RobertMe schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:41:
Over vloeren gesproken. Hier kwamen wat foto's langs van de W12 met een aantal vluegeltjes achteraan de vloer voor het achterwiel. Volgens mij heb ik nog zoiets gezien bij een "budget" team (Alfa? Haas? Williams?), met iets van een vleugeltje/flapje voor het achterwiel, maar dan niet zo complex als de W12. Maar van de RB16B heb ik niks gezien, volgens mij is die vloer helemaal kaal?
Dat is die ook en dat is ook niet bijzonder. RBR heeft wel vaker het minimale aan onderdelen op hun auto zitten als het even lijkt te kunnen.
Maar als ik het me goed herinner van maanden geleden, zijn twee theorieën over wat die hap uit de achtervleugel zou doen. De eerste was dat het afsluiten van de vloer en het wegduwen van lucht voor de achterwielen, zoveel moeilijker zou maken alsmede dat lucht zou weglekken en ook achter de achterwielen zou komen. Hierdoor zou "high rake" niet meer zou werken.
De tweede was dat het "high rake" juist zou helpen omdat er minder druk komt te staan onder het uiteinde van de vloer die de luchtstroom onder de vloer kan verstoren. Aansluitend hierbij zou de afsluiting van de vloer en het wegsturen van lucht voor de achterwielen, grotendeels het doel van de bargeboards zou zijn. Met "high rake" heb je dan alsnog het voordeel dat je een groter venturi effect bereikt en dus meer lucht onder je vloer kan trekken en dit minder verstoord raakt.
De vraag is denk ik dus wat het probleem met de RB16 precies was. Het lijkt namelijk een verstoring van de luchtstroom te zijn in langzame bochten te zijn geweest, de lucht kan dus niet meer zo snel weg, waardoor de achterkant haar neerwaartse druk verliest en uitbreekt. Dat lijkt minder te zijn. Daarnaast hebben ze nu ook die achterwielophanging die de luchtstroom over de vloer versimpeld. Ook had ik ergens opgepikt dat met deze reglementen, het luchtstroom regulerende vermogen van de achterremmen wel eens beter zou kunnen zijn met "high rake".
En dat lijken we nu een beetje te zien. Met flink wat wind, lag die auto gewoon op de baan. Iets anders dat me opviel is dat het met de banden ook wel goed lijkt te zitten. De RB16B krijgt ze zo op temperatuur en Mercedes vond ik daar minder. Verder zagen we gisteren en vandaag eigenlijk weer dat die auto niet zo stabiel meer lijkt te zijn. Want vorig jaar kon dat ding nog door een orkaan rijden zonder uit te breken en hadden ze zo overduidelijk een voordeel met banden over iedereen. Overigens is die Mercedes ook allang niet meer "low rake". Het is minder dan RBR, maar dat zijn wel meer teams. Maar bijvoorbeeld Renault zou nog steeds wel eens nog meer kunnen zijn.
Maar testdagen zeggen niks.

Serieus, het kan ook zijn dat RBR meteen een goede setup heeft en Mercedes nog aan het zoeken is. Het kan specifiek de temperaturen hier zijn waar RBR beter mee omgaat. Zou niet de eerste keer zijn dat ze beter presteren in warmere omgevingen. We weten niks over vermogen en ik heb nog weinig van Perez gezien en hoe hij omgaat met die auto. Verstappen was best tevreden, maar hij is ook een beetje een freak.
https://www.ziggosport.nl...n-eerste-gevoel-positief/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.