puzzelen maar ik zou het niet als masochistisch complex willen bestempelen.

Ik weet niet of ik het weer zou doen (ben nu afhankelijk van een toolhead bordje en de setup is hoe dan ook minder straightforward dan gewoon direct kabels trekken), maar 4 kabels via een umbillical is wel een stuk beheersbaar dan 19 stuks in een drag chain.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zynex
pwillemske schreef op maandag 1 mei 2023 @ 06:49:
@zynex Ik ga voor PC omdat RatRig dat adviseerd. Voor isolatie hoef je het inderdaad niet te doen want dan zijn er andere materialen en constructies beter. Scheurt en krast acrylaat niet sneller?
Polycarbonaat krast heel veel sneller dan acrylaat (acrylic/plexiglas). Dus daar hoef je het niet voor te doen. Wel is PC meer impactbestendig, maar hoe veel klappen krijgt een printer nou daadwerkelijk? Wij hebben hier kasten met plexiglas deuren die gebruikt worden door kinderen en het heel goed uithouden. Mijn eigen hypercube evolution draait dus ook alweer enkele jaren met simpele plexiglas panelen. De brandwerendheid van PC is wel beter, maar het is niet zo dat plexiglas zomaar in de fik vliegt.

Ik snap de voordelen van PC dus wel, maar of het echt opweegt tegen de gigantische prijsverschillen weet ik niet (voor mijn hypercube was ik destijds voor rond de 35 euro klaar).
InflatableMouse schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:11:
@pwillemske De EBB42 toolboard van BTT zit op USB aangesloten, ik denk dat CAN daarover gerouteerd wordt of zoiets ... :P. Hoe het precies zit weet ik eigenlijk niet :o .

@zynex Dank voor de uitleg. Het viel me op omdat mijn eerste set panelen wel gelaserd waren. De reden voor mij is voor mij ook dat het beter brandwerend is zoals iemand anders ook al aangaf.

Hoeveel het scheelt geen idee, misschien is het in theorie zo en maakt het in de praktijk geen fluit uit.

Als jij spreekt over een acrylaat, waar praten we dan over, PP / polypropyleen? Als ik mijn offertes vergelijk scheelt dat een aantal tientjes op ~200 euro, een 10% tot 15% zeg maar. Het moet voor mij wel 4mm zijn (omdat de hoekstukken ook 4mm zijn, dan valt het mooi gelijk).
Sorry voor de verwarrende termen. Met acrylaat (acrylic) bedoel ik PMMA. In de volksmond meestal plexiglas genoemd. Er zit veel kwaliteitsverschil in plexiglas (gegoten vs geextrudeerd), maar meestal is 'laser grade' plexiglas van goede gegoten kwaliteit. (Polypropyleen is trouwens ook mooi te laseren, maar meestal een stuk flexibeler en niet echt helder. PETG laseren we ook vaak en dat is slagvaster dan plexiglas en ook meer brandwerend. Het levert echter niet zo'n mooie snijrand op als plexiglas).

PC kun je dus ook laseren, maar bedrijven vragen daar dus redelijk wat geld voor en makerspaces/fablabs doen het liever niet, omdat het meer gedoe is. Als mensen hier een keer iets gelaserd willen hebben kan ik daar prima (kosteloos) bij helpen (regio Gelderland) en zijn veel materialen beschikbaar, maar PC dus liever niet. :+

[Voor 50% gewijzigd door zynex op 01-05-2023 12:37]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• InflatableMouse
@zynex Dank!

Ik moest het weer even teruglezen, er zijn eigenlijk 2 dingetjes als ik mijn bronnen mag geloven. Smeltpunt en vlambaarheid. PP ontbrandt, het vat vlam terwijl PC vanzelf dooft. Smeltpunt van PC ligt bijna 2x zo hoog als van PP.

Volgens mij is plexiglas brandbaarder dan PC, misschien ook wel dan PP maar dat weet ik niet zeker. Het wordt daarom afgeraden om warmtebronnen mee te isoleren of in te sluiten (zoals een printer cabinet dus).

3D printers vatten wel eens vlam, thermistors kunnen falen, electronica kan ontbranden. Ik zou dan niet willen dat die platen snel smelten, beginnen te druipen en brandende druppels naar beneden vallen. Hoe langer ze het volhouden hoe beter, hopelijk zelfs tot de zuurstof op is en het dooft.

En p.s., hoe vaak een printer klappen krijgt ligt er maar helemaal aan hoe vaak dat tie niet doet wat ik wil :+ .

Net weer even vergeleken, voor de set panelen die ik denk nodig te hebben betaal ik bij bmtec 4mm 200 euro voor PC, 165 euro voor PP, en 146 euro voor 4mm plexiglas. Dat scheelt wel veel met PC.

Ik weet echt niet met zekerheid te zeggen of dat hogere smeltpunt wat uit gaat maken wanneer zo'n printkop in de hens vliegt. Er zit electronica omheen, ABS, ASA, dat brand ook allemaal. Uiteindelijk brand alles als het maar heet genoeg wordt. Hopelijk komt het nooit zo ver maar voor mijn gemoedsrust neig ik voor die 55 euro toch naar PC.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• zynex
InflatableMouse schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:44:
@zynex Dank!

Ik moest het weer even teruglezen, er zijn eigenlijk 2 dingetjes als ik mijn bronnen mag geloven. Smeltpunt en vlambaarheid. PP ontbrandt, het vat vlam terwijl PC vanzelf dooft. Smeltpunt van PC ligt bijna 2x zo hoog als van PP.

Volgens mij is plexiglas brandbaarder dan PC, misschien ook wel dan PP maar dat weet ik niet zeker. Het wordt daarom afgeraden om warmtebronnen mee te isoleren of in te sluiten (zoals een printer cabinet dus).

3D printers vatten wel eens vlam, thermistors kunnen falen, electronica kan ontbranden. Ik zou dan niet willen dat die platen snel smelten, beginnen te druipen en brandende druppels naar beneden vallen. Hoe langer ze het volhouden hoe beter, hopelijk zelfs tot de zuurstof op is en het dooft.

En p.s., hoe vaak een printer klappen krijgt ligt er maar helemaal aan hoe vaak dat tie niet doet wat ik wil :+ .

Net weer even vergeleken, voor de set panelen die ik denk nodig te hebben betaal ik bij bmtec 4mm 200 euro voor PC, 165 euro voor PP, en 146 euro voor 4mm plexiglas. Dat scheelt wel veel met PC.

