Toon posts:

[Build] ZeroG Mercury One & Hydra

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:33

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Ik ben al een poosje met 3D printen bezig en op enig moment een tweedehands Ender 3 gekocht om te kijken of het iets voor mij was. Dat was het geval :+ dus ben ik daar lekker mee aan de gang gegaan. De Ender 3 leent zich goed om mee te rommelen, dus heb ik daar wat zaken aan gemod: hotend, direct drive extruder en uiteindelijk een keer naar Klipper gebracht.
Na een poosje wilde ik iets meer en heb toen een Ender 5 Plus van iemand overgenomen. Die is wat groter en heeft een stabieler frame, wat mij wel aansprak. Die ging al vrij snel ook over naar Klipper. Maar ja...met al dat Voron en RatRig geweld om je heen, zit je daar weer met een schuin oog naar te kijken. Nu blijkt dat er een ombouwproject bestaat onder de naam ZeroG Mercury One, waarbij je de Ender 5 ombouwt naar een CoreXY printer. Je kunt dit nog uitbreiden met de Hydra mod, zodat ie bijna op een Voron Trident gaat lijken. Dat sprak mij wel aan. Het is een uitgebreide ombouw, maar ja, ik heb dat ding nu eenmaal staan, dus waarom niet?

Ik heb een vriend met een Bambu Labs X1C de benodigde onderdelen laten printen en eea bij Ali E. besteld. Ik wacht op dit moment nog op een paar onderdelen voor de Hydra mod, maar ik kan vast beginnen.

De eerste stap daarbij is natuurlijk een 'before' plaatje met (bijna) alle spulletjes:

En als je dan eventjes aan het schroeven gaat, is alles eraf wat niet meer nodig is:

De komende dagen/weken zal ik hier zo goed mogelijk proberen bij te houden hoe alles verloopt. Als er vragen zijn, zal ik ze proberen zo goed mogelijk te beantwoorden.

[edit]
Ik ben nog wat specs vergeten:
De printer wordt straks aangedreven door een BTT Octopus Pro, een Mean Well RSP 320 PSU en natuurlijk een Raspberry Pi 3B+. Ik heb een mooie Alu MIC6 plaat aangeschaft en daar plak ik een Keenovo 800W silicon heater onder (met extra isolatie) en een extra thermal fuse. Aan de oppervlakte komt een WhamBam PEX flex plate. Om het plastic te smelten heb ik gekozen voor een Voron Stealthburner met een BTT CAN bus printje.

[Voor 8% gewijzigd door mphilipp op 22-05-2023 00:58]

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Vandaag uiteindelijk de achterste stepper towers en de front pulleys kunnen bouwen en monteren. Ook nog wat heatsets gedaan op de Hydra armen en de skirts en de linear rails schoongemaakt met IPA. Deze laat ik vannacht drogen en morgen peur ik er wat vet in.

Een van de stepper towers:

Front pulley:

Wat heatsets:

Uitdruipende linear rails:

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:18
Geen problemen dat je frame niet helemaal haaks is? Mijn 5 pro heb ik moeten shimen om deze wat haakser te krijgen. Deze zal ik helemaal uit elkaar halen zodra ik met de ombouw ga beginnen. Ik ben benieuwd hoe de Stealthburner gemonteerd wordt, ik heb gezien dat het kan maar niet hoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
MdBruin schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:11:
Geen problemen dat je frame niet helemaal haaks is?
Ik ga het nog verder nalopen, maar ik heb met een zo'n haaks ding gecontroleerd en de hoeken die ik nagelopen heb waren zo te zien haaks. Dus ze zijn denk ik niet allemaal krom en scheef ;+

Wat die stealthburner betreft dacht ik dat ie gewoon zou passen. Maar dat merk ik wel...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdBruin
Mooi dat je frame beter is dan die van mij, de QC van Creality is helaas gewoon slecht waardoor je mazzel moet hebben. Zelf heb ik nog wel wat gesleuteld aan de printer om een beter resultaat te krijgen.

