• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:34
42erik schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:19:
[...]

Hier zit wel het hele testcirsus omheen he (niet dat ik het per se een goed idee vind hoor, vooral qua beeldvorming).

Zodra dat wordt voorgesteld voor terrassen, wordt hier wordt hier over elkaar heen gevallen om te roepen dat we geen testsamenleving willen.
Dan enkel met negatief testbewijs het terras op.. daarbij was het toch zondag een test waarbij de persoon geen klachten heeft toch meer kans op een vals positief?

Ik snap heel goed dat iedereen snakt naar het oude normaal etc. Echt... ik ben er ook klaar mee. Maar dit soort evenementen schopt tegen zoveel schenen... OMFG... dat mensen dit goed kunnen praten verbaast mij spijtig genoeg niet eens meer... ik heb zelfs ziekenhuizen zien pleiten om terrassen te openen... maar nee: dat is absoluut niet mogelijk...

Er zijn 14-15 miljoen mensen die met Koningsdag graag wat willen gaan doen. Gaan er 1000 mensen in een park zitten dan komt er een waterwerper en ME peleton terwijl iets verderop een groep van 10.000 mensen hutje mutje feest viert met toestemming...

Wat mijn inziens een goed initiatief is, is hetgeen de Streamers doen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12 12:09
Thalaron schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:08:
[...]

Dan enkel met negatief testbewijs het terras op.. daarbij was het toch zondag een test waarbij de persoon geen klachten heeft toch meer kans op een vals positief?

Ik snap heel goed dat iedereen snakt naar het oude normaal etc. Echt... ik ben er ook klaar mee. Maar dit soort evenementen schopt tegen zoveel schenen... OMFG... dat mensen dit goed kunnen praten verbaast mij spijtig genoeg niet eens meer... ik heb zelfs ziekenhuizen zien pleiten om terrassen te openen... maar nee: dat is absoluut niet mogelijk...
Wat ik nog veel storender vind is dat de hele testsamenleving vooral meer opgezet word als een geldmachine dan dat het belangeloos aan iedereen wordt aangeboden. En dan kun je zeggen "Ja, 7,50 is bijna niks" maar als je wekelijks honderdduizenden testen af gaat nemen, keer 52, keer 7,50, dan tel uit je winst maar eens op jaarbasis. Linksom of rechtsom gaat daar ergens een schoorsteen van roken.

Daarnaast is het voor de kleinere ondernemingen gewoon niet te doen om aan die testsamenleving mee te doen. Als je een café hebt waar normaal 100 man in kunnen en nu misschien 25-30 met 'testen voor toegang', dan is het gewoon niet rendabel om daarvoor open te gaan, want de kans dat je elke dag die 25-30 man binnen krijgt is niet al te groot.

En dan heb je nog eens de kwestie dat personeel en toeleveranciers blijkbaar vrijstelling hebben, dus de kastelein kan zijn gasten niet besmetten dan? Vergeet niet dat er op zo'n festival zoals met 538 een kleine 1000 man achter de schermen rond rennen voor alle logistiek.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-12 09:04

HollovVpo1nt

I like gadgets

Wolly schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:35:
[...]

Integendeel, de inzet van de fieldlabs is niet om te kijken of er mensen besmet zijn of zijn geworden. De inzet is juist om te kijken of de mensen bijvoorbeeld bereid zijn een test te doen na het evenement.

[Embed]
Of mensen bereid zijn test te doen..? What the..? Dus je in theorie zouden mensen kunnen weigeren en mogelijk covid verspreiden? Wat is dit voor iets achterlijks?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

HollovVpo1nt schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:16:
[...]

Of mensen bereid zijn test te doen..? What the..? Dus je in theorie zouden mensen kunnen weigeren en mogelijk covid verspreiden? Wat is dit voor iets achterlijks?
Mensen die geen negatieve test doen vantevoren komen niet binnen.
Dus je conclusie is incorrect.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Verwijderd

YakuzA schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:22:
[...]

Mensen die geen negatieve test doen vantevoren komen niet binnen.
Dus je conclusie is incorrect.
Dat zegt hij toch niet? Achteraf is gevraagd maar niet verplicht. Dat gaat meer dan 20% net als laatst toch niet doen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

De vraag is of Nederland zin heeft in een test voor toegang tot vermaak. Gezien de miljoenen aanmeldingen voor een handje vol events kunnen we inmiddels wel een conclusie trekken. :X

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Het gaat om de test na het evenement. Maar inderdaad, ze nemen dat aspect niet mee in hun onderzoek.

[Twitter: https://twitter.com/fieldlabevents/status/1382951107157184515?s=21]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:24:
[...]

Dat zegt hij toch niet? Achteraf is gevraagd maar niet verplicht. Dat gaat meer dan 20% net als laatst toch niet doen.
Dat staat er wel, want als je een covid hotspot uit wil hangen ben je vantevoren ook positief.

PSN

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
wildhagen schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:11:
[...]

Tsja, dat krijg je met de slappe halfzachte maatregelen die we hier het laatste jaar gehad hebben.

Hadden we serieuze maatregelen genomen zag het er nu misschien wat gunstiger uit allemaal. Nu betalen we de prijs voor het gebrek aan serieuze maatregelen die we het laatste jaar gehanteerd hebben.

Ken je dat gezegde, "zachte heelmeesters maken stinkende wonden"? Nou, het stinkt hier inmiddels de pan uit.
Met alle respect, maar gezien het feit dat dit topic feiten en waarheidsvinding hoog in het vaandel heeft staan en er ook actief naar dit credo gemodereerd wordt, zou het eerlijk zijn om je post van enige nuance te voorzien. Er zijn nog allerlei vraagteken omtrent de effectiviteit van "strengere" maatregelen in het wetenschappelijke discours. We weten nog te weinig en derhalve is het te makkelijk om te roepen dat we er significant beter voor hadden gestaan met andere maatregelen. Past in de categorie "Nederlanders gedragen zich niet!" wat mij betreft.
CMD-Snake schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:22:
Pas op, zo tijdelijk is al dat testen niet

Redactioneel opiniestuk van het NRC over de fieldlabs en de testsamenleving, zeer de moeite waard om te lezen. De belangrijkste alinea aan het einde:

[...]

[...]

Het voelt aan alsof we in een soort 'Mexican standoff' zitten en het zal niet makkelijk zijn om daaruit te komen.

[...]

Het kabinet lijkt te weifelen tussen sturen op de ziekenhuizen en de gedachte elk coronageval is er een te veel. Dan krijg je dit soort situaties.
Gemengde gevoelens. Inhoudelijk slaat Weijts de spijker op z'n kop, alleen voor mijn gevoel veel te laat. Het momentum lijkt niet meer gestopt te kunnen worden - mede dankzij gebrek aan tijdige, dergelijke kritische geluiden. Je merkt ook bij het NRC de ongemakkelijkheid c.q. ambiguïteit met het schrijven over corona.

[ Voor 32% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-04-2021 17:37 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:13
Yaksa schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:02:
Dan kun je wel schreeuwen dat de terrassen open moeten omdat er een (1) feestje voor 10.000 bezoekers (deels door de overheid) georganiseerd wordt, maar dan vergeet je dat we 20.000 terrassen in Nederland hebben. Wanneer die allemaal ineens open gaan dan krijg je (schatting) ongeveer 100 keer zoveel reisbewegingen naar die terrassen dan naar dat ene (gecontroleerde) feestje in Breda. De afweging wat dan verstandiger is lijkt me redelijk simpel.
Verstandiger is geen van beide op dit moment doen ;)

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:32

NMH

Moderator General Chat
Ik zal de tweet nog even los quoten, anders verdwijnt hij:
[Twitter: https://twitter.com/fieldlabevents/status/1382952960381042688]
Daar zakt de broek me wel een beetje van af. Wat onderzoek ze dan wel? Nou:
[Twitter: https://twitter.com/FieldlabEvents/status/1382951107157184515]
Ok, nu weten we dus in hoeverre mensen bereid zijn om zich aan bepaalde sets regels te houden tijdens een evenement. Maar als je niet onderzoekt hoeveel besmettingen elke set regels oplevert, wat heb je dan aan die kennis? Op basis hiervan zie ik al helemaal geen rechtvaardiging voor opschalingstesten. En het maakt het volgende nieuwsbericht nog opmerkelijker:
Evenementen, voorstellingen en congressen kunnen veilig worden georganiseerd zolang aan een aantal veiligheidsmaatregelen is voldaan. Dat zegt de organisatie achter de fieldlabevenementen op basis van eigen onderzoeken.

Het gaat om zogeheten type 1-evenementen, die zich binnen afspelen, met zitplaatsen en waarbij het publiek zich rustig gedraagt. Daarbij kan maximaal de helft van de normale capaciteit worden gebruikt, maar hoeven mensen geen anderhalve meter afstand te houden. Bezoekers moeten vooraf worden getest en tijdens verplaatsing een mondkapje dragen. Ook moet er goede ventilatie aanwezig zijn.
Dus besmettingsaantallen zijn geen onderdeel van het onderzoek, maar we concluderen wel dat het veilig is. Dat vind ik erg opmerkelijk.

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

Schijnt dat de programmamanager Pieter Lubberts (fieldlabs) ook werkzaamheden voor 538 heeft verricht in het verleden...

Vind het allemaal wel een beetje stinken :X

[ Voor 21% gewijzigd door OcGuru op 18-04-2021 17:39 ]

Bl44t

• Transportman
OcGuru schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:38:
Schijnt dat de programmamanager Pieter Lubberts (fieldlabs) ook werkzaamheden voor 538 heeft verricht in het verleden...

Het is niet schijnt, het is gewoon zo, staat op zijn LinkedIn. Maar dat is wel 15 jaar geleden geweest, dus hoeveel dat nog waard is (is het Radio 538 van toen nog het Radio 538 van nu te noemen?) kan ik niet over oordelen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 14:16
De afgelopen dagen zijn een paar procent hoger dan mijn model had becijferd. Piek op vr-zo is wel normaal.