Ik weet echt niet met zekerheid te zeggen of dat hogere smeltpunt wat uit gaat maken wanneer zo'n printkop in de hens vliegt. Er zit electronica omheen, ABS, ASA, dat brand ook allemaal. Uiteindelijk brand alles als het maar heet genoeg wordt. Hopelijk komt het nooit zo ver maar voor mijn gemoedsrust neig ik voor die 55 euro toch naar PC.
Gemoedsrust is inderdaad ook veel waard dus die keuze snap ik helemaal. Oh en voor de mensen die denken dat ik een hekel heb aan PC :+ :

Veel van mijn 3D printer onderdelen zijn in PC geprint (gewoon omdat het kan en erg betaalbaar engineering materiaal is :9 ). Dit werden hoekbeugels voor aluminium extrusie. De rol die je rechts ziet staan is PolyImide (PI) en printen we op 410 graden in een heated chamber van 160 graden (Minifactory), maar dat is helaas is te prijzig voor hobby projectjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
Rmg schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:49:
Tjah CAN koste hier een middagje, een BTT Octopus (can bridge) + Mellowfly SB2040, 1 keer opzetten en geen omkijken naar.
Ik heb inderdaad ook ergens een heel verhaal gevonden over hoe je canbus opzet met een octopus en zo'n BTT canbus printje in de toolhead. Is even wat werk, maar voor zover ik het goed begrijp, heb je er daarna geen omkijken meer naar. QED natuurlijk...ik moet er nog even voor gaan zitten. Daarom bereid ik dat soort dingen altijd een beetje voor. Er zijn altijd mensen die de kastanjes voor mij uit het vuur hebben gehaald. Bovendien zit er bij de BTT canbus set een mooie kabel voor stroom en de canbus signalen, dus ik moet er alleen even een rj11 aan krimpen.
Er zijn er zat die er gewoon mee werken en die er geen problemen mee hebben. Zo nieuw is het ook weer niet inderdaad. Of het noodzakelijk is, weet ik niet. Niets is noodzakelijk. Maar het kan, het is hip, dus waarom niet :+

Ik denk dat de weerstand gebaseerd is op de verhalen van mensen die er dagenlang mee bezig zijn geweest en misschien zelfs dingen kapot hebben gemaakt door foute aanwijzingen e.d. Dan krijgt het een slechte naam. Ik kan mij dan voorstellen dat je het liever even laat liggen. Ik ga het iig gewoon proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
InflatableMouse schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:44:
Precies daarmee ben ik ook even bezig geweest. Ik zag bij die kunststof platen toko de gegevens van de verschillende materialen en daar las ik dat Plexiglas een gebruikstemperatuur heeft van -40c to +80c en Polycarbonaat -40c tot +120c. Nou ben ik niet van plan om de boel regelmatig tot 80c op te stoken; die 120c geeft meer marge. Ook bv voor de bodemplaat die net boven alle electronica zit. Daar zou je theoretisch plaatselijk wel eens hotspots kunnen hebben (alhoewel je daar een fan hoort te hebben natuurlijk).

Plexiglas/Acryl kán in principe best, maar met PC heb je gewoon meer marge. Sowieso is het niet verkeerd om in de ruimte waar je je printer hebt staan een brandmelder te hebben én een kleine brandblusser. Die dingen kosten niet veel en brandveiligheid is best belangrijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 12:44
@mphilipp kan je dat linkje delen? Ik moet er nog aan beginnen, ik heb een octopus pro liggen voor mijn ender 5. Deze wordt t.z.t een "beetje" verbouwd.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Weet iemand of er ook isolatieplaten zijn die in de sleuven van een 2020 profiel passen? PC of Acryl lijken me eigenlijk maar matige materialen voor een verwarmde kamer. (Iets wat ook door Design Prototype Test wel min of meer is bewezen)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
ocf81 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:41:
Weet iemand of er ook isolatieplaten zijn die in de sleuven van een 2020 profiel passen? PC of Acryl lijken me eigenlijk maar matige materialen voor een verwarmde kamer. (Iets wat ook door Design Prototype Test wel min of meer is bewezen)
Ja, alle platen die 6mm of dunner zijn. :+

Je zou eventueel ook Dibond kunnen overwegen, dat heb ik als bodem en achterplaat. De andere panelen zijn PC met een laag radiatorfolie er op geplakt, werkt prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
Ik denk (zonder onderbouwing verder) dat het niet heel veel gaat uitmaken (in elk geval bij een Ratrig) zolang alle extrusies en hoekplaten thermische bruggen vormen met de omgeving buiten de kast.

Ik denk dat tie daardoor stiekem best veel warmte "lekt".

Met andere printers zal dat misschien anders zijn, of misschien maakt het niet zo veel uit als ik denk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
We hadden het laatst over RepRap Festivals zoals in de VS en dat dergelijke events niet in Nederland te vinden zijn en misschien ook niet komen. De markt hier is te klein en we hebben ook geen fabrikanten van hobbyspul hier zitten. We hebben natuurlijk wel een aantal grotere en kleinere leveranciers, maar die halen denk ik ook geen miljoenenomzet uit de 3D printer markt.

Echter, ik zat zondag naar een live build van 'Steve Builds' te kijken, die een ZeroG Mercury One aan het bouwen is. Steve is volgens mij van het Voron team, maar geen regelmatige Youtuber. Hij zei dat ie naar elke RRF gaat, en ook naar SMRRF (Smurf), en dat die in de UK is. Even googlen leerde mij dat SMRRF staat voor 'Sanjay Mortimer RepRap Festival' en wordt georganiseerd door de Sanjay Mortimer Foundation, wat dus weer E3D is.

Sanjay was (voor zover iemand dat nog niet weet) een van de oprichters van E3D en de 'mad scientist' achter de Revo. Een markante man, die helaas ook te kampen had met mentale issues en zelf een einde aan zijn leven maakte in 2021.

Dus SMRRF vindt plaats in december, in Oxford, bij de universiteit. Het is geen mega festival, maar de belangrijke leveranciers en personen zijn er wel bij zoals E3D, Prusa Research, Voron, Duet3D, BigTreeTech en LDO Motors. Dus op zich wel weer leuk om wat van die mensen te zien en een praatje te maken. Je moet dan wel weer naar Oxford, maar dat is ook weer geen oninteressante plaats denk ik. Ik ga toch eens kijken of ik er heen ga. Het is nog een paar maanden, dus bedenktijd genoeg. Ik dump het maar hier, mocht het meer mensen inspireren om zoiets een keer mee te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
mphilipp schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:58:
De markt hier is te klein en we hebben ook geen fabrikanten van hobbyspul hier zitten.
*kuch* ultimaker *kuch* :P de S2 vind ik nog wel in de 'pro-hobby' categorie

[Voor 10% gewijzigd door Rmg op 01-05-2023 17:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
Rmg schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:21:
[...]
Da's toch reteduur spul waar vol proprietaire hardware enzo?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Rmg schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:21:
[...]

Bedoel je de 2+ Connect of de S3? Ik zou zeggen entry level professionele markt. Het hobby deel is met de S3 wel vaarwel gezegd denk ik.

