Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:44
Fuujii schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:50:
[...]

Alles in het leven heeft risico en bepaalde gevolgen inderdaad. Zelfs een rondje buiten lopen of een vlucht naar het buitenland. De vraag is: is het risico aanvaardbaar? Dan kan je je met al je acties afvragen. Ja, óók met corona (met in het achterhoofd dat we in de grootste crisis zitten sinds WOII). Maar de kans op besmetting buiten is echt héél klein.

Vervolgens roepen: 'feitelijk gezien correct' is een ontzettende dooddoener en niet-constructief. Roep je dit tegen mensen in een park, dan wek je alleen maar irritatie op wat het draagvlak verder doet afbrokkelen.

Stel, je staat met 40 man binnen te feesten. Ja, dát is asociaal en neemt flink risico met zich mee. Dat vind ik echt totaal niet te vergelijken met in een park zitten.
Eens. Maar de discussie ging hier over hutje mutje zitten in het Vondelpark of een ander druk stadspark. Het argument was, in de stad kan je niet echt anders. En meerdere mensen geven aan (waaronder ikzelf en ik woon in Amsterdam) dat dit geen valide argument is. Ook in Amsterdam zijn er zat rustige plekken te vinden. Dat gelegenheidsargument is dus niet valide. Mensen die in Vondelpark gaat zitten doen dit omdat ze het gezellig vinden dat het zo lekker druk is. Dat is een keuze en daar zou je dan ook gewoon voor moeten uitkomen. Ik ga naar het park omdat ik dat leuk vind en neem de gevolgen (meer doden en zieken) voor mijn rekening.

Tenslotte heb je gelijk dat als je dit zou zeggen tegen mensen die biertjes aan het drinken zijn waarschijnlijk contraproductief is geworden. Dat is tegenwoordig ook zo jammer. Mensen dulden het amper om aangesproken te worden om asociaal gedrag want: “dit is mijn vrijheid blablablabla”.

[ Voor 8% gewijzigd door giantgiantus op 12-04-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:31
RodeStabilo schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:49:
[...]
Nou ja, we weten natuurlijk niet wat er gaat gebeuren. Dat zal ook gedeeltelijk afhangen van wat Ajax en/of de gemeente besluit. Ik wil persoonlijk niet de dupe van een actie van voetbalsupporters worden (niet in de laatste plaats omdat ik niets met ajax heb)
Tja, gezien de burgemeesters al zeggen dat ze amper kunnen handhaven en voetbalsupporters nu niet degene zijn die zich het beste aan regels houden bij dit soort feestjes denk ik dat je wel kunt bedenken wat er gaat gebeuren. Voordeel is wel dat het plaatselijk is en je dus goed kunt zien wat het effect is ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-10 10:55
TIGER1125 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:45:
[...]

Wel mooi dat iedereen vanuit hetzelfde werkveld een andere mening heeft ;( Kuipers en deze OLVG bestuurder open de terrassen, de Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuizen, en een viroloog van het UMC (A'dam) vooral niets versoepelen gezien de situatie in de ziekenhuizen...

Zitten er dan gewoon zulke verschillen in de bezetting van de ziekenhuizen over het hele land gezien? Kan het me haast niet voorstellen dat het EMC en het OLVG zo lekker ruim in de bezetting zitten. Ook wanneer ik LZ86 hier zo hoor.

Ik snap de gedachtegang wel zodat je wat meer kunt sturen op wat er in de buitenruimte gebeurd qua aantallen mensen, maar het lijkt dat het effect van meer bewegingen door mensen die anders thuis zouden blijven een beetje vergeten wordt. Het zijn natuurlijk niet alleen de mensen die nu al buiten zijn die dan op pad gaan, maar er komen natuurlijk ook nog eens duizenden mensen bij zodra ze weer naar het terras/horeca kunnen.

Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden volgens mij?
1. Toenemende druk op de beperkte buitenruimte;
2. Extra bewegingen door extra ruimte in de buitenruimte.
Mja denk dat wat er zondag beslist wordt al redelijk bindend is, de burgemeesters lopen nu al maanden langen steeds achteraf dingen te roepen maar daar wordt niet echt naar geluisterd volgens mij en terecht ook.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:51:
[...]

Ik ben bang dat dat sowieso wel gevolgen gaat hebben, want reken maar dat er vriendengroepjes bij elkaar thuis de wedstrijd gaan kijken met een paar kratten bier.
Dat gebeurd nu ook al. Ik zat tot maart vorig jaar ook in zo'n groepje. Lekker op zondagmiddag bij elkaar komen bier drinken voetbal of F1 kijken. Sinds die periode ben ik afgehaakt maar van wat ik begreep komen ze gewoon al weer een hele tijd samen en zit het hok gewoon weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Fuujii schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:50:
Stel, je staat met 40 man binnen te feesten. Ja, dát is asociaal en neemt flink risico met zich mee. Dat vind ik echt totaal niet te vergelijken met in een park zitten.
Nog maar eens de werkelijkheid. De bedbezetting is nu zo’n 800. Dat was een paar weken geleden 500.

De R is rond de 1. Er lijkt de afgelopen weken dus geen groei en geen krimp danwel geringe groei of krimp.

Nu ben jij minister-president @Fuujii. Wat is nu je voorstel?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:44
alexbl69 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:29:
[...]

Sterker, misschien moeten we doen wat in Spanje ook al is uitgesproken: het wordt deze zomer met de vakantie ook niet meer wat.

Is hard, maar wel duidelijk. Merk dat heel veel mensen tegen de vakantie aan zitten te hikken, maar als je realistisch naar de cijfers kijkt kun je niet anders dan concluderen dat de Costa's er dit jaar niet in zitten. Wellicht een vakantie in eigen land, maar dat is het dan ook wel.
Dat is natuurlijk allang duidelijk. Het realistische verhaal is dat het na de zomer eens hard gaat lopen met de vaccinatiegraad. Misschien dat je voor die tijd op een terrasje mag zitten, maar festivalseizoen, clubs en vakanties zullen op een heel laag pitje staan. Is natuurlijk niet leuk om te verkopen. Het was eerst nog voor de zomer, daarna 1 juli, nu half juli dat iedereen die wil er eentje moet kunnen hebbn gehad(lees: dat betekent niet dat ze hem hebben gehad). Maar dat verhaal zullen ze zo lang mogelijk proberen uit te stellen, want een jaar in Nederland zonder zomer voelt een beetje als een verloren jaar. Dat zijn de enige paar maanden met redelijk weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56
BarôZZa schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:07:
Maar dat verhaal zullen ze zo lang mogelijk proberen uit te stellen, want een jaar in Nederland zonder zomer voelt een beetje als een verloren jaar. Dat zijn de enige paar maanden met redelijk weer.
En dat is jammer, want juist door duidelijk te zijn biedt je mensen ook perspectief: voorpret over vakantie in eigen land, welke provincie ben je nog niet geweest? Huisje boeken nu er nog aanbod is of tijdig alle benodigdheden voor een Intex Hintergarten-zwembad aanschaffen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-10 10:23
BarôZZa schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:07:
[...]

Dat is natuurlijk allang duidelijk. Het realistische verhaal is dat het na de zomer eens hard gaat lopen met de vaccinatiegraad. Misschien dat je voor die tijd op een terrasje mag zitten, maar festivalseizoen, clubs en vakanties zullen op een heel laag pitje staan. Is natuurlijk niet leuk om te verkopen.
Het zullen wel de grote reisorganisaties zijn die behoorlijk hard gaan lobbyen om toch vakanties mogelijk te maken. Zelfs de KLM is blijkbaar al onderweg naar een faillisement.

Niet dat ik het juist vind om deze zomer ergens naartoe op vakantie te gaan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-10 19:48
@giantgiantus goed punt. Het was niet m'n bedoeling om je punt te derailen. Maar het aanpraten van een schuldgevoel bij deze mensen (niet specifiek door jou, maar in het algemeen) vind ik het veel te kortzichtig.
Dan heb ik het wel over mensen die met twee, drie of vier samen zitten op een meter afstand zitten in een park. Niet over grote groepen die staan te feesten met te veel alcohol op in het Vondelpark. Dat is inderdaad enorm asociaal, maar het zijn gelukkig wel de uitzonderingen.
Number10 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:59:
[...]

Nog maar eens de werkelijkheid. De bedbezetting is nu zo’n 800. Dat was een paar weken geleden 500.

De R is rond de 1. Er lijkt de afgelopen weken dus geen groei en geen krimp danwel geringe groei of krimp.

Ik ben geen min-pres dus je stelt de vraag aan de verkeerde persoon. ;)

Slecht, zwabberend beleid is mijns inziens een van de grote problemen. Laat ingrijpen, veel halve maatregelen (bvb: wel een avondklok, maar niet kantoren met veel mensen aanpakken), politici die een slecht voorbeeld geven (bruiloft, kerk, schaatsen), niet houden een afspraken/roadmap (beloof dan niks) etc. Het zou al beginnen met beter, duidelijk en eerlijker communiceren. En je verantwoording nemen voor je acties als politicus.

Maar goed, we zitten in de situatie zoals die nu is natuurlijk. Wees gewoon duidelijk in de regels en handhaaf hier gewoon (tijdelijk) streng op, zodat je sneller uit de situatie bent. Bijvoorbeeld: begin eens met kantoren controleren en stop met vakantievluchten naar de Antillen. Nu boeit het allemaal niet: er zijn regels, maar er wordt toch amper gehandhaafd. 8)7

Mijn kritiek was erop gericht dat bijvoorbeeld natuurgebieden of parken sluiten. Hoeveel gaat dat echt helpen? Dat is een van de weinige uitlaatkleppen van mensen. Ik snap dat het beter is om niet te doen, maar het voelt als parkeerboetes uitdelen terwijl er een overval wordt gepleegd aan de andere kant van de straat.

Natuurlijk is het heel makkelijk om kritiek te hebben vanaf de zijlijn. En ja, het is een crisis. Maar dat legitimeert niet opeens alles.

[ Voor 12% gewijzigd door Fuujii op 12-04-2021 10:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:34
Stinger_Ventura schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:20:
[...]

Stevige cijfers, maar in lijn van wat @t_captain als top rond deze dagen prognotiseerde.
Waar ik echt van schrik is de 9,7% besmettings percentage bij deze cijfers 😱 die schiet rap omhoog.
Trendmatig schat ik dat de R-waarde begin deze maand op 1.02 zat en vandaag op 1.00. Rond het Paasweekend hadden we onkarakteristiek lage getallen, daarna ongeveer conform trend en gisteren was juist een piekje boven de trend.

De afgelopen dagen (zeg maar de piekdagen van afgelopen week) hadden we rapportages in de range 7600 ... 8200) Voor de piekdagen in deze week ligt een stijging van 1 a 2% ten opzichte van die getallen op de radar. Dus weer lage 8000's.

Daarna moet het beter gaan. Voor de 21e voorzie ik een R-waarde van 0.97 en voor de 28e 0.94. Er moet dan enige ruimte zijn om zaken te heropenen, maar niet in de mate dat we alles kunnen opengooien.

