• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het Fieldlab in de Efteling gaat niet door wegens gebrek aan interesse:
Te weinig animo, Fieldlab-pilot in Efteling afgeblazen
De Fieldlab-pilot die zaterdag in de Efteling gehouden zou worden, is afgeblazen. Er zijn te weinig aanmeldingen voor het testevenement, schrijft het attractiepark in een toelichting.

In plaats van de beoogde 8000 aanmeldingen hadden slechts 4000 mensen zich opgegeven. Dat is niet genoeg om gedegen onderzoek te kunnen doen, zegt hoofdonderzoeker van Fieldlab Andreas Voss. Het pretpark is inmiddels gestopt met de voorbereidingen van het testevenement.

Het lage aantal aanmeldingen is volgens De Efteling wel te verklaren. Zo was er onder meer ophef over het 538-evenement en hebben mensen mogelijk moeite met de voorwaarden, zoals het afleggen van een coronatest voor en na het bezoek.
(NOS Liveblog)

Het animo voor de testsamenleving lijkt toch niet zo groot te zijn.
LZ86 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:09:
Weet je wat daar goed voor hielp? De avondklok :P
Niet echt, gezien dat ondanks de avondklok de politie nog steeds feestjes aan het oprollen was. Sommige weken waren er nog tussen de 100 en 200 feestjes, geen gering getal ondanks die avondklok. Bedenk daar dan nog bij dat het de feestjes betrof die ze vonden, een onbekend aantal feestjes vonden plaats zonder dat de politie er weet van had.

Het aantal geschreven coronaboetes is meer al verdubbeld in totaal dankzij de avondklok, dus dat geeft ook wel een idee dat genoeg mensen zich er niet aan hielden. Wederom, dat zijn nog de aantallen die betrapt zijn. We kunnen enkel gissen hoeveel mensen er probleemloos mee wegkwamen.
Virtuozzo schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:54:
Waar zitten voor wie de grootste segmenten van electorale sociale geografie en variabelen voor politieke bindingskracht bij beleidsfundament primair van focus op beperking gezondheidsschade versus wat middels nudging secondaire effecten schept.

Misschien hard om dit op te merken, maar goed, als het OMT inmiddels durft te wijzen op politieke factoren ...
Alles is uiteindelijk politiek, het OMT is enkel een adviesorgaan in deze. Wellicht dat ze er aan gewend zijn dat hun adviezen 1 op 1 overgenomen werden, maar uiteindelijk bestuurt het kabinet en land en niet Van Dissel en consorten. Van Dissel moet anders ook bereid zijn om de politieke verantwoordelijk erbij te nemen als hij dat wenst.

Uiteindelijk is het beleid wat beschreven wordt het gevolg van keuzes durven en kunnen maken. Als je stuurt op zorgcapaciteit ga je eerst de groepen vaccineren die daar het meest terecht komen en dat waren niet de bejaarden. Toch werd gekozen om daar als eerste te beginnen, want een kaalslag onder de bejaarden wilde men ook niet. Het probleem is dat je in een situatie zit waar je niet iedereen kan redden, waar je misschien niet eens kan winnen. Je moet dan een plan trekken om er voor te zorgen dat je niet verliest. Dat betekent ook dat een aantal doden onvermijdbaar is en geaccepteerd moet worden. Deze poging om iedereen te redden kan er eenvoudig toe leiden dat je uiteindelijk niemand weet te redden. Idem met alle groepen die vinden dat zij voorrang hebben bij vaccinatie, uiteindelijk is dat ook een kwestie van je rug rechthouden en doorgaan op de ingeslagen koers.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:07
LZ86 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:39:
[...]

Dus je pleit voor een politiestaat waarin elke eigen verantwoordelijkheid niet bestaat en er razzia's gehouden moeten worden om mensen zich aan simpele regels te laten houden? Dan moeten ze eerst een agent of 1.000.000 extra opleiden ;)

Ik heb nog de stille hoop dat e.e.a. zelfregulerend werkt. Als die horeca niet weer een eental maanden dichtwil doen ze er goed aan die regels keihard na te leven en erop toe te zien dat hun gasten dat ook doen.
We hebben het toch op een andere manier geprobeerd? De overheid straalt zelf geen vertrouwen uit en ook geen gevoel van urgentie. Maar ze willen wel dat de maatregelen bijna 100% worden opgevolgd, wie niet horen wil, moet dan maar voelen.

Dat ze nu na 28 april weer gaan verzwaren en ineens weer alles dicht gaan gooien zie ik sowieso niet gebeuren. Als ze dat doen dan is het laatste grijntje geloofwaardigheid wat ze hebben echt compleet het raam uit, ongeacht of die verzwaring noodzakelijk is of niet. Dan is het verhaaltje van de "wij doen niet meer mee!" roepers echt compleet.

Ze hebben iedereen veel te lang voor de gek gehouden met die 'wortel' van versoepelingen, dus nu gaat iedereen happen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:46
Stoney3K schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:43:
[...]

We hebben het toch op een andere manier geprobeerd? De overheid straalt zelf geen vertrouwen uit en ook geen gevoel van urgentie. Maar ze willen wel dat de maatregelen bijna 100% worden opgevolgd, wie niet horen wil, moet dan maar voelen.

Dat ze nu na 28 april weer gaan verzwaren en ineens weer alles dicht gaan gooien zie ik sowieso niet gebeuren. Als ze dat doen dan is het laatste grijntje geloofwaardigheid wat ze hebben echt compleet het raam uit, ongeacht of die verzwaring noodzakelijk is of niet. Dan is het verhaaltje van de "wij doen niet meer mee!" roepers echt compleet.

Ze hebben iedereen veel te lang voor de gek gehouden met die 'wortel' van versoepelingen, dus nu gaat iedereen happen.
En wat dan als het virus ontspoort? Moet de overheid dan niets doen? Ik ben het met je eens dat de communicatie belachelijk is. Maar we zijn toch geen peuters die überhaupt een wortel voorgehouden moet worden. Je mag toch aannemen dat een groot deel van de bevolking die paar hersencellen gebruikt om te zien dat de overheid niets bepaalt maar dat het virus dat doet en dat je opvolging geeft om het virus de baas te blijven?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mrjraider schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:31:
[...]

De vraag die destijds dan onvolledig beantwoord is: is het dan de bedoeling dat het sterftecijfer onder de groep 75/80+ daalt of willen we zorgen dat het aantal "dood zieken" daalt?
Want dan had men het rijtje omgedraaid en waren de reeds geisoleerde (die in een verpleeghuis zitten, even bot) later aan de beurt en waren de mensen die nu maatschappelijk, sociaal, economisch het een en ander bijdragen (de werkende) al geweest.

Of ben ik te kort door de bocht?
Nog korter door de bocht: Je begint met bejaarden want als er binnen drie maanden nog onbekende bijwerkingen optreden kan je nog stoppen met vaccineren van de jongere generaties. Soort kanarie bij gebrek aan een CO2 melder.

• jadjong
  • Niet online
giantgiantus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:46:
[...]

En wat dan als het virus ontspoort? Moet de overheid dan niets doen? Ik ben het met je eens dat de communicatie belachelijk is. Maar we zijn toch geen peuters die überhaupt een wortel voorgehouden moet worden. Je mag toch aannemen dat een groot deel van de bevolking die paar hersencellen gebruikt om te zien dat de overheid niets bepaalt maar dat het virus dat doet en dat je opvolging geeft om het virus de baas te blijven?
Ik ben bang dat je dat niet kan aannemen. Mijn inschatting op 15 maart 2020 was redelijk pessimistisch: Dit gaat nog wel een half jaartje duren, in plaats van de geschatte drie maanden. Achteraf gezien was ik toch iets te positief. :P Als iemand mij toen had verteld dat ik anderhalf jaar lang niet bij mijn oma op de bank mag gaan zitten dan had ik ze voor gek verklaart. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door jadjong op 21-04-2021 19:52 ]

• Stoney3K
[...]

En wat dan als het virus ontspoort? Moet de overheid dan niets doen?
Dan moet de overheid iets doen. Niet hard roepen en hopen dat iedereen zijn gedrag aanpast terwijl niemand dat wil.

Sluiten van winkels en kroegen is klein bier vergeleken met verplichte quarantaines, straatverboden of (in het meest extreme geval) dichtlassen van deuren.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:16
Laguna schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:50:
[...]

Mogelijk was het nog wel meer dan 1.500. Twee weken daarvoor zaten we op woensdag nog op 7.634 en de week erna zorgde Pasen voor een vertekening van de cijfers. Maar goed morgen zal het vrijwel zeker een klein blauw/rood balkje in het staafdiagram van het groeigetal worden.
Ik had gekeken naar de laatste weken voor Pasen en daaruit de relatieve verdeling tussen wo en do berekend.

Week van Pasen is afwijkend omdat het weekend-effect van 2e Paasdag op de woensdag doorwerkt.

Ik zag een normale verdeling onstaan van plusminus 50/50 (dus wo en do even hoog). Die heb ik toegepast om van 5500, 8500 een serie 7000, 7000 (afgerond) te maken.