Wat mij betreft is Ultimaker anno 2023, ondanks het feit dat ze in Europa worden gemaakt, relatief duur voor wat je krijgt. Op sommige punten lopen ze achter op de status quo wat mij betreft. Maar schijnbaar krijg je wel goede ondersteuning, en dat is dan natuurlijk in het bedrijfsleven wel wat waard.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:34:
[...]

Da's toch reteduur spul waar vol proprietaire hardware enzo?
Ooit waren ze net zo voor open source als Prusa nog steeds is. Marlin was ooit een project waar Ultimaker veel aan bijdroeg. En Cura is natuurlijk ook gewoon in de eerste plaats een Ultimaker product.
Maar met de introductie van de UM 3 hebben ze open source grotendeels vaarwel gezegd. In eerste instantie alleen door defensieve patenten, maar uiteindelijk is er geen hardware ontwerp meer open source gemaakt.

Ik denk ook dat dit onvermijdelijk is, zoals ik eerder wel eens uit de doeken heb gedaan.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
MdBruin schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:37:
@mphilipp kan je dat linkje delen? Ik moet er nog aan beginnen, ik heb een octopus pro liggen voor mijn ender 5. Deze wordt t.z.t een "beetje" verbouwd.
Hier vind je een hele lange discussie over hoe het wel of niet moet. Ze noemen steeds een document waarin alles staat en dat is niet meer beschikbaar via dat forum. Ik heb het elders gevonden, en ook nog ergens anders een andere guide over hoe het zou moeten werken. Dus je hebt wat te lezen. Ik heb ze in mijn Google Drive gezet: hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:39:
[...]
Ooit waren ze net zo voor open source als Prusa nog steeds is. Marlin was ooit een project waar Ultimaker veel aan bijdroeg. En Cura is natuurlijk ook gewoon in de eerste plaats een Ultimaker product.
Nouja...echt kennen doe ik ze niet, en misschien verwar ik ze met een andere fabrikant. Ik associeer ze in ieder geval niet direct met de hobbymarkt. Als ik op de website al niet eens een prijs te zien krijg, maar een quote moet vragen, heb ik niet het idee dat ze zich richten op consumenten. Meestal betekent geen prijzen, lang wollig verhaal dat het veel te duur is :+

Acties:
  • 0Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:46:
[...]

Nouja...echt kennen doe ik ze niet, en misschien verwar ik ze met een andere fabrikant. Ik associeer ze in ieder geval niet direct met de hobbymarkt. Als ik op de website al niet eens een prijs te zien krijg, maar een quote moet vragen, heb ik niet het idee dat ze zich richten op consumenten. Meestal betekent geen prijzen, lang wollig verhaal dat het veel te duur is :+
Ik ook niet (meer), zoals ik al aangaf.

Ze zijn, als ik het moet schatten, zo rond 2017 aan de slag gegaan met een wending naar de professionele markt. Dat merkte je ook heel erg met de marketing die ze toen zijn gaan voeren. Ik heb er omstreeks die tijd toen nog eens een gesprekje gehad. Dat was qua focus 100% niet meer op de hobbymarkt gericht. Je merkte in alles dat ze zich op professionele toepassingen aan het richten waren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
Kijk, weer een corexy klipper 3D printer op Kickstarter. Dit keer het onechte kind van de Prusa XL en een Voron 2.4 ofzo. De Proforge 4 van Makertech (wie kent ze niet?)

Ze hebben zowaar al eerder 3D printers gemaakt, allemaal via Kickstarter. In 2018 dacht ik een Ender 3 kloon en later een corexy met klipper.

Op papier ziet ie er goed uit: alu extrusions met stevige brackets om het frame stijf te houden. 48V steppers met 5160 drivers. Het is wat ze zelf noemen een Quad CoreXY, dus 4 motoren. Grootste USP is de 4 head toolchanger, enclosure, calibratie camera. Deze 3 zijn allen optioneel. Onderdelen lijken ook allemaal van reputabele fabrikanten. Komt als een kit, open source zeggen ze. Dus ja...wie durft het aan? Ik niet. Het ziet er een beetje tè goed uit. Ook al is het geen nieuw bedrijf, blijft het een gok met je dure geld. Ik ben benieuwd...

Als je 'm helemaal compleet wilt en je kunt nog de early bird meepakken, en je neemt de 4 toolheads, enclosure, touchscreen, camera, ben je €1933 kwijt, ex shipping en tax.

[Voor 7% gewijzigd door mphilipp op 01-05-2023 22:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:52

TTLCrazy

Listen to Frankie

@mphilipp Als ik de Bambu X1C niet zou hebben zou ik het misschien nog wel wagen. Ziet er zeker interessant uit. De prijs, tja:
€1239,- voor een kit (zeker 1 dag installatie gok ik) Super Early bird is al uitverkocht, deze heeft nog enkel een paar plekken
€219,- 2 print koppen
€499,- 4 print koppen
€157,- enclosure
€44,- touch screen
€44,- Tool head calibration camera

Ik denk zelf dat deze kickstarter wel doorgaat, dus dat risico gaat het mij niet om. Te weinig upgrade wat betreft de Bambu, hoewel hij op sommige punten wel interessant is (toolheads, groter print opppervlak).

Wordt hem voor mij niet :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik vind het wel een mooi project. het is ook een stuk goedkoper dan een E3D opstelling. Ik weet niet hoe veel de Voron toolchangers kosten, maar de kickstarter lijkt me competetief geprijsd. Als ze de prijzen veel hoger gaan maken in retail wordt het weer een ander verhaal.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocf81 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:17:
Ik vind het wel een mooi project. het is ook een stuk goedkoper dan een E3D opstelling. Ik weet niet hoe veel de Voron toolchangers kosten, maar de kickstarter lijkt me competetief geprijsd. Als ze de prijzen veel hoger gaan maken in retail wordt het weer een ander verhaal.
Voron toolchangers ? Wat weet jij dat ik gemist heb ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ferio
TTLCrazy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:15:
@mphilipp Als ik de Bambu X1C niet zou hebben zou ik het misschien nog wel wagen. Ziet er zeker interessant uit. De prijs, tja:
€1239,- voor een kit (zeker 1 dag installatie gok ik) Super Early bird is al uitverkocht, deze heeft nog enkel een paar plekken
€219,- 2 print koppen
€499,- 4 print koppen
€157,- enclosure
€44,- touch screen
€44,- Tool head calibration camera

Ik denk zelf dat deze kickstarter wel doorgaat, dus dat risico gaat het mij niet om. Te weinig upgrade wat betreft de Bambu, hoewel hij op sommige punten wel interessant is (toolheads, groter print opppervlak).

