Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
De braziliaanse variant lijkt tot 50% besmettelijker. Brazilie wordt nogal vaak aangehaald als voorbeeld van wat er gebeurd als je geen maatregelen neemt maar als deze variant inderdaad zoveel besmettelijker is dan is het niet verwonderlijk dat het daar zo snel uit de hand loopt.
Intussen is deze variant al in ons land en neemt 1,5% van de besmettingen voor zijn rekening (vorige maand 0,5%)
Hoop niet dat dit een nieuw groot probleem gaat worden, zeker aangezien 2 vaccins hier minder tegen helpen.
Zit nu vast iemand driftig met een zwarte stift te strepen.HollovVpo1nt schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:10:
Ik kan niet terug vinden of het verzoek van de SGP gehonoreerd is om voorafgaande aan het plenaire coronadebat morgen alle documenten die betrekking hebben op de totstandkoming van de overeenkomst tussen het ministerie van VWS en Stichting Open Nederland naar de Kamer te sturen. Weet iemand of die stukken gedeeld zijn?
Niet zozeer omkoping maar een goede lobbyist. NOC NSF is al sinds het begin van deze crisis in staat om uitzonderingsposities te regelen voor topsport.Wolly schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:23:
[...]
[mbr]*knip* als je omkoping suggereert, verwachten we natuurlijk ook onderbouwing[/]
En het uitnodigen van mensen in skyboxen hoort gewoon tot het taakveld van lobbyisten.
Dat hoeft niet, wat je niet opschrijft kan je ook niet reproduceren.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:29:
[...]
Zit nu vast iemand driftig met een zwarte stift te strepen.
ik zie het er niet tussen staan: https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2021A01697 (er is een lijst van documenten onder het plusje)HollovVpo1nt schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:10:
Ik kan niet terug vinden of het verzoek van de SGP gehonoreerd is om voorafgaande aan het plenaire coronadebat morgen alle documenten die betrekking hebben op de totstandkoming van de overeenkomst tussen het ministerie van VWS en Stichting Open Nederland naar de Kamer te sturen. Weet iemand of die stukken gedeeld zijn?
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Witte typex, dat valt minder op.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:29:
[...]
Zit nu vast iemand driftig met een zwarte stift te strepen.
Ik heb daar geen actieve herinnering aan
Wel meenemen dat ze vergelijken met de originele variant en niet met de Britse variant die nu vooral rond gaat (en welke ze op 33% besmettelijker schatten volgens dat artikel). Dus t.o.v de Britse variant is het verschil zo'n 10 a 15%. Het zou handig zijn als ze dit wat duidelijk zouden vermelden aangezien 50% een stuk dramatischer klinkt omdat de meeste mensen die zo'n artikel lezen het zullen vergelijken met de huidige situatie.Metro2002 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:24:
Hogere besmettelijkheid en andere zorgen over de Braziliaanse virusvariant
De braziliaanse variant lijkt tot 50% besmettelijker. Brazilie wordt nogal vaak aangehaald als voorbeeld van wat er gebeurd als je geen maatregelen neemt maar als deze variant inderdaad zoveel besmettelijker is dan is het niet verwonderlijk dat het daar zo snel uit de hand loopt.
Intussen is deze variant al in ons land en neemt 1,5% van de besmettingen voor zijn rekening (vorige maand 0,5%)
Hoop niet dat dit een nieuw groot probleem gaat worden, zeker aangezien 2 vaccins hier minder tegen helpen.
[removed]
De politie lijkt niet te gaan handhaven en zien dit juist als oplossing tegen de coronafeestjes.
Ook in Rotterdam lijkt de bereidheid tot handhaven steeds lager te worden.
Wat mij betreft denken de burgermeesters een stuk logischer na dan het OMT of de overheid die een 'alles of niks aanpak' heeft terwijl de burgermeesters juist een 'rustig aan' en 'kijken wat werkt' aanpak lijken te verkiezen.
En misschien toch die sportscholen weer open: Weinig bewegen is de op 1 na grootste oorzaak van een verhoogd risico op overlijden aan covid
Dat zijn behoorlijk significante verschillenAlleen een hoge leeftijd of een orgaantransplantatie in het verleden zijn volgens de wetenschappers sterkere indicatoren die een ernstig ziekteverloop voorspellen. Fysieke inactiviteit is volgens de auteurs van de studie ernstiger voor het ziekteverloop bij een corona-infectie dan onder meer roken, obesitas of een hoge bloeddruk.
Uit de vergelijking van de data, is naar voren gekomen dat Covid-patiënten die niet of weinig bewegen twee keer zoveel kans lopen om in het ziekenhuis te moeten worden opgenomen, vergeleken met de meest actieve groep. Daarnaast is het risico om op de intensive care te belanden 73 procent hoger, en maken fysiek inactieve patiënten 2,5 keer meer kans om te bezwijken aan Covid-19.
[ Voor 40% gewijzigd door Metro2002 op 14-04-2021 12:59 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Die “tot 50%”, die is erg onduidelijk.Metro2002 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:24:
Ten eerste: +50% ten opzichte waarvan?
Ten tweede: vergelijk de verdringingscurve met die van de Engelse variant een aantal maanden geleden. Die was toendertijd “30 tot 70% besmettelijker” dan de toen heersende Europese variant. Dat bleek achteraf in de lage tot midden 30’s uit te komen.
Die initiële overschatting is verklaarbaar. In het begin groeit het aantal van de “nieuwe soort” relatief snel. Naast organische groei speelt het inporteren van nieuwe clusters een relatief grote rol. Dat effect verliest aan relatieve invloed naarmate de aantallen toenemen; dan gaat de groeisnelheid meer naar de organische geoeisnelheid toe. En dat is de factor die door de besmettelijkheid wordt bepaald.
De statistieken tonen inderdaad een significante toename van het aandeel P1. De snelheid waarop deze toeneemt lijkt wel iets langzamer dan het begin van de derde golf. Als ik op basis van de huidige getallen en de kennis van de derde golf moest schatten wat de P1 variant toevoegt, dan zou ik “+20%” roepen.
Een ander punt dat opgehelderd moet worden, is hoe dat zit met de SA variant. Volgens RIVM heeft die vrijwel identieke spike mutaties als P1. Maar in termen van R-waarde is die ongeveer on par met de Engelse.
Maar waarom moeten daarvoor de sportscholen open?Metro2002 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:54:
In Luik gaan de terassen open ongeacht wat de lockdownregels zullen zijn
De politie lijkt niet te gaan handhaven en zien dit juist als oplossing tegen de coronafeestjes.
Ook in Rotterdam lijkt de bereidheid tot handhaven steeds lager te worden.
Wat mij betreft denken de burgermeesters een stuk logischer na dan het OMT of de overheid die een 'alles of niks aanpak' heeft terwijl de burgermeesters juist een 'rustig aan' en 'kijken wat werkt' aanpak lijken te verkiezen.
En misschien toch die sportscholen weer open: Weinig bewegen is de op 1 na grootste oorzaak van een verhoogd risico op overlijden aan covid
[...]
Dat zijn behoorlijk significante verschillen
Wat let je om zelf de fiets te stappen, of een hometrainer in huis te zetten? Of een wandeling te maken?
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Of niet. Dat weet je pas als je het probeert. In Texas was dr Fauci ook al verbaasd dat er geen piek kwam na het loslaten van de mondmakser plicht We wachten nog op cijfers van de piek na de honkbalwedstrijd met 40.000 toeschouwers maar voorlopig blijven de cases daar alleen nog maar dalen.IJzerlijm schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:01:
Er zullen veel meer mensen een terras willen pakken dan dat daar plek voor is, verwacht iemand dat de rest weer naar huis gaat ? Natuurlijk niet, dat worden afgeladen stadsharten en kunnen we een week later weer ons allemaal afvragen waar die piek vandaan komt.
