• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05
hoevenpe schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:40:
[...]

Instroom op IC heeft een plateau bereikt, uitstroom gaat langzamer dan verwacht.
Althans zo heb ik het begrepen maar hoor graag als het anders zit.
Dat is geen plateau. Plateau is dat ziekenhuisbezetting, IC bezetting en besmettingen min of meer gelijk blijven.

Al is de plateau-opmerking nog minder dom dan de 'de piek lijkt bijna in zicht'. Alsof vanuit het niets spontaan de piek vanuit de mist verschijnt en je daarna soepel naar beneden ski't.

[ Voor 10% gewijzigd door BarôZZa op 22-04-2021 16:51 ]

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
BarôZZa schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:38:
Waarom hebben mensen het telkens over een plateau terwijl we aan het stijgen zijn?
Vals plat?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-12 21:36
BarôZZa schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:38:
[...]

Waarom hebben mensen het telkens over een plateau terwijl we aan het stijgen zijn?
Het ging over de ziekenhuisopnamens (zowel kliniek als IC) en gemiddeld gezien hebben die nu al een tijdje een (te hoog) plateau.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:33:
[...]

Op zich niet onlogisch voor bijv. een strandtent, beter bezoek wat meer verspreiden over de dag dan alles in 6 uur proberen te proppen.
Ik denk dat ik mij er best toe kan zetten om om 10:00 te beginnen met het bier. Ben nu toch gewend aan 04:30 mn bed uit met die avond klok.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Laagste aantal IC-opnames in ruim drie weken. Niet slecht :)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:03
MikeyMan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:58:
[...]
Ik denk dat ik mij er best toe kan zetten om om 10:00 te beginnen met het bier. Ben nu toch gewend aan 04:30 mn bed uit met die avond klok.
Proost! Wel fijn voor jou dat een meter bier niet meer verkocht wordt.
Dat is namelijk anderhalve meter geworden, iets meer doordrinken dus. :9~

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yaksa
eamelink schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:01:
Laagste aantal IC-opnames in ruim drie weken. Niet slecht :)
Als je goed kijkt dan zie je dat dat cijfer niet compleet is. Kan de komende dagen nog gecorrigeerd worden. Beter is om naar het 7 daagse gemiddelde te kijken, en dan zie je nog steeds een stijging.
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-12 15:30
Het "plat":

* R-waarde die even voorbij half maart (infectiedatum) onder de 1 zakte. Grosso modo is R gemiddeld ongeveer 1 geweest van 15-3 tot 5-4 (iets boven 1, tijdlang onder 1, toen weer erboven).

Daarna is een nieuwe periode aangebroken waarin R>1. Deze had niemand echt verwacht, maar de afgelopen 1.5 week is het waardeloos met de besmettingscijfers, net nu de trendmatige R-waarde door toenemende vaccinatie en het einde van de opkomst van de nieuwe varianten onder de 1 zou moeten zakken.

Ik weet niet wat ik hiermee precies aan moet. De lockdown is niet gewijzigd 2 weken geleden. Wel valt me op dat de ochtend- en avond spits steeds drukker worden. Ik zie dat in een doorgaande weg tussen huis en basisschool, daar zie ik de auto's weer ouderwets aansluiten in de ochtendspits. De paar keer dat ik op de A2 reed tussen Eindhoven en Amsterdam leek de verkeersdrukte ook bijna pre-corona. ANWB heeft op dit moment (ondanks prima weer) 92km file staan.

Tip voor kabinet: terassen open. kantoren dicht.

* instroom IC: sinds 29-3 ongeveer vlak op een ~55 per dag

* bezetting IC: op 7-4 de 800 gepasseerd met waarde 818, sindsdien 818 -> 806 -> 856 -> 842 ...
Zit nog wel iets van een uptrend in, maar +35 in de afgelopen twee weken is een veel lagere stijging dan de voorgaande twee weken waarin de IC bezetting +150 deed.

* instroom verpleegafdeling: sinds 29-3 ongeveer vlak

* bezetting verpleegafdeling: op 29-3 piekte deze omhoog tot 1880. Sindsdien schommelend tussen 1700 en 2000, geen trend.

[ Voor 32% gewijzigd door t_captain op 22-04-2021 17:15 ]

• Number10
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:55:
Het ging over de ziekenhuisopnamens (zowel kliniek als IC) en gemiddeld gezien hebben die nu al een tijdje een (te hoog) plateau.
Het werd mij met het antwoord in de technische briefing nog steeds niet duidelijk of de 'thuisopnames' nu wel of niet meetellen. Dat schijnt voor sommige mensen ook veilig thuis te kunnen en wordt naar ik begrijp meer gedaan dan eerder.

Het antwoord op de vraag of ze meetellen was geloof ik nee. Dus dan is het aantal opnames eigenlijk nog hoger in vergelijking met de situatie waar dat eerder niet werd gedaan en veroorzaakt wellicht een afwijkende verhouding ziekenhuis/IC. Er liggen dan naar ik vermoed ook relatief ziekere mensen op de ziekenhuisbedden t.o.v. de 'thuisbedden'.

Geen idee of dat van invloed is op de prognoses overigens, want die schijnt vooral van de IC bedden af te hangen. Wel opvallend dat nu net vandaag niemand van de bedbezetting sprak bij de technische briefing, Je zou zeggen dat dit een logisch moment was.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:11
Ik verwacht dat de terrassen wekenlang volledig volgeboekt zijn, met daarbij woekerprijzen (die ik de horeca gun).

Vroeger kon je gewoon ergens heen rijden en je ging ergens zitten en je kon zo een paar biertjes drinken. Weten jullie dat nog?

Terrassen zou ik zelf onbeperkt open laten trouwens. Meer spreiding, minder massaal op een moment tegelijk vertrekken én meer omzet voor de horeca.

• Number10
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:07:
Het "plat":

* R-waarde die even voorbij half maart (infectiedatum) onder de 1 zakte. Grosso modo is R gemiddeld ongeveer 1 geweest van 15-3 tot 5-4 (iets boven 1, tijdlang onder 1, toen weer erboven).
Daarna is een nieuwe periode aangebroken waarin R>1.

* instroom IC: sinds 29-3 ongeveer vlak op een ~55 per dag

* bezetting IC: op 7-4 de 800 gepasseerd met waarde 818, sindsdien 818 -> 806 -> 856 -> 842 ...
Zit nog wel iets van een uptrend in, maar +35 in de afgelopen twee weken is een veel lagere stijging dan de voorgaande twee weken waarin de IC bezetting +150 deed.

* instroom verpleegafdeling: sinds 29-3 ongeveer vlak

* bezetting verpleegafdeling: op 29-3 piekte deze omhoog tot 1880. Sindsdien schommelend tussen 1700 en 2000, geen trend.
Het is dus eigenlijk meer de schijnbare nadering van een piek dan een plateau.

Voor verpleegafdeling zie mijn reactie over thuiszorg. Als er meer en meer mensen thuiszorg krijgen (geen idee of dat zo is overigens), maakt dat uit voor de prognose? En wat zeggen die cijfers over verpleegafdelingen dan nog?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
https://twitter.com/Yoric...85223356643950597/photo/4

Opvallend blijft het aantal IC opnamen van 70+, die is de laatste dagen sterk gestegen. Nu is er een grote groep die nog niet of niet volledig is ingeent, mar je zou verwachten dat deze groep toch enigzins voorzichtig is.

Zou qua timing wel passen bij pasen. Toch iedereen op bezoek geweest bij opa en oma?

• Plenkske
Playa del C. schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:10:
Ik verwacht dat de terrassen wekenlang volledig volgeboekt zijn, met daarbij woekerprijzen (die ik de horeca gun).

Vroeger kon je gewoon ergens heen rijden en je ging ergens zitten en je kon zo een paar biertjes drinken. Weten jullie dat nog?
Ja weet ik nog.
Kan nu ook nog. Ergens heen rijden = supermarkt. Ergens zitten = thuis. Bier drinken kan prima en of je daar bezoek bij doet of niet is je eigen keuze. Je kan ook nog zelf kiezen voor wat verwarming op je terras (of binnen).
Voordeel: goedkoper, kruipend naar je bed, geen gezeik met bediening, ....
Nadeel: je kan geen "mensen kijken". Dat is toch wel het leukste van een terras vind ik.
Terrassen zou ik zelf onbeperkt open laten trouwens. Meer spreiding, minder massaal op een moment tegelijk vertrekken én meer omzet voor de horeca.
Onbeperkt meteen ja ? Dus tot 's nachts gewoon ? Zal inderdaad voor meer spreiding zorgen, van het virus.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 22-04-2021 17:17 ]

• Yaksa
Dat kan nog steeds hoor.
Ik ging vroeger met mijn ouders mee. Dekentje mee, flesjes Greenspot voor de kinderen, flesjes Grolsch voor vaders.
Er hingen van die bordjes:
Laat niet als dank voor 't aangenaam verpoozen, den eigenaar van 't bosch de schillen en de doozen.........

