Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
KillerAce_NL schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:34:
[...]

Dus alleen omdat ik dat zeg draag ik bij aan verspreiding ? Wat een kolder!
Men mag wel eens ophouden met de blame-game.
Ter jouw informatie: ik zit werk al vanaf het begin thuis en zie alleen heel af en toe een kleine bubbel aan mensen.

Ja ik ben er klaar mee, eat sleep repeat al die tijd al, gaat mij niet in de koude kleren zitten.
Het werk is ook veel chaotischer en drukker, je krijgt nu overal info binnen:
telefoon
teams oproepen
teams chat
Email
Whatsapp
Godganse tijd meetings omdat je nou eenmaal niet meer bij elkaar in de buurt zit.
Daarbij wordt er steeds meer gerommeld aan service windows omdat men nu continue moet kunnen werken. Steeds minder tijd om kritieke zaken uit te voeren of het wordt helemaal vooruit geschoven, wat weer leidt tot incidenten.

Geen ouderwets "ouwehoeren" af en toe om stoom af te blazen, geen ommetjes met collega's.
Erg monotoon, er bestaat niets voor niets iets als cabin-fever. Daar lijkt het toch wel erg op. Ik ben echt toe aan iig buiten activiteiten en weer mensen buiten mijn bubbel zien.

Ja ik snap het dat er ook mensen zijn die hier niet zo'n moeite mee hebben of zelfs helemaal niet omdat ze al een beetje solo-figuren zijn. Ik trek dit niet lang meer gaat echt wel richting overspannen/burn-out.
Ik begrijp je wel en mijn post was ook helemaal niet naar jou persoonlijk gericht.
Maar afgaande op jouw reactie is er door de leiding van het bedrijf waar je werkt niet goed nagedacht over de structuur hoe mensen thuis zouden moeten gaan werken.
Er zit zo te zien hoegenaamd geen structuur in. Er worden geen afspraken gemaakt om op vaste tijden de mail te checken bijvoorbeeld (2 x per dag checken is meer dan voldoende). En waarom zou je niet, als je thuiswerkt, kunnen zeggen: "Hé jongens, ik ben even met wat belangrijks bezig, ik wens de komende 2 uur niet gestoord te worden".
En kaart bij de leiding aan dat sommige zaken niet vooruit geschoven kunnen worden.
Verder; leef gezond, eet gezond, zorg voor een rustige werkomgeving, ga om de paar uur een rondje lopen in de wijk waar je woont (ouwehoeren kan je ook met de buurvrouw die de hond uitlaat), maak wat vaker een afspraak (gewoon overdag) met iemand buiten jouw bubbel. Denk in mogelijkheden, niet in problemen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:56:
[...]
Ik begrijp je wel en mijn post was ook helemaal niet naar jou persoonlijk gericht.
Maar afgaande op jouw reactie is er door de leiding van het bedrijf waar je werkt niet goed nagedacht over de structuur hoe mensen thuis zouden moeten gaan werken.
Er zit zo te zien hoegenaamd geen structuur in. Er worden geen afspraken gemaakt om op vaste tijden de mail te checken bijvoorbeeld (2 x per dag checken is meer dan voldoende). En waarom zou je niet, als je thuiswerkt, kunnen zeggen: "Hé jongens, ik ben even met wat belangrijks bezig, ik wens de komende 2 uur niet gestoord te worden".
En kaart bij de leiding aan dat sommige zaken niet vooruit geschoven kunnen worden.
Verder; leef gezond, eet gezond, zorg voor een rustige werkomgeving, ga om de paar uur een rondje lopen in de wijk waar je woont (ouwehoeren kan je ook met de buurvrouw die de hond uitlaat), maak wat vaker een afspraak (gewoon overdag) met iemand buiten jouw bubbel. Denk in mogelijkheden, niet in problemen.
Heel veel mensen doen niet zo boeiend werk maar door de interactie met collega's houden ze het heel lang vol. Ik spreek uit eigen ervaring. Sociaal contact is de smeerolie van de werksituatie. Dat is nu al meer dan een jaar niet aan de orde. Dit fundamentele probleem is via een "praatje met de buurvrouw" of een online borrel (brrr) niet op te lossen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:52

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:29
Blijven een beetje hangen rond die sub 7,5/8k range. Ben benieuwd naar de reflectie van onze eigen Jaap van Dissel a.k.a @t_captain , die ik hoog heb zitten met zijn forward looking analyses

American Express vraagbaak

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Yaksa schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:56:
[...]

Het zou me niet verbazen als je manager bent. Dit is zo'n standaard praatje, besef je dat wel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Lang leve de uitstroom, want de instroom blijft zorgwekkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:44
KillerAce_NL schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:35:
[...]

Het zou me niet verbazen als je manager bent. Dit is zo'n standaard praatje, besef je dat wel ?
Het geklaag is ook redelijk standaard. Gewoon universeel menselijk gedrag. Sommige mensen zijn wat zwaarmoediger en andere weer wat positiever. Besef je dat wel?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
KillerAce_NL schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:35:
[...]

Iedereen is manager van zijn eigen leven en hoe hij/zij dat inricht, inclusief de werksituatie. Een keer (terecht) nee zeggen tegen je baas zou niet tot vreemde reacties mogen leiden. Wanneer dat wel zo is dan zou je je moeten afvragen of je niet te goed bent voor je werkgever. Thuis werken vereist gewoon (ook ARBO-technisch) gezien dat je werkplek aan bepaalde standaarden voldoet. En ook thuis zou je gewoon een kwartier per 2 uur van je werkplek weg moeten lopen om koffie (of iets anders) te gaan drinken. Plus een keer een uur korter op een dag werken (omdat je een afspraak met een vriend gemaakt hebt) zou ook geen probleem moeten zijn, dat haal je een andere dag wel een keer in.

En nee, ik ben geen manager, nooit geweest ook. Wel zat levenservaring.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Yaksa schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:53:
[...]

Iedereen is manager van zijn eigen leven en hoe hij/zij dat inricht, inclusief de werksituatie. Een keer (terecht) nee zeggen tegen je baas zou niet tot vreemde reacties mogen leiden. Wanneer dat wel zo is dan zou je je moeten afvragen of je niet te goed bent voor je werkgever. Thuis werken vereist gewoon (ook ARBO-technisch) gezien dat je werkplek aan bepaalde standaarden voldoet. En ook thuis zou je gewoon een kwartier per 2 uur van je werkplek weg moeten lopen om koffie (of iets anders) te gaan drinken. Plus een keer een uur korter op een dag werken (omdat je een afspraak met een vriend gemaakt hebt) zou ook geen probleem moeten zijn, dat haal je een andere dag wel een keer in.

En nee, ik ben geen manager, nooit geweest ook. Wel zat levenservaring.
Ik snap je hoor, maar dat zijn de riedeltjes die mgmt altijd afdraait, maar vervolgens is de praktijk anders ;)
Zelf ben ik ook bepaald geen kuiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

giantgiantus schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:47:
[...]

Het geklaag is ook redelijk standaard. Gewoon universeel menselijk gedrag. Sommige mensen zijn wat zwaarmoediger en andere weer wat positiever. Besef je dat wel?
In dit soort situaties heeft dat niet per sé met zwaarmoedig zijn of niet te maken... Dit zijn natuurlijk extremen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
https://www.ad.nl/binnenl...zo-inefficient~a979059c9/
Een collega van mij heeft uitgerekend dat het feit dat de vaccinatiegraad bij deze groep nu zo laag is, op den duur vele tientallen extra sterfgevallen kan opleveren. En dat allemaal door een extreem uitzonderlijke bijwerking die in theorie misschien een halve Rotterdammer het leven zou kosten.”
Met dank aan de gezondheidsraad.... Ik word hier verdrietig van

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-10 15:12
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:29:
[...]

Blijven een beetje hangen rond die sub 7,5/8k range. Ben benieuwd naar de reflectie van onze eigen Jaap van Dissel a.k.a @t_captain , die ik hoog heb zitten met zijn forward looking analyses
In en direct na het Paasweekend hadden we week op week aardige dalingen. Een langer en sterker weekend-effect moet daaraan hebben bijgedragen.

Sindsdien is het week op week vlak. Dat is nu alweer een dag of drie het geval.

Dit past bij een R-waarde die trendmatig ongeveer 1 bedraagt. Ik gok 1.00 a 1.01. Prognose is eigenlijk ongewijzigd: piekniveau in de tweede helft van de komende week, na de weekend-dip, 7800 a 8200 besmettingen max.

Vanaf daar zullen de getallen vermoedelijk trendmatig aflopen. R is trendmatig al een tijdtje aan het dalen en die daling zet door onder de 1.

Als ik kijk naar de omliggende landen, dan lijken die allemaal rond de piek van de derde golf te zitten. FR, LU er tegenaan. NL, BE ongeveer op de piek, DE, DK iets voorbij de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
42erik schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:34:
Met dank aan de gezondheidsraad.... Ik word hier verdrietig van
Zou het dan beter zijn om door te gaan met AstraZeneca? Als merk is het wel kapot na zoveel pr-schade, dan kunnen mensen er ook zelf voor kiezen om het te mijden zoals nu ook gebeurt in de groep die nog wel AstraZeneca mag krijgen. Halsstarrig doorgaan kan ook een tegenreactie opwekken en blijf alsnog zitten met AstraZeneca voorraad die niemand wil hebben. Linksom of rechtsom is het gedaan met AstraZeneca.

Die aangehaalde uitspraak lijkt er ook vanuit te gaan dat iedereen AstraZeneca zou hebben gekregen, terwijl er nog steeds met een mix van merken gewerkt wordt. Niet iedereen zou AstraZeneca gekregen hebben en we moeten dan ook nog maar hopen dat AstraZeneca kan leveren, want ze zijn daar tot op heden ook nog niet echt goed in. Een deel van die extra coronastergevallen zouden dan beperkt worden door andere vaccins, die vullen nu het gat op wat AstraZeneca achterlaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:24
Ik ging net mijn bestelling bij de frietzaak ophalen...

