Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:07:
Tsjah, of ze weten prima hoe de vork in de steel zit en presenteren een gratis 'versoepeling'.
Dit draadje is niet representatief, de maatschappij is doorgegaan en heeft zich waar mogelijk aangepast. Het eten en drinken 'uit het raam' ipv een terrasje, paar dagen in de week naar kantoor. Na het sporten 'op afstand' tot 22u een biertje in de woonkamer, heb de eerste kinderfeestjes alweer in de agenda staan, etc.

Corona is voor de meeste mensen vooral hinderlijk, men is ondertussen bezig met het boeken van de zomervakantie en het plannen van alle feestjes die ingehaald moeten worden.

De drukte op de IC's wordt niet gevoeld, het lijkt onder controle mede door de vreemde dagelijkse cijfers. 700-800 is substantieel lager dan de piek van vorig jaar, veel lager dan de 1700 die men zegt te kunnen realiseren. Hoeveel mensen beseffen dat dit slechts corona-IC is en het daadwerkelijke aantal bezette bedden veel hoger ligt?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48
begintmeta schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:01:
[...]

Meer IC- plekken beschikbaar houden Is gewoon duurder dan minder ic-plekken beschikbaar houden, ook al wordt er geen winst gemaakt, ze kosten gewoon iets per plek.
Dat begrijp ik wel, en de vraag is natuurlijk: wie moet dat betalen? En dan is mijn eerste antwoord: het ziekenhuis zelf, vanuit de winst (ik ben er overigens op tegen dat een ziekenhuis winstgevend moet zijn, mocht dat nog niet duidelijk zijn).

Je kunt twee dingen doen: of vrijwel alle 'onnodige' kosten (dus lege IC-bedden) wegsnijden, of er bewust voor kiezen een grotere buffer aan te houden. Als je voor het eerste kiest, en dat is het eerste wat een bedrijf wat winst moet maken zal doen, dan moet je er niet raar van opkijken dat er in geval van een pandemie een schrijnend tekort aan bedden is. Maar daar hebben we zelf met z'n allen voor gekozen, want privatisering in de zorg was goed of zo.

Dus nogmaals: geen privatisering en geen winstoogmerk, maar wel dezelfde tarieven. Dan kun je rustig die extra bedden betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:52:
Een letterlijk lopend buffet zou dus wel mogen.
Dat mag al, overal waar ik kom is 'to-go' beschikbaar.

Bijna net zo gezellig als een terrasje want in plaats van uren op dezelfde plek ga je nu van afhaalpunt naar afhaalpunt, een soort food-festival.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
autje schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:08:
...Dat begrijp ik wel, en de vraag is natuurlijk: wie moet dat betalen? En dan is mijn eerste antwoord: het ziekenhuis zelf, vanuit de winst...
Maak het eens concreet door wat ziekenhuisbegrotingen van de afgelopen jaren te modificeren. (Ik had mijn vorige post overigens nog wat aangepast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:03:
[...]

Dit draadje is niet representatief, de maatschappij is doorgegaan en heeft zich waar mogelijk aangepast. Het eten en drinken 'uit het raam' ipv een terrasje, paar dagen in de week naar kantoor. Na het sporten 'op afstand' tot 22u een biertje in de woonkamer, heb de eerste kinderfeestjes alweer in de agenda staan, etc.

Corona is voor de meeste mensen vooral hinderlijk, men is ondertussen bezig met het boeken van de zomervakantie en het plannen van alle feestjes die ingehaald moeten worden.

De drukte op de IC's wordt niet gevoeld, het lijkt onder controle mede door de vreemde dagelijkse cijfers. 700-800 is substantieel lager dan de piek van vorig jaar, veel lager dan de 1700 die men zegt te kunnen realiseren. Hoeveel mensen beseffen dat dit slechts corona-IC is en het daadwerkelijke aantal bezette bedden veel hoger ligt?
Begrijp je reactie volgens mij niet helemaal :?

Ik denk meer dat nu 'versoepelen' naar twee bezoekers onder de streep weinig uit maakt in het gedrag. En dus zonder impact kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
hoevenpe schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:03:
[...]

Maar wat je hier beschrijft mag dan weer niet egoïstisch genoemd worden, om mij totaal onduidelijke redenen. Waarom moet er na het sporten een biertje gedronken worden met elkaar, waarom moeten er kinderfeestjes georganiseerd worden, waarom moet je een paar dagen naar kantoor als dat voor je werk niet nodig is? "Ja maar, mensen zijn sociale wezens", wordt er dan geroepen. Als mensen echt sociale wezens zouden zijn zouden ze andere mensen zoveel mogelijk mijden om te zorgen dat ziekenhuizen en IC's niet al sinds oktober weer overlopen. Dat is sociaal zijn, maar ik zie alleen maar gedrag waarbij men inderdaad corona als hinderlijk ervaart, en niet iets wat eronder gekregen moet worden. En als we dan niks 'mogen' dan gaan we klagen over maatregelen waar we ons toch niet aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:14:
Ik denk meer dat nu 'versoepelen' naar twee bezoekers onder de streek weinig uit maakt in het gedrag. En dus zonder impact kan.
Bedoelde inderdaad dat deze maatregel geen effect heeft omdat in de praktijk hij al afgeschaft is. Terrassen openen idem aangezien je overal eten kunt afhalen en/of zelf met een fles wijn in het park kunt zitten.

Rutte en De Jonge met al hun 'dringende adviezen' worden steeds minder serieus genomen, zouden ze er zelf nog in geloven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23
(jarig!)
MikeyMan schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:14:
[...]

Begrijp je reactie volgens mij niet helemaal :?

Ik denk meer dat nu 'versoepelen' naar twee bezoekers onder de streek weinig uit maakt in het gedrag. En dus zonder impact kan.
Maar daarmee kunnen ze dus wel zeggen "Zie je wel, er is toch versoepeld? Nu nog even volhouden."

Dooie mus.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
begintmeta schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:13:
[...]

Maak het eens concreet door wat ziekenhuisbegrotingen van de afgelopen jaren te modificeren. (Ik had mijn vorige post overigens nog wat aangepast)
Je lijkt te suggereren dat ziekenhuizen geen winst maken, maar dat lijkt me toch een foute voorstelling van zaken. Wellicht niet op papier, maar via stichtingen en dochterbedrijven wordt er gewoon winst uitgekeerd in Nederland. Weg daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:28:
[...]

Maar is het dan zo raar dat de IC's vol liggen als we de afgelopen jaren juist sturen op volle IC's? Dat is juist wat we al die jaren willen: maximale bezetting = minimaal verlies.
Je weet dat we zelfs in het huidige beleid een grote ruimte hebben op IC capaciteit in normale tijden?
Waarin we nu zitten is geen één zorgbeleid op voorbereid en dat moet je eigenlijk ook niet willen gezien de kosten en de kans dat het gebeurd.

Als je nu gaat kijken hoeveel wij als klein land al aan zorg verbruiken is het abnormaal en dan wil je ook nog 5000 extra IC bedden + 25k IC personeel (5 per bed) standby houden?
autje schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:40:

[...]

Je zou er ook voor kunnen kiezen om minder (of liefst: niet) winstgevend te zijn.
En hoe zorg je dan nog dat er investeringen etc gedaan worden door de ziekenhuizen als ze geen winst maken met huidig beleid? Juist ziekenhuizen zijn in de laatste jaren gigantisch veranderd door efficiënt te gaan werken en prijzen naar beneden aan het halen in afspraken. De ziekenhuizen waarbij financieël wanbeleid was zijn inmiddels omgevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
autje schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:15:
Maar wat je hier beschrijft mag dan weer niet egoïstisch genoemd worden, om mij totaal onduidelijke redenen.
Natuurlijk is dat egoïstisch, maar hoe lang verwacht je dat mensen zichzelf blijven wegcijferen voor het grote geheel? Waar ligt het punt dat de individuele mentale gesteldheid belangrijker wordt dan het welzijn van een anoniem collectief?

Keer op keer wordt een wortel voorgehouden 'dit is echt voor een paar weken' en steeds wordt vlak voor de eindstreep die wortel weer weggehaald. De avondklok zou van korte duur zijn, horeca 'even' dicht, nog even volhouden, etc. etc.

Anders geformuleerd: is 28 april nu echt de dag dat de terrassen open gaan en de avondklok verdwijnt? Ik geloof het niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:32
hoevenpe schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:26:
[...]

Natuurlijk is dat egoïstisch, maar hoe lang verwacht je dat mensen zichzelf blijven wegcijferen voor het grote geheel? Waar ligt het punt dat de individuele mentale gesteldheid belangrijker wordt dan het welzijn van een anoniem collectief?

Keer op keer wordt een wortel voorgehouden 'dit is echt voor een paar weken' en steeds wordt vlak voor de eindstreep die weer weggehaald. De avondklok zou van korte duur zijn, horeca 'even' dicht, nog even volhouden, etc. etc.