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Ja dat probeerde ik nog zondag. Maar het was de koffie met appeltaart eten op het publieke bankje naast het tentje. O-)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• t_captain
Laatst passeerde een plaatje met de gemiddelde leeftijd van opnames op IC en verpleegafdeling. De ene was vrij constant, de tweede was duidelijk dalend. Jongere mensen gebruiken vermoedelijk wat minder ligdagen.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:06
hoevenpe schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:25:
Meer mensen die het debat aan het volgen zijn?

Voel na het half uurtje minder avondklok van D66 het tot 20u avondeten op het terras van de VVD aankomen.
Heeft daarna niemand het meer over de gelekte notulen uit de ministerraad... ;)
Zoals het nu naar uitziet gaat iedereen het straks hebben over de motie: "houdt Nederland op slot." van de PvdA en andere oppositie partijen.

Zo gaat de focus straks veel meer liggen op de partijen die Nederland dicht willen houden en steeds minder op een onsamenhangend beleid, zaken rondom de formatie en andere politieke zaken.

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 22-04-2021 17:20 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:54

Agent47

I always close my contracts.

Daarentegen is horeca ineens een trend geworden ben ik van mening. Mensen zullen en moeten nu op een terras zitten, kunnen ze lekker delen op Instagram en Feesboek. :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Playa del C.
Plenkske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:17:
[...]
Onbeperkt meteen ja ? Dus tot 's nachts gewoon ? Zal inderdaad voor meer spreiding zorgen, van het virus.
Dit breng je wel heel stellig. Ik denk juist dat het minder spreiding geeft. Op een terras is toezicht en sociale controle. Als je het terras sluit, gaan mensen na het terras bij elkaar thuis zitten of zonder avondklok ergens rondhangen. Plus, ik denk dat er weinig besmettingen komen van mensen die buiten zijn.
En ik hou gewoon niet van halve maatregelen. Alles of niks. Nu is het allemaal weer net niet, met gecontroleer en gedoe en beperking.

• t_captain
Dat prikken bij huisartsen schiet niet op:

https://twitter.com/YorickB/status/1385223300536848384

Volgens mij worden die heel kort gehouden door GGD bij het beschikbaar maken van vaccins. Als de huisartsen de groep "60-64 thuiswonend" en "18-60 thuiswonend medische indicatie hoog risico" op volle vaart hadden kunnen prikken, dan hadden we nu vermoedelijk structureel 5 a 7 patienten minder per dag op de IC ontvangen.

Gegeven een toename van +35 in de afgelopen twee weken, hadden we een daling kunnen hebben. De IC bezetting had dan al begin april gepiekt.

• Playa del C.
Agent47 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:23:
[...]

Daarentegen is horeca ineens een trend geworden ben ik van mening. Mensen zullen en moeten nu op een terras zitten, kunnen ze lekker delen op Instagram en Feesboek. :+
Ik vermaak me zonder terras ook wel en heb geen social media. Het is in de lente voor veel mensen gewoon echt leuk om weer eens buiten met een drankje onder de mensen te zijn. Heel menselijk om 'samen' te willen eten en drinken. Ik zie er ook weinig gevaar in. Net als buiten sporten. Juist gezond in deze gezondheidscrisis.

• Plenkske
Playa del C. schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:27:
[...]

Dit breng je wel heel stellig. Ik denk juist dat het minder spreiding geeft. Op een terras is toezicht en sociale controle. Als je het terras sluit, gaan mensen na het terras bij elkaar thuis zitten of zonder avondklok ergens rondhangen. Plus, ik denk dat er weinig besmettingen komen van mensen die buiten zijn.
En ik hou gewoon niet van halve maatregelen. Alles of niks. Nu is het allemaal weer net niet, met gecontroleer en gedoe en beperking.
Hoe langer een terras open is, hoe meer mensen er naar toe (kunnen) gaan en dus meer contacten. Contacten = spreiding.
En zo'n terras met de huidige temperaturen kan je amper meer buiten noemen.

Met dat laatste ben ik het wel eens ja. Beter hadden ze het nog even langer dicht gehouden en dan open zonder beperkingen, zodra het écht kan.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Is al meerdere keren gezegd, maar ik verwacht niet dat de terrassen bomvol zullen zitten. Het weer is er niet naar en de tijden zijn slecht. Was de vorige keer overigens ook niet in 1x druk, dat duurde enkele weken.

Dat 2e kan ik mij bijna niet meer herinneren ;)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• t_captain
Agent47 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:23:
[...]

Horeca open, kantoren dicht.

142 kilometer file op dit moment. Mensen zijn volgens mij veel meer buitenshuis gaan werken. Ik vermoed dat daar de oorzaak zit.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
https://www.nu.nl/coronav...-opnames-stijgt-fors.html

Ik zit niet in het OMT, ben geen kamerlid met alle informatie en werk ook niet bij het RIVM.... maar die versoepelingen zijn toch helemaal niet handig?

• Plenkske
t_captain schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:30:

Volgens mij worden die heel kort gehouden door GGD bij het beschikbaar maken van vaccins. Als de huisartsen de groep "60-64 thuiswonend" en "18-60 thuiswonend medische indicatie hoog risico" op volle vaart hadden kunnen prikken, dan hadden we nu vermoedelijk structureel 5 a 7 patienten minder per dag op de IC ontvangen.

Gegeven een toename van +35 in de afgelopen twee weken, hadden we een daling kunnen hebben. De IC bezetting had dan al begin april gepiekt.
Er zijn deze week volgens mij minder AstraZeneca vaccins beschikbaar voor de huisartsen.
Ik weet alleen niet hoe ver ze al zijn met de groepen die huisartsen prikken. Het kan best zijn dat een groot deel nu alleen nog wacht op de tweede.
De griepprik groep gaat iig door de GGD gevaccineerd worden: https://www.rivm.nl/nieuw...en-18-60-jaar-uitgenodigd

TL;DR: er zijn te weinig vaccins tot nu toe voor de huisartsen om die volle vaart prikken te bewerkstelligen.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:23
t_captain schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:17:
Laatst passeerde een plaatje met de gemiddelde leeftijd van opnames op IC en verpleegafdeling. De ene was vrij constant, de tweede was duidelijk dalend. Jongere mensen gebruiken vermoedelijk wat minder ligdagen.
Gemiddelde leeftijd Kliniek

02 maart 67,64
09 maart 67,56
16 maart 67,11
24 maart 65,91
31 maart 65,43
07 april 65,54
12 april 65,20
20 april 64,74
22 april 64,56

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-12 17:08
Hopen dat de leveringen voor volgende week wat accuraat zijn, dan kunnen er de komende tijd behoorlijk wat geprikt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xBAHA0SZM9ZRG9B-u67ktY4CIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKcCEDppxFBgVysRjJNkoZT0.png?f=fotoalbum_large

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Voor de mensen die klaar zijn met Yorick, ik heb deze even in elkaar gezet, werkt real time op de LCPS feed:

https://eerderdanyorick20...s.net/api/EerderdanYorick

• t_captain
Sovieto schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:37:
[...]

Gemiddelde leeftijd Kliniek

02 maart 67,64
09 maart 67,56
16 maart 67,11
24 maart 65,91
31 maart 65,43
07 april 65,54
12 april 65,20
20 april 64,74
22 april 64,56
Vaccinatie-effect: de tachtigers vallen weg uit de instroom.

Op de IC speelt dat minder, want mensen boven de 75 a 80 werden al niet zo vaak naar de IC gestuurd.

Maar er speelt ook iets anders:

https://twitter.com/Yoric...85223356643950597/photo/3

* Vaccineren van 80+ heeft de IC instroom van die groep verlaagd. Van 5 naar 1 per dag. Relatief grote winst (-80%), maar in absolute aantallen zet het onvoldoende zoden aan de dijk om de belasting van de IC te verlagen.

* De leeftijdsgroep <50 neemt tot van 5 naar 8 per dag
* De leeftijdsgroep van 50-70 neemt toe van 20 naar 30 per dag

Dit gaat qua tijd samen met de verdringing van de Europese door de Engelse variant. Stijging zit in rond 20-2, wat terugrekent naar een infectiedatum omstreeks 5-2.

Op die datum zat de Engelse variant op een aandeel van 30 a 35%. Vier weken later was dat 80%.

