• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
SomerenV schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:53:
[...]

De angst die veel mensen hebben is dat de tijdelijke maatregelen uiteindelijk toch wat minder tijdelijk blijken te zijn. Het is simpelweg niet rendabel om massaal dingen op te zetten als sneltesten, een speciale app voor toegang, een coronapaspoort in Europa en noem maar op, om dat vervolgens ~2 maanden later weer op te heffen. Dan ga je zien dat het nog iets langer in stand gehouden wordt, in ieder geval gedurende de zomer. Dat heeft - kijkende naar de vorige zomer - totaal geen meerwaarde, maar het systeem is dan toch al up & running dus waarom niet. Dat scenario is niet eens zo heel ver gezocht en zal door enorm veel mensen geaccepteerd worden, hooguit met wat tegenstribbelen in het begin.

Vervolgens is de zomer voorbij en breekt de herfst aan. Covid19 zwelt weer op, vaccins zijn toch wat minder efficiënt als gehoopt, dus om druk op de ziekenhuizen laag te houden blijven de maatregelen wat betreft toegang tot gelegenheden nog iets langer in stand. Je kunt winkelen, je kunt naar de bios en je kunt naar een concert, maar alleen als je aan kunt tonen dat je getest bent.

Nu kun je wel roepen dat het allemaal onzin is, maar de overheid gaat niet bijna een miljard pompen in sneltesten voor een paar maanden. Dat zou echt volslagen idioot zijn. Hetzelfde geldt voor de diverse gelegenheden die maatregelen moeten treffen om te werken met toegangsbewijzen.
Het is ook wel zo dat hier, in de westerse wereld, het einde wel in zicht is, maar de planeet is groter. Dus voordat covid volledig uitgebannen is zijn we nog wel een tijd verder ja. Dus voor een paar maanden is het sowieso niet.

En hoe heeft zo'n systeem in de zomer geen meerwaarde?gewoon in een volle bioscoop kunnen zitten...

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Basszje schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:41:
[...]
(bron)

Deze achteloze quote toont wel een beetje het verschil in beleving van corona tussen verschillende bevolkingsgroepen.
Als je 6-hoog met een familie op een flat zit dan heb je denk ik een hele andere invulling van ' even vervelend '

Wat steekt is dat een epidemologe zo weinig oog heeft voor het sociale aspect. Het is een tekent voor de super-technocratische aanpak. En gebrek aan empathie. ' even vervelend ' is als je op de wc moet wachten, niet als je al een jaar op elkaars lip zit.
Maar waarom per sé op een terras of in een park gaan zitten? Je kan toch ook met de hele familie een flink stuk gaan wandelen? Dan ben je er ook uit, je beweegt, je kan nog steeds, al wandelend, van de buitenlucht genieten. Er is (buiten terrassen en parken) ruimte zat, ook in de stad.
Er zijn (volgens mij nog steeds) landen waar je alleen maar de deur uit mag voor de noodzakelijke boodschappen en/of werk. Dan valt het hier nog wel mee, denk ik dan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Verwijderd

Yaksa schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:05:
[...]

Maar waarom per sé op een terras of in een park gaan zitten? Je kan toch ook met de hele familie een flink stuk gaan wandelen? Dan ben je er ook uit, je beweegt, je kan nog steeds, al wandelend, van de buitenlucht genieten. Er is (buiten terrassen en parken) ruimte zat, ook in de stad.
Er zijn (volgens mij nog steeds) landen waar je alleen maar de deur uit mag voor de noodzakelijke boodschappen en/of werk. Dan valt het hier nog wel mee, denk ik dan.
Dan mag je hele familie inclusief jezelf maar uit maximaal 2 personen bestaan.

• 42erik
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:57:
[...]

In combinatie met de BSO's die opeens wel open blijken te kunnen, hoezo 'de avondklok gaat er echt als allereerste weer af!'...
Wow... dit is lekker... Op de dag dat we de avondklok zouden afschaffen, terwijl het de 1e was die zou gaan, doen we dat niet maar op hetzelfde moment wel de bso open... Welja... 😢

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:35
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:07:
Deze regel geldt niet voor een gemeenschappelijk huishouden, komt bij dat er niet op gehandhaafd wordt zolang je er geen feestje met tientallen mensen van maakt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:18
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:07:
[...]

Daar geldt een uitzondering voor, zolang het huisgenoten zijn mag het.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
42erik schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:07:
[...]

Wow... dit is lekker... Op de dag dat we de avondklok zouden afschaffen, terwijl het de 1e was die zou gaan, doen we dat niet maar op hetzelfde moment wel de bso open... Welja... 😢
Tja, blablabla, economie, blabla.
De papa's en de mama's kunnen weer aan het werk.

Met het afschaffen van de avondklok valt er weinig extra's te verdienen ;)

Zoiets zal de redenering wel zijn.
Plus dat de avondklok gericht is op jongeren, waar nog steeds veel besmettingen zijn. Denk ik?

[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 13-04-2021 16:14 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:27:
Beide, de maatregelen hebben ervoor gezorgd dat de besmettingen heel laag zijn en de vaccinaties zorgen ervoor dat als dingen open gaan er niet meer veel nieuwe besmettingen komen
Ik tag @gekkie en haal de discussie van gisteren nog even terug. Ik weet dat dit topic over NL gaat, maar gisteren stelde ik de vraag of het vooral de vaccins waren of de routekaart die de situatie in het VK zover heeft gebracht. Dit n.a.v. een discussie over de routekaart.

Zie interview met Boris Johnson (volgens mij van vandaag). Het is een politicus (uiteraard) maar let op wat hij zegt vanaf 0:25:

https://www.bbc.com/news/live/uk-56730037

Mijn transcript van dat stuk (hij praat erg snel :))
(...) It is very very important for everybody to understand, that the reduction in these numbers, in the hospitalisations and in deaths and in infections, has not been achieved by the vaccination programme. People don’t, I think, appreciate that it’s the lockdown that has been overwhelmingly important in delivering this improvement in the pandemic and in the figures that we’re seeing. And so yes of course, the vaccination programma has helped, but the bulk of the work in reducing the disease has been done by the lockdown. So, as we unlock the result will inevitably be that we will see more infection, sadly we will see more hospitalisation and deaths and people will just got to understand that. (...)
Wat ik daarmee wil zeggen: ze hebben vziw in het VK heel streng vast gehouden aan maatregelen. Stay at home (dus niet alleen een avondklok) bijvoorbeeld. En ze wilden echt naar lage getallen. Johnson noemt diverse datums verderop, maar hij heeft eerder volgens mij ook gezegd ‘data, not dates’. M.a.w. als het niet voldoende heeft gewerkt, dan moeten we verder.

Persoonlijk komt het op mij over als een duidelijke wending in het beleid van het VK n.a.v. de kerstpiek. Wat mij betreft een wending die we in Nederland ook zouden moeten maken of sterk moeten overwegen. Of het hier met de vaccins alleen voldoende gaat lukken zal blijken, maar daar lijkt het OMT volgens mij vooral op in te zetten. Het verschil in het beleid tussen de landen is wel opvallend gezien de eerdere gelijkenissen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-12 22:20
Kiemsurveillance! :)

Samenvatting:

* speelveld wordt nog altijd gedomineerd door de Engelse variant. Deze zit op >90% aandeel.
* twee andere varianten: SA en Braziliaans P1 hebben een significant aandeel.
* een nieuwe variant P3 "Filipijnse variant" voor het eerst waargenomen. 2x gezien.
* de rest leidt een maginaal bestaan of is aan het uitsterven.

Nieuwe soorten:

* Alleen de P3. Deze nieuwe variant is nog niet significant aanwezig: <1%. Je moet grotere getallen en een trend zien over meerdere weken voordat je iets kunt zeggen.

Krimpende / uitstervende soorten:

* "De variant B.1.525 + E484K + F888L" (dalende lijn, in week 12 niet meer gezien)
* "Britse variant met E484K mutatie" (2 weken niet meer gezien)
* "Braziliaanse variant P2" (5 weken niet meer gezien)

Deze drie lijken te verdwijnen of slechts marginaal stand te houden.

Dan de sucessvolle varianten:

Dat zijn nog steeds de Zuid-Afrikaanse en de Braziliaanse P1 variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBZJleKRYaEmRHtl_iV6YhaxY3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MMKERhVQEhkEdTa48BaYRz9X.png?f=user_large

De SA variant zit nog steeds netjes in de historische bandbreedte. Omdat hij al 13 weken geleden voor het eerst is gezien, is de kant op een snelle stijging niet meer zo groot. Toen de Britse variant nieuw was, groeide hij binnen die periode uit tot de dominante variant met een aandeel >50%. Het lijkt of deze Zuid-Afrikaanse mutant dus wel kan standhouden tegenover de Brit, maar niet echt groeien. R-waarde ongeveer gelijk.