Wordt hem voor mij niet :)
Creality K1 max komt ook met kleuren optie, 5 stuks tegelijk. Optionele aankoop, dus zal denk rond dezelfde prijs gaan zitten als deze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:17:
Voron heeft geen toolchangers. Dat project van die Indiër is een hobbybob project van hem. Ik denk niet dat het veel kost. Je kunt dat zo duur maken als je wilt: de technologie is gratis (als ie het uiteindelijk vrijgeeft), dus de kosten zijn afhankelijk van de toolheads die je gaat gebruiken. De meeste onderdelen zijn printed parts, wat magneetjes, schoefjes. Hij gebruikt volgens mij niet eens servos, maar ook die zijn niet heel erg duur. Zo'n hobby toolchanger zal niet heel duur zijn. Zonder de toolheads kom je denk ik niet eens aan de €200. Zo'n ERCF kit kun je ook al voor €160 voor 9 spools, ex printed parts.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
Ferio schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:52:
[...]
Creality K1 max komt ook met kleuren optie, 5 stuks tegelijk. Optionele aankoop, dus zal denk rond dezelfde prijs gaan zitten als deze.
Maar dat is dan ook weer een MMU, en geen toolchanger. In principe vind ik een toolchanger interessanter. Wisselingen gaan veel sneller en je kunt ook echt verschillende materialen doen. Alleen is de techniek wat lastiger (hoewel een MMU ook zijn uitdagingen kent) vwb calibratie. Daar moet je echt een goed systeem voor hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ferio
mphilipp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Maar dat is dan ook weer een MMU, en geen toolchanger. In principe vind ik een toolchanger interessanter. Wisselingen gaan veel sneller en je kunt ook echt verschillende materialen doen. Alleen is de techniek wat lastiger (hoewel een MMU ook zijn uitdagingen kent) vwb calibratie. Daar moet je echt een goed systeem voor hebben.
Het zal vandaag officieel worden gemaakt, ben benieuwd. Anders toch een bambu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
TTLCrazy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:15:
Het is op papier ook zeer zeker een interessant product. Wat voor hen spreekt is dat dit (voor zover ik kan zien) hun derde 3D printer is, en hun eerste is ook via Kickstarter verkocht (misschien de tweede ook, niet naar gezocht), dus je kunt in principe hun track record opzoeken.
Ze hebben een aantal hele goede dingen gedaan zo te zien, en het is toch een open source printer (zeggen ze), en het aantal specifieke onderdelen is laag; het meeste zijn off the shelf onderdelen. Dus dat is goed. Alleen weet je nooit of de target datum wordt gehaald. Meestal niet :+ En dan moet je maar hopen dat het geen XL wordt... :X

Maar in principe is het risico relatief laag. Ik heb wel vertrouwen in deze lui dat ze echt iets gaan leveren. En het is in tegenstelling tot een Bambu meer een 'tinker machine' dus je kunt er zelf een hoop aan doen. Je moet alleen hopen dat dat niet heel hard nodig is omdat ze zelf de boel niet zo netjes hebben gemaakt.
En het is een Chinees product, dus al die merknamen waar ze mee strooien, kunnen ook kloon onderdelen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Pixelmagic @mphilipp De hobbieprojecten die aan Voron gelieerd zijn dan. Want laten we wel wezen, op een gegeven moment worden populaire mods gewoon, al dan niet in licht aangepaste vorm, overgenomen of geadopteerd door de Voron gemeenschap. ERCF is ook semi-officieel een Voron project.
Overigens denk ik dat een toolchanger niet heel ver weg meer kan zijn voor Voron. Er zijn nu meerdere projecten en er moet een keer de gouden formule voorbij komen waardoor het praktisch werkbaar gaat worden.

[Voor 35% gewijzigd door ocf81 op 02-05-2023 11:26]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:07:
Overigens denk ik dat een toolchanger niet heel ver weg meer kan zijn voor Voron. Er zijn nu meerdere projecten en er moet een keer de gouden formule voorbij komen waardoor het praktisch werkbaar gaat worden.
Ik weet niet hoe hoog het op het lijstje staat bij ze. Er zijn inderdaad een aantal projecten, maar voordat zo zoiets echt officiëel releasen gaat er denk ik nog wel wat tijd overheen. Dan moet eerst de maker zelf tevreden zijn dat het werkt en een volledige beschrijving publiceren. Vervolgens krijg je het traject dat mensen uit de community het ook gaan maken en dan krijg je ongetwijfeld revisies enzo. En dan moeten de vrijwilligers van het Voron team er ook nog een keer hun plasje over doen. Wie weet zijn ze stiekem achter de schermen zelf ook met zoiets bezig, dat weet je nooit. Er zijn best veel usermods en die zijn gewoon in de repo opgenomen omdat die noemer. En dan heb je nog de mods die daar niet in staan. Dus het hoeft niet eens een officiële Voron release te worden.
Heel Voron is natuurlijk een hobbybob project. Zelfs met alle kits, zijn de Vorons die gebouwd worden allemaal uniek. Iedereen doet zijn ding en past mods toe of eigen initiatieven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
mphilipp schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:01:
Kijk, weer een corexy klipper 3D printer op Kickstarter. Dit keer het onechte kind van de Prusa XL en een Voron 2.4 ofzo. De Proforge 4 van Makertech (wie kent ze niet?)
[YouTube: Proforge 4 Tool Changing QUAD-CORE-XY 3D Printer]
Ze hebben zowaar al eerder 3D printers gemaakt, allemaal via Kickstarter. In 2018 dacht ik een Ender 3 kloon en later een corexy met klipper.

Op papier ziet ie er goed uit: alu extrusions met stevige brackets om het frame stijf te houden. 48V steppers met 5160 drivers. Het is wat ze zelf noemen een Quad CoreXY, dus 4 motoren. Grootste USP is de 4 head toolchanger, enclosure, calibratie camera. Deze 3 zijn allen optioneel. Onderdelen lijken ook allemaal van reputabele fabrikanten. Komt als een kit, open source zeggen ze. Dus ja...wie durft het aan? Ik niet. Het ziet er een beetje tè goed uit. Ook al is het geen nieuw bedrijf, blijft het een gok met je dure geld. Ik ben benieuwd...

Als je 'm helemaal compleet wilt en je kunt nog de early bird meepakken, en je neemt de 4 toolheads, enclosure, touchscreen, camera, ben je €1933 kwijt, ex shipping en tax.
Mooie project.

Zie aantal vergelijkbare dingen die ook op de Voron zit.

Maar waarom 48volt voor de motoren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
breaker.evert schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:22:
[...]
Maar waarom 48volt voor de motoren?
Je hebt dan meer koppel, dus kan je nóg sneller. Je hebt daar speciale stepper drivers voor nodig (5160) die daarmee om kunnen gaan, én natuurlijk een bordje en voeding die 48V aan kunnen. Het zou wel meer herrie maken. Is iets voor de speedfreaks. Die VzBoT loopt ook op 48V, en dat 4x...wordt je denk ik best wel een beetje gek van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:27
mphilipp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Je hebt dan meer koppel, dus kan je nóg sneller. Je hebt daar speciale stepper drivers voor nodig (5160) die daarmee om kunnen gaan, én natuurlijk een bordje en voeding die 48V aan kunnen. Het zou wel meer herrie maken. Is iets voor de speedfreaks. Die VzBoT loopt ook op 48V, en dat 4x...wordt je denk ik best wel een beetje gek van.
2 mosfets niet een makkelijkere oplossing dan op zoek gaan naar een moederbordje?