Ik heb het eerder gezegd: de Engelse variant maakt meer mensen ernstig ziek.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:26
Playa del C. schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:27:
Op een terras is toezicht en sociale controle. Als je het terras sluit, gaan mensen na het terras bij elkaar thuis zitten of zonder avondklok ergens rondhangen.
Met de voorgestelde strikte regels is het sowieso handiger om eind van de middag gelijk bij iemand in de achtertuin af te spreken. Daar mag je met 3 afspreken ipv 2, geen vragen vooraf en om 18u kan de BBQ aan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• raptorix
@t_captain mbt 75+ers, daar is nu ook weer (helaas) een stijging op de IC te zien, ik dacht dat de daling was ingezet, helaas nu toch alweer stijging..............

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQTcUNVflEIu9oPk4vxJ2TBH478=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JX9XBzDbYWCj6jP6VP82FvB8.png?f=fotoalbum_large

• Plenkske
t_captain schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:50:

Dit gaat qua tijd samen met de verdringing van de Europese door de Engelse variant. Stijging zit in rond 20-2, wat terugrekent naar een infectiedatum omstreeks 5-2.

Op die datum zat de Engelse variant op een aandeel van 30 a 35%. Vier weken later was dat 80%.

Kan je die laatste zin ook onderbouwen ?
Want is het niet simpelweg zo dat er veel meer mensen besmet zijn geraakt in die leeftijden, tov de periode waarin het nog 5 was (voor <50) en 20 was (voor 50-70) ?

• t_captain
Ik probeer een deeplink:

Kliniek: https://pbs.twimg.com/med...format=png&name=4096x4096
IC: https://pbs.twimg.com/med...format=png&name=4096x4096

Je ziet de leeftijdsgroepen nadrukkelijk uit elkaar lopen

En deze https://experience.arcgis...1779b4cdd9d81e44b9b1032d0

Als je kijkt naar de absolute aantallen opnames, dan zie je dat we nu in de buurt zitten van de piek van de 2e golf in december. Iets lager zelfs.

Die toename van de groep 50-, dat is dus niet "groeien met de stroom mee". Het is ook ten opzichte van de bredere beweging een nadrukkelijke groei.

[ Voor 76% gewijzigd door t_captain op 22-04-2021 18:06 ]

• Yaksa
raptorix schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:58:
@t_captain mbt 75+ers, daar is nu ook weer (helaas) een stijging op de IC te zien, ik dacht dat de daling was ingezet, helaas nu toch alweer stijging..............

[Afbeelding]
Ik heb zo'n vermoeden dat al die bezoekjes van (klein)kinderen tijdens de paasdagen daar mee te maken hebben.
offtopic:
In India gaat het echt hard, 315.000 besmettingen vandaag gemeld

• raptorix
Yaksa schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:03:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat al die bezoekjes van (klein)kinderen tijdens de paasdagen daar mee te maken hebben.
offtopic:
In India gaat het echt hard, 315.000 besmettingen vandaag gemeld
Tjah vind je het gek, als de MP oproept: BLIJF THUIS, ga niet naar dat strand!

• t_captain
raptorix schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:58:
Ik zie in dat plaatje de leeftijdsgroepen redelijk gelijk op en af bewegen. Het gat dat tussen de 2 ontstaat, zit er al sinds het najaar van 2020. Misschien is er toen besloten om 75+ minder snel op de IC op te nemen.

• raptorix
t_captain schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:05:
[...]

Ik zie in dat plaatje de leeftijdsgroepen redelijk gelijk op en af bewegen. Het gat dat tussen de 2 ontstaat, zit er al sinds het najaar van 2020. Misschien is er toen besloten om 75+ minder snel op de IC op te nemen.
Tjah dat vermoeden had ik ook met de eerste golf, toen we dreigden naar echt code zwart te komen, zag je in 1 keer dat de sterfte verschoof vanaf de IC naar de verpleeghuizen, in landen als Italie en Frankrijk maken ze dat onderscheid volgens mij niet, en dan is het ook niet vreemd dat je IC's overstromen....

• raptorix
Ik ga eens wat anders doen dan met Corona bezig zijn :)
Mocht je nog dataverzoekjes hebben, laat het weten.

• Plenkske
t_captain schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:00:
Ik probeer een deeplink:

https://pbs.twimg.com/med...format=png&name=4096x4096

Je ziet de leeftijdsgroepen nadrukkelijk uit elkaar lopen

En deze https://experience.arcgis...1779b4cdd9d81e44b9b1032d0

Als je kijkt naar de absolute aantallen opnames, dan zie je dat we nu in de buurt zitten van de piek van de 2e golf in december. Iets lager zelfs.

Die toename van de groep 50-, dat is dus niet "groeien met de stroom mee". Het is ook ten opzichte van de bredere beweging een nadrukkelijke groei.
Ik snap wat je bedoelt en wat je zegt "Ik heb het eerder gezegd: de Engelse variant maakt meer mensen ernstig ziek." lijkt daarmee wel te kloppen.

Enige wat me nog niet duidelijk is uit de grafieken, is of de oorzaak echt de Engelse variant is of meer besmettingen. Of een beetje van beide.

Stel je hebt eerst 100 opnames uit 10.000 besmettingen (fictieve getallen) in een bepaalde leeftijdscategorie.
En nu heb je 200 opnames uit 10.000 besmettingen.
dan zou ik ook zeggen: ja die variant maakt mensen zieker.

Maar als het er nu 200 uit 19.000 besmettingen zijn, dan wordt het verschil al veel kleiner.

• t_captain
Dat soort besluiten wordt niet alleen in de context van "code zwart triage" genomen, maar ook op andere manieren.

Bijvoorbeeld door onderzoek te doen naar het succes van behandelingen. Als uit onderzoek blijkt dat IC opname > 80 geen nut heeft, dan zullen artsen in de toekomst minder gebruik maken van die behandeloptie.

Die code zwart hebben we nooit gehad en mag een ziekenhuis of GGD regio ook niet zelf voor kiezen. Maar onderzoeken, publiceren en bijstellen van behandelingen is business as usual voor artsen.

• 42erik
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:31:
[...]

Dat

Bij die horeca formulieren vul ik ook niet mijn echte telefoonnummer in, gaat verder niemand wat aan waar ik kom. Ook die vrijheid is mijn eigen recht.
Tot dit punt was ik het met je eens... Als je bij een restaurant reserveert geef je ook je mail en of nummer, zonder probleem, maar nu het voor bronnen en contactonderzoek moet, opeens niet?

• t_captain
Plenkske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:11:
[...]

Ik snap wat je bedoelt en wat je zegt "Ik heb het eerder gezegd: de Engelse variant maakt meer mensen ernstig ziek." lijkt daarmee wel te kloppen.

Enige wat me nog niet duidelijk is uit de grafieken, is of de oorzaak echt de Engelse variant is of meer besmettingen. Of een beetje van beide.

Stel je hebt eerst 100 opnames uit 10.000 besmettingen (fictieve getallen) in een bepaalde leeftijdscategorie.
En nu heb je 200 opnames uit 10.000 besmettingen.
dan zou ik ook zeggen: ja die variant maakt mensen zieker.

Maar als het er nu 200 uit 19.000 besmettingen zijn, dan wordt het verschil al veel kleiner.
Ten opzichte van de piek van de tweede golf, hebben we nu:
* meer uitgevoerde tests
* minder positieve tests
--> daaruit zou je kunnen concluderen dat er nu minder besmettingen zijn dan in december. Pakweg -20% a -25% zou ik schatten

Als ik de opnames op het NICE dashboard naast elkaar leg, dan is het nu redelijk in dezelfde orde.

Dus met minder besmettingen, evenveel opnames. En dat ondanks vaccinatie van kwetsbaren.

Globaal is mijn conclusie dat:

(a) de kans om in het ziekenhuis te belanden na een covid infectie is gestegen;
(b) deze stijging vooral in februari en maart lijkt te hebben plaatsgehad, zijnde de maanden waarin de Engelse variant de zaak overnam;
(c) als je niet gevaccineerd bent, je kans nog op een ziekenhuisbed wat extra is gestegen.

• codex
  • Registratie: Januari 2005

codex

Geen OpenAI agent :)

t_captain schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:50:
[...]

Vaccinatie-effect: de tachtigers vallen weg uit de instroom.

Op de IC speelt dat minder, want mensen boven de 75 a 80 werden al niet zo vaak naar de IC gestuurd.

Maar er speelt ook iets anders:

https://twitter.com/Yoric...85223356643950597/photo/3

* Vaccineren van 80+ heeft de IC instroom van die groep verlaagd. Van 5 naar 1 per dag. Relatief grote winst (-80%), maar in absolute aantallen zet het onvoldoende zoden aan de dijk om de belasting van de IC te verlagen.

