Linkdropje:
https://www.ed.nl/binnenl...d-met-de-britse~aebbb64b/De Britse variant is volgens het RIVM 33 procent besmettelijker dan de klassieke variant. ,,Op basis van de meest recente analyses lijkt de besmettelijkheid van de P1-variant dichter in de buurt van die van de Britse variant te zitten”, zegt Reusken [virologe, RIVM]
Ik hanteer een besmettelijkheidsratio van 1.36 voor de mix van nieuwe varianten (die grotendeels uit Brits bestaat en voor kleine delen uit SA en P1). Als ik 1.33 invoer, krijg ik iets meer ongemodelleerde uptrend in de R-waarde, meer dan ik kan linken aan bv heropening van scholen. Maar we zitten dus heel dicht bij elkaar.
De SA variant is al een aantal weken stabiel, de R-waarde daarvan zou vergelijkbaar moeten zijn met de Engelse.
Voor de P1 variant zijn de getallen zo klein dat de marges breed zijn. Ik denk nog steeds dat hij iets besmettelijker is dan de Engelse mutant, maar dat verschil zou ik nu op +5 a +10% schatten.
Je ziet het verschil tussen nu en de aanzet van de derde golf. We zitten nu 9 weken na de eerste waarneming van P1 en hij zit trendmatig op een aandeel van ~1.5%. Volgens mij was de eerste observarie van de Engelse mutant omstreeks week 47. 9 weken later zit je in week 3: 24% aandeel. Dat is andere koek dan de P1 variant nu.
Dit vond ik een leuke quote:
Júist de aanwezigheid van die Britse variant, waartegen immuniteit en vaccins wel lijken te werken, zorgt er volgens Reusken voor dat de P1- en de Zuid-Afrikaanse variant in Nederland minder hard kunnen groeien. ,,De Britse variant kon in Nederland snel de overhand krijgen, omdat hij een stuk besmettelijker was dan de klassieke variant. Het verschil tussen de Britse en de P1 lijkt veel kleiner te zijn, waardoor de P1 het moeilijker lijkt te hebben om de overhand te krijgen. In zekere zin kunnen we dus van geluk spreken dat we de Britse variant binnen onze landsgrenzen hebben. Die houdt waarschijnlijk de nieuwe variant in toom.”
Misschien is dit inderdaad wat ons redt van een snellere opmars van de nieuwe varianten waarvoor er nog twijfels bestaan over de effectiviteit van vaccins.