• jadjong
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:47:
[...]

Dan moet de overheid iets doen. Niet hard roepen en hopen dat iedereen zijn gedrag aanpast terwijl niemand dat wil.

Sluiten van winkels en kroegen is klein bier vergeleken met verplichte quarantaines, straatverboden of (in het meest extreme geval) dichtlassen van deuren.
Wat is jouw fixatie op dichtlassen van voordeuren? 90% van Nederland heeft houten of kunststof deuren/kozijnen en ze klappen ook nog eens naar binnen open. :+

• t_captain
giantgiantus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:34:
[...]

De besmettingen zijn nog niet compleet toch? Volgens mij is het op basis ban beschikbare cijfers helemaal niet te zeggen dat er een afname is van besmettingen...
Ik had alleen naar de periode vóór het grijs (grijs = incompleet) gekeken.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Dus je pleit voor een politiestaat waarin elke eigen verantwoordelijkheid niet bestaat en er razzia's gehouden moeten worden om mensen zich aan simpele regels te laten houden? Dan moeten ze eerst een agent of 1.000.000 extra opleiden ;)

Ik heb nog de stille hoop dat e.e.a. zelfregulerend werkt. Als die horeca niet weer een eental maanden dichtwil doen ze er goed aan die regels keihard na te leven en erop toe te zien dat hun gasten dat ook doen.
De tijden van 12-18 nodigen ook minder uit om veel te gaan zuipen. Ik denk vooral lunchen en koffie drinken de eerste tijd.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

t_captain schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:48:
[...]

Ik had gekeken naar de laatste weken voor Pasen en daaruit de relatieve verdeling tussen wo en do berekend.

Week van Pasen is afwijkend omdat het weekend-effect van 2e Paasdag op de woensdag doorwerkt.

Ik zag een normale verdeling onstaan van plusminus 50/50 (dus wo en do even hoog). Die heb ik toegepast om van 5500, 8500 een serie 7000, 7000 (afgerond) te maken.
Begrijpelijk, alleen lijkt de inhaalslag van zo'n storing meestal uitgesmeerd te worden over meerdere dagen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:03
Stoney3K schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:43:
[...]

Dat jij van mening bent dat de overheid geen vertrouwen uitstraalt heeft niks te maken met het al dan niet naleven van wettelijke regels. Wanneer je andere personen aan het bewind wilt die het het volgens jou veel beter kunnen dan de huidige dan heb je elke 4 jaar de kans om op die persoon te stemmen. Wordt ie het niet? Jammer dan, je hebt je stemrecht wel kunnen gebruiken. Maar dan zul je je ook moeten schikken naar de wetten die door (voor jou verkeerde) personen worden afgekondigd. Zo werkt democratie nou eenmaal en als je het daar principieel niet mee eens bent dan rest alleen nog emigreren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-12 22:43

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Zoals Jadjong al zei: aannemen is misschien iets teveel van het goede gezien hetgeen wat we zien in de maatschappij.

Tegelijkertijd zijn er gelukkig ook nog veel mensen die net iets beter nadenken. Puur omdat iets mag betekend nog niet dat je het moet doen. Ik maak nog altijd mijn eigen afwegingen of iets veilig kan naar mijn eigen maatstaven en die zijn grotendeels nog wat strenger als die van de regering/overheid. Zoals ik zijn er velen alleen die hoor je niet. Het is een groep die veel minder verbaal is.

Tegelijkertijd negeer ik soms de regels. Ik werk thuis en ik heb vandaag drie mensen gezien. De (shared custody) honden zijn opgehaald, mijn broer is een kop koffie komen drinken, buiten in de tuin en ik heb een kop koffie gedronken in de tuin van de buurman.

Volgens de regels verboten want meer dan 1 maar naar mijn maatstaven aardig risicoloos. Er zijn ook dagen dat ik niemand zie.

• Yaksa
TrailBlazer schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:05:
[...]

De tijden van 12-18 nodigen ook minder uit om veel te gaan zuipen. Ik denk vooral lunchen en koffie drinken de eerste tijd.
Ik sta 's morgens om 06.00 op en ben meestal al snel aan het (fysiek zware) werk. Dan heb ik rond 13.00 uur best zin in een warme hap. En zo zullen er meer zijn (zakenlui, gepensioneerden). Die lunchkaart kun je zo aanvullen met een drie-gangenmenu, da's niet zo moeilijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Dit is allemaal heel interessant:

Onderzoekers: massaal testen verbeterde zicht op corona in brandhaard Bunschoten

Allemaal mooie cijfertjes, plus resultaten waarin zeer duidelijk wordt dat massaal testen een positieve invloed heeft op het onder controle krijgen van de epidemie.

...maar ik vraag mij vooral af of en hoe De Jonge en/of het RIVM het klaar gaat spelen om de resultaten op de een of andere manier of verkeerd te interpreteren, of er conclusies op gaat baseren die er niet op te baseren zijn. :P

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:12

Sorcerer8472

Mens sana?

Amphiebietje schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:21:
Dit is allemaal heel interessant:

Onderzoekers: massaal testen verbeterde zicht op corona in brandhaard Bunschoten

Allemaal mooie cijfertjes, plus resultaten waarin zeer duidelijk wordt dat massaal testen een positieve invloed heeft op het onder controle krijgen van de epidemie.

[b]...maar ik vraag mij vooral af of en hoe De Jonge en/of het RIVM het klaar gaat spelen om de resultaten op de een of andere manier of verkeerd te interpreteren, of er conclusies op gaat baseren die er niet op te baseren zijn.[/b[ :P
Dat laatste is inderdaad afwachten :D
Yaksa schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:11:
[...]

Dat jij van mening bent dat de overheid geen vertrouwen uitstraalt heeft niks te maken met het al dan niet naleven van wettelijke regels. Wanneer je andere personen aan het bewind wilt die het het volgens jou veel beter kunnen dan de huidige dan heb je elke 4 jaar de kans om op die persoon te stemmen. Wordt ie het niet? Jammer dan, je hebt je stemrecht wel kunnen gebruiken. Maar dan zul je je ook moeten schikken naar de wetten die door (voor jou verkeerde) personen worden afgekondigd. Zo werkt democratie nou eenmaal en als je het daar principieel niet mee eens bent dan rest alleen nog emigreren.
Een probleem met deze vorm van democratie is dat je continu een 55% hebt die z'n zin krijgt en een 45% die niet z'n zin krijgt. Ik waag te betwijfelen of dat eerlijk is.

Democratie lijkt sowieso een beetje stuk te zijn nu, in steeds meer landen ter wereld. We hebben een soort hybride systeem nodig van directere inspraak op een aantal punten en hoofdlijnen wellicht, of zoiets.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Verwijderd

Yaksa schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:19:
[...]

Ik sta 's morgens om 06.00 op en ben meestal al snel aan het (fysiek zware) werk. Dan heb ik rond 13.00 uur best zin in een warme hap. En zo zullen er meer zijn (zakenlui, gepensioneerden). Die lunchkaart kun je zo aanvullen met een drie-gangenmenu, da's niet zo moeilijk.
Lijkt mij een strak plan. Ik kom om 11:15 uur lunchen en ben om 12:00 uur weer weg. Kunnen ze dat tafeltje al 3 keer kwijt. Maar ik denk serieus dat dit wel zou helpen, ook op de langere termijn. Dat virus kan alleen maar zo snel om zich heen grijpen, omdat we met z'n allen alles tegelijkertijd doen en tegelijkertijd op min of meer dezelfde plek zijn. Hele volkstammen zijn verplicht om hun zomervakantie in 4 f*cking weekjes te proppen bijvoorbeeld.

Ik kijk overigens momenteel vooral positief naar de cijfers. De maatregelen beginnen hun effect zichtbaar te verliezen. Steeds meer mensen beginnen publiekelijk hun interesse in "dat hele Corona gezeik" te verliezen en laveren steeds vaker inventief en "achteloos" door de dag. Meeste mensen dragen een mondkapje, omdat dat moet. Maar het zal ze inmiddels verder een zorg wezen. Ik hoor ook in de wijk al weer de eerste kleinschalige "feestjes", waarbij bezoek de hele dag door komt en snel weer gaat. En iedereen lijkt her wel best te vinden. 's Avonds is het rustig op straat, maar dat was het vroeger ook. Nu misschien iets rustiger, want handhaving zie je eigenlijk niet meer.... Maar om 21:45 uur is het meestal ineens opvallend druk. :)

• giantgiantus
https://nos.nl/l/2377686

Blijft enigszins bevreemdend maar de economie blijft het wonderlijk goed doen. Zijn ook best wat mensen op dit forum (@hoevenpe bv) die moord en brand schreeuwen maar de enorme gevolgen voor de economie zijn er vooralsnog niet. Het “probleem” in deze crisis is dat een klein deeltje van de economie erg hard geraakt wordt die ook nog eens heel zichtbaar is: de vermaak industrie.

[ Voor 3% gewijzigd door giantgiantus op 21-04-2021 20:59 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gunner schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:09:
[...]

Dus dat is een reden om alles maar over één kam te scheren?
Tsjah... Of het alles is doet niet ter zake zolang het er te veel zijn.