Anders geformuleerd: is 28 april nu echt de dag dat de terrassen open gaan en de avondklok verdwijnt? Ik geloof het niet meer...
Het valt me wel op dat mensen dus heel erg georganiseerd vertier nodig hebben. Voor mij zelf is het aantal mensen wat ik mag zien de meest beperkende factor. Voor plezier heb ik de amusementsindustrieën eigenlijk niet nodig, maar aan het geklaag te zien is dat voor velen heel anders.

@hoevenpe kans lijkt me heel klein. Per half mei is de kwetsbare deel van Nederland gevaccineerd. Pas vanaf dan zal je echt verbeteringen gaan zie zou ik verwachten.

[ Voor 8% gewijzigd door giantgiantus op 12-04-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
stomley schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:24:
[...]

En hoe zorg je dan nog dat er investeringen etc gedaan worden door de ziekenhuizen als ze geen winst maken met huidig beleid? Juist ziekenhuizen zijn in de laatste jaren gigantisch veranderd door efficiënt te gaan werken en prijzen naar beneden aan het halen in afspraken. De ziekenhuizen waarbij financieël wanbeleid was zijn inmiddels omgevallen.
Let wel: mijn uitgangspunt is helemaal geen winstoogmerk is welk onderdeel van de zorg dan ook. Dan betalen we dat met z'n allen, via de belastingen. Samen dragen we de zorg voor de samenleving.

En investeringen kun je uiteraard meenemen in je begrotingen. Worden investeringen nu uit winst betaald? Nee, die winst gaat naar aandeelhouders.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het lijkt wel een parodie op de ultra egocentrische Nederlander wat ik hier lees maar mensen zijn zo te zien serieus.

"We Willen Perspectief"
"OK, misschien op datum X gaat er wat open als het kan"
"Woohoo, datum X kunnen we weer los, dat moet gevierd worden !"
(besmettingen stijgen)
"Datum X gaat niet door"
"Kut Overheid !!!!!!"

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
[...]

Keer op keer wordt een wortel voorgehouden 'dit is echt voor een paar weken' en steeds wordt vlak voor de eindstreep die wortel weer weggehaald. De avondklok zou van korte duur zijn, horeca 'even' dicht, nog even volhouden, etc. etc.

Het probleem is toch echt dat mensen al voortdurend aan die wortels aan het knabbelen zijn door hun gedrag. Die wortel wordt alleen maar voorgehouden op voorwaarde dat je er niet al aan gaat knabbelen voor je hem echt krijgt.

En om op je laatste vraag te antwoorden: misschien. Als we het echt graag willen kunnen we daar zelf voor zorgen door ons eens een beetje aan de maatregelen te houden. Maar mensen lijken de kip en het ei niet te willen zien.

Zin in wortels nu.

[ Voor 10% gewijzigd door autje op 12-04-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

[...]

Nee. Dat is alleen mogelijk als de cijfers het toelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:56
souljah1h schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:31:
[...]

Nee. Dat is alleen mogelijk als de cijfers het toelaten.
Nooit meer dus.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Het zou helpen als die overheid geen dingen roept waar ze vooraf van weten dat het nooit gaat gebeuren... ;)

Avondklok voor een paar weken? Ieder weldenkend mens wist dat dat veel te kort was, dit soort loze beloftes maken cynisch en dan gaan mensen knabbelen aan die wortel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Jawel hoor. We zijn er bijna. Maar het kost nog een maand of 2. Ga lekker naar buiten, ga sporten, lees boeken en kijk films. En voor je het weet zit er een vaccin in je bovenarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:36:
[...]

Het zou helpen als die overheid geen dingen roept waar ze vooraf van weten dat het nooit gaat gebeuren... ;)

Avondklok voor een paar weken? Ieder weldenkend mens wist dat dat veel te kort was, dat soort loze beloftes maken cynisch en dan gaan mensen knabbelen aan die wortel.
Ik vind (wat jij citeert) dat ook een heel vervelend narratief.

Daarom vraag ik me af of de posters hier die roepen 'het is onze schuld' ook zichzelf daarmee bedoelen. Diegene die ik dat gisteravond vroeg heeft daar in ieder geval (bewust?) niet op gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
autje schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:30:
[...]

Let wel: mijn uitgangspunt is helemaal geen winstoogmerk is welk onderdeel van de zorg dan ook. Dan betalen we dat met z'n allen, via de belastingen. Samen dragen we de zorg voor de samenleving.

En investeringen kun je uiteraard meenemen in je begrotingen. Worden investeringen nu uit winst betaald? Nee, die winst gaat naar aandeelhouders.
En dat is veel te simpel gedacht. Aandeelhouder zijn ten eerste nodig om invloed te hebben op beleid anders krijg je veel meer wanbeleid.

Daarnaast zijn de kosten voor een ziekenhuis niet te betalen door alleen belastingbetalers daar heb je investeerders voor nodig etc en dat komt ook weer vanuit aandeelhouders.

Een bedrijf is niet simpel inkomsten -uitgeven = oké

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
[...]

Avondklok voor een paar weken? Ieder weldenkend mens wist dat dat veel te kort was, dit soort loze beloftes maken cynisch en dan gaan mensen knabbelen aan die wortel.
Treurig besef dat mensen niet begrijpen dat we dit niet voor de overheid doen maar dat we dit doen om het virus tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:56
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:38:
[...]

Jawel hoor. We zijn er bijna. Maar het kost nog een maand of 2. Ga lekker naar buiten, ga sporten, lees boeken en kijk films. En voor je het weet zit er een vaccin in je bovenarm.
Na deze vaccinatie komt er wel weer een nieuwe variant en begint het hele circus opnieuw.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
[...]

Ten eerste heeft men geroepen dat er 'mogelijk' versoepelingen zouden komen als de cijfers het zouden toelaten. Er zijn geen beloftes gedaan.

Maar als men helemaal niets zegt dan is er weer gezeur dat er geen 'perspectief' geboden wordt.

Mensen lijken maar niet te snappen dat een dergelijke pandemie alleen te stoppen is door massaal vaccineren, maar dat het ook rustig anderhalf jaar duurt voordat je dat punt bereikt, en dat een ieders leven dus anderhalf jaar op een laag pitje staat. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:21
IJzerlijm schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:30:
Het lijkt wel een parodie op de ultra egocentrische Nederlander wat ik hier lees maar mensen zijn zo te zien serieus.

"We Willen Perspectief"
"OK, misschien op datum X gaat er wat open als het kan"
"Woohoo, datum X kunnen we weer los, dat moet gevierd worden !"
(besmettingen stijgen)
"Datum X gaat niet door"
"Kut Overheid !!!!!!"
Deze denktrant klopt wel redelijk ben ik bang. Maar hey, we zijn ook maar mensen :).

Wat mijns inziens wel had geholpen (praat in de verleden tijd want het kwaad is al geschied en niet meer te herstellen) is als er een veel duidelijker regie was geweest en een duidelijker roadmap.

Ideaal: Het kabinet laat zich periodiek (achter gesloten deuren) informeren door de diverse deskundigen en neemt dan een besluit. Dit besluit wordt tijdens de persconferentie wereldkundig gemaakt waarna de genomen besluiten een paar dagen later van kracht worden.

Tegelijkertijd vast houden aan de roadmap (of hoe heet dat ding waar we niks mee doen ook alweer?), zodat iedereen van tevoren in kan schatten wat er staat te gebeuren.

Nu is de praktijk dat iedereen die toevallig in een adviserende club zit bij een voor die club tegenvallend resultaat (of als die persoon het zelf niet eens is met wat 'zijn' club voorstelt) 's avonds bij een talkshow zit om zijn of haar tegenstrijdige mening te geven. Heb het hier over de Gommers, Kuipers en OMT leden van deze wereld. Dit werkt enorm ondermijnend voor het draadvlak.

Verder krijg je de indruk dat het kabinet ook maar een beetje naar de 'dagkoersen' kijkt. Wat is toevallig het sentiment deze week (staan de media vol van de vraag om meer versoepelingen of angst voor besmetting?) en acteert men daarop. Alles wat in het weekend besproken wordt wordt vervolgens 'gelekt' om te peilen wat de reacties zijn.

Iedere belanghebbende weet dat inmiddels dus gaat hierop vol op het orgel (moet je de radio vanochtend maar eens horen), waarna er misschien toch nog iets wordt aangepast....

Een duidelijker en strakke regie zou dit allemaal voorkomen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• giantgiantus
MainframeX schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:40:
[...]

Na deze vaccinatie komt er wel weer een nieuwe variant en begint het hele circus opnieuw.
Het is vaak zo dat mensen moeite hebben om te beseffen dat dingen kunnen veranderen. In een recessie denken mensen dat het nooit meer goed komt met de economie en in goede tijden groeien de bomen tot in de eeuwigheid tot in de hemel.