Nu mag heropening in een periode met trendmatig dalende R-waarde tijdelijk een R-waarde iets boven 1 opleveren. Maar de ruimte daarvoor wordt begrensd door de bedbezettig op de IC. Die lijkt nog maar net op zijn piek heen. De instroom lijkt gedaald van ~57 naar ~54 per dag en de bedbezetting ongeveer vlak sinds een dag of 5 op een dikke 800. Gegeven de vertraging tussen infectie en IC-opname zal dat straks lager liggen, maar nog niet in een comfortabel gebied. Eigenlijk is alles boven de 600 te veel.

Ik denk dat we op 28-4 ruimte hebben om ongeveer 12 basispunten te versoepelen. De R-waarde gaat dan tijdelijk naar 1.06 en zal rond 14-5 weer onder 1 duiken. In dat scenario zal IC-instroom in de periode rond 10-5...25-5 pas op de plaats maken bij licht dalende bedbezetting. Ik zou niet scherper dan dat durven sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Wat is eigenlijk de meerwaarde nog van een persconferentie morgen? Er gaat niets nieuws verteld worden (wat niet al gelekt is?) en er gaat niets verzwaard/versoepeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Fuujii schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:20:
Ik ben geen min-pres dus je stelt de vraag aan de verkeerde persoon. ;)
Het was uiteraard bedoeld om de positie van beleidsmakers te verhelderen
Mijn kritiek was erop gericht dat bijvoorbeeld natuurgebieden of parken sluiten. Hoeveel gaat dat echt helpen? Dat is een van de weinige uitlaatkleppen van mensen. Ik snap dat het beter is om niet te doen, maar het voelt als parkeerboetes uitdelen terwijl er een overval wordt gepleegd aan de andere kant van de straat.

Natuurlijk is het heel makkelijk om kritiek te hebben vanaf de zijlijn. En ja, het is een crisis. Maar dat legitimeert niet opeens alles.
Maar als je eenmaal aan maatregelen bent begonnen bij hoge (en oplopende) aantallen besmettingen, dan kun je niet gaan experimenteren.

Ten eerste is het in een complex/chaotisch systeem slecht of helemaal niet mogelijk om causale verbanden te leggen. De avondklok is versoepeld, en de opnames stijgen door. Komt dat door de versoepeling?

Maar ten tweede is er helemaal geen ruimte om te versoepelen, want de zorg is al maanden (!) overbelast als we de criteria op de routekaart aanhouden. Die overbelasting is er dus niet pas recent. Het 98e OMT advies, deel 2, was heel duidelijk: afschalen doe je pas in het laatste risiconiveau. Maar de overheid blijft vasthouden aan voorspelbaar jojo-beleid. Nu niet versoepelen is één ding, verzwaren is een ander, maar versoepelen op 28 april lijkt mij gezien de huidige bedbezetting volkomen ongeloofwaardig. Mensen die nu, met de huidige maatregelen, besmet raken komen over 2-3 weken op de IC.

Het enige dat vaccineren doet is dat de hoogste leeftijden niet of minder waarschijnlijk op de IC komen. Maar heel veel mensen die een risico lopen, kan alsnog uitmonden in heel mensen op de IC.

De discussie over wel/niet acceptabele risico’s in de buitenlucht zijn wat mij betreft dus onzinnig op dit moment. Leuk als we in de laagste risicocategorie zittenen ga dan uitzoeken hoe het zit. Niet nu. Dat lijkt mij niet het juiste moment.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:50

Dennis1812

Amateur prutser

RodeStabilo schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:31:
Wat is eigenlijk de meerwaarde nog van een persconferentie morgen? Er gaat niets nieuws verteld worden (wat niet al gelekt is?) en er gaat niets verzwaard/versoepeld worden.
Het is toch al een jaar dat ze niks nieuws vertellen?
Alles is op zondag toch al bekend?
Dus zullen we alle persconferenties dan maar afschaffen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:34:
[...]

Het is toch al een jaar dat ze niks nieuws vertellen?
Alles is op zondag toch al bekend?
Dus zullen we alle persconferenties dan maar afschaffen?
Wat is dat nou weer? Waarom gelijk weer in het extreme trekken? Waarom vond je dat nodig?

Om er toch even serieus op in te gaan;

Toen werd er tenminste iets 'officieel' gemaakt wat vooraf inderdaad uitgelekt was. Nu zeggen dat er niets vesoepeld kan worden lijkt me niet echt zinvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

t_captain schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:29:
[...]

Daarna moet het beter gaan. Voor de 21e voorzie ik een R-waarde van 0.97 en voor de 28e 0.94. Er moet dan enige ruimte zijn om zaken te heropenen, maar niet in de mate dat we alles kunnen opengooien.
Moet ? Dit lees ik ook al een hele tijd.

24 februari
Bovendien komen we over een aantal weken terecht in een situatie waarin de druk op de zoeg merkbaar lager wordt omdat de kwetsbaren gevaccineerd zijn. Dan kunnen we de dagelijkse besmettingen wat laten oplopen en dat versnelt dan weer de natuurlijke immunisatie.
Daar zit de ruimte voor versoepeling. Die ontstaat geleidelijk vanaf een aantal weken van nu. Een goed begin zou zijn om een lijst te maken van versoepelingen en de kosten in termen van bijdrage aan R.
Er is in de groep met de meeste kwetsbaren nu inderdaad gevaccineerd maar in de grote rest zitten ook heel veel kwetsbaren verspreid die bij 'lekker laten op lopen voor immunisatie' nu de bedden vullen. Dat is niet formeel beleid maar wel effectief wat er gebeurt.

Laten we de voorspellingen hier ook onder de loep leggen zoals die van het RIVM wordt gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door IJzerlijm op 12-04-2021 10:39 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het woord lekken is gewoon verkeerd, alsof er iets geheims te vroeg wordt verteld. Zo is het niet. Als journalist kun je gewoon aan bronnen rond het Catshuis vragen wat er besproken is, en dat wordt dan verteld. Je mag dat als nieuws in de krant of op radio of tv brengen. De persconferenties dienen om alle maatregelen nog eens op een rijtje te zetten en de stand van zaken in een geordend betoog aan het pers en het NL volk door te geven. Soms wijzigt er op het laatste moment nog iets, dan is het ook handig om in een persconferentie precies te vertellen hoe het zit.

[ Voor 8% gewijzigd door prijk op 12-04-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:50

Dennis1812

Amateur prutser

RodeStabilo schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:37:
[...]

Wat is dat nou weer? Waarom gelijk weer in het extreme trekken? Waarom vond je dat nodig?

Toen werd er tenminste iets 'officieel' gemaakt wat vooraf inderdaad uitgelekt was. Nu zeggen dat er niets vesoepeld kan worden lijkt me niet echt zinvol.
Nouja wordt het wel officieel gemaakt. Datgene wat vooraf dus gelekt is.
En kan er perspectief gegeven worden voor de week erna. Beetje bijpraten over vaccinaties en smeken om je aan de regels te houden.
Misschien een mini versoepeling ergens in onderwijs/bezoek.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Het is een heartbeat die nodig is om mensen betrokken te houden. Afgelopen zomer maakten ze de fout om ermee te stoppen en meteen was alle controle weg.
Even een periodieke update zoals de vorige keer aangekondigd. Ook al is er niets nieuws te melden ik denk dat het goed is dat ze zich laten zien.
(En daarbij zou ik graag het orginele format terug willen, dus Rutte en Van Dissel, iemand van de politiek en iemand van de inhoud dus ipv twee ministers die de onderwerpen onderling verdelen om samen bijna niets te zeggen)

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
prijk schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:38:
De persconferenties dienen om alle maatregelen nog eens op een rijtje te zetten en de stand van zaken in een geordend betoog aan het pers en het NL volk door te geven.
Maar dit is vooral een probleem van de Nederlandse media. De pers is in Nederland vaak een groep journalisten die enkel vertellen wat er gezegd is.

Maar journalistiek is uiteraard niet enkel verslaggeving, maar ook kritische vragen stellen. Daar hoor ik er maar weinig van tijdens de persconferenties, anders dan zeer onlogische zoals ‘U had toch beloof dat...’.

Laat ze eens vragen hoe het kabinet de aantallen op de routekaart wil gaan halen. Wat het effect was van de versoepelingen in februari toen ze ‘iets spannends’ gingen doen. Waarom er bij oplopende cijfers niet wordt verzwaard. En dat dan als ‘treintje’, meerdere journalisten achter elkaar.

Dat zou pas nuttig zijn. Een livestream uitzenden is weinig spannend uiteraard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 20:29
t_captain schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:29:
[...]

Trendmatig schat ik dat de R-waarde begin deze maand op 1.02 zat en vandaag op 1.00. Rond het Paasweekend hadden we onkarakteristiek lage getallen, daarna ongeveer conform trend en gisteren was juist een piekje boven de trend.

De afgelopen dagen (zeg maar de piekdagen van afgelopen week) hadden we rapportages in de range 7600 ... 8200) Voor de piekdagen in deze week ligt een stijging van 1 a 2% ten opzichte van die getallen op de radar. Dus weer lage 8000's.

Nu mag heropening in een periode met trendmatig dalende R-waarde tijdelijk een R-waarde iets boven 1 opleveren. Maar de ruimte daarvoor wordt begrensd door de bedbezettig op de IC. Die lijkt nog maar net op zijn piek heen. De instroom lijkt gedaald van ~57 naar ~54 per dag en de bedbezetting ongeveer vlak sinds een dag of 5 op een dikke 800. Gegeven de vertraging tussen infectie en IC-opname zal dat straks lager liggen, maar nog niet in een comfortabel gebied. Eigenlijk is alles boven de 600 te veel.

Ik denk dat we op 28-4 ruimte hebben om ongeveer 12 basispunten te versoepelen. De R-waarde gaat dan tijdelijk naar 1.06 en zal rond 14-5 weer onder 1 duiken. In dat scenario zal IC-instroom in de periode rond 10-5...25-5 pas op de plaats maken bij licht dalende bedbezetting. Ik zou niet scherper dan dat durven sturen.
@t_captain Dank je wel voor de moeite die je neemt om elke keer weer een kijkje in de toekomst te geven op basis van je eigen model.
Ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat ik je inbreng zeer waardeer 🙏 dat mag ook wel eens gezegd worden.

Wat me verbaasd aan je analyse is de zeer trage mate waarin de R daalt (en dus besmettingen) en de IC waardes.
Ik hoopte, of beter gezegd, verwachte dat met het huidig vaccinatie tempo we sneller een hockeystick naar beneden zouden zien. Ergens moet straks toch de lucht weg genomen worden voor het virus om zich in snelle en grote maten te verspreiden.
Het is pot-Jan-dorie net bevroren stroop door een trechter 🥺

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Niet iedereen volgt 24/7 al het internet nieuws.

De persco is voornamelijk een contact momentje om het officieel mee te delen aan het hele land.
Voor mensen die dagelijks nieuws lezen/volgen zal de persco niets toevoegen inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2021 10:58 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stinger_Ventura schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:55:
[...]
Wat me verbaasd aan je analyse is de zeer trage mate waarin de R daalt (en dus besmettingen) en de IC waardes.
Ik hoopte, of beter gezegd, verwachte dat met het huidig vaccinatie tempo we sneller een hockeystick naar beneden zouden zien. Ergens moet straks toch de lucht weg genomen worden voor het virus om zich in snelle en grote maten te verspreiden.
Ik denk dat idd zodra onze 60+ populatie geprikt is dat het steil naar beneden gaat, maar de vaccinatie van alle 60+ zal nog wel tot ergens eind april/ maar eerder half mei duren gok ik?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 20:29
YakuzA schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:00:
[...]