Ik weet niet of die veronderstelling klopt, of misschien deels. Ik denk met name dat we veel meer besmettingen hebben in de jongere groepen wat de cijfers vertroebelt op de IC. Ik heb het RIVM rapport van 5 januari vergeleken met degene van dinsdag, het aandeel 70-89 was destijds 12,3% in de besmettingscijfers. Het aandeel nu in de besmettingscijfers is 5,5%. Los van dat deze mensen (hopelijk) minder ziek worden, 10k per dag in januari is heel anders dan 10k op dit moment.

https://www.rivm.nl/sites...10420_1126_publicatie.pdf

https://www.rivm.nl/sites...kelijks_20210105_1254.pdf

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-12 06:51

Sorcerer8472

Mens sana?

codex schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:23:
[...]

Ik maak mij meer zorgen om de hogere scholen die open gaan. In een klaslokaal zitten met een groep mensen die nu zowel procentueel als in absolute aantallen het meest prominent aanwezig is in de besmettingscijfers, ik kan mij niet voorstellen dat specifiek dat geen enkel effect gaat hebben.

Terrassen verwacht ik niet veel van, bovendien is met deze kille aprilmaand het terras niet echt aantrekkelijk ;)
Inderdaad eens: hogere scholen zijn eigenlijk het meest spannend. Zou niet heel gek zijn geweest om dat nog een paar weken naar achteren te schuiven wellicht, veel meer contact, veel dichter op elkaar etc.

Zou evt. duidelijk te zien zijn op de leetijdsgrafieken...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
raptorix schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:48:
Voor de mensen die klaar zijn met Yorick, ik heb deze even in elkaar gezet, werkt real time op de LCPS feed:

https://eerderdanyorick20...s.net/api/EerderdanYorick
Leuk initiatief. Kleine opmerking: je hebt het nu alleen over covid patiënten en gebruikt het woord 'totaal'.
"Er liggen nu 1258 mensen op de IC, dat zijn er 8 meer dan gisteren." is wat accurater.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

t_captain schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:30:

Aangezien huisartsen AZ prikken en AZ maar 40.000 dosissen had geleverd ipv 150.000 oid, snap ik wel dat huisartsen minder kunnen prikken?

Hoe kom je naar de conclusie 'kort gehouden door de GGD' ?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• 42erik
  • Niet online
PiB schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:41:
[...]

Als
En als ik toevallig net op een IC zal belanden, dan is dat maar zo. Risico wat ik bewust genomen heb, waar ik mijzelf mee heb.
Ik heb nu best moeite om niet primair en daarmee lononte reageren, maar realiseer je je dat je daarmee wel op die ic ligt....? Die nu vol ligt en daarmee de reden van al deze maatregelen is? En dan kun je zeggen dat ie leeg is als je aan de beurt bent, maar met alle uitgestelde zorg die ingehaald moet worden is dat maar de vraag.

En dat is nog afgezien van het feit dat jij, met jouw bewust genomen risico, geld kost als je op de ic terecht komt.. .

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
42erik schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:16:
[...]

Tot dit punt was ik het met je eens... Als je bij een restaurant reserveert geef je ook je mail en of nummer, zonder probleem, maar nu het voor bronnen en contactonderzoek moet, opeens niet?
>he met Piet, heb je nog een tafel voor zes rond zeven uur vrij?
<ik denk het wel, maar er is een kleine kans dat je misschien een kwartiertje moet wachten.
>is goed, tot straks!
<tot vanavond!

Soms moet ik nog een tweede keer mijn naam noemen, maar kan mij niet herinneren dat er ooit mail en telefoonnummer verplicht bij moest. :?

• Dennis1812
  • Laatst online: 02:30

Dennis1812

Amateur prutser

jadjong schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:35:
[...]

<ik denk het wel, maar er is een kleine kans dat je misschien een kwartiertje moet wachten.
>is goed, tot straks!
<tot vanavond!

Soms moet ik nog een tweede keer mijn naam noemen, maar kan mij niet herinneren dat er ooit mail en telefoonnummer verplicht bij moest. :?
Genoeg restaurants waar je een telefoonnummer dient achter te laten, bij online reservering is een mail adres voor bevestiging ook niet ongebruikelijk.
Restaurant waar je zeer regelmatig komt/de eigenaar kent zal anders zijn.
Maargoed. Kan ook per regio wisselen.

Ben benieuwd hoe de "test-samenleving" zich gaat ontwikkelen nu er al meerdere evenementen (waaronder de efteling) afgelast zijn wegens gebrek aan animo.. niet echt een goed visitekaartje voor het idee.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-12 03:34
Dennis1812 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:39:
[...]

Ben benieuwd hoe de "test-samenleving" zich gaat ontwikkelen nu er al meerdere evenementen (waaronder de efteling) afgelast zijn wegens gebrek aan animo.. niet echt een goed visitekaartje voor het idee.
Tenzij je natuurlijk straks voor elk wissewasje een negatieve test moet laten zien, maar dat is een scenario wat ik niet zo heel snel zie gebeuren. Want de ondernemers zitten daar ook niet op te wachten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
42erik schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:35:
[...]

Ik heb nu best moeite om niet primair en daarmee lononte reageren, maar realiseer je je dat je daarmee wel op die ic ligt....? Die nu vol ligt en daarmee de reden van al deze maatregelen is? En dan kun je zeggen dat ie leeg is als je aan de beurt bent, maar met alle uitgestelde zorg die ingehaald moet worden is dat maar de vraag.

En dat is nog afgezien van het feit dat jij, met jouw bewust genomen risico, geld kost als je op de ic terecht komt.. .
Tja, dan ga je dood als het ziekenhuis geen plek meer heeft.
Er van uitgaande dat de meeste Tweakers onder de 50 zijn.... >:) Er zijn iets van 100 mensen overleden in de categorie 0-50, onder de 25 zijn het welgeteld 6. De kans dat ik een dodelijke aanrijding krijg met een ontsnapte olifant van circus Renz op de A2 bij Boxtel is ongeveer even groot. :+

Als je bij mij nog overtuigende argumenten wilt aanbrengen moet je over ziekenhuispersoneel beginnen. Dat ze lange dagen werken en hun vakantie in moeten leveren is vervelend maar zou geen probleem moeten zijn als je voldoening uit het werk haalt. Alleen dat laatste wordt wel erg moeilijk wanneer de succes rate al een jaar ver beneden peil ligt. Deze mensen zijn echt wel wat gewend in een omgeving waar de dood er bij hoort, maar een jaar van overwegend slecht-nieuwsgesprekken houdt niemand vol. Straks zitten we met een horde zorgverleners die allemaal thuis zitten met PTSS. En dat zijn net de categorie zorgverleners waar we er al niet zo veel van hebben. :/

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Stoney3K schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:55:
Tenzij je natuurlijk straks voor elk wissewasje een negatieve test moet laten zien, maar dat is een scenario wat ik niet zo heel snel zie gebeuren. Want de ondernemers zitten daar ook niet op te wachten.
Ik vrees toch dat we bijna een miljard euro belastinggeld gaan verspillen. Het is een teken aan de wand als een park als de Efteling het niet lukt om 8000 kaartjes te verkopen. Zij waren ook niet de enige, evenementen in Zeeland en Drenthe gingen ook al niet door. Nu had je dat aanvankelijk nog kunnen proberen te verklaren doordat het ging om evenementen in uithoeken van het land, maar er begint een patroon te ontstaan. Het is wat ik ook had verwacht, als het aanbod stijgt zal blijken dat de vraag achterblijft.

De Jonge zei dat aanvankelijk de testmaatschappij niet verplicht werd buiten een aantal sectoren om, maar hij zei ook bereid te zijn wettelijk te dwingen als niet genoeg ondernemers vrijwillig mee gingen doen. Dan kunnen die ondernemers er zomaar nog een zware dobber aan krijgen.

Als je 1 miljard wil stukslaan zijn er genoeg andere dingen te bedenken welke veel nuttigere investeringen waren en waar we als land veel langer van kunnen genieten dan een testsamenleving.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-12 03:34
CMD-Snake schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:19:
[...]

De Jonge zei dat aanvankelijk de testmaatschappij niet verplicht werd buiten een aantal sectoren om, maar hij zei ook bereid te zijn wettelijk te dwingen als niet genoeg ondernemers vrijwillig mee gingen doen. Dan kunnen die ondernemers er zomaar nog een zware dobber aan krijgen.
Dat kan hij natuurlijk wel willen, maar uiteindelijk moeten de Nederlanders wel zelf naar de teststraat gaan en dan naar de Efteling, de bios of het restaurant.