Er zijn zoveel redenen waarom je uitspraak niet klopt. pandemieën zijn overwonnen, booster prikjes eens per jaar, algehele toegenomen weerstand tegen dergelijke virussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-10 19:48
Wees blij dat mensen júist in een park zitten, in plaats van binnen! Natuurlijk is het beter als iedereen zichzelf volledig afschermt, maar mensen zijn geen objecten, maar wezens die sociale interactie willen.

Het eerste jaar heb ik ook mijn sociale contacten geminimaliseerd, terwijl ik daarvoor een normaal sociaal leven had. Een tijdje geleden voelde ik me vrij rot door de hele situatie. Ik heb er ook voor gekozen om weer veel meer met mensen af te spreken (wel zo veel mogelijk buiten en ook niet met té veel mensen). Ik merk dat het erg veel goed gedaan heeft voor m'n mentale gesteldheid.

Corona voelt voor veel mensen nog steeds erg abstract en een ver-van-hun-bed-show. Vooral bij jongere mensen. De ernst is en voelt niet duidelijk genoeg voor mensen (want: het voelt abstract) en op een gegeven moment gaan mensen toch echt hun echt leven weer voorrang geven. Zo gek is dat niet.

Edit: bovendien, met alle bangmakerij van vanuit de media over mutaties en andere horror verhalen dat corona nog lang niet over is: dit is juist een reden voor mensen om hun leven nu weer op te pakken. Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat al deze 'bangmakerij' onzin is.

[ Voor 13% gewijzigd door Fuujii op 12-04-2021 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
autje schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:20:
[...]

Je lijkt te suggereren dat ziekenhuizen geen winst maken, maar dat lijkt me toch een foute voorstelling van zaken. Wellicht niet op papier, maar via stichtingen en dochterbedrijven wordt er gewoon winst uitgekeerd in Nederland. Weg daarmee.
Maak het dan eens concreet en streep dat weg en stop het in IC-capaciteit, hoeveel plekken levert dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
MainframeX schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:40:
[...]

Is niet gezegd, maar de andere kant is ook niet gezegd.
Niemand kan nu zeggen hoe het zich ontwikkeld, maar met de huidige technologie is er de mogelijkheid om snel de vaccinaties aan te passen, maar de grondstoffen en productie capaciteit laten de levering niet snel genoeg toe.

Er zijn meerdere scenario's te bedenken hoe het zich kan ontwikkelen en sommige zijn positief en sommige wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:11:
Daarom hebben we nu zo weinig IC bedden
De hele IC/winst discussie ontstaat met deze opmerking. Je haalt volgens mij twee dingen door elkaar:
- benodigde IC capaciteit in 2019 en daarvoor
- de IC capaciteit in het kader van de crisis.

Met de opmerking: ‘zo weinig’ impliceer je volgens mij dat we ‘weinig’ IC bedden hebben en dat er dus een beter aantal is om de huidige vraagstukken op te lossen.

Klopt die aanname?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:54

Mfpower

In dubio

[...]

Het probleem is dat de regels vanaf de stijging van de besmettingen veel te soft zijn geweest. Als de boel nu een aantal weken écht dicht gegaan zou zijn was er nu net als vorig jaar wel eea mogelijk. Ipv daarvan werkt iedereen om me heen gewoon weer op kantoor (geen controle). Zijn de scholen PO open met amper mitigerende maatregelen (en bijna iedereen die ik ken die nu besmet is geraakt is dat geworden door zijn of haar kinderen). Allemaal zaken waar de overheid invloed op kan hebben. In plaats daarvan krijgen we een Shotgun regel, de avondklok waarvan amper bekend is hoe goed die werkt maar wel de welwillenden pakt.

Mijn draagvlak voor de huidige maatregelen is ook weg en daarnaast ben Ik nog steeds voor strengere maatregelen. Maar ik ga ze niet in m’n eentje doen. Who cares wat ik doe? De een na de ander gaat om op de basisschool van mijn kinderen. Long COVID spiket in m’n omgeving van onze basisschool. En dan mag ik maar 1 persoon zien terwijl de sluizen elders open staan? Buiten zijn amper besmettingen maar daar mag niets? Niemand snapt het meer. En daarom geef ik ook maar m’n eigen interpretatie aan de regels. Voor mezelf zo veilig mogelijk.

Zerocovid of ieder voor zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

begintmeta schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:44:
[...]

Maak het dan eens concreet en streep dat weg en stop het in IC-capaciteit, hoeveel plekken levert dat op?
En vooral: hoeveel tijd win je met die extra plekken?
Stel dat we ipv het huidige aantal bedden, wel twee keer zoveel capaciteit hadden. Hoeveel langer kun je dan zonder maatregel?

Twee weken? Een maand? Is dat het waard om jarenlang minder geld te kunnen besteden aan andere essentiële zaken?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Number10 schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:45:
[...]

De hele IC/winst discussie ontstaat met deze opmerking. Je haalt volgens mij twee dingen door elkaar:

Met de opmerking: ‘zo weinig’ impliceer je volgens mij dat we ‘weinig’ IC bedden hebben en dat er dus een beter aantal is om de huidige vraagstukken op te lossen.

Klopt die aanname?
Het antwoord daarop is natuurlijk volmondig 'nee'. Het geeft je iets extra buffer en dus tijd, maar uiteindelijk raken in een pandemie ook die bedden vol. Meer bedden is niet per se de oplossing voor een crisis als deze, zorgen dat het virus zich niet kan verspreiden is de oplossing op korte termijn, vaccineren op lange termijn.

Ik ging dan inderdaad ook vooral op de opmerking in vanwege het feit dat we er zelf voor kiezen om 'zo weinig' bedden te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Jeroenneman schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:48:
[...]

En vooral: hoeveel tijd win je met die extra plekken?
Stel dat we ipv het huidige aantal bedden, wel twee keer zoveel capaciteit hadden. Hoeveel langer kun je dan zonder maatregel?

Twee weken? Een maand? Is dat het waard om jarenlang minder geld te kunnen besteden aan andere essentiële zaken?
Goede opmerking.

(Veel) meer ic-bedden had voor het huidige beleid geen enkel verschil gemaakt. We hadden wellicht meer ouderen die nu in verpleeghuizen zijn gestorven op de ic kunnen leggen, maar de maatregelen waren absoluut hetzelfde geweest.

Het aantal besmettingen groeit immers exponentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Wat ik me nu afvraag is wat je dan niet buiten mag @Mfpower? Ik ben in mijn vrije tijd enorm veel buiten. Ik sport, soms alleen, soms met een vriend. Ik fiets en wandel in het land en heb weer prachtige plekken ontdekt. Refereer je dan alleen aan georganiseerd vertier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:52:
Wat ik me nu afvraag is wat je dan niet buiten mag @Mfpower? Ik ben in mijn vrije tijd enorm veel buiten. Ik sport, soms alleen, soms met een vriend. Ik fiets en wandel in het land en heb weer prachtige plekken ontdekt. Refereer je dan alleen aan georganiseerd vertier?
Ik refereer naar het feit dat natuurgebieden worden afgesloten omdat ze te druk zouden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Die is er gewoon. Maar er wordt niet naar gehandeld. Het is een bestuurlijk vraagstuk die deels wordt bewerkstelligd door een ‘afspraak’ te maken met ‘iedereen’.

Heel goed, mensen moeten zich aan de afspraken houden, maar blijkbaar lukt dat onvoldoende met de afspraak alleen. I.p.v. versoepelingen in februari had er doorgezet moeten worden, bijvoorbeeld met betere ondersteuning voor quarantaine om maar iets te noemen.

Dat geldt nu dus ook. De ICs zijn nog voller dan ze al waren.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Belgie heeft meer IC plekken en veel meer doden. Misschien is daar wel een relatie ?

Even bot gesteld:
-Westerse burgers zijn alleen uit eigenbelang gemotiveerd hun gedrag te veranderen
-Westerse regeringen hebben geen middelen gedrag af te dwingen
-Buiten de direkte familie zijn duizenden doden niet een factor in dat gedrag
-Volle ziekenhuizen zijn wel een bedreiging voor iedere burger omdat ze de beste zorg willen als ze van de trap vallen
-Pas als de ziekenhuizen vol zijn komt er een aanpassing in gedrag
-Door de vertraging zullen de opnames nog een tijdje stijgen na die aanpassing

Met 5 keer zoveel capaciteit ligt het punt dat de grens in zicht komt veel later en gaan er dus 5 keer zoveel mensen dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:41
Number10 schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:45:
[...]

Klopt die aanname?
Tja, de rekensom is niet zo heel moeilijk. Een IC bed kost zo'n 2500 euro per dag. Wil je echt verschil maken in een crisis als dit moet je minstens een verviervoudiging van het aantal bedden hebben. Dus dan komen er zo'n 3000 bij. Dus voor zo'n 3 miljard per jaar koop je wat extra zekerheid. Zekerheid die je zelden nodig zult hebben en welke nog steeds niet voldoende is om zonder maatregelen een huidige crisis door te komen.

