Number10 schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:24:
In Nederland doen we uiteindelijk alles toch, maar keer op keer veel te laat. Dit is toch een kwestie van doen en laten zien dat het net zo effectief is?
Maar preventie vereist veel leiderschap want hetgeen er wordt voorkomen is immers niet 'zichtbaar'. Zit daar niet het echte probleem?
Ik denk dat het een samenloop van een aantal factoren is:
- gebrek aan leiderschap (wat jij al zegt)
- poldermodel (proberen een soort consensus / veel belangen te behartigen)
- liberaal (Rutte: ik ga toch iemand niet vertellen wat ie moet doen)
- onderschatting/overmoed ("het virus is niet erg besmettelijk" (feb '20))
- een RIVM welke een niet echt onafhankelijk staatsonderdeel is met een voor mij niet erg overtuigend persoon aan kop (vgl. van Dissel maar eens met Drosten in dld), maar ook niet echt een goed track record (q-koorts) wanneer het gaat om tijdige (h)erkenning van fenomenen
- een OMT met verstrengelde belangen met figuren waar ik echt twijfels over heb
- depolitisering van besluiten (de experts zeggen ... ) met daar tegenover enkel experts van 1 soort binnen het OMT
- gebrek aan een visie en strategie* (en in het verlengde daarvan communicatie)
- gebrek aan meenemen van nieuwe inzichten (mijn evil-me zegt dat dit expres is vanwege draagvlak of moeilijke uitvoering) zoals continu onderschatten van het aandeel van kinderen, belang van ventilatie, etc
- wat ik al eerder zei: het boeit ze misschien niet zoveel, ja wel dat de zorg niet overstroomt, maar ja er is nu eenmaal sprake van machtspolitiek (zie andere topics hier op tweakers) met een enorme afstand van waar de pijn het meest geleden wordt.
offtopic:
* of het communiceren daarvan; misschien is hun visie nog steeds wel dat iedereen maar ziek moet worden en is pijn en lijden slechts collateral, maar dat bekt natuurlijk niet meer lekker, zeker niet gezien de uitspraken van WHO, maar na de toeslagaffaire verbaast niets me meer. Zeker niet sinds van Dissel zaken als long Covid e.d. steeds maar weglaat, er niet over gepraat wordt etc.
[
Voor 4% gewijzigd door
Mfpower op 19-04-2021 12:40
]