Op het moment dat iedereen dat vertikt omdat ze geen zin hebben in een testsamenleving kan hij de ondernemers dwingen tot ze een ons wegen, en dan sluiten de ondernemers gewoon hun deuren. Schiet je dus uiteindelijk heel weinig mee op.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:04

Snow_King

Konijn is stoer!

42erik schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:16:
[...]

Bij een reservering ook liever niet nee, ik geef mijn nummer zo min mogelijk uit. Maar nu liggen deze formulieren (of lagen) gewoon bij de ingang om even in te vullen waar iedereen in kan kijken. Daar zet ik mijn gegevens liever niet in.

Ook bij diverse winkels gewoon 'schriftjes' waar men even gegevens in bij houdt. Schrijf ik liever niet in.

• Yaksa
Stoney3K schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:24:
[...]
Op het moment dat iedereen dat vertikt omdat ze geen zin hebben in een testsamenleving kan hij de ondernemers dwingen tot ze een ons wegen, en dan sluiten de ondernemers gewoon hun deuren. Schiet je dus uiteindelijk heel weinig mee op.
Dat scheelt de overheid dan weer wel een smak geld aan het niet uit hoeven te keren van TONK en TVL.
Elk nadeel heb z'n voordeel.

• 42erik
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:35:
[...]

>is goed, tot straks!
<tot vanavond!

Nummerweergave? Ik moet wel zeggen, ik reserveer vaak online, dus dan moet het sneller, telefonisch is dat minder ja

• 42erik
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:00:
[...]

Tja, dan ga je dood als het ziekenhuis geen plek meer heeft.
Er van uitgaande dat de meeste Tweakers onder de 50 zijn.... >:) Er zijn iets van 100 mensen overleden in de categorie 0-50, onder de 25 zijn het welgeteld 6. De kans dat ik een dodelijke aanrijding krijg met een ontsnapte olifant van circus Renz op de A2 bij Boxtel is ongeveer even groot. :+

Als je bij mij nog overtuigende argumenten wilt aanbrengen moet je over ziekenhuispersoneel beginnen. Dat ze lange dagen werken en hun vakantie in moeten leveren is vervelend maar zou geen probleem moeten zijn als je voldoening uit het werk haalt. Alleen dat laatste wordt wel erg moeilijk wanneer de succes rate al een jaar ver beneden peil ligt. Deze mensen zijn echt wel wat gewend in een omgeving waar de dood er bij hoort, maar een jaar van overwegend slecht-nieuwsgesprekken houdt niemand vol. Straks zitten we met een horde zorgverleners die allemaal thuis zitten met PTSS. En dat zijn net de categorie zorgverleners waar we er al niet zo veel van hebben. :/
Kleine kans, volledig mee eens, maar waarom hem nemen?

Nieuwe argument... Die ene uit de risicogroep die geen vaccin kan nemen... Die willen we graag weer zijn leven teruggegeven, dat kan alleen als de verspreiding van het virus heel flink ingedamd wordt, dus vaccineren.

• 42erik
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:32:
[...]

Bij een reservering ook liever niet nee, ik geef mijn nummer zo min mogelijk uit. Maar nu liggen deze formulieren (of lagen) gewoon bij de ingang om even in te vullen waar iedereen in kan kijken. Daar zet ik mijn gegevens liever niet in.

Ook bij diverse winkels gewoon 'schriftjes' waar men even gegevens in bij houdt. Schrijf ik liever niet in.
Huh? Wat is het nu? Liever niet invullen of een valse naam opgeven?

Ik doe het liever ook niet, maar wel liever dan niet bereikt worden als dat nodig is

• t_captain
YakuzA schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:33:
[...]

Aangezien huisartsen AZ prikken en AZ maar 40.000 dosissen had geleverd ipv 150.000 oid, snap ik wel dat huisartsen minder kunnen prikken?

Hoe kom je naar de conclusie 'kort gehouden door de GGD' ?
GGD beheert het centrale bestelsysteem. Huisartsen zouden in een maand die groepen 60-46 + hoog risico wel kunnen doen. Maar de bestel-functie wordt dus open gezet per praktijk en dat blijkt nu (na dik twee maanden) nog niet voor alle praktijken gebeurd. Gevolg is dat er mensen zijn in de risicogroep die nog niet eens eemn afspraak hebben voor vaccinatie.

Huisartsen prikken met AZ voor de 60-64 jarigen. Maar ook met Pfizer of Moderna voor de risicogroepen.

• t_captain
42erik schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:45:
[...]

Nieuwe argument... Die ene uit de risicogroep die geen vaccin kan nemen... Die willen we graag weer zijn leven teruggegeven, dat kan alleen als de verspreiding van het virus heel flink ingedamd wordt, dus vaccineren.
Dat is precies mijn argument om te vaccineren.

Voor mijzelf vrees ik het virus niet zo, en ben ik in het algemeen van de "minimaal behandelen" strategie.

Maar ik onderschrijf wel de visie dat het een maatschappelijke verantwoordelijkheid is om groepsimmuniteit te bouwen (zoals we dat eerder tegen polio en dergelijk hebben gedaan). En juist omdat de individuele keuzevrijheid me heel heilig is, wil ik geen plek bij de weigeraars innemen.

Als we kinderen niet vaccineren, dan is er 5 tot 8% ruimte voor weigeraars. Laat mij maar bij de >90% gaan, zodat een ander dat plekje bij de 5 of 8% kan gebruiken. Bijvoorbeeld een zwangere vrouw, iemand met een bijzondere medische conditie waar geen vaccin voor geschikt is, of iemand met religieuze belemmeringen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:En weer wat reacties verplaatst. De testsamenleving heeft een eigen topic, net als de ontwikkelingen in de rest van de wereld. Graag even opletten wat je waar post :)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

t_captain schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:54:
[...]
GGD beheert het centrale bestelsysteem. Huisartsen zouden in een maand die groepen 60-64 + hoog risico wel kunnen doen. Maar de bestel-functie wordt dus open gezet per praktijk en dat blijkt nu (na dik twee maanden) nog niet voor alle praktijken gebeurd. Gevolg is dat er mensen zijn in de risicogroep die nog niet eens eemn afspraak hebben voor vaccinatie.

Huisartsen prikken met AZ voor de 60-64 jarigen. Maar ook met Pfizer of Moderna voor de risicogroepen.
Dat is wel raar idd als er nog steeds bepaalde huisartsen niet kunnen bestellen.

PSN

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:54:
[...]

GGD beheert het centrale bestelsysteem. Huisartsen zouden in een maand die groepen 60-46 + hoog risico wel kunnen doen. Maar de bestel-functie wordt dus open gezet per praktijk en dat blijkt nu (na dik twee maanden) nog niet voor alle praktijken gebeurd. Gevolg is dat er mensen zijn in de risicogroep die nog niet eens eemn afspraak hebben voor vaccinatie.

Zover ik weet is dat toch echt vaccin-beschikbaarheid afhankelijk. Komende week zou Gelderland bv de 60-61-62 jarigen mogen gaan uitnodigen, maar door de beperkte levering wordt dat nu deze leeftijd in Utrecht, omdat de geleverde hoeveelheid beter aansluit bij de benodigde vaccinaties in dat gebied. Anders krijgen ze helemaal een versnippering.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-12 21:26
Het wordt Rutte wat heet onder de voeten. Jammer dat dit de enige partij is die vooralsnog Rutte moeilijk kan maken mbt de gekozen strategie.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 13:12
TheRicolaa10 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:33:
Het wordt Rutte wat heet onder de voeten. Jammer dat dit de enige partij is die vooralsnog Rutte moeilijk kan maken mbt de gekozen strategie.

[Twitter]
Ze doet wel wat geïrriteerd. Rutte antwoord ook gewoon.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• CMD-Snake
Het is maar wat je heet vindt. Ze kreeg een reactie en om eerlijk te zijn maar het antwoord beviel haar niet, Rutte heeft de afgelopen weken veel ergere dingen overleeft. Denk dat Simons zichzelf te veel wil feliciteren in deze tweet.

De kamer is wel productief geweest met moties, een flinke hoeveelheid. Eens kijken welke het allemaal gaan redden.

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Ik vind het een storm in een glas water met slechte antwoorden op zinloze stellingen.

"4M gehad + 5M prikken is 9M immuun"
  • Ja, er zit dan geen overlap in? Waarschijnlijk wel.
  • Immuniteit na een infectie is niet een vast gegeven
  • Immuniteit na een vaccinatie is niet een vast gegeven
"In België zijn er mensen na vaccinatie besmet geraakt"
  • U bent geïrriteerd (zo klonk ze wel).
  • Vaccins zijn niet 100% werkend, iets van >90% voor Pfizer/Moderna en AZ/JJ zitten er nog iets onder, dit is al enkele maanden bekend. Uw punt?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

[Twitter]
Iedereen die de corona-ontwikkelingen een beetje volgt weet dat die vraag niet goed beantwoord kan worden, omdat we simpelweg niet weten hoeveel mensen daadwerkelijk immuun zijn. Er loopt natuurlijk wel onderzoek.