2 van de 4 klanten geen mondkapje. Dat is dan nog tot daaraan toe... 3(!) van de 4 medewerkers ook niet en men was lekker luidruchtig en gezellig over en weer aan het roepen...

Heb ik iets gemist? Corona is voorbij? Niemand doet meer mee??

Er hing nog wel een brief aan de deur dat een mond- neusmasker verplicht is. Die zal ik er vanavond na sluitingstijd maar even afhalen voor ze...

:X :F :F :X :X :F

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Thalaron schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:10:

2 van de 4 klanten geen mondkapje. Dat is dan nog tot daaraan toe... 3(!) van de 4 medewerkers ook niet en men was lekker luidruchtig en gezellig over en weer aan het roepen...

Er hing nog wel een brief aan de deur dat een mond- neusmasker verplicht is. Die zal ik er vanavond na sluitingstijd maar even afhalen voor ze...

Wat ik mij dan afvraag: Heb je bij het afrekenen nog gemeld dat dit de laatste keer was dat je daar een bestelling afhaalde juist omdat de medewerkers zich niet geroepen voelden om een mondkapje te dragen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thalaron
Yaksa schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:23:
[...]

Wat ik mij dan afvraag: Heb je bij het afrekenen nog gemeld dat dit de laatste keer was dat je daar een bestelling afhaalde juist omdat de medewerkers zich niet geroepen voelden om een mondkapje te dragen?
Ik ben omgekeerd, had geen zin in discussies op locatie. Indien ze terugbellen dan zien we dan wel weer...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
CMD-Snake schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:09:
[...]

Zou het dan beter zijn om door te gaan met AstraZeneca? Als merk is het wel kapot na zoveel pr-schade, dan kunnen mensen er ook zelf voor kiezen om het te mijden zoals nu ook gebeurt in de groep die nog wel AstraZeneca mag krijgen. Halsstarrig doorgaan kan ook een tegenreactie opwekken en blijf alsnog zitten met AstraZeneca voorraad die niemand wil hebben. Linksom of rechtsom is het gedaan met AstraZeneca.

Die aangehaalde uitspraak lijkt er ook vanuit te gaan dat iedereen AstraZeneca zou hebben gekregen, terwijl er nog steeds met een mix van merken gewerkt wordt. Niet iedereen zou AstraZeneca gekregen hebben en we moeten dan ook nog maar hopen dat AstraZeneca kan leveren, want ze zijn daar tot op heden ook nog niet echt goed in. Een deel van die extra coronastergevallen zouden dan beperkt worden door andere vaccins, die vullen nu het gat op wat AstraZeneca achterlaat.
Kunnen ze niet inventariseren wie wil? Dat de overheid een systeempje opzet waarin je kan aangeven of je AZ nog wil of niet. Ik wil dat vaccin nog wel, al ben ik 22.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:29

Sorcerer8472

Mens sana?

Thalaron schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:25:
[...]

Ik ben omgekeerd, had geen zin in discussies op locatie. Indien ze terugbellen dan zien we dan wel weer...
Geen friet dus?

Gisteravond bij mijn avondwandeling nog niet eerder zo veel plekken gezien en gehoord waar feestjes binnen waren. Tja,... Da's ook de reden waarom het toch belangrijk is dat de overheid hard nadenkt over versoepelingen die praktisch gezien weinig impact hebben en mensen toch een soort hoop of uitzicht geven.

Je kunt wel roepen "ja maar mensen moeten zich aan de regels houden", maar dat doen ze dus niet. En tenzij jij (degene die dat roept) een betere oplossing hebt, blijft dat volgens mij het beste idee.

Inmiddels hebben mijn ouders allebei een prik gehad, daar moeten we het nu van hebben. Helaas is het prik-dashboard aangepast van 0,7 naar 0,9 prikken per seconde inmiddels met de vertragingen die we volgens De Jonge niet hebben :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 21:29

Sorcerer8472

Mens sana?

Soccer98 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:28:
[...]

Kunnen ze niet inventariseren wie wil? Dat de overheid een systeempje opzet waarin je kan aangeven of je AZ nog wil of niet. Ik wil dat vaccin nog wel, al ben ik 22.
De Jonge gaf aan dat daar naar gekeken wordt. Mogelijk kun je daar straks voor kiezen dus ja.

Ik ben benieuwd welke eisen en systemen voor vaccinatiebewijs er nog gaan komen trouwens, ivm vliegen naar het buitenland straks. Hoop dat we niet maar continu weer PCR-tests moeten gaan lopen doen. In de VS wil men er iig niet aan, maar wel commerciële bedrijven de ruimte geven om hun eigen regels op te stellen. Ik denk dat airlines dat wel gaan doen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:39
[...]

Er zijn ook genoeg die het nog wel willen en als die nog wel AZ zouden kunnen krijgen, zijn we nog sneller klaar ook, want die groep neemt dan AZ waardoor er weer iemand anders met iets anders gevaccineerd kan worden, in plaats van dat iedereen uit dezelfde voorraad van iets anders moet worden gevaccineerd.
Thalaron schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:10:

Helaas herkenbaar, in het gebied waar ik regelmatig ga wandelen zit ook een sportclub, op het hek hangt heel groot dat het niet is toegestaan om te blijven kijken, maar als er gesport wordt door kinderen staan er genoeg ouders te kijken.
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:30:
[...]

Geen friet dus?

Gisteravond bij mijn avondwandeling nog niet eerder zo veel plekken gezien en gehoord waar feestjes binnen waren. Tja,... Da's ook de reden waarom het toch belangrijk is dat de overheid hard nadenkt over versoepelingen die praktisch gezien weinig impact hebben en mensen toch een soort hoop of uitzicht geven.

Je kunt wel roepen "ja maar mensen moeten zich aan de regels houden", maar dat doen ze dus niet. En tenzij jij (degene die dat roept) een betere oplossing hebt, blijft dat volgens mij het beste idee.

Inmiddels hebben mijn ouders allebei een prik gehad, daar moeten we het nu van hebben. Helaas is het prik-dashboard aangepast van 0,7 naar 0,9 prikken per seconde inmiddels met de vertragingen die we volgens De Jonge niet hebben :+
Maar ook met versoepelingen gaan dat soort feestjes voorlopig niet toegestaan zijn, en blijkbaar willen mensen toch op die manier bij elkaar komen, dus daar gaan versoepelingen niets voor uithalen, gaat misschien zelfs wel het tegenovergestelde doel bereiken dat mensen zich nog minder aan gaan trekken van de regels. Want als we gaan versoepelen, zal het toch wel veilig zijn en allemaal wel meevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Jawel, andere toko :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Het is nog maar de vraag of dat gat door anderen wordt opgevuld... al dat kansloze pauzeren en dit als genadeklap zou wel eens wat met het algehele vaccinvertrouwen gedaan kunnen hebben bij sommigen, niet alleen voor het vertrouwen in astra.

Dus ja, ik denk dat het advies van de ema gewoon volgen wel het beste geweest had geweest. Al was er al schade door het pauzeren, dat was al niet per se handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Transportman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:35:
Maar ook met versoepelingen gaan dat soort feestjes niet toegestaan zijn, en blijkbaar willen mensen toch op die manier bij elkaar komen, dus daar gaan versoepelingen niets voor uithalen, gaat misschien zelfs wel het tegenovergestelde doel bereiken dat mensen zich nog minder aan gaan trekken van de regels. Want als we gaan versoepelen, zal het toch wel veilig zijn en allemaal wel meevallen?
Precies datgene ben ik ook bang voor. Plus dat men gaat denken: "Oh, als ze daar gaan versoepelen dan kunnen we hier ook wel gaan versoepelen".
Iets met kameleon-effect en extrinsieke motivatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
dus je hebt je al klaar gemaakte bestelling niet opgehaald en niet betaald?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thalaron
42erik schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:46:
[...]

dus je hebt je al klaar gemaakte bestelling niet opgehaald en niet betaald?
Daar komt het inderdaad wel op neer ja.

Let wel... het was van buiten al te zien dan men flink aan het lachen, gieren en brullen was boven een open zak friet. Dus ik had er totaal geen problemen mee...

[ Voor 25% gewijzigd door Thalaron op 10-04-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Thalaron schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:52:
Daar komt het inderdaad wel op neer ja.

Let wel... het was van buiten al te zien dan men flink aan het lachen, gieren en brullen was boven een open zak friet. Dus ik had er totaal geen problemen mee...
Wel netjes om de reden te laten weten dan, desnoods achteraf aan de eigenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
42erik schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:43:
Het is nog maar de vraag of dat gat door anderen wordt opgevuld... al dat kansloze pauzeren en dit als genadeklap zou wel eens wat met het algehele vaccinvertrouwen gedaan kunnen hebben bij sommigen, niet alleen voor het vertrouwen in astra.

Dus ja, ik denk dat het advies van de ema gewoon volgen wel het beste geweest had geweest. Al was er al schade door het pauzeren, dat was al niet per se handig.
Zoals ik zei, linksom of rechtsom, AstraZeneca kan er net zo goed mee stoppen. De pr nachtmerrie heeft ze de nekslag gegeven. Sommige fouten waren te voorkomen, waren die niet gemaakt dan hadden ze wat meer krediet nog gehad om deze tegenslag op te vangen. Alleen stonden ze er al slecht op na die ruzie met de Europese Commissie over de leveringen.

Voor mij geen AstraZeneca, ik wacht wel tot ik zeker weten Pfizer of Moderna kan krijgen.
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:30:
De naleving gaat toch binnenkort wel uit elkaar donderen, de overheid mag alleen nog kiezen wanneer het gebeurt. Met wat versoepelingen kan je het moment nog wat uitstellen, in elk geval behouden ze het initiatief. Anders wordt het achter de kar aan hollen, dat win je zelden zo'n situatie. Ik ben dan wel benieuwd of ze al die maanden uitstel benut hebben om een plan te bedenken, ik denk zomaar van niet. Hebben ze al die maanden lopen verspillen.
Thalaron schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:52:
Laat je wel een kans lopen om in de medische literatuur te komen, de eerste die corona opliep van een zak friet. :+

Wen er maar aan, de mondkapjes zijn weer op hun retour gegaan lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:29
t_captain schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:04:
[...]