De preventieparadox werkt ook de andere kant op natuurlijk.
Een stuk fietsen is niet hetzelfde als krachttraining of andere oefeningen en een wandeling is zeker geen vervanger voor je lange fietsrit naar het werk elke dag (weet ik uit ervaring, 5 kilo zwaarder ondanks dat ik regelmatig lange stukken wandel maar veel minder fiets).GAIAjohan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:03:
[...]
Maar waarom moeten daarvoor de sportscholen open?
Wat let je om zelf de fiets te stappen, of een hometrainer in huis te zetten? Of een wandeling te maken?
Een deel is ook motivatie. Ik ga niet 3 uur op de fiets zitten alleen maar om op de fiets te zitten, dat doe ik wel heen en weer naar mijn werk omdat ik dan naar mijn werk ga.
Sportschool idem ditto, je gaat daar niet heen om even 5 minuten wat te doen en dan weer weg te gaan terwijl je thuis na 5 minuten de hometrainer ook weer aan de kant kan zetten.
Mensen werken soms raar
Ten opzichten van de klassieke variant volgens het artikel.t_captain schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:01:
[...]
Die “tot 50%”, die is erg onduidelijk.
Ten eerste: +50% ten opzichte waarvan?
[ Voor 39% gewijzigd door Metro2002 op 14-04-2021 13:10 ]
Ja of wat let je om 1000 koprollen te maken? Of op een plek in de woonkamer een uur op en neer te springen?GAIAjohan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:03:
[...]
Maar waarom moeten daarvoor de sportscholen open?
Misschien dat motivatie, gewoonte en plezier helpen.
Verwijderd
Ik heb het idee dat bij het OMT meer besluiten genomen worden op basis van angst. Angst voor het virus, maar ook angst voor politieke afbeukrisico's en (gevoel) van aansprakelijkheid. Dit leidt tot behoudende en negatief geinspireerde beslissingen, met weinig kans voor maakbaarheid of "out-of-the-box" oplossingen.Metro2002 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:54:
[...]
[...]
Ik weet niet of bouwbedrijven zoals BAM het leuk zullen vinden om in te worden geschakeld bij het graven van massagraven; dat geeft pas echt een negatieve psychologische aanslag op het leven van mensen die daar niet toe zijn opegeleid...
Texas had blijkbaar genoeg vaccinaties om open te kunnen. Michigan niet en daar zitten ze nu, ondanks de vaccinaties, hoger qua besmettingen dan ooit tevoor. Want ze openden, nadat de opperrechters daar de lockdown onrechtmatig hadden verklaard, te vroeg.Metro2002 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:07:
[...]
Of niet. Dat weet je pas als je het probeert. In Texas was dr Fauci ook al verbaasd dat er geen piek kwam na het loslaten van de mondmakser plicht We wachten nog op cijfers van de piek na de honkbalwedstrijd met 40.000 toeschouwers maar voorlopig blijven de cases daar alleen nog maar dalen.
De preventieparadox werkt ook de andere kant op natuurlijk.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Verwijderd
Precies die angst. Terwijl die angst nauwelijks reëel te noemen is. In BR vaccineren ze nauwelijks en hebben ze nooit strenge maatregelen gehad en het is nog drukker in de steden dan hier.Amphiebietje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:23:
@Verwijderd Of angst om in een situatie te belanden zoals al in een aantal landen is gebeurd, waar de lijken zich naast de ziekenhuizen opstapelen omdat de mortuaria vol liggen en de verwerkingssnelheid van de begrafenisondernemers te laag is?![]()
Ik weet niet of bouwbedrijven zoals BAM het leuk zullen vinden om in te worden geschakeld bij het graven van massagraven; dat geeft pas echt een negatieve psychologische aanslag op het leven van mensen die daar niet toe zijn opegeleid...
Besluiten nemen op basis van een vergelijking met BR zijn niet passen in onze situatie.
Het is in feite een drogreden in de discussie.
Het is anders een prima doorkijkje in wat er gebeurt als je nu alles open gooit.Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:26:
[...]
Precies die angst. Terwijl die angst nauwelijks reëel te noemen is. In BR vaccineren ze nauwelijks en hebben ze nooit strenge maatregelen gehad en het is nog drukker in de steden dan hier.
Besluiten nemen op basis van een vergelijking met BR zijn niet passen in onze situatie.
Het is in feite een drogreden in de discussie.
Dit is in principe al gebeurd tijdens 1e golf vorig jaar in Italië, Bergamo. Ik kan me die beelden nog wel herinneren op het nieuws. Het Italiaanse leger moest toen met legertrucks komen helpen.Amphiebietje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:23:
@Verwijderd Of angst om in een situatie te belanden zoals al in een aantal landen is gebeurd, waar de lijken zich naast de ziekenhuizen opstapelen omdat de mortuaria vol liggen en de verwerkingssnelheid van de begrafenisondernemers te laag is?![]()
[ Voor 40% gewijzigd door Cheezborger op 14-04-2021 13:31 ]
Geld ook voor de britse. En toch vallen ook hier de mensen niet bij bosjes om en is de piek bij lange na niet zo hoog als het OMT ons wilde doen geloven.Metro2002 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:24:
Ook is het niet ziek makender en niet dodelijker als de orginele variant.
Youtube, maar het is een NPO uitzending:
YouTube: Britse variant coronavirus toch niet dodelijker, blijkt uit nieuwe o...
En in Brazilie heb als absolute waarde een groot getal, maar als je kijkt naar de totale bevolking van 211 miljoen, dan is het 0.25%. Bij lange na niet de "genocide" die ik sommige mensen hoor opperen.
Ter vergelijking, Nederland zit op ongeveer 0,1%
En gezien de enorme sociale verschillen tussen deze 2 landen denk ik dat een 1 op 1 vergelijking bij voorbaat al mank gaat maar goed.
[ Voor 5% gewijzigd door arbraxas op 14-04-2021 13:40 ]
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Texas zit op 15 miljoen gevaccineerden van de 29 miljoen inwoners (53%)IJzerlijm schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:24:
[...]
Texas had blijkbaar genoeg vaccinaties om open te kunnen. Michigan niet en daar zitten ze nu, ondanks de vaccinaties, hoger qua besmettingen dan ooit tevoor. Want ze openden, nadat de opperrechters daar de lockdown onrechtmatig hadden verklaard, te vroeg.
Michigan zit op 5,6 miljoen van de 10 miljoen inwoners. (57%)
Vaccinatiegraad is dus lager in Texas dus dat verhaal gaat niet op.
Verwijderd
Denk het niet. We hebben al 3m mensen gevaccineerd, waaronder een groot deel van de kwetsbaren. 20% vaccinatiegraad tov enkele procenten in BR.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:28:
[...]
Het is anders een prima doorkijkje in wat er gebeurt als je nu alles open gooit.
En wat jij doet is precies wat iedereen doet; Zwart wit redeneren. Het of open of dicht. Het is geen aan- uit schakelaar. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Maar waarom niet gewoon de terrassen open, scheelt weer super spreading events in parken. Doe je daarna een volgende stap. De burgemeesters hebben gewoon gelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2021 13:37 ]
Denk je echt dat met mooi weer de parken minder druk zijn, wanneer de terrassen open mogen? Ik denk dat het dan overal druk is (nog meer mensen gaan naar buiten het terras op).Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:36:
[...]
Denk het niet. We hebben al 3m mensen gevaccineerd, waaronder een groot deel van de kwetsbaren. 20% vaccinatiegraad tov enkele procenten in BR.