Ik hoop dat idd zodra onze 60+ populatie geprikt is dat het steil naar beneden gaat, maar de vaccinatie van alle 60+ zal nog wel tot ergens eind april/half mei duren gok ik?
Maar zelfs als ze pas half mei gevaccineerd zijn, dan duurt het nog 2 weken voor het vaccinatie effect er enigsinds is.
Besmettingen aan de onderkant blijven gelijk, we krijgen die er niet onder met de huidige lockdown maatregelen blijkbaar.
Verzwaren van de lockdown is geen optie, krijg je het volk niet in mee en is dus ook geen oplossing.

Je hebt een paar weken een goede R=<0,9 nodig om de besmettingen echt te laten dalen. Dan zit je ergens half juni.
Dan begin July kan je pas echt wat ruimte en lucht geven... is mijn pessimistische verwachting.

Echt.... die horizon blijft maar verschuiven .... 😢

American Express vraagbaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@t_captain Je voorspelt op 28-4 een IC bezetting van <600 dan?
Heb wat moeite dat te zien. En daarmee m.i. te weinig ruimte om te versoepelen.

Hoop dat het meevalt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-10 19:48
Number10 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:33:
[...]

Het was uiteraard bedoeld om de positie van beleidsmakers te verhelderen

[...]

Maar als je eenmaal aan maatregelen bent begonnen bij hoge (en oplopende) aantallen besmettingen, dan kun je niet gaan experimenteren.

Ten eerste is het in een complex/chaotisch systeem slecht of helemaal niet mogelijk om causale verbanden te leggen. De avondklok is versoepeld, en de opnames stijgen door. Komt dat door de versoepeling?

Maar ten tweede is er helemaal geen ruimte om te versoepelen, want de zorg is al maanden (!) overbelast als we de criteria op de routekaart aanhouden. Die overbelasting is er dus niet pas recent. Het 98e OMT advies, deel 2, was heel duidelijk: afschalen doe je pas in het laatste risiconiveau. Maar de overheid blijft vasthouden aan voorspelbaar jojo-beleid. Nu niet versoepelen is één ding, verzwaren is een ander, maar versoepelen op 28 april lijkt mij gezien de huidige bedbezetting volkomen ongeloofwaardig. Mensen die nu, met de huidige maatregelen, besmet raken komen over 2-3 weken op de IC.

Het enige dat vaccineren doet is dat de hoogste leeftijden niet of minder waarschijnlijk op de IC komen. Maar heel veel mensen die een risico lopen, kan alsnog uitmonden in heel mensen op de IC.

De discussie over wel/niet acceptabele risico’s in de buitenlucht zijn wat mij betreft dus onzinnig op dit moment. Leuk als we in de laagste risicocategorie zittenen ga dan uitzoeken hoe het zit. Niet nu. Dat lijkt mij niet het juiste moment.
Volgens mij zijn we het over een groot deel met elkaar eens. Je hebt helemaal gelijk dat het een complex systeem is, waardoor het erg moeilijk is om te zeggen wat nou wel werkt en wat nou niet werkt. Echter zijn een paar zaken zeker: het virus springt over van mens-tot-mens. Vooral wanneer mensen dicht/met veel op elkaar zitten of staan, vooral binnen (in slecht geventileerde ruimtes). Het lijkt me dat je daarop wilt inzetten. Op waar je *echt* winst kan behalen betreft minder potentiële besmettingen. Dus dat waren/zijn zaken die beter aangepakt hadden kunnen worden als je het mij vraagt. Ik had veel liever (tijdelijk) strenge handhaving gezien. Ik roep ook helemaal niet dat we moeten versoepelen.

Elke besmetting is er eigenijk één te veel natuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar ook als dat betekent dat niemand meer buiten in een park mag zitten, terwijl de kans op besmetting zeer klein is? Dan ben ik niet met je eens. En zo denken (helaas/gelukkig?) de meeste Nederlanders. Het is een van de weinig uitlaatkleppen van mensen. Dat is een aanvaardbaar risico voor de meesten. Dat zie ik persoonlijk niet als ‘experimenteren’. De worst wordt al eindeloos voorgehouden van ‘nog eventjes’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MikeyMan schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:08:

Hoop dat het meevalt :(
Als er een goede dalende lijn wordt ingezet, zullen er versoepelingen komen. Of dat slim is weet ik niet, maar gezien hoe de communicatie tot nu toe gaat kunnen ze daar niet meer onderuit. Zeker omdat de burgemeesters aan het klagen zijn dat ze hun werk niet doen zolang de terrassen dicht zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:44
hoevenpe schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:14:
[...]

En dat is jammer, want juist door duidelijk te zijn biedt je mensen ook perspectief: voorpret over vakantie in eigen land, welke provincie ben je nog niet geweest? Huisje boeken nu er nog aanbod is of tijdig alle benodigdheden voor een Intex Hintergarten-zwembad aanschaffen...
Voorpret over de provincie? Klinkt als absolute horror voor mij. Nu blijf ik meestal in de zomer in Nederland en reis ik in de overige maanden(zoals nu), maar anders zou ik heel zuur zijn.
Ook geen idee wat een zwembadje met reizen te maken heeft.
Stoney3K schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:18:
[...]

Het zullen wel de grote reisorganisaties zijn die behoorlijk hard gaan lobbyen om toch vakanties mogelijk te maken. Zelfs de KLM is blijkbaar al onderweg naar een faillisement.

Niet dat ik het juist vind om deze zomer ergens naartoe op vakantie te gaan.
Ligt eraan wat je doet en er zullen wel een aantal opties zijn, maar het zal nog een aardige tijd duren voordat de hoeveelheid reizen weer echt aantrekken. Sowieso heb je altijd een deel van de mensen die een half jaar van tevoren al boeken(nooit begrepen overigens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:32
eamelink schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:57:
[...]

Ik weet niet welke media jij volgt; maar als je dit eruit haalt, is het prut. Geen van de serieuze media meldt dit.

Ik raad aan om een betaald abonnement op een goede krant te nemen, mocht je liever iets gratis zoeken, dan is de NOS ook niet slecht.
Deze heeft er prominent een dag gestaan vanaf vrijdag https://www.ad.nl/binnenl...-gaat-niet-goed~ad451fd5/ (premium) en zijn concullega van het andere mediaimperium heeft vrijwel hetzelfde bericht, ook op vrijdag: https://www.telegraaf.nl/...ige-dertigers-nu-doodziek (ook premium).

Het lijkt een reactie op de plannen om terrassen te openen (waar veelal t/m 30-40 te vinden is) en dus ook benadrukt moet krijgen dat zij ook een (groot) risico lopen.
DevWouter schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:05:
[...]

Bedankt voor het delen. (y)

[...]

Bij die laatste zin moet ik toch echt denken aan de wijze woorden van mijn vader: "Wie zich als kleuter gedraagt wordt als een kleuter behandeld"
Dat roepen diverse horecabedrijven nu al vanaf 17 januari, toen de eerste lockdown zou eindigen al.
sig69 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:16:
[...]

Ik snap de horeca wel, maar met alleen terassen open ben je er niet. Teras open en kutweer, dus nog steeds niks. Ik snap dat gehamer over terassen ook niet, alsof dat het enige is wat heel Nederland wil: op een terras zitten? Het is een soort symbool geworden alsof we er dan zijn. Ik wil helemaal niet op een terras zitten, ik ga wel bij iemand in de tuin zitten. Ik wil m'n sport weer kunnen doen. M'n neefjes meenemen naar een pretpark. Etc..
Dat komt omdat bij mooi weer mensen hutje mutje op de stoep voor de zaak zitten met een afhaal-ijsje, maar het terrasgebruik is verboden.
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:38:
[...]

Jawel hoor. We zijn er bijna. Maar het kost nog een maand of 2. Ga lekker naar buiten, ga sporten, lees boeken en kijk films. En voor je het weet zit er een vaccin in je bovenarm.
No offense, maar dit is al sinds kerst aan de gang. Even de feestdagen, even de donkere dagen, even de voorjaarsvakantie, even dit. Zo gaat het maar door. Draagvlak verlies je snel genoeg.

Overigens moeten voor 1 juni weer gestemd worden over de tijdelijke mondkapjesplicht en de tijdelijke coronawet. Ik heb er weinig vertrouwen in dat één van twee eraf gaat. De weersvooruitzichten zijn ook relatief koud en je ziet het aantal besmettingen gelijk weer stijgen.
Mfpower schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:48:
[...]

Het probleem is dat de regels vanaf de stijging van de besmettingen veel te soft zijn geweest. Als de boel nu een aantal weken écht dicht gegaan zou zijn.
Wil je nou echt weer deze discussie opnieuw starten? Volgens mij is dit al tot in den treure behandeld en gaan we er niet uitkomen.
Number10 schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:53:
[...]

Die is er gewoon. Maar er wordt niet naar gehandeld. Het is een bestuurlijk vraagstuk die deels wordt bewerkstelligd door een ‘afspraak’ te maken met ‘iedereen’.

Heel goed, mensen moeten zich aan de afspraken houden, maar blijkbaar lukt dat onvoldoende met de afspraak alleen. I.p.v. versoepelingen in februari had er doorgezet moeten worden, bijvoorbeeld met betere ondersteuning voor quarantaine om maar iets te noemen.

Dat geldt nu dus ook. De ICs zijn nog voller dan ze al waren.
Die roadmap is al een paar keer aangepast, waarbij criteria strenger zijn geworden en er ook geen nulsituatie instaat. Bij welke cijfers stoppen alle maatregelen? Staat er gewoon niet in.
IJzerlijm schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:54:
Belgie heeft meer IC plekken en veel meer doden. Misschien is daar wel een relatie ?

Even bot gesteld:
-Westerse burgers zijn alleen uit eigenbelang gemotiveerd hun gedrag te veranderen
-Westerse regeringen hebben geen middelen gedrag af te dwingen
-Buiten de direkte familie zijn duizenden doden niet een factor in dat gedrag
-Volle ziekenhuizen zijn wel een bedreiging voor iedere burger omdat ze de beste zorg willen als ze van de trap vallen
-Pas als de ziekenhuizen vol zijn komt er een aanpassing in gedrag
-Door de vertraging zullen de opnames nog een tijdje stijgen na die aanpassing

Met 5 keer zoveel capaciteit ligt het punt dat de grens in zicht komt veel later en gaan er dus 5 keer zoveel mensen dood.
Daar kreeg men ook een extra vergoeding per coronadode vanwege de intensievere verzorging, dus het loonde om mensen die diagnose te geven, ook al was corona het laatste duwtje op een stervend iemand. Kan het artikel zo snel niet meer vinden, maar een Belgische krant had het erover dat men nog ging controleren of dit wel klopte. Zo ook eerdere berichten uit Engeland en vorige week nog één in het AD over mensen die als Coronadode werden opgeschreven, maar het zeker weten niet hadden.
Mfpower schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:55:
[...]

Hier niet. Hier werden de parkeerplaatsen gewoon afgesloten en de toegang ontzegt ondanks enorm natuurgebied (Veluwezoom).