In en direct na het Paasweekend hadden we week op week aardige dalingen. Een langer en sterker weekend-effect moet daaraan hebben bijgedragen.

Sindsdien is het week op week vlak. Dat is nu alweer een dag of drie het geval.

Dit past bij een R-waarde die trendmatig ongeveer 1 bedraagt. Ik gok 1.00 a 1.01. Prognose is eigenlijk ongewijzigd: piekniveau in de tweede helft van de komende week, na de weekend-dip, 7800 a 8200 besmettingen max.

Vanaf daar zullen de getallen vermoedelijk trendmatig aflopen. R is trendmatig al een tijdtje aan het dalen en die daling zet door onder de 1.

Als ik kijk naar de omliggende landen, dan lijken die allemaal rond de piek van de derde golf te zitten. FR, LU er tegenaan. NL, BE ongeveer op de piek, DE, DK iets voorbij de top.
Dank weer voor je inzichten. Wat prognotiseer je qua ziekenhuis en ic opnames? Daar ligt voor mij een grotere zorg, door aangepast testbeleid en nieuwe variante zien we dat kids en jeugd nu besmettelijker zijn, maar die zouden niet de zorg moeten raken qua impact.

American Express vraagbaak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:23:
[...]

Dank weer voor je inzichten. Wat prognotiseer je qua ziekenhuis en ic opnames? Daar ligt voor mij een grotere zorg, door aangepast testbeleid en nieuwe variante zien we dat kids en jeugd nu besmettelijker zijn, maar die zouden niet de zorg moeten raken qua impact.
Nou, wij hebben 50ers liggen die door hun pubers besmet zijn geraakt. Die pubers hebben zelf niet al te veel last, maar ze hebben helaas ook nog ouders en grootouders die ze besmetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Aangezien de kinderen en jeugd eerst niet getest werden kun je weinig zinnigs melden over of ze wel of niet besmettelijker zijn in NL.

Gezien de Britse variant de oude variant heeft verdrongen zal die sowieso wel besmettelijker zijn dan de ‘oude’ variant.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 10-04-2021 18:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Wilke schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:15:
[...]

Wel netjes om de reden te laten weten dan, desnoods achteraf aan de eigenaar.
De 2 eigenaren stonden dus zonder mondkapje mee te werken. Hij zal het ook nog wel een keer horen maar ik was er toch wel even klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Ik denk dat de IC bedbezetting momenteel ook tegen de piek van ongeveer 800 aan zit. Met afvlakkende besmettingen en toenemende vaccinatie-effecten lijkt de instroom net over de piek heen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@CMD-Snake ook voor jou nog maar eens een keer dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcpwE0wSdC5PknTenbr6we2SQdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm7SDQO4rA7RDfXtogvedrIy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qj44FPvlkqB5HDie9aURFrWR0ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEyVcWHKTgGOAybFpXsWsoO3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTlE1VpwXZtjFq1Qx2YhpAXX8KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2w0FYoTDB9kFtgkr4FQ1gd3C.jpg?f=fotoalbum_large

Er is werkelijk geen enkel argument te bedenken waarom de huidige grens van 60 wordt aangehouden.

30 kan ik me nog iets bij voorstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Zou het dan beter zijn om door te gaan met AstraZeneca?
Ik denk dat we van dat directieve systeem
afmoeten. Informeer en laat mensen zelf kiezen.

We zitten nu met overschotten aan AZ vaccins omdat een deel van de doelgroep afhaakt. Hun afspraak os afgebeld en ze staan niet bepaald te springen om opnieuw in te plannen als er wordt hervat.

Tegelijk zijn er heel veel mensen die die voorraad graag zouden afnemen.

Wat mij betreft, 1+1=2.

Als man die niet identificeert met enige mij bekende risicogroep voor trombose, stuur mij maar twee doses langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
CMD-Snake schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:20:
De naleving gaat toch binnenkort wel uit elkaar donderen, de overheid mag alleen nog kiezen wanneer het gebeurt. Met wat versoepelingen kan je het moment nog wat uitstellen, in elk geval behouden ze het initiatief. Anders wordt het achter de kar aan hollen, dat win je zelden zo'n situatie. Ik ben dan wel benieuwd of ze al die maanden uitstel benut hebben om een plan te bedenken, ik denk zomaar van niet. Hebben ze al die maanden lopen verspillen.
Klinkt een beetje als chantage, ze moeten versoepelen om het initiatief te houden, anders versoepelen mensen zelf wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
t_captain schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:38:
[...]
Tja, maar de verschillende vaccins zijn nou niet bepaald pakken melk, puur, of extra pure hagelslag die je naar keuze uit het keukenkastje kan pakken en op je beschuitje kan strooien. Daar zit wel iets meer aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Transportman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:39:
[...]

Klinkt een beetje als chantage, ze moeten versoepelen om het initiatief te houden, anders versoepelen mensen zelf wel...
Andersom gebeurt net zo ;)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Yaksa schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:52:
[...]

Tja, maar de verschillende vaccins zijn nou niet bepaald pakken melk, puur, of extra pure hagelslag die je naar keuze uit het keukenkastje kan pakken en op je beschuitje kan strooien. Daar zit wel iets meer aan vast.
Daarom: voorlichten.

Uiteindelijk is er maar één die de behandelingen kiest die ik ontvang en dat ben ik zelf.

Natuurlijk ben ik te beïnvloeden in mijn keuze, maar het blijft mijn keuze en mijn verantwoordelijkheid.

Op dit moment ben ik pro AZ. De mogelijke bijwerkingen vind ik persoonlijk niet te eng en het spul is volgens mij ruim voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

We zitten nu met overschotten aan AZ vaccins omdat een deel van de doelgroep afhaakt. Hun afspraak os afgebeld en ze staan niet bepaald te springen om opnieuw in te plannen als er wordt hervat.

Wat mij betreft, 1+1=2.

Als man die niet identificeert met enige mij bekende risicogroep voor trombose, stuur mij maar twee doses langs.
Bij dat ene voorbeeld uit Rotjeknor werd nog steeds 70% van de geplande prikken/ mensen geprikt(220/330 oid?), die 70% komt ook redelijk overeen met de vaccinatie bereidheid van die doelgroep?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als dat er 220 van de eerder ingeplande 330 afspraken waren, dan ben je aanvullend 1/3 van je klanten kwijtgeraakt. Die 330 reflecteren de oorspronkelijke vaccinatiebereidheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
YakuzA schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:11:
[...]

Bij dat ene voorbeeld uit Rotjeknor werd nog steeds 70% van de geplande prikken/ mensen geprikt(220/330 oid?), die 70% komt ook redelijk overeen met de vaccinatie bereidheid van die doelgroep?
Maar was die 70% niet op basis van wie een afspraak gemaakt had? Lijkt me niet dat mensen die niet willen toch een afspraak maken (of ze moeten zo anti-vaccineren zijn dat ze anderen ook langer werken laten wachten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

t_captain schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:16:
Als dat er 220 van de eerder ingeplande 330 afspraken waren, dan ben je aanvullend 1/3 van je klanten kwijtgeraakt. Die 330 reflecteren de oorspronkelijke vaccinatiebereidheid.
Ze hadden zo te lezen gewoon uitnodigingsbrieven gestuurd:
https://www.rijnmond.nl/n...nen-wij-niet-nog-een-keer

Mensen hadden het dus niet zelf ingepland/afspraak gemaakt.
227/350 (op goed geluk) gestuurde uitnodigingen dus zullen er ook wel mensen tussen zitten die niet konden ipv niet wilden.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 10-04-2021 20:34 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Wat mij betreft, 1+1=2.

In België kunnen mensen zich op reservelijsten laten plaatsen zodat er geen voorraad verloren hoeft te gaan.

https://www.vlaamse-ouder...ns-qvax-hoe-zit-dat-juist

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Uitstekend idee... Over een half jaar als de vaccins tegen de plinten klotsen hier.

Voor nu; niet zeuren en gewoon prikken met die handel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Het lijkt erop dat het testbewijs als toegangsbewijs niet iedereen kan bekoren:
Attractiepark Hellendoorn geopend, maar niet vol: 'Testen in Enschede schrikt af'
Avonturenpark Hellendoorn was vandaag geopend voor publiek, als onderdeel van de pilot Testen voor Toegang. Er mochten maximaal 2000 mensen naar binnen, die allemaal een negatieve coronatest moesten kunnen laten zien. Volgens RTV Oost kwamen er uiteindelijk 1500 bezoekers. René Peul van Hellendoorn denkt dat dat onder meer komt door de coronatest vooraf. "Je moet getest worden helemaal in Enschede, dat schrikt af."

De bezoekers waren wel allemaal "extreem blij", schrijft RTV Oost. "Het voelt als een familiereünie met pretpark-gekkies, die zes maanden thuis moesten zitten en allemaal uit hun holen gekropen zijn", zegt een van hen. Dat er nergens rijen stonden, was een bijkomend voordeel.
(bron: NOS)

Dit kan een teken zijn dat op grotere schaal het testbewijs als toegangsbewijs niet aan zal slaan. Zeker als het gehaald moet worden bij een commerciële teststraat.

Transportman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:39:
Het is wel zo. Je ziet nu al dat mensen zelf versoepelen, naarmate het weer mooier wordt zal dat alleen maar erger worden. De ommezwaai van wat ineens allemaal zou kunnen vanaf komende dinsdag is bijzonder, het kabinet zal ook wel aanvoelen dat de kwestie op een gegeven moment geforceerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51

Felyrion

goodgoan!

CMD-Snake schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:03:

[...]