Voor de Stealthburner, je hoeft alleen de rail op een andere zijde te plaatsen zover ik kan zien. Voor de EVA zit deze op de bovenzijde en voor de Stealthburner moet deze aan de voorzijde. Aan de Stealthburner hoeft verder niets te worden aangepast om deze te monteren. Het pad van de riemen wordt alleen iets minder ideaal (1mm naar voren op de toolhead) maar dat zou volgens ZeroG geen problemen moeten geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
MdBruin schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:24:
Mooi dat je frame beter is dan die van mij, de QC van Creality is helaas gewoon slecht waardoor je mazzel moet hebben. Zelf heb ik nog wel wat gesleuteld aan de printer om een beter resultaat te krijgen.
Ik ga het straks nogmaals goed controleren en ik denk dat ik ook wat braces plaats. Die kun je printen, maar voor bv de VzBoT kun je ook gefreesde aluminium braces kopen. Dat lijkt mij iets beter dan geprinte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Er is progress, maar niet superveel. Ik merkte 2 dingen: ik kom een paar dingen tekort en ik heb de verkeerde t-nuts. Dat houdt de boel een beetje tegen. Evengoed is er wel iets gebeurd natuurlijk:

Zo ziet ie er nu uit in mijn kantoor/lab/rommelhok. Ik heb de X-gantry in principe in elkaar, maar er ontbreken de juiste schroeven in de kit. Ik heb een kit voor Mercury One besteld bij Funsor via Ali E. en ik zag bij binnenkomst al dat ik daar de oorlog niet mee ging winnen. Er zaten maar liefst 6 heatset inserts bij...in de BOM staat 50 :X Dus die moest ik bijbestellen. Ook ontbreken de juiste schroeven om de twee X-joints vast te zetten. Dat kan overigens ook een 'fout' van ZeroG zijn. Dat ontwerp is nog niet definitief. Dat merkte ik ook toen ik naar een van de Youtube videos keek en merkte dat die gast een hele andere X-joint heeft dan ik. Gelukkig hebben ze net de CAD files vrijgegeven, dus ik kan daar kijken, want er is geen beschrijving hoe de X-gantry in elkaar moet. Overigens is dat ook wel te vinden op de ZeroG Discord.

Zo ziet de linker X-joint er dus uit. Hij ligt los op de linear rails, want ik moet eerst nog de juiste schroeven hebben en ik ga de t-nuts vervangen. Bij de kit zitten welliswaar voldoende t-nuts, maar de goedkope versie, die lekker vrij kan ronddraaien. Als je dit gaat doen, doe jezelf een lol en koop die dingen met zo'n kogeltje en een veertje. Die druk je erin en die blijft zitten. Die andere gaan misschien draaien en bij zo'n linear rail, die met meerdere van die dingen vast zit, kan dan op bepaalde plekken dus helemaal niet vast zitten. Ik heb dus bij Amazon 100 stuks M3 en 100 M5 t-nuts besteld. Die zijn inmiddels binnen, dus als ik weer tijd heb, kan ik weer door.

De DIN rail is ook geplaatst:

En de skirt met het ZeroG logo zit er ook op. Als de boel klaar is, print ik nog wel een houdertje voor een display. Is nu niet superbelangrijk.

Ik wacht ook nog op een paar onderdelen voor de Hydra toestand. Het bed is wel al binnen, dus daar ga ik eerdaags de magnetische sticker op plakken. Kan die lekker goed hechten.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
In afwachting van de postbode maar even een simpel karweitje opgepakt vandaag. De aluminium build plate voorzien van de magnetische sticker van WhamBam:

Eerst even goed reinigen met IPA en nog wat aceton voor de zekerheid.

Sticker erop geplakt. Is niet heel moeilijk, maar wel lastig om 'm exact goed te krijgen. Ik dacht dat ik goed zat, maar ik bleek toch een fractie van een mm afgeweken te hebben. Nouja...niets wat een mesje niet kan oplossen. Loshalen leek mij geen optie. Je brengt 'm namelijk niet voor niets in delen aan, dus terwijl je 'm erop plakt, haal je de beschermende folie eraf. En er is alleen maar kans op slechter plakken als je 'm weer los gaat halen, dus die halve mm is geen punt.

Daarna even voor de grap de WhamBam Pex plate erop gelegd.