En wat jij doet is precies wat iedereen doet; Zwart wit redeneren. Het of open of dicht. Het is geen aan- uit schakelaar. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Maar waarom niet gewoon de terrassen open, scheelt weer super spreading events in parken. Doe je daarna een volgende stap. De burgemeesters hebben gewoon gelijk.
Ja, want dan zit iedereen in het park, in plaats van in het park en op terras. De mensen gaan toch naar buiten met lenteweer.Empathy schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:39:
[...]
Denk je echt dat met mooi weer de parken minder druk zijn, wanneer de terrassen open mogen? Ik denk dat het dan overal druk is (nog meer mensen gaan naar buiten het terras op).
En buiten is nou net de plek waar een coronabesmetting de minste kans heeft.
Verder is het ook wel eens tijd om de nevenschade te beperken, dat doe je dus niet met "steun" wat gewoon een verkapte lening is.
[ Voor 11% gewijzigd door arbraxas op 14-04-2021 13:43 ]
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Dan zitten we allemaal op dezelfde frequentieMetro2002 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:07:
[...]
[...]
Ten opzichten van de klassieke variant volgens het artikel.
Besmettelijkheid "max +50%" t.o.v. de klassieke Europese variant (die in de 2e golf dominant was), dat komt overeen met maximaal +15% ten opzichte van de Engelse variant van golf 3.
Mijn schatting die ik in mijn vorige post deed was "+20%", ook t.o.v. de nu-dominante Engelse variant. Die kwam tot stand op basis van de kiemsurveillance en een schuin oog op het begin van de Engelse mutant in de kiemsurveillance eind vorig jaar. Het is dus een hele ruwe schatting. Wat mij betreft liggen de getallen op 1 lijn.
Bovendien past zo'n +15% ook wel bij wat we van de SA variant zien. Die heeft zich tegen de Engelse mutant op gevestigd en weet zijn aandeel vast te houden, maar zonder snel toe te nemen.
Het zou vreemd zijn als twee mutanten die zeer veel op elkaar lijken, een zeer verschillende R-waarde zouden hebben.
Wat mij betreft is het op deze manier een passende puzzel.
Wat betekent dan +15% voor de heropening van de samenleving?
Het betekent dat we in de roadmap rekening moeten houden dat R=1 (Engelse variant) op langere termijn niet voldoende is. Voor de Engelse variant moet die R-waarde uiteindelijk onder de 0.87 (een getal waarbij de ~15% meer besmettelijke P1 variant onder de 1 komt).
Een simpele manier om dat te bereiken is om alle versoepelingen 1 maand uit te stellen vanaf het moment dat R=1. Dat moment is toevallig ongeveer vandaag.. Dus 28-4 wordt 14-5 en zo verder. In die maand zal naar verwachting de R-waarde de benodigde extra 13 BP zijn gedaald. Met een R-waarde die aanhoudend onder 1 ligt en toenemende vaccinatiegraad zullen de ziekehhuizen naar verwachting een stuk lucht hebben gekregen. Daardoor zal de buffer (die we nu tussen 14-4 en 28-4 inbouwen) niet per se nodig zijn.
Dat is niet de enige manier. De P1 variant is nog klein en we hebben naar verwachting nog enkele maanden voordat deze groot is. We kunnen ook kiezen om per 28-4 te gaan versoepelen, maar de snelheid van versoepeling wat lager te houden en op die manier een maand te rekken.
We hebben vandaag met deswarm intelligence op GoT twee tot drie weken voorsprong genomen op de inzichten van OMT
Ik vind het wat moeilijk inschatten, er komt door het openen van de terrassen ook wel meer toeloop van mensen die anders misschien nog in hun achtertuin zouden zitten.arbraxas schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:42:
[...]
Ja, want dan zit iedereen in het park, in plaats van in het park en op terras. De mensen gaan toch naar buiten met lenteweer.
En buiten is nou net de plek waar een coronabesmetting de minste kans heeft.
Ik zou gokken dat het openen van de terrassen geen significant verschil zou maken in de verspreiding, en dat het dus wel zou kunnen.
Maargoed, het blijft een beetje glazen bollen kijken hoe zo'n maatregel menselijk gedrag beïnvloed.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Maar Texas is wel wat uitgestrekter met minder plekken waar veel mensen bij elkaar komen. De geografie zorgt er dus ook voor dat je makkelijker wat meer kan. Daarnaast is tussen staten vergelijken hetzelfde als hier tussen landen vergelijken. Dat werkt niet omdat er teveel andere verschillen zijn die impact hierop hebben.Metro2002 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:34:
[...]
Texas zit op 15 miljoen gevaccineerden van de 29 miljoen inwoners (53%)
Michigan zit op 5,6 miljoen van de 10 miljoen inwoners. (57%)
Vaccinatiegraad is dus lager in Texas dus dat verhaal gaat niet op.
[removed]
Tot nu toe konden de ziekenhuizen het nog grotendeels aan. Je ziet echter dat dat nu steeds minder het geval begint te zijn en het aantal doden stijgt dan ook zeer sterk :arbraxas schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:32:
[...]
Geld ook voor de britse. En toch vallen ook hier de mensen niet bij bosjes om en is de piek bij lange na niet zo hoog als het OMT ons wilde doen geloven.
Ook is het niet ziek makender en niet dodelijker als de orginele variant.
Youtube, maar het is een NPO uitzending:
YouTube: Britse variant coronavirus toch niet dodelijker, blijkt uit nieuwe o...
En in Brazilie heb als absolute waarde een groot getal, maar als je kijkt naar de totale bevolking van 211 miljoen, dan is het 0.25%. Bij lange na niet de "genocide" die ik sommige mensen hoor opperen.
Ter vergelijking, Nederland zit op ongeveer 0,1%
En gezien de enorme sociale verschillen tussen deze 2 landen denk ik dat een 1 op 1 vergelijking bij voorbaat al mank gaat maar goed.

Hier het artikel waar dit uikomt:
https://www.rtlnieuws.nl/...ttingen-record-vaccinatie
Ik zou dus niet te snel zeggen dat het wel meevalt, ze beginnen nl. nu in het scenario te komen wat we juist proberen te voorkomen.
[removed]
Waar haal je vandaan dat het OMT iemand iets wil doen geloven? Je denkt neem ik aan toch niet dat het OMT op een missie is om iedereen iets aan te praten wat niet zo is? Of bedoel je wat anders?arbraxas schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:32:
Geld ook voor de britse. En toch vallen ook hier de mensen niet bij bosjes om en is de piek bij lange na niet zo hoog als het OMT ons wilde doen geloven.
Als je effectieve maatregelen neemt om de Rt te verlagen, dan zal een piek waarschijnlijk lager zijn dan de piek kon zijn zonder die maatregelen. Dat is de preventieparadox.
Misschien heb je de reacties van gisteravond over het hoofd gezien, maar de VK-variant is vooral een probleem omdat de transmissiekans hoger is en gelukkig ook hoger werd ingeschat en achteraf hoger bleek te zijn voor zover dat is vast te stellen.Ook is het niet ziek makender en niet dodelijker als de orginele variant.
Dat geldt dus ook voor P1 en daarvan zijn de schattingen dat die kans nog hoger is. Een hogere transmissiekans betekent doorgaans een hogere Rt bij gelijkblijvende maatregelen.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Uiteindelijk is het ook meer zwart-wit dan je zou willen.Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:36:
[...]
Denk het niet. We hebben al 3m mensen gevaccineerd, waaronder een groot deel van de kwetsbaren. 20% vaccinatiegraad tov enkele procenten in BR.
Elke maatregel die je nu versoepelt geeft het signaal dat het beter gaat. M.i. zit daar een accelerator in.
