Afgelopen weekend is het hele debacle met versoepelingen hier al uitvoerig besproken. Ik had zelf niet zo heel veel puf om van het weekend nog achter de computer te kruipen en te reageren op het hele verhaal maar wil toch nog even een aantal dingen van mij afschrijven.
https://www.nu.nl/coronav...dklok-vanaf-21-april.html
Hier begon het hele gezeik mee met versoepelingen.
Hier had ik al aangegeven dat het hele proces van verzwaren/versoepelen al problematisch is maar dat ik de recent aangekondigde versoepelingen echt te vroeg waren.
Voor/rond de aankondiging van versoepelingen was er al ruwweg krap een week aan dalingen zichtbaar in het aantal besmettingen, IC's en ziekenhuisbedden merkte daar echter nog weinig van. Na de aankondiging waren er drie dagen van stagnatie en ondertussen kwam gisteren de deksel op Ferd's neus met alweer de eerste stijging. En ik dan pak ik simpelweg één quote uit het artikel:
Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) sprak dinsdag weer met de burgemeesters van het Veiligheidsberaad. Na afloop zei hij al dat het kabinet werkt aan een openingsplan. "Per 20 april kunnen we stappen zetten", aldus de minister.
Het was toch echt Grapperhaus zelf die de media te woord heeft gestaan en het startschot gegeven hebben. Kort daarna kwamen de "als de cijfers goed zijn" quotes van onder andere Hugo de Jonge en in het weekend werd het plan alweer afgeschoten. Ik kan niet anders concluderen dat het gewoon weer een puinhoop is bij het kabinet. Heeft dan echt niemand op zitten letten bij de cursus verwachtingsmanagement?
Ten eerste, had de mogelijke versoepelingen voor je gehouden als de basis zo wankel is. De cijfers waren krap een week goed (voordat ze dit weekend alweer langzaam omsloegen), het was nog veel te vroeg om dit in de media bekend te maken. Volgens mij had het plan moeten zijn:
- De stip op de horizon is 27/28 april.
- Praat OMT + veiligheidsregio's bij. Niemand van deze partijen lekt het plan naar de media toe om valse verwachtigen te voorkomen.
- Praat het volk bij op 13-04. Zeg dat versoepelingen met de huidige wankele cijfers nog te vroeg is (één zwaluw maakt nog geen zomer, mooie metaforen enz) maar dat als de goede cijfers zich doorzetten, dat versoepelingen per 27 of 28 april wel mogelijk zijn. Geef dan ook concrete richtlijnen (zoveel besmettingen, zoveel bezetting in de ziekenhuizen).
- Per 27 of 28 april versoepelen. Zijn de concrete richtlijnen wel gehaald? Dan pak je wat breeder uit. Zijn ze niet gehaald omdat er vooral stagnatie is? Dan versoepel je met maatregelen die waarschijnlijk toch niet veel uitmaken (avondklok, geen verkoop alcohol/drugs na 20:00 uur, twee mensen over de vloer uit één gezin/dag in plaats van max 1 persoon). Is er een piek in bezetting ziekenhuizen of aantal besmettingen? Dan geen versoepelingen.
Op deze manier biedt je perspectief aan het volk, het OMT de veiligheidsregio's met duidelijke richtlijnen. Het OMT kan zich hierin vinden omdat de cijfers wel signifcant moeten dalen. De veiligheidsregio's omdat er weer meer kan en zij niet zo streng hoeven op te treden. De politiek krijgt credits want ze zijn eerlijk, overzichtelijk en bieden perspectief. Maar goed, wat weet ik er van. Ben maar een ICT-er dus ben communicatief beperkt en ben geen politicus. Volgens mij hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn...
En dan nog één laatste klaagzang: Ik vind dat zowel het OMT als de veiligheidsregio's als de politiek moeten stoppen actualiteitenprogramma's te misbruiken voor hun eigen agenda. Het OMT loopt te b*tchen dat versoepelingen eigenlijk niet kunnen omdat er nog teveel bedden vol liggen. De veiligheidsregio's lopen te b*tchen dat het handhaven zo lastig is. De ministers lopen elke keer goede sier te maken met het geweldige werk dat ze wel niet doen (voordat ze zichzelf dan toch weer in de voet schieten). Volgens mij hebben OMT, veiligheidsregio's en de politiek allemaal elkaar hard nodig. Het lekken naar de media valt elke keer weer verkeerd uit. Als ze vinden dat ze hun punt moeten maken, doe dat dan NIET in de actualiteitenprogramma's maar bespreek dit gewoon eens in het overleg en hou het daar dan ook bij. Het via de de media uitspelen voegt echt helemaal niets toe. Ze zouden veel meer gezamelijk moeten optrekken en elkaars meningen meer moeten respecteren.