Maar iets dergelijk kun je ook zeggen van bijvoorbeeld dierentuinen.
Strand Maasvlakte waren vorige maand 2 van de 3 parkeerterreinen afgesloten, kon je lekker bij elkaar op één terrein staan en zo gezamenlijk samenklonteren ipv te spreiden... |:(
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:59:
[...]

Ja en het is teveel gevraagd om het nog even vol te houden? Vanaf half mei is de kwetsbare groep gevaccineerd. Dan spreken we over nog een paar weekjes. Treurig allemaal zeg.
Aangezien 'even' een extreem rekbaar begrip zonder einde is, nemen steeds meer mensen het heft in eigen hand, vooral als je wat krapper woont.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Fuujii schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:11:
Maar ook als dat betekent dat niemand meer buiten in een park mag zitten, terwijl de kans op besmetting zeer klein is? Dan ben ik niet met je eens. En zo denken (helaas/gelukkig?) de meeste Nederlanders. Het is een van de weinig uitlaatkleppen van mensen. Dat is een aanvaardbaar risico voor de meesten. Dat zie ik persoonlijk niet als ‘experimenteren’. De worst wordt al eindeloos voorgehouden van ‘nog eventjes’.
Nee, met experimenteren bedoel ik gecontroleerd uitzoeken wat onder bepaalde omstandigheden werkt, voor zover dat gaat. Nu lijkt er regelmatig in dit topic te worden voorgesteld om te versoepelen zonder controle want <vul-in-reden-van-verondersteld-laag-risico> om te veronderstellen dat je daarna een conclusie kunt trekken. Maar dat gaat dus niet zoals je zelf ook benoemd.

Mijn punt is dat we juist wel een redelijk normale maatschappij inclusief buitenleven kunnen hebben als de aantallen permanent laag zijn. Maar dat betekent dus heel goed zicht houden met bijvoorbeeld uitgebreide steekproeven of heel veel rioolwateronderzoek en heel intensief BCO. Niet zoals vorig jaar schijnt te zijn gebeurd mensen naar huis sturen omdat ze duimen zaten te draaien.

We zijn geen eiland en we hebben gelukig geen dictatuur, maar dat heb je ook helemaal niet nodig om lage aantallen besmettingen laag te houden. De aanname van sommige mensen in dit topic dat de aantallen die we nu hebben als een soort ‘natuurramp’ over ons heen komen, lijkt mij geen goede basis om verder te gaan. Wat als de vaccins onvoldoende werken op lange termijn? Wat als er een nieuwe pandemie opdoemt?

De strategie moet anders. Niet: laat maar rondgaan en we corrigeren achteraf heel langdurig en gevoelsmatig eindeloos lang, maar: laat zo min mogelijk rondgaan en we corrigeren heel vaak een beetje. Dat maakt alles, waaronder de complexiteit veel eenvoudiger, goedkoper en makkelijker.
Señor Sjon schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:20:
Die roadmap is al een paar keer aangepast, waarbij criteria strenger zijn geworden en er ook geen nulsituatie instaat. Bij welke cijfers stoppen alle maatregelen? Staat er gewoon niet in.
Zie 98e OMT advies, deel 2, pagina 4:

https://www.rijksoverheid...advies-nav-98e-omt-deel-2

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:28
update 2021-04-11

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpJAbjcIAavGU_Y4Ox0eIOkaIEU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CUsBH3PE5ULRRhobYO6PDTK0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onS0aOHRCw3ChnP2G7FT6iRAazU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M5gP9ouPHCSqWwzAhiHbSLp7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CURubiYRipIA-g0ubCDUgnj3bg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZsDrlDgfifwngTRN6FHITCOW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6Myh9YP4vhNm74WaAK4_ZbutrU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kfB39fqROuf1vQ9gqUDUjbTs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v-14-PQ9tq_y-Vd8B0rws0PkW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mtXgCOWVJqHz7W8EH0KDm8hW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_OHb2MQSWoLEE8G0EKE8dO5c98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9zm7cuJtgS738K5BMJD1T4P4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FZ63Qplu90Y95r80twAIC1sz1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/paddnZ3a1Ez4lxjZG4PK5krO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEcfGUzPeRjR9hY1yd0YBOLkewA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iGcKq7Mm1VpeXZxCwPCRJrFm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlVN_v-BmjcwHRRlUAlQOEid_hk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B9ZRSsMfzl7A4sGVqBylI7ZN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suzAOl4VJ2BQqshetlfz9s0OtYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CW3yAlpV4E85ZmCxn2Kw0Lya.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:20
DevWouter schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:05:
[...]

Bedankt voor het delen. (y)

[...]

Bij die laatste zin moet ik toch echt denken aan de wijze woorden van mijn vader: "Wie zich als kleuter gedraagt wordt als een kleuter behandeld"
Wie is de kleuter, overheid of horeca?
In dat laatste geval heb ik het idee dat je vader niet in de horeca werkt...
Er wordt elke keer van alles geblaat door de overheid, maar zodra de datum in de buurt komt kan het elke keer niet, het is dan toch ook niet zo gek als de horeca dan hun ongenoegen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Señor Sjon schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:20:
[...]
No offense, maar dit is al sinds kerst aan de gang. Even de feestdagen, even de donkere dagen, even de voorjaarsvakantie, even dit. Zo gaat het maar door. Draagvlak verlies je snel genoeg.
No offense, maar toen werd al gezegd dat echte versoepelingen pas in juni/juli verwacht konden worden.
Overigens moeten voor 1 juni weer gestemd worden over de tijdelijke mondkapjesplicht en de tijdelijke coronawet. Ik heb er weinig vertrouwen in dat één van twee eraf gaat. De weersvooruitzichten zijn ook relatief koud en je ziet het aantal besmettingen gelijk weer stijgen.
Prima reden toch om ze niet weg te halen :? Dus ik heb er veel vertrouwen in dat de goede keuze wordt gemaakt.
[...]

Wil je nou echt weer deze discussie opnieuw starten? Volgens mij is dit al tot in den treure behandeld en gaan we er niet uitkomen.
Dat is een gepasseerd punt en het heeft weinig nut om dat te blijven bespreken (al was het zeker aan het begin wel beter geweest ;) )
Daar kreeg men ook een extra vergoeding per coronadode vanwege de intensievere verzorging, dus het loonde om mensen die diagnose te geven, ook al was corona het laatste duwtje op een stervend iemand. Kan het artikel zo snel niet meer vinden, maar een Belgische krant had het erover dat men nog ging controleren of dit wel klopte. Zo ook eerdere berichten uit Engeland en vorige week nog één in het AD over mensen die als Coronadode werden opgeschreven, maar het zeker weten niet hadden.
Ook in België is de oversterfte hoger dan het aantal officiele corona-doden. Dus er zal best wel eens iets fout zijn gegaan, maar over het algemeen gezien zijn er meer mensen door corona dood gegaan dan dat er gerapporteerd is.
Strand Maasvlakte waren vorige maand 2 van de 3 parkeerterreinen afgesloten, kon je lekker bij elkaar op één terrein staan en zo gezamenlijk samenklonteren ipv te spreiden... |:(
Het was inderdaad slimmer geweest om die 3e ook af te sluiten.....
[...]
Aangezien 'even' een extreem rekbaar begrip zonder einde is, nemen steeds meer mensen het heft in eigen hand, vooral als je wat krapper woont.
Het is ook best begrijpelijk, alleen het zorgt er wel voor dat we nu nog steeds in deze situatie zitten en niet al eerder hadden kunnen versoepelen. Want dat blijft natuurlijk het grote probleem, hoe minder mensen zich aan de regels houden hoe langer het duurt. Zou iedereen zich 100% aan de regels houden waren we al terug naar alles open met 1.5m afstand, mondkapjes en wat andere basic-regels. Maar dat gaat niet gebeuren dus is het afwachten tot de risico-groepen gevaccineerd zijn en de ziekenhuizen wat leger zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
FabianGTI schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:38:
[...]
In dat laatste geval heb ik het idee dat je vader niet in de horeca werkt...
Er wordt elke keer van alles geblaat door de overheid, maar zodra de datum in de buurt komt kan het elke keer niet, het is dan toch ook niet zo gek als de horeca dan hun ongenoegen uit?
De horeca kan toch ook naar de cijfers kijken? Zolang de besmettingen niet omlaag gaan, is het niet verantwoord om ze open te gooien. Dat is altijd al gezegd, het enige waar de regering eens mee op moet houden is data te noemen. Ze moeten getallen van besmettingen/ziekenhuisbezetting gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:22
De eerste Janssen-vaccins zijn inmiddels geleverd, om maar even iets positiefs te noemen met betrekking tot het vaccineren. :)
Het zijn geen gigantische aantallen (79.200 doses), maar het scheelt dat je maar één prik nodig hebt.
Farmaceut Janssen uit Leiden heeft een eerste partij van 79.200 doses coronavaccin geleverd aan Nederland. De eerste doses kwamen maandag aan bij het bedrijf Movianto in Oss, vanwaaruit ze worden verdeeld. Van deze leveringen moeten 35.000 doses naar ziekenhuizen worden gebracht, zodat zij hun zwaar belaste personeel snel kunnen inenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Geen idee hoe het met die blaastest zit, maar we houden toch ook alcoholcontroles in het verkeer? Dat doen we niet voor de bestuurder, maar vooral voor de maatschappij uiteraard.

Zouden we niet op vergelijkbare wijze steekproefgewijs heel veel blaascontroles aan huis of (indien van toepassing) op het werk kunnen organiseren?

Blaas je positief, dan wordt je gelijk getest en moet je in quarantaine in afwachting van het resultaat. Wil je niet getest worden na het blazen, dan krijg je sowieso een verplichte quarantaine. Dus met controles of je ook echt in quarantaine bent, desnoods in een quarantaine hotel.

Wat is zou erop tegen zijn als de blaastest met redelijke zekerheid niet-besmette mensen kan indentificeren? Dat laatste is uiteraard wel relevant (hoe zit het daaemee?), evenals bij alcohol controles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:20
redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:42:
[...]

De horeca kan toch ook naar de cijfers kijken? Zolang de besmettingen niet omlaag gaan, is het niet verantwoord om ze open te gooien. Dat is altijd al gezegd, het enige waar de regering eens mee op moet houden is data te noemen. Ze moeten getallen van besmettingen/ziekenhuisbezetting gebruiken.
En dus moeten ze gewoon aangeven dat ze het niet weten, mede omdat niemand weet hoe de cijfers zich vormen.
Nu wordt er elke keer een datum uit de lucht gegrepen.