Weet niet of je de routekaart van gisteravond hebt gezien. Maar dat is in enkele weken met grote halen snel thuis.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 14-04-2021 14:04 ]
Alleen Houston kent al net zoveel inwoners als de complete metropool Rotterdam - Den Haag (ruim 2 miljoen inwoners) met een vergelijkbare inwonersdichtheid.redwing schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:47:
[...]
Maar Texas is wel wat uitgestrekter met minder plekken waar veel mensen bij elkaar komen.
De top 5 steden zijn allemaal inwoneraantallen van meer dan een miljoen inwoners dus uitgestrekter ja, minder mensen op elkaar? zeker niet.
Uh, dat plaatje klopt niet helemaal.redwing schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:53:
[...]
Ik zou dus niet te snel zeggen dat het wel meevalt, ze beginnen nl. nu in het scenario te komen wat we juist proberen te voorkomen.
Brazilaanse cijfers van ourworld in data :
Afgelopen zomer was het ook niet extreem druk in de steden en op de terrassen. Er was altijd wel plek, zelfs op afstand en er werd gewoon goed schoon gemaakt als er mensen weg gingen. Die hele fieldlabs test maatschappij is echt om te kotsenEmpathy schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:39:
[...]
Denk je echt dat met mooi weer de parken minder druk zijn, wanneer de terrassen open mogen? Ik denk dat het dan overal druk is (nog meer mensen gaan naar buiten het terras op).
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Day 413, The On-our-way-to-step-1 edition
— Yorick (@YorickB) 14 april 2021
Patients currently in the hospital:
(difference with yesterday)
🟢2.499 (-55)
🟢Clinic: 1.715 (-45)
🟢ICU: 784 (-10)
New:
🔴Clinic: 228 (19x #TooHigh)
🔴ICU: 46 (15x #TooHigh)#COVID19 pic.twitter.com/EeZASBP96N
Veel groene bolletjes.
[ Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 14-04-2021 14:06 ]
En dat lijkt mij overigens ook gedrag dat moeilijk heel exact is te modelleren.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:59:
Elke maatregel die je nu versoepelt geeft het signaal dat het beter gaat. M.i. zit daar een accelerator in.
Stel de overheid versoepelt maatregel A die vooral samenhangt met mooi weer.
- wat gebeurt er als het toevallig in de maand daarna slecht of matig weer is?
- wat gebeurt er als het toevallig in de maand daarna mooi weer is?
O.a. daarom zijn de op opmerkingen als ‘het RIVM heeft ons bij de neus genomen’ compleet onzinnig. Ze proberen een prognose te geven over vele weken, met heel veel interacterende factoren en onzekerheden. Maar veel mensen kijken enkel naar de mediaan en niet naar de spreiding.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
50 miljoen doses extra voor de EU van Pfizer in het 2e kwartaal. Daarvan ongeveer 2 M voor NL.
Hopelijk scheelt het wat
Klopt toch precies? (al is het wel verwarrend idd)mesa57 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:04:
[...]
Uh, dat plaatje klopt niet helemaal.
Brazilaanse cijfers van ourworld in data :
[Afbeelding]
de owid heeft een lijntje per dag, en de RTL heeft 10 of 15 staafjes in een kwartaal gepropt en telt dus een aantal dagen in 1 staafje.
(ziet eruit alsof RTL daar 6 of 7? dagen in 1 staafje heeft gedrukt)
(Zal wel 7 zijn, dat ze per week een staafje hebben gezet)
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 14-04-2021 14:18 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De tuinman.Drardollan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:00:
[...]
Je hebt vast een paar concrete voorbeelden van deze bewering?
Mooi om te zien dat de arbeidsmarkt zo vitaal is dat mensen in de crisis zo verder kunnen in andere baan. Je moet er niet aan denken dat je nu ook nog massa werkloosheid had.jadjong schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:21:
[...]
De tuinman.Ooit kok in de bedrijfscatering(Sodexo dacht ik) en nu met wat oud collega's in de aarde aan het wroeten. Anderen (vooral jongeren) waren bezig met pakket of voedselbezorging.
Het zal vast in een paar grote steden erg druk zijn geweest, maar inderdaad, op de plekken waar ik kwam kon ik overal goed terecht.ArcticWolf schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:05:
[...]
Afgelopen zomer was het ook niet extreem druk in de steden en op de terrassen. Er was altijd wel plek, zelfs op afstand en er werd gewoon goed schoon gemaakt als er mensen weg gingen. Die hele fieldlabs test maatschappij is echt om te kotsen
Die fieldlabs is gewoon waanzin, heel stiekem vinden ze die controle gewoon heerlijk om te hebben.
Al een paar dagen lijkt de stijging er wel uit inderdaad. Instroom is nu redelijk gelijk met de uitstroom.
Verwijderd
Nee, wij kijken niet meer naar de perco's. Rutte is wat ons betreft inmiddels erg onbetrouwbaar |(heeft gelogen) en zou weg moeten gaan. Ik luister uit principe niet naar leugenaars nl.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:59:
[...]
Uiteindelijk is het ook meer zwart-wit dan je zou willen.
Weet niet of je de routekaart van gisteravond hebt gezien. Maar dat is in enkele weken met grote halen snel thuis.
Dan moet je denk ik je oren überhaupt de hele dag dicht houden😂😂🤣🤣Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:31:
[...]
Nee, wij kijken niet meer naar de perco's. Rutte is wat ons betreft inmiddels erg onbetrouwbaar |(heeft gelogen) en zou weg moeten gaan. Ik luister uit principe niet naar leugenaars nl.
Verwijderd
De batterij van de afstandbediening raakt aardig leeg van het wegzappen van de politici inderdaad.giantgiantus schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:33:
[...]
Dan moet je denk ik je oren überhaupt de hele dag dicht houden😂😂🤣🤣
Utrecht en Amersfoort waren gewoon goed te doen, die vallen bij mij wel onder de grote stedenFabianGTI schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:23:
[...]
Het zal vast in een paar grote steden erg druk zijn geweest, maar inderdaad, op de plekken waar ik kwam kon ik overal goed terecht.
Die fieldlabs is gewoon waanzin, heel stiekem vinden ze die controle gewoon heerlijk om te hebben.
Amsterdam was idd wat minder gecontroleerd... (maar dat is volgens mij standaard zo
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Eindelijk goed nieuws.Indoubt schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:14:
https://www.nu.nl/coronav...rect=1#coral_talk_wrapper
50 miljoen doses extra voor de EU van Pfizer in het 2e kwartaal. Daarvan ongeveer 2 M voor NL.
Hopelijk scheelt het wat
En wat gebeurt er eigenlijk met de doses AZ die Denemarken niet meer gaat gebruiken, kunnen we daar niet nog wat van inslaan?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Politici, bestuurders, directeuren, volgens mij kun je beter de tv weg doen.Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:36:
[...]
De batterij van de afstandbediening raakt aardig leeg van het wegzappen van de politici inderdaad.
Volgens mij is het inderdaad per week in het RTL grafiekje. Journalistiek gezien zijn grotere getallen leuker, maar de kern blijft natuurlijk hetzelfdeYakuzA schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:15:
[...]
Klopt toch precies? (al is het wel verwarrend idd)
de owid heeft een lijntje per dag, en de RTL heeft 10 of 15 staafjes in een kwartaal gepropt en telt dus een aantal dagen in 1 staafje.
(ziet eruit alsof RTL daar 6 of 7? dagen in 1 staafje heeft gedrukt)
(Zal wel 7 zijn, dat ze per week een staafje hebben gezet)
[removed]
Kijk al jaren geen TV meer. Dat kwam door de krankzinnige hoeveelheid reclame. En die reclame is alleen maar meer geworden, politiek is tegenwoordig ook alleen maar marketing......MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:42:
[...]