Lubach had hier ook al eens aandacht aan besteed: oppositie is niet altijd geïnteresseerd in antwoorden maar vuurt maar vragen af om moeilijk te doen.

March of the Eagles

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-12 12:59
Nox schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:54:
Ik vind het een storm in een glas water met slechte antwoorden op zinloze stellingen.

"4M gehad + 5M prikken is 9M immuun"
  • Ja, er zit dan geen overlap in? Waarschijnlijk wel.
  • Immuniteit na een infectie is niet een vast gegeven
  • Immuniteit na een vaccinatie is niet een vast gegeven
"In België zijn er mensen na vaccinatie besmet geraakt"
  • U bent geïrriteerd (zo klonk ze wel).
  • Vaccins zijn niet 100% werkend, iets van >90% voor Pfizer/Moderna en AZ/JJ zitten er nog iets onder, dit is al enkele maanden bekend. Uw punt?
Plus dat Simons veel beter de Nederlandse case kunnen aanhalen waar er een brandhaard ontstond in een verzorgingshuis in Bathmen, ondanks dat alle bewoners 2maal gevaccineerd waren met BioNTech/Pfizer. :P Waarin RIVM stelt " Het RIVM stelt dat gevaccineerde mensen alsnog corona kunnen krijgen"

[ Voor 4% gewijzigd door Minaaj op 23-04-2021 00:02 ]

• Mr.Joker
Minaaj schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:01:
[...]

Plus dat Simons veel beter de Nederlandse case kunnen aanhalen waar er een brandhaard ontstond in een verzorgingshuis in Bathmen, ondanks dat alle bewoners 2maal gevaccineerd waren met BioNTech/Pfizer. :P Waarin RIVM stelt " Het RIVM stelt dat gevaccineerde mensen alsnog corona kunnen krijgen"
Je kan inderdaad positief testen, zelfs na vaccinatie, maar heb je ziekenhuisopname nodig of kom je te overlijden? Daar is een vaccin primair voor imho.

Het zou mij ook niet verbazen als de effectiviteit van de vaccinatie bij de jongere bevolking beter is dan mensen >80 en aan alzheimer lijden.

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

XWB schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:59:
[...]

Iedereen die de corona-ontwikkelingen een beetje volgt weet dat die vraag niet goed beantwoord kan worden, omdat we simpelweg niet weten hoeveel mensen daadwerkelijk immuun zijn. Er loopt natuurlijk wel onderzoek.

Lubach had hier ook al eens aandacht aan besteed: oppositie is niet altijd geïnteresseerd in antwoorden maar vuurt maar vragen af om moeilijk te doen.
Ik heb Rutte wel eens beter zulke vragen en mededelingen zien pareren. Hier had hij rustig op kunnen antwoorden: "Dat weten we niet precies." Next? Of zoals hij op Aschers statement antwoordde met "Mooi."

Door alsnog antwoord te geven voer je dat soort lui ook alleen maar. Nee is ook een prima antwoord wat mij betreft en Simons had dit ook elders kunnen opvragen. Maargoed, fijn dat ik niet zo'n debat volg. Ik zou het niet trekken.

• t_captain
@Mr.Joker

Dat zien we ook in de verschillende ervaringsgetallen.

Een Amerikaans onderzoek vond een reductie van besmettingskans met 90% bij volledige vaccinatie met Pfizer. Onderzoeksgroep waren zorgmedewerkers.

Mijn eigen fit op de getallen van knze verpleeghuizen geeft een reductie van slechts 30 a 35%, onder hoogbejaarde en beschermd wonenden.

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]
oppositie is niet altijd geïnteresseerd in antwoorden maar vuurt maar vragen af om moeilijk te doen.
Dit is helaas iets wat je steeds vaker ziet. In plaats van samen te werken aan een oplossing voor iedereen, gaan ze een kopietje doen van wat je op de gemiddelde Facebookfeed ziet.
Externe inmenging in het sociale debat is niet meer nodig. We doen het nu gewoon uit onszelf.

• Number10
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:54:
Ik vind het een storm in een glas water met slechte antwoorden op zinloze stellingen
Ja, maar het kabinet wijkt af van een klemmend advies dat op zich lijkt uit te gaan van deze aannames:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

En in het vaccinatiemodel lijkt er geen feedback van R naar S (p. 65}:
https://www.rivm.nl/coron...g-van-virus/rekenmodellen

Hoe verhouden die twee zich tot je opmerking dat die stelling zinloos is? Want de modelberekening over de (duur en/of hoogte van de) bezetting hangt wellicht samen met het gebruikte vaccinatie/infectie-model. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat het lastig is om goed te doorgronden wanneer welk model met welke parameters is gebruikt en of er met 'immuniteit' in de aannames sec wordt gedoeld op immuniteit na vaccinatie of ook na infectie.

@t_captain heb jij daar zicht op?

• CMD-Snake
Mr.Joker schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:07:
Het zou mij ook niet verbazen als de effectiviteit van de vaccinatie bij de jongere bevolking beter is dan mensen >80 en aan alzheimer lijden.
Hoe ouder je wordt, hoe slechter je immuunsysteem werkt over het algemeen. De vaccins helpen, maar een bejaarde zal er nooit zo goed voorstaan als iemand van zeg 30.
Het is al meer dan een jaar een treurige bedoening. Hoop lawaai, haantjes gedrag en als puntje bij paaltje komt verandert er niets. Zoals verwacht dus ook vandaag het geval, ik zie de kamer niet eerdaags het beleid significant beïnvloeden, uiteindelijk wint het kabinet elke keer. Vanavond was de stemdiscipline ook volop aanwezig in de voormalige coalitie, alleen op wat bijzaken mochten ze anders stemmen.

• Mr.Joker
CMD-Snake schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:20:
[...]

Hoe ouder je wordt, hoe slechter je immuunsysteem werkt over het algemeen. De vaccins helpen, maar een bejaarde zal er nooit zo goed voorstaan als iemand van zeg 30.

[...]

Het is al meer dan een jaar een treurige bedoening. Hoop lawaai, haantjes gedrag en als puntje bij paaltje komt verandert er niets. Zoals verwacht dus ook vandaag het geval, ik zie de kamer niet eerdaags het beleid significant beïnvloeden, uiteindelijk wint het kabinet elke keer. Vanavond was de stemdiscipline ook volop aanwezig in de voormalige coalitie, alleen op wat bijzaken mochten ze anders stemmen.
Dat is ook mijn gedachtengang, ik had echter geen zin om daar een bron bij te zoeken :P

• Number10
  • Niet online
Zoals verwacht dus ook vandaag het geval, ik zie de kamer niet eerdaags het beleid significant beïnvloeden, uiteindelijk wint het kabinet elke keer. Vanavond was de stemdiscipline ook volop aanwezig in de voormalige coalitie, alleen op wat bijzaken mochten ze anders stemmen.
Het effect van het coalitieoverleg is niet nieuw en treedt veel vaker op, maar het debat was naar mijn mening op onderdelen wel degelijk anders dan de vorige debatten.

De excuses in de tweede termijn kwamen namelijk niet uit de lucht vallen. Ik vond de reactie in de 1e termijn die aan die excuses vooraf ging zelf tamelijk opvallend evenals het effect daarvan.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-12 03:48
Wat ik nou bijzonder vind (ik weet niet of het al is langsgekomen) is dat de Jonge soort van overdreven zorgvuldig was met de Prikstops van AstraZeneca en Janssen - heel goed wetende dat de gevolgen veel groter waren dan de baten. Puur uit voorzorg

Maar dan weer geen vliegstop aankondigt voor India omdat er nog zoveel onbekend is. https://nos.nl/artikel/23...p-vluchten-uit-india.html Iets met voorzorg?! Ik kan er echt geen touw meer aan vastknopen

Verwijderd

t_captain schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:10:
@Mr.Joker

Dat zien we ook in de verschillende ervaringsgetallen.

Een Amerikaans onderzoek vond een reductie van besmettingskans met 90% bij volledige vaccinatie met Pfizer. Onderzoeksgroep waren zorgmedewerkers.

Mijn eigen fit op de getallen van knze verpleeghuizen geeft een reductie van slechts 30 a 35%, onder hoogbejaarde en beschermd wonenden.
Kan je dat onderbouwen met een bron? Kijkend naar onze verpleegtehuizen.. Waar toch het dorre hout de laatste dagen slijt.. Zie je een spectaculaire daling, dat is niet slechts 30%

• Agent47
  • Laatst online: 07:54

Agent47

I always close my contracts.