-----

Ik heb trouwens helemaal niets meer gelezen over sportscholen, en dan met name wanneer die eventueel weer open mogen? Iemand een idee wat daar de stand van zaken is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zorgen om run op zelftests:

https://www.ad.nl/binnenl...test-zegt-niets~a5d37b34/
Knuffelen
Leden van het Outbreak Management Team waarschuwen voor verkeerd gebruik. Zij zijn bang dat mensen lak zullen hebben aan de 1,5 meterregels als de sneltest aangeeft dat ze géén corona hebben, en bijvoorbeeld gaan knuffelen. Arts-microbioloog en OMT-lid Marc Bonten van het UMC Utrecht: ,,Een negatieve testuitslag betekent niks, want die kan het mis hebben.’’ Zijn vakgenoot Alex Friedrich van het Groningse UMCG beaamt: ,,Een negatieve sneltest alleen zegt niks. Het komt niet vaak voor, maar je kunt in de ochtend een negatieve test hebben en in de avond al positief zijn.’’
Goh, die zagen we niet aankomen zeg... |:(

[ Voor 64% gewijzigd door MikeyMan op 12-04-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
FabianGTI schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:47:
[...]
En dus moeten ze gewoon aangeven dat ze het niet weten, mede omdat niemand weet hoe de cijfers zich vormen.
Klopt en ben ik het helemaal mee eens.
-----
Ik heb trouwens helemaal niets meer gelezen over sportscholen, en dan met name wanneer die eventueel weer open mogen? Iemand een idee wat daar de stand van zaken is?
Ik neem aan dat dat komt nadat de terrassen open mogen. Maar voorlopig is daar nog niets over gezegd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

-----

Als je er niks over hoort, ga er dan maar vanuit dat het verboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Number10 schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:46:
Wat is zou erop tegen zijn als de blaastest met redelijke zekerheid niet-besmette mensen kan indentificeren? Dat laatste is uiteraard wel relevant (hoe zit het daaemee?), evenals bij alcohol controles.
Daar zou ik helemaal voorstander van zijn. Ook als positief blazen zou betekenen dat je in quarantaine moet.

Natuurlijk wel met genoeg waarborgen dat je bijvoorbeeld niet ontslagen wordt tijdens je quarantaineperiode, vooral met flexwerkers of nulurencontracten loop je dat risico waarschijnlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Sporten is wel het laatste wat je moet doen om in conditie te blijven om een long-virus te bestrijden. Het aantal risicogroepen moet stijgen, niet afnemen. 8)7 Daarom is het belangrijker dat we alcohol kunnen nuttigen op het terras samen met een vette hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:52:
Daar zou ik helemaal voorstander van zijn. Ook als positief blazen zou betekenen dat je in quarantaine moet.
We zijn het eens *O*
Natuurlijk wel met genoeg waarborgen dat je bijvoorbeeld niet ontslagen wordt tijdens je quarantaineperiode, vooral met flexwerkers of nulurencontracten loop je dat risico waarschijnlijk.
Dat moeten we uiteraard als maatschappij voorkomen. Anders dan alcohol doe je hier weinig aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-10 12:14
redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:51:
[...]

Ik neem aan dat dat komt nadat de terrassen open mogen. Maar voorlopig is daar nog niets over gezegd.
ja, stel je voor dat mensen tijdens een gezondheidscrisis aan hun gezondheid zouden willen werken, dat moet je toch echt niet willen. En ja, ik weet dat je ook op andere plekken aan je gezondheid kunt werken, maar sportscholen zijn nooit besmettingshaarden geweest, en samen het het feit dat een gezonde levensstijl het beste middel is om een ernstig verloop van een corona besmetting te voorkomen, is het ronduit belachelijk dat de sportscholen überhaupt gesloten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:50:

[...]
Toch wel opvallend dat ze binnen 1 zin alweer zichzelf tegenspreken:
,,Een negatieve sneltest alleen zegt niks. Het komt niet vaak voor, maar je kunt in de ochtend een negatieve test hebben en in de avond al positief zijn.’’
Conclusie in die zin is dat een sneltest dus heel vaak wel wat zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2021 11:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[...]

Bij mensen zonder klachten vinden de zelftesten maar 58 procent van de besmettingen die met de PCR-testen worden gevonden.
https://www.nrc.nl/nieuws...iet-bij-te-benen-a4038060

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
YakuzA schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:55:
[...]

[...]

Overigens gaat hetzelfde op voor een PCR, dat is net zo goed een momentopname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
stijnec1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:55:
[...]
ja, stel je voor dat mensen tijdens een gezondheidscrisis aan hun gezondheid zouden willen werken, dat moet je toch echt niet willen. En ja, ik weet dat je ook op andere plekken aan je gezondheid kunt werken, maar sportscholen zijn nooit besmettingshaarden geweest, en samen het het feit dat een gezonde levensstijl het beste middel is om een ernstig verloop van een corona besmetting te voorkomen, is het ronduit belachelijk dat de sportscholen überhaupt gesloten zijn
Nee, het is absoluut niet belachelijk. Bij een sportschool zit je met veel man dicht bij elkaar en ook nog eens zwaar te ademen (ten minste, daarvoor kom je er in principe ;) ), oftewel meer aerosolen. Dus dat ze dicht zijn is logisch. Dat we eerst aan het kijken zijn om de horeca te openen vind ik dan weer wat minder logisch ;)
YakuzA schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:55:
[...]

[...]

Een zelftest is 85% nauwkeurig. Naar mijn idee zegt het dus inderdaad wel wat. Het enige wat handig was geweest, was als er een campagne was geweest om te laten zien waar een zelftest wel/niet goed voor is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zit er een limiet op het aantal dat je mag kopen? Of kan ik ze allemaal opkopen en op marktplaats doorverkopen voor het dubbele?

(Even serieus: ik zie dit namelijk wel gebeuren straks...)

De farmaceutische industrie is namelijk niet de enige bloedzuiger in dit land. Genoeg tokkies die dit daadwerkelijk gaan doen.

Hopelijk komt er snel iets waarbij je een maximum aantal per persoon mag meenemen op vertoon van je verzekeringsnummer o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-10 12:38

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:01:
[...]

Zit er een limiet op het aantal dat je mag kopen? Of kan ik ze allemaal opkopen en op marktplaats doorverkopen voor het dubbele?

(Even serieus: ik zie dit namelijk wel gebeuren straks...)

De farmaceutische industrie is namelijk niet de enige bloedzuiger in dit land. Genoeg tokkies die dit daadwerkelijk gaan doen.

Hopelijk komt er snel iets waarbij je een maximum aantal per persoon mag meenemen op vertoon van je verzekeringsnummer o.i.d.
Waarom zou je de goede inkopen bij de apotheek als je dat wil dan zijn er voor wat bitcoins wel goedkopere nog onbetrouwbaardere testen te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnec1
redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:59:
[...]

Nee, het is absoluut niet belachelijk. Bij een sportschool zit je met veel man dicht bij elkaar en ook nog eens zwaar te ademen (ten minste, daarvoor kom je er in principe ;) ), oftewel meer aerosolen. Dus dat ze dicht zijn is logisch. Dat we eerst aan het kijken zijn om de horeca te openen vind ik dan weer wat minder logisch ;)
als je terug kijkt in de RIVM rapportages zie je dat er vrijwel geen besmettingen aan sportscholen worden gelinkt, dus laten we het ajb bij de feiten houden, als je onlangs nog in een sportschool geweest zou zijn had je gezien dat er weinig plekken zijn waar de 1,5m zo strak wordt aangehouden als daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

[...]

Een zelftest is 85% nauwkeurig. Naar mijn idee zegt het dus inderdaad wel wat. Het enige wat handig was geweest, was als er een campagne was geweest om te laten zien waar een zelftest wel/niet goed voor is.
Die 85% mag wel iets meer duiding, dat is misschien als je hoestend en proestend de test neemt?
The evaluation team found the accuracy of the Innova test was on average 79% when the test was given by lab scientists, 73% when given by health workers and 57.5% when people swabbed and tested themselves. Innova does not dispute this.
https://www.theguardian.c...r-dominic-cummings-scheme

En het NRC
Bij mensen zonder klachten vinden de zelftesten maar 58 procent van de besmettingen die met de PCR-testen worden gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Stoney3K schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:58:
[...]

Overigens gaat hetzelfde op voor een PCR, dat is net zo goed een momentopname.
Daarom vind ik inderdaad de genoemde reden nogal waardeloos. Elke test werkt zo, sterker nog het kan zo zijn dat je nu negatief test en over een uurtje positief, die grens is er altijd en zal er ook altijd zijn.

Dat ze bang zijn dat hierdoor mensen weer vrijer worden snap ik wel, maar dan moet je de zelftesten niet zo naar de apotheek brengen. Het is gewoon een logisch gevolg dat mensen dat gaan doen. Daarnaast is deze test niet eens zoveel anders dan een PCR test waarvan de schattingen ook tussen 70 en 98% liggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wolly schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:03:
[...]

Die 85% mag wel iets meer duiding, dat is misschien als je hoestend en proestend de test neemt?

[...]

https://www.theguardian.c...r-dominic-cummings-scheme

En het NRC

[...]
Dat is inderdaad als je zomaar test zonder klachten. Maar ditzelfde geldt ook voor een PCR test welke op zo'n 70-80% zit als je zonder klachten test. De 98% haal je alleen als je al duidelijke klachten hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online

Ben altijd wel kritisch geweest op de rol die Gommers speelt, maar als zelfs dingen gaat onderschrijven. Eerst Halsema nu hij.... rare tijden dat ik het met die mensen eens ben :+

Ben hoopvol dat er misschien toch beperkt iets mogelijkis. de roep begint wel steeds weer luider te worden.

[ Voor 18% gewijzigd door RodeStabilo op 12-04-2021 12:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
IJzerlijm schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:37:
[...]

Moet ? Dit lees ik ook al een hele tijd.

24 februari

[...]
Ik ga even terug naar mijn prgnoses van die tijd. Qua aantal positieve tests begon het net zich te sluiten:

t_captain in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5"

Optimistisch scenario 6.200 eind maart; pessimistisch scenario 10.500 eind april. We lijken precies op het midden af te koersen.

Dan over de IC bedbezetting:

24-2 + "een aantal weken" = ergens 2e helft maart.

Het paard waarop ik heb gewed was dat vooral de vaccinatie van 60-64 jarigen + thuiswonend 60- hoog risico veel zou moeten opleveren in de instroom van de IC's. Dat traject is ingezet of 15-2 en ik had al vanaf midden maart gehoopt de vruchten te plukken. Dat lijkt tot op heden slechts beperkt gebeurd te zijn. Aantallen opnames blijven relatief wel wat achter bij besmettingen, maar het kantelpunt dat ze absoluut gaan dalen lijkt 3 weken later dan ik toen voorzag.

Ik denk dat we langzaam maar zeker moeten gaan concluderen dat de Engelse variant tot een hogere verhouding IC-opnames/besmettingen leidt. Dat effect heb ik niet gemodelleerd. en ik denk dat ik daardoor een kortere en lagere piek van de IC bedbezetting heb voorzien dan we meemaken.
Stinger_Ventura schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:55:
[...]

Alles hangt aan elkaar vaan aannames.

De neergaande trend komt voor rekening van immunisatie en momenteel is vaccinatie daarin de grootste factor.

Wat betreft het effect van vaccinaties is er veel marge. Mijn eigen berekening gaf een effect op de R-waarde onder beschermd wonende ouderen van -32%. Amerikaans onderzoek (onder werkende mensen in de middengeneratie) van 80 a 90%.

Het ligt voor de hand dat er een flink verschil is:
* in verpleeghuizen wonen zeer oude en kwetsbare mensen. Hun immuunsysteem is niet je van het en bovendien hebben ze een kleiner netwerk en ook andere beschermende maatregelen. Verschillende redenen dat vaccinatie relatief winig oplevert.

Gaandeweg is vaccinatie van deze groep opgeschiven naar zelfstandig wonende, gezondere en jongere mensen. Bij zorgmedewerkers en 65- groepen moet vaccinatie een flink effect hebben. Bij thuiswonende ouderen een wat kleiner effect.
Ik reken met met een mix van 5/7e deel van de onderzoeksgroep en 2/7e deel van de verpleeghuis-cijfers. Voor de mensen die recent zijn gevaccineerd moet dat een redelijke afspiegeling zijn.