Acties:
  • 0Henk 'm!
wally1987 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:45:
[...]

2 mosfets niet een makkelijkere oplossing dan op zoek gaan naar een moederbordje?
Het gaat geloof ik niet alleen om de steppers. Het lijkt me dat je dan de MCU en eventuele andere IC's kan opblazen? Doorgaans zit er op het bord ook een stroomvoorziening zodat deze onderdelen op het juiste voltage kunnen werken. Maar ik ben geen expert in elektrotechniek, dus als jij dat kan uitleggen ben ik wel benieuwd :)

[Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 02-05-2023 14:57]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
Ik denk (misschien onterecht hoor) dat dat hele 48V verhaal een beetje een hype is eigenlijk. Net als AWD misschien ook? Beetje net zoiets als die megapixel race op mobieltjes. Foto's worden er echt niet beter van, net zo min dat je per definitie sneller kan printen met 48V steppers. Niet dat iemand dat hier heeft beweert, zo komt het uit specs en marketing wel een beetje over op mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
wally1987 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:45:
[...]
Ik heb werkelijk geen idee. Dit is alles wat ik weet van het waarom van de 48V steppers. Ik ben geen electrotechneut, dus ik geloof alles wat men zegt :+
Ik ga er toch niet mee aan de slag. Is in mijn geval (vind ik dan) ook niet aan de orde. Pas als ik iets als een VzBoT ga bouwen of een anders snelheidsmonster, ga ik aan dat soort zaken denken. En dan zijn die steppers slechts een onderdeel van het geheel.
Het is net als je brommer (of motor) opvoeren: alleen een snelle uitlaat is niet voldoende. Je moet het hele traject aanpakken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wally1987
ocf81 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Het gaat geloof ik niet alleen om de steppers. Het lijkt me dat je dan de MCU en eventuele andere IC's kan opblazen? Doorgaans zit er op het bord ook een stroomvoorziening zodat deze onderdelen op het juiste voltage kunnen werken. Maar ik ben geen expert in elektrotechniek, dus als jij dat kan uitleggen ben ik wel benieuwd :)
https://www.tinytronics.n...-for-heated-bed-or-hotend
Hiermee verplaats je juist de hoge spanning bij het moederbordje vandaan, zou er natuurlijk wel eentje pakken met het juiste voltage. Creality heeft ook een hele tijd bij de cr10 serie dit toegepast op hun heatbed.

Maar steppers op 48v, ga ervan uit dat je closedloop steppers wilt gaan gebruiken? Waarom dan niet gelijk servomotoren?
Servomotoren kun je tunen als een malle, steppers komen niet in de buurt van servomotoren als het gaat om snelheid en precisie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:56:
[...]
Het gaat geloof ik niet alleen om de steppers. Het lijkt me dat je dan de MCU en eventuele andere IC's kan opblazen?
Je moet een bord hebben dat a)die 5160 drivers ondersteunt, en b)dat bord moet ook 48V aan kunnen. En je voeding met natuurlijk het benodigde vermogen kunnen leveren.
Het idee komt neer op de 'juiste' hoeveelheid Ampères naar de steppers kunnen sturen. Als je de wet van Ohm volgt, kun je met 48V méér Amps sturen dan met 24V, zonder dat die motoren gloeiend heet worden. Dat is wat ik ervan begrijp, maar pin mij er niet op vast. Het zal allemaal best wel kloppen, maar zoals gezegd is het een totaalverhaal. Als je die filmpjes ziet van de VzBoT, zie je dat ie op krankzinnige snelheden werkt. Het is net als overklokken; die lui gaan tot de limiet, en verzinnen dan weer iets om dáároverheen te gaan. Heeft niets meer met leuke dingen printen te maken. Het is de snelste zijn. Die overklokkers zijn ook niet bezig met leuk op de PC te werken; het is áán dat ding werken dat de hobby is.

Ergo: voor iemand die gewoon leuk wil printen op een redelijke snelheid is het totaal niet interessant. Maar wil jij kunnen zeggen dat jij in 1.5s een benchy kan printen... :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wally1987
mphilipp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:32:
[...]

Je moet een bord hebben dat a)die 5160 drivers ondersteunt, en b)dat bord moet ook 48V aan kunnen. En je voeding met natuurlijk het benodigde vermogen kunnen leveren.
Het idee komt neer op de 'juiste' hoeveelheid Ampères naar de steppers kunnen sturen. Als je de wet van Ohm volgt, kun je met 48V méér Amps sturen dan met 24V, zonder dat die motoren gloeiend heet worden. Dat is wat ik ervan begrijp, maar pin mij er niet op vast. Het zal allemaal best wel kloppen, maar zoals gezegd is het een totaalverhaal. Als je die filmpjes ziet van de VzBoT, zie je dat ie op krankzinnige snelheden werkt. Het is net als overklokken; die lui gaan tot de limiet, en verzinnen dan weer iets om dáároverheen te gaan. Heeft niets meer met leuke dingen printen te maken. Het is de snelste zijn. Die overklokkers zijn ook niet bezig met leuk op de PC te werken; het is áán dat ding werken dat de hobby is.

Ergo: voor iemand die gewoon leuk wil printen op een redelijke snelheid is het totaal niet interessant. Maar wil jij kunnen zeggen dat jij in 1.5s een benchy kan printen... :+
Hebt een moederbord nodig die losse stepsticks gebruikt, de 5160 is verkrijgbaar als standalone driver.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MdBruin
@mphilipp ja je zou er meer vermogen doorheen kunnen sturen maar dat is niet het voordeel. Even in een ideale wereld gereduceerd, wat er zijn natuurlijk verliezen. Met 2 x zoveel spanning heb je 2x minder stroom nodig voor hetzelfde resultaat. Het voordeel van 48V is dus minder stroom nodig, maar ook een voordeel in koppel en snelheid. Ik wil er nog een keer mee gaan spelen om te kijken wat het doet.

Niet alle moederborden kunnen dit, een van de bekendste is de SKR Octopus pro welke een aparte stepper voedingsingang heeft en 48V op deze ingang kan hebben. Het probleem is niet alleen dat je stepper driver de spanning moet aankunnen maar ook het moederbord (er zitten namelijk condensatoren over de voedingsaansluiting welke ook deze spanning aan moet kunnen. De non pro kan bijvoorbeeld hierdoor maximaal 36V verdragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
MdBruin schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:36:
Niet alle moederborden kunnen dit, een van de bekendste is de SKR Octopus pro welke een aparte stepper voedingsingang heeft en 48V op deze ingang kan hebben.
Maar dat zeg ik toch ook de hele tijd? Je moet een bord hebben die dat aankan/kan aansturen. Samen met zo'n stepper. De Octopus Pro kan volgens de marketing praat 60V aan, maar dat blijkt niet uit de electronica (las ik ergens). Ergens rond de 50V is zo'n beetje de max. Dus 48V moet prima lukken.
Een gewoon SKR bordje waar je losse drivers in kunt prikken kunnen dit inderdaad niet aansturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wally1987
mphilipp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:46:
[...]