Dus vind je het slim om 3 miljard per jaar kwijt te zijn aan de zorg, waarbij je ook moet bedenken dat je dan een paar duizend man hebt die jaren niets doet en pas als er een crisis is echt werk heeft. Dus of het haalbaar is, is al een grote vraag.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Mfpower schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:52:
[...]

Ik refereer naar het feit dat natuurgebieden worden afgesloten omdat ze te druk zouden zijn.
Amper meegemaakt. En naast dat gebied waar het te druk is zijn er zat gebieden waar het niet druk is. Je argument klinkt beetje als gelegenheidsargument. Zelfs de mooiste weekenden vorig jaar was er nog zat natuur waar het helemaal niet druk was (en voor je vraagt. Ik woon in Amsterdam, ook daar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
autje schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:42:
Ten eerste heeft men geroepen dat er 'mogelijk' versoepelingen zouden komen als de cijfers het zouden toelaten. Er zijn geen beloftes gedaan.
Die disclaimer heb ik geen actieve herinnering aan... ;)
Maar zonder dollen, wat verwacht men bij zo'n aankondiging?

Dat Nederland massaal de dagelijkse cijfers volgt, trends analyseert, stichting nice rapportages uitpluist, etc?Men gaat plannen maken, weeronline bekijken, voorpret in appgroepen over tot laat op dat terras zonder avondklok.

Communicatie en verwachtingsmanagement is zo belangrijk, zelf het goede voorbeeld geven en spreken met een mond essentieel. Op al die vlakken faalt de overheid: of het nu de bruiloft van Grapperhaus is, de verkiezingsfeestjes met 10 man, de frictie tussen ziekenhuizen en burgemeesters, een avondklok die er 'echt als eerste af gaat', ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:54:
[...]

Amper meegemaakt. En naast dat gebied waar het te druk is zijn er zat gebieden waar het niet druk is. Je argument klinkt beetje als gelegenheidsargument. Zelfs de mooiste weekenden vorig jaar was er nog zat natuur waar het helemaal niet druk was (en voor je vraagt. Ik woon in Amsterdam, ook daar).
Hier niet. Hier werden de parkeerplaatsen gewoon afgesloten en de toegang ontzegt ondanks enorm natuurgebied (Veluwezoom).

Maar iets dergelijk kun je ook zeggen van bijvoorbeeld dierentuinen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mfpower op 12-04-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:14
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:38:
[...]

Dat doen de meeste mensen al een jaar lang. Als je zelfs al bent uitgekeken op boeken, films en series komen de muren wel op je af op een gegeven moment. We hebben nu nog het voor en nadeel dat het weer redelijk saai is, maar als het nu al weken mooi weer was geweest ontkom je er niet aan dat mensen met elkaar gaan afspreken in de buitenlucht. Ik woon in een studentenstad en de laatste weken is er weer meer lawaai op straat en je leest overal berichten van feestjes die doorgaan en mensen die helemaal aan de drank en drugs gaan en ook voor mijn rondje van 22:00 uur zie je gewoon veel beweging bij sommige studentenhuizen. In mijn omgeving hoor ik ook steeds meer mensen regels breken en ze spreken gewoon vroeger in de avond af met meer mensen. Het is niet dat je na 22:00 uur ineens 10x meer besmettelijker bent dan om 20:00 uur.

Het is een wedstrijdje om de regels heen bedenken geworden. Winkels controleren niet strak de gemaakte winkelafspraken, horeca kan je lopend van restaurant naar restaurant doen en in het OV staan we met zijn allen weer dicht op elkaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Deezers op 12-04-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
hoevenpe schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:55:
[...]

Dat Nederland massaal de dagelijkse cijfers volgt, trends analyseert, stichting nice rapportages uitpluist, etc?Men gaat plannen maken, weeronline bekijken, voorpret in appgroepen over tot laat op dat terras zonder avondklok.

Communicatie en verwachtingsmanagement is zo belangrijk, zelf het goede voorbeeld geven en spreken met een mond essentieel. Op al die vlakken faalt de overheid: of het nu de bruiloft van Grapperhaus is, de verkiezingsfeestjes met 10 man, de frictie tussen ziekenhuizen en de burgemeesters, een avondklok die er 'echt als eerste af gaat', ...
Een week geleden leek het de goede kant op te gaan. Helaas heeft dit zich niet doorgezet waardoor de verwachting bijgesteld moet worden dat ziekenhuizen het rustiger zouden moeten krijgen over een week of 2.

Daarom zouden de versoepelingen niet gekoppeld moeten worden aan een datum maar een indicatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Mfpower schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:52:
[...]

Als je ziet wanneer die worden afgesloten kun je niet anders zeggen dan dat ze ook echt te druk zijn. Maar normaal gesproken knu je prima op dat soort plekken terecht. Alleen bij mooi weer in het weekend gaan er simpelweg teveel mensen heen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
autje schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:50:
Ik ging dan inderdaad ook vooral op de opmerking in vanwege het feit dat we er zelf voor kiezen om 'zo weinig' bedden te hebben.
Capaciteit voor niet-exponentiëel groeiende problemen (2019 en daarvoor en dus de uitgestelde zorg) is een hele andere discussie dan capaciteit voor een exponentiëel groeiend probleem.

Met het laatste koop je wat extra tijd, die afhangt van de Rt en dus de verdubbelingstijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:54:
[...]

Makkelijk praten als je een auto hebt en buiten de stad woont. Maar veel mensen in bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht hebben die 'luxe' niet (ja, ik zie dat je zelf in Amsterdam woont ;) ). Ja natuurlijk kan je fietsen, maar als daar gelijk een uur bijkomt, dan is de spontaniteit toch gelijk een stuk minder. Egocentrisch? Misschien. Logisch? Ja?

Dit gecombineerd met bijna niks kunnen/mogen en zwabberend beleid (politici waarbij regels schijnbaar niet gelden) na een jaar, denken misschien inderdaad: je zoekt het maar uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Fuujii op 12-04-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:57:
[...]

Als je ziet wanneer die worden afgesloten kun je niet anders zeggen dan dat ze ook echt te druk zijn. Maar normaal gesproken knu je prima op dat soort plekken terecht. Alleen bij mooi weer in het weekend gaan er simpelweg teveel mensen heen.
Dat valt echt mee! Weet je hoe groot de Veluwezoom is! Buiten de overvolle parkeerplaatsen kom je na 10m niemand meer tegen. Toch moest het dicht. En ook op de parkeerplaatsen was het toch echt niet zo dat je geen afstand kon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Deezers schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:55:
[...]

Dat doen de meeste mensen al een jaar lang. Als je zelfs al bent uitgekeken op boeken, films en series komen de muren wel op je af op een gegeven moment. We hebben nu nog het voor en nadeel dat het weer redelijk saai is, maar als het nu al weken mooi weer was geweest ontkom je er niet aan dat mensen met elkaar gaan afspreken in de buitenlucht. Ik woon in een studentenstad en de laatste weken is er weer meer lawaai op straat en je leest overal berichten van feestjes die doorgaan en mensen die helemaal aan de drank en drugs gaan en ook voor mijn rondje van 22:00 uur zie je gewoon veel beweging bij sommige studentenhuizen. In mijn omgeving hoor ik ook steeds meer mensen regels breken en ze spreken gewoon vroeger in de avond af met meer mensen. Het is niet dat je na 22:00 uur ineens 10x meer besmettelijker bent dan om 20:00 uur.

Het is een wedstrijdje om de regels heen bedenken geworden. Winkels controleren niet straks de gemaakte winkelafspraken, horeca kan je lopend van restaurant naar restaurant doen en in het OV staan we met zijn allen weer dicht op elkaar.
Ja en het is teveel gevraagd om het nog even vol te houden? Vanaf half mei is de kwetsbare groep gevaccineerd. Dan spreken we over nog een paar weekjes. Treurig allemaal zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Number10 schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:57:
[...]

Capaciteit voor niet-exponentiëel groeiende problemen (2019 en daarvoor en dus de uitgestelde zorg) is een hele andere discussie dan capaciteit voor een exponentiëel groeiend probleem.

Met het laatste koop je wat extra tijd, die afhangt van de Rt en dus de verdubbelingstijden.
Ja, het ging mij meer om de discussie of zorg winstgevend mag zijn of niet, en als je vindt dat dat wel zo is, dan moet je niet zeuren dat er 'zo weinig' bedden zijn. Want dat is een logisch gevolg van winstgevend willen zijn.

Maar dat is eigenlijk een discussie voor een ander topic, dus kunnen we dat hier beter achterwege laten. Dit is een topic over wortels, geloof ik ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Fuujii schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:58:
[...]

Makkelijk praten als je een auto hebt en buiten de stad woont. Maar veel mensen in bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht hebben die 'luxe' niet. Ja natuurlijk kan je fietsen, maar als daar gelijk een uur bijkomt, dan is de spontaniteit toch gelijk een stuk minder. Egocentrisch? Misschien. Logisch? Ja?