• jadjong
  • Niet online
TrailBlazer schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:05:
[...]

De enige die op dat tijdstip naar de kroeg kan is de vers gevaccineerde pensionado.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MikeyMan schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:59:
[...]

Tsjah... Of het alles is doet niet ter zake zolang het er te veel zijn.
Voor de goede orde; ik hekel het ook net zoals die afterparty's tijdens die fieldlabs, en ik ga er vanuit dat je ongeveer net zo oud bent als ik, maar misschien is dat een generatiedingetje. Daarmee wil ik het niet goedpraten en het irriteert me ook dat er zo mee om gegaan wordt. Het is niet goed voor de beeldvorming in ieder geval.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• CMD-Snake
giantgiantus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:58:
Blijft enigszins bevreemdend maar de economie blijft het wonderlijk goed doen. Zijn ook best wat mensen goed die moord en brand schreeuwen maar de enorme gevolgen voor de economie zijn er vooralsnog niet. Het “probleem” in deze crisis is dat een klein deeltje van de economie erg hard geraakt wordt die ook nog eens heel zichtbaar is: de vermaak industrie.
Het probleem moet nog komen. Bedrijven worden nu (een soort van) overeind gehouden met steunmaatregelen. Die steun moet na afloop opnieuw beoordeeld worden en mogelijk terugbetaald worden, een ander deel van die steun is uitstel van belastingen. Als de steun zou ophouden zullen er wel wat bedrijven het niet meer overleven, ze moeten terugbetalen terwijl de inkomsten er nog niet naar zijn.

Genoeg ondernemers die ook zelf hun conclusie trekken en hun bedrijf zelf sluiten, dat is dan te verkiezen boven een faillissement.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:43
Indoubt schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:57:
[...]

Helpt wel bij het animo om je te laten vaccineren, toch? Je zou er een incentive in kunnen zien.

Ik heb niet perse een mening of het goed of slecht is. Ik denk dat je daar uiteindelijk heen moet. Maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om je te laten vaccineren
Als het credo zou zijn dat deze splitsing er komt zodra er genoeg vaccins zijn maar de vereiste vaccinatiegraad niet gehaald is zou ik dat wel kunnen begrijpen.

Maar om dit door te voeren voordat iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren is pure (leeftijds-)discriminatie.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• giantgiantus
CMD-Snake schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:01:
[...]

Het probleem moet nog komen. Bedrijven worden nu (een soort van) overeind gehouden met steunmaatregelen. Die steun moet na afloop opnieuw beoordeeld worden en mogelijk terugbetaald worden, een ander deel van die steun is uitstel van belastingen. Als de steun zou ophouden zullen er wel wat bedrijven het niet meer overleven, ze moeten terugbetalen terwijl de inkomsten er nog niet naar zijn.

Genoeg ondernemers die ook zelf hun conclusie trekken en hun bedrijf zelf sluiten, dat is dan te verkiezen boven een faillissement.
Nogmaals dat klopt voor bedrijven in de vermaak industrie. De rest van de economie draait echt heel goed.

• jadjong
  • Niet online

Blijft enigszins bevreemdend maar de economie blijft het wonderlijk goed doen. Zijn ook best wat mensen op dit forum (@hoevenpe bv) die moord en brand schreeuwen maar de enorme gevolgen voor de economie zijn er vooralsnog niet. Het “probleem” in deze crisis is dat een klein deeltje van de economie erg hard geraakt wordt die ook nog eens heel zichtbaar is: de vermaak industrie.
De vermaak staat al 13 maanden op een waakvlammetje, maar vlak de detailhandel niet uit. Eerst een paar maanden dicht en dan op afspraak 8)7 naar de Action. De hele keten daar achter zit ook met knikkende knieën te wachten hoe lang het nog goed gaat.

• giantgiantus
jadjong schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:02:
[...]

De vermaak staat al 13 maanden op een waakvlammetje, maar vlak de detailhandel niet uit. Eerst een paar maanden dicht en dan op afspraak 8)7 naar de Action. De hele keten daar achter zit ook met knikkende knieën te wachten hoe lang het nog goed gaat.
Waar en heel pijnlijk voor die bedrijven. Maar is echt klein deel van de economie in Nederland.

• Stoney3K
Het “probleem” in deze crisis is dat een klein deeltje van de economie erg hard geraakt wordt die ook nog eens heel zichtbaar is: de vermaak industrie.
Je zit ook nog eens met een behoorlijke berg toeleveranciers voor die vermaak-industrie natuurlijk, denk aan de leveranciers van muziekinstrumenten en licht- en geluidsapparatuur, maar ook bijvoorbeeld de bouwers van grootkeukens en bierbrouwers.

• giantgiantus
Stoney3K schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:07:
[...]

Je zit ook nog eens met een behoorlijke berg toeleveranciers voor die vermaak-industrie natuurlijk, denk aan de leveranciers van muziekinstrumenten en licht- en geluidsapparatuur, maar ook bijvoorbeeld de bouwers van grootkeukens en bierbrouwers.
Allemaal waar, maar schijnbaar verdienen we in Nederland toch vooral ons geld in andere bedrijfstakken en kan de economie vrij gemakkelijk omgaan met uitval in die takken. Blijkbaar vinden mensen die achter de bar staan vrij gemakkelijk een andere baan.

• alexbl69

De economie blijft het wonderwel goed doen?

Zo op het oog lijkt er niet veel aan de hand, maar euh....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Naghjkb3VS5LRNldtW7IRtdX7Yw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sJznF9J5CNuTFiICkw14OOox.png?f=user_large

Het is alsof je een RS6 koopt met geleend geld en vervolgens gaat zeggen dat het je voor de wind gaat :)

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

alexbl69 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:09:
[...]

[Afbeelding]

Het is alsof je een RS6 koopt met geleend geld en vervolgens gaat zeggen dat het je voor de wind gaat :)
Yep, de klap/crisis gaat sowieso nog komen.

Wear Sunscreen!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:39

steveman

Comfortabel ten onder

[...]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zOhcIRI7moQs_TB-h2V8hh6iM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M3OsLVUcAJIawFpYePUxKlZX.png?f=user_large

Schaal start niet bij 0, weg d'r mee.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• t_captain
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:33:
[...]

Democratie lijkt sowieso een beetje stuk te zijn nu, in steeds meer landen ter wereld. We hebben een soort hybride systeem nodig van directere inspraak op een aantal punten en hoofdlijnen wellicht, of zoiets.
Democratie mag nooit verzanden in 60% bullies en 40% slachtoffers.

Het is weliswaar de macht van de meerderheid over de minderheid, maar deze macht mag alleen bestaan binnen de randvoorwaarden van respect en maximale vrijheid.

In de huidige samenleving is dat respect vaak ver te zoeken. Het concept dat je iemand als mens waardeert, ook al heb je over sommige onderwerpen ernstige meningsverschillen... ik kom die houding bij oudere generaties meer tegen dan bij jongere, op internet opgegroeide, generaties. Tegenwoordig zijn mensen heel gauw beledigd als ze andersdenkenden tegenkomen. In coronatijd is dat nog eens duidelijker dan het al was.

En ook die andere as, een natuurlijke hang om elkaar maximale vrijheid te gunnen, staat onder druk.

Ik heb ernstige bedenkingen of we als samenleving nog wel geschikt zijn voor democratie. Helaas heb ik maar 1 beter alternatief en daarvoor moet ik mijn naam veranderen in Haffaz Aladeen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

[Afbeelding]

Wel mooie truuk om de y-as niet tot de 0 door te laten lopen waardoor de toename veel meer lijkt dan de 15% verhoging die het is? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• giantgiantus
YakuzA schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:13:
[...]

Wel mooie truuk om de y-as niet tot de 0 door te laten lopen waardoor de toename veel meer lijkt dan de 15% verhoging die het is? :)
Waar Nederland ook gewoon nog eens de ruimte toe had. Afgelopen jaren was de schuld teruggebracht zodat er ruimte was om schokken op te vangen.

• alexbl69
YakuzA schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:13:
[...]

Dacht dat het merendeel hier wel zo slim was om een grafiek die niet bij 0 begint te kunnen interpreteren :).

Maar anyway, een stijging van 15% (als percentage van het BNP nog meer omdat deze gedaald is) blijft natuurlijk de manier waarop we de economie gered hebben. Dit moet je wel meenemen als je de stelling poneert dat 'de economie het wonderwel goed blijft doen'.

De economie heeft het mogelijk gemaakt dat we van 2018 tot 2020 onze staatsschuld elk jaar met om en nabij 5 procent konden verkleinen. Als diezelfde economie dan plotseling een verhoging van diezelfde staatsschuld met 15% vereist om te overleven kun je toch niet zeggen dat het economisch 'business as usual' is.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@YakuzA @giantgiantus En wie moet die 60 Miljard terug betalen? En het is nu 60, wie weet waar we eindigen.
Hoe dan ook zal de burger dit gaan voelen in de portemonnee.