De Braziliaanse P1 variant is duidelijker aan een opmars bezig. De relatief kleine getallen en daardoor mogelijk grote bijdrage van nieuwe import maken het lastig om iets over de R-waarde te zeggen. De R-waarde lijkt tussen +0 en +35% te liggen ten opzichte van de Britse variant.
Genetisch is de mutant zeer verwant aan de SA mutant (zelfde 3 spike mutaties). Dat en het grotere import-effect bij zeldzame varianten wijzen richting de lagere helft van de range.

De grote vraag is en blijft nog even onbeantwoord: "moeten we de P1 variant als aparte en nieuwe dreiging beschouwen? of is de verwantschap met de SA variant zo sterk dat we de twee samen mogen beschouwen". In het ene geval is zich potentieel iets van een vierde golf aan het vormen, en zullen we echt heel voorichtig moeten zijn met heropening in de maanden mei-juli. In het tweede geval Is de horizon veel zorgelozer.

[ Voor 9% gewijzigd door t_captain op 13-04-2021 16:24 ]

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12 23:37

Sorcerer8472

Mens sana?

Philpend schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:19:
[...]

Dat woord ‘Angst’ is iets wat ik heel vaak tegenkom in teksten van mensen die kritisch tegenover maatregelen staat. Ik kan alleen voor mijzelf antwoorden, maar voor mij heeft mijn mening over maatregelen helemaal niets te maken met een ‘angst’ die mij zou zijn aangepraat. Persoonlijk verwacht ik niet heel erg ziek te worden als ik corona krijg (maar je weet het natuurlijk nooit), maar ik wil wel rekening houden met mensen die zwaarder getroffen kunnen worden. Ik woon niet alleen in dit kikkerlandje.
Mensen die het over angst hebben zijn zelf vaak bang. Let er maar eens op: als men het heeft over de maatregelen en het bangmaken van mensen, dan geven deze mensen vaak vooral aan wat zij zelf ervaren.

Sommigen vinden het ook moeilijk om aan te geven dat ze het mentaal moeilijk hebben met alle maatregelen (eenzaamheid, depressie, misschien ook boosheid, onbegrip), en dan wordt het een copingmechanisme. Lekker ertegen ageren, dan hoef je er niet bij stil te staan en dan hoef je het niet "echt" te voelen.

De geweldige communicatie van de overheid maakt het intussen alleen maar erger. De Jonge nu recent door gewoon te zeggen "nee hoor, de vaccinatieplanning blijft gewoon staan" terwijl iedereen inziet dat er problemen zijn. Beetje zoals de Iraakse communicatieminister waar je op de achtergrond wapengekletter hoorde terwijl hij zei dat er niets aan de hand was op z'n beroemde persconferenties.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@t_captain, klein vraagje: waarom noem jij het nu ook Engelse ipv Britse variant? Ik vraag me af wat reden hiervan is (puur nieuwsgierig en omdat het me opvalt, geen andere reden).

• t_captain
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:19:
@t_captain, klein vraagje: waarom noem jij het nu ook Engelse ipv Britse variant? Ik vraag me af wat reden hiervan is (puur nieuwsgierig en omdat het me opvalt, geen andere reden).
Slordigheid. Ik gebruik ook de term "UK". Het gaat om de mutant die in Engeland groot is geworden (en dan met name het zuid-oosten).

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:42

Mfpower

In dubio

hoevenpe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:57:
[...]

In combinatie met de BSO's die opeens wel open blijken te kunnen, hoezo 'de avondklok gaat er echt als allereerste weer af!'...
Dit. En er blijft dus een maatregel waarover veel twijfels zijn (avondklok). Daarbij gaat er een maatregel af waarvan de besmettingen toch echt gaan toenemen (BSO open). In onze omgeving faciliteren BSO's meerdere scholen dus de zgn. klassenbubbel waar de kinderen inzitten gaat ook weg.

Tel op het feit dat in onze omgeving werkelijk iedereen die ik ken met corona is aangestoken door z'n eigen kinderen en ik snap er helemaal niets meer van. Ik heb de afgelopen weken regelmatig gekookt en boodschappen gedaan voor mensen die echt zwaar ziek waren door corona en door hun kids (vaak kleuters!) zijn aangestoken. Voor ons écht een reden om wederom te overwegen onze kinderen toch weer thuis te houden. Niet alleen wegens veiligheid maar het is echt een rollercoaster met testen, quarantaine, snotneus (=thuisblijven), weer naar school, docent ziek, vervanger en ga zo maar door. Er is amper regelmaat voor zowel ons als ouders als onze kinderen.

https://mobile.twitter.co...ig&src=typed_query&f=live

[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 13-04-2021 16:33 ]

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12 20:04
Ik zag tot voor kort nog een aantal mensen roepen "ja, maar Pasen" maar dat argument kan ondertussen ook gewoon de prullenbak in.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ey21_NhVEAgKCfQ?format=png&name=4096x4096
De maandag/dinsdag combi van deze week heeft het hoogste aantal besmettingen van het jaar. Ik ben benieuwd waar de cijfers zullen stranden richting het weekend.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-12 17:07
Number10 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:15:
[...]

Ik tag @gekkie en haal de discussie van gisteren nog even terug. Ik weet dat dit topic over NL gaat, maar gisteren stelde ik de vraag of het vooral de vaccins waren of de routekaart die de situatie in het VK zover heeft gebracht. Dit n.a.v. een discussie over de routekaart.

Zie interview met Boris Johnson (volgens mij van vandaag). Het is een politicus (uiteraard) maar let op wat hij zegt vanaf 0:25:

https://www.bbc.com/news/live/uk-56730037

Mijn transcript van dat stuk (hij praat erg snel :))

[...]

Wat ik daarmee wil zeggen: ze hebben vziw in het VK heel streng vast gehouden aan maatregelen. Stay at home (dus niet alleen een avondklok) bijvoorbeeld. En ze wilden echt naar lage getallen. Johnson noemt diverse datums verderop, maar hij heeft eerder volgens mij ook gezegd ‘data, not dates’. M.a.w. als het niet voldoende heeft gewerkt, dan moeten we verder.

Persoonlijk komt het op mij over als een duidelijke wending in het beleid van het VK n.a.v. de kerstpiek. Wat mij betreft een wending die we in Nederland ook zouden moeten maken of sterk moeten overwegen. Of het hier met de vaccins alleen voldoende gaat lukken zal blijken, maar daar lijkt het OMT volgens mij vooral op in te zetten. Het verschil in het beleid tussen de landen is wel opvallend gezien de eerdere gelijkenissen.
Ben het met je eens, alleen is het makkelijker om die ommezwaai te maken op het moment dat het ook echt uit de hand loopt. En een beperkte tijd daarna kun je teren op attentie / angst / urgentie die er dan wel is en gevoeld wordt. Maar dat ebt weg en als het niet boven een bepaalde grens komt of blijft dan lijkt dat ook onvoldoende te ontstaan. Als het een paar maanden eerder was geweest die piek en als die lager was geweest, dan denk ik niet dat het daar zo was gelopen. En dat maakt het wat wrang, dat je bekant mensen moet laten "opofferen" voordat die urgentie kennelijk voldoende gevoeld wordt dat men ook een beetje wil doorzetten. Door het inzetten van ratio lukt dat kennelijk bij een te grote groep mensen niet.

En uiteraard helpt het om dan eenduidig en duidelijk die urgentie ook in al je communicatie door te laten spreken en het liefst ook dat de media daar zelf aan bijdragen door daar nieuws over te brengen en de manier waarop ze het brengen. Maar als die basis urgentie er niet is, dan verwacht ik niet dat mensen dat geloven en er heel veel meer mee doen. Het is stupide, maar dat kan de realiteit helaas prima zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 13-04-2021 16:44 ]

• t_captain
Model update:

* meest recente R-waarde geobserveerd: 1.04 (2 april). 1.03 trendmatig +0.01 incidenteel.
* prognose actuele R-waarde: 1.00 (13 april)
* prognose dagelijk gerapporteerde besmettingen: 7.800 a 8.100 op de wekelijkse piekdagen do t/m za, deze week en volgende week

De daling zet iets langzamer in dan voorzien. Deze week is vlak qua besmettingen, maar ook volgende week lijkt nog vlak te blijven.

De ruimte voor versoepeling wordt iets kleiner:

* 21-4 prognose R-waarde trendmatig 0.98 (was 0.97)
* 28-4 prognose R-waarde trendmatig 0.96 (was 0.94)

Wel een positieve kanttekening. Er zit iets van opwaarste trend in de R-waarde door het "Paasweekend effect". Begin vorige week waren de getallen bijzonder laag en nu liggen ze meer in lijn met eerdere weken. Dat geeft een wekelijkse groeifactor die eerst naar beneden piekte en nu omhoog --> dat is een opwaartse contributie aan een trend. Als ik het extra sterke weekend-effect van vorige week wegpoets, dan komen de prognoses dichter bij wat ik een paar dagen geleden voorzag.

IC bezetting update:

De IC's hebben te maken met een aanhoudend hoge instroom. Deze lijkt de laatste dagen wat te dalen, maar echt signigicant is dat nog niet.

Daarnaast lijkt de uitstroom toe te nemen. Van 7 t/m 12 april heeft de IC een piekbezetting van oingeveer 820 patienten gehad. Momenteel liggen er zo'n 782 patienten.