Dit kan een teken zijn dat op grotere schaal het testbewijs als toegangsbewijs niet aan zal slaan. Zeker als het gehaald moet worden bij een commerciële teststraat.
Het is natuurlijk ook niet erg praktisch dat die testlocaties niet in de buurt zijn. Zo moet je het allemaal wel heel erg voorbereiden. Daarnaast was het ronduit vies weer vandaag voor een pretparkbezoek.

Opgeteld moet je dan wel héél graag willen :P

(Niet dat ik zeg dat je ongelijk hebt, maar dit lijkt me geen goed voorbeeld).

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman

[...]

Als Enschede de enige plek is waar voor Attractiepark Hellendoorn getest kan worden kan ik het wel begrijpen dat er minder animo is, maar als de testsamenleving op grote schaal zou zijn, verwacht ik dat er wel iets meer testlocaties zijn die ook wat meer verspreid zitten..

Het kan een teken zijn dat het niet aan slaat, maar ik het is wat dat betreft nog te vroeg om conclusies te trekken.
Het is wel zo. Je ziet nu al dat mensen zelf versoepelen, naarmate het weer mooier wordt zal dat alleen maar erger worden. De ommezwaai van wat ineens allemaal zou kunnen vanaf komende dinsdag is bijzonder, het kabinet zal ook wel aanvoelen dat de kwestie op een gegeven moment geforceerd gaat worden.
Wacht eerst dinsdag maar af wat er mogelijk is, de cijfers zijn nog helemaal niet goed en dat kan nog best wel eens een rem zetten op hoeveel er werkelijk versoepeld kan worden. En wie zegt niet dat de rem er helemaal af gaat als er nu enigszins versoepeld wordt? Ik denk dat bij de mensen die nu al de kantjes er vanaf lopen dan helemaal het besef weg gaat zijn dat er een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

[...]

Als wij wisten dat dat park open was geweest, hadden ze in ieder geval 6 bezoekers extra gehad. :)

Ik weet niet of dit op uitnodiging was of dat men ruim vooraf moest reserveren, maar het aantal bezoekers van 1500 is dan natuurlijk nergens tegenaan te vergelijken.
Je kan niet zo concluderen dat 25% van de mensen zich niet willen laten testen voor een dagje vertier.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:47

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

LZ86 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:34:
[...]

Nou, wij hebben 50ers liggen die door hun pubers besmet zijn geraakt. Die pubers hebben zelf niet al te veel last, maar ze hebben helaas ook nog ouders en grootouders die ze besmetten.
Terwijl die 50'ers, zeker als het mannen waren, niet op de IC gekomen waren als ze een AZ spuit gekregen zouden hebben . Daarom onbegrijpelijk dat er niet gevaccineerd wordt daarmee. Al zouden die waarschijnlijk sowieso nog niet geprikt zijn qua planning. Maar zoals @t_captain ook zegt: laat mensen die wel willen zoals ik, gewoon een AZ halen. Ik heb meer vrees voor corona dan AZ. Dat huisartsen in Rotterdam met voorraad AZ blijven zitten die ze kunnen weggooien is een grove schande natuurlijk!

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Shadow_Agent schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:28:
[...]

Terwijl die 50'ers, zeker als het mannen waren, niet op de IC gekomen waren als ze een AZ spuit gekregen zouden hebben . Daarom onbegrijpelijk dat er niet gevaccineerd wordt daarmee. Al zouden die waarschijnlijk sowieso nog niet geprikt zijn qua planning. Maar zoals @t_captain ook zegt: laat mensen die wel willen zoals ik, gewoon een AZ halen. Ik heb meer vrees voor corona dan AZ. Dat huisartsen in Rotterdam met voorraad AZ blijven zitten die ze kunnen weggooien is een grove schande natuurlijk!
:z
Wat over is en nog 5 dagen+ houdbaar is wordt echt niet weg gegooid.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 10-04-2021 21:47 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Transportman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:35:
[...]

Er zijn ook genoeg die het nog wel willen en als die nog wel AZ zouden kunnen krijgen, zijn we nog sneller klaar ook, want die groep neemt dan AZ waardoor er weer iemand anders met iets anders gevaccineerd kan worden, in plaats van dat iedereen uit dezelfde voorraad van iets anders moet worden gevaccineerd.
Heel eerlijk hink ik op twee gedachten. Zelf heb zie ik geen onoverkomelijk bezwaar tegen AZ, hoewel ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het zou kiezen als ik de keuze had tussen AZ of Pfizer. Maar als het in de mix zit waar je random uit krijgt... soit. Inclusief variaties op leeftijd of geslacht (enz), zolang het maar universeel is.

Rationeel zou vrijwillig AZ prikken een oplossing kunnen zijn. Iedereen gelukkig. Minder rationeel heb er ik best moeite mee het 'mindere' vaccin te accepteren zodat een ander wel voor de 'betere' kan kiezen. Fuck dat.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zou persoonlijk AZ kiezen boven Moderna en Pfizer.

Dat is een persoonlijke afweging.

mRNA is een nieuw mechanisme om je immuunsysteem te triggeren. Theoretisch kan zoiets immuunafwijkingen triggeren. Het lastige van die bijwerking is: immuunziektes komen vaak heel traag aan het licht en hebben een diffuus spectrum van klachten, ook nog sterk overlappend met andere aandoeningen.

Dat er tot nu toe geen ernstige bijwerkingen voor Pfizer en Moderna zijn gevonden, is zeker hoopgevend. Maar het is nog geen uitsluitsel. Daarvoor zou je nog 1 a 2 jaar moeten wachten.

Aan de andere kant: die trombose openbaart zich netjes in de periode waarin het vaccin inwerkt, omstreeks de 2e week na de prik. Die bijwerking is dus al aan het licht gekomen.

Het is een kwestie van afwegen waar je banger voor moet zijn: corona, trombose of (misschien) immuunziekte.

Bij mij staat trombose op de voorlopige derde plek en dat geeft mij een voorkeur richting AZ of eventueel Janssen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:38:

mRNA is een nieuw mechanisme om je immuunsysteem te triggeren. Theoretisch kan zoiets immuunafwijkingen triggeren. Het lastige van die bijwerking is: immuunziektes komen vaak heel traag aan het licht en hebben een diffuus spectrum van klachten, ook nog sterk overlappend met andere aandoeningen.

Dat er tot nu toe geen ernstige bijwerkingen voor Pfizer en Moderna zijn gevonden, is zeker hoopgevend. Maar het is nog geen uitsluitsel. Daarvoor zou je nog 1 a 2 jaar moeten wachten.
Totale onzin.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er lange termijn effecten te verwachten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:55

boesOne

meuh

Ik vind dat het grotere plaatje veel te veel uit het oog verloren wordt met de afwegingen qua vaccins. De graphic die MikeyMan poste is wel relevant.
Het is imho echt tekenend voor onze samenleving dat men ook nog eens keuze wil qua vaccins tijdens een pandemie die, hoe je het ook went of keert, meer slachtoffers eist dan het vaccin.
Individualisme werkt nu verlammend. We moeten gewoon prikken. Asap.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:17

The Legend

*Plop*

Zou ‘ie deze voorspelling nu doen op basis van de kiemsurveillance waarbij de P1-variant tot en met week 11 welgeteld 30 keer is aangetroffen? 8)7

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
MikeyMan schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:45:
[...]

Totale onzin.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er lange termijn effecten te verwachten zijn.
Dat kun je pas zeggen als er iets van die termijn is verstreken. Op dit moment is er geen onderzoek van voldoende schaal en lengte.

Het enige wat je op dit moment kunt zeggen, is dat er nog geen indicaties zijn die wijzen op deze risico’s. Met de tijd worden de bijwerkingen minder waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
The Legend schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:10:
[Embed]

Zou ‘ie deze voorspelling nu doen op basis van de kiemsurveillance waarbij de P1-variant tot en met week 11 welgeteld 30 keer is aangetroffen? 8)7
Volgens mij zit de P1 variant op 1.5% in week 11. Hij is wel in opmars, en als een van de weinige mutanten boven 1% gestegen.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

Maar: van BR P1 wordt gezegd dat hij dezelfde 3 mutaties in het spike eiwit heeft als de SA variant. Die hebben we al in week 52 voor het eerst gezien en die zit al weken stabiel tussen 3 en 7% ten opzichte van de UK mutant. Dat is een indicatie dat de besmettelijkheid vergelijkbaar is.

(ik tel de verhouding tussen mutant X en de UK mutant, omdat dat de norm is waartegen de extra besmettelijkheid moet blijken)

De UK mutant had 10 a 12 weken nodig om van eerste observatie naar 50% aandeel te groeien. De SA mutant komt daarbij niet in de buurt. Ik hoop dat de P1 mutant een vergelijkbaar los is beschoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op zaterdag 10 april 20 21 @ 23:17:
[...]

Dat kun je pas zeggen als er iets van die termijn is verstreken. Op dit moment is er geen onderzoek van voldoende schaal en lengte.

Het enige wat je op dit moment kunt zeggen, is dat er nog geen indicaties zijn die wijzen op deze risico’s. Met de tijd worden de bijwerkingen minder waarschijnlijk.
De vaccins zijn binnen korte tijd simpelweg uit het lichaam verdwenen. Voor zover hier bijwerkingen te verwachten zijn is dit alleen op de korte termijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:02
t_captain schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:38:

Aan de andere kant: die trombose openbaart zich netjes in de periode waarin het vaccin inwerkt, omstreeks de 2e week na de prik. Die bijwerking is dus al aan het licht gekomen.

Het is een kwestie van afwegen waar je banger voor moet zijn: corona, trombose of (misschien) immuunziekte.