Wear Sunscreen!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Humma Kavula schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:21:
@YakuzA @giantgiantus En wie moet die 60 Miljard terug betalen? En het is nu 60, wie weet waar we eindigen.
Hoe dan ook zal de burger dit gaan voelen in de portemonnee.
60 miljard geleend met negatieve rente verdiend zichzelf prima terug.

De miljarden afgelost in de laatste jaren, heb je die ook bewust in je portemonnee gevoeld?

PSN

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:06

Metro2002

Memento mori

YakuzA schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:27:
[...]

De miljarden afgelost in de laatste jaren, heb je die ook bewust in je portemonnee gevoeld?
Bezuigen bij de overheid kan op 2 manieren. Belastingen verhogen of niet verlagen of bezuinigen op je uitgaven zoals de zorg en bv de politie.

I rest my case.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 21-04-2021 21:36 ]

• giantgiantus
Metro2002 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:36:
[...]

Bezuigen bij de overheid kan op 2 manieren. Belastingen verhogen of niet verlagen of bezuinigen op je uitgaven zoals de zorg en bv de politie.

I rest my case.
Of inflatie van 2% per jaar. Doet ook wonderen.

Verwijderd

Nou nou nou....

We kunnen ook gewoon voor kiezen de multinationals meer te belasten, de overheid efficienter te laten werken en meer te investeren in onderwijs en geestelijke gezondheidszorg, wat zich absoluut terugverdiend.

Uiteindelijk zijn de belastingen in NL al veel te hoog, maar vooral voor inkomen. Met betrekking vermogen kunnen we aardig wat multi-miljonairs best wel wat inleveren.

• SkiFan
  • Laatst online: 14:58
Och, beetje meer begrotingstekort is zo slecht nog niet, we hebben zo weinig begrotingstekort dat onze pensioenfondsen het geld niet meer kwijt kunnen. Iets hogere rente is zo slecht nog niet voor veel groepen. Zoals de gepensioneerden, die nu tegen die idiote rekenrente hun pensioen zien wegsmelten.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• CMD-Snake
giantgiantus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:05:
Waar en heel pijnlijk voor die bedrijven. Maar is echt klein deel van de economie in Nederland.
De vermaak industrie bestaat niet in een vacuüm.

Een restaurant heeft ook leveranciers, die groothandels gaan dat voelen als meerdere klanten verdwijnen. De groothandel heeft dan ook ineens minder inkomsten en zal ook de hand op de knip moeten houden. Dat ebt ook door naar de bedrijven met wie die groothandel zaken doet, wellicht schaffen ze dat jaar maar geen nieuwe bedrijfswagens aan. Dan voelt de lokale dealer ineens een deel van die pijn. Een klein voorbeeldje, maar zo trekken die gevolgen door de economie heen.
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:47:
de overheid efficienter te laten werken
Ik denk niet dat er heel veel overheid meer is om in te snoeien. Minder ambtenaren gaat ook minder dienstverlening betekenen.
Uiteindelijk zijn de belastingen in NL al veel te hoog, maar vooral voor inkomen. Met betrekking vermogen kunnen we aardig wat multi-miljonairs best wel wat inleveren.
Nee, die rekening komt doorgaans bij de gewoon verdienende mensen. De zeer rijken hebben doorgaans wel genoeg opties om zo min mogelijk te betalen. De belastingdruk voor de gemiddelde Nederland is al fors, je betaald je blauw op inkomen, maar ook op andere belastingen. De komende jaren gaan zuinige jaren worden, de meeste mensen zullen weinig erbij krijgen qua salaris, maar de lasten stijgen wel.

• alexbl69
YakuzA schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:27:
[...]

60 miljard geleend met negatieve rente verdiend zichzelf prima terug.

Ach kom Yakuza..., je weet beter dan dat... :)

Een negatieve rente van 0,116% op een 10-jaars staatslening zorgt er niet voor dat deze lening zichzelf terugverdient. Het betekent dat je een goede procent minder terug hoeft te betalen dan je geleend hebt. De hoofdsom moet bijna volledig terug worden betaald.

En zodra de rentestanden zich weer gaan normaliseren (dat zal toch wel een keer gebeuren? :) ) krijg je 2 mogelijke negatieve effecten:
  1. Als je deze nieuwe lening niet direct af kunt lossen (waarschijnlijk) zul je hem opnieuw af moeten sluiten, maar dit keer tegen een hogere rente.
  2. Een hogere staatsschuld betekent automatisch dat je iets meer rente gaat betalen over nieuwe leningen
Geld lenen kost nu eenmaal geld. Zelfs voor overheden. Zelfs bij een negatieve rente.

En de inflatie zoals hierboven genoemd lost wel iets op (hoewel we ook momenten van deflatie hebben gehad de afgelopen jaren), maar het zal nooit de hele schuld opeten.

• giantgiantus
alexbl69 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:59:
[...]

Een negatieve rente van 0,116% op een 10-jaars staatslening zorgt er niet voor dat deze lening zichzelf terugverdient. Het betekent dat je een goede procent minder terug hoeft te betalen dan je geleend hebt. De hoofdsom moet bijna volledig terug worden betaald.

En zodra de rentestanden zich weer gaan normaliseren (dat zal toch wel een keer gebeuren? :) ) krijg je 2 mogelijke negatieve effecten:
  1. Als je deze nieuwe lening niet direct af kunt lossen (waarschijnlijk) zul je hem opnieuw af moeten sluiten, maar dit keer tegen een hogere rente.
  2. Een hogere staatsschuld betekent automatisch dat je iets meer rente gaat betalen over nieuwe leningen
Geld lenen kost nu eenmaal geld. Zelfs voor overheden. Zelfs bij een negatieve rente.

En de inflatie zoals hierboven genoemd lost wel iets op (hoewel we ook momenten van deflatie hebben gehad de afgelopen jaren), maar het zal nooit de hele schuld opeten.
Geld lenen kost voor een overheid niet perse geld hoor. Als de economie groeit (of minder krimpt) nemen belastinginkomsten zo ver toe (of neemt minder af) dat het een prima investering kan zijn.

• Yaksa
Stoney3K schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:07:
[...]
Je zit ook nog eens met een behoorlijke berg toeleveranciers voor die vermaak-industrie natuurlijk, denk aan de leveranciers van muziekinstrumenten.
Corona zorgt juist voor een boost in de verkoop van muziekinstrumenten.
Bron:

• giantgiantus
Yaksa schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:03:
[...]

Corona zorgt juist voor een boost in de verkoop van muziekinstrumenten.
Bron:
Precies dit. De economie is veel wendbaarder dan verwacht.

• Yaksa
[...]

[Afbeelding]

30 miljard meer op een schuld van 385 miljard is iets van 9% meer dan te doen gebruikelijk de laatste paar jaar. Zo verschrikkelijk veel is dat nou ook weer niet.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alexbl69 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:59:
[...]

True, de negatieve rente verlicht voornamelijk de rente lasten.

Gezien de staatsschuld als percentage van het BNP nog relatief laag blijft, zie ik nog niet zoveel issues voor het aflossen/ herfinancieren.
Het was eindelijk weer ergens rond de 50% beland, maar zal nu wel weer rond de 65% zitten.

De negatieve rente zal met het huidige klimaat nog wel even aanhouden, de laatste jaren voor de Corona was deze ook al negatief.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 21-04-2021 22:12 ]

PSN

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:12

Sorcerer8472

Mens sana?

t_captain schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:12:
[...]

Democratie mag nooit verzanden in 60% bullies en 40% slachtoffers.
Helaas gebeurt dat wel in een model waarin rechts keer op keer nét een meerderheid heeft. Grappig genoeg juist door een partij die een ideologie heeft die ertoe leidt dat anderen meer buitengesloten raken.
En ook die andere as, een natuurlijke hang om elkaar maximale vrijheid te gunnen, staat onder druk.
Dit druk je heel typisch uit. Volgens mij snappen we nog niet helemaal hoe we onze vrijheid kunnen uiten zonder anderen tot last te zijn. Dat is echt heel diep de kern van het probleem.

Als ik een slechte muzieksmaak heb of rare seksuele fetisj aanhang dan heb jij daar (als het goed is :+) geen last van. Als ik corona uitadem op een manier waardoor jij het kunt inademen, of een houtkachel stook waarmee ik jouw kans op kanker verhoog, dan heb je daar wel last van.

We kunnen deze zaken nog niet zo goed van elkaar onderscheiden nu. En bovendien zitten we met ingewikkelde sociale zaken zoals discriminatie en racisme die juist wel het gevolg kunnen zijn van ongebreidelde meningsuiting, waarvan we in andere gevallen wel vinden dat alles maar zo'n beetje moet kunnen.

Ik heb echter wel het idee dat we, misschien juist wel door de grote en steeds groter wordende ongelijkheid, nu sneller sociale stappen aan het zetten zijn, en sneller op een consensus uitkomen dat we zo echt niet verder kunnen. Dat is eigenlijk mijn grootste hoop nu.