Dit gecombineerd met bijna niks kunnen/mogen en zwabberend beleid (politici waarbij regels schijnbaar niet gelden) na een jaar, denken misschien inderdaad: je zoekt het maar uit.
Ik woon in Amsterdam. Ipv met z’n allen het Vondelpark zouden mensen ook naar andere plekjes kunnen gaan. Zijn zoveel parkjes en dijkjes in de stad waar het prima rustig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:59:
Dan spreken we over nog een paar weekjes. Treurig allemaal zeg.
Niet flauw bedoeld, maar hoe lang horen we al dat het 'nog maar een paar weekjes' is?

Over een paar weken is nog maar een relatief klein deel van Nederland gevaccineerd. Voordat rond de 70% ingeënt is waarmee we daadwerkelijke groepsimmuniteit bereiken is het juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:14
[...]

Ja en het is teveel gevraagd om het nog even vol te houden? Vanaf half mei is de kwetsbare groep gevaccineerd. Dan spreken we over nog een paar weekjes. Treurig allemaal zeg.
Alleen gelooft niemand dat meer als er dag in dag uit berichten verschijnen over vertraagde leveringen, fouten tijdens het vaccineren en de GGD's die nog steeds het testen niet onder controle hebben. En ondertussen hoor je juist heel hard dat Engeland vandaag weer veel versoepelt. Dan duurt een maandje uitzingen nog best lang want niemand denkt dat het ook echt een maandje is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Fuujii schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:58:
[...]

Makkelijk praten als je een auto hebt en buiten de stad woont. Maar veel mensen in bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht hebben die 'luxe' niet. Ja natuurlijk kan je fietsen, maar als daar gelijk een uur bijkomt, dan is de spontaniteit toch gelijk een stuk minder. Egocentrisch? Misschien. Logisch? Ja?

Met de fiets zit je 100% zeker binnen 30 minuten in de polder en ja, dat is ook "natuur". Dus ik snap die noodzaak niet dat je naar een natuurgebied wil waar iedereen naar toe wilt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:44
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:00:
[...]

Ik woon in Amsterdam. Ipv met z’n allen het Vondelpark zouden mensen ook naar andere plekjes kunnen gaan. Zijn zoveel parkjes en dijkjes in de stad waar het prima rustig is.
Psssst, het is juist de drukte waar die mensen behoefte aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
autje schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:00:
[...]

Ja, het ging mij meer om de discussie of zorg winstgevend mag zijn of niet, en als je vindt dat dat wel zo is, dan moet je niet zeuren dat er 'zo weinig' bedden zijn. Want dat is een logisch gevolg van winstgevend willen zijn.

Maar dat is eigenlijk een discussie voor een ander topic, dus kunnen we dat hier beter achterwege laten. Dit is een topic over wortels, geloof ik ;).
Stukje over winst en bedden is totaal onterecht. Hoeveelheid bedden heeft echt niks met winst te maken in waarom dit naar beneden is geschaald afgelopen jaren.

Je snapt als dat niet gebeurd was dat de zorgpremie van iedereen inmiddels ook wel verdubbeld was he? Sta je dan nog steeds achter je statement dat we die bedden niet hadden moeten verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Een ander probleem van de maatregelen is dat er op een paard gewed wordt: de vaccins. Als het tegenvalt duurt het langer (zie debacle az) en daarnaast hoeft er maar een vaccin resistente variant op te duiken en daar gaan we weer... eigenlijk moeten voor een optimale vaccin strategie de besmettingen zo laag mogelijk zijn juist om mutaties te voorkomen. Maar ja in het grootste (arme) deel van de wereld wordt nog helemaal niet genoeg gevaccineerd en zijn er amper maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
hoevenpe schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:01:
[...]

Niet flauw bedoeld, maar hoe lang horen we nou al dat het 'nog maar een paar weekjes' is?

Over een paar weken is nog maar een relatief klein deel van Nederland gevaccineerd. Voordat rond de 70% ingeënt is waarmee we daadwerkelijke groepsimmuniteit bereiken is het juli.
Maar kijk dan naar de cijfers. Rond half mei is 60+ en kwetsbaar Nederland ingeënt. Ook in andere landen (Israël en UK) zag je vanaf dat moment duidelijke verbetering. Daar heb je de 70% niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
BarôZZa schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:01:
[...]

Psssst, het is juist de drukte waar die mensen behoefte aan hebben.
Snap ik. Dus gelegenheidsargument dat je in Adam geen rustige plek kan vinden. Das beetje mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Standeman schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:01:
[...]

Met de fiets zit je 100% zeker binnen 30 minuten in de polder en ja, dat is ook "natuur". Dus ik snap die noodzaak niet dat je naar een natuurgebied wil waar iedereen naar toe wilt.
En wat als alle vrienden verspreid over de stad wonen? Dat is inderdaad even heel zwart-wit en in problemen denken. Mensen hebben gewoon behoefte om met vrienden in een park te zitten. Met een biertje, muziek omringd door andere mensen (zoals BarôZZa ook al aangaf). Een sociale situatie. Niet met z'n tweetjes tussen de koeien, in de polder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Fuujii schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:06:
[...]

En wat als alle vrienden verspreid over de stad wonen? Dat is inderdaad even heel zwart-wit en in problemen denken. Mensen hebben gewoon behoefte om met vrienden in een park te zitten. Met een biertje, muziek omringd door andere mensen (zoals BarôZZa ook al aangaf). Een sociale situatie. Niet met z'n tweetjes tussen de koeien, in de polder.
Maar daar ging het niet over. Het ging om de gesloten natuurgebieden waar MfPower last van had.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
Fuujii schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:06:
[...]

Prima. Maar wees dan ook eerlijk en zeg gewoon ik heb schijt aan de maatregelen en de schijt aan de gevolgen van mijn gedrag (meer zieken en doden). In plaats van te komen met gelegeheidsargumentjes dat je stukje moet fietsen voor rust of dat er überhaupt geen rust te vinden is in en rond de grote stad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:02:
Maar kijk dan naar de cijfers. Rond half mei is 60+ en kwetsbaar Nederland ingeënt. Ook in andere landen (Israël en UK) zag je vanaf dat moment duidelijke verbetering. Daar heb je de 70% niet voor nodig.
Dan moet wel alles goed gaan met vaccineren, geen leveringsproblemen en/of AZ drama's. Zelfs in dat scenario heb je het over half mei voordat deze mensen ingeënt zijn, nog een paar weken extra om de vaccinaties effectief te laten zijn en het is juni. Dat is niet 'nog een paar weekjes', door het zo te brengen doe je precies hetzelfde wat de overheid doet: onhaalbare verwachtingen want 'een paar weekjes' is eind april.

Het beste wat men kan doen is eerlijk zijn: het wordt begin juli, wen er maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:54:
Met 5 keer zoveel capaciteit ligt het punt dat de grens in zicht komt veel later en gaan er dus 5 keer zoveel mensen dood.
Hier is niks bots aan, maar gewoon de harde werkelijkheid. Dit is een logische consequentie van sturen op zorgcapaciteit tijdens deze crisis.

R0 is het basisreproductiegetal zonder maatregelen. Met maatregelen (1.5m, handen wassen etc.) kan de R0 omlaag en dat lukt wel of niet goed.

- Bij R=1 is er geen groei, maar een stabiel evenwicht
- Bij R>1 is er exponentiële groei en dus overbezetting na verloop van tijd
- Bij R<1 is er exponentiële krimp die ‘eindigt’ bij nul opnames

Stel je neemt maatregelen die zorgen voor R=1. Dat betekent:
- 800 mensen op de IC ‘blijven’ 800 mensen
- 500 mensen op de IC ‘blijven’ 500 mensen
- 100 mensen op de IC ‘blijven’ 100 mensen

Maar het betekent ook:
- 10 mensen besmetten 10 mensen
- 100 mensen besmetten 100 mensen
- 160.000 mensen besmetten 160.000 mensen

Dus wat ik hier al maanden roep: er is geen enkel nut om te sturen op niet overbelaste zorg of 160.000 besmette mensen, want de maatregelen die nodig zijn om R=1 te halen zijn precies hetzelfde bij 10, 100 of 1000 besmette mensen in Nederland. Maar streven naar lage aantallen kost véél minder geld en moeite.

Dus waarom doet de overheid dat dan wel? Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
hoevenpe schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:11:
[...]

Dan moet wel alles goed gaan met vaccineren, geen leveringsproblemen en/of AZ drama's. Zelfs in dat scenario heb je het over half mei voordat deze mensen ingeënt zijn, nog een paar weken extra om de vaccinaties effectief te laten zijn en het is al juni. Dat is niet 'nog een paar weekjes', door het zo te brengen doe je precies hetzelfde wat de overheid doet: onhaalbare verwachtingen want 'een paar weekjes' is eind april.