Wat betreft de IC: het goede nieuws is dat het daar al weken vlak is met een neiging naar licht dalende instroom. Maar die is nauwelijks significant en zet geen zoden aan de dijk in de vorm van dalende bezetting.

Op de verpleegafdeling zien we wel een significante dalende trend in de instroom, sinds ongeveer 1-4. Daar is de bedbezetting ook al echt een stukje gedaald.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Thalaron schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:08:
[...]

Als we dan toch een uitspraak moeten doen over de kans op een fout-positieve uitslag: die lijkt in elk geval kleiner dan 0,67% (400 van 60.000).

https://www.ntvg.nl/artik...-pcr-testuitslag/volledig

Er zijn 14-15 miljoen mensen die met Koningsdag graag wat willen gaan doen. Gaan er 1000 mensen in een park zitten dan komt er een waterwerper en ME peleton terwijl iets verderop een groep van 10.000 mensen hutje mutje feest viert met toestemming...

Wat mijn inziens een goed initiatief is, is hetgeen de Streamers doen.
Ok, ik hoor vooral waarom niet, en begrijp me niet verkeerd, ik vind deze qua beeldvorming ook niet slim, houd je voor nu bij kleinschaligere dingen zoals madame tussaud die volgens mij vandaag test. En run eens een test op een terras.

Maar ik zie je vooral nee roepen, maar een alternatief zie ik ook niet. En ga nou niet zeggen dat een livestream een alternatief is.

• 42erik
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:14:
[...]

Wat ik nog veel storender vind is dat de hele testsamenleving vooral meer opgezet word als een geldmachine dan dat het belangeloos aan iedereen wordt aangeboden. En dan kun je zeggen "Ja, 7,50 is bijna niks" maar als je wekelijks honderdduizenden testen af gaat nemen, keer 52, keer 7,50, dan tel uit je winst maar eens op jaarbasis. Linksom of rechtsom gaat daar ergens een schoorsteen van roken.

Daarnaast is het voor de kleinere ondernemingen gewoon niet te doen om aan die testsamenleving mee te doen. Als je een café hebt waar normaal 100 man in kunnen en nu misschien 25-30 met 'testen voor toegang', dan is het gewoon niet rendabel om daarvoor open te gaan, want de kans dat je elke dag die 25-30 man binnen krijgt is niet al te groot.

En dan heb je nog eens de kwestie dat personeel en toeleveranciers blijkbaar vrijstelling hebben, dus de kastelein kan zijn gasten niet besmetten dan? Vergeet niet dat er op zo'n festival zoals met 538 een kleine 1000 man achter de schermen rond rennen voor alle logistiek.
waarom zou je na een test niet gewoon alle 100 uitnodigen?

• Stoney3K
42erik schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:44:
[...]

Als we dan toch een uitspraak moeten doen over de kans op een fout-positieve uitslag: die lijkt in elk geval kleiner dan 0,67% (400 van 60.000).

https://www.ntvg.nl/artik...-pcr-testuitslag/volledig
Voor een PCR dan, niet voor een antigeentest (sneltest).

Verwijderd

Stoney3K schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:46:
[...]

Voor een PCR dan, niet voor een antigeentest (sneltest).
Correct, daar is het 85%
Dus er kunnen potentieel circa 150 besmette mensen ronddansen met daar bovenop nog besmet personeel. Achteraf test 20% of meer niet en een nieuwe uitbraak is geboren.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:59
https://nos.nl/artikel/23...vondklok-op-28-april.html

Tja na 3x schuiven met datums en het waarschijnlijk mooie weer kan je haast niet meer opnieuw uitstellen...

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:56:
[...]

Correct, daar is het 85%
Dus er kunnen potentieel circa 150 besmette mensen ronddansen met daar bovenop nog besmet personeel. Achteraf test 20% of meer niet en een nieuwe uitbraak is geboren.
we hebben het over fout-positief, die blijven juist voor niks thuis en zullen dus sowieso niemand besmetten. Ze hebben het niet en zijn er ook niet.

• t_captain
https://www.ed.nl/politie...ssen-en-winkels~aa0d6645/

Eens.

Ondanks de ronduit slechte cijfers van deze afgelopen week is het trendmatig in orde.

RIVM zet de R-waarde op 1.00 per 1-4. Incidenteel zitten we iets boven 1, maar trendmatig zie ik een vergelijkbaar cijfer met een dalende lijn.

De late indicatoren (ziekenhuis en IC instroom) lopen in deze fase iets vóór op de besmettingen ipv na. Vermoedelijke oorzaak is overrepresentatie van meer gevaccineerde groepen.

Weer-effect moet komende week de goede kant op draaien. Omliggende landen lijken op of over de piek te zitten.

Ik verwacht dat dit de piek is. De 1000 of meer patiënten die RIVM op de IC voorzag, zijn er 820 geworden. In lijn met mijn middelste prognose van 22-2.

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:56:
[...]

Correct, daar is het 85%
Zo kan je dat aantal dus niet berekenen.

Momenteel zijn er zo’n 150k positief geteste mensen als ik het goed heb. Ik doe nu de aanname dat de prevalentie dan ongeveer 1% is (150k/17 miljoen).

De mensen die testen voor het festival gaan natuurlijk niet testen met een snotneus of rochelhoest dus die groep zal een lagere prevalentie hebben.
Met behulp van de sensitiviteit en specificiteit is de positief voorspellende waarde (‘positive predictive value’, PPV) en de negatief voorspellende waarde (‘negative predictive value’, NPV) te berekenen: de kans dat een positieve respectievelijk negatieve testuitslag ook juist is. Deze hangt ook af van de prevalentie van de te onderzoeken ziekte in de onderzochte populatie. Dat hangt af van welke mensen getest worden, hoe vaak de ziekte voorkomt en welke selectie er verder plaats vindt voor de test wordt uitgevoerd.
Bij een prevalentie in de te onderzoeken populatie van 1% met een test met een sensitiviteit van 80% en een specificiteit van 90% (lage prevalentie, matige test):
De PPV = 7,5% en de NPV = 99,8%.
Dus 1 op de 13 is terecht positief getest, de andere 12 krijgen te horen dat ze corona hebben terwijl het niet zo is. 0,2% van de mensen kan door de controle lopen terwijl ze wel corona hebben, dus 200 bezoekers.

Ik hoor het graag of ik het mis heb want dit is mijn interpretatie van deze site: https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/aanvullend

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-12 09:04

HollovVpo1nt

I like gadgets

42erik schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:44:
[...]

Ok, ik hoor vooral waarom niet, en begrijp me niet verkeerd, ik vind deze qua beeldvorming ook niet slim, houd je voor nu bij kleinschaligere dingen zoals madame tussaud die volgens mij vandaag test. En run eens een test op een terras.

Maar ik zie je vooral nee roepen, maar een alternatief zie ik ook niet. En ga nou niet zeggen dat een livestream een alternatief is.
Het feit dat er geen alternatief is voor een feest met 10.000 man rechtvaardigt het niet. Waarom kunnen mensen gewoon niet wachten tot het vaccinatiegraad omhoog gaat + en de besmettingen omlaag? Dus soort feestjes van schijnvrijheid zaait alleen meer verdeling in de maatschappij.

[ Voor 14% gewijzigd door HollovVpo1nt op 18-04-2021 18:29 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Waarom stinkt dat. Waarschijnlijk is deze man goed in zijn vak en wordt hij daarom vaak gevraagd.
Evenementen in Nederland, dat is geen grote wereld hoor

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:43
Deezers schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:04:
https://nos.nl/artikel/23...vondklok-op-28-april.html

Tja na 3x schuiven met datums en het waarschijnlijk mooie weer kan je haast niet meer opnieuw uitstellen...
Wat dat bericht vooral aangeeft is dat er geen enkel plan is.

De ontwikkeling van het coronavirus verloopt gunstiger dan de afgelopen dagen werd verwacht. Het kabinet wacht de cijfers de komende twee dagen af en neemt dinsdag een besluit.

Wat een graadmeter, 'gunstiger dan verwacht'. Dus als je hele slechte verwachtingen hebt, het alsnog slecht is, maar beter dan verwacht, dan ga je versoepelen. Ook echt dat twee dagen bepalend kunnen zijn voor versoepelen.

Veel te kort als je het mij vraagt. Als je nu versoepelt en het door stijgt, dan zit je helemaal vast, want je gaat niet meteen verzwaren.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:06:
https://www.ed.nl/politie...ssen-en-winkels~aa0d6645/

Eens.

Ondanks de ronduit slechte cijfers van deze afgelopen week is het trendmatig in orde.

RIVM zet de R-waarde op 1.00 per 1-4. Incidenteel zitten we iets boven 1, maar trendmatig zie ik een vergelijkbaar cijfer met een dalende lijn.

De late indicatoren (ziekenhuis en IC instroom) lopen in deze fase iets vóór op de besmettingen ipv na. Vermoedelijke oorzaak is overrepresentatie van meer gevaccineerde groepen.

Weer-effect moet komende week de goede kant op draaien. Omliggende landen lijken op of over de piek te zitten.

Ik verwacht dat dit de piek is. De 1000 of meer patiënten die RIVM op de IC voorzag, zijn er 820 geworden. In lijn met mijn middelste prognose van 22-2.
Ligt het aan mij of zijn de 'goede cijfers' van nu de 'slechte cijfers' van 2020?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
HollovVpo1nt schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:27:
[...]
Het feit dat er geen alternatief is voor een feest met 10.000 man rechtvaardigt het niet. Waarom kunnen mensen gewoon niet wachten tot het vaccinatiegraad omhoog gaat + en de besmettingen omlaag? Dus soort feestjes van schijnvrijheid zaait alleen meer verdeling in de maatschappij.
Het is niet dat het met rechtvaardigen te maken heeft of dat mensen niet kunnen wachten.
Dit is een TEST. De deelnemende personen zijn als het ware proefkonijnen.
Er wordt ook geen schijnvrijheid tentoongesteld, er wordt gekeken naar wat er mogelijk is. En dat kun je alleen bekijken als je gecontroleerd dingen gaat doen.
Verdeeldheid zaait het waarschijnlijk ook niet, want er zijn hordes mensen die er gewoon niet naar toe willen omdat ze het risico besmet te raken te hoog inschatten. Maar ja, die posten hun tirades niet op feesboek of andere social media.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Transportman
Yaksa schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:41:
[...]

Het is niet dat het met rechtvaardigen te maken heeft of dat mensen niet kunnen wachten.
Er wordt ook geen schijnvrijheid tentoongesteld, er wordt gekeken naar wat er mogelijk is. En dat kun je alleen bekijken als je gecontroleerd dingen gaat doen.
Verdeeldheid zaait het waarschijnlijk ook niet, want er zijn hordes mensen die er gewoon niet naar toe willen omdat ze het risico besmet te raken te hoog inschatten. Maar ja, die posten hun tirades niet op feesboek of andere social media.
Het zijn alleen niet alleen de deelnemers die proefkonijnen zijn, maar ook alle mensen die in de buurt van de deelnemers komen, en de mensen die weer bij die mensen in de buurt komen. Daarnaast, de test voelt nu een beetje als paard achter de wagen spannen met de vaccinaties die er nu zijn, de finish is in zicht maar ondanks dat de cijfers gewoonweg slecht zijn toch gaan we nog even een "test" doen...

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het Catshuis overleg is af en zowaar is het kabinet weer positief over versoepelen op 28 april. Indien dit goede gevoel behouden blijft ( :P ) zal er dinsdag weer een persconferentie zijn, daar zal dan aangekondigd worden:
  • Afschaffing avondklok
  • 2 ipv 1 bezoeker per dag als advies
  • Openingen terrassen en detailhandel (voorwaarden nog onbekend)
  • HBO en WO weer 1 dag per week fysiek onderwijs
Dit aldus de Haagse insiders.
Jedi_Pimp schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:29:
Gemengde gevoelens. Inhoudelijk slaat Weijts de spijker op z'n kop, alleen voor mijn gevoel veel te laat. Het momentum lijkt niet meer gestopt te kunnen worden - mede dankzij gebrek aan tijdige, dergelijke kritische geluiden. Je merkt ook bij het NRC de ongemakkelijkheid c.q. ambiguïteit met het schrijven over corona.
Dat komt omdat in het publiek debat kritiek op coronamaatregelen al volledig de wappie hoek is ingedrukt, ongeacht hoe gefundeerd zorgen of kritiek zijn. Helaas zien weinig mensen het risico wat apps die je volgen en de testsamenleving met zich meebrengen, dat soort besef komt pas als het te laat is.

• t_captain
zacht schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:39:
[...]

Ligt het aan mij of zijn de 'goede cijfers' van nu de 'slechte cijfers' van 2020?
Het centrale en meest vergelijkbare cijfer is de IC bezetting.
In de eerste golf hadden we een veel hogere IC bezetting. In de tweede golf iets lager dan nu. Belangrijkste is dat er perspectief ontstaat op daling tot onder de grens waarbij andere zorg moet worden afgeschaald.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

CMD-Snake schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:49:
Het Catshuis overleg is af en zowaar is het kabinet weer positief over versoepelen op 28 april. Indien dit goede gevoel behouden blijft ( :P ) zal er dinsdag weer een persconferentie zijn, daar zal dan aangekondigd worden:
  • Afschaffing avondklok
  • 2 ipv 1 bezoeker per dag als advies
  • Openingen terrassen en detailhandel (voorwaarden nog onbekend)
  • HBO en WO weer 1 dag per week fysiek onderwijs
Dit aldus de Haagse insiders.
Scheelt dat de cijfers op maandag en dinsdag altijd lager zijn, kom maar door met die versoepelingen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Yaksa
Laguna schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:54:
[...]

Scheelt dat de cijfers op maandag en dinsdag altijd lager zijn, kom maar door met die versoepelingen.
Wanneer ik de Corona bezetting op de IC's bekijk de laatste 5 weken dan zie ik alleen maar een stijging.
Van 554 op 14 maart naar 808 vandaag.
Laat nog maar ff zitten die versoepelingen.
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• zacht
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:51:
[...]

Het centrale en meest vergelijkbare cijfer is de IC bezetting.
In de eerste golf hadden we een veel hogere IC bezetting. In de tweede golf iets lager dan nu. Belangrijkste is dat er perspectief ontstaat op daling tot onder de grens waarbij andere zorg moet worden afgeschaald.
Perspectief op daling is nog steeds geen daling. Ik snap niet zo goed dat we bij 'positieve beslissingen' van perspectief uitgaan. Dat dat bij negatieve beslissingen zo is kan ik me voorstellen.
Niet dat ik denk dat het een slecht idee is om test-evenementen te vervangen door terrassen open. Maar toch.

• BarôZZa
Yaksa schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:41:
[...]

Natuurlijk zorgt dit wel voor verdeeldheid. Verwacht met koningsnacht/dag overal huis en straatfeestjes, want de overheid laat zelf een feest voor 10.000 man organiseren. Die 990.000 mensen die geen kaartje konden bemachtigen zijn nu geïnspireerd om hun eigen feestje te geven.

Vorig jaar kregen de jongeren de schuld van de tweede golf omdat ze feestjes gaven toen de besmettingen laag waren. Nu liggen de IC's vol en kom je zelf met dit soort grappen aanzetten.
Het is totaal niet uit te leggen. Timing en beeldvorming zijn belangrijk. Versoepelen als het daalt, verzwaren als het stijgt. Dan bied je perspectief. Roepen dat je over een paar dagen mogelijk gaat versoepelen is geen perspectief of duidelijk. Het klinkt onzeker.

Volgens mij kunnen ze beter de pijlen op de zomer richten, hoe zuur is het als je straks in juni of juli de boel nog op slot moet gooien?

[ Voor 3% gewijzigd door BarôZZa op 18-04-2021 19:20 ]

• jadjong
  • Niet online

Pieter heeft een evenementenbureautje. Hij had ook Sensation, Qlimax, iets met de superbowl of een van de bevrijdingsfestivals kunnen kiezen. Blijkbaar lag 538 op koningsdag het meest voor de hand liggend. Zoals eerder gezegd zou ik kiezen voor een evenement op een minder gevoelige datum.

• Yaksa
BarôZZa schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:18:
[...]

Natuurlijk zorgt dit wel voor verdeeldheid. Verwacht met koningsnacht/dag overal huis en straatfeestjes, want de overheid laat zelf een feest voor 10.000 man organiseren. Die 990.000 mensen die geen kaartje konden bemachtigen zijn nu geïnspireerd om hun eigen feestje te geven.

Vorig jaar kregen de jongeren de schuld van de tweede golf omdat ze feestjes gaven toen de besmettingen laag waren. Nu liggen de IC's vol en kom je zelf met dit soort grappen aanzetten.
Het is totaal niet uit te leggen. Timing en beeldvorming zijn belangrijk. Versoepelen als het daalt, verzwaren als het stijgt. Dan bied je perspectief. Roepen dat je over een paar dagen mogelijk gaat versoepelen is geen perspectief of duidelijk. Het klinkt onzeker.

Volgens mij kunnen ze beter de pijlen op de zomer richten, hoe zuur is het als je straks in juni of juli de boel nog op slot moet gooien?
En wanneer de regering geen proeven zou nemen om te kijken wat er mogelijk is? Anders was men weer gaan schreeuwen waarom niet.
Het is toch nooit goed of het deugt niet.
Weet je wat verdeeldheid zaait? Berichten in de Televaag dat "Interne bronnen in Den Haag melden dat na het Catshuisberaad vandaag de regering positiever denkt over versoepelen".
Juist van dat soort berichten gaan mensen denken dat ze morgen weer op een terras kunnen zitten. Terwijl er nog helemaal niks, nada, niente besloten is.

• Deezers
zacht schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:06:
[...]

Perspectief op daling is nog steeds geen daling. Ik snap niet zo goed dat we bij 'positieve beslissingen' van perspectief uitgaan. Dat dat bij negatieve beslissingen zo is kan ik me voorstellen.
Niet dat ik denk dat het een slecht idee is om test-evenementen te vervangen door terrassen open. Maar toch.
Ze gaan nu voor de makkelijkste weg: versoepelen. België doet het ook, langer licht buiten, mooier weer, iedereen zit toch al buiten in het park dus terrassen open is mogelijk en dan heb je een groot deel van de meute weer wat blijer gemaakt. Een zomer in lockdown is niet uit te leggen.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

jadjong schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:23:
[...]

Pieter heeft een evenementenbureautje. Hij had ook Sensation, Qlimax, iets met de superbowl of een van de bevrijdingsfestivals kunnen kiezen. Blijkbaar lag 538 op koningsdag het meest voor de hand liggend. Zoals eerder gezegd zou ik kiezen voor een evenement op een minder gevoelige datum.
Of gewoon als het kan, maatregelen weg, overal in NL een dag of 2 feest. Man, wat moet je nog weten van de naleving van de maatregelen? Er zijn al zat events geweest. Daarbij: wat is het nut als we volgens hetzelfde kabinet over een paar maanden allemaal gevaccineerd zijn? Waarvoor testen ze? Een test-samenleving die er waarschijnlijk nooit komt?

• t_captain
Yaksa schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:03:
[...]

Wanneer ik de Corona bezetting op de IC's bekijk de laatste 5 weken dan zie ik alleen maar een stijging.
Bron:
Cyclisch loopt IC bedbezetting ongeveer 15 dagen achter op de GGD cijfers positieve tests.

Je ziet in de getallen van LCPS een plateau van ongeveer 800 sinds 7-4.

IC instroom (typisch 7 dagen na positieve tests) lijkt te pieken tussen 2-4 en 7-4 en daarna een lichte downtrend in te zetten.

Ik ben heel benieuwd naar maandagochtend. Uitstroom piekt altijd in de ochtend en op maandag is dat effect sterker door het weekend-effect.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Yaksa schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:26:
[...]

En wanneer de regering geen proeven zou nemen om te kijken wat er mogelijk is? Anders was men weer gaan schreeuwen waarom niet.
Weet je wat verdeeldheid zaait? Berichten in de Televaag dat "Interne bronnen in Den Haag melden dat na het Catshuisberaad vandaag de regering positiever denkt over versoepelen".
Juist van dat soort berichten gaan mensen denken dat ze morgen weer op een terras kunnen zitten. Terwijl er nog helemaal niks, nada, niente besloten is.
Ik ontkom toch echt niet aan de gedachte dat het vooral "Den Haag" zelf is die al sinds het begin van de crisis zelf dingen bewust lekt. Dan kunnen ze nu niet opeens gaan klagen dat er dingen lekken. Ik hou totaal niet van de manier hoe de media de crisis verslaan, maar het kabinet heeft ook daar een flinke vinger in de pap, en wat mij betreft gaan ze daar ieder geval niet erg handig mee om.

Het is op zijn minst onevenwichtige communicatie. Er wordt van alles uitgelekt, als het niet bevalt is het nog niet besloten, dus mag je er geen kritiek op hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 18-04-2021 19:32 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• jadjong
  • Niet online
Thomas schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:28:
[...]

Of gewoon als het kan, maatregelen weg, overal in NL een dag of 2 feest. Man, wat moet je nog weten van de naleving van de maatregelen? Er zijn al zat events geweest. Daarbij: wat is het nut als we volgens hetzelfde kabinet over een paar maanden allemaal gevaccineerd zijn? Waarvoor testen ze? Een test-samenleving die er waarschijnlijk nooit komt?
Laten we het er op houden dat ik er weinig vertrouwen in heb dat NL over twee maanden voldoende gevaccineerd is en/of de maatregelen dan verdwenen zijn. In dat vooruitzicht snap ik de moeite die in plan B gestoken wordt. Als het september wordt is er weer een zomer verloren en dat is funest voor seizoenbedrijven zoals festivals of strandtenten.

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 18-04-2021 19:32 ]

• CMD-Snake
BarôZZa schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:18:
Verwacht met koningsnacht/dag overal huis en straatfeestjes, want de overheid laat zelf een feest voor 10.000 man organiseren. Die 990.000 mensen die geen kaartje konden bemachtigen zijn nu geïnspireerd om hun eigen feestje te geven.
Zouden die kleine feestjes dan niet zijn ontstaan als het 538 feest er niet was? In De Goorn ging men een spontaan straatfeest houden ter vervanging van de afgelaste kermis en de supporters van Cambuur bouwden ook een feestje om de promotie van hun club te vieren. Spontane koningsdag feestjes zijn dan niet vergezocht, ongeacht wat de fieldlabs doen. Overigens heeft het nu annuleren van het 538 feest ook weinig nut, de geest is al uit de fles en die krijg je er niet meer in hoeveel petities er nog komen.
Bron:
Beleid en cijfers hebben een steeds lossere relatie met elkaar.

In korte tijd heeft het kabinet een aantal grote communicatieve blunders op elkaar weten te stapelen en nu zijn er dingen in gang gezet die ze niet meer kunnen stoppen. De lente en zomer zou hoe dan ook een uitdaging zijn geweest, maar het draagvlak en de wens om aan de regels te houden bij mensen is al flink veel geweld aangedaan. Het debacle met de avondklok deed weinig goeds, eigenlijk meer schade dan dat er voordelen aan zaten. Nu dan in twee korte weken tot tweemaal toe een datum voor versoepelen noemen en dan nog geen twee dagen later de worst weggrissen. Nu gaan ze daar nog een derde keer aan toevoegen dankzij de berichten van de insiders? Als ze dat doen kunnen ze het hele beleid op hun buik schrijven en er vanaf wassen. Die versoepelingen komen, of ze het toestaan of niet. Dat is de kant waar ze de boel naartoe hebben lopen sturen. Het kabinet zal het ook niet ontgaan zijn dat bij de Duitse bevolking ook geen animo meer was voor nog een lockdown. België en Denemarken gaan ook versoepelen, dus de druk zal alleen maar oplopen.
Die fieldlabs zijn niet gemaakt om iets te testen, ze zijn een verkapte versoepeling. Klein feestje bouwen in hoop de boel net wat langer gaande te houden. Het beleid is volledig onderhandelbaar geworden, zolang je maar hard genoeg kan roepen in de media, vann burgemeesters tot boze medici. De boze ziekenhuizen trokken vorige week nog aan het langste eind, maar nieuwe week nieuwe kansen lijkt het.
Het is niet enkel de Telegraaf. Dit nieuws is ook gebracht door de NOS, het NRC, het Parool en de Volkskrant lees ik het zojuist ook. Er is niet boeman die het beleid onder druk zet vanuit de media. Overigens is het elke keer het kabinet zelf wat dit lekt, dat kan niet anders. Wees dan vooral nog boos op de gekozen strategie, die werkte goed om harde klappen wat te verminderen, maar nu werkt het tegen ze door verwachtingen te scheppen.

• BarôZZa
[...]

Niet alleen Telegraaf, gewoon op de NOS.

Niemand heeft een probleem met proeven, maar dit is geen proef meer te noemen. Dit is gewoon de definitie oprekken om een evenement te organiseren. Iedereen weet wat er qua gedrag gaat gebeuren als je 10K mensen op een plein zet. Die gaan geen anderhalve meter houden en doen geen mondkapje op.

Ze hebben dit totaal verkeerd ingeschat. Ze hadden gedacht zich populair te maken met deze afleiding. Live uitzending op tv met koningsdag, op de radio, vrolijke beelden in de media etc.

• Deezers
CMD-Snake schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:35:
[...]

Zouden die kleine feestjes dan niet zijn ontstaan als het 538 feest er niet was? In De Goorn ging men een spontaan straatfeest houden ter vervanging van de afgelaste kermis en de supporters van Cambuur bouwden ook een feestje om de promotie van hun club te vieren. Spontane koningsdag feestjes zijn dan niet vergezocht, ongeacht wat de fieldlabs doen. Overigens heeft het nu annuleren van het 538 feest ook weinig nut, de geest is al uit de fles en die krijg je er niet meer in hoeveel petities er nog komen.

[...]

In korte tijd heeft het kabinet een aantal grote communicatieve blunders op elkaar weten te stapelen en nu zijn er dingen in gang gezet die ze niet meer kunnen stoppen. De lente en zomer zou hoe dan ook een uitdaging zijn geweest, maar het draagvlak en de wens om aan de regels te houden bij mensen is al flink veel geweld aangedaan. Het debacle met de avondklok deed weinig goeds, eigenlijk meer schade dan dat er voordelen aan zaten. Nu dan in twee korte weken tot tweemaal toe een datum voor versoepelen noemen en dan nog geen twee dagen later de worst weggrissen. Nu gaan ze daar nog een derde keer aan toevoegen dankzij de berichten van de insiders? Als ze dat doen kunnen ze het hele beleid op hun buik schrijven en er vanaf wassen. Die versoepelingen komen, of ze het toestaan of niet. Dat is de kant waar ze de boel naartoe hebben lopen sturen. Het kabinet zal het ook niet ontgaan zijn dat bij de Duitse bevolking ook geen animo meer was voor nog een lockdown. België en Denemarken gaan ook versoepelen, dus de druk zal alleen maar oplopen.

[...]

Die fieldlabs zijn niet gemaakt om iets te testen, ze zijn een verkapte versoepeling. Klein feestje bouwen in hoop de boel net wat langer gaande te houden. Het beleid is volledig onderhandelbaar geworden, zolang je maar hard genoeg kan roepen in de media, vann burgemeesters tot boze medici. De boze ziekenhuizen trokken vorige week nog aan het langste eind, maar nieuwe week nieuwe kansen lijkt het.

[...]

Het is niet enkel de Telegraaf. Dit nieuws is ook gebracht door de NOS, het NRC, het Parool en de Volkskrant lees ik het zojuist ook. Er is niet boeman die het beleid onder druk zet vanuit de media. Overigens is het elke keer het kabinet zelf wat dit lekt, dat kan niet anders. Wees dan vooral nog boos op de gekozen strategie, die werkte goed om harde klappen wat te verminderen, maar nu werkt het tegen ze door verwachtingen te scheppen.
Als ze dinsdag aankondigen per 28 april te versoepelen zullen een hoop mensen op 27 april denken: ach dat ene dagje eerder maakt niet uit.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Bron:
7 april: 818.
De laatste 11 dagen is de ic vrij horizontaal qua bezetting.

PSN

• zacht
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:29:
[...]

Cyclisch loopt IC bedbezetting ongeveer 15 dagen achter op de GGD cijfers positieve tests.

Je ziet in de getallen van LCPS een plateau van ongeveer 800 sinds 7-4.

IC instroom (typisch 7 dagen na positieve tests) lijkt te pieken tussen 2-4 en 7-4 en daarna een lichte downtrend in te zetten.

Ik ben heel benieuwd naar maandagochtend. Uitstroom piekt altijd in de ochtend en op maandag is dat effect sterker door het weekend-effect.
Op school was ik vroeger niet weggekomen met dusdanig afronden. Ik zie vooral een afvlakking in de stijging, maar nog steeds een stijging.
Maar ik hoop dat je gelijk hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door zacht op 18-04-2021 19:43 . Reden: Typo ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:24
YakuzA schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:41:
[...]

7 april: 818.
De laatste 11 dagen is de ic vrij horizontaal qua bezetting.
Dat laatste is natuurlijk fijn. Maar het streven moet niet zijn om het stabiel op 800 te houden door op basis van versoepelingen de influx aan nieuwe IC patiënten op peil te houden. Dit getal moet gewoon echt naar beneden. IC capaciteit is een kostbaar iets en is ook voor non-COVID zorg nodig.

• BarôZZa
[...]

Dat voetbalsupporters zich niet aan regels houden is al jaren een probleem en dat er kleine feestjes gegeven zouden worden is ook een zekerheid, maar dat betekent niet dat je voorop moet lopen met het slechte voorbeeld te geven door zelf het allergrootste feest te organiseren.

Het is zo dom. Op een kritiek moment schets je het totaal verkeerde beeld van wat gepast gedrag is in deze tijd.

• t_captain
Vergelijk LCPS met NICE (https://experience.arcgis...1779b4cdd9d81e44b9b1032d0)

Dan zie je dat er redelijk wat marge tussen zit. Een verschil van 10 of zelfs 20 zit in de normale bandbreedte.

Wat je ook ziet, is dat beide daahboards een vergelijkbaar patroon laten zien van piekvorming rond 7-4.

Daarmee wint dat model aan significantie.

• Transportman

Zouden ze dat niet eigenlijk doen omdat ze willen versoepelen maar de verantwoordelijkheid niet willen hebben als het fout gaat? Dat ze naar "het volk" kunnen wijzen, dat het "hun schuld" is als de cijfers nog 1x keihard omhoog knallen en "we" de zorg nog verder overbelasten?

• Stoney3K
[...]

Vergeet ook niet dat de politie steeds minder bereidwillig is om een klopjacht te gaan voeren op alle feestjes die er gehouden worden. Dat wordt nu steeds meer dweilen met de kraan open.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik geloof het niet meer. Het is nu weer positief, nu weer ligt die avondklok op tafel, we gaan dinsdag toch weer zien dat het allemaal genuanceerder ligt. De avondklok wordt al niet gehandhaafd. Vannacht zag ik weet ik hoeveel fietsers en auto's in Amsterdam na 22:00. Ik geloof gewoon niet dat dit allemaal mensen waren die essentieel zijn. En waar was de politie?

Dit soort situaties ondermijnen ook de maatregelen. Ik wil gewoon zien wat de regels zijn en dat er gehandhaafd wordt. Of handhaaf niet, en dat snap ik volledig, maar dan moeten we ook hier met elkaar gewoon over spreken. Als wij als samenleving zeggen dat de avondklok niet meer te doen is dan moet ie er van af en moeten er andere maatregelen komen. Ik begin nu ook te twijfelen of het nou wel zo logisch was dat ik me er zo lang aan heb gehouden. Is dat lakse handhaven iets van recent of pas nu? Waarom moet ik logeren terwijl ik ook gewoon naar huis had kunnen fietsen?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• CMD-Snake
Transportman schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:58:
Zouden ze dat niet eigenlijk doen omdat ze willen versoepelen maar de verantwoordelijkheid niet willen hebben als het fout gaat? Dat ze naar "het volk" kunnen wijzen, dat het "hun schuld" is als de cijfers nog 1x keihard omhoog knallen en "we" de zorg nog verder overbelasten?
Een interessante gedachte, dat was vorig jaar ook de insteek. Alles wat misging was de schuld van "het volk". Dat ze besluiteloos zijn mag ook duidelijk zijn, lockdowns zijn alleen goed om tijd te rekken zodat je een plan kan bedenken. Ik vrees dat ze de afgelopen zes maanden nauwelijks benut hebben daarvoor, elke keer een stukje eraan plakken zal aangevoeld hebben alsof ze in een warm bad stapten. Nu is het dan erg vervelend, want nu gebeuren dingen en heeft het kabinet weinig scenario's op de plank liggen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Die fieldlabs zijn niet gemaakt om iets te testen, ze zijn een verkapte versoepeling.
Dat vat het wat mij betreft aardig samen. In het begin had ik daar niet zo veel moeite mee, het kost een beetje geld, maar misschien helpt het de publieke opinie wat. Ik heb nooit geloofd dat ze er serieus bevindingen uit zouden halen die veel zouden toevoegen. Maar als je feesten gaat geven in deze orde van grootte heeft net niks meer met onderzoek te maken, dat valt ook wel af te leiden uit de commerciële insteek die er nu in zit. De petitie toont wat mij betreft ook wel aan dat de upside voor wat betreft publieke opinie niet meer gehaald word

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:01
BarôZZa schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:47:
[...]

Dat voetbalsupporters zich niet aan regels houden is al jaren een probleem en dat er kleine feestjes gegeven zouden worden is ook een zekerheid, maar dat betekent niet dat je voorop moet lopen met het slechte voorbeeld te geven door zelf het allergrootste feest te organiseren.

Het is zo dom. Op een kritiek moment schets je het totaal verkeerde beeld van wat gepast gedrag is in deze tijd.
Je kan ook zeggen: Je wil zo snel mogelijk weer grotere evenementen kunnen organiseren. Dat doe je niet door in een keer alle evenementen weer toe te staan, maar dat zal je moeten testen. Hoe sneller je het eerste evenement hebt gehad, hoe sneller je ook andere evenementen kan toestaan. Eerste evenementen zijn nodig om de fouten die gemaakt worden bij de coronatestcheckapp eruit te halen en/of de test-op-locatie-structuur proef te draaien.
Zonder de eerste evenementen gaat de rest van de evenementen ook niet komen.

Een jaar lang schreeuwt de hele goegemeente van kermissen/festivals/horeca/etc dat ze willen laten zien dat het heus veilig kan en dat ze continu maar aan de kant staan. Vervolgens worden er daadwerkelijk proefevenementen opgezet en dan wordt er weer een verkeerd beeld geschetst...

Als overheid is er geen winnen aan.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:11
Michael_OsGroot schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:59:
Ik geloof het niet meer. Het is nu weer positief, nu weer ligt die avondklok op tafel, we gaan dinsdag toch weer zien dat het allemaal genuanceerder ligt. De avondklok wordt al niet gehandhaafd. Vannacht zag ik weet ik hoeveel fietsers en auto's in Amsterdam na 22:00. Ik geloof gewoon niet dat dit allemaal mensen waren die essentieel zijn. En waar was de politie?

Dit soort situaties ondermijnen ook de maatregelen. Ik wil gewoon zien wat de regels zijn en dat er gehandhaafd wordt. Of handhaaf niet, en dat snap ik volledig, maar dan moeten we ook hier met elkaar gewoon over spreken. Als wij als samenleving zeggen dat de avondklok niet meer te doen is dan moet ie er van af en moeten er andere maatregelen komen. Ik begin nu ook te twijfelen of het nou wel zo logisch was dat ik me er zo lang aan heb gehouden. Is dat lakse handhaven iets van recent of pas nu? Waarom moet ik logeren terwijl ik ook gewoon naar huis had kunnen fietsen?
Omdat het overgrote deel gewoon netjes doet wat gevraagd word. Er is altijd gelukkig een kleine minderheid die dat niet doen. Nu dat we er allemaal klaar mee beginnen te raken merk ik het bv ook meer op. Maar 80% ofzo doet gewoon netjes mee met de regels.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Echt goed is het natuurlijk niet te noemen met bomvolle ICs.

Maar de groei in besmettingen blijft erg binnen de perken. Het aantal doden daalt nog steeds. De piek in ziekenhuisopnames en -bezetting ligt achter ons. En sinds het moment dat de mensen die nu op de IC liggen besmet zijn geraakt zijn er een miljoen kwetsbare mensen gevaccineerd.

Alleen al dat laatste geeft de komende weken een flink positieve impuls aan de cijfers :)

• CMD-Snake
Woy schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:02:
Dat vat het wat mij betreft aardig samen. In het begin had ik daar niet zo veel moeite mee, het kost een beetje geld, maar misschien helpt het de publieke opinie wat. Ik heb nooit geloofd dat ze er serieus bevindingen uit zouden halen die veel zouden toevoegen. Maar als je feesten gaat geven in deze orde van grootte heeft net niks meer met onderzoek te maken, dat valt ook wel af te leiden uit de commerciële insteek die er nu in zit. De petitie toont wat mij betreft ook wel aan dat de upside voor wat betreft publieke opinie niet meer gehaald word
Vandaag heeft een aantal ziekenhuisbestuurders en artsen een oproep gedaan om niet 1 miljard euro in de testsamenleving te steken, maar die beter te investeren in een permanentere oplossing om Nederlanders gezonder te laten leven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdoaY5DawDrVFMI2l6Pm-GN9oIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdTapmBStZehiaMb8ordO2Z2.jpg?f=fotoalbum_large

O.a Maurice van de Bosch van het OLVG deelde bovenstaande oproep:
[Twitter: https://twitter.com/MauricevdBosch/status/1383736913056571393]

• Transportman
Jovatov schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:02:
[...]

Je kan ook zeggen: Je wil zo snel mogelijk weer grotere evenementen kunnen organiseren. Dat doe je niet door in een keer alle evenementen weer toe te staan, maar dat zal je moeten testen. Hoe sneller je het eerste evenement hebt gehad, hoe sneller je ook andere evenementen kan toestaan. Eerste evenementen zijn nodig om de fouten die gemaakt worden bij de coronatestcheckapp eruit te halen en/of de test-op-locatie-structuur proef te draaien.

Een jaar lang schreeuwt de hele goegemeente van kermissen/festivals/horeca/etc dat ze willen laten zien dat het heus veilig kan en dat ze continu maar aan de kant staan. Vervolgens worden er daadwerkelijk proefevenementen opgezet en dan wordt er weer een verkeerd beeld geschetst...

Maar de timing is gewoon bizar slecht, eigenlijk van alle momenten die ze kunnen kiezen voor dit soort tests, is nu wel het allerslechtste moment. Cijfers zijn nog torenhoog, terwijl er genoeg momenten zijn geweest waarin de cijfers beter waren. Afgelopen zomer had gekund, over een maand had mogelijk gekund, maar nu we eigenlijk bovenop een piek zitten is gewoon het slechtst denkbare moment om zo een groot "test"evenement te draaien.

Dat ze willen testen voor de app of test-op-locatie, dat kan ook prima met kleinschaligere acties, of meer verspreid over het land in plaats van in 1x 10.000 mensen bij elkaar laten komen.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Ik denk dat het volk helemaal niet zit te wachten op grote evenementen.

Ze willen horeca, eventueel eerst terrassen, winkelen en wat meer bij elkaar komen.

Ik denk werkelijk dat de meesten ook wel zien dat er in deze tijd, met deze cijfers er nog een wereld van verschil zit tussen tomorrowland en een kopje koffie met een tosti op een terras.
Tuurlijk, een festival, een Pinkpop was leuk geweest, maar laten we eerst de kleine, "dagelijkse" dingen weer opstarten alvorens met 10.000 kan naar Breda te gaan.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
giantgiantus schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:02:
[...]

Omdat het overgrote deel gewoon netjes doet wat gevraagd word. Er is altijd gelukkig een kleine minderheid die dat niet doen. Nu dat we er allemaal klaar mee beginnen te raken merk ik het bv ook meer op. Maar 80% ofzo doet gewoon netjes mee met de regels.
Ik snap wat je bedoelt, en ben het daar gedeeltelijk mee eens. Maar als je het al over 80% hebt, betekend dat dat 20% procent het niet doet. Blijkbaar is het draagvlak en de handhaving zover gedaald dat de "brave" burger de pijn voelt en in steeds grotere mate de "rest" van de maatschappij gewoon doet wat ze zelf willen. Daarbij heeft het kabinet gewoon echt een imago probleem wat ze zelf steeds slechter maken. Wat mij betreft is het vooral een communicatief probleem, want de meeste mensen die ik spreek zijn best bereid om zich aan regels te houden, maar door wankelende communicatie twijfelen ze steeds meer aan de regels.

• BarôZZa

Je kan ook zeggen: Je wil zo snel mogelijk weer grotere evenementen kunnen organiseren.

...

Dat is dus precies het probleem: gebrek aan visie waardoor de prioriteiten weer door elkaar gehaald worden.

Je zou zeggen dat de eerste prioriteit is om het virus zo snel mogelijk onder controle te krijgen. Niet het moment voor feest.

offtopic:
Ik vraag me wel eens af hoe mensen hadden gereageerd als je bij veel nieuwsberichten Rutte/overheid had vervangen door Trump :+ . Als iets geks gebeurt aan de andere kant van de wereld, dan struikelt iedereen over elkaar om het te veroordelen, maar als hier de meest krankzinnige beslissingen worden genomen dan staat iedereen klaar om het goed te praten.

• Jedi_Pimp
CMD-Snake schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:08:
[...]

Vandaag heeft een aantal ziekenhuisbestuurders en artsen een oproep gedaan om niet 1 miljard euro in de testsamenleving te steken, maar die beter te investeren in een permanentere oplossing om Nederlanders gezonder te laten leven:
[Afbeelding]

[Twitter]
Van den Bosch is al langer kritisch op beleid en pleit zelfs al maanden voor versoepelingen. Deze open brief is voor mij de ultieme bevestiging van wat er keer op keer misgaat in Den Haag. Geen openlijke discussies of debatten over de onderwerpen die er écht toe doen en ongemakkelijke dossiers achter de schermen tackelen door zaken haastig te willen implementeren.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Twitter]
Ik snap niet dat er niemand in het OMT of Den Haag dit zelf had kunnen bedenken. Er was geen geld voor die zorg bonus werd vorig jaar geroepen, er is geen geld voor structurele loonsverhoging, er is geen geld of personeel voor uitbreiding zorg maar er is wel geld voor een experiment waarvan we de uitslag wellicht de prullenbak in kunnen smijten.
Die 925 miljoen moeten ze steken in nuttige zaken, zorgen dat we vaccineren, zorgen dat we als land weer wat gezonder worden. En niet aan een of ander experiment 8)7 .

• jadjong
  • Niet online
Fly-guy schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:10:
[...]
Ik denk dat het volk helemaal niet zit te wachten op grote evenementen.

Ze willen horeca, eventueel eerst terrassen, winkelen en wat meer bij elkaar komen.

Ik denk werkelijk dat de meesten ook wel zien dat er in deze tijd, met deze cijfers er nog een wereld van verschil zit tussen tomorrowland en een kopje koffie met een tosti op een terras.
Tuurlijk, een festival, een Pinkpop was leuk geweest, maar laten we eerst de kleine, "dagelijkse" dingen weer opstarten alvorens met 10.000 kan naar Breda te gaan.
Er zijn 1 miljoen kaartjes voor het evenement gereserveerd, 10k zijn er toegekend. Statistisch gezien lijkt het er op dat het volk wel grote bijeenkomsten wil :+

• jadjong
  • Niet online
Mrjraider schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:27:
[...]

Ik snap niet dat er niemand in het OMT of Den Haag dit zelf had kunnen bedenken. Er was geen geld voor die zorg bonus werd vorig jaar geroepen, er is geen geld voor structurele loonsverhoging, er is geen geld of personeel voor uitbreiding zorg maar er is wel geld voor een experiment waarvan we de uitslag wellicht de prullenbak in kunnen smijten.
Die 925 miljoen moeten ze steken in nuttige zaken, zorgen dat we vaccineren, zorgen dat we als land weer wat gezonder worden. En niet aan een of ander experiment 8)7 .
Ga er nou maar van uit dat testen voor toegang tot voorjaar 2022 een blijvertje blijkt door missers op andere gebieden, dan valt die 1 miljard wel mee. :/

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:19
Mrjraider schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:27:
[...]

Fieldlabs wilde gedragsdata, zodat ze dat kunnen onderzoeken, en hiermee krijgen ze genoeg data binnen voor de komende 5 jaar. Het heeft voor hen niks met veiligheid te maken.
De overheid wilde iets waarmee ze Nederland konden openen, maar niet echt open, en als het fout gaat een ander kunnen aanwijzen. Maar wel de controle lijken te houden, en ‘bedankt’ worden dat Nederland weer open is.
Vanuit de industrie probeert men sneltesten aan de man te krijgen, hoppa die gaan ook meteen mee.
Het lijkt gewoon op een samenwerking waar heel veel geld bij een paar mensen terecht lijkt te komen, en de Nederlander/Nederlandse bevolking ondertussen ook de datagenerator is. De Nederlander betaalt niet alleen voor de tests, maar ook met zijn data. Waar eet Pietje? Waar gaat hij op vakantie enz

[ Voor 26% gewijzigd door GAIAjohan op 18-04-2021 20:52 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22
[...]

Als langetermijn visie is dat helemaal juist, maar op de korte termijn haalt een beetje gezonder gaan leven weinig tot niets uit. Iemand die al 30 jaar rookt en nu stopt, is niet ineens minder vatbaar en/of krijgt minder zware klachten bij besmetting. Iemand die al jaren en jaren diabetes heeft, kan over de jaren heen die klachten in bepaalde gevallen verminderen door gezonde voeding en genoeg beweging, maar dat gaat die persoon niet in de komende paar maanden helpen wanneer deze besmet zou raken.

Een testsamenleving is voor de lange termijn echt geen goed idee, inzetten op gezonder leven zeker wel. Maar de focus is op dit moment de komende paar maanden, totdat het grootste deel van de bevolking gevaccineerd is. Tot die tijd moet je iets verzinnen om bepaalde zaken toch al wat eerder mogelijk te maken.
Of daar inderdaad zulke grote bedragen tegenaan gesmeten moeten worden is wel een punt, ik vrees dat er flink wat aan de strijkstok blijft hangen bij bepaalde partijen. Wanneer iemand voor bepaalde gecontroleerde evenementen vooraf en achteraf getest moet worden, dan heb ik zoiets van: dat betaald die persoon dan zelf maar. Eigenlijk zijn die evenementen gezien de situatie nog niet verstandig, maar men wil mensen een speciale optie bieden waardoor het toch al eerder kan, ja dat kost hen dan wat.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jadjong schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:33:
[...]

Er zijn 1 miljoen kaartjes voor het evenement gereserveerd, 10k zijn er toegekend. Statistisch gezien lijkt het er op dat het volk wel grote bijeenkomsten wil :+
Die 1 miljoen kun je overigens ook wel met een korrel zout nemen. Per persoon kon je 8 kaartjes"reserveren" dus ik verwacht ongeveer 150k personen die zich ingeschreven hadden.

Het is onmiskenbaar dat veel mensen weer een feestje willen, maar je kunt dit soort aantallen niet zomaar met elkaar vergelijken.

Wat mij betreft weegt 10k blije mensen niet op tegen de boodschap en onbegrip die je er in de rest van de maatschappij mee brengt.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Gezondheid en preventie kan je niet kopen, dat kan alleen door ongezond gedrag te onmoedigen met hoge prijzen of wettelijke beperkingen. We willen geen testsamenleving maar wel een die roken verbiedt en vlees op rantsoen zet ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Stoney3K
IJzerlijm schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:38:
We willen geen testsamenleving maar wel een die roken verbiedt en vlees op rantsoen zet ?
Gezien vleesconsumptie één van de grootste oorzaken is geweest van deze pandemie zou ik daar zeker geen tegenstander van zijn.

• jadjong
  • Niet online
Is dat lakse handhaven iets van recent of pas nu? Waarom moet ik logeren terwijl ik ook gewoon naar huis had kunnen fietsen?
Die lakse handhaving was er al na een week. Iedereen en zijn moeder had een 'werkgeversverklaring' van een vaag bedrijf en als je 50 man op een avond tegen komt ga je niet alle werkgevers bellen om te vragen of pietje echt bij dat bedrijf werkt. Af en toe een steekproefje als er weinig anders te doen is en verder slinger je nog wat hangjeugd bij de McDonalds op de bon omdat dat laaghangend fruit is.
Die eerste dag met fuiken op snelwegen en 80% van het inzetbare personeel naar de avonddienst houdt je geen maanden vol.

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12 21:18
Ik geloof het niet meer. Het is nu weer positief, nu weer ligt die avondklok op tafel, we gaan dinsdag toch weer zien dat het allemaal genuanceerder ligt.
Al drie kabinetten wordt elke ombuiging (lees bezuiniging) als iets positiefs gebracht ;w

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 09:16

immetjes

HIER is BERN-E

Woy schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:37:
[...]

Die 1 miljoen kun je overigens ook wel met een korrel zout nemen. Per persoon kon je 8 kaartjes"reserveren" dus ik verwacht ongeveer 150k personen die zich ingeschreven hadden.

Het is onmiskenbaar dat veel mensen weer een feestje willen, maar je kunt dit soort aantallen niet zomaar met elkaar vergelijken.

Wat mij betreft weegt 10k blije mensen niet op tegen de boodschap en onbegrip die je er in de rest van de maatschappij mee brengt.
Buiten zijn er geen superspreaderevents geweest. Bij het begin van de Pandemie al niet en nu helemaal niet.

Ik heb zelfs niets met zo’n event, maar ik zeg: “Doorzetten en die 10.000 mensen buiten een feestje laten houden”. Anders krijgen we nooit de bevestiging dat het buiten niet uitmaakt.

Ziekenhuisopnames nemen momenteel af dus er is nu ruimte en over 12 dagen nog meer zeker gezien het betere weer wat er aan komt.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

[Afbeelding]

[Twitter]
even de inbreng van een leek: ik trek het niet meer en ik geloof het niet meer. Laat de experts maar wat meer spreken. Ik weet oprecht niet wat wel werkt, maar wat we nu doen is het gewoon niet. Het gaat echt heel slecht met me. Als ik dan ook hoor dat de mensen die met de poten in de modder staan het niet eens zijn met het beleid dan valt me de bek open. ik hoorde gister ook iemand die verpleegkundig is en die vrolijk vertelt niet gewoon de middelen (maskers, beschermingsmiddelen etc) krijgt die ze nodig heeft. De situatie in de zorg is volgens mij nijpender dan je zou verwachten.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Michael_OsGroot schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:52:
[...]

even de inbreng van een leek: ik trek het niet meer en ik geloof het niet meer. Laat de experts maar wat meer spreken. Ik weet oprecht niet wat wel werkt, maar wat we nu doen is het gewoon niet. Het gaat echt heel slecht met me. Als ik dan ook hoor dat de mensen die met de poten in de modder staan het niet eens zijn met het beleid dan valt me de bek open. ik hoorde gister ook iemand die verpleegkundig is en die vrolijk vertelt niet gewoon de middelen (maskers, beschermingsmiddelen etc) krijgt die ze nodig heeft. De situatie in de zorg is volgens mij nijpender dan je zou verwachten.
Vertellen wat niet werkt is iedereen tegenwoordig erg goed in.

Ze vergeten alleen even te vertellen wat er wel werkt.

• t_captain
[...]

[...]

[...]
De tweedeling anno 2021.

Een thema is "energie-armoede" (mensen met te weinig geld voor verduurzaming, die daardoor steeds meer gaan betalen aan milieu-heffingen vanwege achtergebleven, milieubelastend consumptiepatroon). Voor dit topic minder relevant.

Een ander thema is de gezondheids-tweedeling.

Hier een RIVM kaartje uit mijn directe omgeving, het noord-oosten van Eindhoven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0HqBibRSwOsn-sM2peqACEhjNg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ob6Qa3f9wvEasy6ClrvScDSa.png?f=user_large

Bron: https://www.rivm.nl/media/smap/

Overgewicht, roken, subjectief ervaren gezondheid, beweging ,sport... het laat allemaal een soortgelijk patroon zien met duidelijke contrasten tussen de armere en rijkere wijken.

Alleen de "richtlijn alcohol" heeft een beetje ander beeld op de kaart. Aan de rijke kant van de lijn zitten veel gepensioneerden en aan de arme kant wat meer Moslims. Dat is de enige gedragsfactor die die niet positief correleert met de financiele situatie.

Grosso modo leeft de armste helft van onze bevolking op ongezonde wijze. Dat zou een enorm politiek thema moeten zijn.

• CMD-Snake
IJzerlijm schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:38:
We willen geen testsamenleving maar wel een die roken verbiedt en vlees op rantsoen zet ?
Er zit iets tussen wellicht. Roken wordt al jaren ontmoedigd en duurder gemaakt. Vlees is niet slecht voor de gezondheid, het is onderdeel van een gezond, gevarieerd dieet. Een groter probleem is dat ongezond eten goedkoper is. Denk aan dat je bij de McDonalds voor een euro of iets in die richting al kan ontbijten of lunchen met een hamburger. Een zat friet is ook goedkoper dan een zak aardappelen. De politiek kan er dan beter voor kiezen om gezond eten goedkoper te maken dan ongezond eten duurder te maken. Zorg ervoor dat ook mensen met een kleine beurs verse groente kunnen betalen, dat werkt beter dan die zak diepvries friet duurder te maken.

Het verbeteren van de levensstijl van mensen brengt ook andere gezondheidsvoordelen mee, hart- en vaatziekten en bepaalde kankervormen zullen ook minder vaak voorkomen daardoor.
Stoney3K schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:41:
Gezien vleesconsumptie één van de grootste oorzaken is geweest van deze pandemie zou ik daar zeker geen tegenstander van zijn.
Ik geniet elke zondag van een gebakken vleermuis. :P

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
immetjes schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:52:
[...]

Buiten zijn er geen superspreaderevents geweest. Bij het begin van de Pandemie al niet en nu helemaal niet.

Ik heb zelfs niets met zo’n event, maar ik zeg: “Doorzetten en die 10.000 mensen buiten een feestje laten houden”. Anders krijgen we nooit de bevestiging dat het buiten niet uitmaakt.

Ziekenhuisopnames nemen momenteel af dus er is nu ruimte en over 12 dagen nog meer zeker gezien het betere weer wat er aan komt.
Dat kan zo zijn, en ik ben ook zeker voor dingen versoepelen in de buitenlucht waar mogelijk. Maar een groot commercieel evenement houden, terwijl je nog loopt te dubben over dingen als terrassen open doen vind ik communicatief niet erg duidelijk.

Dit heeft wat mij betreft niks meer met "onderzoek" te maken, maar is meer bezig houden van de bevolking. Alleen wordt het op zo'n manier gedaan dat ieder geval een flink gedeelte van de bevolking zich daar tegen keert, en dan is het effect wat mij betreft dus negatief.

• Wolly
  • Niet online
Het kabinet ziet geen reden om de stekker uit de in opspraak geraakte Fieldlab Evenementen te trekken. Dat is de uitkomst van kabinetsoverleg vanmiddag op het Catshuis, waar op verzoek van de gemeente Breda ook werd gesproken over het wel of niet door laten gaan van die evenementen. Een gepland Fieldlab-feest in die stad met 10.000 bezoekers van radiozender 538 ligt al dagenlang onder vuur.

Meerdere Haagse bronnen bevestigen de uitkomst van het overleg tegenover BNR. Het kabinet ziet volgens hen het belang van het wetenschappelijk onderzoek achter de Fieldlab Evenementen. 'We doen dit niet voor niets. We doen dit om te kijken of er deze zomer meer mogelijk is', zegt een ingewijde. Wel erkent het kabinet dat er zorgen zijn rond de openbare orde bij de grootschalige testevenementen. Daarover wordt overlegd met gemeenten hoe daar mee om te gaan. Of het grote feest van 538 in Breda doorgaat, daarvan zegt het kabinet dat de gemeente Breda die beslissing moet nemen.
https://www.bnr.nl/nieuws...-te-stoppen-met-fieldlabs

Zo, dan is gelijk ook weer duidelijk dat een petitie van een paar honderdduizend man geen zoden aan de dijk zet.

Democratie, deal with it and grow up. /s

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

t_captain schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:57:
De tweedeling anno 2021.

Een thema is "energie-armoede" (mensen met te weinig geld voor verduurzaming, die daardoor steeds meer gaan betalen aan milieu-heffingen vanwege achtergebleven, milieubelastend consumptiepatroon). Voor dit topic minder relevant.

Een ander thema is de gezondheids-tweedeling.

Hier een RIVM kaartje uit mijn directe omgeving, het noord-oosten van Eindhoven.

[Afbeelding]

Bron: https://www.rivm.nl/media/smap/

Overgewicht, roken, subjectief ervaren gezondheid, beweging ,sport... het laat allemaal een soortgelijk patroon zien met duidelijke contrasten tussen de armere en rijkere wijken.
Geeft dat kaartje niet gewoon een vertekenend beeld?
In een woonwijk in de stad heb je flats en rijtjeswoningen. Mensen zitten daar dicht op elkaar en daardoor zou het virus zich sneller kunnen verspreiden.
De vrije sector met WOZ-waarden boven de 4 ton zijn doorgaans vrijstaande woningen, die daardoor verder van elkaar af staan. De bevolkingsdichtheid is kleiner waardoor een virus zich minder snel kan verspreiden.
In het woonzorgcentrum zitten vaak mensen met een minder goede weerstand ook vlak bij elkaar. Het is daarom ook niet verwonderend dat daar een hoge besmettingsgraad te vinden is.

Het hoeft dus niet per se direct door het roken/drinken/overgewicht te komen, maar gewoon doordat die bevolkingsgroep doorgaans dichter bij elkaar wonen.

[ Voor 4% gewijzigd door Onbekend op 18-04-2021 21:12 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wolly schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:07:
[...]

https://www.bnr.nl/nieuws...-te-stoppen-met-fieldlabs

Zo, dan is gelijk ook weer duidelijk dat een petitie van een paar honderdduizend man geen zoden aan de dijk zet.

Democratie, deal with it and grow up. /s
Het kabinet verschuilt zich weer achter de wetenschap, zoals ze zo graag doen. Maar in de link wordt wat mij betreft prima aangehaald wat het echt is
Statistici: 'Dit is geen wetenschap'
Prima dat ze dingen doen om het volk een beetje bezig te houden. Maar ze bereiken nu het tegenovergestelde. Maar ondertussen krijg ik steeds meer het gevoel dat het kabinet ook niet meer toe durft te geven als ze een verkeerde inschatting gemaakt hebben, en hebben ze ook niet meer het krediet om nog te corrigeren

• Yaksa
Stoney3K schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:58:
[...]
Vergeet ook niet dat de politie steeds minder bereidwillig is om een klopjacht te gaan voeren op alle feestjes die er gehouden worden. Dat wordt nu steeds meer dweilen met de kraan open.
Dit soort meldingen zijn alleen maar significant wanneer je ook een betrouwbare bron binnen de politie zou citeren waaruit blijkt dat hetgeen jij beweert ook klopt.

• Yaksa
[...]

[Twitter]
Leuk dat dat dan komt van een ziekenhuis waarvan de laatste update omtrent het coronavirus op hun internet nieuwspagina een maand oud is. O-)
Bron:

• Jedi_Pimp
Yaksa schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:22:
[...]

Dit soort meldingen zijn alleen maar significant wanneer je ook een betrouwbare bron binnen de politie zou citeren waaruit blijkt dat hetgeen jij beweert ook klopt.
Want? Als ik een agent zou kennen die dit roept, dan is het significant? Nee, dan is het een anekdote. En daar heb je juist helemaal niks aan.

Kijk eens naar de recente uitspraken van Bruls, voorzitter Veiligheidsberaad. Die spreekt regelmatig met "de driehoek" waar ook de politie in zit.
Yaksa schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:30:
[...]

Leuk dat dat dan komt van een ziekenhuis waarvan de laatste update omtrent het coronavirus op hun internet nieuwspagina een maand oud is. O-)
Bron:
Er zijn zoveel artsen die deze mening zijn toegedaan. Sterker nog, er zijn verschillende (IC-)artsen van verschillende ziekenhuizen die al maandenlang pleiten voor versoepelingen, alleen zie je die niet elke dag op het 8 uur journaal.

[ Voor 33% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-04-2021 21:36 ]

• Yaksa
CMD-Snake schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:01:
[...]
Vlees is niet slecht voor de gezondheid, het is onderdeel van een gezond, gevarieerd dieet.
[...]
offtopic:
Het is niet slecht nee.
Mits het slechts 100 gram per persoon, per dag is, inclusief eieren, vleeswaren en vis.
Meer heb je echt niet nodig.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:59

Metro2002

Memento mori

Yaksa schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:22:
[...]

Alsjeblieft

https://nieuws.nl/algemee...enselijk-gedrag-vertonen/
“Er zijn genoeg politieagenten die niet achter de maatregelen staan en hoe nu de maatschappij ten gronde wordt gericht door het overheidsbeleid.

• Yaksa
Da's een verhaaltje van een (1) agent. Lijkt mij niet representatief voor het hele politiekorps van Nederland.

• t_captain
Onbekend schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:10:
[...]

Geeft dat kaartje niet gewoon een vertekenend beeld?
Het kaartje gaat niet over corona, maar wel
over tal van risicofactoren. Zoals obesitas, roken, slechte algehele gezondheid etc.

In dat opzicht is corona niet anders dan tal van andere acute ziektes: het treft kwetsbare mensen het hardst.
En die kwetsbaarheid wordt in toenemende mate door levensstijl bepaald.

Vanuit de medische sector horen we steeds harder de roep om het probleem eens bij de wortel aan te pakken. Die 0.9 miljard euro voor een covid test infrastructuur, die schiet een beetje in het verkeerde keelgat.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:42:
[...]

over tal van risicofactoren. Zoals obesitas, roken, slechte algehele gezondheid etc.

In dat opzicht is corona niet anders dan tal van andere acute ziektes: het treft kwetsbare mensen het hardst.

Vanuit de medische sector horen we steeds harder de roep om het probleem eens bij de wortel aan te pakken. Die 0.9 miljard euro voor een covid test infrastructuur, die schiet een beetje in het verkeerde keelgat.
Ja inderdaad. Corona heeft de kloof tussen arm en "rijk" nog veel groter gemaakt. De welvarende mensen hebben er vooral ongemak van, maar de onderklasse voelt het echt in de kern van hun bestaan.

• Yaksa
t_captain schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:42:
[...]

Daar heb ik eigenlijk maar een antwoord op:
Ga meer plantaardig eten en betaal een eerlijke prijs voor een goed eerlijk stukje vlees 3 x per week.
Dan zijn we van de intensieve veehouderij af en hebben we tevens minder kans op zoönosen als COVID-19.
Lastig wel, wanneer we alleen maar kiloknallers kopen in de supermarkt.
Maar het is wel een stuk gezonder en je leeft veel bewuster.

• Stoney3K
Yaksa schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:47:
[...]

Ga meer plantaardig eten en betaal een eerlijke prijs voor een goed eerlijk stukje vlees 3 x per week.
Dan zijn we van de intensieve veehouderij af en hebben we tevens minder kans op zoönosen als COVID-19.
Stoppen we dan gelijk even met de export van vlees waar zo'n slordige 75% van onze landbouw verantwoordelijk voor is?

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:49:
[...]

Stoppen we dan gelijk even met de export van vlees waar zo'n slordige 75% van onze landbouw verantwoordelijk voor is?
Geen idee? Hopelijk? Misschien? Wat is het antwoord dat je wenst of probeer je enkel wat te stoken?

• Stoney3K
DutchCommando schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:50:
[...]

Geen idee? Hopelijk? Misschien? Wat is het antwoord dat je wenst of probeer je enkel wat te stoken?
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat wanneer we in Nederland stoppen met kopen van kiloknallers het geen donder verschil maakt voor het voorkomen van pandemieën. Dat zul je dan over de hele planeet moeten doen.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:54:
[...]

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat wanneer we in Nederland stoppen met kopen van kiloknallers het geen donder verschil maakt voor het voorkomen van pandemieën. Dat zul je dan over de hele planeet moeten doen.
Dit is precies hetzelfde argument als door klimaatbeleidsceptici wordt gebruikt. Het maakt wel een verschil. Laten we eraan beginnen!

• Stoney3K
DutchCommando schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:56:
[...]

Dit is precies hetzelfde argument als door klimaatbeleidsceptici wordt gebruikt. Het maakt wel een verschil. Laten we eraan beginnen!
Dan moeten we dus beginnen met stoppen te exporteren.

Net zoals we het klimaat niet gaan redden door met zijn allen elektrische auto's te gaan rijden, maar wel door de Botlek te sluiten.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:19
Yaksa schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:47:
[...]

Heel leuk, maar dat is niet de modus waar veel van die mensen in verkeren. Die mensen zijn bezig met overleven ipv 'eerlijk vlees' of 'bewust leven'.
Die hebben niet de mogelijkheid om daarover na te denken omdat ze puur aan het overleven zijn.

Het belangrijkste hiertegen is goed onderwijs en zorgen voor gelijke kansen.
Er zijn verder beroepsgroepen in de zorg omtrent leefstijl die feitelijk meer opleveren dan ze kosten, alleen al vanwege de preventieve werking wat betreft bv het krijgen van diabetes type2, maar die gewoon niet (volledig) vergoed worden, waardoor armere mensen ze mijden.

Als je die mensen mee wil krijgen zul je toch die zorg beter moeten vergoeden, zodat zij die zorg niet mijden ivm kosten. Tevens slechte prikkels wegnemen of minder interessant maken. Maar vooral die mensen uit de overlevingsstand krijgen, en ze de regie terug laten pakken.

Maar goed, dat is compleet offtopic verder.

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 18-04-2021 22:18 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12 12:23
Jan Huurman, bedenker van het OMT doet zijn verhaal over hoe hij denkt over de rol van het OMT in de huidige situatie. Gelinkt vanaf dat het over het OMT gaat. Daarvoor zit de onstaansgeschiedenis van het OMT.
Vond ik persoonlijk ook erg interressant.

*knip* vat dan even samen wat de boodschap is, zo is dit een linkdump en zeker bij video’s is dat ongewenst

[ Voor 29% gewijzigd door ZieMaar! op 19-04-2021 06:58 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Zo net eindelijk de petitie kunnen ondertekenen, de site was steeds overbelast;

https://geenfeestnu.petities.nl/

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Yaksa
Stoney3K schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:59:
[...]
Dan moeten we dus beginnen met stoppen te exporteren.

Net zoals we het klimaat niet gaan redden door met zijn allen elektrische auto's te gaan rijden, maar wel door de Botlek te sluiten.
De helft van het varkensvlees wat we eten wordt geïmporteerd.
En als niemand met elektrische auto's gaat rijden dan is er ook geen duurzame ontwikkeling op dat gebied en zouden we wel eens een belangrijke stap kunnen missen.
offtopic:
Vergeet niet dat, voordat er olie werd gevonden, de meeste auto's op elektriciteit liepen. (En op echte paardenkracht natuurlijk).

Pagina: 1 ... 86 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.