In het geval van covid komt dat neer op je eigen verantwoordelijkheid extreem serieus nemen. Op dit moment houdt de overheid met legio kleine rare regeltjes juist de verantwoordelijkheid heel nadrukkelijk naar zich toe, en dat leidt er volgens mij toe dat de burger zich minder verantwoordelijk voelt. Echter dat is een complexe zaak en geen mens is hetzelfde, en er zijn meerdere processen verantwoordelijk voor het totaalbeeld dat eruit volgt. Echter in een maatschappij waarin iedereen zich gehoord en gezien voelt, geloof ik dat men ook beter voor elkaar uitkijkt. In een maatschappij waarin de een financieel rijk wordt door covid, en de ander zich persoonlijk failliet moet verklaren is het logisch dat die saamhorigheid verdampt. En dit is een direct gevolg van het financiële en politieke beleid van de afgelopen pak 'm beet 20 jaar.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• CMD-Snake
YakuzA schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:12:
De negatieve rente zal met het huidige klimaat nog wel even aanhouden, de laatste jaren voor de Corona was deze ook al negatief.
De rentestanden zijn vooral laag dankzij het opkoopprogramma van de ECB. Al geruime tijd pompen de Europese centrale banken geld in de eurozone, dat zal voorlopig ook nog wel nodig blijven. De lage rentestand is het enige wat de schuldenlast draagbaar maakt. Als de rentes stijgen zijn vooral de mensen de pineut, denk maar aan de overspannen huizenmarkt en al die mensen met een tophypotheek. Dat kan heel slecht aflopen als die bel spat.

We zullen er zeker niet slecht aan doen om een plan te trekken voor de komende tien jaar minimaal om ons in te dekken tegen veranderingen, dat er nu een negatieve rente is betekent niet dat je op je lauweren kunt rusten.
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:16:
In het geval van covid komt dat neer op je eigen verantwoordelijkheid extreem serieus nemen. Op dit moment houdt de overheid met legio kleine rare regeltjes juist de verantwoordelijkheid heel nadrukkelijk naar zich toe, en dat leidt er volgens mij toe dat de burger zich minder verantwoordelijk voelt.
Het probleem is de rare bokkensprongen die iedereen maakt. De overheid springt alle kanten op met allerlei rare regeltjes en je kan ook vrijstelling afdwingen als je lobby sterk genoeg is. Om nog maar te zwijgen over hoe de koers zo snel kan wijzigen van week tot week. Bij de mensen verandert de een in een corona extremist die met een religieus fanatisme de regels toepast en afdwingt bij anderen, de volgende gaat de geheel andere kant op. Ik wordt er echt doodmoe van, redelijk praten of op een redelijke manier het er niet mee eens zijn is geen optie meer. Kennelijk moet het een uiterste zijn.

• Yaksa
CMD-Snake schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:40:
Het probleem is de rare bokkensprongen die iedereen maakt. De overheid springt alle kanten op met allerlei rare regeltjes en je kan ook vrijstelling afdwingen als je lobby sterk genoeg is. Om nog maar te zwijgen over hoe de koers zo snel kan wijzigen van week tot week. Bij de mensen verandert de een in een corona extremist die met een religieus fanatisme de regels toepast en afdwingt bij anderen, de volgende gaat de geheel andere kant op. Ik wordt er echt doodmoe van, redelijk praten of op een redelijke manier het er niet mee eens zijn is geen optie meer. Kennelijk moet het een uiterste zijn.
Het probleem is dat sommigen niet inzien dat we in een crisis zitten.
Wanneer er een dijk op springen staat door het hoge water en jij woont achter die dijk dan snap je de noodzaak om te helpen met (te) zware zandzakken slepen prima.
Iemand die 20 kilometer verderop woont ziet die noodzaak minder en zal misschien alleen mee willen helpen wanneer de zandzakken minder dan 20kg wegen. Terwijl als de dijk doorbreekt zijn huis ook onder water komt te staan, alleen 2 dagen later.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Yaksa schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:06:
[...]

30 miljard meer op een schuld van 385 miljard is iets van 9% meer dan te doen gebruikelijk de laatste paar jaar. Zo verschrikkelijk veel is dat nou ook weer niet.
30? Hoe reken jij? Laatste positieve was 325 miljard schuld, oplopend naar 385. Ik vraag mij vaak af hoe jij dingen in dit topic interpreteert maar dit slaat alles.

Wear Sunscreen!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

laat maar - niet goed gelezen.

[ Voor 89% gewijzigd door franssie op 21-04-2021 23:07 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

franssie schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:05:
[...]

30/385*100 = 0,077
30/325*100 = 0,092

Los van de onderliggende getallen - hoe reken jij dan?
Heel simpel, 385 - 325 = 60. Wat mis ik aan miljarden dat betaald moeten worden?

Wear Sunscreen!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Humma Kavula schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:08:
[...]

Heel simpel, 385 - 325 = 60. Wat mis ik aan miljarden dat betaald moeten worden?
Ik had mijn bericht al aangepast, had daar overheen gelezen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Cobb schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:44:
https://www.nu.nl/coronav...-kunnen-laten-vieren.html

Dit EU bericht legt wel weer een aardige bom onder het Nederlands beleid. Dat is nu m t één klap weer zo goed als achterhaald. Koren op de molen voor de wappies. Ik begrijp niet helemaal waarin de EU dit bericht zo de ether in slingert.
Maar het is toch ook gewoon de realiteit...? Waarom zou je afstand houden als je met allemaal gevaccineerden bent?

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:49

Wimo.

Shake and Bake!

Ik zit hier met verbazing sommige uitspraken te lezen. “De economie draait gewoon door” , “hogere staatsschuld is geen probleem”. En als klapper “heb je ooit iets gemerkt van de bezuinigingen van de laatste jaren?”

Ben ik de enige die de afgelopen jaren een enorme (verkapte) belastingverhoging voor z’n kiezen heeft gehad ?

De enorme bergen NOW die zijn gegeven en niet meer terug komen moeten ergens vandaan komen. Daarnaast stromen de hinderden miljarden naar Brussel.

Reken er maar op dat de overheid geen euro gaat bezuinigen en de belastingdruk op wonen, werk en mobiliteit fors omhoog gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Wimo. op 22-04-2021 00:13 ]

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
steveman schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:11:
[...]

[Afbeelding]

Schaal start niet bij 0, weg d'r mee.
het kan netter ja, maar meteen weg ermee...? Er staat wel in dat er 60 miljard op de 325 bijgekomen is.... dat is gewoon veel

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:48
42erik schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:54:
[...]

Maar het is toch ook gewoon de realiteit...? Waarom zou je afstand houden als je met allemaal gevaccineerden bent?
Zit natuurlijk wel een stukje voortschrijdend inzicht achter. Ga je uit van wel transmissie, maar simpelweg zelf geen symptomen, dan kun je gevaccineerd zijn, maar op die manier bij nauw contact namelijk wel bijdragen aan verspreiding binnen de rest van de samenleving.

En daarin houden regeringen zich toch al snel aan de op dat moment gegeven adviezen.

Dat het ECDC dan nu komt met dit advies zal betekenen dat het RIVM dit vermoedelijk spoedig over zal nemen en dit ook binnen Nederland zal gaan gelden. Maar kan de NL overheid natuurlijk lastig kwalijk nemen dat dit advies nu nog niet als dusdanig staat.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:38
Vraag me af hoe je zo'n advies dan wil vormgeven dan. Moet je op het werk dan bijv elk overleg een rondje maken of er nog een niet gevaccineerde is? Word vrij ongemakkelijk lijkt me...

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54
[...]

Ik heb dat gevoel al langer hier en in Nederland.

Mensen lijken zelf niet meer na te willen denken. Ziet de politie het niet dan vind ik het goed.

Of dat nu gaat over corona of om te hard rijden.

In het geval waar dit topic voor is blijf ik erbij als jij vind dat het strenger moet. Dan moet je niet gaan sporten, moet je niet buiten komen. Ga je naar de supermarkt als het rustig is of bestel je online.

De terassen zitten 28 april vol met (oudere) fietsers die straks weer een drankje willen doen. En waarschijnlijk nog meer dan eerst immers "ik ben al gevaccineerd".

Deze eigen veranwoordelijkheid is ver te zoeken. En dat is het probleem. En mogelijk komt dat ook door onze politiek. Deze video zegt alles over de Nederlandse bananen cultuur:

https://twitter.com/NPORa...kQFn3qiAu9aM2P_jCmRowPF80

En dat lijkt niet alleen politiek te zijn.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:59

Snow_King

Konijn is stoer!

Cobb schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:44:
https://www.nu.nl/coronav...-kunnen-laten-vieren.html

Dit EU bericht legt wel weer een aardige bom onder het Nederlands beleid. Dat is nu m t één klap weer zo goed als achterhaald. Koren op de molen voor de wappies. Ik begrijp niet helemaal waarin de EU dit bericht zo de ether in slingert.
Dat is toch ook juist het hele punt van het vaccin: Vrijheid!

Voor mij is het een get-out-of-jail-for-free card. Vaccin gehad en vervolgens kan je (na 2 weken) weer alles doen waar je zin in hebt. Waarom neem ik het vaccin anders?

Ik neem als iemand van 34 het vaccin al voor een ander en niet voor mijzelf. Dus ga mij aub niet nog regels blijven opleggen zodra ik het vaccin gehad heb.
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:50:
[...]