Het beste wat men kan doen is eerlijk zijn: het wordt begin juli, wen er maar aan.
Kijk eens goed naar de cijfers. Dan zie je dat je voor half mei eigenlijk amper AZ nodig hebt en dat dit prima lukt met pfeizer en moderna.

Ik ben het geheel met je eens dat we eerlijk en realistisch moeten communiceren. Maar denk dat half mei aan die twee voorwaarden voldoet. Mocht er inderdaad gerede twijfel zijn of half mei realistisch is zou ik inderdaad ook zeggen communiceer dat dan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:09:
[...]

Ik heb mijn twijfels bij de hoeveelheden, als dit 300 mensen in een week zijn dan zie je dat niet terug in de cijfers, maar je hebt zeker een valide punt. Dankzij de sneltesten voor evenementen vinden we meer mensen, dat lijkt mij evident.

Op korte termijn zou je dat in de cijfers terug kunnen zien (als het er meer dan 300 zijn, ik heb werkelijk geen idee van de aantallen) maar op de lange termijn levert ons dat wel een leuk voordeel op. We onderscheppen meer besmettingen die we anders niet zouden vinden, een groot deel van deze mensen (zo'n 75% volgens mijn laatste informatie) zal in quarantaine gaan en dus bijdragen aan minder verspreiding.
Nee, het sneltesten in deze opzet zal niet effectief bijdragen aan minder verspreiding.
Conclusion
Large-scale repeated testing has little impact on the reproduction
number unless it is done every other day, combined with a high level of
compliance to isolation for those who tested positive.
Pagina 62

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:15:
[...]

Kijk eens goed naar de cijfers. Dan zie je dat je voor half mei eigenlijk amper AZ nodig hebt en dat dit prima lukt met pfeizer en moderna.

Ik ben het geheel met je eens dat we eerlijk en realistisch moeten communiceren. Maar denk dat half mei aan die twee voorwaarden voldoet. Mocht er inderdaad gerede twijfel zijn of half mei realistisch is zou ik inderdaad ook zeggen communiceer dat dan inderdaad.
Het hangt alleen niet af van de beschikbaarheid van de vaccins. Op andere plekken op het net lees ik genoeg verhalen (dus niet perse de MSM, maar echte ervaringen) over hoe stroperig het gaat als het gaat om het maken van afspraken bij de GGD. Als ze dat nu al niet aankunnen (of moeizaam gaat) vrees ik voor het moment dat het echt storm moet gaan lopen.

Ik hoop met je mee hoor maar ik ben sceptisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

hoevenpe schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:55:
[...]

Communicatie en verwachtingsmanagement is zo belangrijk, zelf het goede voorbeeld geven en spreken met een mond essentieel. Op al die vlakken faalt de overheid: of het nu de bruiloft van Grapperhaus is, de verkiezingsfeestjes met 10 man, de frictie tussen ziekenhuizen en burgemeesters, een avondklok die er 'echt als eerste af gaat', ...
Dat ligt ook een beetje aan de burger zelf. Hier in de app groepen was de tendens vooral grapjes, memes en "eerst zien dan geloven". En dat blijkt helemaal te kloppen. Mensen die nu schrijven over "dode mussen' hebben zichzelf lekker gemaakt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:17

Dennis1812

Amateur prutser

RodeStabilo schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:18:
[...]

Het hangt alleen niet af van de beschikbaarheid van de vaccins. Op andere plekken op het net lees ik genoeg verhalen (dus niet perse de MSM, maar echte ervaringen) over hoe stroperig het gaat als het gaat om het maken van afspraken bij de GGD. Als ze dat nu al niet aankunnen (of moeizaam gaat) vrees ik voor het moment dat het echt storm moet gaan lopen.

Maar de verhalen van de tienduizenden soepele afspraken hoor je niet.
Mijn afspraken en die van mijn vrouw gingen prima.
Je hoort alleen de verhalen waar het niet 100% ging natuurlijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
(jarig!)
RodeStabilo schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:18:
[...]

En dat is dus een vraagstuk waarvoor ze automatisering wél effectief in kunnen zetten, in tegenstelling tot tracing- en toegangsapps.

Maar dat betekent ook dat ze die automatisering als tool moeten gebruiken om de afspraken effectief in te plannen, en niet denken dat het uitrollen van een ICT-project ineens ervoor zorgt dat alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Number10 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:14:
[...]

Dus waarom doet de overheid dat dan wel? Wie het weet mag het zeggen.
Alsof de overheid iets anders kan. Zorgcijfers zijn de enige goede data en de enige werkende druk op de bevolking. Alles anders is vrijheid blijheid plus een ziekte met verspreiding ook zonder symptomen. Maar genoeg die ook met symptomen nog er op uit gaan want zij weten zelf het beste wat ze hebben en als ze 20 mensen aansteken kan dat toch nooit bewezen worden met consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:01:
[...]

Niet flauw bedoeld, maar hoe lang horen we al dat het 'nog maar een paar weekjes' is?

Ik denk wel langer, maar ruim voor die tijd kunnen er al versoepelingen plaatsvinden, natuurlijk.
Uiteindelijk gaat het om de druk op de zorg, en die zal het meeste afnemen als de groep 50-75 ingeënt wordt, waar we nu mee (eindelijk) mee zijn begonnen.

Ook is het niet zwart-wit, alles hoeft niet in één klap open, het kan geleidelijk aan.

Over zwart-wit gesproken: Wat ik mis in de terrasdiscissie is het alcoholvrije terras.
Het is of terrassen open of terrassen dicht.

Volgens mij zou het qua besmetbaarheid op terrassen (lees: naleving van regels) een hoop schelen of er wel of geen alcohol geschonken wordt.
En denk ik, wat dat betreft, dat we prima over paar weken misschien alcoholvrije terrassen kunnen openen, eerder dan normale terrassen.

Horeca blij, mensen blij, OMT blij.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:17

Dennis1812

Amateur prutser

anandus schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:22:
[...]
Ik denk wel langer, maar ruim voor die tijd kunnen er al versoepelingen plaatsvinden, natuurlijk.
Uiteindelijk gaat het om de druk op de zorg, en die zal het meeste afnemen als de groep 50-75 ingeënt wordt, waar we nu mee (eindelijk) mee zijn begonnen.

Ook is het niet zwart-wit, alles hoeft niet in één klap open, het kan geleidelijk aan.

Over zwart-wit gesproken: Wat ik mis in de terrasdiscissie is het alcoholvrije terras.

Volgens mij zou het qua besmetbaarheid op terrassen (lees: naleving van regels) een hoop schelen of er wel of geen alcohol geschonken wordt.
En denk ik, wat dat betreft, dat we prima over paar weken misschien alcoholvrije terrassen kunnen openen, eerder dan normale terrassen.
Is maar de vraag of de KHN daar genoegen mee neemt.
Geen idee naar de precieze cijfers maar ik verwacht dat alcohol een zeer groot deel uitmaakt van de omzet op een gemiddeld terras.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:20:
[...]

Maar de verhalen van de tienduizenden soepele afspraken hoor je niet.
Mijn afspraken en die van mijn vrouw gingen prima.
Je hoort alleen de verhalen waar het niet 100% ging natuurlijk.
Uiteraard, bij m'n schoonouders ging het voor zover ik weet ook goed. daarom is het lastig filteren wat waar is of niet. Zelfde geldt voor foto's van lege vaccinatiehallen door medewerkers daar. Is dat een momentopname of wat? Maar ja, welke belangen zou zo iemand hebben om dat wereldkundig te maken? Ik kan ze 1-2-3 niet verzinnen.

Ik ben echt oprecht benieuwd of ze het aantal wekelijkse prikken kunnen opschalen conform de uitspraken van HdJ.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 12-04-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Dennis1812 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:23:
[...]

Is maar de vraag of de KHN daar genoegen mee neemt.
Geen idee naar de precieze cijfers maar ik verwacht dat alcohol een zeer groot deel uitmaakt van de omzet op een gemiddeld terras.
KHN zou wel iets minder grote mond mogen hebben. De overheid heeft zo veel gesteund dat zelfs horeca die zonder Corona al lang failliet was nog steeds bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
(jarig!)
[...]
Ik denk dat het vooral KHN is die tegen het alcoholvrije terras is, want de alcoholverkoop is wel waar de horeca zijn winsten mee maakt. Niet met die 2 colaatjes en een bakje koffie.

Binnen KHN spelen ook belangen van de toeleveranciers (brouwers) ook mee natuurlijk, die willen deze zomer ook hun batches met bier weg kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Mfpower schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:58:
[...]