Politici, bestuurders, directeuren, volgens mij kun je beter de tv weg doen.
Verwijderd
De opening is op 23 juli. Dan heeft iedereen zijn eerste prik al gehad en zouden we allemaal van onze zomervakantie aan het genieten zijn, toch? Dan zitten we dus allemaal of gezellig samen op de bank met vrienden en familie of op een terras / in de kroeg te kijken op een groot scherm.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:28:
[...]
Tsjah... Als dat vaccineren zorgt voor enkele hondderdduizenden manuren op de bank voor de TV doorbrengen valt er wellicht nog wel een positieve balans uit te halen.
Panem et circenses...
600 mensen uit een risicogroep kunnen nu pas later ingeënt worden. Daar hoeft er dus maar 1 van te overlijden om "bloed aan de handen" te hebben. Dit devalueert een mensenleven. Als de Olympische spelen al belangrijker zijn..... maar dat schijnt business as usual te zijn in het topsportwereldje. Daar liggen ze echt niet wakker van een paar dode stadionbouwers bijvoorbeeld.
Grappig (voor een zekere mate van "grappig"
Nou ja, wachten totdat dat fout gaat, waarschijnlijk...
*zucht* waarom zo'n persmoment organiseren met die Dijksma voorop. Veel pers uitnodigen en dan vreemd vinden dat ze bij elkaar gaan staan voor het perfecte shot. Zo ging dat onlangs in de Tweede Kamer ook bij Omtzigt.Amphiebietje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:48:
Drukte bij opening Fieldlab Cafés in De Beurs
Grappig (voor een zekere mate van "grappig") hoe de organisatie de schuld van het niet naleven van de maatregelen legt bij de pers, terwijl je op de foto's kan zien dat de rest dat ook niet doet.
![]()
Ik snap dat hele overdreven persmoment dus niet. Kan zoiets niet gewoon in relatieve stilte plaatsvinden zonder het een moment te maken waarin mensen zichzelf weer op de borst kunnen slaan.
En dan heb ik het nog niets eens over het nu van al die events. Het is toch maar voor een paar maanden. Toch?
[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 14-04-2021 14:54 ]
Verwijderd
Dat is precies de angst waar men nu op vaart inderdaad. Weet je nog van die Zuid Afrikaanse variant? Dat was even eng hoor. Wel grappig als je dan weet dat er in Zuid Afrika geen lockdown is en het leven min of meer gewoon doorgaat met wat beperkingen (social distancing en mondkapjes bijvoorbeeld). Daar kun je gewoon naar de winkel. Je kunt ook gewoon uit eten. Natuurlijk met wat maatregelen, maar daar regeert de angst duidelijk niet.Amphiebietje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:23:
Er is geen sprake van massagraven en vaccinatie kunnen ze niet betalen.
Bangmakerij bovenste plank.
*knip* geen hkAmphiebietje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:48:
Drukte bij opening Fieldlab Cafés in De Beurs
Grappig (voor een zekere mate van "grappig") hoe de organisatie de schuld van het niet naleven van de maatregelen legt bij de pers, terwijl je op de foto's kan zien dat de rest dat ook niet doet.
![]()
[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 14-04-2021 20:51 ]
Wat een gelul. Het heeft niks met angst te maken maar met verstand. Zuid-Afrika zat eerder dan Nederland in een lockdown bij veel lagere cijfers en heeft het vanaf het begin af aan enorm serieus genomen en er alles aan gedaan om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te houden.Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:56:
[...]
Dat is precies de angst waar men nu op vaart inderdaad. Weet je nog van die Zuid Afrikaanse variant? Dat was even eng hoor. Wel grappig als je dan weet dat er in Zuid Afrika geen lockdown is en het leven min of meer gewoon doorgaat met wat beperkingen (social distancing en mondkapjes bijvoorbeeld). Daar kun je gewoon naar de winkel. Je kunt ook gewoon uit eten. Natuurlijk met wat maatregelen, maar daar regeert de angst duidelijk niet.1 van mijn collega's vliegt morgen even naar Johannesburg voor een face-to-face meeting.
Er is geen sprake van massagraven en vaccinatie kunnen ze niet betalen.
Bangmakerij bovenste plank.
Die besmettingen zijn nu heel laag, dus is het logisch dat er geen lockdown is en mensen uit eten kunnen. Dat heeft geen drol te maken met angst of niet
Verwijderd
Ze hebben daar wel een lockdown gehad, maar da's alweer een poosje geleden. Ze waren in eerste instantie heel erg voorzichtig omdat ze daar altijd al heel veel last van infectie- en imuunziektes hebben. Ze waren inderdaad bang dat dat als een enorme accelerator zou werken.BarôZZa schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:05:
[...]
Wat een gelul. Het heeft niks met angst te maken maar met verstand. Zuid-Afrika zat eerder dan Nederland in een lockdown en heeft het vanaf het begin af aan enorm serieus genomen en er alles aan gedaan om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te houden.
Die besmettingen zijn nu heel laag, dus is het logisch dat er geen lockdown is en mensen uit eten kunnen. Dat heeft geen drol te maken met angst of niet
Maar dat is daar al lang weer verleden tijd. Ik vind het ook opvallend. De schade daar is vele malen kleiner dan hier. En da's dan misschien nog erg zacht uitgedrukt. Ik spreek 2x per week mensen uit verschillende regio's en die zijn echt stomverbaasd dat we hier in het "rijke West Europa" nu nog zo tobben.
Zuid Afrika heeft juist heel weinig gedaan:BarôZZa schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:05:
[...]
Wat een gelul. Het heeft niks met angst te maken maar met verstand. Zuid-Afrika zat eerder dan Nederland in een lockdown bij veel lagere cijfers en heeft het vanaf het begin af aan enorm serieus genomen en er alles aan gedaan om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te houden.
Experts staan voor raadsel: besmettingscijfers in Zuid-Afrika spectaculair gedaald zonder strenge lockdown
De verklaring voor de scherpe daling van het aantal coronabesmettingen blijft voorlopig dus een mysterie. “Wie beweert met zekerheid de reden te kennen, liegt gewoon”, besluit Moultrie.
En alle menselijke contacten in de ban doen. Zelfs je partner vertelt wel eens een leugentjeMikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:42:
[...]
Politici, bestuurders, directeuren, volgens mij kun je beter de tv weg doen.
Verwijderd
Niet naar Rutte en de Jonge luisteren scheelt al zoveel dat de rest daarbij in het niet valt.giantgiantus schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:11:
[...]
En alle menselijke contacten in de ban doen. Zelfs je partner vertelt wel eens een leugentje
Wij kijken gewoon niet meer naar die persco's. Voegen voor mij / ons niets toe.
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 14 april 2021
Positief getest: 5.503
Totaal: 1.369.411 (+5.386 ivm -117 corr.)
Perc. positief 10 apr - 12 apr: 10,4%
Opgenomen: 228
Huidig: 1.715 (-45)
Opgenomen op IC: 46
Huidig: 784 (-10)
Overleden: 28
Totaal: 16.848 pic.twitter.com/UF0j2CS5OA
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Op basis van wat ik in de data zie: gegarandeerd dat er een storing is. Normaal gesproken komen er voor 'gisteren' zo'n 2500-3000 meldingen bij en nu zijn dat er maar 1200. Dus ik vermoed dat er ergens nog 1500 positieve tests aan het rondzweven zijn.
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 14 april 2021
(graph via @jannoTR) pic.twitter.com/w3gXxU7tDt
waarschijnlijk dus storing
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Dit is een extreme meevaller!