Op zich ben ik het er wel mee eens. Het is gewoon zo: heb je het vaccin dan is de kans dat je het krijgt en verspreidt veel lager blijkt uit alle voorlopig onderzoek.

Er zijn wat mensen in dit topic die het "sociaal" vinden dat mensen met een vaccin nog maar even wachten met maatregelen afschaffen, maar dat is hetzelfde als miljonair zijn en voor jezelf per maand maar een modaal inkomen budgetteren omdat de ander minder bedeeld is :?

Juist dat NL werkt aan een wet met 435 euro boete die je kunt krijgen (onder momenteel nog volkomen onduidelijke omstandigheden) terwijl de kans groot is dat je niet besmet bent, terwijl mensen met een positieve test in NL niet eenzelfde boete tegemoet zien vind ik onbegrijpelijk en is een voorbeeld van de chaotische indirecte manier waarop men maatregelen invoert in NL. Alles is super-indirect.

Terrassen om 18:00 dicht lijkt ook zo'n onzin-regel te zijn puur zodat er nog duidelijk voelbaar maatregelen zijn en mensen niet gaan yolo'en. Het is een vorm van regeren die gebaseerd is op wantrouwen en dat ook uitstraalt, en daardoor minder effectief is. Het is precies de vorm van leiderschap waarover je op elke management en leiderschapscursus hoort dat je het niet moet doen.
De terrassen om 18:00 dicht is ook 1 grote grap. Het is exact wat jij zegt. Ik vermoed dat we er op 10 mei wel weer vanaf zijn.
MikeyMan schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:59:
[...]

:O

Zowel de horeca bezoekers als de ondernemers hebben feilloos aangetoond waarom dat vertrouwen er niet is.

Ik heb nog actieve herinnering aan wat sluitings-feestjes.
Ik heb ook een IC mogen zien waar men zonder mondkapjes als mieren langs elkaar krioelde en waar ik zonder enige bescherming zo rond mocht lopen. Dus tja, ik snap het gevaar allemaal gewoon niet zo.
LZ86 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:35:
[...]

Tja, die kroegbaas heeft duidelijke voorwaarden gekregen waaronder ie open mag. Dan ook niet klagen dat ie agentje moet spelen (moet ie in normale tijden ook al, want dronken mensen) en als ie dat nalaat, dat zijn gasten ervoor zorgen dat ie dicht moet.
Open 'mag' 8)7

Dat is en blijft toch omgekeerde wereld? Het is zijn recht om zijn eigen zaak open te hebben. Niet een overheid die bepaald dat hij dicht moet en het vervolgens maar uit mag zoeken.

Ik geef de horeca groot gelijk dat ze de randjes opzoeken van regels die hen van bovenaf opgelegd wordt. Ze hebben een zaak draaiende te houden, een gezin te onderhouden. Alleen wordt ondernemen hen wel verdomde lastig gemaakt.

Bij die horeca formulieren vul ik ook niet mijn echte telefoonnummer in, gaat verder niemand wat aan waar ik kom. Ook die vrijheid is mijn eigen recht.

Nee, ik voel mij nog steeds niet zo geroepen maar alles te volgen wat men in Den Haag weet te verzinnen.

Ook zo vreemd: Sluiten van winkels kon binnen 24u, maar nu kan versoepelen pas na een week. Die logica ontbreekt mij ook volledig.

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Jaap-Jan schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:55:
[...]

Vanochtend was er een IC- arts van het Amphia ziekenhuis Breda op het NOS- journaal. De strekking van zijn verhaal was heel anders dan wat je hier schetst. Ziekteverzuim is hoog en ook de drukte op de IC wordt niet minder. Tevens wordt er gevraagd om diensten van 12 uur te draaien en om geen vrij te nemen in de meivakantie.

Bron: hier vanaf 5:25, en het verhaal hierboven vanaf 6:25.
Misschien verschilt het per ziekenhuis, nu moet ik ook zeggen dat ik dit begin vorige week meekreeg. Je spreek tegenwoordig weinig meer met vrienden af.

Dus er kan in 1,5 week ook een hoop veranderen.

Zij hebben juist wel in de meivakantie een vakantie geboekt en dat was volgens hen qua bezetting geen enkel probleem.

Nogmaals, deze informatie kan verouderd zijn, maar tussen de bezetting 1,5 week geleden en gisteren zit een 50 tal IC patienten. dat is een halve patient per ziekenhuis meer dan 1,5 week geleden.

Hebben alle 100 ziekenhuizen in Nederland een IC?
Hoeveel ziekenhuizen hebben eigenlijk een IC in Nederland?

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:11
Snow_King schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:31:
[...]
Dat is toch ook juist het hele punt van het vaccin: Vrijheid!

Voor mij is het een get-out-of-jail-for-free card. Vaccin gehad en vervolgens kan je (na 2 weken) weer alles doen waar je zin in hebt. Waarom neem ik het vaccin anders?

Ik neem als iemand van 34 het vaccin al voor een ander en niet voor mijzelf. Dus ga mij aub niet nog regels blijven opleggen zodra ik het vaccin gehad heb.
[...]
Draai hem eens om. Grote groepen mensen die nu niet of nauwelijks risico lopen, laten we heel zwart wit even de 50-min zonder onderliggend lijden pakken, leeft al ruim een jaar onder het juk van maatregelen die met name genomen zijn om de groep die veel risico loopt te ontzien. Juist die groep krijgt als eerste een vaccin (op zich logisch), maar krijgen daarmee dan ook eerder hun vrijheid terug. Ergens voelt dat toch krom, of ligt dat aan mij? Waarom zou een gezonde dertiger minder vrijheden moeten hebben dan een gevaccineerde zestiger? Ik vind dat toch lastig uit te leggen, vooral omdat het oneerlijk voelt. Solidariteit werkt ook twee kanten op wat mij betreft. Laat de gevaccineerden nu ook maar even wachten en zich aan dezelfde regels moeten houden totdat iedereen die het wil gevaccineerd is.

• PiB

PiB

Yaksa schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:22:
[...]

Eigenlijk is dit soort gedrag dus super egoïstisch. Zo van, ik zie het gevaar niet, lekker weer, niks aan de hand.
Bij een eventuele besmetting zou je dus eigenlijk beloond moeten worden met een weekje geïsoleerd Goelag.
Het is zo jammer, maar het wil maar niet tot mensen doordringen dat een onzichtbare vijand als het COVID-19 virus in feite net zo gevaarlijk is als een hongerig roofdier. En toch zie je in Safaripark Beekse Bergen maar weinig mensen uit hun auto stappen.
Nee ik begin deze angstzaaiing meer dan zat te worden. Het is voor bepaalde leeftijden een zeer beperkt probleem. Vanaf hogere leeftijden wel, maar daar beperken we contact mee.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat we buiten ouders om eigenlijk met niemand in de 40+ categorie omgaan.

Ik ben er wel klaar mee, laat mij Corona maar krijgen, dan heb ik het maar gehad. En nee daar ben ik absoluut niet bang voor!

Zo lang we ons aan de basisregels houden: Klachten = thuisblijven, zie ik ook geen enkele reden om mijzelf schuldig te voelen.

Zoals eerder bij de persco naar voren kwam, 25% van de positief geteste mensen gaat toch de deur uit.
Misschien moet je daar de oorzaak van verspreiding zoeken?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:26
@Snow_King heb jij je al kunnen laten vaccineren dan? Ik denk dat 30'rs pas in juli en augustus aan de beurt zijn. Dat is meer waar ik op doelde.
Ik kan mij nog redelijk inhouden. Maar wat denk je dat het doet met een grote groep jonge Nederlanders als alle 60 plussers (waarvoor we al ruim een jaar deze maatregelen nemen) heerlijk in mei weer 'alles' kunnen? Denk je dat dat goed valt onder de 'massa'? Dat is meer mijn strekking van 'bom onder het beleid'.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• PiB

PiB

Cobb schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:51:
@Snow_King heb jij je al kunnen laten vaccineren dan? Ik denk dat 30'rs pas in juli en augustus aan de beurt zijn. Dat is meer waar ik op doelde.
Ik kan mij nog redelijk inhouden. Maar wat denk je dat het doet met een grote groep jonge Nederlanders als alle 60 plussers (waarvoor we al ruim een jaar deze maatregelen nemen) heerlijk in mei weer 'alles' kunnen? Denk je dat dat goed valt onder de 'massa'? Dat is meer mijn strekking van 'bom onder het beleid'.
Maar al is 40+ ingeent en 40- nog niet, waarom zou het dan niet gewoon volledig open kunnen?
Tuurlijk zul je iets meer mensen van 30 op een IC krijgen, maar zo lang het behapbaar is. Mortualiteit is zelfs lager dan de griep voor deze leeftijdcategorie.