Dat valt echt mee! Weet je hoe groot de Veluwezoom is! Buiten de overvolle parkeerplaatsen kom je na 10m niemand meer tegen. Toch moest het dicht. En ook op de parkeerplaatsen was het toch echt niet zo dat je geen afstand kon houden.
Ik ben langs verschillende parken gereden waarbij de parkeerplaatsen ramvol staan met allerlei groepjes mensen erbij. Dan zou je zeggen dat er in de parken zelf inderaad zat ruimte zou zijn, maar je ziet vooral groepjes van meerdere mensen rondlopen die duidelijk niet uit 1 gezin komen. En nu zal er vast wel eens iets uit voorzorg wat vroeger dan nodig worden afgesloten, maar over het algemeen is het duidelijk dat mensen de vrijheid verkeerd gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10 17:46
Ik blijf het frapant vinden dat de burgemeesters roepen dat de terassen echt open moeten. Ze geven aan dat er anders totaal geen handhaving meer mogelijk is...

Lijkt me dat je met dit soort woorden mensen alleen maar meer aanzet te gaan misgedragen "want zelfs de burgemeesters zijn het met mn gedrag eens"

Terassen open is verder wel leuk en aardig, maar wat doe je met de toeloop van de mensen daarnaar toe? Afstandhouden is dan echt een groot grapje in zulke situaties.

Oa kankeroperaties worden uitgesteld, maar laten we vooral mensen hun bierte laten kunnen drinken op een terras.... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:11:
[...]
Sterker, misschien moeten we doen wat in Spanje ook al is uitgesproken: het wordt deze zomer met de vakantie ook niet meer wat.

Is hard, maar wel duidelijk. Merk dat heel veel mensen tegen de vakantie aan zitten te hikken, maar als je realistisch naar de cijfers kijkt kun je niet anders dan concluderen dat de Costa's er dit jaar niet in zitten. Wellicht een vakantie in eigen land, maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Jeroenneman schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:19:
Dat ligt ook een beetje aan de burger zelf. Hier in de app groepen was de tendens vooral grapjes, memes en "eerst zien dan geloven". En dat blijkt helemaal te kloppen. Mensen die nu schrijven over "dode mussen' hebben zichzelf lekker gemaakt.
Heel herkenbaar, maar wie zijn er vooraf sceptisch?
Mensen die de overheid (nog) serieus nemen of mensen die allang zijn afgehaakt...

Men bereikt alleen maar meer wantrouwen, meer trek naar de politieke flanken. Als ik iets heb geleerd in mijn ICT werk is dat je de klant beter eenmalig een paar maanden vertraging kunt verkopen dan elke week opnieuw de deadline niet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Horeca blij, mensen blij, OMT blij.
Ik denk eerder dat het dan iets wordt als; Horeca klagen want ze kunnen niets verdienen, mensen klagen want ze kunnen niet eens een biertje drinken en OMT krijgt weer veel gezeik dus die worden ook niet echt vrolijk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Standeman schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:09:
[...]

Maar daar ging het niet over. Het ging om de gesloten natuurgebieden waar MfPower last van had.
Daar heb je gelijk in. My bad. ;)

Al voelt natuurgebieden sluiten ook contraproductief (mijns inziens wordt het draagvlak er niet beter door).
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:09:
[...]

Prima. Maar wees dan ook eerlijk en zeg gewoon ik heb schijt aan de maatregelen en de schijt aan de gevolgen van mijn gedrag (meer zieken en doden). In plaats van te komen met gelegeheidsargumentjes dat je stukje moet fietsen voor rust of dat er überhaupt geen rust te vinden is in en rond de grote stad.
Je hebt een punt, maar je schetst het wel veel té zwart-wit vind ik. Het is niet: je gaat met mensen buiten(!) in een park zitten, vervolgens gaan er mensen dood door corona. Nee, er is een *hele kleine* kans dat je corona krijgt of doorgeeft. Dat betekent niet dat je gelijk schijt hebt aan alle regels en corona ontkent. Dus je statement is veel te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:28:
[...]

Ik ben langs verschillende parken gereden waarbij de parkeerplaatsen ramvol staan met allerlei groepjes mensen erbij. Dan zou je zeggen dat er in de parken zelf inderaad zat ruimte zou zijn, maar je ziet vooral groepjes van meerdere mensen rondlopen die duidelijk niet uit 1 gezin komen. En nu zal er vast wel eens iets uit voorzorg wat vroeger dan nodig worden afgesloten, maar over het algemeen is het duidelijk dat mensen de vrijheid verkeerd gebruiken.
Dat is een ander probleem, dan moet je dáárop handhaven. Maar dat gebeurt niet, handhaven. Ja alleen de avondklok. Ik zie het hier gewoon in de stad ook gebeuren. Groepjes niet uit 1 huishouden maar boa/politie loopt er straal voorbij.

En dan nog kun je je afvragen hoe erg die groepjes buiten zijn nu dat Ierse onderzoek er is waaruit bleek dat bijna niemand buiten wordt geïnfecteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:29:
[...]

Heel herkenbaar, maar wie zijn er vooraf sceptisch?
Mensen die de overheid (nog) serieus nemen of mensen die allang zijn afgehaakt...
Of degene die wat verder kijken/lezen/nadenken en snappen dat versoepelingen hand in hand gaan met minder besmettingen/ziekenhuisbezetting. Als er dus gesproken gaat worden over versoepelingen en je ziet dat de besmettingen in de tussentijd juist weer omhoog gaan is de conclusie heel simpel. Maar veel mensen schijnen niet meer die simpele logica te kunnen volgen.
Men bereikt alleen maar meer wantrouwen, meer trek naar de politieke flanken. Als ik iets heb geleerd in mijn ICT werk is dat je de klant beter eenmalig een paar maanden vertraging kunt verkopen dan elke week opnieuw de deadline niet halen.
Dat klopt, handig is het niet, daar ben ik het helemaal mee eens :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-10 17:13
RodeStabilo schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:26:
[...]
Ik ben echt oprecht benieuwd of ze het aantal wekelijkse prikken kunnen opschalen conform de uitspraken van HdJ.
De enige drempel die ik daar zie, zou de beschikbaarheid van de toezichthoudende artsen en prikkers zijn. Volgens mij is er in ieder gemeente ondertussen een locatie opgetuigd, alleen nog niet overal in gebruik.

De GGD Rotterdam-Rijnmond heeft dat ik meen een week of 2 geleden toegelicht in het AD.
De essentie van het verhaal was dat er op zowel op een grote als een kleine priklocatie evenveel toezichthoudende artsen nodig zijn en de voorkeur daarom valt op het eerst openen van de grote locaties voordat men de kleinere locaties gaat openen.

Ik ben inderdaad benieuwd of er dan daadwerkelijk genoeg personeel is om al die locaties te bemannen. Vaccins maak ik me niet zo druk om, vanwege het feit dat die er of al moeten zijn of onderweg zijn alvorens er opgeschaald kan worden. De horrorverhalen van vrijwilligers stemmen me daar niet echt gerust in omdat de GGD's nogal star in de eisen richting de prikkers zaten. (omtrent beschikbaarheid e.d.) Maar misschien verdwijnt die starheid weer op het moment dat er meer locaties bemand moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 12-04-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Basekid schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:28:
Ik blijf het frapant vinden dat de burgemeesters roepen dat de terassen echt open moeten. Ze geven aan dat er anders totaal geen handhaving meer mogelijk is...

Lijkt me dat je met dit soort woorden mensen alleen maar meer aanzet te gaan misgedragen "want zelfs de burgemeesters zijn het met mn gedrag eens
That escalated quickly. Nu gaat een Amsterdamse ziekenhuisbestuurder zich er ook mee bemoeien. En nu?

OLVG-bestuurder steunt Halsema in oproep voor heropenen van terrassen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54
alexbl69 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:29:
[...]

Sterker, misschien moeten we doen wat in Spanje ook al is uitgesproken: het wordt deze zomer met de vakantie ook niet meer wat.

Is hard, maar wel duidelijk. Merk dat heel veel mensen tegen de vakantie aan zitten te hikken, maar als je realistisch naar de cijfers kijkt kun je niet anders dan concluderen dat de Costa's er dit jaar niet in zitten. Wellicht een vakantie in eigen land, maar dat is het dan ook wel.
Je bericht is van vorig jaar (10/04/2020) en de costa's waren uiteindelijk zo open als het maar kan. Daargelaten of dat een goed plan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
(jarig!)
Mfpower schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:32:
[...]

Dat is een ander probleem, dan moet je dáárop handhaven. Maar dat gebeurt niet, handhaven. Ja alleen de avondklok. Ik zie het hier gewoon in de stad ook gebeuren. Groepjes niet uit 1 huishouden maar boa/politie loopt er straal voorbij.
Als BOA's en politie al de andere kant uit kijken, moet je je dan niet gaan afvragen waar we in vredesnaam nog mee bezig zijn?

Of wordt de oplossing dan, die BOA's ontslaan en strenge dril-sergeanten aannemen die gewoon 'regels zijn regels!' als morele handleiding hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:26:
[...]

KHN zou wel iets minder grote mond mogen hebben. De overheid heeft zo veel gesteund dat zelfs horeca die zonder Corona al lang failliet was nog steeds bestaat.
De horeca krijgt voor zover ik weet een schadevergoeding, geen afkoopsom met bijbehorend zwijgcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Mfpower schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:32:
[...]