Maar dat zeg ik toch ook de hele tijd? Je moet een bord hebben die dat aankan/kan aansturen. Samen met zo'n stepper. De Octopus Pro kan volgens de marketing praat 60V aan, maar dat blijkt niet uit de electronica (las ik ergens). Ergens rond de 50V is zo'n beetje de max. Dus 48V moet prima lukken.
Een gewoon SKR bordje waar je losse drivers in kunt prikken kunnen dit inderdaad niet aansturen.
https://nl.aliexpress.com...04%21rec%21NL%21791609882

Voila!

Maar ik blijf er nog steeds bij, waarom dan niet gelijk voor geïntegreerde steppers of servo's gaan? Deze komen met encoders, dus geen positieverlies meer. De drivers reguleren de motoren beter en je kan ze tunen met software.

[Voor 9% gewijzigd door wally1987 op 02-05-2023 17:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
Na van de week de vcore 3.1 upgrade en enclose 2 besteld te hebben, heb ik vandaag dan ook de panelen besteld, bij bmtec, 215 euro. Ik heb dit keer ook de bodem en bovenpaneel achterkant ook in wit opaal gekozen, net als het electronics panel (dat is nu ook al wit).

Ik heb besloten een volledige rebuild te gaan doen inclusief bedrading, ik ben daar niet tevreden over. Ik ga dat dit keer ook anders aanpakken, onder andere wil ik frame corner braces gebruiken tijdens de build om zaken beter haaks te houden. De enclosure 2 en verbeterde documentatie zouden het sowieso gemakkelijker moeten maken om het frame beter te bouwen. Ben benieuwd!

Ik ben prints nu aan het voorbereiden, ik zal dat geleidelijk aan de komende paar weken alle onderdelen opnieuw printen in ASA of ABS.

Ik ben er nog niet uit of ik wellicht iets fancy wil doen met filament, misschien iets met CF? Ik twijfel of het dat wel waard is eigenlijk want goedkoop is het niet. De kleur ben ik eigenlijk ook niet over uit ... haha!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
wally1987 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:51:
[...]
Maar ik blijf er nog steeds bij, waarom dan niet gelijk voor geïntegreerde steppers of servo's gaan? Deze komen met encoders, dus geen positieverlies meer. De drivers reguleren de motoren beter en je kan ze tunen met software.
Je hoeft het aan mij niet te verkopen :+
Ik heb (voorlopig) geen belangstelling voor die dingen. Je hoort het ze de laatste tijd steeds roepen bij die snelle machines, dus misschien moet je met hen de discussie aan gaan. Zij hebben het allemaal vast uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Dat 48V sneller en voor dat doel beter is geloof ik direct, maar zag laatst al ergens iemand die zijn Ender3 naar 48V wilde maken. Dan ga je gewoon met de hype mee zonder te weten hoe of wat. 24V is voor vrijwel iedereen voldoende op de motoren.

Ik zie ook steeds meer voorbij komen over "decoupled" motoren, zo ook voor de RatRig. Heeft iemand zo'n systeem in gebruik of heeft er ervaring mee? Ik maak graag de printer stiller (waarom niet) maar ben bang voor kwaliteitsverlies. Voorbeeldje:

https://www.printables.co...097-motor-decouple-damper

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdBruin
@mphilipp ik dacht dat de nieuwe alinea voldoende was, ik zal het de volgende keer wat duidelijker neerzetten.
Ja daar heb je gelijk in, de pro zou 60V moeten kunnen verwerken. Het probleem is alleen dat een stepper motor inductief is en dat op de hogere spanningen ook hogere inductieve spanningen kunnen ontstaan. Bij de non pro is het ook niet aangeraden, dacht gelezen te hebben dat 32V max wordt aangeraden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Kan alleen 48volt bedenken voor de meerde printkoppen.
Als het een trend zal worden dan had 48volt gezien bij meer fabrikanten zoals Ultimaker

Vraag mij af waarom je meer dan 2 print koppen nodig zal hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@breaker.evert Wat bedoel je met meerdere printkoppen? 48V voeding is alleen voor de motoren niet voor de heaters en andere zaken.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
Nou ben ik de laatste dagen ook nog wat onderzoek aan het doen naar die Enraged Rabbit Carrot Feeder (wie bedenkt dat?) MMU unit van het Voron team. Ik herinnerde mij daar een livestream van Nero3D die er een aan het bouwen was, en hij had het over de Enraged Rabbit King's Seat. Dat was een pellet purger. Volgens mij is het hier ook nog langs gekomen. Punt is alleen dat die King's Seat nooit is gereleased. Het is iets waar een van de Voron mensen mee bezig is geweest, maar ook zij hebben een leven en het komt dus maar niet af.

Als je dan een beetje graaft, vind je een Reddit post waar iemand ernaar informeert en de ontwerper van de KS zegt dat ie het druk heeft yada yada yada, en dat het gebasseerd is op het werk van BigBrain3D's pellet purge voor de MK3.
En dat ziet er zo uit:

Ooit verkocht hij dit systeem, maar nu heeft ie iets nieuwd en staat dit gewoon op Printables. Het is gemaakt voor een Mk3, maar is volgens mij wel aan te passen voor andere printers. Het is echt een heel simpel ding. Gewoon helemaal mechanisch, geen servos oid. Hij poept een beetje filament uit op de kop van een soort splitpen lijkt het wel, zet heel even de part cooling fan aan om te koelen zodat ie krimpt. Vervolgens beweegt ie de kop weer weg, zodat een veertje een armpje beweegt die het poepje wegveegt het bakje in.

Wie het fancy wil, kan met servos aan de gang, maar dat lijkt mij weer ingewikkelder en foutgevoeliger:

zet de afspeelsnelheid op 1.25, ask me how I know

Die pellet purger is echt wel een uitkomst. Je elimineert in feite die hele grote purge tower. Je moet wel purgen, maar alleen als je kleur/materiaal wisselt. Een purge tower moet bij elke laag bijgewerkt worden, dus je verliest meer materiaal. Het mede daardoor ook sneller, want hij poept alleen, zonder te bewegen.

Toch eens kijken of zo'n ding niet makkelijk aan te passen is voor een ERCF op een Voron/ZeroG

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Ik heb daar destijds serieus naar gekeken, het is geen splitpen gewoon een punaise met een bolle kop.