Bij mij staat trombose op de voorlopige derde plek en dat geeft mij een voorkeur richting AZ of eventueel Janssen.
En dat terwijl juist AstraZeneca in Nederland voor beneden de 60 gestaakt is wegens een auto-immuun bijwerking? ;)

De meeste auto immuun aandoeningen zijn qua etiologie vooralsnog onbegrepen. Maar waar etiologie wel bekend is, is het veelal geassocieerd met een recente infectieuze of equivalente trigger zoals vaccinatie. Dit dus in het geval van dit laatste ook in vaccins die niet tot de mRNA vaccins behoren.

Denk naast VIPIT bijvoorbeeld aan PRES en ADEM dat in zeldzame gevallen beschreven is na o.a. kinder vaccinaties. Ook na infecties van diverse soorten kan dit zich voortdoen. Een andere auto immuun aandoening die met klein risico bij vaccinaties beschreven is Guillain-Barré, na griep vaccinaties. Daarnaast kent ook dit een associatie met infecties, campylobacter jejuni is de bekendste oorzaak. Henoch-Schönlein-Purpura, wederom één die een klein risico heeft om op te treden na enkele van de meer bekende vaccinaties.

Oftewel, het wemelt bij de vaccins eigenlijk al gewoon van de beschreven auto immuun aandoeningen. Als overigens ook bij infecties.

Dus het is daarmee maar geheel de vraag of dit risico bij Pfizer per se groter is dan bij bijvoorbeeld AZ of J&J. En gezien het feit dat vaak nota bene de infectie waarvoor gevaccineerd wordt ook al een auto-immuun aandoening (hoeft niet altijd dezelfde te zijn) kan triggeren is het maar geheel de vraag of de kans op een auto-immuun aandoening post SARS-CoV-2 niet groter is dan post vaccinatie. Waarin het laatste woord nog niet geschreven is, maar long COVID mogelijk een auto-immuun verschijnsel is.

Vooralsnog is er in ieder geval niet iets dat er opvallend uitspringt bij de Pfizer vaccins dat zou duiden op een bijzonder risico op auto-immuun verschijnselen, zelfs ITP dat aanvankelijk benoemd werd lijkt niet boven de normaal te verwachten aantallen uit te komen.

Uiteraard zijn er auto-immuun aandoeningen die langer nodig hebben om tot uiting te komen, denk aan bijvoorbeeld MS. Wat het ook zo ontzettend lastig maakt om vast te stellen wat in deze de oorzaak is. Maar puur hypothetisch gezien is op basis van huidige kennis het niet meer of minder waarschijnlijk dat het ene vaccin zozeer een groter of kleiner risico heeft om een auto-immuun aandoening als dit teweeg te brengen.

Auto-immuun is daarin toch een redelijke black box waarbij we soms associatie en corelatie weten vast te stellen, maar we voor wat betreft causaliteit te weinig weten om hier verder echt iets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
boesOne schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:46:
Het is imho echt tekenend voor onze samenleving dat men ook nog eens keuze wil qua vaccins tijdens een pandemie die, hoe je het ook went of keert, meer slachtoffers eist dan het vaccin.
Ik vind de keuze geven niet meer als normaal, dat hoort bij de onaantastbaarheid van het lichaam naar mijn mening. Je moet ten allertijden kunnen beslissen over een behandeling/medische handeling wel of niet te ondergaan. Voor de meeste mensen is corona geen groot gevaar, of zoals de gezondheidsraad al aangaf, is het risico wat corona voor sommige mensen vormt even groot als het risico dat het vaccin vormt.

Persoonlijk wacht ik rustig tot het "eten wat de pot schaft" beleid afgelopen is.
XWB schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:48:
In België kunnen mensen zich op reservelijsten laten plaatsen zodat er geen voorraad verloren hoeft te gaan.
Gebeurt in Nederland ook, ik weet dat mijn huisarts ook een reservelijst heeft nu ze daar vaccineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
The Legend schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:10:
Exponentiële groei gaat... exponentiëel. Dus eerst langzaam en dan steeds sneller:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

Hou je van getallenreeksen? 1, 1, 2, 6, 11, 9...

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47
CMD-Snake schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:01:
[...]

Voor de meeste mensen is corona geen groot gevaar, of zoals de gezondheidsraad al aangaf, is het risico wat corona voor sommige mensen vormt even groot als het risico dat het vaccin vormt.
Dat zeg je ook alleen maar omdat het precies in je straatje past.
Dat de gezondheidsraad dit om politieke redenen en compleet niet op wetenschappelijke basis heeft besloten negeer je voor de vorm maar weer.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11
Persoonlijk wacht ik rustig tot het "eten wat de pot schaft" beleid afgelopen is.
Schik je je dan ook in het bijbehorende "perspectief" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
gekkie schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:49:
[...]

Schik je je dan ook in het bijbehorende "perspectief" ?
Wanneer iemand wilt wachten op een keus, dan krijgt de volgende op de lijst de prik eerder. Dus dan zou er in theorie lijkt mij geen/amper vertraging moeten zijn?

Daarbij is het nog altijd op geheel vrijwillige basis. Beter dat iemand wilt kiezen dan simpelweg zegt; nee dank je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005

codex

Geen OpenAI agent :)

De meest eenvoudige oplossing is AZ beschikbaar te maken voor mensen die asap gevaccineerd willen worden.
Dat mensen zich irriteren aan het feit of iemand zich wel of niet wil vaccineren of de voorkeur heeft voor een specifiek vaccin, gelukkig wonen we in een land waar er van dwang geen sprake is. De consequenties van niet willen vaccineren of de voorkeur hebben voor een specifiek vaccin zijn wel duidelijk, je loopt een risico op het krijgen van covid, achteraf kan jouw keuze niet de meest verstandige zijn geweest(bezwaren @t_captain) en het zou mogelijk het vaccinatieproces kunnen vertragen.
Dat laatste zit niemand op te wachten, maar de vertragende factor is nog steeds beleid en niet de weigeraars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Number10 schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:19:
[...]

Exponentiële groei gaat... exponentiëel. Dus eerst langzaam en dan steeds sneller:

Dat snap ik. Mijn punt is dat het aantal datapunten zo laag is, dat het volstrekt giswerk is of hier sprake is van exponentiële groei. Het was je neem ik aan ook opgevallen dat het laatste getal uit de reeks een daling toont? Om op basis van deze aantallen een extrapolatie te maken met zo’n voorspelling riekt naar bangmakerij.

[edit]

De daling is natuurlijk in absolute aantallen, relatief gezien klopt de gemelde groei wel. Maar het punt blijft dat dit zulke lage aantallen zijn op een sterk wisselend aantal testen dat onderzocht wordt in de kiemsurveillance, dat ik het nogal straf vind om met zoveel stelligheid te beweren dat de variant nu met 60% per week toeneemt..

[ Voor 20% gewijzigd door The Legend op 11-04-2021 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 11 april 2021 @ 07:53:
Dat snap ik. Mijn punt is dat het aantal datapunten zo laag is, dat het volstrekt giswerk is of hier sprake is van exponentiële groei. Het was je neem ik aan ook opgevallen dat het laatste getal uit de reeks een daling toont? Om op basis van deze aantallen een extrapolatie te maken met zo’n voorspelling riekt naar bangmakerij.
Waarom gebruik je het woord bangmakerij?
dat ik het nogal straf vind om met zoveel stelligheid te beweren dat de variant nu met 60% per week toeneemt
Wanneer niet?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Thanks. Je post voegt een stuk diepgang toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Number10 schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:14:
[...]

Waarom gebruik je het woord bangmakerij?

[...]

Wanneer niet?
Er zit natuurlijk een lading in de boodschap ‘Pas op een nieuwe variant neemt het over!!!!11!!!11’. Bangmakerij is misschien niet het goede woord, paniekerig misschien?

Waarom reageer je niet op het inhoudelijke punt? De volgende datapunten zijn de feiten:

Week 4: 1 op 809 (0,123%)
Week 5: 0 op 835 (0%) -> 100% daling
Week 6: 0 op 908 (0%)
Week 7: 1 op 997 (0,1%)
Week 8: 2 op 901 (0,22%) -> 120% groei
Week 9: 6 op 1294 (0,46%) -> 109% groei
Week 10: 11 op 1665 (0,66) -> 43% groei
Week 11: 9 op 660 (1,36%) -> 106% groei

Enkel op basis van deze minimale data nu stellen dat die variant *nu* 60% per week groeit is volgens mij niet heel zuiver, zeker niet zonder te vermelden op basis van welke zeer beperkte data je die voorspelling doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Number10 schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:19:
[...]

Een “vierde golf” puzzel: verdringing van de dominante stam van het virus door weer de volgende.

In de derde golf was het EU -> UK. Nu zou het gaan om UK -> P1. Zelfde spel, zelfde regels, alleen andere waardes voor een deel van de constantes. En wellicht een nieuwe constante die de relatieve effectiviteit van antistoffen moet modelleren.

Omdat ik ook een model heb voor de derde golf, analyseer ik dit soort puzzels graag.

De P1 mutant is de laatste weken aan een duidelijke opmars bezig. Ik heb daarover geschreven op 6-4:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66813458

Het is de eerste keer in meerdere maanden tijd dat een nieuwe mutant zijn aandeel ten opzichte van de dominante Engelse variant boven de 1% weet uit te werken.

Het kan erop wijzen dat deze mutant meer besmettelijk is dan de UK versie die inmiddels 90+ procent van de pool vormt.

Maar de getallen zijn klein en daardoor zijn de statistische marges breed. Je zou een “extra besmettelijkheid” van ongeveer 30% kunnen schatten, maarvdat is plus of min 30%. Die prognoses lopen zó ver uit elkaar, dat je er niets aan hebt.

Dan is het nuttig om groepen van verwante virusmutanten te bekijken.

Ik lees bij RIVM dat de P1 mutant dezelfde 3 spike mutaties bezit als de SA mutant. Qua R-waarde zouden die dus vergelijkbaar moeten zijn. Als je P1+SA bekijkt, dan zie je een range van 3-7% waarbinnen deze mutanten al tijden zitten. Ze lijken wat omhoog te trenden, maar dat gaat met een bescheiden snelheid. Bovendien is de track record van de SA mutant niet heel spannend: eerste observatie week 2020.52, en in 12 weken slechts naar 5% ten opzichte van de Engelse mutant.