Vorige week woensdag zaten we (na correctie) op 6300. Dat was een atypisch lage score, die ik attribueerde aan de Paasmaandag. Verklaring: een aardig deel van de tests komt met 2 dagen vertraging in de rapportage. Woensdag 7-4 had dus een gedeeltelijk weekend effect terwijl de meeste woensdagen dat niet hebben.
Ga ik 14 en 21 dagen terug, dan zie ik 7600 en 7500.
Ik had dus deze week op een getal in die orde gerekend. Daar zitten we dus 2000 onder.
De trendmatige R-waarde is gedaald van 1.00 naar 0.99 (14-4).
Gevolg is dat de piekverwachting niet meer "deze week en volgende week" is, maar "deze week". De range van piekniveau ~7800 a 8200 tussen morgen en zaterdag blijft overeind.
Het "budget" in de R-waarde wat ik voor 28-4 voorzie is iets gestegen. De R-waarde lijkt dan richting 0.92 te koersen, waardoor een ruimte van 0.08 ontstaat voor versoepelingen zonder oplopende nieuwe infecties. Die ruimte neemt geleidelijk toe: op 12-5 is de ruimte van 8 naar 12 BP gegroeid.
Ook op de IC lijkt het deze week goed te gaan. We lijken op een instroom van ~45 af te koersen, een niveau dat lager ligt dan de uitstroom die momenteel wordt gerealiseerd.
[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 14-04-2021 15:46 ]
Dus als de data een keer positief uitpakt hebben we te maken met een storing.
Ben benieuwd, maar lijkt mij dat ze dat dan ook wel zouden aangeven.
En dat was het OMT advies.
— Yorick (@YorickB) 14 april 2021
Nog even een slide uit de presentatie van Van Dissel.
Áls we de basisscholen niet hadden geopend, hadden we nu niet op 800 bezette IC bedden gezeten, maar slechts 400. én waren we aan het dalen. Maar daarvoor is niet gekozen, en stijgen we nog even. pic.twitter.com/evnAeqF7f0
400 IC bedden was een heel stuk beter uitgangspunt geweest voor verdere versoepelingen de komende tijd.
[ Voor 40% gewijzigd door MikeyMan op 14-04-2021 15:44 ]
Normaal worden storingen wel genoemd bij (of voor) de publicatie. Ben benieuwd, is wel een enorme trendbreuk.
alles kan off-topic
Was te voorspellen toch? Hier in de Achterhoek is er een complete school dicht gegaan omdat het virus van kind naar kind naar leerkracht sprong.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:44:
Oei...:
[Twitter]
400 IC bedden was een heel stuk beter uitgangspunt geweest voor verdere versoepelingen de komende tijd.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Er is heel lang geroepen dat kinderen het virus niet zouden verspreiden maar blijkbaar was dit toch al bekend.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:44:
Oei...:
[Twitter]
Dit was natuurlijk te verwachten
Maanden geen PO had enorme leerachterstanden opgeleverd, dit lijkt me nog steeds een goede afweging.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:44:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Auw, dat is wel een groot verschil, staat wel in schril contrast tot wat eerder gezegd werd over kinderen die nauwelijks bijdragen aan de verspreiding.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:44:
Oei...:
[Twitter]
(Ik snap overigens dat de scholen op een gegeven moment weer open zijn gegaan, maar het hakt er wel echt in.)
Dat is ook een goede afweging, en dat heb ik hier ook vaker geroepen.hoevenpe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:50:
[...]
Maanden geen PO had enorme leerachterstanden opgeleverd, dit lijkt me nog steeds een goede afweging.
De vraag is alleen of dit binnen de acceptabele grens valt.
Een twee keer zo hoge bezetting, en een lichte stijging is niet zomaar iets natuurlijk. En brengt bovendien risico op nieuwe sluiting met zich mee.
Ik had gehoopt dat het effect kleiner zou zijn.
En er lijkt inderdaad storing te zijn:
https://www.rtvnoord.nl/n...toring-onderdrukt-cijfers
Gebeurt haast nooit ook.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 14-04-2021 15:55 ]
Papa is dood maar je hebt wel goede cijfers voor rekenen! jeej!hoevenpe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:50:
[...]
Maanden geen PO had enorme leerachterstanden opgeleverd, dit lijkt me nog steeds een goede afweging.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Denk niet dat er veel 60+ kinderen van onder de 12 hebben.mystic schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:55:
[...]
Papa is dood maar je hebt wel goede cijfers voor rekenen! jeej!
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
/f/image/wIoLFVtp77FGfl6qQTEMNxMI.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/zOdncV97nWOwSyuXXFFexIVR.png?f=user_large)
Waar ik het van de week al over had... Bron: AD liveblog
:fill(white):strip_exif()/f/image/mWBVmncpL58SLzgRpRqnlZ2Y.png?f=user_large)
Dit komt trouwens aardig overeen met de cijfers van het CBS die uit eerder onderzoek op ca 20% MET ipv DOOR uitkwam.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De vraag is: wat heeft het PO met de R-waarde gedaan? Als dat bijvoorbeeld een contributie van +0.03 is in de afgelopen 2 maanden, dan liggen de dagelijkse infecties door de heropening ongeveer 50% hoger dan het geval zou zijn als de scholen dicht waren geweest. Over de afgelopen 2 maanden oplopend van contributie 0 naar 50%.Andersom: met gesloten PO hadden we nu 100/150 = 2/3e van het actuele niveau aan dagelijkse besmettingen gehad.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:44:
Oei...:
[Twitter]
Stel dat die "extra" infecties vlak door de samenleving verspreiden. dan is er een evenredigheid met de IC opnames. De laatste 2 a 3 weken (de periode die van belang is voor de actuele IC bezetting), had de instroom zo'n 15 tot wel 20 patienten per dag lager kunnen zijn. Ik schat in dat de contributie van heropening PO op de actuele IC bezetting 250 a 300 bedden is.
Als je meeneemt dat infecties oinder kinderen en leerkrachten gedempt doorsijpelen daar IC risicogroepen (de samenleving is niet geheel fluide en van jong naar oud moet je langs meerdere stappen in een netwerk representatie), dan zou het getal lager uitvallen. Hoeveel lager is moeilijk in te schatten.
Ik denk dat het effect eerder 200 a 250 bedden is dan de 400 die RIVM becijfert.
Dat neemt niet weg dat het een flinke contributie is. Dit zijn de zware afwegingen die de politiek moet doen. Open basisonderwijs is ook heel belangrijk.
Niet alleen bejaarden gaan dood.vuurtjih schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:56:
[...]
Denk niet dat er veel 60+ kinderen van onder de 12 hebben.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Maar ook niet alle ouders (tenminste, niet nu en als gevolg van covid)
alles kan off-topic
Een goede vriendin van me komt uit Pretoria, dus ik heb de situatie ook aardig meegekregen.Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:09:
[...]
Ze hebben daar wel een lockdown gehad, maar da's alweer een poosje geleden. Ze waren in eerste instantie heel erg voorzichtig omdat ze daar altijd al heel veel last van infectie- en imuunziektes hebben. Ze waren inderdaad bang dat dat als een enorme accelerator zou werken.
Maar dat is daar al lang weer verleden tijd. Ik vind het ook opvallend. De schade daar is vele malen kleiner dan hier. En da's dan misschien nog erg zacht uitgedrukt. Ik spreek 2x per week mensen uit verschillende regio's en die zijn echt stomverbaasd dat we hier in het "rijke West Europa" nu nog zo tobben.