Qua aantal prikken modelleer ik 52.000 per dag. Dat is aan de lage kant, maar hier zitten ook onzekerheden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:06:
[...]

Dat is inderdaad als je zomaar test zonder klachten. Maar ditzelfde geldt ook voor een PCR test welke op zo'n 70-80% zit als je zonder klachten test. De 98% haal je alleen als je al duidelijke klachten hebt.
Als mensen hoesten en proesten dan blijven ze vanzelf wel binnen, is het niet omdat ze al vermoedden dat ze het virus hebben dan is het wel omdat het gezelschap waarmee die persoon wilt vertoeven niet zit te wachten op iemand die zichtbaar ziek is.

Daar heb je dus geen zelf-sneltest voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
stijnec1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:02:
[...]

als je terug kijkt in de RIVM rapportages zie je dat er vrijwel geen besmettingen aan sportscholen worden gelinkt, dus laten we het ajb bij de feiten houden, als je onlangs nog in een sportschool geweest zou zijn had je gezien dat er weinig plekken zijn waar de 1,5m zo strak wordt aangehouden als daar.
Misschien bij degene waar jij heen bent gegaan, maar niet bij 2 waar ik regelmatig kwam...

En dat linken is sowieso een aardig wassen neus. Van de meeste besmettingen wordt/werd geen oorzaak gevonden. En de gevallen die wel gevonden werden kwamen meer overeen met de plekken waar je de mensen kent en ook weet dat ze ziek zijn (dus b.v. thuis). Bij de sportschool sta je veelal naast mensen waar je verder geen contact mee hebt en is de link dus ook meestal niet te vinden. Hetzelfde geldt b.v. ook voor het ov waar maar weinig besmettingen worden gevonden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wolly schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:10:
[...]
Als mensen hoesten en proesten dan blijven ze vanzelf wel binnen, is het niet omdat ze al vermoedden dat ze het virus hebben dan is het wel omdat het gezelschap waarmee die persoon wilt vertoeven niet zit te wachten op iemand die zichtbaar ziek is.

Zolang 40% van de mensen die positief zijn getest gewoon de straat opgaan geloof ik dit niet zo erg. Daarnaast heeft een PCR test gewoonweg hetzelfde probleem, alleen iets minder.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:12:
[...]

Zolang 40% van de mensen die positief zijn getest gewoon de straat opgaan geloof ik dit niet zo erg. Daarnaast heeft een PCR test gewoonweg hetzelfde probleem, alleen iets minder.
Postitief getest <> ziek/hoesten/proesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
MikeyMan schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:08:
Nee. Maar dat hoeft ook niet.

Je bent als het ware een grote zware boot aan het besturen: overal zit veel vertraging in.

Om overshoot in je regelsysteem te voorkomen, moet je op predictieve signalen sturen.

Versoepelen vanaf 28-4 heeft rond 12-5 de eerste effecten op de IC. Ik verwacht dat tegen die tijd een forse daling is ingezet (we lijken op de kliniek net over de top heen te zijn op de IC op de top te zitten). Een bescheiden versoepeling die de R-waarde enkele basispunten boven 1 brengt, zal die daling iets afremmen maar niet omzetten in een hernieuwde stijging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Airtime voor de big 3 van de landelijke politiek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:14

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]

Dit is echt onzin. Ik train bij FIt for Free, die hebben hier een gigantische ruimte waar maar dertig man naar binnen mag(reservering van uurslot). Er is een route vastgesteld die je moet volgen zodat mensen niet elkaar kruizen, binnen rondlopen moet verplicht met mondmasker.

In de praktijk zit er al snel een meter of zes tussen jou en de andere sporters en de ventilatie staat zachtjes aan.

Als je mensen niet verbied om op kantoor te zitten dan slaat het nergens op om sportscholen te sluiten, die bovendien een bijdrage leveren aan de gezondheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnec1
redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:10:
[...]

Misschien bij degene waar jij heen bent gegaan, maar niet bij 2 waar ik regelmatig kwam...

En dat linken is sowieso een aardig wassen neus. Van de meeste besmettingen wordt/werd geen oorzaak gevonden. En de gevallen die wel gevonden werden kwamen meer overeen met de plekken waar je de mensen kent en ook weet dat ze ziek zijn (dus b.v. thuis). Bij de sportschool sta je veelal naast mensen waar je verder geen contact mee hebt en is de link dus ook meestal niet te vinden. Hetzelfde geldt b.v. ook voor het ov waar maar weinig besmettingen worden gevonden.
Voor jou moet alles dicht blijven, geen enkel risico mag genomen worden, want stel je voor, jouw standpunt is net zo extreem als van iemand die per direct alle maatregelen wil schrappen. Volgens mij ligt de waarheid nu in het midden, en moet veel meer gekeken worden naar wat WEL kan, en dat is veel meer dan wat nu gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:15:
[...]

Airtime voor de big 3 van de landelijke politiek.
*knip* laten we het constructief houden

[ Voor 49% gewijzigd door ZieMaar! op 12-04-2021 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:44
Wolly schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:19:
*knip* graag een TR maken de volgende keer :)

[ Voor 52% gewijzigd door ZieMaar! op 12-04-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

codex schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:15:
[...]

Dit is echt onzin. Ik train bij FIt for Free, die hebben hier een gigantische ruimte waar maar dertig man naar binnen mag(reservering van uurslot). Er is een route vastgesteld die je moet volgen zodat mensen niet elkaar kruizen, binnen rondlopen moet verplicht met mondmasker.

In de praktijk zit er al snel een meter of zes tussen jou en de andere sporters en de ventilatie staat zachtjes aan.

Als je mensen niet verbied om op kantoor te zitten dan slaat het nergens op om sportscholen te sluiten, die bovendien een bijdrage leveren aan de gezondheid.
Sterker nog: heel wat kantoren hebben tegenwoordig zelf een 'sportschool' met apparatuur. En die zijn gewoon open hoorde ik van kennissen. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 12-04-2021 13:07 ]

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wolly schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:14:
[...]
Postitief getest <> ziek/hoesten/proesten.
Klopt, positief getest op pad gaan is nog veel gevaarlijker.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:08:
Ik denk dat we langzaam maar zeker moeten gaan concluderen dat de Engelse variant tot een hogere verhouding IC-opnames/besmettingen leidt. Dat effect heb ik niet gemodelleerd. en ik denk dat ik daardoor een kortere en lagere piek van de IC bedbezetting heb voorzien dan we meemaken.
Als dat zo is, dan snap volstrekt dat je daar pas achteraf achterkomt (en vind dat dus ook niet onlogisch), maar dit is bij de RIVM modellen vaak het moment waarop sommige mensen gaan roepen dat we ons ‘bij de neus hebben laten nemen’ en het RIVM ‘angst zaait’ etcetera.

Aan eenieder: de uitkomsten van modelberekeningen zijn voorspellingen en geen zekerheden, die worden berekend aan de hand van bekende feiten en aannames. Gunstige of ongunstige aannames maken dat je uitkomt op een gunstige of ongunstige prognose. Maar dat betekent dus niet dat die prognose achteraf ook klopt. Zeker voor datgene wat je weglaat en dus impliciet als ‘gunstig’ of status quo aanneemt.
stijnec1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:15:
Voor jou moet alles dicht blijven, geen enkel risico mag genomen worden, want stel je voor, jouw standpunt is net zo extreem als van iemand die per direct alle maatregelen wil schrappen. Volgens mij ligt de waarheid nu in het midden, en moet veel meer gekeken worden naar wat WEL kan, en dat is veel meer dan wat nu gebeurt.
Aan jou dezelfde vraag als die ik eerder aan een ander stelde:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:22:
[...]

Beetje zinloos op de man spelen. Graag ergens anders.
Integendeel. De positionering van HdJ is juist één van de grote factoren die een rol spelen in het beleid.

Zijn eagerness om maar voor elke camera te komen, zijn omtrekkende bewegingen als het onderwerp op zijn uitspraken uit het verleden komt, zijn (beperkte) inlevingsvermogen bij mensen die onzeker zijn. Allemaal zaken die niet helpen om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:25:
[...]

Klopt, positief getest op pad gaan is nog veel gevaarlijker.
Ook dat zal enige nuancering behoeven. Zo kan je tot meerdere weken na infectie nog steeds positief testen en is het prima dat je dan naar buiten gaat mits je geen symptonen hebt.
Een PCR-test spoort het COVID-19 virus op in de neus en/of de keel. Bij iemand die positief test wil dit zeggen dat er dus virusmateriaal aanwezig is. Aanvankelijk werd aangenomen dat de test alleen positief was als er levend virusmateriaal aanwezig was. Nu blijkt dat er nog wekenlange na de infectie overblijfselen van dode virussen kunnen opgespoord worden zonder de aanwezigheid van levende virussen. De infectie kan alleen verspreid worden door levende virussen. De aanwezigheid van dode virussen is dus geen bewijs van besmettelijkheid. Bij herhaaldelijke positieve PCR-testen bestaat dus ook de mogelijkheid dat de test positief blijft door langdurige aanwezigheid van resten van dode virussen in de neus of de keel.
https://huis.vub.ac.be/corona/kennisbank.php/243

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Als je het over 30 man binnen hebt in de grote ruimtes is dat wat anders. Maar daarvan wordt/werd ook door de sportscholen gezegd dat het weinig opleverde. Ik heb het over verdere opening van de sportscholen. En ik vergelijk dan ook met toen we wel maatregelen hadden, maar de sportscholen wel open konden.
Maar nu ga je het met andere maatregelen vergelijken. En daarvan ben ik altijd al een voorstander geweest van het harder aanpakken van de werkgevers, maar met de VVD gaat dat echt niet gebeuren.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
stijnec1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:15:
[...]

Nee, dat is oprechte onzin. Ik ben weliswaar voorstander van strengere maatregelen, maar dat hadden we dan vanaf het begin moeten doen. Zoals het er nu voorstaat ben ik voorstander van waar mogelijk versoepelen.
Alleen moet je daarvoor kijken naar de besmettingen en dan kijken wat er wel en niet kan. En helaas is het zo dat op het moment dat de besmettingen nog steeds stijgen en de ziekenhuizen zelden zo vol hebben gelegen, er maar heel weinig ruimte is om dingen open te gooien.

Ik ben verder ook voorstander van bedrijven strenger aan te pakken en daarmee meer mensen thuis te laten werken. Daarmee krijg je nl. ruimte waarmee je allerlei andere dingen open kunt gooien. Alleen met de VVD aan het roer gaat dat echt niet gebeuren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wolly schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:31:
[...]
Ook dat zal enige nuancering behoeven. Zo kan je tot meerdere weken na infectie nog steeds positief testen en is het prima dat je dan naar buiten gaat mits je geen symptonen hebt.
Alleen zullen mensen meerdere weken na een infectie echt niet nogmaals zonder reden gaan testen. Het gaat dus echt vooral om mensen die na contact met iemand of met klachten positief testen en dan toch gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Number10 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:59:
[...]