En dan nog kun je je afvragen hoe erg die groepjes buiten zijn nu dat Ierse onderzoek er is waaruit bleek dat bijna niemand buiten wordt geïnfecteerd
Oh, maar daar klaag ik net zo hard over. Ik vind het echt schandalig dat burgemeesters amper zorgen voor handhaving en zelfs openlijk gaan lopen roepen dat ze niet kunnen handhaven. Als ik op het werk zeg dat ik mijn belangrijkste taak niet kan doen wordt ik gelijk ontslagen. Ik hoef echt niet aan te komen met het verhaal dat de klant zijn eisen maar aan mijn ontwerp moet aanpassen 8)7

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Fuujii schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:30:
[...]

Daar heb je gelijk in. My bad. ;)

Al voelt natuurgebieden sluiten ook contraproductief (mijns inziens wordt het draagvlak er niet beter door).

[...]

Je hebt een punt, maar je schetst het wel veel té zwart-wit vind ik. Het is niet: je gaat met mensen buiten(!) in een park zitten, vervolgens gaan er mensen dood door corona. Nee, er is een *hele kleine* kans dat je corona krijgt of doorgeeft. Dat betekent niet dat je gelijk schijt hebt aan alle regels en corona ontkent. Dus je statement is veel te kort door de bocht.
Ik zeg dat het gedrag tot meer zieken en doden leidt. Dat lijkt me feitelijk gezien correct. Het graf vergroot het risico op krijgen of doorgeven van Corona en dat zorgt voor meer zieken en doden. Ik snap dat het een vervelende boodschap is maar zo zwart en wit is het helaas wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
RodeStabilo schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:34:
[...]

That escalated quickly. Nu gaat een Amsterdamse ziekenhuisbestuurder zich er ook mee bemoeien. En nu?

Nu gaan we toe naar overvolle terrassen EN overvolle parken. Dat zijn veelal 2 verschillende doelgroepen dus je trekt vooral meer mensen naar elkaar toe met open terrassen. De parken zullen echter net zo vol blijven. Dus het is vooral hopen dat de huidige stijging komt door pasen en dat we weer snel naar een daling toe gaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:22:
Alsof de overheid iets anders kan.
Dat wordt steeds moeilijker naarmate je langer wacht uiteraard. Die kans was er in maart in theorie, maar daarop aangrijpen was wellicht een stap te ver. Maar daarna zijn er nog vele kansen geweest:

https://ourworldindata.or...breaks=false&country=~NLD

Dus de stelling dat de overheid niets anders zou kunnen is aantoonbaar onjuist. De overheid kan wel iets anders, maar ze kiezen iets anders.
Zorgcijfers zijn de enige goede data
Als je als overheid niets anders verzamelt wellicht. Maar ik heb je volgens mij veel eerder al eens genoemd dat er ook rioolwatermonster bestaan, steekproeven mogelijk zijn of onderzoeken zoals in Lansingerland. En zo kun je nog wel verder nadenken over manieren om zicht te krijgen en te houden.
en de enige werkende druk op de bevolking
Dat is gezien de grafiek dus niet waar. En waarom moet het met ‘druk’? Je kunt mensen ook helpen en z.n. met ‘druk’ of regels een doel bereiken als helpen niet werkt.
Alles anders is vrijheid blijheid plus een ziekte met verspreiding ook zonder symptomen. Maar genoeg die ook met symptomen nog er op uit gaan want zij weten zelf het beste wat ze hebben en als ze 20 mensen aansteken kan dat toch nooit bewezen worden met consequenties.
Maar dat is wat leiderschap echt betekent: zorgen dat mensen je richting volgen, ook als dat moeilijk, tegennatuurlijk of niet in hun ‘eigen’ belang is.

Het bestaande overheidsbeleid benoemen als iets ‘onoverkomelijks’ is m.i. geen goede manier om het probleem kleiner te maken en een wezenlijk onderdeel van het voortbestaan van het probleem. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Maar ik heb tocht echt geen referendum voorbij zien komen waar we onze mening konden geven over het beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
cvs79 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:34:
[...]

Je bericht is van vorig jaar (10/04/2020) en de costa's waren uiteindelijk zo open als het maar kan. Daargelaten of dat een goed plan was.
Oeps :).

Meende dat ze het voor dit jaar ook al hadden gezegd... had gegoogled en de eerste hit gepakt. Even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:39:
Dus het is vooral hopen dat de huidige stijging komt door pasen en dat we weer snel naar een daling toe gaan.
Ajax wordt binnenkort kampioen.

Maak je borst maar vast nat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
RodeStabilo schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:41:
[...]

Dit dus. Maar dan wel klagen dat de regering niets versoepelt..... Ik vind hoe de regering het brengt ook niet altijd even slim, maar het blijkt wel weer dat er grote groepen mensen zijn die niet zelf na kunnen denken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-10 17:13
RodeStabilo schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:34:
[...]

Wel mooi dat iedereen vanuit hetzelfde werkveld een andere mening heeft ;( Kuipers en deze OLVG bestuurder open de terrassen, de Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuizen, en een viroloog van het UMC (A'dam) vooral niets versoepelen gezien de situatie in de ziekenhuizen...

Zitten er dan gewoon zulke verschillen in de bezetting van de ziekenhuizen over het hele land gezien? Kan het me haast niet voorstellen dat het EMC en het OLVG zo lekker ruim in de bezetting zitten. Ook wanneer ik LZ86 hier zo hoor.

Ik snap de gedachtegang wel zodat je wat meer kunt sturen op wat er in de buitenruimte gebeurd qua aantallen mensen, maar het lijkt dat het effect van meer bewegingen door mensen die anders thuis zouden blijven een beetje vergeten wordt. Het zijn natuurlijk niet alleen de mensen die nu al buiten zijn die dan op pad gaan, maar er komen natuurlijk ook nog eens duizenden mensen bij zodra ze weer naar het terras/horeca kunnen.

Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden volgens mij?
1. Toenemende druk op de beperkte buitenruimte;
2. Extra bewegingen door extra ruimte in de buitenruimte.
RodeStabilo schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:41:
[...]

en Vitesse wint de beker zondag. :+

Heb je zowel in Arnhem als in Amsterdam allemaal mensen die samenkomen om het feestend en dronken om het te kijken en daarna de straat op om te vieren. Daar valt over het algemeen toch niet echt tegenop te handhaven, omdat het niet aangemeld wordt en natuurlijk heel spontaan is qua locatie, dat zie je vaak ook met het opwachten van de spelersbus. (positief of negatief)

[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 12-04-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:45:
[...]

Dit dus. Maar dan wel klagen dat de regering niets versoepelt..... Ik vind hoe de regering het brengt ook niet altijd even slim, maar het blijkt wel weer dat er grote groepen mensen zijn die niet zelf na kunnen denken.
Nou ja, we weten natuurlijk niet wat er gaat gebeuren. Dat zal ook gedeeltelijk afhangen van wat Ajax en/of de gemeente besluit. Ik wil persoonlijk niet de dupe van een actie van voetbalsupporters worden (niet in de laatste plaats omdat ik niets met ajax heb)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
giantgiantus schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:36:
[...]

Ik zeg dat het gedrag tot meer zieken en doden leidt. Dat lijkt me feitelijk gezien correct. Het graf vergroot het risico op krijgen of doorgeven van Corona en dat zorgt voor meer zieken en doden. Ik snap dat het een vervelende boodschap is maar zo zwart en wit is het helaas wel.
Alles in het leven heeft risico en bepaalde gevolgen inderdaad. Zelfs een rondje buiten lopen of een vlucht naar het buitenland. De vraag is: is het risico aanvaardbaar? Dan kan je je met al je acties afvragen. Ja, óók met corona (met in het achterhoofd dat we in de grootste crisis zitten sinds WOII). Maar de kans op besmetting buiten is echt héél klein.

Vervolgens roepen: 'feitelijk gezien correct' is een ontzettende dooddoener en niet-constructief. Roep je dit tegen mensen in een park, dan wek je alleen maar irritatie op wat het draagvlak verder doet afbrokkelen.

Stel, je staat met 40 man binnen te feesten. Ja, dát is asociaal en neemt flink risico met zich mee. Dat vind ik echt totaal niet te vergelijken met in een park zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
(jarig!)
RodeStabilo schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:49:
[...]

Nou ja, we weten natuurlijk niet wat er gaat gebeuren. Dat zal ook gedeeltelijk afhangen van wat Ajax en/of de gemeente besluit. Ik wil persoonlijk niet de dupe van een actie van voetbalsupporters worden (niet in de laatste plaats omdat ik niets met ajax heb)
Ik ben bang dat dat sowieso wel gevolgen gaat hebben, want reken maar dat er vriendengroepjes bij elkaar thuis de wedstrijd gaan kijken met een paar kratten bier.

Pagina: 1 ... 65 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.