Vorig jaar hadden ze een zware lockdown, eind vorig jaar begon een lichtere lockdown: https://www.gov.za/covid-...navirus-covid-19-lockdown
Maar dat is dus bij lagere cijfers dan hier. De lockdowns daar zijn effectief geweest: de cijfers daalden telkens hard. En als ze laag waren werd er teruggeschaald. Hier hebben we eeuwige lockdowns die de cijfers niet snel genoeg omlaag brengen. Daar werd er versoepeld als ze in een dal zaten. Hier willen we gaan versoepelen als we net over de piek denken te zijn.
Ze hebben niet weinig gedaan, ze hebben voldoende gedaan voor de situatie.Metro2002 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:10:
[...]
Zuid Afrika heeft juist heel weinig gedaan:
Experts staan voor raadsel: besmettingscijfers in Zuid-Afrika spectaculair gedaald zonder strenge lockdown
[...]
Overigens is Zuid-Afrika uiteraard gigantisch. 50 miljoen mensen op een oppervlakte van 4x Duitsland. Je hebt daar veel meer sociale bubbels. De arme bevolking komt amper de stad/wijk uit.
- RIVM zegt: Gebruik data ipv datums om teleurstelling te voorkomen. SCP onderschrijft dit ook.
- De gedragsunit van het OMT vindt de communicatie verwarrend. "Moet ik nu eenzaam thuis zijn terwijl er festivals met duizenden mensen plaatsvinden?"
- OMT: situatie nog steeds 'zeer ernstig'.
- Rond Pasen stond r-getal rond de 1. Maar werkelijkheid lag het r-getal waarschijnlijk hoger dan 1 ivm paaseffect.
- Het OMT verwacht "en piek in de opnames in de komende weken." En daarna een daling door "maatregelen en toenemende immuniteit" maar veel is nog onzeker.
- Waarschuwing voor P.1 variant (Braziliaanse variant): Besmettelijker, gevaarlijker, vraag of vaccins werken. Tevens wijdverspreid al in NL.
- Opheffen avondklok en 1 bezoeker verlengt deze piek met twee weken, en maakt de hoogte van piek onzekerder
- Stap 1 (alles) uit openingsplan verlengt de piek met vier weken, en verhoogt de piek "aanzienlijk".
- Het OMT denkt dat versoepelen tijdens de piek een "grote impact" zal hebben op de druk op de zorg. Daarom pas versoepelen ná de piek. Zeker omdat "medewerkers al lange tijd zwaar belast worden". Dit *moet* worden meegewogen.
- Over Fieldlabs: "Het OMT spreekt zorg uit over de timing en het totaal aantal events, en afstemming met de GGD’en.". Ze verwachten door de fieldlaps meer opnames en ze zijn niet blij dat kinderen onder de 12 niet getest worden. Ze denken dat de pilots/fieldlabs kunnen zorgen voor verkeerde beeldvorming. Zoals de gedragsunit ook al zei.
- Het OMT adviseert om bij mensen die een positieve uitslag hebben gekregen van een zelftest, de uitslag direct door te geven aan het RIVM, en BCO te starten!
- En als afsluiter: Áls we de basisscholen niet hadden geopend, hadden we nu niet op 800 bezette IC bedden gezeten, maar slechts 400. én waren we aan het dalen. Maar daarvoor is niet gekozen, en stijgen we nog even.
[ Voor 3% gewijzigd door Robkazoe op 14-04-2021 16:06 ]
Eerst was het: kinderen dragen niet echt bij aan de besmettingen, en maar volhouden, terwijl er toch wel vraagtekens bij die stelling werden gezet. Scholen hoefden toen niet dicht, maar gingen door politieke druk dicht.
Nu is er door de kinderen een verlengde piek en moeten ze ook getest gaan worden... Het liefst hebben ze de scholen dicht.
Het gaat echt vd ene extreme in de ander..
[ Voor 13% gewijzigd door KillerAce_NL op 14-04-2021 16:36 ]
Maar dan waren de basisscholen niet open geweest. Lastig.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:44:
Oei...:
[Twitter]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Uit buitenlands onderzoek was al redelijk vroeg duidelijk dat die stelling onzin was, maar ja, in NL wist men beter.NMH schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:50:
[...]
Auw, dat is wel een groot verschil, staat wel in schril contrast tot wat eerder gezegd werd over kinderen die nauwelijks bijdragen aan de verspreiding.
Van de zomer gaan we zien of de stelling dat het aantal besmettingen in warm weer afnemen waar is...of dat vorig jaar een dal tussen pieken toevallig overeen kwam met de zomer.
Amphiebietje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:37:
[...]
Uit buitenlands onderzoek was al redelijk vroeg duidelijk dat die stelling onzin was, maar ja, in NL wist men beter.![]()
Van de zomer gaan we zien of de stelling dat het aantal besmettingen in warm weer afnemen waar is...of dat vorig jaar een dal tussen pieken toevallig overeen kwam met de zomer.
Zo beschouwd is het stappenplan meer een plan om de derde golf op op zijn piek te houden of verder te doen aanzwellen, want stap 2 staat gepland voor minder dan twee weken na stap 1 ("als de situatie het toelaat", maar dat vergeet men veelal gevoegelijk). En wat is er eigenlijk met de wijsheid gebeurt dat het minstens twee weken duurt voor je het effect van een regelwijziging begint te zien?Robkazoe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:04:
Het hele draadje op Twitter is wel interessant om te lezen van Yorick. https://twitter.com/YorickB/status/1382228073244987392
- Stap 1 (alles) uit openingsplan verlengt de piek met vier weken, en verhoogt de piek "aanzienlijk".
Dus of men krijgt weer een teleurstelling te verduren, of de hele boel klapt. Fijn vooruitzicht.
Niet alle besmettingen vinden op school plaats. Mijn tweede opmerking had ook niet zozeer betrekking op enkel kinderen.joppe113 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:39:
Of omdat alle scholen dicht waren door schoolvakantie?
[...]
Ook dat zal ongetwijfeld flink bijdragen aan het aantal besmettingen. Gelukkig is het over 1.5 week voor veel scholen 1 of 2 weken vakantie.
[ Voor 3% gewijzigd door geenstijl op 14-04-2021 16:43 ]
Welke keuze had jij gemaakt? Papa dood != heel veel mensen op de IC. Er gaan ontzettend weinig mensen dood aan Covid op dit moment.mystic schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:55:
[...]
Papa is dood maar je hebt wel goede cijfers voor rekenen! jeej!
Geen actieve herinnering aan?NMH schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:39:
[...]
Zo beschouwd is het stappenplan meer een plan om de derde golf op op zijn piek te houden of verder te doen aanzwellen, want stap 2 staat gepland voor minder dan twee weken na stap 1 ("als de situatie het toelaat", maar dat vergeet men veelal gevoegelijk). En wat is er eigenlijk met de wijsheid gebeurt dat het minstens twee weken duurt voor je het effect van een regelwijziging begint te zien?
Heel visionair. Passend bij een premier die als "visieloos" wordt beschreven.Dus of men krijgt weer een teleurstelling te verduren, of de hele boel klapt. Fijn vooruitzicht.
Polderen werkt niet in een pandemie...Ic-voorzitter Diederik Gommers is boos: Kabinet speelt ondernemers, horeca en ziekenhuizen tegen elkaar uit
“Waar ik een beetje geïrriteerd over raak, is dat de minister-president woorden gebruikt als: ‘We zitten er bovenop’ en ‘We kijken van week tot week’. Dat is vast niet gelogen, maar vervolgens zegt minister Hugo de Jonge: ‘We kunnen pas versoepelen als we de piek gehad hebben en we in een daling zitten’. Maar in de grafieken is gewoon te zien dat de piek pas eind mei komt! Ze wéten al dat de prognoses zo zijn, dat er zonder een wonder niet versoepeld kan worden. Maar dát horen we niet.”