De Engelse mutant ging in zo’n periode naar >50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:46:
Er zit natuurlijk een lading in de boodschap ‘Pas op een nieuwe variant neemt het over!!!!11!!!11’. Bangmakerij is misschien niet het goede woord, paniekerig misschien?
Zelfde laken een pak. Wat is het nut van een emotie koppelen aan een constatering?
Waarom reageer je niet op het inhoudelijke punt? De volgende datapunten zijn de feiten
Die had ik zelf al genoemd.
Enkel op basis van deze minimale data nu stellen dat die variant *nu* 60% per week groeit is volgens mij niet heel zuiver, zeker niet zonder te vermelden op basis van welke zeer beperkte data je die voorspelling doet.
Maar mijn vraag was dus: wat is ‘minimale data’, wat is ‘zeer beperkt’ of ‘zuiver’? Als het volgende datapunt 24 is of 50, is het dan wel goed?
t_captain schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:53:
Die prognoses lopen zó ver uit elkaar, dat je er niets aan hebt.
Dat hangt ervan af wat je ermee wil

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• giantgiantus
[...]

Ik vind de keuze geven niet meer als normaal, dat hoort bij de onaantastbaarheid van het lichaam naar mijn mening. Je moet ten allertijden kunnen beslissen over een behandeling/medische handeling wel of niet te ondergaan. Voor de meeste mensen is corona geen groot gevaar, of zoals de gezondheidsraad al aangaf, is het risico wat corona voor sommige mensen vormt even groot als het risico dat het vaccin vormt.

[...]

Gebeurt in Nederland ook, ik weet dat mijn huisarts ook een reservelijst heeft nu ze daar vaccineren.
De conclusie dat voor de meeste mensen Corona een even groot risico is als het AZ vaccin klopt niet. Dit was alleen het geval voor een kleine groep onder de 30. Verder vergeet je nog een paar belangrijke dingen. Ten eerste kan jij misschien geen last hebben van Corona maar breng je het wel over naar mensen die of dood kunnen gaan of in het ziekenhuis terecht kunnen komen. Ten tweede neem je niet mee dat de pandemie ook het risico op overlijden op andere ziektes vergroot. Ik hoop oprecht dat mensen nu geen kanker krijgen. De pandemie zorgt er namelijk voor dat de zorg suboptimaal is.

Het is jammer dat het geleuter over persoonlijke keuze helemaal geen persoonlijke keuze zou moeten zijn. Er zijn namelijk negatieve externaliteiten en dat is nu precies een situatie waar een overheid wel hoort in te grijpen.

[ Voor 17% gewijzigd door giantgiantus op 11-04-2021 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Inmiddels moeten zelfs hart- en kanker-operaties worden afgeschaald ivm de oplopende bezetting:
Door het stijgende aantal coronapatiënten op de intensive care-afdelingen zien ziekenhuizen zich gedwongen om de reguliere zorg steeds verder af te schalen. Een deel stelt inmiddels ook hart- en kankeroperaties uit.

Dit blijkt uit een rondgang langs ziekenhuizen en ic-hoofden. Er liggen nu bijna achthonderd coronapatiënten op de ic, het hoogste aantal sinds de eerste golf. Daar komen de honderden reguliere ic-patiënten bij. Vrijdag besloot het Landelijk Netwerk Acute Zorg het totale aantal IC-bedden verder te willen opschalen, van 1.450 naar 1.550 bedden.

Dat gaat ten koste van de andere zorg. Tot nu toe stelden ziekenhuizen vooral operaties uit voor problemen die geen acuut gezondheidsgevaar vormen voor de patiënt, zoals knie- en heupoperaties. Vervelend genoeg, zegt Diederik Gommers, ic-arts en voorman van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. Maanden langer door moeten met een slechte heup betekent maanden langer leven met pijn.

‘Maar van operaties die je eigenlijk niet langer dan zes weken kunt uitstellen, zoals openhartoperaties of sommige kankerbehandelingen, hadden we gezegd: die willen we niet afschalen’, zegt hij. ‘We zitten nu op het punt dat we dat niet meer kunnen waarmaken.’
Bron, en meer info: Ziekenhuizen stellen noodgedwongen hart- en kankeroperaties uit door volstromende ic’s

Daar ben je dan lekker mee als kankerpatient of iemand die dringend een openhart-operatie nodig heeft.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

wildhagen schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:04:
Daar ben je dan lekker mee als kankerpatient of iemand die dringend een openhart-operatie nodig heeft.
Onschendbaarheid van de lichamen van mensen die niks van covid of het vaccin dat ze niet goed genoeg vinden te vrezen hebben is nou eenmaal belangrijker.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
IJzerlijm schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:10:
[...]

Onschendbaarheid van de lichamen van mensen die niks van covid of het vaccin dat ze niet goed genoeg vinden te vrezen hebben is nou eenmaal belangrijker.
Iedereen heeft te vrezen. Al ben je 22 en heb je geen issues met Corona dan nog kan iemand van 22 een andere ziekte krijgen of onderuit gaan op de racefiets of wat dan ook. De huidige grote belasting op de zorg heeft onherroepelijk consequenties voor de kwaliteit van de algehele zorg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:15
Inmiddels moeten zelfs hart- en kanker-operaties worden afgeschaald ivm de oplopende bezetting:

[...]

Bron, en meer info: Ziekenhuizen stellen noodgedwongen hart- en kankeroperaties uit door volstromende ic’s

Als dit waar is, dan kan je het eigenlijk niet maken om per 21 april de terrassen open te knallen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude

[...]

Tsja. Er is in Nederland nu eenmaal een uiterst absoluut schril contrast tussen de daadwerkelijke ernst van de situatie versus het dagelijks handelen van de algemene populatie. Terwijl het enerzijds op de ICs wekelijks drukker wordt, zie je het ook op straat, op de weg en binnen het vervoer alsmaar drukker worden.

Binnen het OV en op straat/de weg hier in de buurt zou je indien je niet beter zou weten zomaar zeggen dat corona alweer lang verleden tijd is.

Overigens vraag ik mij af hoe succesvol het opschalen naar 1600 IC bedden gaat worden. Diverse centra hadden al aangegeven dat door uitval zij op hun max zit. Echt rap verloopt de opschaling naar 1450 bedden dan ook niet. Zo was het gisteren nog gewoon 1368, waarvan zo'n 160 vrij. Daarmee kun je je dan ook gelijk de nachtmerrie in deze voorstellen als je je realiseert dat we 77 ICs hebben, kijkende naar de stichting nice cijfers in deze. Gemiddeld 2 bedden per IC vrij.

Heb jij dus te maken met deze gemiddelde IC, en komt er snachts iemand binnen die zijn auto tegen een boom geparkeerd heeft en IC behoeftig is, komt er daarnaast iemand binnen met een doorgemaakte hersenbloeding die IC behoeftig is... Dan ligt de gemiddelde IC vol en is er een acuut probleem voor de rest van de zorg die geplanned stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Cheezborger schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:32:
[...]

Als dit waar is, dan kan je het eigenlijk niet maken om per 21 april de terrassen open te knallen
En daarom is dat ook nooit beloofd. Of überhaupt naar buiten gebracht door een HdJ/Rutte.
En stond er zelfs in de gelekte stukken: als de cijfers het toelaten.
Al sinds het lekken is HdJ de verwachtingen aan het temperen.
Verwacht er dus niet teveel van.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
IJzerlijm schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:10:
[...]

En naar terrassen, theaters, bioscopen, dierentuinen, pretparken kunnen is ook belangrijker volgende sommigen, omdat ze anders gaan muiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

psychodude schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:35:
[...]

Tsja. Er is in Nederland nu eenmaal een uiterst absoluut schril contrast tussen de daadwerkelijke ernst van de situatie versus het dagelijks handelen van de algemene populatie. Terwijl het enerzijds op de ICs wekelijks drukker wordt, zie je het ook op straat, op de weg en binnen het vervoer alsmaar drukker worden.

Binnen het OV en op straat/de weg hier in de buurt zou je indien je niet beter zou weten zomaar zeggen dat corona alweer lang verleden tijd is.

Overigens vraag ik mij af hoe succesvol het opschalen naar 1600 IC bedden gaat worden. Diverse centra hadden al aangegeven dat door uitval zij op hun max zit. Echt rap verloopt de opschaling naar 1450 bedden dan ook niet. Zo was het gisteren nog gewoon 1368, waarvan zo'n 160 vrij. Daarmee kun je je dan ook gelijk de nachtmerrie in deze voorstellen als je je realiseert dat we 77 ICs hebben, kijkende naar de stichting nice cijfers in deze. Gemiddeld 2 bedden per IC vrij.

Heb jij dus te maken met deze gemiddelde IC, en komt er snachts iemand binnen die zijn auto tegen een boom geparkeerd heeft en IC behoeftig is, komt er daarnaast iemand binnen met een doorgemaakte hersenbloeding die IC behoeftig is... Dan ligt de gemiddelde IC vol en is er een acuut probleem voor de rest van de zorg die geplanned stond.
En ontbreekt het je per direct aan een bed voor een post-reanimant of iemand die op de verpleegafdeling in elkaar kachelt. Dus niet alleen de geplande zorg kan je afzeggen.. je zal moeten zorgen dat er weer een nood bed vrij komt voor dat soort zaken.
Nabloeding, GI bloeding, respiratoir insufficiëntie, sepsis etc. Je kan niks meer opnemen en je moet dus gaan overplaatsen als er dan nog wel bedden in de buurt zijn.
Of gaan kiezen wat je wilt behandelen --> code Black, wilden we niet. Gebeurt dus toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
[...]

De kans dat er sowieso versoepelingen komen per 21 april lijkt me dan ook zo goed als 0. Het is gewoon met deze cijfers en bezettingen simpelweg nog niet realistisch.