Het lijkt dat de piek net is gepasseerd. De grote vraag is hoe snel het omlaag kan. In een zeer optimistisch scenario zou 700 over 1 week in beeld komen. Meer conservartief zijn het er 750.

[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 13-04-2021 16:48 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

[...]

Dus omdat het elders nog kutter is moeten we hier niet zo klagen? Zo werkt het niet :+ Overigens besef je denk ik niet wat voor positief effect de natuur op een mens kan hebben. In dat opzicht is een wandeling in de stad totaal niet te vergelijken met wandelen in een park of in de bossen, laat staan gewoon even niks doen terwijl je geniet van de frisse lucht, zon en al het groen.

Natuur is gewoon gezond en een stuk leuker om in rond te wandelen dan wat betonnen blokken en asfalt.
42erik schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:57:
[...]

Het is ook wel zo dat hier, in de westerse wereld, het einde wel in zicht is, maar de planeet is groter. Dus voordat covid volledig uitgebannen is zijn we nog wel een tijd verder ja. Dus voor een paar maanden is het sowieso niet.

En hoe heeft zo'n systeem in de zomer geen meerwaarde?gewoon in een volle bioscoop kunnen zitten...
Dat laatste zie ik dus niet gebeuren. Ze zullen mogelijk blijven schermen met 'risicos' en dus blijf je zitten met een verlaagd maximum. Dat alles weer naar het normale gaat wanneer je voor ieder zuchtje getest moet worden is een utopie.

Overigens snap ik ook wel dat Covid niet weg is over een paar maanden, maar in het westen zijn de risico's dan inmiddels wel aardig verkleind. Hier zou je in theorie alles terug naar normaal kunnen brengen na 1 juli zonder dat alles weer implodeert. Een beetje als met iedere andere infectie dus. Zorg dat de zwakkeren en ouderen gevaccineerd en dus beschermd zijn en blijf thuis als je ziek bent. Ja je kunt nog ziek worden en zelfs in het ziekenhuis belanden maar die kans is dan stukken minder groot.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Yaksa
  • Nu online
SomerenV schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:42:
[...]
Dus omdat het elders nog kutter is moeten we hier niet zo klagen? Zo werkt het niet :+ Overigens besef je denk ik niet wat voor positief effect de natuur op een mens kan hebben. In dat opzicht is een wandeling in de stad totaal niet te vergelijken met wandelen in een park of in de bossen, laat staan gewoon even niks doen terwijl je geniet van de frisse lucht, zon en al het groen.
Natuur is gewoon gezond en een stuk leuker om in rond te wandelen dan wat betonnen blokken en asfalt.
Ik werk al heul lang in een vogelreservaat/natuurgebied dus je hoeft me niet te vertellen wat natuur met je doet.
Wat ik bedoelde was een reactie op een post waarin iemand zei dat de hele familie al een jaar lang 6 hoog achter bij elkaar op de lip zat. Vandaar mijn opmerking, ga lekker wandelen.
Trouwens, het is bewezen dat zelfs het alleen maar kijken naar een boom (en die staan ook in de stad) een positieve uitwerking op je innerlijke kan hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• t_captain
Persoonlijke interpretatie van de cijfers:

De cijfers die we vandaag zien stemmen mij gematigd optimistisch.

* Aan de ene kant lijkt de huidige golf iets langer aan te houden dan ik had voorzien. Afhankelijk van hoe ik naar de data kijk, geeft dat 0 tot 1 week vertraging in de ruimte om te versoepelen.

* De IC's verrassen mij positief, met een hoger dan verwachte uitstroom. Hoewel de instroom slechts langzaam wil zakken, slagen ze toch erin om de bedbezetting van het piekniveau af te laten dalen.

* De kiemsurveillance is in enige mate geriststellend. De P1 variant is nog steeds het zorgenkindje, maar die zorgen zijn een tikje kleiner geworden.

Verwijderd

*knip* dit is niet de manier waarop je constructief een discussie voert

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 13-04-2021 16:56 ]

Verwijderd

Wat is eigenlijk de logica van topsporters voorrang geven bij een vaccinatie? Terwijl nog niet eens al het zorgpersoneel hun vaccinatie heeft kunnen krijgen?

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12 10:54

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:01:
Wat is eigenlijk de logica van topsporters voorrang geven bij een vaccinatie? Terwijl nog niet eens al het zorgpersoneel hun vaccinatie heeft kunnen krijgen?
Als ik een gokje mag doen, "brood en spelen", hoe meer we meer met zn allen achter de buis naar Ajax-PSV of whatever kunnen kijken, hoe minder we morren, want we hebben in ieder geval afleiding.

(niet dat ik het eens ben met het feit dat die sporters voorrang krijgen, maar soit, het hele vaccinatiebeleid raakt sowieso kant noch wal op het moment, dus die paar honderd man die daar "voordringen" is ook maar een druppel op een emmer aan misstanden en gepruts)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Verwijderd

vectormatic schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:05:
[...]

Als ik een gokje mag doen, "brood en spelen", hoe meer we meer met zn allen achter de buis naar Ajax-PSV of whatever kunnen kijken, hoe minder we morren, want we hebben in ieder geval afleiding.

(niet dat ik het eens ben met het feit dat die sporters voorrang krijgen, maar soit, het hele vaccinatiebeleid raakt sowieso kant noch wal op het moment, dus die paar honderd man die daar "voordringen" is ook maar een druppel op een emmer aan misstanden en gepruts)
Het gaat natuurlijk ook om principe. Zeker nu er een tekort is dat nog steeds groter dreigt te worden.

Daarnaast: sport evenementen worden ook graag samen gekeken. Waardoor je mensen ook weer dichter bij elkaar brengt. Kratje bier erbij en kijken maar in je volle man-cave.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Goed, plan A was vanaf vorig jaar dat de vaccinaties het licht aan het einde van de tunnel te zijn (of inserteer je eigen favoriete metafoor uit de HdJ-collectie). Dit gaat een stuk minder goed met alle problemen rondom AZ en J&J

Is er een plan B? Of is dat domweg 'nog even volhouden' ?

Serieuze vraag trouwens.

Verwijderd

RodeStabilo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:12:
Goed, plan A was vanaf vorig jaar dat de vaccinaties het licht aan het einde van de tunnel te zijn (of inserteer je eigen favoriete metafoor uit de HdJ-collectie). Dit gaat een stuk minder goed met alle problemen rondom AZ en J&J

Serieuze vraag trouwens.
Ik denk dat laatste: nog even volhouden.
En 'gewoon doen'. En 'nog net iets beter je best doen'.

(serieus antwoord overigens: hoe triest het ook is )

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:15

Serieuze vraag trouwens.
Nou ja, daar komen we weer op de 4 opties:
- Vaccineren, vaccineren, vaccineren
- Veel strengeremaatregelen i.c.m. dichte grenzen en 't op die manier uitroeien
- Doormodderen, met de heilige avondklok erbij ;)
- Versoepelen en hopen dat 't niet uit de hand loopt met ziekenhuisopnames/sterfgevallen

• Agent47
  • Laatst online: 10:26

Agent47

I always close my contracts.

Serieuze vraag trouwens.
Zeker geen domme vraag. Het antwoord: vaccineren en uitstellen. Ik ben 24, ik gok op december. Ik denk dat ik in 2022 weer in de discotheek te vinden ben, misschien met een sneltest van te voren. :F

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• zacht
  • Niet online
Robkazoe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:38:
Ik zag tot voor kort nog een aantal mensen roepen "ja, maar Pasen" maar dat argument kan ondertussen ook gewoon de prullenbak in.

[Afbeelding]
De maandag/dinsdag combi van deze week heeft het hoogste aantal besmettingen van het jaar. Ik ben benieuwd waar de cijfers zullen stranden richting het weekend.
Wat mij opvalt (behalve de gelijkenis met mini-steck) is dat het aantal nieuwe besmettingen van bijvoorbeeld eind 2020 een stuk hoger lag dan nu, maar de IC-bezetting (bron:
https://lcps.nu/datafeed/) en ook de instroom lager was dan nu.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik ben er van overtuigd dat ze nooit een plan B hadden (of hebben).

Het kabinet probeert al gedurende de hele pandemie de moeilijke vragen uit de weg te gaan, het ophokken van de bevolking is geen houdbare oplossing en de 'testsamenleving' evenmin. Beiden zullen niet op de lange termijn geaccepteerd worden, ieder mag voor zichzelf bedenken in hoeverre ze de regels nog zullen volgen als dit 1, 2 of 5 jaar of langer gaat duren. Ze spelen het maximaal op safe, maar tegelijkertijd blijkt alles onderhandelbaar als je maar genoeg klaagt. Dat doet zelfs twijfelen of er sprak was van een Plan A.

Het kabinet heeft altijd gehoopt dat er een soort deus ex machina zou komen en tot die tijd moeten ze proberen de boel onder controle te houden. We hebben ook geluk gehad, want onze deus ex machina is gekomen dankzij de farmaceutische industrie. Anders had het kabinet toch moeten gaan nadenken over wat ze gaan doen en wat voor verliezen acceptabel gaan worden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maargoed... Vertel eens... Wat zou dat plan B moeten zijn?

