Ik zou zeggen deels wel, deels niet. IC bezetting zegt mijn inziens vrij weinig/niets over de normale planbare zorg. Zaken als langlopende behandelingen voor kanker, hartoperaties, knie en heupoperaties enzovoorts zijn zaken waarvoor je niet op de IC komt, waar hooguit een kleine marge ruimte voor wordt gereserveerd op de IC mochten er een enkele keer grove complicaties optreden bij een operatie.
Je hoort/leest toch nog altijd van verschillende ziekenhuizen/ziekenhuisketens dat ze geplande zorg moeten afschalen, operatiekamers dicht blijven vanwege gebrek aan personeel. Personeel is dan met andere zaken bezig (Covid patiënten b.v.) en/of er is een veel hoger verzuim (overwerkte en zieke mensen).
Anderzijds, dat de IC zorg doorgaat, dat klopt en dat mag ik toch ook hopen. Wanneer daar echt geen plek meer zou zijn, dan zijn we heel ver van huis. Dat zou namelijk ook mensen met die een hartstilstand krijgen of bij een ernstig verkeersongeluk betrokken raken niet meer geholpen kunnen worden. Ja, je kunt ze wel op een verpleegafdeling leggen, maar dat redt hen niet. In zo'n situatie sta je al met 1 been in het graf en proberen ze je bij de levenden te halen/houden, dat gaat niet zo'n 24/7 volledige monitoring, beademing en wat niet. Als op de IC echt geen plaats meer is, dan heb je een code donker zwart.
Resumerend: dat de IC bezetting enigszins stabiel blijft is positief, maar mijn inziens geen indicatie over het wel/niet doorgaan van de overige zorg