Mijn voorstel is als volgt:

* 21-4: niets veranderen. Geen ruimte. Prognose R-waarde 0.97 laat bar weinig ruimte. Bovendien IC bezetting reeds te hoog, daling in IC instroom en bedbezetting kliniek zijn nog fragiel, nog geen dalende trend ingezet in bedbezetting zichtbaar.

* 28-4: indien het model niet ineens de verkeerde kant op gaat en onder voorbehoud dat de Braziliaanse P1 mutatie deze week en volgende week niet te hard omhoog gaat.
Voorzichtige versoepelingen. Budget R-waarde ongeveer 0.06. Met een kleine leap of faith kun je 0.1 gebruiken (R kan dan tijdelijk naar 1.04 stijgen). Ik denk aan:
* avondklok.
* hoger onderwijs. Gedeeltelijke heropening met alleen kleinschalige samenkomsten. Laten we realistisch zijn: studenten studeren ook samen in hun studentenhuizen. Een studiezaal en een practicum en andere samenkomsten die binnen dezelfde klasse van besmettingsrisico's vallen moeten kunnen.
* winkelen zonder afspraak, maar met strikte limieten op aantal aanwezigen per vierkande meter en alleen in de doordeweekse ochtenden.
* sportscholen, sauna's en zonnebanken maar met strikte afstandaregels.
* horeca: terrassen. Verplichting tot zitten aan tafel. Minimale afstand tussen tafels.
Ik geloof dat dit pakket maximaal 0.1 toevoegt aan de R-waarde en toch wezenlijke versoepelingen bevat.

1-5
* bij goede ervaringen met winkelen zonder afspraak, tijden wat verder uitbreiden.
* horeca: restaurants. Verplichting tot zitten aan tafel. Minimale afstand tussen tafels. Limiet aan aantal mensen met vierkante meter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-10 20:26
Wolly schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:19:
Komt uit een artikel van maart vorig jaar en de foto is zelfs uit 2019. Dus wat is je punt?

https://twitter.com/MvWoensel/status/1381388665306419201

[ Voor 29% gewijzigd door ZieMaar! op 12-04-2021 13:08 ]

PVOutput: VO18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:03

DevWouter

Creator of Todo2d.com

FabianGTI schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:38:
[...]

De uitspraak van mijn vader ging niet over de horeca of de overheid, maar over de personen die klagen dat ze als een kleuter behandelt worden. Geloof me, dat als kind het vaak genoeg tegen mij gebruikt was (en helaas vaak ook terecht).
Nee, het is niet vreemd dat ze hun ongenoegen uiten want het heeft impact op hun financiele situatie.
Ja, het is vreemd want ze negeren de achterliggende oorzaak van hun huidige financiele situatie.

Dat ze het veilig "kunnen" betekent niet dat het veilig "gebeurt". Het is zelfs hoogst onaanemelijk dat de horeca veilig open zal zijn gezien de demografische samenstelling van personeel, klanten en hun interactie. Het is ook hoogst curieus dat we inmiddels denken dat het toch wel kan. Er zijn maar paar mensen nodig die de maatregelen naast zich neerleggen om de gehele locatie in gevaar te brengen.

offtopic:
Voegt de opmerking "In dat laatste geval heb ik het idee dat je vader niet in de horeca werkt..." iets toe aan de discussie? Die had je prima achterwege kunnen laten.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:30
Afgelopen weekend is het hele debacle met versoepelingen hier al uitvoerig besproken. Ik had zelf niet zo heel veel puf om van het weekend nog achter de computer te kruipen en te reageren op het hele verhaal maar wil toch nog even een aantal dingen van mij afschrijven.

https://www.nu.nl/coronav...dklok-vanaf-21-april.html

Hier begon het hele gezeik mee met versoepelingen. Hier had ik al aangegeven dat het hele proces van verzwaren/versoepelen al problematisch is maar dat ik de recent aangekondigde versoepelingen echt te vroeg waren.

Voor/rond de aankondiging van versoepelingen was er al ruwweg krap een week aan dalingen zichtbaar in het aantal besmettingen, IC's en ziekenhuisbedden merkte daar echter nog weinig van. Na de aankondiging waren er drie dagen van stagnatie en ondertussen kwam gisteren de deksel op Ferd's neus met alweer de eerste stijging. En ik dan pak ik simpelweg één quote uit het artikel:
Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) sprak dinsdag weer met de burgemeesters van het Veiligheidsberaad. Na afloop zei hij al dat het kabinet werkt aan een openingsplan. "Per 20 april kunnen we stappen zetten", aldus de minister.
Het was toch echt Grapperhaus zelf die de media te woord heeft gestaan en het startschot gegeven hebben. Kort daarna kwamen de "als de cijfers goed zijn" quotes van onder andere Hugo de Jonge en in het weekend werd het plan alweer afgeschoten. Ik kan niet anders concluderen dat het gewoon weer een puinhoop is bij het kabinet. Heeft dan echt niemand op zitten letten bij de cursus verwachtingsmanagement?

Ten eerste, had de mogelijke versoepelingen voor je gehouden als de basis zo wankel is. De cijfers waren krap een week goed (voordat ze dit weekend alweer langzaam omsloegen), het was nog veel te vroeg om dit in de media bekend te maken. Volgens mij had het plan moeten zijn:
- De stip op de horizon is 27/28 april.
- Praat OMT + veiligheidsregio's bij. Niemand van deze partijen lekt het plan naar de media toe om valse verwachtigen te voorkomen.
- Praat het volk bij op 13-04. Zeg dat versoepelingen met de huidige wankele cijfers nog te vroeg is (één zwaluw maakt nog geen zomer, mooie metaforen enz) maar dat als de goede cijfers zich doorzetten, dat versoepelingen per 27 of 28 april wel mogelijk zijn. Geef dan ook concrete richtlijnen (zoveel besmettingen, zoveel bezetting in de ziekenhuizen).
- Per 27 of 28 april versoepelen. Zijn de concrete richtlijnen wel gehaald? Dan pak je wat breeder uit. Zijn ze niet gehaald omdat er vooral stagnatie is? Dan versoepel je met maatregelen die waarschijnlijk toch niet veel uitmaken (avondklok, geen verkoop alcohol/drugs na 20:00 uur, twee mensen over de vloer uit één gezin/dag in plaats van max 1 persoon). Is er een piek in bezetting ziekenhuizen of aantal besmettingen? Dan geen versoepelingen.

Op deze manier biedt je perspectief aan het volk, het OMT de veiligheidsregio's met duidelijke richtlijnen. Het OMT kan zich hierin vinden omdat de cijfers wel signifcant moeten dalen. De veiligheidsregio's omdat er weer meer kan en zij niet zo streng hoeven op te treden. De politiek krijgt credits want ze zijn eerlijk, overzichtelijk en bieden perspectief. Maar goed, wat weet ik er van. Ben maar een ICT-er dus ben communicatief beperkt en ben geen politicus. Volgens mij hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn...

En dan nog één laatste klaagzang: Ik vind dat zowel het OMT als de veiligheidsregio's als de politiek moeten stoppen actualiteitenprogramma's te misbruiken voor hun eigen agenda. Het OMT loopt te b*tchen dat versoepelingen eigenlijk niet kunnen omdat er nog teveel bedden vol liggen. De veiligheidsregio's lopen te b*tchen dat het handhaven zo lastig is. De ministers lopen elke keer goede sier te maken met het geweldige werk dat ze wel niet doen (voordat ze zichzelf dan toch weer in de voet schieten). Volgens mij hebben OMT, veiligheidsregio's en de politiek allemaal elkaar hard nodig. Het lekken naar de media valt elke keer weer verkeerd uit. Als ze vinden dat ze hun punt moeten maken, doe dat dan NIET in de actualiteitenprogramma's maar bespreek dit gewoon eens in het overleg en hou het daar dan ook bij. Het via de de media uitspelen voegt echt helemaal niets toe. Ze zouden veel meer gezamelijk moeten optrekken en elkaars meningen meer moeten respecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bandicoot schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:00:
[...]

Komt uit een artikel van maart vorig jaar en de foto is zelfs uit 2019. Dus wat is je punt?

https://twitter.com/MvWoensel/status/1381388665306419201
Waarom is de datum van de foto relevant?

Mijn punt kan je lezen in Wolly in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
stijnec1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:02:
[...]

De winkels idem, kijk eens wat ze dat gebracht heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Robkazoe Goeie post, over de actualiteiten programma's zou ik wel wil zeggen dat er naast het OMT, veiligheidsregios en minister er nog een heleboel andere mensen zijn die hun mening willen verkondigen over hoe het moet.

En over het lekken naar de media, als er open en eerlijke communicatie was dan zou dat in principe niet nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de KNVB die continue een uitzonderingspositie had terwijl de afspraken niet bekend zijn en ik vrij zeker ben dat ze die overtreden hebben.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

t_captain schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:14:
[...]
Nee. Maar dat hoeft ook niet.

Je bent als het ware een grote zware boot aan het besturen: overal zit veel vertraging in.

Om overshoot in je regelsysteem te voorkomen, moet je op predictieve signalen sturen.

Versoepelen vanaf 28-4 heeft rond 12-5 de eerste effecten op de IC. Ik verwacht dat tegen die tijd een forse daling is ingezet (we lijken op de kliniek net over de top heen te zijn op de IC op de top te zitten). Een bescheiden versoepeling die de R-waarde enkele basispunten boven 1 brengt, zal die daling iets afremmen maar niet omzetten in een hernieuwde stijging.
Ik vind die vertraging altijd goed zichtbaar in deze grafiek van @breew
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suzAOl4VJ2BQqshetlfz9s0OtYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CW3yAlpV4E85ZmCxn2Kw0Lya.png?f=user_large

Daar zie je al dat de pieken voor zkh opnames 2/3 weken na de ziektedag zit. (en de IC piek liep 1 week achter op de zkh piek dacht ik)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Het lijkt wel een routekaart :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stijnec1
als ik aan het roer zou zitten zou ik mensen per direct perspectief geven door buiten vrijwel alle maatregelen af te schalen, we weten inmiddels dat de kans op besmetting buiten nihil is. Dus de terrassen open, trainingen voor teamsporten toestaan voor alle leeftijden, buiten geen 1,5 m als je met bekenden bent (die geen klachten hebben uiteraard) en mensen stimuleren de gezonde buitenlucht op te zoeken en te gaan bewegen ipv op de bank te blijven zitten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:10:
[...]

Geen hooikoorts zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-10 17:13
stijnec1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:18:
[...]

als ik aan het roer zou zitten zou ik mensen per direct perspectief geven door buiten vrijwel alle maatregelen af te schalen, we weten inmiddels dat de kans op besmetting buiten nihil is. Dus de terrassen open, trainingen voor teamsporten toestaan voor alle leeftijden, buiten geen 1,5 m als je met bekenden bent (die geen klachten hebben uiteraard) en mensen stimuleren de gezonde buitenlucht op te zoeken en te gaan bewegen ipv op de bank te blijven zitten
Even los van of ik het eens met je ben voor wat betreft de gekozen afgeschaalde maatregelen, ik snap wat je zegt en ook de achterliggende gedachte maar bij mij komt vooral de vraag op waarom zou je die 1,5 meter buiten afschaffen?