- iedereen opsluiten tot het over is?
- iedereen loslaten tot het over is?
- iets daartussenin?

Meer smaken kan ik niet verzinnen, buiten een succesvol vaccin dan.

[ Voor 61% gewijzigd door MikeyMan op 13-04-2021 17:31 ]

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:57
CMD-Snake schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:29:
[...]

Het kabinet probeert al gedurende de hele pandemie de moeilijke vragen uit de weg te gaan, het ophokken van de bevolking is geen houdbare oplossing en de 'testsamenleving' evenmin. Beiden zullen niet op de lange termijn geaccepteerd worden, ieder mag voor zichzelf bedenken in hoeverre ze de regels nog zullen volgen als dit 1, 2 of 5 jaar of langer gaat duren. Ze spelen het maximaal op safe, maar tegelijkertijd blijkt alles onderhandelbaar als je maar genoeg klaagt. Dat doet zelfs twijfelen of er sprak was van een Plan A.

Het kabinet heeft altijd gehoopt dat er een soort deus ex machina zou komen en tot die tijd moeten ze proberen de boel onder controle te houden. We hebben ook geluk gehad, want onze deus ex machina is gekomen dankzij de farmaceutische industrie. Anders had het kabinet toch moeten gaan nadenken over wat ze gaan doen en wat voor verliezen acceptabel gaan worden.
Waarschijnlijk heb je gelijk. Maar ik zie in andere landen (muv China) geen alternatief. Ik denk het enige plan B zou zijn om op een gegeven moment het virus vrij te laten. Maar ik denk dat de vele doden en zieken tot gevolg zou hebben dat een deel van de bevolking (denk aan de FvD stemmers die in het begin een harde lockdown wilde) nogal heftig zou reageren.

• 42erik
  • Niet online

Serieuze vraag trouwens.
6 gevallen op de 6.8 miljoen dosis... Puur qua kansberekening kijkend, rekening houdend met de kans op corona krijgen en de kans op de ziekenhuiseditie... Welk probleem heeft Johnson dan precies?

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:29:
[...]

Dat zijn (in mijn ogen) best wel veel aannames en ongestaafde voorspellingen.
Volgens mij heeft het kabinet altijd getracht te sturen op ziekenhuisopnames en IC-capaciteit. Om te voorkomen dat het daar helemaal uit de klauwen zou lopen.
Tot op heden zijn ze daar aardig in geslaagd en nu worden ze (enigszins) geholpen door de vaccinaties.
Wanneer iedereen nou nog even meewerkt (zodat de boel niet alsnog in de soep loopt) én gewoon zijn geplande vaccinatie gaat halen dan komt alles goed.

• gekkie
MikeyMan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:30:
Maargoed... Vertel eens... Wat zou dat plan B moeten zijn?

- iedereen opsluiten tot het over is?
- iedereen loslaten tot het over is?
- iets daartussenin?

Meer smaken kan ik niet verzinnen, buiten een succesvol vaccin dan.
Je hebt altijd ieder voor zich en god voor ons allen nog, maar daar hoef je vrij weinig voor te doen, dus of dat nou te definiëren valt als "plan".

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gekkie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:41:
[...]

Je hebt altijd ieder voor zich en god voor ons allen nog, maar daar hoef je vrij weinig voor te doen, dus of dat nou te definiëren valt als "plan".
Ja dat was het 'alles loslaten' een beetje ;)

Meer een keuze dan een plan idd.

• gekkie
MikeyMan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:43:
[...]

Ja dat was het 'alles loslaten' een beetje ;)

Meer een keuze dan een plan idd.
Mjah en verder vind ik het vooral een hypothetische discussie, aangezien doorprikken met AZ (en Janssen mocht daar gezeik over komen) voorlopig prima zouden passen binnen plan A. Maar noem het maar A+ en je bent er.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gekkie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:46:
[...]

Mjah en verder vind ik het vooral een hypothetische discussie, aangezien doorprikken met AZ (en Janssen mocht daar gezeik over komen) voorlopig prima zouden passen binnen plan A. Maar noem het maar A+ en je bent er.
Mijn punt was dan ook dat er uberhaupt geen plan B mogelijk is. Het is wat het is, we zullen het ermee moeten doen...

• gekkie
MikeyMan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:47:
[...]
Mijn punt was dan ook dat er uberhaupt geen plan B mogelijk is. Het is wat het is, we zullen het ermee moeten doen...
Nouja sowieso zou het geen plan zijn en wat we nu doen is ook niet echt een plan. Het is laveren op wat de samenleving zoal wil. En zo zou het ook gegaan zijn als het langer geduurd had voor er vaccins waren gekomen in mijn optiek. En wat wij willen dat is vrij diffuus en nogal veranderlijk in de tijd dat zien we nu met vaccins ook al.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

t_captain schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:52:
Persoonlijke interpretatie van de cijfers:

De cijfers die we vandaag zien stemmen mij gematigd optimistisch.

* Aan de ene kant lijkt de huidige golf iets langer aan te houden dan ik had voorzien. Afhankelijk van hoe ik naar de data kijk, geeft dat 0 tot 1 week vertraging in de ruimte om te versoepelen.

* De IC's verrassen mij positief, met een hoger dan verwachte uitstroom. Hoewel de instroom slechts langzaam wil zakken, slagen ze toch erin om de bedbezetting van het piekniveau af te laten dalen.

* De kiemsurveillance is in enige mate geriststellend. De P1 variant is nog steeds het zorgenkindje, maar die zorgen zijn een tikje kleiner geworden.
Is er op IC-gebied ook iets te zeggen over gemiddelde ligtijd van één patiënt? Als de patiënten gemiddeld jonger worden kan ik me voorstellen dat ze wellicht ook korter per persoon op de afdeling liggen @t_captain? Wordt dat nog meegenomen in het model op de een of andere manier?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:57:
[...]

Is er op IC-gebied ook iets te zeggen over gemiddelde ligtijd van één patiënt? Als de patiënten gemiddeld jonger worden kan ik me voorstellen dat ze wellicht ook korter per persoon op de afdeling liggen @t_captain? Wordt dat nog meegenomen in het model op de een of andere manier?
Of langer, door minder sterfte?

Volgens mij vrij stabiel rond de 17 dagen gemiddeld, maar kan de bron zsm niet vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 13-04-2021 18:00 ]

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
hoevenpe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:05:
Het is nog veel cynischer/erger, er is heel veel van ons belastinggeld mee gemoeid. Private partijen gaan erg rijk worden door deze verplichte tests:

[...]
Te bizar voor woorden hoe een demissionaire minister c.q. een demissionair kabinet wederom met beleid op de proppen komt dat lijnrecht tegenover allerlei beginselen uit het (Europese) recht staat. In het FTM artikel komen maar liefst 4 hoogleraren c.q. universitair hoofddocenten aanbestedingsrecht aan bod die grote vraagtekens zetten bij de gang van zaken van dit proces. Volgens de CEO van de commerciële partij die het meerendeel van de testwerkzaamheden op zich neemt, zou er geen gebruikt zijn gemaakt van een gebruikelijke aanbestedingsroute omdat het sprake is van "haast", wat overigens ook tegengesproken wordt door een hoogleraar in het artikel.

Wanneer gaan we nu eindelijk eens dezelfde kritische houding hanteren tegenover onze overheid die we al maandenlang maar al te graag op demonstratieve wijze etaleren jegens lockdowncritici en dissidente wetenschappers/artsen? Wanneer gaan oppositiepartijen en conventionele media hun rol pakken en werk maken van dit soort ongemakkelijke dossiers? Het lijkt wel alsof de collectieve impasse van machteloosheid maar aanhoudt en aanhoudt en mensen blind maakt om te ageren tegen dit soort wanbeleid. Voordat je het weet krijgen we een soortgelijke situatie van een tweede avondklok en zijn we straks getuige van een slecht georganiseerde testmaatschappij waar geen enkél normaal gesprek over is gevoerd in de oppositie noch in praatprogramma's, want ja, dan ben je een complotdenker of antivaxer :z

@RodeStabilo

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• t_captain
Het lijkt iets korter. De gemiddelde leeftijd van instroom is enigzins dalend (zie bijvoorbeeld het persbericht van RIVM vandaag).

Wat betreft sterfte: NICE maakt in zijn publicaties (niet covid specifiek) analyses van ligdagen. Bij de sterfgevallen waren die typisch iets hoger dan van de levend vertrokken patiënten.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-12 10:55

Basszje

Reisvaap!]

[...]

Maar waarom per sé op een terras of in een park gaan zitten? Je kan toch ook met de hele familie een flink stuk gaan wandelen? Dan ben je er ook uit, je beweegt, je kan nog steeds, al wandelend, van de buitenlucht genieten. Er is (buiten terrassen en parken) ruimte zat, ook in de stad..
Dat laatste durf ik wel te bijtwijfelen. Als je zonder tuin leeft dan zijn dat vaker ook buurten waar de buitenruimte te wensen overlaat ( dichtbij snelweg, veelal grote parken voor massarecreatie etc ). De een kan lekker de hele dag in de tuin zitten, de ander moet maar dwalend langs de straten des stads op zoek naar frisse lucht ( :P ) .