Als 30er ben ik niet tegen vaccineren, maar ik zal tegen mijn 40ste pas een vaccin willen. Nog even een paar jaar aankijken.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-12 20:39

Yucon

*broem*

Mag ik even klagen? Blijkbaar worden testuitslagen fifo doorgebeld. M'n dochter is eergisteren getest. M'n vrouw heeft vanochtend zelf gebeld en toen bleek dat ze positief is en die uitslag daar blijkbaar rustig op het belstapeltje lag. Wtf. Die mensen bel je toch zo snel als dat ook maar mogelijk is 8)7

Dat is toch bijna het aller- allerbelangrijkste om het virus onder de duim te krijgen :? :(

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:11
Yucon schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:55:
Mag ik even klagen? Blijkbaar worden testuitslagen fifo doorgebeld. M'n dochter is eergisteren getest. M'n vrouw heeft vanochtend zelf gebeld en toen bleek dat ze positief is en die uitslag daar blijkbaar rustig op het belstapeltje lag. Wtf. Die mensen bel je toch zo snel als dat ook maar mogelijk is 8)7

Dat is toch bijna het aller- allerbelangrijkste om het virus onder de duim te krijgen :? :(
Dat is wel gek ja, je zou verwachten dat ze eerst de positief getesten bellen. Maar waarom heb je niet voor een uitslag via Digid gekozen, als ik mag vragen? De uitslag heb je dan sowieso veel sneller binnen.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Bellen? Je krijgt toch een link naar de test uitslag als je bij de GGD langs gaat?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:59

Snow_King

Konijn is stoer!

Jorizzz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:48:
[...]

Draai hem eens om. Grote groepen mensen die nu niet of nauwelijks risico lopen, laten we heel zwart wit even de 50-min zonder onderliggend lijden pakken, leeft al ruim een jaar onder het juk van maatregelen die met name genomen zijn om de groep die veel risico loopt te ontzien. Juist die groep krijgt als eerste een vaccin (op zich logisch), maar krijgen daarmee dan ook eerder hun vrijheid terug. Ergens voelt dat toch krom, of ligt dat aan mij? Waarom zou een gezonde dertiger minder vrijheden moeten hebben dan een gevaccineerde zestiger? Ik vind dat toch lastig uit te leggen, vooral omdat het oneerlijk voelt. Solidariteit werkt ook twee kanten op wat mij betreft. Laat de gevaccineerden nu ook maar even wachten en zich aan dezelfde regels moeten houden totdat iedereen die het wil gevaccineerd is.
Helemaal eens, maar het zou wellicht sommige mensen toch nog iets meer motiveren om zich toch te laten vaccineren.

Zodra 60+ gevaccineerd is is het risico eigenlijk al helemaal weg en dan moet ik met 34 eigenlijk al weer gewoon kunnen leven. Maar de vraag is dus maar of dat binnen een acceptabel termijn gaat gebeuren.
Cobb schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:51:
Nee, kon het maar. Dan was ik vannacht om 03:00 nog gegaan.

Zodra de meeste 60+ het vaccin hebben gehad hoop ik dat het heel hard gaat met versoepelen. Anders komt dat vanzelf wel omdat mensen ook de getallen in ziekenhuizen zien kelderen.

• Yucon

Yucon

*broem*

Jorizzz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:57:
[...]

Dat is wel gek ja, je zou verwachten dat ze eerst de positief getesten bellen. Maar waarom heb je niet voor een uitslag via Digid gekozen, als ik mag vragen? De uitslag heb je dan sowieso veel sneller binnen.
Die heeft ze nog niet. We zaten een beetje in dubio, ze is nog wat jong om zoiets te regelen maar heel strikt genomen mag je dat niet voor iemand anders doen. Ook niet voor je kind. Dat gaan we nu toch maar wel doen.

• PiB

PiB

Ik zal even graven, we hadden via school een telefoonnummer achterhaald, waar je kunt bellen voor de uitslag voor kinderen.

• PiB

PiB

Jorizzz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:57:
[...]

Kinderen hebben doorgaans nog geen DigiD en aangezien er gigantisch veel kinderen testen op dit moment, kan het 2 dagen duren voordat je gebeld bent.

Ze kunnen het gewoon niet snel genoeg wegbellen.

• PiB

PiB

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het zijn verschillende stapels. Vanwege de grote hoeveeljheid kinderen worden mensen bij het telefoonteam ingezet om een hele dag enkel kinderen zonder digid door te bellen.

Dat is een andere stapel dan mensen mét digiD maar positief zijn getest.

[ Voor 18% gewijzigd door PiB op 22-04-2021 10:06 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PiB schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:55:
[...]

Maar al is 40+ ingeent en 40- nog niet, waarom zou het dan niet gewoon volledig open kunnen?
Tuurlijk zul je iets meer mensen van 30 op een IC krijgen, maar zo lang het behapbaar is. Mortualiteit is zelfs lager dan de griep voor deze leeftijdcategorie.

Als 30er ben ik niet tegen vaccineren, maar ik zal tegen mijn 40ste pas een vaccin willen. Nog even een paar jaar aankijken.
Waarschijnlijk kan dat inderdaad wel... Maar dan is het grotendeels voorbij met de zomer...

• PiB

PiB

MikeyMan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:07:
[...]

Waarschijnlijk kan dat inderdaad wel... Maar dan is het grotendeels voorbij met de zomer...
Persoonlijk denk ik dat dat wel meevalt, midden mei verwacht ik puur op basis van cijfers vorig jaar een forse daling. Puur weersinvloeden.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:56

Vrijdag

De Zwarte

Kevinp schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:29:
[...]

De terassen zitten 28 april vol met (oudere) fietsers die straks weer een drankje willen doen. En waarschijnlijk nog meer dan eerst immers "ik ben al gevaccineerd".
Terwijl ze bediend worden door jongeren/studenten die nog geen vaccinatie hebben gehad. Kunnen we daarna weer mooi de jongeren de schuld geven van verspreiding als zij na hun dienst even met wat vrienden in het park gaan "chillen".

Ideaal 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-12 10:03
en tel daar het effect van vaccineren nog eens bij op, dan gaat het hard.
PiB schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:08:
[...]

Persoonlijk denk ik dat dat wel meevalt, midden mei verwacht ik puur op basis van cijfers vorig jaar een forse daling. Puur weersinvloeden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Het is twee weken vakantie, dus dat zal wel meevallen.

En ik heb het eerder gezegd; als we de terrassen en de horeca zo belangrijk vinden, zoals we massaal geroepen hebben de afgelopen tijd, kunnen we er ook best een vrije middag voor opnemen.

• Yucon

Yucon

*broem*

PiB schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:03:
[...]

***members only***

Het zijn verschillende stapels. Vanwege de grote hoeveeljheid kinderen worden mensen bij het telefoonteam ingezet om een hele dag enkel kinderen zonder digid door te bellen.

Dat is een andere stapel dan mensen mét digiD maar positief zijn getest.
Dankje. Ik denk dat ze die idd gebeld had. Uit een eerdere testronde hadden we al de indruk dat er totaal geen relatie is tussen de uitgaande belqueue en het behandelen van de binnenkomende telefoontjes. Ik stelde me zelf voor dat het geweldig ongewenst was zelf te gaan bellen maar vrouwlief had het vorige keer al zelf gedaan. Uit het antwoord dat ze toen kreeg leek het zelf bellen gek genoeg geen enkel probleem te zijn. "oh, ze is negatief, maar ze (letterlijk 'ze', niet 'we') waren er nog niet aan toegekomen om te bellen". Alleen had ik niet verwacht dat het bij een positieve uitslag ook zo werkt.

Ik kan er met m'n verstand niet bij dat hier een bottleneck zit. :(

en trouwens ook niet dat er niet heel actief op ingezet wordt om ook kleine kinderen aan de digid te krijgen als dat hiervoor zo belangrijk is

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 22-04-2021 10:14 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Ik heb dat gevoel al langer hier en in Nederland.

Mensen lijken zelf niet meer na te willen denken. Ziet de politie het niet dan vind ik het goed.

Of dat nu gaat over corona of om te hard rijden.

In het geval waar dit topic voor is blijf ik erbij als jij vind dat het strenger moet. Dan moet je niet gaan sporten, moet je niet buiten komen. Ga je naar de supermarkt als het rustig is of bestel je online.

Deze eigen veranwoordelijkheid is ver te zoeken. En dat is het probleem. En mogelijk komt dat ook door onze politiek. Deze video zegt alles over de Nederlandse bananen cultuur:

https://twitter.com/NPORa...kQFn3qiAu9aM2P_jCmRowPF80

En dat lijkt niet alleen politiek te zijn.
Ik denk dat het wel mee valt... toen vorig jaar zomer de horeca weer open ging liep het ook niet storm. Was toevallig die ene dag in centrum Utrecht en je kon overal aanschuiven zonder te wachten (wat ik later ook gedaan heb :+ )

• Cobb
@PiB ik ben zelf 38 en heb nu voor de tweede keer Corona. Na de eerste keer (maart 2020) heb ik ruim 7 maanden benauwdheidsklachten gehouden. Ik kon eindelijk vanaf januari weer mijn conditie opbouwen zonder flink terug te vallen . Ik ben redelijk sportief (3x in de week sport ik vrij intensief)
Waarom zou je je niet laten vaccineren als dat kan?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• joppe113
Beterschap! Goed dat je dat je ook deze kant van het verhaal laat horen.
Heb je dit keer ook weer veel klachten?
Cobb schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:16:
@PiB ik ben zelf 38 en heb nu voor de tweede keer Corona. Na de eerste keer (maart 2020) heb ik ruim 7 maanden benauwdheidsklachten gehouden. Ik kon eindelijk vanaf januari weer mijn conditie opbouwen zonder flink terug te vallen . Ik ben redelijk sportief (3x in de week sport ik vrij intensief)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
ArcticWolf schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:13:
[...]

