Mooi term, genoteerd.t_captain schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:21:
[...]
Een van de bijzondere talenten van covid schijnt te zijn dat het virus zich relatief goed weet te verstoppen voor je immuunsysteem. Gevolg is eerst flinke opbouw van aantallen vurussen en vervolgens een reactie van je lichaam die er heel hard in gaat. Als je het als regelsysteem ziet. dan is "overshoot" de juiste term.
Ik denk zelf dat de oudere mensen juist de tegenovergestelde reactie krijgen, het immuunsysteem reageert te laat en is te traag geworden.
Zoals ik hierboven zeg, ik denk dat het voor ouderen vooral is dat het te laat en te soft reagerende immuunsysteem het probleem is. Waardoor het virus de kans krijgt zich op plekken te verspreiden/hechten waar het kwaad kan, en als je dan eenmaal in die spiraal zit moet je er maar net uit kunnen komen. Om te kunnen herstellen moet je immuunsysteem zijn werk doen, maar dat kan alleen als je lichaam voldoende gezond is.Ik vraag me af waar ernstig zieke civid patienten nu precies zo ziek van worden: is het de vernietiging van grote aantallen longblaasjes door het virus, of is het de hyperreactie van het eigen immuunsysteem?
Het eerste zou moeten associeren met zuurstoftekort, maar niet veel andere klachten. Het tweede met koorts, bloedstolling, shock etc.
Het is mij vanaf het begin al opgevallen dat veel Corona patiënten eerst een fase van ongeveer een week doormaken vanaf de besmetting tot het punt waarop ze op een T-splitsing komen. Of het immuunsysteem pakt het goed op en iemand hersteld snel of het immuunsysteem doet het niet goed en dan gaan mensen het ziekenhuis in (en later mogelijk IC of erger). De mensen die ik het ziekenhuis hebben gelegen lijken vaak (en dit is vooral een N=1 ervaring van mij!) weer op een T-splitsing te komen waarna ze ofwel sterke verbetering vertonen of afglijden naar verslechtering.
Ik denk dat er geen overshoot van het immuunsysteem plaatsvind bij Corona (in tegenstelling dus met de Spaanse Griep) maar eerder een vertraging.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
:strip_exif()/f/image/9ogLInpV8GCDfHTbiRNuaGdG.jpg?f=fotoalbum_large)