Het gaat me er niet om voor iedereen de juiste buitenplek te vinden, maar wel de gemakkelijkheid waarmee dat gaat. De arrogantie van het beleid, wellicht. Degenen die dat verzinnen hebben namelijk gewoon een flinke tuin in een rustig stuk Nederland.

Het hangt ook enorm samen met wie er gemiddeld lager verdient, dus risicovoller werk doet nu ( bezorging, supermarkt, zorg etc ) of geen werk heeft (horeca, toerisme etc), gemiddeld vaker in slechtere en kleinere woningen leeft met minder luchtruimte.

Kortom, het is een optelsom waar totaal geen oog voor is, afgezien van af en toe een applausje. Waar enige verruiming steeds word uitgesteld, maar waar de beleidsmakers zelf niet direct last van hebben. Dat vindt ik gebrek aan empathie .

En ook typerend voor het heden, want datzelfde zie je ook terug bij de belastingaffaire ( direct afstraffen, alles terug + boete ) versus foutje moet kunnen ( geheugen van dees of geen, trouwerij dees of geen, schaatsmiddagje dees of geen ) . Als je nog een beetje draagvlak wilt houden dan is dat niet heel slim. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die vooral daarom het allemaal voor gezien gaan houden binnenkort.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• franssie
  • Laatst online: 20:00

franssie

Save the albatross

@Verwijderd Als je niet mobiel bent is het ontvluchten van een stad inderdaad lastig. Maar de meeste mensen die ik ken die in een stad wonen denken dat het niet kan. Dat zal bij jou denk ik niet het geval zijn maar echt meerdere vrienden die in een stad wonen voelen zich opgesloten terwijl ze met 10 minuten fietsen echt in de weilanden staan. Of met de auto (die die een auto hebben) denken dat 'blijf thuis' echt letterlijk genomen moet worden. Dat zijn hoogopgeleide mensen. Dan breekt mijn klomp wel redelijk. Bewegen en cultuur beperkt zich tot terras, kroeg en flaneren ipv wandelen, fietsen want dat is niet hip dus kan het niet in hun hoofd.
De enige stad die ik ken die echt groot is, is Rotterdam, dan is het wellicht wat verder fietsen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:03:
Het lijkt iets korter. De gemiddelde leeftijd van instroom is enigzins dalend (zie bijvoorbeeld het persbericht van RIVM vandaag).

Wat betreft sterfte: NICE maakt in zijn publicaties (niet covid specifiek) analyses van ligdagen. Bij de sterfgevallen waren die typisch iets hoger dan van de levend vertrokken patiënten.
En @Sorcerer8472: https://www.stichting-nice.nl/COVID_rapport_20210408.pdf dit is het laatste rapport met ic opnames en bijbehorende karakteristieken. Nog geen grote wijzigingen in leeftijden, maar het wordt wel (iets) minder oud (en iets zwaarder, maar dat kunnen missschien communicerende vaten zijn).

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:57
t_captain schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:52:
Jij bent niet bang dat die P1 variant de killer-mutatie gaat worden die zich niets aantrekt van vaccinaties? Want ik maak me ergens zorgen dat dit kringetje weer van voren af aan gaat beginnen en "De Braziliaanse Mutant" de horrormutant van de week gaat worden om maatregelen weer te verzwaren.

Het probleem is ook dat je hierdoor nog zwaardere selectiedruk krijgt waardoor nóg besmettelijker mutaties eerder overleven, en je ook met je vaccins weer van voren af aan mag beginnen. En dan zitten we zo halverwege 2022 zonder licht aan het einde van de tunnel.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:00
franssie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:10:
@Verwijderd Als je niet mobiel bent is het ontvluchten van een stad inderdaad lastig. Maar de meeste mensen die ik ken die in een stad wonen denken dat het niet kan. Dat zal bij jou denk ik niet het geval zijn maar echt meerdere vrienden die in een stad wonen voelen zich opgesloten terwijl ze met 10 minuten fietsen echt in de weilanden staan. Of met de auto (die die een auto hebben) denken dat 'blijf thuis' echt letterlijk genomen moet worden. Dat zijn hoogopgeleide mensen. Dan breekt mijn klomp wel redelijk. Bewegen en cultuur beperkt zich tot terras, kroeg en flaneren ipv wandelen, fietsen want dat is niet hip dus kan het niet in hun hoofd.
De enige stad die ik ken die echt groot is, is Rotterdam, dan is het wellicht wat verder fietsen.
Opgesloten voelen is niet letterlijk dat je in je huis kan zitten. Het is meer dat ze niet naar de dingen toe kunnen gaan die ze leuk vinden (kroeg, discotheek, werk, sportschool, festival, musea, vakantie, bioscoop, restaurant etc etc). Dat ze met poepweer door een weiland kunnen lopen verandert daar niks aan. Het gaat om de opties die je hebt en wat je aanspreekt. Als jij het tof vindt om door weilanden te fietsen, dan is dat natuurlijk helemaal geweldig, dan is er weinig veranderd.

Daarnaast heb je ook nog eens interesses die overduidelijk per levensfase verschillen. Dat ik als 35-jarige het leuker vind om te wandelen betekent niet dat ik daar op m'n 20ste het huis voor uitkwam.

Het is een gevoel, niet letterlijk. Ik had precies hetzelfde gevoel. Nu ik twee maanden in een land zit met lekker weer en geen lockdown(wel plaatselijk) voelt het alsof ik vijf jaar jonger ben. De kilo's vliegen eraf en ik voel me fitter dan ooit.

Juist hoogopgeleide mensen hadden vaak een heel gevarieerd leven.

[ Voor 15% gewijzigd door BarôZZa op 13-04-2021 18:46 ]

• Transportman
Stoney3K schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:33:
[...]

Jij bent niet bang dat die P1 variant de killer-mutatie gaat worden die zich niets aantrekt van vaccinaties? Want ik maak me ergens zorgen dat dit kringetje weer van voren af aan gaat beginnen en "De Braziliaanse Mutant" de horrormutant van de week gaat worden om maatregelen weer te verzwaren.

Het probleem is ook dat je hierdoor nog zwaardere selectiedruk krijgt waardoor nóg besmettelijker mutaties eerder overleven, en je ook met je vaccins weer van voren af aan mag beginnen. En dan zitten we zo halverwege 2022 zonder licht aan het einde van de tunnel.
Ik snap hem niet, waarom zouden nóg besmettelijkere mutaties eerder overleven door zwaardere selectiedruk als de maatregelen verzwaard worden? Die selectiedruk is er sowieso, de variant die zich het beste weet te verspreiden drukt andere varianten automatisch weg.

• Stoney3K
Transportman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:47:
[...]

Ik snap hem niet, waarom zouden nóg besmettelijkere mutaties eerder overleven door zwaardere selectiedruk als de maatregelen verzwaard worden?
Omdat een besmettelijker variant eerder kan gedijen ten opzichte van minder besmettelijker varianten als de maatregelen worden verzwaard?

Stel je hebt een originele variant met een R0 van rond de 2,5 die je met maatregelen of vaccins onder de 1 kan krijgen, en dan duikt er een variant op met een R0 van 4, dan zorgt die tweede variant toch voor exponentiële groei? Je verzwaart de maatregelen zodat die R-waarde van 4 onder de 1 blijft en het kringetje is weer rond: Het is dan wachten tot er een variant opduikt waarvan de R0-waarde nóg hoger wordt.

Wat je dan uiteindelijk bereikt is een neerwaartse spiraal waar je nooit meer uit gaat komen.

• Transportman
Stoney3K schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:51:
[...]

Omdat een besmettelijker variant eerder kan gedijen ten opzichte van minder besmettelijker varianten als de maatregelen worden verzwaard?

Stel je hebt een originele variant met een R0 van rond de 2,5 die je met maatregelen of vaccins onder de 1 kan krijgen, en dan duikt er een variant op met een R0 van 4, dan zorgt die tweede variant toch voor exponentiële groei? Je verzwaart de maatregelen zodat die R-waarde van 4 onder de 1 blijft en het kringetje is weer rond: Het is dan wachten tot er een variant opduikt waarvan de R0-waarde nóg hoger wordt.

Wat je dan uiteindelijk bereikt is een neerwaartse spiraal waar je nooit meer uit gaat komen.
Ik kan het nog steeds niet volgen, want als de originele een R0 van 2,5 heeft zonder maatregelen en de tweede van 4, zal ongeacht de maatregelen de tweede altijd de originele wegdrukken omdat de tweede zich beter verspreid dan het origineel. Maar als we niets doen en we beide ongeremd rond laten gaan, lopen we wel meer risico op een mutatie die zich nog beter verspreid of uiteindelijk tegen vaccins kan.