Ik heb 'm nu weer in bubble wrap verpakt en hij ligt nu onder een zwaar boek met nog wat extra gewicht erop. Zo mag ie een dag of 2 liggen. Dan plakt de sticker in ieder geval goed. Ik heb nog wat tijd, dus liever nu alles goed doen. Later ga ik de gaten voor de montageschroeven uitsnijden en dan plak ik de siliconen heater aan de onderkant en geef die ook even de kans om goed te hechten.

[Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 25-05-2023 17:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Ik kon het niet laten: even snel een testfit gedaan van wat electro componenten op de DIN rails. Wie dat bedacht heeft, is echt een genie! Ik heb een paar houders voor Wago klemmetjes die dienen als distributiepunten voor stroom en aarde. Ik moet mij nog gaan buigen over hoe alles precies moet komen. Spieken op de printers die geshowed worden op Discord is daarbij wel handig. Het is altijd leerzaam om te kijken hoe anderen het gedaan hebben, dan er zelf halverwege achter te komen dat je het niet zo handig hebt gedaan. Je kunt niet alles overzien.
Voor de slimmerikken: ik kom geen stepperdrivers te kort. Ik heb er 3 voor de Z en 2 voor X/Y. De stepperdriver voor de extruder zit in de toolhead; het CANbus printje dat in de Stealthburner zit. Maar ik kan eventueel nog uitbreiden. Wie weet komt er iemand met een 4WD mod voor de Mercury One :+

Verder heb ik vandaag mijn fatsoenlijke t-nuts gekregen dus heb ik die van de linear rails voor de X-gantry vervangen en meteen de Y rail op de nog te plaatsen 2020 extrusion gemonteerd. Als ik de juiste schroefjes heb, kan ik de X-joints in elkaar zetten en monteren. Volgens mij krijgen we dan het routeren van de snaren. De Hydra spullen van Ali E. kunnen elk moment binnenkomen.

Ik heb overigens van Funsor een zakje met 50 heatset inserts ontvangen. Ik had deze nl al via Amazon besteld toen ik erachter kwam dat ze te weinig hadden gegeven. Het leek mij te lang gaan duren om ze weer bij Ali te bestellen. Maar ze zijn zo vriendelijk geweest om een zakje met exprespost (het was er idd heel erg snel) op te sturen. Dat is wel weer een goede actie. +1 voor Funsor!

[Voor 23% gewijzigd door mphilipp op 26-05-2023 00:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Nog steeds in afwachting van een Ali E. levering. PostNL roept volgens mij nu al 4 dagen dat ze 'm morgen komen bezorgen, maar steeds krijg ik weer te horen dat het niet gelukt is. Geen idee wat daar aan de hand is, maar het houdt mij wel enigszins tegen.
Maar goed, ik ben verder gegaan met de bedrading. Ik heb nu ook een IEC connector voor de netspanning. Die was ik gewoon vergeten, maar gelukkig komt Amazon wél de volgende dag als ze dat zeggen :+
Volgens de guide van LDO die ik zo'n beetje volg vwb bedrading, heb ik alles nu ook netjes geäard. Straks ook het bed uiteraard. Straks als de boel werkt, moet ik nog een kapje printen voor de power terminals van de PSU en eentje voor de netspanning aansluiting. Ik had eigenlijk van die terminals met rubberen hoesjes moeten hebben bedenk ik mij nu. Maar ze kunnen elkaar toch niet raken; het zit allemaal erg strak erop. En in principe kom je daar nooit meer aan, dus als er een kapje overheen zit, is dat veilig genoeg denk ik.

Ik heb nu ook Klipper alvast geïnstalleerd op de Pi en de Octopus. Alleen lukte het mij niet om dat over UART te doen. Ik heb een kabeltje gemaakt waarmee ik de Pi voedt vanaf de Octopus (ja, die heeft daar meer dan genoeg vermogen voor) en UART lijntjes. Zo te zien op de Pi is er verbinding, maar ik kan de firmware niet flashen over UART. Een poos gezocht, maar ik zie alleen maar verhalen van mensen die het ook niet gelukt is. Dan maar even snel via een sd kaartje gedaan. Gek genoeg kan de Pi dan ineens wél met de MCU communiceren. Die de bedrading is correct denk ik dan. Kom ik nog wel een keer achter. Voor nu is dit de status:

