redwing schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:26:
[...]
Ik zeg ook niet dat alle kinderen het zomaar willen. Ik zeg wel dat dat heel vaak vooral aan de ouders ligt en niet aan de kinderen. Je weet pas wat je kind doet als je gewoon zelf rustig meegaat en kijkt wat er gebeurt. Als je zelf al continue commentaar aan het geven bent en zelf laat merken dat je het eng of niet fijn vind zal het kind standaard al problemen geven. Laat staan dat veel ouders er met hun kind al niet eens heen willen gaan omdat het zo zielig is....
[...]
Klopt toch, of je moet de consequenties er van dragen

Vaak komt deze angst trouwens ook door angst bij de ouders of door eerdere slechte ervaringen. Een prima reden dus om je kind geen angst aan te praten voor zoiets.
Ervaringsdeskundige meldt zich: twee kinderen beide twee keer getest.
Voorbereiding, rust, keuzevrijheid, tis allemaal niet zo spannend als je het zelf niet zo spannend maakt. Het doet geen pijn, hooguit is het vervelend, de jonge vrouwen die het tot nu toe afnamen in de teststraat namen veel tijd, vroegen netjes toestemming, legden uit wat er gebeurde, allemaal keurig. Diploma erna voor het kind.
En de ultieme beloning voor de kinderen is dat ze weer naar school (en naar buiten) mochten na negatieve test en dat wilden ze beide erg graag.
Dus al met al: tenzij er al een onderliggend trauma of negatieve ervaring is, kan ik vrij goed voorspellen dat als je het neutraal brengt het kind het neutraal zal ervaren. Een tandarts bezoek zou spannender kunnen zijn, maar ook dat is voor onze kinderen superleuk (want ze krijgen cadeautje, tandarts is een leuke vent, etc).
Ik lees ook wel wat principiele bezwaren: daar zijn m'n vrouw en ik wellicht te rationeel voor. Als je dit gaat vergelijken met verkrachting of een schending van de lichamelijke integriteit, komt dat op mij wereldvreemd over.
Nee, je moet niet met geweld een stokje in een neusgat rammen, je kind kan prima zelf beredeneren dat het even vervelend is maar een doel dient. Zoals veel dingen in het leven vervelend kan zijn, maar een doel dient.