*knip* dit is een paar berichten hierboven al gepost.

[ Voor 73% gewijzigd door ZieMaar! op 23-04-2021 07:49 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12 14:46
*knip* het is hier geen slowchat, graag constructief reageren

[ Voor 86% gewijzigd door ZieMaar! op 23-04-2021 07:49 ]

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Silvos schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 04:44:
Wat ik nou bijzonder vind (ik weet niet of het al is langsgekomen) is dat de Jonge soort van overdreven zorgvuldig was met de Prikstops van AstraZeneca en Janssen - heel goed wetende dat de gevolgen veel groter waren dan de baten. Puur uit voorzorg

Maar dan weer geen vliegstop aankondigt voor India omdat er nog zoveel onbekend is. https://nos.nl/artikel/23...p-vluchten-uit-india.html Iets met voorzorg?! Ik kan er echt geen touw meer aan vastknopen
Krankzinnig inderdaad. Dan heb je gewoon écht niets geleerd van hoe Corona vanuit China binnenkwam. Niet dat we dan geen Corona hadden, maar we hadden kostbare tijd kunnen winnen.

Naja, we weten in ieder geval wie er verantwoordelijk is als dit mis gaat.

• t_captain
Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:03:
[...]

Kan je dat onderbouwen met een bron? Kijkend naar onze verpleegtehuizen.. Waar toch het dorre hout de laatste dagen slijt.. Zie je een spectaculaire daling, dat is niet slechts 30%
Bron is eigen modellering naar aanleiding van de divergerende curves positieve tests NL en positieve tests bewoners verpleeghuizen, en naar de 2e vs 3e golf in de verpleeghuizen.

Ik kwam de eerste keer op 29% en enkele weken later op 32%.

Vergeleken met het Amerikaanse onderzoek bond ik het verschil ook schokkend.

Let wel: zo’n 30% reductie R-waarde is ook niet niets. Het verschil tussen R rond 1.05 gemiddeld zoals we de afgelopen 2 maanden hebben en R van pakweg 0.75. Buiten: derde golf, binnen: covid grotendeels verdwenen.

Ik zoek de verklaring in twee factoren:

1. het betreft de alleroudste en meest kwetsbare groep. Activiteit van het immuunsysteem is notoir laag op die leeftijd. Eenvoudige behandelingen zoals antibiotica zijn al lastig.

2. beschermde woonomgeving. Naast vaccinatie zijn er ook protocollen voor hygiëne en isolatie, inclusief professionals om ze uit te voeren. Deze effecten gaan samen op tegen verspreiding van het virus; het vaccin levert slechts een deel van het totale effect.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Gisteren hadden we een enorm record aan positieve besmettingen, opnames IC en meer zorgwekkende signalen. Wat mij dan mateloos frustreert is het feit dat er vaccins weggegooid moeten worden omdat:
1. de opkomst laag is/was
2. mensen gepasseerd moeten worden van het RIVM
3. vaccineer je wel mensen die "niet mogen" riskeer je een boete aldus een huisarts
https://www.telegraaf.nl/...te-gooien-opkomst-te-laag

Ik snap dan ook niet waarom er onrust is, prik gewoon door.. je kan een land niet eeuwig (half) op slot houden omdat je vaccinatiestrategie van geen kanten klopt.
Die versoepelingen volgende week gaan geheid mee met deze vaccins de container in. 8)7

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mrjraider schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:15:
Gisteren hadden we een enorm record aan positieve besmettingen, opnames IC en meer zorgwekkende signalen. Wat mij dan mateloos frustreert is het feit dat er vaccins weggegooid moeten worden omdat:
3. vaccineer je wel mensen die "niet mogen" riskeer je een boete aldus een huisarts

Ik snap dan ook niet waarom er onrust is, prik gewoon door.. je kan een land niet eeuwig (half) op slot houden omdat je vaccinatiestrategie van geen kanten klopt.
Die versoepelingen volgende week gaan geheid mee met deze vaccins de container in. 8)7
Aangezien er 11 spuiten uit 1 flesje AZ gaan, heeft die huisarts opzichtig gefaald?
60 prikken weg mikken is best raar.

Als die na had gedacht, had hij max 10 vaccins weg hoeven gooien en hadden de andere flesjes bewaard kunnen worden in de koelkast voor de komende 10 dagen voor andere praktijken etc?

Wel lullig dat in andere regio’s nog niet de 60-62 gevaccineerd kan worden omdat AZ te weinig levert en dat deze huisarts denkt yolo laten we maar de complete lijst die niet op kwam dagen voor prik #1 uitnodigen en dan alvast 150 vaccins uit de koelkast trekken zonder enige notie van hoeveel mensen komen opdagen 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 23-04-2021 08:27 ]

PSN

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
YakuzA schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:18:
[...]

Aangezien er 11 spuiten uit 1 flesje AZ gaan, heeft die huisarts opzichtig gefaald?
60 prikken weg mikken is best raar.

Als die na had gedacht, had hij max 10 vaccins weg hoeven gooien en hadden de andere flesjes bewaard kunnen worden in de koelkast voor de komende 10 dagen voor andere praktijken etc?
Ik snap op zich wel dat je iets voorwerkt, dus iets meer dan 10 kan ik nog wel snappen. Maar deze aantallen niet. Hij moet de hele dag al gemerkt hebben dat het animo lager was, dus daar hou je dan met voorbereiden rekening mee lijkt mij.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:26
YakuzA schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:18:
Begreep dat het vullen van de spuiten een heel nauwkeuring relatief tijdrovend proces is wat ze vooraf doen om zo het prikken niet teveel op te houden. Als je 250 mensen aangeschreven hebt en zorgt dat je bijv. 100 spuiten klaar hebt liggen is dat niet zo vreemd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:25:
[...]

Begreep dat het vullen van de spuiten een heel nauwkeuring relatief tijdrovend proces is wat ze vooraf doen om zo het prikken niet teveel op te houden. Als je 250 mensen aangeschreven hebt en zorgt dat je bijv. 100 spuiten klaar hebt liggen is dat niet zo vreemd.
250 mensen die (mogelijk expres) niet kwamen opdagen bij hun 1e prik afspraak.
Twee weken geleden hebben wij onze grote prikdag gehad”, vertelt Blanker in een reactie tegen RTL Nieuws. „We hebben toen een grote no-show gehad.” De huisarts plande deze week daarom een inhaalavond in, maar dat bleek dus ook geen succes. Zo’n 250 mensen

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 23-04-2021 08:29 ]

PSN

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hoevenpe schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:25:
[...]

Maar het lijkt mij dat je in de loop van de dag wel merkt dat het veel minder hard loopt, en dus minder spuiten voorbereid. Stel dat je plant om die 250 mensen in 5 uur weg te prikken, snap ik dat je 50 spuiten voorbereid, zodat je een uur buffer hebt. Maar na het eerste uur moet je dan toch zien dat het minder hard loopt en er minder voor hoeft te bereiden

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:05
Ik snap dan ook niet waarom er onrust is, prik gewoon door.. je kan een land niet eeuwig (half) op slot houden
omdat je vaccinatiestrategie van geen kanten klopt.
Nadat de Nederlandse vaccinatiemachine lang haperde, gaat het inmiddels de goede kant op. Het Europees Centrum voor ziektepreventie- en bestrijding (ECDC) meldde woensdag dat ons land zelfs is opgeklommen naar de vijfde plaats in de Europese Unie.
https://www.telegraaf.nl/...ar-wanneer-zien-we-effect

Inderdaad. We blijven het maar kei slecht doen.
Ik kan je verzekeren dat dat niet gaat gebeuren.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-12 20:39

Yucon

*broem*

edit: ik heb de ggd opnieuw gebeld. In eerste instantie zeiden ze dat die 10 dagen onwrikbaar was en dat er alsnog getest moest worden na afloop. Nu bij een tweede telefoontje zeiden ze dat die 10 dagen de situatie zonder afsluitende test was en dat bij een test na 5 dagen het ook einde quarantaine was.

De quarantaineregels zitten toch wat vreemd in elkaar.