• Stoney3K
Transportman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:00:
[...]

Ik kan het nog steeds niet volgen, want als de originele een R0 van 2,5 heeft zonder maatregelen en de tweede van 4, zal ongeacht de maatregelen de tweede altijd de originele wegdrukken omdat de tweede zich beter verspreid dan het origineel. Maar als we niets doen en we beide ongeremd rond laten gaan, lopen we wel meer risico op een mutatie die zich nog beter verspreid of uiteindelijk tegen vaccins kan.
Is dat zo? Misschien is de kans dat we nu al groepsimmuniteit hadden en die tweede mutant geen kans had om zich te ontwikkelen wel veel groter geweest als we vanaf het begin af aan bewust niets hadden gedaan. "Sorry jongens, dit gaat pijn doen, er gaan slachtoffers vallen. Maar het alternatief is een smerige, etterende wond die nog veel langer schade veroorzaakt."

Misschien is het uiteindelijke dodental van 'niets doen en in één keer de grote klap happen' wel veel minder geweest dan nu doorsukkelen en de schade over jaren uitsmeren. Maar dat is wel een beetje de koe in de kont kijken.

• Agent47
  • Laatst online: 10:26

Agent47

I always close my contracts.

Lijkt wel 5 mei met al die dingen die Rutte opnoemt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:55

Wokschotel

Op 6 wielen

Agent47 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:07:
Lijkt wel 5 mei met al die dingen die Rutte opnoemt.
Dat zou wel een toepasselijke datum zijn om alles weer open te gooien.

De islam kan uw vrijheid schaden

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:05:
[...]

Is dat zo? Misschien is de kans dat we nu al groepsimmuniteit hadden en die tweede mutant geen kans had om zich te ontwikkelen wel veel groter geweest als we vanaf het begin af aan bewust niets hadden gedaan. "Sorry jongens, dit gaat pijn doen, er gaan slachtoffers vallen. Maar het alternatief is een smerige, etterende wond die nog veel langer schade veroorzaakt."

Misschien is het uiteindelijke dodental van 'niets doen en in één keer de grote klap happen' wel veel minder geweest dan nu doorsukkelen en de schade over jaren uitsmeren. Maar dat is wel een beetje de koe in de kont kijken.
Ah, de Bolsonaro aanpak waar we zo'n nare variant aan te danken hebben. En een kwart miljoen of zo aan slachtoffers als de ziekenhuizen vol zijn en de besmettingen exponentieel bleven stijgen. Maar dan hadden we na al die uitvaarten nu lekker aan het bier gezeten, dat wel.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:42
Die bordjes met wassen-afstand-testen, mooi op tijd na 14 maanden en tig persco’s :D

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:51

Dennis1812

Amateur prutser

IJzerlijm schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:09:
[...]

Ah, de Bolsonaro aanpak waar we zo'n nare variant aan te danken hebben. En een kwart miljoen of zo aan slachtoffers als de ziekenhuizen vol zijn en de besmettingen exponentieel bleven stijgen. Maar dan hadden we na al die uitvaarten nu lekker aan het bier gezeten, dat wel.
Moet er wel nog een bierbrouwer over zijn..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Transportman
Stoney3K schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:05:
[...]

Misschien had dat zo geweest wat volgens bijna iedereen dus niet zo zou zijn geweest, maar wat we dan zeker hadden was heel veel doden, geen garantie dat die groepsimmuniteit er zou zijn, en kans op een mutatie die zich niets aantrekt van de immuniteit die we opgebouwd zouden hebben tegen de eerste variant.

• CMD-Snake
Yaksa schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:39:
Dat zijn (in mijn ogen) best wel veel aannames en ongestaafde voorspellingen.
Volgens mij heeft het kabinet altijd getracht te sturen op ziekenhuisopnames en IC-capaciteit. Om te voorkomen dat het daar helemaal uit de klauwen zou lopen.
Tot op heden zijn ze daar aardig in geslaagd en nu worden ze (enigszins) geholpen door de vaccinaties.
Wanneer iedereen nou nog even meewerkt (zodat de boel niet alsnog in de soep loopt) én gewoon zijn geplande vaccinatie gaat halen dan komt alles goed.
De huidige strategie werkt in zekere zin, maar is wel eindig. Maar weinigen zullen dit leven als permanent willen zien. Wat als er geen vaccin zou komen? Dan wordt het moeilijk voor ze en dat scenario zal vermoedelijk niet lang over gedacht zijn. Gaan ze met man en macht het handhaven? Of buigen ze uiteindelijk mee en zijn ze bereid verliezen te accepteren? Het kabinet vergelijkt de situatie graag met een oorlog, maar elke generaal weet dat niet elke soldaat thuis zal komen in een oorlog.
Drardollan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:09:
Die bordjes met wassen-afstand-testen, mooi op tijd na 14 maanden en tig persco’s :D
Als je die bordjes al kan zien, de camera's zijn dusdanig gericht dat je de katheders niet kan zien.

Nu maar eens genieten hoe ze zich uit de kuil gaan praten die ze dit weekend voor zichzelf gegraven hebben. Ik hoor een hoop woorden en weinig inhoud momenteel.

• Stoney3K
IJzerlijm schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:09:
[...]

Nee, de Bolsonaro aanpak was er één van laksheid, niet van bewust kiezen niet te behandelen.

Probleem is vooral dat een aanpak die zegt "Je hebt Covid, dus pech gehad, have a nice death" vooral onethisch is, zelfs als dat betekent dat je daarmee 100 potentiële covid-patiënten hun lot bespaart.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:21
De worsten van Hugo waren zeker in de aanbieding. Hij hangt er nog een paar op. Houd vol!! Het einde is in zicht!! :')

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:35

Indoubt

Always be indoubt until sure

CMD-Snake schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:12:
[...]

De huidige strategie werkt in zekere zin, maar is wel eindig. Maar weinigen zullen dit leven als permanent willen zien. Wat als er geen vaccin zou komen? Dan wordt het moeilijk voor ze en dat scenario zal vermoedelijk niet lang over gedacht zijn. Gaan ze met man en macht het handhaven? Of buigen ze uiteindelijk mee en zijn ze bereid verliezen te accepteren? Het kabinet vergelijkt de situatie graag met een oorlog, maar elke generaal weet dat niet elke soldaat thuis zal komen in een oorlog.

[...]

Als je die bordjes al kan zien, de camera's zijn dusdanig gericht dat je de katheders niet kan zien.

Nu maar eens genieten hoe ze zich uit de kuil gaan praten die ze dit weekend voor zichzelf gegraven hebben. Ik hoor een hoop woorden en weinig inhoud momenteel.
Was dat de reden om een tweetal oud generaals CEO en COO te maken van stichting Open Nederland?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:42
CMD-Snake schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:12:
[...]

99,9 procent van de tijd in beeld hoor.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:15:
De worsten van Hugo waar zeker in de aanbieding. Hij hangt er nog een paar op. Houd vol!! Het einde is in zicht!! :')
echt he. Ik kan het gewoon niet meer horen. betere tijden komen. Licht. Tunnel. Het is een grijsgedraaide plaat. We zijn het afgelopen jaar niet samen zo ver gekomen. Het afgelopen jaar was verrekte eenzaam. Ik ben best bereid mijn leven te "riskeren" om een kans van 1 op miljoen te hebben op trombose. Doe mij dat vaccin maar.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• franssie

franssie

Save the albatross

Indoubt schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:15:
[...]

Was dat de reden om een tweetal oud generaals CEO en COO te maken van stichting Open Nederland?
Waarschijnlijk omdat die meer snappen van logistiek en planning dan alle ambtenaren van de GGD en algemene zaken bij elkaar?
CFO heeft wel wat uit te leggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:57
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:16:
[...]

echt he. Ik kan het gewoon niet meer horen. betere tijden komen. Licht. Tunnel. Het is een grijsgedraaide plaat. We zijn het afgelopen jaar niet samen zo ver gekomen. Het afgelopen jaar was verrekte eenzaam. Ik ben best bereid mijn leven te "riskeren" om een kans van 1 op miljoen te hebben op trombose. Doe mij dat vaccin maar.
Eens. En geef het aan mannen. Risico’s lijken zich alleen maar te manifesteren bij vrouwen...

• hoevenpe
Dit is erg gênant, ieder weldenkend mens weet dat zonder Janssen en AZ deze zomer weinig mogelijk is.

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:21:
Dit is erg gênant, ieder weldenkend mens weet dat zonder Janssen en AZ deze zomer weinig mogelijk is.
Inclusief additionele impact op de vaccinatie bereidheid zeker ja.

• Indoubt

Indoubt

franssie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:16:
[...]

Waarschijnlijk omdat die meer snappen van logistiek en planning dan alle ambtenaren van de GGD en algemene zaken bij elkaar?
Dat is zeker waar en Middendorp heeft op zich wel een goede reputatie. Daar gaat het niet om.

Van de CFO, geen idee wie dat is. Het is wel zo dat ie de stichting goed heeft afgeschermd, dat dan weer wel.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-12 23:42
Dus als we ons de komende maanden goed gaan gedragen en vaccineren door gaat, kunnen we over aantal maanden flink wat meer.

• gekkie
[...]
Je bedoeld die militairen die nu niet kunnen oefenen omdat hun 2 herculessen met panne staan en de andere 2 al in onderhoud waren .. als voorbereiding op en missie in mali ?
(en ja ze doen ook hun best en roeien met de riemen die ze hebben, maar om nou te zeggen dat militair zijn een garanties biedt op vlekkeloze logistiek en planning, meh)

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:14
hoevenpe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:21:
Ik vind het ook verdacht dat er niks over mogelijke reizen is vermeld in die 5 stappen. De laatst mogelijke stap is evenementen weer mogelijk per 16 juni. Maar niks over reizen?

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:47
Basekid schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:26:
Dus als we ons de komende maanden goed gaan gedragen en vaccineren door gaat, kunnen we over aantal maanden flink wat meer.
Jep. Over één maand kunnen we meer. Over twee maanden kan er vrij veel. En ik hoop dat binnen drie maanden alles kan.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Overigens gaf mijn huisarts aan dat risicogroepen (BMI, leetijd, down) op een reservelijst kan worden gezet. Dus dat ze ad hoc kunnen worden opgeroepen eind van de dag. Maar mijn huisarts heeft nog 0 doses Astrazenica ontvangen. Dus die levering stokt ook nog steeds (Regio Amsterdam)

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Indoubt

Indoubt

gekkie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:26:
[...]

Je bedoeld die militairen die nu niet kunnen oefenen omdat hun 2 herculessen met panne staan en de andere 2 al in onderhoud waren .. als voorbereiding op en missie in mali ?
(en ja ze doen ook hun best en roeien met de riemen die ze hebben, maar om nou te zeggen dat militair zijn een garanties biedt op vlekkeloze logistiek en planning, meh)
Nee, Dat bedoel ik niet. Zowel CEO als COO zijn ex generaals.

Ik wil zeker niet hoog opgeven over de efficientie van het leger of zo, we moeten echter ook niet doen alsof ze niets kunnen. Effectiviteit is soms belangrijker dan efficientie en je doel bereiken no-matter-what vindt je eerder in het leger als ergens anders.

Niet dat ik er onverdeeld blij over ben, ik zit er heel dubbel in. Waar ik veel minder over te spreken ben is de wijze waarop dit tot stand is gekomen en welke verbindingen er zijn.

• RodeStabilo
  • Niet online
Goed we hebben dus afscheid genomen van de routekaart en dat is een stappenplan geworden. Keyword daarin blijft 'als'

Is daar al rekening gehouden met het laatste nieuws rondom J&J? Uiteindelijk gaat dat wel impact hebben op o.a ziekenhuisbezetting, we zitten immers ook nog aan de ramadan. wat ook impact gaat hebben.

• zacht
  • Niet online
Basekid schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:26:
Onze track-record van goed gedrag is helaas niet zo goed.

Ik ben overigens blij dat Rutte eens begon met een duidelijke samenvatting van de situatie: crisis in de ziekenhuizen en ongeduld bij de bevolking.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:51

Dennis1812

Amateur prutser

Playa del C. schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:27:
[...]

Jep. Over één maand kunnen we meer. Over twee maanden kan er vrij veel. En ik hoop dat binnen drie maanden alles kan.
Alleen in het heropeningsplan lijken de 1.5m en het testen nooit meer weg te gaan.
Of ik daar nou zo blij van word..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• hoevenpe
Playa del C. schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:27:
En Sinterklaas bestaat... ;)

• Indoubt

Indoubt

hoevenpe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:32:
[...]

En Sinterklaas bestaat... ;)
Maar zwarte piet niet meer :+

Ik geloof er ook nog niet ze veel van. We zullen toch eerst heel veel meer vaccinaties moeten zetten.

• gekkie
Indoubt schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:30:
[...]

Nee, Dat bedoel ik niet. Zowel CEO als COO zijn ex generaals.

Ik wil zeker niet hoog opgeven over de efficientie van het leger of zo, we moeten echter ook niet doen alsof ze niets kunnen. Effectiviteit is soms belangrijker dan efficientie en je doel bereiken no-matter-what vindt je eerder in het leger als ergens anders.

Niet dat ik er onverdeeld blij over ben, ik zit er heel dubbel in. Waar ik veel minder over te spreken ben is de wijze waarop dit tot stand is gekomen en welke verbindingen er zijn.
Mjah ik vond en vind het gehele plan van het testcircus al vrij onzalig en de uitvoering maakt dat er inderdaad niet beter op. En daarom zie ik misschien ook niet echt wat effectiviteit en "no-matter-what" ons voor positiefs zou moeten gaan brengen in die (hopelijk zeer korte) periode van een sneltest-samenleving. En ik denk dat we ons dat geld en de moeite en al het gehannes beter hadden kunnen besparen. Maar goed we zullen het wel zien.

• CMD-Snake
De ondeugdelijke opzet van de stichting is net zo goed het ministerie van vws aan te rekenen, die hebben vermoedelijk dat georganiseerd. De juristen hadden beter moeten weten.
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:16:
echt he. Ik kan het gewoon niet meer horen. betere tijden komen. Licht. Tunnel. Het is een grijsgedraaide plaat. We zijn het afgelopen jaar niet samen zo ver gekomen.
Er valt weinig te zeggen, de teleurstelling is merkbaar en ze kunnen daar weinig tegenin brengen. Wat dat betreft is het kwaad al geschied. Veel meer als een voorzichtige nieuwe worst ophangen kunnen ze nu niet, alleen trekken ze langzaam maar zeker het tapijt onder zichzelf vandaan. Teleurstelling op teleurstelling stapelen werkt niet zo goed en dat betreft het zinspelen op een permanente anderhalve meter ook niet.

Nu per week dan een soort 'groundhog day', De Jonge haalt Diederik Gommers uit zijn ziekenhuis en als Diederik zijn eigen schaduw ziet duurt corona nog een maand langer. :+

• BarôZZa
Dat verhaal van De Jonge over 'over de piek heen raken' _O- .

Totaal niks concreets. Sowieso lopen de ziekenhuiscijfers een paar weken achter.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:55
*O* einde van de avondklok!!! *O*

Op het openingsplan... -O- Als het kan, wordt hij dus de 28e ingetrokken, al vermoed ik dat het een week later wordt. :+ of misschien nog iets later... O-)

https://www.rijksoverheid...rus-covid-19/openingsplan

link direct naar de grote exit-PDF: https://www.rijksoverheid...ar-heropening-samenleving

Ik vind het overigens wel opvallend dat begin juli nog steeds het moment blijft dat iedereen (85%) z'n eerste prik heeft gehad. Ik ben erg benieuwd of we daar genoeg vaccins voor hebben uiteindelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 13-04-2021 19:44 ]

• CMD-Snake
BarôZZa schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:37:
Dat verhaal van De Jonge over 'over de piek heen raken' _O- .
We zitten nu midden in de freestyle sessie, dus even geduld. Ik hoor De Jonge zichzelf nu al meerdere malen tegenspreken, zelfs in een zin. We krijgen een vrije zomer, maar toch ook weer niet. Dat is zo'n beetje de conclusie, op deze manier gaan we nergens komen vrees ik.

• BarôZZa
CMD-Snake schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:40:
[...]

We zitten nu midden in de freestyle sessie, dus even geduld. Ik hoor De Jonge zichzelf nu al meerdere malen tegenspreken, zelfs in een zin. We krijgen een vrije zomer, maar toch ook weer niet. Dat is zo'n beetje de conclusie, op deze manier gaan we nergens komen vrees ik.
Ze lullen zo hard uit hun nek nu.

Sowieso kan je natuurlijk pas na een paar weken weten of je daadwerkelijk over de piek bent. Dus volgende week is onmogelijk.

• t_captain
Stoney3K schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:33:
[...]

Niet bang. Hooguit lichtelijk bezorgd.

Bezorgd omdat: de opmars van de P1 variant is onmiskenbaar. Het is een zuiver stijgende lijn die al een aantal weken aanhoudt en daarmee is de stijging behoorlijk significant. De kans dat het puur toeval is, die is ondanks de kleine getallen en relatief grote standaarddeviatie, heel klein aan het worden.

Niet al te bezorgd. Omdat:

* Die resistentie tegen antistoffen, dat zou je typisch aan het spike eiwit attribueren (mensen die iets meer van virussen snappen, correct me if I'm wrong)
Nu heeft de P1 variant volgens RIVM vrijwel identieke mutaties op het spike eiwit. En die laatste blijft ten opzichte van de Engelse variant ongeveer vlak, al weken lang.