Dan loop je toch juist het risico dat mensen dat op andere plekken waar je het wel wil ook niet meer gaan doen? (omdat ze het "vergeten")

Ik zou er dan persoonlijk voor kiezen de maatregel aan te houden maar buiten niet meer te handhaven en dat vooral niet zeggen. ;) Ik zie nu overigens ook legio mensen die zich buiten niet echt aan de 1,5 meter houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zeker wel, maar gelukkig alleen in bepaalde periodes en niet al te heftig. Denk jij dat de zelf sneltesten veel gebruikt zullen worden (om de dag) door hooikoorts patiënten?

Ik denk eerlijk gezegd dat de mensen bij wie je op bezoek gaat wel op de hoogte zijn van je snies-bestaan en hier minder zwaar aan tillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnec1
TIGER1125 schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:22:
[...]

Even los van of ik het eens met je ben voor wat betreft de gekozen afgeschaalde maatregelen, ik snap wat je zegt en ook de achterliggende gedachte maar bij mij komt vooral de vraag op waarom zou je die 1,5 meter buiten afschaffen?
omdat ik denk dat het makkelijker is je binnen eraan te houden als het buiten niet hoeft, perspectief dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
TIGER1125 schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:22:
[...]

Dan loop je toch juist het risico dat mensen dat op andere plekken waar je het wel wil ook niet meer gaan doen? (omdat ze het "vergeten")

Ik zou er dan persoonlijk voor kiezen de maatregel aan te houden maar buiten niet meer te handhaven en dat vooral niet zeggen. ;) Ik zie nu overigens ook legio mensen die zich buiten niet echt aan de 1,5 meter houden.
Ik denk dat men zich dan juist beter aan de regels houden welke er nog wél zijn omdat het gevoel terugkomt dat het logisch en zinnig is. Nu voelt het allemaal zinloos. Net zoals ze in Spanje met een mondkapje buiten lopen, totaal zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:25:
[...]

Zeker wel, maar gelukkig alleen in bepaalde periodes en niet al te heftig. Denk jij dat de zelf sneltesten veel gebruikt zullen worden (om de dag) door hooikoorts patiënten?

Ik denk eerlijk gezegd dat de mensen bij wie je op bezoek gaat wel op de hoogte zijn van je snies-bestaan en hier minder zwaar aan tillen.
Dat zou me niks verbazen, het is een makkelijke manier om zeker te weten dat het gehoest je hooikoorts is en niet wat anders per ongeluk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
stijnec1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:18:
En als er een zorginfarct ontstaat? Wat zegt minister-president @stijnec1 dan? Oeps, sorry! Foutje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Number10 schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:31:
[...]

En als er een zorginfarct ontstaat? Wat zegt minister-president @stijnec1 dan? Oeps, sorry! Foutje!
Misschien de verantwoordelijkheid bij de burger terugleggen zodra de vaccins wat beter voorradig zijn? Als je er bang voor bent of een zwakke gezondheid hebt blijf je zoveel mogelijk thuis, men kan elkaar ook helpen om dat te bewerkstelligen.

Ziekenhuis vol = vol. Moet jij eens opletten hoe snel de urgentie terug is en dat men wel oplet om elkaar te besmetten.

Dan kan voor het gros van de mensen het normale leven ook weer starten, dit heeft lang genoeg geduurd zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Imperium op 12-04-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
stijnec1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:36:
aangezien de kans op besmetting buiten nihil is zal het verloop van de pandemie niet anders zijn dan nu.
Maar dat is toch geen antwoord op de vraag? Dat is enkel jouw verwachting. Persoonlijk lijkt het mij overigens geen realtische verwachting, al was het alleen al vanwege allerlei onzekerheden en interacties, maar dat terzijde.
En nee, ik heb inderdaad niet de reflex die bij de overheid hoogtij viert om alles te verbieden zodat er later niet met het vingertje in de media naar mij gewezen kan worden. Leven is het meervoud van lef, we zijn nu ruim een jaar verder, we moeten veel meer experimenteren met wat wel en niet werkt, en dat doe je niet door een testsamenleving op te tuigen, maar door experimenten in de echte wereld
Dus iedereen die bijvoorbeeld ongelukkig ten val komt of net op dat moment ernstig ziek wordt heeft maar pech, omdat MP @stijnec1 vond dat de sportscholen wel open konden bij een IC bezetting van 800 en het achteraf toch tot een zorginfarct zou leiden?

[ Voor 79% gewijzigd door Number10 op 12-04-2021 13:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stijnec1
Number10 schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:31:
[...]

aangezien de kans op besmetting buiten nihil is zal het verloop van de pandemie niet anders zijn dan nu. En nee, ik heb inderdaad niet de reflex die bij de overheid hoogtij viert om alles te verbieden zodat er later niet met het vingertje in de media naar mij gewezen kan worden. Leven is het meervoud van lef, we zijn nu ruim een jaar verder, we moeten veel meer experimenteren met wat wel en niet werkt, en dat doe je niet door een testsamenleving op te tuigen, maar door experimenten in de echte wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Imperium schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:34:
[...]
Misschien de verantwoordelijkheid bij de burger terugleggen zodra de vaccins wat beter voorradig zijn? Als je er bang voor bent of een zwakke gezondheid hebt blijf je zoveel mogelijk thuis, men kan elkaar ook helpen om dat te bewerkstelligen.
Dus de samenleving in tweeen splitsen met de kwetsbare groepen thuis opgesloten. Volgens mij is dat al een heel aantal keren heel hard afgeschoten omdat je dat echt niet wilt. Zeker niet omdat een heel groot gedeelte van de bevolking onder die kwetsbare groep valt.
Ziekenhuis vol = vol. Moet jij eens opletten hoe snel de urgentie terug is en dat men wel oplet om elkaar te besmetten.
Het ziekenhuis is al vol, ik zie nog weinig urgentie terug komen. Of wil je wachten totdat de ziekenhuizen overvol zijn en we mesnen echt moeten gaan weigeren, want dan ben je naar mijn idee nogal te laat. Zeker omdat dat betekent dat je dat minstens een aantal weken blijft houden.
Dan kan voor het gros van de mensen het normale leven ook weer starten, dit heeft lang genoeg geduurd zo.
Nee, dat kan niet want je ziekenhuizen liggen binnen no-time dan vol. En dan gaat alles in lockdown en mag je helemaal niets meer. Was het maar zo simpel.....

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Even wat achtergrond: Ik ben sporttrainer bij 2 clubs en oud bestuurslid van een sportclub.

Het probleem van wat ik gehoord(!) heb is dat de meeste binnenlocaties onvoldoende luchtcirculatie hebben. De veiligheidsmarges zijn voldoende voor de meeste gevallen, maar met COVID raakt de lucht te snel “verzadigd” en dus heb je betere ventilatie nodig.

Ik geloof dat eis was dat binnen 15 minuten alle lucht vervangen moet zijn wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van de ruimte. Dit terwijl de meeste locaties een uur of meer nodig hebben.

Tijdens het sporten is het verbruik en uitstoot van lucht een stuk hoger (qua zuurstof gebruik passen we ons snel aan, maar dat staat los van het luchtverbruik). Meer luchtverbruik is meer verspreiding en opname. Daarom is er zo groot verschil tussen de regels van kantoor en sport binnenlocaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

aangezien de kans op besmetting buiten nihil is zal het verloop van de pandemie niet anders zijn dan nu. En nee, ik heb inderdaad niet de reflex die bij de overheid hoogtij viert om alles te verbieden zodat er later niet met het vingertje in de media naar mij gewezen kan worden. Leven is het meervoud van lef, we zijn nu ruim een jaar verder, we moeten veel meer experimenteren met wat wel en niet werkt, en dat doe je niet door een testsamenleving op te tuigen, maar door experimenten in de echte wereld
Nihil. Zo werd ook de kans ooit beschreven dat de covid uitbraak Nederland zou treffen door experts.

Met de helft van alle besmettingen van onbekende oorprong is het nogal wat om zo stellig te zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:01
Imperium schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:34:
[...]

Dat "de burger de verantwoordelijkheid geven" hebben we allang geprobeerd, toen eind vorige zomer nadat de restricties opgeheven werden alles wat beter leek. We hebben denk ik wel gezien hoe goed dat werkt, totaal niet dus. Half Nederland is zo egoistisch als wat, kunnen niet verder kijken/denken dan hun eigen hachje en kunnen het grotere plaatje niet overzien. Dat nog los van al die mensen die zich niet willen laten vaccineren, om tal van (voor een flink deel incorrecte) redenen.
Iedereen die nu, terwijl de ziekenhuizen en IC's al vol liggen, roepen om versoepelingen willen wel de lusten, maar willen/kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen.

En dat "als je zwakker bent blijf je maar thuis" werkt niet, ik ga niet mn hele verhaal wat ik hier al tal van keren gepost heb niet nog eens neerzetten. Een groep zwakkeren beschermen door alleen hun in isolatie te zetten is onmogelijk. En wellicht ben je alweer vergeten, de mensen die in het ziekenhuis belanden en/of op de IC zijn steeds jonger. Dat zijn allang niet meer 80+ers die al met 1 been in het graf staan, nee dat zijn doorsnee 40ers, 50ers en 60ers.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]
aangezien de kans op besmetting buiten nihil is zal het verloop van de pandemie niet anders zijn dan nu.
Die kans is kleiner dan binnen maar zeker niet nihil. Zeker niet als je iedereen vlak bij elkaar gaat laten zitten.
En nee, ik heb inderdaad niet de reflex die bij de overheid hoogtij viert om alles te verbieden zodat er later niet met het vingertje in de media naar mij gewezen kan worden. Leven is het meervoud van lef, we zijn nu ruim een jaar verder, we moeten veel meer experimenteren met wat wel en niet werkt, en dat doe je niet door een testsamenleving op te tuigen, maar door experimenten in de echte wereld
We hebben al heel veel geexperimenteerd in de echte wereld en het is wel duidelijk dat dat niet zo goed gaat. Vandaar ook dat we naar testen aan het kijken zijn omdat dat iets is dat wel werkt.

Maar als je naar nu kijkt; de ziekenhuizen liggen vol, de besmettingscijfers geven nog een verdere stijging aan en je denkt dat dat een goed moment is om te gaan experimenteren door allerlei dingen open te gooien? Dan ben je simpelweg een paar weken te vroeg. Gezien de huidige cijfers en voorspellingen kun je eind van de maand weer wat gaan doen, maar dan moeten wel de voorspellingen uitkomen. Nu versoepelen is geen lef, dat is gewoon dom. Al was het maar omdat je dan uiteindelijk langer aan allerlei maatregelen vast zit omdat de cijfers door blijven stijgen ipv dalen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-10 10:55
Grapperhaus heeft net nog is bevestigd dat de terrassen niet open gaan dus dat gaat echt niet gebeuren.
Geef ze ook wel gelijk, mensen onderschatten denk ik wat er allemaal gaat gebeuren als terrassen open gaan, je krijgt dan ook veel drukker OV etc en er zijn ook ontzettend veel terrassen met glazen omheining waar je dus alsnog matige ventilatie hebt en op de koudere dagen iedereen bij elkaar onder de heaters gaat zitten. De horeca gaat namelijk echt zelf niet de hele tijd politie agentje spelen hoor en mensen uit elkaar houden, daar worden die werknemers ook niet voor betaald.

Als de gemeente al niet eens een paar parken kunnen handhaven hoe gaan ze dat zo met al die terrassen doen dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Stylze op 12-04-2021 13:48 ]

Playstation 5

Pagina: 1 ... 66 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.