Uitgangspunten:
- na 5 dagen na nauw contact met iemand die besmet is valt betrouwbaar te testen of je ook besmet bent. Zo niet -> einde quarantaine
- bij eigen besmetting minimaal 7 dagen, en je moet de laatste 24h klachtenvrij zijn. Daarna mag je weer naar buiten zonder aanvullend getest te zijn
- als een huisgenoot wel corona heeft en je zelf niet moet je alsnog binnenblijven. Ook gaat men ervan uit dat de besmette persoon je tot de laatste ziektedag zou kunnen besmetten waarna voor jezelf het hele riedeltje opnieuw zou kunnen beginnen. Dat op zich is vervelend maar logisch.

echter:

- de richtlijn is vervolgens dat je als niet-besmette huisgenoot ongeacht testresultaten alsnog 10 dagen nadat de zieke weer beter is thuis moet blijven. Dat staat helemaal haaks op het uitgangspunt dat een test na 5 dagen betrouwbaar kan aantonen dat je wel of niet besmet bent, en ook dat in andere situaties een termijn van 5 dagen aangehouden wordt.

Zie ook https://www.rivm.nl/sites...M-Covid-Quarantaine_1.pdf en https://www.rivm.nl/coron...risicocontact%20met%20jou.

Waar zit het verschil nu in?

subvraag: een positieve PCR test kan nooit overruled worden, maar volgens mij telt een positieve sneltest gevolgd door een negatieve PCR test wel als negatief. Klopt dat?

[ Voor 26% gewijzigd door Yucon op 23-04-2021 08:43 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dit komt omdat dezelfde krant (en de rest van de pers) die nu klaagt over weggegooide vaccins al maanden dit vaccin aan het afkraken is. Want zo krijg je veel clicks en nu ook veel clicks voor 'VACCINS WEGGEGOOID' koppen met kritiek op de overheid maar nul zelfreflectie.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:08:
[...]

Bron is eigen modellering naar aanleiding van de divergerende curves positieve tests NL en positieve tests bewoners verpleeghuizen, en naar de 2e vs 3e golf in de verpleeghuizen.

Ik kwam de eerste keer op 29% en enkele weken later op 32%.

Vergeleken met het Amerikaanse onderzoek bond ik het verschil ook schokkend.

Let wel: zo’n 30% reductie R-waarde is ook niet niets. Het verschil tussen R rond 1.05 gemiddeld zoals we de afgelopen 2 maanden hebben en R van pakweg 0.75. Buiten: derde golf, binnen: covid grotendeels verdwenen.

Ik zoek de verklaring in twee factoren:

1. het betreft de alleroudste en meest kwetsbare groep. Activiteit van het immuunsysteem is notoir laag op die leeftijd. Eenvoudige behandelingen zoals antibiotica zijn al lastig.

2. beschermde woonomgeving. Naast vaccinatie zijn er ook protocollen voor hygiëne en isolatie, inclusief professionals om ze uit te voeren. Deze effecten gaan samen op tegen verspreiding van het virus; het vaccin levert slechts een deel van het totale effect.
Dat is het effect op de R. Gelukkig zegt dit nog niks over het minder ziek worden.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:05
[...]

Sowieso begrijp ik het doel van een virus niet zo goed, wat heb je er als virus aan dat je mensen besmet die dan doodgaan. Nu snap ik wel dat een virus niet kan denken, maar het voelt zo zinloos om je gastheer om te leggen :)

Maar op het immuunsysteem terugkomend, bijzonder genoeg is dat soms een zegen en soms een vloek. Met Corona zie je dat bij jonge mensen het immuunsysteem over het algemeen snel en goed ingrijpt, bij oudere mensen is het vaak net te laat waardoor ze heel ziek worden en uiteindelijk er niet meer uit kunnen komen.
Als je dan kijkt naar de Spaanse Griep van begin 20e eeuw dan zag je precies het tegenovergestelde, bij jonge mensen greep het immuunsysteem ook snel in, waardoor het zichzelf op hol bracht en de jonge mensen juist heel ziek werden en overleden. Bij de ouderen reageerde het immuunsysteem wat later, wat er voor zorgde dat het beter in kon grijpen en de ouderen het over het algemeen overleefden.

Ik ben ook ontzettend onder de indruk van de techniek van de afgelopen zeg 100 jaar. 100 jaar geleden konden ze vrijwel niets doen aan de Spaanse Griep behalve de maatregelen die wij nu ook kennen (afstand houden, quarantaine & hygiëne hoog houden). Nu kunnen we, middels vaccinaties, het immuunsysteem van te voren leren wat het moet doen als er een bepaald virus langs komt. Echt bijzonder knap van onze wetenschap wat mij betreft.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• t_captain
MikeyMan schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:37:
[...]

Dat is het effect op de R. Gelukkig zegt dit nog niks over het minder ziek worden.
Effect is aanvullend.

Vaccin doet twee dingen:
1. stimuleert je lichaam om antistoffen te maken (antibody effect)
2. leert je lichaam om in de toekomst sneller het virus te herkennen (memory effect)

Nummer 1 is tijdelijk, typisch lijken mensen na infectie zo;n 6 maanden lang antistoffen te hebben (met een brede spreiding). Dit is ook de reden van de booster shot: na een 2e trigger blijven antistoffen vaak veel langer aanwezig.

Effect 1 is, indien er flink wat antistoffen zijn), waarschijnlijk beschermend tegen infectie. Het virus kan door de concentratie aan reeds aanwezige antistoffen niet meer effectief binnendringen, vestigen, vermenigvuldigen in je lichaam. Dit is de groep die niet meer positief zou testen in een covid-test.

Effect 2 kan een aanvullende bescherming bieden tegen een ernstig ziektebeloop. Ook als het virus je wel weet te besmetten, kan je lichaam sneller en meer proportioneel reageren op de infectie. Dit is de groep die wel positief zou testen, maar niet meer ernstig ziek wordt.
Drardollan schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:52:
[...]

Maar op het immuunsysteem terugkomend, bijzonder genoeg is dat soms een zegen en soms een vloek. Met Corona zie je dat bij jonge mensen het immuunsysteem over het algemeen snel en goed ingrijpt, bij oudere mensen is het vaak net te laat waardoor ze heel ziek worden en uiteindelijk er niet meer uit kunnen komen.
Een van de bijzondere talenten van covid schijnt te zijn dat het virus zich relatief goed weet te verstoppen voor je immuunsysteem. Gevolg is eerst flinke opbouw van aantallen vurussen en vervolgens een reactie van je lichaam die er heel hard in gaat. Als je het als regelsysteem ziet. dan is "overshoot" de juiste term.

Ik vraag me af waar ernstig zieke civid patienten nu precies zo ziek van worden: is het de vernietiging van grote aantallen longblaasjes door het virus, of is het de hyperreactie van het eigen immuunsysteem?

Het eerste zou moeten associeren met zuurstoftekort, maar niet veel andere klachten. Het tweede met koorts, bloedstolling, shock etc.

[ Voor 31% gewijzigd door t_captain op 23-04-2021 09:26 ]

• ijdod
  • Laatst online: 07:58
42erik schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:45:
[...]

Dat is een van de basisargumenten voor het reguliere rijksvaccinatie programma, dus dat is bepaald geen nieuw argument.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• ijdod
  • Laatst online: 07:58
Silvos schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 04:44:
Dat is overigens typisch voor meer behandelingen. Zolang de slachtoffers niet tegen de plinten aanklotsen zijn slachtoffers door afwachten of niet behandelen maatschappelijk geaccepteerder dan een (lager) aantal slachtoffers door wel behandelen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Number10
  • Niet online
Ter info/herhaling:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

In het RIVM vaccinmodel waar ik in die reactie naar verwees (The expected outcome of COVID-19 vaccination strategies) zitten ook modelparameters (p. 69) en de nodige literatuurverwijzingen. Wellicht staat daar iets tussen voor je eigen input?

Los daarvan vroeg ik me dus af hoe jij tegen het modeldiagram op p. 65 aankijkt in vergelijking met je eigen model. Er lijkt geen feedback van R naar S gemodelleerd. Is dat niet relevant voor de prognose?

En ook opvallend: er overlijden volgens het modeldiagram op diezelfde p. 65 alleen mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn. Of zie ik iets over het hoofd?

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-12 16:14

boesOne

meuh

Drardollan schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:52:
[...]

Sowieso begrijp ik het doel van een virus niet zo goed, wat heb je er als virus aan dat je mensen besmet die dan doodgaan. Nu snap ik wel dat een virus niet kan denken, maar het voelt zo zinloos om je gastheer om te leggen :)
Succesvolle virii leggen ook niet al te snel en al te veel gastheren om, dan doven ze uit. Als bijvoorbeeld 5% overlijdt binnen 2 weken dan is dat natuurlijk peanuts, en traag genoeg voor goede verspreiding. Als 90% doodziek wordt en dood gaat binnen 3 dagen dan schiet dat niet zo op voor het virus. :)
Ze hebben verder geen doel, behalve er zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door boesOne op 23-04-2021 09:37 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Pagina: 1 ... 99 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.