Enige wat gaat gebeuren is denk ik met wat scholen die weer (deels) open mogen omdat dat al afgesproken schijnt te zijn.

Ik denk dat je voor half mei, of misschien wel eind mei, geen verdere versoepelingen van formaat hoeft te verwachten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-10 11:34

Metro2002

Memento mori

[...]

Je kunt je ook afvragen waarom de IC's bijna net zo vol liggen als in de 1e golf óndanks toch al een flink deel immuniteit en óndanks toch al een deel gevaccineerd.

Ook hebben we zoveel IC opnamens ondanks dat de terrassen en horeca nog dicht zijn en óndanks dat de winkels nog maar mondjesmaat open zijn, we nog steeds met een avondklok zitten en overal mondkapjes verplicht zijn.

Daar zou je dus als overheid de conclusie uit kunnen trekken dat de besmettingen in elk geval niet van de terassen en winkes vandaan komen maar elders. (Werk bv). Wellicht werken maatregelen averechts zoals de terassen dicht zodat mensen dicht bij elkaar in een park gaan zitten.
Wellicht helpt het niet echt dat omdat de winkel dicht is en je moet 'click en collecten' en je drie kwartier (!) in de rij moet gaan staan tussen allemaal vreemden voor iets dat je dringend nodig hebt bij de bouwmarkt om het op te halen.
Wellicht is het stug doorzetten van de avondklok wel de reden geweest dat mensen nu bij elkaar overnachten en dus langer bij elkaar zijn dan voorheen of het avondje doordeweeks opschuiven naar een dag in het weekend.
Wellicht heeft de 1 persoons regeling en de gigantisch lange lockdown wel gezorgd dat mensen weer naar kantoor gingen voor nog wat sociaal contact.
Helpen de mondkapjes wel? Gezien de cijfers doet het blijkbaar niks.
etc

En ja dat zijn aannames maar de overheid doet net zo goed de aanname dat zulke maatregelen werken.
Gezien de slechte IC cijfers kun je ook concluderen dat de huidige maatregelen niet (meer) werken omdat je vergeten bent menselijk gedrag mee te nemen en geen evaluatie doet achteraf.
Iets waar de politiek sowieso nogal sterk in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:15
wildhagen schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:43:
[...]

De kans dat er sowieso versoepelingen komen per 21 april lijkt me dan ook zo goed als 0. Het is gewoon met deze cijfers en bezettingen simpelweg nog niet realistisch.

Enige wat gaat gebeuren is denk ik met wat scholen die weer (deels) open mogen omdat dat al afgesproken schijnt te zijn.

Ik denk dat je voor half mei, of misschien wel eind mei, geen verdere versoepelingen van formaat hoeft te verwachten.
Ja, dat ben ik met je eens.

Persoonlijk denk ik dat het verstandig is om nog 3 tot 4 weken in een strenge lockdown te blijven met deze cijfers, als we daar dan een ''redelijk'' normale of vrije zomer voor terug kunnen krijgen (ik denk overigens dat veel mensen deze boodschap niet meer willen slikken). Een probleem is dat over die zomer ook geen garanties kunnen worden afgegeven. En mensen snakken naar garanties. Het is heel lastig. Ben benieuwd hoe die boodschap overgebracht gaat worden as. dinsdag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:39
Transportman schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:36:
[...]

En naar terrassen, theaters, bioscopen, dierentuinen, pretparken kunnen is ook belangrijker volgende sommigen, omdat ze anders gaan muiten.
Als we dan toch dooddoeners gaan strooien, al dat soort zaken failliet laten gaan is weer voor andere niet belangrijk O-)

Hoewel mijn inziens consumenten wel zonder dergelijke zaken moeten kunnen, geen prioriteit, is het voor die zaken zelf wel belangrijk dat ze op enig moment wel weer gaan draaien. Niet alleen voor een eigenaar, zijn gezin maar ook zijn werknemers. Als je je baan dreigt te verliezen is de IC capaciteit echt niet belangrijk.

We kunnen niet alleen meer naar de zorg kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Metro2002 schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:50:.
Gezien de slechte IC cijfers kun je ook concluderen dat de huidige maatregelen niet (meer) werken
Het kan ook zijn dat de cijfers zonder maatregelen nog slechter waren. Dat lijkt mij veel logischer.

We hebben al veel gedaan aan CO2 reductie en toch warmt de aarde op. Dus dan werken die maatregelen om de CO2 uitstoot te reduceren niet?

Als het regent kun je met een paraplu naar buiten gaan. Als het hard regent wordt je toch nat. Werkt de paraplu dan niet tegen de regen?

Kans is niet binair en maatregelen die de R naar beneden brengen zijn niet altijd voldoende om de Rt op een gegeven moment onder de 1 te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

JeroenNietDoen schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:53:
[...]

Als je je baan dreigt te verliezen is de IC capaciteit echt niet belangrijk.

Ik moest even knipperen met m'n ogen, meen je dit nu echt?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
[...]

Als we dan toch dooddoeners gaan strooien, al dat soort zaken failliet laten gaan is weer voor andere niet belangrijk O-)
Gelukkig gebeurd dat dan ook bijna niet. We hebben namelijk besloten dit soort bedrijven ruimhartig te steunen waardoor er zelfs na een jaar nog amper bedrijven failliet zijn en de werkloosheid zelfs afgenomen is. En ja natuurlijk zullen er bedrijven failliet gaan maar het is nog geheel te bezien of dat meer bedrijven zijn dan in normale tijden. En nog een maandje extra steunen kan de Nederlandse overheid gemakkelijk aan.

[ Voor 22% gewijzigd door giantgiantus op 11-04-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Metro2002 schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:50:
[...]

Je kunt je ook afvragen waarom de IC's bijna net zo vol liggen als in de 1e golf óndanks toch al een flink deel immuniteit en óndanks toch al een deel gevaccineerd.

Ook hebben we zoveel IC opnamens ondanks dat de terrassen en horeca nog dicht zijn en óndanks dat de winkels nog maar mondjesmaat open zijn, we nog steeds met een avondklok zitten en overal mondkapjes verplicht zijn.

Daar zou je dus als overheid de conclusie uit kunnen trekken dat de besmettingen in elk geval niet van de terassen en winkes vandaan komen maar elders. (Werk bv). Wellicht werken maatregelen averechts zoals de terassen dicht zodat mensen dicht bij elkaar in een park gaan zitten.
Wellicht helpt het niet echt dat omdat de winkel dicht is en je moet 'click en collecten' en je drie kwartier (!) in de rij moet gaan staan tussen allemaal vreemden voor iets dat je dringend nodig hebt bij de bouwmarkt om het op te halen.
Wellicht is het stug doorzetten van de avondklok wel de reden geweest dat mensen nu bij elkaar overnachten en dus langer bij elkaar zijn dan voorheen of het avondje doordeweeks opschuiven naar een dag in het weekend.
Wellicht heeft de 1 persoons regeling en de gigantisch lange lockdown wel gezorgd dat mensen weer naar kantoor gingen voor nog wat sociaal contact.
etc

En ja dat zijn aannames maar de overheid doet net zo goed de aanname dat zulke maatregelen werken.
Gezien de slechte IC cijfers kun je ook concluderen dat de huidige maatregelen niet (meer) werken omdat je vergeten bent menselijk gedrag mee te nemen en geen evaluatie doet achteraf.
Of je kunt de hypothese inbrengen dat door het absurde ontbreken van influenza dit seizoen er zeer zeker een effect is, de transmissie van SARS-CoV-2 echter gewoon ontzettend ongunstig rapper verloopt en het hier bovenop verder openen van de samenleving de perfecte stap is naar een nationale ramp.

En met de huidige IC bezetting zitten we nu niet bepaald op een niveau waarin de maatschappij laagdrempelig kan zeggen, weet je wat jongens, laten we even 4 weken de terrassen openen en het effect afwachten. Ik zou er dan ook zeker niet van opkijken dat de regering terug gaat krabbelen van eerdere suggesties dat bijvoorbeeld terrassen open zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Number10 schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:56:
[...]

Het kan ook zijn dat de cijfers zonder maatregelen nog slechter waren. Dat lijkt mij veel logischer.
Uiteraard. Juist dóór die maatregelen is het nu nog enigszins behapbaar.

Wat er zónder maatregelen gebeurt kan je zien in Brazilië, of in de VS vóórr Biden daar president was (sindsdien gaat het daar de goede kant uit).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Metro2002 schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:50:
[...]

etc

Je kan die hele lap tekst vervangen door: "Dankzij mensen die zich niet voldoende aan de maatregelen houden zitten we nu in deze situatie."
[...]

Hoewel mijn inziens consumenten wel zonder dergelijke zaken moeten kunnen, geen prioriteit, is het voor die zaken zelf wel belangrijk dat ze op enig moment wel weer gaan draaien. Niet alleen voor een eigenaar, zijn gezin maar ook zijn werknemers. Als je je baan dreigt te verliezen is de IC capaciteit echt niet belangrijk.

Voor die zaken is het zeker belangrijk dat ze op enig moment weer open kunnen, maar dit niet het moment. De zorg is nu de beperkende factor, dat negeren lijkt mij heel onverstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Dus als je zaak het maar overleefd maakt het niet uit of je als eigenaar van de zaak dood gaat.
Een zaak kan opnieuw geopend worden. Dood als persoon is voor zover ik weet nog niet omkeerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-10 12:19
Ik drop de bom dan toch even. Ik kan niet begrijpen hoe je nu nog, als persoon die in een risicogroep valt nu nog besmet en op de ic kan belanden. Dan heb je toch ergens een risico genomen die je niet had moeten nemen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
nst6ldr schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:56:
[...]

Ik moest even knipperen met m'n ogen, meen je dit nu echt?
Als jij jouw baan dreigt te verliezen dan heb je andere prioriteiten dan de zorg. Als jij je niet kan verplaatsen in die mensen hun positie kan ik jouw vraag ook aan jou stellen.
giantgiantus schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:57:
[...]

