• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
👨🏾‍🏫
Situatie op de IC, Bron: Stichting Nice, 20 April 2021 16:00
code:
1
2
3
4
5
6
7
<40      32  🟥 +3
40-50    52  🟩 -
50-60    183 🟩 -1
60-70    305 🟩 -2
70+      250 🟥 +16
--------------------
Totaal   822 🟥 +13

Let op: Data van Nice is niet real time....

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:09
raptorix schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:29:
👨🏾‍🏫
Situatie op de IC, Bron: Stichting Nice, 20 April 2021 16:00
[code]
Die 70+'ers komen niet vanuit de verzorgingstehuizen? Dus vanuit thuis? Dus niet gevaccineerde 70+'ers? 8)7

Schiet tussen de palen en je scoort!

• raptorix
Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:28:
[...]

Volgens mij ligt dat puur aan de manier waarop het (gemuteerde) virus zich gaat manifesteren in de gastheer. Er zou een variant kunnen komen die veel besmettelijker is, maar waar je net niet aan dood gaat.
Jawel, maar de manier waarop virussen muteren is meestal in vrij kleine stapjes, het is niet zo dat het in 1 keer een compleet ander virus word.

• raptorix
xzaz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:31:
[...]

Die 70+'ers komen niet vanuit de verzorgingstehuizen? Dus vanuit thuis? Dus niet gevaccineerde 70+'ers? 8)7
Vergeet niet dat die groep 70-75 thuiswonend nu aan de beurt is, wel al een groot deel gedaan, maar IC loopt achter de cijfers aan, dus je ziet eerst daling in besmettingen, dan daling in ziekenhuis en als laatste daling op de IC.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:12

Sorcerer8472

Mens sana?

Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:28:
[...]

Volgens mij ligt dat puur aan de manier waarop het (gemuteerde) virus zich gaat manifesteren in de gastheer. Er zou een variant kunnen komen die veel besmettelijker is, maar waar je net niet aan dood gaat.
Wat ik wel dacht is dat bijvoorbeeld zeer zieke gastheren potentieel grotere mutaties kunnen veroorzaken, in de vorm van kopieerfouten bij het maken van nieuwe virussen door een lichaam dat een te hoge temperatuur heeft en waarbij allerlei processen niet meer helemaal lekker werken. Maar het zou ook kunnen dat de ene persoon dat sneller doet dan de ander. Datzelfde gold ook voor nertsenpopulaties bijvoorbeeld, het schijnt dat virussen daar sneller muteerden :?

Als gevaccineerde mensen minder kopieën aanmaken voordat hun immuunsysteem de dreiging hebben geneutraliseerd dan is de kans op mutatie bij die mensen lager lijkt me. Minder viral shedding maar ook betere kopieën.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
PiB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:04:
Dat is toch ook logisch, daar vaccineren we toch voor?
Psychologisch gezien is het te begrijpen, maar het is niet logisch. Het vaccin heeft nogal wat tijd nodig tot het werkzaam is, en in de meeste gevallen ook nog een tweede prik. Je kunt nog steeds in mindere mate bijdragen aan verspreiding. En het draagt zeker niet bij aan de discipline van anderen.

Uiteindelijk gaat natuurlijk niet iedereen binnen blijven tot we 100% vaccinatiegraad hebben, maar dat je als individu gevaccineerd bent betekent nog zeker niet dat je nu al terug kunt naar normaal. Daar hebben we echt nog even iets meer tijd voor nodig.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• raptorix
Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:45:
[...]

Psychologisch gezien is het te begrijpen, maar het is niet logisch. Het vaccin heeft nogal wat tijd nodig tot het werkzaam is, en in de meeste gevallen ook nog een tweede prik. Je kunt nog steeds in mindere mate bijdragen aan verspreiding. En het draagt zeker niet bij aan de discipline van anderen.

Uiteindelijk gaat natuurlijk niet iedereen binnen blijven tot we 100% vaccinatiegraad hebben, maar dat je als individu gevaccineerd bent betekent nog zeker niet dat je nu al terug kunt naar normaal. Daar hebben we echt nog even iets meer tijd voor nodig.
Het voordeel is wel dat als de 40ers aan de beurt zijn de R waarschijnlijk ook al een flink stuk naar beneden is.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:39
raptorix schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:31:
[...]
Jawel, maar de manier waarop virussen muteren is meestal in vrij kleine stapjes, het is niet zo dat het in 1 keer een compleet ander virus word.
Dat klopt wel maar wanneer het virus de mogelijkheid krijgt (zoals in India) om zowat ongelimiteerd (want 1 miljard potentiële gastheren) te 'groeien', dan is het dus voor het virus veel 'makkelijker' om heel veel kleine stapjes te doen. En heel veel kleine stapjes brengen het dan toch een heel eind verder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:13:
[...]
De schade schijnt ongeveer 580 miljoen per week te zijn. Dat is nogal wat miljarden. Komt nog eens miljarden staatssteun en investeringen bovenop en dan zit je al tegen de miljard per week gok ik zo.
Voor dat bedrag kun je 580 miljoen/(24k*7)=3500 IC bedden en dan kun je de 420miljoen voor de normale bedden gebruiken. Dus aan dat miljard per week zit je dan zo. En met die aantallen heb je nog niet voldoende om het virus ongestoord rond te laten gaan.
Wat in ieder geval heel erg duidelijk is, is dat pandemiepreventie en een permanente pandemietaskforce best wel wat mag kosten. Zelfs al gebeurt het maar één keer per millennium dan nog verdien je het wel terug.
Klopt, je zult er alleen niet aan ontkomen dat je dan nog steeds maatregelen nodig hebt tijdens een pandemie. Je krijgt er dus vooral wat speelruimte voor terug.

[removed]

• Gonadan

Gonadan

raptorix schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:50:
Het voordeel is wel dat als de 40ers aan de beurt zijn de R waarschijnlijk ook al een flink stuk naar beneden is.
Ik hoop het. Net zoals ik hoop dat het terug dringen in het algemeen sneller gaat dan dat resistentere varianten terrein kunnen winnen.
Het zou bijzonder zuur zijn als we het qua vaccinaties wel op orde hebben maar dat iedereen die gevaccineerd is onbedoeld de resistentere varianten aanjaagt waardoor we alsnog met druk op de zorg blijven zitten.

Begrijp me niet verkeerd, ik zit er wel positief in hoor, maar er zijn nu eenmaal nog wel een hoop scenario's denkbaar waarin het najaar niet zo florissant is als we onszelf nu voorspiegelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:57:
Voor dat bedrag kun je 580 miljoen/(24k*7)=3500 IC bedden en dan kun je de 420miljoen voor de normale bedden gebruiken. Dus aan dat miljard per week zit je dan zo. En met die aantallen heb je nog niet voldoende om het virus ongestoord rond te laten gaan.
Wat is dat voor rekensom? Kost een IC bed 24.000 per dag?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-12 13:31

pro_6or

amateur_60r

Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:00:
[...]

Ik hoop het. Net zoals ik hoop dat het terug dringen in het algemeen sneller gaat dan dat resistentere varianten terrein kunnen winnen.
Het zou bijzonder zuur zijn als we het qua vaccinaties wel op orde hebben maar dat iedereen die gevaccineerd is onbedoeld de resistentere varianten aanjaagt waardoor we alsnog met druk op de zorg blijven zitten.

Begrijp me niet verkeerd, ik zit er wel positief in hoor, maar er zijn nu eenmaal nog wel een hoop scenario's denkbaar waarin het najaar niet zo florissant is als we onszelf nu voorspiegelen.
Dat klopt. Dus laten we nu de productie capaciteit blijven ophogen (kan dat in 6 maanden?) zodat we komend najaar bij nieuwe varianten die ontglipt zijn aan het huidige vaccin snel nieuwe vaccins kunnen maken en in zeg een maand of 3 iedereen weer kunnen vaccineren.

Er moeten "gewoon" op alle continenten fabrieken (en toeleverings supply chain) klaar staan voor toekomstige pandemieen.

Dat kost miljarden, maar een pandemie is onhoudbaar kostbaar. Biljaren, triljarden, jaren van onze levens op een soort on hold stand. etc.

een treffende spreuk

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:01:
[...]

Wat ik zo snel vind ongeveer 2,4k ( https://www.parool.nl/nie...en-fata-morgana~b08ae5df/ )
Want ic-zorg is duur. Een ziekenhuisbed kost per dag zo’n 600 tot 800 euro, maar een ic-bed kost 2400 euro. Ongeveer 1800 euro daarvan gaat naar personeelskosten.