De X-gantry is nu goed bevestigd; ik heb de juiste schroeven gehaald en alles in elkaar gezet. Ik moet de toolhead nu goed in elkaar zetten, dus ook met het CANbus bordje erin en kijken of het lukt om die aan de praat te krijgen. Ik heb daar onderzoek naar gedaan en ik heb een complete guide om dat voor elkaar te krijgen, dus inch allah komt dat goed :+

De bedrading wordt uiteraard nog netjes gelegd. Ik heb van die gootjes liggen, dus dat wordt straks heel netjes hoop ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Ohja...ik heb de ZeroG theme voor Mainsail ook maar meteen geïnstalleerd:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdBruin
In deze video van Steve Builds is DutchDude aanwezig
https://www.youtube.com/live/Z7Jc86m4ZKU?feature=share
Even na 3:34 wordt er gevraagd naar de Stealthburner en volgt zijn antwoord (hetzelfde wat ik al eerder vermelde ;) )

Ik ben nog niet bezig geweest met mijn Octopus pro, het zal me benieuwen. Het weer is lekker om in de tuin bezig te zijn, dus dat krijgt de voorrang momenteel.

[Voor 26% gewijzigd door MdBruin op 29-05-2023 13:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
De magneetsticker heeft nu lang genoeg onder wat gewicht gelegen, dus die komt er voorlopig niet meer vanaf. Wel een akelig bubbeltje ontwikkeld dat ik niet heb gezien met aanbrengen. Zit gelukkig aan de rand, dus ik denk niet dat het heel erg stoort. Maar wegduwen met een spatel lukt iig niet meer... :(

Dan maar aan de slag voor de silicon heater. Ik was natuurlijk weer dom geweest en het komt ook een beetje omdat ik bij Fabreeko end-to-end heaters zag. Die hebben dan natuurlijk uitsparingen en gaten op de juiste plaatsen zitten voor de Hydra. De buildplate is 370x377, dus ik zocht een mat van die afmetingen (slimmerd!). Die is er (gelukkig!) niet, dus pakte ik er een van 350x350. Maar ja...er zitten gaten in die plaat waarmee ie op de hydra armen gemonteerd moet worden. De magneetsticker kun je een gaatje in prikken, maar bij een heater doe je dat niet. Gelukkig komt het eigenlijk helemaal niet verkeerd uit. Als je 'm helemaal recht wil plakken, zit de mat zeg maar halverwege de schroefgaten. Maar je kunt 'm een klein beetje schuin leggen zag ik. En dan zit niets in de weg. Zo'n mat hoeft ook niet precies zo groot als de plaat te zijn eigenlijk. Dus ik had makkelijk een maatje kleiner kunnen nemen. Maar goed, zo zit ie ook.

(als ik nu naar de foto kijk, is het net of er een golf in zit. Dat is dus niet zo. Ik denk optisch bedrog vanwege het patroon op de mat)

Dit laat ik even liggen en dan ga ik verder. Ik volg de guide van Nero3D:

Hij maakt het af door langs de randen van de silicon heatermat nog wat high-temp sealer/masking pasta de smeren. Mocht ooit de plakzooi ermee kappen, blijft ie daar nog op hangen zeg maar. Misschien een beetje overdreven, maar als we toch bezig zijn, kunnen we het net zo goed in één keer goed doen :+

[Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 29-05-2023 20:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdBruin
Heel voorzichtig met een mesje een sneetje zetten en hierdoor de lucht laten ontsnappen, mogelijk krijg je hierdoor het luchtbelletje weg. Het sneetje hoeft niet heel groot te zijn, zolang de lucht onder de sticker weg kan. Ik weet niet of het ook met een naald kan, maar dat zou je ook eerst kunnen proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
MdBruin schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:49:
Ik weet niet of het ook met een naald kan, maar dat zou je ook eerst kunnen proberen.
Dat heb ik ongeveer geprobeerd. Niet met een naald maar met een heel klein handmatige boor (voor modelbouw) klein gaatje gemaakt en de bubbel is nu al minder. De boel ligt nu onder 'druk' dus hopelijk is ie weg als ik later het gewicht eraf haal. Die magnetische sticker is heel stug...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Herkenbaar. Het kostte mij ook een keer proberen voordat ik succesvol een PEI sheet zonder bellen kon aanbrengen.