Ik denk dat het wel mee valt... toen vorig jaar zomer de horeca weer open ging liep het ook niet storm. Was toevallig die ene dag in centrum Utrecht en je kon overal aanschuiven zonder te wachten (wat ik later ook gedaan heb :+ )
Daar hingen dan ook een batterij regels aan vast waar bij mij de lust wel weg was om op een terras te gaan zitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Cobb
@joppe113
Gelukkig hebben we alletwee nu niet de benauwdheid als vorige keer. Wel heeft mijn vrouw 7 dagen weer die verschrikkelijke hoofdpijn gehad.
De klachten die we nu hebben zijn:
-onbehaagelijk gevoel op de borst
-zware hoofdpijn
-oorpijn
-lichte keelpijn
-geur smaak verlies
-zware benen (net als ik een marathon heb gelopen)
-pijn in de lies
-moeheid
-soms duizelig

• ArcticWolf
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:34:
[...]

Daar hingen dan ook een batterij regels aan vast waar bij mij de lust wel weg was om op een terras te gaan zitten.
Welke dan?

QR code scannen > vragenlijst invullen en je mail/telefoon achterlaten en je kreeg een tafel.
Cobb schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:16:
Erg vervelend! Sterkte!

Vreemd genoeg lijkt er wel een verband te zitten tussen erg/intensief sportieve mensen en long covid. Het virus ontregelt het immuun systeem waardoor je ziek blijft door je eigen immuun systeem. :X

[ Voor 49% gewijzigd door ArcticWolf op 22-04-2021 10:41 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
ArcticWolf schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:37:
[...]

Welke dan?

QR code scannen > vragenlijst invullen en je mail/telefoon achterlaten en je kreeg een tafel.
Zo min mogelijk bewegen en aantal personen/tafel/totale invulling restaurant. Net als dierentuinen e.d. hadden wij bijzonder weinig trek in het overal moeten inchecken op bepaalde tijden en rondstrooien van gegevens. :) Pas later had ik door dat het gros ook maar wat invult.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12 16:01
Cobb schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:36:
@joppe113
Gelukkig hebben we alletwee nu niet de benauwdheid als vorige keer. Wel heeft mijn vrouw 7 dagen weer die verschrikkelijke hoofdpijn gehad.
-zware hoofdpijn
-oorpijn
-lichte keelpijn
-geur smaak verlies
-pijn in de lies
-moeheid
-soms duizelig
Beterschap!

Hier ook voor de 2e keer getroffen. Eerste keer in december. Toen flinke klachten en in de tussentijd last gehouden van vermoeidheid, vergeetachtig.

Toen was mijn vrouw net zwanger en we hebben kunnen voorkomen dat zij het kreeg.
Nu heeft mijn vrouw het eerst gekregen en nu mij aangestoken, unfair I know :+

Gelukkig is het bij haar meegevallen maar bij mij begint het weer fors aan te zetten.

• Cobb
@MTBreak die vergeetachtigheid herken ik ergens ook wel. Het afgelopen jaar heb ik meer moeite met alles op een rijtje te krijgen. Maar ik vind dat een lastige.

• joppe113
Vervelend man! Hoop dat je je snel weer beter voelt!
Cobb schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:36:
@joppe113
-zware hoofdpijn
-oorpijn
-lichte keelpijn
-geur smaak verlies
-pijn in de lies
-moeheid
-soms duizelig

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:19

Nox

Noxiuz

Señor Sjon schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:40:
[...]

Zo min mogelijk bewegen en aantal personen/tafel/totale invulling restaurant. Net als dierentuinen e.d. hadden wij bijzonder weinig trek in het overal moeten inchecken op bepaalde tijden en rondstrooien van gegevens. :) Pas later had ik door dat het gros ook maar wat invult.
Duh, ik heb wel afgeleerd zomaar gegevens rond te delen. Zolang er geen terugkoppeling nodig is krijgt niemand die gegevens. Op papier doe ik het overigens wel, niemand doet moeite om een blaadje met telefoonnummers te jatten. Een hele database is bij wijze van in een uurtje gejat en doorverkocht voor enkele ruggen. Van papier naar digital overtypen klinkt als werk... dat doen die gasten niet 8) Overigens flikker ik wel een nepnaam op papier. Als er een besmetting is bellen ze wel, de boodschap is dan wel duidelijk of ze me nu pietje of jantje noemen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• joppe113
Interessante quote van de nos site over wat van dissel zoals zegt op dit moment in de kamer.

Forum-Kamerlid Van Houwelingen is benieuwd of mondkapjes nog wel nodig zijn. Van Dissel zegt het OMT wil dat de mondkapjesplicht in het onderwijs, het openbaar vervoer en bij contactberoepen voorlopig van kracht blijft.

Schijnbaar dan binnenkort niet meer in een winkel?

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Cobb schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:57:
@MTBreak die vergeetachtigheid herken ik ergens ook wel. Het afgelopen jaar heb ik meer moeite met alles op een rijtje te krijgen. Maar ik vind dat een lastige.
Ik heb (naar mijn weten) geen Corona gehad maar merk dat ook. Ik vermoed eigenlijk dat de lockdown daar ook impact op heeft. Eenzaamheid, sleur, zo ongeveer elke dag is hetzelfde, ik bespeur bij mezelf vergeetachtigheid, verslonzing, een algeheel gebrek aan interesse in wat dan ook. Een concentratieboog van 10 minuten waardoor ik soms 3x met dezelfde slide bezig ben

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:26

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:57:
[...]

Ik heb (naar mijn weten) geen Corona gehad maar merk dat ook. Ik vermoed eigenlijk dat de lockdown daar ook impact op heeft. Eenzaamheid, sleur, zo ongeveer elke dag is hetzelfde, ik bespeur bij mezelf vergeetachtigheid, verslonzing, een algeheel gebrek aan interesse in wat dan ook. Een concentratieboog van 10 minuten waardoor ik soms 3x met dezelfde slide bezig ben
Hetzelfde hier, maar dat heeft ook een naam in het engels "languishing" (in het nederlands "kwijnen").

Heel lomp gezegd: Omdat we continue (als meer dan een jaar) in fight-or-flight mode met een lage risico zit en we weinig hebben om vooruit te kijken verdwijnt het lust in het leven. Daarmee verdwijnt dan ook ons wilskracht om iets te doen met ons leven.

Ik zou eigenlijk best wel een topic willen met suggesties hoe we dat kunnen aanpakken.
Languishing, the NYT says, is when you feel joyless and aimless, but not necessarily unhappy. Languishing occurs when you’re not so depressed as to feel hopeless, but nor are you thriving. It is far more common than major depression and presents some risks.

[ Voor 12% gewijzigd door DevWouter op 22-04-2021 12:05 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• joppe113
Herken ik ook, maar komt ook door je mentale staat! Dit heeft een grote tol, ik durf wel te zeggen op bijna iedereen.
[...]

• giantgiantus
DevWouter schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:03:
[...]

Hetzelfde hier, maar dat heeft ook een naam in het engels "languishing" (in het nederlands "kwijnen").

Heel lomp gezegd: Omdat we continue (als meer dan een jaar) in fight-or-flight mode met een lage risico zit en we weinig hebben om vooruit te kijken verdwijnt het lust in het leven. Daarmee verdwijnt dan ook ons wilskracht om iets te doen met ons leven.

Ik zou eigenlijk best wel een topic willen met suggesties hoe we dat kunnen aanpakken.
Goed punt. Maar heel veel is wel mogelijk. Dus in principe is het denk ik verstandig de zinnen te verzetten en er op andere manieren weer wat van te maken.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:45

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]

Absoluut, ik heb hetzelfde probleem. Geen interesse meer in zaken, zelfs mij verheugen in post corona is voor mij lastig.

• PiB

PiB

[...]

Even los nog van alle Corona kilo's... Ik ben denk ik 12kg aangekomen...
Nu de avondklok verruimd is, ben ik eindelijk weer aan het hardlopen.

Verwijderd

joppe113 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:34:
Interessante quote van de nos site over wat van dissel zoals zegt op dit moment in de kamer.

Forum-Kamerlid Van Houwelingen is benieuwd of mondkapjes nog wel nodig zijn. Van Dissel zegt het OMT wil dat de mondkapjesplicht in het onderwijs, het openbaar vervoer en bij contactberoepen voorlopig van kracht blijft.

Schijnbaar dan binnenkort niet meer in een winkel?
lijkt me eerder niet specifiek genoemd.. ZOu er niet teveel waarde aan hechten.
Pagina: 1 ... 97 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.