[ Voor 23% gewijzigd door Woy op 20-04-2021 17:07 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Gonadan

Gonadan

Dat scheelt dan weer een factor tien met de berekening van @redwing, of ik zie wat over het hoofd.

Hoe lang zouden we de IC kunnen uitbreiden voor dat potje geld van die ex-commandant? Vind ik een nuttiger besteding dan al die tests organiseren. (ja ik weet dat je de IC niet zomaar even opschaalt, maar het idee)

[ Voor 52% gewijzigd door Gonadan op 20-04-2021 17:18 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:01
Rivm zegt nu dat de versoepelingen een politiek besluit zijn en dat de piek nog helemaal niet voorbij is.

Dit kan best wel is een ramp gaan worden over paar weken als dit verkeerd uitpakt.

Playstation 5

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:32

Sagat

Is pappa x2!

Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:53:
[...]

Dat klopt wel maar wanneer het virus de mogelijkheid krijgt (zoals in India) om zowat ongelimiteerd (want 1 miljard potentiële gastheren) te 'groeien', dan is het dus voor het virus veel 'makkelijker' om heel veel kleine stapjes te doen. En heel veel kleine stapjes brengen het dan toch een heel eind verder.
Ook in India is men bang voor Covid. Daar is sinds gister * ook een avondklok gekomen, maar belangrijker de mensen die ik spreek zijn absoluut wel voorzichtig en doen vrijwillig al aan social distancing zowel uit persoonlijk belang als ook om hun eigen ouderen/kwetsbaren te beschermen.

Het probleem is dat er een (grote?) groep is waarbij simpelweg geld dat ze dagelijks naar buiten moeten en met zaken verkopen hun dagelijkse maaltijden verdienen, binnenblijven is dan simpelweg geen optie.

edit:
ik hoorde gisteren dat de personen die ik geregeld spreek (weer) met de avond klok te maken kregen, maar zie hier voor meer/preciesere info.

[ Voor 14% gewijzigd door Sagat op 20-04-2021 17:21 ]

10 second ninja DONE

• Gonadan

Gonadan

Stylze schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:17:
Rivm zegt nu dat de versoepelingen een politiek besluit zijn en dat de piek nog helemaal niet voorbij is.

Dit kan best wel is een ramp gaan worden over paar weken als dit verkeerd uitpakt.
Dat is het toch ook? OMT kijkt zuiver naar de dreiging van het virus, dus volg je hen blind dan zit je tot na de zomer met alles dicht.
Het kabinet moet breder kijken dan dat en ook naar haalbaarheid binnen de maatschappij. Ik denk dat het een grotere ramp wordt als je gaat proberen om versoepelingen nog maanden uit te stellen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:17:
Dat scheelt dan weer een factor tien met de berekening van @redwing, of ik zie wat over het hoofd.

Hoe lang zouden we de IC kunnen uitbreiden voor dat potje geld van die ex-commandant? Vind ik een nuttiger besteding dan al die tests organiseren. (ja ik weet dat je de IC niet zomaar even opschaalt, maar het idee)
All the money in the world gaat er nu niet ineens voor zorgen dat er opgeleide artsen en verpleegkundigen zijn vrees ik.

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:01
Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:19:
[...]

Dat is het toch ook? OMT kijkt zuiver naar de dreiging van het virus, dus volg je hen blind dan zit je tot na de zomer met alles dicht.
Het kabinet moet breder kijken dan dat en ook naar haalbaarheid binnen de maatschappij. Ik denk dat het een grotere ramp wordt als je gaat proberen om versoepelingen nog maanden uit te stellen.
Ja klopt dat je andere belangen moet meewegen maar de ziekenhuizen kunnen volgens mij niet heel veel meer hebben dus ben erg benieuwd naar de komende weken.

Hopen dat het deze week al wat gaat afnemen op de ic etc.

Playstation 5

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
pro_6or schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:05:
[...]

Dat klopt. Dus laten we nu de productie capaciteit blijven ophogen (kan dat in 6 maanden?) zodat we komend najaar bij nieuwe varianten die ontglipt zijn aan het huidige vaccin snel nieuwe vaccins kunnen maken en in zeg een maand of 3 iedereen weer kunnen vaccineren.

Er moeten "gewoon" op alle continenten fabrieken (en toeleverings supply chain) klaar staan voor toekomstige pandemieen.

Dat kost miljarden, maar een pandemie is onhoudbaar kostbaar. Biljaren, triljarden, jaren van onze levens op een soort on hold stand. etc.
Dat is niet verenigbaar met het dominante denken van neo-klassieke politieke economie. Laisser-faire, nudging, planeconomische inrichting voor gebruik van overheid vanuit selectief belang, etc.

I know, maar kijk naar wat er voor de crisis aanwezig was. Korte termijn denken.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:01

Standeman

Prutser 1e klasse

Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:17:

Volgens mij scheelt het inderdaad een factor 10.

Aan de andere kant moet je bedenken dat zo'n pandemie 2x per 100 jaar voorkomt (gemiddeld ;))

Dus delen door tien in euros en daarna vermenigvuldigen met 50 jaar lang de kosten. En dan moet je nog rekening houden met inflatie.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Virtuozzo
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:21:
[...]

All the money in the world gaat er nu niet ineens voor zorgen dat er opgeleide artsen en verpleegkundigen zijn vrees ik.
Nul kans inderdaad. En laten we eerlijk zijn, wat herinstromers ervaren hebben schept ook weinig potentieel voor dat als lapmiddel. Met de afbraak van opleidingen en continue perikelen als alweer een cao verlopen en het enige overleg gaat over het vermijden van het onderwerp van verwijdering van ort ....

Let’s face it. De sterkste schouders zitten niet enkel niet aan de top, ze worden niet eens meer als hoeksteen economische inrichting erkend, ze zijn inmiddels geherdefinieerd van kritieke naar “vitale” sector ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Gonadan

Gonadan

Stylze schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:21:
Ja klopt dat je andere belangen moet meewegen maar de ziekenhuizen kunnen volgens mij niet heel veel meer hebben dus ben erg benieuwd naar de komende weken.

Hopen dat het deze week al wat gaat afnemen op de ic etc.
Mijn hoopvolle instelling gaat er vanuit dat het vaccineren nog wel door blijft gaan en het tempo erin komt. En dat we daarnaast juist door veel meer buiten te gaan leven en recreëren feitelijk elkaar juist minder gaan besmetten.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er heel veel mensen zijn die contacten hebben in de huiselijke sfeer, of hun kinderen, en daarmee nog steeds stevig bijdragen aan besmettingen.
Zo heb ik ook grote hoop op het weer. Ramen en deuren kunnen gewoon weer open, ook op scholen. Wat denk je hoeveel verschil het maakt in een klas wanneer alle ramen gewoon wagenwijd open kunnen om door te tochten?
Mijn gevoel zegt dat het kabinet ook een beetje hoopt op dergelijke scenario's. En daarmee het idee heeft dat als je mensen met wat versoepelingen uit hun huizen vandaan trekt we misschien net aan de goede kant van de streep kunnen blijven en er uiteindelijk alsnog wel komen.

@MikeyMan wat tussen haakjes staat dus. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik kan op geen enkele manier de hoge instroom van vandaag plaatsen. Het moet haast wel een uitschieter zijn maar wel eentje die me somber stemt voor de komende weken.

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:06
Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:19:
[...]

Maar is het ook een ramp als we de versoepelingen 1 a 2 weken uitstellen tot we een echte daling van de cijfers zien?

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• Gonadan

Gonadan

nocalimero schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:31:
Maar is het ook een ramp als we de versoepelingen 1 a 2 weken uitstellen tot we een echte daling van de cijfers zien?
Geen idee, ik weet niet hoe het zich gaat ontvouwen. Noch weet ik niet waar de perfecte balans ligt tussen uitstellen van versoepelingen en juist wel versoepelen.

Weten we of de versoepelingen daadwerkelijk voor meer besmettingen gaan zorgen? Of zijn het juist de gedragingen van mensen door het gebrek aan versoepelingen waar we nu veel besmettingen door krijgen?

Wisten we het allemaal maar, dan was dat beleid maken ook niet zo moeilijk geweest. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:16
xzaz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:31:
[...]

Van de 70+ groep, woont slechts een klein deel in verpleeghuizen. Ik schat uit de losse pols 15 a 20%.

Tussen eerste prik en effect op de IC opnames zit een typische vertraging van maar liefst 4 weken.

Er zijn heel veel mensen boven de 70 die op 23-3 nog niet geprikt waren. Ze waren toen ergens bij bouwjaar 1944.

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:01:
[...]

Dat is wel wat de 1e linkjes aangaven die ik bekeek. Maar als ik verder kijk zie ik inderdaad dat er veelal wordt uitgegaan van 2500 euro/dag.
Verhaal blijft dan wel ongeveer hetzelfde alleen kun je hiermee wel naar de 10k bedden, maar dan zijn de kosten van 3 jaar IC voorbereid hebben overeenkomstig met 1 jaar lockdown. Nog steeds te duur dus.

[removed]

• Yaksa
Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:39:
[...]

Geen idee, ik weet niet hoe het zich gaat ontvouwen. Noch weet ik niet waar de perfecte balans ligt tussen uitstellen van versoepelingen en juist wel versoepelen.

Weten we of de versoepelingen daadwerkelijk voor meer besmettingen gaan zorgen? Of zijn het juist de gedragingen van mensen door het gebrek aan versoepelingen waar we nu veel besmettingen door krijgen?

Wisten we het allemaal maar, dan was dat beleid maken ook niet zo moeilijk geweest. :)
Gelukkig bied de tijdelijke wet COVID-19 ook de mogelijkheid om, bij een plotselinge stijging van de cijfers na een of meerdere versoepelingen, de versoepelingen weer terug te draaien of extra maatregelen in te voeren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
nocalimero schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:31:
Je hebt ook nog zoiets als geloofwaardigheid van de regering, besef dat wij hier de uitzondering zijn. Het overgrote deel van Nederland is niet dagelijks inhoudelijk met de cijfers bezig.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:06
[...]

OK, maar volgens mij maakt het voor de meeste ondernemers niet zo veel uit als je 2 weken later versoepeld, als je maar duidelijk maakt dat het afhangt van de cijfers.
Die zijn imho nu nog te hoog voor serieuze versoepelingen. Je loopt echt een serieus risico dat we met de aangekondigde versoepelingen toch weer tegen hogere cijfers aan lopen. Het is ook in tegenspraak met wat er in de vorige persconferentie is gemeld ...

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• redwing
Ze hebben alweer een datum genoemd en moeten uitstellen. Politiek gezin moeten ze nu iets ook al is dat medisch gezien gewoon stom. Wederom hebben ze dus weer met een datum lopen strooien ipv gewoon eens vast te houden aan de cijfers van ziekenhuisbezetting en besmettingen.

Hopelijk krijgen we mooi weer dat veel mensen naar buiten gaan. Dan zal de piek wel meevallen, al zullen we door dit soort versoepelingen wel weer langer bezig zijn voordat alle maatregelen weg zijn.

[removed]

• Gonadan

Gonadan

nocalimero schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:44:
OK, maar volgens mij maakt het voor de meeste ondernemers niet zo veel uit als je 2 weken later versoepeld, als je maar duidelijk maakt dat het afhangt van de cijfers.
Dat is echter wel een glijdende schaal, want elke keer twee weken is toch een heleboel weken. Dat is waar we nu in zitten, zo blijf je bezig.
Die zijn imho nu nog te hoog voor serieuze versoepelingen. Je loopt echt een serieus risico dat we met de aangekondigde versoepelingen toch weer tegen hogere cijfers aan lopen.
Als je de aanname doet dat versoepelingen direct voor een stevige stijging gaan zorgen, ik ben daar minder zeker van.
Het blijft een risico, want hoe ver moet het dalen voordat men wél echt durft?
Het is ook in tegenspraak met wat er in de vorige persconferentie is gemeld ...
Da's altijd, lijkt wel een hobby van ze. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:10
Echt wat een kneuzenregering... wel lekker gaan versoepelen terwijl de cijfers alleen nog stijgen, miljarden naar onwetenschappelijke [s/[testen[/s] experimenten evenementen, maar een vergoedinkje naar de zorg kan dan weer niet. Of wordt hoogstends paar honder euro...

• Yaksa
Basekid schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:51:
Echt wat een kneuzenregering... wel lekker gaan versoepelen terwijl de cijfers alleen nog stijgen, miljarden naar onwetenschappelijke [s/[testen[/s] experimenten evenementen, maar een vergoedinkje naar de zorg kan dan weer niet. Of wordt hoogstends paar honder euro...
Hallo, vorig jaar hebben ze allemaal al 1000 euro gehad hè.
Neemt niet weg dat ik vind dat ze (minstens) dat bedrag dit jaar ook allang verdiend hebben.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:55:
[...]

Hallo, vorig jaar hebben ze allemaal al 1000 euro gehad hè.
Neemt niet weg dat ik vind dat ze (minstens) dat bedrag dit jaar ook allang verdiend hebben.
Nou ja, deel van het probleem is blijkbaar dat die 1000 euro voor iedereen en zn moeder is aangevraagd.

Fuck you naar de overheid omdat de instellingen zelf moesten kiezen.
Nu een fuck you terug van het kabinet met de tweede bonus. En de versoepelingen.

:|

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 20-04-2021 18:03 ]

• Yaksa
MikeyMan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:56:
[...]
Nou ja, deel van het probleem is blijkbaar dat die 1000 euro voor iedereen en zn moeder is aangevraagd.
Dat maakt toch geen zak uit? Een ziekenhuis wordt niet alleen door directeuren, zorgprofessionals en medisch specialisten gerund. Er moet ook gevroten worden, schoongemaakt, bijgestaan en uitgelegd worden.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
t_captain schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:41:
[...]
Er zijn heel veel mensen boven de 70 die op 23-3 nog niet geprikt waren. Ze waren toen ergens bij bouwjaar 1944.
Volgens de Kamerbrief van De Jonge van 23-3 (p. 40-41) had toen 78% van de 80-plussers de eerste prik ontvangen. Van de groep mobiele thuiswonende 75-79 jarigen had op dat moment 15% een eerste prik gekregen. Over de groep 70-74 werd toen überhaupt nog niet gesproken in de brief. Ter illustratie (n=2) mijn buren van 75 krijgen morgen hun eerste prik (60 kilometer van huis).

[ Voor 5% gewijzigd door voske op 20-04-2021 18:00 ]

Be yourself, no matter what they say ...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:59:
[...]

Dat maakt toch geen zak uit? Een ziekenhuis wordt niet alleen door directeuren, zorgprofessionals en medisch specialisten gerund. Er moet ook gevroten worden, schoongemaakt, bijgestaan en uitgelegd worden.
Dat maakt wel uit als je budget ontruimt voor een X aantal bonussen, en er twee keer zoveel worden aangevraagd. Afspraak was vziw dat er hogere druk moest zijn door corona. Zulks ter beoordeling aan de instelling zelf.

Dat moest blijkbaar uit hetzelfde potje als deel twee van de bonus.

De vervolgvraag is wat je ermee doet. Potje opvullen of bonus omlaag.

Overigens mogen ze van mij het potje opvullen, lijkt me inmiddels wel verdiend. En uiteindelijk is het nog broekzak vestzak ook. Geld komt vanzelf weer bij horeca of winkeliers terecht.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 20-04-2021 18:07 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:02:
[...]

Dat maakt wel uit als je budget ontruimt voor een X aantal bonussen, en er twee keer zoveel worden aangevraagd. Afspraak was vziw dat er hogere druk moest zijn door corona. Zulks ter beoordeling aan de instelling zelf.

Tja, je kan ook gewoon opmerken dat er sprake was van enige politieke arrogantie. De pleeg ok dan. De schoonmaker, neuh. Daar is een flink lijstje van, punten van functie en expertise om het geheel te laten functioneren.

Ik kan heel prima begrijpen waarom de instellingen niet daar in meegegaan zijn. Je zou dit draaiboek moeten / kunnen herkennen, het is immers hetzelfde als bij decentralisatie. Schuif het potentieel voor drama lekker door.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Tot zover het 'heilige' advies als er vanavond een versoepeling wordt aangekondigd:
OMT wilde pas later versoepelingen

Daarmee wordt het dus een 'politieke besluit' volgens de secretaris van het OMT.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• t_captain
[...]

Weten we of de versoepelingen daadwerkelijk voor meer besmettingen gaan zorgen?
Ik ben heel benieuwd naar de besmettingscijfers uit Luxemburg. Daar zijn op woensdag 7-4 de terassen geopend.
Winkels waren er al eerder open, met uitsluitend een (losjes gehandhaafde) limiet per vierkante meter en een mondkapjesplicht.

Die terassen daar lijken geen enkele beperking te hebben behalve de openingstijd (tot 18:00). Alle tafels buiten, soms best dicht op elkaar, alle stoelen bezet en een paar staande mensen ertussen, muziek op de speakers.

Als dat zonder oplopende besmettingen kan, dan zal het hier ook wel veilig zijn.

• Virtuozzo
  • Niet online
Number10 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:10:
Tot zover het 'heilige' advies als er vanavond een versoepeling wordt aangekondigd:

Daarmee wordt het dus een 'politieke besluit' volgens de secretaris van het OMT.
I am shocked. Dat zag ik na een jaar van gehanteerd draaiboek nu echt niet aankomen ...

• hoevenpe
Basekid schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:58:
Ja was hard nodig. Heb ze het afgelopen jaar hier meermaals staan verdedigen, maar nu lijkt de politiek helaas te winnen van de wetenschappelijke feiten.
Besef dat er ook nog zoiets is als de economie: de detailhandel trekt dit niet veel langer, kopen op afspraak schijnt tegen te vallen. Daarnaast heeft niemand het meer over het aantal overledenen, dat cijfer is wel stevig gedaald.

De regering zal het nooit goed doen, als ze langs het randje van de maximale IC capaciteit weten te laveren dan is dat op zich niet verkeerd. Wat het 'optimum' is tussen gezondheid, sociaal en economisch wenselijke versoepelingen weet niemand vooraf.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:18

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Denken we eraan dat dit geen slowchat topic is? Een of twee regels, gevolgd door een smiley, dat is vaak niet de constructieve bijdrage die eigenlijk hier verwacht wordt (uitzonderingen daar gelaten).

Grappige bedoelde opmerkingen, je blijheid over het feit dat je weer naar de winkel mag en hoe druk het ergens was, dat zijn nou typisch dingen voor het slowchat topic

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:12:
[...]

Besef dat er ook nog zoiets is als de economie: de detailhandel trekt dit niet veel langer, kopen op afspraak schijnt tegen te vallen. Daarnaast heeft niemand het meer over het aantal overledenen, dat cijfer is wel stevig gedaald.

De regering zal het nooit goed doen, als ze langs het randje van de maximale IC capaciteit weten te laveren dan is dat op zich niet verkeerd. Wat het 'optimum' is tussen gezondheid, sociaal en economisch wenselijke versoepelingen weet niemand vooraf.
Wanneer hoekstenen collaberen gaat alles nog harder het puin in. Dat vergeten we voor het gemak. Triage toepassing in deze, misschien bot om zo te zeggen, maar dit is waar het op neer komt. Complicatie is louter dat bijna niemand nog realistisch beeld heeft van integriteit van economische activiteit als functie.

Coleman bootjes, de kritieke zijn meer kritiek dan we willen toegeven.

• t_captain
Ze zeilen heel scherp aan de wind. Versoepelen op 28-4 heeft IC impact vanaf 12-5 omstreeks.

Nu is het 20-4 en moet de bezetting op de IC nog zijn piek bereiken. Een curve door de IC opnames zit nog maar net op zijn piek of misschien 3 dagen erover.

Dan neem je een voorschot dat de daling heel hard inzet.

Hulp van Boven is welkom :)

• Yaksa
[...]

*knip* iets vriendelijker aub heb je door dat door de coronazorg in de ziekenhuizen meer dan 5000 mensen wachten op een min of meer levensreddende operatie?

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 20-04-2021 18:21 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Des te belangrijker is consistent beleid. Dat is mijn grootste probleem ermee, er is geen peil op te trekken. Ze lijken maar wat te doen. (Zowel regering als de burgermeesters).
MikeyMan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:02:
[...]

Overigens mogen ze van mij het potje opvullen, lijkt me inmiddels wel verdiend. En uiteindelijk is het nog broekzak vestzak ook. Geld komt vanzelf weer bij horeca of winkeliers terecht.
De zorgmedewerkers die door Corona nu alweer maanden overbelast moeten werken verdienen dat zonder twijfel. Maar je kan je dan afvragen of de zorgmedewerkers die door Corona geen drol te doen hebben (en ja die zijn er ook), nou echt eenzelfde bonus moeten krijgen.

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:25

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Morgen hopelijk het 109e OMT advies online en voor aanstaande donderdag 09:30 staat er weer een technische briefing in de agenda van de tweede kamer, ben benieuwd naar de stukken en cijfers.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-12 19:51
*knip* graag constructief en niet trollerig reageren

[ Voor 77% gewijzigd door ZieMaar! op 20-04-2021 18:41 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
Opmerkelijke vergelijking.

[ Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 20-04-2021 18:41 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:15:
Ze zeilen heel scherp aan de wind. Versoepelen op 28-4 heeft IC impact vanaf 12-5 omstreeks.

Nu is het 20-4 en moet de bezetting op de IC nog zijn piek bereiken. Een curve door de IC opnames zit nog maar net op zijn piek of misschien 3 dagen erover.

Dan neem je een voorschot dat de daling heel hard inzet.

Hulp van Boven is welkom :)
Heel scherp, zeker aangezien IC slechts één arena is.

• hoevenpe
Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:15:
heb je door dat door de coronazorg in de ziekenhuizen meer dan 5000 mensen wachten op een min of meer levensreddende operatie?
De overheid heeft meerdere belangen tegen elkaar af te wegen: het draagvlak voor de maatregelen neemt af, de economische schade loopt steeds harder op en om me heen zie ik meer en meer mensen die geestelijk erdoorheen zitten. Het is niet zwart/wit, het is een heel lastige afweging en ik benijd Mark en Hugo niet.

Besef ook dat die 'versoepelingen' in de praktijk weinig voorstellen: terrasje in de middag buiten is niet heel anders dan met een fles wijn in het park, het één-bezoekers advies bestaat vooral op papier en de avondklok zou allang afgeschaft zijn (en hoort niet in een vrij land thuis). Het enige wat echt meer bewegingen gaat veroorzaken is imo het vrijgeven van de detailhandel, dat is vanuit economisch perspectief verdedigbaar.

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:50:
[...]

De overheid heeft meerdere belangen tegen elkaar af te wegen: het draagvlak voor de maatregelen neemt af, de economische schade loopt steeds harder op en om me heen zie ik meer en meer mensen die geestelijk erdoorheen zitten. Het is niet zwart/wit, het is een heel lastige afweging en ik benijd Mark en Hugo niet.

Besef ook dat die 'versoepelingen' in de praktijk weinig voorstellen: terrasje in de middag buiten is niet heel anders dan met een fles wijn in het park, het één-bezoekers advies bestaat vooral op papier en de avondklok zou allang afgeschaft zijn (en hoort niet in een vrij land thuis). Het enige wat echt meer bewegingen gaat veroorzaken is imo het vrijgeven van de detailhandel, dat is vanuit economisch perspectief verdedigbaar.
Maar daar zit meteen een kritiek punt: het is niet louter zaak van afwegen belangen versus belangen. Het is zaak van balans bij belangen binnen functionaliteit van het geheel, en dat geheel heeft fundament en dat heeft hoekstenen.

Het nudgen en laisser-faire denken in tegenwoordige politiek-economische kaders gaat daar grotendeels aan voorbij. Heel kort geschetst is het een gevalletje één boek van Adam Smith wel leuk vinden, en het andere maar lastig (voor eigen selectieve belangen).

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:27
[...]

Van de 70+ groep, woont slechts een klein deel in verpleeghuizen. Ik schat uit de losse pols 15 a 20%.

Tussen eerste prik en effect op de IC opnames zit een typische vertraging van maar liefst 4 weken.

Destijds zat er nogal wat tijd tussen uitnodiging en gevaccineerd worden, die periode lijkt me nu veel korter als ik hier het een en ander lees en mensen hoor.
Mijn moeder, bouwjaar 1942, had de brief op 15 maart in handen (was een week eerder bezorgd op haar oude adres) en heeft vandaag de eerste vaccinatie gehad op een GGD locatie. Haar zuster, jaartje jonger, had de brief een paar dagen later en is een paar dagen terug geweest voor de eerste.
Schoonmoeder weet ik de data niet meer precies, heeft vrijdag twee weken terug de tweede gehad en heeft ook iets van vier weken moeten wachten tussen uitnodiging en eerste vaccinatie.

[ Voor 9% gewijzigd door ninjazx9r98 op 20-04-2021 19:06 . Reden: 1938 moet 1942 zijn, moeder vs schoonmoeder ]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Mijn ouders zijn beiden geboren in 1944 en die hebben hun eerste prik gehad op 7-4, overigens was eigenlijk alleen mijn vader aan de beurt, na telefonisch overleg mocht mijn 6 maanden jongere moeder ook mee.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:24
Ik hoop echt dat dit goed komt maar zie het uitermate somber in. Alles gaat verkeerde kant op en we gaan enorm versoepelen. Ik hoop echt dat dit lukt, maar de reden ontgaat mij.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Wat ik mij afvraag, als het nu dan toch allemaal zo veilig is dat er versoepelingen kunnen komen.
Waatrm laten ze dit dan niet ingaan op koningsdag ? Blijkbaar toch twijfel dan?
gezwicht voor politieke druk ....

[edit]
blijkbaar wel dus,
https://www.nu.nl/coronav...van-politiek-besluit.html

[ Voor 25% gewijzigd door mvrhrln op 20-04-2021 19:16 ]

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:40

NMH

Moderator General Chat
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:42:
Het grappige is dan als je het vergelijkt met wat de pandemie nu sociaal gezien allemaal kost. Dat is zo extreem veel meer dan hogere zorgcapaciteit...
Ik ben bang dat een grotere zorgcapaciteit niet veel verschil had gemaakt. Als er een epidemie zoals deze los gaat die exponentiele groei vertoont, dan gaat de zorg overstromen zonder maatregelen. Je koopt met meer capaciteit meer reactietijd omdat je meer tijd hebt om een R-waarde van boven de 1 om te buigen naar een lagere waarde, maar je zult altijd maatregelen moeten nemen die de verspreiding indammen. En die maatregelen zullen ongeveer de maatregelen moeten zijn die nu ook nodig zijn / waren; zoals @Number10 ook al eens genoemd heeft; de maatregelen die nodig zijn om de R-waarde onder de 1 te krijgen zijn onafhankelijk van het aantal mensen op de IC.

Wat overigens niet wil zeggen dat we ons niet beter voor hadden kunnen bereiden, maar de realitieit in de politiek is dat dat soort investeringen niet populair zijn. Ga maar na: we kunnen nu a) de belastingen verlagen (volk blij), b) leuke dingen doen (volk blij) of c) ons voorbereiden op een pandemie die misschien nog 100 jaar op zich laat wachten (volk haalt de schouders op). Bij een politieke horizon van 4 jaar zijn A en B dan al gauw de aantrekkelijker opties. Hetzelfde zag je bijvoorbeeld met het spaarfonds AOW dat we voor de vergrijzing opgetuigd hadden (papieren fonds dat ondertussen afgeschaft is) en de aardgasbaten (aan de algemene middelen toegevoegd). En als je bewindspersonen ook nog eens ongeinformeerd zijn:
‘Infectieziekten zijn voorbij’, zei een bewindsman me letterlijk’’, verklaart Paul van der Velpen, 22 jaar directeur van drie GGD’s.
Dan kun je het helemaal wel vergeten.

• gekkie
  • Laatst online: 21:53
Dus als er iets aan ruimte zou gaan komen volgens de modellen (ik neem aan bij ongewijzigd beleid), gaan we nu het beleid alvast maar flink versoepelen. In tegen spraak met het zien van een daling van vorige week.
Hoe snel kun je ruimte als die er al komt, opsouperen .. @LZ86 sterkte, een ieder met een uitgestelde operatie, sterkte.

En waarom Rutte denk dat je niet kan eten of aan de bitterbal op een terras omdat het einde om 18:00 ligt, ontgaat me ook een beetje. Voor doordeweeks voor de meesten waarschijnlijk wel, de straat was hier vanmiddag 90% leeg qua auto's, dus of werken, of socializen, maar in het weekend zal het toch wel volle bak zijn, ook met eten de dag door. Die ondernemers plakken wel een stickertje op de kaart dat het nu doorlopend lunch en dinerkaart is ipv de tijden die ze normaal hanteerden.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:10
Nou je afspraak bij de kankerscreening mag nog ff wachten door volle afdelingen, maar we kunnen wel weer gezellig naar de Xenos. Goede prioriteiten 👍

We zijn ongeveer 6 weken verwijderd voordat alle risicogroepen ingeënt kunnen zijn... Laten we ff volhouden 😕

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Omdat de afgelopen maanden de maatregelen en het draagvlak behoorlijk geweld zijn aangedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkwk3y8f95sKoIaExKJBF1lDvIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g0zZis2BDEH6tPLVWuJYrtyb.png?f=fotoalbum_large
Het verloop van het draagvlak zoals gepeild door I&O Research in opdracht de NOS.

Het hele drama rondom de avondklok, van juridisch beunwerk tot "bovenaan de stapel" maar wel drie verlengingen, want het werkt zo geweldig. Vrijwel zes maanden lang totaal uitzichtloos beleid om dan in twee weken drie keer versoepelingen te beloven en twee keer daarop terug te komen. Nu weer afzien van versoepelen zou een behoorlijk prijskaartje aan hangen, want hun geloofwaardigheid ligt dan echt aan diggelen. Het kabinet dreigt nu achter de feiten aan te lopen als ze niet iets doen, want dan gaan mensen de keuze zelf maken zeker met dit beleid wat alle kanten op lijkt te gaan.

• giantgiantus
CMD-Snake schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:32:
[...]

Omdat de afgelopen maanden de maatregelen en het draagvlak behoorlijk geweld zijn aangedaan:
[Afbeelding]
Het verloop van het draagvlak zoals gepeild door I&O Research in opdracht de NOS.

Het hele drama rondom de avondklok, van juridisch beunwerk tot "bovenaan de stapel" maar wel drie verlengingen, want het werkt zo geweldig. Vrijwel zes maanden lang totaal uitzichtloos beleid om dan in twee weken drie keer versoepelingen te beloven en twee keer daarop terug te komen. Nu weer afzien van versoepelen zou een behoorlijk prijskaartje aan hangen, want hun geloofwaardigheid ligt dan echt aan diggelen. Het kabinet dreigt nu achter de feiten aan te lopen als ze niet iets doen, want dan gaan mensen de keuze zelf maken zeker met dit beleid wat alle kanten op lijkt te gaan.
Goed punt. Maar laat dan de ziekenhuizen zien, laat zien hoe druk het is in ziekenhuizen, laat zien dat we op t randje zitten.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33
gekkie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:30:
Dus als er iets aan ruimte zou gaan komen volgens de modellen (ik neem aan bij ongewijzigd beleid), gaan we nu het beleid alvast maar flink versoepelen. In tegen spraak met het zien van een daling van vorige week.
Hoe snel kun je ruimte als die er al komt, opsouperen .. @LZ86 sterkte, een ieder met een uitgestelde operatie, sterkte.

En waarom Rutte denk dat je niet kan eten of aan de bitterbal op een terras omdat het einde om 18:00 ligt, ontgaat me ook een beetje. Voor doordeweeks voor de meesten waarschijnlijk wel, de straat was hier vanmiddag 90% leeg qua auto's, dus of werken, of socializen, maar in het weekend zal het toch wel volle bak zijn, ook met eten de dag door. Die ondernemers plakken wel een stickertje op de kaart dat het nu doorlopend lunch en dinerkaart is ipv de tijden die ze normaal hanteerden.
Ik ga geen dag meer extra werken en ga gewoon mijn meivakantie opnemen. De regering zoekt het maar lekker uit met die achterlijke versoepelingen.

En dan midden in dat gezeik ook nog die van Ark die even de beloofde zorgbonus door de helft doet. Nee ik ben er klaar mee. Ze doen maar, mij kan het niet meer schelen. Wees voorzichtig mensen, want de motivatie bij collega's om extra te werken is ongeveer wel weg, denk dat deze versoepelingen wellicht de genadeslag zijn. Klote regering met dat achterlijke gezwabber.....

• gekkie
[...]
[Afbeelding]

We gaan het zien, maar als nu nog 50% zich aardig aan de maatregelen houdt, maar de helft zich daarvan zich nu toch gaat laten verleiden om weer gezellig mee te doen, dan kan het vrij rap gaan. En met nul marge heb je dan dus gelijk een probleem, met 2 weken voordat je dat gaat ontdekken een levensgroot probleem.

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Dat wordt in machtspolitiek ook wel eens applied politics of time genoemd. Draaiboek zit naast dat van nudgen op de plank.

Drama, inertie, delayed gratification, laisser-faire - werkt prima op de burger. Ik sta er niet eens van te kijken dat mensen niet opvalt hoe groot de overeenkomsten met beleidsfundamenten bij crisis in het VK zijn. Maar goed, dat is meer iets voor een heel ander topic.

• Virtuozzo
  • Niet online
LZ86 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:34:
[...]

Ik ga geen dag meer extra werken en ga gewoon mijn meivakantie opnemen. De regering zoekt het maar lekker uit met die achterlijke versoepelingen.

En dan midden in dat gezeik ook nog die van Ark die even de beloofde zorgbonus door de helft doet. Nee ik ben er klaar mee. Ze doen maar, mij kan het niet meer schelen. Wees voorzichtig mensen, want de motivatie bij collega's om extra te werken is ongeveer wel weg, denk dat deze versoepelingen wellicht de genadeslag zijn. Klote regering met dat achterlijke gezwabber.....
Beleid. Agenda. Verwar nooit perceptie met realiteit.

• gekkie
[...]
Ik kan je geen ongelijk geven, vind het geheel nogal onbeschoft.
Al vrees ik dat je er ondanks een voornemen van geen extra werken en op vakantie er mogelijk toch tegen aan gaat lopen, hoe je het ook wend of keert en daar zit het hem in dat ik het onbeschoft vind als je het met deze vooruit zichten zo op de spits drijft als overheid.
En dan midden in dat gezeik ook nog die van Ark die even de beloofde zorgbonus door de helft doet. Nee ik ben er klaar mee. Ze doen maar, mij kan het niet meer schelen. Wees voorzichtig mensen, want de motivatie bij collega's om extra te werken is ongeveer wel weg, denk dat deze versoepelingen wellicht de genadeslag zijn.
Mjah, dat gaat ook nergens over, maar zeker in combinatie met versoepelen vind ik het echt regelrecht onbeschoft (en onbeschrijfelijke dom).

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 20-04-2021 19:43 ]

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Ben van mening dat deze besluiten alle voorgaande besluiten ongegrond maken.
maar goed, mensen leren het nooit denk ik.

• giantgiantus
[...]

Heb in het verleden wel eens iets kritisch gezegd over werken in crisis en stapje extra moeten zeggen. Nu ben ik het met je eens. Ik snap je houding. Succes aankomende tijd!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:45

Dennis1812

Amateur prutser

Ook hier weinig motivatie voor extra werk momenteel.
Zowel ik als mijn vrouw niet.

We gaan wel op t terras zitten, beter idee 😅

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:07

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

En dan midden in dat gezeik ook nog die van Ark die even de beloofde zorgbonus door de helft doet. Nee ik ben er klaar mee. Ze doen maar, mij kan het niet meer schelen. Wees voorzichtig mensen, want de motivatie bij collega's om extra te werken is ongeveer wel weg, denk dat deze versoepelingen wellicht de genadeslag zijn.
En ik snap je daarin best. De regering maakt er beleidstechnisch een aanfluiting van. In de aanvang begreep ik het allemaal wel begin 2020 maar we zijn nu zoveel verder en het is weinig meer dan pappen en nathouden (of "nudgen" zoals vituozzo zo mooi zegt). We krijgen blijkbaar de regering die we verdienen, dat is wel iets om over na te denken voor de toekomst. ( ik heb die conclusie al een decennium geleden getrokken)

Ook al worden de regels versoepelt, ik blijf nog wel even voorzichtig, voor mezelf, voor mijn omgeving én voor de zorg die het op de covid afdelingen al zwaar genoeg heeft.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:54
Basekid schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:31:
Nou je afspraak bij de kankerscreening mag nog ff wachten door volle afdelingen, maar we kunnen wel weer gezellig naar de Xenos. Goede prioriteiten 👍

We zijn ongeveer 6 weken verwijderd voordat alle risicogroepen ingeënt kunnen zijn... Laten we ff volhouden 😕
Zo kun je doorgaan natuurlijk. Als het kabinet een jaar geleden begonnen was met uitbreiden van het aantal ziekenhuisbedden had het er ook anders uit gezien. Als we nog 6 weken wachten (+ eventuele vertraging) dan ziet het er ook anders uit.

Ik ben blij met deze versoepelingen in elk geval.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Rutte was in elk geval duidelijk dat er bewust een risico genomen wordt, zo eerlijk is het kabinet dan wel.

Tevens werd er gezegd dat de meeste besmettingen nog steeds binnen plaatsvinden, en we weten van vorige zomer dat er toen bijna geen besmettingen waren. Dus juist door mensen op terrassen te laten zitten in plaats van dat ze elkaar binnen opzoeken zou het aantal besmettingen wel eens kunnen dalen.

De maatregel van 1 naar 2 bezoekers in huis zal niet veel verschil maken, aangezien mensen in de praktijk toch al meer bezoekers uitnodigen. Rutte zei al dat dit sowieso de moeilijkste maatregel was om na te leven.

March of the Eagles

• hoevenpe
Dus als er iets aan ruimte zou gaan komen volgens de modellen (ik neem aan bij ongewijzigd beleid), gaan we nu het beleid alvast maar flink versoepelen.
Als ik tussen de regels door lees wordt er weinig echt versoepeld:
De avondklok loopt af op 28 april, dan mogen er ook weer twee bezoekers thuis worden ontvangen. De terrassen mogen dan ook weer open van 12 tot 18 uur ’s middags. Dat zegt demissionair premier Rutte tijdens de coronapersonconferentie.

Op die terrassen mogen maximaal 50 mensen per terras zitten. „Het is een eerste stap en het is goed dat we die kunnen nemen.” Bovendien is een afspraak in niet essentiële winkels dan niet meer nodig, zegt Rutte. Wel geldt nog een maximum aantal bezoekers per ruimte. Kleine winkels mogen vanaf 28 april spontaan maximaal twee mensen per verdieping toelaten, voor grote winkels geldt een maximum van één klant per 25 vierkante meter, zei Rutte in de persconferentie op dinsdag.
In de praktijk kwamen bij de meeste mensen er al twee of meer bezoekers en bij winkels 'op afspraak' kon je vaak zo binnenwandelen. De strikte regel m.b.t. het aantal bezoekers per verdieping/aantal vierkante meters blijft zoals die was, voor de detailhandel veranderd er niet zoveel. Het terras zal vooral de koffie 'to-go' vervangen, je mag er nu bij zitten. Blijft over de avondklok waarvan de effectiviteit nooit echt bewezen is, een inbreuk op onze grondrechten waarvan het goed is dat die eindelijk verdwijnt.

Hoe harder er schande wordt gesproken over deze 'correcties', des te effectiever de meute rustig wordt gehouden met een dode mus... 8)

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:27
Indoubt schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:41:
[...]

En ik snap je daarin best. De regering maakt er beleidstechnisch een aanfluiting van. In de aanvang begreep ik het allemaal wel begin 2020 maar we zijn nu zoveel verder en het is weinig meer dan pappen en nathouden (of "nudgen" zoals vituozzo zo mooi zegt). We krijgen blijkbaar de regering die we verdienen, dat is wel iets om over na te denken voor de toekomst. ( ik heb die conclusie al een decennium geleden getrokken)

Ook al worden de regels versoepelt, ik blijf nog wel even voorzichtig, voor mezelf, voor mijn omgeving én voor de zorg die het op de covid afdelingen al zwaar genoeg heeft.
Eens, daarnaast heb ik de 4e golf alvast in de agenda gezet.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Virtuozzo
  • Niet online
Bossie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:45:
[...]

Eens, daarnaast heb ik de 4e golf alvast in de agenda gezet.
En de vijfde.

• gekkie
XWB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:41:
[...]
Rutte was in elk geval duidelijk dat er bewust een risico genomen wordt, zo eerlijk is het kabinet dan wel.
Alleen wie koopt er wat voor die eerlijk bewust genomen risico's, met deze vooruitzichten ?
Tevens werd er gezegd dat de meeste besmettingen nog steeds binnen plaatsvinden, en we weten van vorige zomer dat er toen bijna geen besmettingen waren. Dus juist door mensen op terrassen te laten zitten in plaats van dat ze elkaar binnen opzoeken zou het aantal besmettingen wel eens kunnen dalen.

De maatregel van 1 naar 2 bezoekers in huis zal niet veel verschil maken, aangezien mensen in de praktijk toch al meer bezoekers uitnodigen. Rutte zei al dat dit sowieso de moeilijkste maatregel was om na te leven.
Ik betwijfel het, maar goed we gaan het wel zien.
Het grootste risico zit hem wat mij betreft niet in de groep die zich nu ook al buitengewoon matig aan maatregelen houdt. Het gevaar zit hem er naar mijn inschatting in, in de groep die zich er tot nu toe nog wel redelijk aan houdt, maar nu verleidt gaat worden om dat minder te gaan doen. Afhankelijk van hoeveel dat er gaan zijn en hoeveel ze zich laten verleiden, kan het vrij rap gaan vrees ik.
Voor de groep die een vaccinatie afspraak heeft kunnen maken valt dat misschien nog mee omdat ze een vooruitzicht hebben, maar voor de rest van 50-60, kan dat nog wel eens anders liggen.

[ Voor 24% gewijzigd door gekkie op 20-04-2021 19:51 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Number10 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:10:

Het kabinet kan niet alleen het belang van de zorg meenemen, een regering heeft de taak een balans in de samenleving te vinden. Dus hoewel ik de frustratie van @LZ86 wel begrijp, hebben mensen in andere sectoren ook frustraties.

offtopic:
Dat nieuws over de zorgbonus was overigens echt een knee jerk reactie, ik zou het zorgpersoneel dit extra geld wel gunnen.

March of the Eagles

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:31
Ik denk inderdaad dat er heel veel mensen zijn die graag (extra) zouden willen werken.

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Frustratie zit niet alleen bij de zorg. Hoewel ik de frustratie van LZ86 enorm goed snap (hoewel, ik loop niet rond op de IC, dus zal ik het nooit snappen), zijn er ook andere mensen die met het vlees op de tanden lopen. Horeca-ondernemers, ZZP’ers, studenten en weet ik veel wat. Het is een enorm risico wat het kabinet neemt, maar het is min of meer kiezen tussen twee kwaden. Versoepelingen uitstellen had in de horeca en het onderwijs soortgelijke frustraties gehad als de zorg nu heeft.

Dat geklooi met de zorgbonus is inderdaad een hele grote middelvinger. Schaamteloos en onbegrijpelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Soccer98 op 20-04-2021 19:54 ]

• gekkie
XWB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:51:
[...]
Het kabinet kan niet alleen het belang van de zorg meenemen, een regering heeft de taak een balans in de samenleving te vinden. Dus hoewel ik de frustratie van @LZ86 wel begrijp, hebben mensen in andere sectoren ook frustraties.
Dan had je nog één of twee weken kunnen wachten tot een daling zeker was.
Tenzij je bang bent dat je het dan weer moet uitstellen omdat er geen daling is, maar dan nemen ze dus nu het verkeerde besluit, want ze gaan immers er vanuit dat er dan ook daadwerkelijk een daling te zien is.

En het aanvullende risico, dat je nu op de eerste tekenen van toch een stijging, niet hard durft in te grijpen (laten we toch nog even wachten, want misschien was het wel een dag piekje) er nog eens bij :N.

En qua avondklok ben ik wel benieuwd of het aantal krantenberichten over autobranden weer flink gaat stijgen (leek tijdens de avondklok aardig wat lager dan er voor), of dat die mafkezen spontaan genezen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door gekkie op 20-04-2021 20:02 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

hoevenpe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:43:
[...]

Als ik tussen de regels door lees wordt er weinig echt versoepeld:

[...]
Mensen zoeken de grenzen op. Terwijl op dit moment aardig wat mensen zich niet aan alle huidige maatregelen houden, ziet het er naar uit dat er een daling in zicht is. Bij de nieuwe versoepelingen die zijn aangekondigd gaan mensen weer de grenzen hiervan opzoeken.
Ook voor de mensen die de regels al overtraden zijn er versoepelingen :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
giantgiantus schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:34:
Goed punt. Maar laat dan de ziekenhuizen zien, laat zien hoe druk het is in ziekenhuizen, laat zien dat we op t randje zitten.
Dat zal weinig uithalen vermoed, het momentum is al de andere kant op aan het gaan. Deze versoepelingen zijn daar al de eerste tekenen van. Alles wat ze nu loslaten kunnen ze niet meer terugdraaien, althans, niet zonder een enorm prijskaartje te moeten betalen.
Virtuozzo schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:36:
Drama, inertie, delayed gratification, laisser-faire - werkt prima op de burger. Ik sta er niet eens van te kijken dat mensen niet opvalt hoe groot de overeenkomsten met beleidsfundamenten bij crisis in het VK zijn. Maar goed, dat is meer iets voor een heel ander topic.
Het is een kuil die ze voor zichzelf hebben gegraven.

Zes maanden lang uitzichtloos beleid voeren is het gevolg van dat niemand zich wil dwingen om de moeilijke keuzes te maken in Den Haag. Lekker op safe spelen en weer een maandje eraan plakken. Dat zien we al de hele pandemie lang dat niemand een keuze maakt tenzij ze echt niet meer kunnen. Het nadeel is van het uitstellen van keuzes dat de keuze dan voor je gemaakt gaat worden en zelden heb je dan een uitkomst waar je blij van wordt.

De politiek had zichzelf overtuigt van het nut van die avondklok, maar daarbij lelijk onderschat wat de gemoedstoestand buiten de politiek was. De avondklokrellen waren echt onverwacht voor het kabinet, ze waren zichtbaar aangedaan aanvankelijk. (Als dat acteerwerk is dan verdienen ze een Oscar. ;) ) Vanaf daar was het heuvelafwaarts, het chagrijn begon aan momentum te winnen. Alles wat daarna volgde was koren op de molen van dat chagrijn. Het noemen van data voor versoepelingen was dom, ze schiepen daarmee een deadline voor zichzelf. Om dan erop terug te komen en vervolgens opnieuw te beloven was nu ook niet bepaald handig. Het onderstreepte alleen maar dat het beleid onderhandelbaar is als je maar hard kunt schreeuwen in de media, of je nu een boze medicus bent of een burgemeester die de terrassen wil openen. De geloofwaardigheid is ver te zoeken.

Nu zijn we dan weer op een punt beland waar het kabinet dreigt om de controle te verliezen (in zekere zin). Het risico is reel dat mensen hun eigen plan trekken en zelf bepalen wat ze doen en laten qua maatregelen. Zodra je achter de feiten aan moet rennen, ben je reddeloos verloren. Dit versoepelen is een poging de boel wat te sussen en ook om nog invloed te kunnen blijven uitoefenen welke kant de kar op gaat denderen.

• t_captain
Linkdropje:

https://www.ed.nl/binnenl...d-met-de-britse~aebbb64b/
De Britse variant is volgens het RIVM 33 procent besmettelijker dan de klassieke variant. ,,Op basis van de meest recente analyses lijkt de besmettelijkheid van de P1-variant dichter in de buurt van die van de Britse variant te zitten”, zegt Reusken [virologe, RIVM]
Ik hanteer een besmettelijkheidsratio van 1.36 voor de mix van nieuwe varianten (die grotendeels uit Brits bestaat en voor kleine delen uit SA en P1). Als ik 1.33 invoer, krijg ik iets meer ongemodelleerde uptrend in de R-waarde, meer dan ik kan linken aan bv heropening van scholen. Maar we zitten dus heel dicht bij elkaar.

De SA variant is al een aantal weken stabiel, de R-waarde daarvan zou vergelijkbaar moeten zijn met de Engelse.

Voor de P1 variant zijn de getallen zo klein dat de marges breed zijn. Ik denk nog steeds dat hij iets besmettelijker is dan de Engelse mutant, maar dat verschil zou ik nu op +5 a +10% schatten.

Je ziet het verschil tussen nu en de aanzet van de derde golf. We zitten nu 9 weken na de eerste waarneming van P1 en hij zit trendmatig op een aandeel van ~1.5%. Volgens mij was de eerste observarie van de Engelse mutant omstreeks week 47. 9 weken later zit je in week 3: 24% aandeel. Dat is andere koek dan de P1 variant nu.

Dit vond ik een leuke quote:
Júist de aanwezigheid van die Britse variant, waartegen immuniteit en vaccins wel lijken te werken, zorgt er volgens Reusken voor dat de P1- en de Zuid-Afrikaanse variant in Nederland minder hard kunnen groeien. ,,De Britse variant kon in Nederland snel de overhand krijgen, omdat hij een stuk besmettelijker was dan de klassieke variant. Het verschil tussen de Britse en de P1 lijkt veel kleiner te zijn, waardoor de P1 het moeilijker lijkt te hebben om de overhand te krijgen. In zekere zin kunnen we dus van geluk spreken dat we de Britse variant binnen onze landsgrenzen hebben. Die houdt waarschijnlijk de nieuwe variant in toom.”
Misschien is dit inderdaad wat ons redt van een snellere opmars van de nieuwe varianten waarvoor er nog twijfels bestaan over de effectiviteit van vaccins.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik vind dat wel een gekke presentatie van de zaken. De Britse variant houdt andere varianten niet in toom. De Britse variant heeft ervoor gezorgd dat wij maatregelen hebben genomen, die ook die andere varianten in toom houden.

• Virtuozzo
  • Niet online
Soccer98 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:54:

Dat geklooi met de zorgbonus is inderdaad een hele grote middelvinger. Schaamteloos en onbegrijpelijk.
Dat geklooi is een halfzachte duale focus toepassing. Knijpen, en prikkelen. Bij dat laatste is het idee een verschuiving in algemeen perspectief op de zorg in reactie op potentiële negatieve reacties daar die voor PR gebruikt kunnen worden.

Links- of rechtsom, na de crisis volgt narratief kosten crisis, grootste focus narratief zorgkosten zijn personeelskosten e.d. Broekriem. Never waste a crisis.

Al dit was trouwens al zichtbaar toen er politiek besluit genomen werd voor richtlijnen herdefiniëren kritieke sectoren naar vitale sectoren.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/master/plots/99_leeftijd_relatief_case.png

Misschien ben ik te optimistisch en het is wat pril, maar het lijkt erop dat de besmettingen onder de 70+ groep nu echt een andere trend volgt dan de jongere leeftijden.

Sinds 6 maart kan de groep tussen 75 en 79 een afspraak maken, dus het grootste deel daarvan zal inmiddels gevaccineerd zijn.

Sinds 6 april kan de groep tussen 70 en 75 een afspraak maken, dus die worden nu zo'n beetje gevaccineerd; die zijn over een goede week redelijk beschermd.

Sinds deze week kan de groep tussen 65 en 70 een afspraak maken, en met het verhoogde tempo lijkt er ook minder tijd tussen afspraak maken en daadwerkelijke vaccinatie te zitten. Een deel van die groep wordt nog deze maand gevaccineerd. Dus vanaf zo'n beetje midden mei verwacht ik dat de groep van 60-70 jaar ook een positievere besmettingstrend zal gaan laten zien, en die groep is grootgebruiker van IC-zorg.

[ Voor 25% gewijzigd door eamelink op 20-04-2021 20:03 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
XWB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:41:
[...]

Dat laatste is eerder de regel aanpassen naar de huidige werkelijkheid. Tevens in de winkels werd men al soepeler met her strikte naleven van het 4 uur vooraf reserveren. Over het algemeen snapt men wel dat er niet teveel mensen in de winkel moeten zijn.

Er is echter 1 grote maar waar ik mijn vraagtekens bij zet. De meivakantie staat voor de deur. Kom alleen naar de winkel als advies en het opvallende advies om drukke winkelstraten te voorkomen zijn een groot risico.

Wellicht dat het goede nieuws over het Jansen vaccin in combinatie met de zeer voorzichtige optimistische prognose van het RIVM de doorslag gaf om dit keer voor het maatschappelijk draagvlak te kiezen.

Voor de zorg is het een hard gelag, ik snap werkelijk ook niet dat ze dit keer dan niet over de zorgbonus begonnen. Zeg dat gewoon toe, de kosten daarvan vallen in het niets met de rest van de crisis. Tekenend voor het beleid wat al jaren wordt gevoerd.

Tweakers Discord

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

tweakduke schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:02:
Er is echter 1 grote maar waar ik mijn vraagtekens bij zet. De meivakantie staat voor de deur. Kom alleen naar de winkel als advies en het opvallende advies om drukke winkelstraten te voorkomen zijn een groot risico.
In de meivakantie zijn de scholen dicht. Dat heeft een zeer gunstige invloed op besmettingen. Denk dat dat ruimschoots funshoppen en drukke winkelstraten compenseert :)

• Number10
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:51:
Het kabinet kan niet alleen het belang van de zorg meenemen, een regering heeft de taak een balans in de samenleving te vinden.
Waarom is de zorgcapaciteit bijna overschreden? Heeft dat iets met die balans te maken? Naar welke kant slaat die al enkele maanden uit volgens jou?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:35

The Legend

*Plop*

eamelink schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:58:
Ik vind dat wel een gekke presentatie van de zaken. De Britse variant houdt andere varianten niet in toom. De Britse variant heeft ervoor gezorgd dat wij maatregelen hebben genomen, die ook die andere varianten in toom houden.
Volgens mij is dat echt een onjuiste conclusie. De maatregelen hebben immers niet voorkomen dat de Britse variant de klassieke variant volledig heeft verdrongen. De Britse variant is nu dominant, wil een andere variant groeien dan moet die dus - onder gelijkblijvende omstandigheden - besmettelijker zijn. Als hij niet veel besmettelijker is, kan een nieuwe variant nooit snel groeien. Het zou dus wel een geluk bij een ongeluk kunnen zijn dat we eerst de Britse variant dominant hebben laten worden (voor zover we daar invloed op hebben gehad), voordat mogelijk veel ziekmakender varianten dat hebben kunnen doen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:54
Number10 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:05:
[...]

Waarom is de zorgcapaciteit bijna overschreden? Heeft dat iets met die balans te maken? Naar welke kant slaat die al enkele maanden uit volgens jou?
Voornamelijk door 10 jaar aan bezuinigingen denk ik.

De maatschappelijke kant is ook belangrijk, daar is echt geen oog voor geweest de laatste maanden. Goed dat die er nu wel is. Door de horeca in de buitenlucht te houden is het aantal besmettingen ook goed in de hand te houden.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:00
hoevenpe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:43:
[...]

Hoe harder er schande wordt gesproken over deze 'correcties', des te effectiever de meute rustig wordt gehouden met een dode mus... 8)
En alleen daarom al is dit een briljante stap. Nederland heeft nu het idee dat er lekker versoepeld is, maar in feite is het maar een hele kleine stap. Hiermee wordt door de overheid tijd gekocht tot begin mei.

Ik ben het wel eens met deze stappen, net wat meer lucht maar eigenlijk vrijwel risicoloos. Het openen van de basisscholen was veel risicovoller, en daar hebben we ook duidelijk effecten van gezien.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
eamelink schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:05:
[...]

In de meivakantie zijn de scholen dicht. Dat heeft een zeer gunstige invloed op besmettingen. Denk dat dat ruimschoots funshoppen en drukke winkelstraten compenseert :)
Dat kan het inderdaad compenseren. De pretparken en dierentuinen blijven nog dicht, het blijft een hele kleine versoepeling.

Tweakers Discord

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
gekkie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:54:
[...]

Dan had je nog één of twee weken kunnen wachten tot een daling zeker was.
Dat had gekund, dat is ook wat het RIVM voorstelde.

Maar de druk is hoog (gaf Rutte ook toe). Al die burgemeesters die aan zijn jasje trekken om de terrassen weer te openen, daar moet je wat mee. Maar er is ook een andere reden om de terrassen te openen:
want ze gaan immers er vanuit dat er dan ook daadwerkelijk een daling te zien is.
Ja, gebaseerd op een model. Tevens zal er meegenomen zijn dat mensen dankzij het mooie weer naar buiten kunnen, en dat we vorige zomer bijna geen bestemmtingen zagen juist omdat mensen buiten waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgHjPErngDscmbGG4N651f-_-Q0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nLt7NJqs1gZY1azkjrr0LC2N.png?f=user_large

Ik denk dat men een gelijkaardig verloop verwacht.

March of the Eagles

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:46

Yucon

*broem*

Wat een vreemde persconferentie. Ze hebben allebei al een paar keer een toch wel vrij ongepaste jolige opmerking gemaakt. Een wat lichtere opmerking tussendoor ok, maar nu vinden ze zichzelf wel heel erg grappig.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:00
Yucon schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:10:
Wat een vreemde persconferentie. Ze hebben allebei al een paar keer een toch wel vrij ongepaste jolige opmerking gemaakt. Een wat lichtere opmerking tussendoor ok, maar nu vinden ze zichzelf wel heel erg grappig.
Het is opvallender dat Hugo niet wist dat 1953 en 1954 al afspraken kunnen maken. Weet hij wel wat er speelt?
Sorry verkeerde topic

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 20-04-2021 20:14 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Number10
  • Niet online
Insert12 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:07:
Voornamelijk door 10 jaar aan bezuinigingen denk ik.
Het probleem groeit exponentiëel bij R>1. Zelfs al klopt je stelling, exponentieel groeiende beddencapaciteit krijg je er niet mee.
De maatschappelijke kant is ook belangrijk, daar is echt geen oog voor geweest de laatste maanden.
Waarom is de R>1? Als er geen oog is voor de de maatschappelijke kant of juist wel?
Goed dat die er nu wel is. Door de horeca in de buitenlucht te houden is het aantal besmettingen ook goed in de hand te houden.
Laten we het hopen. En wat gaat het kabinet doen als we in code zwart komen?

Pagina: 1 ... 93 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.