* Nieuwe import van enkele clusters kan bij die kleine aantallen een aanzienlijk hogere groeisnelheid projecteren dan de echte, organische groeisnelheid. Bovendien gaat de opmarks van P1 ook iets langzamer dan die van de Engelse variant indertijd.
De blend van "nieuwe varianten" die de afgelopen maanden dominant is geworden, heeft een relatieve besmettelijkheid van ongeveer 1.36 t.o.v. de voorgaande generatie. Binnen die blend zit de Engelse variant op zo'n 1.3 a 1.32 ongveer. P1 ten opzichte van Engels, dat lijkt rond de 1.2 a 1.25 te zitten. Ook als er dus een vierde golf op komst is, dan komt die wat langzamer op terwijl de immunisatie juist sneller verloopt.
Nog besmettelijker: dat gaat op den duur maar 1 kant op en dat is naar minder ziekmakend. Onze klassieke verkoudheid was ooit ook een gevaarlijke longonsteking. Tot hij leerde dat lopende patienten een betere R-waarde leveren dan mensen die doodziek op bed liggen. Due muteerde hij naar een infectoe van de hogere luchtwegen en won daarmee de 1e prijs.

En vaccins, daarmee hoeven we niet van voor af aan te beginnen. In een aantal maanden verwacht ik al aangepaste vaccins op de markt.

• hoevenpe
TIGER1125 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:39:
Ik vind het overigens wel opvallend dat begin juli nog steeds het moment blijft dat iedereen (85%) z'n eerste prik heeft gehad.
Dat is toch onmogelijk?

Zonder AZ en Janssen mogen weer blij zijn als voor de herfst/winter voldoende mensen gevaccineerd zijn om de vierde golf het hoofd te bieden.

• Stoney3K
hoevenpe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:48:
[...]

Dat is toch onmogelijk?

Zonder AZ en Janssen mogen weer blij zijn als voor de herfst voldoende mensen gevaccineerd zijn om de vierde golf het hoofd te bieden.
Als je daarvoor niet als politie nog een halve burgeroorlog moet gaan voeren om überhaupt de maatregelen gehandhaafd te krijgen.

Ik verwacht echt dat de naleving van de coronamaatregelen steeds meer het riool in gaat naarmate we nu beter weer krijgen en er wel het zicht is op een einde. Maar we daardoor misschien wel onze eigen glazen in gooien.

Verwijderd

[...]

Dat is toch onmogelijk?

Zonder AZ en Janssen mogen weer blij zijn als voor de herfst/winter voldoende mensen gevaccineerd zijn om de vierde golf het hoofd te bieden.
Ik kan me ook echt voorstellen dat de bereidheid sneller zal gaan dalen nu ook Jansen on hold staat. Dat kan zomaar de indruk wekken dat de meeste vaccins te snel in elkaar gedraaid zijn. 1 misser kan, bij 2 wordt het toch sneller een patroon. Veel extra negatieve berichten over de vaccins kunnen ze zich ook niet meer veroorloven denk ik.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:55
[...]

Dat is toch onmogelijk?

Zonder AZ en Janssen mogen weer blij zijn als voor de herfst voldoende mensen gevaccineerd zijn om de vierde golf het hoofd te bieden.
Lijkt mij ook, wanneer ik de geplande leveringen even snel op tel. Maar als ik de toelichting van Rutte zo hoorde, gaan ze er, volgens mij, vanuit dat ze alsnog doelgroepen gaan prikken met AZ en Janssen zodra er meer bekend is welke doelgroepen dat zijn.

Het is natuurlijk wel zo dat wanneer ze weer mogen prikken, die aantallen er natuurlijk wel zijn en alleen nog maar naar vaccinatie locatie hoeven en gezet kunnen worden. (in ieder geval in het geval van AZ) Dan kun je in mijn ogen best wel wat inlopen.

• gekkie
Ik vind het overigens wel opvallend dat begin juli nog steeds het moment blijft dat iedereen (85%) z'n eerste prik heeft gehad. Ik ben erg benieuwd of we daar genoeg vaccins voor hebben uiteindelijk.
Volgens mij trachtte hij aan te geven dat dat nog was zonder de problemen bij J&J, omdat het nog te kort dag en onduidelijk was om daar de gevolgen van te overzien.

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:54
*O* einde van de avondklok!!! *O*

Op het openingsplan... -O- Als het kan, wordt hij dus de 28e ingetrokken, al vermoed ik dat het een week later wordt. :+ of misschien nog iets later... O-)

https://www.rijksoverheid...rus-covid-19/openingsplan

link direct naar de grote exit-PDF: https://www.rijksoverheid...ar-heropening-samenleving

20 augustus een festival weekend.. Er is zowaar hoop

• RodeStabilo
  • Niet online
TIGER1125 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:52:
Het is natuurlijk wel zo dat wanneer ze weer mogen prikken, die aantallen er natuurlijk wel zijn en alleen nog maar naar vaccinatie locatie hoeven en gezet kunnen worden. (in ieder geval in het geval van AZ) Dan kun je in mijn ogen best wel wat inlopen.
Ik hoorde vanmiddag het NOS nieuws openen dat J&J ook gestopt was met produceren, maar of dat echt op waarheid berust weet ik niet zeker.

Verder hoor ik om me heen dat De Jonge erg creatief was met het aantal gezette vacinnaties.

[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 13-04-2021 19:57 ]

• t_captain
ZieMaar! schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:22:
[...]

En @Sorcerer8472: https://www.stichting-nice.nl/COVID_rapport_20210408.pdf dit is het laatste rapport met ic opnames en bijbehorende karakteristieken. Nog geen grote wijzigingen in leeftijden, maar het wordt wel (iets) minder oud (en iets zwaarder, maar dat kunnen missschien communicerende vaten zijn).
Daar staat inderdaad het getal wat ik zocht. Thanks!
MikeyMan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:59:
[...]

Of langer, door minder sterfte?

Volgens mij vrij stabiel rond de 17 dagen gemiddeld, maar kan de bron zsm niet vinden.
De grootste twee groepen zijn: uitgeplaatst van IC naar verpleegafdeling en overleden.

De ligdagen van COVID patienten uit deze groepen:
* Ontslagen naar verpleegafdeling zelfde of ander ziekenhuis: 6830 patienten, 16.6 gemiddelde dagen (18.5 stdev)
* Op de IC overleden 2491 17.2 (16.1)

De overleden patienten liggen dus een fractie langer op de IC dan de mensen die via de gewone route naar de verpleeghuisafdeling vertrekken.

Dat lijkt misschien tegengesteld aan wat je zou verwachten. Immers: een levende patient heeft op de IC zijn "hele" behandeling ontvangen, een gestorven patient vertrekt "voortijdig". Maar de getallen laten zien dat de sterfgevallen juist iets langer liggen. Dat komt omdat dit de zwaarste gevallen zijn. Waar anderen langzaam maar zeker herstellen, blijft hun toestand langdurig op het randje.

Mijn verwachting is dat een dalende trend in ligdagen correleert met toenemende vaccinatie en daarmee jonger wordende patienten.

• Indoubt

Indoubt

gekkie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:36:
[...]

Mjah ik vond en vind het gehele plan van het testcircus al vrij onzalig en de uitvoering maakt dat er inderdaad niet beter op. En daarom zie ik misschien ook niet echt wat effectiviteit en "no-matter-what" ons voor positiefs zou moeten gaan brengen in die (hopelijk zeer korte) periode van een sneltest-samenleving. En ik denk dat we ons dat geld en de moeite en al het gehannes beter hadden kunnen besparen. Maar goed we zullen het wel zien.
Eens, als je bijna een miljard kan stukgooien kun je ook wel wat meer vaccins snel krijgen

• Stoney3K
Indoubt schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:58:
[...]

Eens, als je bijna een miljard kan stukgooien kun je ook wel wat meer vaccins snel krijgen
*knip*
Laat dat gewoon achterwege aub.

[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 14-04-2021 11:05 ]

• Indoubt

Indoubt

Stoney3K schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:00:
[...]

Meer vaccins leveren natuurlijk niks op voor Hugo zijn pensioen. Een miljard in een stichting waar hij heel toevallig belangen in heeft misschien wel. ;)
HdJ: Funtie elders? :+

• t_captain
Linkje van NOS: https://nos.nl/artikel/23...r-de-komende-maanden.html

Dit zit heel dicht bij wat ik van de week had uitgewerkt:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66884272

Alleen die 11-5 zou ik onder voorwaarde van doorlopend gunstige cijfers van iets snellwe durven doen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hugo de jonge zei aan het begin volgens mij dat er op het moment 3,9 miljoen vaccinaties gezet zijn. Dat blijkt volgens mij echter nergens uit de cijfers. Zijn er nog ergens anders cijfers die dit ondersteunen?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• franssie

franssie

Save the albatross

gekkie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:26:
[...]

ons leger is compleet uitgekleed en dan moet je wat. Toch staat NL bekend als een van de beste kwartiermakers omdat ze juist kunnen roeien met de riemen die ze hebben. Dus ja ik heb meer vertrouwen in het logistiek vermogen van onze krijgsmacht dan wat er nu wordt aangekloot door de Jonge en het team wat hij aanstuurt - geen garantie maar veel slechter kan het niet, kans op succes schat ik in als aanwezig bij dit teram. Nu nog even uitzoeken hoe het financieel zit want dat zaakje stinkt wel.

Pagina: 1 ... 72 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.