Probleem destijds was dat de pellet niet altijd op de gewenste plek uitkwam (soms op je printbed) en dat je per kleur een andere purge zou moeten willen. De ontwerpers hadden een "beter" idee wat uit zou komen wat ik niet bewust gezien heb.

Ik denk dat het belangrijkste is dat er volledig op de mk3 werd gebouwd en dus Marlin, het zou mij niet verbazen dat vandaag de dag met Klipper er veel meer mogelijk is dmv makros terwijl het voorheen aanpassen van gcode was.

In de meest ideale wereld wil je eigenlijk dat je slicer direct de juiste code stuurt, zoals de purgetower ook in de gcode zit. Dat zie ik niet zo snel gebeuren.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!
wally1987 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:28:
[...]

https://www.tinytronics.n...-for-heated-bed-or-hotend
Hiermee verplaats je juist de hoge spanning bij het moederbordje vandaan, zou er natuurlijk wel eentje pakken met het juiste voltage. Creality heeft ook een hele tijd bij de cr10 serie dit toegepast op hun heatbed.
Ik betwijfel of die MOSFET de schakelsnelheid heeft welke voor een stepper vereist zijn. Ik vermoed dat het aansluiten van een MOSFET op elk aderpaar de werking van de stepper driver verstoort.

[Voor 42% gewijzigd door ocf81 op 03-05-2023 20:03]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
whaa ze zeiden 1 tot 2 weken lead time voor mijn order (ratrig 3.1 en enclosure 2) , 3 werkdagen later (zojuist, dus :P) krijg ik mn verzendbestiging al!

Nu heb ik niet genoeg tijd om al onderdelen te printen O-) :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:29:
Probleem destijds was dat de pellet niet altijd op de gewenste plek uitkwam (soms op je printbed) en dat je per kleur een andere purge zou moeten willen.
Ja, per kleur een andere hoeveelheid purgen is denk ik gewoon teveel gedoe. Je hebt ook nog eens te maken met van welke kleur naar welke andere kleur je gaat. Ha je van zwart naar wit, moet je meer purgen dan van bruin naar rood bijvoorbeeld. Maar ik zie geen probleem met altijd dezelfde hoeveelheid purgen. Ja, dan doe je af en toe teveel...jammer dan. Zonder purgetower heb je sowieso minder afval omdat ie alleen maar purged bij een kleurwissel. Probleem is inderdaad dat de pellet wel eens blijft plakken. Misschien dat er een combinatie te maken is met die 'tandenpoets' mod, waarbij een borstel met een servo langs de nozzle wordt bewogen alsof je tanden aan het poetsen bent. Knappe pellet of draadje filament die dan nog blijft hangen. Wordt wel een heel gedoe zo...
De ontwerpers hadden een "beter" idee wat uit zou komen wat ik niet bewust gezien heb.
Je bedoelt de opvolger van dit systeem? Dat is dan denk ik de swapper: die heeft een reuzenrad met 25 (!) nozzles die hij steeds wisselt. Hoef je niet meer te purgen, want je hebt 1 nozzle per kleur. Een beetje Mr Bean oplossing als je het mij vraagt...
Ik denk dat het belangrijkste is dat er volledig op de mk3 werd gebouwd en dus Marlin, het zou mij niet verbazen dat vandaag de dag met Klipper er veel meer mogelijk is dmv makros terwijl het voorheen aanpassen van gcode was.
Ik heb er nog niet in groot detail naar gekeken, dus hoe lastig het is om te zetten naar Klipper macros heb ik geen beeld bij.
In de meest ideale wereld wil je eigenlijk dat je slicer direct de juiste code stuurt, zoals de purgetower ook in de gcode zit. Dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Wie weet. Er zitten ook toolchanger commando's in, en die gebruik je nu hiervoor. Dus hij stuurt T1 of T2, en jouw systeem (Klipper macros) moet dan het juiste doen: toolchangen of filament swappen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
InflatableMouse schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:38:
whaa ze zeiden 1 tot 2 weken lead time voor mijn order (ratrig 3.1 en enclosure 2) , 3 werkdagen later (zojuist, dus :P) krijg ik mn verzendbestiging al!

Nu heb ik niet genoeg tijd om al onderdelen te printen O-) :+
Welke kleur ga jij printen? Ik weet het nog niet eigenlijk heb keuzestress :P Wel mooi dat ze sneller versturen dan verwacht.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
@pwillemske Haha zelfde hier! Ik weet het ook nog niet. Probleem is ook een beetje dat ASA filament lijkt toch wat moeilijk leverbaar, in elk geval bepaalde kleuren die ik zoek.

Mischien fel oranje, rood heb ik een paar tests geprint en dat vind ik niet zo, er komt een rol donkergroen aan dat lijkt me wel mooi maar die hadden maar 1 rol voorradig. Van dat oranje heb ik ook maar 1 rol, die kan ik misschien nog bijbestellen ergens.

Wit zou ook nog kunnen, maar ik geloof daar daar een probleem mee kan zijn, of was dat met neutraal / kleurloos (is dan eigenlijk wat cremig).

Edit:
Test prints, let niet op de layerlines, gaat om de kleur. Dat oranje heeft toch wel wat!
Best lastig!

[Voor 28% gewijzigd door InflatableMouse op 03-05-2023 19:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:29

Hoogie2004

Whohooooo

@InflatableMouse Dat oranje is best een kek kleurtje ja, nice :)

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ja inderdaad, welk filament is dat @InflatableMouse ? Ik wil misschien 2 kleuren combineren maar dat maakt de keuze nog lastiger.

Is dat rechtse onderdeel een VZ bracket? Helpt dat echt of is dat meer voor de sier?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse
pwillemske schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:02:
Ja inderdaad, welk filament is dat @InflatableMouse ? Ik wil misschien 2 kleuren combineren maar dat maakt de keuze nog lastiger.

Is dat rechtse onderdeel een VZ bracket? Helpt dat echt of is dat meer voor de sier?
Dat is fel oranje van Devil Design (ASA). Heb net nog een paar rollen besteld bij Tinytronics.

De brace is een ontwerp van mijn broer voor 3030 extrusies. 2 bouten aan elke kant en wat "vetter" voor extra stevigheid.

Ik geloof dat het echt wel gaat helpen, in elk geval tijdens de bouw om hoeken haaks te houden met verdraaien en tillen zodat de spanningen niet op die hoekplaatjes komen. Wel zorgen dat je hem stevig print, niet met 2 perimeters en 10% infil of zo :D . Ik print ze met 6 perimeters, 6 top/bottom layers en 40% cubic met 140% lijndikte. Ding is 270mm lang en weegt 140 gram. Ik wil er in elk vlak 2 hebben tijdens de bouw, wanneer het frame dan helemaal in elkaar zit haal ik ze alleen weg wanneer ze in de weg zitten voor iets anders. Althans, dat is het plan 8) . Dan zijn ze meer voor de sier :9 ,

Ik ga dus niet de upgrade doen, ik haal de 3.0 uit elkaar en ik begin opnieuw met de 3.1 instructies. Complete rebuild dus.