Gelukkig gebeurd dat dan ook bijna niet. We hebben namelijk besloten dit soort bedrijven ruimhartig te steunen waardoor er zelfs na een jaar nog amper bedrijven failliet zijn en de werkloosheid zelfs afgenomen is. En ja natuurlijk zullen er bedrijven failliet gaan maar het is nog geheel te bezien of dat meer bedrijven zijn dan in normale tijden. En nog een maandje extra steunen kan de Nederlandse overheid gemakkelijk aan.
Dat steunen valt voor heel veel kleine ondernemingen vies tegen. Er zijn behoorlijk wat regeltjes om aan te voldoen. Ook krijg je niet voor elke werknemer vergoeding. En daar komt bij dat de bedragen echt niet zo'n vetpot zijn. We horen in de media over de miljoenen voor KLM etc, dat is voor een restaurantje wel anders hoor. Daar krijgen ze soms en paar duizend Euro en klaar.
Dennis1812 schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:02:
[...]

Dus als je zaak het maar overleefd maakt het niet uit of je als eigenaar van de zaak dood gaat.
Een zaak kan opnieuw geopend worden. Dood als persoon is voor zover ik weet nog niet omkeerbaar.
:F
xzaz schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:12:
Ik drop de bom dan toch even. Ik kan niet begrijpen hoe je nu nog, als persoon die in een risicogroep valt nu nog besmet en op de ic kan belanden. Dan heb je toch ergens een risico genomen die je niet had moeten nemen?
Moet je eens in de super kijken hoeveel hoogbejaarden daar lopen en geen gebruik maken van de speciale uurtjes. Ik verbaas me soms ook dat ik in een rij sta, iedereen mondkapje op, en zo'n opa gewoon lak heeft aan die regels. En verontwaardigd zijn als je er iets van zegt.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenNietDoen op 11-04-2021 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Je doet een facepalm maar het is precies wat je voorstelt.
Ook jongeren kunnen goed op een IC belanden. Zelfs jongeren die een eigen zaak hebben. Zo kieskeurig is Covid niet.
En juist daarom zijn er die maatregelen. Zo jammer als je restaurant voor geboekt is maar de eigenaar en z'n personeel liggen op de IC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Dennis1812 schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:15:
Je doet een facepalm maar het is precies wat je voorstelt.
Ook jongeren kunnen goed op een IC belanden. Zelfs jongeren die een eigen zaak hebben. Zo kieskeurig is Covid niet.
En juist daarom zijn er die maatregelen. Zo jammer als je restaurant voor geboekt is maar de eigenaar en z'n personeel liggen op de IC.
Het is niet zo zwart wit als jij het doet voorkomen. Dat weet je zelf ook. Vandaar de facepalm. Dus laten we vooral niet verder reageren op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:58:
Uiteraard. Juist dóór die maatregelen is het nu nog enigszins behapbaar.
De preventieparadox is hier al heel vaak uitgelegd, maar het blijft noodzakelijk merk ik.

Evenals exponentiële groei. Die is er altijd bij R>1. Ook aan het begin. Niet pas in het stadium ‘OMG, de ziekenhuizen stromen over!’.

Evenals het niet uitmaakt of je er 0 of 800 mensen op de IC zijn opgenomen, de maatregelen die leiden tot R=1 zijn precies gelijk in beide gevallen.

Evenals het niet uitmaakt of je nu 1, 10, 100, 1.000, 10.000, 100.000 of 161.079 besmettijlke mensen per dag hebt in Nederland: de maatregelen die leiden tot R=1 zijn precies gelijk.

Waarom zijn er nu 161.079 besmettelijke mensen per dag? Konden dat er ook minder zijn?
Ik drop de bom toch even: een risico is kans x effect en een kans is niet binair.

Er is niet zoiets als ‘de risicogroep’ en ‘de rest’. Iedereen loopt een risico. Jij en ik ook. Maar de een meer dan de ander. Een hoge frequentie x een kans = waarschijnlijk een aantal na verloop van tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Number10 op 11-04-2021 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Number10 schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:56:
[...]

We hebben al veel gedaan aan CO2 reductie en toch warmt de aarde op. Dus dan werken die maatregelen om de CO2 uitstoot te reduceren niet?

Als het regent kun je met een paraplu naar buiten gaan. Als het hard regent wordt je toch nat. Werkt de paraplu dan niet tegen de regen?

Kans is niet binair en maatregelen die de R naar beneden brengen zijn niet altijd voldoende om de Rt op een gegeven moment onder de 1 te brengen.
Ik snap je vergelijking met het klimaat wel, maar mijn inziens is dat wel een zeer slechte.

Ik kan doen wat ik wil om groener te zijn... maar zolang de verwachting is dat er in 2050 3-4 miljard(!!!) meer mensen op aarde zijn, dan heet het allemaal inderdaad totaal geen zin.

Wanneer ik in mijn omgeving kijk, dan is het sluiten van reastaurants en terrassen we degelijk een probleem. Ipv dan men nu op afstand op het terras zit, zit met bij elkaar op in een krappe ruimte en blijft men met wat pech ook nog bij elkaar overnachten...

De laatste keer dat ik uit eten ben geweest mochten wij niet eens bij de ouders van mijn vrouw aan 1 tafel zitten. Er moest wat meer afstand zijn. Nu zitten we bij hun aan tafel ipv uit eten. Dus dichter op elkaar dan met uit eten.

Ik snap heel goed dat er vervelende maatregelen nodig zijn en soms harde keuzes moeten worden gemaakt, maar om terrassen niet open te gooien is mijn inziens alleen maar kijken naar wat niet kan ipv naar wat wél kan. Alsof mensen bij gesloten terrassen niet gewoon bij elkaar gaan zitten in een park/tuin of nog erger: een krap balkon.

Menselijk gedrag is een lastige factor om mee te rekenen, echter zit dáár de winst. Nagenoeg iedereen die ik ken heeft het gehad en doet waar die zelf zin in heeft wegens het totale gebrek aan perspectief. Geef versoepeling daar waar menselijk gedrag toch zorgt voor alternatieven die (mogelijk) nog minder wenselijk zijn.

En ja... als mensen zich strikt zouden houden aan alle maatregelen dan zou het allemaal vermoedelijk een stuk beter gaan... maar indien iedereen zich netjes aan de (geest van de) wet zou houden dan zou handhaving etc. Ook niet nodig zijn. Mensen zoeken nu eenmaal de grenzen op of stappen daar overheen. Dan kun je proberen mee te werken en in oplossingen denken (terrassen in de buitenlucht open gooien) of tegenwerken (waterwerpers inzetten). Resultaat bij de 2e optie is echter nog meer gedoe en opstandigheid...

Ik heb met afgelopen kerst al aangegeven bij mijn naasten dat we blij mogen zijn dat het met kerst 2021 weer een beetje normaal kan... ik werd toen voor gek verklaard maar beetje bij beetje begint het daar - helaas - steeds meer op te lijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kleinkind/kind dat op bezoek komt? Niet iederen opa en oma houd het vol hun kinderen meer dan een jaar niet te knuffelen.
Supermarkten?
Besmet op het werk? Risicogroep of niet. Als je werkt in een beroep wat niet thuis kan moet je toch komen. Je krijgt niet betaald om thuis te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Omdat de kans niet volledig naar 0 te brengen is? Zelfs met alle maatregelen die we nu nemen blijft er een restkans over dat iemand besmet raakt, omdat er altijd wel contacten blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
LZ86 schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:36:
Dat de gezondheidsraad dit om politieke redenen en compleet niet op wetenschappelijke basis heeft besloten negeer je voor de vorm maar weer.........
Nee, de gezondheidsraad laat in dit geval ethische bezwaren zwaarder wegen. Dat is ook een onderdeel van de (medische) wetenschap. De gezondheidsraad is niet de enige die tot dit besluit komt, de afgelopen week hebben meerdere landen besloten om AstraZeneca niet meer aan 30-minners of 60-minners te geven, de EMA staat redelijk alleen hun in besluit.
Cheezborger schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:52:
Ben benieuwd hoe die boodschap overgebracht gaat worden as. dinsdag.
De Jonge heeft in elk geval weer een fraaie kuil voor zichzelf gegraven. Als hij dinsdag besluit mensen weer blij te maken met een dode mus, dan kan je denk ik horen hoeveel het draagvlak zakt. De verwachting is al gewekt en geen hoeveelheid 'als' en 'maar' die hij daarna wilde inbouwen als voorbehoud gaat dat verandering in brengen. Wat dat betreft dwingen ze zichzelf, ze zullen iets moeten nu komende dinsdag.
wildhagen schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:58:
of in de VS vóórr Biden daar president was (sindsdien gaat het daar de goede kant uit).
De invloed van Biden is nihil, de individuele staten in de VS gaan over publieke gezondheid en niet de federale regering. De coronamaatregelen van Biden gelden alleen in federale gebouwen en bepaalde vormen van transport welke de staatsgrenzen overstijgt. Dat Texas besloot om alles los te laten en een stadion vol te proppen met honkbalfans kon hij alleen moedeloos toekijken en tweeten.

In de VS is alles nog verdeeld langs politieke scheidslijnen. Democratische gouverneurs luisteren in meer of mindere mate naar Biden, Republikeinse gouverneurs volgen de lijn van Trump. Daaronder zit nog een hele microkosmos van lagere bestuurlijke niveaus. Een Republikeinse burgemeester kan ook besluiten dat de maatregelen van de Democratische gouverneur niet van toepassing zijn op zijn/haar grondgebied. Het maakt ook uit welke politieke kleur de politiecommissaris of sheriff van een gebied heeft, die besluit soms ook simpelweg niet te handhaven ondanks dat er coronamaatregelen zijn.

De VS zal na anderhalf jaar corona vermoedelijk nu het effect zien van groepsimmuniteit door infecties en gedeeltelijk door vaccinaties.
Pagina: 1 ... 60 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.