Succes met je project. Ik kijk met interesse toe. (y)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Ik geloof dat ik nu alle onderdelen binnen heb. Alleen is er één zending niet goed gegaan, want ik heb maar 2 van die zwart gecoate ptfe lead screws ipv 3 gekregen. Ali E heeft meerdere zendingen van verschillende winkeltjes bij elkaar verpakt in één grote zak. En in die zak zaten dus maar 2 van die dingen. Ik heb gewacht, want er zouden nog meer bestellingen binnen komen en ik hoopte dat daar misschien de ontbrekende lead screw bij zou zitten. Maar helaas. Kijken wat Fysetc gaat doen. Gaat zomaar weer minimaal 12 dagen duren voor ik dat ding dan in huis heb.
Maar goed, ik kan wel een beetje verder met de andere dingen. Het is wat het is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Het begint nu ergens op te lijken. Nu ik de rails en steppers voor de Hydra heb, kan ik de betreffende onderdelen in elkaar zetten en monteren. Behalve dan die derde lead screw... :|

Vanavond heb ik de bedsteunen voorzien van hun mini-rail (10cm) en de zogenaamde mini-tank. Beiden zijn onderdeel van het kinematisch gemonteerde bed. Best een ingenieus systeem:

De mini-tank is opgebouwd uit een ringmagneet waarbij het gat in het midden schuin afloopt. In dat gat doe je een balletje (Kossal ball) met een schroefgaatje erin. Daar overheen gaat een geprint kapje. Het is de bedoeling dat straks het bed daarop rust met een schroef die gedeeltelijk in dat schroefgaatje van de Kossal ball is gedraaid. Op die manier is ie op 3 punten gefixeerd, maar doordat het balletje kan bewegen op dat magneet en op het railtje heen en weer kan, heeft ie marge om uit te zetten en te krimpen, zonder dat het bed krom trekt. Dat is in ieder geval de theorie. Je kunt 'm uiteraard ook een leuk dansje laten doen als het om bed levelling gaat.

En zo ziet het geheel er momenteel uit. Dit weekend geen vooruitgang, want ik ben weg. Dus volgende week weer verder. Hopelijk heb ik dan ook van Ali E. gehoor wat ze gaan doen met mijn derde lead screw.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Korte pauze terwijl ik wacht op de nieuwe lead screw. Ondertussen ook even de werkkamer verbouwen (nouja...er komen nieuwe kasten en de ruimtevretende roeimachine is weg). Dus...stay tuned, the show ain't over yet!
Momenteel ziet ie er zo uit. Ik heb even alles behalve de toolhead erop gezet. Beschermfolie zit nog op de pc bodemplaat uiteraard. De achterste arm hangt gewoon op de linear rail met zo'n stop-dopje, want die leadscrew heb ik dus nog niet.

Zo ziet de buildplate er van onder uit. Ik heb er nog wat isolatiespul op geplakt. Dat zou iets moeten helpen om 'm lekker warm te houden en sneller op te warmen.

En zo ziet het er van boven uit:

Ik heb wel gemerkt dat ik de verkeerde mini-tanks heb geprint/laten printen. Of ik heb de verkeerde magneetjes gehad. De mini-tank is dat ding waar de build plate op rust. Je monteert zo'n ding op het wagentje van de linear rail en het bestaat uit een ringmagneet en een balletje met schroefdraad (kossal ball). Het balletje past in het verzinkte gat van de ringmagneet en er gaat dan een printed part overheen. In dat printed part schroef je een boutje om de boel te fixeren voor de montage van het bed. In de generator op de ZeroG website moet je opgeven welke maat ringmagneet en linear rails (MGN9 H of C) je hebt en dan genereert ie een pakketje met STL's voor je. Ik heb printed parts voor de 5mm versie, maar mijn magneten zijn 4mm. Dus het rammelt een beetje :+ Blijkbaar een bekende issue, want Steve Builds (iemand van het Voron team die er eentje online bouwde) had het ook hoorde ik. Dus even die dingetjes opnieuw printen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee