Hoewel ik de ethische consequenties begrijp zou je feitelijk de vaccinatiestrategie om moeten draaien om het aantal besmettingen sneller de kop in te drukken. De meeste sociale contacten en bewegingen vinden toch plaats in de jongste leeftijdscategorieën.t_captain schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:17:
[...]
Vaccinatie heeft twee weken nodig om bescherming te bieden. Bovendien raakt het relatief veel mensen in groepen met minder contacten.
Als we jongeren zouden prikken in plaats van ouderen, waren de besmettingen veel lager geweest.
Idealiter zou je beide doen, maar daar hebben we de vaccins niet voor. Maar vanaf jong naar oud (kans) en oud naar jonger (gevolg) nadat de risico groepen zijn gevaccineerd - dubbel genaaid houdt beter immers.codex schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:22:
[...]
Hoewel ik de ethische consequenties begrijp zou je feitelijk de vaccinatiestrategie om moeten draaien om het aantal besmettingen sneller de kop in te drukken. De meeste sociale contacten en bewegingen vinden toch plaats in de jongste leeftijdscategorieën.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Portugal had in maart de besmettingscijfers al onder controle, maar versoepelen nu pas. Dus anderhalve maand later. Dat doen ze om niet alleen de besmettingen, maar ook de Covid plekken in de ziekenhuizen en de IC's naar beneden te krijgen. En dan niet alleen in een dalende trend (zoals we hier van plan zijn), maar echt lage aantallen in de ziekenhuis bezettingen.Metro2002 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:52:
[...]
.....
Het is eerder een bewijs dat een korte strenge lockdown eventjes werkt. Dat kan handig zijn om extreme pieken op te vangen maar is zeker geen goede maatregel voor langere termijn. Vorig jaar zaten ze in een superstrenge lockdown en eind van vorig jaar ging het toch enorm mis en moesten ze weer in een strenge lockdown.
Dan is een 'intelligente' lockdown die langer duurt uiteindelijk slimmer (dus bv winkels open maar maximum aantal bezoekers, geen coronafeestjes, geen grote evenementen etc)
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Maar nog steeds meer dan een dode per uur door COVID-19.Drardollan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:00:
[Twitter]
We prikken goed door
Gemiddeld meer dan 100k per dag, lekker!
En nog steeds 7000+ besmettingen per dag
En al weken lang meer dan 2250 patiënten in het ziekenhuis.
Da's allemaal niet zo lekker!
Wanneer daalt het nu eens in dat we nog steeds in een crisis situatie zitten die veel sneller kan verbeteren wanneer we ons strikter aan de maatregelen houden?
Het klopt dat vaccinatie ons daarbij gaat helpen, maar ik heb af en toe de indruk dat de leveringsafspraken van de vaccinfabrikanten een hogere onzekerheidsmarge hebben dan de marges die de RIVM in haar grafieken voor de besmettingscijfers hanteert.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik begrijp ook niet goed wat het nou bijdraagt om individuele forumbezoekers te bevragen of zij wel of niet de regels tot op de letter hebben gevolgd. Denkt de vraagsteller werkelijk dat hij daarmee een bijdrage levert aan de oplossing van de situatie? Of wil de vraagsteller graag de moral high ground claimen?Snow_King schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:21:
[...]
Ik ervaar de wereld wellicht heel anders, maar als ik om mij heen kijk is het normale leven echt overal weer op gang gekomen. De mondkapjes herinneren je af en toe nog aan covid-19, maar verder rijden de fietsen en auto's gewoon rond. Mensen leven hun leven.
In het kader van leef je leven was ik deze week wel even verbaasd als blij verrast. Een bekende van mij was overleden en iedereen die dat wilde kon de uitvaart bezoeken. Zelf heb ik het afgehouden omdat ik het gevaar ook niet wil opzoeken, maar de 30-persoons limiet (of mondkapjes) bij deze uitvaart leek er niet te zijn. Op de foto's tijdens en na afloop in het crematorium telde ik al gemakkelijk 100 personen. Voor de verspreiding van het virus wellicht niet zo slim, maar voor de emotionele toestand van al die mensen zeer waardevol.
N=1 etc, maar toch ook weer een lichtpuntje dat mensen elkaar (weer) durven aan te raken en op te zoeken.
Dat is erg weinig.Yaksa schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:29:
[...]
Maar nog steeds meer dan een dode per uur door COVID-19.
Zoals al vaker hier uitgelegd; besmettingen zijn het probleem niet.En nog steeds 7000+ besmettingen per dag
Hoe bedoel je? Zieke mensen moeten toch naar het ziekenhuis?En al weken lang meer dan 2250 patiënten in het ziekenhuis.
De trendt is prima; hier gaan we snel uitkomen met z'n allen!Da's allemaal niet zo lekker!
Daarom houden ze een reserve aan. Die reserve waar heel Twitter van roept waarom we die hebben.Wanneer daalt het nu eens in dat we nog steeds in een crisis situatie zitten die veel sneller kan verbeteren wanneer we ons strikter aan de maatregelen houden?
Het klopt dat vaccinatie ons daarbij gaat helpen, maar ik heb af en toe de indruk dat de leveringsafspraken van de vaccinfabrikanten een hogere onzekerheidsmarge hebben dan de marges die de RIVM in haar grafieken voor de besmettingscijfers hanteert.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Vergeet niet dat er ook overlap tussen die twee groepen kan zitten. Ook als je al eerder besmet bent wordt je toch gevaccineerd.Metro2002 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:06:
[...]
Met zoveel vaccins (4 miljoen) en zoveel mensen die het virus al gehad hebben (3 miljoen geschat) zou je toch verwachten dat de besmettingscijfers intussen flink moeten dalen.
Benieuwd de komende weken.
Vergis je niet in het aantal berekende prikken van 4 miljoen.Metro2002 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:06:
[...]
Met zoveel vaccins (4 miljoen) en zoveel mensen die het virus al gehad hebben (3 miljoen geschat) zou je toch verwachten dat de besmettingscijfers intussen flink moeten dalen.
Benieuwd de komende weken.
Het door de GGD/GHOR aantal gemelde prikken is slechts: 2.395.212.
Verder zijn bij de meeste vaccins 2 prikken nodig om tot een volledige bescherming te komen.
Bron:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat klinkt misschien als veel? Maar dat is het echt niet met alle respect. Op een gemiddelde dag gaan er 15 mensen per uur dood in NL.Yaksa schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:29:
[...]
Maar nog steeds meer dan een dode per uur door COVID-19.
I served in a company of heroes.
*knip* het gaat niet (alleen) om het aantal doden, dus dat alleen als punt pakken is een versimpeling die de discussie geen goed doet en de rest is ook niet erg constructief.Vuvuzela schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:32:
[...]
Dat klinkt misschien als veel? Maar dat is het echt niet met alle respect. Op een gemiddelde dag gaan er 15 mensen per uur dood in NL.
[ Voor 45% gewijzigd door ZieMaar! op 15-04-2021 18:37 ]
Bizar dat je na een jaar nog steeds niet door hebt dat het probleem niet zozeer de doden alswel de ziekenhuisopnames zijn.
Er zitten twee kanten aan die grens he. In Duitsland en Italië zitten ze ook niet te wachten op een stel besmette Nederlanders.
[ Voor 67% gewijzigd door ZieMaar! op 15-04-2021 18:38 ]
Je zou verschillende scenario's moeten simuleren en kijken welke uiteindelijk de beste resultaten geeft in de zorg en sterfte.codex schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:22:
[...]
Hoewel ik de ethische consequenties begrijp zou je feitelijk de vaccinatiestrategie om moeten draaien om het aantal besmettingen sneller de kop in te drukken. De meeste sociale contacten en bewegingen vinden toch plaats in de jongste leeftijdscategorieën.
Jongeren als eerste vaccineren heeft het voordeel dat je de verspreiding meer beperkt, waardoor je met (veel) lagere besmettingscijfers komt te zitten. Daar tegenover staat een hogere "conversie" van besmettingen naar opnames en sterfte. De kwetsbaren worden immers niet zo snel geprikt en hun bescherming is alleen indirect.
Ik brand mijzelf niet aan deze berekening. Je hebt complexe rekenmodellen nodig met matrixen van contact-intensiteiten. Ik weet dat RIVM die wel heeft.
Ik zou zelf juist ervoor kiezen om een tweefrontenstrategie te gebruiken: Van 'boven' vaccineren om de zorgdruk snel omlaag te krijgen, en tegelijkertijd van onderen vaccineren (vanaf middelbare scholen) om de verspreiding snel een halt toe te roepen.t_captain schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:25:
[...]
Je zou verschillende scenario's moeten simuleren en kijken welke uiteindelijk de beste resultaten geeft in de zorg en sterfte.
Jongeren als eerste vaccineren heeft het voordeel dat je de verspreiding meer beperkt, waardoor je met (veel) lagere besmettingscijfers komt te zitten. Daar tegenover staat een hogere "conversie" van besmettingen naar opnames en sterfte. De kwetsbaren worden immers niet zo snel geprikt en hun bescherming is alleen indirect.
Ik brand mijzelf niet aan deze berekening. Je hebt complexe rekenmodellen nodig met matrixen van contact-intensiteiten. Ik weet dat RIVM die wel heeft.
Als je dat op die manier doet kun je het virus best wel eens effectief in de tang nemen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Bizar dat je niet doorhebt dat we aan het eind van de pandemie zitten. Mogelijke spelbrekers zijn varianten waar het vaccin niet voor werkt, maar dat blijven we de komende jaren toch wel houden.MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:20:
[...]
Bizar dat je na een jaar nog steeds niet door hebt dat het probleem niet zozeer de doden alswel de ziekenhuisopnames zijn
Ik denk dat je beter de ouders van die middelbare scholieren kan pakken. Dan isoleer je die groep die er wel tegen kan en de groep die meer risico loopt bescherm je.Stoney3K schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:32:
[...]
Ik zou zelf juist ervoor kiezen om een tweefrontenstrategie te gebruiken: Van 'boven' vaccineren om de zorgdruk snel omlaag te krijgen, en tegelijkertijd van onderen vaccineren (vanaf middelbare scholen) om de verspreiding snel een halt toe te roepen.
Als je dat op die manier doet kun je het virus best wel eens effectief in de tang nemen.
Dus nog maar even een paar weken code zwart met de finish in zicht?immetjes schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:36:
[...]
Bizar dat je niet doorhebt dat we aan het eind van de pandemie zitten. Mogelijke spelbrekers zijn varianten waar het vaccin niet voor werkt, maar dat blijven we de komende jaren toch wel houden.
Als straks het gros van de bevolking is gevaccineerd, zullen we in de toekomst vast nog wel herhaalprikken nodig hebben voor nieuwe mutaties. Maar wellicht zijn lockdowns en travelbans dan verleden tijd, en kunnen we op een acceptabele wijze de zorg belasten en overlijdensrisico's accepteren. Want zoals het nu gaat met al die lockdowns is natuurlijk roofbouw en kan je nooit lang (jaren) volhouden. Dat is mijn verwachting.
Welke code zwart? Er liggen minder mensen met covid op de IC dan op de piek van vorig jaar.MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:41:
[...]
Dus nog maar even een paar weken code zwart met de finish in zicht?
En neem voor die finish maar een slag om de arm. Komende herfst gaat het mis door escape-mutaties. De P1 Braziliaans of de Chileense variant die er aan staat te komen. Ik hoop het allemaal niet maar vaccinatie is -ben ik bang- niet de weg hieruit. Groepsimmuniteit is een illusie net zoals bij Influenza. Dus dat worden weer boosters shot of whatever; als we we op tijd zijn. Gelukkig heeft 98.5% (ok 97% meest recent door RIVM) geen grote last van dit virus, dus de economie draait wel door.
Wel bijzonder dat er geen kopje “werk” tussen staat.BarôZZa schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:47:Poster 'Eenvoudige uitleg coronaregels (beeldsamenvatting)'
[Afbeelding]
Makkelijker kunnen we het niet maken.
Ja, werk thuis als dat kan. Maar als dat niet kan, welke regels gelden dan?
[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 15-04-2021 18:51 ]
Je bent wel heel selectief in het tot je nemen van informatie he?immetjes schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:49:
[...]
Welke code zwart? Er liggen minder mensen met covid op de IC dan op de piek van vorig jaar.
- Piek duurt veel langer
- er is veel meer uitval onder personeel
- er is een hogere aanwas van niet-corona IC gevallen.
*knip* graag constructiever reageren en geen onwaarheden de wereld in helpenimmetjes schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:49:
[...]
Welke code zwart? Er liggen minder mensen met covid op de IC dan op de piek van vorig jaar.
En neem voor die finish maar een slag om de arm. Komende herfst gaat het mis door escape-mutaties. De P1 Braziliaans of de Chileense variant die er aan staat te komen. Ik hoop het allemaal niet maar vaccinatie is -ben ik bang- niet de weg hieruit. Groepsimmuniteit is een illusie net zoals bij Influenza. Dus dat worden weer boosters shot of whatever; als we we op tijd zijn. Gelukkig heeft 98.5% (ok 97% meest recent door RIVM) geen grote last van dit virus, dus de economie draait wel door.
[ Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 15-04-2021 20:33 ]
Het is pas code zwart als alle parttimers voltijd werken, de gangen vol liggen en de hospitaalschepen niet meer aan kunnen meren. En als er plannen zijn om dit nooit meer te laten gebeuren. Dat is dus allemaal niet het geval.MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:51:
[...]
Je bent wel heel selectief in het tot je nemen van informatie he?
- Piek duurt veel langer
In Curaçao wordt Amerikaans personeel ingevlogen. Geen BIG-registratie. Dat kan want BIG is er nog steeds niet door daar. Maar hier lopen we maar te mauwen met bureaucratisch gezeur, omdat het duidelijk niet erg genoeg is.
Allemaal waar, maar gelijkertijd:MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:51:
[...]
Je bent wel heel selectief in het tot je nemen van informatie he?
- Piek duurt veel langer
- heeft men ruim de tijd gehad om op te schalen en is dit ook een beetje gelukt
- zijn de behandelmethodes verbeterd
Maar het komt er op neer dat een officiële definitie van “code zwart” niet bestaat. En als we het over de definitie niet eens zijn, schiet het gebruik van de term niet erg op. Voor de een is het stapels lijken in de straat en voor de ander het uitstellen van zijn vasectomie.
Ik blijf het echt heel typisch vinden dat de categorie werk, waar een groot deel van het land toch 8 uur per dag mee zoet is, er af komt met 1 adviserend itempje en dat de rest uitgesplitst wordt over allerlei categorien.BarôZZa schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:47:Poster 'Eenvoudige uitleg coronaregels (beeldsamenvatting)'
[Afbeelding]
Vooral de vrijetijdsbesteding moet het ontgelden.
Ik vind dat geslonken draagvlak niet heel raar. Het is krom en scheef. Men wil wel eens iets anders dan werken so to speak.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Linksom of rechtsom halen we de capaciteit van vorig jaar niet.blissard schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:59:
[...]
Allemaal waar, maar gelijkertijd:
- heeft men ruim de tijd gehad om op te schalen en is dit ook een beetje gelukt
Dat uit zich maar zeer beperkt in kortere ligduur.- zijn de behandelmethodes verbeterd
Die definitie is er prima. Als # patiënten > aantal bedden waar zorg aan verleend kan worden en er dus gekozen moet worden op basis van capaciteit is er code zwart.Maar het komt er op neer dat een officiële definitie van “code zwart” niet bestaat. En als we het over de definitie niet eens zijn, schiet het gebruik van de term niet erg op. Voor de een is het stapels lijken in de straat en voor de ander het uitstellen van zijn vasectomie.
immetjes schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:59:
[...]
Het is pas code zwart als alle parttimers voltijd werken, de gangen vol liggen en de hospitaalschepen niet meer aan kunnen meren.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 15-04-2021 19:04 ]
Vanaf 15 mei quarantaineplicht bij aankomst uit risicogebied
Een Polenmeldpunt van Wilders vinden we en masse verschrikkelijjk, en een quarantainekliklijn vinden we wel normaal?
Mag in het rijtje maatregelen mosterd na de maaltijd. En daarnaast, een quaraintaineplicht met een kliklijn. Het wordt steeds triester. We gaan in dit geval zeker ook geen maatschappelijk c.q. parlementair gesprek voeren over de wenselijkheid van een dergelijke maatregel, want haast.Er komt per 15 mei een quarantaineplicht voor mensen die vanuit een risicogebied naar Nederland reizen. Ingewijden melden dat het demissionaire kabinet daar morgen een besluit over neemt. Het is nu al de bedoeling dat reizigers uit risicolanden tien dagen in quarantaine gaan, maar veel mensen houden zich daar niet aan.
Daarom wordt de zelfisolatie een verplichting, en bij overtreding wordt een boete opgelegd. De hoogte daarvan wordt bepaald door het Openbaar Ministerie, maar zal waarschijnlijk 95 euro worden. Dat is in lijn met de straf voor andere coronavergrijpen.
Belteams
Belteams van het ministerie van VWS gaan controleren of mensen daadwerkelijk in quarantaine zijn gegaan. Ook dat gaat via steekproeven. Als het belteam een tip krijgt dat iemand zich er niet aan houdt, kan de burgemeester worden ingeschakeld, die dan kan optreden.
Tot 15 mei geldt er sowieso een algeheel negatief reisadvies. Reizen naar het buitenland zijn alleen toegestaan als het echt noodzakelijk is. Begin mei wil het kabinet duidelijkheid geven over het reizen na 15 mei en daarmee dus ook over de zomervakantie, zeggen ingewijden.
Een Polenmeldpunt van Wilders vinden we en masse verschrikkelijjk, en een quarantainekliklijn vinden we wel normaal?
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Eerste golf 21 dagen, tegenwoordig 15. Dat is enorm.MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:03:
[...]
Linksom of rechtsom halen we de capaciteit van vorig jaar niet.
[...]
Dat uit zich maar zeer beperkt in kortere ligduur
https://www.google.nl/amp...op-de-intensive-care.html
28% minder. Scheelt een week. Maakt niet uit, uiteindelijk keert de kade het schip.MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:03:
[...]
Dat uit zich maar zeer beperkt in kortere ligduur.
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door immetjes op 15-04-2021 19:32 ]
En in augustus was het 8 dagen.Wolly schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:13:
[...]
Eerste golf 21 dagen, tegenwoordig 15. Dat is enorm.
https://www.google.nl/amp...op-de-intensive-care.html
Dit cijfer wordt enorm beïnvloed door wie er op de IC terecht komen. Met de hogere druk worden er weer minder mensen op de IC gelaten en loopt de ligduur ook weer op. Zag eerder deze week alweer 17 dagen langs komen. Zal straks op de site van Nice kijken, die werkt op mobiel voor geen meter.
Precies! En in onze omliggende landen gaat het beter dan hier... maar wel code oranje. Je hebt veel meer kans dat je het hier oploopt dan in een gemiddeld buitenland.Jedi_Pimp schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:11:
[...]
Mag in het rijtje maatregelen mosterd na de maaltijd. En daarnaast, een quaraintaineplicht met een kliklijn. Het wordt steeds triester. We gaan in dit geval zeker ook geen maatschappelijk c.q. parlementair gesprek voeren over de wenselijkheid van een dergelijke maatregel, want haast.
Echt vorig jaar schreeuwden we om dergelijke maatregelen. En nu idd als mosterd na de maaltijd. Hoe incompetent wil je het hebben.
Die quarantaine kliklijn neigt naar iets waar bijna elke internet discussie op eindigt dus ik zal dat maar niet noemen.
Een quarantaineplicht kan nog steeds handig zijn als het aantal besmettingen straks heel laag is en er nieuwe varianten zijn.Jedi_Pimp schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:11:
[...]
Mag in het rijtje maatregelen mosterd na de maaltijd. En daarnaast, een quaraintaineplicht met een kliklijn. Het wordt steeds triester. We gaan in dit geval zeker ook geen maatschappelijk c.q. parlementair gesprek voeren over de wenselijkheid van een dergelijke maatregel, want haast.
Het probleem is dat het geen echte quarantaineplicht is. Dit is totaal niet waterdicht.
Helemaal mooi is dat de quarantaineplicht alleen geldt voor reizigers, niet voor mensen die positief getest zijn
Papieren tijger.
Het is niet of nauwelijks aan te tonen waar mensen vandaan komen. Mensen komen terug uit Duitsland? Nee hoor, we zijn in Enschede geweest. Wie eist, bewijst.
Zo’n kliklijn is een onzalig initiatief. Waar je in crisistijd vooral mensen zou moeten verbinden, grijpt de politiek nu toch wel makkelijk naar polariserende uitspraken en maatregelen.
Het is niet of nauwelijks aan te tonen waar mensen vandaan komen. Mensen komen terug uit Duitsland? Nee hoor, we zijn in Enschede geweest. Wie eist, bewijst.
Zo’n kliklijn is een onzalig initiatief. Waar je in crisistijd vooral mensen zou moeten verbinden, grijpt de politiek nu toch wel makkelijk naar polariserende uitspraken en maatregelen.
Ik las vanavond in het Parool dat de boete op overtreding zeer waarschijnlijk 95 euro zal bedragen. Als de steekproeven net zo goed worden als die waarmee ze de GGD systemen beveiligden dan hoef je je geen zorgen te maken.Jedi_Pimp schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:11:
Overigens stelde SGP vandaag in de kamer de vraag waarom er zoveel moeite en geld in oplossingen gaat zitten die slechts een paar maanden nodig zijn. De Jonge heeft voor zover ik weet die vraag ontweken, maar ik vrees dat het antwoord zich laat raden.
Zo simpel zal het niet zijn, want ‘het aantal bedden waar zorg aan verleend kan worden’ is fluïde.MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:03:
Die definitie is er prima. Als # patiënten > aantal bedden waar zorg aan verleend kan worden en er dus gekozen moet worden op basis van capaciteit is er code zwart.
Op het normale topniveau zorg ongeveer X capaciteit, daarna ga je inleveren op BOSS-bedden, meer patiënten per personeelslid, meer taken en inzet ongekwalificeerd personeel, meer vermoeidheid, enzovoorts.
Er zit nog een hele hoop rek in voordat mensen écht ‘niet meer toegelaten worden’ op de IC en er dus ‘gekozen’ moet worden en het duidelijk ‘code zwart’ is.
Alleen, momenteel rekt het al enorm met grote gezondheidsschade tot gevolg; misschien nog niet voor de mensen op de IC, maar wel qua uitgestelde overige zorg. En ruim voordat er ‘gekozen’ moet worden liggen er al dermate veel mensen op de IC dat de kwaliteit van zorg erg achteruit gaat.
Omdat hij graag geld uit geeft om de burger blij te houden met een feestjeCMD-Snake schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:23:
[...]
Ik las vanavond in het Parool dat de boete op overtreding zeer waarschijnlijk 95 euro zal bedragen. Als de steekproeven net zo goed worden als die waarmee ze de GGD systemen beveiligden dan hoef je je geen zorgen te maken.Zet die 95 euro af tegen wat je verdiend per uur door te werken en het is veelal voordeliger om je quarantaine maar te laten.
Overigens stelde SGP vandaag in de kamer de vraag waarom er zoveel moeite en geld in oplossingen gaat zitten die slechts een paar maanden nodig zijn. De Jonge heeft voor zover ik weet die vraag ontweken, maar ik vrees dat het antwoord zich laat raden.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Een feestje dat nog wel wat langer gaat duren dan De Jonge durft toe te geven momenteel.YakuzA schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:49:
Omdat hij graag geld uit geeft om de burger blij te houden met een feestje
Vaccins zijn schaars, geld momenteel niet. De overheid leent rond 0% rente en geregeld negatief.CMD-Snake schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:52:
[...]
Een feestje dat nog wel wat langer gaat duren dan De Jonge durft toe te geven momenteel.Laten we wel wezen, die miljard euro had hij beter mee kunnen aankloppen bij Pfizer en Moderna voor meer vaccins en wat prioriteit bij het leveren over andere landen.
Ah ja, de edele kunst van vaccins bij arme landen jattenCMD-Snake schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:52:
[...]
Een feestje dat nog wel wat langer gaat duren dan De Jonge durft toe te geven momenteel.Laten we wel wezen, die miljard euro had hij beter mee kunnen aankloppen bij Pfizer en Moderna voor meer vaccins en wat prioriteit bij het leveren over andere landen.
PSN
Als klotst het geld tegen de plinten, blijft het zonde als je het door pot spoelt in plaats van het nuttig in te zetten. De farmaceuten zijn behoorlijk gevoelig voor financiële prikkels, dus je kan desnoods voorrang kopen. Die testsamenleving is geen 1 miljard euro waard als je die zo tot en met augustus in stand houdt. Zo'n grootse infrastructuur zet je alleen op als je van plan bent om die langer te benutten, die kant zal het wel opgaan vrees ik. Dat nog los van het feit dat meerdere regels gebroken zijn toen men de stichting Open Nederland op poten zette.giantgiantus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:54:
Vaccins zijn schaars, geld momenteel niet. De overheid leent rond 0% rente en geregeld negatief.
Het lijkt er sterk op dat ze erop sturen dat bepaalde coronamaatregelen een permanent karakter gaan krijgen.
Zouden ze nu zelf ook niet snappen dat elke week weer zo'n nieuwe infographic de boel niet overzichtelijker maaktBarôZZa schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:47:Poster 'Eenvoudige uitleg coronaregels (beeldsamenvatting)'
[Afbeelding]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
De enige die daarbij waarschijnlijk wel bij vaart is het bedrijf wat verantwoordelijk is voor het maken van die infographics.alexbl69 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:00:
[...]
Zouden ze nu zelf ook niet snappen dat elke week weer zo'n nieuwe infographic de boel niet overzichtelijker maakt?
Net zoals het reclamebureau dat zijn brood verdient aan die tenenkrommende Postbus 51-spotjes.
Is het niet waarschijnlijker dat ze inderdaad alles klaar hebben gezet in de afgelopen maanden voor een test samenleving (als plan B, wat je ook zou verwachten dat een overheid dat doet) en het nu niet waarschijnlijk is dat het nodig is waardoor ze nu deze “proeven” toch laten uitvoeren?CMD-Snake schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:00:
[...]
Als klotst het geld tegen de plinten, blijft het zonde als je het door pot spoelt in plaats van het nuttig in te zetten. De farmaceuten zijn behoorlijk gevoelig voor financiële prikkels, dus je kan desnoods voorrang kopen. Die testsamenleving is geen 1 miljard euro waard als je die zo tot en met augustus in stand houdt. Zo'n grootse infrastructuur zet je alleen op als je van plan bent om die langer te benutten, die kant zal het wel opgaan vrees ik. Dat nog los van het feit dat meerdere regels gebroken zijn toen men de stichting Open Nederland op poten zette.
Het lijkt er sterk op dat ze erop sturen dat bepaalde coronamaatregelen een permanent karakter gaan krijgen.
Kan ik gewoon een vrijkaartje kopen voor 95 euro? Hoeven we dat hele circus niet op te tuigen.CMD-Snake schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:23:
[...]
Ik las vanavond in het Parool dat de boete op overtreding zeer waarschijnlijk 95 euro zal bedragen.
Even duur als testen zodra je die zelf moet gaan betalent_captain schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:17:
[...]
Kan ik gewoon een vrijkaartje kopen voor 95 euro? Hoeven we dat hele circus niet op te tuigen.
Ik heb het debat vandaag niet kunnen volgen. Heet de Jonge antwoord gegeven op de vragen rondom Stichting Open Nederland? En was dat naar voldoening?
Vanwege de onzekerheid die de P1 variant toevoegt op de middentermijn, heb ik besloten om het concept van “testsamenleving” tijdelijk te steunen.giantgiantus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:07:
[...]
Is het niet waarschijnlijker dat ze inderdaad alles klaar hebben gezet in de afgelopen maanden voor een test samenleving (als plan B, wat je ook zou verwachten dat een overheid dat doet) en het nu niet waarschijnlijk is dat het nodig is waardoor ze nu deze “proeven” toch laten uitvoeren?
Uiteindelijk wil ik helemaal geen testsamenleving, en op enig moment ga ik me hard maken voor de totale afbreuk van dat soort systemen. Maar omdat het onduidelijk is hoe lang dat moment op zich laat wachten, leg ik me tijdelijk neer bij het concept.
*knip* het is hier geen hk, slowchat etcJedi_Pimp schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:11:
En daarnaast, een quaraintaineplicht met een kliklijn. Het wordt steeds triester.
[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 15-04-2021 21:51 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Aan de ene kant ik ook, aan de andere kant krijg ik steeds meer de indruk dat die testsamenleving misbruikt wordt als een eenvoudige cash-grab. Want anders had je als stichting prima transparantie kunnen bieden in de stukken, en dat testen ook via een open platform kunnen aanbieden zodat derde partijen er aan mee kunnen doen.t_captain schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:34:
[...]
Vanwege de onzekerheid die de P1 variant toevoegt op de middentermijn, heb ik besloten om het concept van “testsamenleving” tijdelijk te steunen.
Een soort van. De Jonge vindt dat er niets verkeerd is gegaan. Er was geen aanbesteding nodig omdat er grote spoed bij is en dit een pilot betreft. Een pilot van 1 miljard euro.HollovVpo1nt schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:33:
Ik heb het debat vandaag niet kunnen volgen. Heet de Jonge antwoord gegeven op de vragen rondom Stichting Open Nederland?
De Jonge voegde ook nog wat interessants toe, hij zei dat zelfs als iedereen met Pfizer of Moderna geprikt werd er nog een kans van ~8% was op corona, dus moeten we maatregelen blijven houden volgens hem. Klunzige uitspraak of tipje van de sluier?
Uiteraard niet. Er wordt 1 miljard euro overgemaakt terwijl er nauwelijks toezicht op is hoe dat geld besteed gaat worden. De Kamerleden met vragen kregen daar geen antwoord op, alleen een pleidooi dat het doel de middelen heiligt.En was dat naar voldoening?
[ Voor 12% gewijzigd door CMD-Snake op 15-04-2021 21:52 ]
Ik kan er oprecht met mijn pet niet bij, 10-20 miljoen kan ik nog begrijpen maar een halve metrolijn voor iets wat we hooguit een paar maanden nodig hebben? Wie heeft dit verzonnen, geef het lekker aan de zorgmedewerkers.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als ik de keuze krijg tussen nu een testsamenleving en dan toch nog een redelijk normaal leven kunnen leiden (uit eten, bioscoop, dierentuin, ec) of x maanden/jaar wachten tot het testloos opengaat, dan kies ik zonder meer voor een testsamenleving.t_captain schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:34:
[...]
Vanwege de onzekerheid die de P1 variant toevoegt op de middentermijn, heb ik besloten om het concept van “testsamenleving” tijdelijk te steunen.
Uiteindelijk wil ik helemaal geen testsamenleving, en op enig moment ga ik me hard maken voor de totale afbreuk van dat soort systemen. Maar omdat het onduidelijk is hoe lang dat moment op zich laat wachten, leg ik me tijdelijk neer bij het concept.
Ik ga nu niet principieel doen en mezelf nog maanden/jaar thuis opsluiten terwijl ik gewoon weer leuke dingen kan doen.
Kijk, als het niet nodig meer is en het blijft wel zo -wat ik sterk betwijfel- dan is het een ander verhaal. Als de nut, noodzaak en proportionaliteit verdwijnt dan hoeft de testsamenleving voor mij ook niet meer.
Maar zolang het (relatief) nuttig is en een win-win-scenario is (voor mij, de ondernemers, de culturele sector, noem maar op) vind ik het prima.
Zelfs als het in de best-case-scenario maar over een paar maanden gaat, bijv mei t/m augustus, dan heb ik liever een paar maanden testsamenleving dan dat ik thuis moet blijven tot het einde van de zomer.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
En dan was het 20 miljoen geweest. Viel na het eerste weekend al de hele bende in het water. Of de helft van de bedrijven/mensen valt buiten de boot. Krijg je dat gezeik weer.hoevenpe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:00:
[...]
Ik kan er oprecht met mijn pet niet bij, 10-20 miljoen kan ik nog begrijpen maar een halve metrolijn voor iets wat we hooguit een paar maanden nodig hebben? Wie heeft dit verzonnen, geef het lekker aan de zorgmedewerkers.
Als je dit doet, moet het ook zonder onderscheid zijn. En dan wordt het al gauw go big or go home.
En wat @anandus zegt
Echt een bizar bedrag ja. Met de klimaatcrisis in het achterhoofd waarbij we allemaal meer moeten gaan fietsen is 33 miljoen extra uittrekken voor een fietstunnel véél te duur en onrendabel maar hier wordt gewoon even 30 (!) keer meer uitgegeven aan een proef voor iets wat we over een paar maanden (hopelijk) niet meer nodig hebben.hoevenpe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:00:
[...]
Daar zakt echt je broek van af en valt bij mij wel echt in de categorie onbehoorlijk bestuur.
[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 15-04-2021 22:11 ]
Prima, maar dan kun je ook verantwoorden waar die 1 miljard precies naartoe gaat, in plaats van daar geheimzinnig over te doen.MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:09:
[...]
Als je dit doet, moet het ook zonder onderscheid zijn. En dan wordt het al gauw go big or go home.
Het Koningsdag feest is aardig in trek iig
1 miljoen aanmeldingen voor 10.000 kaartjes.
1 miljoen aanmeldingen voor 10.000 kaartjes.
PSN
Ik weet wel waar het geld naar toe gaat:Stoney3K schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:13:
[...]
Prima, maar dan kun je ook verantwoorden waar die 1 miljard precies naartoe gaat, in plaats van daar geheimzinnig over te doen.
De kosten van de test zelf (hoeven we gelukkig niet zelf te betalen, dat doet de regering voor ons).
Opzetten website.
Ontwikkelen QR app voor toegang.
Registratie aangemelde personen en administratieve afwikkeling van de testen.
Bij grotere evenementen (zeg 10.000 personen) lopen deze kosten al in de tonnen per evenement.
Dan is het niet zo'n wonder dat er bijna 1 miljard voor gereserveerd wordt.
Ja mee eens, maar het is volgens mij niet zo dat al dat geld al uitgegeven is.Stoney3K schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:13:
[...]
Prima, maar dan kun je ook verantwoorden waar die 1 miljard precies naartoe gaat, in plaats van daar geheimzinnig over te doen.
En de app-ontwikkelaars en uitbaters van de teststraten, die doen dat allemaal tegen kostprijs en zonder een enkel winstoogmerk, omdat ze zulke goede mensen zijn in hun hart?Yaksa schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:20:
[...]
Ik weet wel waar het geld naar toe gaat:
De kosten van de test zelf (hoeven we gelukkig niet zelf te betalen, dat doet de regering voor ons).
Opzetten website.
Bij grotere evenementen (zeg 10.000 personen) lopen deze kosten al in de tonnen per evenement.
Geloof maar dat hier aardig wat mensen slapend rijk van worden.
De overheid zal de eerste maand van de testsamenleving bekostigen, daarna moeten de burgers en ondernemers zelf de kosten op zich nemen. Dat zei De Jonge. Er zullen dan een hoop dingen best duur worden. Wat kost een bioscoopkaartje? Laten we zeggen gemiddeld tussen de 10 en 15 euro, daar mag je dan ook nog 75 euro coronatest bij optellen. Zelfs al zou de bioscoop de test subsidiëren, deels of volledig, dan is het niet meer lonend want tegenover elk verkocht kaartje staat een kostenpost die veel groter is. Idem voor een restaurant, Meeste etentjes die ik heb gehad voor corona kostte het zo'n 75-100 euro per persoon inclusief drinken, die prijs verdubbeld nagenoeg als ik ook een coronatest nog even moet halen. Een appeltaartje met koffie op het terras is dan helemaal niet meer in verhouding met de prijs van je toegangskaartje.anandus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:02:
Als ik de keuze krijg tussen nu een testsamenleving en dan toch nog een redelijk normaal leven kunnen leiden (uit eten, bioscoop, dierentuin, ec) of x maanden/jaar wachten tot het testloos opengaat, dan kies ik zonder meer voor een testsamenleving.
Er is een redelijke kans dat ondernemers de toegangstesten zullen laten voor wat het is, tenzij De Jonge ze een wettelijke plicht oplegt (daar zie ik hem wel voor aan overigens). De kosten worden zo hoog voor klanten dat ze grotendeels wegblijven of als de ondernemer zelf de kosten (deels) zou dragen dan is het bedrijf niet meer rendabel omdat er mogelijk meer geld verloren gaat per klant dan dat deze oplevert.
Als de 60-plussers voldoende gevaccineerd zijn is die testsamenleving eigenlijk al niet meer nodig, dus dat komt veel eerder. Vanochtend tijdens de technische briefing zei de gezondheidsraad dat het risico op doodgaan door corona voor mensen onder de 50 zo klein is dat ze het naar 0% hebben afgerond. Alleen vanaf 50 en hoger wordt het al heel snel linke soep. In dit licht denk ik dat we 1 miljard euro weggooien voor iets waar maar weinig mensen gebruik van gaan maken en dat die testsamenleving overbodig is op het moment dat net goed en wel uit de startblokken is.Zelfs als het in de best-case-scenario maar over een paar maanden gaat, bijv mei t/m augustus, dan heb ik liever een paar maanden testsamenleving dan dat ik thuis moet blijven tot het einde van de zomer.
Waarom kan er dan geen inzicht verschaft worden? Dit soort kosten kunnen ze dan toch prima inzichtelijk maken, daar hoeft geen nevel van geheimzinnigheid omheen te hangen.Yaksa schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:20:
Ik weet wel waar het geld naar toe gaat:
Opzetten website.
Stichting Open Nederland heeft geen winstoogmerk en hanteert als uitgangspunt dat het Testen voor Toegang programma tegen maatschappelijk verantwoorde kosten kan worden uitgevoerd.Stoney3K schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:23:
[...]
En de app-ontwikkelaars en uitbaters van de teststraten, die doen dat allemaal tegen kostprijs en zonder een enkel winstoogmerk, omdat ze zulke goede mensen zijn in hun hart?
Geloof maar dat hier aardig wat mensen slapend rijk van worden.
Het is een stichting.CMD-Snake schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:26:
[...]
Waarom kan er dan geen inzicht verschaft worden? Dit soort kosten kunnen ze dan toch prima inzichtelijk maken, daar hoeft geen nevel van geheimzinnigheid omheen te hangen.
Financiële verantwoording hoeft pas na het einde van het boekjaar gepubliceerd te worden.
Maar die eis geldt dus niet voor de uitvoerende aannemers die in opdracht van Stichting Open Nederland het werk doen. Van het inkopen van de tests tot de tentenverhuurder voor de teststraat.Yaksa schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:32:
[...]
Stichting Open Nederland heeft geen winstoogmerk en hanteert als uitgangspunt dat het Testen voor Toegang programma tegen maatschappelijk verantwoorde kosten kan worden uitgevoerd.
Dat het bovenste laagje nu geen winstoogmerk heeft, betekent alleen dat het even veel geld uit moet geven als het binnen krijgt. Een laagje naar beneden mag het prima bij iemand in de zakken verdwijnen.
Zo'n stichting is alleen maar een middel om geldstromen mee te obfusceren.
Klopt, het geld is alleen gereserveerd.MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:22:
[...]
Ja mee eens, maar het is volgens mij niet zo dat al dat geld al uitgegeven is.
Dat is nogal een aanname.Stoney3K schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:35:
[...]
Maar die eis geldt dus niet voor de uitvoerende aannemers die in opdracht van Stichting Open Nederland het werk doen. Van het inkopen van de tests tot de tentenverhuurder voor de teststraat.
Dat het bovenste laagje nu geen winstoogmerk heeft, betekent alleen dat het even veel geld uit moet geven als het binnen krijgt. Een laagje naar beneden mag het prima bij iemand in de zakken verdwijnen.
Zo'n stichting is alleen maar een middel om geldstromen mee te obfusceren.
Je mag me natuurlijk altijd achteraf corrigeren, maar ik denk zo maar dat de regering daar niet nog een affaire aan over wil houden.
Test samenleving gaat nooit gebeuren. Veel te duur (en de spontaniteit gaat uit je leven) Niemand zit te wachten op een schemafestijn en daarmee is het het failliet voor de ondernemens. Dit kwartje moet alleen nog vallen bij de pennenlikkers en angsthazen.CMD-Snake schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:26:
[...]
De overheid zal de eerste maand van de testsamenleving bekostigen, daarna moeten de burgers en ondernemers zelf de kosten op zich nemen. Dat zei De Jonge. Er zullen dan een hoop dingen best duur worden. Wat kost een bioscoopkaartje? Laten we zeggen gemiddeld tussen de 10 en 15 euro, daar mag je dan ook nog 75 euro coronatest bij optellen. Zelfs al zou de bioscoop de test subsidiëren, deels of volledig, dan is het niet meer lonend want tegenover elk verkocht kaartje staat een kostenpost die veel groter is. Idem voor een restaurant, Meeste etentjes die ik heb gehad voor corona kostte het zo'n 75-100 euro per persoon inclusief drinken, die prijs verdubbeld nagenoeg als ik ook een coronatest nog even moet halen. Een appeltaartje met koffie op het terras is dan helemaal niet meer in verhouding met de prijs van je toegangskaartje.
Er is een redelijke kans dat ondernemers de toegangstesten zullen laten voor wat het is, tenzij De Jonge ze een wettelijke plicht oplegt (daar zie ik hem wel voor aan overigens). De kosten worden zo hoog voor klanten dat ze grotendeels wegblijven of als de ondernemer zelf de kosten (deels) zou dragen dan is het bedrijf niet meer rendabel omdat er mogelijk meer geld verloren gaat per klant dan dat deze oplevert.
[...]
Als de 60-plussers voldoende gevaccineerd zijn is die testsamenleving eigenlijk al niet meer nodig, dus dat komt veel eerder. Vanochtend tijdens de technische briefing zei de gezondheidsraad dat het risico op doodgaan door corona voor mensen onder de 50 zo klein is dat ze het naar 0% hebben afgerond. Alleen vanaf 50 en hoger wordt het al heel snel linke soep. In dit licht denk ik dat we 1 miljard euro weggooien voor iets waar maar weinig mensen gebruik van gaan maken en dat die testsamenleving overbodig is op het moment dat net goed en wel uit de startblokken is.
[...]
Waarom kan er dan geen inzicht verschaft worden? Dit soort kosten kunnen ze dan toch prima inzichtelijk maken, daar hoeft geen nevel van geheimzinnigheid omheen te hangen.
Dat maakt voor iemand als demissionair minister De Jonge natuurlijk niets uit. Die is vooral bezig met zijn carrière ná Den Haag, en zoiets als dit is natuurlijk een prima manier om de zaadjes daarvoor te planten.Yaksa schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:38:
[...]
Dat is nogal een aanname.
Je mag me natuurlijk altijd achteraf corrigeren, maar ik denk zo maar dat de regering daar niet nog een affaire aan over wil houden.
En het alternatief, dan? Alles dichtlaten?immetjes schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:40:
[...]
Test samenleving gaat nooit gebeuren. Veel te duur (en de spontaniteit gaat uit je leven) Niemand zit te wachten op een schemafestijn en daarmee is het het failliet voor de ondernemens. Dit kwartje moet alleen nog vallen bij de pennenlikkers en angsthazen.
Denk dat dat ook niet goed is voor ondernemers
Ik ga ervanuit dat een testsamenleving bij gewone aanbieders kan, ipv Hugo's vriendjes, dus 5 euro ofzo kost, misschien een tientje.CMD-Snake schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:26:
[...]
Wat kost een bioscoopkaartje? Laten we zeggen gemiddeld tussen de 10 en 15 euro, daar mag je dan ook nog 75 euro coronatest bij optellen.
Uiteraard, maar gezien al het gedoe, ga ik ervanuit dat dat nog wel een paar maandjes duurt.Als de 60-plussers voldoende gevaccineerd zijn is die testsamenleving eigenlijk al niet meer nodig, dus dat komt veel eerder.
Ik denk van niet. Op dit moment kost zo'n test 125€. De verwachting is dat dit kan zakken naar zo'n 75€ of nog iets daaronder.anandus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:46:
[...]
Ik ga ervanuit dat een testsamenleving bij gewone aanbieders kan, ipv Hugo's vriendjes, dus 5 euro ofzo kost, misschien een tientje.
[...]
Uiteraard, maar gezien al het gedoe, ga ik ervanuit dat dat nog wel een paar maandjes duurt.
Een Zelftest gaat iets van 5-10€ kosten maar die zijn daarvoor niet toegestaan. Dat kan ook niet want anders kan elke malloot negatieve zelftesten leveren. Met bijbehorend zelfgeprint certificaatje natuurlijk
Dank. Ik weet niet wat ik absurder vind, het feit dat er een dergelijk bedrag is uitgetrokken of de totale machteloosheid van de Kamer in deze. De testsamenleving kan er ook toe leiden dat de basisregels minder nageleefd worden. Want ach, wordt toch getest.CMD-Snake schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:51:
[...]
Een soort van. De Jonge vindt dat er niets verkeerd is gegaan. Er was geen aanbesteding nodig omdat er grote spoed bij is en dit een pilot betreft. Een pilot van 1 miljard euro.De Jonge zei dat we straks erg blij zijn als het "testen voor toegang" ingericht is. Kennelijk denkt hij oprecht dat we zitten te wachten op zijn testsamenleving.
De Jonge voegde ook nog wat interessants toe, hij zei dat zelfs als iedereen met Pfizer of Moderna geprikt werd er nog een kans van ~8% was op corona, dus moeten we maatregelen blijven houden volgens hem. Klunzige uitspraak of tipje van de sluier?
[...]
Uiteraard niet. Er wordt 1 miljard euro overgemaakt terwijl er nauwelijks toezicht op is hoe dat geld besteed gaat worden. De Kamerleden met vragen kregen daar geen antwoord op, alleen een pleidooi dat het doel de middelen heiligt.
Het is natuurlijk niet zo zwart wit. Er is ook een tussenweg, bijvoorbeeld bij de bioscoop met een beperkt aantal mensen.anandus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:43:
[...]
En het alternatief, dan? Alles dichtlaten?
Denk dat dat ook niet goed is voor ondernemers
Voor sommige dingen zie ik een test samenleving met de bijbehorende kosten wel zitten, maar niet voor laagdrempelige zaken zoals de bioscoop of de kroeg. De bijkomende kosten zijn daarvoor gewoon te hoog. Voor dingen als festivals zie ik het wel werken.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Er was enkele weken geleden de mogelijkheid om in te schrijven om test locaties voor opennederland te worden. In die documenten stonden berekeningen die uitgingen van 20-25€ vergoeding per test puur voor personeel en locatie, dus nog zonder test. Je komt dus zeker op 30-40€ per test in het gunstigste geval. Op het moment zit dat nog meer richting de 75€anandus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:46:
[...]
Ik ga ervanuit dat een testsamenleving bij gewone aanbieders kan, ipv Hugo's vriendjes, dus 5 euro ofzo kost, misschien een tientje..
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
hear hearanandus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:02:
[...]
Als ik de keuze krijg tussen nu een testsamenleving en dan toch nog een redelijk normaal leven kunnen leiden (uit eten, bioscoop, dierentuin, ec) of x maanden/jaar wachten tot het testloos opengaat, dan kies ik zonder meer voor een testsamenleving.
Ik ga nu niet principieel doen en mezelf nog maanden/jaar thuis opsluiten terwijl ik gewoon weer leuke dingen kan doen.
Kijk, als het niet nodig meer is en het blijft wel zo -wat ik sterk betwijfel- dan is het een ander verhaal. Als de nut, noodzaak en proportionaliteit verdwijnt dan hoeft de testsamenleving voor mij ook niet meer.
Maar zolang het (relatief) nuttig is en een win-win-scenario is (voor mij, de ondernemers, de culturele sector, noem maar op) vind ik het prima.
Zelfs als het in de best-case-scenario maar over een paar maanden gaat, bijv mei t/m augustus, dan heb ik liever een paar maanden testsamenleving dan dat ik thuis moet blijven tot het einde van de zomer.
Deze stichting voldoet niet op meerdere vlakken, er is geen raad van toezicht die het bestuur controleert en er staat niets in de statuten over verantwoording. Daar komt dan nog eens bij dat ze dus 1 miljard euro krijgen van de belastingbetaler. Er is geeneens een plan vooraf hoe ze dat geld ongeveer denken te besteden. Controle achteraf kan te laat zijn, dan kan het bestuur al een jaar lang dure Italiaanse sportwagens hebben geleased in theorie.Yaksa schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:35:
Het is een stichting.
Financiële verantwoording hoeft pas na het einde van het boekjaar gepubliceerd te worden.
De hele opzet deugt niet en De Jonge lijkt ook geen intentie te hebben om dit alsnog te rectificeren.
Een commerciële coronatest (PCR test) kost zo'n 125-150 euro. Dan is de teststraat van Hugo goedkoper. Die zelftests van de supermarkt gaan nooit dienen als toegangsbewijs, te veel kans op fraude. Alleen via de teststraten van stichting Open Nederland krijg je een test die ook opgenomen is in je coronapaspoort. Dat laatste draait het dus om als je naar binnen wil ergens. Misschien dat het bedrag nog kan zakken, maar ik denk niet dat we ooit in de buurt komen van 5 of 10 euro, of zelfs 25 euro. Dit blijft een duur toegangskaartje.anandus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:46:
Ik ga ervanuit dat een testsamenleving bij gewone aanbieders kan, ipv Hugo's vriendjes, dus 5 euro ofzo kost, misschien een tientje.
Als het zo prijzig wordt dan hebben ondernemers er weinig aan, ze krijgen dan te weinig klanten over de vloer en dan hadden ze net zo goed dicht kunnen zijn. Ergens is deze oplossing nog wreder voor ze, ze mogen hun vergif kiezen waarmee ze ten onder gaan.
Dit schouwspel is al een jaar gaande. Er is voorlopig nog weinig sprake van die tegenmacht waar een week geleden nog zo'n opheft over was. Als puntje bij paaltje komt tekent de kamer op het stippellijntje en op antwoorden hoeven ze ook niet te rekenen.HollovVpo1nt schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:51:
Ik weet niet wat ik absurder vind, het feit dat er een dergelijk bedrag is uitgetrokken of de totale machteloosheid van de Kamer in deze.
Ik heb er minder moeite mee als men maar transparant is over de termijn maar daar zegt niemand wat over. Nog iets minder als we de kans op een vaccinatie hebben gehad en je niet hoeft te testen met deze vaccinatie op zak.anandus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:02:
[...]
maar ook dat is nog niet duidelijk; dit is daar een voorbeeld van;
CMD-Snake schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:23:
In ander nieuws; ik hoefde m'n ouders niet te overtuigen van vaccinatie. Toen ik ze vanavond belde hadden ze al een afspraak gemaakt. Iemand anders had ze al geinformeerd dat ze konden plannen. daar ging m'n voorbereide speech
[ Voor 68% gewijzigd door RodeStabilo op 15-04-2021 23:15 ]
Wat zou er in hemelsnaam te winnen zijn bij het niet tijdelijk houden van allerlei tests en maatregelen...? Helemaal niks...RodeStabilo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:07:
[...]
Ik heb er minder moeite mee als men maar transparant is over de termijn maar daar zegt niemand wat over. Nog iets minder als we de kans op een vaccinatie hebben gehad en je niet hoeft te testen met deze vaccinatie op zak.
maar ook dat is nog niet duidelijk; dit is daar een voorbeeld van;
[...]
In ander nieuws; ik hoefde m'n ouders niet te overtuigen van vaccinatie. Toen ik ze vanavond belde hadden ze al een afspraak gemaakt. Iemand anders had ze al geinformeerd dat ze konden plannen. daar ging m'n voorbereide speech![]()
Er is een bekend spreekwoord wat begint met "Power corrupts..."MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:17:
[...]
Wat zou er in hemelsnaam te winnen zijn bij het niet tijdelijk houden van allerlei tests en maatregelen...? Helemaal niks...
Als iemand eenmaal een beetje macht heeft, dan willen ze maar één ding: Meer macht.
Nee, helemaal niets. maar waarom zijn ze dan daar niet transparant over?. "We weten nog niet wanneer maar dit is slechts totdat alle kritische groepen zijn gevaccineerd" ofzo.MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:17:
[...]
Wat zou er in hemelsnaam te winnen zijn bij het niet tijdelijk houden van allerlei tests en maatregelen...? Helemaal niks...
Dat is al voldoende toch? of er moet een goede reden zijn om dat niet te doen, dan ben ik daar oprecht geintereseerd in.
Hun gebrek aan transparantie is de enige reden dat mensen zo wantrouwend zijn. Ze zijn gewoon niet duidelijk.RodeStabilo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:20:
[...]
Nee, helemaal niets. maar waarom zijn ze dan daar niet transparant over zijn. "We weten nog niet wanneer maar dit is slecht totdat alle kritische groepen zijn gevaccineerd" ofzo.
Dat is al voldoende toch? of er moet een goede reden zijn om dat niet te doen, dan ben ik daar oprecht geintereseerd in.
Geef gewoon duidelijk aan dat het een tijdelijke maatregel is totdat <X>. Ik kan die gasten niet meer serieus nemen. Ze hebben geen idee wat ze aan het doen zijn.
Maar waar haal jij je zekerheid vandaan dat de bezoeker die test zelf moet gaan betalen?CMD-Snake schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:05:
[...]
Een commerciële coronatest (PCR test) kost zo'n 125-150 euro. Dan is de teststraat van Hugo goedkoper. Die zelftests van de supermarkt gaan nooit dienen als toegangsbewijs, te veel kans op fraude. Alleen via de teststraten van stichting Open Nederland krijg je een test die ook opgenomen is in je coronapaspoort. Dat laatste draait het dus om als je naar binnen wil ergens. Misschien dat het bedrag nog kan zakken, maar ik denk niet dat we ooit in de buurt komen van 5 of 10 euro, of zelfs 25 euro. Dit blijft een duur toegangskaartje.
Als het zo prijzig wordt dan hebben ondernemers er weinig aan, ze krijgen dan te weinig klanten over de vloer en dan hadden ze net zo goed dicht kunnen zijn. Ergens is deze oplossing nog wreder voor ze, ze mogen hun vergif kiezen waarmee ze ten onder gaan.
Vooralsnog betaald de regering dat toch?
En gezien het geld wat ze tot nu toe uitgeven aan deze crisis kan dat er makkelijk bij.
Op de een of andere manier zal de evenementensector toch weer opgestart moeten worden.
En voordat iedereen gevaccineerd is kan dat gewoon niet anders dan met een 'bewijs' dat de bezoekers vrij zijn van COVID-19.
Als De Jonge dat zegt kan je het wel redelijkerwijs als zekerheid aannemen. De bedoeling is dat de burgers en ondernemers de kosten gaan dragen.Yaksa schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:25:
Maar waar haal jij je zekerheid vandaan dat de bezoeker die test zelf moet gaan betalen?
Ongeveer de eerste maand, zei De Jonge in het debat vandaag.Vooralsnog betaald de regering dat toch?
Zodra iedereen gevaccineerd is, zal het testen voor toegang wel geld gaan kosten idd.CMD-Snake schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:32:
[...]
Als De Jonge dat zegt kan je het wel redelijkerwijs als zekerheid aannemen. De bedoeling is dat de burgers en ondernemers de kosten gaan dragen.
[...]
Ongeveer de eerste maand, zei De Jonge in het debat vandaag.
PSN
Dat lijkt mij eerder het punt dat testen voor toegang afgeschaft wordt.YakuzA schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:48:
Zodra iedereen gevaccineerd is, zal het testen voor toegang wel geld gaan kosten idd.
Als je er over nadenkt is een testmaatschappij totaal overbodig. Kijk naar de periode vanaf mei vorig jaar. Geen vaccin, een onbekend (en op dat moment nog vrij dodelijk) virus en heel de wereld in angst, maar in de zomer was er behoorlijk wat mogelijk zonder dat het uit de klauwen liep. Testen deden we nauwelijks aan en maatregelen werden lang niet overal nageleefd. Nu zitten we in een situatie dat steeds meer kwetsbaren gevaccineerd zijn én het beter weer wordt, dus de kans dat we nu nog een plotselinge opleving gaan krijgen is nagenoeg 0 (nogmaals, kijkende naar vorig jaar). Je zou prima alles los kunnen laten in de zomer zonder dat het fout gaat, ook zonder verplicht testen. Er zullen vast wat mensen besmet raken en misschien zelfs in het ziekenhuis belanden, maar dat zal geen zoden aan de dijk zetten.
Ik weiger me te laten testen als ik niet ziek ben. Dan maar geen bioscoop of restaurant.
Edit: wat @CMD-Snake zegt kan ook natuurlijk, dat ondernemers dat testen laten voor wat het is omdat het veel te duur is. In dat geval zie ik het nog wel gebeuren dat het kabinet ondernemers een keuze geeft. Alleen geteste personen toelaten en verder geen maatregelen nodig, of iedereen toelaten maar vast zitten aan maatregelen (X aantal personen + minimaal 1.5 meter afstand).
Ik kan echt niet wachten tot het moment dat ik zonder mondkapje en zonder karretje of mandje de supermarkt in kan wandelen, om halverwege te beseffen dat ik misschien toch beter een mandje mee had kunnen nemen
Ik weiger me te laten testen als ik niet ziek ben. Dan maar geen bioscoop of restaurant.
Als iedereen die wil/moet gevaccineerd is dan heeft een testsamenleving totaal geen zin meer. Dan is het risico op een ernstig ziekteverloop dermate klein dat je alles gewoon los kunt laten zonder dat de ziekenhuizen het risico lopen dat ze volstromen. Ik zie het echter niet gebeuren helaas. Noem me pessimistisch, maar kijkende naar hoe het kabinet om is gegaan met het invoeren van maatregelen en het enorm voorzichtig zijn (te voorzichtig?) met het afschalen van bepaalde maatregelen zie ik het niet gebeuren dat 'de testmaatschappij' verdwijnt wanneer voldoende mensen gevaccineerd zijn. Dus nog steeds een maximum aantal personen bij elkaar, mondkapjes in openbare ruimtes en afstand bewaren.YakuzA schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:48:
[...]
Zodra iedereen gevaccineerd is, zal het testen voor toegang wel geld gaan kosten idd.
Edit: wat @CMD-Snake zegt kan ook natuurlijk, dat ondernemers dat testen laten voor wat het is omdat het veel te duur is. In dat geval zie ik het nog wel gebeuren dat het kabinet ondernemers een keuze geeft. Alleen geteste personen toelaten en verder geen maatregelen nodig, of iedereen toelaten maar vast zitten aan maatregelen (X aantal personen + minimaal 1.5 meter afstand).
Ik kan echt niet wachten tot het moment dat ik zonder mondkapje en zonder karretje of mandje de supermarkt in kan wandelen, om halverwege te beseffen dat ik misschien toch beter een mandje mee had kunnen nemen
[ Voor 38% gewijzigd door SomerenV op 16-04-2021 00:53 ]
De afgesproken prijs die de overheid uit keert voor een testenvoortoegang-test liggen bij sommige aanbieders boven de prijs die ze al maanden hanteren voor een sneltest.Woy schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:55:
[...]
Er was enkele weken geleden de mogelijkheid om in te schrijven om test locaties voor opennederland te worden. In die documenten stonden berekeningen die uitgingen van 20-25€ vergoeding per test puur voor personeel en locatie, dus nog zonder test. Je komt dus zeker op 30-40€ per test in het gunstigste geval. Op het moment zit dat nog meer richting de 75€
Wie? Welke macht?Stoney3K schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:19:
[...]
Er is een bekend spreekwoord wat begint met "Power corrupts..."
Als iemand eenmaal een beetje macht heeft, dan willen ze maar één ding: Meer macht.
Zolang er vijf partijen nodig zijn voor een meerderheid slaat dit echt helemaal nergens op.
Zolang je tientallen euro’s meer blijkbaar moet betalen om een test te kunnen afleggen voor iets wat altijd normaal was geweest, mag die hele testsamenleving voor mij imploderen. Effe naar de kroeg en dan tientallen euro’s aftikken om te bewijzen dat je gezond bent. Slaat nergens op in het zicht van de haven.
En laat de Jonge nou eens zeggen wat er moet gebeuren qua epidemiologische stand in Nederland om die testmaatschappij vaarwel te zeggen. Gisteren tijdens het debat niet gebeurt zo ver ik kan vinden.
En laat de Jonge nou eens zeggen wat er moet gebeuren qua epidemiologische stand in Nederland om die testmaatschappij vaarwel te zeggen. Gisteren tijdens het debat niet gebeurt zo ver ik kan vinden.
[ Voor 21% gewijzigd door Soccer98 op 16-04-2021 07:31 ]
Heb niet het hele debat gezien, maar wat ik zag vond ik eigenlijk vrij gezapig.Soccer98 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 07:23:
Gisteren tijdens het debat niet gebeurt zo ver ik kan vinden.
Het leek wel of de fractievoorzitters met elkaar hadden afgesproken dat al teveel (extra) politieke onrust op dit moment niet wenselijk is. Zelfs Wilders was een vrij mak lammetje.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Probleem is alleen dat ze dat al een paar keer gedaan hebben met andere maatregelen en toen de situatie op moment X toch slechter was dan verwacht.Dennahz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:22:
[...]
Hun gebrek aan transparantie is de enige reden dat mensen zo wantrouwend zijn. Ze zijn gewoon niet duidelijk.
Geef gewoon duidelijk aan dat het een tijdelijke maatregel is totdat <X>. Ik kan die gasten niet meer serieus nemen. Ze hebben geen idee wat ze aan het doen zijn.
Dus jij gelooft in een blijvende testsamenleving waarin we moeten blijven testen ondanks vaccinatie?YakuzA schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:48:
[...]
Ik denk dat dat sterk afhankelijk zal zijn van de vaccinatiegraad. Daar komt natuurlijk ook dat vaccinatie paspoort om de hoek kijken.RodeStabilo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:01:
[...]
Dus jij gelooft in een blijvende testsamenleving waarin we moeten blijven testen ondanks vaccinatie?
Ik geloof dat ook mee speelt dat er nog steeds onzekerheid is (volgens de Jonge) over de mogelijke besmettelijkheid van mensen die gevaccineerd zijn.
Nee, en dat staat daar ook niet.RodeStabilo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:01:
[...]
Dus jij gelooft in een blijvende testsamenleving waarin we moeten blijven testen ondanks vaccinatie?
Alleen dat vanaf dat iedereen zijn kans heeft gehad om geprikt te worden het ongetwijfeld een keer wel geld gaat kosten.
Afhankelijk van de vaccinatiegraad, en zolang er nog overal ter wereld nieuwe varianten opduiken die we in de gaten moeten houden zou ik niet exact weten wanneer het klaar zal zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2021 08:07 ]
PSN
Ik heb het nog een paar keer aandachtig gelezen, maar misschien is het nog te vroeg. Ik zie toch echt staan dat je denkt dat er in de toekomst nog steeds getest of gecontroleerd gaat worden om ergens toegang tot te krijgen. Ik hoop toch echt dat we daar toch zeker na de zomer afscheid van gaan nemen.YakuzA schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:05:
[...]
Nee, en dat staat daar ook niet.
Alleen dat vanaf dat iedereen zijn kans heeft gehad om geprikt te worden het ongetwijfeld een keer wel geld gaat kosten.
Maar ik hoop oprecht dat ik het nog steeds verkeerd lees
Opzich snap ik dat mensen kritisch zijn op hoe het geld besteed wordt. Tegelijkertijd vind ik het heel erg verstandig dat momenteel getest wordt met de testsamenleving. Niet omdat ik nu denk dan dat het nodig is als voldoende mensen gevaccineerd zijn, maar wel omdat ik denk dat het goed is als we voorbereid zijn voor alle mogelijke toekomstige scenario’s. Als de Braziliaanse variant of een andere variant heel hard zou toeslaan is het denk ik belangrijk dat er alternatieven en plannen b zijn. Ik denk overigens dat velen die hier nu schreeuwen hoe gek deze tests zijn voor een testsamenleving, moord en brand zouden schreeuwen als deze tests niet uitgevoerd zouden worden en we binnenkort wel deze testsamenleving nodig hebben.
Onderliggende probleem is natuurlijk dat het ook nog steeds in deze pandemie uiterst onzeker is wat er gaat gebeuren. Veel mensen vinden het heel lastig om om te gaan met deze onzekerheid en reageren dat af op de overheid. Volgens mij zonder te realiseren dat de overheid ook niets anders is dan een groep mensen die in die onzekere wereld ook gewoon het juiste proberen te doen.
Onderliggende probleem is natuurlijk dat het ook nog steeds in deze pandemie uiterst onzeker is wat er gaat gebeuren. Veel mensen vinden het heel lastig om om te gaan met deze onzekerheid en reageren dat af op de overheid. Volgens mij zonder te realiseren dat de overheid ook niets anders is dan een groep mensen die in die onzekere wereld ook gewoon het juiste proberen te doen.
[ Voor 20% gewijzigd door giantgiantus op 16-04-2021 08:28 ]
Ik denk dat we het met elkaar eens kunnen zijn dat rondom de zomer (juni/juli/augustus) de situatie véél beter zal zijn, met hopelijk corona op zijn retour.
Waar ik grote vraagtekens bij heb: hoe groot is de kans dat we in het najaar toch weer maatregelen (een lockdown?) gaan krijgen?
Als je er eenvoudig naar kijkt, dan zou je denken dat er genoeg (zwakke) mensen beschermd zouden moeten zijn om (bijna) alle maatregelen los te laten. Toch hoor je nu alweer bepaalde geluiden van "experts" dat er een aardige kans in zit dat er maatregelen nodig zijn. Of dat anderhalve meter nog erg lang nodig zal zijn. Al helemaal met zgn. nieuwe varianten. Bovendien, is de test samenleving écht opgezet voor die paar maanden?
Mijn kennis hierin is zeer beperkt. Zonder onderbuikgevoelens mee te laten spelen: is dit een zeer reëel scenario, of is de kans hierop gewoon klein?
Waar ik grote vraagtekens bij heb: hoe groot is de kans dat we in het najaar toch weer maatregelen (een lockdown?) gaan krijgen?
Als je er eenvoudig naar kijkt, dan zou je denken dat er genoeg (zwakke) mensen beschermd zouden moeten zijn om (bijna) alle maatregelen los te laten. Toch hoor je nu alweer bepaalde geluiden van "experts" dat er een aardige kans in zit dat er maatregelen nodig zijn. Of dat anderhalve meter nog erg lang nodig zal zijn. Al helemaal met zgn. nieuwe varianten. Bovendien, is de test samenleving écht opgezet voor die paar maanden?
Mijn kennis hierin is zeer beperkt. Zonder onderbuikgevoelens mee te laten spelen: is dit een zeer reëel scenario, of is de kans hierop gewoon klein?
Dat zal waarschijnlijk van de vaccinatiegraad afhangen. We hebben een aantal landen die al verder zijn dan ons om te zien wat daar gebeurd. Om heel veel redenen is een soort van jojo-lockdown geen goed idee.Fuujii schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:26:
Is er eigenlijk iets gebeurt op het gebied van onderzoek dat we het sinds januari constant over varianten hebben? Daarvoor was het namelijk vrijwel geen ding, maar sinds de Britse variant wel. Ter vergelijking: in de zomer namen we al een Spaanse variant mee naar Nederland, maar daar was een hoop minder gedoe over dan nu.
Wat ik vooral opmerkelijk vond, is dat er tijd geleden 'opeens' in mum van tijd allemaal nieuwe 'gevaarlijke' varianten waren (ZA, Britse, Braziliaanse).Soccer98 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:36:
Is er eigenlijk iets gebeurt op het gebied van onderzoek dat we het sinds januari constant over varianten hebben? Daarvoor was het namelijk vrijwel geen ding, maar sinds de Britse variant wel. Ter vergelijking: in de zomer namen we al een Spaanse variant mee naar Nederland, maar daar was een hoop minder gedoe over dan nu.
Het lijkt me niet dat die allemaal op hetzelfde moment zijn ontstaan toch? Heeft dat te maken dat deze varianten waarschijnlijk (bijna) niet gerapporteerd werden in eerste instantie en pas écht aandacht kregen toen één van de varianten voor het eerst in het nieuws kwam?
Daarvoor was het ook al een ding, alleen doordat het aantal besmettingen wereldwijd lager was, waren er ook nog minder snel grotere mutaties.Soccer98 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:36:
De eerste variant die in europa opdook was bijv ook al een variant/mutatie.
vanaf het begin wordt dit al getracked via de nextstrain etc.
( https://nextstrain.org/gr...erlands&p=grid&r=division https://nextstrain.org/gr...Kingdom&p=grid&r=division)
(we wisten in het begin wel minder van de exacte effecten van de mutaties)
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2021 08:54 ]
PSN
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.
Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.
Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.
:strip_exif()/f/image/Sm70U6NsHyePj6b5JpK6rrNb.jpg?f=fotoalbum_large)