• pwillemske
  • Niet online
Dat is inderdaad wel een goeie, je haalt toch bijna alles uit elkaar en om alles weer netjes haaks te krijgen is het misschien beter om gewoon helemaal opnieuw te beginnen.

Dat Devil Design filament is aantrekkelijk geprijsd en ook een heleboel kleurtjes te krijgen. Ruikt dat ASA van hun een beetje en is dat fatsoenlijk te printen? Misschien dat ik gewoon eens een rolletje probeer.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• InflatableMouse
@pwillemske Proberen is inderdaad altijd het beste. Het ruikt nagenoeg niet en het print relatief gemakkelijk. Dat eSun ABS+ stinkt dramatisch vergeleken met dit. Die grote braces die print ik diagonaal op het bed van de Ender (de enige manier dat ze passen met 270mm) en ik heb toch een beetje last van kromtrekken. Ik print eigenlijk nooit zoiets langs op de Ender dus ik weet niet hoe ander materiaal zich zou gedragen. Ik print op een textured PEI waar ik ABS bijna vanaf moet breken, dit ASA ligt bijna los als het klaar is (mede omdat het een beetje kromtrekt en dus al half los is). Ik ga 3dlac proberen om te zien of dat helpt (waarschijnlijk wel).

Verder print dat spul gewoon goed, geen tot weinig stringing, geen andere gekke dingen of moeilijkheden met instellen van het filament. Gewoon goed spul dus!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-06 16:21
Ik zou graag enkele prints willen maken met een marmer look. Enkele shops bieden deze aan maar de prijzen zijn zeer verschillend. Iemand een goede ervaring met bepaalde merk? Die qua prijs ook oke is.

En zoek ook een hout looka like filament. Er moet zeker geen hout deeltjes inzitten maar wel de looks ervan.
Als dat zelfs bestaat :P

Acties:
  • +1Henk 'm!
Erebus1 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:29:
En zoek ook een hout looka like filament. Er moet zeker geen hout deeltjes inzitten maar wel de looks ervan.
Als dat zelfs bestaat :P
En waarom mogen er 'zeker' geen houtvezels in voorkomen? De meeste filamenten die hout na proberen te doen zijn namelijk gebaseerd op een mix van PLA, houtvezels en wat lichtbruine/beige kleurstoffen.

© ocf81 1981-infinity

• Erebus1
ocf81 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:53:
[...]

En waarom mogen er 'zeker' geen houtvezels in voorkomen? De meeste filamenten die hout na proberen te doen zijn namelijk gebaseerd op een mix van PLA, houtvezels en wat lichtbruine/beige kleurstoffen.
qua extra slijtage aan de nozzle :-(

• PjotrStroganov
  • Laatst online: 17:58
Is een stalen nozzle dan geen optie?

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Erebus1 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Tja, dan beperk je jezelf wel. Maar er is wel Polymaker PolyWood dat een beetje op hout lijkt maar geen vezels bevat. Ik zou gewoon voor een nozzle swap gaan.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:53:
[...]
En dat ruikt erg lekker bij het printen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Erebus1 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:29:
Ik zou graag enkele prints willen maken met een marmer look. Enkele shops bieden deze aan maar de prijzen zijn zeer verschillend. Iemand een goede ervaring met bepaalde merk? Die qua prijs ook oke is.
Ik heb deze;
https://www.3djake.nl/addnorth/e-pla-marble

Print fantastisch maar dat mag ook wel voor de prijs. Ziet er ook leuk uit.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:18

Bezulba

Formerly known as Eendje

Erebus1 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Nozzles zijn verbruiksartikelen. Die moet je toch af en toe vervangen.

blup

• InflatableMouse
En kosten vrijwel geen drol ...

even als voorbeeld, ik weet niet welk model je nodig hebt.

[Voor 20% gewijzigd door InflatableMouse op 04-05-2023 10:07]

• citruspers
InflatableMouse schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:07:

Ik heb zelf goeie ervaringen met trianglelabs/dforce nozzles op Aliexpress. 2,50 voor een messing nozzle, of een tientje voor een hardened steel (of een plated copper als je een soort tussenoplossing wil).

Acties:
  • +3Henk 'm!
Nog één tip: Als je met een filament met vezels of deeltjes gaat printen is een spuitmond van 0.4 mm wat aan de kleine kant en is er een aardige kans op opstoppingen. Het is aan te raden om met een spuitmond van 0.6 mm of groter te werken. Bijkomend voordeel is dat het ook nog eens sneller gaat :)

© ocf81 1981-infinity

• Erebus1
InflatableMouse schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:07:

Heb een cr10 s pro v2. Ik heb mijn nozzle eigelijk nog niet moeten vervangen na al die uren.
Wil natuurlijk niet zeggen dat ie niet versleten is. Ik denk wel dat die link dient voor de nozzles die ik nodig heb. Is inderdaad geen geld!

Edit : mijn versie heeft blijkbaar de M6x0.75 mm variant :F

[Voor 5% gewijzigd door Erebus1 op 04-05-2023 11:22]

• InflatableMouse
Erebus1 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Heb een cr10 s pro v2. Ik heb mijn nozzle eigelijk nog niet moeten vervangen na al die uren.
Wil natuurlijk niet zeggen dat ie niet versleten is. Ik denk wel dat die link dient voor de nozzles die ik nodig heb. Is inderdaad geen geld!

Edit : mijn versie heeft blijkbaar de M6x0.75 mm variant :F
ja, Cr10s pro v2. Geen idee da's weer anders. Schijnt ook niet standaard M6 draad te zijn, dus een E3D V5/V6 past niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

InflatableMouse schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:19:
@pwillemske Proberen is inderdaad altijd het beste. Het ruikt nagenoeg niet en het print relatief gemakkelijk. Dat eSun ABS+ stinkt dramatisch vergeleken met dit. Die grote braces die print ik diagonaal op het bed van de Ender (de enige manier dat ze passen met 270mm) en ik heb toch een beetje last van kromtrekken. Ik print eigenlijk nooit zoiets langs op de Ender dus ik weet niet hoe ander materiaal zich zou gedragen. Ik print op een textured PEI waar ik ABS bijna vanaf moet breken, dit ASA ligt bijna los als het klaar is (mede omdat het een beetje kromtrekt en dus al half los is). Ik ga 3dlac proberen om te zien of dat helpt (waarschijnlijk wel).

Verder print dat spul gewoon goed, geen tot weinig stringing, geen andere gekke dingen of moeilijkheden met instellen van het filament. Gewoon goed spul dus!
Gewoon een lijmstick er op en daarna met een vochtige tissue verspreiden en dan drogen schijnt ook te werken (nog nooit gedaan).

PVoutput van mijn 4950Wp

Pagina: 1 ... 36 ... 39 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee