• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:40
Jovatov schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:06:
[...]

Was ik gisteren nog blij met de eerste dag sinds weken met <200 opnames kliniek, krijgen we vandaag direct het hoogste aantal opnames kliniek van dit jaar...
Ik wilde het gisteren al niet posten, maar ondanks dat ik ook blij was met de cijfers van gisteren had ik wel direct iets van "het is maar 1 dag". Nu moet je ook met deze cijfers vandaag niet direct de andere kant op doorslaan van "paniek", maar de ziekenhuis piek is er gewoon nog niet helaas. Dat de cijfers voor ziekenhuizen en IC-opnames afgelopen week voor het eerst iets stabiliseerden is positief (opnames gemiddeld op 241 per dag, week ervoor 250, IC opnames gemiddeld op 49, week ervoor 51), maar stabiel op een veel te hoog niveau is nog altijd niet goed.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
xzaz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:10:
Er werd toch een 800 op de IC berekend door het RIVM?
Nee

Edit: zie reactie verderop, er is ook een onzekerheidsmarge.

[ Voor 17% gewijzigd door Number10 op 20-04-2021 14:48 ]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12 13:09
Ok, dan heb ik dat fout.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xzaz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:12:
[...]

de discussie zit hem in het feit dat de versoepelingen bijdragen aan meer en of minder besmettingen en meer of minder IC's.
Uiteraard. Maar er speelt ook nog iets van beeldvorming mee.

• Number10
  • Niet online
Nou ja, dat is ook weer niet per se zo.

Iets uitgebreider: er is ook een bandbreedte geprojecteerd rondom een mediaan curve. Wellicht dat je doelt op de max van de curve?

Toevoeging - Zie dia 13 presentatie RIVM:
https://www.tweedekamer.n...r-het-coronavirus-15april

Toevoeging2 - Toelichting tijdens de technische briefing (ik heb bold aangezet):
(...) Daarbij gaat het eigenlijk om de groene lijn die wij, uitgaande van de huidige maatregelen, hebben doorgetrokken tot begin mei. Ik zal u straks nog even laten zien hoe dat verder loopt. De blauwe lijn had zich voorgedaan als er helemaal geen versoepelingen waren geweest; ik doel nu op het openen van de scholen. Het aantal dat de rode lijn laat zien, had zich voorgedaan als we in december en januari niet alle maatregelen hadden genomen. Wat u eigenlijk ziet, is dat we volgens deze voorspelling nu ongeveer op de piek zouden zitten, op het plateau. Dat is misschien ook wat we terugzien in de aantallen. Dat zal natuurlijk met name de komende dagen moeten blijken. Maar ik wil u ook wijzen op de grote onzekerheid. Die wordt weergegeven door het gekleurde vlak. Rechts is die vertaald naar de frequentieverdeling van die onzekerheid. U ziet dat daar een mediane lijn, dus precies de 50%-waarde, doorgetrokken is. Maar de helft van de daadwerkelijke gevallen zal natuurlijk daarboven komen te liggen en de andere helft eronder, en u ziet dat er onzekerheid is.

Nou, dit kunnen we ook doen voor de opnames. Op slide 13 ziet u dat het model die tot nu toe toch heel aardig voorspelt. Ook daar is er de komende tijd een piek, maar die is natuurlijk iets later, omdat men nu eenmaal enige tijd opgenomen is. Maar het heeft eigenlijk dezelfde vorm. U begrijpt dat we dit ook kunnen doen voor de totale ziekenhuisopnames, maar die heb ik er nu even buiten gelaten. (...)

[ Voor 82% gewijzigd door Number10 op 20-04-2021 14:32 ]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 13:40
Wauw! Wat een negatieve dag...😱
Zien we hier misschien de Paas Zondag Spike? Toch even langs de ouders/opa oma... dan zou die ook snel weer moeten weg ebben.. laten we het hopen.

American Express vraagbaak

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Stinger_Ventura schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:20:
[...]

Zien we hier misschien de Paas Zondag Spike? Toch even langs de ouders/opa oma... dan zou die ook snel weer moeten weg ebben.. laten we het hopen.
Ook versoepeling coronaregels voor begrafenissen en rijlessen

Naast het verdwijnen van de avondklok en het onder voorwaarden openen van terrassen, zal het demissionair kabinet vanavond ook een reeks andere versoepelingen aankondigen. Dat melden ingewijden aan de NOS. Zo zouden vanaf 28 april op begrafenissen weer 100 bezoekers welkom zijn. Dat zijn er op dit moment nog 50. Ook gaan de locaties voor theorierijlessen weer open.

Het kabinet wil afspreken dat de Fieldlabevenementen niet meer doorgaan als er in totaal meer dan 900 coronapatiënten op de intensive care liggen. Nu liggen er 823 mensen op de IC.
We kunnen er nog 77 mensen bij hebben hoor.. ongelooflijk dit.

Benieuwd of ze vanavond gaan versoepelen.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-12 09:45

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik hink toch op twee gedachten.

Aan de ene kant begrijp ik er echt niks van dat er versoepelingen worden aangekondigd op dit moment, waarin er nog steeds sprake is van toename in de IC's en ziekenhuizen. De stijging in besmettingen zal toch resulteren in opnames, op dit punt is dit onoverkomelijk. We kunnen best modelleren, maar uit het verleden weten we dat die modellen soms er compleet naast zitten. Met name gedrag is vermoedelijk erg lastig te modeleren en ook aan verandering onderhevig, het opheffen van maatregelen nu zal een andere effect hebben dan in de zomer 2020.

Aan de andere kant, met het aantal prikken dat er in een week wordt gezet op dit moment valt er toch 5 procent weg aan mogelijke opnames, al is dat na een week of 2 pas van toepassing. Sterker, gezien de grootste risicogroep voor een IC opname valt er nog wel meer dan 5 procent per week weg. Als ik dan kijk naar de versoepelingen, ik heb nooit gedacht dat terrassen een bijdrage hadden in de besmettingscijfers, het zou mij zelfs niet verbazen als dit een meer wenselijke situatie is dan thuis afspreken om wat te drinken.

We zullen het gaan meemaken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:39
[...]

Ik voorspelde dat vorige week al. Hier in de buurt reden de auto's (met kinderen/kleinkinderen) bij opa/oma af en aan. En niemand die een mondkapje droeg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

souljah1h schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:24:
[...]

Benieuwd of ze vanavond gaan versoepelen.
Daar hoef je niet benieuwd naar te zijn...

Die geest is al uit de fles...

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-12 14:07
Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:27:
[...]

Ik voorspelde dat vorige week al. Hier in de buurt reden de auto's (met kinderen/kleinkinderen) bij opa/oma af en aan. En niemand die een mondkapje droeg.
Als mondkapjes echt effectief waren om besmettingen te voorkomen en er door mondkapjes minder mensen op de IC terecht waren gekomen, liep iedereen de hele dag met zo'n ding op en was verplichten nergens voor nodig.

Maak je geen illusies dat die dingen veel uithalen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Yaksa
codex schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:25:
Ik hink toch op twee gedachten.

Aan de ene kant begrijp ik er echt niks van dat er versoepelingen worden aangekondigd op dit moment, waarin er nog steeds sprake is van toename in de IC's en ziekenhuizen. De stijging in besmettingen zal toch resulteren in opnames, op dit punt is dit onoverkomelijk. We kunnen best modelleren, maar uit het verleden weten we dat die modellen soms er compleet naast zitten. Met name gedrag is vermoedelijk erg lastig te modeleren en ook aan verandering onderhevig, het opheffen van maatregelen nu zal een andere effect hebben dan in de zomer 2020.

Aan de andere kant, met het aantal prikken dat er in een week wordt gezet op dit moment valt er toch 5 procent weg aan mogelijke opnames, al is dat na een week of 2 pas van toepassing. Sterker, gezien de grootste risicogroep voor een IC opname valt er nog wel meer dan 5 procent per week weg. Als ik dan kijk naar de versoepelingen, ik heb nooit gedacht dat terrassen een bijdrage hadden in de besmettingscijfers, het zou mij zelfs niet verbazen als dit een meer wenselijke situatie is dan thuis afspreken om wat te drinken.

We zullen het gaan meemaken.
Het zal alleen maar tot een stijging leiden. Je denkt toch niet dat iedereen die nu thuis afspreekt om wat te drinken dat nu op het terras gaat doen? Het wordt eerder een en, en, situatie. En thuis afspreken en (nu het weer mag) op het terras. Dubbelop dus.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12 17:28
IJzerlijm schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:08:
[...]

In Engeland gaan ze tests doen hiervoor.

https://www.reuters.com/w...navirus-again-2021-04-18/

[...]

Met een Regeneron behandeling die klaar ligt is het risico vrijwel nul dat deze deelnemers er zwaar ziek van worden. Als het Donald Trump, de ongezondste man ter wereld kan genezen kan het zeker hier.
Is daar op daar tot op heden nog geen onderzoek naar gedaan? Ergens vind ik het wel bijzonder dat dergelijke onderzoeken nu pas starten, de pandemie is slechts pas een jaar aan de gang.

Volgens Sanquin is is het aantal mensen dat een significant hoeveelheid anti stoffen in het bloed heeft van de eerste golf nog op een hoog niveau, ik meende iets van 95%.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:30:
Het wordt eerder een en, en, situatie. En thuis afspreken en (nu het weer mag) op het terras. Dubbelop dus.
Met de eindtijd van 18u krijg je dat, het is een mooie tijd voor spreekwoordelijke BBQ in de achtertuin of even langs de supermarkt en met een fles rose en eten het park in?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Yaksa
Stoney3K schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:28:
[...]

Als mondkapjes echt effectief waren om besmettingen te voorkomen en er door mondkapjes minder mensen op de IC terecht waren gekomen, liep iedereen de hele dag met zo'n ding op en was verplichten nergens voor nodig.

Met die opmerking over mondkapjes bedoelde ik natuurlijk ook dat er geen anderhalve meter afstand gehouden werd. In een auto is dat sowieso al onmogelijk. En mondkapjes doen wel degelijk wat. Zeker wanneer je drager bent.

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12 16:32

Sagat

Is pappa x2!

DevWouter schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:05:
[...]

Bij 50% blijft de helft van je bevolking vatbaar en om het virus uit te roeien schat men dat er een groepsimmuniteit moet zijn van ongeveer 80%. Dus je hebt zolang het virus ergens bestaat nog maatregelen nodig die de overige 30% kan overbruggen.

Bron: https://www.who.int/news-...ty-lockdowns-and-covid-19
Even inhaken op de 50%, het was toch zo dit niet geïnterpreteerd moest worden als, 'je hebt 50% kan om ziek te worden en 50% kans wel', maar dat je dus 50% minder ziek wordt en je risico op de mate van ziek zijn en gevolgen hiervan een stuk beperkter word. Over besmettelijkheid na vaccinatie kunnnen we nog steeds geen keiharde uitspraken doen, maar als deze ook al minder wordt, wat volgens mij wel in de lijn der verwachting ligt......zou het ook al helpen.

Mijn idee zou dan zijn om met dit vaccin aan de onderkant te beginnen bij de jonge mensen, die kunnen dan weer eerder met hun leven beginnen met leeftijds genoten
Zelfs al er dan toch Covid zou onstaan, zou dat in de meeste gevallen nu vrij weinig serieuze gevolgen hebben, laat staan als daar dus nog een 50% effectiviteit van het virus weggenomen wordt.

Wel zullen de jongeren dan nog steeds rekening moeten houden met ongevaccineerde ouderen en kwetsbaren......die dat zelf ook moeten weten, dus waarbij je dan zou verwachten dat er (eventueel met extra awareness campagnes) ook duidelijk moet zijn dat ze (zowel jongeren, ouderen en kwetsbaren) nog moeten opletten.

En ja dan zul je dan later een booster willen geven om het percentage omhoog te krikken, maar met alle ontwikkelingen die er zijn met brazliaanse, ZA, filipijnse en nu indiaanse variant, lijkt me de kans hierop zelfs met effectievere vaccins toch al iets om rekening mee te houden.

TLDR:
Niet uitsluitend 50%, maar als aanvulling op de huidige vaccncatie strategie, plus mensen die al covid gehad hebben, en later boosters. ga je dan sneller naar een betere situatie.

Het enige nadeel wat ik zelf al zie, is long covid, juist bij jongeren is dit natuurlijk extra ingrijpend, maar goed ik heb geen bron, maar van wat je hoor en leest is dat (gelukkig) meer een uitzondering dan het standaard traject....?

10 second ninja DONE

• Yaksa
Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:31:
[...]

Is daar op daar tot op heden nog geen onderzoek naar gedaan? Ergens vind ik het wel bijzonder dat dergelijke onderzoeken nu pas starten, de pandemie is slechts pas een jaar aan de gang.

Volgens Sanquin is is het aantal mensen dat een significant hoeveelheid anti stoffen in het bloed heeft van de eerste golf nog op een hoog niveau, ik meende iets van 95%.
Normaal duurt het ook slechts 4 jaar om een goed getest vaccin op de markt te brengen.

• Stoney3K
Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:32:
[...]En mondkapjes doen wel degelijk wat. Zeker wanneer je drager bent.
Alleen als het om medische mondkapjes gaat. Je weet wel, die dingen die voor iedereen verboden waren behalve zorgpersoneel.

Die snotlappen houden hooguit een paar druppels tegen, maar dat zou ook al moeten gebeuren met de "hoest en nies in je elleboog".

Waarom denk je dat er überhaupt de noodzaak was om ze te verplichten? Dat is puur voor het theater, niets anders.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

hoevenpe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:32:
[...]

Met de eindtijd van 18u krijg je dat, het is een mooie tijd voor spreekwoordelijke BBQ in de achtertuin of even langs de supermarkt en met een fles rose en eten het park in?
En creëer je toch weer reisbewegingen daarmee. Ik snap wel dat ze 18:00 doen, omdat je dan de "avondeters" hebt, maar op een mooie dag gaan mensen daarna idd naar het park of een BBQ doen oid.

Elect a clown, expect a circus.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:05
MikeyMan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:27:
[...]

Daar hoef je niet benieuwd naar te zijn...

Die geest is al uit de fles...
Publieke opinie, meer niet. maar we kunnen volgende week wel lekker op het terras zitten, terwijl het zorgpersoneel zijn mei-vakantie gedag kan zeggen :)

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:32:
[...]

Met die opmerking over mondkapjes bedoelde ik natuurlijk ook dat er geen anderhalve meter afstand gehouden werd. In een auto is dat sowieso al onmogelijk. En mondkapjes doen wel degelijk wat. Zeker wanneer je drager bent.
Mits je ze goed gebruikt, niet alleen de mond of neus bedekt, elke drie/vier uur een schone op doet, goede draagt (niet van die lapjes stof) etc.
Geen spatschermen of van die plastic dingen die je nog wel eens ziet zoals Afbeeldingslocatie: https://www.24pharma.nl/media/catalog/product/cache/10/small_image/300x/eed4690cac6842a3b115e8f6f2f8a8bd/p/l/plastic_mondkapjes_3.jpg

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:27:
[...]

Als opa en oma zijn ingenet en ouders nog onder de 40 zijn lijkt mij dit geen enkel probleem.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07
Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:31:
Heb je daar een bron voor?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PiB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:37:
[...]

Als opa en oma zijn ingenet en ouders nog onder de 40 zijn lijkt mij dit geen enkel probleem.
Er lijkt van alles geen enkel probleem.

En toch liggen de ziekenhuizen steeds voller.

Ra, ra, politiepet... 8)7

• PiB

PiB

stylezzz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:35:
[...]

Publieke opinie, meer niet. maar we kunnen volgende week wel lekker op het terras zitten, terwijl het zorgpersoneel zijn mei-vakantie gedag kan zeggen :)
*knip* en zo kan je alles wegrelativeren, maar dat is nou niet echt een goede discussietechniek (ookwel bekend als whataboutism

[ Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 20-04-2021 15:57 ]

• Moi_in_actie
Stoney3K schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:28:
[...]

Dat die dingen geen wondermiddel zijn, dat klopt. Maar realiseer je ook dat op de plekken waar de meeste/veel besmettingen nog altijd plaatsvinden er vrijwel nooit mondkapjes gebruikt worden (thuis met het gezin, mensen op bezoek, op kantoor, kleine kinderen op school). Niet dat (het gebrek aan) mondkapjes daar dan het enige probleem zijn, zeker niet, geen of te weinig afstand houden is veruit het grootste probleem samen met simpelweg lang samen in een ruimte zitten met niet adequate ventilatie.

Het blijft daarom ook lastig om te zeggen of en zo ja, in hoeverre, mondkapjes een positief effect hebben. Ik schat dat het wel een positief effect heeft, met name omdat er altijd wel mensen zijn die bewust of onbewust besmet toch vrolijk boodschappen gaan doen. De kans dat zij dan veel daar verspreiden is dan een stuk geringer, maar zeker niet 0.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]Wauw! Wat een negatieve dag...😱
Als je kijkt naar de eerste ziektedag, dan ligt de piek van de afgelopen 3 maanden op dinsdag 6 en woensdag 7 april, precies na het paas weekend dus.

Het versoepelen blijft "spannend", maar de vakantie komt er ook aan, dus dan zijn de basisscholen dicht en dat remt de verspreiding dan juist weer.
Ik denk dus i.c.m. buiten versoepelen dat het net kan, volgens mij had het allebei rond de 10% impact op de R, dus dat zou tegen elkaar weggestreept worden.
Aangezien besmettingen via jong naar oud gaan, worden hopelijk de meest kwetsbaren/ouderen pas eind mei besmet, en dan heeft iedereen boven de 60 al minstens 1 prik gehad en een vrij groot gedeelte al 2 prikken.

• stylezzz
Jezelf over de kop werken naar een burnout? Of als kok in de horeca (tijdelijk) ander werk doen? getuige dat we inmiddels tientallen ex-horeca medewerkers hier hebben rondlopen denk ik dat die keuze erg makkelijk is.

[ Voor 22% gewijzigd door ZieMaar! op 20-04-2021 15:57 ]

• Stoney3K
Moi_in_actie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:39:
[...]

Het blijft daarom ook lastig om te zeggen of en zo ja, in hoeverre, mondkapjes een positief effect hebben. Ik schat dat het wel een positief effect heeft, met name omdat er altijd wel mensen zijn die bewust of onbewust besmet toch vrolijk boodschappen gaan doen. De kans dat zij dan veel daar verspreiden is dan een stuk geringer, maar zeker niet 0.
Ik denk ook dat het probleem niet ligt in het gebruik van mondkapjes, maar in het verplichten daarvan. Juist doordat het verplicht is krijg je dat mensen de meest gekke trucs uithalen om maar het minimale te doen wat voor een "mondkapje" door kan gaan.

Terwijl, als je het niet verplicht, die dingen veel verstandiger gebruikt worden, misschien in mindere aantallen, maar wel effectiever.

• Number10
  • Niet online
codex schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:25:
We kunnen best modelleren, maar uit het verleden weten we dat die modellen soms er compleet naast zitten. Met name gedrag is vermoedelijk erg lastig te modeleren en ook aan verandering onderhevig, het opheffen van maatregelen nu zal een andere effect hebben dan in de zomer 2020.
Voor zover ik weet zitten 'die modellen' er doorgaans niet 'compleet naast', maar zien en horen mensen vooral wat ze willen horen en dat is niet per se in overeenstemming met de projectie. Maar je gebruikt gelukkig ook het woord 'soms' en niet 'doorgaans'.

Een IC bedbezetting die ruim boven de huidige ligt zat volgens dia 13 wel in de uitkomst van de voorspelling (op dat moment dus) bij de technische briefing op 15 april jl.:

Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
Stoney3K schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:41:
Ik denk ook dat het probleem niet ligt in het gebruik van mondkapjes, maar in het verplichten daarvan. Juist doordat het verplicht is krijg je dat mensen de meest gekke trucs uithalen om maar het minimale te doen wat voor een "mondkapje" door kan gaan.
En het lijkt erop dat het mondkapje in het dagelijks leven als alternatief voor de 1,5m afstand wordt gezien. Onderlinge afstanden in bijv. de supermarkt zijn weer terug bij af.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:03
stylezzz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:41:
[...]

Jezelf over de kop werken naar een burnout? Of als kok in de horeca (tijdelijk) ander werk doen? getuige dat we inmiddels tientallen ex-horeca medewerkers hier hebben rondlopen denk ik dat die keuze erg makkelijk is.
Daar voor hoef je echt niet in de zorg te werken, het is behoorlijk druk bij de meeste bedrijven (ook als ik het zo om me heen hoor). :+

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-12 14:12

Sorcerer8472

Mens sana?

PiB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:59:
[...]

Juist als je de klimaatcrisis wil stoppen is de enige échte oplossing een reductie van het aantal mensen op aarde.

Wat hebben alle warmtepompen en elektrische autos voor zin als de komende 30 jaar de wereldbevoolking met bijna 50% toeneemt?

In dat kader kun je beter helemaal geen maatregelen nemen en de natuur zijn werk laten doen. MAar ik ben mij ervan bewust dat dit een zeer inpopulaire optie is.
Je houdt jezelf voor de gek. Minder mensen is een excuus zodat je zelf niets hoeft te veranderen. Het is sowieso het ultieme individualisme. Warmtepompen en elektrische auto's zijn niet genoeg. We moeten van alle fossiele brandstoffen af. Dat kan prima maar dat kost wel een investering. Maar dat is off-topic hier.

Dat we een keer grondig dingen moeten veranderen lijkt me duidelijk: klimaatproblematiek draagt voor een zeer groot deel bij aan verspreiding van zoönosen. Maar ik heb het idee dat ik toch tegen dovemansoren spreek en niet voor niets dus dat ik bezig ben met voorbereidingen om naar een positievere plek te emigreren :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Bah matige cijfers vandaag zeg, daarnaast ook totaal geen vaccinatie effect te zien met uitzondering van 75+
Persoonlijk had ik nooit het geloof dat we nogmaals naar een kritieke situatie op de IC zouden gaan, maar ik ben nu een stuk minder positief....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNTlUsdDGB4cZDrxyDCYryMeUf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pWuW1OX13kGPucXlI5MTvmkQ.png?f=fotoalbum_large

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

JanHenk schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:17:
[...]

Even daargelaten of dat bewust is of niet, dit is inmiddels wel wat mensen steeds meer beginnen te ervaren en het is mede de reden dat er een groeiende weerstand is tegen de coronamaatregelen. Ironisch genoeg is dat juist weer het individualisme dat begint boven te drijven, terwijl dat ons min of meer ook hier in deze crisis heeft gebracht. In een wat meer sociaalliberaal maatschappij zou dat niet hoeven gebeuren.
Het is niet gek dat dat komt bovendrijven: als je ziet dat niemand anders voor jou zorgt dan moet je noodgedwongen maar voor jezelf zorgen!!
In een sociale maatschappij zouden we grote vermogensongelijkheid niet laten gebeuren en ook de winnaars/verliezers-mentaliteit als gevolg van de coronamaatregelen niet accepteren. Ik ken ondernemers die a.g.v. de maatregelen gouden tijden kennen. Ik ken er ook die hun zaak kunnen sluiten. Met beide situaties groeit de ongelijkheid.

Waar is de solidariteits-afdracht van ondernemingen die gouden tijden kennen, bijvoorbeeld? Waarom onteigenen we als VN niet het intellectueel eigendom van clubs als Pfizer m.b.t. die ene vaccin?

Is het wel echt crisis?
Het is wel crisis, alleen we lossen het op een individualistische manier op. De een leidt er minder onder dan de ander. De werknemer die het lekker vindt om thuis in alle rust te werken leeft op, het gezelschapsdier komt in een depressie terecht. De maatregelen zijn er voor gemiddelde personen die niet bestaan.
Ik ben het met je eens, ik zie de omslag voorlopig totaal niet. Ik vind de reactie wel stoer, maar voorlopig kan ik me dat helemaal niet veroorloven als zelfstandige én nota bene werkgever. Bovendien ben ik gehecht aan mijn omgeving.
Ergens ben ik ook wel aan m'n omgeving gehecht, en ik zit in de situatie dat het nu wel kan. En het is wel heel spannend hoor, om hier zo veel achter te laten, maar ik heb het gevoel dat we echt in een ongezonde samenleving zitten en dat dat na de crisis wellicht alleen nog maar erger gaat worden.

• raptorix
[...]

Ik ben eerder bang voor een Ramadan spike, als dat zo is dan gaan we nog wat beleven de komende weken....

• Moi_in_actie
[...]

Terwijl, als je het niet verplicht, die dingen veel verstandiger gebruikt worden, misschien in mindere aantallen, maar wel effectiever.
Ik denk dat je met een dergelijke zelfredzaamheid om het maar te noemen, een te hoge pet op hebt van het gros van de mensen. Als ik nu in de supermarkt kijk, heeft 99.99% van de mensen een mondkapje op. Zeg 10% gebruikt het enigszins verkeerd, zijnde neus er bovenuit of wat dan ook. Maar dit schaadt die persoon zelf meer dan anderen om zich heen.
Waren ze in winkels niet verplicht, zou het mij verbazen als 30 of 40% van de mensen een mondkapje zou gebruiken. Alle mensen die er weinig/geen nut van inzien in ieder geval niet, mensen die denken dat het ze weinig zal doen als ze besmet raken (jongeren met name) ook niet, mensen die de intentie wel hadden maar het ding vergeten en dan maar even zonder de winkel in gaan onder het mom van "ach deze ene keer..." en zo nog heel wat meer mensen.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Number10 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:50:
[...]

Als je hier het laatste woord had vervangen door iets anders, dan zou het afhankelijk van je keuze misschien kloppen. Maar bij een probleem dat (exponentiëel) groeit is het effect van een grotere capaciteit onder het huidige beleid van sturen op zorgcapaciteit vooral dat er meer mensen ziek worden voordat er maatregelen worden genomen. Er komt altijd een verzadigingspunt als er maar genoeg mensen zijn die ziek genoeg kunnen worden.
Dat klopt wel: als je stuurt op zorgcapaciteit dan is dat altijd een probleem. In een beginsituatie waarin men verstandig handelt kan het wel de capaciteit zijn die nodig is om een eerste golf op te vangen. Zie wat er vorig jaar maart gebeurde. Ik denk wel dat het wat uit kan maken dus.

Je zag nu ook al dat het soms bij een gewone griepgolf erg vol kon raken. We moeten bij zorg niet zo op het randje gaan zitten.

• Stoney3K
Moi_in_actie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:56:
[...]

Ik denk dat je met een dergelijke zelfredzaamheid om het maar te noemen, een te hoge pet op hebt van het gros van de mensen. Als ik nu in de supermarkt kijk, heeft 99.99% van de mensen een mondkapje op. Zeg 10% gebruikt het enigszins verkeerd, zijnde neus er bovenuit of wat dan ook. Maar dit schaadt die persoon zelf meer dan anderen om zich heen.
Waren ze in winkels niet verplicht, zou het mij verbazen als 30 of 40% van de mensen een mondkapje zou gebruiken. Alle mensen die er weinig/geen nut van inzien in ieder geval niet, mensen die denken dat het ze weinig zal doen als ze besmet raken (jongeren met name) ook niet, mensen die de intentie wel hadden maar het ding vergeten en dan maar even zonder de winkel in gaan onder het mom van "ach deze ene keer..." en zo nog heel wat meer mensen.
In de supermarkt is het effect ook maar heel beperkt omdat de onderlinge exposure-tijd erg kort is, je staat immers maar een minuut bij elkaar voor het schap.

Als je in het OV kijkt dan is de houding wat betreft die mondkapjes echt heel anders. Daar wordt veel meer 'gefoeteld' omdat je hem een half uur op hebt terwijl er binnen een straal van 2 meter niemand op een stoel zit.

• stylezzz
FabianGTI schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:50:
[...]

Daar voor hoef je echt niet in de zorg te werken, het is behoorlijk druk bij de meeste bedrijven (ook als ik het zo om me heen hoor). :+
Haha... ja ik heb ook wel wat extra werkdruk gekregen het afgelopen jaar. Aan de andere kant heeft het aantal ziekenhuisopnames niet direct invloed daarop ;)

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 13:08
Het nieuwsbericht van RIVM laat eigenlijk een geheel negatief beeld zien, op de ziekenhuisopnames na, maar daar is kennelijk een storing geweest waardoor niet alles is meegenomen.

Wie nu op stichting-nice.nl kijkt ziet ook dat er flink veel is bijgekomen voor afgelopen week waardoor nu daar ook een nieuwe piek is ontstaan voor gisteren qua bezetting...

[ Voor 8% gewijzigd door Jovatov op 20-04-2021 15:07 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:46

Yucon

*broem*

Maastricht kijkt al flink vooruit..
Twitter
Mail
Read later
De coronamaatregelen in de binnenstad van Maastricht worden verlengd. Zo blijven de looplijnen en de informatieborden tot en met 31 december van kracht.

Wanneer de huidige lockdown wordt versoepeld of wordt opgeheven, is de verwachting dat een groot aantal bezoekers de binnenstad zal willen bezoeken", zegt wethouder John Aarts. "Dit is goed voor de ondernemers. Het is tegelijkertijd van belang ervoor te zorgen dat Maastricht dan een veilige stad is om te bezoeken. Vanuit dit perspectief gezien is het gewenst de maatregelen te continueren."
Dit is een beetje waar voor gewaarschuwd werd. Blijkbaar vinden bestuurders het wel een prettig en veilig gevoel om maatregelen aan te houden. Je zou immers maar eens afgerekend worden op het afschaffen ervan.

https://www.1limburg.nl/c...verlengd?context=topstory

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-12 18:09
raptorix schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:53:
Bah matige cijfers vandaag zeg, daarnaast ook totaal geen vaccinatie effect te zien met uitzondering van 75+
Persoonlijk had ik nooit het geloof dat we nogmaals naar een kritieke situatie op de IC zouden gaan, maar ik ben nu een stuk minder positief....
Vaccinatie-effect wat ik gisteren zag: https://twitter.com/Yoric...84165040442408974/photo/1

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 14:16
De besmettingen etc geven weinig reden tot vreugde. Maar de kiemsurveillance wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAzTowDhfwiOgifskRePV5rRP9Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V5YG4Uuw5MFgFw9ccBhK3WJM.png?f=user_large

De opmars van de (onderling zeer verwante) SA en BRA P1 variant lijkt niet door te zetten. Het lijkt of deze varianten een R-waarde hebben die vergelijkbaar is met de Engelse variant. Ze vestigen zich en behouden hun aandeel, maar weten dat niet hard uit te breiden.

Voor de SA variant is dat beeld al in wek 6 ontstaan, voor de P1 variant was het heel spannend toen we een onafgebroken groei zagen, maar nu begint hetzelfde beeld af te tekenen.

De kans op een vierde golf lijkt hiermee fors te dalen.

• raptorix
Jawel, maar doelde er meer op dat je vaccinatie effect nog niet ziet qua IC bezetting, en dat is wat nu het meest cruciaal is.

• Mrjraider
  • Niet online
raptorix schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:19:
[...]

Jawel, maar doelde er meer op dat je vaccinatie effect nog niet ziet qua IC bezetting, en dat is wat nu het meest cruciaal is.
Volgens mij zie je dat wel omdat de leeftijd van de patiënten verschuift. Van wat ik begreep liggen er relatief "jonge" mensen in omdat zij nog NIET gevaccineerd zijn terwijl de oudere-kwetsbare dat intussen wel is.

Totdat er een goede vaccinatiegraad/dekking is verwacht ik dat er pieken in het ziekenhuis komen waarbij de leeftijdsgroep steeds iets mee verschuift met de leeftijd en groepen die gevaccineerd zijn.

• joppe113
  • Laatst online: 15-12 10:03
Ik spreek je niet tegen hoor, maar het hoe zie je dat dan? Ik bedoel, er worden toch door het vaccineren niet meer jongeren erstiger ziek?
Mrjraider schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:21:
[...]

Volgens mij zie je dat wel omdat de leeftijd van de patiënten verschuift. Van wat ik begreep liggen er relatief "jonge" mensen in omdat zij nog NIET gevaccineerd zijn terwijl de oudere-kwetsbare dat intussen wel is.

Totdat er een goede vaccinatiegraad/dekking is verwacht ik dat er pieken in het ziekenhuis komen waarbij de leeftijdsgroep steeds iets mee verschuift met de leeftijd en groepen die gevaccineerd zijn.

• Moi_in_actie

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:09
joppe113 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:22:
Ik spreek je niet tegen hoor, maar het hoe zie je dat dan? Ik bedoel, er worden toch door het vaccineren niet meer jongeren erstiger ziek?

[...]
Omdat er relatief meer mensen in die leeftijd besmet raken, waardoor het percentage dat in het ziekenhuis kan belanden ook toeneemt.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• t_captain
raptorix schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:19:
[...]

Klopt. IC bezetting is een hele trage indicator. Patienten belanden vaak met vertraging op de IC en dan zit er nog een ligdagen-effect in..

Wekelijkse getallen in a nutshell:

* positieve tests: +5%
* gecorrigeerd voor meer/minder uitgevoerde tests: +5% (aantal uitgevoerde tests isongeveer vlak)
* opnames verpleegafdeling: -12%
* opnames IC: -2%

Het lijkt dat vaccinatie wel een effect sorteert, maar momenteel zien we het vooral op de verpleegafdeling en nog niet op de IC.

Ik kan de getallen van NICE pakken. Stukje smoothing eroverheen om weekdagen patronen uit te vlakken en dan proberen een curve te fitten die een piek representeert.

Die pieken liggen ongeveer als volgt:
* verpleegafdeling nieuwe opnames: 4 april
* verpleegafdeling bezetting: 9 april
* IC nieuwe opnames: 17 april
* IC bezetting: (piek nog niet helemaal bereikt)

[ Voor 19% gewijzigd door t_captain op 20-04-2021 15:53 ]

• raptorix
[...]

Dit grafiekje maak ik dagelijks, ik zou willen dat je gelijk had......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMnCfz6nJtrxBZML-rbsMiHhMA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zXSd4nwjBZYHs9tBmGwaoCiO.png?f=fotoalbum_large

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
joppe113 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:22:

[...]
Je geeft aan dat je het vaccinatieeffect niet ziet. Als vaccinatie geen effect zou hebben, zou het echter best wel eens zo kunnen zijn dat er relatief(niet absoluut) minder jongeren op de IC waren geweest (en absoluut meer ouderen). Het gegeven dat er relatief meer jongeren zijn, kan dus wijzen op een effect van vaccinatie in de gevaccineerde ouderen->een vaccinatieeffect is in dat geval zichtbaar.
Hierboven is dan weer te zien dat het allemaal (niet genormaliseerd voor de bevolking) allemaal niet zo duidelijk is

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 20-04-2021 15:28 ]

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12 08:11
Licht hoger dan vorige week dinsdag, maar niet schrikbarend. De 'hernieuwde groei na de paasdip' lijkt zo alweer behoorlijk af te vlakken. Niet te vroeg juichen natuurlijk, maar ik begin met het huidige vaccinatietempo en de over het algemeen afvlakkende cijfers toch weer voorzichtig positief te worden over komende zomer.

• Number10
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:57:
[...]

Dat klopt wel: als je stuurt op zorgcapaciteit dan is dat altijd een probleem. In een beginsituatie waarin men verstandig handelt kan het wel de capaciteit zijn die nodig is om een eerste golf op te vangen. Zie wat er vorig jaar maart gebeurde. Ik denk wel dat het wat uit kan maken dus.

Je zag nu ook al dat het soms bij een gewone griepgolf erg vol kon raken. We moeten bij zorg niet zo op het randje gaan zitten.
Ja, mee eens, je hebt wel een 'veiligheidsbuffer' nodig om een zekere onvoorspelbaarheid op te vangen. Dan hou je wel steeds discussie over de kosten daarvan in afwachting van een eventuele calamiteit en dat is dus een politiek besluit (waar het optimum ligt weet ik niet).

Maar mijn punt was vooral dat de uitgestelde zorg als je het mij vraagt het gevolg is van te laat ingrijpen. Met precies dezelfde maatregelen die we nu uiteindelijk toch hebben genomen. Zie bijvoorbeeld deze curve:

https://ourworldindata.or...breaks=false&country=~NLD

In maart 2020 zou je nog kunnen zeggen dat het ons overkwam (ook niet helemaal waar gezien China en Italië). Maar daarna zijn we naar vrijwel nul gezakt medio juli. Na juli 2020 was het bij iedereen in de maatschappij dus bekend (of het had bekend kunnen zijn) dat de IC capaciteit vanzelf weer een keer bereikt ging worden bij R>1. Dus konden de huidige maatregelen die ons nu een R rond de 1 opleveren ook al vroeg genomen worden en dat zou een R<1 hebben opgeleverd.

Waarom is dat niet gedaan?

Nu versoepelen is volgens mij dus een risico op nog meer uitgestelde zorg om maar wat te noemen. Ik snap de maatschappelijke wens, maar ben er geen voorstander van zoals je begrijpt.

• Mrjraider
  • Niet online
raptorix schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:26:
[...]

[Afbeelding]
Hmmm ik meende toch daarstraks een artikel tegen te komen waarin stond dat er een verschuiving was :?

• raptorix
Overigens zie je het wel op de IC, maar alleen in de categorie 75+, hou er echter rekening mee dat het hier om relatief kleine aantallen gaat waardoor er wat statistische afwijking in kan zitten, ik denk het echter wel te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LezU7HO06yt-5gCAyQVyTQ1Vpos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8BTvZZd2wbbrKTQq3VxbNELg.png?f=fotoalbum_large

• raptorix
Mrjraider schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:28:
[...]

Hmmm ik meende toch daarstraks een artikel tegen te komen waarin stond dat er een verschuiving was :?
Er was een hoogleraar die dat beweerde, dat er nu ook heel veel jongeren liggen, ik heb dat uitgezocht, en het aantal jongeren is eigenlijk vrij contstant, namelijk 4-6% als je de 40- bekijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VA-QJX3qLDb2Vj8evseQAeARYug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EG2QNnND88xN074GmzEIfB6q.png?f=fotoalbum_large

• Rannasha
  • Laatst online: 21-12 20:21

Rannasha

Does not compute.

[...]

[Afbeelding]
Het effect zie je toch vrij duidelijk? Vorig jaar zie je dat de groep 70+ min of meer gelijk loopt qua aantallen met de groep 60-70 (en er vrijwel de hele tijd iets boven zit), maar in januari duikt de 70+ lijn onder de 60-70 lijn en gaat er steeds verder vanaf liggen. Inmiddels komt deze lijn alweer in de buurt van de volgende om door ingehaald te worden.

Overigens is dit niet de meeste ideale manier om te visualiseren welke leeftijdsgroepen de IC opvullen. Hiervoor kun je beter een grafiek maken die het relatieve aandeel van iedere leeftijdsgroep laat zien. Daaruit zul je ongetwijfeld opmaken dat het percentage 70+'ers sinds het begin van het jaar langzaam maar gestaag daalt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Yaksa
[...]

Nederlanders zijn wereldkampioen in het verzinnen van uitvluchten om onder een 'verplichting' uit te komen. De oorzaak ligt nooit bij hunzelf, altijd bij een ander.

• raptorix
Rannasha schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:33:
[...]

Het effect zie je toch vrij duidelijk? Vorig jaar zie je dat de groep 70+ min of meer gelijk loopt qua aantallen met de groep 60-70 (en er vrijwel de hele tijd iets boven zit), maar in januari duikt de 70+ lijn onder de 60-70 lijn en gaat er steeds verder vanaf liggen. Inmiddels komt deze lijn alweer in de buurt van de volgende om door ingehaald te worden.

Overigens is dit niet de meeste ideale manier om te visualiseren welke leeftijdsgroepen de IC opvullen. Hiervoor kun je beter een grafiek maken die het relatieve aandeel van iedere leeftijdsgroep laat zien. Daaruit zul je ongetwijfeld opmaken dat het percentage 70+'ers sinds het begin van het jaar langzaam maar gestaag daalt.
Eens, zou die wel kunnen maken want heb die Cohort aantallen in mijn sheet, ik had hem wel gemaakt om te berekenen wat de kans is om op de IC te komen. Overigens is het "afgeleide" data en eigenlijk alleen bedoeld om de trend te zien, immers dit is IC bezetting, dus ik kan niet helemaal alles afleiden, als er er vandaag 8 mensen in de groep 40- zitten en morgen ook, kan het best zo zijn dat er 2 zijn bijgekomen, en 2 zijn weggegaan.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-12 18:09
[...]

Dat lees ik ook. Degene van die link heeft ook leeftijdspreiding besmettingen. De top zit bij 0-30. En je leest ook wel eens mensen uit 40-50 maar ook rond 25 in ziekenhuis.

• Yaksa
t_captain schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:10:
De besmettingen etc geven weinig reden tot vreugde. Maar de kiemsurveillance wel.

[Afbeelding]

De opmars van de (onderling zeer verwachte) SA en BRA P1 variant lijkt niet door te zetten. Het lijkt of deze varianten een R-waarde hebben die vergelijkbaar is met de Engelse variant. Ze vestigen zich en behouden hun aandeel, maar weten dat niet hard uit te breiden.

Voor de SA variant is dat beeld al in wek 6 ontstaan, voor de P1 variant was het heel spannend toen we een onafgebroken groei zagen, maar nu begint hetzelfde beeld af te tekenen.

De Indiase variant is hier nog niet meegenomen. Ik lees toch wel redelijk verontruste berichten hieromtrent.
Als voorbeeld dit bericht

• raptorix
Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:33:
[...]

Nederlanders zijn wereldkampioen in het verzinnen van uitvluchten om onder een 'verplichting' uit te komen. De oorzaak ligt nooit bij hunzelf, altijd bij een ander.
Helemaal eens, nog steeds die discussies bij winkels: Ik hoef geen mandje, want ik hoef maar 1 ding te halen, en nog steeds snappen mensen niet dat het niet de bedoeling is om met ze tweeen boodschappen te doen, gister een jong stel: Yes allebei netjes een mandje, zoals het moet, het is letterlijk wat die jongen zei....

• raptorix
Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:38:
[...]

De Indiase variant is hier nog niet meegenomen. Ik lees toch wel redelijk verontruste berichten hieromtrent.
Andere varianten kunnen alleen een probleeem vormen als de vaccins compleet niet zouden werken daarop, echter die kans is klein, binnen 2 maanden hebben we voldoende immuniteit, ik zou me niet te veel zorgen maken hierover, ik maak me eigenlijk alleen druk over de IC waar de situatie nu feitelijk al Zwart is.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Number10 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:27:
[...]

Ja, mee eens, je hebt wel een 'veiligheidsbuffer' nodig om een zekere onvoorspelbaarheid op te vangen. Dan hou je wel steeds discussie over de kosten daarvan in afwachting van een eventuele calamiteit en dat is dus een politiek besluit (waar het optimum ligt weet ik niet).
Het grappige is dan als je het vergelijkt met wat de pandemie nu sociaal gezien allemaal kost. Dat is zo extreem veel meer dan hogere zorgcapaciteit...
In maart 2020 zou je nog kunnen zeggen dat het ons overkwam (ook niet helemaal waar gezien China en Italië). Maar daarna zijn we naar vrijwel nul gezakt medio juli. Na juli 2020 was het bij iedereen in de maatschappij dus bekend (of het had bekend kunnen zijn) dat de IC capaciteit vanzelf weer een keer bereikt ging worden bij R>1. Dus konden de huidige maatregelen die ons nu een R rond de 1 opleveren ook al vroeg genomen worden en dat zou een R<1 hebben opgeleverd.

Waarom is dat niet gedaan?
Eerder maatregelen opleggen had gezorgd voor een lagere zorgbelasting. Als we dat hadden gedaan dan hadden we misschien ook wel R=1 gehad ongeveer nu, maar dan was er meer speelruimte qua maatregelen om erachter te komen wat wel en niet kan. Nu is elk foutje fataal dus nu is die ruimte er nauwelijks, en dat komt door de enorme risico's die we in feite dit najaar hebben genomen door maar niet in te grijpen bij de situatie waarvan wekenlang duidelijk was dat ze erger werd.

[/quote]Nu versoepelen is volgens mij dus een risico op nog meer uitgestelde zorg om maar wat te noemen. Ik snap de maatschappelijke wens, maar ben er geen voorstander van zoals je begrijpt.
[/quote]
Ik snap het helemaal hoor. Zelf heb ik behoorlijk wat mentale last van alle maatregelen dus mijn mening over wat we zouden moeten doen is anders. Ik had heel graag een hardere strengere lockdown gezien met name eind vorig jaar, dan hadden we nu veel meer ademruimte gehad.

Zoals al meerdere keren gezegd door mij hier: de linkse partijen hebben hiervoor gepleit maar het kabinet heeft niks gedaan. We hebben weken weggegooid en daardoor hebben we nu veel meer en veel langer ellende. Allemaal door angst om vroeg in te grijpen want "misschien kost het ons onnodig economische schade". Moet je nu eens zien...

• codex

codex

raptorix schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:39:
[...]

Helemaal eens, nog steeds die discussies bij winkels: Ik hoef geen mandje, want ik hoef maar 1 ding te halen, en nog steeds snappen mensen niet dat het niet de bedoeling is om met ze tweeen boodschappen te doen, gister een jong stel: Yes allebei netjes een mandje, zoals het moet, het is letterlijk wat die jongen zei....
Ik doe meestal alleen boodschappen, maar als we samen gaan hebben we allebei een halve lijst en zijn we dus ook maar 50 procent van de tijd binnen. Het is hier echter veel rustiger dan in de meeste supermarkten, dus uiteindelijk zal het per saldo geen verschil maken.

• Stoney3K
[...]

Ik weet niet hoe serieus je "overvolle ziekenhuizen" in India moet nemen als social distancing daar al een uitdaging is. Er wonen daar een miljard mensen.

• codex

codex

Stoney3K schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:42:
[...]

Ik weet niet hoe serieus je "overvolle ziekenhuizen" in India moet nemen als social distancing daar al een uitdaging is. Er wonen daar een miljard mensen.
Dat, en de totale afwezigheid van hygiëne. Van de week las ik nog dat er 2 miljoen mensen onderweg naar de Ganges waren voor een feestdag. Het is een kruidvat, daar heb je geen mutaties voor nodig. Het verbaast mij meer dat het nu pas in India fout gaat.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-12 14:38

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Daarentegen, tegen de tijd dat het hier is, heeft volgens mij al een paar miljoen mensen het vaccin. :X
Toch blijf ik voorzichtig met deze uitspraak.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ja laten we india als voorbeeld nemen. Die deficeren ook nog gewoon in de Ganges. What's your point?

Deze versoepelingen zijn gewoon een politieke keuze. En wellicht om wat draagvlak te vergroten.

[ Voor 42% gewijzigd door RodeStabilo op 20-04-2021 15:48 ]

• raptorix
codex schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:42:
[...]

Ik doe meestal alleen boodschappen, maar als we samen gaan hebben we allebei een halve lijst en zijn we dus ook maar 50 procent van de tijd binnen. Het is hier echter veel rustiger dan in de meeste supermarkten, dus uiteindelijk zal het per saldo geen verschil maken.
Ik woon zelf in de dichst bevolkte postcode van Nederland, bij ons zijn de gangpaden oongeveer maar de helft van de ruimte, kortom als er iemand in het midden van het pad staat moet je dus al wachten, laat staan dat ze er met ze tweeen staan ;)
Staat ook nog regelmatig een rij voor de deur, niet heel vaak, maar tocch wel een paar keer per week.

• t_captain
[...]

Is die ooit in NL waargenomen?

De situatie in India is anders dan hier. Zo is de Engelse variant (hier >90%) daar slechts klein (10% geloof ik). Een mutatie die groeit tegenover een oudere variant kan kansloos zijn tegenover een meer besmettelijke niewere variant.

Ze doen allemaal hetzelfde: racen naar een zo hoog mogelijke R-waarde. naarmate je viruspopolatie al hoger zit op die as, heb je steeds minder te vrezen van andere mutanten.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:43
codex schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:44:
[...]

Dat, en de totale afwezigheid van hygiëne. Van de week las ik nog dat er 2 miljoen mensen onderweg naar de Ganges waren voor een feestdag. Het is een kruidvat, daar heb je geen mutaties voor nodig. Het verbaast mij meer dat het nu pas in India fout gaat.
In India hebben ze vorig jaar lange lockdowns gehad om het tegen te houden. Eerste golf piek hadden ze in september en nu zijn ze met een erg hoge tweede piek bezig (begonnen half maart), maar dat komt omdat er veel grote religieuze dingen gewoon doorgegaan zijn en er is op dit moment slechts in wat steden een soort van aanpak.

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12 17:28
De cijfers die ik kon vinden zijn inmiddels al weer oud. Nieuwere cijfers kan ik zo gene bron van vinden.

https://www.rivm.nl/pienter-corona-studie/resultaten

[ Voor 20% gewijzigd door Amd RuLuzzz op 20-04-2021 15:49 ]

• PiB

PiB

[...]

[Afbeelding]
Is er een reden dat 40- hier niet in is opgenomen?

• Plenkske
t_captain schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:47:
[...]

Telt een eiland ook ? ;)
2 UUR GELEDEN
Indiase variant op een van de Caribische eilanden aangetroffen
Het RIVM heeft inmiddels één geval van de Indiase mutatie van het coronavirus op een van de Caribische eilanden aangetroffen. Het is niet bekend om welk eiland het gaat. In Nederland is de variant voor zover bekend nog niet opgedoken.

De variant zorgt voor een forse toename van het aantal coronabesmettingen in India en leidt tot zorgen bij wetenschappers. Zo zouden vaccins verminderd effectief zijn tegen de mutatie. De Britse regering heeft India op de rode lijst geplaatst van landen met reisbeperkingen.

Het gezondheidsinstituut zegt de grote uitbraak van het virus in India, waar dagelijks ruim 200.000 besmettingen bijkomen, "uiteraard" in de gaten te houden. Een woordvoerder benadrukt dat het nog niet duidelijk is of de Indiase variant besmettelijker is dan andere mutaties. "Het kan ook aan de omstandigheden in India liggen, maar daar weten we nog te weinig van."
https://nos.nl/liveblog/2...-eiland-aangetroffen.html

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
t_captain schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:10:

[Afbeelding]

De opmars van de (onderling zeer verwante) SA en BRA P1 variant lijkt niet door te zetten. Het lijkt of deze varianten een R-waarde hebben die vergelijkbaar is met de Engelse variant. Ze vestigen zich en behouden hun aandeel, maar weten dat niet hard uit te breiden.

Het lijkt mij dat die twee varianten vanzelf meer kans krijgen wanneer het vaccineren daadwerkelijk opschiet. Zeker gezien het feit dat heel veel gevaccineerden meteen alle remmen los gooien is het nog maar afwachten in hoeverre dit op de langere termijn stand houdt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• codex

codex

Wat wel opvalt het het report van vandaag, ik heb nog nooit zo'n hoog percentage gezien dat afwijkt van de rest als nu in de groep 20-24. Ik denk dan ook dat versoepelen in het hoger onderwijs op dit moment niet heel verstandig is, mede omdat de tweede groep met veel besmettingen de ouders van deze 20-24 jarigen lijken(50-54). Die groep is nog niet gevaccineerd en komt toch regelmatig op de IC terecht.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:42:
[...]

Het grappige is dan als je het vergelijkt met wat de pandemie nu sociaal gezien allemaal kost. Dat is zo extreem veel meer dan hogere zorgcapaciteit...
Is dat ook echt zo?Als je de 1e golf even doortrekt zit al snel aan een vertienvoudiging of meer van de ziekenhuiscapaciteit die nodig is. En dat moet je dan altijd in de lucht houden, zelfs als er niets te doen is. De opleiding kost ten slotte jaren, dus je kunt niet mensen pas opleiden als je ze nodig hebt.
[...]
Eerder maatregelen opleggen had gezorgd voor een lagere zorgbelasting. Als we dat hadden gedaan dan hadden we misschien ook wel R=1 gehad ongeveer nu, maar dan was er meer speelruimte qua maatregelen om erachter te komen wat wel en niet kan. Nu is elk foutje fataal dus nu is die ruimte er nauwelijks, en dat komt door de enorme risico's die we in feite dit najaar hebben genomen door maar niet in te grijpen bij de situatie waarvan wekenlang duidelijk was dat ze erger werd.

[/quote]Nu versoepelen is volgens mij dus een risico op nog meer uitgestelde zorg om maar wat te noemen. Ik snap de maatschappelijke wens, maar ben er geen voorstander van zoals je begrijpt.
[/quote]
Ik snap het helemaal hoor. Zelf heb ik behoorlijk wat mentale last van alle maatregelen dus mijn mening over wat we zouden moeten doen is anders. Ik had heel graag een hardere strengere lockdown gezien met name eind vorig jaar, dan hadden we nu veel meer ademruimte gehad.

Zoals al meerdere keren gezegd door mij hier: de linkse partijen hebben hiervoor gepleit maar het kabinet heeft niks gedaan. We hebben weken weggegooid en daardoor hebben we nu veel meer en veel langer ellende. Allemaal door angst om vroeg in te grijpen want "misschien kost het ons onnodig economische schade". Moet je nu eens zien...
Voor de rest ben ik het er helemaal mee eens. Hetzelfde met de veroepelingen die ze nu weer willen. Dat komt er dus simpelweg op neer dat we nu iets meer mogen, maar daarna wel maanden langer vast zitten aan allerlei maatregelen. Laat nu eerst eens een goede daling komen en ga dan pas versoepelen. En ga niet de geringe daling die je voorspelt al opsouperen met het opheffen van maatregelen.

[removed]

• ijdod
  • Laatst online: 22-12 07:58
[...]

Ik ben benieuwd of andere 'open deuren' hierna bespreekbaar gaan worden. Alcohol en tabak zijn twee voor de hand liggende, eetgewoonten is er ook zo een.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• raptorix
PiB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:50:
[...]

Is er een reden dat 40- hier niet in is opgenomen?
Nee, zie dat ik hem vergeten ben, het zijn er ongeveer 30.

• Number10
  • Niet online
https://ourworldindata.or...breaks=false&country=~IND

Zouden ze daar vanavond aankondigen om te versoepelen denk je?
Eerder maatregelen opleggen had gezorgd voor een lagere zorgbelasting. Als we dat hadden gedaan dan hadden we misschien ook wel R=1 gehad ongeveer nu
Je weet het nooit zeker, maar het lijkt mij meer dan waarschijnlijk. Zeker omdat we eerder vooral te maken hadden met de 'klassieke' variant.
maar dan was er meer speelruimte qua maatregelen om erachter te komen wat wel en niet kan. Nu is elk foutje fataal dus nu is die ruimte er nauwelijks, en dat komt door de enorme risico's die we in feite dit najaar hebben genomen door maar niet in te grijpen bij de situatie waarvan wekenlang duidelijk was dat ze erger werd.
Voila! We zitten op één lijn. Dat is het dus.
Met paradoxaal waarschijnlijk meer mogelijkheden dan we nu hebben en daarmee dus minder persoonlijke lasten. Het is die paradox die veel mensen niet lijken te doorgronden, laat staan dat ze het willen proberen. Althans de overheid dus, want die zit 'aan de knoppen' uiteraard.
Penny wise, pound foolish

• t_captain
Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:52:
[...]

Het lijkt mij dat die twee varianten vanzelf meer kans krijgen wanneer het vaccineren daadwerkelijk opschiet. Zeker gezien het feit dat heel veel gevaccineerden meteen alle remmen los gooien is het nog maar afwachten in hoeverre dit op de langere termijn stand houdt.
De remmen los gooien? We prikken vooral ouderen en kwetsbaren, naast zorgprofessionals. Net de groepen die ik niet helemaal zie los gaan.

Verder zou toename van contacten alle varianten in min of meer gelijke maten moeten helpen. Relatieve verdringing van 1 virusmutatie door een andere wordt er afaik niet mee versneld of vertraagd.

Wat wel een factor kan zijn, is een verschil in resistentie tegen antistoffen. Bij toenemende vaccinatiegraad zouden resistente varianten de overhand krijgen.

• PiB

PiB

raptorix schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:55:
[...]

Nee, zie dat ik hem vergeten ben, het zijn er ongeveer 30.
Deel je zo'n grafiek iedere dag?
Ik vind dit wel heel interessant _/-\o_

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Moi_in_actie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:56:
[...]

De invoering van de plicht was om van ~75-80 naar 99% compliance te gaan en het liefst eigenlijk nog zonder die uitzonderingen. Dat kwam uit het technische debat rond die wet (heb die zitten volgen).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• t_captain
RIVM heeft hem nog niet in zijn tabel staan. Is de variant door WHO op de lijst "variants of concern" danwel "variants of interest" gezet?

Want in de tabel staan meerdere kolommen met alleen nullen. Dat zijn varianten van de WHO lijsten, die in NL nog niet zijn waargenomen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
t_captain schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:57:
De remmen los gooien? We prikken vooral ouderen en kwetsbaren, naast zorgprofessionals. Net de groepen die ik niet helemaal zie los gaan.
Remmen los betekent niet dat je 538-feestjes gaat houden, maar dat je terughoudendheid simpelweg vervalt.
Het is natuurlijk slechts mijn eigen waarneming, maar het valt mij op dat het gevaccineerd zijn ervoor zorgt dat men niet meer terughoudend is in het hebben van contact. Dat mensen besluiten er weer veel meer op uit te trekken want ze zijn veilig.
Verder zou toename van contacten alle varianten in min of meer gelijke maten moeten helpen. Relatieve verdringing van 1 virusmutatie door een andere wordt er afaik niet mee versneld of vertraagd.

Wat wel een factor kan zijn, is een verschil in resistentie tegen antistoffen. Bij toenemende vaccinatiegraad zouden resistente varianten de overhand krijgen.
En dat laatste is precies mijn punt. We hebben het hier over varianten die we vrezen omdat vaccins daar mogelijk minder effectief tegen zijn. De selectiedruk zal dan dus mogelijk gaan zorgen dat de verspreiding van die varianten juist versnelt wanneer het tempo in de vaccinatie er wél in komt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Plenkske
t_captain schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:59:
[...]

RIVM heeft hem nog niet in zijn tabel staan. Is de variant door WHO op de lijst "variants of concern" danwel "variants of interest" gezet?

Want in de tabel staan meerdere kolommen met alleen nullen. Dat zijn varianten van de WHO lijsten, die in NL nog niet zijn waargenomen.
Geen idee, volgens mij is er nog niet veel bekend over deze variant. Wordt in Engeland wel onderzocht.

• PiB

PiB

t_captain schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:57:
[...]

Mwa, de opa en oma van onze kinderen houden zich al maanden niet meer aan de maatregelen.
Maar ze zijn wel voor het dichtgooien van de scholen.

Dat wil zeggen, geen 1,5 meter als ze hier op visite zijn. Met z'n tweeen komen ipv alleen, want ja kleinkinderen willen ze beide weer zien.

Stapje achteruit doen als ze in de buurt komen, komt de hint ook niet meer van aan.

Ik heb het 20 keer gezegd, maar ik ben geen politieagent, ik ben er maanden geleden mee gestopt. Stukje eigen verantwoording!

Daarmee zeg ik dat groep absoluut niet zonder blaam is, maar wij ook niet. Wij hebben dit weekend weer voor het eerst met andere 30ers afgesproken. We vinden het wel best wrden allemaal. Veel in de tuin gezeten en maar even binnen, vaak omstebeurt.

Ik heb nu ook zoiets van, laat mij het maar krijgen, dan is dat achter de rug. Beetje hetzelfde als met de waterpokken. Maar iemand bewust opzoeken gaat ook te ver.

• PiB

PiB

Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:01:
[...]

Remmen los betekent niet dat je 538-feestjes gaat houden, maar dat je terughoudendheid simpelweg vervalt.
Het is natuurlijk slechts mijn eigen waarneming, maar het valt mij op dat het gevaccineerd zijn ervoor zorgt dat men niet meer terughoudend is in het hebben van contact. Dat mensen besluiten er weer veel meer op uit te trekken want ze zijn veilig.
Dat is toch ook logisch, daar vaccineren we toch voor?

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

t_captain schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:47:
[...]

Wel op de NL Antillen, dus de kans is groot dat hij ook in het vastenland Nederland is, of daar snel komt: https://curacao.nu/indias...he-eilanden-aangetroffen/
ijdod schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:54:
[...]

Ik ben benieuwd of andere 'open deuren' hierna bespreekbaar gaan worden. Alcohol en tabak zijn twee voor de hand liggende, eetgewoonten is er ook zo een.
Er zijn hier 2 klassen: dingen die je bij jezelf doet, en dingen waar een ander ook direct last van heeft.

Als jij ongezond eet dan heb ik daar niet per se last van. Maar van jouw rook en jouw houtkachel, tweetakt brommertje of ongefilterde dieselwagen neemt mijn kans op longkanker en andere soorten kanker toe. Dat moeten we eerst oplossen imo. Prima als jij ongezond wil leven en je wil verplaatsen in/met/op een voertuig maar ik wil daar geen gezondheidsproblemen door krijgen.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

redwing schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:54:
[...]

Is dat ook echt zo?Als je de 1e golf even doortrekt zit al snel aan een vertienvoudiging of meer van de ziekenhuiscapaciteit die nodig is. En dat moet je dan altijd in de lucht houden, zelfs als er niets te doen is. De opleiding kost ten slotte jaren, dus je kunt niet mensen pas opleiden als je ze nodig hebt.
De schade schijnt ongeveer 580 miljoen per week te zijn. Dat is nogal wat miljarden. Komt nog eens miljarden staatssteun en investeringen bovenop en dan zit je al tegen de miljard per week gok ik zo.

Wat in ieder geval heel erg duidelijk is, is dat pandemiepreventie en een permanente pandemietaskforce best wel wat mag kosten. Zelfs al gebeurt het maar één keer per millennium dan nog verdien je het wel terug.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-12 15:26

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

offtopic:
Uh... Een gezin van 10 die het werk eerlijk verdeelt zal een kortere doorlooptijd hebben maar als je het bij elkaar optelt zijn ze wel langer binnen. Tenzij het betalen opeens ook 10x sneller gaat en er ook 10 rijen aan boodschappenwagens/mandjes staan. :+ :X

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:01:
[...]

Volgens mij hielden senioren in Nederland die gevacineerd waren en die twee weken verder waren zich relatief gezien nog streng aan de maatregelen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• raptorix
PiB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:58:
[...]

Deel je zo'n grafiek iedere dag?
Ik vind dit wel heel interessant _/-\o_
Jep, hou er rekening mee dat dit data is van Stichting Nice, daar kan 1-2 dagen vertraging in zitten:

https://docs.google.com/s...ixge1SQdGU0AcJgoz/pubhtml

• Yaksa
[...]
Wat moet het voor een virus als COVID toch heerlijk zijn om in zo'n land helemaal los te kunnen gaan en zonder ook maar door iets tegengehouden te worden naar willekeur varianten te kunnen ontwikkelen. Ik heb zo'n vermoeden dat deze variant nog wel een staa(r)tje krijgt, over de hele wereld dan wel te verstaan.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sagat schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:33:
Even inhaken op de 50%, het was toch zo dit niet geïnterpreteerd moest worden als, 'je hebt 50% kan om ziek te worden en 50% kans wel', maar dat je dus 50% minder ziek wordt en je risico op de mate van ziek zijn en gevolgen hiervan een stuk beperkter word. Over besmettelijkheid na vaccinatie kunnnen we nog steeds geen keiharde uitspraken doen, maar als deze ook al minder wordt, wat volgens mij wel in de lijn der verwachting ligt......zou het ook al helpen.
De 50% gaat over de effectiviteit van het vacin. Dus of het aanslaat en de juiste bescherming opbouwt.
Als het aanslaat ben je beschermd en mocht je met het virus op jouw worden overgedragen dan heb je er minder of geen last van.

Het is op individuele basis niet zo dat er 50% minder kans is, maar wel op groepsniveau.

• raptorix
Yaksa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:22:
[...]

Wat moet het voor een virus als COVID toch heerlijk zijn om in zo'n land helemaal los te kunnen gaan en zonder ook maar door iets tegengehouden te worden naar willekeur varianten te kunnen ontwikkelen. Ik heb zo'n vermoeden dat deze variant nog wel een staa(r)tje krijgt, over de hele wereld dan wel te verstaan.
Dat is net al uitgelegt, zoiets is alleen gevaarlijk wanneer het in een land komt met weinig gevallen en lage immuniteit, als dit virus nu in Nederland opduikt verdringt het niet "even' de Britse variant.

• Yaksa
[...]
Maar met z'n tweeën dus wel 100% meer kans om per ongeluk in de nek gehoest te worden door een besmet persoon.

• Yaksa
raptorix schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:23:
[...]
Dat is net al uitgelegt, zoiets is alleen gevaarlijk wanneer het in een land komt met weinig gevallen en lage immuniteit, als dit virus nu in Nederland opduikt verdringt het niet "even' de Britse variant.
Volgens mij ligt dat puur aan de manier waarop het (gemuteerde) virus zich gaat manifesteren in de gastheer. Er zou een variant kunnen komen die veel besmettelijker is, maar waar je net niet aan dood gaat.

Pagina: 1 ... 92 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.