“Ik vind het ook te gemakkelijk dat het kabinet nu zegt: ‘Als de ziekenhuizen het toelaten, kan alles weer open’. Je moet mensen niet tegen elkaar uitspelen. Ik merk echt dat de bevolking een beetje bozig begint te worden op ziekenhuizen, zo van: waarom hebben jullie het niet beter voor elkaar. Die polarisatie, dat moet je niet willen.”
“‘De terrassen open’ heeft ook olie op het vuur gegooid. Die uitspraak staat symbool voor het feit dat we klaar zijn met covid. Ook de experimenten die worden gedaan, zoals wedstrijden en concerten, krijgen die functie. Maar je moet die zaken echt blijven zien voor wat ze zijn: experimenten. Mensen moeten niet gaan denken: het is voorbij.”
Maar aan de andere kant, Mark en Hugo blijven maar roepen dat we ons best moeten doen. Dat er onder de huidige omstandigheden geen versoepelingen mogelijk zijn. Maar ondertussen ben ik niet echt het probleem van de oorzaak van de hoge aantallen bezettingen op de IC/ziekenhuis en de vele besmettingen. Dat ligt dus blijkbaar toch voor een groot deel bij het openen van de scholen.
Ik kan wel lekker boos gaan worden en mijn onderbuik hier wegschrijven maar dat lost uiteindelijk ook niets op. Maar echt bemoedigend is het allemaal niet.
Je zit op Tweakers, je weet wel, waar alleen maar zulke extreme vergelijkingen kunnen worden gemaaktxzaz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:43:
[...]
Welke keuze had jij gemaakt? Papa dood != heel veel mensen op de IC. Er gaan ontzettend weinig mensen dood aan Covid op dit moment.
Ik denk dat een hoop mensen onderschatten hoeveel (negatieve) impact al dat thuisonderwijs heeft op heel veel kinderen. Scholen open was naar mijn idee een goede keuze
Vaak bu'j te bang!
Nog even een 2e reactie maar dit is een zeer interessant stukje om te lezen hierover op bloomberganandus schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:21:
Ik vraag me af of er niet een "we zijn er bijna"-paradox komt.
De interessantste stukken:
maybe what happens is not that the virus goes away or is rendered impotent by the vaccine but that people simply decide they have to go on with their lives despite the risk.
A wise friend once suggested a concise definition of science — a method for seeing the world as it is, not as we’d like it to be. Science-based rules are ones that take human needs into account. Stricter rules aren’t always better rules.
There’s still so much that’s not understood about why case counts rise and fall when they do, and where they do. What role does climate play? Why did cases fall everywhere from mid-January to late February? Science doesn’t support attributing all these changes to outdoor masking or lack of it. But it’s easy for the media to generate outrage with footage of unmasked people on a Florida beach.
After a year of dealing with the pandemic, people aren’t willing to live differently anymore. Restaurants are filling up again; some music venues are opening; people are booking air travel in numbers not seen since before the pandemic.
There are lots of reasons for this, I think. One is that the human species can adapt to almost any circumstance — think of the British enduring daily bombings during World War II. At some point, people decide that they will carry on with their lives, pandemic or no pandemic. Another reason is that despite restrictions that have taken a terrible economic and social toll, the pandemic hasn’t been contained — which makes continuing to follow restrictions feel a little pointless.
the messaging we’ve been getting from the Centers for Disease Control and Prevention has been so contradictory that many people simply don’t trust the government’s advice anymore. And therefore, they’re much more willing to just ignore it.
People just start to accept a certain risk and go on with their lives. That even happened during the 14th Century, when the Bubonic plague ravaged Europe
tl;dr“[People] have spent the year complying as best they can with recommended precautions: wearing masks, staying six feet away from others, avoiding indoor events and crowds, canceling travel plans. All along, they have assumed that vaccines … would replace this menu of burdensome non-pharmaceutical interventions … Now they’re told that after they’re vaccinated they should nonetheless keep taking most of the precautions they’ve been taking for a year already. That doesn’t just feel like a betrayal. It feels like an exercise in futility.”
- Door de duur van de crisis gaan mensen manieren vinden om normaal te kunnen leven ondanks de risico's
- Een goede wetenschappelijke afweging neemt ook menselijk gedrag mee
- Ondanks dat we nog lang niet weten wat nu wel en niet goed werkt kiest de media al snel 1 kant en krijg je sociale druk
- Ondanks alle maatregelen met gigantische nevenschade is de pandemie nog steeds lang niet bestreden dus voelt het allemaal nutteloos en houden we ons minder aan de maatregelen
- Door tegenstrijdige informatie en adviezen daalt het algehele vertrouwen in de overheid en volgen mensen dus ook de adviezen die potentieel wél werken niet meer op.
- Mensen accepteren en nemen meer risico / maken een andere afweging
- Vaccineren werd al die tijd als dé oplossing gepresenteerd maar nu blijkt dat ook nadat je gevaccineerd bent je niet terug naar normaal gaat. Het lijkt dus allemaal nogal uitzichtloos
Naar mijn mening slaat dit artikel de spijker op de kop voor wat betreft het menselijk gedrag wat we nu zien.
En een groot deel mag je de overheid echt wel aanrekenen. Dit gaat over de VS maar dit kun je zo ongeveer 1 op 1 overnemen naar de Nederlandse situatie.
Bijhorende filmpje van Louis Rossman over dit artikel met zijn commentaar erbij:
The pandemic is ending even if COVID is still here.
Ik ben een beetje klaar met Gommers. Laat hem lekker personeel werven en zorgen dat zijn afdeling goed draait.hoevenpe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:45:
Gommers is er oprecht klaar mee, kan hem volledig volgen. Ieder weldenkend mens weet dat het half/eind mei wordt en toch is er weer die wortel van 28 april. Krijgen de ziekenhuizen de schuld als de terrassen niet open kunnen:
[...]
Polderen werkt niet in een pandemie...
Ik bedoel; er is meer in het leven dat het risico op Corona; nu de oudste generatie van Nederland wordt ingeënt het aantal doden en die piek afneemt is een reden voor versoepelingen. Hoe je het ook went of keert.
[ Voor 17% gewijzigd door xzaz op 14-04-2021 16:50 ]
Laten we beginnen met meer geld aan de zorg, ipv jarenlang alles uitkleden.xzaz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:48:
[...]
Ik ben een beetje klaar met Gommers. Laat hem lekker personeel werven en zorgen dat zijn afdeling goed draait.
Dat staat niet in de stukken die je citeert.Metro2002 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:47:
- Door tegenstrijdige informatie en het invoeren van niet werkende maatregelen daalt het algehele vertrouwen in de overheid en dus ook in de maatregelen die potentieel wél werken
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Laat ik voorop stellen dat ik niet de grootste Rutte fan ben. Maar dit hele verhaal van Gommers is voor mij in ieder geval niet nieuw. Dit is namelijk al jaren de handelswijze van Rutte: Mensen/partijen tegen elkaar uitspelen.hoevenpe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:45:
Gommers is er oprecht klaar mee, kan hem volledig volgen. Ieder weldenkend mens weet dat het half/eind mei wordt en toch is er weer die wortel van 28 april. Krijgen de ziekenhuizen de schuld als de terrassen niet open kunnen:
[...]
Polderen werkt niet in een pandemie...
Jouw reactie is precies het punt wat hij maakt in dit interview...xzaz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:48:
Ik ben een beetje klaar met Gommers. Laat hem lekker personeel werven en zorgen dat zijn afdeling goed draait.
Irritatie tussen groepen in de samenleving, polarisatie tussen ondernemers en de zorg.
Alsof zij er wat aan kunnen doen dat het personeel 'op' is...
Dit topic is gesloten.
![]()
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.
Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.